ALKMAAR No. 26 Homlonl en achtt iende J an rising. HbonnaneDtspiils per J niutitlt.-,tr. p. put IIA Misituttspilte It tL p. wel. groote lettere «aar plaaterilmte. Brleren fr. K. I Boek- en Handelsirnkkeril r.k. liERHh. COSTER4ZOOS. Voordsi IB. TelsiooH. 2. DINSDAG 1 FEBRUARI It) J 6 ALKMAAR, Fehf. De Engelsche minister lord Kitchener heeft bij den aanvang van den oorlog voorspeld, dat de krijg drie jaar zou duren, Sir Edward Hutton heeft verklaard, dat hij dan nog niet uit zou zijn, terwijl de Russische minister Sasonof thans heeft gezegd, dat de oorlog niet al te lang meer zou duren. Wie zal gelijk krijgen? Het ziet er niet naar uit, dat de worsteling gauw geëindigd zal zijn, maar men kan na tuurlijk niet weten hoe het zal loopen. De militaire medewerker van de Engelsche Times bereidt zijn lezers er op voor, dat zij niet spoedig op een overwinning moeten hó- pen. „Engeland, zegt hij, is er tot dusver niet in geslaagd Duitsehland uit te hongeren en men moet ook voor de toekomst de resultaten van den toenemendeu druk niet overschatten. Wij staan met voor een kwestie van ponden of tonnen Duitse ken invoer, maar tegenover de superieure inwendige organisatie van den Duitschen staat, berustend op de volledige tucht van het volk, dat bereid is alles, zelfs het leven op te offeren voor den staat, in het volle besef van de schrikkelijke ontberingen en vernederingen, die in het verleden het volk door zijn veroveraars zijn opgelegd. Deze superieure inwendige organisatie van Duitsehland moeten wij door een betere or ganisatie bij ons in Engeland bestrijden, en wij moeten wel bedenken, dat het nu even waar is als ooit, dat waar de vloot ons schild is, het leger ons tot zwaard dient. Niemand kan nog precies zeggen wat de, recruteering ia 1916 zal opleveren. Op zijn best zal En geland dit jaar 1,400,000 man krijgen, maar daarmee kan het niet meer doen dan de be staande divisies aanvullen en hen tot den herfst in het veld handhaven, aannemend al thans, dat de oorlog zijn tegenwoordig alge meen karakter behoudt en dat geen van de erroote mogendheden der entente verslagen wordt." De schrijver is van oordeel, dat het nog niet zeker is, of de wet op den dienstplicht in Engeland een leger zal geven, dat het leger van den vijand overtreft en zonder hetwelk Engeland dezen nooit zijn vredesvoorwaar den kan opleggen. De Duitsche Vorwarts wijst er op, dat de regeeringen der oorlogvoerende staten steeds weer verklaard hebben, dat er slechts vrede gesloten kan worden, zoo de tegenstanders hun vernietigingsplannen opgeven. Het is een negatieve verklaring en overal schijnt de opvatting te heerscben, dat een positieve be reidverklaring tot vrede als zwakte zou wor den uitgelegd en den tegenstander tot verdub beling van zijn pogingen zou prikkelen. Wan neer de regeeringen zoo denken, dan is het des te meer plicht voor de volkeren om hun vredeswil met nadruk te uiten, teneinde den regeeringen een brug voor een schikking te bouwen. „Die plicht rust in de. eerste plaats op de socialisten, oordeelt het blad, dat het betreurt dat zij in alle landen in dat opzicht te kort zijn geschoten. Het blad gaat dat in bizon- derheden na en betoogt dan dat de tijd voor een internationale socialistische conferentie gekomen is. Wanneer daar van wederzijd- sche tegemoetkoming blijkt, zal dat de eerste stap tot den vrede kunnen zijn. Het moet na tuurlijk uitgesloten zijn, dat ter conferentie alleen de opvatting der „meerderheden" aan het woord komt. Ook de „minderheden" moeten er zich kunnen laten hooien. Maar de eerste stap moet eindelijk worden gedaan, als men wil voorkomen dat het blinde nood lot d'e geheele Europeesche beschaving ver nietigt, oordeelt de Vorwarts. ontwapening van handelsschepen, welke wordt beschouwd als een onderdeel van een overeenkomst tusschen Amerika en Duitseh land ten aanzien van de Lusitania-kwestie. Dit geeft een anderen kijk op de dingen, of deze echter juister is, is een andere vraag Misschien blijkt achterna geen van beide be schouwingen juist en is president Wilson er op uit, de weermacht der republiek te ver- grooten, niet met het oog op het heden, maar Yoor de toekomst Wij hebben dezer dagen geschreven, dat het er naar leek, dat Amerika ook wel eens tot de oorlogvoerenden zou kunnen gaan behoo- ren, zoodat er inplaats van een beperking een' uitbreiding van den krijg zou komen. Door Duitsche bladen werd medegedeeld, dat de betrekkingen tusschen Duitsehland en Amerika gespannen waren. Thans echter verklaart de Engelsche Momingpost, dat de Amerikaansche betrekkingen met Groot-Brit- tanje president Wilson zorg baren, daar hij weigert de militaire noodzaak te erkennen als een rechtvaardiging voor de blokkade, die naar zijn meening een schending is van de rechten van den neutralen handel. Ook heet het, dat de geallieerden niet willen welen van het Amerikaansche voorstel betreffende de Op het Westelijk oorlogstooneel is geen nieuws voorgevallen. Blijken» particuliere mededeelingen uit Duinkerken hebben de ge vechten in Artoia de Fransdie troepen zwaar getroffen, ofschoon de verliezen hunner te genstanders ontzettend zijn. „De Franschen lioud.cn, zoo meldt men ons, zich moedig en het eenige voordeel is wel, dat uit zulke actie van hunne tegenstanders de gebreken van de Fransche intendance voor de voorste linies steeds duidelijk aan den dag komen, zoodat maatregelen thans genomen worden. De Duitsche troepen willen naar Neuville en den weg van AtrechtSouchez bezetten. Maar zij zullen de Franschen strijdvaardig vinden. Neuville is met den grond gelijk ge maakt. De kwartieren zijn zelfs door de Franschen verlaten omdat het gevaar te groot is. Wij vernemen uit het Noorden, dat de druk van de Duitschers ook bij Lens en noordelij ker op de Engelsche linies zeer is toegeno men. De artillerie der Centralen is langs het geheele front ontzettend, versterkt. Dringend noodig is, dat op dit front, zoowel wat ma teriaal al» manschappen betreft, zeer spoedig versterkingen worden gezonden. De groote algemeene aanval van den tegenstander moet en zal volgen, tenzij de geallieerden hem ver rassen" Blijkens het paa ontvangen Duitsche leger bericht het Engelsche meldt er niets van hebben kleine Engelsche afdeelingen gis ternacht in de buurt bij Messiges (dus in de Champagne) een aanval gedaan, waarbij zij op een plaats in de Duitsche linie doordron gen, maar weer teruggeslagen werden. De Zeppelin-aanval op Parijs wordt van officieele Duitsche zijde een vergelding van de aanvallen op Freiburg genoemd. Het aan tal gedooden wordt op 25 aangegeven, dat der gewonden op 32. Na dien heeft nogmaals een Zeppelin ge tracht boven Parijs te komen, doch zij moest, na beschoten te zijn, inderhaast terugkeeren Toch zijn er eenige brandbommen geworpen op de voorsteden van Parijs, die stoffelijke schade hebben aangericht, terwijl er verschei dene niet ontploften, van welke het gewicht 57,65 en 103 kilo was. Pers en openbare meeaing te Parijs drin gen eenstemmig aan .op maatregelen van weerwraak. Zij wenschen dat Fransche vlieg tuigen een Duitsche stad zuilen bombardee ren, die zich in militant opzicht in denzelf den toestand bevindt. Boven Londen zijn vannacht zes a zeven vliegtuigen verscheneh, die bommen hebben geworpen in het centrum der stad en ook op de Oostelijke en Noord-Oostelijke graaf schappen. Tot dusverre is er geen aanzienlij ke schade gerapporteerd, zegt het bericht. Zestien Fransche vliegtuigen, Zondagmor gen om 7 uur uit Saloniki vertrokken, hebben om 10 uur tal van bommen geworpen op het Duitsch-Bulgaarsche kamp ten noorden van het meer van Doiran. In het kamp, bestaande uit 600 tenten, werd een vreeselijke paniek veroorzaakt. Volgens Londensche geruchten zijn de bei de Montenegrijnsche officieren, die op 25 Ja nuari de voorwaarden geteekend hebben voor den Oostenrijksch-Monfenegrijnschen wapen stilstand in hun woning vermoord, zijn te Cettinje plakkaten over de capitulatie ver scheurd en dientengevolge burgers gear resteerd en gefusilleerd. In een artikel over de overstrooming in den Anna-Paul.-polder en de bedreiging van den Groetpolder van den heer M. Visser in het Hbld. wordt er op gewezen, dat.ten zui den van West-Friesland in de afgeloopen veertien dagen pl.m. oü.000 meter kistdam gemaakt ziju, terwijl ueze in uen Anna-Pau- lowna gelieel ontbrek.cn. Gezien de kracht en nen ijver waarmede de zuidelijke weg langs de Zand vaart, die tegen den spoordijk evenals de diverse duikers onder dien dijk door, afgedamd was, met alle macht ver hoogd werd, gelooft de schrijver, dat het doel, het deel van den polder, hetwelk uit bollenland bestaat, te behouden, bereikt zal worden. De spoordijk, zijnde een zanddijk en dus voor afspoeling uiterst' gevoelig, wordt op verschillende plaatsen versterkt. „Verder is men bezig het gat, in den weg van Veerburg tot Van Ewijcksiuis ongeveer bij den Kleiweg geslagen, met damwand te dichten. Dit dichten was vroeger reeds bijna voltooid, toen het dour een nieuwen hoogen vloedstand werd verijueld. Het geschiedt nu langs een zeer zekere methode; of echter de spoed daarbij betracht, evenredig aan de enorme belangen, die daarmee verbonden zijn, betwijfel ik wel. Dit geldt zoowel voor dit dichten als voor het plaatsen van een kist dam op dezen weg, waartoe wel besloten schijnt. Ik sprak van de enorme belangen, die bij een vlugge afwerking Lot waterkeerenden dijk van den Van Ewijcksweg betrokken zijn! Ze zijn deze: le. In het onder water staande deel van den Westpolder ligt zoowel Veerburg (of Kleine Sluis) als de Kerkbuurt en een deel van Ewijcksiuis. Dat wil dus zeggen, dat de woningen van vrijwel de geheele burgerij van de gemeente Anna Paulowna in het watet staan. 2e. De spoordijk wordt zwak geacht, mocht deze bezwijken, dan is daarvan het onmiddellijke gevolg, dat nog ongeveer 1500 H.A. met overstrooming bedreigd wordt. 3e Zoodra de weg hersteld is, kan met het uit malen van het ondergeloopen deel van den Westpolder, zijnde ongeveer 1800 H.A., wor den begonnen; beide watergemalen kunnen het ondergeloopen deel bemalen, zoodat dit gebied spoedig boven kan zijn. Met het oog op de mogelijkheid om nog dit jaar een, zij het ook gedeeltelijken oogst, te halen, is ech ter de grootste spoed noodig. Indien men punt 3 nog niet als een ijdele hoop heeft opgegeven, wat m. i. niet noodig is, en als men tevens let op punt 1 en 2, dan zou men verwachten, dat de geheele weg van Veerburg tot ran Ewijcksiuis bezet zou zijn met werklieden of soldaten. Dit ech t?r was niet het geval. Aan de dichting van het gat in den zeedijk werd nog niet gewerkt; volgens de berich ten zijn de plannen en bestekken nu gereed gekomen, en zal men overgaan enkele voor name aannemers uit te noodigen naar dit werk in te schrijven. De geheele Amsteldijk, ter weerszijden van de doorbraak, ziet er ontzettend uit; evenals aan den Waterlandschen zeedijk zijn vrijwel uitsluitend inkalvingen aan den binnenberm van den dijk op te merken. Men krijgt den indruk, dat een langere stormperiode of een nieuwe hooge vloed, een enorme schade aan dezen dijk zal kunnen toebrengen. Terugkeerende van de dijkbreuk via van Ewijcksiuis en Veerburg naar Oudesluis, be zichiigde ik daar de oude zeesluis, welke, door het niet direct functioneeren van de sluisdeuren, met zand is dichtgeworpen Het is wel zeer te betreuren, dat deze zee sluis, die vroeger een paar eeuwen aaneen als schutsluis tussctien de Zijpe en de zee gediend heeft en daarna steeds open heeft gestaan, nu zoo hardhandig buiten dienst is gesteld. Het gevolg daai-van is, dat alle vlet ten met materiaal voor den Polder nu langs een daarvoor gebouwde «telling over den Zijperdijk, ter hoogte van ongeveer 4 M. A. P., gesleept moeten worden! Het is ze ker te wenschen, dat deze sluis, die toch im mers voor het weerstaan van den vollen stormvloed gebouwd is en nu dus slechts kinderwerk heeft te verrichten vergeleken bij vroeger, weer gangbaar gemaakt wordt, het geen m. i. eerst met de binnen- en daarna met de buitendeuren zou kunnen geschieden, t- Men kan m. i. de vrees ook te verd drijven zoo is de schutsluis tusschen de Groote Sloot in de Zijpe en de Wieringerwaard ook ontoe gankelijk gemaakt, waardoor het geheele ver keer te water met die plaats onmogelijk is! Van de Oude Sluis af bezocht ik de nu ge sloten coupure in den dij» tusscnen Wie ringerwaard en Anna Pauiowuapoider. Aan gezien net uitstroomingskanaal niet goed ge sloten kon worden en het oude muurwerk daarvan niet best werd vertrouwd, is dit ka naal met zakken zand gedicht. Verder zijn er dadelijk afdoende maatregelen genomen door het geheel tot ongeveer 2 meter -+- A.P. opmetselen van de wanden van het loozings- kanaal, zoodat, als het ware, met een buiten waterstand van 2 meter -j- A>P. nog gemalen zou kunnen worden. Het is niet te hopen en gelukkig ook niet te verwachten, dat dat geval zich ooit zal voordoen. Het eenige stukje zeedijk van de Wieringerwaard bij het gehucht Nieuwe Sluis (de sluis zelf is reeds lang verdwenen), heeft geen schad'e geleden. Van deze plaats af was mijn tocht dooi den Waardpolder naar den Groetpolder, waar volgens de berichten de dijk ook enorm beschadigd moest zijn. Ik heb vrijwel den geheelen dijk bezichtigd, die bijna over de geheele lengte zeer sterk beschadigd is. I iel is haast niet te begrijpen, dat deze poldei boven water gebleven is; gezien de lange daarin geslagen gaten, waar het water naar binnen gestroomd is. Wel is er een merk waardig verschil tusschen de toegebrachte schade aan de dijken in Waterland, Katwou en Anna Paulownapolder en hier. Aan de eerste drie polders ziet men vrijwel uitslui tend de gevaarlijke diepe inkaLvingen, aan de binnendijkglooiïng; men kan daar op vele plaatsen zien, dat de buitenberm met een deei van de kruin zich gehandhaafd heeft, maar de geheele binnendijkglooiïng rechtstandig ingekalfd is tot op 3 a 4 meter diepte. Hier in den Groetpolder zijn de meeste gaten juist in de buitenglooiing, geslagen en is de bin- nenglooiing blijven staan; de gevaarlijkste gaten zijn die waarbij de geheele kruin is weggeslagen, gecombineerd met een groot gat in de buitenglooiing. Zulke gaten ter lengte van 200 meter komen vuor! De dijk graaf, de heer K. Breebaart Jz. meende, dat zij het behoud van den polder hoofdzakelijk te danken hadden aan den ouden kleidijk. De latere verhoogingen waren weggeslagen, maar die oude kern werd door afspoelen wel lager, maar viel als het ware, niet uit een, zooals ik juist bij de andere dijken wel gezien heb. Of de eigenaardige steile vorm van dezen dijk met een zeer smalle rondlig- gendte kruin, waardoor het water niet zoo veel gelegenheid heeft in het dijklichaam te dringen, als bij een breeden dijk met rijweg, ook meegewerkt heeft ter voorkoming van die diepe inkalvingen, ware wel een onderzoek waard. Ieder, die met dijkonderhoud en dakconstructie iets te maken heeft, is zeker aan te raden tep spoedigste'deze diverse ge teisterde dijken te bezoeken. Het bezoek aan den Groetpolder dient dan echter zeer vlug gebracht te worden! Want daar is met zulk een verbazende voortvarend heid gewerkt, dat men daar, ondanks de wer kelijk enorm groote dijkbeschadigingen, reeds nu een nieuwen stormvloed zou kunnen trot- seeren! Alle gaten worden zeer zorgvuldig van allen lossen grond ontdaan en gevlakt, en daarna begint het stapelen \an zakken met grond, die met de slegge (slei) worden inge slagen, zoodat alk keurig in hu gelid komen te liggen en naar boven in den vorm van het talud verspringen. Een derge.ijke herstelde dijk maakt een verbazend goeuen indruk; de verdere afwerking geschiedt met stroo en kleigrond, terwijl ter bevestiging over het geheel ijzerdraad-vlechtwerk wordt gespan nen. Indien een bezoek aan den Groetpolder nog een week wordt uitgesteld, zal er weinig meer te zien zijn. De kosten voor dezen polder zullen dicht bij de 100.00 gulden bedragen; daarbij gere kend de kosten van het bestuursplan om den geheelen dijk verbazend te verzwaren, zou men komen op ongeveer 300 000. De be doeling van de bestuursleden is eenvoudig, dat de kosten hiervan door den polder Ier gezamenlijke grootte (Waardpolder en Groet polder vormen één lichaam) van nog geen 1400 H.A. zullen worden gedragen. De schrijver vindt het met geheel vanzelf sprekend en in geen geval*billijk, dat de ge teisterde polders alleen de kosten zouden be talen. Op den duur zal z. i. zeker nog wel eens een vast gemiddelde der dijklasten voor iede- ren polder worden opgemaakt, zoo noodig afkoopbaar gesleld, waarna het verdere on derhoud aan provincie of rijk kan worden op gedragen. De gezameniike burgemeesters der gemeen ten. benoorden het IJ. welke door den waters nood zijn geteisterd, hebben thans bepaald, dat die doorlatingsbewijzen, die sinds eenigen tijd verplichtend waren gesteld en voor wat Amsterdam betreft, aan het Hoofdbureau van Politie aldaar verkrijgbaar waren, kunnen worden ingetrokken. Hiermede komen alle verkeersbelemrnerra- gen van uit Amsterdam te vervallen. De wenschelijkheid blijft echter bestaan, teneinde de herstellingswerken en andere voorzieningen aan de waterkeeringen zoo min mogelijk te belemmeren, dat de toeoop van nieuwsgierigen in het overstroomd gebied zoo beperkt mogelijk blijft. Een dringend beroep 'wordt daartoe op de bevolking van Amsterdam gedaan. Aan de Staten van deze provincie is giste ren door Burgemeester en Wethouders van Zaandam het volgende schrijven verzonden: „In de hedenavond gehouden buitengewone vergadering van Burgemeester en Wethouders kwam ter sprake het u bekende plan-Visser, dat door dezen tot in details werd toegelicht in tegenwoordigheid van Dijkgraaf en Heem raden van dien polder Oostzaan, den gemeen te-architect van Zaandam en den opzichter van den polder Oostzaan. „Om de groote belahgen, die niet alleen voor Zaandam, Oostzaan, Purmerend, Lands meer, llpendam en Buiksloot bij het ontbreken van een afdoende blijvende waterkeering op het spel staan, maar die evenzeer gelden voor een overig zeer groot deel van Noord-Hol land, wordt door ons het plan-Visser zeer ern stig voorgestaan, welk plan onze deskundi gen, die de moeilijkheden en bezwaren niet voorbij zien aan de uitvoering verbonden, evenwel technisch niet onmogelijk voor uitvoe ring achten en daaraan boven de andere plan nen de voorkeur geven, ook als een werk van bijvenden aard „Ten overvloede deelen wij u mede, dat de heer Visser zich bereid verklaart zijn plan aan Gedeputeerde Stalen of aan de commissie uit de Stalen ad' hoe nader te ontvouwen. „Dat hem daartoe de gelegenheid zal wor den gegeven, is ons beleefd verzöek. De lage waterstand der zee heeft veel wa ter uit overstroomde polders doen wegloopen. Dijken en wegen, die zichtbaar worden, blij ken zeer geleden te hebben; inzonderheid is dit ook het geval met de lijn van den Noord- Hollandschen Tramweg. Hier en daar hoort men door boeren getal len noemen van geledien schade. Deze zijn enorm. Sir Marcus Samuel Baronet en de Sheil Transport and Trading Cy, beide te Londen, hebben ten bate van de slachtoffers van den watersnood in Nederland een bedrag gezon den onderscheidenlijk van 6000.en 12,000.— aan jhr. H. Loudon, directeur der Koninklijke Petroleummaatschappij, die deze bedragen onmiddellijk heeft doorgezon den aan de Algemeene Watersnoodcommissie te Amsterdam. In Aken heeft zich een commissie gevormd, die zich ten doel heeft gesteld giften voor le niging van den .watersnood in ons land in te zamelen, om daardoor een bewijs van deelne ming te geven. In de „Aachener Allgemeine Zeitung" is daartoe een „Aufruf" geplaatst. BINNENLAND. Gemengd nieuws. DE „MAASDIJK". Een bericht is ingëkomen, dat het Nedfer- Landsche stoomschip „Maasdijk van de fir ma Solleveld, Van der Meer en Van Hattum te Rotterdam, een ongeval is overkomen. Het schip is op strand gezet daar het snel water maakte. Twee leden der bemanning zijn ge dood. De „Maasdijk" is een nieuw stoomschip van bruto 3556 ton. Het schip vertrok gister morgen van Rotterdam met bestemming naar Portland. MAIL LOSGELATEN. De op 22 Januari uit Amsterdam per „Rembrandt" verzonden mail voor Oost-lndië, welke in Engeland werd aangehouden, is den 28en van daar naar hare bestemming gezon den. AMBULANCE VOOR RUSLAND. De Nederlandsche ambulance, die in begin van April naar Rusland vertrekt, zal staan onder leiding van dr. C. M. J. Westerman, te Haarlem. Verder zullen deel uitmaken van de ambulance vijf geneesbeerea, w. o. dr. M. C. A. Bijleveld, te Haarlem, voor de interne af- deeling, en dr. Risseeuw, chirurg, te Apel doorn. De duur van de uitzending der ambulance is zes maanden. Dr. Westerman gaat voor de eerste heft mede en wordt dan vervangen door prof. Koch, uit Groningen. STEENKOLEN1NVOER. In de vorige week is via IJmuiden uit En gelsche en Schotsche havens ingevoerd met 4 stoomschepen 3,485,150 K.G. steenkolen. De daaraan voorafgaande week bedroeg deze hoeveelheid 1,885,900 K.G. met 3 stoomsche pen. Als gevolg van de staking te Amsterdam vertrok een der schepen naar Rotterdam, om daar te lossen. KAMERVERKIEZING APELDOORN. In ten vergadering nu plaatselijke Uhrist.- .hst. kasVeiceüigiug Koningin en vauoiiaud te Apeldoorn is, naar de tNeueri. rneiui, in ue vacaiure-Vau bylaudt met algemeene stemmen tot candidaat voor de I weeue Kamer gekozen de heer J. K. Snoeek Heukeuians te s uraveu- hage. VERTREK GOUVERNEUR—GENERAAL, len pateize zaïen gistermiddag ue nieuwe gouverneur-generaal en mevrouw van Lim- ourg atirum met L. K. H. Prins Henortk aan tater aan m innemen kring. Des avonds wer den zij in afscneidsaudienue door H. M. de kouingiu-Aioeder ontvangen. Mot gen gaat Z. Exc. met zijn gezin op het stoomscnip „Insuimcie' van ue Rott. Lioyd naar Indië scheep. GRAAN EN MEEL. De Directeur van hei Rijkshuieau voor de distnouue van graan en meel lieeli met macti- tiging van den Minister van Lanugouw cor respondenten van groote Lngeisclte blauen er op gewezen, naar aanietumg van gestelde vragen, dat de stijging van cte aanvoeren vooral uu de Ver. buten sinds het uitbre ken van den oorlog geenszins wijst op een weder uitvoer naar Duitsehland, maar ver oorzaakt wordt door het stop zetten van den invoer uit Rusland, Roemenie, Brttsch- Lndië en Australië. Verder wordt o.a. uiteengezet dat de vee stapel de laatste jaren is toegenomen, het geen een stijgende vraag naar voedtrmidde- len met zich heeft medegebracht. In het licht wordt gesteld dat de Regeering zelf tarwe en meel aanvoert en thans de ge heele maïs-distributie regelt. BELOONING. De Vice-consul van Noorwegen te Schie dam heeft gisteren in opdracht zijner regee ring, aan den schipper van den Vlaarding- schen logger „Insulinde" J. Roest, als bewijs van dankbaarheid voor het redden van de bemanning van het stoomschip Geiranger een zilveren beker met inscripuc aangeboden, en bovendien aan de leden der bemanning, naar hun rang, geldelijke belooning uitge keerd. De geredde kapitein van het Noorsche schip heeft zijn dankbaarheid betoond dier toen hij in Rotterdam een ander schip had gekocht,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 1