ALKMAAR
No. 26
Homlonl en achtt iende J an rising.
HbonnaneDtspiils per J niutitlt.-,tr. p. put IIA Misituttspilte It tL p. wel. groote lettere «aar plaaterilmte. Brleren fr. K. I Boek- en Handelsirnkkeril r.k. liERHh. COSTER4ZOOS. Voordsi IB. TelsiooH. 2.
DINSDAG 1 FEBRUARI
It) J 6
ALKMAAR, Fehf.
De Engelsche minister lord Kitchener heeft
bij den aanvang van den oorlog voorspeld,
dat de krijg drie jaar zou duren, Sir Edward
Hutton heeft verklaard, dat hij dan nog niet
uit zou zijn, terwijl de Russische minister
Sasonof thans heeft gezegd, dat de oorlog
niet al te lang meer zou duren.
Wie zal gelijk krijgen?
Het ziet er niet naar uit, dat de worsteling
gauw geëindigd zal zijn, maar men kan na
tuurlijk niet weten hoe het zal loopen.
De militaire medewerker van de Engelsche
Times bereidt zijn lezers er op voor, dat zij
niet spoedig op een overwinning moeten hó-
pen.
„Engeland, zegt hij, is er tot dusver niet in
geslaagd Duitsehland uit te hongeren en men
moet ook voor de toekomst de resultaten van
den toenemendeu druk niet overschatten. Wij
staan met voor een kwestie van ponden of
tonnen Duitse ken invoer, maar tegenover de
superieure inwendige organisatie van den
Duitschen staat, berustend op de volledige
tucht van het volk, dat bereid is alles, zelfs
het leven op te offeren voor den staat, in het
volle besef van de schrikkelijke ontberingen
en vernederingen, die in het verleden het volk
door zijn veroveraars zijn opgelegd. Deze
superieure inwendige organisatie van
Duitsehland moeten wij door een betere or
ganisatie bij ons in Engeland bestrijden, en
wij moeten wel bedenken, dat het nu even
waar is als ooit, dat waar de vloot ons schild
is, het leger ons tot zwaard dient. Niemand
kan nog precies zeggen wat de, recruteering
ia 1916 zal opleveren. Op zijn best zal En
geland dit jaar 1,400,000 man krijgen, maar
daarmee kan het niet meer doen dan de be
staande divisies aanvullen en hen tot den
herfst in het veld handhaven, aannemend al
thans, dat de oorlog zijn tegenwoordig alge
meen karakter behoudt en dat geen van de
erroote mogendheden der entente verslagen
wordt."
De schrijver is van oordeel, dat het nog
niet zeker is, of de wet op den dienstplicht in
Engeland een leger zal geven, dat het leger
van den vijand overtreft en zonder hetwelk
Engeland dezen nooit zijn vredesvoorwaar
den kan opleggen.
De Duitsche Vorwarts wijst er op, dat de
regeeringen der oorlogvoerende staten steeds
weer verklaard hebben, dat er slechts vrede
gesloten kan worden, zoo de tegenstanders
hun vernietigingsplannen opgeven. Het is
een negatieve verklaring en overal schijnt de
opvatting te heerscben, dat een positieve be
reidverklaring tot vrede als zwakte zou wor
den uitgelegd en den tegenstander tot verdub
beling van zijn pogingen zou prikkelen. Wan
neer de regeeringen zoo denken, dan is het
des te meer plicht voor de volkeren om hun
vredeswil met nadruk te uiten, teneinde den
regeeringen een brug voor een schikking te
bouwen.
„Die plicht rust in de. eerste plaats op de
socialisten, oordeelt het blad, dat het betreurt
dat zij in alle landen in dat opzicht te kort
zijn geschoten. Het blad gaat dat in bizon-
derheden na en betoogt dan dat de tijd voor
een internationale socialistische conferentie
gekomen is. Wanneer daar van wederzijd-
sche tegemoetkoming blijkt, zal dat de eerste
stap tot den vrede kunnen zijn. Het moet na
tuurlijk uitgesloten zijn, dat ter conferentie
alleen de opvatting der „meerderheden" aan
het woord komt. Ook de „minderheden"
moeten er zich kunnen laten hooien. Maar de
eerste stap moet eindelijk worden gedaan,
als men wil voorkomen dat het blinde nood
lot d'e geheele Europeesche beschaving ver
nietigt, oordeelt de Vorwarts.
ontwapening van handelsschepen, welke
wordt beschouwd als een onderdeel van een
overeenkomst tusschen Amerika en Duitseh
land ten aanzien van de Lusitania-kwestie.
Dit geeft een anderen kijk op de dingen,
of deze echter juister is, is een andere vraag
Misschien blijkt achterna geen van beide be
schouwingen juist en is president Wilson er
op uit, de weermacht der republiek te ver-
grooten, niet met het oog op het heden, maar
Yoor de toekomst
Wij hebben dezer dagen geschreven, dat het
er naar leek, dat Amerika ook wel eens tot
de oorlogvoerenden zou kunnen gaan behoo-
ren, zoodat er inplaats van een beperking
een' uitbreiding van den krijg zou komen.
Door Duitsche bladen werd medegedeeld, dat
de betrekkingen tusschen Duitsehland en
Amerika gespannen waren. Thans echter
verklaart de Engelsche Momingpost, dat de
Amerikaansche betrekkingen met Groot-Brit-
tanje president Wilson zorg baren, daar hij
weigert de militaire noodzaak te erkennen als
een rechtvaardiging voor de blokkade, die
naar zijn meening een schending is van de
rechten van den neutralen handel. Ook heet
het, dat de geallieerden niet willen welen van
het Amerikaansche voorstel betreffende de
Op het Westelijk oorlogstooneel is geen
nieuws voorgevallen. Blijken» particuliere
mededeelingen uit Duinkerken hebben de ge
vechten in Artoia de Fransdie troepen zwaar
getroffen, ofschoon de verliezen hunner te
genstanders ontzettend zijn. „De Franschen
lioud.cn, zoo meldt men ons, zich moedig en
het eenige voordeel is wel, dat uit zulke actie
van hunne tegenstanders de gebreken van de
Fransche intendance voor de voorste linies
steeds duidelijk aan den dag komen, zoodat
maatregelen thans genomen worden.
De Duitsche troepen willen naar Neuville
en den weg van AtrechtSouchez bezetten.
Maar zij zullen de Franschen strijdvaardig
vinden. Neuville is met den grond gelijk ge
maakt. De kwartieren zijn zelfs door de
Franschen verlaten omdat het gevaar te groot
is.
Wij vernemen uit het Noorden, dat de druk
van de Duitschers ook bij Lens en noordelij
ker op de Engelsche linies zeer is toegeno
men. De artillerie der Centralen is langs het
geheele front ontzettend, versterkt. Dringend
noodig is, dat op dit front, zoowel wat ma
teriaal al» manschappen betreft, zeer spoedig
versterkingen worden gezonden. De groote
algemeene aanval van den tegenstander moet
en zal volgen, tenzij de geallieerden hem ver
rassen"
Blijkens het paa ontvangen Duitsche leger
bericht het Engelsche meldt er niets van
hebben kleine Engelsche afdeelingen gis
ternacht in de buurt bij Messiges (dus in de
Champagne) een aanval gedaan, waarbij zij
op een plaats in de Duitsche linie doordron
gen, maar weer teruggeslagen werden.
De Zeppelin-aanval op Parijs wordt van
officieele Duitsche zijde een vergelding van
de aanvallen op Freiburg genoemd. Het aan
tal gedooden wordt op 25 aangegeven, dat
der gewonden op 32.
Na dien heeft nogmaals een Zeppelin ge
tracht boven Parijs te komen, doch zij moest,
na beschoten te zijn, inderhaast terugkeeren
Toch zijn er eenige brandbommen geworpen
op de voorsteden van Parijs, die stoffelijke
schade hebben aangericht, terwijl er verschei
dene niet ontploften, van welke het gewicht
57,65 en 103 kilo was.
Pers en openbare meeaing te Parijs drin
gen eenstemmig aan .op maatregelen van
weerwraak. Zij wenschen dat Fransche vlieg
tuigen een Duitsche stad zuilen bombardee
ren, die zich in militant opzicht in denzelf
den toestand bevindt.
Boven Londen zijn vannacht zes a zeven
vliegtuigen verscheneh, die bommen hebben
geworpen in het centrum der stad en ook op
de Oostelijke en Noord-Oostelijke graaf
schappen. Tot dusverre is er geen aanzienlij
ke schade gerapporteerd, zegt het bericht.
Zestien Fransche vliegtuigen, Zondagmor
gen om 7 uur uit Saloniki vertrokken, hebben
om 10 uur tal van bommen geworpen op het
Duitsch-Bulgaarsche kamp ten noorden van
het meer van Doiran. In het kamp, bestaande
uit 600 tenten, werd een vreeselijke paniek
veroorzaakt.
Volgens Londensche geruchten zijn de bei
de Montenegrijnsche officieren, die op 25 Ja
nuari de voorwaarden geteekend hebben voor
den Oostenrijksch-Monfenegrijnschen wapen
stilstand in hun woning vermoord, zijn te
Cettinje plakkaten over de capitulatie ver
scheurd en dientengevolge burgers gear
resteerd en gefusilleerd.
In een artikel over de overstrooming in
den Anna-Paul.-polder en de bedreiging van
den Groetpolder van den heer M. Visser in
het Hbld. wordt er op gewezen, dat.ten zui
den van West-Friesland in de afgeloopen
veertien dagen pl.m. oü.000 meter kistdam
gemaakt ziju, terwijl ueze in uen Anna-Pau-
lowna gelieel ontbrek.cn. Gezien de kracht
en nen ijver waarmede de zuidelijke weg
langs de Zand vaart, die tegen den spoordijk
evenals de diverse duikers onder dien dijk
door, afgedamd was, met alle macht ver
hoogd werd, gelooft de schrijver, dat het
doel, het deel van den polder, hetwelk uit
bollenland bestaat, te behouden, bereikt zal
worden. De spoordijk, zijnde een zanddijk
en dus voor afspoeling uiterst' gevoelig,
wordt op verschillende plaatsen versterkt.
„Verder is men bezig het gat, in den weg
van Veerburg tot Van Ewijcksiuis ongeveer
bij den Kleiweg geslagen, met damwand te
dichten. Dit dichten was vroeger reeds bijna
voltooid, toen het dour een nieuwen hoogen
vloedstand werd verijueld. Het geschiedt nu
langs een zeer zekere methode; of echter de
spoed daarbij betracht, evenredig aan de
enorme belangen, die daarmee verbonden
zijn, betwijfel ik wel. Dit geldt zoowel voor
dit dichten als voor het plaatsen van een kist
dam op dezen weg, waartoe wel besloten
schijnt.
Ik sprak van de enorme belangen, die bij
een vlugge afwerking Lot waterkeerenden dijk
van den Van Ewijcksweg betrokken zijn! Ze
zijn deze: le. In het onder water staande deel
van den Westpolder ligt zoowel Veerburg (of
Kleine Sluis) als de Kerkbuurt en een deel
van Ewijcksiuis. Dat wil dus zeggen, dat de
woningen van vrijwel de geheele burgerij van
de gemeente Anna Paulowna in het watet
staan. 2e. De spoordijk wordt zwak geacht,
mocht deze bezwijken, dan is daarvan het
onmiddellijke gevolg, dat nog ongeveer 1500
H.A. met overstrooming bedreigd wordt. 3e
Zoodra de weg hersteld is, kan met het uit
malen van het ondergeloopen deel van den
Westpolder, zijnde ongeveer 1800 H.A., wor
den begonnen; beide watergemalen kunnen
het ondergeloopen deel bemalen, zoodat dit
gebied spoedig boven kan zijn. Met het oog
op de mogelijkheid om nog dit jaar een, zij
het ook gedeeltelijken oogst, te halen, is ech
ter de grootste spoed noodig.
Indien men punt 3 nog niet als een ijdele
hoop heeft opgegeven, wat m. i. niet noodig
is, en als men tevens let op punt 1 en 2, dan
zou men verwachten, dat de geheele weg
van Veerburg tot ran Ewijcksiuis bezet zou
zijn met werklieden of soldaten. Dit ech
t?r was niet het geval.
Aan de dichting van het gat in den zeedijk
werd nog niet gewerkt; volgens de berich
ten zijn de plannen en bestekken nu gereed
gekomen, en zal men overgaan enkele voor
name aannemers uit te noodigen naar dit
werk in te schrijven.
De geheele Amsteldijk, ter weerszijden van
de doorbraak, ziet er ontzettend uit; evenals
aan den Waterlandschen zeedijk zijn vrijwel
uitsluitend inkalvingen aan den binnenberm
van den dijk op te merken. Men krijgt den
indruk, dat een langere stormperiode of een
nieuwe hooge vloed, een enorme schade aan
dezen dijk zal kunnen toebrengen.
Terugkeerende van de dijkbreuk via van
Ewijcksiuis en Veerburg naar Oudesluis, be
zichiigde ik daar de oude zeesluis, welke,
door het niet direct functioneeren van de
sluisdeuren, met zand is dichtgeworpen
Het is wel zeer te betreuren, dat deze zee
sluis, die vroeger een paar eeuwen aaneen
als schutsluis tussctien de Zijpe en de zee
gediend heeft en daarna steeds open heeft
gestaan, nu zoo hardhandig buiten dienst is
gesteld. Het gevolg daai-van is, dat alle vlet
ten met materiaal voor den Polder nu langs
een daarvoor gebouwde «telling over den
Zijperdijk, ter hoogte van ongeveer 4 M.
A. P., gesleept moeten worden! Het is ze
ker te wenschen, dat deze sluis, die toch im
mers voor het weerstaan van den vollen
stormvloed gebouwd is en nu dus slechts
kinderwerk heeft te verrichten vergeleken bij
vroeger, weer gangbaar gemaakt wordt, het
geen m. i. eerst met de binnen- en daarna met
de buitendeuren zou kunnen geschieden, t-
Men kan m. i. de vrees ook te verd drijven
zoo is de schutsluis tusschen de Groote Sloot
in de Zijpe en de Wieringerwaard ook ontoe
gankelijk gemaakt, waardoor het geheele ver
keer te water met die plaats onmogelijk is!
Van de Oude Sluis af bezocht ik de nu ge
sloten coupure in den dij» tusscnen Wie
ringerwaard en Anna Pauiowuapoider. Aan
gezien net uitstroomingskanaal niet goed ge
sloten kon worden en het oude muurwerk
daarvan niet best werd vertrouwd, is dit ka
naal met zakken zand gedicht. Verder zijn
er dadelijk afdoende maatregelen genomen
door het geheel tot ongeveer 2 meter -+- A.P.
opmetselen van de wanden van het loozings-
kanaal, zoodat, als het ware, met een buiten
waterstand van 2 meter -j- A>P. nog gemalen
zou kunnen worden. Het is niet te hopen
en gelukkig ook niet te verwachten, dat dat
geval zich ooit zal voordoen. Het eenige
stukje zeedijk van de Wieringerwaard bij het
gehucht Nieuwe Sluis (de sluis zelf is reeds
lang verdwenen), heeft geen schad'e geleden.
Van deze plaats af was mijn tocht dooi
den Waardpolder naar den Groetpolder,
waar volgens de berichten de dijk ook enorm
beschadigd moest zijn. Ik heb vrijwel den
geheelen dijk bezichtigd, die bijna over de
geheele lengte zeer sterk beschadigd is. I iel
is haast niet te begrijpen, dat deze poldei
boven water gebleven is; gezien de lange
daarin geslagen gaten, waar het water naar
binnen gestroomd is. Wel is er een merk
waardig verschil tusschen de toegebrachte
schade aan de dijken in Waterland, Katwou
en Anna Paulownapolder en hier. Aan de
eerste drie polders ziet men vrijwel uitslui
tend de gevaarlijke diepe inkaLvingen, aan
de binnendijkglooiïng; men kan daar op vele
plaatsen zien, dat de buitenberm met een deei
van de kruin zich gehandhaafd heeft, maar
de geheele binnendijkglooiïng rechtstandig
ingekalfd is tot op 3 a 4 meter diepte. Hier
in den Groetpolder zijn de meeste gaten juist
in de buitenglooiing, geslagen en is de bin-
nenglooiing blijven staan; de gevaarlijkste
gaten zijn die waarbij de geheele kruin is
weggeslagen, gecombineerd met een groot
gat in de buitenglooiing. Zulke gaten ter
lengte van 200 meter komen vuor! De dijk
graaf, de heer K. Breebaart Jz. meende, dat
zij het behoud van den polder hoofdzakelijk
te danken hadden aan den ouden kleidijk. De
latere verhoogingen waren weggeslagen,
maar die oude kern werd door afspoelen
wel lager, maar viel als het ware, niet uit
een, zooals ik juist bij de andere dijken wel
gezien heb. Of de eigenaardige steile vorm
van dezen dijk met een zeer smalle rondlig-
gendte kruin, waardoor het water niet zoo
veel gelegenheid heeft in het dijklichaam te
dringen, als bij een breeden dijk met rijweg,
ook meegewerkt heeft ter voorkoming van die
diepe inkalvingen, ware wel een onderzoek
waard. Ieder, die met dijkonderhoud en
dakconstructie iets te maken heeft, is zeker
aan te raden tep spoedigste'deze diverse ge
teisterde dijken te bezoeken.
Het bezoek aan den Groetpolder dient dan
echter zeer vlug gebracht te worden! Want
daar is met zulk een verbazende voortvarend
heid gewerkt, dat men daar, ondanks de wer
kelijk enorm groote dijkbeschadigingen, reeds
nu een nieuwen stormvloed zou kunnen trot-
seeren! Alle gaten worden zeer zorgvuldig
van allen lossen grond ontdaan en gevlakt,
en daarna begint het stapelen \an zakken met
grond, die met de slegge (slei) worden inge
slagen, zoodat alk keurig in hu gelid komen
te liggen en naar boven in den vorm van het
talud verspringen. Een derge.ijke herstelde
dijk maakt een verbazend goeuen indruk; de
verdere afwerking geschiedt met stroo en
kleigrond, terwijl ter bevestiging over het
geheel ijzerdraad-vlechtwerk wordt gespan
nen. Indien een bezoek aan den Groetpolder
nog een week wordt uitgesteld, zal er weinig
meer te zien zijn.
De kosten voor dezen polder zullen dicht
bij de 100.00 gulden bedragen; daarbij gere
kend de kosten van het bestuursplan om den
geheelen dijk verbazend te verzwaren, zou
men komen op ongeveer 300 000. De be
doeling van de bestuursleden is eenvoudig,
dat de kosten hiervan door den polder Ier
gezamenlijke grootte (Waardpolder en Groet
polder vormen één lichaam) van nog geen
1400 H.A. zullen worden gedragen.
De schrijver vindt het met geheel vanzelf
sprekend en in geen geval*billijk, dat de ge
teisterde polders alleen de kosten zouden be
talen.
Op den duur zal z. i. zeker nog wel eens
een vast gemiddelde der dijklasten voor iede-
ren polder worden opgemaakt, zoo noodig
afkoopbaar gesleld, waarna het verdere on
derhoud aan provincie of rijk kan worden op
gedragen.
De gezameniike burgemeesters der gemeen
ten. benoorden het IJ. welke door den waters
nood zijn geteisterd, hebben thans bepaald,
dat die doorlatingsbewijzen, die sinds eenigen
tijd verplichtend waren gesteld en voor wat
Amsterdam betreft, aan het Hoofdbureau van
Politie aldaar verkrijgbaar waren, kunnen
worden ingetrokken.
Hiermede komen alle verkeersbelemrnerra-
gen van uit Amsterdam te vervallen.
De wenschelijkheid blijft echter bestaan,
teneinde de herstellingswerken en andere
voorzieningen aan de waterkeeringen zoo min
mogelijk te belemmeren, dat de toeoop van
nieuwsgierigen in het overstroomd gebied
zoo beperkt mogelijk blijft.
Een dringend beroep 'wordt daartoe op de
bevolking van Amsterdam gedaan.
Aan de Staten van deze provincie is giste
ren door Burgemeester en Wethouders van
Zaandam het volgende schrijven verzonden:
„In de hedenavond gehouden buitengewone
vergadering van Burgemeester en Wethouders
kwam ter sprake het u bekende plan-Visser,
dat door dezen tot in details werd toegelicht
in tegenwoordigheid van Dijkgraaf en Heem
raden van dien polder Oostzaan, den gemeen
te-architect van Zaandam en den opzichter
van den polder Oostzaan.
„Om de groote belahgen, die niet alleen
voor Zaandam, Oostzaan, Purmerend, Lands
meer, llpendam en Buiksloot bij het ontbreken
van een afdoende blijvende waterkeering op
het spel staan, maar die evenzeer gelden voor
een overig zeer groot deel van Noord-Hol
land, wordt door ons het plan-Visser zeer ern
stig voorgestaan, welk plan onze deskundi
gen, die de moeilijkheden en bezwaren niet
voorbij zien aan de uitvoering verbonden,
evenwel technisch niet onmogelijk voor uitvoe
ring achten en daaraan boven de andere plan
nen de voorkeur geven, ook als een werk van
bijvenden aard
„Ten overvloede deelen wij u mede, dat de
heer Visser zich bereid verklaart zijn plan
aan Gedeputeerde Stalen of aan de commissie
uit de Stalen ad' hoe nader te ontvouwen.
„Dat hem daartoe de gelegenheid zal wor
den gegeven, is ons beleefd verzöek.
De lage waterstand der zee heeft veel wa
ter uit overstroomde polders doen wegloopen.
Dijken en wegen, die zichtbaar worden, blij
ken zeer geleden te hebben; inzonderheid is
dit ook het geval met de lijn van den Noord-
Hollandschen Tramweg.
Hier en daar hoort men door boeren getal
len noemen van geledien schade. Deze zijn
enorm.
Sir Marcus Samuel Baronet en de Sheil
Transport and Trading Cy, beide te Londen,
hebben ten bate van de slachtoffers van den
watersnood in Nederland een bedrag gezon
den onderscheidenlijk van 6000.en
12,000.— aan jhr. H. Loudon, directeur
der Koninklijke Petroleummaatschappij, die
deze bedragen onmiddellijk heeft doorgezon
den aan de Algemeene Watersnoodcommissie
te Amsterdam.
In Aken heeft zich een commissie gevormd,
die zich ten doel heeft gesteld giften voor le
niging van den .watersnood in ons land in te
zamelen, om daardoor een bewijs van deelne
ming te geven.
In de „Aachener Allgemeine Zeitung" is
daartoe een „Aufruf" geplaatst.
BINNENLAND.
Gemengd nieuws.
DE „MAASDIJK".
Een bericht is ingëkomen, dat het Nedfer-
Landsche stoomschip „Maasdijk van de fir
ma Solleveld, Van der Meer en Van Hattum
te Rotterdam, een ongeval is overkomen. Het
schip is op strand gezet daar het snel water
maakte. Twee leden der bemanning zijn ge
dood. De „Maasdijk" is een nieuw stoomschip
van bruto 3556 ton. Het schip vertrok gister
morgen van Rotterdam met bestemming naar
Portland.
MAIL LOSGELATEN.
De op 22 Januari uit Amsterdam per
„Rembrandt" verzonden mail voor Oost-lndië,
welke in Engeland werd aangehouden, is den
28en van daar naar hare bestemming gezon
den.
AMBULANCE VOOR RUSLAND.
De Nederlandsche ambulance, die in begin
van April naar Rusland vertrekt, zal staan
onder leiding van dr. C. M. J. Westerman, te
Haarlem. Verder zullen deel uitmaken van de
ambulance vijf geneesbeerea, w. o. dr. M. C.
A. Bijleveld, te Haarlem, voor de interne af-
deeling, en dr. Risseeuw, chirurg, te Apel
doorn.
De duur van de uitzending der ambulance
is zes maanden. Dr. Westerman gaat voor de
eerste heft mede en wordt dan vervangen door
prof. Koch, uit Groningen.
STEENKOLEN1NVOER.
In de vorige week is via IJmuiden uit En
gelsche en Schotsche havens ingevoerd met
4 stoomschepen 3,485,150 K.G. steenkolen.
De daaraan voorafgaande week bedroeg deze
hoeveelheid 1,885,900 K.G. met 3 stoomsche
pen.
Als gevolg van de staking te Amsterdam
vertrok een der schepen naar Rotterdam, om
daar te lossen.
KAMERVERKIEZING APELDOORN.
In ten vergadering nu plaatselijke Uhrist.-
.hst. kasVeiceüigiug Koningin en vauoiiaud
te Apeldoorn is, naar de tNeueri. rneiui, in ue
vacaiure-Vau bylaudt met algemeene stemmen
tot candidaat voor de I weeue Kamer gekozen
de heer J. K. Snoeek Heukeuians te s uraveu-
hage.
VERTREK GOUVERNEUR—GENERAAL,
len pateize zaïen gistermiddag ue nieuwe
gouverneur-generaal en mevrouw van Lim-
ourg atirum met L. K. H. Prins Henortk aan
tater aan m innemen kring. Des avonds wer
den zij in afscneidsaudienue door H. M. de
kouingiu-Aioeder ontvangen.
Mot gen gaat Z. Exc. met zijn gezin op
het stoomscnip „Insuimcie' van ue Rott.
Lioyd naar Indië scheep.
GRAAN EN MEEL.
De Directeur van hei Rijkshuieau voor de
distnouue van graan en meel lieeli met macti-
tiging van den Minister van Lanugouw cor
respondenten van groote Lngeisclte blauen
er op gewezen, naar aanietumg van gestelde
vragen, dat de stijging van cte aanvoeren
vooral uu de Ver. buten sinds het uitbre
ken van den oorlog geenszins wijst op een
weder uitvoer naar Duitsehland, maar ver
oorzaakt wordt door het stop zetten van
den invoer uit Rusland, Roemenie, Brttsch-
Lndië en Australië.
Verder wordt o.a. uiteengezet dat de vee
stapel de laatste jaren is toegenomen, het
geen een stijgende vraag naar voedtrmidde-
len met zich heeft medegebracht.
In het licht wordt gesteld dat de Regeering
zelf tarwe en meel aanvoert en thans de ge
heele maïs-distributie regelt.
BELOONING.
De Vice-consul van Noorwegen te Schie
dam heeft gisteren in opdracht zijner regee
ring, aan den schipper van den Vlaarding-
schen logger „Insulinde" J. Roest, als bewijs
van dankbaarheid voor het redden van de
bemanning van het stoomschip Geiranger
een zilveren beker met inscripuc aangeboden,
en bovendien aan de leden der bemanning,
naar hun rang, geldelijke belooning uitge
keerd.
De geredde kapitein van het Noorsche schip
heeft zijn dankbaarheid betoond dier toen
hij in Rotterdam een ander schip had gekocht,