DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN,
No. 29
Honderd en achttiende Jaargang.
1916
Abonnementsprijs per 3 maanden f 1—, tr. p. post 11.25. Advertentieprijs 10 ct. p. regel, groote letters naar plaatsruimte. Brieven fr. N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. HERHIs. COSTBR <S ZOON, Voordam C 8. Telefnr. 3
V H IJ I)AG
4 FEBRUARI
LANDSTORM.
Keurings Jaarklasse 1911.
ALKMAAR, 4 Februari.
Weer is een Nederlandscb handelsschip in
de buurt van den Noordhiuder door een
Duitsche torpedo getroffen. Volgens de tot
dusverre bekend geworden berichten is het
geval van de Artemis" veel ernstiger en ook
veel ergerlijker dan dat van de „Katwijk" op
den 14en April. Laatstgenoemd schip toch
werd in den nacht door een onderzeeër ge-
torpilleerd, terwijl de Artemis" een zelfde
lot te wijten heeft gehad aan een torpedo,
welke op klaarlichten dag van een torpedo
boot wercf afgeschoten.
Het optreden van deze torpedoboot is in
tweeërlei opzicht meer dan ergerlijk.' Immers
kort te voren was er een Ober-Lewtnant zur
See aan boord geweest, die her schip als niet-
verdacht had vrijgelaten. Daarna werd de
„Arten is" opnieuw aangehouden door een'
anderen groep bui isclie lorpedobooten. Den
kapitein werd eerst gelast naar Zeebrugge te
varen, toen om té ankeren en vervolgens
werd gewaarschuwd, dat een torpedo zou
worden afgevuurd, hetgeen geschiedde nog
voordat de booten gestreken waren. Over de
bemanning hebben de torpedobooten zich
niet bekommerd, zij is als door een wonder,
evenals trouwens het schip zelf, behouden ge
bleven.
Naast het zoomaar zonder onderzoek en
blijkbaar volkomen ongerechtvaardigd torpil-
leeren yan een ontijdig schip is het niet red
den der bemanning waartoe torpedoboo
ten toch zeker alle gelegenheid hebben een
daad, die hier -te lande terecht groote veront
waardiging zal wekken.
Met spanning mag dan ook worden uitge
zien naar de 'resultaten van het onderzoek,
«i hetwelk op last van ons Departement van
Marine wordt ingesteld en welke resultaten
even vlug dpenbaar mogen worden gemaakt
als indertijd bij het Katwijk-incident ge
schiedde. Reeds vier dagen na de onverhoed-
sche vernietiging van de „Katwijk" werd
door de Duitsche regeering een geruststellen
de verklaring.gegeven, welke later is gevolgd
door volledige erkenning van schuld, betui
ging van leedwezen en vergoeding van de
veroorzaakte schade.
Het is te hopen, dat, al Is de schade thans
minder groot, daar door een toevallige om
standigheid de „Artemis" niet gezonken is,
het verloop dezer nieuwe onverkwikkelijke
zaak niet anders zal zijn.
Bedenkt men, dat blijkens het „Denk
schrift", hetwelk heden juist een jaar geleden
wérd uitgegeven, de Duitsche strijd
krachten ter zee ir- ructie ontvangen hebben
om gewelddadigheden tegen onzijdige sche
pen, voor zoover deze als zoodanig herken
baar zijn, na laten, welk, instructie later
nog eens nadrukkelijk bevestigd is en dat in
dit geval moeilijk een beroep kan worden
gedaan op de „Zufailigkeiten des Krieges",
waarvan bedoeld Denkschrift ook gewaagt,
dan blijft er niets anders over dan aan te ne
men, dat de commandant van de torpedoboot
tegen zijn instructie heeft gehandeld.
Onze Regeering zal stellig niet nalaten de
Duitsche rechtstreeks aansprakelijk te stellen
voor dit optreden en de genoegdoening ei-
schen, waarop zij bij deze betreurenswaardi
ge inbreuk op de veiligheid onzer handels
vloot en hare bemanning aanspraak heeft.
Krachtig opkomen voor de rechten der
neutralen, zonder te kijken naar links of naar
rechts, is in dezen tijd voor een onzijdigen
staat de beste politiek!
Dat er na den oorlog veel veranderd zal
blijken en instellingen en principes, waaraan
jarenlang is vastgehouden, zullen worden
prijs gegeven, blijkt uit het rapport van een
commissie van het Engelsche ministerie van
handel. Teneinde Duitschland als commer-
cieele concurrent te vernietigen, ziet men er
blijkbaar niet tegen op om na den oorlog af
stand te doen van het vrijhandelstelsel. De
bedoelde commissie bestond uit vijf bekende.
zakenmenschen, van wie er enkele vrijhande
laren en andere voorstanders van tarief-her
vorming waren. Het bleek, dat Engeland in
1913 voor 192.000.000 gulden invoerde,
waarvan voor 92.000.000 uit Duitschland
en Oosten rij k-Hongarije, 'terwijl de vijf Do
minions en Indië voor 36 000.000 van deze
beide landen betrokken. Het waren vooral
papier, porcelein, aardewerk, electrische ap
paraten, electromagnet en, tollen en andere
speelgoederen, glaswerk, luxe lederwaren
schrijfbehoeften, borstelwerk, juweelen, goud
en zilverwerk en snijwerk. De commissie^
wenscht dat de woorden „gemaakt in
Duitschland", „gemaakt in Oostenrijk-Hon-
garije" niet slechts op de vérpakking, maar
ook op de uit die landen ingevoerde goede-
ien zelve zullen worden gestempeld. Goede
ren uit andere landen in Engeland ingevoerd,
behoeven slechts met „in het buitenland ge
maakt" of „niet-Britsch" gestempeld te wor
den. De commissie wijst verder op allerlei
maatregelen die Britsche ondememiügen
kunnen bevorderen en beschermen (bijv. aan
stoomvaart-maatschappijen te verbieden, hoo-
gere vrachten te rekenen voor ladingen uit
Engelsche dan uit andere Noord-Europee-
sche havens). Zij spreekt ten aanzien van de
beschermende rechten de meening uit, dat in
die gevallen, waarin de levering van zekere
nijverheidsprodueten, die onmisbaar zijn
voor de veiligneid des lands of voor andere
industrieën, in handen van fabrikanten oi
handelaren in het buitenland zijn, en die
Britsche fabrikanten bereid zouden zijn in
Engeland ie iabriceerën, er een voldoend be-
scheimend tand zou aangenomen moeten
worden, ten einde hen in staat te stellen, die
artikelen ook na den oorlog te blijven fabri-
ceeren.
De commissie wijst voorts uitdrukkelijk op
het bestaan van een sterk algemeen verlangen
naar eene overeenkomst met de overzeesche
dominions, waarbij onderlinge commercieele
voorkeur worat geregeld, en ook naar zuik
een voorkeur in den handel na den oorlog
met Engeland s tegenwoordige buudgeuoo-
ten.
Zoo wordt er dus thans gedacht in Enge
land, dat na de vrije dienstneming ook zijn
vrijen handel dreigt kwijt te raken. Wanneer
tenminste regiering en volksvertegenwoordi
ging even vei willen gaan als de samenstel
lers van'dit rapport. Wij hebben onlangs ge
schreven, dat de geest van joe Chamberlain
in Engeland rondwaarde dit rapport is
daarvoor een nieuw bewijs.
De legerberichten brengen geen vermel
denswaardige leiien.
De te Grimsby aangekomen trawler „King
Stephen" heeft gerapporteerd Woensdagoch
tend in de vroegte de Zeppelin L 19 in de
Noordzee met de gondels en een deel van het
omhulsel onder water te hebben gezien. De
bemanning, 17 tot 20 man, zat op den top
van het omhulsel en vroeg er afgehaald te
worden. Daar de bemanning van de Zeppelin
sterker was dan die van den trawler, weiger
de de gezagvoerder van bet schip het verzoek
en keerde onverwijld naar Grmisby terug
om de zaak aan de vlootautoriteiten te mel
den. j
De-1 19 is hetzelfde luchtschip, dat dezer
dagen boven Ameland is geweest en daai
door de kustwacht is beschoten.
De Daily Graphic acht het zeer wel moge
lijk, dat deze Zeppelin, vliegend boven Ne-
derlandsch gebied, van Nedc: iandsche ka
nonniers den genadeslag heeft gekregen.
Een andere Zeppelin heeft een op de Duit-
schers veroverd en daarna voor Engèlsch ko-
lenvervoer gebruikt stoomschip, de „Lranz
Fisher", (950 ton), tot zinken gebracht.
Het geval van de „Möwe" en de „Appam"
houdt de gemoederen in Duitschland en En
geland nog zeer bezig. De Times berekent,
dat de Duitsche kaper aan dc Engelsche
koopvaardij voor 17.500.000 gulden verliezen
heeft toegebracht. Ten spijt van onze gegron
de aanspraak op de heerschappij ter zee, zegt
de Daily Telegraph, is dit verlies ons toege
bracht, terwijl wij die schepen en ladingen
niet al te goed kunnen missen. Met alle waar
deering voor den humor van het geval
wenscht het blad toe te geven, dat de toe
stand allesbehalve pleizierig is. Overigens
merkt het blad terecht -óp, dat de Möwe de
onzijdige vlag heeft gebezigd, wat een En-
gelschman, die hetzelfde doet, als een onuit
sprekelijke misdaad wordt aangerekend. Het
schip is misschien nog doende, zet haar
strooptochten voort en steekt de Emden naar
den kroon.
Eigenaardig is het, dat niemand weet, wat
die Möwe eigenlijk is. In September 1914 is
er een Möwe door een Engelschen hulpkrui
ser in den grond geboord. Sindsdien kan cr
een nieuwe Möwe in de vaart, zijn gekomen,
maar het is ook mogelijk, dat een Brcmer
schip, waarvan de gezagvoerder C. Berg
heet, de kaper is; te meer, omdat de Duitsche
officier die de „Appam,, opbracht, ook Berg
heet. Het samentreffen van den kapertocht
in den Oceaan met de verschijning van Duit
sche torpedo-booten in de Noordzee zal in
Engeland stellig geen aangenamen indruk
maken.
ling
Wet
een paar tegenspraken. Het Weensche oor-
logsperskwartier spreekt het bericht van de
Daily Telegraph, dat de twee officieren van
Montenegro, die het capitulatie-besluit tee
kenden, tegen, verzekert, dat er geen manifes
ten zijn aangeplakt, en dus ook niet zijn af
gescheurd, dat er dien ten gevolge ook geen
Montenegrijnen zijn gefusilleerd en dat in
Montenegro geen geval van verzet tegen de
Oostenrijksche troepen is voorgekomen.
De Spaansche minister-president heeft het
gerucht tegengesproken, volgens hetwelk er
weldra te Madrid een congres van onzijdi
gen bijeen zou komen en hij heeft bovendien
verklaard, dat het ocgenblik voor vriend
schappelijke bemiddeling tusschen de 'oorlog
voerenden nog niet gekomen is.
BINNENLAND.
De gezondheidscommissie te Edanrheeft,
in de overstroomde dorpen eene waarschu
wing gepubliceerd, om regenbakken en -ton
nen te ledigen en goed ce reinigen met kalk.
Uit Ann a-P aulown a. De werk
zaamheden tot het stoppen van het-gat in den
weg langs de Van Ewijksvaart worden met
kracht voortgezet. Hoe eerder dit gat gedicht
is, des te eerder kan begonnen worden met liet
leegmalen van den Westpolder. Zoolang de
werkzaamheden duren kan ook niet op zee ge
spuid' wordten door de sluis bij de Van Ewijck-
sluis, diaar hierdoor een sterke trek door liet
gat zou ontstaan, dat het dichtmaken ervan
ten zeerste zou belemercn.
Het schip, dat men in het gat wil laten zak
ken, is reeds voor twee derde met zand ge
vuld. Is dit vaartuig eenmaal gezonken, dan
zal men de rest met zakken zand trachten te
dichten.
Tusschen Kromme Tocht en Zandvaart
ligt het meeste land met de huizen en erven
reeds weder droog. Alleen langs de Kromme
Toch is nog een strook land onder water. Het
water uit de Zandvaart wordt nu deze aan
beide zijden is afgedamd door middel van
centrifugaalpompen geloosd. Men heeft het
plan de vaart verder uit te graven en den
daardoor vrijkomenden grond te gebruiken
tot verhooging van den noorddijk langs die
vaart.
Het water in het nog niet overstroomde
deel van dén polder was ook gestegen door
de doorsijpeling van het water onder den
spoordijk. Met behulp van centrifugaalpom
pen wordt het water op de Molenvaart ge
bracht en door de sluis bij Westeinde op het
Noord-Hollandsch Kanaal geloosd.
De kistdam langs den spoordijk van den
Grasweg tot Oude Sluis is bijna gereed.
Naar men aan het Handelsblad mededeelt,
zal de aanbesteding van het dichten van het
gat in den zeedijk heden plaats hebben. Een
vijftal dei- grootste aannemers op dit gebed
ia uitgenoodigd in te schrijven.
In den raad van Z ij p e heeft een der le
den hulde gebracht aan den burgemeester,
den heer De Moor, voor de flinke wijze,
waarop hij bij de overstrooming van den An
na Paulownapolder is opgetreden en waar
door hij de gemeente voor een dergelijke
ramp beeft bewaard.
Uit Monnikendam. Het eerste
ziukstuk is in het gat aan den Waterland-
sehen zeedijk, waardóór de zee volkomen
vrijen toegang had, met goed gevolg gelegd.
Men weet, dat op gevlochten 'rijswerk stceneii
gestapeld worden, die door verbindingen op
hun plaats worden gehouden. Tusschen
schuiten wordt dit ter plaatse gelegd eft dan
verder gevuld. Eerst op de randen, dan in hei
midden. Wanneer het zinkt worden uit ftlle
macht steenen er op geworpen. Dit zinkstuk
meet 15 bij 20 M. oppervlak. Met ballast is
het een meter hoog. Het gat is dus hiermede
driehonderd kubieke meters verkleind. Als
eb en vloed het toelaten, gaat men geregeld
voort.
Van de week wordt in ieder geval ook in
het gat te Katwoude het eerste zinkstuk ge
legd. Arbeiders uit Sliedrecht zijn hiervoor
overgekomen. Negentig duizend kilogram
steenen zijn bij het eerste zinkstuk gebruikt.
Met kracht wordt aan de spoorbanen ge
werkt tot vervoer der materialen. Elevator,
kranen, locomotieven zijn thans aangekomen.
Men berekent dat alleen in Waterland en
de daarin liggende meren honderd tachtig
millioen kub. Meter water zullen moeten
worden uitgepompt. Nu de bemaling der
stad vordert, zal zeer spoedig de boven-
grondsche oven der gasfabriek gebruikt kun
nen worden. Voorloopig zal dan voor de ver
lichting gas beschikbaar zijn. Voor de andere
ovens zal nog wel een aparte pomp benoo-
digd zijn.
Uit Buiksloot. Het water is hier
nu reeds in 't geheel een halve meter gezakt.
TWEEDE KAMER.
De bespreking van den toestand van het
spoorwegpersoneel werd gisteren hervat.
De heer Van Hamel (u. 1., Amsterdam
IV) meende, dat wetswijziging om den minis
ter het recht te geven zich in de arbeidsvoor
waarden te mengen, niet noodig is. Zonder
dat heeft de Minister reeds genjeg macht. De
scheidsgerechtzaak Rijssen w ts naar spr.'s
meening door den heer Kleerekooper onjuist
weergegeven. Hij besprak daarna nog de sa
menstelling en die taak van het scheidgerecht
in het algemeen. Spr. had volle vertrouwen in
den persoon van den minister en diens toezeg
gingen.
De heer Kleerekooper (S. D. A. P.,
Amsterdam VIII) was maar matig in geest
drift over 't antwoord van den minister. Zoo
bleef spr. betreuren, dat het personeel door
den minister niet gehoord is ovir het wetsont
werp op de spoorwegen met beperkte snelheid
en over de herziening van de loonregeling in
de centrale werkplaatsen. Vooits besprak hij
de waarneming van openbare ambten door het
personeel en zijn rechtspositie bij ontslag.
Spr. was zeer uitvoerig in zijn repliek.
Daarna repliceerden de heer Jansen (r.
k., Maastricht) en de heer-Beumer (a. r.,
Kampen).
Na de pauze zette de heer Kleerekoo
per (S. D. A. P.) zijn rede voort en hield
een breedvoerig betoog over de scheidsge
rechten en het systeem van wei ken. Spr. zou
alle arbeidsvoorwaarden, betreflende het per
soneel, willen vastleggen in het reglement.
Het scheidsgerecht voor de stra.fen moet dan
een onderdeel van het groote personeel wor-
dien. Spr. wenschte een .scherpe definitie voor
de grenzen van het ontslag, en waarborgen
omtrent de onpartijdigheid van liet scheidsge
recht, en voorts wenschte hij, dat de maat
schappijen zich zullen onderwerpen aan de
beslissing van het scheidgereclit.
De heer Koster, (V. D.) geloofde dat bij
staatsexploitatie althans de rechtspositie van
het personeel veel beter zou zijn dan thans.
Minister Lely beloofde nogmaals al
hetmogelijke te zullen doen voor het personeel,
maar hij moet ook rekening houwen met de ad
viezen der maatschappijen. Verbinden kon
zich de Minister daarom niet. Tegen het ver
bód tot waarneming van het raadslidmaat
schap kon spr. niets doen. De wettelijke bepa
lingen verbieden dat nu eenmaal.
De herziening van de dienst- en rusttijden
zal zoo spoedig mogelijk worden behandeld.
Spr. hoopte deze zaak voor het personeel en
voor de maatschappij tot een goed einde te
brengen.
Aan de orde kwamen vijf ontwerpen tot be
stendiging van den staat van beleg.
Bij de algemeene beschouwingen zette de
heer M e n de 1s (S. D. A .P.) uiteen, dat de
bevoegdheid van het militair gezag verband
dient te houden,met het motief, waarvoor ze
wordt verleend. Spr. behandelde de uitban
ning van de predikanten De Ligt en Van
Wyhe, die, omdat zij krachtens hun gods
dienstige socialistische overtuiging een be
paalde meening verkondigen omtrent den
oorlog en het militairisme, uit hun woonplaats
gezet. Dat was misbruik van macht. Het
komt voor, dat menschen worden uitgezet, op
grond van het ordeel van een militairen com
mandant en zonder dat de betrokkenen zelfs
de redenen van uitzetting weten.
De vergadering werd verdaagd tot heden
morgen.
DE „PRINSES JULIANA".
Uit Vlissingen wprdt gemeld, dat met ,de
mailboot'„Mecklenburg" 47 leden van de be
manning der „Prinses Juliana", die op een
mijn geloapen is, aan wal gebracht zijn. Dc
kapitein, de officieren en een paar matrozeh
zijn nog bij het schip.
De manschappen vertelden, dat Woensdag
morgen het schip al zooveel water inhad,
dat het logies vol water stond. Men acht het
schip verloren.
Van andere zijde wordt eclrter vernomen
dat de „Prinses Juliana", na te Harwich
voorloopig te zijn hersteld, naar Amsterdam
zal worden gesleept om geheel in orde ge
bracht te worden.
HET GEBEURDE MET DE „ARTEMIS".
Uit hetgeen de directie der Nederlandsch-
Indische Tank-Stoomboot-Maatsch. mededeelt
omtrent het geval met de „Artemis" blijkt,
dat de boot tweemaal aangehouden is. Na de
eerste aanhouding kwam een officier aan
boord om de stukken na te zien. Alles werd in
orde bevonden. In het journaal werd door dien
officiei daarvan aanteekening gedaan.
Bevel werd daarna gegeven een uur met
volle kracht te tsoomen en dan ten anker te
gaan tot den volgenden morgen 5 uur. Juist
wilde de kapitein op de'aangewezen anker
plaats ten anker gaan toen een andere groep
torpedobooten hem opdroegen-naar Zeebrug
ge te stoomen. Toen de kapitein verklaarde
hetvaarwatre daarheen niet te'kennen en
.vroeg om een officier van ev. der torpedoboo
ten aan boord te plaatsen, werd aan dit ver
zoek geen gevolg gegeven, doch gelast om
ten anker te gaan. De kapitein, aan dien last
gehoor gevende, liet het anker uit de kluis val
len, doch toen werd hem toegeroepen dat, als
hij de gegeven bevelen niet opvolgde, zijn
schip getorpedeerd zou worden. De kapitein
antwoordde daarop dat die order was om te
ankeren, en dat hij daaraan gevolg had gége-
ven. Men hoorde toen eenigen tijd niets, maar
De BURGEMEESTER der gemeente ALK
MAAR brengt ter kennis van de landstorm-
plichtigen van de jaarklasse 1911, dat op
MAANDAG 21 FEBRUARI a.s., des voor
middags te 9 uur, voor de landstormplichti-
gen, voorkomende onder de Nos. 150 van
het keuringsregister dezer gemeente en op
DINSDAG 22 FEBRUARI a.s., des voormid
dags te 9 uur, voor de overige landstorm-
plichtigen, ten Stadhuize alhier gelegenheid
bestaat om zich aan een geneeskundig onder
zoek omtrent hunne geschiktheid voor den
dienst te onderwerpen.
Voor het geval zij zich voor een anderen
keuringsraad aan het onderzoek wenschen te
onderwerpen behoeven zij daartoe toestem
ming van den Voorzitter van den keurings
raad alhier.
Zij worden er op gewezen, dat hun welbe
grepen eigenbelang het zeer wenschelijk
maakt, dat zij zich voor het onderzoek aan
melden o. a. omdat zij ingeval zij ongeschikt
mochten blijken nadat zij in werkelijken
dienst zijn gekomen en alsdan weer huis
waarts worden gezonden, daarvan moeielijk-
heden kunnen ondervinden ten aanzien van
hun maatschappelijke of studiebelangen. On
derwerpen zij zich aan een onderzoek bij den
keuringsraad en blijkt daarbij voldoende van
ongeschiktheid, dan worden zij van den
dienstplicht bij den landstorm terstond ont
slagen en staan zij niet meer blopt aan de
kans om als landstormplichtigen in werkelij
ken dienst te worden opgeroepen.
Het ondergaan eener keuring als bovenbe
doeld sluit niet uit de bevoegdheid om ont
slag van den dienstplicht bij den landstorm
te vragen wegens het behept zijn met daar
voor aangewezen ziekten en gebreken.
Nader zal worden bepaald wanneer de
landstormplichtigen der jaarklasse 1911 in
werkelijken dienst moeten komen.
Alkmaar, den 2en Februari 1916.
De Burgemeester van Alkmaar,
O. RIPPING.
DRANKWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemeene ken
nis, dat bij hun college is ingekomen een ver
zoekschrift van het bestuur van het St. Aloy-
sius Patronaatsgebouw, aldaar, om verlof
tot den verkoop van alcoholhoudenden ande
ren dan sterken drank in het perceel Nieuw-
straat C 16.
Binnen twee weken na deze bekendmaking
kunnen tegen het verleen en van het verlof
schriftelijk beswaren worden ingediend.
x Burgemeester en Wethouders voornoemd,
G. RIPPING, Voorzitter.
DONATH, Secretaris.
Alkmaar, den 2 Februari 1916
eindelijk werd aan het schip toegeroepen dat
een torpedo zou worden afgevuurd en dat men
vijf minuten tijd had om den bodem te verla
ten. Nog vóór dat de booten gestreken waren
werd een torpedo afgevuurd en maakte het
schip onmiddellijk zware slagzij, dat zich la
ter weer herstelde doordat vermoedelijk het
middenschot onder den waterdruk bezweken
is.
Van de beide torpedobooten werd van af het
oogenblik dat de torpedo werd afgeschoten
geen spoor meer gezien. De bemanning bleef
gedurende den nacht in de booten en begaf
zich bij liet aanbreken van den dag weer aan
noord van het schip, dat om twee uur 'smid-
dags in een zoodanigen staat was, dat onder
eigen kracht naar Rotterdam kon worden ge
stoomd.
De N. Rott. Courant acht het gebeurde met
de „Artemis" hoogst zonderling en eisoht
grondige opheldering. Van vergissing of mis
verstand zegt het blad is hier geen spra
ke, van overijling evenmin. Het schip is aan
gehouden door vier Duitsche torpedobooten;
een officier van een dier boot enwas met eeni-
ge manschappen aan boord van de Artemis
geweest. Er was gelegenheid geweest, om, in
dien de Duitsehers meenden, dat er contra
bande Vervoerd werd, of iets ongcrechtigs
plaats had met de Artemis, nauwkeurige
instructies te geven. Niettemin is het schip op
korten termijn getorpedeerd, en het is bloot
toeval, dat het daarmede niet is geexecuteerd.
Na de torpedeering hebben de torpedobooten
die toch gelegenheid moeten hebben gehad,
om zich het lot, der bemanning van de Arte
mis aan te trekken, zich verwijderd, zonder
verder naar de Artemis of haar bemanning
om te zien. Als een duikboot e enschip torpe
deert, wordt gewonlijk als verontschuldiging,
dat de bemanning van het schio op volle zee
aan haar lot wordt overgelaten, aangevoerd,
dat een duikboot niet in staat is, de beman
ning op te nemén. Dat exuus kan in dit geval
niet gelden.
Vergissing omtrent den aard of de nationa-
Lteit van de Artemis is in dit geval evenzeer
utgesloten. De Duitsehers waren immers aan
boord van de Artemis geweest.
De toq edeering van de Artemis is op geene
enkele wijze te verontschuldigen, en is vier
kant in strijd met hetgeen van Dcit^chê zijde
na Ie' geval met de de Katwijk modi; wor
den verwacht meent het blad.
He feit, dat, zoolas het ons beschreven is,
hier te lande gerechtvaardigde ontroering en
emtsig rnisnoegen vprwekken inout, eischt
spoedige en afdoende opheldering
0?
Ui itn f atersmod.