DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 34 Honderd en acMtiende Jaargang. 19 J 6 Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 1,franco door hei geheele Rijk fL25. Afzonderlijke nummers 3 Cents. i Telefoonnummer 3. Prijs der gewone Advertentiën Per regel 0,10, Bij groote contracten rabat. Oroote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. HONDERDAO 10 FEBRUARI ENGELAND. VARIA. NEDERLAND. ALKMAAR, 10 Februari. In den tijd van rust op de slagvelden rust, die echter dagelijks aan zooveel honder den het leven kost, om van de ellende en de ontbering, welke zij teweeg brengt maar te zwijgen! geven de contanten in de oor logvoerende landen allerlei beschouwingen Wij hebben de laatste dagen gewezen op het geen de entente-bladen schreven, heden wil len wij een korte aanhaling doen uit het Ber liner Tageblatt. De schrijver wijst er op, dat iii den loop der zware worsteling de luide stemmen, dit den tegenstander verkleinden en fani t bliezen, gedaald zijn, hetgeen be wijst, dat hei Eezende volk den oorlog ernsti ger wil hebben opgevat en daarnaar moét ten slotte ook de bloedigste optimist zijn pen richten. Voor de toekomst is dit ook van be lang „nooit zal het, zoolang wij leven, worden vergeten en de menigte zal niet meer de fraze na loopen, die den oorlogstijd als deri heerlijksten durfde voorstellen." Hierna betoogt.de schrijver dat de middenmogeDdhe- den al lang gereed zijn met hun stille over weging der mogelijkheden, dïe de komende lente, misschien reeds het einde van den Win ter, op het beslissende veld zal brengen. Wij voeden de hoop op zege en vrede, maar wij weten, hoeveel offers een beslissing, een wer kelijk érnstige beslissing, waarop de vrede moet volgen, ons zal kosten. Daarom zwij gen wij, terwijl de anderen spreken. Dit sluit echter niet uit, dat de militaire toestanden de uren van de voorbereiding der gebeurtenis sen in oogenschouw wordt genomen." Hier na betoogt^de schrijver, dat geen der entente- mogendheden haar effectief, het operatief ver mogen harer legers heeft kunnen verhoogen. De aanvoerders der midden-mogendheden be schikken, niet slechts over zooveel menschen en ander materiaal als zij noodig hebben ter verdediging, maar ook over legers, die sterk genoeg zijn om van de verdediging tot den aanval over te gaan. „Wij hebben het ver staan, zoo besluit majoor Morath-, zonder aan roofbouw te doen, den strijd om de be slissing voor te bereiden en wij hebben ons ook op financieel en economisch gebied tot operatief optreden steeds bereid gehouden. Het einde van den winter of het begin van het voorjaar stellen ons voor bet volbrengen van de taak, met voldoende krachten iéts grootseh te bereiken door juiste groepeering en leiding.'' Men ziet het, dat aan beide kanten de naas te toekomst met vertrouwen wordt tegemoet gegaan, dat er aan beide zijden tegen of in het voorjaar een belangrijk offensief wordt verwacht. Intusschen duurt het voelen en tas ten langs het westelijk front voort, ten einde eikaars zwakke punten te ontdekken en als het kan zijn eigen minder krachtige plekken wat te versterken. Mijnen nemen bij deze ac tie een voorname plaats in. Men veroorzaakt in de vijandelijke linies ontploffingen en tracht de daardoor ontstane kraters te bezet ten. Zoo hebben de Duitschers in de laatste week van Januari in Artois eenige voordee- len behaald door 4 kleine vooruitspringende punten in de Fransche linie tusschen den weg AtrechtLens en de westelijke hellingen van heuvel 140 weg te werken. Gisteren is dit plaatselijk succes voortgezet en hebben de Duitschers ten westen van het bekende la Folie twee zware mijnen laten springen, waardoor ze, naar ze melden, 800 meter Fransche loopgraven konden veroveren. Daarentegen hebben Fransche bommenwer pers de Duitschers genoodzaakt een kleinen post tusschen Soissons en Reims te ontrui men. Een offensief is er op het oogenblik slechts gaande, n.l. dat van de Oostenrijkers in Alba nië, hetwelk zich slechts langzaam kan ont wikkelen, omdat het land gebrek aan hulp middelen heeft en deverbindingswegen ge ring en slecht zijn, terwijl de verzekering der achterwaartsche en zijdelingsche verbindin gen evenals de regeling van den étappedienst veel tijd vereischt. Blijkens het laatste Ween- sche communiqué nadert men echter Durazzo merkelijk en heeft men bij Walja, dat onge veer 25 K.M. van eerstgenoemde plaats is gelegen, voor het eerst en met succes een kon gevecht geleverd tegen de vijandelijke troe pen, bestaande uit overblijfselen van het Ser vische leger, Italiaansche afdeelingen en man nen van Essad-pasja. In Montenegro zijn alle wapens ingeleverd, men zou dus thans de vredesonderhandelin gen. kunnen beginnen als men maar wist met wie! Hét vertrek van den Franschen minister president met 1 minister, 2 ondcr-mirfistera ea 2 generaals naar Italië heeft de Fransche pers tot hoog en minder hoog gestemde ont boezemingen aanleiding gegeven. De Gaulois acht de reis niet slechts nuttig, maar ook noodzakelijk, de Echo de Paris schrijft ly risch over de „dierbare vriendin", die zicb moet vereenigen met de anderen in een tol verbond en een politiek verbond, het begin van de Vereenigde Staten van een hooger Eu ropa. Met belangstelling mag afgewacht, waartoe het bezoek zal leiden, welke resultaten de heer Briand voor de gemeenschappelijke zaak zal behalen. De Bulgaarsche Koning is in het Duitsche hoofdkwartier aangekomen. Generaal Smith Dorrien, half. December tot opperbevelhebber der Engelsche troepen in Oost-Afrika benoemd, heeft deze functie thans reeds om gezondheidsredenen neerge legd. De Zuid-Afrikaansche minister voor de landsverdediging, generaal Smuts, is zijn op volger geworden. Een eskader Fransche vliegers heeft Smyr na gebombardeerd, over schade wordt niets gemeld. Twee Duitsche vliegers zijn boven,, Kent (Engeland) verschenen, zij wi«rpen bommen, die geen schade aanrichtten en werden door Engelsche vliegtuigen van de land- en zee macht achtervolgd. Tenslotte zij gemeld, dat onze regeering inzake de Artemis een zeer ernstig vertoog tot de Duitsche regeering heeft gericht. Dit vertoog heeft een mededeeling van de Duit sche regeering gekruist, dat zij na onderzoek van het gebeurde, waartoe zij ook de Neder- landsche getuigenverklaringen tegemoet ziet, eventueel bereid zal wezen tot genoegdoe ning en schadeloosstelling en dat zij reeds voorioopig haar leedwezen over het voorge vallene betuigt. x De Duitsche regeering publiceert een me morandum over de behandeling, welke voort aan koopvaardijschepen zullen ondervinden Wij komen hierop morgen terug. Nu de Amerikaansche regeering het met dc Duitsche eens schijnt te zijn geworden, heeft zij zich tot de Oosten njksche gericht met een soortgelijken eisch inzake het torpllleèren van een koopvaardijschip, HET GEVAAR UIT DE I UCHT Het ministerie van binnenlandsthe zaken zal van 16 Februari a.s. af. de verordening over de beperking der verlichting tot de cen trale en noordwestelijke landstreken uitbrei den, welke verordening reeds voor de oostelij ke en zuidoostelijke graafschappen van kracht is. Volgens deze verordening zullen alle lichten, die van boven of schuins van boven kunnen worden gezien, onzichtbaar moeten worden gemaakt. De lichten van winkels moeten met ondoorschijnend materiaal worden bedekt. In de huizen en de hotels moetefl donkere blinden of gordijnen voor de vensters worden opgehangen, evenals voor dakramen en glazen deuren. De daken 'van fabrieken en werkplaatsen moeten worden overtrokken. Op de spoorwegstations, de rangeerterreinen in de goederenloodsen en in de dokken moet de belichting tot een minimum worden terugge bracht, zoodat er slechts juist voldoende zal zijn om erbij te kunnen werken. De boven kant of de zijvlakken van onontbeerlijke lam- moeten overdekt of beschilderd worden, passagiers in de treinen moeten de gor dijntjes gesloten houden of ze weer neerlaten, indien zij ze in de stations hebben opgetrok ken. De sterkte van de bovenste lichten van de omnibussen is verminderd op verzoek van de politie. De plaatselijke autoriteiten fé Nottingham, Sheffield, Derby en Liverpool hebben eveneens bevelen uitgevaardigd tegen de verlichting van kerken, winkels, huizen en straten. Toch heeft die duisternis haar bezwaren. Het komt in den laatstcn tijd n.l. herhaaldelijk voor, dat wagens, geladen met boter, conser ven, kleeren, rubber, suiker enz. in Londen worden gestolen. Dit is gedeeltelijk te wijten aan de duisternis, die thans overal 's avonds in Londen heerscht, gedeeltelijk echter ook omdat er jongens als voerlieden dienst doen die gemakkelijk door de medeplichtigen van de dieven zijn weg te lokken. EDISON OVER DE VOORBEREIDING TOT DEN OORLOG. Volgens de „Bibliothèque Universelle" houdt Edison zich op het oogenblik bezig met de vraag, wai er noodig is, opdat Amerika voorbereid zal zijn tot den oorlog. „De hoofd zaak is", zegt hij, „voldoende van materiaal voorzien te zijn. Men moet twee millioen ge weren van het beste systeem hebben klaar lig gen en de fabrieken moeten in staat zijn, bij het uitbreken van een oorlog onmiddellijk nog een even groot aantal te leveren. De reusach tige voorraden munitie houdt ik voor overbo dig. Er moet zooveel in voorraad zijn, dat men voor veertien dagen of voor een maand genoeg heeft, maar natuurlijk moeten er fa brieken zijn, die duizende kogels per dag kun nen maken. Onder het oorlogsmateriaal dat klaar moet zijn, reken ik ook machines voor het maken van loopgravenhet is immers bo ven allen twijfel verheven, dat iedere komende oorlog een loopgraven-oorlog zal zijn. De vol keren zullen van nn af geen vestingen meer bouwen, doch zich door loopgraven omrin gen." Edison vindt voor de Vereenigde Staten een staand leger van 100.000 man voldoende, volgens zijn meening moet er echter een in structiecorps zijn van 25.000 goede officieren. Terwijl de 100.000 soldaten strijden, moeten de 24.000 instructeurs de vrijwilligers drillen én er bruikbare soldaten van maken. KORTE BERICHTEN. Naar verluidt is de Fransche vlieger Gilbert weer ontsnapt, Gilbert was eenigen tijd geleden al gevlucht, maar door de Fran sche overheid teruggezonden, omdat hij zijn woord had gegeven. Na zijn terugkeer in Zwitserland had hij dat woord echter terug genomen. De koning van Bulgarije is in het Lniit- sche groote hoofdkwartier aangekomen, waar hij verscheidene dagen vertoeven zal. In Engeland zal worden opgericht een schatkistcommissie voor nationale bezuini ging- Zijn taak zal tweeledig zijn, raadgevend en besturend. Emile Fabre, de waarnemende beheer- der Comédie Franfaise, zal een reeks voor stellingen aan het front geven. De senaat der universiteit te Jassy in Roemenië heeft besloten alle studerïlenverecni- gingen, die aan oorlogszuchtige bewegingen meedoen, te ontbinden. De reden is, dat ver scheidene vereenigingen, v Duitschgezinde hoogleeraren, het col leg- geven beletten; Naar verluidt zijn de Servische afge vaardigden, dit zidi te Rome ophielden, naar Nice verhuisd. - Tot het einde van December 1915 zijn ia 31 Duitsche steden niet-rookdagen gehou den, waarop 417,106 mark en voorts ongeveer 200,000 sigaren, 180,000 sigaretten en 20,000 pond tabak voor het leger te velde isv opgebracht. De gemeenteraad van Stratford-on-Avon fa Engeland heeft mot het oog op het Zeppe lin-gevaar, besloten de straatverlichting af te schaffen en er bij de burgerij op aan te drin gen dat zij woonhuizen en winkels in duister laat. KINEMATOGRAFISCHE OPNAMEN. De Daily Mail-correspondent te Parijs zegt dat de kinematografische opnamen uit vlieg machines in den laatsten tijd groote diensten hebben bewezen aan den Franschen generale staf. Het doen van dergelijke opnamen gaat steeds met groot gevaar gepaard, daar het vliegtuig steeds laag moet blijven zweven, wil de opname van eenig practisch nut zijn. Er zijn dan ook veel personen die niet weer terugkeerden van deze gewaagde onderne mingen. Voor het geval dat tie heele foto- grafiën-serie in handen van den vijand zou dreigen te vallen, krijgt de opnemer een spe ciaal apparaat mede, waarmede hij desnoods het heele toestel met rol en al onmiddellijk kan vernietigen. Deze oorlogsfilms geven een duidelijk beeld van het leven achter het front, van troepenbewegingen, artilleriestellingen enz. Ook met watervliegtuigen zijn reeds der gelijke opnamen gedaan. DE „PRINSES JULIANA". Nog steeds worden pogingen aangewend om de bij Felixtown op een klip gezette mail boot „Prinses Juliana" van de Stoomvaau maatschappij „Zeeland" te bergen. Er wordt gepompt om het schip leeg te krijgen, maar men heeft niet veel hoop, dat dé pogingen zullen slagen. HET ONGELUK TE VLISSINGEN. Nader wordt over dit ongeval gemeld, dat de torpedo ontplofte tegen den ponton van de maatschappij Zeeland". De torpedojager leed weinig schade. Een korporaal-stoker werd gedood. Zijn lijk is ernstig verminkt Twee personen worden vermist. Minstens twaalf personen zijn licht gewond, terwijl vier leden van het marinepersoneel zwaar ge wond werden. Veel ruiten van het station en andere ge bouwen sprongen, o. a. ook de kostbare mat glazen voor de wijzers der meteorologische inrichting nabij de sluizen. De correspondent van het Handelsblad schreef Zoo juist hebben wij nog eens een kijkje genomen in de omgeving der Buitenhaven, waar het ongeluk met de torpedo plaats had. Wij konden de havenkade: bereiken, waar van af men de getroffen ponton kan zien liggen. De punt, aan welke de torpedo binnendrong, is een groot eind verzakt. Een brandspuit is op de hellende ponton geplaatst en door pompen houdt men deze drijvende. Het ijzer werk, dat de ponton ,van den wal aftioudt, is afgebroken. Van een persman, die op hef oogenblik van het ongeluk ter plaatse aanwe zig was, vernemen wij, dat men eerst dacht aan het werpen van een bom uit een vliegtuig of luchtschip. De slag was bijzonder hevig. De onderzeeër lag met den kop naar de ge troffen ponton, waarop zich op het oogenblik dat de torpedo afging juist een landingsdivi sie van een der oorlogsschepen bevond, in afwachting van het embarkeeren. Een groot wonder, dat niet meer slachtoffers te betreu ren zijn. NEDERLAND EN ENGELAND. In een onderhoud, vermeld in de Vossische Zeitung, dat de heer Schweriner had met den oud-minister van oorlog, lid van de Eerste Kamer, generaal Staal, moet de laatste ver klaard hebben, dat, mocht Engeland door een verscherpte blokkade onze rechten ter zee met voeten treden, wij vooreerst daartegen niets zouden doen. De generaal geloofde ech ter niet, dat het dreigement ooit verwezen lijkt zou worden. Dat Engeland met Nederland zou willen handelen als met Griekenland, achtte de heer Staal niet mogelijk. Dat zou nog gyooter domheid zijn dan de landing op Gallipoli. En bovendien,- de generaal zeide stellig over tuigd te zijn, dat een eventueele landing in' ons land niet zou gelukken. Geen Engelsche voet zou op Hollandschcn bodem komen, Dat zou in den tegenwoordigen stand van den oorlog niet de minste verandering bren gen. Niet eens zou daaruit een automatisch samengaan van Nederland met de centrale mogendheden volgen. Nedc-rland zou hoogst waarschijnlijk verklaren, dat het voornemens is zichzelf te verdedigen zonder hulp 'van buiten. Wat de,koloniën betreft geloofde de gene raal, dat de Vereenigde Staten elke mogend heid, die er aan raken zou, zou toevoegen, hands off! Na een uiteenzetting waarom Nederland zijn leger op voile oorlogssterkte houdt, zei de de heer Staal: „Toen ik minister van oortog was, >3 het dikwijls genoeg gebeurd dat een Engelsche militaire attaché mij „par ticulier' wilde spreken. Dat klinkt onschul dig genoeg, niet waar? Ik heb de heeren nooit ontvangen." - ONDULDBAAR. We vermeldden gisteren de klacht uit de „Matin", dat de Fransche geïnterneerden als „misdadigers" behandeld werden. Bij informatie te bevoegder plaatse bleek het de Telegraaf, dat van onaangename beje gening der Fransche soldaten niets bekend is. Vermoedelijk zal de klager in de „Matin" eenvoudige maatregelen, die in het belang van de bewaking der geïnterneerde vreemde soldaten worden genomen, eenigszins over dreven voorstellen en met het adjectief „on duldbaar" zooals hij doet, bestempelen wat uit den aard der zaak logisch en in 't geheel niet ongewoon is. DE KAPITEIN VAN DE „ARTEMIS." Men verneemt, dat dé kapitein van het door een Duitsche duikboot aangevallen motorschip Artemis", van de Ned.-Indische Tankstoom- boötmaatschappij Dinsdag te 's-Gravenhage is geweest om door zijn directie nader over het gebeurde te worden gehoord1. DE WATERSNOOD. Uit Anna Paulowna, Men meldt ons Daar het hooi in vele boerderijen een tijd lang in het water gestaan heeft, is het op nieuw gaan broeien, soms zóó erg, dat spit ten noodzakelijk was. Waar de bewoners dier boerderijen ontvlucht zijn, bestaat veel ge vaar voor brand. Na Purmerend bezocht te hebben arriveerde Z. K. H. Prins Hendrik gisteren te Zaandam. Z. K. H. bezocht daar het Kerkgebouw van de Doopsgezinde Gemeente, waar nog zieken waren ondergebracht. De Prins werd ontvangen door den Voorzitter van de afdeeling van het Roode Kruis, dr. J:.. M.' Rebel. Burgemeester Ter Laan, die als eere-voorzitter van het Roode Kruis was uit- genoodigd, had zich verontschuldigd. De Prins bezocht alle zieken in de kerk en onder hield' zich met enkelen. Na Zaandam bracht Z. K. H. de Prins langs door de kistdammen versmalde wegen van Koog en Zaandijk een bezoek aan Wor- mervéer, waar achtereenvolgens het weeshuis aan den Wandelweg, de Katholieke school aan de Marktstraat, het ziekenhuis aan de Paul Krugerstraat werden bezocht, om Z. K. H. te toonen welke goede voorzorgen dank zij de activiteit van de plaatselijke afdeeling van het Roode Kruis zijn genomen indien onver hoopt ook Wormerveer door Watersnood zou worden geteisterd. De Prins, die vergezeld was van jhr. Backer, adjudant, en jhr. Van Riemsdijk, gewestelijk commissaris van het Roode Kruis in Noord-Holland', werd rondge leid door den voorzitter Richards, die zijn me de-bestuursleden, de doktoren Van Asperen, Schmidt en Korteweg en verder pastoor Rem- bouts, de heer Van dén Berg, bestuurslid van het weeshuis, aan den Prins voorstelde. Z. K. H. roemde de getroffen maatregelen. Te kwart na drieën verliet de Prins Wormerveer voor een bezoek aan Uitgeest In een correspondentie uit Purmer end ia het Handelsblad wordt er op gewe zen, dat door de overstroomingen het ver keer van die plaats met de hoofdstad stop ge zet is. Vooral voor zakenmenschen is het nu onmogelijk op tijd in Amsterdam te komen. Aanvankelijk werd daarin voorzien door de stoombootmaatschappij „Eensgezindheid", die ook een boot meer inlag, zoodat van overlading geen sprake was. Doch deze prij zenswaardige regeling zou van korten duur zijn. De directie ontving een schrijven van den Rijkshavenmeester voor het Noord-Hollandsch Kanaal uit Alkmaar, den heer J. J. de Rapper, waarin onder andere stond, dat boo ten van zoodanige afmetingen, of die op zoo danige wijze waren, dat door golfbeweging schade aan de kanaaloevers, wegen of bouw werken wordt of zou kunnen worden veroor zaakt, niet zouden worden toegelaten. De in gewonen dienst varende booten dezer maatschappij zullen voorioopig nog worden toegelaten, mits met de uiterste omzichtigheid vareiide en zoolang geen gegronde klachten den havenmeester daarover bereiken, of an dere bezwaren tegen het verder toelaten dier booten zich mocht opdoen. Gevolg van dit bevel was, dat geen reservebooten meer mochten varen. De reizigers van Purmerend —Amsterdam en omgekeerd werden Maan dag en volgende dagen daarvan de dupe. De tijdelijke laatste dienst om 4 uur van Amster dam was dan ook zoo beladen, dat eenige personen aan den wal moesten blijven staan. De Ho 11. Spoor zou echter hierin nog veel kunnen goedmaken, wanneer haar verkeer Purmerend—Hoorn— Alkmaar— Amsterdam wat sneller werd geregeld, dan tot heden nog het geval is. Het verkeer per boot Purmer endAmsterdam is thans geheel onvoldoen de. Het gaat op en af met de zee, schrijft de correspondent van het N. v. d. D. te Monni kendam, en daarmede het werk aan de zeega ten. Verleden week te weinig water, thans te veel. E>e hooge zee nam een zinkstuk van zijn ankers, maar onbeschadigd kon het weer worden opgevangen. Een groote massa water is weer binnengestroomd. Men juiclie echter niet over berichten van weer afvloeien van het waten Alleen bij v^eL water en niet te sterken stroom naar binnen kan er gewerkt worden. Een gedeelte van Monnikendam heeft we- dér gas. Het overige volgt geleidelijk. Water wordt met bakken door de Amsterdamsche waterleiding verschaft. De postverbifidingen laten nog veel te wenschen. Slechts een twee tal op- en neervarende trambooten onderhou den tweemaal per dag de verbinding. Verschillende vluchtelingen zijn door de ■firma Blankevoort in diénst genomen en ge nieten daar een goed loon. Uit Pu rmerend: Doordat de Scher merboezem Woensdagavond op peil was, werd niet meer gemaald en spuide Nieuwediep niet, zoodat het water met razende snelheid door de sluizen dicht te maken. Woensdagavond werd hiermede begonnen en dén geheelen nacht doorgewerkt. Veel nieuwsgierigen ston den tot laat in den nacht te kijken. Het water achter de kistdammen steeg' In weinige oogen- blikken verschrikkelijk. Daardoor komen door de stadsriolen op verschillende plaatsen flin ke plassen in de stad. Woensdagavond om 11 uur was de kleine sluis dicht, ierwijl heden morgen de groote sluis zoo goed als dicht was. Hedenmorgen vroeg is door militairen de kistdam op verschillende plaatsen versterkt, daar het water onder deze kistdammen öe stad weer in kwam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 1