It DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. I- ml por kllograiii wordt verhoogd Regeeringsgroenten. I No. 52 Honderd en achttiende Jaargang. 1916 Abonnementsprijs per 3 maanden 11.— fr. p. post f 1.25. Advertentieprijs 10 ct. p. regel, groote letters naar plaatsrnimte. Brieven fr. N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. HERIWs. COSTER <S ZOON, Yoordam C 9. Te'efnr. 3. D O N D EH I) A G 2 MAART 'I 6. ALKMAAR, 2 Maart. Van alle oorlogsterreinen komen nu weer berichfen, dat er geen nieuws is. Ten noor den van Verdun, zoovel als in Woëvre geen enkel feit van beteekenis gedurende den nacht, zegt het Fransche communiqué van gistermiddag en het Duitsche legerbericht van gisteren noemt zelfs deze plaatsen niei meer! Het nieuwste Fransche communiqué zegt. dat er geen infanterie-actie in de streek van Verdun heeft plaats gehad en vestigt alleen de aandacht op de beschieting van Duitsche zijde westelijk en oostelijk van ae Maas en van Franschen kant in het Priester-boec*. (met succes) en iets westelijker in de streek van Thiaucourt en voorts op plaatselijke ac ties elders. Het nieuwe Duitsche communi qué zegt, dat de algemeene toestand geen verandering heeft oudergaan en dat de Franschen bij het fort Douaumont tevergeefs' aanvallen doen. Met begrijpelijke voldoening stellen de Fransche bladen vast, dat het vertrouwen van het eerste oogenblik van den aanval op Verdun af, betoond, volkomen gewettigd is gebleken, daar ook de achtste dag van den hevigen veldslag op n volkomen bevredigende wijze ia verloopen. Een Reuterbericht uit Parijs meldt, dat Parijs zeker is van zijn Joffre en zijn „poi lus" (Soldaten) en dat de sneeuwstorm in de Fransche hoofdstad meer verwarring heeft gesticht dan de strijd bij Verdun! De Panische ïime^correspondent is van oordeel, dat 't getij den hoogsten stand heeft bereikt zoo niet al aan het kenteren is. De redactie van dat blad acht het echter nog te vroeg om aan te nemen, dat het Duitsche of fensief voorbij is en meent dat men vermoe delijk dichter bij de waarheid.is door te zeg gen, dat de Duitscher nu zijn zware kanon* nen naar voren brengt en daarbij merkt, dat de wegen zeer. slecht zijn. Dit lijkt ons juister. Naar alle waarschijnlijkheid zal de strijd weldra opnieuw ontbranden; tenzij de Duitscher® van meening zijn, dat de ver overing der vesting te veel menschenievens zou kosten en dat zij gelooven geen moreele nederlaag te lijden, wanneer zij verkondi gen, dat het jongste offensief enkel beveili ging vnn verbindingswegen en frontverbete ring ten doel bad la Engeland i3 een z.g.n. economische campagne begonnen. Het Engelsche volk schijnt nog steeds niet overjtuigd van het groote belang, dat er bij den oorlog op het spel staat. Af en toe blijkt, dat verschillende lagen der bevolking zich nog niet die opof feringen willen getroosten, welke door den oorlogstoestand worden geëischt, welke noodzakelijk zijn, wil men den oorlog kun nen winnen. Na de aanzienlijke leger-uit- breiding dienen andere maatregelen te wor den genomen, moet er geld gespaard en ge geven worden Ministers en andere hoog- waardigheidsbekleeders zullen dit den volke thans verkondigen. Een eerste bijeenkomst is gisteren in den Gilden-hal te Londen ge houden, in tegenwoordigheid van alle stan den, ministers en de hoofden van de Angli- caansche en Katholieke Kerk. Achtereenvol gens voerden de ministers Mc. Kenna, Kit chener, Bonar Law en Balfour het woord. Zij betoogden, dat kapitaal en arbeid zich moeten afwenden van de werken des vredes en zich moeten wijden aan leger en vloot, dat de zuinigheid betracht en geld aan de regeering geleend moet worden, dat het on mogelijk is den standaard van arbeid, voort brenging en uitgaven van vóór den oorlog te handha'ven, dat ieder zijn persoonlijke uit gaven moef beperken, diep in den zak moet tasten om de nationale belangen te helpen bevorderen en daarvoor zoo veel mogelijk uitgaven moet schrappen. Tenslotte werd een motie aangenomen, waarin werd ver klaard, dat geen opoffering ter verzekering van de overwinning te groot ia. Inmiddels houdt men in Engeland, de aandacht op den buitenlandschen handel ge vestigd, ten einde Duitschland reeds nu te verhinderen na» den oorlog zijn handel te herstellen. Men verlangt voorkeursrechten voor Groot-Brittanje, zijn koloniën en zijn bondgenooten en het heet dat ook hierover weldra een entente-conferentie te Parijs zal worden gehouden. De gemeenteraad van Manchester besloot, dat geen contract mag worden aangegaan met eenig persoon van Duitsche of Oosten- r,ijksche nationaliteit of met eenige firma waarvan een derde deel van het kapitaal in handen of onder beheer is van personen van die nationaliteiten. Dit besluit zal worden meegedeeld aan alle gemeentelijke lichamen in Engeland en Wales. Zoo tracht men in Engeland zich ook te versterken, nu en later. In het Lagerhuis werd er de aandacht op gevestigd^ dat de ^koloniën niet slechts man schappen zenden, maar ook met veel geld 3teunen. Tevens werd daar medegedeeld, dat de productie van mitrailleurs thans bui tengewoon groot is en alle verwachtingen overtreft. Ter zee zonk het Engelsche stoomschip „Thornaby" (1889 gebouwd, groot 1800 ton thuishoorend te Wcst-Hartlepool) en 4werd de Fransche mijnenveger „Au Revoir" (1050 ton) door een onderzeeër getorpilleerd. In het eerste geval werd de bemanning 'niet, in het tweede wel gered. De Zweedsche regeering ontving bericht dat een groot aantal drijvende mijnen zijn opgemerkt aan de zuidkust van Schonen, dus tusschen Noord- en Oostzee. President Wilson heeft in" een, redevoering te kennen gegeven, dat hij volhardde in zijn besluit, niets los te laten win de rechten van alle Amerikanen om te reizen op schepen toebehoorend aan de oorlogvoerenden, dia' de geschiedenis van Amerika niet wettigt dat men zijn heil zoekt ten 0\-ste yan de menscheiijkheid. Maar hij voegde ei' aan toe dat het even schandelijk als lat zou wezen om roekeloos te zijn. Een Spaansch bericht meldt, dat vele Duit- schers uit Portugal in Spanje zijn aangeko men en dat de Duitsche regeeriug een ulti matum aan de Portugeesche heeft gezonden waarin wordt geëischt, dat de in beslag gc nomen schepen binnen 48 uren zullen worden teruggegeven. Officieel is alleen bekend, dat van Berlijn uit een protest naar Lissabon is gezonden de medeaeeling van een ultimatum verdient dan ook bevestiging. KORTE BERICHTEN. In de Buigaarsche Sogmn\z heeft een der afgevaardigden een rede gehouden, waar in hij p.a. betreurde dat de regeering het par lement niet bij tin riep vóu« we oorlogsverkla ring. Hij waarschuwde ook tegen uitbreiding van den oorlog, daar men dan kans had het verkregeae weder te verliezen. In Zudi Tirol heeft men veel lost van lawines op verschillende plaatsen zijn nu weer 20 personen gedood en 4 hutten meege sleept. De ontploffing aan boord van het En gelsche stoomschip 1 enayson blijkt door twee in Rio de Janeiro wonende Duitschers ver oorzaakt te zijn. Op den Noor Bjornson, de bekende pro pagandist voor Duitschland, zoon van den grooten schrijver, heeft een Rus een aanslag gepleegd. Bjornson werd gewond. In Canada zijn een spoorwegdepót en een stationsgebouw afgebrand. Men verdenkt Duitschers. De schade bedraagt ƒ750000. Het eerstvolgend belastingontwerp, dat in Duitschland zal worden openbaar ge maakt, is volgens het Berliner 'iagebiatt de tabaksbelasting. Dr. Erzbergen, het bekende lid van het in de Duitsclieh Rijiksdag, is te Boekaresi (Roemenië) aangekomen, waar hij geruimen tijd denkt te verblijven. Essad pasja is blijkens een bericht in de Messagero naar Frankrijk vertrokken. Hij zal, heet liet, naar Albanië terugkèeren, zoo dra zijn aanwezigheid daar wordt vereischt. Een Duitsch watervliegtuig heeft de Zuid Oostkust van Engeland bebomd vol gens het Engelsche bericht een kind van 9 maanden gedood. STADSNIEUWS. BUITENGEWONE VERGADERING EN PARTIJDAG VAN HET PROVIN CIAAL COMITé IN NOORD-HOLLAND DEK ANTI-REVOLUTIONAIRE PARTIJ. Na de pauze, welke zitting openbaar was, behandelde piof. Diepenhorst na opening door den voorzitter, den heer D. L. Harms, uit Zaandam, het onderwerp „Godsdienst en Politiek". De ztjal was geheel gevuld. Spreker bei oogde, dat er z. i. voor den Christen geen plaats was in de Vrijzinnig Politieke partijen of in de Sociaal-Democra tische partij. Voor de Anti-Revolutionairen was er geen enkele reden om den strijd min der enthousiast te voeren. In de rechtsche meerderheid' der Eerste Kamer schuilt het kwaad, dat de 'sociaal-democratische arbei ders Willen uitroeien. De door de heeren de Vos van Steenwijk en van Lamschot ge sproken woorden duiden evenwel geenszins op een onverzoenlijke houding tegenover dit kabinet. Het is juist die rechterzijde, die door een loyale oppositie de regeering steunt, waar hagr beginselen dit niet verbie den. juist tot de linkerzijde sprak Cort van der Linden; „Spaar de vogels, behandel de dieren met zachtheid". Ons aandeel in de schokkende moeielijk- heden, die dit kabinet verzwakte, aldus spre ker, is niet van overwegende beteekenis. Dr, Scheurer gaf minister Pleyte- bij zijn zinnigen. en Liberalen verricht. Toen minis- ïuakdi van minister Treub werd het eigen lijke beulswerk door de combinatie van Vrij zuinigen en Liberalen verricht. Toei minis ter Bosboom blijk gaf zijn eigen ontwerp en memorie van toelichting niet te kennen, was het de rechterzijde die het ministerie Con van der Linden haar stefm boud. Merkwaar- uig is de getuigenis van den Hoefijzer-cores- pondeut van „riet Handelsblad"', den heei- Elout, die in de Binnenlandsche Kroniek van het Tijdschrift „Onze Eeuw" schreef, dat de houding van dé rechterzijde in' de Eerste Kamer volkomen in overeenstemming met die van de rechterzijde in de Tweedt Kamer was gebleven, wier houding over liet geheel genomen niet anders dan volkomen correct en loyaai kan worden genoemd". Van de imkerzijde is niet hetzelfde te ge tuigen. Als oppositiepartij gaan wij vrij uii en de kamp tegen de rechterzijde in de Eer ste Kamer vindt dan ook haar diepsten grond m de beginselen die voor de Vrijzin nigen en Sociaal-Democraten onaannemelijk zijn. Het Kamerlid Ottq besloot dan ook zijn rede voor ziju kiezers met de woorden, dat het Cleriealisme de vijand was die be streden moes, worden. Wij belijden dat ook in de politiek Zijn naam moet worden ge zocht en beleden. De Vrijzinnigen noemen dit een onzalig pogen. Dit is. juist het kardi nale verschil fussdien ons en hen. het thans aan het bewind zijnde ministerie-Cort van der Linden is ook ecu Vrijzinnig kabinet Bij,de beoordeelingen van dit kabinet diént acht te worden geslagen op de beginselen waardoor het woedt geleid, al moet aan stonds worden toegegeven, dat in de Vrij zinnige politiek het beslist anti-godsdiensti ge van ae Sociaal Democraten niet zoo sterk wordt aangetroffen. Het sympathieke van het socialisme voor den Christen is, dat het so cialisme leert, dat het particulier eigendom (iioet plaats diaken voor een toestand waar bij de eigendom van de voortbrengselen niet langer berust in handen van enkelen, maar van de gemeenschap, die ook met de leiding van dt productie en de verdeeling van de voortbrengselen belast is. Deze leus mag evenwel niet op zichzelf worden gezien ais een schoon leidend ideaal, maar moet wor- dén opgevat als oen gevolg van de levensbe schouwing waarvan men uitga ai. Op grond van die lcvi nsbtschouwingv-maff de Christei nimmer verleid worden om 't hedendaagse! socialisme te omhelzen, omdat dit de doode- lijke omarming van zijn geloof In zich sluit De Sociaal Democratie staat op den godde- 1 oozen grondslag van het Historisch Mate- riaiistpe. Alle geestelijke verschijnselen hee- ten een weerspiegeling van de stoffelijke ver schijnselen. Het vloekt den godsdienst en zegt God is niets anders dan een droombeeld van den mensch in slechte omstandigheden in het leven geroepen en zegent den dag waaop de Godsdienst met gebogen hoofd als een laffe schim van de aarde zal wegvluchten. Toch strijd de Sociaal Demeocratie niet openlijk tegen de religie en heet het „Gods dienst is Privatzaak". Dit om den geloovi- gen arbeider in de roode tent te lokken. Op een van hunne congressen verklaarde zelfs een spreker, dlat hij het zich tot een eer zou rekenen op hetzelfde podium te spreken met een predikant rechts een priester links en een rabbi achter zich. Dit zou een schilder achtige wanversiering zijn, mar het moet wandversiering blijven. Als Enka op het socialistisch congres er tegen protesteert, 'dat „Het Volk" de christelijke leer een barbaarsch wondergeloof noemt dan interfumeert Mr. Mende Is; „Dat is het ook" en geeft Wibaut haar de vermaning om te wassen in verdraag zaamheid', tot dat zij al die goddelooze uitin gen zal kunnen verdragen. De Godsdienstige mag zijn geloof behou den maar zal hebben toe te zien, dat het maatschappelijk leven wordt ingericht alsof er geen God en gebod bestond en zal hebben te zwijgen als d a t wat komt, gichelend wordt afgewezen als een wissel op de eeuwigheid. riet materialisme zegt „Eet, drink en wees vroolijk, morgen zijn wij dood" en staat dus regelrecht tegenover de christelijke leer Bij de Vrijzinnigen vindt men meer en sterker de waardeering van den Godsdienst, als zaak van ieders overtuiging, maar bij de inrichting van den Staat willen zij daaraan geen direc te invloed toekennen. In 1884 werd aan predikanten het recht ontzegd om dit ambt gelijktijdig met het lid maatschap der 2de Kamer waar te nemen. In 1887 werd deze uitsluiting opgeheven. Mi nister Kuiper deed die bepaling vervallen voor de Provinciale Staten en thans bestaat zij alleen nog, 'en onrechte "n de gemeente wet. Men heeft deze uitsluit'ng juist op grond van hooge waardeering voor tien godsdienst willen doorvoeren, maar een dergelijke rede- 1 mering kan door een christen n«et worden aanvaard. De politiek der Vrijzinnigen ook d.e van het huidige kabme* is onaannemelijk Cort van der Linden schreef in zijn „Rich ting, en Beleid der Liberale Partij" „De Libe rale politiek vindt haar grond in het gezag der menschelijke rede. De Lberalen richten Staatsregeling en- bestuur in overeenkomstig een menschwaardig uiterlijk volgens de uit spraak van het verstand. In de gelederen dei- Liberalen strijden derhalve allereerst zij, die de menschen alleen kennen als stoffelijke we zens en in den dienst der menscheiijkheid hun. hoogste bevrediging vinden. De kloven tusschen de liberalen en de kle- ricalen is dan ook niet toevallig maar nood- zake'ijk en rijktnaar boven. In het liberale beginsel heersoht de rede oppermachtig, en en politiek die Godswoord op zij zet kon door ons niet worden aanvaard. Goeman Borgesiud trachtte de liberale politiek van godoienstig oogpunt te verdedigen door ei 'op te wijzen, dat het kabinet „De Meester het geloof niet had onderdrukt en daarom zelfs geen gevaar had gedreigd. Een glim lacht past op een dergelijk pogén, ik behoef slechts 'aan het „Kuiper moet zakjes plak ken" te herinneren. De eerste jaren van zijn optreden, komt dit kabinet reeds in tegenspraak met de daeften in 1913 door de Vrijzinnigen gesteld'. Het le daardoor dan ook als het Ministerie der Wra ke betiteld. Tegen hei militainsme van Colijn heette het in 1913 en daarvoor in de plaats kwa men Bosboom en Rambonmet. Weg met de dweepers te Buitenzorg was de leuze in 1913 en ten slotte wenschte Pley* ie gaarne met den dweeper samen te werken Nolens werd doorfdeze regeering als afge vaardigde naar het Vatikaan gezonden. In zake het onderwijs werd tegen Heemskerk geklaagd. De man van Vrijzinnige beginse len kwam. Het onderwijs zou verbeterd en de salarissen dei' onderwijzers een krachtige versterking ondergaan. De motie-ter Laan werd aangenomen Cort van der Linden sprak„het kan, mag en zal niet", en de hongerige concentratiemaag kreeg weer de houten ham of de zweep aan de worst. Tegen de subsidievreters, ci'ie hur. schocl- kassen willen spekken, aldua in 1913 en zie Cort van dei Linden stelde de pascificatje- commissie in. Cort van der Linden's kabinet ïsin tal van zijn gedragingen slechte <x-n Han- vvi weerspiegeling van hetggdr ui 1913.(1001 hu Liberalisme krachtens zijn beginselen •geëischt werd. Toch liggen, zelfs bij dit verwaterde kabi net, dat ons sympathieker is dan eenig ander vrijzinnig ministerie, de maatregelen voor het grijpen, die allerminst in overeenstem ming zijn met onze beginselen. Spreker her innerde aan de brute afwijzing van de door dc Anti-Revolutionairen gevraagde openbare gebeden dag. Aan de sluiksche in strijd niet de wet zijnde, wijze, waarop men instede van een Christelijke begrafenis de lijkverbran ding tracht in te voeren. Ook de Stuwa doorswet werd in dit verband doer spreker genoemd. Mede noemde spreker als zooda nig de gronden waarop Treub de bedeelden in de ouderdomsherziening wilde uitsluiten, waar hij beweerde, dat deze mènschcn als dan niet meer ten lasre zouden komen van de diakoniën en kerkbesturen, die daardoor een te groote vrijheid van beweging zouden krijgen. Een uitlating begrijpelijk voor een Treub, die eenmaal armenzorg als een pest schold, maar onaannemelijk voor hen, die de dienst dér barmhartigheid als christelijke instelling in ongerepte luister willen bewaren. Diezelfde minister stelde een belasting op de goederen in de doode hand' voor en mi nister van Gijn nam dit over.-In deze dient ernstig te worden onderzocht in hoeverre een zekere anti-clericale gedachte daaraan ten grondslag ligt, die de vrije beweging van de diakoniën en armbesturen wil beper ken. Spreker stelde de houding tegenover de r.egeering van een Lieftink tegenover die van dr. Scheurer. Het ingediende ontwerp van minister Ört, dat afwijkt van de door Regout gedane voor stellen, noemde spr. een ondermijning van het schuldbesef. Daarbij wordt gebroken met het schuldbesef dat in de misdadiger moet leven en bij de overheid onf vergelding roept. Al deze denkbeelden druiscjien lijn recht in tegen de eischen die wij aan een goede politiek stellen. Wij willen die bedenkingen niet vermeer deren om het punt van strijd niet te leggen waar het niet gelegd moet worden. Niet allereerst op grond van de praktisch geopenbaarde besluiten en wettelijke maatre gelen, bestrijden wij de vrijzinnige politiek. Nooit zullen wij vergeten, dat tenslotte die vrijzinnige beginselen zich in die politiek nog niet ten volle heeft geopenbaard. Dit in de eerste plaats niet door ons optreden, dat veredelend heeft gewerkt en de volle open baring van de vrijzinnige politiek heeft te gengehouden, doch in de tweede plaats om dat heel onze nationale instellingen gegrond zijn op het Christendom, waardoor men zich eerst na jaren aan die invloed kan ont worstelen. De vrijzinnigen nu willen die instellingen los maken van de wortel waaruit zij voort komen. Een christelijke maatschappij is evenwel ook zonder christelijk bestuur, na zijn luisterrijk verleden nog een tijd moge- De BURGEMEESTER van ALK MAAR, brengt ter kennis van be langhebbenden dat met ingang van heden de prijs der knolrapen met en mitsdien thans door het publiek moet worden betaald; per '/a K. G. 3 cent. per 1 K. G. 6 cent. Alkmaar, 1 Maart 1916. De Burgemeester voornoemd, G. RIPPING. •ijk, maar tenslotte wordt toch het gansche ieveu onchristelijk. Van Houten wenseht reeds aan den eed, bij Bachus in den kroeg gedaan, evenveel waarde te hechten 'els in de rechtzaal. Door velen wordt gemeend, dat in de toe komst op iemand htet een groot gezin met dezelfde verachting zal moeien worden neer gezien als op een dronkaard De Onderwijzersbond meent, dat de on- derwijzer, die in een ónwettig huwelijksver- band leeft, zeer wel door kan gaan met de opleiding in christelijke en maatschappelijke deugden. Bij de bestrijding van dit alles kan van de vrijzinnige staatsman geen kracht uit gaan. Het liberalisme moet worden bestreden en daarvan kunnen wij niet worden afgehou den, omdat in onzen tijd in vrijzinnige krin gen -het religieus besef sterker ontstaat, al kunnen deze verschijnselen met waardeering worden begroet. Vergeten mag men echter niet, dat het optreden van deze richting om gaat buiten de heerschende richting in vrij zinnige kringen. Toen .de vrijzinnig gods dienstige club werd opgericht, merkte „De Fakkel" op, dat wij hier kregen de voortzet ting van de grog van clericalisme, die nog van 1913 in de keel brandde. Men wenschte daarvan verschoond te blijven. Geen woord van de linkerzijde viel het voorstel tot het houden van een algemeene bededag bij Cort van der Linden gaf ten antwoord, „dat men zich in tijden van druk en rampspoed went tot de allerhoogste, is een uiting van vroomlteid, die de menschen siert, maar de regeering mag niet het initiar tid nemen, dit zou de inleiding wezen van het zich in geloofszaken mengen". Het hoog ste is bereikt als de mensch maar idealen heeft. De Schrift eischt evenwel dat in afles Zijn wil zal worden beleden. De tegenstander wil onze mannen van de noodzakelijkheid van het behoud van het ministerie Cort van der Linden overtuigen, door twee citaten van ccze mannen aan te halen. Het eerste is uit het Dompertje van Januari van de oude Valeotijn, die schreef; „wij zouden er in 1914 bij nen oorlog met een man van het principe van Kuyper, het principe van de Calvinistische vrije universi teit, slecht aan toe zijn geweest. Het tweede is ontleend aan de brochure „Eer en Staat" van Prof. Visser, die schreef: „Zeker is het, dat voor velen het een ver lichting was, dat een man als Cort van der Linden optrad. Tot nog toe zijn er onder de anti-revolutionairen die voor de keuze Kuy- per of Cort van den Linden gesteld, den iaatsten kiezéh. De oude Valeutijn zal zeker niet ge droomd hebben, dat zijn Dompertje, voor de concentratie en sociaal-democraten zou stra len in een zee van licht. Uit pure dankbaar heid zullen Mr. Tydeman en Ds. Bronsveld wel een kruisje willen slaan. Wij zijn ge neigd met hen mede te gaan die zeggen; „gelukkig ^at Kuyper in 1914 geen minister was." Niet omdat hij de kracht zou missen om in dagen van spanning met vaste hand het roer van staat te omklemmen. Dit be wees hij in 1903 toen het liberalisme zich kromde voor de zweep van Troelstra. Ook inzake 's lands defensie toonde Kuyper en de rechterzijde hun roeping te verstaan. En Colijn heeft ons land door de kustverdedi ging tot ongekende weer- en veerkracht op gevoerd. Kuyper bezit in zijn pink dan ook meer regeerkracht als de linkerzijde in haar S. D. A. P.-arm en in haar gansche lichaam. Maar toch is het misschien gelukkig, dat Kuyper in 1914 geen minister was en wel omdat er in ons land een groote schare is, die als het Kuyper en de Clericalen geldt, zich niet tot de hoogte van de loyale oppo sitie, die de rechterzijde tegenover Cort van eter Linden betoonde, kan opwerken, waar door die groep in haar anti-Clericaal, hy per-democratisch, anti-milütairistisch drij ven, de landsbelangen zeer zoude hebben geschaad Wordt de jubelkreet van den ouden Valentijn zoo opgenomen, dan is dit gelijkluidend met het wee, wee, over «de concentratie en een veroordeeling van het feit, dat die anti-Clericale bekrom penheid zelfs door de oorlogsjammer niet wordt onderdrukt. i De auti-revoluitionairen die thans Cort van der Liuae boven Kuyper zouden kiezen, en waarover prof. Visser spreekt, wij ken- hen ze niet en als wij ze ontmoetten, zouden wij zegged: „schande over u, als uwe ge- I ALKHAARSCHE ODRANT. -1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 1