NEDERLANI). JLüiegrauiinon van iiedon. De tweede oorlogsleening in Italië heeft 1100 milloen gulden opgebracht In Engeland wordt een nieuw leger corps opgericht, dat heeten zal koninklijk Vefdedigingscorps" Het doel er van is niet bekend. Het Noorsche stoomschip Kong Inger is door een Engelsche prijsbemanning naar de Densche haven Frederikshaven opgebracht. De Russische minister van Binnenland- sche Zaken, de heer Chwostof is afgetreden. De Engelsche Manchester Guardian" hecht geloof aan het bericht ut een Deensch blad, als zou Sir Edward Grey worden ver vangen door Lord Hardinge, de onderko ning van Indiê. DE „PALEMBANG" VERpNGELUKT. Volgens een Lloydsbericht is het Neder landsche stoomschip „Palembang," (een vrachtboot van den Rotterdamschen Lloyd, in 1911 gebouwd en metende 6674 ton) op weg naar Java zijnde in de Noordzee g e- torpedeerd. De equipage is gered. Het Haagsche Correspondentie-Bureau meldt, dat van het ongeval op het departe ment van Marine niets bekend is. Wel werd daar bericht ontvangen, dat het schip Zater dag-voormiddag ten 9 uur het lichtschip Noordhinder is gepasseerd. Reuter seinde aan het Handelsblad, dat de Palembang" zonk na zeven minuten, en nog het volgende relaas van het gebeurde. Toen de ontploffingen plaats hadden, snelden de matrozen onmiddellijk naar de aangewezen posten, waarna de booten snel gestreken werden. Allen werden gered; de gewonden werden voorzichtig in de booten geplaatst en naar het ziekenhuis gebracht zoodra men geland was. Verschillende leden van de bemanning verklaarden, dat een duikboot drie torpedo's had afgeschoten, waarvan de eerste het schip aan den achtersteven trof, de tweede aan den voorsteven en de derde midscheeps. De kapi tein, de passagiers en en de ongekwetste le den van de bemanning zijn naar Londen vertrokken. Verder wordt bericht dat twintig leden van de bemanning gisteravond in het Zee manshuis te Londen zijn aangekomen. Het schip zonk zoo snel, dat er geen tijd was iets van de bezittingen te redden. De bemanning werd door de inwoners van Her- wich van de noodige kleeren voorzien. Jan Eversen van Rotterdam, door Lloyds News" geïterviewd, zeide: Niemand kan met zekerheid zeggen of de „Palembang" werd getorpedeerd of op een mijn liep; niemand zag een duikboot noch zelfs een periskoop. De „Palembang" stoomde vrij snelhet weer was mooi en helder, toen een lichte ontplof fing plaats vond, spoedig gevolgd door twee ernstiger ontploffingen midscheeps. De „Pa lembang" helde dadelijk over en verdween na ongeveer zes minuten met den kop vooruit in de golven. Zes leden van de bemanning werden ge wond. terwijl de hond van den kapitein ver dronk. Dat is het eenige leven hetwelk verlo ren ging. Eenige officieren en matrozen waren m hef water gesprongen, waaruit zij werden op gepikt. DE „TUBANTIA." Een Nederlandsche no a. Naar het Hbld. verneemt heeft de Neder landsche regeering Zaterdag j.l. een zeer scherpe nota in zake de „Tubantia" tot de regeering van het Duitsche rijk gericht. Voorts vernemen wij, dat bij de groote stoomvaartmaatschappijen hier te lande zeer ernstig het plan overwogen wordt om geen kostbare passagiersschepen meer over zee te zenden. De vaart op Nederlandsch-ludië zou aldus alleen onderhouden worden met vrachtbooten, waarop als passagiers slechts .zij meegenomen zouden worden, wier over tocht volstrekt noodzakelijk is. Vrouwen en kinderen zouden niet als passagiers toegela ten worden. De Duitsche lezing. Wolff seinde officieel uit Berlijn: „Naar aanleiding van de officieele bekendmaking van het Nederlandsche departement van ma rine over den ondergang van het stoomschip „Tubantia," dat volgens de beëedigde ver klaringen van den eersten, den vierden offi cier en den uitkijk duidelijk een torpedo-bel- lenbaan was gezien, wordt bij deze geconsta teerd: dat van een Duitschen onderzeeër geen sprake kan zijn, wijl de plaaits, waar de „Tubantia" ten onder is gegaan, op minder dan 30 zeemijlen van de Nederlandsche kust ligt, dus binnen het gebied, dat in de be kendmaking van 4 Februari 1915 als niet gevaarlijk voor de scheepvaart werd aange geven. Verder kan verklaard worden, dat daar geen Duitsche zeemijnen zijn'gelegd. Een Duitsche verklaring. Het Duitsche gezantschap te 's-Gravenhage deelt in ambtelijke opdracht mede: „De Duitsche marineautoriteiten hebben, na ontvangst van het bericht van het vergaan der „Tubantia" een grondig onderzoek inge steld. Nadat alle in aanraking komende zeestrijd krachten naar haar stations waren terugge keerd is het onderzoek kunnen worden vol tooid. Als resultaat staat vast, dat, met be trekking tot de torpedeering van de „Tuban tia" geen sprake kan zijn noch van een Duit sche duikboot noch van een Duitsche torpedo boot. Bovendien zijn in de nabijheid van de plaats van het ongeval van Duitschen kant geen mijnen gelegd. Een Engelsche verklaring. Naar aanleiding van het officieele Duitsche bericht, dat de „Tubantia" niet door een Duitsche duikboot of mijn kan tot zinken gebracht zijn, verklaart de Engelsche Minis ter van Marine, dat zich, toen de „Tubantia" zonk, geen Engelsche duikboot in die buurt bevond. Nadere bijzonderheden. De vierde officier van de, „Tubantia," de heer P. van Leuven, verzocht de N. Crt. te melden, dat het op het oogenblik der torpe deering helder weer was en niet dik van mist, zooals van verschillende zijden is ver meld. De mist is eerst over drieën Woens dagnacht komen opzetten, toen het grootste deel der opvarenden in de sloepen was. Dezen hebben dan ook nog zeer geruimen tijd de langzaam zinkende „Tubantia" in zicht gehad. 't Was helder weer en lichte maan toen de heer Van Leuven ongeveer 2 uur 25 minuten de bellenbaan van de torpedo zag. Hij riep nog uit: „Kijk daar es!" Toen volgde de ontploffing. De tweede machinist, de heer De Groot, heeft wellicht anderhalf uur na het verlaten van het schip, op eenigen afstand, een naar den bouw te oordeelen vreemden onderzeeër gezien. In verband met het vermissen van dien eenen passagier heeft dé N. Crt. den heer Schreuder, den pursur van de „Tubantia" nog gevraagd of er zekerheid bestaat dat de man niet aan boord is gebleven. Daarop heeft de heer Schreuder verzekerd dat even voor 't geheel wegzinken van de boot, dé kapitein met eenige andere officieren en den administrateur nog een inspectietocht heeft gemaakt en buiten hen geen enkel levend we zen meer aan boord was. Ten slotte zij nog medegedeeld dat eenige officieren, die met den kapitein het laatst het schip verlieten, verklaarden dat op den heer Wijtsma drang moest worden geoefend om hem het schip te doen verlaten. Uit de Pers. „De Standaard" noemt het torpedeeren van de „Tubantia" onduldbaar en vindt het vrij zeker, dat 't in casu de Duitsche regee ring is, die zich voor de daad te verantwoor den zal hebben. Er zal natuurlijk een on- derzoek moeten plaats hebben. Doch hoe nu ook de uitkomst van dit on derzoek uitvalle, hier kan geen erkentenis van schuld noch aanbod van schadevergoe ding de zaak afdoen. De gruwel, die nu plaats greep, roept lui de om de zekerheid, dat herhaling er van zich zelf uit zal sluiten. De Noordzee en het Kanaal worden, gelijk het nu toe gaat, verpest. Ze houden op be vaarbaar water te zijn, en vooral ons land lijdt er op doodelijke wijze onder, want af sluiting van de zee is voor een land met ko loniën en wereldscheepvaart kortweg de ver nietiging van zijn zelfstandigheid. Het is nu tot het uiterste gekomen. Zelfs waar het éen schip van den vijand gold, zou 't volkenrecht zulk een daad, tnet een passagiersboot niet kunnen gedoogen. Maar vooral, nu het, gelijk thans, een mailschip, en een mailschip uit een neutra len staat was, wordt zulk een toestand on duldbaar. HOE GEVAARLIJK HET IS OP DE NOORDZEE. De heer Van Vollenhoven, lid van de uit voerende commissie der N. O. T., is Zater dagavond uit Londen na een verblijf van on geveer drie weken aldaar tót het voeren van onderhandelingen met de Engelsche regee ring, te 's-Gravenhage teruggekeerd. Hij heeft de terugreis gemaakt op de Bata vier II. Daar het des ochtends mistig was is de boot vrij lang in de Engelsche wateren gebleven en eerst ongeveer te halftwee gis termiddag de Galloper gepasseerd. Van de Palembang, die omstreeks dien tijd op de zelfde hoogte moet zijn getorpedeerd, was niets te zien. Wel is de Batavier de Sommels- dijk en de Zaandijk tegengekomen, nabij de Galloper, die achter elkander voeren; ook passeerde zij een raderboot van de Mij. Zee land. Er dreef ook eenig wrakhout. Maar waarvan dit afkomstig was, kon niet wor den nagegaan. Bij het varen door de onveilige zone wer den alle passagiers van reddinggordels voor zien, en bleven op dek, gereed om terstond in de booten' te gaan, wanneer een ongeluk mocht gebeuren. Aan eiken passagier was van te voren aangewezen, in welke boot aan stuurboord of, indien deze niet bereikbaar was, in de daarmede overeenkomende aan bakboord hij zou moeten plaatsnemen, terwijl de kapitein persoonlijk zich ervan overtuigde tlat de reddinggordels door d'e passagiers goed waren aangetrokken en dat alles in orde was. Tijdens den overtocht was het prachtig kalm weder. BINNENLAND DE MELKVOORZIENING IN DEN A. S. ZOMER. Omtrent de Vrijdag j. 1. aan het departe ment van Handel onder leiding van Minis ter Posthuma gehouden vergaderingen, ver nemen we nog, dat ze belegd waren om na dere toelichting te geven omtrent de regeling der melkvoorziening in den a. s. zomer, zoo als die door den Minister is toegezonden aan de Commissarissen der Koningin. Daarbij liet de minister het volgende naar voren komen: Het algemeen belang eischt, dat elk onderdeel van het zuivelbedrijf, in clusief de zuivelwinning, de plaats blijft in nemen, welke het innam vóór den oorlog Zoo niet dan is daarvan een ontwrichting van de melkvoorziening het noodzakelijke ge volg. Dat standpunt, dat in het zuivelbedrijf geen verplaatsing dient te geschieden, is ook al reeds ingenomen in de regeling, door den minister voor den winter van 1915/1916 aan gegeven. En ook nu is dit inderdaad van het grootste gewicht. Immers het bedrijf van de zuivelboeren is in den afgeloopen winter over het geheel genomen ongunstig geweest, tenge volge van de verhoogde krachtvoederprijzen. En hiernaast komt een andere factor in aan merking, n.l. de hooge prijzen, die voor de kaas worden gemaakt. Die moeilijkheid moest worden ondervan gen, en dit kon geschieden zoodanig, dat de zoetboeren in staat worden gesteld hun be drijf loonend uit te oefenen, door verhooging van den prijs die hun wordt uitbetaald. Maar met de verhooging van 1 Y, a 2 cent, zooals die ook voor den winter is toegekend, wordt door dé boeren bezwaar gemaakt voor de levering van cnsumptiemelk te zorgen, en aangezien het niet aangaat de consump tieprijzen in de steden nog meer te doen stij gen, moest een ander middel worden gezocht om de melk naar de steden te doen vloeien. Den minister staat daartoe maar één mid del ten dienste, sluiting van de grenzen, waardoor verhinderd wordt dat groote hoe veelheden melk in den vorm van kaas, boter of andere producten het land uitgaan. Onder den drang van die omstandigheden en om dit dreigende noodzakelijke kwaad van grenssluiting te bezweren, hebben de Kaasvereeniging en de fabrieken van melk producten vrijwillig aangeboden een deel van haar winst af te dragen aan de zoetboe ren, teneinde hen er zoodoende eerder toe te >ewegen, de geregelde melkvoorziening te >lijven bevorderen. Dat inderdaad den minister ten deze geen andere maatregel ten dienste stond dan slui ting der grenzen en dat het bedoelde aanbod der beidé vereenigingen volkomen vrijwillig is geschied, kwam ter vergadering duidelijk naar voren en is door de gevoerde besprekin gen onomstootelijk vastgelegd. Na deze uiteenzetting van den Minister werden vragen gesteld en beantwoord. In de middagvergadering was o. m. tegen woordig een afgevaardigde van het gemeen tebestuur van Alkmaar. Hoofdzakelijk ging hier de quaestie over de wijze waarop de toeslag, bedoelt in de missive van 9 Maart aan de Commissarissen der Koningin, zouden worden toegekend aan de boeren. De besturen van grootere gemeenten waren algemeen van, oordeel dat de distributie van den toeslag op dé eenvoudigste en doelma tigste wijze zou kunnen geschieden door tusschenkomst van melkinrichtingen en slij ters, terwijl de controle op den aanvoer op centrale punten in kleine gemeenten wellicht uitvoerbaar zou zijn. Voor de distributie via de slijters en melkinrichtingen werd aanbevo len het stelsel van Leiden. Hierbij werden van verschllijde zijden nog andere wenken voor practischen aard gegeven, waarop tenslotte werd goedgevonden, dat de onderscheidene gemeentebesturen voorstellen van de door hen wenschelijk geachte wijze van distributie zouden inzenden bij den directeur van het Centraalbureau voor de distributie van levens middelen, door wien dan met de besturen der betrokken vereenigingen de de gelden daar vóór beschikbaar stellen, nader overleg zou worden gepleegd. Op deze vergadering kwam de principieele zijde van de toekenning van toeslag nader in bespreking. Ten slotte werd er ter vergadering nog de aandacht op gevestigd, dat het vermoedelijk met de kaasprijzen zoo zal gaan als met de boterprijzen is geschied. Terwijl in het voor- en najaar de boterprij zen in Duitschland tot ongekende hoogte waren opgevoerd, zijn ze sedert door den maatregel, daar genomen, n.l. het centrali- seeren van den inkoop, belangrijk gedaald. Bij onze oostelijke naburen gaat men thans ten opzichte van de kaas hetzelfde toepassen en zoo laat het zich verwachten, dat de hoo ge kaasprijzen in het lot van de vroegere hoo ge boterprijzen zullen deelen en dat daardoor dan min of meer nivelleering van de prijzen voor de consumptiemelk en de industriemelk zal intreden, waardoor uit den aard der 7Jtak het melkvraagstuk vanzelf een oplos sing zal vinden. ALGEMEEN NEDERLANDSCH VER BOND. Te Deventer werd Zaterdag de algemeene vergadering van het A. N. V. gehouden, on der leiding van dr. H. Kievit de Jonge, van Dordrecht. Het jaarverslag behandelde het door taai en propaganda-commissiën verrichte werk, van de uchtbeelden-afüeeling en van de ver schillende plaatselijke afdeelingen van groep Nederland van het A. N. V. Het getal afdee lingen nam toe met twee, een studenten-af deel mg aan de Rotterdamsche hoogeschool, en een burger-afdeeling te Helmond. Opge heven werden wegens gebrek aan belang stelling de jongelings-afdeelingen Hellevoet- sluis en Maastricht. Er zijn thans 37 bur ger-, 8 studenten- en 7 jongelings-afdeelin gen. Voorts zijn er onder de geïnterneerden 3 afdeelingen te Amersfoort, Harderwijk en Zeist. Groep Nederland telde op 1 Januari 1916 7215 leden tegen 7760 op 1 Januari 1915 binnen onze grenzen, met de algemeene leden buiten ons land, die tot de groep Ne derland worden gerekend, 7953. Uit de rekening en verantwoording van den penningmeester bleek, dat het totaal in ontvangst en uitgaven over 1915 bedraagt J 14.982. Het voordeelig saldo is 10.908, 't welk aan het hoofdbestuur zal worden af gedragen. De rekening en verantwoording werd goed gekeurd. De begrooting voor 1916 is in ontvangst en uitgaven geraamd op 15:531. Het voordeelig saldo, volgens art. 17 der statu ten af te dragen aan het hoofdbestuur, is ge raamd op 10.000 gulden. Tot afgevaardigden in het hoofdbestuur, in de plaats van de periodiek aftredende hee- ren dr. H. T. E. Hubrecht, die zich niet en N. J. Roelfsema die zich wel herkiesbaar stelde, benevens de heeren prof. mr. D. P. D. Fabius en prof. mr. A. A. Struycken> die be dankt hadden, werden gekozen de heeren P. J. de Kanter te Dordrecht, N. J. Roelfsema in Den Haag, jhr. mr. G. A. M. Michiels van Kessenich ie Roermond en G. T. Haspels te Rotterdam. Tot leden van het Groepsbestuur, wegens periodieke aftreding of bedanken van de heeren dr. W. van Everdingen, F. A. Hoefer, prof. dr. L. Knappert, dr. P. V. Sormani en prof. mr. A. A. H. Struycken, werden geko zen de heeren prof. dr. L. Knappert te Lei den, L. Simons in Den Haag, ar. E. C. Ec- kie Molsbergen in Den Haag en M. A. P. C Poelhekke te Nijmegen. Gemengd nieuws. ONZE SCHEEPVAART EN DE ONDERZEEëRSOORLOG. Naar wij vernemen, zullen heden de Ne derlandsche reeders in Den Haag bijeenko men, ten einde aldaar besprekingen te houden met den minister van Marine, om maatrege len te beramen voor de veiligheid der Neder landsche schepen. Verschillende kapiteins van Nederlandsche schepen hebben Zondag eveneens in Den Haag vergaderd, waar besproken werd, wel ke maatregel genomen moet worden voor de veiligheid der Nederlandsche zeevarenden. Ate gevolg van de onveiligheid op zee zijn verscheidene Nederlandsche schepen die Za terdag en Zondag van Rotterdam hadden moeten vertrekken opgehouden vermoedelijk zoo lang tot een beslissing is gevallen, na het onderhoud met den .minister van Marine, zooals boven gemeld, zal plaats vinden. EEN ECHTELIJK DRAMA. In den nacht van Zaterdag op Zondag kwam op het politiebureau Voorstraat te Rot terdam in nachtgewaad, binnen loo pen de 36-jarige landweersoldaat H. J. V., wonende Wijdesteeg 4. De man, die een bajonet bij zich had, deelde mede, een zijner kinderen te hebben doodgestoken. Door de politie werd dadelijk een onderzoek ingesteld; waaruit bleek, dat de man thuis gekomen zijnde, ru zie met zijn vrouw had gekregen. Hij ont kleedde zich en nam vervolgens een bajonet uit de kast, waarmede hij zich in bed begaf. De vrouw, die beangst geworden was, vlucht te de straat op. Even later hoorde zij haar kinderen schreeuwen en zag zij haar man, die in nachtgewaad de straat op holde. Zij volgde hem naar het politiebureau. In de woning had de man, nadat de vrouw ge vlucht was, zich met de bajonet voor de bed stee begeven, waarin drie kinderen slapen. Den twee-en-een-half-jarigen Marinus, die iet voorste lag, had hij met de bajonet vier verwondingen toegebracht, één in de borst drie in den rug, ten gevolge waarvan het kind ernstig werd verwond. Dr. Vuylsteke, die ontboden werd, oordeel de opname in het ziekenhuis noodzakelijk. (Tel.) DE WATERSNOOD. Uit Edam: Gisteren verspreidde zich hier het alarmeerende bericht, dat onder een der herstelde stukken van den dijk in het Waterland zich éen wel bevond, die het nieu we werk ondermijnde. Bij een onderzoek ter plaatse werd vernomen, dat dit weliswaar deels juist was, maar niet van beteekenis. Een paar treinen zand en ook 's nachts door gewerkt en het ongeval was verholpen. Zon dag was daar met succes het laatste zink stok in den dijk met de vlag erop neergela ten en gisteren was men gevorderd tot 60 c.M. A. P. De dijken zijn nu van Edam tot Amsterdam weder begaanbaar. De vol gende week hoopt men nog met het afstroo- men van het water uit de ondergeloopen pol ders op den Schermerboezem te beginnen. Uit Edam wordt nader vernomen, dat hei bestour der Uitwaterende Sluizen van Ken- nemerland en Westfriesland in principe be sloot den Schermerboezem zoo noodig door electrische beweegkracht te laten afmalen, in dien de zeestand en de wind een beletsel zou den vormen. (N. Crt.) Uit A n na-P a u 1 o wna p o 1 der: De kistdam van Kleine Sluis tot Oude Sluis, een afstand van 3600 M., is gereed. Vrijdagmorgen, 17 dezer, is men begonnen te Van Ewijcksluis met een baggermachine specie te brengen in den kistdam. Aan de doorbraak in den zeedijk kan men steeds doorwerken, hoewel de zware mist der laatste dagen belemmerend heeft gewerkt op den aanvoer van materialen door het Am- steldiep. Het werkvolk, dat gehuisvest werd in 't pakhuis van den heer Krouwel, is thans werkzaam aan den Oostdijk bij den heer Van der Plas. Deze heeft namelijk de noodreparatie aan den binnenkant van den dijk aangenomen voor 83.000, de geheele kistdam van Ewijcksluis tot Oude Sluis kost 85.000, terwijl de noodreparatie aan den binnenkant van den dijk van Ewijcksluis tot de door braak door den Polder wordt uitgevoerd in eigen beheer. Aan dit laatste werk zijn ongeveer 300 werklieden bezig. Deze noodreparaties kun nen dienst doen als later de dijk definitief wordt hersteld. De kistdammen daarentegen worden later, als 't gevaar geweken is, afge broken. (Hbld.) Bij den penningmeester van de Alge meene Vereenigde Commissie ter Leniging van Rampen-door Watersnood in Nederland is totaal ingekomen 2.341.869.12. DE JONGE DEMOCRATEN. Op een Zondag te Utrecht gehouden ver gadering van vooraanstaande Vrijzinnigen uit verschillende streken van ons land, is met algemeene stemmen besloten tot de op richting van een Bond van Vrijzinnige Jon geren op Democratischen Grondslag. Om te voorkomen, dat de naam aanleiding zou ge ven tot misverstand zal de Bond' den naam voeren van: „De Jonge Democraten." Uitdrukkelijk werd door den voorzitter er den nadruk op gelegd, dat alle Vrijzinnigen, van welke poltieke Parijt overigens ook, lid kunnen worden mits onderschrijvende het Beginselprogram der „J. D." Nog werd een Commissie benoemd ter vaststelling van een Concept-Reglement, ter wijl tevens aangenomen werd het Bestuurs voorstel om over veertien dagen weder te vergaderen. Als secretaris treedt op de heer W. H. van Ballegoyén de Jong (Velp). DE SPECULANT. Zaterdagmiddag bij het verlaten van het ziekenhuis te Enkhuizen is kapitein K. E. Seven gearresteerd en ter beschkking van de justtie gesteld. Door Gedep. Staten van Noord-Holland is aan den burgemeester-strandv. machtiging verleend om het uitgebrande vaartuig „De Speculant" aan de eigenaars Wortelboer en Bodeweis te Hoogezand af te geven. UIT LIMMEN. Hedenmorgen omstreeks 10.30 is de tram, die 8.13 uit Haarlem vererekt, alhier door een defecte wissel ontspoord. De locomotie:: en de eerste waggon reden over de wissel heen, doch het tweede rijtuig ontspoorde en werd dwars over de rails getrokken. Het on geval, waarbij niemand eenig letsel bekwam veroorzaakte ruim een half uur vertraging. HOOFDPRIJZEN DER STAATSLOTFRIJ. No. 1730, ƒ2000.- No. 7717, 1500. No. 4815, ƒ1000. Nos. 3989, 20894, 400. Nos. 1558, 2772, 17863, ƒ200. Nos. 2639, 3093, 16805, 17128, 20630 100. KORTE BERICHTEN. Het s.s. Amstelstroom van de Holl Stoomboot Mij., varende van Amsterdam op Engeland, is bij Leith in aanvaring geweest De schade is nog: niet bekend. Het s. s. Nieuw-Amsterdam, naar Ame rika, heeft de heele post voor N. A. in Enge- land moeten ontschepen. STADSNIEUWS. GESLAAGD. De heer J. C. Verbeek, alhier, slaagde Za terdag in Den Haag voor het machinisten examen. ONOEVAL. Het echtpaar B„ uit Koedijk, dat gisteren middag om half vijf in een dogkar over de Kanaalkade reed, had het ongeluk, doordat het paard struikelde, over het dier heen van de kar te slaan. Beiden kwamen er gelukkig slechts met eenig onbeteekenend letsel af. Meü besloot echter maar de reis per tram voort te zetten. Paard en rijtuig werden bij den heer Bas, aan den Dijk, ondergebracht. VOETBAL. Alcmaria VictrixCadetten F. C. 42. Zag het er in 't begin naar uit, dat het wederom een nederlaag zou worden voor het dit seizoen zoo onfortuinlijke Alcmaria Vic trix, in de tweede helft was het Alcmaria- elftal, dat slechts vier spelers uit het eerste telde, beslist de sterkste en met 42 bleef het overwinnaar. Na ongeveer tien minuten spelen namen de Cadetten de leiding. Zij braken mooi door, de A lcmaria-verded iging was niet te vinden en een schot in den versten hoek, dat de keeper onmogelijk kon houden, bracht, hun 't eerste punt. De combinatie wilde niet erg vlotten bij Alcmaria. De wind scheen ook hinderlijk. De Cadetten bleven sterker en maakten weldra een tweede doelpunt. De centrehalf van Alcmaria, was al eerst een poosje verdwenen en eindelijk voor goed heengegaan. Er kwam weldra een invaller. Kort voor de rust ontstond er een benauw de situatie voor het Cadettendoel. De keeper was uitgeloopen, de bal rolde langs de doel lijn, de rensrechter vlagde; onmiddellijk floot de scheidsrechter meenende, dat de bal al in 't doel was geweest, 't bleek echter een ver gissing, waarop de bal vlak voor 't Cadet tendoel werd neergegooid en Alcmaria een doelpunt maakte, dat de Cadettenkeeper on mogelijk kon houden. Met den stand 21 voor de C. F. C. brak de rust aan. Onmiddellijk na de hervatting trad Alcma ria, goed gesteund door den wind, aanval lend op. Vooral de rechtshalf, tot spil aan gewezen, werkte op die plaats onvermoeid Steeds wist hij eiken uitval te onderbreken en opnieuw zijn voorhhoede aan 't werk te zetten. Deze linie kreeg er aardig de gang in. De buitenspelers zetten herhaaldelijk goed voor en de anderen schoten meermalen op doel. De ballen gingen echter naast of werden gehouden. Uit een mooien voorzet van den linksbuiten, maakte de middenvoor gelijk, door den bal in eens in 't doel te plaasen. De linksbuiten maakte met een mooien kopbal uit een voorzet van rechts 't derde punt. Toen begonnen de Cadetten nog eens duchtig aan te pakken. De gelijkmaker dreigde te komen, maar de verdediging keer de alle-gevaar. Kort voor 't einde maakte Alctnaria's middenvoor aan alle onzekerheid een einde, door voor 't vierde punt te zor gen en hiermee was de strijd beslist. Direct daarna was het tijd. Alcmaria verdiende de overwinning vooi haar betere spel in de tweede helft. Bij de Cadetten was toen ook het feu sacré er een beetje uit. Backs, spil en binnenspelers van hen heel goed. Bij Alcmaria keeper met backs, spil na de pauze, evenals de voorhoe de, aardig op dreef. Holland trok gisteren met eeniere in vallers naar den sterksten tegenstander uit hare afdeel ing en moest de meerderheid van W. F. C. erkennen. De club uit Wormerveer won met 40. UrtUUiE LUCHlAAiNVAL UB ZEE- ÜKUGUE. LONDEN, officieel, 20 Maart. Een vlfegtuigeskader bestaande uit OU Engel sche, Fransche en Belgiscne vliegtuigen en waterviieginacüines, benevens 15 slagvneg- tuigen need heüenmorgeu vroeg een aanval op üe basis üer L>uitscüe watervliegmacni- nés te Zeeorugge en op een viiegtuigen- park nabij Zeeorugge. Iedere inacmne hau ongeveer 2ÜU pouü bommen -aan boord, waargenomen werd dat belangrijke scha de wérd veroorzaakt. Alle vliegmachines keerden ongeueerü terug, ten otigisch ot- licier werü ernstig gewond. De Engelsche Vliegtuigen aie aan aen aanval deemameu Oehuorueii alle tot de vloot. UuiiSCH LEGERBEkiCHT. BERE1JN, officieel, 20 Maart. Weste lijk oorlogstooneel. Begunstigd door de gunstige weersomstandigheden was van daag de wederzijdsche artillerie- en vlie geractiviteit levendig. In het Maasgebied en Woevre waren ook gisteren de artille rie-gevechten bijzonder heftig. Om te verhinderen dat wij ons verder vooruit werkten in de verdedigingswerken in de streek van het fort Douaumont en het dorp Vau zetten de Franschen met gedeelten eener pas aangevoerde divisie vruchteloos tegenaanvallen in. Ze werden met zware verliezen teruggeslagen. In een luchtgevecht schoot luitenant von Altorf boven de vijandelijke linie ten wes ten van Lyhons zijn 4e vliegtuig en luite nant Bülke bij het Torgesbosch zijn 12e vliegtuig naar beneden. Bovendien ver loor de vijand 3 vliegmachines. Eén viel in een luchtgevecht ten westen van, het Torgesbosch, de beide anderen werden door de artillerie naar omlaag geschoten. Een der beide laatste viel bij Reims bran dende naar beneden. Het andere in de s'treek van Ban le Sapt, nadat het meerma len was geduikeld en kwam achter de vij andelijke linies terecht. Oostelijk oorlogstooneel. Zonder zich te bekommeren om hun groote verliezen vielen de Russen ook gis teren met sterke strijdkrachten aan weers zijden van Postawy en tusschen de Narow en Wisnew aan. Deze aanval was geheel vergeefs, in de streek van Witsy togen Duitsche troepen vooruit en wierpen vij andelijke afdeelingen terug die na gister nacht ondernomen aanval dicht voor onze stellingen trachten stand te houden. 1 offi cier en 280 man van 7 verschillende regi menten werden gevangen genomen. Balkan geen nieuws. DE „PALEMBANG." ROTTERDAM, 20 Maart. De directie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 2