NEDERLANI).
JLüiegrauiinon van iiedon.
De tweede oorlogsleening in Italië heeft
1100 milloen gulden opgebracht
In Engeland wordt een nieuw leger
corps opgericht, dat heeten zal koninklijk
Vefdedigingscorps" Het doel er van is niet
bekend.
Het Noorsche stoomschip Kong Inger is
door een Engelsche prijsbemanning naar de
Densche haven Frederikshaven opgebracht.
De Russische minister van Binnenland-
sche Zaken, de heer Chwostof is afgetreden.
De Engelsche Manchester Guardian"
hecht geloof aan het bericht ut een Deensch
blad, als zou Sir Edward Grey worden ver
vangen door Lord Hardinge, de onderko
ning van Indiê.
DE „PALEMBANG" VERpNGELUKT.
Volgens een Lloydsbericht is het Neder
landsche stoomschip „Palembang," (een
vrachtboot van den Rotterdamschen Lloyd,
in 1911 gebouwd en metende 6674 ton) op
weg naar Java zijnde in de Noordzee g e-
torpedeerd. De equipage is gered.
Het Haagsche Correspondentie-Bureau
meldt, dat van het ongeval op het departe
ment van Marine niets bekend is. Wel werd
daar bericht ontvangen, dat het schip Zater
dag-voormiddag ten 9 uur het lichtschip
Noordhinder is gepasseerd.
Reuter seinde aan het Handelsblad, dat
de Palembang" zonk na zeven minuten, en
nog het volgende relaas van het gebeurde.
Toen de ontploffingen plaats hadden,
snelden de matrozen onmiddellijk naar de
aangewezen posten, waarna de booten snel
gestreken werden. Allen werden gered; de
gewonden werden voorzichtig in de booten
geplaatst en naar het ziekenhuis gebracht
zoodra men geland was.
Verschillende leden van de bemanning
verklaarden, dat een duikboot drie torpedo's
had afgeschoten, waarvan de eerste het schip
aan den achtersteven trof, de tweede aan den
voorsteven en de derde midscheeps. De kapi
tein, de passagiers en en de ongekwetste le
den van de bemanning zijn naar Londen
vertrokken.
Verder wordt bericht dat twintig leden
van de bemanning gisteravond in het Zee
manshuis te Londen zijn aangekomen.
Het schip zonk zoo snel, dat er geen tijd
was iets van de bezittingen te redden. De
bemanning werd door de inwoners van Her-
wich van de noodige kleeren voorzien.
Jan Eversen van Rotterdam, door Lloyds
News" geïterviewd, zeide: Niemand kan met
zekerheid zeggen of de „Palembang" werd
getorpedeerd of op een mijn liep; niemand
zag een duikboot noch zelfs een periskoop.
De „Palembang" stoomde vrij snelhet weer
was mooi en helder, toen een lichte ontplof
fing plaats vond, spoedig gevolgd door twee
ernstiger ontploffingen midscheeps. De „Pa
lembang" helde dadelijk over en verdween
na ongeveer zes minuten met den kop vooruit
in de golven.
Zes leden van de bemanning werden ge
wond. terwijl de hond van den kapitein ver
dronk. Dat is het eenige leven hetwelk verlo
ren ging.
Eenige officieren en matrozen waren m
hef water gesprongen, waaruit zij werden op
gepikt.
DE „TUBANTIA."
Een Nederlandsche no a.
Naar het Hbld. verneemt heeft de Neder
landsche regeering Zaterdag j.l. een zeer
scherpe nota in zake de „Tubantia" tot de
regeering van het Duitsche rijk gericht.
Voorts vernemen wij, dat bij de groote
stoomvaartmaatschappijen hier te lande zeer
ernstig het plan overwogen wordt om geen
kostbare passagiersschepen meer over zee
te zenden. De vaart op Nederlandsch-ludië
zou aldus alleen onderhouden worden met
vrachtbooten, waarop als passagiers slechts
.zij meegenomen zouden worden, wier over
tocht volstrekt noodzakelijk is. Vrouwen en
kinderen zouden niet als passagiers toegela
ten worden.
De Duitsche lezing.
Wolff seinde officieel uit Berlijn: „Naar
aanleiding van de officieele bekendmaking
van het Nederlandsche departement van ma
rine over den ondergang van het stoomschip
„Tubantia," dat volgens de beëedigde ver
klaringen van den eersten, den vierden offi
cier en den uitkijk duidelijk een torpedo-bel-
lenbaan was gezien, wordt bij deze geconsta
teerd: dat van een Duitschen onderzeeër geen
sprake kan zijn, wijl de plaaits, waar de
„Tubantia" ten onder is gegaan, op minder
dan 30 zeemijlen van de Nederlandsche kust
ligt, dus binnen het gebied, dat in de be
kendmaking van 4 Februari 1915 als niet
gevaarlijk voor de scheepvaart werd aange
geven.
Verder kan verklaard worden, dat daar
geen Duitsche zeemijnen zijn'gelegd.
Een Duitsche verklaring.
Het Duitsche gezantschap te 's-Gravenhage
deelt in ambtelijke opdracht mede:
„De Duitsche marineautoriteiten hebben,
na ontvangst van het bericht van het vergaan
der „Tubantia" een grondig onderzoek inge
steld.
Nadat alle in aanraking komende zeestrijd
krachten naar haar stations waren terugge
keerd is het onderzoek kunnen worden vol
tooid. Als resultaat staat vast, dat, met be
trekking tot de torpedeering van de „Tuban
tia" geen sprake kan zijn noch van een Duit
sche duikboot noch van een Duitsche torpedo
boot. Bovendien zijn in de nabijheid van
de plaats van het ongeval van Duitschen kant
geen mijnen gelegd.
Een Engelsche verklaring.
Naar aanleiding van het officieele Duitsche
bericht, dat de „Tubantia" niet door een
Duitsche duikboot of mijn kan tot zinken
gebracht zijn, verklaart de Engelsche Minis
ter van Marine, dat zich, toen de „Tubantia"
zonk, geen Engelsche duikboot in die buurt
bevond.
Nadere bijzonderheden.
De vierde officier van de, „Tubantia," de
heer P. van Leuven, verzocht de N. Crt. te
melden, dat het op het oogenblik der torpe
deering helder weer was en niet dik van
mist, zooals van verschillende zijden is ver
meld. De mist is eerst over drieën Woens
dagnacht komen opzetten, toen het grootste
deel der opvarenden in de sloepen was.
Dezen hebben dan ook nog zeer geruimen
tijd de langzaam zinkende „Tubantia" in
zicht gehad.
't Was helder weer en lichte maan toen de
heer Van Leuven ongeveer 2 uur 25 minuten
de bellenbaan van de torpedo zag.
Hij riep nog uit: „Kijk daar es!" Toen
volgde de ontploffing.
De tweede machinist, de heer De Groot,
heeft wellicht anderhalf uur na het verlaten
van het schip, op eenigen afstand, een naar
den bouw te oordeelen vreemden onderzeeër
gezien.
In verband met het vermissen van dien
eenen passagier heeft dé N. Crt. den heer
Schreuder, den pursur van de „Tubantia"
nog gevraagd of er zekerheid bestaat dat de
man niet aan boord is gebleven. Daarop
heeft de heer Schreuder verzekerd dat even
voor 't geheel wegzinken van de boot, dé
kapitein met eenige andere officieren en den
administrateur nog een inspectietocht heeft
gemaakt en buiten hen geen enkel levend we
zen meer aan boord was.
Ten slotte zij nog medegedeeld dat eenige
officieren, die met den kapitein het laatst het
schip verlieten, verklaarden dat op den heer
Wijtsma drang moest worden geoefend om
hem het schip te doen verlaten.
Uit de Pers.
„De Standaard" noemt het torpedeeren
van de „Tubantia" onduldbaar en vindt het
vrij zeker, dat 't in casu de Duitsche regee
ring is, die zich voor de daad te verantwoor
den zal hebben. Er zal natuurlijk een on-
derzoek moeten plaats hebben.
Doch hoe nu ook de uitkomst van dit on
derzoek uitvalle, hier kan geen erkentenis
van schuld noch aanbod van schadevergoe
ding de zaak afdoen.
De gruwel, die nu plaats greep, roept lui
de om de zekerheid, dat herhaling er van
zich zelf uit zal sluiten.
De Noordzee en het Kanaal worden, gelijk
het nu toe gaat, verpest. Ze houden op be
vaarbaar water te zijn, en vooral ons land
lijdt er op doodelijke wijze onder, want af
sluiting van de zee is voor een land met ko
loniën en wereldscheepvaart kortweg de ver
nietiging van zijn zelfstandigheid.
Het is nu tot het uiterste gekomen.
Zelfs waar het éen schip van den vijand
gold, zou 't volkenrecht zulk een daad, tnet
een passagiersboot niet kunnen gedoogen.
Maar vooral, nu het, gelijk thans, een
mailschip, en een mailschip uit een neutra
len staat was, wordt zulk een toestand on
duldbaar.
HOE GEVAARLIJK HET IS OP DE
NOORDZEE.
De heer Van Vollenhoven, lid van de uit
voerende commissie der N. O. T., is Zater
dagavond uit Londen na een verblijf van on
geveer drie weken aldaar tót het voeren van
onderhandelingen met de Engelsche regee
ring, te 's-Gravenhage teruggekeerd.
Hij heeft de terugreis gemaakt op de Bata
vier II. Daar het des ochtends mistig was
is de boot vrij lang in de Engelsche wateren
gebleven en eerst ongeveer te halftwee gis
termiddag de Galloper gepasseerd. Van de
Palembang, die omstreeks dien tijd op de
zelfde hoogte moet zijn getorpedeerd, was
niets te zien. Wel is de Batavier de Sommels-
dijk en de Zaandijk tegengekomen, nabij de
Galloper, die achter elkander voeren; ook
passeerde zij een raderboot van de Mij. Zee
land. Er dreef ook eenig wrakhout. Maar
waarvan dit afkomstig was, kon niet wor
den nagegaan.
Bij het varen door de onveilige zone wer
den alle passagiers van reddinggordels voor
zien, en bleven op dek, gereed om terstond
in de booten' te gaan, wanneer een ongeluk
mocht gebeuren. Aan eiken passagier was
van te voren aangewezen, in welke boot aan
stuurboord of, indien deze niet bereikbaar
was, in de daarmede overeenkomende aan
bakboord hij zou moeten plaatsnemen,
terwijl de kapitein persoonlijk zich ervan
overtuigde tlat de reddinggordels door d'e
passagiers goed waren aangetrokken en dat
alles in orde was.
Tijdens den overtocht was het prachtig
kalm weder.
BINNENLAND
DE MELKVOORZIENING
IN DEN A. S. ZOMER.
Omtrent de Vrijdag j. 1. aan het departe
ment van Handel onder leiding van Minis
ter Posthuma gehouden vergaderingen, ver
nemen we nog, dat ze belegd waren om na
dere toelichting te geven omtrent de regeling
der melkvoorziening in den a. s. zomer, zoo
als die door den Minister is toegezonden aan
de Commissarissen der Koningin.
Daarbij liet de minister het volgende naar
voren komen: Het algemeen belang eischt,
dat elk onderdeel van het zuivelbedrijf, in
clusief de zuivelwinning, de plaats blijft in
nemen, welke het innam vóór den oorlog
Zoo niet dan is daarvan een ontwrichting
van de melkvoorziening het noodzakelijke ge
volg. Dat standpunt, dat in het zuivelbedrijf
geen verplaatsing dient te geschieden, is ook
al reeds ingenomen in de regeling, door den
minister voor den winter van 1915/1916 aan
gegeven. En ook nu is dit inderdaad van het
grootste gewicht. Immers het bedrijf van de
zuivelboeren is in den afgeloopen winter over
het geheel genomen ongunstig geweest, tenge
volge van de verhoogde krachtvoederprijzen.
En hiernaast komt een andere factor in aan
merking, n.l. de hooge prijzen, die voor de
kaas worden gemaakt.
Die moeilijkheid moest worden ondervan
gen, en dit kon geschieden zoodanig, dat de
zoetboeren in staat worden gesteld hun be
drijf loonend uit te oefenen, door verhooging
van den prijs die hun wordt uitbetaald.
Maar met de verhooging van 1 Y, a 2 cent,
zooals die ook voor den winter is toegekend,
wordt door dé boeren bezwaar gemaakt voor
de levering van cnsumptiemelk te zorgen,
en aangezien het niet aangaat de consump
tieprijzen in de steden nog meer te doen stij
gen, moest een ander middel worden gezocht
om de melk naar de steden te doen vloeien.
Den minister staat daartoe maar één mid
del ten dienste, sluiting van de grenzen,
waardoor verhinderd wordt dat groote hoe
veelheden melk in den vorm van kaas, boter
of andere producten het land uitgaan.
Onder den drang van die omstandigheden
en om dit dreigende noodzakelijke kwaad
van grenssluiting te bezweren, hebben de
Kaasvereeniging en de fabrieken van melk
producten vrijwillig aangeboden een deel
van haar winst af te dragen aan de zoetboe
ren, teneinde hen er zoodoende eerder toe te
>ewegen, de geregelde melkvoorziening te
>lijven bevorderen.
Dat inderdaad den minister ten deze geen
andere maatregel ten dienste stond dan slui
ting der grenzen en dat het bedoelde aanbod
der beidé vereenigingen volkomen vrijwillig
is geschied, kwam ter vergadering duidelijk
naar voren en is door de gevoerde besprekin
gen onomstootelijk vastgelegd.
Na deze uiteenzetting van den Minister
werden vragen gesteld en beantwoord.
In de middagvergadering was o. m. tegen
woordig een afgevaardigde van het gemeen
tebestuur van Alkmaar.
Hoofdzakelijk ging hier de quaestie over
de wijze waarop de toeslag, bedoelt in de
missive van 9 Maart aan de Commissarissen
der Koningin, zouden worden toegekend aan
de boeren.
De besturen van grootere gemeenten waren
algemeen van, oordeel dat de distributie van
den toeslag op dé eenvoudigste en doelma
tigste wijze zou kunnen geschieden door
tusschenkomst van melkinrichtingen en slij
ters, terwijl de controle op den aanvoer op
centrale punten in kleine gemeenten wellicht
uitvoerbaar zou zijn. Voor de distributie via
de slijters en melkinrichtingen werd aanbevo
len het stelsel van Leiden. Hierbij werden van
verschllijde zijden nog andere wenken voor
practischen aard gegeven, waarop tenslotte
werd goedgevonden, dat de onderscheidene
gemeentebesturen voorstellen van de door
hen wenschelijk geachte wijze van distributie
zouden inzenden bij den directeur van het
Centraalbureau voor de distributie van levens
middelen, door wien dan met de besturen der
betrokken vereenigingen de de gelden daar
vóór beschikbaar stellen, nader overleg zou
worden gepleegd.
Op deze vergadering kwam de principieele
zijde van de toekenning van toeslag nader in
bespreking.
Ten slotte werd er ter vergadering nog de
aandacht op gevestigd, dat het vermoedelijk
met de kaasprijzen zoo zal gaan als met de
boterprijzen is geschied.
Terwijl in het voor- en najaar de boterprij
zen in Duitschland tot ongekende hoogte
waren opgevoerd, zijn ze sedert door den
maatregel, daar genomen, n.l. het centrali-
seeren van den inkoop, belangrijk gedaald.
Bij onze oostelijke naburen gaat men thans
ten opzichte van de kaas hetzelfde toepassen
en zoo laat het zich verwachten, dat de hoo
ge kaasprijzen in het lot van de vroegere hoo
ge boterprijzen zullen deelen en dat daardoor
dan min of meer nivelleering van de prijzen
voor de consumptiemelk en de industriemelk
zal intreden, waardoor uit den aard der
7Jtak het melkvraagstuk vanzelf een oplos
sing zal vinden.
ALGEMEEN NEDERLANDSCH VER
BOND.
Te Deventer werd Zaterdag de algemeene
vergadering van het A. N. V. gehouden, on
der leiding van dr. H. Kievit de Jonge, van
Dordrecht.
Het jaarverslag behandelde het door taai
en propaganda-commissiën verrichte werk,
van de uchtbeelden-afüeeling en van de ver
schillende plaatselijke afdeelingen van groep
Nederland van het A. N. V. Het getal afdee
lingen nam toe met twee, een studenten-af
deel mg aan de Rotterdamsche hoogeschool,
en een burger-afdeeling te Helmond. Opge
heven werden wegens gebrek aan belang
stelling de jongelings-afdeelingen Hellevoet-
sluis en Maastricht. Er zijn thans 37 bur
ger-, 8 studenten- en 7 jongelings-afdeelin
gen. Voorts zijn er onder de geïnterneerden
3 afdeelingen te Amersfoort, Harderwijk en
Zeist. Groep Nederland telde op 1 Januari
1916 7215 leden tegen 7760 op 1 Januari
1915 binnen onze grenzen, met de algemeene
leden buiten ons land, die tot de groep Ne
derland worden gerekend, 7953.
Uit de rekening en verantwoording van
den penningmeester bleek, dat het totaal in
ontvangst en uitgaven over 1915 bedraagt
J 14.982. Het voordeelig saldo is 10.908,
't welk aan het hoofdbestuur zal worden af
gedragen.
De rekening en verantwoording werd goed
gekeurd.
De begrooting voor 1916 is in ontvangst
en uitgaven geraamd op 15:531. Het
voordeelig saldo, volgens art. 17 der statu
ten af te dragen aan het hoofdbestuur, is ge
raamd op 10.000 gulden.
Tot afgevaardigden in het hoofdbestuur,
in de plaats van de periodiek aftredende hee-
ren dr. H. T. E. Hubrecht, die zich niet en
N. J. Roelfsema die zich wel herkiesbaar
stelde, benevens de heeren prof. mr. D. P. D.
Fabius en prof. mr. A. A. Struycken> die be
dankt hadden, werden gekozen de heeren P.
J. de Kanter te Dordrecht, N. J. Roelfsema
in Den Haag, jhr. mr. G. A. M. Michiels van
Kessenich ie Roermond en G. T. Haspels te
Rotterdam.
Tot leden van het Groepsbestuur, wegens
periodieke aftreding of bedanken van de
heeren dr. W. van Everdingen, F. A. Hoefer,
prof. dr. L. Knappert, dr. P. V. Sormani en
prof. mr. A. A. H. Struycken, werden geko
zen de heeren prof. dr. L. Knappert te Lei
den, L. Simons in Den Haag, ar. E. C. Ec-
kie Molsbergen in Den Haag en M. A. P. C
Poelhekke te Nijmegen.
Gemengd nieuws.
ONZE SCHEEPVAART EN DE
ONDERZEEëRSOORLOG.
Naar wij vernemen, zullen heden de Ne
derlandsche reeders in Den Haag bijeenko
men, ten einde aldaar besprekingen te houden
met den minister van Marine, om maatrege
len te beramen voor de veiligheid der Neder
landsche schepen.
Verschillende kapiteins van Nederlandsche
schepen hebben Zondag eveneens in Den
Haag vergaderd, waar besproken werd, wel
ke maatregel genomen moet worden voor de
veiligheid der Nederlandsche zeevarenden.
Ate gevolg van de onveiligheid op zee zijn
verscheidene Nederlandsche schepen die Za
terdag en Zondag van Rotterdam hadden
moeten vertrekken opgehouden vermoedelijk
zoo lang tot een beslissing is gevallen, na het
onderhoud met den .minister van Marine,
zooals boven gemeld, zal plaats vinden.
EEN ECHTELIJK DRAMA.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
kwam op het politiebureau Voorstraat te Rot
terdam in nachtgewaad, binnen loo pen de
36-jarige landweersoldaat H. J. V., wonende
Wijdesteeg 4. De man, die een bajonet bij
zich had, deelde mede, een zijner kinderen te
hebben doodgestoken. Door de politie werd
dadelijk een onderzoek ingesteld; waaruit
bleek, dat de man thuis gekomen zijnde, ru
zie met zijn vrouw had gekregen. Hij ont
kleedde zich en nam vervolgens een bajonet
uit de kast, waarmede hij zich in bed begaf.
De vrouw, die beangst geworden was, vlucht
te de straat op. Even later hoorde zij haar
kinderen schreeuwen en zag zij haar man,
die in nachtgewaad de straat op holde.
Zij volgde hem naar het politiebureau. In
de woning had de man, nadat de vrouw ge
vlucht was, zich met de bajonet voor de bed
stee begeven, waarin drie kinderen slapen.
Den twee-en-een-half-jarigen Marinus, die
iet voorste lag, had hij met de bajonet vier
verwondingen toegebracht, één in de borst
drie in den rug, ten gevolge waarvan het
kind ernstig werd verwond.
Dr. Vuylsteke, die ontboden werd, oordeel
de opname in het ziekenhuis noodzakelijk.
(Tel.)
DE WATERSNOOD.
Uit Edam: Gisteren verspreidde zich
hier het alarmeerende bericht, dat onder een
der herstelde stukken van den dijk in het
Waterland zich éen wel bevond, die het nieu
we werk ondermijnde. Bij een onderzoek
ter plaatse werd vernomen, dat dit weliswaar
deels juist was, maar niet van beteekenis.
Een paar treinen zand en ook 's nachts door
gewerkt en het ongeval was verholpen. Zon
dag was daar met succes het laatste zink
stok in den dijk met de vlag erop neergela
ten en gisteren was men gevorderd tot 60
c.M. A. P. De dijken zijn nu van Edam
tot Amsterdam weder begaanbaar. De vol
gende week hoopt men nog met het afstroo-
men van het water uit de ondergeloopen pol
ders op den Schermerboezem te beginnen.
Uit Edam wordt nader vernomen, dat hei
bestour der Uitwaterende Sluizen van Ken-
nemerland en Westfriesland in principe be
sloot den Schermerboezem zoo noodig door
electrische beweegkracht te laten afmalen, in
dien de zeestand en de wind een beletsel zou
den vormen. (N. Crt.)
Uit A n na-P a u 1 o wna p o 1 der:
De kistdam van Kleine Sluis tot Oude
Sluis, een afstand van 3600 M., is gereed.
Vrijdagmorgen, 17 dezer, is men begonnen
te Van Ewijcksluis met een baggermachine
specie te brengen in den kistdam.
Aan de doorbraak in den zeedijk kan men
steeds doorwerken, hoewel de zware mist
der laatste dagen belemmerend heeft gewerkt
op den aanvoer van materialen door het Am-
steldiep. Het werkvolk, dat gehuisvest werd
in 't pakhuis van den heer Krouwel, is thans
werkzaam aan den Oostdijk bij den heer
Van der Plas.
Deze heeft namelijk de noodreparatie aan
den binnenkant van den dijk aangenomen
voor 83.000, de geheele kistdam van
Ewijcksluis tot Oude Sluis kost 85.000,
terwijl de noodreparatie aan den binnenkant
van den dijk van Ewijcksluis tot de door
braak door den Polder wordt uitgevoerd in
eigen beheer.
Aan dit laatste werk zijn ongeveer 300
werklieden bezig. Deze noodreparaties kun
nen dienst doen als later de dijk definitief
wordt hersteld. De kistdammen daarentegen
worden later, als 't gevaar geweken is, afge
broken. (Hbld.)
Bij den penningmeester van de Alge
meene Vereenigde Commissie ter Leniging
van Rampen-door Watersnood in Nederland
is totaal ingekomen 2.341.869.12.
DE JONGE DEMOCRATEN.
Op een Zondag te Utrecht gehouden ver
gadering van vooraanstaande Vrijzinnigen
uit verschillende streken van ons land, is
met algemeene stemmen besloten tot de op
richting van een Bond van Vrijzinnige Jon
geren op Democratischen Grondslag. Om te
voorkomen, dat de naam aanleiding zou ge
ven tot misverstand zal de Bond' den naam
voeren van: „De Jonge Democraten."
Uitdrukkelijk werd door den voorzitter er
den nadruk op gelegd, dat alle Vrijzinnigen,
van welke poltieke Parijt overigens ook, lid
kunnen worden mits onderschrijvende het
Beginselprogram der „J. D."
Nog werd een Commissie benoemd ter
vaststelling van een Concept-Reglement, ter
wijl tevens aangenomen werd het Bestuurs
voorstel om over veertien dagen weder te
vergaderen.
Als secretaris treedt op de heer W. H. van
Ballegoyén de Jong (Velp).
DE SPECULANT.
Zaterdagmiddag bij het verlaten van het
ziekenhuis te Enkhuizen is kapitein K. E.
Seven gearresteerd en ter beschkking van de
justtie gesteld.
Door Gedep. Staten van Noord-Holland is
aan den burgemeester-strandv. machtiging
verleend om het uitgebrande vaartuig „De
Speculant" aan de eigenaars Wortelboer en
Bodeweis te Hoogezand af te geven.
UIT LIMMEN.
Hedenmorgen omstreeks 10.30 is de tram,
die 8.13 uit Haarlem vererekt, alhier door
een defecte wissel ontspoord. De locomotie::
en de eerste waggon reden over de wissel
heen, doch het tweede rijtuig ontspoorde en
werd dwars over de rails getrokken. Het on
geval, waarbij niemand eenig letsel bekwam
veroorzaakte ruim een half uur vertraging.
HOOFDPRIJZEN DER
STAATSLOTFRIJ.
No. 1730, ƒ2000.-
No. 7717, 1500.
No. 4815, ƒ1000.
Nos. 3989, 20894, 400.
Nos. 1558, 2772, 17863, ƒ200.
Nos. 2639, 3093, 16805, 17128, 20630
100.
KORTE BERICHTEN.
Het s.s. Amstelstroom van de Holl
Stoomboot Mij., varende van Amsterdam op
Engeland, is bij Leith in aanvaring geweest
De schade is nog: niet bekend.
Het s. s. Nieuw-Amsterdam, naar Ame
rika, heeft de heele post voor N. A. in Enge-
land moeten ontschepen.
STADSNIEUWS.
GESLAAGD.
De heer J. C. Verbeek, alhier, slaagde Za
terdag in Den Haag voor het machinisten
examen.
ONOEVAL.
Het echtpaar B„ uit Koedijk, dat gisteren
middag om half vijf in een dogkar over de
Kanaalkade reed, had het ongeluk, doordat
het paard struikelde, over het dier heen van
de kar te slaan. Beiden kwamen er gelukkig
slechts met eenig onbeteekenend letsel af.
Meü besloot echter maar de reis per tram
voort te zetten. Paard en rijtuig werden bij
den heer Bas, aan den Dijk, ondergebracht.
VOETBAL.
Alcmaria VictrixCadetten F. C. 42.
Zag het er in 't begin naar uit, dat het
wederom een nederlaag zou worden voor het
dit seizoen zoo onfortuinlijke Alcmaria Vic
trix, in de tweede helft was het Alcmaria-
elftal, dat slechts vier spelers uit het eerste
telde, beslist de sterkste en met 42 bleef
het overwinnaar.
Na ongeveer tien minuten spelen namen de
Cadetten de leiding. Zij braken mooi door,
de A lcmaria-verded iging was niet te vinden
en een schot in den versten hoek, dat de
keeper onmogelijk kon houden, bracht, hun
't eerste punt. De combinatie wilde niet erg
vlotten bij Alcmaria. De wind scheen ook
hinderlijk. De Cadetten bleven sterker en
maakten weldra een tweede doelpunt. De
centrehalf van Alcmaria, was al eerst een
poosje verdwenen en eindelijk voor goed
heengegaan. Er kwam weldra een invaller.
Kort voor de rust ontstond er een benauw
de situatie voor het Cadettendoel. De keeper
was uitgeloopen, de bal rolde langs de doel
lijn, de rensrechter vlagde; onmiddellijk floot
de scheidsrechter meenende, dat de bal al in
't doel was geweest, 't bleek echter een ver
gissing, waarop de bal vlak voor 't Cadet
tendoel werd neergegooid en Alcmaria een
doelpunt maakte, dat de Cadettenkeeper on
mogelijk kon houden.
Met den stand 21 voor de C. F. C. brak
de rust aan.
Onmiddellijk na de hervatting trad Alcma
ria, goed gesteund door den wind, aanval
lend op. Vooral de rechtshalf, tot spil aan
gewezen, werkte op die plaats onvermoeid
Steeds wist hij eiken uitval te onderbreken
en opnieuw zijn voorhhoede aan 't werk te
zetten. Deze linie kreeg er aardig de gang
in. De buitenspelers zetten herhaaldelijk
goed voor en de anderen schoten meermalen
op doel. De ballen gingen echter naast of
werden gehouden. Uit een mooien voorzet
van den linksbuiten, maakte de middenvoor
gelijk, door den bal in eens in 't doel te
plaasen. De linksbuiten maakte met een
mooien kopbal uit een voorzet van rechts 't
derde punt. Toen begonnen de Cadetten nog
eens duchtig aan te pakken. De gelijkmaker
dreigde te komen, maar de verdediging keer
de alle-gevaar. Kort voor 't einde maakte
Alctnaria's middenvoor aan alle onzekerheid
een einde, door voor 't vierde punt te zor
gen en hiermee was de strijd beslist. Direct
daarna was het tijd.
Alcmaria verdiende de overwinning vooi
haar betere spel in de tweede helft. Bij de
Cadetten was toen ook het feu sacré er een
beetje uit. Backs, spil en binnenspelers van
hen heel goed. Bij Alcmaria keeper met
backs, spil na de pauze, evenals de voorhoe
de, aardig op dreef.
Holland trok gisteren met eeniere in
vallers naar den sterksten tegenstander uit
hare afdeel ing en moest de meerderheid van
W. F. C. erkennen. De club uit Wormerveer
won met 40.
UrtUUiE LUCHlAAiNVAL UB ZEE-
ÜKUGUE.
LONDEN, officieel, 20 Maart. Een
vlfegtuigeskader bestaande uit OU Engel
sche, Fransche en Belgiscne vliegtuigen en
waterviieginacüines, benevens 15 slagvneg-
tuigen need heüenmorgeu vroeg een aanval
op üe basis üer L>uitscüe watervliegmacni-
nés te Zeeorugge en op een viiegtuigen-
park nabij Zeeorugge. Iedere inacmne hau
ongeveer 2ÜU pouü bommen -aan boord,
waargenomen werd dat belangrijke scha
de wérd veroorzaakt. Alle vliegmachines
keerden ongeueerü terug, ten otigisch ot-
licier werü ernstig gewond. De Engelsche
Vliegtuigen aie aan aen aanval deemameu
Oehuorueii alle tot de vloot.
UuiiSCH LEGERBEkiCHT.
BERE1JN, officieel, 20 Maart. Weste
lijk oorlogstooneel. Begunstigd door de
gunstige weersomstandigheden was van
daag de wederzijdsche artillerie- en vlie
geractiviteit levendig. In het Maasgebied
en Woevre waren ook gisteren de artille
rie-gevechten bijzonder heftig. Om te
verhinderen dat wij ons verder vooruit
werkten in de verdedigingswerken in de
streek van het fort Douaumont en het dorp
Vau zetten de Franschen met gedeelten
eener pas aangevoerde divisie vruchteloos
tegenaanvallen in. Ze werden met zware
verliezen teruggeslagen.
In een luchtgevecht schoot luitenant von
Altorf boven de vijandelijke linie ten wes
ten van Lyhons zijn 4e vliegtuig en luite
nant Bülke bij het Torgesbosch zijn 12e
vliegtuig naar beneden. Bovendien ver
loor de vijand 3 vliegmachines. Eén viel
in een luchtgevecht ten westen van, het
Torgesbosch, de beide anderen werden
door de artillerie naar omlaag geschoten.
Een der beide laatste viel bij Reims bran
dende naar beneden. Het andere in de
s'treek van Ban le Sapt, nadat het meerma
len was geduikeld en kwam achter de vij
andelijke linies terecht.
Oostelijk oorlogstooneel.
Zonder zich te bekommeren om hun
groote verliezen vielen de Russen ook gis
teren met sterke strijdkrachten aan weers
zijden van Postawy en tusschen de Narow
en Wisnew aan. Deze aanval was geheel
vergeefs, in de streek van Witsy togen
Duitsche troepen vooruit en wierpen vij
andelijke afdeelingen terug die na gister
nacht ondernomen aanval dicht voor onze
stellingen trachten stand te houden. 1 offi
cier en 280 man van 7 verschillende regi
menten werden gevangen genomen.
Balkan geen nieuws.
DE „PALEMBANG."
ROTTERDAM, 20 Maart. De directie