VARIA.
NEDERLAND.
Telegrammen Tan heden.
Heimwee
ENGELSCHI
ONDERZEEBOOTJAGERS
Voor den strijd tegen de onderezeeërs heeft
men 'in Engeland verschillende scheepstypen
m gebruik gen cm en. Men heeft stoombooten,
verschillende soorten motorbooten, ja zelfs
zeilvaartuigen. Op het oogenblik is voor het
zelfde d!oél nog m Canada een eigenaardig
type onderzeeër in bouw. Naar het voorbeeld
van de torpedojagers zijn ze onderzeebootja
gers genoemd. Volgens Amerikaansche vak
tijdschriften moeten dte schepen slechts 23 M.
lang zijn en een middellijn van 4 M. hebben.
Boven water loopen ze 20 knoop en onderge
doken 15 knoop. Dit zijn buitengewoon groote
snelhedenonder water is nog nooit 15 knoop
bereikt. De machines nemen een zeer groote
ruimte in, zoodat de beztting en bewapening
slechts klein kunnen zijn. De vaartuigen heb
ben geen torpedolanceerbuis, doch slechts
twee driedui ruskanonnen. Evenals de groote
duikbooten gebruiken ze voor de vaart onder
water electro-motoren en voor die boven water
Dieselmotorren. De werf „The Canadian Vic-
kers Co. te Montrael heeft 300 van zulke sche
pen in bestelling gekregen. Het grootste deel
■daarvan zal wel reeds afgeleverd ziin. Het
materiaal is hoofdzakelijk geleverd door de
óm we ondermagd door de «limine «utorE
teiten.
Kapitein de Boer was nog m staat geweest
de scheepspapieren te redden.
Wij vroegen htm, waaraan by de ontplof
fing toeschreef.
Dat kan ik absoluut niet zeggen, was het
antwoord. Wij hebben heelemaal geen mijn
gezien, doch ook geen periscoop van een on-
uerzeeer oi een bellenbaan. Stel dat het een-
onderzeeër^ geweest, dan kan die gewacüt
hebben, zonder dat we er iets van oemeikten.
Maar, zooais ik u zeide, we hebben mets ge
zien.
Toen het ongeluk gebeurde, was er geen
schip in de buurt. Bij aankomst te ljmuiden
zagen we de „Salland" liggen, die enkele
uren te voren denzelfden koers had gevolgd,
zonder iets te oudervinden
Aan de Maasbode vertelden de gered
den:
T» kwart voor. vijf werd eensklaps een
vreeselijke ontploffing gehoord. Het achter
schip werd opgelicht, terwijl zich een gewel
dige waterzuil langszijde van het schip om
hoog wierp. Een drietal leden der beman
ning, die zich op het oogenblik der ontplof
fing" vooruit bevonden, verzekerden ons, dat
het schip daverde. Het schip bleek getroffen
in het achterschip ter hoogte van luik 4, iets
achter de machinekamer. OnmiddelIijk_daar-
STADSNIEUWS.
Bethlehem Steel Co. en ook de motoren zijn in - K„
Amerika gemaakt. Verscheidene van deze klei- op begon het achterschip te zinken. De be
ne onderzeeërs zijn op eigen kracht den oce- manning bleef onder het kalm beleid van den
ne onaerzeeers zijn op eigen
ftan overgestoken, begeleid door een grooter
schip.
KORTE BERICHTEN
In een zomerdienstregeling der Duitsche
spoorwegen is een nachttrein van Berlijn
naar Brussel opgenomen.
In Brussel en eenige andere Belgische
steden zal in Mei een Duitsche Tuberculose-
téntoonsteiling worden gehouden, om de be
volking te doen zien wat er in de laatste 20 i
jaar in Duitschland voor de Tuberculose is
gedaan.
Veldmaarschalk von der Qottz, in Turk-
sohen dienst, is na een ziekbed van 10 dagen
in het hoofdkwartier van zijn leger aan vlek-
fyphus overleden.
Duitschland heeft eetfige in een Brazili-
aansche haven legenende scnepen aan Brazi
lië verhuurd, wordt door Reuter uit Lissabon
bericht.
Italiaanschet vliegers hebben bij Triest
60 bommen op een station voor watervliegtui
gen geworpen.
'Duitsche vliegers hebben een aanval ge
daan-op een door de Franschen bezet dorp in
het Var dar-dal.
De Duitsche Rijkskanselier is naar het
■roote hoofdkwartier gegaan en zal daar de
aaschdagen doorbrengen.
Uit Keulen wordt aan „der Tag ge
seind, dat alle vooraanstaande generaals van
verschillende Fransche legers te Parijs zullen
vergaderen om maatregelen te beramen die
een verder"voortdringen van de Duitschers bij
Verdun moeten voorkomen.
De bekende Duitsche vlieger Immelmann
dlie al meer dan een dozijn Fransche vliegtui
gen naar beneden heeft geschoten is tot eer
ste luitenant benoemd.
Om den Col di Lana te veroveren heb
ben de Italianen 3 maanden gewerkt aan een
tunnel van 1000 meter lang waarmee ze een
gedeelte van den berg in de lucht lieten vlie-
Eenige leden in het Engelsche Lager
huis hebben tegen de dwangmaatregelen te
gen Oriekenland geprotesteerd. „Een tweede
Beigic" riep een lid..
Minister Asquith deelde mede dat de He
geering groote hervormingen in den lucht
vaartdienst overweegt, wat het lid Markham
wat laat vond, na twintig maanden oorlog
Volgens berichten uit Roemenië hebben
de Russen de Zwarte Zee geheel gezuiverd
van Turksche schepen en concentreeren ze nu
groot aantal schepen bij Odessa^ Men
bUOTluCHf VOOR MILITAIREN.
Het ook met oe Paaschdagen inhouden van
net Klein veriof was ook voor talrijke man-
scnappen in den Helder natuurlij* een groo
te teleurstelling. Met toestemming van oen
commandant, nam de reserve-luitenant Van
Hulst het initiatief om de manschappen toch
m de gelegenheid te stellen de hunnen te be-
zoeken»
Aangezien het met den trein reizen met ge-
oorloold was, werd voor den tijd van vier
dagen, waaronder ook de beide lJaas< hdagen,
van de Alkmaar Packet een boot gehuurd.
Reeds gisteren maakten een groot aantal
manschappen een boottocht naar Amsterdam.
Mede werd gestopt aan den Stolpe, te Koe
dijk, Alkmaar, Akersloot, Koog-Zaandijk,
Wormerveer en Zaandam.
Voor zoover er aan boord plaats was kre
gen ook andere manschappen 50 cent per
persoon toegang. Over degenen, voor wie
het initiatief genomen is, zal een hoofdelij-
ken omslag worden geheven, waardoor voor
hen de kosten slechts ongeveer 35 cent zullen
bedragen.
Gisteravond 6 uur vertrok de boot, die om
8 uur in Alkmaar stopte, weer uit Amster-
Ongetwijfeld verdient luitenant Van Hulst I
die zich moest verbinden de boottochten
deze vier dagen mede te maken, voor deze
fcwtaalt neer aanleiding nam tfne f
teniasen op internationaal gebied, deze
maand voorgevallen, n.l. ten. eerste de of-
ficieele wijze waarop deze volkswensch
uiting heeft gevonden in de Tweede Kamer
van den Zweedschen Rijksdag en ten twee
de de redevoeringen, gehouden door den
Duitschen Rijkskanselier en den Engel-
sdicn eerste-Minister.
DE POKKEN.
AMSTERDAM, 22 April. Sedert de vo
rige opgave is één nieuwe lijderes in het
Wilhelminagasthuis opgenomen, terwijl een
man en 2 vrouwen uit de verpleging wer
den ontslagen, zoodat het aantal verpleeg-
'den thans 6 mannen, 7 vrouwen en 5 kinde
ren bedraagt. Het aantal in observatie ge-
nomeuen vermeerderdie met 1 en verminder
de'met 5 en bedraagt dus thans 44, behal
ve de 44, in de barak aan het einde van de
Bellamystraat ondergebracht.
SMOKKELAAR DOODGESCHOTEN,
NIJMEGEN, 22 April. Hedennacht is
een smokkelaar te Beek bij Nijmegen dood
geschoten. Zijn lijk ligt in een water op
de Hollandsch-Duitsche grens.
HINDERWET.
ultuullu voor
kapitein* den heer De Boer, uiterst bedaard. I opoffering een woord van dank!
Aanstonds werd aangevangen met het strip1
ken van een tweetal sloepen, die reeds bij
een aanval op Varna of Constanti-
een
verwacht
D0—'ben Fransche vliegmachine heeft gister
morgen 8 uur op Sofia een paar bommen ge
worpen, de verschijning van het vliegtuig
mocht zich in de groote belangstelling van de
bewoners der stad verheugen die niet de min
ste vrees gevielden, meldt de Agence Bulgare.
DE „LODEWIJK VAN NASSAU."
■De kapitein van déze gezonken boot van de
Kon. W. I. M. vertelde aan het Hbld. dat aan
alles tc merken was, dat de „Lodewijk een
Hollandsche boot was. „Er was een extra uit
kijk op den bak en ik was voortdurend met
den tweeden officier op den brug. Met mijn
kijker zocht ik de zee af, maar er was niets te
zien.
Ik heb op reis meermalen mijnen ontmoet,
dlie als ijzeren boeien boven het water uitsta
ken. Maar van die Downs af hadden we geen
enkele mijn gezien.
Mijn bedoeling was door te stoomen tot aan
de Noordhlnder en daar den dag af te wacli-
ten. Maar het behoefde niet.TWij kwamen
even over half vijf een olieboot tegen, die den-
zelidfen - koers, in omgekeerde lichting, ge
volgd hadden, dien wij zouden nemen, liet
was kwart voor vijf, de Galloperboei was al
m zicht, we draaiden lustig volle kracht,
toen ineens een vreeselijke ontploffing klonk.
Het achterschip werd uit elkaar geslagen; de
schade moet wel verschrikkelijk geweest zijn.
En meteen begon de „Lodewijkte zinken.
Op den schok volgde een trilling door net
heele schip.
We moesten heel gauw maken dat we weg
kwamen. De vier booten, die buiten gedraaid
waren, werden gestreken. Daarin ging de
equipage, 41 man. Eén zoo'n boot hau wel
de heele bemanning kunnen bevatten. Ver
moedelijk door de deining liep een vanue
het vertrek uit Engeland buiten boord ge
haald warén, met het oog op mogelijke ge
beurlijkheden. Tien man namen in de sloep,
welke uit de eerste davids op het voorschip
werd gestreken, plaats.
Toen de sloep op het water lag, had de
noodlottige catastrofe plaats, welke aan vijf
opvarenden het leven kostte. Door de groote
vaart, welke het schip npg had, werd de
sloep onder water getrokken, stroomde vol
en zes der inzittenden spoelden weg. Vier
hadden zich aan de touwen waarmede de
boot was neergelaten weten vast te klemmen
en werden weer binnen boord gehaald. Van
de zes in het water gesleurden dreef alleen
nog de lichtmatroos Oerrit van der Leest,
een knaap van 16 jaar, die pas het oplei
dingsschip had verlaten en nu zijn eerste reis
meemaakte, op een tweetal roeispanen rond
en werd gered. Van de andere vijf, t. w. de
timmerman H. Békker, van Amsterdam, de
matroos J. Klip, van Ameland, de le en 2e
stoker Pedio Hagen en E. Espinoza, alsmede
de stokersjongen A. Rozal, allen van Cura
sao, bespeurde men niets meer. Zij vodden
jammerlijk den dood in de golven.
Na het gebeurde met de eerste sloep, was
de derde machinist Kuiper uit Nieuwediep,
die zich nog op de „Lodewijk van Nassau"
bevond, naar de machinekamer gesneld en
wierp hier de smoorkleppen dicht. De vaart
van Het schip begon nu te verminderen, zoodat
met beter gevolg een sloep kon gestreken wor
den. Hierin namen 25 man plaats, wier eerste
werk het was den ronddoböerenden Van der
Leest, op te pikken. De arme jongen was na-"
tuurlijk geheel verkleumd en door schrik zich
zelf niet meer. Onder de liefdevolle zorgen
dier anderen monterde hij echter snel op.
De nog 10 overblijvenden op de „Lodewijk
van Nassau waaronder de kapitein namen
in de inmiddels huitien boord gedachte derde
sloep plaats en verlieten daarmede het schip,
dat meer en meer wegzonk. Len zestal minu
ten, nadat de laatste sloep van de „Lodewijk
van Nassau" had algestooten was van het
schip mets meer te üespelnen. De golven had
den zich boven het wrak van het 1 ïoliandsdie
schip gesloten.
Anüerüali uur dreven de beide sloepen rond
op de plaats 'des onheils. Van de vijl Vermis
ten werd mets meer bemerkt. Omstreeks 7 uur
werden 'de sloepen opgemerkt door het stoom
schip „btarling" van ue „General 5team Na
vigation Cy," dat op weg was van Londien
naar Harlmgen. Aan hoofd van dit scuip
brachten de geredden een 'droeven nacüt door.
Voor het meeiemieei waren allen in hun oud
ste werkplunje. De ïnoruk van den dood van
vujf hunner kameraden deed zich natuurlijk
geiden.
biLENKOLEN.
Met Beniner iageoiait verneemt van aau-
deehiüuderszijde, dat er voornemen oesuuu
-hij. de Aken-ivlaastricütsche spoorwegmaai-
ouiappij, uie 'du steenkolenmijn 'te Keimaue,
welke aan den Nederiandsche btaat toeoe-
noori, exploiteert, om net delven van koien
uit Jüeze mijn urn liet noodzakelijkste te be
perken. Daar deze mijn 3d pet. van de bruto-
ophrengst aan de Nedenauusche regeering
moet aisiaan, beteekent dit dus eemg nadeei
voor ons land.
de
een
VOEDBAL.
De voetballiefhebbers zullen met
Paaschdagen getuige kunnen zijn van
paar aardige wedstrijden.
Zondag speelt „Holland" tegen „de Storm
vogels" uit IJmbiden, een zeer steike derde
klasser. die vermoedelijk liet volgende sei
zoen wel in de tweede klasse zal spelen.
Vooral den laatsten tijd hebben deze spelers
uit ljmuiden zich doen kennen als niet te
onderschatten tegenstanders.
Maandag ontvangt „Alcmaria" „V. R. A
één der sterke tweede-klassers uit Amster
dam. Men zal bij déze club allicht eenige
spelers ontdekken, die vroeger in „R. A. P."
en „Volharding" speelden, want „V. R. A."
is uit de combinatie van „R. A. P. „Volhar
2o.
3o.
ding" en „Amstel" ontstaan. Luitenant van
Steijn zal, naar wij vernemen, bij „Alcmaria"
meespelen en verder zal „Alcmaria" zoo
sterk als mogelijk is, uitkomen. De Amster
dammers zullen dan heel wat moeite hebben,
om de overwinning naar de hoofdstad mee
terug te nemen.
RIJWIELDIEFSTAL.
Aangehouden en te Haarlem ter beschik
king van den officier van Justitie gesteld is
zekere J. v. d. P. zich noemende Baron Mar
cel, die hier te Alkmaar een rijwiel huurde,
hetwelk hij vrvolgens te Beverwijk verkocht.
DIEFSTAL.
Aangehouden en naar het Huis van Bewa
ring alhier overgebracht is H: M., verdacht
van diefstal.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMnAR brengen ter algemeene ken
nis, dat zij bij hunne besluiten van heden
vergunning hebben verleend:
lo. aan J. HU1BERTS, aannemer aldaar, tot
het oprichten van een electro-motor van
7 Yf P.K., dienende tot het in werking
brengen van een zaagbank, in het per
ceel Geest, Wijk A, No. 23;
onder eene voorwaarde, aan F. J.
KROESe, slager aldaar, tot het oprich
ten van een rookkast en zouterij, in het
perceel Zoutstraat, Wijk D, No. 4;
aan de Directie der N. V. Fabriek van
Melkproducten „Uithoorn" te Rotter
dam, tot het uitbreiden van hare melkfa
briek, door het bijplaatsen van drie elec
tro-motoren van 4, 6 en 2 0P.K., dienen
de tot h^t in werking brengen van een
hijschkraan met een hefvermogen van
500 K.G een koelinrichting en een cen-
trifugaalpomp, voor en in het perceel
Heklerscneweg, Sectie C, Ns. 2869 en
2928
aan DOESCHOT, smid aldaar, tot
het uitbreiden van zijne Smederij, be
staande uit het vervangen der aanwezige
gasmotor van 2 P.K. door een electro
motor van 2 P.K., voor het in werking
brengen van twee draaibanken, een zaag
bank en een boormachine, in het perceel
Koningsweg, Wijk B, No. 65.
Alkmaar, den 22 April 1916.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
G. RIPPING, Voorzitter.
DONATH, Secretaris.
door
J. RIETEMA.
(Nadruk verboden).
„A» 1 tJflrf nou mg niet krol t flfeh
jaar hard gewerkt en 't heb geen kind of kraai
op de wereld I Ja jong, dat gaat best 'k
Maak wel duizend gulden rente .in 't jaar."
„Nou dan ben je toch niet wijs om je li
chaam nog langer af te beulen."
„Och, dat weet ik niet, as 'k het maai vol
kon houwen. Maar 't gaat niet langer, dat
heb 'k al gemerkt; daarom, as je 'n kooper
weet voor mijn schuit en m'n huis en m'n
beurtvaart, stuur hem dan, ma"ar, dan doa ik 't
heele zaakje aan de kant en ik kom bij jou op
't dorp."
Toén hij laat den volgenden middag zijn
meerouwen uitgooide op zijn vaste ligplaats
aan de kade in de stad, stond daar een jonge
kerel te wachten, afkomstig uit het dorp waar
de neef woonde. Hij had gehoord van de voor
nemens, die de oude schipper had en van de
duizend guldens rente waarover hij, na veer
tig jaren varens kon beschikken. Bang dat
een ander hem vóór mocht wezen om een
zaakje te koopen dat zóó ruime inkomsten
moest geven, was hij dadelijk dien morgen op
reis gegaan en nauwelijks was de schhuit ge
meerd aan de hooge kade en de loopplank
uitgelegd of hij kwam aan boord, daalde af in
't vooronder waarheen 't knechtje, dat nog
aan dek bezig was, hem verwees en deelde
den schipper mee dat hij liefhebber was van
de beurtvaart en van de schuit en 't. huisje,
die er bij behoorden.
't Was weer een zware'dag geweest voor
den oude, die van 'smorgens vroeg af, heel
dag door, met zijn benauwende oliejas
in den kouden najaarsregen aan 't roer
gestaan. Daarom, afkeerig van Zijn be
staan, waarvan hij na de zware werkweek den
druk in al zijn zwaarte gevoeld had, vroeg hij
een som zoo klein dat de kooper dadelijk toe-
den
aan
had
hoogte brengen van alles wat hij te wc
en hij stond aan 't roer toen ze s Dom
4o.
BRUINBROODREGEL1NG.
De Haagscne BrooübaKkers Patroons-Ver-
eemging geelt in een actres aan den Ministei
van Lanaoouw, Nijveriieid en Handel inzake
liet verbod van liet bakken van klein witte
brood, in overweging om aisnog op dit ver
bod terug te komen, desnoods tegen vast tt
stellen prijzen, alle artikelen vrijelijk te laten
iabriceeren waar grondstoffen voor aanwezig
zijn en afstand te doen ,van het denkbeeld,
dat bakkers-redelijkerwijs gedwongen zou
den mogen worden om Hun waardevolle
grondstoffen waardeloos te laten liggen en
desnoods, onder contröle van de gezellen
organisatie, loonen uit te betalen welke niet
door arbeid zijn gedekt.
DE WATERSNOOD.
De binnenwerken benoorden het Y zijn, be
halve enkele gedeelten, droog en worden door
voetgangers en wielrijders betreden. Zij zijn
door militairen afgezet. Voor vreemdelingen
wordt een pas vereischt, voor ingezeten met
Er wordt weer veel vee naar de boerderijen
A. P. De meeste, landerijen staan nog
doch er heeft een gereglde daling
booten 'vol. We bleven nog tot 5 uur in den
omtrek, om te zien of het schip ook nog bo- gevoerd, vooral te Ransdorp.
ven kwam maar het was voor goed verdwe- De waterstand is gedaald tot 95 c. M. or
nen
Twee van de zeven opvarenden in de volge-
loopen boot hebben we nog kunnen redden.
Ze waren totaal verkleumd. Met onze eigen
kleeren hebben wij hen wat verwarmd.
Tweemaal hebben we toen geroeid in de
richting van een paar masten en een schoor
steen aan de kim, maar tevergeefs. Na ander
half uur zagen we de „Starling", van de Ge
neral Steèm Navigation Company, op weg
van Loqden naar Harlingen en daar zijn we
heel vriendelijk aan boord genomen. De „Stal
ling" bracht ons tot voor I Jmuiden, waar de
loodskotter ons afhaalde. In ljmuiden ver-
neden
blank,
plaats.
UIT NOORD-SCHARWOUDE.
Door het breken van het stoepbordje hac
Donderdag de vrouw van M. R. aan de
Spoorstraat alhier het ongeluk voorover
water te geraken, waaruit ze na eenige
oogenblikken bewusteloos werd opgehaald
Hoewel de toestand zich eerst vrij ernstig
liet aanzien, is dit ongeluk goed afgeloopen
Een waarschuwing echter voor velen, bun
boenstoepen eens terdege te in&pecteeren.
Nederland.
DE BRUINBROODREGELING.
AMSTERDAM, 22 April. B. en W. van
Amsterdam deelen ons mede, dat, in ver
band met de geruchten, dat bij handha--
ving van de bruinbroodregeling de bak
kers zich zouden te weer stellen met sta
king van hun bedrijf, dé volgende inlich
tingen gegeven kunnen worden:
Aan een algemeene staking wordt te be-
voegder plaatse geen geloof gehecht. Op
onze vraag, welke maatregelen bij een
eventueele staking der bakkerspatroons
van de zijde van den Minister of eenigen
anderen autoriteit zouden getroffen wor
den, werd geantwoord, dat dan. door een
ingrijpen de inbezitneming van alle meel
bij de stakende bakkers en broodfabrieken
zal volgen.
OPKOMST UITGESTELD.
DEN HAAG, 22 April. (Officieel). In
verband met het voorkomen van gevallen
van nekkramp in verschillende gemeenten
van ons land, wordt de opkomst van de
MilitiepLchtigen der lichting 1916, voor
zoover deze zou plaats hebben in het tijd
vak van l tot 5 Mei a.s., tot een nader te
bepaien tijdvak uitgesteld.
EIGEN VERLOF.
AMSTERDAM, 22 April. Hedenmiddag
werd de Binnennant plotseling door oerc-
den politie aigezet om de Bredasciie booi
al te wachten. Men was n.l. gewaar
schuwd, dat uit Breda een 80 a 10U mili
tairen zicnzeif verlof hadden gegeven en
met een boot naar Amsterdam waren ge
gaan. De boot komt echter pas heden
avond tusschen 6 en 8 uur aan.
Naar wij vernemen is een afdieeling militai
ren naar Ouderkerk aan den Amstel gegaan
om den boot op te wachten en de deserteurs
te arresteenen.
DE ANTI-OORLOGSRAAD.
DEN HAAG, 22 April. Daartoe gemach
tigd-door de Donderdag gehouden aige-
meene vergadering, heelt het bestuur van
den Ned. Anti-Oorlogsraad zich opnieuw
tot den Minister van Buitenlandsche Za-
ke'n gewend met een adres, verzoekende liet
denkoeeid van een conferentie van offici-
eele vertegenwoordigers van onzijdige
machten in het belang van den vrede, en
van een Nederlandsch initiatief daartoe,
te overwegen. Het bestuur zegt in hel
adres, dat, indien de Minister onverhoopt
van oordeel mocht zijn, dat het niet op
den weg ligt der Nederiandsche regeering
thans het initiatief te nemen tot verwezen
lijking van dit denkbeeld, de Ned. Anti-
Oorlogsraad overtuigd is, dat reeds een
openlijke verklaring van den Minister, dat
Nederland volgaarne bereid is aan dusda
nige neutrale conferentie deel te nemen,
van beteekenis zou zijn. In het adres wijst
het bestucr er op, dat de Raad het denk
beeld, in Augustus J.l geopperd, thans
Het smalle, door hoog riet bezoomde trek-
vaartje loopt van het breede, diepe scheep
vaartkanaal tusschen de weelderige, vrucht
bare polderlanden door en eindigt in een
breede kom, midden in den polder.
Zes wegen, voerend naar hooge, ruim ge
bouwde boerderijen, komen daar bijeen opdat
al de boeren van heel den polder gemakkelijk
hun koren kunnen voeren naar de vergane
schuit van den verweerden ouden schipper
'die met een orel, een kanarie, een vette kees
en een tanige huishoudster woont in 't lage
kleine huisje, liggende viak tegen 't haventje,
een kwartier ver wel van de naaste boeren
woning.
Veertig jaar is het geleden dat hij zich
sloeg, verheugd dat hij voor zoo'n prijsje eige
naar werd van een winstgevend bedrijf,
De oude wilde, nu de Zaak beklonken en be
dronken was, maar graag zoo dra mogelijk
zijn schipperbestaan eindigen en de kooper
die tóch niets om handen had, begon hoe eer
der hoe liever in zijn nieuwen werkkring.
Daarom bleef hij in de stad en liet zich op cle
bad
Donderdags
terug voeren naar 't kleine haventje in den
polder en vroeg steeds in ópgewekten toon in
lichtingen over zijn nieuwen, beroep, dat hem
hoe langer hoe aantrekkelijker leek. Maar
stug en met weinig woorden beantwoordde
hem de oude. De twee dagen van betrekkelij
ke rust, die voorbij gegaan waren sinds de
koop gesloten was, hadden zijn afgejakkerde
oude lichaam goed gedaan en in de zwoelte
van den zonnigen Octoberdag, ierwij i hij te
gen den mastkoker geleund, zijn blikken liet
gaan over de bekende velden waarhjpgs hij
zelf zijn trouwe oude schuit nooit meer zou
voeren, gevoelde hij voor 't eerst he moeilijk
zijn bestaan zou worden zonder zijn schip en
zijn haventje en zijn woninkje in de eenzaam;
heid van den polder.
't Was eij nieuw, knap huisje, dat hij met
zijn" kees, zijn tortel, zijn kanarie en zijn huis
houdster betrok in 't naaste dorp. Bijna een
uur van zijn haventje gelegen. Door 't raam,
waarvoor zijn huihoudster zijn ouden leun
stoel had geplaatst, genoot hij een ruim uit
zicht over de -wijde velden van het vlakke
land en als hij genoeg had van 't uitkijken in
de verte, kon hij zich bezig houden met een
krant, die hem eiken morgen thuis bezorgd
werd.
Maar na twee weken al had hij zóó zeer ge
noeg van 't uitkijken in een verschiet waar hij
nooit eens een schip te zien kreeè, had hij
zóó genoeg van zijn krant, waarin allerhande
dingen stonden, die hem geen zier konden
schelen, dat hij ongedurig, dadelijk om negen
uur 'smorgens zijn stoel alleen liet en de
deur uitliep om een buurpraatje te maken.
Den eenen dag ging hij naar den smid, den
volgenden naar den wagenmaker, maai al
onderhielden ze zich met hem, tusschen hun
drukke bezigheden door, veel beter dan bij
zijn krant was 't toch niet bij hen, die van een
schip en van weer en wind even weinig ver-
daar kwam vestigen, dadelijk nadat de nieu- hadden als hij van 't smeden van èen
we polder ingedijkt en 't kanaaltje gegraYen 13^.™rom nad
rijn d
gebr.
't v
was. Veertig jaren lang, tenzij de
water in cle vaarten gestremd had,
met- zijn zwaar beladen schuit eiken Maan
dagmorgen naar de stad en keerde ongeladen
terug naar zijn haventje, iederen Donderdag
middag.
Als een fiksche, jonge kerel, met merg in
zijn knoken en kracht in zijn spieren begon
hij en met frisschen moed volbracht hij elke
week zijn zware taak. Met een gevoel van
rust en vrede in zijn binnenste zat hij eiken
Zondag zijn pijp te rooken voor 't lage ven
ster, aangebracht in den voorgevel van zijn
woninkje, vanwaar hij een ruim uitzicht had
over den rijdom van de vette polderlanden
Steeds viel ze hem licht, zijn zware taak.
maar de laatste weken, weken van stagen
ferbeid met maar korte rustpoozen, zooals ze
ieder najaar kwamen na afloop van den oogst
had hij gemerkt niet meer de taaie, sterke
kerel te zijn van steeds, de man van stavast,
die trots lange werkdagen en korte nachten
onvermoeibaar was.
's Maandagsmorgeiis in de vroegte, als hij
aan 't roer stond om zijn schuit, door zijn
knecht getrokken, te sturen langs de boorden
van het poldervaartje, gevoelde hij, ondanks
den pas genoten rust van den stillen Zondag,
steeds nog in zijn lichaam de sporen der ver
moeidheid van de afgeloopen week. En 't ging
er wel weer doorheen als. hij in de stad zijn
schuit aan de drukke kade had gemeerd en
afdaalde in 't ruim om de rappe sjouwerlui te
helpen de zware zakken op dè sterke schou
ders te leggen, maar als hij uitgeladen was
's Dinsdags, gevoelde hij dubbel dat 't hem te
zwaar werd langzamerhand.
,,'t Gaat niet langer jong", zei hij op een
Zondagmiddag, nadat hij gedurende twee da
gen van druk gesjouw met zware zakken tar
we, het uiterste van zijn lichaam gevergd had,
tegen zijn. neef, die nu en dan eens van het
verre dorp kwam gestapt, om te zien hoe t
hem verging in de eenzaamehid van den pol
der.
,,'t Zie 't je wel aan," zei de neef, „je mot
wat méér rust gaan nemen de ouwe dag
begint te komen.
„Och wat, ouwe dag", vond hij norsch, k
ben pas drieënzestig".
„Nou, dat 'sal een heel end as je hard ppu-
teren mot as 'k jou was nam 'k 'n groote
knecht en 'k ging er zelf wat bij om loopen
„En dan nummer twee worden op m n
schuit, waar 'k altijd nummer een geweest
benNee —dan ga 'k nog liever rentenieren
„Ken je dat dan?"
naar 't vorikengespat en 't luisteren naai 't
oorverdoovend geklop, liep hij op een morgen
het dorp uit en ging naar de haven, een kwar
tier gaans daar buiten gelegen, waar hij een
paar schepen wist. Hij hield het niet langer
uit bij die gewone burgermenschen, hij moest
eens weer een schip zien en met een schipper
praten.
Heel .den voormiddag bracht hij aan de
haven zoek, liep loopplank op en loopplank
af, daalde tegen koiiietijd op uitnoodiging
van een schippersvrouw mee ai in haar voor
onder en zat aan het lage tafeltje met den ou
den schipper het honderd uit te praten over
de avonturen, die je beleven kunt op schip,
over strenge winters, die er vroeger geweest
waren en hen weken aaneen tot stil liggen ge
noodzaakt hadden, over de kansen van het
weer en over de duurte van een nieuwe tui-
gage.
teeds glimlachend in zichzelf over den ge-
zelligen voormiddag, dien hij had dooige-
bracht, ging hij tegen etenstijd naar huis te
rug en zette zich, opgewekt van stemming te
genover zijn huishoudster aan het middag
maal.
„Wat kijk je vroolijk vandaag, baas zei
ze, zich verheugend over zijn goed humeur.
Hij vertelde haar van de wijze waarop hij
zijn morgen had "doorgebracht en zij, blij dat
er tenminste nog wat was waaraan hhij ple-
zier had, ried hem dien middag eens bij zijn
eigen haventje in den polder te gaan kijken,
't was wel ver, maar als hij bedaard liep kon
hij 't toch best doen.
Verrast keek hij haar aan en prees haar
wijl ze op dat idee kwam. Dom dat hij zei*,
nooit nog daarop gekomen was t kwam
bepaald omdat dè afstand hem stpeds een on
overkomelijk bezwaar had geschenen. Maar
ze had gelijk, als hij bedaard hep was t
niets, zoo'n drie kwartier Jieen en terug. En
't was net Donderdag, in den middag zou t
9chip binnenkomen.
Zoodra 't eten gedaan was, verwisselde hij
zijn klompen tegen schoenen,
gen zijn duffelse pijjekker en liep- h<rt dorp
uit, den eenzamen polder m steeds zich maar
verheugend dat hij weer tens op zijn eigen
oude, trouwe schuit zou staan. Nu, nu hij
verlangen naar- zijn haventje en zijn schuit
grooter voelde worden, naarmate hij verder
den eenzamen weg afging, die verlaten lag
tusschen de grauwe akkerlanden, wist hij wat
ivci mj tu uv oiciu uci </iv
I J A n lnnz-laviion ofatin 11AC