VARIA. NEDERLAND. Telegrammen Tan heden. Heimwee ENGELSCHI ONDERZEEBOOTJAGERS Voor den strijd tegen de onderezeeërs heeft men 'in Engeland verschillende scheepstypen m gebruik gen cm en. Men heeft stoombooten, verschillende soorten motorbooten, ja zelfs zeilvaartuigen. Op het oogenblik is voor het zelfde d!oél nog m Canada een eigenaardig type onderzeeër in bouw. Naar het voorbeeld van de torpedojagers zijn ze onderzeebootja gers genoemd. Volgens Amerikaansche vak tijdschriften moeten dte schepen slechts 23 M. lang zijn en een middellijn van 4 M. hebben. Boven water loopen ze 20 knoop en onderge doken 15 knoop. Dit zijn buitengewoon groote snelhedenonder water is nog nooit 15 knoop bereikt. De machines nemen een zeer groote ruimte in, zoodat de beztting en bewapening slechts klein kunnen zijn. De vaartuigen heb ben geen torpedolanceerbuis, doch slechts twee driedui ruskanonnen. Evenals de groote duikbooten gebruiken ze voor de vaart onder water electro-motoren en voor die boven water Dieselmotorren. De werf „The Canadian Vic- kers Co. te Montrael heeft 300 van zulke sche pen in bestelling gekregen. Het grootste deel ■daarvan zal wel reeds afgeleverd ziin. Het materiaal is hoofdzakelijk geleverd door de óm we ondermagd door de «limine «utorE teiten. Kapitein de Boer was nog m staat geweest de scheepspapieren te redden. Wij vroegen htm, waaraan by de ontplof fing toeschreef. Dat kan ik absoluut niet zeggen, was het antwoord. Wij hebben heelemaal geen mijn gezien, doch ook geen periscoop van een on- uerzeeer oi een bellenbaan. Stel dat het een- onderzeeër^ geweest, dan kan die gewacüt hebben, zonder dat we er iets van oemeikten. Maar, zooais ik u zeide, we hebben mets ge zien. Toen het ongeluk gebeurde, was er geen schip in de buurt. Bij aankomst te ljmuiden zagen we de „Salland" liggen, die enkele uren te voren denzelfden koers had gevolgd, zonder iets te oudervinden Aan de Maasbode vertelden de gered den: T» kwart voor. vijf werd eensklaps een vreeselijke ontploffing gehoord. Het achter schip werd opgelicht, terwijl zich een gewel dige waterzuil langszijde van het schip om hoog wierp. Een drietal leden der beman ning, die zich op het oogenblik der ontplof fing" vooruit bevonden, verzekerden ons, dat het schip daverde. Het schip bleek getroffen in het achterschip ter hoogte van luik 4, iets achter de machinekamer. OnmiddelIijk_daar- STADSNIEUWS. Bethlehem Steel Co. en ook de motoren zijn in - K„ Amerika gemaakt. Verscheidene van deze klei- op begon het achterschip te zinken. De be ne onderzeeërs zijn op eigen kracht den oce- manning bleef onder het kalm beleid van den ne onaerzeeers zijn op eigen ftan overgestoken, begeleid door een grooter schip. KORTE BERICHTEN In een zomerdienstregeling der Duitsche spoorwegen is een nachttrein van Berlijn naar Brussel opgenomen. In Brussel en eenige andere Belgische steden zal in Mei een Duitsche Tuberculose- téntoonsteiling worden gehouden, om de be volking te doen zien wat er in de laatste 20 i jaar in Duitschland voor de Tuberculose is gedaan. Veldmaarschalk von der Qottz, in Turk- sohen dienst, is na een ziekbed van 10 dagen in het hoofdkwartier van zijn leger aan vlek- fyphus overleden. Duitschland heeft eetfige in een Brazili- aansche haven legenende scnepen aan Brazi lië verhuurd, wordt door Reuter uit Lissabon bericht. Italiaanschet vliegers hebben bij Triest 60 bommen op een station voor watervliegtui gen geworpen. 'Duitsche vliegers hebben een aanval ge daan-op een door de Franschen bezet dorp in het Var dar-dal. De Duitsche Rijkskanselier is naar het ■roote hoofdkwartier gegaan en zal daar de aaschdagen doorbrengen. Uit Keulen wordt aan „der Tag ge seind, dat alle vooraanstaande generaals van verschillende Fransche legers te Parijs zullen vergaderen om maatregelen te beramen die een verder"voortdringen van de Duitschers bij Verdun moeten voorkomen. De bekende Duitsche vlieger Immelmann dlie al meer dan een dozijn Fransche vliegtui gen naar beneden heeft geschoten is tot eer ste luitenant benoemd. Om den Col di Lana te veroveren heb ben de Italianen 3 maanden gewerkt aan een tunnel van 1000 meter lang waarmee ze een gedeelte van den berg in de lucht lieten vlie- Eenige leden in het Engelsche Lager huis hebben tegen de dwangmaatregelen te gen Oriekenland geprotesteerd. „Een tweede Beigic" riep een lid.. Minister Asquith deelde mede dat de He geering groote hervormingen in den lucht vaartdienst overweegt, wat het lid Markham wat laat vond, na twintig maanden oorlog Volgens berichten uit Roemenië hebben de Russen de Zwarte Zee geheel gezuiverd van Turksche schepen en concentreeren ze nu groot aantal schepen bij Odessa^ Men bUOTluCHf VOOR MILITAIREN. Het ook met oe Paaschdagen inhouden van net Klein veriof was ook voor talrijke man- scnappen in den Helder natuurlij* een groo te teleurstelling. Met toestemming van oen commandant, nam de reserve-luitenant Van Hulst het initiatief om de manschappen toch m de gelegenheid te stellen de hunnen te be- zoeken» Aangezien het met den trein reizen met ge- oorloold was, werd voor den tijd van vier dagen, waaronder ook de beide lJaas< hdagen, van de Alkmaar Packet een boot gehuurd. Reeds gisteren maakten een groot aantal manschappen een boottocht naar Amsterdam. Mede werd gestopt aan den Stolpe, te Koe dijk, Alkmaar, Akersloot, Koog-Zaandijk, Wormerveer en Zaandam. Voor zoover er aan boord plaats was kre gen ook andere manschappen 50 cent per persoon toegang. Over degenen, voor wie het initiatief genomen is, zal een hoofdelij- ken omslag worden geheven, waardoor voor hen de kosten slechts ongeveer 35 cent zullen bedragen. Gisteravond 6 uur vertrok de boot, die om 8 uur in Alkmaar stopte, weer uit Amster- Ongetwijfeld verdient luitenant Van Hulst I die zich moest verbinden de boottochten deze vier dagen mede te maken, voor deze fcwtaalt neer aanleiding nam tfne f teniasen op internationaal gebied, deze maand voorgevallen, n.l. ten. eerste de of- ficieele wijze waarop deze volkswensch uiting heeft gevonden in de Tweede Kamer van den Zweedschen Rijksdag en ten twee de de redevoeringen, gehouden door den Duitschen Rijkskanselier en den Engel- sdicn eerste-Minister. DE POKKEN. AMSTERDAM, 22 April. Sedert de vo rige opgave is één nieuwe lijderes in het Wilhelminagasthuis opgenomen, terwijl een man en 2 vrouwen uit de verpleging wer den ontslagen, zoodat het aantal verpleeg- 'den thans 6 mannen, 7 vrouwen en 5 kinde ren bedraagt. Het aantal in observatie ge- nomeuen vermeerderdie met 1 en verminder de'met 5 en bedraagt dus thans 44, behal ve de 44, in de barak aan het einde van de Bellamystraat ondergebracht. SMOKKELAAR DOODGESCHOTEN, NIJMEGEN, 22 April. Hedennacht is een smokkelaar te Beek bij Nijmegen dood geschoten. Zijn lijk ligt in een water op de Hollandsch-Duitsche grens. HINDERWET. ultuullu voor kapitein* den heer De Boer, uiterst bedaard. I opoffering een woord van dank! Aanstonds werd aangevangen met het strip1 ken van een tweetal sloepen, die reeds bij een aanval op Varna of Constanti- een verwacht D0—'ben Fransche vliegmachine heeft gister morgen 8 uur op Sofia een paar bommen ge worpen, de verschijning van het vliegtuig mocht zich in de groote belangstelling van de bewoners der stad verheugen die niet de min ste vrees gevielden, meldt de Agence Bulgare. DE „LODEWIJK VAN NASSAU." ■De kapitein van déze gezonken boot van de Kon. W. I. M. vertelde aan het Hbld. dat aan alles tc merken was, dat de „Lodewijk een Hollandsche boot was. „Er was een extra uit kijk op den bak en ik was voortdurend met den tweeden officier op den brug. Met mijn kijker zocht ik de zee af, maar er was niets te zien. Ik heb op reis meermalen mijnen ontmoet, dlie als ijzeren boeien boven het water uitsta ken. Maar van die Downs af hadden we geen enkele mijn gezien. Mijn bedoeling was door te stoomen tot aan de Noordhlnder en daar den dag af te wacli- ten. Maar het behoefde niet.TWij kwamen even over half vijf een olieboot tegen, die den- zelidfen - koers, in omgekeerde lichting, ge volgd hadden, dien wij zouden nemen, liet was kwart voor vijf, de Galloperboei was al m zicht, we draaiden lustig volle kracht, toen ineens een vreeselijke ontploffing klonk. Het achterschip werd uit elkaar geslagen; de schade moet wel verschrikkelijk geweest zijn. En meteen begon de „Lodewijkte zinken. Op den schok volgde een trilling door net heele schip. We moesten heel gauw maken dat we weg kwamen. De vier booten, die buiten gedraaid waren, werden gestreken. Daarin ging de equipage, 41 man. Eén zoo'n boot hau wel de heele bemanning kunnen bevatten. Ver moedelijk door de deining liep een vanue het vertrek uit Engeland buiten boord ge haald warén, met het oog op mogelijke ge beurlijkheden. Tien man namen in de sloep, welke uit de eerste davids op het voorschip werd gestreken, plaats. Toen de sloep op het water lag, had de noodlottige catastrofe plaats, welke aan vijf opvarenden het leven kostte. Door de groote vaart, welke het schip npg had, werd de sloep onder water getrokken, stroomde vol en zes der inzittenden spoelden weg. Vier hadden zich aan de touwen waarmede de boot was neergelaten weten vast te klemmen en werden weer binnen boord gehaald. Van de zes in het water gesleurden dreef alleen nog de lichtmatroos Oerrit van der Leest, een knaap van 16 jaar, die pas het oplei dingsschip had verlaten en nu zijn eerste reis meemaakte, op een tweetal roeispanen rond en werd gered. Van de andere vijf, t. w. de timmerman H. Békker, van Amsterdam, de matroos J. Klip, van Ameland, de le en 2e stoker Pedio Hagen en E. Espinoza, alsmede de stokersjongen A. Rozal, allen van Cura sao, bespeurde men niets meer. Zij vodden jammerlijk den dood in de golven. Na het gebeurde met de eerste sloep, was de derde machinist Kuiper uit Nieuwediep, die zich nog op de „Lodewijk van Nassau" bevond, naar de machinekamer gesneld en wierp hier de smoorkleppen dicht. De vaart van Het schip begon nu te verminderen, zoodat met beter gevolg een sloep kon gestreken wor den. Hierin namen 25 man plaats, wier eerste werk het was den ronddoböerenden Van der Leest, op te pikken. De arme jongen was na-" tuurlijk geheel verkleumd en door schrik zich zelf niet meer. Onder de liefdevolle zorgen dier anderen monterde hij echter snel op. De nog 10 overblijvenden op de „Lodewijk van Nassau waaronder de kapitein namen in de inmiddels huitien boord gedachte derde sloep plaats en verlieten daarmede het schip, dat meer en meer wegzonk. Len zestal minu ten, nadat de laatste sloep van de „Lodewijk van Nassau" had algestooten was van het schip mets meer te üespelnen. De golven had den zich boven het wrak van het 1 ïoliandsdie schip gesloten. Anüerüali uur dreven de beide sloepen rond op de plaats 'des onheils. Van de vijl Vermis ten werd mets meer bemerkt. Omstreeks 7 uur werden 'de sloepen opgemerkt door het stoom schip „btarling" van ue „General 5team Na vigation Cy," dat op weg was van Londien naar Harlmgen. Aan hoofd van dit scuip brachten de geredden een 'droeven nacüt door. Voor het meeiemieei waren allen in hun oud ste werkplunje. De ïnoruk van den dood van vujf hunner kameraden deed zich natuurlijk geiden. biLENKOLEN. Met Beniner iageoiait verneemt van aau- deehiüuderszijde, dat er voornemen oesuuu -hij. de Aken-ivlaastricütsche spoorwegmaai- ouiappij, uie 'du steenkolenmijn 'te Keimaue, welke aan den Nederiandsche btaat toeoe- noori, exploiteert, om net delven van koien uit Jüeze mijn urn liet noodzakelijkste te be perken. Daar deze mijn 3d pet. van de bruto- ophrengst aan de Nedenauusche regeering moet aisiaan, beteekent dit dus eemg nadeei voor ons land. de een VOEDBAL. De voetballiefhebbers zullen met Paaschdagen getuige kunnen zijn van paar aardige wedstrijden. Zondag speelt „Holland" tegen „de Storm vogels" uit IJmbiden, een zeer steike derde klasser. die vermoedelijk liet volgende sei zoen wel in de tweede klasse zal spelen. Vooral den laatsten tijd hebben deze spelers uit ljmuiden zich doen kennen als niet te onderschatten tegenstanders. Maandag ontvangt „Alcmaria" „V. R. A één der sterke tweede-klassers uit Amster dam. Men zal bij déze club allicht eenige spelers ontdekken, die vroeger in „R. A. P." en „Volharding" speelden, want „V. R. A." is uit de combinatie van „R. A. P. „Volhar 2o. 3o. ding" en „Amstel" ontstaan. Luitenant van Steijn zal, naar wij vernemen, bij „Alcmaria" meespelen en verder zal „Alcmaria" zoo sterk als mogelijk is, uitkomen. De Amster dammers zullen dan heel wat moeite hebben, om de overwinning naar de hoofdstad mee terug te nemen. RIJWIELDIEFSTAL. Aangehouden en te Haarlem ter beschik king van den officier van Justitie gesteld is zekere J. v. d. P. zich noemende Baron Mar cel, die hier te Alkmaar een rijwiel huurde, hetwelk hij vrvolgens te Beverwijk verkocht. DIEFSTAL. Aangehouden en naar het Huis van Bewa ring alhier overgebracht is H: M., verdacht van diefstal. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMnAR brengen ter algemeene ken nis, dat zij bij hunne besluiten van heden vergunning hebben verleend: lo. aan J. HU1BERTS, aannemer aldaar, tot het oprichten van een electro-motor van 7 Yf P.K., dienende tot het in werking brengen van een zaagbank, in het per ceel Geest, Wijk A, No. 23; onder eene voorwaarde, aan F. J. KROESe, slager aldaar, tot het oprich ten van een rookkast en zouterij, in het perceel Zoutstraat, Wijk D, No. 4; aan de Directie der N. V. Fabriek van Melkproducten „Uithoorn" te Rotter dam, tot het uitbreiden van hare melkfa briek, door het bijplaatsen van drie elec tro-motoren van 4, 6 en 2 0P.K., dienen de tot h^t in werking brengen van een hijschkraan met een hefvermogen van 500 K.G een koelinrichting en een cen- trifugaalpomp, voor en in het perceel Heklerscneweg, Sectie C, Ns. 2869 en 2928 aan DOESCHOT, smid aldaar, tot het uitbreiden van zijne Smederij, be staande uit het vervangen der aanwezige gasmotor van 2 P.K. door een electro motor van 2 P.K., voor het in werking brengen van twee draaibanken, een zaag bank en een boormachine, in het perceel Koningsweg, Wijk B, No. 65. Alkmaar, den 22 April 1916. Burgemeester en Wethouders voornoemd G. RIPPING, Voorzitter. DONATH, Secretaris. door J. RIETEMA. (Nadruk verboden). „A» 1 tJflrf nou mg niet krol t flfeh jaar hard gewerkt en 't heb geen kind of kraai op de wereld I Ja jong, dat gaat best 'k Maak wel duizend gulden rente .in 't jaar." „Nou dan ben je toch niet wijs om je li chaam nog langer af te beulen." „Och, dat weet ik niet, as 'k het maai vol kon houwen. Maar 't gaat niet langer, dat heb 'k al gemerkt; daarom, as je 'n kooper weet voor mijn schuit en m'n huis en m'n beurtvaart, stuur hem dan, ma"ar, dan doa ik 't heele zaakje aan de kant en ik kom bij jou op 't dorp." Toén hij laat den volgenden middag zijn meerouwen uitgooide op zijn vaste ligplaats aan de kade in de stad, stond daar een jonge kerel te wachten, afkomstig uit het dorp waar de neef woonde. Hij had gehoord van de voor nemens, die de oude schipper had en van de duizend guldens rente waarover hij, na veer tig jaren varens kon beschikken. Bang dat een ander hem vóór mocht wezen om een zaakje te koopen dat zóó ruime inkomsten moest geven, was hij dadelijk dien morgen op reis gegaan en nauwelijks was de schhuit ge meerd aan de hooge kade en de loopplank uitgelegd of hij kwam aan boord, daalde af in 't vooronder waarheen 't knechtje, dat nog aan dek bezig was, hem verwees en deelde den schipper mee dat hij liefhebber was van de beurtvaart en van de schuit en 't. huisje, die er bij behoorden. 't Was weer een zware'dag geweest voor den oude, die van 'smorgens vroeg af, heel dag door, met zijn benauwende oliejas in den kouden najaarsregen aan 't roer gestaan. Daarom, afkeerig van Zijn be staan, waarvan hij na de zware werkweek den druk in al zijn zwaarte gevoeld had, vroeg hij een som zoo klein dat de kooper dadelijk toe- den aan had hoogte brengen van alles wat hij te wc en hij stond aan 't roer toen ze s Dom 4o. BRUINBROODREGEL1NG. De Haagscne BrooübaKkers Patroons-Ver- eemging geelt in een actres aan den Ministei van Lanaoouw, Nijveriieid en Handel inzake liet verbod van liet bakken van klein witte brood, in overweging om aisnog op dit ver bod terug te komen, desnoods tegen vast tt stellen prijzen, alle artikelen vrijelijk te laten iabriceeren waar grondstoffen voor aanwezig zijn en afstand te doen ,van het denkbeeld, dat bakkers-redelijkerwijs gedwongen zou den mogen worden om Hun waardevolle grondstoffen waardeloos te laten liggen en desnoods, onder contröle van de gezellen organisatie, loonen uit te betalen welke niet door arbeid zijn gedekt. DE WATERSNOOD. De binnenwerken benoorden het Y zijn, be halve enkele gedeelten, droog en worden door voetgangers en wielrijders betreden. Zij zijn door militairen afgezet. Voor vreemdelingen wordt een pas vereischt, voor ingezeten met Er wordt weer veel vee naar de boerderijen A. P. De meeste, landerijen staan nog doch er heeft een gereglde daling booten 'vol. We bleven nog tot 5 uur in den omtrek, om te zien of het schip ook nog bo- gevoerd, vooral te Ransdorp. ven kwam maar het was voor goed verdwe- De waterstand is gedaald tot 95 c. M. or nen Twee van de zeven opvarenden in de volge- loopen boot hebben we nog kunnen redden. Ze waren totaal verkleumd. Met onze eigen kleeren hebben wij hen wat verwarmd. Tweemaal hebben we toen geroeid in de richting van een paar masten en een schoor steen aan de kim, maar tevergeefs. Na ander half uur zagen we de „Starling", van de Ge neral Steèm Navigation Company, op weg van Loqden naar Harlingen en daar zijn we heel vriendelijk aan boord genomen. De „Stal ling" bracht ons tot voor I Jmuiden, waar de loodskotter ons afhaalde. In ljmuiden ver- neden blank, plaats. UIT NOORD-SCHARWOUDE. Door het breken van het stoepbordje hac Donderdag de vrouw van M. R. aan de Spoorstraat alhier het ongeluk voorover water te geraken, waaruit ze na eenige oogenblikken bewusteloos werd opgehaald Hoewel de toestand zich eerst vrij ernstig liet aanzien, is dit ongeluk goed afgeloopen Een waarschuwing echter voor velen, bun boenstoepen eens terdege te in&pecteeren. Nederland. DE BRUINBROODREGELING. AMSTERDAM, 22 April. B. en W. van Amsterdam deelen ons mede, dat, in ver band met de geruchten, dat bij handha-- ving van de bruinbroodregeling de bak kers zich zouden te weer stellen met sta king van hun bedrijf, dé volgende inlich tingen gegeven kunnen worden: Aan een algemeene staking wordt te be- voegder plaatse geen geloof gehecht. Op onze vraag, welke maatregelen bij een eventueele staking der bakkerspatroons van de zijde van den Minister of eenigen anderen autoriteit zouden getroffen wor den, werd geantwoord, dat dan. door een ingrijpen de inbezitneming van alle meel bij de stakende bakkers en broodfabrieken zal volgen. OPKOMST UITGESTELD. DEN HAAG, 22 April. (Officieel). In verband met het voorkomen van gevallen van nekkramp in verschillende gemeenten van ons land, wordt de opkomst van de MilitiepLchtigen der lichting 1916, voor zoover deze zou plaats hebben in het tijd vak van l tot 5 Mei a.s., tot een nader te bepaien tijdvak uitgesteld. EIGEN VERLOF. AMSTERDAM, 22 April. Hedenmiddag werd de Binnennant plotseling door oerc- den politie aigezet om de Bredasciie booi al te wachten. Men was n.l. gewaar schuwd, dat uit Breda een 80 a 10U mili tairen zicnzeif verlof hadden gegeven en met een boot naar Amsterdam waren ge gaan. De boot komt echter pas heden avond tusschen 6 en 8 uur aan. Naar wij vernemen is een afdieeling militai ren naar Ouderkerk aan den Amstel gegaan om den boot op te wachten en de deserteurs te arresteenen. DE ANTI-OORLOGSRAAD. DEN HAAG, 22 April. Daartoe gemach tigd-door de Donderdag gehouden aige- meene vergadering, heelt het bestuur van den Ned. Anti-Oorlogsraad zich opnieuw tot den Minister van Buitenlandsche Za- ke'n gewend met een adres, verzoekende liet denkoeeid van een conferentie van offici- eele vertegenwoordigers van onzijdige machten in het belang van den vrede, en van een Nederlandsch initiatief daartoe, te overwegen. Het bestuur zegt in hel adres, dat, indien de Minister onverhoopt van oordeel mocht zijn, dat het niet op den weg ligt der Nederiandsche regeering thans het initiatief te nemen tot verwezen lijking van dit denkbeeld, de Ned. Anti- Oorlogsraad overtuigd is, dat reeds een openlijke verklaring van den Minister, dat Nederland volgaarne bereid is aan dusda nige neutrale conferentie deel te nemen, van beteekenis zou zijn. In het adres wijst het bestucr er op, dat de Raad het denk beeld, in Augustus J.l geopperd, thans Het smalle, door hoog riet bezoomde trek- vaartje loopt van het breede, diepe scheep vaartkanaal tusschen de weelderige, vrucht bare polderlanden door en eindigt in een breede kom, midden in den polder. Zes wegen, voerend naar hooge, ruim ge bouwde boerderijen, komen daar bijeen opdat al de boeren van heel den polder gemakkelijk hun koren kunnen voeren naar de vergane schuit van den verweerden ouden schipper 'die met een orel, een kanarie, een vette kees en een tanige huishoudster woont in 't lage kleine huisje, liggende viak tegen 't haventje, een kwartier ver wel van de naaste boeren woning. Veertig jaar is het geleden dat hij zich sloeg, verheugd dat hij voor zoo'n prijsje eige naar werd van een winstgevend bedrijf, De oude wilde, nu de Zaak beklonken en be dronken was, maar graag zoo dra mogelijk zijn schipperbestaan eindigen en de kooper die tóch niets om handen had, begon hoe eer der hoe liever in zijn nieuwen werkkring. Daarom bleef hij in de stad en liet zich op cle bad Donderdags terug voeren naar 't kleine haventje in den polder en vroeg steeds in ópgewekten toon in lichtingen over zijn nieuwen, beroep, dat hem hoe langer hoe aantrekkelijker leek. Maar stug en met weinig woorden beantwoordde hem de oude. De twee dagen van betrekkelij ke rust, die voorbij gegaan waren sinds de koop gesloten was, hadden zijn afgejakkerde oude lichaam goed gedaan en in de zwoelte van den zonnigen Octoberdag, ierwij i hij te gen den mastkoker geleund, zijn blikken liet gaan over de bekende velden waarhjpgs hij zelf zijn trouwe oude schuit nooit meer zou voeren, gevoelde hij voor 't eerst he moeilijk zijn bestaan zou worden zonder zijn schip en zijn haventje en zijn woninkje in de eenzaam; heid van den polder. 't Was eij nieuw, knap huisje, dat hij met zijn" kees, zijn tortel, zijn kanarie en zijn huis houdster betrok in 't naaste dorp. Bijna een uur van zijn haventje gelegen. Door 't raam, waarvoor zijn huihoudster zijn ouden leun stoel had geplaatst, genoot hij een ruim uit zicht over de -wijde velden van het vlakke land en als hij genoeg had van 't uitkijken in de verte, kon hij zich bezig houden met een krant, die hem eiken morgen thuis bezorgd werd. Maar na twee weken al had hij zóó zeer ge noeg van 't uitkijken in een verschiet waar hij nooit eens een schip te zien kreeè, had hij zóó genoeg van zijn krant, waarin allerhande dingen stonden, die hem geen zier konden schelen, dat hij ongedurig, dadelijk om negen uur 'smorgens zijn stoel alleen liet en de deur uitliep om een buurpraatje te maken. Den eenen dag ging hij naar den smid, den volgenden naar den wagenmaker, maai al onderhielden ze zich met hem, tusschen hun drukke bezigheden door, veel beter dan bij zijn krant was 't toch niet bij hen, die van een schip en van weer en wind even weinig ver- daar kwam vestigen, dadelijk nadat de nieu- hadden als hij van 't smeden van èen we polder ingedijkt en 't kanaaltje gegraYen 13^.™rom nad rijn d gebr. 't v was. Veertig jaren lang, tenzij de water in cle vaarten gestremd had, met- zijn zwaar beladen schuit eiken Maan dagmorgen naar de stad en keerde ongeladen terug naar zijn haventje, iederen Donderdag middag. Als een fiksche, jonge kerel, met merg in zijn knoken en kracht in zijn spieren begon hij en met frisschen moed volbracht hij elke week zijn zware taak. Met een gevoel van rust en vrede in zijn binnenste zat hij eiken Zondag zijn pijp te rooken voor 't lage ven ster, aangebracht in den voorgevel van zijn woninkje, vanwaar hij een ruim uitzicht had over den rijdom van de vette polderlanden Steeds viel ze hem licht, zijn zware taak. maar de laatste weken, weken van stagen ferbeid met maar korte rustpoozen, zooals ze ieder najaar kwamen na afloop van den oogst had hij gemerkt niet meer de taaie, sterke kerel te zijn van steeds, de man van stavast, die trots lange werkdagen en korte nachten onvermoeibaar was. 's Maandagsmorgeiis in de vroegte, als hij aan 't roer stond om zijn schuit, door zijn knecht getrokken, te sturen langs de boorden van het poldervaartje, gevoelde hij, ondanks den pas genoten rust van den stillen Zondag, steeds nog in zijn lichaam de sporen der ver moeidheid van de afgeloopen week. En 't ging er wel weer doorheen als. hij in de stad zijn schuit aan de drukke kade had gemeerd en afdaalde in 't ruim om de rappe sjouwerlui te helpen de zware zakken op dè sterke schou ders te leggen, maar als hij uitgeladen was 's Dinsdags, gevoelde hij dubbel dat 't hem te zwaar werd langzamerhand. ,,'t Gaat niet langer jong", zei hij op een Zondagmiddag, nadat hij gedurende twee da gen van druk gesjouw met zware zakken tar we, het uiterste van zijn lichaam gevergd had, tegen zijn. neef, die nu en dan eens van het verre dorp kwam gestapt, om te zien hoe t hem verging in de eenzaamehid van den pol der. ,,'t Zie 't je wel aan," zei de neef, „je mot wat méér rust gaan nemen de ouwe dag begint te komen. „Och wat, ouwe dag", vond hij norsch, k ben pas drieënzestig". „Nou, dat 'sal een heel end as je hard ppu- teren mot as 'k jou was nam 'k 'n groote knecht en 'k ging er zelf wat bij om loopen „En dan nummer twee worden op m n schuit, waar 'k altijd nummer een geweest benNee —dan ga 'k nog liever rentenieren „Ken je dat dan?" naar 't vorikengespat en 't luisteren naai 't oorverdoovend geklop, liep hij op een morgen het dorp uit en ging naar de haven, een kwar tier gaans daar buiten gelegen, waar hij een paar schepen wist. Hij hield het niet langer uit bij die gewone burgermenschen, hij moest eens weer een schip zien en met een schipper praten. Heel .den voormiddag bracht hij aan de haven zoek, liep loopplank op en loopplank af, daalde tegen koiiietijd op uitnoodiging van een schippersvrouw mee ai in haar voor onder en zat aan het lage tafeltje met den ou den schipper het honderd uit te praten over de avonturen, die je beleven kunt op schip, over strenge winters, die er vroeger geweest waren en hen weken aaneen tot stil liggen ge noodzaakt hadden, over de kansen van het weer en over de duurte van een nieuwe tui- gage. teeds glimlachend in zichzelf over den ge- zelligen voormiddag, dien hij had dooige- bracht, ging hij tegen etenstijd naar huis te rug en zette zich, opgewekt van stemming te genover zijn huishoudster aan het middag maal. „Wat kijk je vroolijk vandaag, baas zei ze, zich verheugend over zijn goed humeur. Hij vertelde haar van de wijze waarop hij zijn morgen had "doorgebracht en zij, blij dat er tenminste nog wat was waaraan hhij ple- zier had, ried hem dien middag eens bij zijn eigen haventje in den polder te gaan kijken, 't was wel ver, maar als hij bedaard liep kon hij 't toch best doen. Verrast keek hij haar aan en prees haar wijl ze op dat idee kwam. Dom dat hij zei*, nooit nog daarop gekomen was t kwam bepaald omdat dè afstand hem stpeds een on overkomelijk bezwaar had geschenen. Maar ze had gelijk, als hij bedaard hep was t niets, zoo'n drie kwartier Jieen en terug. En 't was net Donderdag, in den middag zou t 9chip binnenkomen. Zoodra 't eten gedaan was, verwisselde hij zijn klompen tegen schoenen, gen zijn duffelse pijjekker en liep- h<rt dorp uit, den eenzamen polder m steeds zich maar verheugend dat hij weer tens op zijn eigen oude, trouwe schuit zou staan. Nu, nu hij verlangen naar- zijn haventje en zijn schuit grooter voelde worden, naarmate hij verder den eenzamen weg afging, die verlaten lag tusschen de grauwe akkerlanden, wist hij wat ivci mj tu uv oiciu uci </iv I J A n lnnz-laviion ofatin 11AC

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 2