DE OORLOG. Tabak J. R: Keuss. DAGBLAD VOOR A! KMAAR EN OMSTREKEN. 200 Honderd m achttiende jaargang. 191$ DUITSCHLAND. MILITIE, LANDWEER en LANDSTORM, RUSLAND. GRIEKENLAND. VARIA. Ateepatsurüs m 3 maanden 1 1.— fr. p. post f 1.25. Advertentieprijs 12*ct. p. regel, groote letters naar plaatsruimte. Brieven fr. N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v.b. HERMs. COSTER 5 ZOON, Voordam C 8. Telefnr. 3, VRIJDAG 25 AUGUSTUS. FRANKRIJK. NEDERLAND. ALKMAAR, 25 Augustus. Het belangrijkste nieuws van beden is, dat de Russen een inval hebben gedaan in Moesj (welke stad de Turken in den nacht van 7 op 8 Augustus, evenals Bitlis, hadden heroverd) en in de buurt van Rayatt, dat is bij Mosoel aan den spoorweg van Bagdad, gedeelten van een Turksche divisie hebben omsingeld en daarbij 2500 gevangenen hebben gemaakt. De stad Moesj moet zonder veel tegenstand bezet zijn. De zich bij Bitlis en oostwaarts daarvan bevindende Turken zullen wel in een hachelijke positie verkeeren en het is geenszins onmogelijk, dat het ten oosten van Bagdad bij Kerasandkjah opereerende leger tot - den terugtocht wordt gedwongen. De toestand op hej Aziatische oorlogstooneel kan dus weldra een belangrijke wijziging on dergaan. Het is wel merkwaardig, dat deze mogelijkheid zich voordoet op het OQgm- blik, waarop op het oostelijk oorlogstooneel stilstand heerscht Toen het Russisch offen sief zich daar het krachtigst deed gelden, wonnen de Turken terrein en nu de Russen in het Oosten niet meer opschieten, treden zij met succes op in het Zuiden, Geruchten gewagen van landingsplannen in Alexandrette, het eindpunt van den Bag- dad-spoorweg aan de Middellandsche Zee, van waaruit Britsche troepen de Russen te hulp zouden willen komen. Zou na de erva ringen op Gallipoli en in Mesopotamië zulk een 'voornemen inderdaad bestaan? In het Westen hadden loopgraven-gevech1 ten plaats, waarbij de Franschen het laatste deel van het dorp Maurepas, dat zich nog in Duitsche handen bevond,' veroverden en hun linie 200 M. vooruitbrachten over een front van 2 K.M., terwijl de Engélschen zuidelijk van Thiepval vorderingen maakten over een breedte van 200 M. en .een loopgraaf van 250 M. veroverden. De artillerie-actie wijst op pogingen, om het front te verbreeden. In de Fransche pers wordt er op aangedrongen veel meer zwaar snelvuurgeschut te maken, ten einde over een breed front een doorbraak te kunnen beproeven. Daarbij wordt ver klaard door den bekenden schrijver An- dré Tardieu in de Petit Parisien dat uit aanvankelijk door de entente gekoesterde il lusies de vertraging in de krijgsverrichtin gen ai de verliezen zijn voortgekomen. Men is in Duitschland natuurlijk zeer in genomen met den behouden terugkeer van de Deutschland". Te Bremen werd de aankomst van den handelsonderzeeër voor de monding van de Weser even na zeven uur 's avonds bekend. Dit bericht veroorzaakte natuurlijk groote vreugde en voldoening. Als bij tooverslag kwam de feeststemming ia de geheele stad boven. In de laatste dagen had herhaaldelijk het gerucht geloop-en, dat de „Deutschland" reeds de Weser zou zijn opgevaren. Honder den en honderden menschen brachten dag aan dag vele uren aan het strand door om niet het oogenblik van de aankomst te mis sen. De stoomschepen naar Bremerhaven waren overvol. De redactiebureaus der dag bladen werden met navragen overstelpt. Ook de chefs der Ozean Reederij hadden moeite en werk om alle mondelinge en telefonische vragen te bantwoorden. Bij een betrekkelijk langerea duur van de .terugreis moeten worden in aanmerking ge nomen, dat het nog niet bekend is hoel ang kapitein König zich nog in de nabijheid der Amerikaansche kust heeft opgehouden en welke zigzagwegen hij heeft moeten nemen om de op de loer liggende Engelsche sche pen te misleiden. De reederij heeft over alles wat met de onderzeeboot „Deutschland" in verband staat, tot nu toe een gerechtvaardigd stilzwijgen bewaard. Dit geschiedde bij de uitreis evenals bij de thuisreis. Dit stelsel heeft bewezen het juiste te zijn. Dat de „Deutschland" zou terugkeeren, ijle ALKMAARS CHE OVERAL VERKRIJGBAAR. heeft in Bremen bijna niemand betwijfeld. Op het oogenblik ligt de „Deutschland" nog aan de monding van de Weser voor anker. De opvaart naar Bremen zou heden op fees telijke wijze plaats hebben. De soc.-dem. „Vorwarts" schrijft: „Enge land zal nu gaan inzien, dat zijn strenge af- sluiiingsmaatregelen tegen Duitschland niets vermogen." De Köln. Ztg. maakt de opmerking, dat uit het varen aan het oppervlak der zee op 4100 van de 4200 zeemijlen bewijst,hoeveel gapingen er in Engelanas beheersching der zee nog zijn. Voorts wordt nog medegedeeld, dat de uit reis 17, de thuisreis 21 dageu heeft geduurd. Volgens de Köln. Ztg. hebben vele onder zeeërs zich verleden jaar herfst, toen het vooruitzicht op ten minste nog een jaar oor- opleggen, omdat zijn legem meer gereed wa ren dan de onze, wat betreft hét effectief van gewapen-den, geoefendeni en kaders, zooals ook wat aangaat oorlogsmateriaal en fabrieken, bestemd om dat materiaal gedurende de ope raties te vervangen. Ook omdat de positie van Duitschland tusschen de geallieerden in 't Oosten en 't Westen het in staat stelde oni nut te trekken van zijn bewonderenswaardig spoorwegnet, om lang zijn bjnnenlandsche lijnen temanoeuvreeren en de massa's zijner troepen nu eens naar het eene punt te bren gen, dan weer naar het andere, en eindelijk, omdat- de Keizer-Generalissimus volkomen vrij was om naar zijn wil te beschikken over al de krachten van Duitschland en Oostenrijk, en zelfs om ze napr auttelooze slachtingen te zenden Dank zij die voordeelen heeft het Duitsche oppercommando kunnen trachten onze eerste concentratie -in verwarring te brengen door ons van 't Noorden uit aan te vallen-, door België, door ons tot den slag van Charleroi,, toer! tot dien aan de Mame te dwingen, toen tot den loopgravenoorlog, door zich achter de Aisne in teg raven. Het is dit commando, dat vervolgens de talrijke veldslagen had gewild, bestemd om de noordelijken vleugel van ons leger lam te slaan. Al die plannen, die ten doel hadden-, binen enkele weken de eclatante overwinning van Duitschland te verzekeren, en die gebaseerd waren op een verkeerde ap- préciatée van onze legers, ten gevolge der ge beurtenissen van 1870, zijn gebroken op de merkwaardige, energieke afweringen van ons oppercommando, op de kielbloedigheid, de waakzaamheid, de promptheid van beslissing van generaal- Joffre, op den blik en de kracht van zij luitenants, op de dapperheid, het en- train, de wonderbaarlijke heldhaftigheid van onze soldaten. Zij hebben geleid tot de glorie van onze legers. Maar het is daarom toch niet minder waar, dat wij veroordeeld waren cm te pareeren, en dat het initiatief voortdurend is geweest bij het Duitsche oppercommando. En hetzelfde is het geweest op het Russi- schef ront van het moment af, waarop de kei zer, er zich to? bepalende om onze Fransch- Engelsche legers te surveilleeren, die ver plicht waren op kanonnen en munitie te wach ten, zich naar de Russen heeft gekeerd, om Polen te overweldigen, en vooral om hel le ger van onze groote bondgenooten te verplet teren, te vernietigen. Maar ook daar zijn de energiek aftocht-manoeuvres van den groot vorst Nicolaas er in geslaagd het Duitsche plan te verijdelen en om in al zijn integriteit den samenhang, de bewonderenswaardige vastheid der Russische legers te handhaven In 't begin van 't jaar 1916 kon men con- stateeren, dat, al waren zij voortdurend Ver plicht geweest om het initiatief van den vij and te ondergaan, de oppercommando's der geallieerden er in geslaagd waren om het op al hun fronten af te weren en1 tegelijkertijd, dat hun situatie zich ruimschoots had verbe terd. De Russiche legers, talrijker dan ooit, merk waardig gecommandeerd, vol vuur en dapper heid hadden reeds talrijke ravitajlleeringen in wapenen, in munitie en in kanonnen ont vangen'. Op het Itaiiaansche front was alles kalm gestemd, in afwachting van het gunsti ge seizoen, om het offsief te hrenemen. Te Sa- loniki wachtte men op het binnentreden in de gen. linie van de heldhaftige Servische versterkin- Op het Fransche front was de vooruitgang enorm. De bewonderenswaardige krachtin spanningen' van Groot-Grittanië hadden hun vruchten gedragen. Talrijke Engelschei egers merkwaardig georganiseerd, gewapend, ge commandeerd, door, den dappersten geest be zield, waren ons front komen versterken en strekten zich thans uit van af ons Franco- Belgische corps bij Dixmuiden tot aan de Som-me. Deze machtige versterking had ons in staat gesteld om verscheidene van onze elite, armeecorpsen aan hetf ront te onttrekken die, onder een- hen waardig commando, een van de allerkostbaarste massa's vormde om mede tem anoeuvreeren. Aan den anderen kant vloeiden onze muni tie, onze kanonnen1, onze oorlogsproviand van allerlei aard ons toe, evenals die van onze nversaagde bondgenooten, de Engelschen. De ure was gekomen om er aari te denken, den Duitschers het initiatief te ontrukken, dat zij tot nu toe hadden kunnen behuoden, en om in del en-te een algemeen offensief op alle punten! te beginnen, om te realiseeren wat on ze president van den ministerraad zoo juist gedefinieerd heeft, de eenheid van actie op het eenheid yan front. Onze vijanden hebben er de lucht van ge kregen en hebben niet geaarzeld om onze be doelingen te dwarsboomen, door onmiddellijk het initiatief te nemer, tot een sensationeele operatie. Vandaar de aanval op Verdun, voor bereid met een luxe van artillerie en van troe pen zonder voorbeeld en die desniettemin, na een) begin van succes, verijledl is door den be- slissaiden geest van generaal du Costelnau, de energie van Pétain en de sublieme dapper heid, toewij'ding en heldhaftigheid onzer sol daten. De Duitschers, dit dient te worden toege geven, hebben moedig volgehouden. Hun aan vallen hebben1 zich met woede opgevolgd. Maar hun verliezen zijn enorm geweest, zij hebben him beste reserves uitgeput. Zoodat op het oogenblik, nu de geallieerden hun „een heid van actie op eenheid van front" verwe zenlijken en op al de opratietooneelen dapper vooruitdringen, de Oostenrijkers-Duitschers een troepen genoeg meer hebben' om met be-' uLp van hun binnenlandsche spoorweglijnen in massa's te reageeren en het initiatief te hernemen. Het initiatief is définitief naar het andere kamp overgegaan. Het is thans aan hun om den stoot te pareeren. Dat is het, wat ons veroorlooft,niet om overwinning te kraaien-. Lloydi George heeft het zoo juist aan de sol daten van Frankijrk geschreven: „dappere maneni beroemen- zich niet van te voren op het succes, -dat zij hopen, maar om, met algeheel vertrouwen deg roote gebeurtenissen tegemoet te zien, die zich gedurende het derde jaar, en stellig het laatste jaar vand en oorlog zullen ontwikkelen. De Burgemeester Tan Alkmaar brengt ter kennis van belanglieb» benden, dat de'uitbetaling der ver» goediugen, loopende over het tijdvak van ld tot en met 25 Augustus, zal plaats hebben ten Stadhnize op Zaterdag 26 Augustus a.s., voor zoo veel de MILITIE betreft van 10—11 uur en voor zooveel de LANDWEER en den LANDSTORM aangaat van 11—13 uur. Alkmaar, 23 Aug. 1918. De Burgemeester voornoemd, G. RIPPING. EE'N SUCCES DER RUSSEN IN DEN KAUKASUS. Het officieele Russische communiqué van gisteren meldt Ons offensief ten westen van het Wanmeer ontwikelt zich. Ten noordoosten van Moesj bezetten wij de streek Van het dorp Airindjvank. In de streek van Mossoel versloegen wij bij het dorp Rayatt de vierde Turksche divisie, en- namen na omsingeling twee regimenten gevangen-, van welke met den commandant en den staf. Wij veroverden kanonnen, machinegeweren en talrijke andere buit. Volgens nadere berichten, binnengekomen na het gevecht in de streek van Rayatt, waar wij afdeelingen van de 4de Turksche divisie omsingelden, namen wij het 11e Turksche re giment gevangen, n. 1. den commandant, 50 officieren en 1600 soldaten, alsmede bijna de geheele rest van het 11de Turksche regiment, met twee officieren' van den staf verscheiden hoofdofficieren en- 650 soldaten. In dit ge vecht veroverden wij drie kanonnen en drie machinegeweren. DE VERKIEZINGEN. De Times verneemt d.d. gisteren- uit Athene De heer Venizelos heeft mij- verteld, dat hij voor 'de invasie der Bulgaren in Macedonië had verwacht, dat zijn partij, bij de algem. verkiezingen in de Kamer 214 van de 330 zetels zou krijgen. Nu evenwel gelooft hij, dat het niet mogelijk zal zijn verkiezingen te hou den, althans niet in de districten, die door de Bulgaren zijn bezet. Dezen zullen wel nog verder naar het Zuiden doordringen, mis schien wel tot Larissa. EEN KRANIGE FRANSCHE KNAAP. De Matin vertelt van een kleinen jongen van dertien jaar, Léon -Marie, te Ouistreham, een klein dorp, ergens bij de Fransche kust, die alleen de zeven hectaren grond van zijü vader bebouwt. De vader is in den oorlog zwaar gekwetst en ongeschikt om te werken uit iDuitschland teruggekomen1. Een jaar ver zorgd het kind nu al de bezitting, het heeft geploegd,- gezaaid en geoogst. Als hij zijn' paard Rouflotte, een grijzen appelschimmel, wil inspannen, moet hij ergens op gaan staan anders kan hij het paard niet ia het tuig krij gen. De oogst van den kleinen man is vrij goed uitgevallen, dè aardappe.en waren uit stekend, boekweit en andere gewassen zeer voldoende. Alleen het koren had Léo te laat gezaaid en de kraaien .hadden het zaad weg gepikt. VROUWEN WEGENS SPIONNAGE DOODGESCHOTEN Als twee hetzeifde doenschrijft de Kli nische Zeitung boven pen bericht, dat ze van de Fransche grens heeft: Den 22en is te Marseille ah spion doodge schoten' de 28-jarige Luise Praadt, wier hoo- ger beroep op het doodvonnis van den krijgs raad door het hof van cassatie was verwor pen. Welk een campagne van verontwaardiging zegt de K. Ztg., heeft de entente-pers in scè ne gebracht wegens de terechtstelling van Edith Cavell, die in eet} wettige procedure door een krijgsraad was, ter dood veroordeeld wegens voortgezette hoogverradelijke hande lingen en spinnoage. Over de terechtstelling van Luise Pfaadt, wier naam op Duitsche afkomst duidt, verliest de Fransche pers geen woord. KORTE BERICHTEN. De Times emeemt, dat een1 afdeeling Albaneezen in Saloniki is aangekomen. Aan del ijst dergenen, bi) wie z. g. Engel sche bokking verkrijgbaar is, moeten worden toegevoegd: C. BENJAMIN, Stuartstraat 37. P^ DE GRAAF; Verl. Landstraat 18, G. HOVESTAD, Klein Nieuwland 37. J, NOORDZIJ, Scharloo 7. P. POORTER, Lindenilaan 5, M. SCHEEPMAKER, Spoorstraat 62. J TJEERTJES, Vér. Landstraat 14. ;H. J VASKE, Verdronkenoord 90. J. F. VASKE, Verdronkenoord 80. Alkmaar, 25 Aug. 1916. De Wethouder, Voorzitter der Raads commissie van advies inzake de Levens middelenvooiziening, J. F. LUBBE. Mst 20 ct. ©©rlos'sfoeslag ©p abfinnementsprijs per 3 maarnd'm ataawft log en een verscherpte blokkade zich opende, de vraag gesteld, of ze niet konden doen can het land te voorzien. Men wist, dat de onderzeeërs konden varen, zooals gebleken was op de onafgebroken vaart Wilhelmsha- fenKonstantinopel. Ook waren er kleine ladingen overgebracht, b.v. van Fiume naar Konstantinopel. Niet zelden was een onder zeeër een maand lang onderweg gebleven, zone'~r-haar voorraad aan te vullen. Maar de handelsonderneming bracht nieu we moeilijkheden. De booten moesten zoo veel lading mee kunnen nemen, dat de kosten goed gemaakt werden; zelfs wilde men winst behalen. Er moest bekwame bemanning zijn, die niet tot de oorlogsmarine behoorde. Men moest zich van te voren in Amerika van een behoorlijke vracht voor de thuisreis verzeke ren en die, onbemerkt, op zekere punten op slaan om ze snel te kunnen laden. Die taak is opgelost door de firma A. Schumacher Co. te Baltimore, vertegenwoordigster van de Noordduitsche Lloyd, en de heeren Hil- ken, haar leiders, kapitein Hinsch van de Lloyd en anderen Intusschen had de heer Alfred Lohmann, destijds voorzitter van de kamer van, koop handel te Bremen, bij werven nagevraagd of de bouw van een onderzeeër, die 400— 500 ton lading kon voeren, mogelijk was. Mid den Septanber ontwierp de Weser-werf te Bremen een plan. Ze wilde in October be ginnen als ze elf maanden voor den bouw kreeg. In korter tijd kon ze het, daar zij geen motoren had, niet doen. Gelukkig kon de,on dernemer beter terecht bij de Germania-werf van Krupp te Kiel, waar dergelijke plannen reeds gerijpt en zelfs, bij wijze van proef, uitgevoerd waren. Ze had een onderzeeër van 600 ton ontworpen en maakte zich sterk die in zes maanden te bouwen. Dat aanbod nam men aan. De Bremer heeren vormden een stichtings- syndicaat, waaraan uitsluitend deelnamen de Noordduitsche Lloyd en de Duitsche Bank, elk met 750,000 mark en de heer Lohmann met 500,000 mark. Met dat kapitaal van twee millioen mark, dat men opzettelijk niet hoo- ger wilde hebben, werd de naaïnlooze ven nootschap Duitsche Oceaanreederij opgericht. Toen deze vennootschap op 8 November 1915 werd ingeschreven, stond de „Deutsch land'" reeds met de spanten op stapel en be gon de bouw van de „Bremen", door de Ger mania-werf om het werk te bespoedigen op gedragen aan de Flensburger werf. De mo toren en andere machines maakte de Germa nia-werf zelf. Na zes maanden lag het eerste schip duik- baar in de haven van KieL Na zorgvuldige proefvaarten, die anderhalve maand duurden en waarop de bemanning was geoefend, kon deuitreis worden aanvaard. De Germania-werf, waaraan de Köln. Ztg. de eer geeft, het eerst de vrachtonderzeeër bedacht te hebben, bouwde in 1902 haar eer ste onderzeeër, 'een kleine bodem van 17 ton,' die naar Rusland ging en tegen de Japanners is opgetreden. Daarna heeft zij tal vaa onder zeeërs gebouwd voor Rusland, Oostenrijk,' Noorwegen en Italië. De Köln, Ztg. zegt, dat de lading, waar mee de jjEteutschland" uitvoer, een aingege- ven waarde van 60 millioen mark had. Ze heeft, naar de Köln. Ztg. herinnert, gummi en nikkel mee teruggebracht, en een post, waar de Engelschen met de vingers zijn afge bleven, zegt het blad. De Keizer en de president van den Rijks dag zonden telegrammen van gelukwensch. SUPER-ZEPPELINS. Lord Montagnu of Beaulieu heeft In een redevoering gezegd, dat Duitechland nu Su per-Zeppelins bouwt, waarvan er in het begin of het midden van October drie of vier klaar zouden zijn en een er van' reeds over de Noord zee heeft gemanoeuvreerd. Ze hebben' twee millioen kubieke voet inhoud en zijn ongeveer 235 M. lang. Hun maximumsnelheid is meer dan 100 K. M, Met halve lading kunnen ze 5000 K. M. afleggen. Ze. zouden vijf ton bommen naar Engeland kunnen meenemen. Zoover spreker wist konden ze na uitwerping van hun last 5000 M. hoog stijgen. De ma chines zijn van ruim 15000 P. K. Ze zijn be wapend met snelvuurders en machinegeweren (deze ook boven- op het omhulsel). DE DUITSCHEN SCHEEPSBOUW. Onder leiding van de „Hapag" wordt een nieuwe scheepswerf opgericht met een kapi taal van één millioen mark, voor den bouw van snelvarende vrachtschepen van eenzelfde type, zooals het bij den Engelschen1 werfbouw geschiedde. De deskundige leiding berust bij de ingenieurs Gatgens en Von Warnholtz. HET INITIATIEF. De bekende Fransche Generaal Zurlinden schrijft in de „Gaulois": „Om de geheele poriée te begrijpen' van de gebeurtenissen, waaraan wij gaan deelnemen in het derde jaar van onze krachtsinspanning van onze force, moetm en zich herinneren, dat de oorlog voor alles een strijd is van Wil len. Het is door het initiatief der krijgsope ratie te nemen, het initiatief van den veldslag zijn wil trachtten de op te leggen aan den' te genstander, datm en tot het succes komt. Vanaf het begin van den oorlog tot aan de laatste tijden, heeft het initiatief toebe hoord aan het hooge Duitsche oppercomman do. Het heeft ons zijn manoeuvres, zijn aan vallen, zijn wijze van oorlogvoeren kunnen Het in commissie bijeengekomen Lands- ting verwierp den' verkoop der Deenscke Antillen. De Itaiiaansche schoener Elios is ge zonken. Wegens gebrek aan papier moesten de bladen in Hongarije in kleiner omvang ver schijnen» Gisteren verschenen ze weer met evenveel bladen als te voren. Er schijnt bij nader in zien genoeg papier te zijn. Te Bellijn zijn op het oogenblik 400 vrouwen als postiljon werkzaam. De post is met hun werk zeer ingenomen. Zij besturen de paarden voortreffelijk. Ze gebruiken de zweep maar zelden, de liefde voor het paard spreekt uit haar handelingen. De vrouwen zijn slechts in dienst genomen voor zoolang de oorlog duurt. Het zijn meest echtgenooten van sol daten te velde. De Russische minister van financiën Bark is uit het hoofdkwartier, waai' hij met den tsaar santen is geweest, terug. Hij deelt mede, dat hi) in Italië, Japan, Zweden ea Noorwegen een milliard roebel aan leemt* gen heeft gesloten. VERVOER VAN INLANDSCHE TARWE, GERST EN HAVER. De Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft aan den Minister van Water staat geschreven, dat hij heeft gemeend bij de regeling vani den graanoogst 1916 bet verbod van. uitvoer uit eene gemeente van in landsche rogge en roggemeel te moeten uit breiden tot inlandsche tarwe, gerst en haver. Slechts in die gevallen mogen gemelde arti kelen uit een gemeente worden vervoerd, wanneer bij de verzending uit den vracht brief of uit eenige verklaring door de betref fende broodcommissie, den betreffenden bur gemeester of de door den Minister met de verzameling of distributie belaste personen blijkt, dat die granen worden verzonden met eene door of namens den Minister aan dat vervoer gegeven bestemming, zooals bijvoor beeld het vervoer uit eene bepaalde gemeente naar provinciale- of rijksopslagplaatsen of vandaar uit verder naar elders of direct van de en? gemeente naar de andere telkens als zulk een vervoer voor de 'goede distributie der granen noodzakelijk wordt geacht De Minister verzoekt zijn collega mede werking te verleenen bij dezen maatregel door aan beheerders der openbare middelen van vervoer in het geheele land de opdracht te doen geven, slechts die partijen inlandsche rogge, tarwe, gerst en haver voor het ver voer aan te nemen, van welke duidelijk blijkt, dat zij bovenvermelde bestemming hebben. DE VISSCHERIJ-KWESTIE. De-burgemeester van een der visschers- plaatsen ontving Woensdagavond het vol gend telegram, deelt de Haagsche Nieuwe Courant mede: „De Minister van Buitenlandsche Zaken verwacht een beslissing over de visscherij- kwestie binnen een week. Als de beslissing ongunstig uitvalt, zal de regeering tusschen- beide komen om den terugkeer der visschera te bewerken." Tot goed begrip van de visscherijkwestie diene, dat het vrij laten van voor het Engel sche prijshof gebrachte stoomtrawlers, na aanneming door de reeders van door Enge land gestelde voorwaarden, alleen betreft de zeven op IJsland varende stoomtrawlers, die bij terugkomst van de visscherij werden op gebracht en niets uitstaande heeft met het groote aantal opgebrachte stoom- en zeil-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 1