DE OORLOG.
Tabak J. R: Keuss.
DAGBLAD VOOR A! KMAAR EN OMSTREKEN.
200
Honderd m achttiende jaargang.
191$
DUITSCHLAND.
MILITIE, LANDWEER en LANDSTORM,
RUSLAND.
GRIEKENLAND.
VARIA.
Ateepatsurüs m 3 maanden 1 1.— fr. p. post f 1.25. Advertentieprijs 12*ct. p. regel, groote letters naar plaatsruimte. Brieven fr. N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v.b. HERMs. COSTER 5 ZOON, Voordam C 8. Telefnr. 3,
VRIJDAG 25 AUGUSTUS.
FRANKRIJK.
NEDERLAND.
ALKMAAR, 25 Augustus.
Het belangrijkste nieuws van beden is, dat
de Russen een inval hebben gedaan in Moesj
(welke stad de Turken in den nacht van 7 op
8 Augustus, evenals Bitlis, hadden heroverd)
en in de buurt van Rayatt, dat is bij Mosoel
aan den spoorweg van Bagdad, gedeelten van
een Turksche divisie hebben omsingeld en
daarbij 2500 gevangenen hebben gemaakt.
De stad Moesj moet zonder veel tegenstand
bezet zijn. De zich bij Bitlis en oostwaarts
daarvan bevindende Turken zullen wel in
een hachelijke positie verkeeren en het is
geenszins onmogelijk, dat het ten oosten van
Bagdad bij Kerasandkjah opereerende leger
tot - den terugtocht wordt gedwongen.
De toestand op hej Aziatische oorlogstooneel
kan dus weldra een belangrijke wijziging on
dergaan. Het is wel merkwaardig, dat deze
mogelijkheid zich voordoet op het OQgm-
blik, waarop op het oostelijk oorlogstooneel
stilstand heerscht Toen het Russisch offen
sief zich daar het krachtigst deed gelden,
wonnen de Turken terrein en nu de Russen
in het Oosten niet meer opschieten, treden
zij met succes op in het Zuiden,
Geruchten gewagen van landingsplannen
in Alexandrette, het eindpunt van den Bag-
dad-spoorweg aan de Middellandsche Zee,
van waaruit Britsche troepen de Russen te
hulp zouden willen komen. Zou na de erva
ringen op Gallipoli en in Mesopotamië zulk
een 'voornemen inderdaad bestaan?
In het Westen hadden loopgraven-gevech1
ten plaats, waarbij de Franschen het laatste
deel van het dorp Maurepas, dat zich nog in
Duitsche handen bevond,' veroverden en hun
linie 200 M. vooruitbrachten over een front
van 2 K.M., terwijl de Engélschen zuidelijk
van Thiepval vorderingen maakten over een
breedte van 200 M. en .een loopgraaf van 250
M. veroverden. De artillerie-actie wijst op
pogingen, om het front te verbreeden. In de
Fransche pers wordt er op aangedrongen
veel meer zwaar snelvuurgeschut te maken,
ten einde over een breed front een doorbraak
te kunnen beproeven. Daarbij wordt ver
klaard door den bekenden schrijver An-
dré Tardieu in de Petit Parisien dat uit
aanvankelijk door de entente gekoesterde il
lusies de vertraging in de krijgsverrichtin
gen ai de verliezen zijn voortgekomen.
Men is in Duitschland natuurlijk zeer in
genomen met den behouden terugkeer van de
Deutschland".
Te Bremen werd de aankomst van den
handelsonderzeeër voor de monding van de
Weser even na zeven uur 's avonds bekend.
Dit bericht veroorzaakte natuurlijk groote
vreugde en voldoening. Als bij tooverslag
kwam de feeststemming ia de geheele stad
boven. In de laatste dagen had herhaaldelijk
het gerucht geloop-en, dat de „Deutschland"
reeds de Weser zou zijn opgevaren. Honder
den en honderden menschen brachten dag
aan dag vele uren aan het strand door om
niet het oogenblik van de aankomst te mis
sen. De stoomschepen naar Bremerhaven
waren overvol. De redactiebureaus der dag
bladen werden met navragen overstelpt. Ook
de chefs der Ozean Reederij hadden moeite
en werk om alle mondelinge en telefonische
vragen te bantwoorden.
Bij een betrekkelijk langerea duur van de
.terugreis moeten worden in aanmerking ge
nomen, dat het nog niet bekend is hoel ang
kapitein König zich nog in de nabijheid der
Amerikaansche kust heeft opgehouden en
welke zigzagwegen hij heeft moeten nemen
om de op de loer liggende Engelsche sche
pen te misleiden. De reederij heeft over alles
wat met de onderzeeboot „Deutschland" in
verband staat, tot nu toe een gerechtvaardigd
stilzwijgen bewaard. Dit geschiedde bij de
uitreis evenals bij de thuisreis. Dit stelsel
heeft bewezen het juiste te zijn.
Dat de „Deutschland" zou terugkeeren,
ijle
ALKMAARS CHE
OVERAL VERKRIJGBAAR.
heeft in Bremen bijna niemand betwijfeld. Op
het oogenblik ligt de „Deutschland" nog
aan de monding van de Weser voor anker.
De opvaart naar Bremen zou heden op fees
telijke wijze plaats hebben.
De soc.-dem. „Vorwarts" schrijft: „Enge
land zal nu gaan inzien, dat zijn strenge af-
sluiiingsmaatregelen tegen Duitschland niets
vermogen."
De Köln. Ztg. maakt de opmerking, dat
uit het varen aan het oppervlak der zee op
4100 van de 4200 zeemijlen bewijst,hoeveel
gapingen er in Engelanas beheersching der
zee nog zijn.
Voorts wordt nog medegedeeld, dat de uit
reis 17, de thuisreis 21 dageu heeft geduurd.
Volgens de Köln. Ztg. hebben vele onder
zeeërs zich verleden jaar herfst, toen het
vooruitzicht op ten minste nog een jaar oor-
opleggen, omdat zijn legem meer gereed wa
ren dan de onze, wat betreft hét effectief van
gewapen-den, geoefendeni en kaders, zooals ook
wat aangaat oorlogsmateriaal en fabrieken,
bestemd om dat materiaal gedurende de ope
raties te vervangen. Ook omdat de positie
van Duitschland tusschen de geallieerden in
't Oosten en 't Westen het in staat stelde oni
nut te trekken van zijn bewonderenswaardig
spoorwegnet, om lang zijn bjnnenlandsche
lijnen temanoeuvreeren en de massa's zijner
troepen nu eens naar het eene punt te bren
gen, dan weer naar het andere, en eindelijk,
omdat- de Keizer-Generalissimus volkomen
vrij was om naar zijn wil te beschikken over al
de krachten van Duitschland en Oostenrijk,
en zelfs om ze napr auttelooze slachtingen te
zenden
Dank zij die voordeelen heeft het Duitsche
oppercommando kunnen trachten onze eerste
concentratie -in verwarring te brengen door
ons van 't Noorden uit aan te vallen-, door
België, door ons tot den slag van Charleroi,,
toer! tot dien aan de Mame te dwingen, toen
tot den loopgravenoorlog, door zich achter de
Aisne in teg raven. Het is dit commando, dat
vervolgens de talrijke veldslagen had gewild,
bestemd om de noordelijken vleugel van ons
leger lam te slaan. Al die plannen, die ten
doel hadden-, binen enkele weken de eclatante
overwinning van Duitschland te verzekeren,
en die gebaseerd waren op een verkeerde ap-
préciatée van onze legers, ten gevolge der ge
beurtenissen van 1870, zijn gebroken op de
merkwaardige, energieke afweringen van ons
oppercommando, op de kielbloedigheid, de
waakzaamheid, de promptheid van beslissing
van generaal- Joffre, op den blik en de kracht
van zij luitenants, op de dapperheid, het en-
train, de wonderbaarlijke heldhaftigheid van
onze soldaten. Zij hebben geleid tot de glorie
van onze legers. Maar het is daarom toch niet
minder waar, dat wij veroordeeld waren cm
te pareeren, en dat het initiatief voortdurend
is geweest bij het Duitsche oppercommando.
En hetzelfde is het geweest op het Russi-
schef ront van het moment af, waarop de kei
zer, er zich to? bepalende om onze Fransch-
Engelsche legers te surveilleeren, die ver
plicht waren op kanonnen en munitie te wach
ten, zich naar de Russen heeft gekeerd, om
Polen te overweldigen, en vooral om hel le
ger van onze groote bondgenooten te verplet
teren, te vernietigen. Maar ook daar zijn de
energiek aftocht-manoeuvres van den groot
vorst Nicolaas er in geslaagd het Duitsche
plan te verijdelen en om in al zijn integriteit
den samenhang, de bewonderenswaardige
vastheid der Russische legers te handhaven
In 't begin van 't jaar 1916 kon men con-
stateeren, dat, al waren zij voortdurend Ver
plicht geweest om het initiatief van den vij
and te ondergaan, de oppercommando's der
geallieerden er in geslaagd waren om het op
al hun fronten af te weren en1 tegelijkertijd,
dat hun situatie zich ruimschoots had verbe
terd.
De Russiche legers, talrijker dan ooit, merk
waardig gecommandeerd, vol vuur en dapper
heid hadden reeds talrijke ravitajlleeringen
in wapenen, in munitie en in kanonnen ont
vangen'. Op het Itaiiaansche front was alles
kalm gestemd, in afwachting van het gunsti
ge seizoen, om het offsief te hrenemen. Te Sa-
loniki wachtte men op het binnentreden in de
gen.
linie van de heldhaftige Servische versterkin-
Op het Fransche front was de vooruitgang
enorm. De bewonderenswaardige krachtin
spanningen' van Groot-Grittanië hadden hun
vruchten gedragen. Talrijke Engelschei egers
merkwaardig georganiseerd, gewapend, ge
commandeerd, door, den dappersten geest be
zield, waren ons front komen versterken en
strekten zich thans uit van af ons Franco-
Belgische corps bij Dixmuiden tot aan de
Som-me.
Deze machtige versterking had ons in
staat gesteld om verscheidene van onze elite,
armeecorpsen aan hetf ront te onttrekken die,
onder een- hen waardig commando, een van
de allerkostbaarste massa's vormde om mede
tem anoeuvreeren.
Aan den anderen kant vloeiden onze muni
tie, onze kanonnen1, onze oorlogsproviand van
allerlei aard ons toe, evenals die van onze
nversaagde bondgenooten, de Engelschen.
De ure was gekomen om er aari te denken,
den Duitschers het initiatief te ontrukken, dat
zij tot nu toe hadden kunnen behuoden, en om
in del en-te een algemeen offensief op alle
punten! te beginnen, om te realiseeren wat on
ze president van den ministerraad zoo juist
gedefinieerd heeft, de eenheid van actie op
het eenheid yan front.
Onze vijanden hebben er de lucht van ge
kregen en hebben niet geaarzeld om onze be
doelingen te dwarsboomen, door onmiddellijk
het initiatief te nemer, tot een sensationeele
operatie. Vandaar de aanval op Verdun, voor
bereid met een luxe van artillerie en van troe
pen zonder voorbeeld en die desniettemin, na
een) begin van succes, verijledl is door den be-
slissaiden geest van generaal du Costelnau,
de energie van Pétain en de sublieme dapper
heid, toewij'ding en heldhaftigheid onzer sol
daten.
De Duitschers, dit dient te worden toege
geven, hebben moedig volgehouden. Hun aan
vallen hebben1 zich met woede opgevolgd.
Maar hun verliezen zijn enorm geweest, zij
hebben him beste reserves uitgeput. Zoodat op
het oogenblik, nu de geallieerden hun „een
heid van actie op eenheid van front" verwe
zenlijken en op al de opratietooneelen dapper
vooruitdringen, de Oostenrijkers-Duitschers
een troepen genoeg meer hebben' om met be-'
uLp van hun binnenlandsche spoorweglijnen
in massa's te reageeren en het initiatief te
hernemen.
Het initiatief is définitief naar het andere
kamp overgegaan. Het is thans aan hun om
den stoot te pareeren. Dat is het, wat ons
veroorlooft,niet om overwinning te kraaien-.
Lloydi George heeft het zoo juist aan de sol
daten van Frankijrk geschreven: „dappere
maneni beroemen- zich niet van te voren op het
succes, -dat zij hopen, maar om, met algeheel
vertrouwen deg roote gebeurtenissen tegemoet
te zien, die zich gedurende het derde jaar, en
stellig het laatste jaar vand en oorlog zullen
ontwikkelen.
De Burgemeester Tan Alkmaar
brengt ter kennis van belanglieb»
benden, dat de'uitbetaling der ver»
goediugen, loopende over het tijdvak
van ld tot en met 25 Augustus, zal
plaats hebben ten Stadhnize op
Zaterdag 26 Augustus a.s., voor zoo
veel de MILITIE betreft van 10—11
uur en voor zooveel de LANDWEER
en den LANDSTORM aangaat van
11—13 uur.
Alkmaar, 23 Aug. 1918.
De Burgemeester voornoemd,
G. RIPPING.
EE'N SUCCES DER RUSSEN IN DEN
KAUKASUS.
Het officieele Russische communiqué van
gisteren meldt
Ons offensief ten westen van het Wanmeer
ontwikelt zich.
Ten noordoosten van Moesj bezetten wij de
streek Van het dorp Airindjvank. In de streek
van Mossoel versloegen wij bij het dorp
Rayatt de vierde Turksche divisie, en- namen
na omsingeling twee regimenten gevangen-,
van welke met den commandant en den staf.
Wij veroverden kanonnen, machinegeweren
en talrijke andere buit.
Volgens nadere berichten, binnengekomen
na het gevecht in de streek van Rayatt, waar
wij afdeelingen van de 4de Turksche divisie
omsingelden, namen wij het 11e Turksche re
giment gevangen, n. 1. den commandant, 50
officieren en 1600 soldaten, alsmede bijna de
geheele rest van het 11de Turksche regiment,
met twee officieren' van den staf verscheiden
hoofdofficieren en- 650 soldaten. In dit ge
vecht veroverden wij drie kanonnen en drie
machinegeweren.
DE VERKIEZINGEN.
De Times verneemt d.d. gisteren- uit Athene
De heer Venizelos heeft mij- verteld, dat hij
voor 'de invasie der Bulgaren in Macedonië
had verwacht, dat zijn partij, bij de algem.
verkiezingen in de Kamer 214 van de 330
zetels zou krijgen. Nu evenwel gelooft hij, dat
het niet mogelijk zal zijn verkiezingen te hou
den, althans niet in de districten, die door
de Bulgaren zijn bezet. Dezen zullen wel nog
verder naar het Zuiden doordringen, mis
schien wel tot Larissa.
EEN KRANIGE FRANSCHE KNAAP.
De Matin vertelt van een kleinen jongen
van dertien jaar, Léon -Marie, te Ouistreham,
een klein dorp, ergens bij de Fransche kust,
die alleen de zeven hectaren grond van zijü
vader bebouwt. De vader is in den oorlog
zwaar gekwetst en ongeschikt om te werken
uit iDuitschland teruggekomen1. Een jaar ver
zorgd het kind nu al de bezitting, het heeft
geploegd,- gezaaid en geoogst. Als hij zijn'
paard Rouflotte, een grijzen appelschimmel,
wil inspannen, moet hij ergens op gaan staan
anders kan hij het paard niet ia het tuig krij
gen. De oogst van den kleinen man is vrij
goed uitgevallen, dè aardappe.en waren uit
stekend, boekweit en andere gewassen zeer
voldoende. Alleen het koren had Léo te laat
gezaaid en de kraaien .hadden het zaad weg
gepikt.
VROUWEN WEGENS SPIONNAGE
DOODGESCHOTEN
Als twee hetzeifde doenschrijft de Kli
nische Zeitung boven pen bericht, dat ze van
de Fransche grens heeft:
Den 22en is te Marseille ah spion doodge
schoten' de 28-jarige Luise Praadt, wier hoo-
ger beroep op het doodvonnis van den krijgs
raad door het hof van cassatie was verwor
pen.
Welk een campagne van verontwaardiging
zegt de K. Ztg., heeft de entente-pers in scè
ne gebracht wegens de terechtstelling van
Edith Cavell, die in eet} wettige procedure
door een krijgsraad was, ter dood veroordeeld
wegens voortgezette hoogverradelijke hande
lingen en spinnoage. Over de terechtstelling
van Luise Pfaadt, wier naam op Duitsche
afkomst duidt, verliest de Fransche pers geen
woord.
KORTE BERICHTEN.
De Times emeemt, dat een1 afdeeling
Albaneezen in Saloniki is aangekomen.
Aan del ijst dergenen, bi) wie z. g. Engel
sche bokking verkrijgbaar is, moeten worden
toegevoegd:
C. BENJAMIN, Stuartstraat 37.
P^ DE GRAAF; Verl. Landstraat 18,
G. HOVESTAD, Klein Nieuwland 37.
J, NOORDZIJ, Scharloo 7.
P. POORTER, Lindenilaan 5,
M. SCHEEPMAKER, Spoorstraat 62.
J TJEERTJES, Vér. Landstraat 14.
;H. J VASKE, Verdronkenoord 90.
J. F. VASKE, Verdronkenoord 80.
Alkmaar, 25 Aug. 1916.
De Wethouder, Voorzitter der Raads
commissie van advies inzake de Levens
middelenvooiziening,
J. F. LUBBE.
Mst 20 ct. ©©rlos'sfoeslag ©p abfinnementsprijs per 3 maarnd'm
ataawft
log en een verscherpte blokkade zich opende,
de vraag gesteld, of ze niet konden doen
can het land te voorzien. Men wist, dat de
onderzeeërs konden varen, zooals gebleken
was op de onafgebroken vaart Wilhelmsha-
fenKonstantinopel. Ook waren er kleine
ladingen overgebracht, b.v. van Fiume naar
Konstantinopel. Niet zelden was een onder
zeeër een maand lang onderweg gebleven,
zone'~r-haar voorraad aan te vullen.
Maar de handelsonderneming bracht nieu
we moeilijkheden. De booten moesten zoo
veel lading mee kunnen nemen, dat de kosten
goed gemaakt werden; zelfs wilde men winst
behalen. Er moest bekwame bemanning zijn,
die niet tot de oorlogsmarine behoorde. Men
moest zich van te voren in Amerika van een
behoorlijke vracht voor de thuisreis verzeke
ren en die, onbemerkt, op zekere punten op
slaan om ze snel te kunnen laden. Die taak
is opgelost door de firma A. Schumacher
Co. te Baltimore, vertegenwoordigster van
de Noordduitsche Lloyd, en de heeren Hil-
ken, haar leiders, kapitein Hinsch van de
Lloyd en anderen
Intusschen had de heer Alfred Lohmann,
destijds voorzitter van de kamer van, koop
handel te Bremen, bij werven nagevraagd of
de bouw van een onderzeeër, die 400— 500
ton lading kon voeren, mogelijk was. Mid
den Septanber ontwierp de Weser-werf te
Bremen een plan. Ze wilde in October be
ginnen als ze elf maanden voor den bouw
kreeg. In korter tijd kon ze het, daar zij geen
motoren had, niet doen. Gelukkig kon de,on
dernemer beter terecht bij de Germania-werf
van Krupp te Kiel, waar dergelijke plannen
reeds gerijpt en zelfs, bij wijze van proef,
uitgevoerd waren. Ze had een onderzeeër van
600 ton ontworpen en maakte zich sterk die
in zes maanden te bouwen. Dat aanbod nam
men aan.
De Bremer heeren vormden een stichtings-
syndicaat, waaraan uitsluitend deelnamen de
Noordduitsche Lloyd en de Duitsche Bank,
elk met 750,000 mark en de heer Lohmann
met 500,000 mark. Met dat kapitaal van twee
millioen mark, dat men opzettelijk niet hoo-
ger wilde hebben, werd de naaïnlooze ven
nootschap Duitsche Oceaanreederij opgericht.
Toen deze vennootschap op 8 November
1915 werd ingeschreven, stond de „Deutsch
land'" reeds met de spanten op stapel en be
gon de bouw van de „Bremen", door de Ger
mania-werf om het werk te bespoedigen op
gedragen aan de Flensburger werf. De mo
toren en andere machines maakte de Germa
nia-werf zelf.
Na zes maanden lag het eerste schip duik-
baar in de haven van KieL Na zorgvuldige
proefvaarten, die anderhalve maand duurden
en waarop de bemanning was geoefend, kon
deuitreis worden aanvaard.
De Germania-werf, waaraan de Köln. Ztg.
de eer geeft, het eerst de vrachtonderzeeër
bedacht te hebben, bouwde in 1902 haar eer
ste onderzeeër, 'een kleine bodem van 17 ton,'
die naar Rusland ging en tegen de Japanners
is opgetreden. Daarna heeft zij tal vaa onder
zeeërs gebouwd voor Rusland, Oostenrijk,'
Noorwegen en Italië.
De Köln, Ztg. zegt, dat de lading, waar
mee de jjEteutschland" uitvoer, een aingege-
ven waarde van 60 millioen mark had. Ze
heeft, naar de Köln. Ztg. herinnert, gummi
en nikkel mee teruggebracht, en een post,
waar de Engelschen met de vingers zijn afge
bleven, zegt het blad.
De Keizer en de president van den Rijks
dag zonden telegrammen van gelukwensch.
SUPER-ZEPPELINS.
Lord Montagnu of Beaulieu heeft In een
redevoering gezegd, dat Duitechland nu Su
per-Zeppelins bouwt, waarvan er in het begin
of het midden van October drie of vier klaar
zouden zijn en een er van' reeds over de Noord
zee heeft gemanoeuvreerd. Ze hebben' twee
millioen kubieke voet inhoud en zijn ongeveer
235 M. lang. Hun maximumsnelheid is meer
dan 100 K. M, Met halve lading kunnen ze
5000 K. M. afleggen. Ze. zouden vijf ton
bommen naar Engeland kunnen meenemen.
Zoover spreker wist konden ze na uitwerping
van hun last 5000 M. hoog stijgen. De ma
chines zijn van ruim 15000 P. K. Ze zijn be
wapend met snelvuurders en machinegeweren
(deze ook boven- op het omhulsel).
DE DUITSCHEN SCHEEPSBOUW.
Onder leiding van de „Hapag" wordt een
nieuwe scheepswerf opgericht met een kapi
taal van één millioen mark, voor den bouw
van snelvarende vrachtschepen van eenzelfde
type, zooals het bij den Engelschen1 werfbouw
geschiedde. De deskundige leiding berust bij
de ingenieurs Gatgens en Von Warnholtz.
HET INITIATIEF.
De bekende Fransche Generaal Zurlinden
schrijft in de „Gaulois":
„Om de geheele poriée te begrijpen' van de
gebeurtenissen, waaraan wij gaan deelnemen
in het derde jaar van onze krachtsinspanning
van onze force, moetm en zich herinneren,
dat de oorlog voor alles een strijd is van Wil
len. Het is door het initiatief der krijgsope
ratie te nemen, het initiatief van den veldslag
zijn wil trachtten de op te leggen aan den' te
genstander, datm en tot het succes komt.
Vanaf het begin van den oorlog tot aan
de laatste tijden, heeft het initiatief toebe
hoord aan het hooge Duitsche oppercomman
do. Het heeft ons zijn manoeuvres, zijn aan
vallen, zijn wijze van oorlogvoeren kunnen
Het in commissie bijeengekomen Lands-
ting verwierp den' verkoop der Deenscke
Antillen.
De Itaiiaansche schoener Elios is ge
zonken.
Wegens gebrek aan papier moesten de
bladen in Hongarije in kleiner omvang ver
schijnen» Gisteren verschenen ze weer met
evenveel bladen als te voren. Er schijnt bij
nader in zien genoeg papier te zijn.
Te Bellijn zijn op het oogenblik 400
vrouwen als postiljon werkzaam. De post is
met hun werk zeer ingenomen. Zij besturen de
paarden voortreffelijk. Ze gebruiken de zweep
maar zelden, de liefde voor het paard spreekt
uit haar handelingen. De vrouwen zijn slechts
in dienst genomen voor zoolang de oorlog
duurt. Het zijn meest echtgenooten van sol
daten te velde.
De Russische minister van financiën
Bark is uit het hoofdkwartier, waai' hij met
den tsaar santen is geweest, terug. Hij deelt
mede, dat hi) in Italië, Japan, Zweden ea
Noorwegen een milliard roebel aan leemt*
gen heeft gesloten.
VERVOER VAN INLANDSCHE
TARWE, GERST EN HAVER.
De Minister van Landbouw, Nijverheid en
Handel heeft aan den Minister van Water
staat geschreven, dat hij heeft gemeend bij
de regeling vani den graanoogst 1916 bet
verbod van. uitvoer uit eene gemeente van in
landsche rogge en roggemeel te moeten uit
breiden tot inlandsche tarwe, gerst en haver.
Slechts in die gevallen mogen gemelde arti
kelen uit een gemeente worden vervoerd,
wanneer bij de verzending uit den vracht
brief of uit eenige verklaring door de betref
fende broodcommissie, den betreffenden bur
gemeester of de door den Minister met de
verzameling of distributie belaste personen
blijkt, dat die granen worden verzonden met
eene door of namens den Minister aan dat
vervoer gegeven bestemming, zooals bijvoor
beeld het vervoer uit eene bepaalde gemeente
naar provinciale- of rijksopslagplaatsen of
vandaar uit verder naar elders of direct van
de en? gemeente naar de andere telkens als
zulk een vervoer voor de 'goede distributie
der granen noodzakelijk wordt geacht
De Minister verzoekt zijn collega mede
werking te verleenen bij dezen maatregel
door aan beheerders der openbare middelen
van vervoer in het geheele land de opdracht
te doen geven, slechts die partijen inlandsche
rogge, tarwe, gerst en haver voor het ver
voer aan te nemen, van welke duidelijk blijkt,
dat zij bovenvermelde bestemming hebben.
DE VISSCHERIJ-KWESTIE.
De-burgemeester van een der visschers-
plaatsen ontving Woensdagavond het vol
gend telegram, deelt de Haagsche Nieuwe
Courant mede:
„De Minister van Buitenlandsche Zaken
verwacht een beslissing over de visscherij-
kwestie binnen een week. Als de beslissing
ongunstig uitvalt, zal de regeering tusschen-
beide komen om den terugkeer der visschera
te bewerken."
Tot goed begrip van de visscherijkwestie
diene, dat het vrij laten van voor het Engel
sche prijshof gebrachte stoomtrawlers, na
aanneming door de reeders van door Enge
land gestelde voorwaarden, alleen betreft de
zeven op IJsland varende stoomtrawlers, die
bij terugkomst van de visscherij werden op
gebracht en niets uitstaande heeft met het
groote aantal opgebrachte stoom- en zeil-