Safe-loketten, Noordholliinclsch Lïindboit wc red i et. J. H. Witters, VeidiJM 117. Lakens Sloopen. LAKENS 1 50 X 2.75 voordam C 9, Alkmaar. nestelt a.u.b. bij ons Uwe benoodigde REKENING VAN HET GEMEENTELIJK ELECTRISCH BEDRIJF, DIENST 1915: De commissie tot belastingzaken stelt den Raad voor te besluiten: lo. de rekening goed te keuren in ontvang op 43749.96 en in uitgaaf op 53718.00y2, met een nadeelig saldo, op genomen bii de gasfabriek, van 9968.04. 2o. het nadeelig salao der verlies- en winst rekening ad 646.193^ te verevenen uit de winst van de gasfabriek. Goedgekeurd,. REKENING VAN HET STEDELIJK MUZIEKKORPS, DIENST 1915. De uitgaven van het Stedelijk Muziekkorps hebben in 1915 bedragen 3093, tegen 3627,29 in 1914. Zij zijn te verdeelen als volgt: Salarissen ƒ2318,75, instrumenten 241,02ya, verlichting en zaalhuur 249,14, drukwerk en advertentiekosten 37,84 en di versen 246,2414. 1 Door de overgelegde bescheiden worden de uitgaven voldoende bewezen, weshalve de be treffende commissie voorstelt, de rekening goed te keuren. Goedgekeurd REKENING VAN BURGERWEESHUIS, DIENST 1915. De commissie tot de belastingzaken enzJ stelt voor: lo. het bestuur van het Burgerweeshuis te verzoeken de tractementen en loonen voor taan bij de begrooting ieder afzonderlijk voor te dragen 2o. de ingezonden rekening goed te keuren ln ontvang op 10297.70Ken in uitgaaf op 9652,87 met een batig saldo van 644.83, als eersten post van ontvang te brengen op den dienst van 1917; 3o. het bedrag der c. q. verhaalbare verple- ging&kosten over het jaar 1915 t« bepalen op 168.35 per wees. Goedgekeurd. REKENING DER GEMEENTE-GASFABRIEK, DIENST 1915. De commissie tot belastingzaken stelt den raad voor te besluiten: lo. de rekening goed te keuren in ontvang op 407007.96K en in uitgaaf op ƒ316292.58, met een saldo yan ƒ90715.380. 2o. de bouwrekening goed te keuren in ont vang op ƒ192000.en in uitgaaf op 170.436.94K, met een batig saldo van 21563.05 K. Goedgekeurd. REKENING DER GEMEENTE-REINI GING, DIENST 1915. De uitgaven van de Gemeente-reiniging be droegen in 1915 ƒ54075.82, de ontvangsten 34636.16%, waaronder ƒ5543.70 als winst op den veestapel, zoodat kon worden volstaan met een bijdrage van de gemeente van 19439.65%, of 1241734 minder dan hiervoor was geraamd. De commissie tot belastingzaken stelt'den raad voor te besluiten: de rekening goed te keuren in ontvang op 34636.16% en in uitgaaf op 54075.82, met een bijdrage uit de gemeentekas tot dek king van het tekort op de exploitatie van 19439.65%. Goedgekeurd. REKENING VAN DEN DIENST VOOR DEN HOUT, DE PLANTSOENEN EN DE KWEEKERIJEN, DIENST 1915. De commissie tot belastingzaken stelt den Raad voor te besluiten de rekening goed te keuren in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van 14189.05. Goedgekeurd. REKENING VAN HET GEMEENTE- SLACHTHUIS, DIENST 1915. De exploitatierekening van het bedrijf ver meldt een ontvangst van 36866.68 X en een uitgaaf van 20427.86. Van het saldo op de exploitatie-rekening, groot 14638.82%, is besteed voor afschrij ving op het slachthuis 2085.83 en op de ijs fabriek 1000.voor interest 10214.84, zoodat als winst op het bedrijf kon worden geboekt 3138,15%. Het onderzoek der rekening heeft de com missie geen aanleiding gegeven tot het maken van bemerkingen. Derhalve wordt voorgesteld de rekening goed te keuren. SUPPLETOIRE BEGROOTING VAN DE GEMEENTE-GASFABRIEK, DIENST 1915. Door het in reserve opslaan van steenkolen en pijpen, het stijgen der prijzen, door uit breiding van personeel en tijdelijke vervan ging van beambten dia wagens dienstplicht onder de wapenen werden geroepen, zoo mede door een hoogere uitkeering aan de Rijksverzekeringsbank, overschreden de uit gaven van het bedrijf op een 5-<tal volgnum mers de ramingen, met n gezamenlijk bedrag van 26111,41. Daarentegen bleven de uitgaven beneden de raming op een 7-tal volgnummers met een gezamenlijk bedrag van 13732,82. Krach tens machtiging van Burgemeester en Wet houders wérd dit bedrag overgeschreven, zoodat nog te verevenen blijft een som van 12378,69. Na onderzoek heeft de desbetreffende com missie tegen de auppletoire begrooting geen bezwaar, daarom stelt zij den Raad voor, te besluiten de suppletoire begrooting goed te keuren in ontvang en uitgaaf op een bedrag van 12378,59%. Goedgekeurd. AF- EN OVERSCHRIJVING OP DE BEOROOTINO VAN HET STADSZIEKEN HUIS EN SUPPLETOIRE BEGROOTING, DIENST 1915. Met betrekking tot de geraamde' cijfers heeft de commissie geen opmerkingen te maken, doch, waar de suppletoire begrooting werd ingezonden op 29 Juli 1916, terwijl de Gemeente-rekening op 30 Juni te voren moest worden afgefloten, kan onze commissie niet adviseeren tot het toekennen van de geraamde nadere bijdrage uit de gemeente-kas; de reke ning over het jaar 1915 zal derhalve met een nadeelig saldo van 1913.21 moeten slui ten. De commissie tot de belastingzaken stelt den gemeenteraad voor: de ingezonden suppletoire begrooting goed te keuren in ontvang op 6092.29, en in uitgaaf op 8005.50V2, met een nadeelig saldo van 1913.21%, als eerste post van uitgaaf te brengen op den dienst van 1917. Goedgekeurd. MINIMUMLOON -a>; CE SCHILDERS. B. en W. stellen den raad voor te besluiten: aan de afdeeling Alkmaar van den Ned. Roo~sch katholieke schildersgezellenbond, als beschikking op haar adrés dd. 14 Augustus te berichten, dat bij de eerstvolgende wijzi ging der Verordening, houdende bepalingen omtrent minimumloon en maximum-arbeids tijd, in acht te nemen bij het uitvoeren van openbare werken in deze gemeente (Gemeen teblad no. 454) met de belangen van de schil dersgezellen zal worden rekening gehouden. De heer Verkerk vraagt wanneer die eerstvolgende wijziging is. De heer de Wit zegt, dat er verschil lende adressen liggen en dus wel aan de orde zullen komen in de eerstvolgende ver gadering; met den directeur van gemeente werken is er reeds over gesproken. De heer Verkerk zal met deze mede- deeling genoegen nemen, als het zoo is, dat die in de eerstvolgende vergadering zal zijn. De voorzitter laat die belofte voor rekening van den heer de Wit. De heer Verkerk: Dat is het nu juist; die toezegging in het voorstel van B. en W. is zoo vaag. De heer de Wit: Laten we dan zeggen, zoo spoedig mogelijk. Het voorstel wordt goedgekeurd. GEMEENTE-BEGRAAFPLAATS. B. en W. stellen -den Raad voor, artikel 12 der verordening op het begraven op de gemeente-begraafplaats te vervangen door een nieuw artikel van den volgenden inhoud Art 12. De begraafplaats is voor het publiek toe gankelijk: Op Zon- en feestdagen: en van 24 uur des namiddags. Ip Zon- en feestdagen van 1 Mei tot 30 September van 912 uur des morgens en van 3—6 uur des namiddags; van 1 October tot 30 April vaa 1812 uur des morgens en van 24 uur des namiddags. ln afwijking van het bovenstaande zijn Burgemeester en Wethouders bevoegd de be graafplaats op andere dan bovengenoemde uren toegankelijk te stellen, alsmede om de begraafplaats tijdelijk te sluiten op de uren, welke hiin collie wenschelijk voorkomen. Kinderen beneden den leeftijd van 14 ja ren, niet vergezeld van hunne ouders, voog den of verzorgers, worden op de gemeente begraafplaats niet toegelaten. De heer die Lange zou graag zien, dat ook op werkdagen ,de begraafplaats tot 5 uur toegankelijk zal iijn. Na cenige discussie wordt dit aangenomen en het gelieele voorstel goedgekeurd. RECHTEN VOOR HET GEBRUIK VAN HET ÜÊMEENTE-SLACHTHUIS. B. en W. stellen den Raad voor de Verorde ning op het heffen van rechten voor het ge bruik van het gemeente-slachthuis te wijzigen als volgt: ln art. 2 sub lila worden de woorden „naar Groot-Brittannië en Ièrland" geroyeerd en worden de volgende slachttarieven vastge steld: a. voor een rund 1. b. voor een varken, boven 75 K.G. geslacht gewicht 0.50. c. voor een varken, van 75 K-O. geslacht gewicht of minder 0.30. d. vet kalf of graskalf 0.40. e. voor een schaap of lam 0.20. 1. voor een nuchter kalf ƒ0.15. In art. 2 sub IV een nieuw onderdeel toe te voegen als volgt: c. voor 5 of meer stuks klein vee (kalf, var ken, schaap, lam, bok, geit) tegelijk gewogen, per stuk Ó.05. Goedgekeurd. GEMEENTELIJKE' ARBEIDSBEURS. In de raadsvergadering van 19 April 1.1. (no, 13) is met algemeene stemmen aangeno men een voorstel van den heer Verkerk, lui dende: „De Raad besluit, in beginsel tot de op richting van een geiiïeeatelijke arbeidsbeurs en bepaalt in de Verordening op de beurs het salaris van den Directeur". Nadat dit besluit woa genomen hebben B. en W. nogmaals een onderhoud gehad met den heer Detiger, bij welke gelegenheid de vast te stellen verordening is ter sprake ge komen. Het resultaat der besprékingen is neerge legd in een verordening. Op één punt wordt door B. en W. meer in het bijzonder gewezen. Het werd n.l. bij nader inzien onjuist geacht in de Verordening zelve het salaris van den te benoemen directeur te bepalen. De heer Deti ger bleek van meening te zijn, dat voorloopig met het uittrekken van een bedrag van 300 zal kunnen worden volstaan, overtuigd als hij is, dat de directeur der arbeidsbeurs in zijn werkzaamheden als zoodanig voorloopig geen dagtaak zal vinden. Er dient te worden gezocht naar iemand, die sociaal genoeg denkt en voelt om van het nut eener arbeids beurs ten volle overtuigd te zijn en die, van dit voor onze gemeente nieuwe instituut zal maken wat er van te maken is. Is zoo iemand gevonden, dan zal na verloop van eenigen tijd wellicht blijken, dat eene belooning van 300 te gering is, als wanneer het oogenblik is ge komen om tot verhooging van het salaris over te gaan. De heer O. J. Verkerk heeft den Raad voor gesteld de ontworpen verordening op de ar beidsbeurs volgenderwijze te amendeeren: a. Algemeene bepalingen. Nieuw artikel 3. De arbeidsbeurs kan twee afdeelingen bevatten, één voor mannen en één voor vrouwen. Die afdeelingen zijn voor het publiek geopend op dagen en uren, door'Burgemeester en Wethouders, de Com missie van Beheer gehoord, te bepalen. Oud artikel 3 wordt nu artikel 4 en blijft onver anderd. Oud artikel 4 vervalt, daarvoor komt in de plaats een nieuw artikel 5, luidende: De, beurs verleent niet hare medewerking voor het vervullen van plaatsen, die openge- komen zijn door werkstaking of uitsluiting. Artikel 7 wordt als volgt geredigeerd: Door Burgemeester en Wethouders wordt, het Bestuur bedoeld bij artikel 9 gehoord, een Reglement op de Arbeidsbeurs vastge steld en ter algemeene kennis gebracht. Nieuw artikel 8. De beurs is verplicht zich met de overige gemeentelijke beurzen en zoo mogelijk ook met particuliere arbeids beurzen in Nederland in verbinding te stel len. Van hei besruti? dte AzteidsböUB. Oud ar tikel 8 vervalt en wordt artikel 9, luidende: De arbeidsbeurs wordt beheerd door een Bestuur, bestaande uit een Voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter, die nóch werk gever, noch werknemer mogen zijn en acht leden en evenzoovele plaatsvervangende le den, van welke een gelijk aantal werkgever en werknemer is. Alle bestuursleden hébben vctor drie jaar zitting en zijn terstond her kiesbaar. Een tusschentijds benoemde treedt af tege lijk met de overige leden van het- Bestuur. Oud. artikel 9 vervalt en wordt vervangen door een nieuw artikel 10 luidende: De werkgevers-bestuursleden en hunne plaatsvervangende leden worden door den Gemeenteraad uit een voordracht van de te Alkmaar gevestigde Kamer van Koophandel benoemd. De werknemers, bestuursleden en hunne plaatsvervangende leden wórden eveneens door den Gemeenteraad benoemd, uit eene voordracht van de besturen van de te Alk maar gevestigde centrale van vakvereenigin- gen. Deze zenden hiertoe, op uitnoodiging van Burgemeester en Wethouders voordracht ten in van' dubbeltallen van candidaten. De Voorzitter en diens plaatsvervanger worden benoemd door het bestuur van de Arbeidsbeurs. Oud artikel 11 wordt artikel 12 luidende: Het bestuur vergadert ten minste éénmaal in de maand en voorts zoo dikwijls de Voor zitter dit noodig oordeelt ot dit door min stens twee ieüeii schriftelijk, met opgave van redenen, wordt gevraagd. Voor else vergaaering, welke zij bijwonen, genieten de leden 1 presentiegeld. B. Burgemeester en Wethouders uit te noo- digen tot het doen van een oproeping van sollicitanten naar de betrekking van, Direc teur der gemeentelijke Arbeidsbeurs, tegen eene aanvankelijke belooning van 1200 's jaats. De heer Verkerk zegt dat het verschil tusschen B. en W. en hem dit is, dat hij de arbeidsbeurs wat ruimer zou willen opvat ten. Prof. de Vooys zei het onlangs op een con gres, dat de arbeidsbemiddeling eenmaal een belangrijke plaats zou innemen in onze sa menleving. Zooais B. en W. het voorstellen zouden we krijgen een arbeidsbeurs die 1 of 2 uur per dag open zal zijn met een directeur van 300, wat zal kunnen zijn een ambtenaar, die nog een paar uur over heeft oi een gepensioneer de. Hij meent echter dat aan het hoofd moet slaan een man die er zich geheel aan lom wij den en die de omliggende gemeenten ook kan overtuigen van liet nut van deze arbeids bemiddeling, die organiseerend talent ge noeg heek, om de arbeidsbeurs te maken tot een inrichting die past in hei contrólenet, waarvan in Amsterdam tegenwoordig het centrale punt is. De beurs moet niet alleen zijn een instituut waar men zich komt aanmelden, als men geen werk heeft, en waar men dan werk komt vragen, die arbeidsbeurs moet zijn het cen trale punt voor de werkgevers en werkne mers Dan moeten in de arbeidsbeurs alle sciiakeeringen, alle categorieën zitting heb ben. Daarom stelt spr. voor om door de Ka mer van Koophandel een voordracht te laten doen voor de benoeming van werkgevers. Door de vakvereenigingen der- christelijke, katholieke, moderne en anarchistische vak organisatie kunnen dan voordrachten wor den gedaan ter benoeming der vertegen woordigers-werknemers. Spreker zal straks bij de artikelsgewijze behandeling er nog na der op terug kunnen komen. De arbeidsbemiddeling moet, zóo betoogt spreker, zoodanig zijn, dat er afzonderlijke uren worden opengesteld voor werkgevers en voor werknemers, die er dus niet tegelijk zullen komen. Ook voor vrouwelijk perso neel, de dienstboden, acht spreker de arbeids beurs het aangewezen bemiddelingsbureau. Ook in andere plaatsen, o.a. Groningen is het zoo getegeld als spreker aantoont en hij acht het noodig dat het hier ook zoo wordt. De heer Ringers heeft van den heer Verkerk gehóórd wat hij al zoo van de arbeidsbeurs wil en niet dus een arbeids beurs voor Alkmaar alleen. Burg. en Weth. willen eerst een arbeidsbeurs'voor Alkmaar, dat acht spr. het juiste standpunt, indien mer later uitbreiding noodig oordeelt, kan dat altijd nog gebeuren. Spreker heeft zich nog al eens op 4e hoogte gesteld van de za ken der bestaande arbeidsbeurs en dan zal ineu het toch niet noodig achten zooveel uien de bmt* open te stellen. Het verslag van 1915 geeft üat voldoende aan. Als eenmaal na demobilisatie het werk druk zat worden, dan zal ook van den direc teur moer werk worden gevraagd. Doch spr. acht het juist ook daarom beier dat men nu op bescheiden wijze begint zooais B. en W dat wiiJen. Wat de benoeming der leden betreft, bedt. spr. er zich over verbaasd dai de heer Verkerk de werkgevers wil laten be noemen uit een voordracht van de Kamer van Koophandel. Schakelt hij dan de patroons- vereenigingen geheel uit. Daar zal spreker zich tegen verklaren. Omtrent het salaris zegt spreker dat hij in een vorige zitting zich heeft laten ontvallen üat men een salaris van J 2500 wil, maar de. neer Verkerk wil 1200 aanvangssalaris en clan komt men later wel hooger. Hij waar schuwt er tegen dien kant op te gaan en meent, dat voor 300 wel iemand te vinden is, die de zaak, zooats die thans voor Alk maar noodig is, kan behartigen. De heer Verkerk zegt dat de heer Ringers de man is die de kat eerst uit den boom wil kijken. Men moet het belang, en het werk van de tijdelijke arbeidsbeurs niet als maatstaf nemen. Wat de benoeming be treft van de leden-werkgevers, daarover wil hij zich met den heer Ringers desnoods wel verstaan, en hij zal er niet tegen zijn als diet leden worden benoemd uit een voordracht ingediend door de organisaties van werkge vers. De voorzitter wil graag aannamen dat een arbeidsbeurs, zooals de heer Verkerk bedoelt, voor Alkmaar van veel belang kan zijn, maar hij meent, dat B. en W. in deze toch wel verstandig gedaan hebben, door bij deze voorstellen zich geheel te laten leiden door de meening van'den heer Detieger, di- rccieu. Jar Amsierdamtahe arbeidsbeurs, die uitdrukkelijk heeft aanbevolen om Op be- scneiden wijz ete beginnen. De heer Ringers sluit zich daarbij aan en vindt dat B. en W. zeer terecht het advies van den heer Detiger hebben gevolgd De hèer C i o e c k is het in beginsel mei den heer Verkerk eens en üeeft zien hetzeilae ideaal van een arbeidsbeurs voorgesteld, doen acht zich thans niet gerechtigd in te gaan tegen het adivies van een man ais de neer Detiger. De heer Sluis acht het niet noodig speciaal op te nemen zooals de neer Verkei k dat wil, dat er zal zijn een afdeeling voor mannen en een voor vrouwen. De heer Verkerk heeft zich de arbeids beurs zoo gedacht, dat er een afdeeling was voor mannen en vrouwen en in verband daar mede verschillende uren. De heer Sluis betoogt dat het niet noo dig is dit in de verordening te zetten. Men kan immers bepalen dat de beurs op verschil lende uren voor mannen en vrouwen open is. De voorzitter meent dat men m ar tikel 1 kan zetten na het woord arbeidskrach ten „van beiderlei kunne." Alzoo wordt besloten. De voorzitter zegt dat B. en W. be zwaar hebben tegen het artikel 5 van den heer Verkerk. De beurs verleent niet hare medewerking voor het vervullen van plaat sen, die open gekomen zijn door werkstaking oi uitsluiting. De heer Verkerk zegt, dat dit juist voor hem een hoofdzaak is. Dat de beurs geen arbeidsbemiddeling verleent in geval van unsmiling oi staking is, meeiit hij, voor nu oeurs net meest rationeeie standpunt, een, waardoor de beurs het .vertrouwen zal neb ben van werkgevers en werknemers, i jij be roept zich hierbij op het oordeel van den heer Volmer en proi. de Vooys. Dezeliüe be paling vindt men ook ui de verordening van i-UiUiede, en ook waar de arbeiders de zaak zeivt ter band hebben genomen, o.a. ia den Haag bij een R. K. artoeidsbeuia» plaatst men zich op hetzelfde standpunt. De hoer Ringers is net met den heer Verkerk geheel eens, de arbeidsbeurs mag nï' deze geen partij kiezen. De heer ihomscn is Van oordeel dat er dan bijgevoegd moet wordenalleen gedu rende de uitsluiting oi staking. De heer Leesberg is voor de redactie van B. en W. Met dat artikel kiest men geen partij. Juist door zich te onthouden kiest men partij. De staatscommissie meent hij is in deze niet de meest bevoegde. De voorzitter is het met den heer ihomsen eens, oat er bijgevoegd moet wor den: alleen gedurende de staking of uitslui ting. LM) heer Verkerk handhaaft zijn mee ding tegen die van den heer Leesberg en meeat, dat de heer Volmer en prol. uc Vooys wei in deze zaken de hoogste autori tei teu zijn. De voorzitter meent, dat het stand punt van B. en W., die m de beurs een lijst willen ophangen van werkstakingen en uit- ymiungen, toch geen partij kiezen is. De heer Verkerk merkt hier tegen op, dat de beurs de werkstakingen dan ter kennis brengt van de arbeiders en dal acht hij mm ot meer gevaarlijk. Als de beurs er buiten biijit is uat net meest juiste standpunt. De heer U d o is het met den neer Ver kerk eens, ook de heer Lubbe meent dat het het beste standpunt is, indien de beurs er in 't geheel geemn elding van maakt De heer Bak wijst er op dat in de ge meentelijke verordening van 's-Gravenhage de bepauug door B. en W. voorgesteld is opge nomen. De heer Sluis leest uit het rapport der staatscommissie een clausule voor, waaruit bi ij Kt, üat de commissie toch ook van oor deel was, dat indien de beurs zich geheel onthoudt in deze, zij eigenlijk den strijd aer arbeiders bevoórdeelt. Daarom zal hij te gen het voorstel van den heer Verkerk stem men. Tiet voorstel Verkerk wordt aange nomen met 9 tegen 8 stemmen. legen stemden de lieeren Bak, Leesberg, van den Bosch, Meienbrink, de Wit, den Boesterd, Zaadnoordijk en Sluis. (De heer Uovers was vertrokken). Het amendement tan den heer Verkerk op artikel 7 wordt ingetrokken. De. heer Verkerk verdedigt bij artikel 8 zijn voorstel om het aantal leden op a c h t te brengen, n.l. 4 werkgevers en 4 werkne mers, daar hij meent, dat er hier 4 centralen zijn van werknemers. De heer Sluis, die er eerst niet voor was dit aantal op 8 te bepalen, heelt er ten slotte geen bezwaar tegen, waarna het arti kel doQr B. en W. wordt overgenomen. Bij het artikel betreffende de voordrachten (nieuw artikel 10) zekt de heer Verkerk dat hij geen bezwaar heeft, om in plaats van Ka mer van Koophandel te lezen patroonsorga nisaties. De heer Bak vraagt den heer Verkerk welke 4 centrale arbeidsorganisaties hij be doelt. De heer Verkerk wil wel even cursus geven in zake vakorganisatie en zegt, dat hij onderscheidt de Vrije Organisatie, de Mo derne, die als centrale heeft de Alkmaarsche Bestuurdersbond, de R. K. Volksbond en de Christelijke Arbeidsorganisatie. De heer Bak verheugt zich er ovèr dat de heer Verkerk deze centralen erkent. Het amendement Verkerk om de le den en den directeur 1 presentiegeld toe te kennen wordt aangenomen. Het amendement Verkerk om het salaris van den directeur te bepalen op 1200 wordt niet voldoende gesteund en komt dus niet in stemming. Hierna wordt de vergadering gesloten en worden de overige punten van de agenda ge voerd. INGEZONDEN IThflKIN. M. de R! U wordt beleefd verzocht onderstaande in Uw blad *op te nemen. Bij voorbaat onzen dank. Derde antwoord aan 't ,JSlacht-uiltje". Wij hebben in ons 2e antwoord aangetoond dat verleden jaar toen alle bakkers het brood in prijs verhoogden en de „Voorwaarts" het niet deed, het broed een dag later we r in prijs werd verminderd bij de" 10% bakkers. Gij hebt deze bewering niet weerlegd! Hier door is bewezen, dat wij wel degelijk invloed uitoefenen op den broodprijs. Wij hebben al 2 maal gevraagd om uwjuisten naam bekend te maken, opdat wij kunnen onderzoeken of uwe mededc-elingea juist zijn; U zwijgt, en geeft er de voorkeur aan om in het donker te wroeten. Wij hehben in ons tweede antwoord ge vraagd om uw grondstoifencijfer bekend te maken, opdat wij dan over de k w a 1 i t e i t van uw brood kunnen oordeelenU zwijgt en vragat zelfs van ons nog meer cijfers. Wij hebben steeds getracht het debat op een fatsoenlijk, zakelijk peil te voeren, U blijft schelden en onze zaak verdacht maken. Is het nog noodig dat wij uw laatste stukje geheel weerleggen? Wij gelooven van niet, wij ver trouwen op de helderziendheid van het pu bliek. Op het volgende willen wij nog even de aan dacht vestigen. U schept in uw laatste stukje verbazend op over het regeeringsbrood, maar u weet zelf wel dat de voedingswaarde van het regeeringsbrood kan verschillen, hoewel het allemaal waterbrood is. Wij herinneren u er even aan, dat de minister eerst had bepaald dat uit de 100 K.G. regeeringsmeel 140 K.G. brood mocht worden gebakken, later heeft de minister bepaald dat men er 150 K.G. uit mocht maken en er dus 10 K.G. water meer ingegooid mocht worden, maar het spreekt vanzelf, dat, wanneer er 140 K.G. van wordt gemaakt, de voedingswaarde grooter is dan wanneer men er 150 K.G. vaa bakt. Dus oor logsbrood kan in voedingswaarde nog heel wat verschillen, mijnheer „Nacht-uil'-. Wat die schijnbeweging betreft die men hier eens heeft gemaakt om een keuringsdienst te krijgen op de kwaliteit en het gewicht van 't brood, och, als men een serieuze poging doet om zooiets te bereiken, zal de coöperatie er altijd voor zijn, want wij hebben er geen belang bij om te knoeien. De winst die w ij door knoeierijen verkrijgeu, moeten wij toch weer aan onze leden uitkeeren. Nogmaals, wil men een serieuze poging doen, wij zijn er voor of nemen zelf het initiatief, maar aan schijn bewegingen hebben wij niets. Toen yerledcn jaar de kwestie hapgen- de was over de afschaffing van den nachtar beid hier ier stede en een 10% bakker door een onzer bakkersgezellen tot op zijn hemd was uitgekleed, toen kon men bijna op alle broodwagens lezen„Vóór afschaffing van nachtarbeid", maar de nachtarbeid af schaffen dóór dacht men niet aan. Welnu, wat heeft men aan die schijnbewegingen? En ten slotte dit. Toen een 25-tal jaren ge leden de kunstboter of margarine uitkwam, verkocht men dat artikel overal met cadeaux; men kort liet zoo raar niet bedenken of men kon het bij de boter cadeau krijgen en de huis moeders vlogen er inNu denkt geen huismoe der er meer aan om boter met cadeaux te koo- pen, want zij weten wel dat ze die cadeaux zelf betalen. Zoo zal het ook met uw 10% korting gaan mijnheer „Nacht-uil", zoodra men uw misleidende zaak doorziet, keert men u den rug toe, reken daar maar op I Er komt trouwens al 'n kentering in de gelederen, want onze omzet is de laatste weken met 40 gld. per week gestegen en wij spraken een bakker die g e e n 10% „geeft", die zeide: „ik heb de ze week weer eenige klanten van de broodfa briek overgekregen". Voorwaar, mijnheer „Nacht-uil", dat is al een teeken dat de men- schen wijzer worden en dat ze zich niet meer door u en de uwen laten lijmen, want u kan het wittebrood immers leveren voor 14.4 cent en neemt 16 cent om 10% terug tekunnen „geven"; het oorlogsbrood kan u leveren voor 10.8 cent en u neemt twaalf cent om aan uw verplichting te kunnen voldoen. Wie niet ziende blind is en gezond verstand genoeg heeft om te oordeelen, die weet thans wel waar die 10% vandaan komen. Niet uil uw zak, maar uit de kwaliteit en den te hoogen prijs van uw brood. U, mijnheer de redacteur, nogmaals onzen dank. Namens het bestuur der Algem. Arb. Coöperatie „Voorwaarts", J VAN CLEEF. ADVERTENTlëN. Telefoon 73. EN RECLAMEPRIJS f 1.90. RÜKWERKEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1916 | | pagina 6