Safe-loketten,
Noordholliinclsch
Lïindboit wc red i et.
J. H. Witters, VeidiJM 117.
Lakens
Sloopen.
LAKENS 1 50 X 2.75
voordam C 9, Alkmaar.
nestelt a.u.b. bij ons Uwe
benoodigde
REKENING VAN HET GEMEENTELIJK
ELECTRISCH BEDRIJF, DIENST 1915:
De commissie tot belastingzaken stelt den
Raad voor te besluiten:
lo. de rekening goed te keuren in ontvang
op 43749.96 en in uitgaaf op
53718.00y2, met een nadeelig saldo, op
genomen bii de gasfabriek, van 9968.04.
2o. het nadeelig salao der verlies- en winst
rekening ad 646.193^ te verevenen uit
de winst van de gasfabriek.
Goedgekeurd,.
REKENING VAN HET STEDELIJK
MUZIEKKORPS, DIENST 1915.
De uitgaven van het Stedelijk Muziekkorps
hebben in 1915 bedragen 3093, tegen
3627,29 in 1914. Zij zijn te verdeelen als
volgt: Salarissen ƒ2318,75, instrumenten
241,02ya, verlichting en zaalhuur 249,14,
drukwerk en advertentiekosten 37,84 en di
versen 246,2414. 1
Door de overgelegde bescheiden worden de
uitgaven voldoende bewezen, weshalve de be
treffende commissie voorstelt, de rekening
goed te keuren.
Goedgekeurd
REKENING VAN BURGERWEESHUIS,
DIENST 1915.
De commissie tot de belastingzaken enzJ
stelt voor:
lo. het bestuur van het Burgerweeshuis te
verzoeken de tractementen en loonen voor
taan bij de begrooting ieder afzonderlijk
voor te dragen
2o. de ingezonden rekening goed te keuren
ln ontvang op 10297.70Ken in uitgaaf op
9652,87 met een batig saldo van
644.83, als eersten post van ontvang te
brengen op den dienst van 1917;
3o. het bedrag der c. q. verhaalbare verple-
ging&kosten over het jaar 1915 t« bepalen
op 168.35 per wees.
Goedgekeurd.
REKENING DER
GEMEENTE-GASFABRIEK,
DIENST 1915.
De commissie tot belastingzaken stelt den
raad voor te besluiten:
lo. de rekening goed te keuren in ontvang
op 407007.96K en in uitgaaf op
ƒ316292.58, met een saldo yan ƒ90715.380.
2o. de bouwrekening goed te keuren in ont
vang op ƒ192000.en in uitgaaf op
170.436.94K, met een batig saldo van
21563.05 K.
Goedgekeurd.
REKENING DER GEMEENTE-REINI
GING, DIENST 1915.
De uitgaven van de Gemeente-reiniging be
droegen in 1915 ƒ54075.82, de ontvangsten
34636.16%, waaronder ƒ5543.70 als winst
op den veestapel, zoodat kon worden volstaan
met een bijdrage van de gemeente van
19439.65%, of 1241734 minder dan
hiervoor was geraamd.
De commissie tot belastingzaken stelt'den
raad voor te besluiten:
de rekening goed te keuren in ontvang op
34636.16% en in uitgaaf op 54075.82,
met een bijdrage uit de gemeentekas tot dek
king van het tekort op de exploitatie van
19439.65%.
Goedgekeurd.
REKENING VAN DEN DIENST VOOR
DEN HOUT, DE PLANTSOENEN EN DE
KWEEKERIJEN, DIENST 1915.
De commissie tot belastingzaken stelt den
Raad voor te besluiten de rekening goed te
keuren in ontvang en uitgaaf tot een bedrag
van 14189.05.
Goedgekeurd.
REKENING VAN HET GEMEENTE-
SLACHTHUIS, DIENST 1915.
De exploitatierekening van het bedrijf ver
meldt een ontvangst van 36866.68 X en een
uitgaaf van 20427.86.
Van het saldo op de exploitatie-rekening,
groot 14638.82%, is besteed voor afschrij
ving op het slachthuis 2085.83 en op de ijs
fabriek 1000.voor interest 10214.84,
zoodat als winst op het bedrijf kon worden
geboekt 3138,15%.
Het onderzoek der rekening heeft de com
missie geen aanleiding gegeven tot het maken
van bemerkingen. Derhalve wordt voorgesteld
de rekening goed te keuren.
SUPPLETOIRE BEGROOTING
VAN DE GEMEENTE-GASFABRIEK,
DIENST 1915.
Door het in reserve opslaan van steenkolen
en pijpen, het stijgen der prijzen, door uit
breiding van personeel en tijdelijke vervan
ging van beambten dia wagens dienstplicht
onder de wapenen werden geroepen, zoo
mede door een hoogere uitkeering aan de
Rijksverzekeringsbank, overschreden de uit
gaven van het bedrijf op een 5-<tal volgnum
mers de ramingen, met n gezamenlijk bedrag
van 26111,41.
Daarentegen bleven de uitgaven beneden
de raming op een 7-tal volgnummers met een
gezamenlijk bedrag van 13732,82. Krach
tens machtiging van Burgemeester en Wet
houders wérd dit bedrag overgeschreven,
zoodat nog te verevenen blijft een som van
12378,69.
Na onderzoek heeft de desbetreffende com
missie tegen de auppletoire begrooting geen
bezwaar, daarom stelt zij den Raad voor, te
besluiten de suppletoire begrooting goed te
keuren in ontvang en uitgaaf op een bedrag
van 12378,59%.
Goedgekeurd.
AF- EN OVERSCHRIJVING OP DE
BEOROOTINO VAN HET STADSZIEKEN
HUIS EN SUPPLETOIRE BEGROOTING,
DIENST 1915.
Met betrekking tot de geraamde' cijfers
heeft de commissie geen opmerkingen te
maken, doch, waar de suppletoire begrooting
werd ingezonden op 29 Juli 1916, terwijl de
Gemeente-rekening op 30 Juni te voren moest
worden afgefloten, kan onze commissie niet
adviseeren tot het toekennen van de geraamde
nadere bijdrage uit de gemeente-kas; de reke
ning over het jaar 1915 zal derhalve met een
nadeelig saldo van 1913.21 moeten slui
ten.
De commissie tot de belastingzaken stelt
den gemeenteraad voor:
de ingezonden suppletoire begrooting
goed te keuren in ontvang op 6092.29, en
in uitgaaf op 8005.50V2, met een nadeelig
saldo van 1913.21%, als eerste post van
uitgaaf te brengen op den dienst van 1917.
Goedgekeurd.
MINIMUMLOON -a>; CE SCHILDERS.
B. en W. stellen den raad voor te besluiten:
aan de afdeeling Alkmaar van den Ned.
Roo~sch katholieke schildersgezellenbond, als
beschikking op haar adrés dd. 14 Augustus
te berichten, dat bij de eerstvolgende wijzi
ging der Verordening, houdende bepalingen
omtrent minimumloon en maximum-arbeids
tijd, in acht te nemen bij het uitvoeren van
openbare werken in deze gemeente (Gemeen
teblad no. 454) met de belangen van de schil
dersgezellen zal worden rekening gehouden.
De heer Verkerk vraagt wanneer die
eerstvolgende wijziging is.
De heer de Wit zegt, dat er verschil
lende adressen liggen en dus wel aan de
orde zullen komen in de eerstvolgende ver
gadering; met den directeur van gemeente
werken is er reeds over gesproken.
De heer Verkerk zal met deze mede-
deeling genoegen nemen, als het zoo is, dat
die in de eerstvolgende vergadering zal zijn.
De voorzitter laat die belofte voor
rekening van den heer de Wit.
De heer Verkerk: Dat is het nu juist;
die toezegging in het voorstel van B. en W.
is zoo vaag.
De heer de Wit: Laten we dan zeggen,
zoo spoedig mogelijk.
Het voorstel wordt goedgekeurd.
GEMEENTE-BEGRAAFPLAATS.
B. en W. stellen -den Raad voor, artikel
12 der verordening op het begraven op de
gemeente-begraafplaats te vervangen door
een nieuw artikel van den volgenden inhoud
Art 12.
De begraafplaats is voor het publiek toe
gankelijk:
Op Zon- en feestdagen:
en van 24 uur des namiddags.
Ip Zon- en feestdagen
van 1 Mei tot 30 September van 912 uur
des morgens en van 3—6 uur des namiddags;
van 1 October tot 30 April vaa 1812 uur
des morgens en van 24 uur des namiddags.
ln afwijking van het bovenstaande zijn
Burgemeester en Wethouders bevoegd de be
graafplaats op andere dan bovengenoemde
uren toegankelijk te stellen, alsmede om de
begraafplaats tijdelijk te sluiten op de uren,
welke hiin collie wenschelijk voorkomen.
Kinderen beneden den leeftijd van 14 ja
ren, niet vergezeld van hunne ouders, voog
den of verzorgers, worden op de gemeente
begraafplaats niet toegelaten.
De heer die Lange zou graag zien,
dat ook op werkdagen ,de begraafplaats tot
5 uur toegankelijk zal iijn.
Na cenige discussie wordt dit aangenomen
en het gelieele voorstel goedgekeurd.
RECHTEN VOOR HET GEBRUIK VAN
HET ÜÊMEENTE-SLACHTHUIS.
B. en W. stellen den Raad voor de Verorde
ning op het heffen van rechten voor het ge
bruik van het gemeente-slachthuis te wijzigen
als volgt:
ln art. 2 sub lila worden de woorden „naar
Groot-Brittannië en Ièrland" geroyeerd en
worden de volgende slachttarieven vastge
steld:
a. voor een rund 1.
b. voor een varken, boven 75 K.G. geslacht
gewicht 0.50.
c. voor een varken, van 75 K-O. geslacht
gewicht of minder 0.30.
d. vet kalf of graskalf 0.40.
e. voor een schaap of lam 0.20.
1. voor een nuchter kalf ƒ0.15.
In art. 2 sub IV een nieuw onderdeel toe te
voegen als volgt:
c. voor 5 of meer stuks klein vee (kalf, var
ken, schaap, lam, bok, geit) tegelijk gewogen,
per stuk Ó.05.
Goedgekeurd.
GEMEENTELIJKE' ARBEIDSBEURS.
In de raadsvergadering van 19 April 1.1.
(no, 13) is met algemeene stemmen aangeno
men een voorstel van den heer Verkerk, lui
dende:
„De Raad besluit, in beginsel tot de op
richting van een geiiïeeatelijke arbeidsbeurs
en bepaalt in de Verordening op de beurs het
salaris van den Directeur".
Nadat dit besluit woa genomen hebben B.
en W. nogmaals een onderhoud gehad met
den heer Detiger, bij welke gelegenheid de
vast te stellen verordening is ter sprake ge
komen.
Het resultaat der besprékingen is neerge
legd in een verordening. Op één punt wordt
door B. en W. meer in het bijzonder gewezen.
Het werd n.l. bij nader inzien onjuist geacht
in de Verordening zelve het salaris van den te
benoemen directeur te bepalen. De heer Deti
ger bleek van meening te zijn, dat voorloopig
met het uittrekken van een bedrag van 300
zal kunnen worden volstaan, overtuigd als
hij is, dat de directeur der arbeidsbeurs in
zijn werkzaamheden als zoodanig voorloopig
geen dagtaak zal vinden. Er dient te worden
gezocht naar iemand, die sociaal genoeg
denkt en voelt om van het nut eener arbeids
beurs ten volle overtuigd te zijn en die, van
dit voor onze gemeente nieuwe instituut zal
maken wat er van te maken is. Is zoo iemand
gevonden, dan zal na verloop van eenigen tijd
wellicht blijken, dat eene belooning van 300
te gering is, als wanneer het oogenblik is ge
komen om tot verhooging van het salaris over
te gaan.
De heer O. J. Verkerk heeft den Raad voor
gesteld de ontworpen verordening op de ar
beidsbeurs volgenderwijze te amendeeren:
a. Algemeene bepalingen.
Nieuw artikel 3. De arbeidsbeurs kan twee
afdeelingen bevatten, één voor mannen en
één voor vrouwen. Die afdeelingen zijn voor
het publiek geopend op dagen en uren,
door'Burgemeester en Wethouders, de Com
missie van Beheer gehoord, te bepalen. Oud
artikel 3 wordt nu artikel 4 en blijft onver
anderd. Oud artikel 4 vervalt, daarvoor komt
in de plaats een nieuw artikel 5, luidende:
De, beurs verleent niet hare medewerking
voor het vervullen van plaatsen, die openge-
komen zijn door werkstaking of uitsluiting.
Artikel 7 wordt als volgt geredigeerd:
Door Burgemeester en Wethouders wordt,
het Bestuur bedoeld bij artikel 9 gehoord,
een Reglement op de Arbeidsbeurs vastge
steld en ter algemeene kennis gebracht.
Nieuw artikel 8. De beurs is verplicht
zich met de overige gemeentelijke beurzen en
zoo mogelijk ook met particuliere arbeids
beurzen in Nederland in verbinding te stel
len.
Van hei besruti? dte AzteidsböUB. Oud ar
tikel 8 vervalt en wordt artikel 9, luidende:
De arbeidsbeurs wordt beheerd door een
Bestuur, bestaande uit een Voorzitter en een
plaatsvervangend voorzitter, die nóch werk
gever, noch werknemer mogen zijn en acht
leden en evenzoovele plaatsvervangende le
den, van welke een gelijk aantal werkgever
en werknemer is. Alle bestuursleden hébben
vctor drie jaar zitting en zijn terstond her
kiesbaar.
Een tusschentijds benoemde treedt af tege
lijk met de overige leden van het- Bestuur.
Oud. artikel 9 vervalt en wordt vervangen
door een nieuw artikel 10 luidende:
De werkgevers-bestuursleden en hunne
plaatsvervangende leden worden door den
Gemeenteraad uit een voordracht van de te
Alkmaar gevestigde Kamer van Koophandel
benoemd.
De werknemers, bestuursleden en hunne
plaatsvervangende leden wórden eveneens
door den Gemeenteraad benoemd, uit eene
voordracht van de besturen van de te Alk
maar gevestigde centrale van vakvereenigin-
gen. Deze zenden hiertoe, op uitnoodiging
van Burgemeester en Wethouders voordracht
ten in van' dubbeltallen van candidaten.
De Voorzitter en diens plaatsvervanger
worden benoemd door het bestuur van de
Arbeidsbeurs.
Oud artikel 11 wordt artikel 12 luidende:
Het bestuur vergadert ten minste éénmaal
in de maand en voorts zoo dikwijls de Voor
zitter dit noodig oordeelt ot dit door min
stens twee ieüeii schriftelijk, met opgave van
redenen, wordt gevraagd.
Voor else vergaaering, welke zij bijwonen,
genieten de leden 1 presentiegeld.
B. Burgemeester en Wethouders uit te noo-
digen tot het doen van een oproeping van
sollicitanten naar de betrekking van, Direc
teur der gemeentelijke Arbeidsbeurs, tegen
eene aanvankelijke belooning van 1200
's jaats.
De heer Verkerk zegt dat het verschil
tusschen B. en W. en hem dit is, dat hij de
arbeidsbeurs wat ruimer zou willen opvat
ten.
Prof. de Vooys zei het onlangs op een con
gres, dat de arbeidsbemiddeling eenmaal een
belangrijke plaats zou innemen in onze sa
menleving.
Zooais B. en W. het voorstellen zouden we
krijgen een arbeidsbeurs die 1 of 2 uur per
dag open zal zijn met een directeur van 300,
wat zal kunnen zijn een ambtenaar, die nog
een paar uur over heeft oi een gepensioneer
de. Hij meent echter dat aan het hoofd moet
slaan een man die er zich geheel aan lom wij
den en die de omliggende gemeenten ook
kan overtuigen van liet nut van deze arbeids
bemiddeling, die organiseerend talent ge
noeg heek, om de arbeidsbeurs te maken tot
een inrichting die past in hei contrólenet,
waarvan in Amsterdam tegenwoordig het
centrale punt is.
De beurs moet niet alleen zijn een instituut
waar men zich komt aanmelden, als men
geen werk heeft, en waar men dan werk komt
vragen, die arbeidsbeurs moet zijn het cen
trale punt voor de werkgevers en werkne
mers Dan moeten in de arbeidsbeurs alle
sciiakeeringen, alle categorieën zitting heb
ben. Daarom stelt spr. voor om door de Ka
mer van Koophandel een voordracht te laten
doen voor de benoeming van werkgevers.
Door de vakvereenigingen der- christelijke,
katholieke, moderne en anarchistische vak
organisatie kunnen dan voordrachten wor
den gedaan ter benoeming der vertegen
woordigers-werknemers. Spreker zal straks
bij de artikelsgewijze behandeling er nog na
der op terug kunnen komen.
De arbeidsbemiddeling moet, zóo betoogt
spreker, zoodanig zijn, dat er afzonderlijke
uren worden opengesteld voor werkgevers
en voor werknemers, die er dus niet tegelijk
zullen komen. Ook voor vrouwelijk perso
neel, de dienstboden, acht spreker de arbeids
beurs het aangewezen bemiddelingsbureau.
Ook in andere plaatsen, o.a. Groningen is
het zoo getegeld als spreker aantoont en hij
acht het noodig dat het hier ook zoo wordt.
De heer Ringers heeft van den heer
Verkerk gehóórd wat hij al zoo van de
arbeidsbeurs wil en niet dus een arbeids
beurs voor Alkmaar alleen. Burg. en Weth.
willen eerst een arbeidsbeurs'voor Alkmaar,
dat acht spr. het juiste standpunt, indien
mer later uitbreiding noodig oordeelt, kan
dat altijd nog gebeuren. Spreker heeft zich
nog al eens op 4e hoogte gesteld van de za
ken der bestaande arbeidsbeurs en dan zal
ineu het toch niet noodig achten zooveel uien
de bmt* open te stellen. Het verslag van
1915 geeft üat voldoende aan.
Als eenmaal na demobilisatie het werk
druk zat worden, dan zal ook van den direc
teur moer werk worden gevraagd. Doch spr.
acht het juist ook daarom beier dat men nu
op bescheiden wijze begint zooais B. en W
dat wiiJen. Wat de benoeming der leden
betreft, bedt. spr. er zich over verbaasd dai
de heer Verkerk de werkgevers wil laten be
noemen uit een voordracht van de Kamer van
Koophandel. Schakelt hij dan de patroons-
vereenigingen geheel uit. Daar zal spreker
zich tegen verklaren.
Omtrent het salaris zegt spreker dat hij in
een vorige zitting zich heeft laten ontvallen
üat men een salaris van J 2500 wil, maar de.
neer Verkerk wil 1200 aanvangssalaris en
clan komt men later wel hooger. Hij waar
schuwt er tegen dien kant op te gaan en
meent, dat voor 300 wel iemand te vinden
is, die de zaak, zooats die thans voor Alk
maar noodig is, kan behartigen.
De heer Verkerk zegt dat de heer
Ringers de man is die de kat eerst uit den
boom wil kijken. Men moet het belang, en
het werk van de tijdelijke arbeidsbeurs niet
als maatstaf nemen. Wat de benoeming be
treft van de leden-werkgevers, daarover wil
hij zich met den heer Ringers desnoods wel
verstaan, en hij zal er niet tegen zijn als diet
leden worden benoemd uit een voordracht
ingediend door de organisaties van werkge
vers.
De voorzitter wil graag aannamen
dat een arbeidsbeurs, zooals de heer Verkerk
bedoelt, voor Alkmaar van veel belang kan
zijn, maar hij meent, dat B. en W. in deze
toch wel verstandig gedaan hebben, door bij
deze voorstellen zich geheel te laten leiden
door de meening van'den heer Detieger, di-
rccieu. Jar Amsierdamtahe arbeidsbeurs, die
uitdrukkelijk heeft aanbevolen om Op be-
scneiden wijz ete beginnen.
De heer Ringers sluit zich daarbij
aan en vindt dat B. en W. zeer terecht het
advies van den heer Detiger hebben gevolgd
De hèer C i o e c k is het in beginsel mei
den heer Verkerk eens en üeeft zien hetzeilae
ideaal van een arbeidsbeurs voorgesteld,
doen acht zich thans niet gerechtigd in te
gaan tegen het adivies van een man ais de
neer Detiger.
De heer Sluis acht het niet noodig
speciaal op te nemen zooals de neer Verkei k
dat wil, dat er zal zijn een afdeeling voor
mannen en een voor vrouwen.
De heer Verkerk heeft zich de arbeids
beurs zoo gedacht, dat er een afdeeling was
voor mannen en vrouwen en in verband daar
mede verschillende uren.
De heer Sluis betoogt dat het niet noo
dig is dit in de verordening te zetten. Men
kan immers bepalen dat de beurs op verschil
lende uren voor mannen en vrouwen open is.
De voorzitter meent dat men m ar
tikel 1 kan zetten na het woord arbeidskrach
ten „van beiderlei kunne."
Alzoo wordt besloten.
De voorzitter zegt dat B. en W. be
zwaar hebben tegen het artikel 5 van den
heer Verkerk. De beurs verleent niet hare
medewerking voor het vervullen van plaat
sen, die open gekomen zijn door werkstaking
oi uitsluiting.
De heer Verkerk zegt, dat dit juist
voor hem een hoofdzaak is. Dat de beurs
geen arbeidsbemiddeling verleent in geval van
unsmiling oi staking is, meeiit hij, voor nu
oeurs net meest rationeeie standpunt, een,
waardoor de beurs het .vertrouwen zal neb
ben van werkgevers en werknemers, i jij be
roept zich hierbij op het oordeel van den
heer Volmer en proi. de Vooys. Dezeliüe be
paling vindt men ook ui de verordening van
i-UiUiede, en ook waar de arbeiders de zaak
zeivt ter band hebben genomen, o.a. ia den
Haag bij een R. K. artoeidsbeuia» plaatst
men zich op hetzelfde standpunt.
De hoer Ringers is net met den heer
Verkerk geheel eens, de arbeidsbeurs mag nï'
deze geen partij kiezen.
De heer ihomscn is Van oordeel dat
er dan bijgevoegd moet wordenalleen gedu
rende de uitsluiting oi staking.
De heer Leesberg is voor de redactie
van B. en W. Met dat artikel kiest men
geen partij. Juist door zich te onthouden
kiest men partij. De staatscommissie meent
hij is in deze niet de meest bevoegde.
De voorzitter is het met den heer
ihomsen eens, oat er bijgevoegd moet wor
den: alleen gedurende de staking of uitslui
ting.
LM) heer Verkerk handhaaft zijn mee
ding tegen die van den heer Leesberg en
meeat, dat de heer Volmer en prol. uc
Vooys wei in deze zaken de hoogste autori
tei teu zijn.
De voorzitter meent, dat het stand
punt van B. en W., die m de beurs een lijst
willen ophangen van werkstakingen en uit-
ymiungen, toch geen partij kiezen is.
De heer Verkerk merkt hier tegen op,
dat de beurs de werkstakingen dan ter kennis
brengt van de arbeiders en dal acht hij mm
ot meer gevaarlijk. Als de beurs er buiten
biijit is uat net meest juiste standpunt.
De heer U d o is het met den neer Ver
kerk eens, ook de heer Lubbe meent dat het
het beste standpunt is, indien de beurs er in
't geheel geemn elding van maakt
De heer Bak wijst er op dat in de ge
meentelijke verordening van 's-Gravenhage de
bepauug door B. en W. voorgesteld is opge
nomen.
De heer Sluis leest uit het rapport der
staatscommissie een clausule voor, waaruit
bi ij Kt, üat de commissie toch ook van oor
deel was, dat indien de beurs zich geheel
onthoudt in deze, zij eigenlijk den strijd aer
arbeiders bevoórdeelt. Daarom zal hij te
gen het voorstel van den heer Verkerk stem
men.
Tiet voorstel Verkerk wordt aange
nomen met 9 tegen 8 stemmen.
legen stemden de lieeren Bak, Leesberg,
van den Bosch, Meienbrink, de Wit, den
Boesterd, Zaadnoordijk en Sluis. (De heer
Uovers was vertrokken).
Het amendement tan den heer Verkerk op
artikel 7 wordt ingetrokken.
De. heer Verkerk verdedigt bij artikel
8 zijn voorstel om het aantal leden op a c h t
te brengen, n.l. 4 werkgevers en 4 werkne
mers, daar hij meent, dat er hier 4 centralen
zijn van werknemers.
De heer Sluis, die er eerst niet voor
was dit aantal op 8 te bepalen, heelt er ten
slotte geen bezwaar tegen, waarna het arti
kel doQr B. en W. wordt overgenomen.
Bij het artikel betreffende de voordrachten
(nieuw artikel 10) zekt de heer Verkerk dat hij
geen bezwaar heeft, om in plaats van Ka
mer van Koophandel te lezen patroonsorga
nisaties.
De heer Bak vraagt den heer Verkerk
welke 4 centrale arbeidsorganisaties hij be
doelt.
De heer Verkerk wil wel even cursus
geven in zake vakorganisatie en zegt, dat hij
onderscheidt de Vrije Organisatie, de Mo
derne, die als centrale heeft de Alkmaarsche
Bestuurdersbond, de R. K. Volksbond en de
Christelijke Arbeidsorganisatie.
De heer Bak verheugt zich er ovèr dat
de heer Verkerk deze centralen erkent.
Het amendement Verkerk om de le
den en den directeur 1 presentiegeld toe
te kennen wordt aangenomen.
Het amendement Verkerk om het salaris van
den directeur te bepalen op 1200 wordt
niet voldoende gesteund en komt dus niet in
stemming.
Hierna wordt de vergadering gesloten en
worden de overige punten van de agenda ge
voerd.
INGEZONDEN IThflKIN.
M. de R!
U wordt beleefd verzocht onderstaande in
Uw blad *op te nemen. Bij voorbaat onzen
dank.
Derde antwoord aan 't ,JSlacht-uiltje".
Wij hebben in ons 2e antwoord aangetoond
dat verleden jaar toen alle bakkers het brood
in prijs verhoogden en de „Voorwaarts" het
niet deed, het broed een dag later we r in
prijs werd verminderd bij de" 10% bakkers.
Gij hebt deze bewering niet weerlegd! Hier
door is bewezen, dat wij wel degelijk invloed
uitoefenen op den broodprijs. Wij hebben al
2 maal gevraagd om uwjuisten naam bekend
te maken, opdat wij kunnen onderzoeken of
uwe mededc-elingea juist zijn; U zwijgt, en
geeft er de voorkeur aan om in het donker te
wroeten.
Wij hehben in ons tweede antwoord ge
vraagd om uw grondstoifencijfer bekend te
maken, opdat wij dan over de k w a 1 i t e i t
van uw brood kunnen oordeelenU zwijgt en
vragat zelfs van ons nog meer cijfers.
Wij hebben steeds getracht het debat op een
fatsoenlijk, zakelijk peil te voeren, U blijft
schelden en onze zaak verdacht maken. Is het
nog noodig dat wij uw laatste stukje geheel
weerleggen? Wij gelooven van niet, wij ver
trouwen op de helderziendheid van het pu
bliek.
Op het volgende willen wij nog even de aan
dacht vestigen. U schept in uw laatste stukje
verbazend op over het regeeringsbrood, maar
u weet zelf wel dat de voedingswaarde van het
regeeringsbrood kan verschillen, hoewel het
allemaal waterbrood is. Wij herinneren u er
even aan, dat de minister eerst had bepaald
dat uit de 100 K.G. regeeringsmeel 140 K.G.
brood mocht worden gebakken, later heeft
de minister bepaald dat men er 150 K.G. uit
mocht maken en er dus 10 K.G. water meer
ingegooid mocht worden, maar het spreekt
vanzelf, dat, wanneer er 140 K.G. van wordt
gemaakt, de voedingswaarde grooter is dan
wanneer men er 150 K.G. vaa bakt. Dus oor
logsbrood kan in voedingswaarde nog heel
wat verschillen, mijnheer „Nacht-uil'-.
Wat die schijnbeweging betreft die men
hier eens heeft gemaakt om een keuringsdienst
te krijgen op de kwaliteit en het gewicht van
't brood, och, als men een serieuze poging
doet om zooiets te bereiken, zal de coöperatie
er altijd voor zijn, want wij hebben er geen
belang bij om te knoeien. De winst die w ij
door knoeierijen verkrijgeu, moeten wij toch
weer aan onze leden uitkeeren. Nogmaals, wil
men een serieuze poging doen, wij zijn er voor
of nemen zelf het initiatief, maar aan schijn
bewegingen hebben wij niets.
Toen yerledcn jaar de kwestie hapgen-
de was over de afschaffing van den nachtar
beid hier ier stede en een 10% bakker door
een onzer bakkersgezellen tot op zijn hemd
was uitgekleed, toen kon men bijna op alle
broodwagens lezen„Vóór afschaffing van
nachtarbeid", maar de nachtarbeid af
schaffen dóór dacht men niet aan. Welnu,
wat heeft men aan die schijnbewegingen?
En ten slotte dit. Toen een 25-tal jaren ge
leden de kunstboter of margarine uitkwam,
verkocht men dat artikel overal met cadeaux;
men kort liet zoo raar niet bedenken of men
kon het bij de boter cadeau krijgen en de huis
moeders vlogen er inNu denkt geen huismoe
der er meer aan om boter met cadeaux te koo-
pen, want zij weten wel dat ze die cadeaux
zelf betalen. Zoo zal het ook met uw 10%
korting gaan mijnheer „Nacht-uil", zoodra
men uw misleidende zaak doorziet, keert men
u den rug toe, reken daar maar op I Er komt
trouwens al 'n kentering in de gelederen, want
onze omzet is de laatste weken met 40 gld.
per week gestegen en wij spraken een bakker
die g e e n 10% „geeft", die zeide: „ik heb de
ze week weer eenige klanten van de broodfa
briek overgekregen". Voorwaar, mijnheer
„Nacht-uil", dat is al een teeken dat de men-
schen wijzer worden en dat ze zich niet meer
door u en de uwen laten lijmen, want u kan
het wittebrood immers leveren voor 14.4 cent
en neemt 16 cent om 10% terug tekunnen
„geven"; het oorlogsbrood kan u leveren voor
10.8 cent en u neemt twaalf cent om aan uw
verplichting te kunnen voldoen. Wie niet
ziende blind is en gezond verstand genoeg
heeft om te oordeelen, die weet thans wel waar
die 10% vandaan komen. Niet uil uw zak,
maar uit de kwaliteit en den te hoogen prijs
van uw brood.
U, mijnheer de redacteur, nogmaals onzen
dank.
Namens het bestuur der Algem. Arb.
Coöperatie „Voorwaarts",
J VAN CLEEF.
ADVERTENTlëN.
Telefoon 73.
EN
RECLAMEPRIJS f 1.90.
RÜKWERKEN.