H
éi ij
M
n
w
m
Jüf
iü
K
te tav m net STtJlïWlJE
Uit de hand te hoop een BOEMERIJ,
I Cebouwioor Evingelisatie Palmstraat,
m bh ïi
In de Socie'eitzaal van de Harmonie.
JJ
9
H
Damrubriek.
PAKHUIS TE HUUR
Heerenhuis te koop
Vraag en Aanbod
Boerderjj - Bvemster.
Diploma Melken 191?
Bekendmaking.
SP
m
Een kwade herinnering.
Wegens sterfgeval
van den pakhuis
meester zullen de Centrale
jlÉIl
éSPé
(lilif
jpp? i
\w&
m
jjj
wfo.
iü
jj
Bj
w
WÊ
iü
MAAR op Maandag S2
DEZER tot lialf drie a.m.
GESLOTEN zijn.
op yroeliiken M tg ALKMAAR.
HEERENHUIZEN.
3 netto Burgrerwoouhuizon
op Zondag 21 Januari,
op Maandag 22 Januari,
Ondanks het mooie weer, zijn er vele men
schen, die volgens een gebruikelijke uitdruk
king, zeer onlekker zijn. Het zijn vooral die
menschen welke dezen winter slachtoffers ge
weest zijn van een kwade griep en zich van de
gevolgen daarvan nog niet hebben kunnen be
vrijden. Die booze ziekte verschilt van de
meeste andere hierin dat, hoewel men zich
er van genezen meent, men er nog langen tijd
mede voortsukkelt en de kwade herinnering
eraan met zich mede draagt. Het gestel heeft
werkelijk langen tijd noodig om zich te her
stellen van de talrijke verwoestingen door de
mikroben van de griep aangericht en om
aieuw bloed te maken. Er is echter toch een
middel om dat herstellingstijdperk te verkor
ten. Daartoe moet men het gestel helpen om
rijk en zuiver bloed terug te vinden en in
waarheid is er geen beter middel hiervoor
dan het gebruik der Pink Pillen, waarvan
het spreekwoordelijk geworden is te zeggen
dat zij met iedere pil bloed geven. Laten wij
nu het woord aan een van onze patiënten,
den heer Adrien Martin, te Xeuilly, Frank
rijk, die schrijft:
„Ik ben zeer tevreden over de behandeling
met de Pink Pillen. Dank zij dezen heb ik mij
kunnen verlossen van de gevolgen van een
kwade en hardnekkige griep. Toen eenmaal
het ergste geleden was, dacht ik dat de kwaal
tot staan was gebracht en alles met een paar
dagen rust en goede zorgen afgeloopen zou
zijn. Maar die kwaadaardige griep had mij
geheel ondermijnd en ik heb er nog zeer lan
gen tijd aan geleden. Ik was lijdende aan
bloedarmoede in zeer hevige graadik was
hoogst zhtoak en leed altijd aan steken in de
zijde, aan beklemming op de borst, aan duize
lingen en aan schele hoofdpijnen. Met moeite
klom ik de trappen op, daar het er iets van
had of mijne beenen van watten waren ge
maakt. Uwe goede pillen hebben binnen en
kele dagen cue verschijnselen doen ophou
den."
De Pink Pillen zijn onovertroffen tegen
bloedarmoede, bleekzucht, algemeene zwakte,
maagpijnen, schele hoofdpijnen, zenuwpijnen
en zenuwuitputting. Zij verrijken het bloed
en versterken de zenuwen.
De Pink Pillen zijn verkrijgbaar a ƒ1.75 per
doos, en 9 per zes doozen bij het Hoofdde
pot der Pink Pillen, Dacostakade 15, Amster
dam en bij de firma Nierop en Slothouber,
Langestraat 83, Alkmaar.
den overledenen ontnomen en gewogen voor
een rechtbank, waarvan Osiris de voorzitter
is, door lotusbloemen omgeven en met le
vend water omstroomd. De doode heft dan
de hand op en zweert, dat hij geen der 42
religieuse zonden heeft bedreven, om te ein
digen met een driemaal herhaald: „Ik ben
rem. t
Als het hart niet te licht was bevonden,
werd het teruggegeven aan den doode, die
dan voortschreed ten hemel, met toover-
spreuken alle hinderpalen overwinnend. Hij
kon dan allerlei gedaanten aannemen Werd
het hart te licht bevonden, dan moest de
mensch terugkeeren.
Spr. geloofde niet dat alle Egyptenaren dit
alles zoo geloofden en haalde verschillende
hunner spreuken aan, waaruit twijfel en
moedeloosheid bleken.
De oude Chineezen dachten over de on
sterfelijkheid als een voortzetting van het
aardsche leven. Drie dagen na den dood
wachtte men op den terugkeer der ziel en dan
werd gezegd: hij is opgestegen. Wanneer de
nagelaten betrekkingen de dooden bleven
eeren, zouden zij daarvan den zegen onder
vinden. Het doodengericht en een vergel-
dingsleer kenden zij niet. Het vaste geloof in
de onsterfelijkheid, dat langzaam aan plaats
maakte voor zekeren twijfel, kwam later,
toen het Boeddhisme zijn intocht deed, in
dit nieuwe geloof extra naar voren.
Om de vraag te beantwoorden wat het
Boeddhisme het Chineesche volk heeft ge
bracht, voerde spr zijne hoorders naar
Voor-indië. waar d,. godsdienstige boeken
(meest liederen) verzameld zijn in de Veda.
Spr. las daarvan één gedicht voor, een bede
om onsterfelijkheid, waaruit de overtuiging
bleek, dat na den dood den mensch een heer
lijk, zalig leven wacht, een leven als hier op
aarde, uitgenomen de smarten. Toen uit dit
geloof het Brahmanisme opkwam, onderging
het een verandering. Het Brahmanisme
kwam met een nieuwe leer, volgens welke
alle leven zijn oorsprong vond in het kwaad.
Lichaamsgebreken b.v. waren straffen voor
zonden, bedreven in een vroegeren be
staansvorm. Een vleeschdief werd na zijn
dood een gier, een vruchtendief een aap, een
zich te erg parfumeerende dame kwam terug
als een muskusrat, enz.
Na door de hel, een donkeren onderaard-
schen kerker, te zijn gegaan, moest de ziel
twee trappen doorloopen, duisternis en
werkzaamheid, om te komen in de hoogste
sfeer, die van het goede, waarboven stond
Brahma, het groote, de schepper der wezens.
Alles vloeit hierbij in elkander over, alle
deelen van den zelfstandigen vorm van al
wat leeft. Naarmate de individueele ziel tot
de erkenning kwam deel te zijn van de al-
ziel, kwam zij tent reiner leven.
Deze leer werd in hoofdzaak door het
Boeddhisme overgenomen. De ziel zal ook
volgens deze leer overgaan van het eene le
ven op het andere, zooals de boom groeit
uit het zaad van een anderen, geen herinne
ring hebbend aan een vorig bestaan. Alleen
op de hoogste trap heeft men een overzicht
van alles wat doorleefd is.
Naar dit geloof in de onsterfelijkheid
greep het Chineesche volk gretig.
ging of uitdaging opgesloten was, en Asad
kon het ook niet als zoodanig opvatten. De er
kende tegenwoordigheid van Sakr-el-Bahrs
vrouw in die kajuit maakte dep laats gelijk
aan z'n harem, en 'n man verdedigt z'n ha
rem, zooals hij z'n eer verdedigt't is 'n heili-
ge plek voor hem, die niemand mag ontheili
gen en 't is geoorloofd, dat hij behoorlijke
voorzorgen neemt tegen iedere poging om da'
te doen.
Rosamunde zonk neer op den divan, en
zat daar met gebogen hoofd, de handen ge
vouwen in de schoot. Sakr-el-Bahr stond
haar stilzwijgend, lang aan te staren.
Wordt vervolgd.
Nu in onze dagen het Westen leeg is,
komt weer het Boeddhisme (theosofie), om
den menschen terug te geven wat ze verlo
ren hebben. Het leert dat het leven der men
schen eeuwig is en dat dit leven in heel de
schepping is. Er is geen sprake van een te
rugvloeien van het leven na dit leven
Spr. behandelde hier vrij uitvoerig het re-
incarnatiebegrip.
Bij het spiritisme zou men, meende spi.,
mogen denken aan het tusschenhchaani in
de theosofie. Het bewijst niets voor de on
sterfelijkheid der ziel. Hij was het eens met
Maeterlinck, waar deze zei het vreemd tc
zullen vinden als eens een geestverschijning
herkenbaar zijne kamer zou binnentreden,
wat echter hoogstens zou bewijzen dat de
ziel zich van het lichaam kon losmaken en
dit een oogenblik overleven. Het spiritisme
zou geen licht brengen, noch tegen noch
voor een voortbestaan Het spiritisme, dat
langs den weg van zinnelijke ervaring de on
sterfelijkheid van de ziel wil bewijzen, is niet
anders dan een verschuiving van het mate
rialisme.
Na eene korte pauze zette de heer van Dorp
zijne rede voort. Hij stelde de vraag: Wat is
van dit alles de kern, de waarde voor het
eeuwig menschenhart? En antwoordde: Dit:
het geloof in de onsterfelijkheid is door alle
eeuwen heen overal geloof geweest en
geen wetenschap. Wetenschappelijk staat
vast, dat het geloof aan de onsterfelijkheid
onsterfelijk is. Het is het geloof in het leven
Het lichaam sterft, niet het leven, men weet
zich onsterfelijk, eeuwig, oneindig. Dat heb
ben alle volken ten allen tijde beseft. Dach
ten niet de Romeinen zich het voortbestaan
in schimmen, was in Egypte Osiris niet het
leven en gelooven ook niet de Chineezen en
Voor-Indiërs in een eeuwig leven?
Bij die allen was deze geloofsvoorstelling
nog in hare kindsche jaren, niet ongelijk
aan het tegenwoordige leven. Bij het Brah
manisme kwam het re-incarnatiebegrip, werd
erkend dat het leven het andere is van den
vorm of de vorm het andere van het leven.
Wij zijn eeuwig, de vergankelijkheid omhult
ons slechts als een kleed.
Het Brahmanisme het Boeddhisme en de
theosofie, deze drie wijzen hebben het chris
tendom versterkt. Jezus Christus leerde niet
anders: geloof in het eeuwig levende ondeel
bare leven, Het evengelie lagt zich zeer wei
nig in met de cosmische zijde van het leven,
spr. wilde daarom de Oostersche wijsheid de
eer geven die haar toekomt.
Het geloof in de i nsterfelijkheid van het
zedelijk leven is een machtig geloof en heeft
de menschen gesterkt bij het dragen van hun
kruis. Onhoudbaar is echter de geloofsvoor
stelling van de vergelding. Wie het kwade
nalaat uit vrees voor straf, is een lafaard.
Ais er dan geen vergelding is, waarom zal
men dan goed zijn? Het is denkbaar, dat
ietnand goed doet en toch slecht is. Er is in
ons iets dat alleen wij zelf kennen, ons diep
ste zedelijk bestaan. Goed zijn is zaligheid,
is onsterfelijkheid. Bewaar uw hart, wam
daaruit zijn de uitingen des levens.
Jezus geloofde in den mensch als een kind
van God en daarmee is tegelijk uitgesproken
het geloof in de onsterfelijkheid. De mensch
die God kent, wordt niet gebonden door
dood en graf. Waar de Oostersche gods
diensten leerden eenheid en natuurlijk leven,
leerde Jezus eenheid en geestelijk leven. Het
geloof is bij alle godsdiensten hetzelfde, al
leen men zegt het anders. Dit is de hoofd
zaak: door alle eeuwen heen heeft de mensch
zich éen gevoeld met Hem, van Wien alle le
ven is.
Spr zou willen zeggen: laat de spiritis
ten maar zoeken; hij zou het schandelijk noe
men er een pretje van tc maken Wat de uit
komst ervan ook zal wezen, zij zal geen in
vioeci uitoefenen op de animo waarin er mei
zoekt. De onsterfelijkheid wordt er noo
door bewezen, hoogstens bewijst men u
mee een tijdelijk leven na dit leveu; het n>
er alleen op gericht om te weten of men fa
milie en vrienden weer zal zien. God is be
zig het particuliere leven af te trekken en wie
God lief heeft, heeft geleerd niet te vragen
naar het onze. In God leven wij, bewegen
wij ons, zijn wij. Wij zijn onsterfelijk, om
dat de Eeuwige onze Vader is.
Na het einde van deze rede nam de voorzit
ter het woord Hij vond het gelukkig, dat in
de afdeeling van den Protestantenbond niet
de gewoonte bestaat een remise te geven van 't
gesprokene. Hij zou het thans ook niet kunnen
doen, omdat de spreker meer een persoonlijke
getuigenis had gegeven. Men zou het mis
schien niet in alles met hem eens zijn, maar
dit kon prikkelen tot nadenken. De heer van
Dorp had het leven vergeleken bij een prent
en daarbij een les gegeven. De prent het
leven zei ds. Westra, kan somber, eentonig
zijn, maar toch zou hij willen dat men die
prent opnam om daarachter te zien stralen 't
licht des geloofs en dat der onsterfelijkheid.
Hij hopte voor allen dat men die prent zou
leeren verstaan en begrijpen. Ten slotte bracht
hij den spreker een woord van dank.
Na het zingen van het derde vers van ge
zang 185 uit den Bundel werd de samenL
komst opgeheven.
TIJDELIJKE ARBEIDSBEURS.
Stadhuis.
Correspondentschap der
Intercommunale Arbeidsbemiddeling.
Telef. 158.
Spreekuur iederen werkdag b.h.
Zaterdag van 1012 uur v. m.
20 Januari.
Gevraagd worden
2 kleermakers (gr.- en vestenwerkers), 1
werkvrouw, 1 timmerman, 1 dienstbode.
Bieden zich aan
1 dienstbode (18-j 1 inpakker, 1 kok, 1
koper- en blikslager, 1 winkel- of magazijnbe
diende, 1 metaalbewerker, 1 motordrijvcr, 1
operateur (bioscoop), 1 pakhuisknecht, 1 pak
kistenmaker, 2 reiziger^ 1 rei/Uster, 6 sein'
ders, 1 schipper, 1 ta' ikskervei, 3 timmerlie
den, 1 timmerman, 11 werkl. (los), 1 werk
vrouw, 1 betonwerker.
De Correspondente,
A. AUKES—TIMMERS.
Stand.
Zw, 1, 5, 7, 8, 9, 12, 13. 14 19, 25.
W. 16, 22, 23, 27, 28, 30, 32, 37, 43.
Oplossing.
1.22—18 1.13:42
2. 43—38 2. 42 22
3.16—11 3.19:37
4. 11 :4 4 25 34
5. 4 17 en wint.
Goede opl. ontvingen wij van de heeren:
1 VU Blokdijk, P. Dekker, G. Cloeck, D.
Gerlinig, J. Houtkooper, J.K. te Alkmaar, H.
Lindeboom Amsterdam, H. E. Lantinga,
Haarlem, P. Kleute Jr. den Haag, S. Hoinan
Wijde-Wormer, R. W. 1 Bosman te Alk
maar (ook van no. 424) en J. Renooy, Ou-
dorp.
KAMPIOENSWEDSTRIJD.
De algemeene opinie der deelnemers na af
loop was, dat zulk een wedstrijd met twee
partijen per dag en 25 zetten per uur veel
te vermoeiend was. De Haas moet dan ook
reeds verklaard hebben niet meer mee te zul
len doen, als er geen betere regeling wordt
getroffen. Hij zelf was doodop na dezen
wedstrijd, 't Valt ook niet mee tien uur per
dag ingespannen te dammen. Vermoedelijk
za! men nu wel komen tot 1 partij per dag
en 20 zetten per uur. Wij hopen binnenkort
nog enkele malen op dezen kampioenswed
strijd terug te komen.
Thans vragen weer een paar combinaties
van Kleute de aandacht onzer lezers. Voor
al de eerste is wondermooi!
Jb. J1ARTLAND, Koningsweg B 69.
Beleefd aanbevelend voor IN- en VER
KOOP van 2de hands Kinderwagens, Sport
karren, Ledikanten enz. Ook aan huis te ont
bieden.
1 Aan'hetzelfde adres weder een best VEE I Kaaspakhuizen te ALK*
REN BED te koop. «AID U«..M4.>rr e,n
J. B. L. 51MON, Steenhouwer. Kotungs
weg 46, Marmerslijp tot onderhoud van
marmeren vloeren. Marmerpolitoer voor
Schoorsteenmantels, WaschtafeU en*. On
overtroffen kwaliteit.
Zw. 4, 5, 7, 12, 13, dam op 36.
W. 20, 21, 28, 29, 33, 34, 37, 39, 43.
Zwart (de Heer H.) heeft ten koste van
drie schijven een dam gehaald en wit (1-
Kleute Jr.) trachtte nu remise te forceeren
Hij speelde daarom op eên interessante com
oinatie, die boven verwachting zelfs winst
bracht. Zie maar:
1. 2014! 1. 410??
2. 28—22 2. 10 19 of 36 18
3. 33—28 3. 36 18 of 10 19
4. 34—30 4. 18 25
5.28-23 5.19:28
6. 39—33 6. 25 17 (3 sch.)
7. 33 :2?! en wint want zw. moet 13—19
(anders 219) en 2 24 wint.
Ons tweede diagram geeft eveneens een
partijstand. Kleute is aan zet en speelt met
wit:
•11IP
wm. npü ^jjp|
.UB?
Zw. 4, 7,13,14,15,17,21,22,25.
W. 29/34, 36, 37, 41.
1. 29—24 1. 14—20?
2. 34—29 2. 25 23
3. 32—27 3. 20 38
4. 27 :9 4. 4 13
5. 37—32 5. 38 27
6. 31 :2 6. 19—13
7. 2—24 wint.
Ook al weer een bijzonder stukje!
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 426 van A. Admiraal.
Eenvoudig maar leerzaam!
pgg
m
IR
Ui
Wm
WÊ
mm
Zw. 5, 6, 8, 9, 12, 17, 22, 27, 30, 35.
W. 11, 15, 20, 23, 26, 36, 37, 41, 45
Opl. voor of op 25 Januari b.v.d. blad.
AAN DE DAMMERS!
Met dank voor de ontvangen opl. van pro
bleem no. 425.
Beroemde
FON0ERS an
BRENNABOR RIJWIELEN
NED. RIJWIELTRUST,
Langestraat hack Payglop.
150 Nos.
met le Klas
Instrument
80 et. p w.
24 mnd.
Vertegenwoordiger: T. VISSER,
Teijlingenstraat 14 b d. Watertoren, Alkmaar.
voor 1 of 2 p«r»ouea.
©mtrek Militaire Barakken, Westerweg.
Brieven onder No. 236, Bureau v. d. blad.
LAAT tegenover Vlaandarhof.
Te bevragen: LAAT 161.
Wegens voordurende ongesteldheid
50 C ENT I uit de hand te Koop of le Huur een
per week. I 11.1l- Hl
12 mnd.
PLATEN
alleen
van bij H. OOITERMAN, Burgerbrug.
Het beroemde TRAPPISTEN KLOOS
TERBRAU is krachtiger en goedkooper dan
Stout, en dus zeer aan te bevelen voor zwak
ken en herstellenden. Verkrijgbaar bij J. H. bevattende 4 aroote, drie Hein*
ALBERS in den Bierkelder. j kamers en badkamer met mooier»
TE KOOP AANGEBODEN: tuin- verhuurd voor f 600. - 'sjaars.
MELKBUS, gewonnen uit de Landbouw- I Koopprijs f 95ÜO.
loterij. WILDEMANSTRAAT 18, ALK Brieven ander No. 251, bureau van dit
MAAR. I
TE KOOP, op netten stand, solicdc, net
ingerichte
TE KOOP:
Een ras-zuivere Belgische HERDERS
HOND, oud 9 mnd. met stamboom en tevens
een jonge TREKHOND, 6 mnd. Adres Stu
artstraat no. 27.
PIANO
TE KOOP gevraagd, een gebruikte PIANO,
(geen platte.) Br. fr. onder no. 249 bureau
van dit blad.
BILLIJK TE KOOP:
4 KRIELKIPPEN met HAAN. Te bevr
bij C. GROOTES, RUSSENWEG, Bergen.
Wegens vertrek ten spoedigste aangeboden
een
CAFé-BILJART-VERLOFZAAK,
staande LINDELAAN 47.
een groote partij DUIGEN
bij J. R. KEUSS, Laat, Alk
TE KOOP:
van tabaksvaten,
Alkmaar.
TE KOOP AANGEBODEN'
Een in goeden staat zijnde BAK-HAND
WAGEN, voor alle doeleinden geschikt. Te
bezichtigen KONINGSTRAAT 60.
BESTE VUUR-AANMAKERS, 100 a 30
ct., 30 a 10 ct. Kooltuin 5, P. BULLOOPER
TE HUUR
Een KAMER met gebruik van KEUKEN.
Adres TUINSTRAAT no. 18.
wor6on opgenomen tegen SO ct*. por
5 regels, by voor uitbetaling
Zij moeten vrtór TBlJDAGMlö
ÖAO 5 DÜK worden ingezonden.
OUDE KUNSTTANDEN, stukken of brok
ken gebit, nog zoo stuk, worden tegen hoo-
gen prijs gekocht door HERMAN PLAS
Payglop 15. Hoogste prijs tevens voor juwee-
len, goud, zilver en koralen.
STEENHOUWERIJ A. KALLANSEE.
NIEUWESLOOT No. 1.
Specialiteit in GRAFZERKEN.
Foto gratis.
Nog 2 jonge FOXTERRIERS te koop
Ras-zuivere reutjes. Adres Hotel „Toelast".
DAGMEISJE
gevraagd, liefst in de namiddaguren van 2
:ot 5 uur, (Zondags vrij). Bij rirma v. d. P'
CHELAER, RIDDERSTRAAT 10.
H. H. BARBIERS.
Er biedt zich aan een BARBIERSBE-
DIENDE, eenigszins kunnende scheren.
Adres bureau van dit blad.
TE KOOP gevraagdGeheele of gedeelte
lijke INBOEDELS of alle soorten MEUBE
LEN. Tevens te koop een eikenh. TREKTA-
FEL met 14 losse bladen, enz. Aanb. MEU-
BELHUIS, KOOLTUIN 9.
BOEKAANKONDIGING.
Onder redactie van Dufour Co. (Klove
niersburgwal 133) is te Amsterdam versche
nen' no. 1 van een nieuw blad, speciaal voor
dameshoedenzaken en modisten „Het Sei
zoen"."
In zijne inleiding zegt de redactie dat
abonné's van het door haar uitgegeven blad
„De Manufacturier" hadden aangedrongen
op uitgifte van een blad, speciaal gewijd aan
het dameshoedenvak.
Wij zullen, aldus de redactie, dit blad ma
ken tot een voornaam en tevens practisch
blad, goed geïllustreerd. Elk Nr. zal bevatten
een dubbel middenblad, geheel gevuld met
modellen en bovendien tusschen den tekst ook
nog een aantal Nouveauté's, waardoor gedu
rende een aantal Nouveauté's, waardoor gedu
rende het seizoen steeds 't nieuwste wordt ge
geven. Voor de dameshoeden-zaken tevens
meerdere fraaie étalages en voorbeelden ter
etaleering, terwijl wij bizonder attent maken
op de groote artistiek gekleurde platen met
een aantal modellen voor zomer- en wintersei
zoen.
Het blad is op zeer zwaar kunstdrukpapier
gedrukt. Dit eerste no. wijdt een artikel aan
„Eenigew enken voor het atelier", „Oude mo
dellen en overblijvers", „Hoe tegenwoordig
zijden lint wordt vervaardigd", enz- en geeft
een aantal modellen met beschrijving daar
van.
Te aanvaarden 1 Mei 1917. Te bevragen
Kinbeimstraat 39.
ui Hit r. Te aanvaarden 1 Mei 191T. Te
bevragen bij J. OPDAM, aldaar
zeer gunstig gelegen aan een der hoofdwegen
in de BEEMSTER (N. H.), jcroot 24 morgen.
De voer uielkertj zeer geschikte plaats
bestaat uit: liuismanawoiilng, met stal
ling voor pl.m. 24 koeien, dubbele Uooi-
nerg en schnnr, benevens diverse per-
ceelen nitmnnleild weiland.
Het zeer gunstig ten opzichte van vaar
water en langs den weg gelegen weiland
is tevens uitmuntend geschikt tot splitsing
in meerdere warmoezierderijen.
Brieven franco onder No. 259 aan het
bureau van dit blad.
Conferentie te den Helder,
van 22 tot 24 JANUARI e s.
Sprekers
Ds. OBERMAN, v. d. KLOOT—MEYBURO,
VAN ESSEN, WEBER en anderen.
Nadere inlichtingen geeft de Hetr F.
I STOUM, Hoefd der Chr. School, Slui»-
dykntraat.
Hollands Noorderkwartier
voor MANNEN en VROUWEN en voor
JONGENS en MEISJES, geboren vóór 1
JANUARI 1901, wonende in Noord-Holland,
boven het Noordzeekanaal. Aangllte
■ckrllteiyk, onder opgave van naam en
voornaam voluit, woenplaats en datum en
jaar van geboorte, bij den Rijkszuivelcos-
sulent Dr. L. T. C. RCHEIJ ta Hoorn.
(Zie verder onder de berichten).
ADVERTENTHN.
Allen, die iets te vorderen
hebben van-, verschuldigd 1
aan-, «f borgtoahten hebben ten laste van
wijlen den hear O. eCTKKK ;a
leven landmangewoond hebbende en
overleden te Hargen. gemeente Schoorl, 24
November 1916, werden uitgenoodigd daar
van betaling of opgave te doen vóór)
Februari 1917 ten kantore van notaris
J. VAN DER VEEN, Oudegrach* 291 te
Alkmaar.
De ondergeteekende maakt bekend, dat
bij ACTE den 23 DECEMBER 1916 te zijnen
overstaan verleden, nader zijn gewy/.lijd
de Statuien van dc Naainl»«zp Teu-
nouiacbiip „SoorUkollMudeeh Land
bouwcredlol", gevolgd Alkmaar,
en dat gemelde akte met het Koninklijk
besluit van bewilliging zljr opgenomen in
het Bijvoegsel tot de Ned'i landsche Staats
courant van den 16 Januari 1917 no. 13.
NINABF.K,
Notaris te Otarteek
(Stompatoren).
Teekengenootschap
Kunst zij ons Doel.
Allen, die iets te vorderen
hebben van, verschuldigd zijn
aan, of borgtochten hebben ten Uste van
wijlen den Heer COKNELIS KOOIJ. in
leven landbouwer, gewoond hebbende te
koedijk en aldaar overleden D«cem-
ber 19l«, worden uitgenoodigd daarvan
BETALING of OPGAVE te doen vóór
1 Februari 1917 ten kantore van Notaris
J. VAN DER VEEN, Oudegracht 291 te
Alkmaar.
van JO BEZAAN
des namiddags van tot vier uur en
van des namiddags één tot vier uur en
des avonds acht tot tien uur,
Gulrée 10 «ent.
yy
m
9»w
fH
WW,
y/m/
1 L IY'-Zv J 1
IK HOOK
«1. Heiiii«Mii«»i-wfrHftt>yt>K by Alk