DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Vorstenlanden en Sumatra 4 ct. Sigaar. Havanna-Mi
SCHOOL-ARTS,
No. 47.
ZATERDAG 24 FEBRUARI.
Honderd en negentiende]" aar gang.
1917.
AbonniMtspis P 3 maanden f 1fr. p. post f 1.25. Advertentiepriisl2*ct. p. regel, groote letters naar plaatsruimte. Brieven fr. N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. HERIHs. COSTER S ZOON, Voordam C 9. Telefnr. 3.
NEDERLAND.
Firma JEÏ. KRIJKTS.
Met 20 ct. oorlogstoeslag op den abonnementsprijs per 3 maanden.
ALKMAAR, 24 Februari.
Zes Nederlandsche schepen zijn er Donder
dag getorpilleerd.
Door onzen minister van buitenlandsche
zaken werd een telegram ontvangen van den
Nederlandscheni gezant te Londen, houdende
dat deze een telegram heeft ontvangen van de
Scilly-eilanden van kapitein De Koning van
het Nederlandsche stoomschip Noorderdijk",
dat de schepen Noorderdijk," „Zaandijk",
„Jacatra" ,J5andoeng" „Eenüand" en
„O aaster land," die 22 dezer van Falmouth
te zamen waren vertrokken, te 5 nam. van den
22sten door eem Duitsche duikboot zijn getor
pilleerd.
De minister heeft dadelijk telegrafisch in
lichtingen gevraagd omtrent het lot der be
manningen.
Naar men ons uit den Haag meldt, is het
stoomschip ,J\Jenadodat op denzelfden dag
als de thans getorpilleerde schepen uit Fal
mouth vertrok, aan het gevaar ontkomen,
doordat dit schip wegens averij aan de ma
chine uit zee naar de haven moest terugkee-
ren.
Wij vernemen voorts, dat bij de Holland-
Amerikalijn bericht is ingekomen, dat de be
manningen van de „Noorderdijk" en de
„Zaandijk" gered zijn en geland te St. Mary
op de Scilly-eilanden.
Ook de bemanning der Bandoeng is op de
Scilly-eilanden geland, terwijl de andere be
manningen eveneens in veiligheid moeten zijn.
Ë>e Eemland, de Zaandijk en de Bandoeng
moeten nog drijvende zijn. Blijven zij behou
den, dan is er ongeveer 21000 ton scheepsin-
houd bij deze ramp verloren gegaan.
De Bandoeng (5850 ton) kwam geladen
van Java, de Jacatra (5370 ton) had regee-
ringsgraan aan boord, de Eemland (3770
ton) en Oaasterland (3700 ton) waren op
■reis, om regeeringsgraan te halen, de Noor
derdijk (7170 ton) had een lading regee
ringsgraan, de Zaandijk (4190 ton) was op
weg naar Amerika.
Ziedaar dus de practijk van den niets-ont-
zienden ondèrzeeërsoorlog. Zes Nederland
sche schepen in één klap, negen in één week
getorpilleerd
Men heeft bij het aankondigen van het
nieuwe stadium in den oorlog kunnen hopen,
dat de practijk nog wel wat mee zou vallen,
dat onze scheepvaart, hoe ernstig dan ook be
dreigd, dank zij ook het vastberaden en be
leidvol optreden van onze regeering, de
moeielijkheden, door den nieuwen toestand in
het leven geroepen, te boven zou komen.
Maar de Duitsche regeering had in haar me
morandum van 31 Januari uitdrukkelijk laten
Weten, dat in de aangegeven versperringsge-
bieden elk zeeverkeer zonder meer met alle
wajoens verhinderd zou worden. En in de of
ficieuze Berl. Lok. Anz. van Dinsdag 10 Fe-
brua ri werd' nog eens nadrukkelijk verklaard
wat Ln de verboden zones voor de torpedobui
zen der onderzeeërs komt, zal in den grond
geboor d worden, het is in technisch opzicht
in groo te mate onmogelijk en het ligt verder
geheel buiten de plannen, om eenig onder
scheid tusschen onzijdige en vijandige sche
pen in het afgesloten gebied te maken.
De regeling is begonnen met dadelijk na
de afkondiging het uitvaren van onze schepen
te verbieden of daartegen te waarschuwen.
Maar navigare necesse est 1 Varen is
noodzakelijk! Beproefd diende te worden of
de scheepvaa.rt niet kon worden voortgezet
Op eigeni gevaar zijn er tenslotte eenige sche
pen' op uitgeval''en en reeds was er gisteren
van hervatting eter scheepvaart sprake, tege
lijkertijd, dat vernemen was, dat de zeven te
Falmouth liggende schepen Donderdagmor
gen gezamenlijk uit de haven waren ver
trokken. Bij het ui tvaren zal wel gerekend
zijn op de gunstige omstandigheid, dat het
vaarwater, waarin de," schepen zich moesten
begeven woelig en ver van de Duitsche wate
ren is gelegen, dat Engeland' de bescherming
der vaan zooveel doenlijk zal hebben bevor
derd
Ei'lacie te 10 uur 30 Lizard gepasseerd,
werden de schepen reeds t'e 5 uur door een
Ehiitschen onderzeeër getoet)illeerd.
Het D- ..rdag bij de Sd.lly-eilanden ge
beurde vormt een incident. Etm incident van
emstigen aard. Het is een van die ernstige
gei eurtenksen, waarvan de 1 ninister-presi-
dent Gort van der Linden in de Kamerzitting
van Dinsdag 6 Februari heeft ge\ vaagd. Twee
dagen1 daarna heeft de tijdelijk e voorzitter
van den ministerraad, eveneens in de Iweede
Kamer, een verklaring afgelegd, waaruit de
houding is op te maken, welke de regeering
thans zal aannemen. Immers de korte inhoud
van die verklaring was: „schending van Ne-
derland's grondgebied of souvereiniteit zal de
regeering keeren met de wapenen, de moeie
lijkheden, gevolg van den nieuwen internatio
nalen toestand, hoopt zij met vastberaden
heid en beleid1 te boven te komen."
Gebeurtenissen, als zich thans bij de Scilly-
eilanden hebben afgespeeld, hoe betreurens
waardig op zich zelve ook, vormen, naar de
meening der regeering geen casus belli,
geen aanleiding tot den oorlog.
Alleen werd in het bekende, waardige pro
test van minister Loudon, onzen minister van
buitenlandsche zaken, gericht tot de Duitsche
regeering met bijzondere ernst de nadruk ge
legd op de zware verantwoordelijkheid, welke
de Duitsche regeering op zich zou laden, in
dien zonder eenige zorg voor de veiligheid
van bemanning of passagiers, neutrale sche
pen aan den nieuwen onderzeeërsoorlog ten
offer zouden vallen.
Geen casus belli. Maar wat dan? Aanlei
ding zeker tot een hernieuwd protest Ook de
Zweedsche regeering deed zulks dezer dagen,
maar zij behield zich daarbij alle eischen tot
schadevergoeding voor.
En verder?
Na een conferentie met de regeering, waren
door de reeders plannen beraamd om in den
loop der volgende week een twintigtal schepen
van onze groote zeevaart uit Rotterdam en
Amerika te laten vertrekken. Tot uitvoering
daarvan zou het gekomen zijn, waren de sche
pen van Falmouth aan de onderzeeërs ont
snapt. Vanmiddag zou te Den Haag worden
overwogen of die uitvaartplannen zullen
doorgaan, maar bij de meeste reeders moet
het voornemen bestaan er van af te zien en in
elk geval te wachten, totdat door de regeering
van de Duitsche admiraliteit doorvaart wordt
verkregen.
Aan convoyeeren, aan bewapenen schijnt
dus ook vooralsnog niet te worden gedacht
men bedenke ook wel, dat deze middelen met
een groot gevaar voor een oorlogsconflict ge
paard gaan.
Mem ziet dus, dat de moeielijkheden onzer
regeering weer aanzienlijk zijn vermeerderd.
Gelukkig maar, dat men het volste vertrou
wen kan stellen in haar beleid.
En dat vertrouwen is het beste geneesmid
del tegen zenuwachtigheid, opgewondenheid.
Bedenke men tenslotte, dat de Duitsche
zoowel als de Britsche regeering ten onzen
opzichte zich vaak bereidwillig en behulp
zaam toonde, wanneer de nood op het hoogst
gestegen scheen!
Het bovenstaande was reeds geschreven,
toen ons, tegen half vier, het officieele com
muniqué bereikte, waarin wordt medegedeeld,
dat de schepen in staat waren gebruik te ma
ken van een hun van Duitsche zijde geboden
gelegenheid om 22 Februari die haven te ver
laten, waartoe zij zich te zamen, blijvende
westwaarts uit het onveilige gebied, moesten
verwijderen en verder buiten dat gebied blij
vende, hun weg moesten vervolgen.
Hieruit blijkt dus, dat de Duitsche regee
ring zich inderdaad behulpzaam heeft ge
toond, maar dat de ramp te wijten is aan een
onderzeeërs-commandant, die de schikking
niet kennende, de schepen getorpilleerd heeft,
zonder de scheepspapieren in te zien. En wel
blijkt thans de Duitsche regeering zich bereid
verklaard te hebben te bevorderen, dat geene
onderweg zijnde schepen slachtoffers zouden
worden, maar slechts onder reserve, daar het
geen absolute veiligheid kon garandeeren.
Voorts werd in de Middellandsche zee een
Fransch transportschip in den grond ge
boord, de mailboot Athos, die Senegaleesche
soldaten en werklieden uit de koloniën naar
Frankrijk overbrengen moest. Opgegeven
wordt, dat er 1450' menschen gered zijn, niet,
hoevelen er omkwamen.
Uit de belangrijke redevoering van minis
ter Lloyd George, is gebleken, dat er een
aanzienlijke scheepsruimte moet worden ge
spaard, vandaar dat tot een' belangrijke be
perking van den invoer van allerlei artikelen
besloten is. Engeland kan, zeide spreker, het
ernstigste, wat de vijand kan doen, onder de
oogen zien, maar de regeering zou misdadig
zijn, wanneer zij rustig bleef afwachten, want
het eindsucces van de zaak der geallieerden
hangt af van de oplossing der scheepsruiru-
te-moeielijkheden. Men' mag ook uit deze ver
klaring afleiden, dat de nood, zoowel voor de
onzijdigen als voor de oorlogvoerenden nij
pender zal worden 1
KORTE BERICHTEN.
De commissie voor het wetsontwerp op
den zomertijd in Engeland heeft met alge-
meene stemmen een gunstig advies uitge
bracht
De Duitsche Rijksdag stond het ge
vraagde oorlogscbediet van 15 milliard mark
toe.
Minister Lloyd George kondigde in het
Engelsche Lagerhuis tal van beperkingen
van den invoer aan, noodig om in de kwestie
der scheepsruimte te voorzien'.
De Deensche regeering heeft van heden
af den uitvoer van baksteenen, dakpannen en
ijzeren balken verboden.
President Wilson heeft besloten den
Senaat in buitengewone zitting bijeen te roe
pen tegen den vijfden Maart.
Het Amerikaansche ministerie van bui
tenlandsche zaken heeft verklaard, dat de
nieuwe Engelsche „order in council" voor de
Amerikaansche regeering niet tot grondslag
eener officieele actie zou worden gemaakt.
Blijkens een Lloyds bericht zijn in den
grond geboord het Engelsche s.s. Wathfield
3012 ton), de Engelsche bark Invercauld
,1416 toon), het Engelsche s.s. Belgier (4588
ton) en de vischbarken Monarch en Energy.
SCHIP MET GRAAN
BINNEN GEKOMEN.
Het Nederlandsche stoomschip „Laren-
berg" van de maatschappij „Hilligersberg",
is met een lading van ongeveer 4600 ton tar
we, geconsigneerd aan de Nederlandsche re
geering, van Nieuw-York te IJmuiden bin-
nengeloopen. Het schip heeft 2 maanden
werk gehad met de uit- en thuisreis.
DE GESTRANDE DUIKBOOT.
De Ehiitsche duikboot, die bij' Domburg
strandde, is te Vlissingen binnengebracht.
Zij is kleiner dan die, welke voor eenige we
ken daar binnenkwam, en later weer werd
vrijgelaten. Naar schatting is de boot 350
ton groot. De boeg van de boot is eenigs-
zins ontzet. De boot is in de binnenhaven
gemeerd, in afwachting van orders, wat met
boot en bemanning moet worden gedaan.
BINNENLAND
TWEEDE KAMER.
Nadat de voorzitter Vrijdag mededee-
ling had gedaan van de na de pauze te ver
wachten verklaring van den tijdelijken voor
zitter van den ministerraad aangaande de mi
nisterwisseling aan financiën, werd de behan
deling van de begroeting van landbouw, nij
verheid en handel voortgezet.
De minister deelde mede, dat in zake de
zoutontginning in Overijsel spoedig een wets
ontwerp de Kamer zou bereiken. E>e totstand
koming van een mijnwerkersfonds was voor-
vereid door de instelling van een commissie,
wier rapport weldra zal verschijnen.
Na nog eenige discussie besprak de heer
Duymaer v. Twist (a.-r., Steenwijk) bij
de onderafdeeling visscherijen de nestvissche-
rij en drong verder aan op een credietaanvra-
ge van nog 4000 voor een onderzoek naar
de beste methoden van conserveering van
visch.
De heer Kolkman (r.-k., Nijmegen) ont
ried den minister, den raad van den heer
Duymaer v. Twist te volgen en1 een maat te
stellen voor spiering en haring.
De m i n i s t e r legde uit, waarom de kwes
tie der nestvisscherij thans in een ander sta
dium verkeert. Een maat achtte spr. niet noo
dig. De minister was bereid de credietaanvra-
ge voor het onderzoek naar de conserveering
alsnog met den' minister van financiën te
overwegen.
Bij de afdeeling arbeid bepleitte de heer
Schaper (S D. A. P., Appingedam) af
schaffing van den nachtarbeid voor bakkers
wegens net groote gebrek aan kolen. Spreker
vroeg wanneer het indertijd aangekondigde
ontwerp de Kamer zou bereiken en drong ver
der op wijziging in de samenstelling van het
Centraal Broodbureau aan.
E>e heer A1 b a r d a (S. D. A. P., Ensche-
invoering van de
De minister deelde mede, dat de bak
kerswet dezer dagen naar den Raad van Sta
te gaat.
De landbouwbegrooting werd daarop zon
der stemming aangenomen.
Aan de orde kwam het wetsontwerp tot be
schikbaarstelling van levensmiddelen (80
millioen-ontwerp.
E>e heer S a n n e s (S. D. A. P., Veendam)
betoogde, dat de groote lijn in het beleid van
den minister niet was te bespeuren. T)e minis
ter ging de moeilijkheden uit den weg, zon
der ze te voorkomen. Hij verwijt den minister,
geen contact te zoeken met de bevolking en
blind te zijn voor wat in het volk leeft.
Spr. critiseerde het stellen van minimum-
E rijzen voor sommige landbouwproducten en
ehandelde de brandstoffenkwestie. Hij wilde
nog verschillende artikelen aan de distributie-
wet toegevoegd zien, voornamelijk schoenen,
wol en sajet. Spr. drong voorts er op aan, dat
de exportwinsten ten goede komen aan het
land en niet aan enkele exporteurs. Het be-
lang, dat enkelen bij den export hebben, be
moeilijkt de bevoorrading van het land.
De heer v. B e r e s t e ij n (v.-d., Winscho
ten) behandelde den wensch, dat het rijk zelf
de distributie ter hand zou nemen, en de
daartegen geopperde bezwaren. Hij betoogde,
dat de minister ten slotte toch in die richting
is gegaan. De gemeenten zijn gemaakt tot
rijksorganen. Dit deed spr. genoegen. Ook
met de rantsoeneering was de minister ge
gaan in de richting, verleden jaar Juli reeds
in de Kamer aangegeven.
Spr. verdedigde verder uitvoerig het weg
laten van de weistandsgrens. Maar men had
tweeërlei prijzen' kunnen stelleneen voor de
houders van bonboekjes en een voor hen, die
daarvan geen gebruik wilden maken. Het had
een belangrijke besparing gegeven, indien
men aan de menschen had overgelaten, al
dan niet van die goedkoope levensmiddelen
gebruik te maken.
De heer Snoeck Henkemans (C.-H.,
Apeldoorn) betuigde in het algemeen zijn in
stemming met het beleid van den minister.
Het zou moeilijk zijn, een ander stelsel te vol
gen. Een nieuw stelsel zou kwaad doen aan
de kracht van het volk zonder op economisch
gebied eits tot stand te brengen.
De minister moet zich bij de distributie be-
alen tot het strikt noodzakelijke. Ten tweede
oort hij te zorgen voor een strenge contro
le, en ten1 derde moet hij de beschikking heb
ben over den geheelen voorraad der te distri-
bueeren artikelen.
Een vermindering van de te distribueeren
artikelen zou zeker niet leiden tot een mindere
voeding.
Spr. verdedigde het stellen van minimum
prijzen voor landbouwproducten.
INDIë.
TapanoelL Tweehonderd aanhangers
van de Parhoedamdam hebben bij Riameate,
aan het Tobameer, de patrouille van sergeant
Bruijn aangevallen. Ze werden teruggedreven
met achterlating van zes gewonden en acht
dooden. De onzen leden geen verliezen.
Overstrooming. De dijk langs de ri
vieren Porrong en Brantas is doorgebroken,
waardoor 2200 bunder rijst- en suikervelden
zijn overstroomd.
In Djovjacarta zijn. 9 woningen van inlan
ders door de rivier Tjondex verwoest.
In de residentie Soerakarta zijn vele brug
gen vernield en is groote schade aan lande
rijen en' huizen toegebracht door overstroo
ming van de Padas (zijtak van de Solo.)
Burgemeester em Wetheuders der
gemeeate ALKMAAR roepen bij deze op
Sollicitanten naar de betrekking van
op eene jaarwedde van f 1000.
De werkkring is geregeld bij Verorde
ning, opgenomen in Semeentsblad No. 525.
Stukken met gezegeld adres in te zenden
,aan het Gemeentebestuur vóór 12 Maart a.s
Gemengd nieuws
EEN KRIJGSLIST?
De bemanning van den stoomtreiler Gro
ningen, VI. 150, heeft bij aankomst te IJmui
den gerapporteerd, dat zij op de Noordzee
tusschen het Maasvuurschip en Schauwen-
bank heeft aangetroffen een verankerd model
van een watervliegtuig, waarin een als vlie
ger verkleede pop was geplaatst.
Aan de machine waren vele contactdraden
verbonden.
Toen een Duitsche onderzeeër opgemerkt
had, dat de stoomtreiler met een scheeps-
boot de machine bezocht had, loste hij ver
scheidene schoten op den nagemaaktcn vlie
ger, die bij het vijfae schot met een hevige
ontploffing uit elkaar sloeg en in de diepte
zonk.
Vermoedelijk diende het toestel als een
lokmiddel.
EEN AANSLAG.
Te Groningen is gepoogd het hotel „de
Zeven Provinciën" in de lucht te doen'vlie-
gen. Of het daarbij te doen was om het ho
tel, dan wel om het Engelsche Consulaat,
dat tot voor eenige dagen in dat hotel geves
tigd was, zal nog moeten worden uitge
maakt.
Op 15 Januari j.l. werd in het hotel door
een persoon, zich noemende „Rooker van
Sittard", een kamer gevraagd. Men gaf hem
kamer No. 10a.
Hij zette een zwarte kist op zijn kamer en
zeide terug te zullen komen, wat hen echter
niet deed.
Eenige dagen later rook de ezploitant van
het hotel, de heer Hamers, een benzinelucht.
Hij vond op de kamer No. 10a twee ont
kurkte flesschen met benzine en het naam
kaartje van den persoon, die de kist gebracht
had. De politie werd met het geval in ken
nis gesteld. Een onderzoek naar den zich
noemenden Rooker van Sittard bleef zonder
resultaat en uit een aanvraag om inlichtin
gen bij den burgemeester van Sittard bleek,
dat in een hotel aldaar iets dergelijks was
voorgevallen. Men had daar aan een mis
plaatste grap gedacht. Zoo dacht de Gro
ninger politie ook hier met zulk een grap te
doen te hebben.
Op 1 Februari verschenen in het hotel
twee personen, waarvan een 'n kruier, die
een groote theekist droegen, die volgens den
brenger bestemd was voor zekeren Bosman.
De heer Hamers schonk aanvankelijk ook
aan deze zending nog geen bijzondere aan
dacht, maar anders werd het toen hij op
Donderdag 8 Februari een brief ontving,
waarin een onbekende hem mededeelde, dat
tweemaal een aanslag mislukt was, doch dat
een üerüe poging op geheel anaere wijze
wem vooroereid, dat de schrijver de brenger
van de kisten was en dat hij teruggeschrok
ken was voor het gevaar van menscüenle-
vens en daarom aan de opdracht, die hij van
anueren had, geen gevolg had gegeven.
Den volgenden dag werden bedoelde kis
ten door de politie onderzocht. Het bleek dat
de eerste kist bevatte een zestal flesschen met
oenzine. De bovenste fiesch was omwonden
met een lont welke duidelijk zichtbaar ge
brand iiad. Dat de inhoud van deze kisten
geen aardigheid was, bleek duidelijk uit het
aanwezig zijn van een klein fleschje met een
groen vocht, dat volgens een deskundige, dr.
M. van den Berg, gediend moest hebben om
na afloop van den brand alle reuksporen van
de benzine te doen verdwijnen.
De tweede kist was veel grooter en bevatte
een nog grooter hoeveelheid benzine, o. a.
een lange bruine fiesch van 4 4 5 liter in-
.houd.
Onder in deze kist lag een blik voor cho
coladecroquetten, voor een derde deel' ge
vuld met kruit, voorzien van een stevigen
papieren prop en van een klein gaatje waar
door een lont gebracht kon worden bij het
kruit.
Vrijdag 16 dezer ontving de heer Hamer»
een tweeden brief, afkomstig van denzelfden
lersoon, die den eersten brief geschreven
iad, waarin hij de volgende voorstelling van
de zaak gaf, die later bleek werkelijk waar te
zijn.
Hij stond onder de macht van een persoon
en deze persoon, deel uitmakende van een
complot, had van een derde opdracht gekre
gen tegen betaling van 2000 het hotel „de
Zeven Provinciën in de asch te doen leggen.
Zooals hij reeds in den eersten brief had
geschreven, had hij de opdracht niet durveD
volbrengen, was ook genegen om den heer
Hamers namen te noemen en de daders in
handen der politie te leveren, mits hem de
zekerheid werd verstrekt dat hij buiten de
politie bleef en dat de persoon die macht
over hem had, met dezen gang van zaken niet
op de hoogte werd gebracht, want, schreef
hij: Ik ben voor dien man banger dan voor
de politie. Hij vroeg toezending van 300
aan' het adres W. I 410, kiosk Centraal Sta
tion Amsterdam.
Ook met dezen brief ging de heer Hamers
naar de politie.
De heer Hamers schreef een brief aan het
opgegevei adres en de inspecteur Moolenaar
begaf zich naar Amsterdam. Aangezien de
briefschrijver getoond had, een slimme kerel
te zijn en ook beloofd had, dat hij maatrege
len zou nemen voordat hij den brief afhaal
de, werd hij ter zijde gestaan door de Am-
sterdamsche recherche. Het gelukte, een ob
servatiepost in de buurt van genoemde kiosk
te krijgen. Woensdagmiddag omstreeks één
uur kwam een witkiel naar een brief vragen,
welke witkiel zich in de richting van het
Damrak verwijderde, door den inspecteur
gevolgd, en zich in de Ouderlingsteeg bij
een ander persoon voegde.
Eenige meters verder werden de witkiel
die later bleek onschuldig te zijn, en de an
dere persoon gearresteerd!
Deze andere bleek te zijn Arie Bloemets,
champagne-fabrikant te Santpoort.
Intusschen waren te Amsterdam de gan
gen nagegaan van Ch. Zanders,, eigenaar
van het hotel „de Zeven Provinciën" en de
kennissen die deze had, waaronder een schil
der bij wien een lakbus met benzine werd
gevonden, terwijl de benzine in genoemde
kisten ook een bezinksel van verfstoffen be
zat. Dit leidde er toe, dat ernstige verden
kingen rezen tegen genoemden Zanders, ca
féhouder te Amsterdam en den rijwielhande
laar J. v. d. Berg aldaar.
Allen zijn te Groningen gevankelijk bin
nengebracht.
UIT OUDE NIEDORP.
Woensdagnacht is door dieven een bezoek
gebracht aan onze gemeente. Bij den heer
P. W. te Zijdewind is getracht, met een bijl,
de deur en een raam te openen. Dit is niet
gelukt, of misschien hebben zij hun werk ge
staakt door het hevige aanslaan van den
hond, die zich in de woning bevond. Hun
weg vervolgende, zijn ze gekomen bij: den
heer G. D., aldaar. Door een raampje kregen
ze toegang. Nadat ze aldaar een stuk vleesch
verorberd hadden en toen hun dorst hadden
gelescht met melk, eerst nog brutaalweg ge
warmd op een aanwezig petroleumstel en
zich een jekker hadden toegeeigend, zijn ze
vertrokken. De politie doet onderzoek.
Bit nummer bestaal alt 8 bladen.
ALKMAA
m
„Gloria Mundi",