DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. DE OORLOG. N<k 177 Honderd en negentiende Jaargang. 1917, DINSDAG 31 JULI. Uflis m 3 ft. p. jrcsi1regel, grarte letters new jrtiratsnihntö. Brteren fr, N. Boek- en BantfefsiMkeTtj ?A HERÏÏIs. COSTER A ZOON. Mum E 9. Tetek. 3. NEDERLAND. VleesehYOorzieniMg Israelietiseko Bevolking. Ovor den abomrenranteprljs wordt b!f voornttbetallra beschikt. Bewijsnummers 5 cent. Het Russische leger begint wat meer tegen stand te bieden op sommige punten. De Duitschers, die melden Zbaraz bezet te hebben, blijken hierdoor Tamopol nog slechts ruim 10 K.M. voorbij te zijn. Ten Oosten van de Sbmc, het riviertje, dat de grens tussehm Oos-Galiciê en Rusland aibabent, houden de Russen stand, naar uit Berlijn wordt gemeld, en uit Sint Petersburg wordt gemeld, dat de Duitschers tevergeefs trachtten het stroompje over te steken. Het bruggehoofd Zalesczy dat een der toe» gangswegen tot Tsemowitsj beheerschit hebben de'aanvallers ook nog niet kunnen vermeesteren, doch ten zuid-westen van deze plaats duurt de opmaxsch door de Boekowi- na voort, waardoor de bruggehoofdstellling op den duur toch onhoudbaar voor de Rus sen dreigt te worden. De tegenstand neemt hier toe. Meer naar het Zuiden, in de Karpa- then, moesten de Russen insgelijks terug, en wel aan de Roemeensche grens, in de streek van Kimpolung. In den Focsani-sector, het terrein ran de Roemeensche successen, doen de Centralm tegenaanvallen en melden de Russen en Roe- meniërs geen verderen voortgang. Op het Westelijk oorlogsterrein, in het vak van den Chemin des Dames, mislukte, vol gens Parijs, een Duitsche aanval bij Hurte- bise en gelukte een Fransche tegenaanval bij; die hoeve. Het Duitsdie bericht houdt zich bezig met den artütertestrijd in Vlaanderen en noemt dezen minder heftig dan in den taatsten tijd. Blijkbaar schieten de Duitschers nog altijd flink van zich af en zoolang het den Engeisehen niet gelukt is, dè vijandelijke artillerie tot zwijgen te brengen, kan er van mfanterie-aanvatlen niets komen. Wolff geeft een beschrijving van de verschrikkingen van dezen vuuistrijd, den meest verwoeden, welke tot dusver gevoerd is. Tot ver achter de li nies komen de granaten terecht, 't geheele ter rein wordt omgewoeld, plaatsen, die tot nu toe weinig van de vijandelijke artillerie te lijf den hadden, worden verwoest. Tusschen Rijssel en de zee dondert bijna onafgebroken het kanon. Het hedenmiddag ontvangen Engelsche le ger bericht deelt thans mede, dat de groote aanval begonnen is, met dte volgende be woordingen: „De Engeisehen en de Fran- schen gingen op den linkervleugel heden morgen op een breed front, ten Noorden van de Leie tot den aanval over. Wij vermeester den alle hindemissen op dat geheele ront, den alle hindernissen op dat geheele front, er is een aanzienlijk aantal gevangenen ge maakt" Over deze hoogst belangrijke krijgsver richting is, eer er meerdere gegevens be schikbaar zijn, natuurlijk nog niete te zeg gen. In het Lagerhuis heeft minister Balfour een rede gehouden-, naar aanleiding van vragen van eenige parlementsleden om een nadere omschrijving van het oorlogsdoel. Balfour weigerde, zich zeer beslist uit te latjCn en gaf ongeveer te verstaan, dat het be ter was, „de kat uit den boom te kijken", daar nog weinig over de ontwikkeling der krijgsgebeurtcnissen te zeggen was. Positief was a deen de verklaring van den minister, waar hij zelde, dat „Frankrijk hersteld moest wc I tot den toestand, waarin het in 1869 verkeerde, vóór den aanval van Bismarck". Du» E lzas-Lotliaringcn geeft de Entente nic! op. Over Oostenrijk waren de ver klaringen van den heer Balfour zeer v ag, hij schijnt te wenschen, dat aan de verschillende beatanddeelen, welke de monarchie vormen, autonomie gegeven wordt, in het kader van de monarchie echter. Deze wensch is billijk en graaf Czemin heeft rider tijd te verstaan gegeven, dat men in Oos tenrijk zelf ook dien' kant op wilde, maar geen inwerking van buiten op de binnenland- landsche politiek zou dulden. VARIA. RUSSISCHE SOCIALISTEN TE PARIJS. De Parijache correspondent van het HblÜ. v ier afgevaardigden van den Raad' van h,hnier» en soldaten in Rusland, en wel Ro- teinuf, Smtrhof, Ehrlldi en Geldènbèrg zijü in gezelschap van de Engelsche so- -.1 deu I leudersoo, Wardle en Ramsay Mac- Donalü te Parijs aangekamen. Zij werden door een delegatie van het interparlementaire comité in Frankrijk, dat hun een déjeuner aanbood, ontvangen. Aan dien maaltijd namen zestien afgevaar digden eu senatoren ,behoorend tot verschil lende Kamer- en Senaatfracties, deel. Zoo za ten o. a. aan: Pichon, oud-minister van bui- teniandsclie zaken, thans liid van den Senaat, behoorend tot de radicale fractie, Piou, ka tholiek afgevaardigde, president van de groep voor „liberale actie", rranklia Bouillon, ra dicaal socialistisch afgevaaixitgde, Leygues, radicaal afgevaardigde, president van de commissie voor buitenlandsche zaken in de Kamer, en Renaudlel, Moutet, Lafont, socia listische afgevaardigden. In antwoord op de begroettogsrede, zeidie Goldenberg, namens de Rusaiscne afgevaar digden: De Russische revolutie is het werk der arbeidende klasse, maar al is de revolutie te danken aan de socialistische inspiratie, dan toch wil dit geenszins zeggen, dat zij zuiver socialistisch beoogt te zijn. Wij be grijpen zeer goed, dat met de democratie;, die het minst gevorderd is, geen zuiver socialis tische proeven genomen kunnen wordlen. Als eersten plicht heeft de Russische revolu tie den staat te organiseeren. Het dilemma waarvoor zij zich geplaatst ziet, is het vol gende: Of hervormingen die van een demo cratisch standpunt beschouwd, zeer radikaal zijn, worden ingesteld, of het tsarisme wordt hersteld. De terugslag zou Rusland naar een afzon derlijken vrede voeren, die in de oogen der revolutie een „flauwiteit" is, waaraan nie mand in Rusland gelooft Hoe zou de Russische democratie, die hare opvoeding in de Fransche school ontving, Frankrijk ontrouw kunnen worden? Wij) ach ten geen andere vrede dan een internationalen mogelijk; vandaar dat wij een internationale actie wenschen. Wij zeggen, dat indien de overeenkomst, die een einde aan den- oorlog moet maken, op detnocratischen grondslag berust, de vrede door de volkeren gesloten moet worden, &w.z. dat het dan een duur zame vrede zal zijn en geen bron voor nieu we oorlogen. ;aande de maximalistische onlusten zeide Goldenberg, dat bij de jongste gebeur tenissen de Duitsche invloeden een groote rol hebben gespeeld; verder deden bepaalde tsaristische elementen zich gelden en ten slotte had men te doen met een utopistische partij. Ook Ehrlich verklaarde, dat de Russen niet denken aan een afzonderlijken vrede, die to plaats van het miilitairisme af te schaffen, het juist zoude versterken. Alleen misdadigers of blinden kunnen zeggen, dat de Russische de mocratie zich daartoe zou leenen. De voorloopige regeertog zal integendeel alles doen wat in haar macht staat om het leger te versterken en de eenheid van actie te doen herleven. Wij zijn naar Frankrijk geko men om algemeene instemming te zoeken met onze internationale actie. Wij wenschen een voudig den strijd voor den vrede te voeren tegelijk met den oorlog aan liet front EEN VERKLARING VAN MINISTER LLOYD GEORGE. Gister heeft de heer Lloyd George tegen over parlementaire journalisten een verkla ring over den oorlogstoestand afgelegd. Hij zeide: Ik ben juist uit Parijs teruggekeerd en het verheugt mijl te kunnen zeggen, dat de "eest in Frankrijk beter is dan ik dien ooit eb gezien. Dat is zeer opmerkelijk aan het eind van het derde jaar van een oorlog, die van veel grooter gewicht is voor Frankrijk dan voor ons, omdat Frankrijk vreeselijk heeft geleden en de vijand nog op zfih gebied staat. De groote inzinking van de Russische legers zou tot ontmoediging hebben kunnen leiden, maar niettemin is de geest in Frank rijk zoo opgewekt, dapper en vastberaden als ik dien ooit heb gekend. Be dacht dat gij gaarne zoudt hooien, hoe de stemming en de geest van het Fransdie volk la, ornaat het In hooge mate van de Fransdien afhangt, of wif met succes recht het doel kunnen afgaan en omdat ta len de Frauschcn en wij) één lijn blijven trekken wij In staat zullen zijn de Russi sche tegenslagen te boven te komen. Wij hebben Inlichtingen ontvangen, behel zend dat Rusland zich zal herstellen en even geducht zal worden als ooit. KORTE BERICHTEN. Engelsche vliegtuigen hebben bommen geworpen op verschillende plaatsen achter het Vlaamsche front, o-a. Brugge en Middel- kerke. De oude Engelsche kruiser Ariadne, 11,150 ton, gebouwd in 1896, is in het Ka naal getorpilleerd. 'De geheele bemanning werd gered, op 38 man na, die door de ont ploffing waren gedood. De Leipziger herfstjaarmarkt begint 26 Augustus. Volgens de Temps Is te Mitry Claye (departement Seine en Mame) in diem nacht van 25 op 26 Juli een munitie-depot in de lucht gevlogen. Na twee dagen was de brand nog niet gebluscht. Ondanks het optreden van de Parijsche brandweer kon men' niet verhinderen', dat het vuur naar een barakken kamp sloeg. De vlam der ontploffingen) werd in Parijs, dat 25 K.M. ver ligt, waargeno men. Het Ameri&aansche Roode Kruis heeft besloten de Armeniërs en Syriërs om wat zij voor die Turken te lijden hebben gehad, te helpen, door 300.000 dollar voor hem te be stemmen. Aldus seint Havas uit New-York. De heer Churchil, de Engelsche minis ter van marine, is to Dundee als parlements lid herkozen met 7302, tegen 2036 stemmen op een lid der onafhankelijke arbeiderspartij. DE ENGELSCHE ADMIRALITEIT OVER DE BATAVIER II. De Engelsche admiraliteit bericht over het gebeurde bij Texel: Een van onze duikboo- ten in de Noordzee patrouilleerend_heeft oj de jacht 11" vermeesterd. De be- 27 Juli na een korte stoomboot „Batavier maaning van de stoomboot verliet het schip en een prijsbemanning werd aan boord ge plaatst. Wegens de dooi kanonvuur aange richte averij was het echter onmogelijk die „Batavier II" in de haven te brengen, het schip werd daarom in den grond DE BATAVIER II EN DE ZEEMEEUW. De officieele mededeelrag van het departe ment van marine omtrent den Engelschen aanval op deze beide schepen luidt als volgt: Den 27en Juli zijn nabij Texel buiten de Nederlandsche territoriale wateren, het s.s. Batavier II met de motorboot Zeemeeuw op sleeper, onder Duitsche vlag op weg naar Hamburg beschoten door de Britsche onder zeeboot L. 55. Nadat dè belde schepen bin nen dè Nederlandsche wateren gevlucht wa ren^ zijn zij' door de 'Duitsche bemanningen verlaten en is volgens waarneming der mili taire kustwacht de Brifeche onderzeeboot bin nen Nederlandsch rechtsgebied gekomen, en heeft een- prijsbemanning op de Batavier II geplaatst, die 'hei stoomschip bulten ons ge bied' voerde en getracht heeft op te brengen. Bijl aankomst van 2 Nederlandsche torpedo booten, waren de onderzeeboot zoowel als de Batavier II wederom buiten de territoriale wateren, 'doch dit laatste schip, dat veel' wa ter maakt, dreef tengevolge van den oostelij- fcem stroom wederom binnen de territoriale wateren. De prijsbemanning heeft het toen verlaten. 'De onderzeeboot verwijderde zich, nadat het sein: neutraliteit eerbiedigen, op een der torpedobooten was geheschen. Hierop heeft de Nederi dwhe tcrpedobootcomman- danit het schip binnen de territoriale grens verankerd. De Zeemeeuw is naar Nieuwediep gesleept, de Batavier II i» tengevolge der bekomen schade gezonken en zal vanwege de regee ring gelicht worden. HET STOOMSCHIP VREDE. Het bericht betreffende dè torpilleertag van het stoomschip Vrede blijkt onjuist te zijn. De Nederi. Consul-generaal te Londen seint, dat hij geen bevestiging heeft kunnen krij gen. Blijkbaar heeft de vlieger, die het be richt aanbracht, zich dus vergist. De kapitein en de bemanning van het sa. Oostzee, ae vo rige week hier aangekomen, hebben de Vrede nog bij Gravesend gezien, ongeveer op het- zelfde tijdstip, dat ht; schip bij den Noord- hinder zou zijn getorpilleerd. KAAS. In overleg met de Rijkscommissie van Toe zicht wordt door het bestuur dér Kaa&veree- niging het volgende bericht: Ter voldoening aan de behoefte van vdlL vette Goudakaas voor binnenlandsch ver bruik is bepaald, dat van alle inkoopen vol vette Goudakaas in de week van 29 Juli tot 5 Augustus boven het bestaande binnenland- sche percentage aan de Centrale Pakhuizen moet worden afgeleverd vijf-en-twintig pro cent (van de van producenten ingekochte hoe veelheid). Dit percentage moet uiterlijk in dè week van 512 Augustus onder dè gewone conditie» aan de Centrale Pakhuizen worden STADSNIEUWS afgeleverd; het mag niet gebruikt worden voor vorming der verplichte voorraden. Voor deze 25 pet. betaalt het Centrale Pak huis de gewone binnenilandsche prijzen»; ter wijl de Kaaavereenigiug daarenboven binnen een. weck na goedkeuring van de kaas extra betaalt 33.75 per 50 ICG., zoodat de pujs dien de exporteur ontvangt voor Hpzp 35 pet. wordt zonder eenige korting: 72.75 voor kans zonder R. M. 74.75 voor kaas met R. M, In deze prijlzen kan nog wijziging gebracht worden Over eventucelc wijzigingen zullen icht z» wij den exporteurs tijdig bericht zenden, zoo dat zij met het doen van hiunne inkoopen daarop kunnen rekenen. De administratie geschiedt op dezelfdè wijze als wanneer het binnenlandsch percen tage op 65 pet. gebracht ware. In de gewone exportboeken worden» dus dè inkoopen van producenten verdeeld in 65 pot. voor het binnenland en 35 pet. voor het buitenland Verdèr verloopt de administratie geheel nor maal. VAKKENSVLEESCH. Van alleszins bevoegde zijde verneemt het Haagsch Correspondfentie-Bureau, dat de dis- j tributie van versch varkensvleesch weder zooveel mogelijk regelmatig zal geschieden van 13 Augustus e.k. af, en wel van varkens van eea slachtgewicht van 70 K.G. en daar boven. Voor deze varkens zal aan den var kenshouder een prijs betaald worden van 1.15 per K.G. slachtgewicht De overwe ging en voorbereiding van een distributie van rundvleeseh geschiedt geheel onafhanke lijk hiervan. TERREINEN VOOR HANDEL EN INDUSTRIE. Indepas verschenen bijlage no. 88 zeggen B en W. Nu reeds eenige malen het door den heer P. A. de Lange tot Uwe Vergadering gerich te adres in betrekking tot het beschikbaar houden en krijgen van terreinen voor handel en industrie een onderwerp van bespreking heeft uitgemaakt en daarbij gebleken is van het groote belang voor deze zaak, heeft ons college, deze opvatting deelènde, gemeend bedoeld adres met de daaraan later toege voegde nadere motiveering hierbij ter kennis te moeten breng.en van Uwe 'Hierop volgt bet adkm dut15 Met was in- gekemun m dat wij rei-ls !c ssa raad&over- zicht an 26 Mei vermeldden. In een ddL 17 Jhili verzonden nadere rno- tieveertog van zijn rekest zegt de heer P. A. de Lange het volgende: Handel- en Industrieterrein te Alkmaar. 1. Voldoen de voor handel en industrie be schikbare terreinen to Alkmaar aan eischen, welke de economie aan dergelijke terreinen thans moet stellen? 2. fe uitbreiding van deze terreinen in Alk maar gewenscht? 3. tei deze uitbreiding uw gelijk? 1. dè terreinkenze voor handel als voor industrie is gelijk. Ten slotte berusten zoowel handel als industrie op transport, dat be taald moet worden. Afgescheiden van de te maken winst, kan een verkooper die weinig of geen transportkosten hemt goed&ooper aanbieden, dan oen verkooper, welke dure vrachtkosten, laad- en» Loslooncn etc. moet be talen. Of nu dè koopman zijn goederen opslaat in een pakhuis en er verder geen veranderingen in aanbrengt, of dat de fabrikant zijn grond stoffen in zijn fabriek tot een nieuw product verwerkt, voor beiden blijft de wijze, blijven dua de kosten, van aan- cn afvoer, een post van uitgaaf die beiden '<t liefst zoo gering mogelijk zien in'hunne boeken, omdat daar mede nauw samenhangt hun winst ja zelfs, onder omstandigheden, de mogelijkheid van het bestaan hunner zaken. Noch het GemeienteverBlag, noch het ver slag van de Kamer van Koophandel en» Fa brieken gevai inlichtingen omtrent het aan tal arbeiders, dat een bestaan vindt in de verschillende bedrijven. Alleen» voor de fa brieken geeft de kamer van» koophandel gege vens;, die mogen leiden tot het aannemen, dat de industrie in» Alkmaar aan plm. 1500 ar beiders werk verschaft. Het marktvervoer is niet onbelangrijk, 8 millioen kilo kaas moet worden aan- en afge voerd, 80000 stuks vee, 80000 muddien wor den ter graan- en zaadtoarkt gebracht, 2 3 millioen eieren worden in normale jaren aan gevoerd en 150000 ko. boter, daarenboven neemt de aanvoer op de groenten- en fruit markt toe. Voldoen nu de tc Alkmaar gebezigde ter reinen aan het vereischte goedkoope tran sport? Ongetwijfeld, neen. Ieder belangheb bende, die waarlijk zorgvuldig boek houdt van de transportkosten in zijn zaak zal dit moeten toegeven. Men zal niet meer durven aankomen mei den dooddoener: „Och, mijn vaste menschcn volbrengen het transport, ik moet hen toch betalen". Er zijn nog maar weinig zaken die zóó kunnen redeneeren, want het beteekenit „och van mijn winst kan nog wel wat af". Zullen ook in de komende jaren die winsten zóó oot zijn, dat er wel wat af kan? Zal met ooger loonien, korter arbeidsuren niet oen neiging moeten komen om alle overbodige ar- beidsloonen te coupeeren en dit zoo waarde volle onderdeel van handel en industrie tot volle economische ontwikkeling te brengen? Alkmaar is gunstig gelegen, aan groot vaarwater, aan het spoorwegnet, terwijl tram» en vrachtwagens van eu naar alle richtingen voor transport zorgen. Wanneer wij ons afvragen, wie profiteert van deze gunstige ligging ten volle, dan luidt het antwoord: niemand. Geen handelaar geen industrieel kan aan een kant van zijn magazijn 'het hijschblok uithangen en de goederen laten neerdalen in spoor- of tram wagen en aan de andere zijde in een eenigs- zins diepgaand vaartuig. Bij allen is noodig transport van bergplaats naar plaats van vervoer j dè een moge dan al gunstiger ge legen zijn voor vervoer per wagon, de anaer voor vervoer per scheepsgelegenheid. 'Hèt dim vaarwater en de spoorwagen vindt in Alkmaar overal tusschen zich en de opslagplaatsen den publieken weg. Wat kost vervoer over den publieken weg. Ieder zakenman kan dat voor zich, voor zijn bedrijf uitrekenen en de gemeente weet wat zij per jaar uitgeeft, om den publieken te houden in» staat van onderhoud. Voor groothandel en 'nijverheid is de pu blieke weg niet geschikt, hen veroorzaakt hij dure onderhoudskosten, in beiden' gevallen wordt het geld onnut weggeworpen. De openbare weg blijve beschikbaar voor plaatselijk verkeer, voor plaatselijke distribu tie. De kosten van onderhoud der wegen to de gemeente kan men wel ramen op 25000 per jaar. Zou daar niéts op te bezuinigen zijn door het nemen van maatregelen om te komen tot economischer vervoer, niet over den publieken weg? De markten liggen aan tram noch spoor lijn. De ijzer- en metaalgleteri| mist spoorweg- weg Ds Directeur van bet DUtrlbatlabedrQI vaa Alkmaar deelt aan belanghebbende! mede, dat de vleesahvoorziening voor da Israelietiache bevolking geregeld It, Vanaf beden zijn bonboekjes ter ver krijging van goedkoop rundvleeseh te z(jnen kantore verkrijgbaar van 's morgens 9—1 uur voor ingeschrevenen tot deo daarvonr vastgesteldöij prijs. De Direetenr voornoemd, D. SCHENK. verbinding. De drie scheepswerven Idem. De fabriek van gecondenseerde melk Is nog in het gunstigste geval, vindt echter tusschen zich en het verkeersmiddel den publieken weg. Geen der sigaren- en tabaksfabrieken kun nen bogen op voordeelige ligging. 'De Alkmaarsche stoom-, wascn- en strijk- tarichting ondervond bij de verplaatsing van een stoomketel van de ijzer- en metaalgieterij naar haar emplacement, 'hoe ongeschikt zij ten opzichte van; groot ervoer gelegen was. Fabriek van verduurzaamde levensmidde len ligt aan klein vaarwater, toet een hoogen spoordijk en een publieken weg voor toch lig gen, en ondervindt dagelijksche belemmering door het als rangeerterrein gebruiken van een deel van dien Bergerweg. Stoomhoutzagerij J. Bierdrager vervoert óver den publieken weg in vaartuigen of op vrachtwagens. Fabriek van bouwmaterialen W. F. Stoel Zn. kan alleen óver dien publieken weg per vaartuig vervoeren of per vrachtwagen. Steenhouwerij P. Meaelaar idem aan klein vaarwater. Stoomtimmierfabriek S. Frayman Idem idem. 1 1 Schoenfabriek ligt midden In» de stad. Zoo kan men voortgaan: wanneer men een verslag van de kamer van koophandel neemt en mien gaat onderneming na onderneming na, dan moet men toegeven, dat hun ligging niet zoodanig is, dat Bet transport 00" eenigszins billijk kan plaats hebben. En ieder ondernemer kan zoo gemakkelfjlc voor toch zeil uitrekenen wat hem het tran sport kost. Aantal kilo's te transporteren per jaar en loon per duizend kilo, dat zijn alleen maar de gegevens die daarvoor noodig zijü. Dat de som dezer transportkosten' enorm is per jaar, wie zal dat ontkennen? Alkmaars belang en economisch optocht wordt dan ook niet grooter. Alle» blijft bij het oude. Uit den aard' der zaak ondervindt Alkmaar door zijü ligging belangstelling, waar een onderzoek or het vestigen van nieuwe zaken cn ondernemingen to Alkmaar mógelijk ia 'steeds negatieve resultaten. Alkmaar niet geschikt 1 Velen zulten een bcdrijfsvenneenderfng voor Alkmaar ongewenscht achten: maar zouden toj het ook gewenscht achten, dat bestaande ondernemingen Alkmaar verlieten? En is die kans uitgesloten wanneer elders goedkoo- per gewerkt kan worden? Hierbij komt du» de tweede vraag op dien voorgrond, is uitbreiding der beschikbare ter reinen gewenscht? iHoe wensch t de bevolking de ontwikeltag van Alkmaar? Waarschijnlijk zal de economische zijde van dit raagstuk wel de belangrijkste zfjn zoo min mogelijk belastingen! dua tot zich trekken van goed in htm geld totWwto verteerden» is een Ideaal I Laat Alkmaar toch worden een toevluchtsoord voor boereni-rente- niersl Alkmaar een rentenlersstad. Bestaat er kans op verwezenlijking van dit Ideaal? Behalve van de omliggende plaatsen zien wij geen renteniers zich hier vestigen. Alk maar kan niet veel aanbieden. Voor menschen van zaken i» het wel heerlijk rustig gelegen. Natuurschoonheid alom, (des zomers wel te verstaan) maar voor menschen die niet» te doen hebben? Wel voor deze is Alkmaar een plaat» die geen afwisseling biedt. Een maal per week kan men voorloopto al thaas nog gaan kijken naar de kaasmarkt. Er zijü drie bioscopen en men1 kan» wandelen Straatweg, Hout, Westerweg. Een openbare leeszaal bespaart den ren toiler abonnemen ten op diverse couranten en tijdschriften. Voor de avonduren is hij vrijwel aangewezen op» de ingezonden Stukken to de Alkmaarsche Courant. 'En laat ons niet vergeten, dat Noordhol- land altijd boeren renteniers „uit armoede" gekend heeft bij opgaande landprijzenboe ren die verkoopen, omdat zij inzien dat het bij de geldende Landprijzen spoedig niet meer loonend zal zijü te boeien. Dat zijn geen ka pitalisten, die het geld laten rollen, maar die op zuinige manier net van hun inkomentje rond kunnen komen. Trouwens er is niemand, die zich ver breidt, dat de jaren van voorspoed zullen blijven voortduren. Integendeel, niet om rij ker te worden dan wij zijn, zal de economi sche strijd gaan, maar om te houden wat wij hebben De Lakens worden» al verzet wat doet Alkmaar? De producenten komen niet meer elk afzonderlijk aan de markt, men voert coöperatie in». Wat men daarbij noodig heeft is bergruimte, en wat er aan de coöperatie nog ontbreekt is bergruimte. Men wenscht niet gedwongen te zijn op een lage markt te ALRMAARSCHE COURANT. SClIlt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1917 | | pagina 1