DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
DE OORLOG.
N<k 177
Honderd en negentiende Jaargang.
1917,
DINSDAG 31 JULI.
Uflis m 3 ft. p. jrcsi1regel, grarte letters new jrtiratsnihntö. Brteren fr, N. Boek- en BantfefsiMkeTtj ?A HERÏÏIs. COSTER A ZOON. Mum E 9. Tetek. 3.
NEDERLAND.
VleesehYOorzieniMg
Israelietiseko Bevolking.
Ovor den abomrenranteprljs wordt b!f voornttbetallra beschikt. Bewijsnummers 5 cent.
Het Russische leger begint wat meer tegen
stand te bieden op sommige punten.
De Duitschers, die melden Zbaraz bezet te
hebben, blijken hierdoor Tamopol nog
slechts ruim 10 K.M. voorbij te zijn.
Ten Oosten van de Sbmc, het riviertje, dat
de grens tussehm Oos-Galiciê en Rusland
aibabent, houden de Russen stand, naar uit
Berlijn wordt gemeld, en uit Sint Petersburg
wordt gemeld, dat de Duitschers tevergeefs
trachtten het stroompje over te steken. Het
bruggehoofd Zalesczy dat een der toe»
gangswegen tot Tsemowitsj beheerschit
hebben de'aanvallers ook nog niet kunnen
vermeesteren, doch ten zuid-westen van deze
plaats duurt de opmaxsch door de Boekowi-
na voort, waardoor de bruggehoofdstellling
op den duur toch onhoudbaar voor de Rus
sen dreigt te worden. De tegenstand neemt
hier toe. Meer naar het Zuiden, in de Karpa-
then, moesten de Russen insgelijks terug, en
wel aan de Roemeensche grens, in de streek
van Kimpolung.
In den Focsani-sector, het terrein ran de
Roemeensche successen, doen de Centralm
tegenaanvallen en melden de Russen en Roe-
meniërs geen verderen voortgang.
Op het Westelijk oorlogsterrein, in het vak
van den Chemin des Dames, mislukte, vol
gens Parijs, een Duitsche aanval bij Hurte-
bise en gelukte een Fransche tegenaanval bij;
die hoeve. Het Duitsdie bericht houdt zich
bezig met den artütertestrijd in Vlaanderen
en noemt dezen minder heftig dan in den
taatsten tijd. Blijkbaar schieten de Duitschers
nog altijd flink van zich af en zoolang het
den Engeisehen niet gelukt is, dè vijandelijke
artillerie tot zwijgen te brengen, kan er van
mfanterie-aanvatlen niets komen. Wolff geeft
een beschrijving van de verschrikkingen van
dezen vuuistrijd, den meest verwoeden, welke
tot dusver gevoerd is. Tot ver achter de li
nies komen de granaten terecht, 't geheele ter
rein wordt omgewoeld, plaatsen, die tot nu
toe weinig van de vijandelijke artillerie te lijf
den hadden, worden verwoest. Tusschen
Rijssel en de zee dondert bijna onafgebroken
het kanon.
Het hedenmiddag ontvangen Engelsche le
ger bericht deelt thans mede, dat de groote
aanval begonnen is, met dte volgende be
woordingen: „De Engeisehen en de Fran-
schen gingen op den linkervleugel heden
morgen op een breed front, ten Noorden van
de Leie tot den aanval over. Wij vermeester
den alle hindemissen op dat geheele ront,
den alle hindernissen op dat geheele front,
er is een aanzienlijk aantal gevangenen ge
maakt"
Over deze hoogst belangrijke krijgsver
richting is, eer er meerdere gegevens be
schikbaar zijn, natuurlijk nog niete te zeg
gen.
In het Lagerhuis heeft minister Balfour een
rede gehouden-, naar aanleiding van vragen
van eenige parlementsleden om een nadere
omschrijving van het oorlogsdoel.
Balfour weigerde, zich zeer beslist uit te
latjCn en gaf ongeveer te verstaan, dat het be
ter was, „de kat uit den boom te kijken",
daar nog weinig over de ontwikkeling der
krijgsgebeurtcnissen te zeggen was. Positief
was a deen de verklaring van den minister,
waar hij zelde, dat „Frankrijk hersteld moest
wc I tot den toestand, waarin het in 1869
verkeerde, vóór den aanval van Bismarck".
Du» E lzas-Lotliaringcn geeft de Entente
nic! op. Over Oostenrijk waren de ver
klaringen van den heer Balfour zeer
v ag, hij schijnt te wenschen, dat aan
de verschillende beatanddeelen, welke
de monarchie vormen, autonomie gegeven
wordt, in het kader van de monarchie echter.
Deze wensch is billijk en graaf Czemin heeft
rider tijd te verstaan gegeven, dat men in Oos
tenrijk zelf ook dien' kant op wilde, maar
geen inwerking van buiten op de binnenland-
landsche politiek zou dulden.
VARIA.
RUSSISCHE SOCIALISTEN
TE PARIJS.
De Parijache correspondent van het HblÜ.
v ier afgevaardigden van den Raad' van
h,hnier» en soldaten in Rusland, en wel Ro-
teinuf, Smtrhof, Ehrlldi en Geldènbèrg zijü
in gezelschap van de Engelsche so-
-.1 deu I leudersoo, Wardle en Ramsay Mac-
Donalü te Parijs aangekamen. Zij werden
door een delegatie van het interparlementaire
comité in Frankrijk, dat hun een déjeuner
aanbood, ontvangen.
Aan dien maaltijd namen zestien afgevaar
digden eu senatoren ,behoorend tot verschil
lende Kamer- en Senaatfracties, deel. Zoo za
ten o. a. aan: Pichon, oud-minister van bui-
teniandsclie zaken, thans liid van den Senaat,
behoorend tot de radicale fractie, Piou, ka
tholiek afgevaardigde, president van de groep
voor „liberale actie", rranklia Bouillon, ra
dicaal socialistisch afgevaaixitgde, Leygues,
radicaal afgevaardigde, president van de
commissie voor buitenlandsche zaken in de
Kamer, en Renaudlel, Moutet, Lafont, socia
listische afgevaardigden.
In antwoord op de begroettogsrede, zeidie
Goldenberg, namens de Rusaiscne afgevaar
digden: De Russische revolutie is het werk
der arbeidende klasse, maar al is de revolutie
te danken aan de socialistische inspiratie,
dan toch wil dit geenszins zeggen, dat zij
zuiver socialistisch beoogt te zijn. Wij be
grijpen zeer goed, dat met de democratie;, die
het minst gevorderd is, geen zuiver socialis
tische proeven genomen kunnen wordlen.
Als eersten plicht heeft de Russische revolu
tie den staat te organiseeren. Het dilemma
waarvoor zij zich geplaatst ziet, is het vol
gende: Of hervormingen die van een demo
cratisch standpunt beschouwd, zeer radikaal
zijn, worden ingesteld, of het tsarisme wordt
hersteld.
De terugslag zou Rusland naar een afzon
derlijken vrede voeren, die in de oogen der
revolutie een „flauwiteit" is, waaraan nie
mand in Rusland gelooft
Hoe zou de Russische democratie, die hare
opvoeding in de Fransche school ontving,
Frankrijk ontrouw kunnen worden? Wij) ach
ten geen andere vrede dan een internationalen
mogelijk; vandaar dat wij een internationale
actie wenschen. Wij zeggen, dat indien de
overeenkomst, die een einde aan den- oorlog
moet maken, op detnocratischen grondslag
berust, de vrede door de volkeren gesloten
moet worden, &w.z. dat het dan een duur
zame vrede zal zijn en geen bron voor nieu
we oorlogen.
;aande de maximalistische onlusten
zeide Goldenberg, dat bij de jongste gebeur
tenissen de Duitsche invloeden een groote
rol hebben gespeeld; verder deden bepaalde
tsaristische elementen zich gelden en ten
slotte had men te doen met een utopistische
partij.
Ook Ehrlich verklaarde, dat de Russen niet
denken aan een afzonderlijken vrede, die to
plaats van het miilitairisme af te schaffen, het
juist zoude versterken. Alleen misdadigers of
blinden kunnen zeggen, dat de Russische de
mocratie zich daartoe zou leenen.
De voorloopige regeertog zal integendeel
alles doen wat in haar macht staat om het
leger te versterken en de eenheid van actie te
doen herleven. Wij zijn naar Frankrijk geko
men om algemeene instemming te zoeken met
onze internationale actie. Wij wenschen een
voudig den strijd voor den vrede te voeren
tegelijk met den oorlog aan liet front
EEN VERKLARING VAN MINISTER
LLOYD GEORGE.
Gister heeft de heer Lloyd George tegen
over parlementaire journalisten een verkla
ring over den oorlogstoestand afgelegd. Hij
zeide: Ik ben juist uit Parijs teruggekeerd en
het verheugt mijl te kunnen zeggen, dat de
"eest in Frankrijk beter is dan ik dien ooit
eb gezien. Dat is zeer opmerkelijk aan het
eind van het derde jaar van een oorlog, die
van veel grooter gewicht is voor Frankrijk
dan voor ons, omdat Frankrijk vreeselijk
heeft geleden en de vijand nog op zfih gebied
staat. De groote inzinking van de Russische
legers zou tot ontmoediging hebben kunnen
leiden, maar niettemin is de geest in Frank
rijk zoo opgewekt, dapper en vastberaden als
ik dien ooit heb gekend.
Be dacht dat gij gaarne zoudt hooien, hoe
de stemming en de geest van het Fransdie
volk la, ornaat het In hooge mate van de
Fransdien afhangt, of wif met succes recht
het doel kunnen afgaan en omdat ta
len de Frauschcn en wij) één lijn blijven
trekken wij In staat zullen zijn de Russi
sche tegenslagen te boven te komen.
Wij hebben Inlichtingen ontvangen, behel
zend dat Rusland zich zal herstellen en even
geducht zal worden als ooit.
KORTE BERICHTEN.
Engelsche vliegtuigen hebben bommen
geworpen op verschillende plaatsen achter
het Vlaamsche front, o-a. Brugge en Middel-
kerke.
De oude Engelsche kruiser Ariadne,
11,150 ton, gebouwd in 1896, is in het Ka
naal getorpilleerd. 'De geheele bemanning
werd gered, op 38 man na, die door de ont
ploffing waren gedood.
De Leipziger herfstjaarmarkt begint
26 Augustus.
Volgens de Temps Is te Mitry Claye
(departement Seine en Mame) in diem nacht
van 25 op 26 Juli een munitie-depot in de
lucht gevlogen. Na twee dagen was de brand
nog niet gebluscht. Ondanks het optreden
van de Parijsche brandweer kon men' niet
verhinderen', dat het vuur naar een barakken
kamp sloeg. De vlam der ontploffingen) werd
in Parijs, dat 25 K.M. ver ligt, waargeno
men.
Het Ameri&aansche Roode Kruis heeft
besloten de Armeniërs en Syriërs om wat zij
voor die Turken te lijden hebben gehad, te
helpen, door 300.000 dollar voor hem te be
stemmen. Aldus seint Havas uit New-York.
De heer Churchil, de Engelsche minis
ter van marine, is to Dundee als parlements
lid herkozen met 7302, tegen 2036 stemmen
op een lid der onafhankelijke arbeiderspartij.
DE ENGELSCHE ADMIRALITEIT
OVER DE BATAVIER II.
De Engelsche admiraliteit bericht over het
gebeurde bij Texel: Een van onze duikboo-
ten in de Noordzee patrouilleerend_heeft oj
de
jacht
11" vermeesterd. De be-
27 Juli na een korte
stoomboot „Batavier
maaning van de stoomboot verliet het schip
en een prijsbemanning werd aan boord ge
plaatst. Wegens de dooi kanonvuur aange
richte averij was het echter onmogelijk die
„Batavier II" in de haven te brengen, het
schip werd daarom in den grond
DE BATAVIER II EN DE
ZEEMEEUW.
De officieele mededeelrag van het departe
ment van marine omtrent den Engelschen
aanval op deze beide schepen luidt als volgt:
Den 27en Juli zijn nabij Texel buiten de
Nederlandsche territoriale wateren, het s.s.
Batavier II met de motorboot Zeemeeuw op
sleeper, onder Duitsche vlag op weg naar
Hamburg beschoten door de Britsche onder
zeeboot L. 55. Nadat dè belde schepen bin
nen dè Nederlandsche wateren gevlucht wa
ren^ zijn zij' door de 'Duitsche bemanningen
verlaten en is volgens waarneming der mili
taire kustwacht de Brifeche onderzeeboot bin
nen Nederlandsch rechtsgebied gekomen, en
heeft een- prijsbemanning op de Batavier II
geplaatst, die 'hei stoomschip bulten ons ge
bied' voerde en getracht heeft op te brengen.
Bijl aankomst van 2 Nederlandsche torpedo
booten, waren de onderzeeboot zoowel als de
Batavier II wederom buiten de territoriale
wateren, 'doch dit laatste schip, dat veel' wa
ter maakt, dreef tengevolge van den oostelij-
fcem stroom wederom binnen de territoriale
wateren. De prijsbemanning heeft het toen
verlaten. 'De onderzeeboot verwijderde zich,
nadat het sein: neutraliteit eerbiedigen, op
een der torpedobooten was geheschen. Hierop
heeft de Nederi dwhe tcrpedobootcomman-
danit het schip binnen de territoriale grens
verankerd.
De Zeemeeuw is naar Nieuwediep gesleept,
de Batavier II i» tengevolge der bekomen
schade gezonken en zal vanwege de regee
ring gelicht worden.
HET STOOMSCHIP VREDE.
Het bericht betreffende dè torpilleertag van
het stoomschip Vrede blijkt onjuist te zijn. De
Nederi. Consul-generaal te Londen seint,
dat hij geen bevestiging heeft kunnen krij
gen. Blijkbaar heeft de vlieger, die het be
richt aanbracht, zich dus vergist. De kapitein
en de bemanning van het sa. Oostzee, ae vo
rige week hier aangekomen, hebben de Vrede
nog bij Gravesend gezien, ongeveer op het-
zelfde tijdstip, dat ht; schip bij den Noord-
hinder zou zijn getorpilleerd.
KAAS.
In overleg met de Rijkscommissie van Toe
zicht wordt door het bestuur dér Kaa&veree-
niging het volgende bericht:
Ter voldoening aan de behoefte van vdlL
vette Goudakaas voor binnenlandsch ver
bruik is bepaald, dat van alle inkoopen vol
vette Goudakaas in de week van 29 Juli tot
5 Augustus boven het bestaande binnenland-
sche percentage aan de Centrale Pakhuizen
moet worden afgeleverd vijf-en-twintig pro
cent (van de van producenten ingekochte hoe
veelheid). Dit percentage moet uiterlijk in dè
week van 512 Augustus onder dè gewone
conditie» aan de Centrale Pakhuizen worden
STADSNIEUWS
afgeleverd; het mag niet gebruikt worden
voor vorming der verplichte voorraden.
Voor deze 25 pet. betaalt het Centrale Pak
huis de gewone binnenilandsche prijzen»; ter
wijl de Kaaavereenigiug daarenboven binnen
een. weck na goedkeuring van de kaas extra
betaalt 33.75 per 50 ICG., zoodat de pujs
dien de exporteur ontvangt voor Hpzp 35 pet.
wordt zonder eenige korting:
72.75 voor kans zonder R. M.
74.75 voor kaas met R. M,
In deze prijlzen kan nog wijziging gebracht
worden Over eventucelc wijzigingen zullen
icht z»
wij den exporteurs tijdig bericht zenden, zoo
dat zij met het doen van hiunne inkoopen
daarop kunnen rekenen.
De administratie geschiedt op dezelfdè
wijze als wanneer het binnenlandsch percen
tage op 65 pet. gebracht ware. In de gewone
exportboeken worden» dus dè inkoopen van
producenten verdeeld in 65 pot. voor het
binnenland en 35 pet. voor het buitenland
Verdèr verloopt de administratie geheel nor
maal.
VAKKENSVLEESCH.
Van alleszins bevoegde zijde verneemt het
Haagsch Correspondfentie-Bureau, dat de dis- j
tributie van versch varkensvleesch weder
zooveel mogelijk regelmatig zal geschieden
van 13 Augustus e.k. af, en wel van varkens
van eea slachtgewicht van 70 K.G. en daar
boven. Voor deze varkens zal aan den var
kenshouder een prijs betaald worden van
1.15 per K.G. slachtgewicht De overwe
ging en voorbereiding van een distributie
van rundvleeseh geschiedt geheel onafhanke
lijk hiervan.
TERREINEN VOOR HANDEL EN
INDUSTRIE.
Indepas verschenen bijlage no. 88 zeggen
B en W.
Nu reeds eenige malen het door den heer
P. A. de Lange tot Uwe Vergadering gerich
te adres in betrekking tot het beschikbaar
houden en krijgen van terreinen voor handel
en industrie een onderwerp van bespreking
heeft uitgemaakt en daarbij gebleken is van
het groote belang voor deze zaak, heeft ons
college, deze opvatting deelènde, gemeend
bedoeld adres met de daaraan later toege
voegde nadere motiveering hierbij ter kennis
te moeten breng.en
van Uwe
'Hierop volgt bet adkm dut15 Met was in-
gekemun m dat wij rei-ls !c ssa raad&over-
zicht an 26 Mei vermeldden.
In een ddL 17 Jhili verzonden nadere rno-
tieveertog van zijn rekest zegt de heer P. A.
de Lange het volgende:
Handel- en Industrieterrein te Alkmaar.
1. Voldoen de voor handel en industrie be
schikbare terreinen to Alkmaar aan
eischen, welke de economie aan dergelijke
terreinen thans moet stellen?
2. fe uitbreiding van deze terreinen in Alk
maar gewenscht?
3. tei deze uitbreiding uw gelijk?
1. dè terreinkenze voor handel als voor
industrie is gelijk. Ten slotte berusten zoowel
handel als industrie op transport, dat be
taald moet worden. Afgescheiden van de te
maken winst, kan een verkooper die weinig
of geen transportkosten hemt goed&ooper
aanbieden, dan oen verkooper, welke dure
vrachtkosten, laad- en» Loslooncn etc. moet be
talen.
Of nu dè koopman zijn goederen opslaat in
een pakhuis en er verder geen veranderingen
in aanbrengt, of dat de fabrikant zijn grond
stoffen in zijn fabriek tot een nieuw product
verwerkt, voor beiden blijft de wijze, blijven
dua de kosten, van aan- cn afvoer, een post
van uitgaaf die beiden '<t liefst zoo gering
mogelijk zien in'hunne boeken, omdat daar
mede nauw samenhangt hun winst ja zelfs,
onder omstandigheden, de mogelijkheid van
het bestaan hunner zaken.
Noch het GemeienteverBlag, noch het ver
slag van de Kamer van Koophandel en» Fa
brieken gevai inlichtingen omtrent het aan
tal arbeiders, dat een bestaan vindt in de
verschillende bedrijven. Alleen» voor de fa
brieken geeft de kamer van» koophandel gege
vens;, die mogen leiden tot het aannemen, dat
de industrie in» Alkmaar aan plm. 1500 ar
beiders werk verschaft.
Het marktvervoer is niet onbelangrijk, 8
millioen kilo kaas moet worden aan- en afge
voerd, 80000 stuks vee, 80000 muddien wor
den ter graan- en zaadtoarkt gebracht, 2 3
millioen eieren worden in normale jaren aan
gevoerd en 150000 ko. boter, daarenboven
neemt de aanvoer op de groenten- en fruit
markt toe.
Voldoen nu de tc Alkmaar gebezigde ter
reinen aan het vereischte goedkoope tran
sport? Ongetwijfeld, neen. Ieder belangheb
bende, die waarlijk zorgvuldig boek houdt
van de transportkosten in zijn zaak zal dit
moeten toegeven. Men zal niet meer durven
aankomen mei den dooddoener: „Och, mijn
vaste menschcn volbrengen het transport, ik
moet hen toch betalen".
Er zijn nog maar weinig zaken die zóó
kunnen redeneeren, want het beteekenit „och
van mijn winst kan nog wel wat af". Zullen
ook in de komende jaren die winsten zóó
oot zijn, dat er wel wat af kan? Zal met
ooger loonien, korter arbeidsuren niet oen
neiging moeten komen om alle overbodige ar-
beidsloonen te coupeeren en dit zoo waarde
volle onderdeel van handel en industrie tot
volle economische ontwikkeling te brengen?
Alkmaar is gunstig gelegen, aan groot
vaarwater, aan het spoorwegnet, terwijl tram»
en vrachtwagens van eu naar alle richtingen
voor transport zorgen.
Wanneer wij ons afvragen, wie profiteert
van deze gunstige ligging ten volle, dan luidt
het antwoord: niemand. Geen handelaar
geen industrieel kan aan een kant van zijn
magazijn 'het hijschblok uithangen en de
goederen laten neerdalen in spoor- of tram
wagen en aan de andere zijde in een eenigs-
zins diepgaand vaartuig. Bij allen is noodig
transport van bergplaats naar plaats van
vervoer j dè een moge dan al gunstiger ge
legen zijn voor vervoer per wagon, de anaer
voor vervoer per scheepsgelegenheid.
'Hèt dim vaarwater en de spoorwagen
vindt in Alkmaar overal tusschen zich en de
opslagplaatsen den publieken weg.
Wat kost vervoer over den publieken weg.
Ieder zakenman kan dat voor zich, voor zijn
bedrijf uitrekenen en de gemeente weet wat
zij per jaar uitgeeft, om den publieken
te houden in» staat van onderhoud.
Voor groothandel en 'nijverheid is de pu
blieke weg niet geschikt, hen veroorzaakt hij
dure onderhoudskosten, in beiden' gevallen
wordt het geld onnut weggeworpen.
De openbare weg blijve beschikbaar voor
plaatselijk verkeer, voor plaatselijke distribu
tie.
De kosten van onderhoud der wegen to
de gemeente kan men wel ramen op 25000
per jaar. Zou daar niéts op te bezuinigen
zijn door het nemen van maatregelen om te
komen tot economischer vervoer, niet over den
publieken weg?
De markten liggen aan tram noch spoor
lijn.
De ijzer- en metaalgleteri| mist spoorweg-
weg
Ds Directeur van bet DUtrlbatlabedrQI
vaa Alkmaar deelt aan belanghebbende!
mede, dat de vleesahvoorziening voor da
Israelietiache bevolking geregeld It,
Vanaf beden zijn bonboekjes ter ver
krijging van goedkoop rundvleeseh te z(jnen
kantore verkrijgbaar van 's morgens 9—1
uur voor ingeschrevenen tot deo daarvonr
vastgesteldöij prijs.
De Direetenr voornoemd,
D. SCHENK.
verbinding.
De drie scheepswerven Idem.
De fabriek van gecondenseerde melk Is nog
in het gunstigste geval, vindt echter tusschen
zich en het verkeersmiddel den publieken
weg.
Geen der sigaren- en tabaksfabrieken kun
nen bogen op voordeelige ligging.
'De Alkmaarsche stoom-, wascn- en strijk-
tarichting ondervond bij de verplaatsing van
een stoomketel van de ijzer- en metaalgieterij
naar haar emplacement, 'hoe ongeschikt zij
ten opzichte van; groot ervoer gelegen was.
Fabriek van verduurzaamde levensmidde
len ligt aan klein vaarwater, toet een hoogen
spoordijk en een publieken weg voor toch lig
gen, en ondervindt dagelijksche belemmering
door het als rangeerterrein gebruiken van
een deel van dien Bergerweg.
Stoomhoutzagerij J. Bierdrager vervoert
óver den publieken weg in vaartuigen of op
vrachtwagens.
Fabriek van bouwmaterialen W. F. Stoel
Zn. kan alleen óver dien publieken weg per
vaartuig vervoeren of per vrachtwagen.
Steenhouwerij P. Meaelaar idem aan klein
vaarwater.
Stoomtimmierfabriek S. Frayman Idem
idem. 1 1
Schoenfabriek ligt midden In» de stad.
Zoo kan men voortgaan: wanneer men een
verslag van de kamer van koophandel neemt
en mien gaat onderneming na onderneming
na, dan moet men toegeven, dat hun ligging
niet zoodanig is, dat Bet transport 00"
eenigszins billijk kan plaats hebben.
En ieder ondernemer kan zoo gemakkelfjlc
voor toch zeil uitrekenen wat hem het tran
sport kost. Aantal kilo's te transporteren per
jaar en loon per duizend kilo, dat zijn alleen
maar de gegevens die daarvoor noodig zijü.
Dat de som dezer transportkosten' enorm
is per jaar, wie zal dat ontkennen?
Alkmaars belang en economisch optocht
wordt dan ook niet grooter. Alle» blijft bij
het oude.
Uit den aard' der zaak ondervindt Alkmaar
door zijü ligging belangstelling, waar een
onderzoek or het vestigen van nieuwe zaken
cn ondernemingen to Alkmaar mógelijk ia
'steeds negatieve resultaten. Alkmaar
niet geschikt 1
Velen zulten een bcdrijfsvenneenderfng voor
Alkmaar ongewenscht achten: maar zouden
toj het ook gewenscht achten, dat bestaande
ondernemingen Alkmaar verlieten? En is
die kans uitgesloten wanneer elders goedkoo-
per gewerkt kan worden?
Hierbij komt du» de tweede vraag op dien
voorgrond, is uitbreiding der beschikbare ter
reinen gewenscht?
iHoe wensch t de bevolking de ontwikeltag
van Alkmaar?
Waarschijnlijk zal de economische zijde
van dit raagstuk wel de belangrijkste zfjn
zoo min mogelijk belastingen! dua tot
zich trekken van goed in htm geld totWwto
verteerden» is een Ideaal I Laat Alkmaar toch
worden een toevluchtsoord voor boereni-rente-
niersl Alkmaar een rentenlersstad.
Bestaat er kans op verwezenlijking van dit
Ideaal?
Behalve van de omliggende plaatsen zien
wij geen renteniers zich hier vestigen. Alk
maar kan niet veel aanbieden. Voor menschen
van zaken i» het wel heerlijk rustig gelegen.
Natuurschoonheid alom, (des zomers wel
te verstaan) maar voor menschen die niet» te
doen hebben? Wel voor deze is Alkmaar een
plaat» die geen afwisseling biedt.
Een maal per week kan men voorloopto al
thaas nog gaan kijken naar de kaasmarkt. Er
zijü drie bioscopen en men1 kan» wandelen
Straatweg, Hout, Westerweg. Een openbare
leeszaal bespaart den ren toiler abonnemen
ten op diverse couranten en tijdschriften.
Voor de avonduren is hij vrijwel aangewezen
op» de ingezonden Stukken to de Alkmaarsche
Courant.
'En laat ons niet vergeten, dat Noordhol-
land altijd boeren renteniers „uit armoede"
gekend heeft bij opgaande landprijzenboe
ren die verkoopen, omdat zij inzien dat het
bij de geldende Landprijzen spoedig niet meer
loonend zal zijü te boeien. Dat zijn geen ka
pitalisten, die het geld laten rollen, maar die
op zuinige manier net van hun inkomentje
rond kunnen komen.
Trouwens er is niemand, die zich ver
breidt, dat de jaren van voorspoed zullen
blijven voortduren. Integendeel, niet om rij
ker te worden dan wij zijn, zal de economi
sche strijd gaan, maar om te houden wat wij
hebben
De Lakens worden» al verzet wat doet
Alkmaar? De producenten komen niet meer
elk afzonderlijk aan de markt, men voert
coöperatie in». Wat men daarbij noodig heeft
is bergruimte, en wat er aan de coöperatie
nog ontbreekt is bergruimte. Men wenscht
niet gedwongen te zijn op een lage markt te
ALRMAARSCHE COURANT.
SClIlt