s fill Uitreiking ran Melkbonboekjes. Goedkoop Brandnout. MAXIMUMPRIJZEN VAN MAÏZENA. f t m<m 5 Gemengd Nieuws. Met het oor op dp vele werkzaamheden aart het Distributiebedrijf is het niet-mogelijk voor H vervolg de broodkaarten ten kantore uit te reiken. Voor diegenen die In gebreke zijn gebleven aan den oproep te voldoen, zal alsnog de ge legenheid 'worden gegeven op WOENSDAG 3 APRIL, '8 middags van 2 tot 5 uur deze te halen pf te doen uthalen aan onderstaande scholen; Van No. 1 tot 3000 aan de sdiool Nieuwe sloot,, hoofd de heer Zwarteveen. - No. 3001 en daarboven aan de school Nieuwesloot hoofd de heer A. Wijn. De Directeur v. h. Distributiebedrijf, vau Alkmaar. Volgens ipinisterieele beschikking kan alleen aan kinderen beneden den Leeftijd van 3 jaar goedkoope melk worden verstrekt en wel tot een hoeveelhed van Liter per dag. Naar aanleiding daarvan zullen bij afloop van de nog in bezit zijnde bonboekjes geene nieuwe kunnen worden verstrekt aan kinderen bene den den leeftijd van 6 jaar, met uitzondering van de aan hiervoor bedoelden. Als overgansperiode zal bij de nieuwe uit reiking aan de in het archief bekende zieken en zwakken boven den leeftijd van 6 jaar het melkbonboekje alsnog worden uitgereikt, in welke periode alsdan maatregelen zullen wor den getroffen voor de uitvoering van de Mi- nisterieele beschikkingdd. 5 Maart j.l., waar bij eene regeling is getroffen voor de voedsel voorziening voor zieken en zwakken. Voor zieken en zwakken en kinderen bene den den leeftijd van 3 jaar wordt voor wat ikken betreft zieken en zwakken betreft de Hgelegenheid afhaling van de melkbonbockjes opengesteld op Vrijdag a.s. des namidags van twee tot half vijf uur, voor wat de kinderen beneden den leeftijd van 3 jaar betreft tot afhaling van een formulier ter invulling op dezelfde plaats en tijdstip, welk formulier volledig ingevuld, moet worden terug bezorgd aan liet Distri butiebedrijf op de PAARDEMARKT ZA TERDAG VOOR 1 UUR, waarna voor die kinderen bij accoordbevinding de bonboekjes zullen worden toegezonden. Houder» van legitimatienummers 1—1000 VRIJDAG aan de Keetkol'k, hoofd der school de heer G. Hellinga. 1001—2000 VRJIDAG aan de Brillen- steeg, hoofd der school de heer F. J. Aukes. 2001—3000 VR1JDAO aan de Nieuwe sloot. hoofd der school de heer J. Zwarteveen. 3001—4000 VRIJDAG aan de Nieuwesl., hoofd der school de heer J. Wijn. 4001—5000 VRIJDAG aan de Snaarmans- laan, hoofd der schoei de heer J. Eits. 5001-6000 en daarboven aan den Konings weg, hoofd der school de heer P. Schipper. De Directeur v. h. Distributiebedrijf, tot D. SCHENl De DIRECTEUR vab het DISTRIBUTIE- BEÜRIJE van ALKMAAR deelt aan belang hebbenden mede dat de Raad der Gemeente ALKMAAR heeft besloten den nog aauwi. gen voorraad BRANDHOUT zooveel moge lijk gelijkmatig te distribueeren onder de personen met een inkomen van beneden 1550.—, tegen den prijs van 2 CENT per K.G., uitsluitend voor eigen brandstof. Naar aanleiding van dit besluit verzoekt hij houders van legitimalieummners van 1—6000 en daarboven en wier inkomen be neden 1550.bedraagt, zich van 2 tot 5 uur aan de volgende scholen te willen ver voegen, om aldaar tegen betaling van 2. een BON in ontvangst je nemen, goed voui 100 KG. HOUT. Houdeia van legitimatienummers: 1—1000 Donderdag aan de Kectkolk, hoofd der,school de lieer O. Hellinga. 1001—2000 Donderdag aan de Brillensteeg, hoofd der school de heer F. J. Aukes 20013000 Donderdag aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heet J. Zwarteveen. 3001—4000 Donderdag aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer J. Wijn. 4001—5000 Donderdag Ran th nam mans- laan, hoofd dei school de heet J. Eds. 5001—6000,Donderdag a <1 Koningsweg, hoofd der school de heer P, Schipper Uitdrukkelijk wordt medegedeeld, dat dit DE LAATSTE GELEGENHEID Is en dal deze Bon recht geeft op het 110UT, wat moet worden afgehaald aan de GEMEÉN'I E WERP of aan de OUDE GASFABRIEK, PAARDEMARKT, op alle werkdagen van 9—12 en van half 2 tot half 6, voor de num mers: I—1000 VR1JDAO 1001—2000 ZATERDAO. 2001- 3000 DINSDAG. 3001—4000 WOENSDAG. 4001—5000 DONDERDAG. 5001—6000 en daarboven yRIJlDAG. daaraanvolgende. Alkmaar, 26 Ma.,et 1918. De Directeur voornoemd D. SCHENK. De DIRECTEUR van het DISTRIBUTIE BEDRIJF te ALKMAAR bericht dat Z.Ex. de Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel bij' besluit van 25 Maart j.i. No. 99, afd. Crisiszaken', bureau Volksvoeding, heeft goedgevonden vast te stellen' de navolgende maximum-prijzen van Maïzena: I. in pakjes van 400 gram: a. in den groothandel 0.64: b. hl den tuasclienhandel 0.67 c. in d'en kleinhandel 0.80; II. in pakjes van 250 gram: ,a. in den groothandel 0.42 b. in den lusschenhandel 0,45; c. in den kleinhandel 0.55. Dc Directeur voornoemd, D. SCHENK. uit te brengen verslag nog niet om dezelfde rede in druk was verschenen, deed deze cukc- le grepen uit het verslag. Enkele gewassen hadden door het slechte voorjaar geleden1. Het Brusselsch lof had het over het alge meen toch goed gedaan. Het is gewenscht om die met roode bladstelen niet voor de zaadwiuning te gebruiken. Dat liet grootste gedeelte van de chili pas in Juni werd ont vangen, was oorzaak, dat de aardappelen WTKn'g stikstof*™ ontvingen. Verschillende boonensoorten waren1 ge kruist om een snijboon zonder drhad te kun nen telen. De proef wordt voorgezet. Waar de resultaten van do verschillende proekiem in gen, voor den teler van de betref fende gewassen van veel belang zijn, daar zullen' wij onze tumbouwmedewerker verzoe ken, dat verslag in zijn rubriek te bespreken. Als een eigenaardigheid kunen wij reeds melden, dat. hoewel de groene komkommers malschér is en er minder zaad in zit, een proef had uitgemaakt dat de gemiddelde op brengst in geld van de groene komkommer geringer was geweest, omdat het publiek, als zé keus heeft liever witte en gele komkommer koopt. De heer Glas vroeg of een' aardbeienproef wel zuiver was, als men van de eene soort 6 Are beplant en van de andere soort maar 1 Are. De kans voor de laatste was dan zooveel kleiner. De heer Hazeloop oordeelde, dat de op merking wel eenige grond had. Over het al gemeen was het gewenscht óm de vergelij king over grooter terreinen te maken. Bij de proef had cultuur echter ook op den voor grond gestaan. Meestal krijgt men van een groote noek per are minder maar in het be doelde geval kon het tegendeel geconstateerd worden. De proef zal echter ook dit jaar wor den nagegaan. De heer Bouwens informeerde naar een door hem gewenscht ondeyoek naar de tegenstel ling tussclien de Deensche roode kool cn de gewone Deen. Spr. meende, dat er meer voedsel geteeld zal worden, wanneer men een roode kool weet te krijgen, die de eigenschappen bezit van de witte Deensche.Spr. zag bovendien gaarne, dat de goede resultaten van de proeftuin populair werden gemaakt. Dit kon door publi citeit. De-voorzitter oordeelde ook dit een goede propaganda eni meende dat dit moest geschie den. De heer Hazenloop deelde mede, dat de Deensche rooden, alsmede enkele soorten En- gelsche aardappelen, niet uit het buitenland verkregen kunnen worden. Door Sluis en Groot had de school het gewenschte zaad verkregen en proefnemingen hebben plaats. Spr. meende dat men1 met een kruischlng van de Deensche roode met de roode wlnter- kool net zooveel kans heeft er te komen als met de kruising van de Deensche witte met de winterkool. Getracht zal worden het zi&ad uit Denemar ken ook nog te krijgen. De uitkomst met de Engelsche aardappelen was buitengewoon goed geweest. Een ruime hoeveelheid pootgoed was er echter nog niet. Levert de proef ook dit jaar hetzelfde resul taat, dan zal het resultaat van de proef we tenschappelijk gepubliceerd worden. Op een vraag van den heer Cliffen, deelde de heer Hazeloop mede, dat de Stamselectie had opgeleverd dat de keuze maar een keer behoefde te worden gedaan, als men er in geslaagd1 was de beste stammen er uit te halen, al was het dan toch gewenscht om de nakomelingen die een ziekte vertoonen niet als poters te gebruiken. De heeren Cliffen en Barten hadden bij on dervinding, dat men steeds aan het zoeken moei blijven, omdat de soorten steeds ver zwakken. De veredeling van het product brengt een vermindering van opbrengst. De voorzitter had dit ook opgemerkt bij vruchtboomeu. Spr. schreef dit toe omdat de vermeerdering niet steeds op zandwinning geschiedde. De soorten geraken er uit en ieder boort is aangewezen om te verminderen, zoo dat er steeds gezocht zal moeten worden. De heer 1 ta/eloop meende, dat hetgeen de- hen en hew eerden, sloeg op de massaselectie, maar niet on de stamselectie. De stamselectie verdiende daarom de voorkeur. Verandering van grond, was voor de gewassen bok zeer noodlg. Men moet daarom zijn pootgoed van anderen betrekken. Spr. gaf een uitvoerige beschouwing over de ongeslachtelijke vermenigvuldiging en de ouderdomtheorie. De selectie, waarhij men altijd gezonde planteir neemt, zal altijd noodig blijven. De voorzitter dankte den heer Hazeloop en zag met belangstelling de druk van ellens verslag tegemoet. Het jaarverslag van den penningmeester den heer A. van Reenen wèes een ontvangst van 7273,9 ljf en een uitgaaf van 50.88 minder aan. De rekening werd op voorstel van den heer Maas Geesteranui goedgekeurd. De heer Cliffen zag gaarne dat de presen tiegelden voor liet bestuur verhoogd werden. De voórzitter zegt dat de bestuursleden geert vergoeding wenschen, maar aan den heer Cliffen zal voor de herfstvergadering ge legenheid gegeven worden in deze een voorstel to doen. Besloten werd om voor een 7de bestuurslid in contact te komen met de Beverwijk en daarvoor dan in de herfstvergadering met een voordracht-te komen. E)e hear Glas vroeg of men door verlaging van de contributie geen vermeerdering van le den kon krijgen. De voorzatter wijst er op, dat de contribu tie bij de oprichting reeds tot veel bespreking aanleiding had gegeven, 2.50 was niet zoo veel, al gaf spr. toe, dat verlaging Ie denver- mee rd er ing zou geven. Het denkbeeld zal overwogen worden. Men mag echter de hand niet reiken aan het begrip bij land- en tuin bouwers, dat een utiliteitsvereeniging bijna geen contributie mag heffen. De lieer Hazeloop drong aan op het ma ken van een Huishoudelijk reglement. De voorzitter1'zegde dit voor de eerstvolgen de vergadering toe en sloot hierop de verga dering. \KONIJNENVLEESCH VOLKS VOEDING. In het café Hazes aan het Luttik-Oudorp vergaderde gisterenavond de Alkmaarsclie Konijnenfokkcrsclub. Als spreker trad op dc lieer J. P. Boom, secretaris der club, met het onderwerp: „Konijnen vleeseh moet volksvoe ding worden." In zijn welkomstwoord zeide de voorzitter, dat een viertal jaren geleden de eerste spreker voor de club optrad. Sinds dien hadden on- desscheidene pogingen om weer een spreker te nrijgen, gefaald. Maar nu de toestand voor menech en dier steeds nijpender wordt, had na eenige bespreking de secretaris zich bereid verklaard over bovenstaand oncerwprp te spreken. De heer Boom, daarna het woord verkrij gende, herinnerde aan de in den Haag ge- jouden vergadering, waar de kwestie der ko nijnenteelt werd besproken. Qp de tentoonstelling in 1912 te Qladbacb, hoewel destijds vleeseh en vet overvloedig was, werd reeds 't nut van konijnenvleesch voor de menschelijke voeding ingezien. Thans is dit in nog veel sterkere mate het geval. De varkens- en rundveestapel zijn erg geslonken, voedsel voor die dieren, is moeilijk te krijgen, zoodat nu de vraag naar voren komt: is er dan geen dier dat het varken of 't rund kan vervangen? En dan valt het oog op het ko nijn. Maar, zei spr., men moet geen konijn fok ken, om hét, als het vet is, te verkoopen, om er dan varkens- of rundvleesch voor te koo- pen. Neen, men ete het dier zelf. Hoe moet men een konijn verzorgen? was de eerste vraag, die spr. behandelde, waarbij hij vertelde hoe van een kistje of een vat een hok kan worden gemaakt. Maar ook mooie hokken zijn er, en spr. liet een klein model- hok zien en gaf aan hoe het samengesteld was. Wenschelijk is de konijnen steeds op stroo te zetten, niet op turfstrooisel, want daar willen' ze wel eens van eten, wat ver stonping kan veroorzaken. Als èen van de beste soorten konijnen noemde spr. de Blauwe Weener, een dier met een prachtige pels, dat een gewicht van circa 4 pond bereikt. De pels is thans 2 waard Het dier is zeer vruchtbaar. Spr. ried aan, als men mede om de huid konijnen houdt, steeds éénkleurige dieren te fokken, omdat die huiden' niet geverfd behoeven te worden, en beval na de Blauwe Weener de Vlaamsche reus aan, een mooi wit dier, echter minder vruchtbaar dan de Blauwe Weener. Spr. liet behalve die twee ook een' zwarte Vlaamsche reus zien en een Havanna, een kleiner dier echter eveneens met een prachtige pels. Een mantel van deze pels kost 400. Ook 't zilver konijn is zeer gezocht. Spr. herinnerde aan den1 Belg Braconnier, die begon met een park van 800 konijnen en nu 2000 heeft. Ook de teelt van het Lotharinger ras geeft uitstekende resultaten, echter minder om de huid dan om de bout. Voor de vleeschproduc- tie beval spr. ook het gewone landras aan. Na castreeripg kan men meerdere konijnen gerust in één hok vereenigen. Welke wegen dienen bewandeld te worden om aan de konijnenteelt voor de slacht meer uitgebreidheid te geven? Rijk en gemeente, moeten subsidie geven aan de konijnenfokkers- clubs en opgeheven moet worden het verbod om gras te snijden langs de wegen. De ge meente zou op verschilemle punten dekram- nen kunnen stationneeren en het gras van pariten en plantsoen voor geringen prijs be schikbaar kunnen stellen. Dc burgemeesters van verschillende gemeenten gaven reeds flinke subsidies aan konijnenfokkersclubs. Het idee van het stationneeren van rammen is niet nieuw meer, in Gent (België) is het reeds lang in gebruik. Spr. riep de medewerking van alle konijnen fokkers in om de teelt zooveel mogelijk te be vorderen door het tegen lagen, prijs beschik baar stellen van rammen. Ook van de pers verwachtte spr. veel, als zij hare medewerking zou willen verleenen. Als zeer velen medewerken, kan een vleesch- voeding aan duizenden personen worden ver schaft, die er anders van verstoken' zouden blijven. Een paar der aanwezigen stelden eenige vragen over het castreeren, het verven der huid en de vleeschgevende eigenschappen van verschillende rassen. Een vluamsclic reu» zou b.v. niet spoedig genoeg vleeseh geven. Voor de vlecschproductie zou kruising aan te bevelen zijn. De heer Boom gaf dit toe, maar ontkende dat de Vlaamsche reus na een 6 a 7 maand geen flinke hoeveelheid vleeseh zou geven. Het verven der huid geschiedt te Almelo voor 1.50 per stuk. De voorzitter gaf inlichtingen over het castreeren, een middel om de vechtlust bij ko nijnen, als er meerdere 1n één hok zijn, te- gun te gaan. In den loop van den u.s. zomer la hij bereid den leden het castreeren te too- neu. Met een woord van dank, waarbij hij de hoop uitsprak, dat de lieer Boom nog velen voorlichting mag geven op het gebied van ko nijnenfokkerij, sloot de voorzitter de bijeen komst. DE MIDDAGHOOGTE. Gisteravond hield de afd. Alkmaar van de vereeniglng „Dc Middaghoogte" in de socie- teitsznal van „De Harmonie" een openbare vergadering, waarin Dr. A. H. de Hai'tog van Amsterdam het onderwerp behandelde „liet Wereldraadsel opgelost". Spr. ving aan met voorop ie stellen, dat hij slechts richting aan het vraagstuk beoogde te geven. Het eerste vraagstuk, dat zich aan den mensch voordoet, aldus spr., is hoever reikt Al-gffOt, dc eenheid, die het-Al draagt. Die godsdienst zal dan zuiverend werken op het droomleven. Wanneer al wat wij beleven, een droom is, dan zou spreker zeggenIk ben1 de droomer. Godsdienst zou dan Ik-dienst wor den. Die leer is evenwel onhoudbaar en daar om komt men tot het besluit, dat de mensche lijke geest ervaart, al datgene, wat hij kent uit het verborgene en hem geopenbaard wordt, uit dagene, wat buiten' de kring van zijn bewustzijn is. Wij hebben al hetgeen zich aan ons voor doet te begroeten als een openbaring van den verborgen Algeest, aan den dag gebracht in het menschelijk kennen. Wij hebben daarin wetet; chap te zoeken. De eerste vraag is: Hoe komen wij aan wetenschap en de tweede: Wat is wetenschap. Om daaronder het exacte te verstaan, gaat volstrekt niet meer op. Ook het gevoel is een voorwerp van wetenschap. Over al is een soortgelijk voelen. En dat is even zeer een wetenschap als wiskunde. Spr. toon de dit met voorbeelden aan. Wij verstaan onder wetschap niet, wat de menschen daar gewoonlijk onder- verstaan, een exacte natuurkennis of een mathema tische kennis zonder meer, maar het inzicht In samenhang van aUwat de mehsch kan ken nen, ervaren, weten op liet gebied van natuur, kunst, zeden, godsdienst, wijsbegeerte, in één woord, de al-samenhang behelzende. Dat is ook de beteekenis, die de groote geesten Hegel, Fichte en Kant daaraan hebben ge hecht. Wij doen,, aldus spp, niets onder in wetenschap, bij de materialisten, sterrcwiche- laars. de natuurkundigen, die de natuurwe tenschap nagaan. Te midden van de ver schrikkingen van het eindgebeuren kan dege ne, die doorbreekt tot het hoogste goed toch zeggen: „De wereldraadsels opgelost." De mensch moet den stelregel van Tolstoï in het eind van zijn boek „Opstanding," waar deze zegt: ,W,at God met deze vreeselijke wereld wil, dat weet ik niet, maar wat hij met mij wil, dat weet ik welop zijn leven gaan toe passen. Dan komt dc verlosing uit de pijni ging, vred^of oorlog. Er is een gedurige on rust, de planeten wentelen, de geslachten ko men op en gaan kermend onder in het gapen de graf. „We worden gebaard voor het graf,,' zegt Schopenhauer. Wij staan in een ver scheurende wereld, temidden van de verschrik kingen des doods en des verderfs van zonde en kwaad. Spr. kan niets vinden dan een ijzeren nood zakelijkheid en het is een fout, de liefde van den Algeest Te willen ontdekken. Multatuli heeft recht, als zegt: „De na tuurlijke noodzakelijkheid is oorzaak van het Al-gebeuren." rout is het, daar alleen te spreken van „na tuurlijke" noodzakelijkheid. Spr. wijst op het gevaar om het natuurlijk zelfbehoud met het religieuse leven te verwarren: Iu de natuur lijke, stoffelijke wereld is niets anders te ontdekken dan onverwrikbare rede. Zelfs een ontbindend graf is een wiskundig streng lo gische geboortschoot van .wetenschap. Het maken van God tot een zoeterd, is ver keerd. Goed beteekent deugdelijk. Wanneer God, gen, voert. In het Ai-gebeuren kan maar één ding de redelijke samenhang tot het Godsgeloof brengen. De consequente wijze, waarop dat verscheurend, tijdsru'mtelijk gebeuren voort gaat, is juist wet en orde en veronderstelt een Al-geest, die alles d'eteert. De redelijkheid kan zich alleen aan het onredelijke ten volle openbaren, het licht alleen aan de duisternis. Men kan niet zeggen, dat het redelooze in de wereld veronderstelt: Geen God, geen Schep per. Wanneer de Goddelijke Geest zijn rijk dom wil openbaren, op zijn best, diepst, wijdst, dan moet hij een wereld scheppen, met ven gruwelijkheid, waaraan die waarheid zich het schitterendst kan openbaren. Wan neer de Al-geest ons diepte wil leeren, dan moet de smart verdiepen. Het materieel ge beuren openbaart ons hoogstens ven redelijk God. maar geen liefderijk God. Het wereld' raadsel kunnen wij niet ten volle oplossen op het terrein van het natuurlijk gebeuren. Wij mensch en-kindereu worden uit de natuur ge boren, maar als wij geboren zijn, gaan wij hoven de natuur uit. Wij zien dat allereerst in de kunst, de wedergeboorte uit den geest. De kunst gaat den oorlog aan met de natuur en speelt de vrije fantasie inet de stof, al blijft ze gebonden aan de stof. Hoewel wij stof zijn naar der moederschoot, hebben wij toch de vonk van den vadergeest in ons, die ons Moe ders pappot doet verlaten en mensch worden. Wij menschen zijn het keerpunt in het wereld gebeuren. Bij ons menschen komt een weder geboorte van hooger orde, die ons tot gekken maakt, tot de dwaasheid, om ons zelf op te geven, algeheel. De zelfovergave van den mensch is in den grond van de zaak dwaas heid. Wij worden daartoe echter gedwongen, omstandigheden. Wh lachen en door de omstandig: schreien, omdat wij hel menschelijk kenvermogen? Wordt daarover niet principieel gesproken, dan blijft alles onopgelost. Dienaangaande zijn allerlei problemen geopperd. Itet kenmerkende van ons menschelijk we ten is, dat het opkomt uit het verborgene. Een mensch denkt, dat hij wanneer hij naar binnen ziet, slechts een subjectieve wereld aanschouwt; maar dat is niet waar, ook daar is een objectieve wereld. Voor den spiegel van ons bewustzijn, zien wij telkens weer Iets verschijnen en verdwij nen, wat dus komen moet uit een verborgen heid die buiten de spiegel van ons bewustzijn ligt. Daarmede is bewezen, dat alles, wat de menschelijke geest kent, een openbaring is en dus komt uit de verborgen senool van objec tiviteit, die niet ons menschelijk bewustzijn is. Er moet zijn een werkelijkheicl boven het men schelijk bewustzijn. Men zou kunnen zeggen het gehecle 'leven is ren droom van #ns be wustzijn, maar onze droomwereld wordt ook gewekt door de objectieve verborgenheid in den subjectieven kring des bewustzijn». Al zou alles, wat wij beleven, een droom zijn, dan zou men1 nog moeten zeggen, dat er wordt ge baard uit het verborgene, uit de schoot van het buiten bewustzijn verschijnende in den kring des bewustzijn». Spr. zou dan nog zeg gen Houdt het dan in die droom met de bes- len en de sterksten, die uit eerbied voor het Allerhoogste komen tot de openbaring. Dan zal de godsdienst door de wetenschap worden J - gehandhaafd, want dan zal godsdienst betee- breekt het hart er bij, kenen al-dienst. God gebruiken wij dan voor uitspreken, wetende, dat het beter is, dat de stoffelijke mensch vergaat, da» dar rf« verloren gaat. Spr. onderging op zesentwintig jarigen leeftijd een wonder. Spr. ontdekte, dat de lief de, toorn en de toorn liefde ie en toen be greep spr., dat God is een verterend vuur. Het hoogste beginsel is inzicht in het licht. De vuurvlam, hét kruis-symbool, is de hoog ste openbaring. Daar, waar het vuur uit breekt, wordt het kruis-uitgevonden en daar alleen kan het wereldraadsel worden opge lost, want daar is de wereld in het eeuwige licht. Ditzelfde vinden wij ook in den Bijbel en daardoor kan, hetgeen spr. leert, ook uit de schrituur worden geleerd. De wondernaam, God-gekruisigd, noemde spr. de openbarin van het Offer, het ondergaan tot in den doo' en de hoogste openharing der liefde. En daar heeft de mensen gevonden de oplossing van het wereldraadsel. Spr. acht het wereldraad sel alleen op te lossen, waar de mensch offe rend. stervendi onder kan gaan. Wanneer iemand spr. vraagt, waarom een volmaakte Godi een onvolmaakte wereld schiep, dan zegt spr.: „Deze Heldenvader der Eeuwigheid heeït dat aangedurfd om de liefde." De volmaakte Q°<1 moet de onvolmaakte wereld kiezen. Het wereldraadsel is daar op te lossen, Waar dc mensch God ziet en sterft, om op te leven uit die gruwelijke wereld. Ds. Makkink, die de goedbezochte vergade ring leidde, dankte den spr. voor zijn leerza me, met overtuiging uitgesproken en met aan dacht gevolgde reae en sloot hierop de ver gadering. EVANG. LUTHERSCHE GEMEENTE. Op le Paasclidag zal in de Luthersche kerk een collecte worden gehouden ten bate van het Evangelische Luthersch Predikant-tracte- memtenfonds. Voortaan begint de dienst om 10 uur voor middag». Men verzoekt ons nog te melden, dat het avondmaal ook toegankelijk is voor niet-ledeo der gemeente. AFDEELING ALKMAAR DER NEDERLANDSCHE PADVINDER*- VEREENIGING. Morgen (Donderdagavond om acht uur wordt in café „Central" de opriditingsver- adcring van de afdeeling Alkmaar der Ne- crlandsche Padvindere-Vereeniging gehou den. Dan zal een definitief bestuur gekozen en zullen verdere besprekingen gehouden wor den. Het voorloopig comité heeft niet stil geze ten en kan daardoor morgenavond vastoflje lijnde voorstellen ter tafel brengen. leder, die iets gevoelt voor de steeds meer populair wordende Padvindersbeweging, voor de organisatie, die vóór alles van onze jongens flinke karaktervolle mannen wil ma ken, verzuime niet op deze bijeenkomst te genwoordig te zijn. boven de dingen uitko men. Wij zijn boven de natuur, al zijn wij uit de natuur. Uit de armoede en het verlangen wordt deepest geboren. Spr. toont dit met voorbeekfen aan. Spr. merkte nog op, dat tyj daarom niet wli, dat'de armoede bestendigd wordt. Hoe eer, hoe liever, wenscht ook hij. dat die ver dwijnt, zij het langs socialistische!) of kapitn- listischen weg. We moeien echter elkander lee ren, dat er is een goddelijke hardheid, die ons opdrijft. De plicht is de ernstige makker, die, zooals Kant dat noemt, de menschcnkinderen nooit vrij laat, maar beveelt. In de plicht, in de Ijzeren wet worden wij uitgedreven door de drift der natuur en komen wij in het ware mensch en wezen. Niemand kan bevelen, die nooit gehoorzaamd heeft. Waar de zedelijke wet gebiedt, daar is een hooger orde gebqren. Is de oplossing van het vraagstuk niet te vinden In de nafuurorde, ook in de rechtsorde Is ze niet te vinden. In dc ervaring der liefde is pas dc mensch geboren. De liefde verdraagt en begrijpt alle dingen. Van uit de nuchtere maat der natuur-wetenechappelijke overwe gingen de strenge maat van het recht, is de liefde een onvenclaarbaar verschijnsel. De liefde weet het noodzakelijke, zélfs gruwelijk cbeuren, door te zetten. De Moeder der marten stond aan het Krui». Het raadselachtige der liefde is, dat het t uiterste verduurt en, waar het moet, hard kan zijn. Waar het tot heil leidt, geeft de liefde geen diumbreed toe en Jfomt daar juist tot tucht. Juist daar, waar de mensch toegeeflijk wordt, komt de geest des verderfs. Spr. is ervan overtuigd, dat de hoogste liefde, al een doodsoordeel kan DUUR FAARDENVLEESCH. Nu ruUd- en varkensvleesch niet te krijgen is wordt het paardenvleesch voortdurend duurder. Als bewijs daarvoor kan gelden, dat de heer Jb. Pels alhier op de Rotterdam- schc markt gisteren een paard kocht voor de slachtbank voor 1040. Het gewicht van het dier was naar schatting 1100 pond. GEMEEN. Zaterdag kwam bij een landbouwer te Haarlemmermeer twee kooplieden, die 40 er zak boden voor een partijtje graan. De oei kon de verleiding niet weerstaan, m verkocht het koren. Toen het op een wagen geladen was en hij betaling vroeg kreeg hij inplaats van gela met een dikken knuppel zulk een pak slaag, dat hij een goed heenkomen moest zoeken. Ernstig verwond en hevig bloedende kon de boer juist zijn woning nog bereiken. De beide ..smokkelaars" verwijderden zich .daarop met het graan en reden in draf weg GEMOEDELIJK». In»Laren (N.-H.) is de omroeper ziek. Een ander neemt nu zijn functie waar. Doch hij bedient zich niet van een ratel om liet pu bliek attent te maken doch gebruikt een pook en koekepan. Nu en dan geeft hij met de pook een fiksche mep tegen de pan en dan kondigt hij den om»tanders in onvervalacht Larensch aan wat voor heerlijkheid het menu der cen trale keuken oplevert, BOOZE GEEST, De rechtbank te Tiel heeft 'emand uit Op- heusden, wegens dierenmishandeling het smoren van een' kip ln een pot met kokend wa ter, ten einde een hek» te ontdekken, om een ziek kind' te genezen veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van één maand, mét een proeftijd van twee jaar. De eisch was één maand gevangenistraf. INBESLAGNAME VAN ZAAD VAN SUIKERBIETEN, ENZ. De minister van Landbouw, enz. brengt fer algemeene kennis, dat het in zijne bedoeling Egt den geheelen oogst 1918 van suikerbie- tenr, voederbleten- en mangelwortelzaad fcp bezit te nemen. De aan de producenten te be talen prijs zal 1 per K.G., voor goed kiem- kraditig zaad van zuivere soort niet te boven gaan. Voor zaad van mindere qualiteit en van onzuivere of onbekende soort zal naar verhouding minder worden betaald. KATWIJK IN ROUW. Men schrijft uit Katwijk aan de Stand.: Leefde Zondag 17 Maart in de vele treu rende gezinnen de hoop op, toen de heer N. Parlevliet de blijmare ontving, dat de beman ning van zijn vaartuig Vooruit K. W. 151 be houden te Cuxhaven was opgebracht, thans heeft men alle hoop lateni varen, zelfs aan gaande de K. W. 66, schipper C. Blakker, die Dinsdag 26 Maart reeds 4 weken geleden zee koos, zoodat eerst thans de ramp, die on ze plaats trof. kan worden overzien'. ie geheel e bemanning van IJ. M. 242, K. W. 23, K. W. 73, K. W. 61, K. W. 101, K. W. 125, K. W. 66 en K. W. 140, alleTic- ap om. toen een logge. „Holland op een mijn liep. Het aantal om gekomenen' is alzop 49. Van dezen waren een 30-tal gehuwd erf velen vader» van talrijke gezinnen. Van een echtpaar werden1 weggeno- w» ei s n r jr* j K. W. IS, K. W. IS. K.. W. ui, iv. w. mi,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1918 | | pagina 2