s
fill
Uitreiking ran Melkbonboekjes.
Goedkoop Brandnout.
MAXIMUMPRIJZEN VAN MAÏZENA.
f
t
m<m
5
Gemengd Nieuws.
Met het oor op dp vele werkzaamheden aart
het Distributiebedrijf is het niet-mogelijk voor
H vervolg de broodkaarten ten kantore uit te
reiken.
Voor diegenen die In gebreke zijn gebleven
aan den oproep te voldoen, zal alsnog de ge
legenheid 'worden gegeven op WOENSDAG
3 APRIL, '8 middags van 2 tot 5 uur deze te
halen pf te doen uthalen aan onderstaande
scholen;
Van No. 1 tot 3000 aan de sdiool Nieuwe
sloot,, hoofd de heer Zwarteveen. -
No. 3001 en daarboven aan de school
Nieuwesloot hoofd de heer A. Wijn.
De Directeur v. h. Distributiebedrijf,
vau Alkmaar.
Volgens ipinisterieele beschikking kan alleen
aan kinderen beneden den Leeftijd van 3 jaar
goedkoope melk worden verstrekt en wel tot
een hoeveelhed van Liter per dag. Naar
aanleiding daarvan zullen bij afloop van de
nog in bezit zijnde bonboekjes geene nieuwe
kunnen worden verstrekt aan kinderen bene
den den leeftijd van 6 jaar, met uitzondering
van de aan hiervoor bedoelden.
Als overgansperiode zal bij de nieuwe uit
reiking aan de in het archief bekende zieken
en zwakken boven den leeftijd van 6 jaar het
melkbonboekje alsnog worden uitgereikt, in
welke periode alsdan maatregelen zullen wor
den getroffen voor de uitvoering van de Mi-
nisterieele beschikkingdd. 5 Maart j.l., waar
bij eene regeling is getroffen voor de voedsel
voorziening voor zieken en zwakken.
Voor zieken en zwakken en kinderen bene
den den leeftijd van 3 jaar wordt voor wat
ikken betreft
zieken en zwakken betreft de
Hgelegenheid
afhaling van de melkbonbockjes opengesteld
op Vrijdag a.s. des namidags van twee tot
half vijf uur, voor wat de kinderen beneden
den leeftijd van 3 jaar betreft tot afhaling van
een formulier ter invulling op dezelfde plaats
en tijdstip, welk formulier volledig ingevuld,
moet worden terug bezorgd aan liet Distri
butiebedrijf op de PAARDEMARKT ZA
TERDAG VOOR 1 UUR, waarna voor die
kinderen bij accoordbevinding de bonboekjes
zullen worden toegezonden.
Houder» van legitimatienummers
1—1000 VRIJDAG aan de Keetkol'k, hoofd
der school de heer G. Hellinga.
1001—2000 VRJIDAG aan de Brillen-
steeg, hoofd der school de heer F. J. Aukes.
2001—3000 VR1JDAO aan de Nieuwe
sloot. hoofd der school de heer J. Zwarteveen.
3001—4000 VRIJDAG aan de Nieuwesl.,
hoofd der school de heer J. Wijn.
4001—5000 VRIJDAG aan de Snaarmans-
laan, hoofd der schoei de heer J. Eits.
5001-6000 en daarboven aan den Konings
weg, hoofd der school de heer P. Schipper.
De Directeur v. h. Distributiebedrijf,
tot
D. SCHENl
De DIRECTEUR vab het DISTRIBUTIE-
BEÜRIJE van ALKMAAR deelt aan belang
hebbenden mede dat de Raad der Gemeente
ALKMAAR heeft besloten den nog aauwi.
gen voorraad BRANDHOUT zooveel moge
lijk gelijkmatig te distribueeren onder de
personen met een inkomen van beneden
1550.—, tegen den prijs van 2 CENT per
K.G., uitsluitend voor eigen brandstof.
Naar aanleiding van dit besluit verzoekt
hij houders van legitimalieummners van
1—6000 en daarboven en wier inkomen be
neden 1550.bedraagt, zich van 2 tot 5
uur aan de volgende scholen te willen ver
voegen, om aldaar tegen betaling van 2.
een BON in ontvangst je nemen, goed voui
100 KG. HOUT.
Houdeia van legitimatienummers:
1—1000 Donderdag aan de Kectkolk,
hoofd der,school de lieer O. Hellinga.
1001—2000 Donderdag aan de Brillensteeg,
hoofd der school de heer F. J. Aukes
20013000 Donderdag aan de Nieuwesloot,
hoofd der school de heet J. Zwarteveen.
3001—4000 Donderdag aan de Nieuwesloot,
hoofd der school de heer J. Wijn.
4001—5000 Donderdag Ran th nam mans-
laan, hoofd dei school de heet J. Eds.
5001—6000,Donderdag a <1 Koningsweg,
hoofd der school de heer P, Schipper
Uitdrukkelijk wordt medegedeeld, dat dit
DE LAATSTE GELEGENHEID Is en dal
deze Bon recht geeft op het 110UT, wat
moet worden afgehaald aan de GEMEÉN'I E
WERP of aan de OUDE GASFABRIEK,
PAARDEMARKT, op alle werkdagen van
9—12 en van half 2 tot half 6, voor de num
mers:
I—1000 VR1JDAO
1001—2000 ZATERDAO.
2001- 3000 DINSDAG.
3001—4000 WOENSDAG.
4001—5000 DONDERDAG.
5001—6000 en daarboven yRIJlDAG.
daaraanvolgende.
Alkmaar, 26 Ma.,et 1918.
De Directeur voornoemd
D. SCHENK.
De DIRECTEUR van het DISTRIBUTIE
BEDRIJF te ALKMAAR bericht dat Z.Ex.
de Minister van Landbouw, Nijverheid en
Handel bij' besluit van 25 Maart j.i. No. 99,
afd. Crisiszaken', bureau Volksvoeding, heeft
goedgevonden vast te stellen' de navolgende
maximum-prijzen van Maïzena:
I. in pakjes van 400 gram:
a. in den groothandel 0.64:
b. hl den tuasclienhandel 0.67
c. in d'en kleinhandel 0.80;
II. in pakjes van 250 gram:
,a. in den groothandel 0.42
b. in den lusschenhandel 0,45;
c. in den kleinhandel 0.55.
Dc Directeur voornoemd,
D. SCHENK.
uit te brengen verslag nog niet om dezelfde
rede in druk was verschenen, deed deze cukc-
le grepen uit het verslag.
Enkele gewassen hadden door het slechte
voorjaar geleden1.
Het Brusselsch lof had het over het alge
meen toch goed gedaan. Het is gewenscht
om die met roode bladstelen niet voor de
zaadwiuning te gebruiken. Dat liet grootste
gedeelte van de chili pas in Juni werd ont
vangen, was oorzaak, dat de aardappelen
WTKn'g stikstof*™ ontvingen.
Verschillende boonensoorten waren1 ge
kruist om een snijboon zonder drhad te kun
nen telen. De proef wordt voorgezet.
Waar de resultaten van do verschillende
proekiem in gen, voor den teler van de betref
fende gewassen van veel belang zijn, daar
zullen' wij onze tumbouwmedewerker verzoe
ken, dat verslag in zijn rubriek te bespreken.
Als een eigenaardigheid kunen wij reeds
melden, dat. hoewel de groene komkommers
malschér is en er minder zaad in zit, een
proef had uitgemaakt dat de gemiddelde op
brengst in geld van de groene komkommer
geringer was geweest, omdat het publiek, als
zé keus heeft liever witte en gele komkommer
koopt.
De heer Glas vroeg of een' aardbeienproef
wel zuiver was, als men van de eene soort 6
Are beplant en van de andere soort maar 1
Are. De kans voor de laatste was dan zooveel
kleiner.
De heer Hazeloop oordeelde, dat de op
merking wel eenige grond had. Over het al
gemeen was het gewenscht óm de vergelij
king over grooter terreinen te maken. Bij de
proef had cultuur echter ook op den voor
grond gestaan. Meestal krijgt men van een
groote noek per are minder maar in het be
doelde geval kon het tegendeel geconstateerd
worden. De proef zal echter ook dit jaar wor
den nagegaan.
De heer Bouwens informeerde naar een door
hem gewenscht ondeyoek naar de tegenstel
ling tussclien de Deensche roode kool cn de
gewone Deen.
Spr. meende, dat er meer voedsel geteeld
zal worden, wanneer men een roode kool weet
te krijgen, die de eigenschappen bezit van de
witte Deensche.Spr. zag bovendien gaarne,
dat de goede resultaten van de proeftuin
populair werden gemaakt. Dit kon door publi
citeit.
De-voorzitter oordeelde ook dit een goede
propaganda eni meende dat dit moest geschie
den.
De heer Hazenloop deelde mede, dat de
Deensche rooden, alsmede enkele soorten En-
gelsche aardappelen, niet uit het buitenland
verkregen kunnen worden.
Door Sluis en Groot had de school het
gewenschte zaad verkregen en proefnemingen
hebben plaats.
Spr. meende dat men1 met een kruischlng
van de Deensche roode met de roode wlnter-
kool net zooveel kans heeft er te komen als
met de kruising van de Deensche witte met
de winterkool.
Getracht zal worden het zi&ad uit Denemar
ken ook nog te krijgen.
De uitkomst met de Engelsche aardappelen
was buitengewoon goed geweest. Een ruime
hoeveelheid pootgoed was er echter nog niet.
Levert de proef ook dit jaar hetzelfde resul
taat, dan zal het resultaat van de proef we
tenschappelijk gepubliceerd worden.
Op een vraag van den heer Cliffen, deelde
de heer Hazeloop mede, dat de Stamselectie
had opgeleverd dat de keuze maar een keer
behoefde te worden gedaan, als men er in
geslaagd1 was de beste stammen er uit te
halen, al was het dan toch gewenscht om de
nakomelingen die een ziekte vertoonen niet als
poters te gebruiken.
De heeren Cliffen en Barten hadden bij on
dervinding, dat men steeds aan het zoeken
moei blijven, omdat de soorten steeds ver
zwakken. De veredeling van het product
brengt een vermindering van opbrengst.
De voorzitter had dit ook opgemerkt bij
vruchtboomeu. Spr. schreef dit toe omdat de
vermeerdering niet steeds op zandwinning
geschiedde. De soorten geraken er uit en ieder
boort is aangewezen om te verminderen, zoo
dat er steeds gezocht zal moeten worden.
De heer 1 ta/eloop meende, dat hetgeen de-
hen en hew eerden, sloeg op de massaselectie,
maar niet on de stamselectie. De stamselectie
verdiende daarom de voorkeur. Verandering
van grond, was voor de gewassen bok zeer
noodlg. Men moet daarom zijn pootgoed van
anderen betrekken.
Spr. gaf een uitvoerige beschouwing over
de ongeslachtelijke vermenigvuldiging en de
ouderdomtheorie.
De selectie, waarhij men altijd gezonde
planteir neemt, zal altijd noodig blijven.
De voorzitter dankte den heer Hazeloop en
zag met belangstelling de druk van ellens
verslag tegemoet.
Het jaarverslag van den penningmeester
den heer A. van Reenen wèes een ontvangst
van 7273,9 ljf en een uitgaaf van 50.88
minder aan.
De rekening werd op voorstel van den heer
Maas Geesteranui goedgekeurd.
De heer Cliffen zag gaarne dat de presen
tiegelden voor liet bestuur verhoogd werden.
De voórzitter zegt dat de bestuursleden
geert vergoeding wenschen, maar aan den
heer Cliffen zal voor de herfstvergadering ge
legenheid gegeven worden in deze een voorstel
to doen.
Besloten werd om voor een 7de bestuurslid
in contact te komen met de Beverwijk en
daarvoor dan in de herfstvergadering met een
voordracht-te komen.
E)e hear Glas vroeg of men door verlaging
van de contributie geen vermeerdering van le
den kon krijgen.
De voorzatter wijst er op, dat de contribu
tie bij de oprichting reeds tot veel bespreking
aanleiding had gegeven, 2.50 was niet zoo
veel, al gaf spr. toe, dat verlaging Ie denver-
mee rd er ing zou geven. Het denkbeeld zal
overwogen worden. Men mag echter de hand
niet reiken aan het begrip bij land- en tuin
bouwers, dat een utiliteitsvereeniging bijna
geen contributie mag heffen.
De lieer Hazeloop drong aan op het ma
ken van een Huishoudelijk reglement.
De voorzitter1'zegde dit voor de eerstvolgen
de vergadering toe en sloot hierop de verga
dering.
\KONIJNENVLEESCH VOLKS
VOEDING.
In het café Hazes aan het Luttik-Oudorp
vergaderde gisterenavond de Alkmaarsclie
Konijnenfokkcrsclub. Als spreker trad op dc
lieer J. P. Boom, secretaris der club, met het
onderwerp: „Konijnen vleeseh moet volksvoe
ding worden."
In zijn welkomstwoord zeide de voorzitter,
dat een viertal jaren geleden de eerste spreker
voor de club optrad. Sinds dien hadden on-
desscheidene pogingen om weer een spreker
te nrijgen, gefaald. Maar nu de toestand voor
menech en dier steeds nijpender wordt, had
na eenige bespreking de secretaris zich bereid
verklaard over bovenstaand oncerwprp te
spreken.
De heer Boom, daarna het woord verkrij
gende, herinnerde aan de in den Haag ge-
jouden vergadering, waar de kwestie der ko
nijnenteelt werd besproken.
Qp de tentoonstelling in 1912 te Qladbacb,
hoewel destijds vleeseh en vet overvloedig
was, werd reeds 't nut van konijnenvleesch
voor de menschelijke voeding ingezien. Thans
is dit in nog veel sterkere mate het geval. De
varkens- en rundveestapel zijn erg geslonken,
voedsel voor die dieren, is moeilijk te krijgen,
zoodat nu de vraag naar voren komt: is er
dan geen dier dat het varken of 't rund kan
vervangen? En dan valt het oog op het ko
nijn.
Maar, zei spr., men moet geen konijn fok
ken, om hét, als het vet is, te verkoopen, om
er dan varkens- of rundvleesch voor te koo-
pen. Neen, men ete het dier zelf.
Hoe moet men een konijn verzorgen? was
de eerste vraag, die spr. behandelde, waarbij
hij vertelde hoe van een kistje of een vat een
hok kan worden gemaakt. Maar ook mooie
hokken zijn er, en spr. liet een klein model-
hok zien en gaf aan hoe het samengesteld
was. Wenschelijk is de konijnen steeds op
stroo te zetten, niet op turfstrooisel, want
daar willen' ze wel eens van eten, wat ver
stonping kan veroorzaken.
Als èen van de beste soorten konijnen
noemde spr. de Blauwe Weener, een dier met
een prachtige pels, dat een gewicht van circa
4 pond bereikt. De pels is thans 2 waard
Het dier is zeer vruchtbaar. Spr. ried aan,
als men mede om de huid konijnen houdt,
steeds éénkleurige dieren te fokken, omdat die
huiden' niet geverfd behoeven te worden, en
beval na de Blauwe Weener de Vlaamsche
reus aan, een mooi wit dier, echter minder
vruchtbaar dan de Blauwe Weener. Spr. liet
behalve die twee ook een' zwarte Vlaamsche
reus zien en een Havanna, een kleiner dier
echter eveneens met een prachtige pels. Een
mantel van deze pels kost 400. Ook 't zilver
konijn is zeer gezocht. Spr. herinnerde aan
den1 Belg Braconnier, die begon met een park
van 800 konijnen en nu 2000 heeft.
Ook de teelt van het Lotharinger ras geeft
uitstekende resultaten, echter minder om de
huid dan om de bout. Voor de vleeschproduc-
tie beval spr. ook het gewone landras aan.
Na castreeripg kan men meerdere konijnen
gerust in één hok vereenigen.
Welke wegen dienen bewandeld te worden
om aan de konijnenteelt voor de slacht meer
uitgebreidheid te geven? Rijk en gemeente,
moeten subsidie geven aan de konijnenfokkers-
clubs en opgeheven moet worden het verbod
om gras te snijden langs de wegen. De ge
meente zou op verschilemle punten dekram-
nen kunnen stationneeren en het gras van
pariten en plantsoen voor geringen prijs be
schikbaar kunnen stellen. Dc burgemeesters
van verschillende gemeenten gaven reeds
flinke subsidies aan konijnenfokkersclubs.
Het idee van het stationneeren van rammen
is niet nieuw meer, in Gent (België) is het
reeds lang in gebruik.
Spr. riep de medewerking van alle konijnen
fokkers in om de teelt zooveel mogelijk te be
vorderen door het tegen lagen, prijs beschik
baar stellen van rammen. Ook van de pers
verwachtte spr. veel, als zij hare medewerking
zou willen verleenen.
Als zeer velen medewerken, kan een vleesch-
voeding aan duizenden personen worden ver
schaft, die er anders van verstoken' zouden
blijven.
Een paar der aanwezigen stelden eenige
vragen over het castreeren, het verven der
huid en de vleeschgevende eigenschappen van
verschillende rassen. Een vluamsclic reu»
zou b.v. niet spoedig genoeg vleeseh geven.
Voor de vlecschproductie zou kruising aan te
bevelen zijn. De heer Boom gaf dit toe, maar
ontkende dat de Vlaamsche reus na een 6 a
7 maand geen flinke hoeveelheid vleeseh zou
geven.
Het verven der huid geschiedt te Almelo
voor 1.50 per stuk.
De voorzitter gaf inlichtingen over het
castreeren, een middel om de vechtlust bij ko
nijnen, als er meerdere 1n één hok zijn, te-
gun te gaan. In den loop van den u.s. zomer
la hij bereid den leden het castreeren te too-
neu.
Met een woord van dank, waarbij hij de
hoop uitsprak, dat de lieer Boom nog velen
voorlichting mag geven op het gebied van ko
nijnenfokkerij, sloot de voorzitter de bijeen
komst.
DE MIDDAGHOOGTE.
Gisteravond hield de afd. Alkmaar van de
vereeniglng „Dc Middaghoogte" in de socie-
teitsznal van „De Harmonie" een openbare
vergadering, waarin Dr. A. H. de Hai'tog
van Amsterdam het onderwerp behandelde
„liet Wereldraadsel opgelost". Spr. ving aan
met voorop ie stellen, dat hij slechts richting
aan het vraagstuk beoogde te geven.
Het eerste vraagstuk, dat zich aan den
mensch voordoet, aldus spr., is hoever reikt
Al-gffOt, dc eenheid, die het-Al draagt. Die
godsdienst zal dan zuiverend werken op het
droomleven. Wanneer al wat wij beleven, een
droom is, dan zou spreker zeggenIk ben1 de
droomer. Godsdienst zou dan Ik-dienst wor
den. Die leer is evenwel onhoudbaar en daar
om komt men tot het besluit, dat de mensche
lijke geest ervaart, al datgene, wat hij kent
uit het verborgene en hem geopenbaard
wordt, uit dagene, wat buiten' de kring van
zijn bewustzijn is.
Wij hebben al hetgeen zich aan ons voor
doet te begroeten als een openbaring van den
verborgen Algeest, aan den dag gebracht in
het menschelijk kennen. Wij hebben daarin
wetet; chap te zoeken. De eerste vraag is: Hoe
komen wij aan wetenschap en de tweede: Wat
is wetenschap. Om daaronder het exacte te
verstaan, gaat volstrekt niet meer op. Ook het
gevoel is een voorwerp van wetenschap. Over
al is een soortgelijk voelen. En dat is even
zeer een wetenschap als wiskunde. Spr. toon
de dit met voorbeelden aan.
Wij verstaan onder wetschap niet, wat de
menschen daar gewoonlijk onder- verstaan,
een exacte natuurkennis of een mathema
tische kennis zonder meer, maar het inzicht
In samenhang van aUwat de mehsch kan ken
nen, ervaren, weten op liet gebied van natuur,
kunst, zeden, godsdienst, wijsbegeerte, in één
woord, de al-samenhang behelzende. Dat
is ook de beteekenis, die de groote geesten
Hegel, Fichte en Kant daaraan hebben ge
hecht. Wij doen,, aldus spp, niets onder in
wetenschap, bij de materialisten, sterrcwiche-
laars. de natuurkundigen, die de natuurwe
tenschap nagaan. Te midden van de ver
schrikkingen van het eindgebeuren kan dege
ne, die doorbreekt tot het hoogste goed toch
zeggen: „De wereldraadsels opgelost." De
mensch moet den stelregel van Tolstoï in het
eind van zijn boek „Opstanding," waar deze
zegt: ,W,at God met deze vreeselijke wereld
wil, dat weet ik niet, maar wat hij met mij
wil, dat weet ik welop zijn leven gaan toe
passen. Dan komt dc verlosing uit de pijni
ging, vred^of oorlog. Er is een gedurige on
rust, de planeten wentelen, de geslachten ko
men op en gaan kermend onder in het gapen
de graf. „We worden gebaard voor het graf,,'
zegt Schopenhauer. Wij staan in een ver
scheurende wereld, temidden van de verschrik
kingen des doods en des verderfs van zonde
en kwaad.
Spr. kan niets vinden dan een ijzeren nood
zakelijkheid en het is een fout, de liefde van
den Algeest Te willen ontdekken.
Multatuli heeft recht, als zegt: „De na
tuurlijke noodzakelijkheid is oorzaak van het
Al-gebeuren."
rout is het, daar alleen te spreken van „na
tuurlijke" noodzakelijkheid. Spr. wijst op het
gevaar om het natuurlijk zelfbehoud met het
religieuse leven te verwarren: Iu de natuur
lijke, stoffelijke wereld is niets anders te
ontdekken dan onverwrikbare rede. Zelfs een
ontbindend graf is een wiskundig streng lo
gische geboortschoot van .wetenschap.
Het maken van God tot een zoeterd, is ver
keerd. Goed beteekent deugdelijk. Wanneer
God,
gen,
voert. In het Ai-gebeuren kan maar één ding
de redelijke samenhang tot het Godsgeloof
brengen. De consequente wijze, waarop dat
verscheurend, tijdsru'mtelijk gebeuren voort
gaat, is juist wet en orde en veronderstelt een
Al-geest, die alles d'eteert. De redelijkheid
kan zich alleen aan het onredelijke ten volle
openbaren, het licht alleen aan de duisternis.
Men kan niet zeggen, dat het redelooze in de
wereld veronderstelt: Geen God, geen Schep
per. Wanneer de Goddelijke Geest zijn rijk
dom wil openbaren, op zijn best, diepst,
wijdst, dan moet hij een wereld scheppen, met
ven gruwelijkheid, waaraan die waarheid
zich het schitterendst kan openbaren. Wan
neer de Al-geest ons diepte wil leeren, dan
moet de smart verdiepen. Het materieel ge
beuren openbaart ons hoogstens ven redelijk
God. maar geen liefderijk God. Het wereld'
raadsel kunnen wij niet ten volle oplossen op
het terrein van het natuurlijk gebeuren. Wij
mensch en-kindereu worden uit de natuur ge
boren, maar als wij geboren zijn, gaan wij
hoven de natuur uit. Wij zien dat allereerst in
de kunst, de wedergeboorte uit den geest. De
kunst gaat den oorlog aan met de natuur en
speelt de vrije fantasie inet de stof, al blijft
ze gebonden aan de stof. Hoewel wij stof zijn
naar der moederschoot, hebben wij toch de
vonk van den vadergeest in ons, die ons Moe
ders pappot doet verlaten en mensch worden.
Wij menschen zijn het keerpunt in het wereld
gebeuren. Bij ons menschen komt een weder
geboorte van hooger orde, die ons tot gekken
maakt, tot de dwaasheid, om ons zelf op te
geven, algeheel. De zelfovergave van den
mensch is in den grond van de zaak dwaas
heid. Wij worden daartoe echter gedwongen,
omstandigheden. Wh lachen en
door de omstandig:
schreien, omdat wij
hel menschelijk kenvermogen?
Wordt daarover niet principieel gesproken,
dan blijft alles onopgelost. Dienaangaande
zijn allerlei problemen geopperd.
Itet kenmerkende van ons menschelijk we
ten is, dat het opkomt uit het verborgene.
Een mensch denkt, dat hij wanneer hij naar
binnen ziet, slechts een subjectieve wereld
aanschouwt; maar dat is niet waar, ook daar
is een objectieve wereld.
Voor den spiegel van ons bewustzijn, zien
wij telkens weer Iets verschijnen en verdwij
nen, wat dus komen moet uit een verborgen
heid die buiten de spiegel van ons bewustzijn
ligt. Daarmede is bewezen, dat alles, wat de
menschelijke geest kent, een openbaring is en
dus komt uit de verborgen senool van objec
tiviteit, die niet ons menschelijk bewustzijn is.
Er moet zijn een werkelijkheicl boven het men
schelijk bewustzijn. Men zou kunnen zeggen
het gehecle 'leven is ren droom van #ns be
wustzijn, maar onze droomwereld wordt ook
gewekt door de objectieve verborgenheid in
den subjectieven kring des bewustzijn». Al
zou alles, wat wij beleven, een droom zijn, dan
zou men1 nog moeten zeggen, dat er wordt ge
baard uit het verborgene, uit de schoot van
het buiten bewustzijn verschijnende in den
kring des bewustzijn». Spr. zou dan nog zeg
gen Houdt het dan in die droom met de bes-
len en de sterksten, die uit eerbied voor het
Allerhoogste komen tot de openbaring. Dan
zal de godsdienst door de wetenschap worden J -
gehandhaafd, want dan zal godsdienst betee- breekt het hart er bij,
kenen al-dienst. God gebruiken wij dan voor uitspreken, wetende, dat het beter is, dat de
stoffelijke mensch vergaat, da» dar rf«
verloren gaat.
Spr. onderging op zesentwintig jarigen
leeftijd een wonder. Spr. ontdekte, dat de lief
de, toorn en de toorn liefde ie en toen be
greep spr., dat God is een verterend vuur.
Het hoogste beginsel is inzicht in het licht.
De vuurvlam, hét kruis-symbool, is de hoog
ste openbaring. Daar, waar het vuur uit
breekt, wordt het kruis-uitgevonden en daar
alleen kan het wereldraadsel worden opge
lost, want daar is de wereld in het eeuwige
licht. Ditzelfde vinden wij ook in den Bijbel
en daardoor kan, hetgeen spr. leert, ook uit de
schrituur worden geleerd. De wondernaam,
God-gekruisigd, noemde spr. de openbarin
van het Offer, het ondergaan tot in den doo'
en de hoogste openharing der liefde. En daar
heeft de mensen gevonden de oplossing van
het wereldraadsel. Spr. acht het wereldraad
sel alleen op te lossen, waar de mensch offe
rend. stervendi onder kan gaan. Wanneer
iemand spr. vraagt, waarom een volmaakte
Godi een onvolmaakte wereld schiep, dan
zegt spr.: „Deze Heldenvader der Eeuwigheid
heeït dat aangedurfd om de liefde."
De volmaakte Q°<1 moet de onvolmaakte
wereld kiezen. Het wereldraadsel is daar op
te lossen, Waar dc mensch God ziet en sterft,
om op te leven uit die gruwelijke wereld.
Ds. Makkink, die de goedbezochte vergade
ring leidde, dankte den spr. voor zijn leerza
me, met overtuiging uitgesproken en met aan
dacht gevolgde reae en sloot hierop de ver
gadering.
EVANG. LUTHERSCHE GEMEENTE.
Op le Paasclidag zal in de Luthersche kerk
een collecte worden gehouden ten bate van
het Evangelische Luthersch Predikant-tracte-
memtenfonds.
Voortaan begint de dienst om 10 uur voor
middag».
Men verzoekt ons nog te melden, dat het
avondmaal ook toegankelijk is voor niet-ledeo
der gemeente.
AFDEELING ALKMAAR DER
NEDERLANDSCHE PADVINDER*-
VEREENIGING.
Morgen (Donderdagavond om acht uur
wordt in café „Central" de opriditingsver-
adcring van de afdeeling Alkmaar der Ne-
crlandsche Padvindere-Vereeniging gehou
den.
Dan zal een definitief bestuur gekozen en
zullen verdere besprekingen gehouden wor
den.
Het voorloopig comité heeft niet stil geze
ten en kan daardoor morgenavond vastoflje
lijnde voorstellen ter tafel brengen.
leder, die iets gevoelt voor de steeds meer
populair wordende Padvindersbeweging,
voor de organisatie, die vóór alles van onze
jongens flinke karaktervolle mannen wil ma
ken, verzuime niet op deze bijeenkomst te
genwoordig te zijn.
boven de dingen uitko
men. Wij zijn boven de natuur, al zijn wij uit
de natuur. Uit de armoede en het verlangen
wordt deepest geboren. Spr. toont dit met
voorbeekfen aan.
Spr. merkte nog op, dat tyj daarom niet
wli, dat'de armoede bestendigd wordt. Hoe
eer, hoe liever, wenscht ook hij. dat die ver
dwijnt, zij het langs socialistische!) of kapitn-
listischen weg. We moeien echter elkander lee
ren, dat er is een goddelijke hardheid, die ons
opdrijft. De plicht is de ernstige makker, die,
zooals Kant dat noemt, de menschcnkinderen
nooit vrij laat, maar beveelt. In de plicht, in
de Ijzeren wet worden wij uitgedreven door
de drift der natuur en komen wij in het ware
mensch en wezen. Niemand kan bevelen, die
nooit gehoorzaamd heeft. Waar de zedelijke
wet gebiedt, daar is een hooger orde gebqren.
Is de oplossing van het vraagstuk niet te
vinden In de nafuurorde, ook in de rechtsorde
Is ze niet te vinden. In dc ervaring der liefde
is pas dc mensch geboren. De liefde verdraagt
en begrijpt alle dingen. Van uit de nuchtere
maat der natuur-wetenechappelijke overwe
gingen de strenge maat van het recht, is de
liefde een onvenclaarbaar verschijnsel. De
liefde weet het noodzakelijke, zélfs gruwelijk
cbeuren, door te zetten. De Moeder der
marten stond aan het Krui».
Het raadselachtige der liefde is, dat het t
uiterste verduurt en, waar het moet, hard kan
zijn. Waar het tot heil leidt, geeft de liefde
geen diumbreed toe en Jfomt daar juist tot
tucht. Juist daar, waar de mensch toegeeflijk
wordt, komt de geest des verderfs. Spr. is
ervan overtuigd, dat de hoogste liefde, al
een doodsoordeel kan
DUUR FAARDENVLEESCH.
Nu ruUd- en varkensvleesch niet te krijgen
is wordt het paardenvleesch voortdurend
duurder. Als bewijs daarvoor kan gelden,
dat de heer Jb. Pels alhier op de Rotterdam-
schc markt gisteren een paard kocht voor de
slachtbank voor 1040. Het gewicht van het
dier was naar schatting 1100 pond.
GEMEEN.
Zaterdag kwam bij een landbouwer
te Haarlemmermeer twee kooplieden, die 40
er zak boden voor een partijtje graan. De
oei kon de verleiding niet weerstaan, m
verkocht het koren.
Toen het op een wagen geladen was en hij
betaling vroeg kreeg hij inplaats van gela
met een dikken knuppel zulk een pak slaag,
dat hij een goed heenkomen moest zoeken.
Ernstig verwond en hevig bloedende kon de
boer juist zijn woning nog bereiken.
De beide ..smokkelaars" verwijderden zich
.daarop met het graan en reden in draf weg
GEMOEDELIJK».
In»Laren (N.-H.) is de omroeper ziek. Een
ander neemt nu zijn functie waar. Doch hij
bedient zich niet van een ratel om liet pu
bliek attent te maken doch gebruikt een pook
en koekepan. Nu en dan geeft hij met de pook
een fiksche mep tegen de pan en dan kondigt
hij den om»tanders in onvervalacht Larensch
aan wat voor heerlijkheid het menu der cen
trale keuken oplevert,
BOOZE GEEST,
De rechtbank te Tiel heeft 'emand uit Op-
heusden, wegens dierenmishandeling het
smoren van een' kip ln een pot met kokend wa
ter, ten einde een hek» te ontdekken, om een
ziek kind' te genezen veroordeeld tot een
voorwaardelijke gevangenisstraf van één
maand, mét een proeftijd van twee jaar. De
eisch was één maand gevangenistraf.
INBESLAGNAME VAN ZAAD VAN
SUIKERBIETEN, ENZ.
De minister van Landbouw, enz. brengt fer
algemeene kennis, dat het in zijne bedoeling
Egt den geheelen oogst 1918 van suikerbie-
tenr, voederbleten- en mangelwortelzaad fcp
bezit te nemen. De aan de producenten te be
talen prijs zal 1 per K.G., voor goed kiem-
kraditig zaad van zuivere soort niet te boven
gaan. Voor zaad van mindere qualiteit en
van onzuivere of onbekende soort zal naar
verhouding minder worden betaald.
KATWIJK IN ROUW.
Men schrijft uit Katwijk aan de Stand.:
Leefde Zondag 17 Maart in de vele treu
rende gezinnen de hoop op, toen de heer N.
Parlevliet de blijmare ontving, dat de beman
ning van zijn vaartuig Vooruit K. W. 151 be
houden te Cuxhaven was opgebracht, thans
heeft men alle hoop lateni varen, zelfs aan
gaande de K. W. 66, schipper C. Blakker, die
Dinsdag 26 Maart reeds 4 weken geleden
zee koos, zoodat eerst thans de ramp, die on
ze plaats trof. kan worden overzien'.
ie geheel e bemanning van IJ. M. 242,
K. W. 23, K. W. 73, K. W. 61, K. W. 101,
K. W. 125, K. W. 66 en K. W. 140, alleTic-
ap om. toen een logge.
„Holland op een mijn liep. Het aantal om
gekomenen' is alzop 49. Van dezen waren een
30-tal gehuwd erf velen vader» van talrijke
gezinnen. Van een echtpaar werden1 weggeno-
w» ei s n r jr* j
K. W. IS, K. W. IS. K.. W. ui, iv. w. mi,