Do BrandstonGQ-CommlsslB ALKMAAR «telt beschikbaar op de beide Bons No. 5 der GELE ZOMERRANTSOENKAART één eeulield gelijkstaand mat 2 H.L. Qascokas. De gele kaarten zi]n uitsluitend In het bezit dergenen, die til et zijn aangesloten bij de Gasfabriek en va» hen die wel zijn aangesloten bij de Gasfabriek, doch niet op gas kinnen koken. Met 1 eotobor vervallen alle gale aomerrantsoenkaarten. De maximumprijs der GASCOKES be draagt TlinUbozorgd 1 1.65 per HA Afgehaald 1 1.55 per H.I.. Bestellingen schriftelijk te doen aan den VereenigdeH Brandstofienhandel KONINGS STRAAT No. 6. De Bons worden afgegeven bij feet thuis bezorgen ol bü het afhalen. I. XL 1ACOB8E, Direct.-Ad». gei Hebben Hei adres op te stellen. Daarom vroeg hij welke feesten men zich voorstelde te louden op gemeentegrond. De heer London gaf daarop antwoord: concert op het Hof (te bekostigen door den 3ond van vergunninghouder»), stoomcarous- sel, bal-champêtre, enz. De hr. C. W. Keijsper had verwadit dat men zou zijn gekomen om eun plan op te maken. Hij meende, dat men Woensdagavond meer zou kunnen weten omtrent den legerdag en de opening van de spoorlijn en stelde nu voor om aan weer te vergaderen met afge vaardigden van de verschillende vereenigin gen, in welke bijeenkomst dan het adres kon worden vastgesteld." De heer G overs wees er nogmaals op, dat de Holl. Mij. van Landbouw niet om meer dere feesten kan vragen, omdat zij voor hare staangeld kon worden geheven van stoomca- roussel, enz. Hij hoopte dat de te houden .be sprekingen tot gunst'ge resultaten zouden lei den. De heer Lutterot, voorz. der feestcommissie van de Mij. van Landbouw, was dankbaar voor de mededeelingen van den heer G overs, en vroeg of het adres aan den Raad uitging van de vereenigingen of van de Mij. van Landbouw. De heer Oovere zei. dat die Maatscbappi dat adres niet Zou indienen, zij wilde het we steunen, de heer Covers zou het ook wel wil len verdedigen in den Raad. De heer Lutterot wees er op, dat de Mij. van Landbouw "toch ook het verzoek tot het houden der tentoonstelling indiende en ook dat voor de daaraan verbonden' festiviteiten. De heer Govers zou er prijs op stellen, buj- ten het aanhangige plan te blijven. De ten toonstelling duurt slechts één dag en de Maatschappij v. Landbouw heeft er geen be lang bij de feestelijkheden uit te breiden. De belanghebbende vereenigingen moeten dus het adres aan den Raad sturen om permissie voor het uitbreiden der feestelijkheden. De heer Lutterot vroeg, hoe, al» de toe stemming voor de tentoonstelling is verkre- en, de zaak moet worden ingekleed, om uit leiding der feesten te krijgen. 1 ""her meende, dat B. en W handelen naar hetgeen de De heer P. Preijer meende, dat B. dan wel zouden fu Raad had besloten. De voorz. las daarop het concept-adres aan den Raad voor, waarin verlof gevraagd wordt voor het plaateen van eenige attractie, wat den heer Lutterot aanleiding gaf tot de op merking, dat eenige omlijning van het begrip „attractie" ontbreekt. Ook zou er moeten wor den gezegd, dat de te heffen staangelden in de gemeentekas vloeien. De heer Govers wilde, als het adres was opgesteld, dat het dan door eene commissie bij den burgemeester persoonlijk zou worden ingediend. De heer L. Trijbetz vond het wel wat laat om nu nog een vierdaagsch feest in elkaar te zetten. De tentoonstelling is reeds 18 Sept Hij meende, dat het plan klaar moest zijn. als het verzoek aan den Raad werd ingediend. iDe heer Lutterot zei, dat de feestcommissie er niet tegen opziet om de dagen vol te ma ken, te meer daar er kans br.taat dat hier een legerdag wordt gehouden. Wanneer de Raac het verzoek, wat scherper omlijnd, toestaat, zou de heer L. de verschille de vereenigingen om steun willen vragen. Het vuurwerk, con cours hippique, enz. blijft voor rekening van de feestcommissie. Voor de meerdere feestda gen UPigekl noodig sn aria zullen de ver ccnigingen zeker wel willen bijdragen. De voorzitter deelde mede, dat hij met twee heeren bij'den burgemeester was geweest en de toezegging had gekregen, dat deze zich neutraal zou nouden. De indruk, dien de bee- ren van dat onderhoud] kregen, was niet on ^De 'heer Trijbetz hield' er aan vast, dat een plan moest worden opgemaakt, alvorens den Raad om toestemming wordt gevraagd, om dat "de raadaledeh anders niet weten waarvoor toestemming wordt gevraagd. Als die is ver kregen, kan altijd over de dubbeltjes worden gepraat. De voorz. zei, dat zulks immers ook in bedoeling van den beer Lutterot lag De heer London zei, dait de beweging eigen lijk uitging van dé vergunninghouders, die eenige vergoeding wen;- Den voor liét gemis van de kermis. De zaak wilh zoo schielijk op- fekomen, dat de feestcommissie geen gelegen eld liadl er over te spreken. De vergunning houders vreesden geen Ra stemming ie zullen krijgen, als zij alléén adresseerden. Daarom waren ook de andere veiveuigingeu uitgenoo- digd. De heer Lutterot meende, dat bij het openen van de spoorlijn een optocht kon worden ge houden met veisterde wagen» im t groenten van hier en uit de omgeving. Dat zon in bet adïes kunnen worden gr i tok kon men ver. melden, dat Alcmaiia (vt-rmi, voor vreemde lingenverkeer) pogingefl doet voor het houden van een legerdag. Met een en ander waren dan al drie dugen gevuld. De voorz. zou de feestcommissie willen op dragen het adres geheel om te werken en bi den Raadi In te dienen. iDe heer Jacobsc wees er op, dat de feest commissie toch eerst daarover moest spreken om te overléggen in hoever zij aan de uitbrei ding der feesten zou medewerken. De heer P. Preijer meende, dat de vereeni gingen en dus het Alkmaarscihe publiek en thousiast moesten vragen om het houden van feestelijkheden als vergoeding voor het gemis van de kermis. De voorzitter wilde daarom aan het hoofd van het adres zetten, dat liet uitgaat van alje vereenigingen. De heer jncobse maakte bezwaar de fees commissie van de Mij. van Landbouw daarb te noemen, daar deze alleen als zoodanig kan optreden en niet kan vragen om feesten1 voor andere dagen1. De heer Lutterot zei, dat de toestemming voor wat de Mjj. v. Landbouw gewoonlijk doet, reeds is verkregen en dat de afd. dezer Maatschappij volkomen meegaat met het hou den van feesten gedurende meer dagen. Dat zou wel in'het adres kunnen worden gezet. De feestcommissie zou er zeker geen bezwaar te- kunnen kunnen gebruiken, zooals de heer London had ge wild. De heer Preijer wees er op, dat het wel wat laat was, als men Woensdagavond het adres pas opstelde. Het zou dan niet meer ter vi sie kunnen liggen voor de raadsvergadering van a.s. Donderdag. De heer Trijbetz stelde nu voor, de ver gadering op te beffen. De bestuursleden van de vereenigingen zouden dan terstond bet adres kunnen opstellen. Het kon dan morgen •eden Dia dag) nog worden v<'zonden. De heer Keijsper gevoelde het bezwaar van iet te laat komen niet zoo zeer. Men moest weten welke feestelijkheden gewenscht wor den. Daarom stelde hij voor Woensdagmid dag het adres samen op tc stellen. De heer Lutterot vreesde, dat het adres dan evengoed te laat zou komen en meende dat het nog best direct zou kunnen worden opgesteld. Wat er niet van de voorgestelde feestelijkheden zou kunnen doorgaan, bleef immers vanzelf^achterwege. (Dit in antwoord op het idee om Dinsdagmiddag bijeen te komen). B De heer Lutterot maakte de opmerking, dat de Vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer niet was opgeroepen tot deze 'vergadering, en toch zou ook zij wel willen steunen. Spr. en de heer Swets (ter vergadering aanwezig), bestuursleden van Alcmaria, hadden ten minste geen be zwaar deze vereeniging ook in het adres te noemen. De voorzitter vroeg nu of men er. zich mee kon vereenigen de vergadering op te heffen en daarna te vergaderen in klein co mité, ter vaststelling van het adres. Onder ipplaus werd dit goedgevonden. De algemeene openbare vergadering werd daarop opgeheven. Vile DIOCESANE KATHOLIEKENDAG IN HET BISDOM HAARLEM. De zevende Diocesane Katholiekendag in het Bisdom Haarlem bracht gister heel wat drukte in onze stad. In het lokaal van den heer Mooy, in dat van den heer Peperkamp en in.de Sociëteit»- zaal van de Harmonie vergaderden van hall één tot half vier de eerste, tweede en derde afdeeling. Z. D. H. Mgr. A. J. Callier, Bisschop van Haarlem, droeg om half 11 m de St. Lau- rentiuskerk aan het Verdronkenoord de H. Mis op.» j u Voor de eerste afdeeling behandelde Dr. A. H. M. J. van Rooy uit Heemstede het on derwerp: „De vrouw in het gezin." De conclusies van den inleider waren: I. Voor het behoud van het christelijk ka rakter der* maatschappij is hel behoud van het christelijk karakter der gezinnen volstrekt noodzakelijke voorwaarde. II. De voornaamste kracht tot behoud van het christelijk karakter der gezinnen is de in vloed der vrouw als echtgenoote en moeder. III. Voor een volle ontplooiing dier j kracht moet de vrouw bezitten: a. een degelijke geloofskennis; b. een diepen godsdienstzin: c. een hooge opvatting, van haar taak als christelijke echtgenoote en moeder; d. een groote mate van menschenkennis; e. den moed tot zelfverloochening, IV. Het is gewenscht, dat bij de opvoe ding onzer katholieke jonge vrouwen in school en pensionaat, in patronaat en huis, meer aandacht geschonken worde aan .de toekomstige taak der vrouw in het gezin. V. Een goed besef en begrip van die taak zal bij de katholieke vrouw leiden tot een sterk en doeltreffend verweer tegen de toe nemende weelde- en genotzucht der moderne maatschappij en ook tot een beter inzien en doorgronden der gevaren die irihaerent zijn aan het gemengde huwelijk. VI. Het ware gewenscht, dat nu en dan voor de R, K.gehuwde vrouwen in stad en dorp cursussen of althans voordrachten ge geven werden Qver de plichten der vrouw in het gzin (naar het voorbeeld der bekende conferentlën van Mgr. Dupanloup e. a.) VII. Tot bevestiging van het gezinsleven en prikkeling der energie van de gezinsleden strove de vrouw naar zoodanlgen graad van ontwikkeling dat zij met begrip en belang stelling het werken en ondernemen van man en kinderen zal kunnen volgen. Voor de tweede afdeeling sprak Rector J. B. W M. Möllcr uit 's-Gravenhage over het onderwerp: „Do vrouw in het openbare le ven De conclusies van spr. waren de volgen de: I. De vrouw wijde haat eerste zorg aan de trouwe vervulling van de plichten van haar staat of beroep. Daarnevens zoeke zij tijd en gelegenheid om met haar persoon, talenten en invloed de algemeene katholieke zaak met toewijding te dienen. Zij kan dit doen1. 1. door de verdediging van de katholieke leer over de vrouw en heit huwelijk; 2. door de bevordering van de katholieke vakorganisatie; 3. door mede te werkerf aan de gods dienstige, zedelijke en maatschappelijke op voeding en ontwikkeling van vrouwen en meisjes; 4. door de oprichting van sociale instel lingen voor vrouwen en meisjes; 5. door arbeid in de vrouwenvercenigin- en, die zich op sociaal en charitatief gebied wanneer de vrouw op da eerste plaats Haar ken zieleleven en het gezin, waartoe zij ïoort, doordringt van den katholieken geest. De middelen daartoe zijn: 1. een diepe kennis van den godsdienst; 2. het lidmaatschap van eene zuiver-gods- dlenstige vereeniging; 3. net bevorderen van katholieke per» en -lectuur; 4. de retraite; 5. de veelvuldige H. Communie; 6. het vermijden van ergernis. III. Behalve godsdienst en toewijding is voor vruchtbaren katholiek-maatecnappelij- ken arbeid noodig een diepe kennis van het maatschappelijk vraagstuk. Vooral zij, die .leiding hebben te geven, moeten zich op de studie daarvan toeleggen. IV. Het is gewenscht, dat door de R. K. Vrouwenbond, althans in de centra, studie kringen over godsdienstige en maatschappe lijke onderwerpen worden opgericht. De lei dende vrouwen dtenea daarvan een goed ge bruik te maken Mej. M. Bonnike uit Amsterdam gaf in de derde afdeeling een inleiding over „De vrouw in den Maatschappelijken,werkkring." De conclusies waartoe spr. kwam waren: I. Tengevolge van de veranderingen in het economisch leven is de vrouw «met zel den genoodzaakt een werkkring te gaan zoe ken buiten het gezin. Voor de gehuwde vrouw, op wie de zorg van een gezin rust, moet gestreefd worden naar algemeen arbeidsverbod. Voor de ongehuwde vrouw mag de maat schappelijke werkkring nooit het ideaal zi; alleen een noodzakelijk middel om, Indien noodig, in haar onderhoud te kunnen voor zien. II. E>e vrouw heeft het recht zich door haar arbeid een menschwaardig bestaan te verzekeren. III. a. Bij den strijd voor het bestaan mogen de hoogere geestelijke belangen van le vrouw geen gevaar loopen; b. de belangen van het huisgezin mogen door het beroep nooit worden geschaad; c. voor haar beroep moet de vrouw de noodige geestelijke en lichamelijke geschikt heid hebben. IV. Noodig is: a. eene grondige godsd ienstkenni» (re traite, congregatie, derde Orde); b. hulp bij de keuze van een beroep (commissies van beroepskeuze, arbeidsbeur zen); c. gelegenheid zich voor een beroep te bekwamen (Vakscholen); d. gelegenheid zich te bekwamen voor X. Eerw. G. O. van Noort, Pastmr te Am sterdam sprak hierop een rede uit over: „De Vrouw." Spr. wenschte protest aan te teekenen te- j ;en het oordeel van sommigen, die op grond van waarschuwingen en uitspraken van asceten, uitspraken van beperkte beteekenis, de gevolgtrekking maakten, dat de Kerkva ders, de asceten, en de Katfr. Kerk der oud- héid de vrouw niet achtten, maar geminacht zouden hebben. De Kath. Kerk kent niet en heeft nooit ge leend een minderwaardigheid van de vrouw God schiep man en vrouw naar Zijn beeld en gelijkenis. Zij hebben van God volkomen denzelfden zegen ontvangen en zijn beide ge steld om te heerschen over de stoffelijke we reld. Zij zijn op dezelfde wijze door Chris tus verlost en hebben een gelijk aandeel in Zijn Verlossing. "Tegen hen, die beweren, dat Christus al leen het Priesterschap aan den man heeft ge- schonken, voert spr. aan, dat de genadegave van het Priesterschap klein en gering is in ergelijking met het moederschap over den lod-menscb. Man en vrouw zijn volkomen gelijkwaar dig, maar gelijkwaardigheid sluit geen on derscheid uit. Gelijkwaardigheid zegt juist: verscheidenheid in de eenheid. De Schepper heeft man en vrouw ieder een eigen taak opgedragen. Daarom zijn zij li chamelijk eu in verband daarmee geestelijk, verschillend gemaakt. Geen verstandig mensch kan ontkennen, dat er onderscheid is tusschen man en vrouw in aanleg, karakter, denken, voelen, willen en werken. Dat onderscheid vindt men onuitwisch- baar terug in alle rangen der Maatschappij, in alle graden van beschaving, in allé tijden, bij alle volkeren en zal men vinden, zoolang er menschen leven op aarde. De vrouw is door God in eersten aanleg bestemd om .huisvrouw en moeder te or den. Dat wil niet zeggen, dat elke vrouw dat wordt, ook niet, dat elke vrouw daarnaar de latere taak der vrouw als huisvrouw en moeder (kookcursussen, moedercursussen). Dit alles op R K. grondslag. V. Het is gewenscht, dat R. K. vrouwen zich, voor zoover ze daarvoor in aanmer king komen, organiseeren in R. K. vakbon den. VI. Om dit alles tot stand te brengen, is sfandsorganisatie noodig, welke de taak is van den R. K. Vrouwenbond. Het is daarom wenschelijk, dat overal af- deelingen van den R. K. Vrouwenbond wor den opgericht. M AL deze conclusies werden ongewijzigd aangenomen s Om half 4 werd er in de groote zaal van de Harmonie een algemeene vergadering ge houden, die ook door den Bisschop werd bijgewoond. ioogger Harmoniezaal bleek veel te klein, de honderden belangstellenden te bevatten, Namens het Uitvoerend Comité sprak de heer O. Th. M. van den Bosch een ho stemd welkomstwoord. Spr. herinnerde er aan, dat in 1902 de Ka tholieken in Alkmaar mede den «toot gaven aan het houden van Katholiekendagen in het Bisdom Deze eerste Katholiekendag legde den grondslag voor de oprichting der ing. Spr. wees ;s in het schoone heerlijke herinneringen wakker roept en wi'dae eenige woorden aan de historische beteekenis van Kenncmerland. Aan den Bisschop zegde spr. dank, dat hij Alkmaar als plaats voor dezen dag had aan gewezen. Hierop zongen de vergaderden den Bis schop een welkomstlied toé, waarna Mr J- N J. E. Heerkin» Thijssen als voorzitter van het Hoofdbestuur een openingsrede uit sprak. Ook spr. stond stil bij de vergadering van 16 jaar geleden in Alkmaar en herdacht ver schillend- Katholieke mannen, die sindsdien waren heengegaan. De dag van heden was geheel aan de vrouw gewijd, om uit te laten komen, hoe de Katholieken zich de positie van de vrouw in onzen modernen tijd denken. Spr. deed voorlezing van een in het Franach aan Z. H. den Paus verzonden tele gram van den volgenden inhoud: „Neergeknield aan de voeten van Uwe Heiligheid, bieden de Katholieken van de I Iiiarletnsehc Diocesane, vereenigd met hun Bisschop, in een vergadering te Alkmaar, ne derig uwe Heiligheid hun ki ■pMHH en smeeken Haar wel Uw Vaderlijken Zegen te willen toestaan. Eveneens In het Fransch was hierop het volgende telegrafische antwoord Ingekomen „De Heilige Vader, met groote-welwillend held de kinderlijke nulde aanvaardend, er de gehechtheid van de Katholieken van Diocesane van Haarlem, vergaderd in ver eeniging mot Zijne Hoogwaardigheid, op prijs stellend, schenkt van ganscher harte Zijn apostolischen Zegen al» onderpand van de" goddelijke gunst. Aan H. M de Koningin was het volgende im verzonden: leden van den Haarlemschen Katholie- moet slievcn, want de den Schepper: „Gaat gen, die zich op bhhm bewegen en bi den R. K. Vrouwenbond be- hooren aangesloten te zijn. II. De katholiek-maatschappelijke arbeid van de vrouw zal alleen dan vruchtbaar zijn, Haar Koninklijk Huis." Hierop was nog geen men. Een gemeenscha' „Wilhelmus" wen legr; kendag, in grooten genie te Ainmaar met hun Bisschop vergaderd, brengen Uwe Ma jesteit hun eerbiedige hulde, onder betuiging van hunne onbreekbare trouw. Zij bidden, vooral In deze buitengewoon moeilijke tij den, Gods Zegen af voor Uwe Majesteit en -- ijk Huls." antwoord Ingejto- licd, getrokken uit ierop gezongen. Mr. W. Ch. H. van Dillen, secretaris van het Uitvoerend Comité, las hierop de reeds medegedeelde aangenomen conclusie» van de afdeelingsvergaderlogen voor. spreuk van een en vermenigvul digt U,'' bevat geen verbod en wil niet zeg- m, dat de vrouw, die aan dien zegen geen eel kan krijgen of verlangt, daarom minder waardig ia De overgroote meerderheid der vrouwen zal echter altijd blijven streven om dien aafl* leg te bereiken en daaruit' volgt pnmiddellijk, dat voor de vrouw in het algemeen het buis- ezin, hel huwelijk de hoofdzaak van I r leven. De vrouw heeft als echtgenoote en moe der ontzettend veel te danken aan het Chris-, tendom, Christus en de Kerk. Het Christen dom heeft het huwelijk tot zijn oorspronke lijke eenheid en onverbreekbaarheid terug gebracht. Óveral in de heidensche maat schappij ontbrak die grondslag en was de vrouw, geworden tot een speelpop of de sla vin van haar echtgenoot Het Christendom heeft de vrouw gemaakt tot de gelijkwaardige levensgezellin van den man. De Kath, Kerk, die de onverbreekbaar heid van het huwelijk ten volle handhaaft, is juist daardoor de beste verdedigster van het recht en de zelfstandigheid der gehuwde vrouw. (Applaus). Het Christendom en de Kerk leeren ook, dat in het huwelijk de man het hoofd is en dat de vrouw gehoorzaamheid aan den man ver schuldigd is Maar voeg daarbij, dat de man de vrouw lief moet hebben, gelijk Christus de Kerk heeft liefgehad. Waar het gezag getem perd wordt door zoo'n onbaatzuchtige liefde, als die van Christus, is het geen. bezwaar om te gehoorzamen in alles en blijft slechts plaats voor één vreeze, van niet genoeg te beantwoor den aan zooveel opoffering. In het echt Chris telijk huisgezin is de vrouw geen slavin of rechtelooze sloof, maar de geërbiedigde mees teres des huizes, die heerscht door zachtheid, die door den» man op de handen wordt gedra gen en het onbeperkte vertrouwen' heért van haar kinderen. Waar een echt Christelijke geest het huwe lijksleven bezielt, wordt de behoefte aan een wet, die de rechten der gehuwde vrouw be schermt, maar weinig gevoeld. Maar waar menschen zijn, zijn tekortko mingen en waar slechte menschen zijn, kun nen, grové tekortkomingen en ongelijke mis standen niet uitblijven. En daarom juichen wij toe, wat in de laat ste jaren geschiedt om ook in ons burgeriijk recht de gelijkwaardigheid van de gehirtvde vrouw met haar man beter tot uiting te bren gen. De Katholieken zullen niet vijandig staan tegenover de stappen in die richting, maar beslist vijandig staan zij, krachtens hun Roomsth beginsel, tegen elke poging om den huwelijksband losser te maken en de verbre king daarvan te vergemakkelijken. De voornaamste kracht tot het behouden en het ontplooien van den Chrlatelljkcn geest ln het gezin te de vrouw, als echtgenoote en moeder. Laat Inzonderheid de Jonge vrouw diep doordrongen zijn van de gewichtige taak, die zij zal krijgen in haar huisgezin. Er 1» geen verhevener taak dan door liefde en geduld den geest van jonge kinderen te winnen voor hetgeen waar, goed en edel I». De taak om móeder te wezen, 1» verheven, maar moeilijk, eischt een zorgvuldige en ern stige voorbereiding. De natuurlijke aanleg, die -elite vrouw bezit, ls daarvoor onvoldoende. Daarom stelt de eerste sectic als noodzake lijkheid dat meer aandacht geschonken wordt aan de toekomstige taak van de vrouw in het fezin en: noemt als eerste voorwaarde: het be- oud van het Christelijk karakter der gezin nen. Dit kan niet, als de vrouw daarvan maar een oppervlakkige kennis heeft. Dit kan niet, als dc geest van de vrouw leeg en har hart wuft is, als zij zich niet heeft leeren spenen van eenig genot binnen haar bereik. De jeugd mag genieten van haar blijde en onbezorgde jaren. Zij mag blij zijn en haar hartelijke levenslust uitschateren. Maar dat alleen mag haar dagen niet vullen. De moe der moet haar leeren. zich te gewennen aan 'stevens ernst en zedigheid, aan rcgclmatigen arbeid en plichtsbesef. Want het losse, lichte, wufte, moderne jonge meisje wordt geen dege lijke huisvrouw, maar eene, die- haar huis houding aan dc keukenmeid en haar kinderen- aan de juffrouw overlaat. Zij, wordt geen steun en helper van haar man, geen leids vrouw van haar kinderen. Godsdienstige, zedelijke vorming is eerst ocaxfig. De vrouw uit hooger stand moet zich boven dien, dermate ontwikkelen, dat zij belang kan stellen in den arbeid van haar man en niet spoedig op intellectueel gebied de mindere wordt van haar opgroeienden zoon. Daarom ziin wij voor de oprichting van R. Kath. H. B. S. Er zijn ook vrouwen' die onafhankelijk wil len- blijven in de wereld en hun lot niét wil len verbinden aan dat van een man. Niemand denkt eraan, haar dit ten kwade te duiden. Inzonderheid bij den middenstand en bij den meergegoeden burgerstand zijn er veel vrou wen, die tot geen huwelijk kunnen komen. Het spreekt vanzelf, dat zij het recht hebben door gepasten arbeid zich in of buiten het gezin een behoorlijk bestaan te verschaffen. Nie mand mag haar daarin belemmeren, ook al blijkt, dat zij het loon drukken en de mannen ongewenschte concurrentie aandoen. Het lijkt spr. trouwens onbetwist r, dat bij een gelijke arbeidsprestatie de vrouw recht heeft op evenveel loon als de man. Het aanvaarden van een maatschappelijk beroep doet wel afbreuk aan het echt vrouwe lijke en kweqjtt een soort eigenwijze zelfstan digheid. Daartegen verwacht spr. veel van een verstandige moeder. Voor fabrieksmeisjes acht spr. hef patro naat het eenige redmiddel, al durft hij daar mee geen rooskleurige verwachtingen op wekken. Men bedenke echter, dat er meer vreugde is over' één zondaar die zich bekeert, dan over honderd, die geep bizoadere zorg now ig had den. Spr. bepleitte ook meerdere belangstelling van de vrouw in de publieke zaak. De tijden veranderen en wij verandern mee. Nieuwe toestanden vragen nieuwe voor ziening. De vrouwen uit de hoogere standen moeten onzen democratisdien tijd begrijpen en zich voorbereiden, om leiding te geven. Ér bestaat nu eenmaal een Vrouwenbewe ging en deze zal in kracht en beteekenis toe nemen. De Kath. vrouw moet er aandacht aan schenken, er aan deelnemen. Déze bewe ging is in wezen geen feminisme en ook niet m strijd met de Openbaring. De Katholiek moet er voor zorgen, dat de grondslag ge vestigd wordt op het Christelijk beginsel en laat het dan vden zijn, ook van de onzen, die het vrouwenvraagstuk bestudeeren. Er is klare, heldere kennis noodig, inzon derheid1 bij degenen, die leiding willen en moeten geven. (Applaus). Z. D. H. Mgr. A. J. Callier, het woord be komende, oordeelde, dat de beide voorzitters er terecht aan hadden herinnerd dat Alk maar er den grooten stoot aan had gegeven, om den Katholiekendag in het Bisdom te ves tigen. Spr. constateerde met vreugde, dat die Katholiekendagen vruchten hebben gedragen in overvloed. Het is geen schitterend vuur werk geweest. Ik hoop en vertrouw met allen grond en reden, dat er van dezen Katholieken dag nog meer vruchten voor de toekomst te wachten zullen zijn. Spr. had uit alles, wat was' besproken en besloten, den indruk gekre gen, dat, ondanks het vele, dat er in den laat- sten tijd is gedaan, om de Maatschappij wat rechter te zetten dan ze staat, en het Kath. lo ven meer te doen bloeien dan het deed, dat ondanks dat alles de krachten van de mannen zijn te kort geschoten. Daarom bescl- vde spr. dezen Katholiekendag, hij hoopte, dat al len dit met hem zouden gevoelen, als de hulp kreet van de mannen tot de vrouwen: „Helpt ons in 's hemelsnaam, want wij hebben u zoo noodig." (Gelach en krachtig applaus) Ik hoop, aldus spr., de nulp te krijgen van de tegenwoordige moeders, want de toekom stige moeders zullen zijn, zooala de tegen woordige zich toonen. Nu ben ik wel een weinig bevreesd, als ik om mij heen- zie. Ik heb dikwijls in den laat- sten. tijd h-ooren zeggen: „Wij leven ln eeuw van het Kina." En als ik sommige huisgezinnen beschouw, dan zeg ik: „Het is waar, daaf zijn de kinde ren de baas." Maar dat moest niet. Ik wénschte, dn: moeders goed begrepen, dat zii over hu-u a kinderen moeten weten te heerschen. Leert een kind niet gehoorzamen in zijn jeugd, dan zal het ook later zijn kinderen beperking kunnen een gehoorzaamheid en eeren. „Niemand," zegt Thomas van Aquino, „is veilig aan het hoofd, als zij niet eerst geleerd heeft, gaarne onderdanig te zijn." In hoofdzaak moeten Kinderen leeren. gaar ne gehoorzaam te zijn aan hunne moederlijke leiding. Daarom moet de moeder de baas in het huisgezin zijn. Dan zal door haar /room optreden dc jongeling leeren, eerbied te krijv ;en voor de vrouw cn in hem worden ge weckt ware mannenadel. Dan zal de dochter van hare moeder le ren, hoe zij zieh onder alle omstandigheden te gedragen heeft, om haar et-r hoog m hou den. Wij- zullen dan geen lange leering*» be hoeven te houden over mannenadel en man neneer, want de moeder is geroepen, den zoon inaunmadel en de dochter vrouweneer te leeren. Laat dit woord klinken over het hevh Bis dom. Helpt ón» mannen, een heilig geslacht te vormen. Dan zullen we nlrf alleen heilige vrouwen, maar ook heilige mannen keken. De voorzitter, bracht hierop den Bisschop dank, waarna deze, op verzoek van den. voor zitter, zijn bisschoppelijkcri zegen over dc b eenkomst uitsprak. Om half 6 was hiermede de dag geëindigd en vereenigden velen zich aan een gemeen* schappeHjkei maaltijd in de Unie. VEREENIGING VOOR GEZINS VERPLEGING. De zusters verpleegden in de maand Au gustus 70 patiënten, waaronder 21 klasse- patiënten; 49 werden- kosteloos geholpen, waaronder 36 A.Z.A.-patiënten. Zij brachten 969- bezoeken; 689 kosteloos. Driemaal werd laatste hulp verleend bij afleg- gen. EEN ADRES. Aan den Raad der Gemeente Alkmaar is hei volgende adres gezonden-: Edelachtbare Heeren I Ondergeteekenden, respectievelijk Voorzit ters, Secretarissen en- Pennigmeesters der Ot- heel-Ortthoadera Organisaties, bier ter plaatse.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1918 | | pagina 2