Do BrandstonGQ-CommlsslB
ALKMAAR
«telt beschikbaar op de beide Bons No. 5
der GELE ZOMERRANTSOENKAART
één eeulield gelijkstaand mat 2 H.L.
Qascokas.
De gele kaarten zi]n uitsluitend In het
bezit dergenen, die til et zijn aangesloten
bij de Gasfabriek en va» hen die wel zijn
aangesloten bij de Gasfabriek, doch niet
op gas kinnen koken.
Met 1 eotobor vervallen alle gale
aomerrantsoenkaarten.
De maximumprijs der GASCOKES be
draagt
TlinUbozorgd 1 1.65 per HA
Afgehaald 1 1.55 per H.I..
Bestellingen schriftelijk te doen aan den
VereenigdeH Brandstofienhandel KONINGS
STRAAT No. 6.
De Bons worden afgegeven bij feet thuis
bezorgen ol bü het afhalen.
I. XL 1ACOB8E,
Direct.-Ad».
gei Hebben Hei adres op te stellen. Daarom
vroeg hij welke feesten men zich voorstelde te
louden op gemeentegrond.
De heer London gaf daarop antwoord:
concert op het Hof (te bekostigen door den
3ond van vergunninghouder»), stoomcarous-
sel, bal-champêtre, enz.
De hr. C. W. Keijsper had verwadit dat men
zou zijn gekomen om eun plan op te maken.
Hij meende, dat men Woensdagavond meer
zou kunnen weten omtrent den legerdag en
de opening van de spoorlijn en stelde nu
voor om aan weer te vergaderen met afge
vaardigden van de verschillende vereenigin
gen, in welke bijeenkomst dan het adres kon
worden vastgesteld."
De heer G overs wees er nogmaals op, dat
de Holl. Mij. van Landbouw niet om meer
dere feesten kan vragen, omdat zij voor hare
staangeld kon worden geheven van stoomca-
roussel, enz. Hij hoopte dat de te houden .be
sprekingen tot gunst'ge resultaten zouden lei
den.
De heer Lutterot, voorz. der feestcommissie
van de Mij. van Landbouw, was dankbaar
voor de mededeelingen van den heer G overs,
en vroeg of het adres aan den Raad uitging
van de vereenigingen of van de Mij. van
Landbouw.
De heer Oovere zei. dat die Maatscbappi
dat adres niet Zou indienen, zij wilde het we
steunen, de heer Covers zou het ook wel wil
len verdedigen in den Raad.
De heer Lutterot wees er op, dat de Mij.
van Landbouw "toch ook het verzoek tot het
houden der tentoonstelling indiende en ook
dat voor de daaraan verbonden' festiviteiten.
De heer Govers zou er prijs op stellen, buj-
ten het aanhangige plan te blijven. De ten
toonstelling duurt slechts één dag en de
Maatschappij v. Landbouw heeft er geen be
lang bij de feestelijkheden uit te breiden. De
belanghebbende vereenigingen moeten dus het
adres aan den Raad sturen om permissie voor
het uitbreiden der feestelijkheden.
De heer Lutterot vroeg, hoe, al» de toe
stemming voor de tentoonstelling is verkre-
en, de zaak moet worden ingekleed, om uit
leiding der feesten te krijgen.
1 ""her meende, dat B. en W
handelen naar hetgeen de
De heer P. Preijer meende, dat B.
dan wel zouden fu
Raad had besloten.
De voorz. las daarop het concept-adres aan
den Raad voor, waarin verlof gevraagd wordt
voor het plaateen van eenige attractie, wat
den heer Lutterot aanleiding gaf tot de op
merking, dat eenige omlijning van het begrip
„attractie" ontbreekt. Ook zou er moeten wor
den gezegd, dat de te heffen staangelden in
de gemeentekas vloeien.
De heer Govers wilde, als het adres was
opgesteld, dat het dan door eene commissie
bij den burgemeester persoonlijk zou worden
ingediend.
De heer L. Trijbetz vond het wel wat laat
om nu nog een vierdaagsch feest in elkaar te
zetten. De tentoonstelling is reeds 18 Sept
Hij meende, dat het plan klaar moest zijn. als
het verzoek aan den Raad werd ingediend.
iDe heer Lutterot zei, dat de feestcommissie
er niet tegen opziet om de dagen vol te ma
ken, te meer daar er kans br.taat dat hier een
legerdag wordt gehouden. Wanneer de Raac
het verzoek, wat scherper omlijnd, toestaat,
zou de heer L. de verschille de vereenigingen
om steun willen vragen. Het vuurwerk, con
cours hippique, enz. blijft voor rekening van
de feestcommissie. Voor de meerdere feestda
gen UPigekl noodig sn aria zullen de ver
ccnigingen zeker wel willen bijdragen.
De voorzitter deelde mede, dat hij met twee
heeren bij'den burgemeester was geweest en
de toezegging had gekregen, dat deze zich
neutraal zou nouden. De indruk, dien de bee-
ren van dat onderhoud] kregen, was niet on
^De 'heer Trijbetz hield' er aan vast, dat een
plan moest worden opgemaakt, alvorens den
Raad om toestemming wordt gevraagd, om
dat "de raadaledeh anders niet weten waarvoor
toestemming wordt gevraagd. Als die is ver
kregen, kan altijd over de dubbeltjes worden
gepraat.
De voorz. zei, dat zulks immers ook in
bedoeling van den beer Lutterot lag
De heer London zei, dait de beweging eigen
lijk uitging van dé vergunninghouders, die
eenige vergoeding wen;- Den voor liét gemis
van de kermis. De zaak wilh zoo schielijk op-
fekomen, dat de feestcommissie geen gelegen
eld liadl er over te spreken. De vergunning
houders vreesden geen Ra stemming ie zullen
krijgen, als zij alléén adresseerden. Daarom
waren ook de andere veiveuigingeu uitgenoo-
digd.
De heer Lutterot meende, dat bij het openen
van de spoorlijn een optocht kon worden ge
houden met veisterde wagen» im t groenten
van hier en uit de omgeving. Dat zon in bet
adïes kunnen worden gr i tok kon men ver.
melden, dat Alcmaiia (vt-rmi, voor vreemde
lingenverkeer) pogingefl doet voor het houden
van een legerdag. Met een en ander waren
dan al drie dugen gevuld.
De voorz. zou de feestcommissie willen op
dragen het adres geheel om te werken en bi
den Raadi In te dienen.
iDe heer Jacobsc wees er op, dat de feest
commissie toch eerst daarover moest spreken
om te overléggen in hoever zij aan de uitbrei
ding der feesten zou medewerken.
De heer P. Preijer meende, dat de vereeni
gingen en dus het Alkmaarscihe publiek en
thousiast moesten vragen om het houden van
feestelijkheden als vergoeding voor het gemis
van de kermis.
De voorzitter wilde daarom aan het hoofd
van het adres zetten, dat liet uitgaat van alje
vereenigingen.
De heer jncobse maakte bezwaar de fees
commissie van de Mij. van Landbouw daarb
te noemen, daar deze alleen als zoodanig kan
optreden en niet kan vragen om feesten1 voor
andere dagen1.
De heer Lutterot zei, dat de toestemming
voor wat de Mjj. v. Landbouw gewoonlijk
doet, reeds is verkregen en dat de afd. dezer
Maatschappij volkomen meegaat met het hou
den van feesten gedurende meer dagen. Dat
zou wel in'het adres kunnen worden gezet. De
feestcommissie zou er zeker geen bezwaar te-
kunnen
kunnen
gebruiken, zooals de heer London had ge
wild.
De heer Preijer wees er op, dat het wel wat
laat was, als men Woensdagavond het adres
pas opstelde. Het zou dan niet meer ter vi
sie kunnen liggen voor de raadsvergadering
van a.s. Donderdag.
De heer Trijbetz stelde nu voor, de ver
gadering op te beffen. De bestuursleden van
de vereenigingen zouden dan terstond bet
adres kunnen opstellen. Het kon dan morgen
•eden Dia dag) nog worden v<'zonden.
De heer Keijsper gevoelde het bezwaar van
iet te laat komen niet zoo zeer. Men moest
weten welke feestelijkheden gewenscht wor
den. Daarom stelde hij voor Woensdagmid
dag het adres samen op tc stellen.
De heer Lutterot vreesde, dat het adres
dan evengoed te laat zou komen en meende
dat het nog best direct zou kunnen worden
opgesteld. Wat er niet van de voorgestelde
feestelijkheden zou kunnen doorgaan, bleef
immers vanzelf^achterwege. (Dit in antwoord
op het idee om Dinsdagmiddag bijeen
te
komen). B
De heer Lutterot maakte de opmerking,
dat de Vereeniging tot bevordering van het
Vreemdelingenverkeer niet was opgeroepen
tot deze 'vergadering, en toch zou ook zij
wel willen steunen. Spr. en de heer Swets
(ter vergadering aanwezig), bestuursleden
van Alcmaria, hadden ten minste geen be
zwaar deze vereeniging ook in het adres te
noemen.
De voorzitter vroeg nu of men er. zich
mee kon vereenigen de vergadering op te
heffen en daarna te vergaderen in klein co
mité, ter vaststelling van het adres. Onder
ipplaus werd dit goedgevonden.
De algemeene openbare vergadering werd
daarop opgeheven.
Vile DIOCESANE KATHOLIEKENDAG
IN HET BISDOM HAARLEM.
De zevende Diocesane Katholiekendag in
het Bisdom Haarlem bracht gister heel wat
drukte in onze stad.
In het lokaal van den heer Mooy, in dat
van den heer Peperkamp en in.de Sociëteit»-
zaal van de Harmonie vergaderden van hall
één tot half vier de eerste, tweede en derde
afdeeling.
Z. D. H. Mgr. A. J. Callier, Bisschop van
Haarlem, droeg om half 11 m de St. Lau-
rentiuskerk aan het Verdronkenoord de H.
Mis op.» j u
Voor de eerste afdeeling behandelde Dr.
A. H. M. J. van Rooy uit Heemstede het on
derwerp: „De vrouw in het gezin."
De conclusies van den inleider waren:
I. Voor het behoud van het christelijk ka
rakter der* maatschappij is hel behoud van
het christelijk karakter der gezinnen volstrekt
noodzakelijke voorwaarde.
II. De voornaamste kracht tot behoud van
het christelijk karakter der gezinnen is de in
vloed der vrouw als echtgenoote en moeder.
III. Voor een volle ontplooiing dier j
kracht moet de vrouw bezitten:
a. een degelijke geloofskennis;
b. een diepen godsdienstzin:
c. een hooge opvatting, van haar taak als
christelijke echtgenoote en moeder;
d. een groote mate van menschenkennis;
e. den moed tot zelfverloochening,
IV. Het is gewenscht, dat bij de opvoe
ding onzer katholieke jonge vrouwen in
school en pensionaat, in patronaat en huis,
meer aandacht geschonken worde aan .de
toekomstige taak der vrouw in het gezin.
V. Een goed besef en begrip van die taak
zal bij de katholieke vrouw leiden tot een
sterk en doeltreffend verweer tegen de toe
nemende weelde- en genotzucht der moderne
maatschappij en ook tot een beter inzien
en doorgronden der gevaren die irihaerent
zijn aan het gemengde huwelijk.
VI. Het ware gewenscht, dat nu en dan
voor de R, K.gehuwde vrouwen in stad en
dorp cursussen of althans voordrachten ge
geven werden Qver de plichten der vrouw
in het gzin (naar het voorbeeld der bekende
conferentlën van Mgr. Dupanloup e. a.)
VII. Tot bevestiging van het gezinsleven
en prikkeling der energie van de gezinsleden
strove de vrouw naar zoodanlgen graad van
ontwikkeling dat zij met begrip en belang
stelling het werken en ondernemen van
man en kinderen zal kunnen volgen.
Voor de tweede afdeeling sprak Rector J.
B. W M. Möllcr uit 's-Gravenhage over het
onderwerp: „Do vrouw in het openbare le
ven
De conclusies van spr. waren de volgen
de:
I. De vrouw wijde haat eerste zorg aan
de trouwe vervulling van de plichten van
haar staat of beroep.
Daarnevens zoeke zij tijd en gelegenheid
om met haar persoon, talenten en invloed de
algemeene katholieke zaak met toewijding te
dienen.
Zij kan dit doen1.
1. door de verdediging van de katholieke
leer over de vrouw en heit huwelijk;
2. door de bevordering van de katholieke
vakorganisatie;
3. door mede te werkerf aan de gods
dienstige, zedelijke en maatschappelijke op
voeding en ontwikkeling van vrouwen en
meisjes;
4. door de oprichting van sociale instel
lingen voor vrouwen en meisjes;
5. door arbeid in de vrouwenvercenigin-
en, die zich op sociaal en charitatief gebied
wanneer de vrouw op da eerste plaats Haar
ken zieleleven en het gezin, waartoe zij
ïoort, doordringt van den katholieken
geest.
De middelen daartoe zijn:
1. een diepe kennis van den godsdienst;
2. het lidmaatschap van eene zuiver-gods-
dlenstige vereeniging;
3. net bevorderen van katholieke per» en
-lectuur;
4. de retraite;
5. de veelvuldige H. Communie;
6. het vermijden van ergernis.
III. Behalve godsdienst en toewijding is
voor vruchtbaren katholiek-maatecnappelij-
ken arbeid noodig een diepe kennis van het
maatschappelijk vraagstuk.
Vooral zij, die .leiding hebben te geven,
moeten zich op de studie daarvan toeleggen.
IV. Het is gewenscht, dat door de R. K.
Vrouwenbond, althans in de centra, studie
kringen over godsdienstige en maatschappe
lijke onderwerpen worden opgericht. De lei
dende vrouwen dtenea daarvan een goed ge
bruik te maken
Mej. M. Bonnike uit Amsterdam gaf in de
derde afdeeling een inleiding over „De
vrouw in den Maatschappelijken,werkkring."
De conclusies waartoe spr. kwam waren:
I. Tengevolge van de veranderingen in
het economisch leven is de vrouw «met zel
den genoodzaakt een werkkring te gaan zoe
ken buiten het gezin.
Voor de gehuwde vrouw, op wie de zorg
van een gezin rust, moet gestreefd worden
naar algemeen arbeidsverbod.
Voor de ongehuwde vrouw mag de maat
schappelijke werkkring nooit het ideaal zi;
alleen een noodzakelijk middel om, Indien
noodig, in haar onderhoud te kunnen voor
zien.
II. E>e vrouw heeft het recht zich door
haar arbeid een menschwaardig bestaan te
verzekeren.
III. a. Bij den strijd voor het bestaan
mogen de hoogere geestelijke belangen van
le vrouw geen gevaar loopen;
b. de belangen van het huisgezin mogen
door het beroep nooit worden geschaad;
c. voor haar beroep moet de vrouw de
noodige geestelijke en lichamelijke geschikt
heid hebben.
IV. Noodig is:
a. eene grondige godsd ienstkenni» (re
traite, congregatie, derde Orde);
b. hulp bij de keuze van een beroep
(commissies van beroepskeuze, arbeidsbeur
zen);
c. gelegenheid zich voor een beroep te
bekwamen (Vakscholen);
d. gelegenheid zich te bekwamen voor
X. Eerw. G. O. van Noort, Pastmr te Am
sterdam sprak hierop een rede uit over: „De
Vrouw."
Spr. wenschte protest aan te teekenen te-
j ;en het oordeel van sommigen, die op grond
van waarschuwingen en uitspraken van
asceten, uitspraken van beperkte beteekenis,
de gevolgtrekking maakten, dat de Kerkva
ders, de asceten, en de Katfr. Kerk der oud-
héid de vrouw niet achtten, maar geminacht
zouden hebben.
De Kath. Kerk kent niet en heeft nooit ge
leend een minderwaardigheid van de vrouw
God schiep man en vrouw naar Zijn beeld
en gelijkenis. Zij hebben van God volkomen
denzelfden zegen ontvangen en zijn beide ge
steld om te heerschen over de stoffelijke we
reld. Zij zijn op dezelfde wijze door Chris
tus verlost en hebben een gelijk aandeel in
Zijn Verlossing.
"Tegen hen, die beweren, dat Christus al
leen het Priesterschap aan den man heeft ge-
schonken, voert spr. aan, dat de genadegave
van het Priesterschap klein en gering is in
ergelijking met het moederschap over den
lod-menscb.
Man en vrouw zijn volkomen gelijkwaar
dig, maar gelijkwaardigheid sluit geen on
derscheid uit. Gelijkwaardigheid zegt juist:
verscheidenheid in de eenheid.
De Schepper heeft man en vrouw ieder een
eigen taak opgedragen. Daarom zijn zij li
chamelijk eu in verband daarmee geestelijk,
verschillend gemaakt. Geen verstandig
mensch kan ontkennen, dat er onderscheid is
tusschen man en vrouw in aanleg, karakter,
denken, voelen, willen en werken.
Dat onderscheid vindt men onuitwisch-
baar terug in alle rangen der Maatschappij,
in alle graden van beschaving, in allé tijden,
bij alle volkeren en zal men vinden, zoolang
er menschen leven op aarde.
De vrouw is door God in eersten aanleg
bestemd om .huisvrouw en moeder te or
den.
Dat wil niet zeggen, dat elke vrouw dat
wordt, ook niet, dat elke vrouw daarnaar
de latere taak der vrouw als huisvrouw en
moeder (kookcursussen, moedercursussen).
Dit alles op R K. grondslag.
V. Het is gewenscht, dat R. K. vrouwen
zich, voor zoover ze daarvoor in aanmer
king komen, organiseeren in R. K. vakbon
den.
VI. Om dit alles tot stand te brengen, is
sfandsorganisatie noodig, welke de taak is
van den R. K. Vrouwenbond.
Het is daarom wenschelijk, dat overal af-
deelingen van den R. K. Vrouwenbond wor
den opgericht. M
AL deze conclusies werden ongewijzigd
aangenomen s
Om half 4 werd er in de groote zaal van
de Harmonie een algemeene vergadering ge
houden, die ook door den Bisschop werd
bijgewoond.
ioogger
Harmoniezaal bleek veel te klein, de
honderden belangstellenden te bevatten,
Namens het Uitvoerend Comité sprak de
heer O. Th. M. van den Bosch een ho
stemd welkomstwoord.
Spr. herinnerde er aan, dat in 1902 de Ka
tholieken in Alkmaar mede den «toot gaven
aan het houden van Katholiekendagen in het
Bisdom
Deze eerste Katholiekendag legde den
grondslag voor de oprichting der
ing. Spr. wees
;s in het schoone
heerlijke herinneringen wakker roept en
wi'dae eenige woorden aan de historische
beteekenis van Kenncmerland.
Aan den Bisschop zegde spr. dank, dat hij
Alkmaar als plaats voor dezen dag had aan
gewezen.
Hierop zongen de vergaderden den Bis
schop een welkomstlied toé, waarna Mr J-
N J. E. Heerkin» Thijssen als voorzitter
van het Hoofdbestuur een openingsrede uit
sprak.
Ook spr. stond stil bij de vergadering van
16 jaar geleden in Alkmaar en herdacht ver
schillend- Katholieke mannen, die sindsdien
waren heengegaan.
De dag van heden was geheel aan de
vrouw gewijd, om uit te laten komen, hoe
de Katholieken zich de positie van de vrouw
in onzen modernen tijd denken.
Spr. deed voorlezing van een in het
Franach aan Z. H. den Paus verzonden tele
gram van den volgenden inhoud:
„Neergeknield aan de voeten van Uwe
Heiligheid, bieden de Katholieken van de
I Iiiarletnsehc Diocesane, vereenigd met hun
Bisschop, in een vergadering te Alkmaar, ne
derig uwe Heiligheid hun ki ■pMHH
en smeeken Haar wel Uw Vaderlijken Zegen
te willen toestaan.
Eveneens In het Fransch was hierop het
volgende telegrafische antwoord Ingekomen
„De Heilige Vader, met groote-welwillend
held de kinderlijke nulde aanvaardend, er
de gehechtheid van de Katholieken van
Diocesane van Haarlem, vergaderd in ver
eeniging mot Zijne Hoogwaardigheid, op
prijs stellend, schenkt van ganscher harte
Zijn apostolischen Zegen al» onderpand van
de" goddelijke gunst.
Aan H. M de Koningin was het volgende
im verzonden:
leden van den Haarlemschen Katholie-
moet slievcn, want de
den Schepper: „Gaat
gen, die zich op bhhm
bewegen en bi den R. K. Vrouwenbond be-
hooren aangesloten te zijn.
II. De katholiek-maatschappelijke arbeid
van de vrouw zal alleen dan vruchtbaar zijn,
Haar Koninklijk Huis."
Hierop was nog geen
men.
Een gemeenscha'
„Wilhelmus" wen
legr;
kendag, in grooten genie te Ainmaar met
hun Bisschop vergaderd, brengen Uwe Ma
jesteit hun eerbiedige hulde, onder betuiging
van hunne onbreekbare trouw. Zij bidden,
vooral In deze buitengewoon moeilijke tij
den, Gods Zegen af voor Uwe Majesteit en
-- ijk Huls."
antwoord Ingejto-
licd, getrokken uit
ierop gezongen.
Mr. W. Ch. H. van Dillen, secretaris van
het Uitvoerend Comité, las hierop de reeds
medegedeelde aangenomen conclusie» van
de afdeelingsvergaderlogen voor.
spreuk van
een en vermenigvul
digt U,'' bevat geen verbod en wil niet zeg-
m, dat de vrouw, die aan dien zegen geen
eel kan krijgen of verlangt, daarom minder
waardig ia
De overgroote meerderheid der vrouwen
zal echter altijd blijven streven om dien aafl*
leg te bereiken en daaruit' volgt pnmiddellijk,
dat voor de vrouw in het algemeen het buis-
ezin, hel huwelijk de hoofdzaak van
I r leven.
De vrouw heeft als echtgenoote en moe
der ontzettend veel te danken aan het Chris-,
tendom, Christus en de Kerk. Het Christen
dom heeft het huwelijk tot zijn oorspronke
lijke eenheid en onverbreekbaarheid terug
gebracht. Óveral in de heidensche maat
schappij ontbrak die grondslag en was de
vrouw, geworden tot een speelpop of de sla
vin van haar echtgenoot
Het Christendom heeft de vrouw gemaakt
tot de gelijkwaardige levensgezellin van den
man. De Kath, Kerk, die de onverbreekbaar
heid van het huwelijk ten volle handhaaft, is
juist daardoor de beste verdedigster van het
recht en de zelfstandigheid der gehuwde
vrouw. (Applaus).
Het Christendom en de Kerk leeren ook, dat
in het huwelijk de man het hoofd is en dat de
vrouw gehoorzaamheid aan den man ver
schuldigd is Maar voeg daarbij, dat de man
de vrouw lief moet hebben, gelijk Christus de
Kerk heeft liefgehad. Waar het gezag getem
perd wordt door zoo'n onbaatzuchtige liefde,
als die van Christus, is het geen. bezwaar om
te gehoorzamen in alles en blijft slechts plaats
voor één vreeze, van niet genoeg te beantwoor
den aan zooveel opoffering. In het echt Chris
telijk huisgezin is de vrouw geen slavin of
rechtelooze sloof, maar de geërbiedigde mees
teres des huizes, die heerscht door zachtheid,
die door den» man op de handen wordt gedra
gen en het onbeperkte vertrouwen' heért van
haar kinderen.
Waar een echt Christelijke geest het huwe
lijksleven bezielt, wordt de behoefte aan een
wet, die de rechten der gehuwde vrouw be
schermt, maar weinig gevoeld.
Maar waar menschen zijn, zijn tekortko
mingen en waar slechte menschen zijn, kun
nen, grové tekortkomingen en ongelijke mis
standen niet uitblijven.
En daarom juichen wij toe, wat in de laat
ste jaren geschiedt om ook in ons burgeriijk
recht de gelijkwaardigheid van de gehirtvde
vrouw met haar man beter tot uiting te bren
gen.
De Katholieken zullen niet vijandig
staan tegenover de stappen in die richting,
maar beslist vijandig staan zij, krachtens hun
Roomsth beginsel, tegen elke poging om den
huwelijksband losser te maken en de verbre
king daarvan te vergemakkelijken.
De voornaamste kracht tot het behouden en
het ontplooien van den Chrlatelljkcn geest ln
het gezin te de vrouw, als echtgenoote en
moeder.
Laat Inzonderheid de Jonge vrouw diep
doordrongen zijn van de gewichtige taak, die
zij zal krijgen in haar huisgezin.
Er 1» geen verhevener taak dan door liefde
en geduld den geest van jonge kinderen te
winnen voor hetgeen waar, goed en edel I».
De taak om móeder te wezen, 1» verheven,
maar moeilijk, eischt een zorgvuldige en ern
stige voorbereiding.
De natuurlijke aanleg, die -elite vrouw bezit,
ls daarvoor onvoldoende.
Daarom stelt de eerste sectic als noodzake
lijkheid dat meer aandacht geschonken wordt
aan de toekomstige taak van de vrouw in het
fezin en: noemt als eerste voorwaarde: het be-
oud van het Christelijk karakter der gezin
nen. Dit kan niet, als de vrouw daarvan maar
een oppervlakkige kennis heeft. Dit kan niet,
als dc geest van de vrouw leeg en har hart
wuft is, als zij zich niet heeft leeren spenen
van eenig genot binnen haar bereik.
De jeugd mag genieten van haar blijde en
onbezorgde jaren. Zij mag blij zijn en haar
hartelijke levenslust uitschateren. Maar dat
alleen mag haar dagen niet vullen. De moe
der moet haar leeren. zich te gewennen aan
'stevens ernst en zedigheid, aan rcgclmatigen
arbeid en plichtsbesef. Want het losse, lichte,
wufte, moderne jonge meisje wordt geen dege
lijke huisvrouw, maar eene, die- haar huis
houding aan dc keukenmeid en haar kinderen-
aan de juffrouw overlaat. Zij, wordt geen
steun en helper van haar man, geen leids
vrouw van haar kinderen.
Godsdienstige, zedelijke vorming is eerst
ocaxfig.
De vrouw uit hooger stand moet zich boven
dien, dermate ontwikkelen, dat zij belang kan
stellen in den arbeid van haar man en niet
spoedig op intellectueel gebied de mindere
wordt van haar opgroeienden zoon.
Daarom ziin wij voor de oprichting van R.
Kath. H. B. S.
Er zijn ook vrouwen' die onafhankelijk wil
len- blijven in de wereld en hun lot niét wil
len verbinden aan dat van een man. Niemand
denkt eraan, haar dit ten kwade te duiden.
Inzonderheid bij den middenstand en bij den
meergegoeden burgerstand zijn er veel vrou
wen, die tot geen huwelijk kunnen komen. Het
spreekt vanzelf, dat zij het recht hebben door
gepasten arbeid zich in of buiten het gezin
een behoorlijk bestaan te verschaffen. Nie
mand mag haar daarin belemmeren, ook al
blijkt, dat zij het loon drukken en de mannen
ongewenschte concurrentie aandoen.
Het lijkt spr. trouwens onbetwist r, dat
bij een gelijke arbeidsprestatie de vrouw recht
heeft op evenveel loon als de man.
Het aanvaarden van een maatschappelijk
beroep doet wel afbreuk aan het echt vrouwe
lijke en kweqjtt een soort eigenwijze zelfstan
digheid. Daartegen verwacht spr. veel van
een verstandige moeder.
Voor fabrieksmeisjes acht spr. hef patro
naat het eenige redmiddel, al durft hij daar
mee geen rooskleurige verwachtingen op
wekken.
Men bedenke echter, dat er meer vreugde is
over' één zondaar die zich bekeert, dan over
honderd, die geep bizoadere zorg now ig had
den.
Spr. bepleitte ook meerdere belangstelling
van de vrouw in de publieke zaak.
De tijden veranderen en wij verandern
mee. Nieuwe toestanden vragen nieuwe voor
ziening.
De vrouwen uit de hoogere standen moeten
onzen democratisdien tijd begrijpen en zich
voorbereiden, om leiding te geven.
Ér bestaat nu eenmaal een Vrouwenbewe
ging en deze zal in kracht en beteekenis toe
nemen. De Kath. vrouw moet er aandacht
aan schenken, er aan deelnemen. Déze bewe
ging is in wezen geen feminisme en ook niet
m strijd met de Openbaring. De Katholiek
moet er voor zorgen, dat de grondslag ge
vestigd wordt op het Christelijk beginsel en
laat het dan vden zijn, ook van de onzen, die
het vrouwenvraagstuk bestudeeren.
Er is klare, heldere kennis noodig, inzon
derheid1 bij degenen, die leiding willen en
moeten geven. (Applaus).
Z. D. H. Mgr. A. J. Callier, het woord be
komende, oordeelde, dat de beide voorzitters
er terecht aan hadden herinnerd dat Alk
maar er den grooten stoot aan had gegeven,
om den Katholiekendag in het Bisdom te ves
tigen.
Spr. constateerde met vreugde, dat die
Katholiekendagen vruchten hebben gedragen
in overvloed. Het is geen schitterend vuur
werk geweest. Ik hoop en vertrouw met allen
grond en reden, dat er van dezen Katholieken
dag nog meer vruchten voor de toekomst te
wachten zullen zijn. Spr. had uit alles, wat
was' besproken en besloten, den indruk gekre
gen, dat, ondanks het vele, dat er in den laat-
sten tijd is gedaan, om de Maatschappij wat
rechter te zetten dan ze staat, en het Kath. lo
ven meer te doen bloeien dan het deed, dat
ondanks dat alles de krachten van de mannen
zijn te kort geschoten. Daarom bescl- vde
spr. dezen Katholiekendag, hij hoopte, dat al
len dit met hem zouden gevoelen, als de hulp
kreet van de mannen tot de vrouwen: „Helpt
ons in 's hemelsnaam, want wij hebben u zoo
noodig."
(Gelach en krachtig applaus)
Ik hoop, aldus spr., de nulp te krijgen van
de tegenwoordige moeders, want de toekom
stige moeders zullen zijn, zooala de tegen
woordige zich toonen.
Nu ben ik wel een weinig bevreesd, als ik
om mij heen- zie. Ik heb dikwijls in den laat-
sten. tijd h-ooren zeggen: „Wij leven ln
eeuw van het Kina."
En als ik sommige huisgezinnen beschouw,
dan zeg ik: „Het is waar, daaf zijn de kinde
ren de baas."
Maar dat moest niet. Ik wénschte, dn:
moeders goed begrepen, dat zii over hu-u a
kinderen moeten weten te heerschen.
Leert een kind niet gehoorzamen in zijn
jeugd, dan zal het ook later zijn kinderen
beperking kunnen
een gehoorzaamheid en
eeren.
„Niemand," zegt Thomas van Aquino, „is
veilig aan het hoofd, als zij niet eerst geleerd
heeft, gaarne onderdanig te zijn."
In hoofdzaak moeten Kinderen leeren. gaar
ne gehoorzaam te zijn aan hunne moederlijke
leiding. Daarom moet de moeder de baas in
het huisgezin zijn. Dan zal door haar /room
optreden dc jongeling leeren, eerbied te krijv
;en voor de vrouw cn in hem worden ge
weckt ware mannenadel.
Dan zal de dochter van hare moeder le
ren, hoe zij zieh onder alle omstandigheden
te gedragen heeft, om haar et-r hoog m hou
den.
Wij- zullen dan geen lange leering*» be
hoeven te houden over mannenadel en man
neneer, want de moeder is geroepen, den zoon
inaunmadel en de dochter vrouweneer te
leeren.
Laat dit woord klinken over het hevh Bis
dom. Helpt ón» mannen, een heilig geslacht
te vormen. Dan zullen we nlrf alleen heilige
vrouwen, maar ook heilige mannen keken.
De voorzitter, bracht hierop den Bisschop
dank, waarna deze, op verzoek van den. voor
zitter, zijn bisschoppelijkcri zegen over dc b
eenkomst uitsprak.
Om half 6 was hiermede de dag geëindigd
en vereenigden velen zich aan een gemeen*
schappeHjkei maaltijd in de Unie.
VEREENIGING VOOR GEZINS
VERPLEGING.
De zusters verpleegden in de maand Au
gustus 70 patiënten, waaronder 21 klasse-
patiënten; 49 werden- kosteloos geholpen,
waaronder 36 A.Z.A.-patiënten.
Zij brachten 969- bezoeken; 689 kosteloos.
Driemaal werd laatste hulp verleend bij afleg-
gen.
EEN ADRES.
Aan den Raad der Gemeente Alkmaar is hei
volgende adres gezonden-:
Edelachtbare Heeren I
Ondergeteekenden, respectievelijk Voorzit
ters, Secretarissen en- Pennigmeesters der Ot-
heel-Ortthoadera Organisaties, bier ter
plaatse.