Distributie tan Levensmiddeien I Honderd en Twlnstlgste Jaargang. Zaterdag 23 Nov. •BjSlanS: EN vetkaarten Uitbetaling vergoedingen wegens kostwinnerschap. Stadsnieuws. £«dTm;:ai uan Ingezondbh Stukken. I Gedurende de week van 23 tot en met 29 November 1918 zal verkrijgbaar worden ge- bon No.' 9 van de rijslkaart: 125 gram rijst. Bon No 8 van de gorikaart: 1UU gram gort- Bon No. 15 van üe peulvrudneiuaart2oü gram peulvruchten. Bon No. 20 van de kaasknttrt: 100 gram kaas Be No. 59 van het oude bouboekje: 100 Bob M>.Jlo'van de suikerkaart: 250 gram suikcfi Bon No.' 17 van de zeepkaart: H ons harde zeep 25 pet vetzuurgehalte. Bon no. 41 van de aardappelkaart: kleiaardappelen. Bon No. 42 van de aardappelkaart. 2 K.u. Geuurcnde het tijdvak van 21 November tot en met 29 November 1918 is geldig Bon No. 7 van het 2e tijdvak der Rijks Boter- en Vet kaar i«u. MELK. Gedurende de week van 24 tot en met 30 November 1918 zijn geldig voor goedkoope meik. BON NO. 11 TOT LN MET 17. Alkmaar, 22 November 1918 De Waarn.-Dlrecteur van het Distributiebedrijf, C. H. SCHNEIDERS. 2 K.O. voor Orde en Gezag medewerking had toege- De Heer Baart, voorzitter van bedoeld Co mité, deelde mede dat er reeds een 40-tal aeelnemende vereenigingen was Hij ging de geschiedenis der oprichting van het Coniite na en herinnerde aan de meeting van Zon dag j.i. Het Comité meende, dat, nu het gevaar voor oorlog geweken was, wel feest mocht worden gevierd. Er was cdn "circtilairc ge weest om zulk een feest te doen houden op Zaterdag of Zondag. Deze dagen achtte het Comité niet geschikt en toen werd gekozen Donderdag 28 November. En toen wij, zei de heer Baart, gisteren op het stadhuis kwamen, ontmoetten wij de heeren Ringersen Gorter, die eenzelfde boodschap hadden gedaan als wij wilden doen. Wij waren toen wel een beetje teleurgesteld, maar nemen 't dien hee ren allerminst kwalijk. Wij willen samenwer ken met hen, wij willen orde en gezag en dus ook in dezen geen verdei Idheid. Snr. geloofde dat allen, leden van het Comité oi niet, geza men lijk feest kunnen vieren als burgers van Alkmaar.! v Spr. stelde nu voor, dat afgevaardigden der vertegenwoordigde vereenigingen samen een hier ant- voor No- feestcomlté zouden vormen. De heer Room vroeg of de Koningin ook kwam, waarop ae heer Ringers wöordde, dat dit niet zeker is. De burgemeester merkte op, dat het de hand ligt. dat de Koningin den 28en vcmbcr den dienst in de kerk in de Residentie bijwoont. Maar gevraagd kan worden of zij nog eenS hiet somt om de hulde van Alk maar's burgerij in ontvangst te nemen. De heer J. P. Bosman, voorzitter van Alc- maria, was aangenaam getroffen door de groöte opkomst Toch gevoelde hij een kleine teleurstelling. Hij had n 1. gedacht, dat er G. RIPPING. daarover nog overleg moet worden gepleegd, vond hij dit een op de lange baan schuiven der zaak. Spr. hoopte, dat hedenavond nog IVVffiPVPIIVMpilpHVHHBHiHna een programma mocht worden samengesteld anders was het succes van dit avond slechts DE 28 NOVEMBER. Op initiatief van de Ontzetvereeniging was er gisterenavond in „Het Wapen van Heems kerk een bijeenkomst van vertegenwoordi gers van verschillende vereenigingöu, ter be spreking van de wijze waaróp na afloop der L-ai-i.1 iiniechtn lieden de 28 November mager, Hoewel de eenheid was beklonken Spr. wilde niet graag een optocht als van 8 October hebben. Dien hebben we al zoo vaak gezien en hoe mooi die ook mag wezen, spr. wilde toch nog wat anders. Een optocht vulde den dag niet en was niet VOOi iedereen. Alcinaria wilde dat in de eerste plaats zou worden gedacht aan de schoolkinderen, die gul moeten worden onthaald, .zoodat zij op later leeftijd zich de vreugde over het einde van den oorlog nog herinneren; en dan aan de arbeidende bevolking, die zich voorzekei veel feestjes heeft moeten ontzeggen in deze oorlogsjaren. In verschillende zalen kunnen feestprogramma's worden samengesteld, er zijn zangers genoeg en ook wel lui om voor te dragen. Spr. zou gratis consumptie be schikbaar willen stellen, uitgezonderd ster ken drank. Daarvoor is vécl geld noodig, maar spr. was er reeds op uit geweest om gelden bijeen te krijgen en had al ongeveer ƒ.2200 toegezegd gekregen. Hij las dc mtec- keningen voor, en we hoorden zelfs een be «vaardigden van alle vereenigingen samen komen (van ieder één) om de thans ter tatel te brengen voorstellen te bespreken. De lieer Trijbetz meende, dat de Ontzetver eeniging en het Comité van Orde en Gezag het hootdcomité moesiea vormen, dat dan suo comité's aanwijzen. De heer Ringers deelde onder applaus me de, dat de vertegenwoordigers van „Pacivo- lo" er in hadden toegestemd hunne vergade- ring uit te stellen en bracht hun daaivoor dank Verder stelde hij In het licht, dat eerder dan Maandagavond moest worden vergaderd Hij vroeg of het de instemming der vergadern» had, dat de besturen der Ontzetvereeniging en van het meergenoemde Comité als groo. feestcomité de zaak verder regelen. Uit de vergadering kwam het voorstel om ook den heer Bosman aan dit comité toe te voegen, waarop de heer Ringers zei, dat daarover al gedacht werd. Een andei aanwezige wilde het heole be stuur van Alcinaria aan liet hoofdcomitc toe- Voegen, De heer Baart waarschuwde voor te uitvoe rige besprekingen. Dat zou de vergadering slechts rekken en het nemen van besluiten niet bespoedigen. De heer Ohlen meende, dat het ze?r natuur lijk wifs, dai de luvi Bosman in het feestco mité kwam. Hij wilde echter gaarne, dat het bestuur van Alcinaria zitting nam. Voorts deelde hij mede, dat aanwezig wa ren vertegenwoordigers van 27 vereenigingen plus de burgemeester namens het gemeentebe- '"dc heer Lewijt wilde ook mevr. Hanegraaf aan het comité toevoegen, omdat zij immers ook liet initiatief nam voor feestviering. De heer Ringers antwoordde dat reeds he plan bestynd haar daarvoor uit te noodigeu De voorzitter sprak er zijn voldoening ovei uit, dat het'reeds was gekórtien tot vorming van een hooidconnte. Spr. noopte, dat bij den optocilt alle vereenigingen hun vaandel zou- uui meenemen en bij geineke daarvan den op tocht zouden sieren met üranic en Rood, w u en Blauw, de kleuren, die weergeven get sym- loogv. iarvo.li ledci Neuei landt noopte dan die kleuren ook zoudeu wappeien van elk huis. Een dei aanwezige dames gaf in ovefwc ging den kinderen niet alleen leest te bereiden maai ooK iieii oezig Le houueu, weikeu wenk ite voorzitter beiuolde tu üankbaie ovctwe- verklaren kan. hij die goed rondziet, ontdekt, dat wij le ven in een wereld van wetten, zoowel bij de planten, dieren, als de iiemetlictiainen. Wij leven in een heelal van wet en de weten schapsman pvorsciit verder, omdat hij zoo-, veei uingen ziet, die hij met verklaren kan. Het onderzoek waarom ze er zijn, mag dat niet gerangschikt worden onder weten- C\vu kunnen, werkende in de stof en ons tot de stoi bepalende, met verklaren, hoe de dingen zoo zijn. Men tjlijft oorzaken zoeken de en dan zoo zoekende, door een heiligen drang aangespoord om te willen weten, klinkt er een woord in het nieuwe testament, net woord van Christus „zoek eerst het ko ninkrijk üocis en al het anutre zal u toege worpen women.Is dit vage ook wetensenap- pelijk, vraagt spr., zouden wij dan de dingen weien die. wij nu niet weten? De vraag komt dan, hoe moet dat Konink rijk Gods gezocht worden en het antwoord daarop 18 „het is bmhtn in u." W ij kunnen dat ontkennen, maar iets te ontkennen, waarvan wij niets weten, is on wetenschappelijk. Zij die in het diepste van hun hart zijn doorgedrongen, vonden, dat hoe diepei -zij schouwden in zich zelt, hoe dieper zij schouwden lil al wat leeft,«Zij kregen, zich naar binnen keerende, dieper inzicht en kwa men dieper in aanraking met al wat leeft zende anderen wordt waargenomen. m ue meeste gevallen wordt over Ood ge sproken op geiooi eu gezag. 1 iet ziui baseeren op .nelswaarnemingen is euiter ook ouwetousuiappeiyu. Ue men suren van „de Miüdaguuogie gebruiken te iOtseioos de Wooruui oueinuigneid en eeuwigneid. in de wetenschap kunnen wy niet uoven ruimte en tyd uit. öpr. meent ook dat Godloochening met weicuscnappelyk houdbaar is, maar om daar naast te i.cweren, dat het aahhemea van mod .wel wetenschappelijk is, hestrydt spr. eveneens, ornaat Uoa met anders te consta- teeren is, uau met subjectieve waarueuuugs- veruioguis, uie uiet controleerbaar zyu voor auaeien. net is best mogelijk, dat de ziel van ii.il anaei meyprtzichugnad is geslagen J keer velen missen aé innerlijke waarneming. Ue uoülooeneuaars zyn met zoo siecnt, zij meeuen het 0 zoo goed. Juist omdat iedere uoaswaamennng berust op suojetueve waarneming, moest men zich wachten Gods waarneming aan anderen kenuaar te maken. liet groote leed in ae wereld gebracht, is een gevolg van net reit, dat men aan anüeien kiju godsuienst wil opleggen eir gezegd heelt, w ie net met waarueenii /.ooais ik, moet maaf verbrand worden 01 outiiooid. De uodloouieuaar keelt zich allereerst te gen het geloot in een persoonlijk God. Als de meuschen God opvatten als de heer de Boer zou het wei heter gaan. Zou drag van 500 noemen, geteekend door de ;Alkm. Ijzergieterij. Wi^ noiteerden verder (biddag) op waardige wijze in feeststemming kan worden doorgebracht. De heer F. H. Rmgers Sr. opende de bijeen komst met een herinnering aan het stuiten van den wapenstilstand op 11 November. Al heeft ons vaderlahd niet geleden door den oorlog, toch werden de jongens getrokken uit het ouderlijk huis naar een omgeving, waar zij niet thuis behoorden. Wij hebben hen met bewondering gadegeslagen, want wij zijn anti-militairen. Vandaar een kreet van vreug de toen aan den oorlog een einde kwam. Maar helaas, een kleine minderheid dreigde ons te ontnemen waarvoor wij zoo lang han den gewaakt. Gbddank, het volk scliaaide zich om den troon der Koningin, om te be houden de democratische legeeiuig. Wij hebben ons afgevraagd of het nu met de tiid was tot feestvieren. Als voorzitter van de Ontzetvereeniging deelde spreker mede, dat die vereniging op aandringen van veien deze bijeenkomst had uitgeschreven, hoewel dat eigenlijk met noo- dig was, daar de Ontzetvereeniging het hoog- noteerden nog o.a. 100 van spr., 100 van den burge meester en 75 van mevr. Hanegraaf. Spr. de voorzitter aing te zuilen nemen. Üe hoer 1 hjbciz vond, dat het goed zijn te pogen, üa'i «uie kerkelijke pieditigiie- üuii op eui ujd Wtiuen geUOJiikn. Dn mei Het oog op liet telt, dat de klok züJ woideii ge- mid. Het klokgelui zou dan gelden voor aile kerkelijke bijeenkomsten. De heer Rmgers vond het met wenscheujk op dii gebied eenigen drang uit te oclciien, iioewd net idee zal worden overwogen en iuj de bedoeling vau den heer Trijbetz op prijs De heer Visser merkte op, dat hot zoo moei lijk is bij de leesten consumptie beschikbaar te siCiien. Wanneer zijn cacaofabriek diaanle, zou hij een flinke hoeveelheid cacaopoeder oeschikbaar stellen, maar nu zij dit jaar me werkt, kon hij dit uiet. Toch wil hij tlians wel ten 15 kno. cacaopoeder beschikbaar stel- muestcr en 75 van mevr. nanegrmti. oui. huupte dat veie anderen hunue pani- meende. dat er nog wel meer gelden voor diU ^^^JXlioe gering ook, zulien al- doel bijeen kunnen komen. (Daverend ap-cuuere voouaoeu, 13 De^heer Ringers noemde deze medcdeeling Zeer verblijdend. Spr. verontschuldigde zich dat er nog geen programma was samenge steld. Dit kwam door den spoed waarmee een en ander moest gebeuren. De heer G. Cloeck deelde mede, dat, als de Jannen van den heer Bosman doorgaan, de oninklijke rederijkerskamer „Bilderdijk zich beschikbaar stelt om kosteloos een uitvoe- 1 ing van Groothandelaar" te geven in d< Harmonie, in de zaal, d'e 600 menschen kan bevatten. Di- heer Ringers dankte voor deze toezeg ging. Hij wist dat hct'comité van uitvoering hard zal moeten werken, maar met zooveel enthousiasme voor oogen als thans ts consul teeren valt, zal het zeker niet daartegen op- ""be'heer Ohlen bepleitte de wenschejijkheid van ondersciieidingsieekuis voor de versetnl- ,ende vereenigingen, die aan den optocht deelnemen. Er limei leven van dezen optocht ue'üèer Ringqs deelde nog mede, dat de stedelijke muziek beschikbaar is en dat de ge- meerite aire kosten op zrcil .neemt. Zij deelden mede, dat wij gevonden hebben en die dingen gavtn een oplossing van vele levensraadselen en men kan daar de scnou- ders voor ophalen, maar dan is men geen wétenschapsman, want hij die weten wil, moet van alle middelen gebruik willen ma ken en uiet beperkt blijven. Andereu die van de resultaten hoorden, namen het aan als hypothesen en gelooiden In de dingen zooals de wetenschapsman in zijn hypothesen gelooft. Zij ontdekten de eenheid van al wat leeft. Zij vergaten, diep doordringende in zich zeil, zich zelf als persoonlijkheid. - Zij gingen op in het groote leven, wat ae ziel is van alles. Zij naderden het innige leven, dat de kern is vau al wat leeft. Die groote wet die zij vonden Is „anderen dienen." Zij leefden zich als kleine peraoon- lijkhcdon vi lten en voelden /tcli zeil als Srtui;;, dat gebruikt mont wofden. Dienst aan de mohschheid werd hun waent woord. Wij kunnen dat groote een naam geven en het God noemen, oiscnoou deze naam dik wijls misbruikt is, omdat de menschen zich zoo weinig gekruisigd hebben. Met de vermogens van de ziel en de geest kan men waarnemen wat werkelijkheid wordt Wie daaraan twijlelt, moet het nagaan. Dan wordt het waarlijk dat zijn woord „dienst" is aan liet Goddelijke. De vraag, welke godsdienst, -doet er niet toe. Het innerlijke van eiken godsdienst m Uetzelide en wil gelooven, waardoor uien tot weten komt. liet le gebod is: „Heb God lief bovenal en het 2e „Heb Uw naaste lief als u zeil. Handel daar maar naar, en kibbel er niet over welken godsdienst, daardoor zult gij tot het wetenschappelijke komen cn daar dooi komt men tot liet punt dat de Godsdienst door de wetenschap gehandhaafd woidt. Ze zijn tenslotte een eu godloochcmug *.a dus wetenschappelijk niet houdbaar. God is overai te vinden en voor de weten- schappelijke onderzoeker wel het allereeist, als Inj zich maar niet tot de stof beperkt. Men behoeit niet te ineenen, dat er m den godsdienst een zeker gevaar schuilt. u i iptisrliao en Godsdienst vullen elkander Snr. sloot met een woord van dank aan cle goed aanwezigen en met het uitspi eken van de zien. De heer L. Trijbetz was ook van mcening houden der voert geschiedenis- m eweest, dat er iéts moest gebeuren» en had haar vaandel 1 aaarom> om icder ie bereiken onder het pscu- haar vaandel floniem Patriot in de courant iets geschreven Fr 7iin 7oi snr.. erootsche plannen ter hoop op een goede feeststemming en wéér op 28 November. DE" MIDDAGHOOGTE. Gisteravond, half acht, werd er in net ge bouw „de Unie" in een doof/„de Middag hoogte' uitgeschreven vergadering eeirteh t gevoerd over het onderwerp „ls Godlooche ning wetenschappelijk houdbaar L>e ijggf u. W. M. Ururct uit Amsterdam plaatste zich op het vrijdenkers-standpunt, terwijl de heer de Boer het standpunt van „de .Middaghoogte", „de Godsdienst ge- Wetenschap en Godsdienst Men moet zich stellen op het ruime stand punt dat men beide wegen wil, dan vindt men God overal De lieer Uzuret hierna het woord beko mende, begon niet te verklaren, dat hij geen dogmatisch Godloochenaar was en niet be- liet heelal wordt juist in de war gegooid, omdat de meesteu God als een persoonlyk God opvatten. De mensch heeft de natuurwetten afgeleid van de natuur, maar alles geschiedt met re gelmatig, omdat daarvoor wetteji gemaakt zijn. Wij kleine menschen hebben slccnts een klein hoekje van liet heelal waargenomen en eeuige cmers óp papier gezet en zeggen nu „dat is üe natuurwet." Wij weten ecuter met of die overal geldt in het heelal. 5pr. oor deelde, dat de cemge wet die bestond was de noodzakelijkheid. Ue lieer de Boer hierop weder het woord bekomende, oordeelde, dut de lieer bzuiet al- leen datgene aanneemt wat men hem bewy- i /.cn kan en dat was zyn recht. Gok spr. staat ip dat standpunt en daarom hoort de heet uzuret ook by hem. bpr. komt er echter tegenop, dat de ziel kundige waarnemingen suujeetief zyn en dus uiet kunnen dienen als bewys aan anderen, ue werkuig van de vermogens van de ziel en üe geest zyn wel controleerbaar, evengoed als eenwiskundig vraagstuk, maar men moet daarvoor de vermogens gebruiken, dre dit mogelijk maken. Wanneer de debatter zich daarin ontwik kelt, dan zal hij, om iets te noemen, met zijn zielkundige vermogens ook waarnemingen kunnen doen over den levenstoestand na den dood. Deze waarnemingen kunnen op dezelide wijze als de wetensuiap gewoon is te doen, worden gecontroleerd. Vvauuecr wy in aanraking komen met het ijle,' het' meer innerlijke, dan komt men tot de conclusie, dat men waarneemt in den vollen zin van liet woord, liet voorbeeld van de loodlyu van debatter vond spr. mmder juist, /.oowcl de Europeaan als ue uluuee^ weet, aai dit de lyn is van een willekeurig punt naar net miuuelpunl van de aarde. öpr. nad meer gesproken over liet godde lijke leven eu uatgeue wat men God zou kuu- ucü noemen, maar zeker niet over het aller hoogste, dat voor ons oubereikuaar biyit „de absolute ood ot' datgene wat m ons lecit, wat is in de openbaring ai voor een aeel bo ven ue opeuuarmg. Uat gouueujke is niet te bereiken, omdat net ouemuig is. onnscus leert dat wij volmaakt moeten worueu, gelijk den vader in den nemel vol maakt 1S. ..ju i iet stijgen boven tijd en ruimte oordeelde spr.' wei mogelijk. lijd en ruimte zijn beperkingen van ons bewustzijn, maar bestaan uiet. uat wij onze iviai zou daar zeker op terugkomen, als men uieper in zien zelve doordrong. ue heer Uzuret hierna het woord beko mende, oordeelde het juist, dat er geen tijd ert j Fr ziin zei spr, grootsche plannen tcf „de Middagnoogie „ue Yuuou'"'^ 'SSLSÏÏS sprnke gebracht nu m«nde hMat het |e uandhMfeI doorde «te^ap, verfi steld n 1 een optocht van alle vereenigingen met vaandels en banieren naar het huis van den vertegenwoordiger der Koningin alhier, den burgemeester. Ue Gntzetvereeniging was echter niet ae eenige corporatie, die feest wenschte, wan verlof voor den optocht gevraagd hebbende, zei spreker, ontmoetten wij den voorzitter van net Comité van Órde en Gezag, die op weg was eenzelfde verzoek te doen. Spreker maakte er verder gewag van, dat ook een dame had gevraag! oi /r geen <fccst behoorde aat zou ziin, als eerst Maandagavond een te benoemen feestcommissiè zou bijeenkomen. :t comité niet van De heer Baart zei, dat het plan was geweest- het fees! zoo grootsch op te zetten Wij hadden plannen voor een op lacht, voordrachten in café's en concerten. Maar nu de plannen grooter worden, stelde hij voor de vergadering der feestcommissie beden Zaterdagavond te houden. Een lid^van de handelsschoolvercenigmg „Pacivolo" wees op de lezing van jhr. Jan Feith, die al eens was uitgesteld en nu op 28 Nmipmtipr was beiraald. Thans zijn de plaat dat Gisier (Vnjdag)morgen was m een 1Jjeen -f'erkocllt_ spr. stelde daarofn voor, komst met het genoemd Comité b s Bilderdijk" zijne uitvoering dién dag zal ge- een gezamenlijke feestviering op den vastg mjddagj Qpdat t0?h de kzing) die De burgemeester, thans het woord nemen de stelde er prijs op den naam der door den heer Ringers aangeduide dame te noemen, het was mevr. Hanegraaf. Zij was de eerste die over een feestviering met hem sprak. Daarop verschenen de heeren Rmgers en Nanncs Gor ter en vérvolgens de heeren Baart en Vonk namens hct€omité voor Orde en Gezag Deze waren eeff weinig teleurgesteld, dat ei reeds vóór hen waren geweest. Spr. had hen verzocht daar niet meer aan te denken, allen moesten de handen ineen slaan om waauhg feest te vieren. Spr. wenschte te constatcercn ook in de groote zaal van de Harmonie zal zijn, kan doorgaan. De heer Ringers mefende dat gevraagd moest worden de lezing nogmaals uit te stel len, onffrat zij toch moet wijken voor een be lang van geheel Alkmaar. De heer Gorter stelde zich beschikbaar om den heer l ei-til te verzoeken te berusten in uil- stel De heer W. van Vuure gaf wenken inzake het verkrijgen van het noodige geld. Ds. Swart, die dit op zich genomen had, was 'verhinderd, waarom de heer de Boer diens taak op zich had genomen. De vergadering was ditmaal, in tegen stelling met andere vergaderingen van „de Middaghoogte" niet druk bezocht. De voorzitter, de heer Grundlehner, ver klaarde, dat de voorzittey en de vice-voorzit- ter, Ds. West ra en Ds. Makkink, verhinderd waren de vergadering te leiden. Spr. wees er op,- dat de vergadering een strijdvergadering was. Het zou echter een broederstrijd zijn. Iedere spreker zou 35 minuten voor een inleiding krijgen, waarna aan ieder 15 mi nuten voor debat gegeven zou worden. De heer de Boer meende, dat in de eerste plaats moest worden uitgemaakt wat men on der wetenschap verstaat. c Is wetenschap alleen het tastbare? spr. vindt van niet, men heeft dan alleen maar met een klein deel van de wetenschap te ma ken. Wetenschap i<s zoeken naar hetgeen ge weten kan worden en men moet dit op alle wijzen te weten zien te komen. Men moet niet zijn als een zeker dokter, die, nadat- een patient onder een dat hij «een voorkeur gaf aan een tf a p V( ur dat doel vóór-de landbouwfces nartii. Een feest kan alleen slagen,als allen lieijei voor dat doei v 8leeds De heeTj/W. Tmfnk° ^dersteund^ het j be«i afgezH ^^^teftliéh zè£? maar zoo gehouden en desondanks van mag- idee van den heer van Vuure en beval aan, be daar al vele malen bij ingedeeld. Ds. de 1 lartog had spr .ook reeds bij „cle Middaghoogte" gevoegd-en eeh >oops„;ezmd predikant, met wien spr. debatteerde, had. Hem gezegd, dat hij bij hem beliooide. Spr. behoorde echter nergens toe en nam een zoo neutraal mogelijk standpunt in en wel zoo alsof het hem niet aangaat. Om elkander te begrijpen, moet men ook eens op het- standpunt van den tegenstander gaan staan en dan constateert men, dat men liet wel eens is, als men het maar over de woorden eens is. Wat de vorige spr. wetenschap noemde, daarmee was spr. het niet eens. Het materialisme staat niet meer op de stof -theorie. De stof is niet meer. Er is alleen maar ge beuren. De atomen, waarvan men vroeger meende, dat ze ondeelbaar waren, zijn nu zoo iets als zonnestelsels gebleken. Er zijn geen atomen maar er is kracht en wat kracht is kan niet begrepen worden. De materialisten zijn geen stofslaven. Ook zij zeggen er is geen stof, maar meenen dat er alleen maar wat gebeurt. Het niet wetenschappelijke m de wijze van doen van den vorigen spr. zit hem in het met subjectieve, het niet controleerbare. Wanneer ik honger heb, zeide spr., dan is dat voor mij een wetenschap, maar voor u is dat geloof.1' J och zou het wel goed zijn, als de honger van aen ander gevoeld werd dan zouden de christenen wel eens volgens Christus gaan handelen. De heer' de Boer had God in zijn naaste nevonden. Voor hem is dat wetenschap, maat partij. Een die voelen voor het Oranjehuis, eensgezind ^Het1Sgemeentebestuur wenschte een feest voor ieder zonder onderscheid. Aan het per soneel der gemeente zal zooveel mogelijk vrij worden gegeven met behoud van loon. De kerkklokken zullen geluid worden, ïpts wat alleen bij hooge uitzondering geschiedt. Het stedelijk muziekkorps biedt een concert aan, de gemeente steH de leden schadeloos. Den heer Creveld zal worden verzocht lu carillon dien dag te bespélen als op andere ^DeS'Ringers bracht den burgemeester dank voor deze toezeggingen en deelde mede ten gebruikt, ook de personen, die het steeds voor die feesten doen, te verzoeken thans met die lijsten rond te gaan. 0 De heer J. Lind verzocht den heer Bosman zelve door te gaan met het verzamelen van inteekeningen, dan zal zeker de opbi engst ërDet(heer Trijbetz stelde voor het bestuur van de Ontzetvereeniging en van het Comité voor Orde cn Gezag te machtigen de zaak verder te behandelen. De lieer Ohlen deelde mede, dat de Ontzet vereeniging had gemeend dat er uit het mie - den dezer vergadering een groot com moest worden samengesteld, dat alle mede werkende vereenigingen vertegenwoordigt. en ruimte is, maar juist daarom kan meu ach er niet boven verhelten. /.oolang spr. geai bewijzen heeft, heeft hij aau de indrukken vau anderen over het niet eindige niets. De waarneming en de oploi- sing van problemen zijn twee zaken. De waarnemingen over Gocl, voor zoover die zijn geboekt, zijn verre van eensluidend en daarom is hét woord gevonden dat de mensch God schiep naar zijn beeld. Ieder kan God slechts voor zich zelf Jcen- nen en iéders opvatting is subjectief. Zooals het gaat met het stoffelijke, zoo gaat het ook met het geestelijke. Wanneer spr. de waarnemingen van verschillende per sonen over God vergelijkt, dan loopen ze uit elkander en wel zoo zeer, dat de menschen elkander daarover honderde jaren hebben uit gemoord en nog zijn de menschen het er niet over eens. Het wordt tijd dat wij het eens worden dat- wij het er nooit eens over zullen worden. Als het zoover komt, dan zullen de men schen elkander beter leeren waardeeren en kunnen wij in de praktijk door samenwerking tot een prettige, goede samenleving komen. De heer Grundlehner sprak hierop toepas selijke woorden van dank en sloot de verga dering netisme niets wilde weten. Het kwam spr. voor, dat, om iets te noe men telepathie ook tot de wetenschap be hoort. Wij staan in deze wereld tegenover een aantal dingen, die wij trachten te ken nen en zegt men „er is niets dan sjot dan legt men de wetenschap een beperking op en spreker wil dit- niet. Spr. meent, dat er din gen zijn, die geweten en onderzocht kunnen worden, zij het dan niet met de zintuigen of met instrumenten. Het is mogelijk, dat ons bewustzijn tegen over ten hooger bewustzijn beperkt is en ons inzicht kan wel eens hoogst gebrekkig zijn Spr. zou wetenschap „inzicht krijgen wil len noemen. De ware wetenschapsman zoekt naar een verklaring der dingen en wetten die hij niet voor spr. niet, omdat hij niet kan controleeren of de heer de Boer zich niet vergiste. Spr. ontkent niet, dat de mensch nog an dere vermogens om waar te nemen heeft dan de stoffelijke, maar begrimt niet, dat men aan dien anderen zoon waarde hecht. Men kan het positieve van uiterlijke waarnemin gen wel vaststellen. Een Europeaan meent dat de loodlijn de verticale lijn is, maar een Chinees meent het ook en toch loopen de lij nen van beiden niet parallel, omdat zij bei den het middelpunt van de aarde zoeken. De waarneming van een ander, die op grond van innerlijke waarneming tot het be sluit is gekomen dat God bestaat, is een subjectieve waarneminger bestaat geen mid del ter wereld om dat te controleeral. I let- geen de heer de Boer onder God verstaat, is een groot onderscheid met hetgeen door dui- (Buiten verantwotrdelijkheid van de Redactie. De tpnatne in deze rubriek bewijst geenszins dal de Redactie er mede instemt.) 1 Alkmaar, 23 Nov. '18. M. de Redacteur. Oplossing Raadsel van gisteravond. De distributie heeft tante Betje een leelijk kooltje gestoofd. Er is echter raad! De regeering verstrekt ook nog distributie- vrije roode'en witte kool 7 cent per kilo. Eén hiervan is voor langen tijd genoeg, kost niet zoo duur en tante Betje heeft een kooltje in hapr stoof. Dankend voor de plaatsruimte. A. R. Z. (Wij gelooven niet, dat de bewuste tante Betje op dergelijke oplossingen "bijzonder ge steld zal zijn. De inzender heeft blijkbaar weinig gevoel vour een oude blinde vrouw, die in deze vorstdagen de zoo noodige warm te niet ontberen kan. He. *76. 1*18. zcjjd. I>« Hnrgeuu<ealer t»u A I K ui a r br«-it£i Ier kwuiiin *au bemluu, «lal «l« uUk«or!i»g «Ier ver- Koe«ltnge», loo|»en«le o*e« Hel IU«»- «ak van 10 Nov. lol en niet 26 Noveiu- (,<r, lal plaat» liekOeu ten l»ta«l- liiil/.e op l>lu»«iag 20 NVvember a voor Booveel «le LAN WM LLH eu den LAN UsTWHM betrelt van 2—34 «ii voor iu«teel «le M I I.I T1 L aangaat van S J4J a a r vooriu l«l«lag». Alkmaar, 23 Nov. 1918. - De Burgemeester voornoemd, «fidrlei ,t im an»- nvtfvwAa ,-i A i «1 li»-». triAii hprr Vwll ill VA vl A '*«lv4 O 7 1 1*11 1 I 1 I I I 1 I'M 1 tl .11U111C101V1 4/ ieesi ic vitrei.. j I L.,iVp i-.pt- ryebruik van de lijsten die dé heer UC JIWI J. w IVUIIU1. ,1 umlrH 1-1 niA+ Won mnlrn e.PTGll 1| ill

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1918 | | pagina 9