Distributie tan Levensmiddeien
I
Honderd en Twlnstlgste Jaargang.
Zaterdag 23 Nov.
•BjSlanS: EN vetkaarten
Uitbetaling vergoedingen
wegens kostwinnerschap.
Stadsnieuws.
£«dTm;:ai uan
Ingezondbh Stukken.
I
Gedurende de week van 23 tot en met 29
November 1918 zal verkrijgbaar worden ge-
bon No.' 9 van de rijslkaart: 125 gram rijst.
Bon No 8 van de gorikaart: 1UU gram gort-
Bon No. 15 van üe peulvrudneiuaart2oü
gram peulvruchten.
Bon No. 20 van de kaasknttrt: 100 gram kaas
Be No. 59 van het oude bouboekje: 100
Bob M>.Jlo'van de suikerkaart: 250 gram
suikcfi
Bon No.' 17 van de zeepkaart: H ons harde
zeep 25 pet vetzuurgehalte.
Bon no. 41 van de aardappelkaart:
kleiaardappelen.
Bon No. 42 van de aardappelkaart. 2 K.u.
Geuurcnde het tijdvak van 21 November tot
en met 29 November 1918 is geldig Bon No.
7 van het 2e tijdvak der Rijks Boter- en Vet
kaar i«u.
MELK.
Gedurende de week van 24 tot en met 30
November 1918 zijn geldig voor goedkoope
meik. BON NO. 11 TOT LN MET 17.
Alkmaar, 22 November 1918
De Waarn.-Dlrecteur
van het Distributiebedrijf,
C. H. SCHNEIDERS.
2 K.O.
voor Orde en Gezag medewerking had toege-
De Heer Baart, voorzitter van bedoeld Co
mité, deelde mede dat er reeds een 40-tal
aeelnemende vereenigingen was Hij ging de
geschiedenis der oprichting van het Coniite
na en herinnerde aan de meeting van Zon
dag j.i.
Het Comité meende, dat, nu het gevaar
voor oorlog geweken was, wel feest mocht
worden gevierd. Er was cdn "circtilairc ge
weest om zulk een feest te doen houden op
Zaterdag of Zondag. Deze dagen achtte het
Comité niet geschikt en toen werd gekozen
Donderdag 28 November. En toen wij, zei de
heer Baart, gisteren op het stadhuis kwamen,
ontmoetten wij de heeren Ringersen Gorter,
die eenzelfde boodschap hadden gedaan als
wij wilden doen. Wij waren toen wel een
beetje teleurgesteld, maar nemen 't dien hee
ren allerminst kwalijk. Wij willen samenwer
ken met hen, wij willen orde en gezag en dus
ook in dezen geen verdei Idheid. Snr. geloofde
dat allen, leden van het Comité oi niet, geza
men lijk feest kunnen vieren als burgers van
Alkmaar.! v
Spr. stelde nu voor, dat afgevaardigden der
vertegenwoordigde vereenigingen samen een
hier
ant-
voor
No-
feestcomlté zouden vormen.
De heer Room vroeg of de Koningin
ook kwam, waarop ae heer Ringers
wöordde, dat dit niet zeker is.
De burgemeester merkte op, dat het
de hand ligt. dat de Koningin den 28en
vcmbcr den dienst in de kerk in de Residentie
bijwoont. Maar gevraagd kan worden of zij
nog eenS hiet somt om de hulde van Alk
maar's burgerij in ontvangst te nemen.
De heer J. P. Bosman, voorzitter van Alc-
maria, was aangenaam getroffen door de
groöte opkomst Toch gevoelde hij een kleine
teleurstelling. Hij had n 1. gedacht, dat er
G. RIPPING.
daarover nog overleg moet worden gepleegd,
vond hij dit een op de lange baan schuiven
der zaak. Spr. hoopte, dat hedenavond nog
IVVffiPVPIIVMpilpHVHHBHiHna
een programma mocht worden samengesteld
anders was het succes van dit avond slechts
DE 28 NOVEMBER.
Op initiatief van de Ontzetvereeniging was
er gisterenavond in „Het Wapen van Heems
kerk een bijeenkomst van vertegenwoordi
gers van verschillende vereenigingöu, ter be
spreking van de wijze waaróp na afloop der
L-ai-i.1 iiniechtn lieden de 28 November
mager, Hoewel de eenheid was beklonken
Spr. wilde niet graag een optocht als van
8 October hebben. Dien hebben we al zoo
vaak gezien en hoe mooi die ook mag wezen,
spr. wilde toch nog wat anders. Een optocht
vulde den dag niet en was niet VOOi iedereen.
Alcinaria wilde dat in de eerste plaats zou
worden gedacht aan de schoolkinderen, die
gul moeten worden onthaald, .zoodat zij op
later leeftijd zich de vreugde over het einde
van den oorlog nog herinneren; en dan aan
de arbeidende bevolking, die zich voorzekei
veel feestjes heeft moeten ontzeggen in deze
oorlogsjaren. In verschillende zalen kunnen
feestprogramma's worden samengesteld, er
zijn zangers genoeg en ook wel lui om voor
te dragen. Spr. zou gratis consumptie be
schikbaar willen stellen, uitgezonderd ster
ken drank. Daarvoor is vécl geld noodig,
maar spr. was er reeds op uit geweest om
gelden bijeen te krijgen en had al ongeveer
ƒ.2200 toegezegd gekregen. Hij las dc mtec-
keningen voor, en we hoorden zelfs een be
«vaardigden van alle vereenigingen samen
komen (van ieder één) om de thans ter tatel
te brengen voorstellen te bespreken.
De lieer Trijbetz meende, dat de Ontzetver
eeniging en het Comité van Orde en Gezag
het hootdcomité moesiea vormen, dat dan suo
comité's aanwijzen.
De heer Ringers deelde onder applaus me
de, dat de vertegenwoordigers van „Pacivo-
lo" er in hadden toegestemd hunne vergade-
ring uit te stellen en bracht hun daaivoor
dank
Verder stelde hij In het licht, dat eerder dan
Maandagavond moest worden vergaderd Hij
vroeg of het de instemming der vergadern»
had, dat de besturen der Ontzetvereeniging
en van het meergenoemde Comité als groo.
feestcomité de zaak verder regelen.
Uit de vergadering kwam het voorstel om
ook den heer Bosman aan dit comité toe te
voegen, waarop de heer Ringers zei, dat
daarover al gedacht werd.
Een andei aanwezige wilde het heole be
stuur van Alcinaria aan liet hoofdcomitc toe-
Voegen,
De heer Baart waarschuwde voor te uitvoe
rige besprekingen. Dat zou de vergadering
slechts rekken en het nemen van besluiten
niet bespoedigen.
De heer Ohlen meende, dat het ze?r natuur
lijk wifs, dai de luvi Bosman in het feestco
mité kwam. Hij wilde echter gaarne, dat het
bestuur van Alcinaria zitting nam.
Voorts deelde hij mede, dat aanwezig wa
ren vertegenwoordigers van 27 vereenigingen
plus de burgemeester namens het gemeentebe-
'"dc heer Lewijt wilde ook mevr. Hanegraaf
aan het comité toevoegen, omdat zij immers
ook liet initiatief nam voor feestviering.
De heer Ringers antwoordde dat reeds he
plan bestynd haar daarvoor uit te noodigeu
De voorzitter sprak er zijn voldoening ovei
uit, dat het'reeds was gekórtien tot vorming
van een hooidconnte. Spr. noopte, dat bij den
optocilt alle vereenigingen hun vaandel zou-
uui meenemen en bij geineke daarvan den op
tocht zouden sieren met üranic en Rood, w u
en Blauw, de kleuren, die weergeven get sym-
loogv. iarvo.li ledci Neuei landt
noopte dan die kleuren ook zoudeu wappeien
van elk huis.
Een dei aanwezige dames gaf in ovefwc
ging den kinderen niet alleen leest te bereiden
maai ooK iieii oezig Le houueu, weikeu wenk
ite voorzitter beiuolde tu üankbaie ovctwe-
verklaren kan.
hij die goed rondziet, ontdekt, dat wij le
ven in een wereld van wetten, zoowel bij de
planten, dieren, als de iiemetlictiainen. Wij
leven in een heelal van wet en de weten
schapsman pvorsciit verder, omdat hij zoo-,
veei uingen ziet, die hij met verklaren kan.
Het onderzoek waarom ze er zijn, mag
dat niet gerangschikt worden onder weten-
C\vu kunnen, werkende in de stof en ons
tot de stoi bepalende, met verklaren, hoe de
dingen zoo zijn. Men tjlijft oorzaken zoeken
de en dan zoo zoekende, door een heiligen
drang aangespoord om te willen weten,
klinkt er een woord in het nieuwe testament,
net woord van Christus „zoek eerst het ko
ninkrijk üocis en al het anutre zal u toege
worpen women.Is dit vage ook wetensenap-
pelijk, vraagt spr., zouden wij dan de dingen
weien die. wij nu niet weten?
De vraag komt dan, hoe moet dat Konink
rijk Gods gezocht worden en het antwoord
daarop 18 „het is bmhtn in u."
W ij kunnen dat ontkennen, maar iets te
ontkennen, waarvan wij niets weten, is on
wetenschappelijk.
Zij die in het diepste van hun hart zijn
doorgedrongen, vonden, dat hoe diepei -zij
schouwden in zich zelt, hoe dieper zij
schouwden lil al wat leeft,«Zij kregen, zich
naar binnen keerende, dieper inzicht en kwa
men dieper in aanraking met al wat leeft
zende anderen wordt waargenomen.
m ue meeste gevallen wordt over Ood ge
sproken op geiooi eu gezag.
1 iet ziui baseeren op .nelswaarnemingen
is euiter ook ouwetousuiappeiyu. Ue men
suren van „de Miüdaguuogie gebruiken te
iOtseioos de Wooruui oueinuigneid en
eeuwigneid. in de wetenschap kunnen wy
niet uoven ruimte en tyd uit.
öpr. meent ook dat Godloochening met
weicuscnappelyk houdbaar is, maar om daar
naast te i.cweren, dat het aahhemea van
mod .wel wetenschappelijk is, hestrydt spr.
eveneens, ornaat Uoa met anders te consta-
teeren is, uau met subjectieve waarueuuugs-
veruioguis, uie uiet controleerbaar zyu voor
auaeien. net is best mogelijk, dat de ziel van
ii.il anaei meyprtzichugnad is geslagen J
keer velen missen aé innerlijke waarneming.
Ue uoülooeneuaars zyn met zoo siecnt, zij
meeuen het 0 zoo goed. Juist omdat iedere
uoaswaamennng berust op suojetueve
waarneming, moest men zich wachten Gods
waarneming aan anderen kenuaar te maken.
liet groote leed in ae wereld gebracht, is
een gevolg van net reit, dat men aan anüeien
kiju godsuienst wil opleggen eir gezegd heelt,
w ie net met waarueenii /.ooais ik, moet maaf
verbrand worden 01 outiiooid.
De uodloouieuaar keelt zich allereerst te
gen het geloot in een persoonlijk God.
Als de meuschen God opvatten als de heer
de Boer zou het wei heter gaan.
Zou
drag van 500 noemen, geteekend door de
;Alkm. Ijzergieterij. Wi^ noiteerden verder
(biddag) op waardige wijze in feeststemming
kan worden doorgebracht.
De heer F. H. Rmgers Sr. opende de bijeen
komst met een herinnering aan het stuiten
van den wapenstilstand op 11 November. Al
heeft ons vaderlahd niet geleden door den
oorlog, toch werden de jongens getrokken uit
het ouderlijk huis naar een omgeving, waar
zij niet thuis behoorden. Wij hebben hen met
bewondering gadegeslagen, want wij zijn
anti-militairen. Vandaar een kreet van vreug
de toen aan den oorlog een einde kwam.
Maar helaas, een kleine minderheid dreigde
ons te ontnemen waarvoor wij zoo lang han
den gewaakt. Gbddank, het volk scliaaide
zich om den troon der Koningin, om te be
houden de democratische legeeiuig.
Wij hebben ons afgevraagd of het nu met
de tiid was tot feestvieren.
Als voorzitter van de Ontzetvereeniging
deelde spreker mede, dat die vereniging op
aandringen van veien deze bijeenkomst had
uitgeschreven, hoewel dat eigenlijk met noo-
dig was, daar de Ontzetvereeniging het hoog-
noteerden
nog o.a. 100 van spr., 100 van den burge
meester en 75 van mevr. Hanegraaf. Spr.
de voorzitter
aing te zuilen nemen.
Üe hoer 1 hjbciz vond, dat het goed
zijn te pogen, üa'i «uie kerkelijke pieditigiie-
üuii op eui ujd Wtiuen geUOJiikn. Dn mei Het
oog op liet telt, dat de klok züJ woideii ge-
mid. Het klokgelui zou dan gelden voor aile
kerkelijke bijeenkomsten.
De heer Rmgers vond het met wenscheujk
op dii gebied eenigen drang uit te oclciien,
iioewd net idee zal worden overwogen en iuj
de bedoeling vau den heer Trijbetz op prijs
De heer Visser merkte op, dat hot zoo moei
lijk is bij de leesten consumptie beschikbaar te
siCiien. Wanneer zijn cacaofabriek diaanle,
zou hij een flinke hoeveelheid cacaopoeder
oeschikbaar stellen, maar nu zij dit jaar me
werkt, kon hij dit uiet. Toch wil hij tlians
wel ten 15 kno. cacaopoeder beschikbaar stel-
muestcr en 75 van mevr. nanegrmti. oui. huupte dat veie anderen hunue pani-
meende. dat er nog wel meer gelden voor diU ^^^JXlioe gering ook, zulien al-
doel bijeen kunnen komen. (Daverend ap-cuuere voouaoeu,
13 De^heer Ringers noemde deze medcdeeling
Zeer verblijdend. Spr. verontschuldigde zich
dat er nog geen programma was samenge
steld. Dit kwam door den spoed waarmee een
en ander moest gebeuren.
De heer G. Cloeck deelde mede, dat, als de
Jannen van den heer Bosman doorgaan, de
oninklijke rederijkerskamer „Bilderdijk zich
beschikbaar stelt om kosteloos een uitvoe-
1 ing van Groothandelaar" te geven in d<
Harmonie, in de zaal, d'e 600 menschen kan
bevatten.
Di- heer Ringers dankte voor deze toezeg
ging. Hij wist dat hct'comité van uitvoering
hard zal moeten werken, maar met zooveel
enthousiasme voor oogen als thans ts consul
teeren valt, zal het zeker niet daartegen op-
""be'heer Ohlen bepleitte de wenschejijkheid
van ondersciieidingsieekuis voor de versetnl-
,ende vereenigingen, die aan den optocht
deelnemen. Er limei leven van dezen optocht
ue'üèer Ringqs deelde nog mede, dat de
stedelijke muziek beschikbaar is en dat de ge-
meerite aire kosten op zrcil .neemt.
Zij deelden mede, dat wij gevonden hebben
en die dingen gavtn een oplossing van vele
levensraadselen en men kan daar de scnou-
ders voor ophalen, maar dan is men geen
wétenschapsman, want hij die weten wil,
moet van alle middelen gebruik willen ma
ken en uiet beperkt blijven.
Andereu die van de resultaten hoorden,
namen het aan als hypothesen en gelooiden
In de dingen zooals de wetenschapsman in
zijn hypothesen gelooft.
Zij ontdekten de eenheid van al wat leeft.
Zij vergaten, diep doordringende in zich
zeil, zich zelf als persoonlijkheid.
- Zij gingen op in het groote leven, wat ae
ziel is van alles.
Zij naderden het innige leven, dat de kern
is vau al wat leeft.
Die groote wet die zij vonden Is „anderen
dienen." Zij leefden zich als kleine peraoon-
lijkhcdon vi lten en voelden /tcli zeil als
Srtui;;, dat gebruikt mont wofden.
Dienst aan de mohschheid werd hun waent
woord.
Wij kunnen dat groote een naam geven en
het God noemen, oiscnoou deze naam dik
wijls misbruikt is, omdat de menschen zich
zoo weinig gekruisigd hebben.
Met de vermogens van de ziel en de geest
kan men waarnemen wat werkelijkheid wordt
Wie daaraan twijlelt, moet het nagaan.
Dan wordt het waarlijk dat zijn woord
„dienst" is aan liet Goddelijke.
De vraag, welke godsdienst, -doet er niet
toe. Het innerlijke van eiken godsdienst m
Uetzelide en wil gelooven, waardoor uien tot
weten komt.
liet le gebod is: „Heb God lief bovenal
en het 2e „Heb Uw naaste lief als u zeil.
Handel daar maar naar, en kibbel er niet
over welken godsdienst, daardoor zult gij tot
het wetenschappelijke komen cn daar dooi
komt men tot liet punt dat de Godsdienst
door de wetenschap gehandhaafd woidt.
Ze zijn tenslotte een eu godloochcmug *.a
dus wetenschappelijk niet houdbaar.
God is overai te vinden en voor de weten-
schappelijke onderzoeker wel het allereeist,
als Inj zich maar niet tot de stof beperkt.
Men behoeit niet te ineenen, dat er m den
godsdienst een zeker gevaar schuilt.
u i iptisrliao en Godsdienst vullen elkander
Snr. sloot met een woord van dank aan cle
goed
aanwezigen en met het uitspi eken van de
zien.
De heer L. Trijbetz was ook van
mcening
houden der
voert
geschiedenis- m
eweest, dat er iéts moest gebeuren» en had
haar vaandel 1 aaarom> om icder ie bereiken onder het pscu-
haar vaandel floniem Patriot in de courant iets geschreven
Fr 7iin 7oi snr.. erootsche plannen ter
hoop op een goede feeststemming en
wéér op 28 November.
DE" MIDDAGHOOGTE.
Gisteravond, half acht, werd er in net ge
bouw „de Unie" in een doof/„de Middag
hoogte' uitgeschreven vergadering eeirteh t
gevoerd over het onderwerp „ls Godlooche
ning wetenschappelijk houdbaar
L>e ijggf u. W. M. Ururct uit Amsterdam
plaatste zich op het vrijdenkers-standpunt,
terwijl de heer de Boer het standpunt van
„de .Middaghoogte", „de Godsdienst ge-
Wetenschap en Godsdienst
Men moet zich stellen op het ruime stand
punt dat men beide wegen wil, dan vindt men
God overal
De lieer Uzuret hierna het woord beko
mende, begon niet te verklaren, dat hij geen
dogmatisch Godloochenaar was en niet be-
liet heelal wordt juist in de war gegooid,
omdat de meesteu God als een persoonlyk
God opvatten.
De mensch heeft de natuurwetten afgeleid
van de natuur, maar alles geschiedt met re
gelmatig, omdat daarvoor wetteji gemaakt
zijn. Wij kleine menschen hebben slccnts een
klein hoekje van liet heelal waargenomen en
eeuige cmers óp papier gezet en zeggen nu
„dat is üe natuurwet." Wij weten ecuter met
of die overal geldt in het heelal. 5pr. oor
deelde, dat de cemge wet die bestond was de
noodzakelijkheid.
Ue lieer de Boer hierop weder het woord
bekomende, oordeelde, dut de lieer bzuiet al-
leen datgene aanneemt wat men hem bewy-
i /.cn kan en dat was zyn recht. Gok spr. staat
ip dat standpunt en daarom hoort de heet
uzuret ook by hem.
bpr. komt er echter tegenop, dat de ziel
kundige waarnemingen suujeetief zyn en dus
uiet kunnen dienen als bewys aan anderen,
ue werkuig van de vermogens van de ziel en
üe geest zyn wel controleerbaar, evengoed
als eenwiskundig vraagstuk, maar men
moet daarvoor de vermogens gebruiken, dre
dit mogelijk maken.
Wanneer de debatter zich daarin ontwik
kelt, dan zal hij, om iets te noemen, met zijn
zielkundige vermogens ook waarnemingen
kunnen doen over den levenstoestand na den
dood.
Deze waarnemingen kunnen op dezelide
wijze als de wetensuiap gewoon is te doen,
worden gecontroleerd.
Vvauuecr wy in aanraking komen met het
ijle,' het' meer innerlijke, dan komt men tot de
conclusie, dat men waarneemt in den vollen
zin van liet woord, liet voorbeeld van de
loodlyu van debatter vond spr. mmder juist,
/.oowcl de Europeaan als ue uluuee^ weet,
aai dit de lyn is van een willekeurig punt
naar net miuuelpunl van de aarde.
öpr. nad meer gesproken over liet godde
lijke leven eu uatgeue wat men God zou kuu-
ucü noemen, maar zeker niet over het aller
hoogste, dat voor ons oubereikuaar biyit „de
absolute ood ot' datgene wat m ons lecit,
wat is in de openbaring ai voor een aeel bo
ven ue opeuuarmg.
Uat gouueujke is niet te bereiken, omdat
net ouemuig is.
onnscus leert dat wij volmaakt moeten
worueu, gelijk den vader in den nemel vol
maakt 1S. ..ju
i iet stijgen boven tijd en ruimte oordeelde
spr.' wei mogelijk.
lijd en ruimte zijn beperkingen van ons
bewustzijn, maar bestaan uiet. uat wij onze
iviai zou daar zeker op terugkomen, als men
uieper in zien zelve doordrong.
ue heer Uzuret hierna het woord beko
mende, oordeelde het juist, dat er geen tijd
ert j Fr ziin zei spr, grootsche plannen tcf „de Middagnoogie „ue Yuuou'"'^
'SSLSÏÏS sprnke gebracht nu m«nde hMat het |e uandhMfeI doorde «te^ap, verfi
steld n 1 een optocht van alle vereenigingen
met vaandels en banieren naar het huis van
den vertegenwoordiger der Koningin alhier,
den burgemeester.
Ue Gntzetvereeniging was echter niet ae
eenige corporatie, die feest wenschte, wan
verlof voor den optocht gevraagd hebbende,
zei spreker, ontmoetten wij den voorzitter
van net Comité van Órde en Gezag, die op
weg was eenzelfde verzoek te doen. Spreker
maakte er verder gewag van, dat ook een
dame had gevraag! oi /r geen <fccst behoorde
aat zou ziin, als eerst Maandagavond een te
benoemen feestcommissiè zou bijeenkomen.
:t comité niet van
De heer Baart zei, dat het
plan was geweest- het fees! zoo grootsch op
te zetten Wij hadden plannen voor een op
lacht, voordrachten in café's en concerten.
Maar nu de plannen grooter worden, stelde
hij voor de vergadering der feestcommissie
beden Zaterdagavond te houden.
Een lid^van de handelsschoolvercenigmg
„Pacivolo" wees op de lezing van jhr. Jan
Feith, die al eens was uitgesteld en nu op 28
Nmipmtipr was beiraald. Thans zijn de plaat
dat
Gisier (Vnjdag)morgen was m een 1Jjeen -f'erkocllt_ spr. stelde daarofn voor,
komst met het genoemd Comité b s Bilderdijk" zijne uitvoering dién dag zal ge-
een gezamenlijke feestviering op den vastg mjddagj Qpdat t0?h de kzing) die
De burgemeester, thans het woord nemen
de stelde er prijs op den naam der door den
heer Ringers aangeduide dame te noemen, het
was mevr. Hanegraaf. Zij was de eerste die
over een feestviering met hem sprak. Daarop
verschenen de heeren Rmgers en Nanncs Gor
ter en vérvolgens de heeren Baart en Vonk
namens hct€omité voor Orde en Gezag
Deze waren eeff weinig teleurgesteld, dat ei
reeds vóór hen waren geweest. Spr. had hen
verzocht daar niet meer aan te denken, allen
moesten de handen ineen slaan om waauhg
feest te vieren. Spr. wenschte te constatcercn
ook in de groote zaal van de Harmonie zal
zijn, kan doorgaan.
De heer Ringers mefende dat gevraagd
moest worden de lezing nogmaals uit te stel
len, onffrat zij toch moet wijken voor een be
lang van geheel Alkmaar.
De heer Gorter stelde zich beschikbaar om
den heer l ei-til te verzoeken te berusten in uil-
stel
De heer W. van Vuure gaf wenken inzake
het verkrijgen van het noodige geld.
Ds. Swart, die dit op zich genomen had,
was 'verhinderd, waarom de heer de Boer
diens taak op zich had genomen.
De vergadering was ditmaal, in tegen
stelling met andere vergaderingen van „de
Middaghoogte" niet druk bezocht.
De voorzitter, de heer Grundlehner, ver
klaarde, dat de voorzittey en de vice-voorzit-
ter, Ds. West ra en Ds. Makkink, verhinderd
waren de vergadering te leiden.
Spr. wees er op,- dat de vergadering een
strijdvergadering was. Het zou echter een
broederstrijd zijn.
Iedere spreker zou 35 minuten voor een
inleiding krijgen, waarna aan ieder 15 mi
nuten voor debat gegeven zou worden.
De heer de Boer meende, dat in de eerste
plaats moest worden uitgemaakt wat men on
der wetenschap verstaat. c
Is wetenschap alleen het tastbare? spr.
vindt van niet, men heeft dan alleen maar
met een klein deel van de wetenschap te ma
ken. Wetenschap i<s zoeken naar hetgeen ge
weten kan worden en men moet dit op alle
wijzen te weten zien te komen.
Men moet niet zijn als een zeker dokter,
die, nadat- een patient onder
een
dat hij «een voorkeur gaf aan een tf a p V( ur dat doel vóór-de landbouwfces
nartii. Een feest kan alleen slagen,als allen lieijei voor dat doei v 8leeds
De heeTj/W. Tmfnk° ^dersteund^ het j be«i afgezH ^^^teftliéh zè£?
maar zoo gehouden en desondanks van mag-
idee van den heer van Vuure en beval aan, be
daar al vele malen bij ingedeeld.
Ds. de 1 lartog had spr .ook reeds bij „cle
Middaghoogte" gevoegd-en eeh >oops„;ezmd
predikant, met wien spr. debatteerde, had.
Hem gezegd, dat hij bij hem beliooide. Spr.
behoorde echter nergens toe en nam een zoo
neutraal mogelijk standpunt in en wel zoo
alsof het hem niet aangaat.
Om elkander te begrijpen, moet men ook
eens op het- standpunt van den tegenstander
gaan staan en dan constateert men, dat men
liet wel eens is, als men het maar over de
woorden eens is.
Wat de vorige spr. wetenschap noemde,
daarmee was spr. het niet eens.
Het materialisme staat niet meer op de
stof -theorie.
De stof is niet meer. Er is alleen maar ge
beuren.
De atomen, waarvan men vroeger meende,
dat ze ondeelbaar waren, zijn nu zoo iets als
zonnestelsels gebleken. Er zijn geen atomen
maar er is kracht en wat kracht is kan niet
begrepen worden.
De materialisten zijn geen stofslaven. Ook
zij zeggen er is geen stof, maar meenen dat
er alleen maar wat gebeurt.
Het niet wetenschappelijke m de wijze van
doen van den vorigen spr. zit hem in het met
subjectieve, het niet controleerbare.
Wanneer ik honger heb, zeide spr., dan is
dat voor mij een wetenschap, maar voor u is
dat geloof.1'
J och zou het wel goed zijn, als de honger
van aen ander gevoeld werd dan zouden de
christenen wel eens volgens Christus gaan
handelen.
De heer' de Boer had God in zijn naaste
nevonden. Voor hem is dat wetenschap, maat
partij. Een
die voelen voor het Oranjehuis,
eensgezind
^Het1Sgemeentebestuur wenschte een feest
voor ieder zonder onderscheid. Aan het per
soneel der gemeente zal zooveel mogelijk
vrij worden gegeven met behoud van loon.
De kerkklokken zullen geluid worden, ïpts
wat alleen bij hooge uitzondering geschiedt.
Het stedelijk muziekkorps biedt een concert
aan, de gemeente steH de leden schadeloos.
Den heer Creveld zal worden verzocht lu
carillon dien dag te bespélen als op andere
^DeS'Ringers bracht den burgemeester
dank voor deze toezeggingen en deelde mede
ten gebruikt, ook de personen, die het steeds
voor die feesten doen, te verzoeken thans met
die lijsten rond te gaan. 0
De heer J. Lind verzocht den heer Bosman
zelve door te gaan met het verzamelen van
inteekeningen, dan zal zeker de opbi engst
ërDet(heer Trijbetz stelde voor het bestuur
van de Ontzetvereeniging en van het Comité
voor Orde cn Gezag te machtigen de zaak
verder te behandelen.
De lieer Ohlen deelde mede, dat de Ontzet
vereeniging had gemeend dat er uit het mie -
den dezer vergadering een groot com
moest worden samengesteld, dat alle mede
werkende vereenigingen vertegenwoordigt.
en ruimte is, maar juist daarom kan meu
ach er niet boven verhelten.
/.oolang spr. geai bewijzen heeft, heeft hij
aau de indrukken vau anderen over het niet
eindige niets. De waarneming en de oploi-
sing van problemen zijn twee zaken. De
waarnemingen over Gocl, voor zoover die
zijn geboekt, zijn verre van eensluidend en
daarom is hét woord gevonden dat de mensch
God schiep naar zijn beeld.
Ieder kan God slechts voor zich zelf Jcen-
nen en iéders opvatting is subjectief.
Zooals het gaat met het stoffelijke, zoo
gaat het ook met het geestelijke. Wanneer
spr. de waarnemingen van verschillende per
sonen over God vergelijkt, dan loopen ze uit
elkander en wel zoo zeer, dat de menschen
elkander daarover honderde jaren hebben uit
gemoord en nog zijn de menschen het er niet
over eens.
Het wordt tijd dat wij het eens worden dat-
wij het er nooit eens over zullen worden.
Als het zoover komt, dan zullen de men
schen elkander beter leeren waardeeren en
kunnen wij in de praktijk door samenwerking
tot een prettige, goede samenleving komen.
De heer Grundlehner sprak hierop toepas
selijke woorden van dank en sloot de verga
dering
netisme niets wilde weten.
Het kwam spr. voor, dat, om iets te noe
men telepathie ook tot de wetenschap be
hoort. Wij staan in deze wereld tegenover
een aantal dingen, die wij trachten te ken
nen en zegt men „er is niets dan sjot dan
legt men de wetenschap een beperking op en
spreker wil dit- niet. Spr. meent, dat er din
gen zijn, die geweten en onderzocht kunnen
worden, zij het dan niet met de zintuigen of
met instrumenten.
Het is mogelijk, dat ons bewustzijn tegen
over ten hooger bewustzijn beperkt is en ons
inzicht kan wel eens hoogst gebrekkig zijn
Spr. zou wetenschap „inzicht krijgen wil
len noemen.
De ware wetenschapsman zoekt naar een
verklaring der dingen en wetten die hij niet
voor spr. niet, omdat hij niet kan controleeren
of de heer de Boer zich niet vergiste.
Spr. ontkent niet, dat de mensch nog an
dere vermogens om waar te nemen heeft dan
de stoffelijke, maar begrimt niet, dat men
aan dien anderen zoon waarde hecht. Men
kan het positieve van uiterlijke waarnemin
gen wel vaststellen. Een Europeaan meent
dat de loodlijn de verticale lijn is, maar een
Chinees meent het ook en toch loopen de lij
nen van beiden niet parallel, omdat zij bei
den het middelpunt van de aarde zoeken.
De waarneming van een ander, die op
grond van innerlijke waarneming tot het be
sluit is gekomen dat God bestaat, is een
subjectieve waarneminger bestaat geen mid
del ter wereld om dat te controleeral. I let-
geen de heer de Boer onder God verstaat, is
een groot onderscheid met hetgeen door dui-
(Buiten verantwotrdelijkheid van de Redactie.
De tpnatne in deze rubriek bewijst geenszins
dal de Redactie er mede instemt.)
1
Alkmaar, 23 Nov. '18.
M. de Redacteur.
Oplossing Raadsel van gisteravond.
De distributie heeft tante Betje een leelijk
kooltje gestoofd. Er is echter raad!
De regeering verstrekt ook nog distributie-
vrije roode'en witte kool 7 cent per kilo.
Eén hiervan is voor langen tijd genoeg, kost
niet zoo duur en tante Betje heeft een kooltje
in hapr stoof.
Dankend voor de plaatsruimte.
A. R. Z.
(Wij gelooven niet, dat de bewuste tante
Betje op dergelijke oplossingen "bijzonder ge
steld zal zijn. De inzender heeft blijkbaar
weinig gevoel vour een oude blinde vrouw,
die in deze vorstdagen de zoo noodige warm
te niet ontberen kan.
He. *76.
1*18.
zcjjd.
I>« Hnrgeuu<ealer t»u A I K ui a r
br«-it£i Ier kwuiiin *au
bemluu, «lal «l« uUk«or!i»g «Ier ver-
Koe«ltnge», loo|»en«le o*e« Hel IU«»-
«ak van 10 Nov. lol en niet 26 Noveiu-
(,<r, lal plaat» liekOeu ten l»ta«l-
liiil/.e op l>lu»«iag 20 NVvember a
voor Booveel «le LAN WM LLH eu den
LAN UsTWHM betrelt van 2—34
«ii voor iu«teel «le M I I.I T1 L aangaat
van S J4J a a r vooriu l«l«lag».
Alkmaar, 23 Nov. 1918. -
De Burgemeester voornoemd,
«fidrlei
,t im an»- nvtfvwAa ,-i A
i «1 li»-». triAii hprr
Vwll ill VA vl A '*«lv4 O 7 1 1*11 1
I 1 I I I 1 I'M 1 tl
.11U111C101V1 4/
ieesi ic vitrei.. j I L.,iVp i-.pt- ryebruik van de lijsten die dé heer
UC JIWI J. w IVUIIU1.
,1 umlrH 1-1 niA+ Won mnlrn e.PTGll
1| ill