yan
JK
PETROLEUMKAARTEN.
Uitrei&ing Broodkaarten.
StacUuieuw»
Tot ia ontvaugstaame der bovengenoem
de kaarten worden de houders van legitim»-
tienummers verzocht zich DINSDAG 4 FE
BRUARI, VAN HALF VIJF TOT ZEVEN
UUR te vervoegen aan een der onderstaande
scholen en wel houders van legitimatienum-
mers
501—1000 DINSDAG aan dé Keetkolk,
hoofd der school de heer J. Franssen.
15012000 DINSDAG aan de Brillensieeg,
hoofd der school de heer F. J. Aukes.
25013000 DINSDAG aan de Nieuwe-
sloct, hoofd der school de heer J. Zwarte-
veen.
35014000 DINSDAG aan de Nieuwe-
sloot hoofd der school de heer A. Wijn.
45015000 DINSDAG aan de Snaarmana-
laan, hoofd der school de heer J. Eits.
55016000 DINSDAG aan den Konings
weg, hoofd der school de heer P. Schipper.
6001 en daarboven WOENSDAG van
TWEE TOT VIJF UUR, aan den Konings
weg, hoofd der school de heer P. Schipper.
Het publiek wordt er beleefd op attent ge
maakt op de aangewezen datum en uren
vengenoemde kaarten af te halen of te doen
afhalen en bij «ontvangst goed na te zien«f de
juiste hoeveelheid waarop zij recht hebben
ontvangen, aangezien abuizen voor rekening
der ontvangers zijn ei later niet meer kunnen
worden hersteld.
Tevens kunnen de veranderingen van
broodsoort voor de volgende periode worden
opgegeven.
Aan het Distributiebedrijf worden geen
kaarten afgegeven.
De Waarn. Directeur
van het Distributiebedrijf,
C. H. SCHNEIDERS.
De Waarn. Directeur van het Distributie-
bedrijf deelt mede. dat PETROLEUM-
DISTRIBUTIEKAARTEN ZULLEN WOR
DEN UITGEREIKT voor:
a. hoofden van gezinnen., die in het door dat
gezin bewoonde perceel of perceelgedeelte
noch eenig gas noch electriciteit voor ver-
lichtingsdoeleindeu kunnen bezigen,
niet zelve oorzaak zijn geweest, dat
van overheidswege van bedoeld gebruik
zijn uitgesloten;
b. schippers, die op schepen1 wonen en voor
kunstlicht noch eenig gas noch electriciteit
kunnen bezigen.
Het verzoek om voor UITREIKING VAN
EEN PETROLEUMDISTRIBUTIE-
KAART IN AANMERKING TE KOMEN,
moet door belanghebbenden schriftelijk ge
richt wérdén tot het Distributiebedrijf
Paardênmarkt, alhier, met opgaaf waar hij
woonachtig of gedomicilieerd is en onder op
gave van zijn gewonen leverancier. De schip
pers behoeven ae leveranciers niet op te geven
Later zal nog worden békend gemaakt,
wanneer petroleum beschikbaar wordt gesteld
De Waarn. Directeur voornoemd,
C. H. SCHNEIDERS.
en
zij
De Waarn. Directeur van het Distributie-1
bedrijf maakt bekend dat van de Rijikskleedimg
die op het oogênblik is uitverkocht; nieuwe J
voorraad is aangevraagd.
De Waar#. Directeur voornoemd,
C. H. SCHNEIDERS.
AFSCHEID VAN DEN REGEERINGS-
COMMISSARIS VAN NOORD-HOLLAND
Vrijdag had het geheele ambtenaarsperso-
neel van het bureau van den regeeringscom-
missaris zich vereenigd om afscheid te nemen
van hun vertrekkenden chef, den heer W. F.
G L. Driessefl, regeeringscommisSaris, belast
niet de rijksgraanverzameling in Noord-Hol
land.
Een der hoofdambtenaren huldigde den
heer Driessen en zegde hem dank voor de
aangename .samenwerking met zijn personeel.
Hierop werd den scheidenden chel een sou
venir aangeboden, bestaande uit twee club
fauteuils, vergezeld van een albüm, waarin de
namen en foto's van de geters.
De heer Driessen dankte met een enkel
woord voor de aangtename samenwerking en
het zoo practisch geschenk.
DE COMMISSIE VAN ADVIES
INZAKE RIJWIELBANDEN.
De heer S. Bossen, te Hillegom, heeft aan
den minister van landbouw een schrijven ge
zonden, waarin hij mededeelt, dat hij niet lan
ger zitting kan nemen Ln de commissie van
alvies inzake rijwielbanden, daar zijn advie
zen worden genegeerd, terwijl de heer K. I.
de Vries, directeur van het rijkskantoor voor
rubber zijn persoon, in zijn kwaliteit van
voorzitter van den Bond van rijwielherstel
lers en handelaren in Nederland, bij de leden
van dien bond verdacht maakt. De overtui
ging van den heer Bossen is, dat het rijkskan
toor de belangen van den détailhandel niet
zoo heeft behartigd als wenscheiijlc was ge
weest en het thans ingevoerde distributie
systeem niet die resultaten kan opleveren
welke daarvan mogen worden verwacht.
ENGELSCH SPEK.
In een verslag, diat de commissie voor
voedselregéling bij den gemeenteraad van.
Deptford heeft ingediend, deelt die commis
sie mede, dat zij antwoord heeft ontvangen
op haar mededeeling aan'het ministerie van'
levensmiddelen „over hét vette, onverkoop
bare spek, dat in den laatsten tijd in de wiite.
kela zoozeer de aandacht heeft getrokken"
Het antwoord van het ministerie behelsde,
dat er maatregelen waren getroffen „voor
den uitvoer van deze soort van spek naar een
ander land".
HOE KEEK MINISTER KöNIO?
Naar de Kameroverzichtschrijver van de
Haagsche <N. Ct. deed1 uitkomen, nam bij de
behandding der motie-Dekker over de zede
lijkheid van de spoorweglectuur Zijn Excel
lentie een houding aan, alsof de debatten
over deze motie zijm koude kleeren niet raak
ten en wees hij de, hem door den voorzitter
naar gewoonte geboden gelegenheid, om het
standpunt der Regeering tegenover de motie
uiteen te zetten, onverschillig van de hand.
Het Handelsblad constateerde bij hem een
What's Hecut'a to-me-gezidht.
Volgens de Telegraaf zat de minister te
kijken of hij het in Maastricht hoorde donde
ren tan volgens de Nieuwe Rotterdamache Cou
rant xaè minister er bij met hst gezicht
va« ses dm w&ïmmm, fe mm#
lea, wélke diva van tea aantal eonnnnreerm*
de zangeressen de mooiste aèta heeft
HET IJS.
bewering, als zou tetï gevolge va» hét
verblijf van dea ex-keizer te Amerongen gees
gelegenheid1 gegeven werden om op dè kasteel-
gracht*» schaatsen te rijde», is gelogenstraft.
De inwoners van Amerccgéa zwieren reeds
naar hartelust op dé gracht, echter niet zon
der strenge bewaking van de rijtevddwacht,
opdat niemand een voet op de plaats binnen
de 'grachten zal zetten. Vreemdelingen mogen
niet toegelaten worden. Zij werden verwijderd
door een daartoe gemachtigd beambte, ken
baar aan een1 Witten band om den arm. Het
publiek kan thans^van het ijs af den ex-keizer
met de grafelijke familie op de plaats ziea
wandelen.
In Noord-Holland boven het IJ it de ge
wone scheepvaart gestremd.
Het ijs in de Haarlemmermeer is onbetrouw
baar. De stoomgemalen zijn nog voortdurend
in werking.
In de próv. Groningen is dè scheepvaart
gestremd. De marktschepen zijn Vrijdag niet
aangekomen. Overal wordt druk op schaatsen
gereden.
De poot- «i vaerdieaat Stavoren.Enk-
huizen is gestaakt.
DE GESTRANDE PÏAVE.
Reuter seiaf uit Londen dat tal vm ver-
efsche pogingen gedaan zijn om de „Piave"
weer vlot te krgenmen verwacht echter,
daarin nog te zullen slagen. Naar schat
ting zijn duizend zakken bloem en hoeveelhe
den spek overboord geworpen. De mannen
van de reddingboot hebben 30 opvarende» ge
red. Op den terugtocht is de reddingboot in
een draaikolk geworpen, doch op merkwaardi
ge wze na groote gevijaren ontsnapt.
Een later bericht deelt mede, dat het schip
in tweeën is geslagen en dus verloren, is.
DE BANNELING SNEEVLIET.
De heer Sneevliet, deze'r dagen uit Indië
aangekomen, moest Vrijdag nog te Rotterdam
zijn, doch was niet te vinden. Hij had aan de
politie opgegeven, dat hij logeerde bij dr. Van
Kavesteyn, waar men hem reeds gezocht heeft.
Ook het Revolutionnair Comité wist niet waar
hij was. De politie wist mede te deelen, dat hij
Zaterdag naar Amsterdam zou vertrekken,
RIJWIELBANDEN.
Naar aan de Tel. gemeld werd, zullen, als
uitvloeisel van de economische overeenkomst
met de geassocieerden binnen enkele maanden
hier te lande era millioen rwielbanden worden
ingevoerd n.l. 750.000 buiten- en 250.000
binnenbanden. Aanvankelijk zouden wij de
beschikking krijgen over 500.000 buiten- en
eenzelfde aantal binnenbanden, doch daar wij
hier voldoende binnenbanden bezitten en
groot gebrek hebben aan buitenbanden, heb
ben de onderhandelaars alsnog een wijziging
als hierboven genoemd doorgevoerd weten te
krijgen. Het ligt thans in de bedoeling der re
geering bij, de distributie dezer bauaen reke
ning te houden met de binnenlandsche voor
raden, met dien verstande, dat iedere 'toewij
zing voof de helft uit geïmporteerd en voor
de andere helft uit Binnenlandsch fabrikaat
zal bestaan.
SCHAATSENRIJDEN.
Te Groningen is kortebaanrijderij gehou
den, om prijzen van 300, 100, 75, 40
25 en 10 Er waren 47 rijders. Win
naars A. Dikkerbooxn te Oudehaske, U. Zui-
dinga te Ter-Apel, L. Smith te Scheemda, H.
Snip te Sebaldeburen, L..Poepje« te Lemmer
en H. Woldriagh te Groningen.
KORTE BERICHTEN.
De distributiebepalingen, die tot nog toe
door de N. O. T. waren vastgesteld voor ca
cao en cacaopoeder zijn opgeheven, daar er
een voldoende aanvoer heeft plaats gehad en
ook in de naaste toekomst is"te verwachten.
Naar het soc.-dem. Kamerlid Rugge in
Het Volk meedeelt, heeft minister Van IJsael-
sfeijn hem gemachtigd mee te deelen, dat
goedkoope kousen zullen1 beschikbaar gesteld
worden.
Te Dale, gem. Aalten is een 56-jarige
vrouw van den zolder gevallen en enkele urm
later aan de gevolgen overleden.
Op het slationsemplacement te Meppel
i3 een spoorwegarbeider, toen1 hij langs de
lijn huiswaarts keerde, door den trein overre
den.
In een buitengewoon congres van den
Bond van politiepersoneel is tot tweeden ge-
salarieerden bestuurder benoemd de heer A.
H. Koenot te Amsterdam. Tot voorzitter werd
benoemd de heer G. v. Putten.
De regeeringstabak uit Maas ea Waal
voor wat betreft het aard- en zandgoed komt
Februari a.s. te Amsterdam in veiling. Men
verwacht, dat de tabak met winst zal verkocht
worden'. Van die winst krijgen ook de planters
nog wat.
Het s.s. Tjileboei van de
Japan-lijn. grdot 5400 ton, door
gecharterd, vertrekt heden naar
om een lading meel te halen.
lavarChina-
de regeering
Nieuw-York
EERVOL ONTSLAG.
Bij koninklijk besluit is op zijn verzoek eer-,
vol ontslagen de heer P. H. L. Verwey, direc
teur van net postkantoor alhier.
HET IJS.
Het ijs in de Siagclgrachtcn had nog niet
de vereischte dikte, waardoor de politie ge
noodzaakt was geregeld de talrijke liefheb
bers 'van het ijs te jagen.
Volgens het heden bij den commissaris van
olitie ingekomen rapport is het, ijs in de
ingelgrachten goedgekeurd.
Men waarschuwt evenwel tegen de wakken
bij de Heilooërpoort en wijst er op, dat het
gevaarlijk is dat te veel menschen zich op één
punt ophouden.
Gister werd er echter op tal van vaarten
druk gereden. Dc stad werd door veel clubjes
bezocht.Het,weer was dan ook bij uitstek
mooi. [>e wind was niet te sterk, zoodat het
mogelijk was, in alle richtingen te rijden.
De vaart van Alkmaar naar Bergen is heel
goed. Achter de gasfabriek is er alleen wat
stof, maar de Berger IJsclub'heeft haar man
netjes voor de noodige maatregelen rcc^s op
de baan geplaatst, zoodat dit wel verholpen
zal zijn.
Het ijs is er overigens mooi en door de be
schutting van de rietschoot rijdt het er pret-
richting Heiloo ward
druk
istm mm Ss «fanS Isü wM
«maller.
Es» secntie vm dea heer Keoij had' «har
het ongeluk zoodanig tegen een brug te
rijden, dat Br. van Dam genoodzaakf was ge
neeskundige hulp te verftcnen.
In de richting Sehemerbeni werd cwaeeas
door tal van liefhebbers van de achaate ge
bruik gemaaki-
Heat mm in Frksiaad reeds tel va® wed
strijden georganiseerd, in onze omgeving zijn
het alken Warmemhuizen Heiloo eu Oud-
karspel, die blijkens advert -es in dit num
mer iets van dien aard organiseerden.
De andere ijsvereenigingen hebben blijk
baar geen ijs meer verwacht en komen nu
waarschijnlijk met hun „ijs en weder dienen
de" wanneer het ijs weg is.
EEN GOUDEN BRUILOFT.
Woensdag a.a. viert het echtpaar J. de
Jong en M. Boon zijn gouden bruiloft.
Men deelt ons over deze oudjes het volgen
de mede:
Hun leven is geheel en al eenvoud. Ze heb
ben de maaischa;
lichaamskracht, en
gelegd doe-
Roodcwijn.
pij gediend met hun.
venal met hun liefde je
gens anderen. Waar hulp noodig was waren
zij. Hun inkomen heeft in doorsnee 6 per
6 werkdagen bedrage». Thans is hua iöW-
fcomee ouderdomsrente, kerk ca burgerlijk
armbestuur. Darbij kamt vrije woning, vast-
doet hun laatstee werkgever nes heer
De man is 7? jaar m als de gele
genheid er is, verricht hij nog arbeid.
De vrouw is 72 jaar ec heat arbeid voor
haar huiselijke aangelegenheden en ook voor
anderen verricht. Ook thans gebruikt zij nog
stevig de naald.
Hun vroeger leven hebben zij te Schoorl
en Egmondermeer doorgebracht, ook op de
basis van bovenomschreven inkomen.
Reeds 16 jaren wonen zij aan het üudor-
perdijkje, 3 te Alkmaar.
Ze veikeeren aog in gezondheid.
Ten slotte: ze zijn begrijpelijkerwijze be
hoeftig.
Welwillende stadgenooten, die dezen dag
voor de oudjes tot een feestdag willen maken,
weten nu dat hunne schenking in handen
komt van oudjes, die er in alle opzichten
dankbaar'voor zullen zijn.
DOOR HET IJS GEZAKT.
Gistermiddag te 4 uur zijn eenige meisjes
op de Singelgracht door het ijs gezakt. Zij
werden spoedig door eenige toegeschoten
burgers op het droge geholpen.
HUISVREDEBREUK.
Door de politie is Zaterdagavond1 zekere
T. K. gearresteerd wegens wtderspannigheid
en huisvredebreuk. Procesverbaal is opge
maakt
VLEKTYPHUS,
Wij vernemen nader, dat de kermisreiziger
die te uwijk in aanraking was geweest
•«et een lijder aan vlektyphus, den nacht niet
in e-3? woonwagen heeft doorgebracht, zoo
dal deze wagfin niet ontsmet behoefde te wor
den.
Op last van den Inspecteur van de» genees
kundigen dienst zijn hier ter stade atrmge
maatregelen getroffen.
PROTESTANTENBOND.
Vrijdagavond werd in café „Central" de
eerste van een drietal lezingen door den fw
H. O. van Wijngaarden, voorganger der Vrije
Gemeente te Amsterdam, gehouden.
Deze bijeenkomsten worden georganiseerd
door de afd. Alkmaar en Omstreken van den
Neder 1. Protestantenbond.
De spreker behandelde, het onderwerp:
„De mogelijke ontwikkeling van den wil en
zijn gebondenheid".
De bijeenkomst was tamelijk goed bezocht
door dames1; het aantal heeren was gering.
Spr. oordeelde het begrijpelijk, dat het on
derwerp meermalen door de menschen was
besproken. Men kan den mensch géén schep
pingagave ontzeggen. De mensch is in staat,
aen aanblik der aarde te veranderen en voegt
aan hetgeen bestaat, nieuwe vormen toe. De
mensch bouwt huizen, waaraar, men vóór
eeuwen niet dacht, legt spoorwegen aan,
daalt in de diepte der zee af, stijgt boven de
wolken uit en haalt metalen en steenkolen uit
de aarde. De mensch is de scheppende macht,
hem is iets tën deel gevalled van hetgeen in
bezit is van Dengene, in Wien hij gelooft. De
mensch, die denkt en zich losmaakt van het
nietsdoen en zich door de moeilijkheden een
weg breekt, is gelukkig boven dengene, die
zijn levensdagen in nietsdoen doorbrengt.
Toch is de mensch onderworpen aan de
wetten der traagheid. Wanneer de mensch
aan de rust heeft toegegeven, dan tracht hij in
dien rusttoestand te blijven. Hij zou niet zoo
veel tot handelen komen, indien hij niet door
zijn denken en zijn geheugen er aan herin
nerd werd, dat niets-doen niet bevredigen
kan. Door de daad komt de mensch tot den
wil. Boven de handeling staat het willen.
Door den wil kan de mensch zich losscheu
ren uit het verlammend niets-doen. De wil is
de reddende engel, die tot ons komt om ons
over moeilijkheden heen te helpen. Daardoor
is het te begrijpen, dat de mensch bewonde
rend heeft opgezien naar degenen, die meer
wilskracht hebben dan de anderen, dat men
een lofzang heeft gedicht op den mcnsclu:lij
ken wil. Daarom nebben de menschen opge
zien naar een Alexander den Orooten, naar
een Napoleon, die beweerde, dat het „hef ia
onmogelijk", alleen maar voorkomt in het
woordenboek van 0en dwaas. Dat de mensch
heeft opgezien naar De Balzac, die geweldige
fdachten in zich gevoelde en ondanks ont
eringen trouw bleef aan zijn idealen en een
schrijver werd, naar wien men luisterde.
Van Senica wordt gezegd, dat hij aan zijn
ziekte niet stierf, omdat hij niet wilde ster
ven, daar hij wist, dat zijn vader zijn sterven
niet zou kunnen verdragen.
Kant, die leed aan een borstziekte, gevoel
de, dat hij de menschheid wonderlijke dingen
had te schenken; hij wilde daarom niet ster
ven en stierf niet, voordat hij tot hoogen leef
tijd kwam.
Zij lieten zich niet buigen. Ze bezaten zoo
veel wilskracht, dat zij de zwakte van het
lichaam wisten te overwinnen.
De wil gaat nog verder. Wij zijn tn staaf,
met den wil de demonen te bestrijden en te
overwinnen, al zullen wij van de demonen
niet zooveel verbeelding hebben als de heili
ge Anthonius; wij kunnen toch wel treden in
hetgeen in diens visioenen ten grondslag
heeft gelegen. Wij weten, dat ook in ona de
monen zijn wanneer we genoeg wilskracht
tariiten, dan kunnen wij owtr da damanan za-
1 partes»#, Dü te m 4tavan te oris s?»
asgd, dtó taf gunstfceli^fecr h. stad te
overwinnen da» aicnsea. TacJt gija er jnen-
sdie» geweest, ék het booss xa *kh hebben
weten te knechten «n het goede htahm weten
te 'dienen, omdat rij het wilden.
Lteartegenover staan ook andere enterin
gen, Spr. denkt aan Patilua. De*e heeft ge
weten, dat ci* over ons ontzettende verten-
g«os kunnen komen. Deze mensch v;«s wel
groot Hij gevoelde Gods wil, maar hem ont-
sprak de Vracnt, trouw te blijven. Hij had zijn
levenshancteiingen in de goede richtog ge
stuurd; m wanneer hij bijna op het punt waa,
waar hij meende, dat verwezenlijkt werd dat
gene, waarnaar hij streefde, kwam er weer
een andere macht tusschenbeide. Dan werd
hij een geheet andere richting opgeduwd.
En toch was Paulus niet de m ndcre van een
Alexander den Grooten en een Napoleon. Hij
heeft wonderveel tot stand gebracht. 11 ij
werd gemai'tc.d, maar gat den moed niet op.
En toen zegt Pauius: „Het goede, wat ik wn,
doe ik niet, het kwade, wat Ut niet wil, doe
ik."
Om in de wereld te slagen, ontbreekt het
de meeste menschen niet aan kracht, omdat zij
daarbij gediend worden door een lageren
wil Maar Paulus legde den nadruk op - het
zedelijke. Dsn heeft de mensch ook zijn doel
punt en juist daar kemt de ma;sch tot de er
varing, oat hetgeen hij nastradt, door hens
worde nagelaten, terwijl hetgeen hij verfoeit,
verwezenlijkt
Met Paulus geveelen wij de diepe kloof tus-
schen den wil van aen mensch en de hande
ling van den mensch en daaruit wordt gebo
ren het verlangen van den mensch om zijn
wii te versterken en te leeren kennen.
Daar omstaat de strijd over de vraag, of
de menscnelijke wil vrij is of gebonden. Al
leen, wanneer de wil vrij ia te noemen, kan
met den wil datgene bereikt worden, wat op
het oogênblik nog onmogelijk schijnt De
vraag over de vrijheid van den wil is wel d e
vraag, die het meest door de, rypwoxdende
jeugd behandeld wordt.
Degene d.e over het vraagstuk yan den
wil hebben nagedacht, zijn over datgene, wat
er onder wil verstaan moet worden, niet tol
dezelfde conclusie gekomen. Het is dus niet
gemakkelijk aan te geven, wat wil genoemd
moet worden.
Carthesiua en Loodke staan lijnrecht tegen
over eikander Carthesius zegt, dat de wil tot
het denken behoort.
Locke maakt onderscheid tusschen des wil
en het denken.
Carlhesius beweert, dat de wil eea vorm is,
die tot denken overgaat.
Locke zegt: „Het willen is een kracht, die
wat anders is dan het denken."
Hegel, al staat hij op een ander standpunt,
is het met Carthesius eens en beschouwt den
wil als een vorm van geestelijk leven. Hij
zegt: „De wil is de geest, die zichzelf bewust
wordt dat hij zichzelf bepalen kan."
Schöpenhauer is geneigd, de wil het le
venselement yan alles te noemen.
Wij zijn geneigd, den wil te houden voor
een aparte functie van den menschelijkep
geest. Volgens de psychologie leeren wij, dat
de menschelijke geest bestaat uit: gevoel, ver
stand en wil De nieuwe zielkunde is het
daarmede niet zoo broederlijk eens. Die is
meer geneigd om de wil te doen worden tot
een der verschijningsvormen van het denken
Spr. wees er op, dat veel menschen geneigd
zijn om de begeerte als wil te bezigen, maar
er is een groot verschil tusschen bgeeren en
willen. Als begeeren Willen was, dan zouden
wij het woord van Paulus dadelijk kunnen
onderschrijven, want, hetgeen wij begeeren,
kunnen wij lang niet volbrengen.
Wanneer we een klaar inzicht willen, dan
mogen wij begeerte niet als willen gebrui
ken! Dan gaat het ook niet om geen onder
scheid te maken tusschen hopen en willen.
Spr oordeelde het onjuist van een zielkun
dige, die hopen het willen in de toekomst
noemde.
Het is noodzakelijk, de begrippen scherp te
scheiden. Wanneer wij over den wil spreken,
dan moeten we niet spreken over vraagstuk
ken die met den wil in verband staan.
Het voorbijgaande geslacht en ook aan het
tegenwoordige geslacht is op populaire wijze
onderricht, hoe men zijn wilskracht kan ver
sterken.
Spr. herinnerde aan de destijds verschenen
premie van het Nieuws van den Dag: „Wor
stelen en overwinnen", waarin de praktijk
van het menschelijk willen gedemonstreerd
wordt, waarin wordt aangetoond, de fout
van yele menschen, om dc gelegenheid; hen
geboden, om hun kracht te tooncn, niet aan te
grijpen.
Spr. noemde voorbeelden uit dergelijke
werken.
Wij moeten met onverdeelde aandacht wer
ken en niet alles en ameeren. Dat leeren deze
boeken Het doel was den mensch te leeren,
alle uurtjes te gebruiken.
De schrijvers van deze boeken zijn echter te
gemakkelijk heen geloopcn over het groote
verschil in aanleg tusschen de grooten, die
zij tcekenen en de kleinen, die de meerderheid
vormen.
Wij zijn er thans beter aan toe De populai
re werken van thana over het wilsleven wil
spr. verdeelen in twee groepen en welde
meer Iirische, algemeen w.ijsgeerige boeken
en de min of meer populaire wetenschappelij
ke werken. De eerste zijn van Amerikaansch-
Engelschem oorsprong. Spr. noemt Ralph
Waldo Trine en Prentice Muiford.
Daarin wordt den mensch voorgehouden
dat hij een ontzaggelijke ruimte van ontwik
keling voor zich zien kan Daarvoor is het
noodig, dat hij acht geeft op kleine dingen én
in die boeken wordt geleerd, dat wij actief
moeten zijn als wij omgaan met menschen,
die geacht kunnen worden van ons de min
dere te zijn. Het is noodig dat wij dab de
leiding nemen van het gesprek, anders zal de
geestesrichting van hot gezelschap ook ons
meenemen en worden wij besmet met lagere
gevoelens en gedachten als in onzen geest
nooren en zullen wij daardoor groote schade
ondervinden. Wanneer wij menschen ontmoe
ten, die boven ons staan, aan past ons een be
scheidenheid, die dwingt tot zwijgen, om te
voorkomen, dat de algemeene geest van het
gezelschap zinkt. Hot altijd zwijgen of het
altijd spreken is dus verkeerd
'tip, zal
tl wordt hij in de gemeenschap
mensch, die altijd verkeert in een slor-
zal zijl
dige omgevi
n geest verwarren, ook
wils
krachtige figuur genoemd, omdat men dik
wijls harteieeht vaar wttekrsahi tandt
itiifi 'Wétrrgflis
kleeding werken voortdurend meda aan fis
vertroeteling van hef geestelijk leven.
Wij snoeien nauwkeurig toerien op oase
kleinste gedragingen, gevoelens «n gedach
ten, die ia ons oprijzenjuist omdat die el-
ken dag weer terug tanen, hebben ze zoo'a
grooten invloed.
Wij moeten ook «iet in vooftduwnde rus-
telooze activiteit o«s leve» slijten, want deze
eisch wordt aan den mode men mensch niet
gesteld en wij moeten geenszins denken dat
cr geen oogênblik van den dag verloren mag
gaan. Deze schrijvers wijzen er op, dat de
mensch ook moet weten te rusten, wij moeten
weten onzen geest te ledigen en daarin alleen
te houden, wat onze aandacht verdient Dan
wordt de deur van ons onder-bewustzijn ge
opend en komen de gedachten op.
Deze lyrische boeken zijn boeken van een
buitengewone stoutheid van geest Daarin
worden ook op theologische wijze de prob'e-
men behandeld Daarin wordt gezegd, dat
het begrijpelijk is, dat de mensch vee' meer
tot stand móet kunnen brengen dan tes'aat,
omdat hij een, orgaan is van" bni oroddeh'-k
wil'en en niets is voor den goddelijken wil
onbereikbaar.
Deze sehfüvers raan dus verder, maar toch
we' te ver, misschien slechts in enkele- op-
ziehtes.
De r'-saifflii.on+te v*n d:<* S^dsehte it, dat
flp zedelijk gebied niets onbereikbaar geacht
moet worden d-t de mensch zelfs ©ver de
ziekte kan triomf remt, ja eigenlijk ook over
de dooi F.en van die schriivers ging zoover,
met te beweren, cW. wanneer de mensch wil
de. hii nrit behoefde te sterven.
Hii zelf 9tierf HnS waarschijnlijk in een onr
bewaakt oogenb'ik.
Het is bemoedigend, dat langs den weten-
schappe'ijken weg de menschen die de medi--
9che wetenschap beoefenen, tot betzelfde re
sultaat zi-'n "gekomen als deze 'vrische theo'o-
uit Amerika Deze medische steooming
gen
'9 verbonden aan de scholen van Nancy «n
Parus.
Léw. Rmot en anderen zeggen dat wij niet
moeten meenen dat wii met onzen wil weinig
kunnen volbrengen Volgens hen kunnen wij
daarmee bereiken, dat wii menige kwaal,
waaraan wii liiden. te niet doen. Wij kunnen
o°k 'n red»'uk onri^ht vrfrens hem vrel
meer bereiken- dan wii denken Eén van hen
gaf 'n zenuwziek jongmensch die steeds moest
uitgaan wat hem een gruwel was den raad,
-un steeds te denken„Ik kan nooit een ge
lukkiger avond hebben dan met te gaan." Hij
paste dit met succes toe.
Een handelsreiziger, die dezen medicus
raadpleegde, omdat hii gebukt ging onder het
'dee. dat hii. waar bh* kwam, niets verkocht
en daardoor werkelijk niets verkocht, kreeg,
van den medicus den raad ent te den'-»n dat
hij overal verkocht waar hij kwam. De man
paste het toe en had succes
7ii leeren dat men in staat 's, a"es te bo
ven te komen als men maar wil. Zii hebben
aangetoond dat menige kwaal door den wil
geregen, werd
Deze ontdekking ligt ten grondslag aan
een ervaring, die menigeen heeft kunnen
doen. n 1 dat de geest een buitengew-nen mi-
vloed heeft on het liehaam In de gedaehte zit
n 1 de eigenaardigheid, dat ze daad wil wor
den
Het is bekend, dat door de gedachte alVr-
'ei begrippen in ons organisme 'komen. In
Amerika is het daarom verboden, om bii het
vervoer van raspaarden drifHge woorden te
spreken, omdat daardoor de hartslag van
deze edele dieren verhoogd wordt.
Dc opvoeding is niets anders dan het u-'t-
groeien van de gedacljte tot een daad. Wij'
behoeven de kinderen niets in te prenten; de
kinderen streven er vanzelf naar, om onze
handelingen fe imiteeren. Als proef bracht
men een'groot aantal soldaten de gedachte
bij, dat zij een braakmiddel hadden ingeno
men en daardoor geraakte vier vijfde van hem
aan het braken.
De invloed van uitvoerige courantenversla
gen over misdaden en rechtszittingen ten na-
deele van de menschen besprak spr uitvoe
rig; nagegaan was, dat deze, evenals berich
ten over zelfmoorden, tot navolging leidden.
De scherpe voorstelling, het. duidelijk om-
Hinde denkbeeld, diep in ons gep'ant. heeft
de neiging, te groeien tot het de rijpheid van
de daad heeft verkregen.
Spr stelde zich voor, om de op grond van
deze ervaring ontwikkelde theorie een vol
gende maal te behandelen.
Nadat de spr een paar vragen bad beant
woord, deelde de voorzitter Ds Westra me
de dat, hoewel de volgende lezing z-ch aan
sluit aan de gehoudene. deze lezing toch zoo
danig gegeven zal worden dat ze ook door
hen kan worden gevolgd, die deseerste niet
bijwoonden
Dctwrede lezmjr zal 14 Februari gehou
den worden.
Te voren zal er 'n de A1kma»r«rhc Courent
"en kort sésumé van het te behandelen onder
werp geplaatst worden.
„DE HALTER."
Deze Alkmaarsche Gymnasliek-Vcreeiriging
werdi 4 Febr. 1899 opgericht en bestaat dua
thans 20 jaar. Geen wonder dat dit feit her
dacht werd met tan feealuitvoering en de
Sroote zaal der I armonie was gisteravond
an ook bijna te kl.in om alle belangalel.en
den te bevatten.
Met het oog op F groote programma en t
sluitingsuur werd reeds om zes uur begonnen
en precies op tijd rees het scherm en stonden
alle leden van de Halter, groot en klein, te ra
men 197, op het tooneel, met de vaandels fier
omhoog.
De voorzitter, de heer G Mensink, heette
alle aanwezigen op dezen herdenkingsavond
van harte welkom en ging in groote trekken
de grschiedcnia van „ae 1 lalter" en de Alk
maarsche gymnastiek na. Hoe heeft men moe
ten sukkelen met een oefeningslokaal, nadat
in 1910 de toegang tot de zaal der H. B S.
ontzegd was. Een poos werkeloos toen in t
Gulden Vlies, toen in H gebouwtje in de
Schoolstraat, teen. nadat geadresseerd; was
met steun van 't N. G. V. en den bond van
Lich. Opv. een lokaal in de Oude Ambacht
school, totdat eindelijk de Zesde Gemeente
school uitkomst bracht en t Dagelijksch Be
stuur zijn medewerking verleende door de
gymnastiekzaal ter beschikking te stellen Ook
memoreerde spreker de welwillendheid steeds
betoond door dea direettar van Gemeente
Werken. Maar er veer de
Uctaaaalijta opvoeding ia
nastick
sar nog