Uondeid Een 8» TwMgsfl Jdargang.
Vrijia? 21 Febr.
VEKGADEKING
ran den gemeenteraad Tan Alkmaar,
44. Ï919.
'e namiddags 1 uur.
Voorzitterde Burgemeester G. Ripping
Secretaris: de heer C. D. Donath.
Afwezig de heeren Ibink Meienbrink met
kennisgeving, Luiting, Mr. Prins en Wethou
der de Wit, v/cgais ziekte.
TE' Iins VOOR OUDEN VAN DAGEN,
IN HET BELANG DER VOLKSHUIS
VESTING.
B. en W. stellen den Raad voor het volgen
de besluit te nemen:
Aan de Vereeniging voor Volkshuisvesting
„Alkmaar", met vestiging van een eerste hy
potheek op dbyonroerende goederen der Ver
eeniging ten behoeve van ae gemeente Alk
maar en ten beloope van het nader aange
vraagde voorschot, uit de gemeentekas, ter
bestrijding van de meerdere kosten, verbon
den aan den bouw van een tehuis voor ouden
van dagen, een aanvullingsvoorschot te ver
leenen ui 110,000,—, óf zooveel tninder
als mocht blijken noodig te zijn, onder ge
lijke voorwaarden, als waaronder aan ge
melde vereeniging bereids een voorschot uit
de gemeentekas werd verleend voor aankoop
van grond en voor den bouw van dit tehuis
van 143,000, met toekenning van buitenge
wone bijdragen in de betaling der aiinuïtei
ten /Van het aanvullingsvoorschot, overeen
komstig de bepalingen omtrent het verleenen
van dergelijke bijdragen, bij Kon. besluit van
21 Januari 1018 No. 32 aan dezer» gemeente
verleend bij de toekenning van het bouw-
voorschot uit 's Rijks kas.
Expeditie van dit besluit (jn duplo) te zen
tien aan heeren Gedeputeerde Staten van
Noordholland, ter erlanging- van de vereisch-
tee goedkeuring.
ich te wenden tot H. M. de Koningin mei
hei volgende adres:
Aan Hare Majesteit de Koningin.
Mevrouw,
Geeft eerbiedig te kennen de Raad der ge
meente Alkmaar,
dat bij zijn besluit van heden, hiérbij in af
schrift overgelegd,, aan de Vereeniging voor
Volkshuisvesting „Alkmaar" voor den bouw
van een tehuis voor ouden van dagen in hei
belang der volkshuisvesting een aanvullings
voorschot uit de gemeentekas is verleend van
110,000 op het bereids voor dien bouw bii
raadsbesluiten van, 17 Februari 1915 No. 8
en 4 September 1917 No. 11, goedgekeurd
door dc Gedeputeerde Staten bij besluiten
van 25 Maart 1915 No. 116 en 24 Octobei
1917 No. 100, toegekende voorschot uit dc
gemeentekas van 143,000;
dat evenwel het verleenen van dit nadere
voorschot afhankelijk is gesteld van de voor
waarde, dat de gemeente van het Rijk een
aanvullingsvoorschot bekome van gelijk be
drag;
reden, waarom de Raad zich wendt tot
Uwe Majesteit met het verzoek, dat het Haai
moge behagen aan de gemeente Alkmaar
krachtens artikel 33 der Woningwet, uil
's Rijks kas een nader rentedragend voorschot
te verleenen van 110 000, boven het voor
schot, bereids verleend bij Haar besluit van
21 Januari 1918 No. 32, tén einde in staat te
zijn een nader voorschot van gelijk bedrag te
kunnen verstrekken aan de Vereeniging voor
Volkshuisvesting „Alkmaar" voor dé voltooi
ing van den bduw van een tehuis voor ouden
ven dagen en voorts aan deze gemeente te
verleenen buitengewone bijdragen in de beta
ling der annuïteit overeenkomstig de beschik
kingen van den Minister van Staat, Ministei
van Binnenlandsche Zaken d.d. 9 Novembei
1916 en 26 Januari 1917, Afd. V. A. Nos
14138 en 898.
De heer Verkerk wds door het voorste)
zeer onaangenaam getroffen. Spr. had nagt
gaan hoe dit kwam.
10 September 1917 werd het gebouw be
groot op 70.000.
De heer de Lange vroeg toen of het wel
gewenscht was nu te bouwen. De heer Rin
gers oordeelde de begrooting zeer laag. Ze
was van 1914 en diende met 80 pet. verhoogd
te worden. Daarom werd er 140.000 toege
staan en dit werd verhoogd tot 157.000
en nu wordt gevraagd nogeens 110.000 te
geven.
De raad wordt voor een feit geplaatst.
Het 'tekort is ontstaan door ae tijdsomstan
digheden en de minder juiste ramingen, zoo
schrijft de commissie, maar dit is mosterd na
den maaltijd.
Spr. heeft niet kunnen ontdekken wie aan
sprakelijk zijn.
Moet spr. zich richten tegen de commissie
van uitvoering, tegen den directeur van pu
blieke werken of tot B. en W.?
Spr. stelde de volgende motie:
De raad gesteld voor het feit om voor het
Karenhuis opnieuw 110.000 te voteeren,
gaat hiertoe noodgedwongen over, echter niet
zonder zijn afkeuring-uit te spreken over he,
beleid van hen of hem die in deze aangelegen
heid de verantwoordelijkheid droegen 0,
droeg.
De heer v. d. Bosch dee<* uitkomen hoe
„Volkshuisvesting" tot de prijsvraag vo<y he.
Karenhuis kwam.
„Volkshuisvesting" wilde een goed gebouw
en de prijsmogelijkheid diende de deskundige
commissie te beoordeelen.
Men ging uit van de veronderstelling da.
een deskundige jury de begrooting zou na
gaan.
Volkshuisvesting ging van de gedachte uit,
dat de begrooting van de architecten be
trouwbaar was. De heer Looman had kunnen
beginnen met na te gaan of de bcgröoting
goed was. Hij werd echter niet de aannemer,
maar de uitvoerder en ging van de overtui
ging uit, dat de begrooting goed was opge
maakt. De eenheidsprijzen door de architec
ten in- de raming opgenomen, waren goed
De commissie aanvaardde haar werk toen
reeds met de uitvoering van den bouw was
begonnen.
De contmissie aanvaardde haar taak meer
zoo, dat ut het gewenscht oordeelde, dat de
heer Loosaas cure? TfflsdhEkwfii# ïwéTjea
commissie kon raadplegen en om mede te
werken de uitvoering tot geschiktcn prijs tot
stand te brengen. Wij hebben kunnen conata-
teeren, dat het materiaal op de meest econo
mische wijze is aangekocht. De fout heeft
geschuild in het punt van uitgang. Men kon
noch Volkshuisvesting, noch den heer Loo
man, noch de commissie aansprakelijk stellen.
het mat
Het voortdurend
het laatste jaar
1 stijgen van het materiaal in
is wel de hoofdoorzaak.
De V o 0 n i 11 e r had graag gezien,
de hoer v. d Bosch ook Kad uitgespn
dat ook B. e» W, geen schuld hebben,
zijn de tusechenpereoon geweest.
B. en W. kunnen geen prijzen controlee
ren en machtigden alleen den directeur van
ublieke werken het werk uit te voeren Ook
en W. vonden de zaak hoogst onaange
naam.
De heer v. d. Bosch was overtuigd, dat
B. en W. geen schuld trof. Z. i was het over
bodig dit te zeggen. De bouw van het „Ka
renhuis" werd doorgezet, om ook woningen
vrij te krijgen.
Mr. Leesberg herinnerde aan zijn vroe-
re motie om dergelijke groote werken te
oen bij aanbesteding. Men heeft dan een
verantwoordelijk persoon. Bij eigen beheer
mist men dezen.,
Spr. zal er voor blijve» vechten deze wer
ken bij aanbesteding uit te voeren.
Spr. oordeelde de 1ste fout de architecten,
de 2e dat de cijfers niet zijn nagerekend «1 de
3e de tijdsomstandigheden
De heer Verkerk oordeelde dat men «net
eigen bouw ook wel een verantwoordelijk
pa soon san heobcu en oordeclüe het te gt-
uiaxKetijK om nu te zeggen, aal men vooru«u
uuaiuucua mj aauDestcuuig moet bouwen.
Spr. oordeelae dat puimeke werken ae be-
groonng nnu moeien nagaan.
jUt-ze otuvt uc piannen gocukeuren en het ia
de mui aai men naar ue zaak met uarexsnuc.
„v Oinjwiuisvamng UUUue UiU Oouw Uia
aan en toen verzochten B. en W. den airecaur
tan tuaucze Vverxeu tiet uu te voeren.
Spr. begrijpt mei uat oezc (fti waardeert
ai) uat ttij not aauuurluej ae begrooaug mei
«Mg mg.
opi.ziet in alles een gering gevoel van ver-
atnvioorGciijimuü. Nu tuxü, tuier kamertje
op root).
De Voorzitter verklaarde dat vroe
ger de begrootuigeu van „vottutuursvmmg
met weraen nageiexeua, ornaat de wetxeti
steeds werden aanoesteed, wanneer dat ook
nier gebeurd was, dan waa de zaak wel naar
voren gekomen.
De neer Verkerk „Maas dan had men
het nu juist moeten narekenen."
De heer W e s t e r h 01 constateerde, dat
het jammer is, dat men nu nog niet weet te
gen wie de {notie zich richt. Dat men uu tot
aanbesteding concludeert ging volgens spr.
met aan.
In den Helder bouwde men in eigen beheer
voor 3000 per woning, die bij aanbesteding
3355 moesten kosten. Eigen beheer is al
tijd beter, als het maar niet zoo mal gaat.
opr. oordeelde de commissie van publieke
werken de eenig aansprakelijke.
De heer Kingera oordeelde het een
voorname factor uat bij eigen bebeer niet te
controleeren valt of de uitvoering geschiedde
zooals in het bestek stond. Spr. waarschuwde
vooral bij groote werken tegen eigen beheer.
Spr. vroeg den heer Westerhof hoe de com
missie van puolieke werken de begrooting
moest narekenen. Ze was niet in handen van
de commissie gesteld.
spr, ooiuceiuo, uat cr aan prijsvragen
groote bezwaren zijn verbonden. Men teekent
mooi, maar houdt geen rekening met dc prij
zen. Bij een aanbesteding had men van Oen
ochtend tot den avond een verantwoordelij
ken man gehad. Een aannemer had zich tevo
ren gedekt legen stijging door den ensia.
Spreker zal blijven sirijuen voor aanbeste
ding, met ais aannemer, maar omdat hij er
net heil in ziet. Laat dit een waarschuwing
zijn voor de toekomst.
Mr. P r i n s wil na de rebus van den heer
Oerkerk ook een rebrus opgeven.
Spr.'s indruk is, dat et een prijsvraag is
geweest met opgave Van kosten. Men zweert
jij het woord des meesters en neemt hun cij-
ters'als juist aan. De fout zit daarin, dat men
ie veel heeft aangenomen, dat bet zulke be
xwame menschen zijn, maar in de tweede
plaats had men van gemeentewege het er niet
jij moeten laten en moeten nagaan of de cij
fers juiit waren.
Svr. wil in het vervolg een behoorlijke
controle. Dit is het recht van de gemeente,
die moet betalen.
Spr. oordeelde, dat men aan een motie,
waarin niets staat, niets heeft. Een ieder kan
iiem naast zich neerleggen.
De Voorzitter verklaarde, dat B. en
W. de motie wel wilden overnemen.
De heer G o v e r s oordeelde, dat de
schuld is bij den directeur van gemeentewer
ken.
Deze is maar heengegaan met geld uitge
ven.
De Voorzitter oordeelde, dat de heer
Govers een uur debat had kunnen besparen.
Spr. oordeelde, dat het niet aangaat dé
schuld op den heer Looman te werpen.
De heer v. d. Bosch was het daarmee
eens. Ook de heer Looman beheert het eind-
esuliaat, maar hij heeft zich terecht op het
.landpunt van uibwzder gesteld. De bewe-
ng van den heer Oevers, dat de heer Loo-
nan maar raak kocht, is ook een beleediging
.oor de heeren Reijendam. Ringers Jr. en dc
Vit en spreker, daar hij steeds kocht en on-
icraanbesteedde in overleg met deze commis
vie. De crisis en de stijging van loonen zijn
ie groote factoren.
De heer Verkerk trok zijn motie in en
•telde voor een commissie te benoemen, be
staande uit 3 ledien, 001 te onderzoeken, wie
re schuldige is.
De Voorzitter was hier voor en stel
ie voor, in gesloten zitting van gedachten
ver de samenstelling van ae commissie te
wisselen.
De heer Govers had misschien bout
portant gesproken, maar nam niets van zijn
aewering terug. Het was goed riemen snijden
van een andersmans leer en de heer Looman
had zeker veel gekost.
Hierop werd het voorstel zonder hoofde
lijke stemming aangenomen.
VOLKSHUISVESTING.
B. en W. stellen den raad voor het volgende
te besluiten
«sa de Vetetaigiag war volkshuieveating
leer vwroéif éX.
24 Januari 1.1., in eigendom over te dragen
I. van hei perceel bouwterrein bfj ae 2e
Landdwarsstraat, ten kadaster bekend
ia sectie F No. 1702, e«u gedeelte voor
der. bouw van 6 étnfcammvccingm, ter
grootte 512 Ma, als is aangegeven
op de hierbg beboerende situatieteeke-
.mog met dc letters E F G H, tegen een
koopprii# van 563,20, berekend naar
1.10 per M*j
13. van het perceel, sectie F No. 1711, door
dc gemeente aangekocht van den heer K.
Bakker Dz. voor 1069.81 "(koopsom
984; koste© van overdracht 30 81
schadevergoeding voor hei dadelijk in
gebruik nemen van den grond 55) een
gedeelte, als op de sub 1 vermelde teeke-
ning is aangegeven met de letters A B
C D «n eveneens bestemd voor den bouw
van 6 één kamerwoningen, voor den prijs
van 1069.81blijvende het niet over te
dragen gedeelte van dit perceel als
•penbare straat eigeadanf der gemeente;
de perceelen sectie E 0. 2064, 2463 ei
24o4, beklemd voor den houw van 7
éénkamerwoningen, benevens van perceel
sectie E No. 2460 een gedeelte, bestemd
voor den bouw van S1 dergelijke wonin
gen, een gedeelte, als op een overgelegd'
situatieteekening is aangeduid met de
letters N O P K, welke perceelen. gele
gen aan de Vi)sscherslaan, door de ge
meente werden aangekocht van A. van
liepen voor 8084.78 (koomom
700; kosten vso overdracht i '14.75
en schadevergoeding aars den gebruiker
wegens vervroegden afstand ƒ250) tegen
gelijken koopprijs van 8084.75, blij
vende het niet over te dragen gedeelte
van laatstvermeld perceel als openbare
straat eigendom der gemeente, onder be
paling dat de aanvaarding onmiddellijk
kan p'aala hebben na het passeeren der
akte van overdra bt en de voldoening der
kooppenningen ten kantore van den Qe-
mcenite-ontvanger en dat dc op de
overdracht en- levering vallende kosten
komen ten laste van ae Vereeniging.
/.onder ho fdeliike stemming aangenomen
PRIJS VAN HET GAS.
In overeenstemming met het advies van de
commissie van bijstand voor de gemeente-
lichtbedrijven, stellen B. en W voor:
le. In te trekken de regeling, opgenomen
in het Gemeenteblad No 615 en vastgesteld
bij raadsbesluit van 27 December 1918;
2e. rast te stellen het navolgende:
A. met ingang van 1 Maart 1919 den
prijs van het gas, geleverd over den gewo
nen meter, te bepalen op 17 cent per kub. M
en over den muntgasmeter op 17 H cent per
kub. Meter;
/B. met ingang van 1 Maart 1919 aan de in
gezetenen. die niet in den hoofdelijkcn om
slag zijn aangeslagen of die zijn aangeslagen
in de le klasse, een reductie op den gasprijs
verleend van 7K cent per kub. Meter;
die aangeslagen zijn in den hoofdelijkcn
omslag In de:
2e en 3e klasse 5X cent; 4e «1 5e klasse
3l/z cent; 6e en 7e klasse 1 M cent.
De gereduceerde prijzen gelden uitsluitend
voor ae door den gemeenteraad vastgestelde
maxima.
Zonder hoofdelijke stemming aangenomen
DUURTETOESLAQ AMBTENAREN
OVER 1918.
B. en W. zeggen in bijlage no. 19:
Bij de behandeling op 30 Januari 1.1. van
het voorstel tot vaststelling van eene regeling
van den duurtetocslag aan ambtenaren dezer
gemeente over het jaar 1918 (Bijlage No. 3)
verklaarden B. en W. zich bereid hun voor
dracht in nadere overweging te nemen, meer
in het bijzonder naar aanleiding van een door
den heer Cloeck ihgediend voorstel, strekken
de om bij een jnkomen van hoogstens 4000
een duurtetoeslag te verleenen van 5 pet. en
vervolgens voor elk inkomen begrensd1 tus-
schen twee cijfers, waarvan het laagste 100
minder zal zijn dan het hoogste, in afdalende
reeks van 4000 af telkens 1 pet. toesla
meer toe te kennen', tot een maximum van 3
pet. Dit maximum zou dan bereikt worden bij
een inkomen van 1000.
De bedoeling van 't voorstel moge In onder-
slaand staatje meer overzichtelijk worden ge
maakt.
Bij een inkomen van
Maximum.
3901 tot en met 4000
een toeslag van 5 pet. 200
3801 tot en met 3900
een toeslag van 6 pet. 234
3701 tot en met-/ 3800
een toeslag van 7 pet. 266
3601 tot en met 3700
een toeslag van 8 pet. 296
es zoo vervolgens:
3001 tot en met 3100 v
een toeslag van 14 pet, 434
2401 tot en met 2500
een toeslag van 20 pet. 500
2301 tot en met 2400
een toeslag van 21 pet. 504
2201 tot en met 2300
een. toeslag van 22 pet. 506
2101 tot en met 2200
een toeslag van 23 pet. 506
2001 tot en met 2100
een toeslag van 24 pet. 2= 504
1501 tot ai met 1(5)0
een toeslag van 29 pet. 464
1001 tot en met 1100
eoi toeslag van 34 pet. 374
en verder alle inkomens tot 1000
35 pet. - 350
Uit dit staatje zal den Raad blijken, dat het
,o:slagpercemage voortdurend stijgt, naarma-
,e het salaris lager wordt; dat tot een inko
men van 2300 tevens eene stijging valt
waar te nemen in het bedrag van den toeslag
jat bij een inkomen van 2200 de toeslag ge
lijk blijft aan dien bij een inkomen van 2300
en dat" daarna een gelijke afname van het be-
ag van den toeslag plaats vindt,
net wil B. en W. voorkomen dat, hoe goed
ook door den voorsteller bedoeld, zijn voorstel
zich zelf om deze reden veroordeelt. Immers
gevraagd mag worden., waarom juist bij een
inkomen van 2200 ero 2300 de hoogste toe-
enz.
Misschien valt het dén voorsteller niet moei
lijk het billijke van zijn stelsel aan te toonen,
wij achten ons daartoe niet in staat, B. en W.
tomsa stja «oootel da nook oiat tot hat hun-
la eerder was prijs gegeven. Óp grouci van
e overweging is het niet redelijk om sala-
ten B. en W. spreken thans niet van in-
ce matea,
Imusaehen komt hun bij nadere overweging
de door hen voorgedragen regeling met in
alle opzichten rechtvaardig voor en zal zij
aan een deel der ambtenaren geen bevredi-
kunnen schenken. Alleen reeds het feit,
at inkomens van meer dan 4000 van een
duurte toeslag zullen worden uitgesloten,
schept eene onbillijkheid, welke zich niet ver
draagt met den opzet van bun voorstel. Dje
opzet toch is, dal de ambtenaren zonder eeni-
ge uitzondering in aanmerking behooren te
gorden gebracht voor eene verhooging hun
ner salarissen nog over het dienstjaar 1918.
Enkel de omstandigheid d'at de voorstellen tot
salarisherziening niet tijdig in gereedheid
konden komen, bracht er B. en W. toe opnieuw
met een stelsel van duurtetocslag te komem, 't
welk in gevallen als hierbcdoeki (dat n.l. sa-
larisverhooging behoort te worden verleend)
reeds eerder was
deze
rissen li. en W. sp
komens volgens het kohier van den hoofdelij
ke© omslag van 4000 01 hooger van d«i
locslag over 1918 uit te zonderen, omdat deze
salarissen, waren hun voorstellen tijdig ge
reed geweest, zeker in de algemeene verhoo
ging zouden hebben gedeeld'.
Om thans alle onbillijkheden weg te nemen
verdient iiet daarom eanbeveling net daar
heen te leiden, dat de hrrzieninr der jaarwed
den alsnog met bekwamen spoed worde ter
hand genomen en daaraan terugwerkende
kracht verleend lot t Januari 19lè.
In afwachting der totstandkoming dem
herztaimg wenschen B. «n W. dc anjbieriaren
reeds dadelijk zooveel mogelijk tegemoet tc
komen Daartoe meenen zij hun voorstel (bij
lage No. 3) onveranderd te moeten handha
ven, evenwel met dien verstande, dat hetgeen
over 1918 reeds aan toeslag is of nader zal
worden uitgekeerd, in mindering zal strekken
van de over dat jaar alsnog toe te kennen sa-
larisverhooging.
Zij geven daarom den Raad in overweging
toit aanvaarding van de duurt* toeslagregcling
(bijlage No. 3) te willen besluiten en daaraan
als punt 10 toe te voegen de volgende bepa
ling:
.Deze toeslag, vermeerderd met dim, welke
volgens punt 9 in mindering strekt, zal in
mindering worden gebracht op de aan de ge
meenteambtenaren over 1918 alsnog te ver
kenen salarisverhooging".
De heer L u b b e wees er op, dat het een
voorschot op een salarisverhooging betref,
ct daarom mag het kohier niet in aanmer
king komen, wat wel bij een duurtetoeslag
liet geval is. Spr. vroeg hoe het zou gaan,
wanneer straks bij het behandelen van de sa
larisverhooging blijkt, dat een ambtenaai
een hoogere toeslag beeft gekregen dan zijn
salarisverhooging. Moet deze dan het meer
dere terug geven?
De Voorzitter: „Niemand behoefl
later iets terug te geven."
De heer L u b b e wees er 0. a. op, dat het
in de bedoel mg ligt de ambtenaren te splitsen
in lien die een hoofdbestaan en hen die geen
hoofdbestaan in hun. gemeente-betrekking
hebben. Het gaat daarom niet aan, te bepalen
dat zonder uilzondering de salarissen van
allen verhoogd zullen worden.
De Voorzitter „Aan een revisie zal
w orden onderworpen."
De heer L u b b e heeft, nu het een voor
schot op salarisverhooging betreft, geen ver
dere bezwaren.
De heer Thomsen' besprak een ingeko
men schrijven van den heer Meienbrink,
waarin een schaal voor den toeslag werd
a ingegeven. Spr oordeelde de schaal van den
heer Melen brink systeemloos.
De heer Verkerk prefereerde het denk
beeld van den heer Cloeck, maar het was z. 1
titans onverschillig welk voorstel werd aan
genomen. Spr. hoopte, dat de voorstellen tol
salarisverhooging spoedig in den raad zullen
komen.
De heer Cloeck oordeelde, dat zijn
denkbeeld beter in de notulen dan in de bij
1< ge staat. Spr. had geen voorstel gedaan
n aar nadere overweging verzocht, oindat hij
dj zaak zoo maar niebin den raad wilde wer
pen. De toeslag van B. en W. bij verschillen
de salarissen is even groot en op grond daar
om is zijn voorstel niet te verwerpen, Bij dc
laagste inkomens moet liet percentage toeslag
het grootst zijn, omdat deze het meeste van
z jn inkomen voor voedsel moet gebruiken
en dit is het meest gestegen. Dit is ook met
huishuur, waschbcnoodigdheden enz. het ge
val. Het bedrag behoeft niet genoemd. Alleen
het percentage moet beschouwd worden.
Daarom was spr.'s voorstel goed en zijn
groep vakgenooten nam deze regeling over.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft
spr. de bewijzen geleverd dat het zoo moet.
Spr. vroeg of het billijk was, om iemand
met 3500 salaris J 450 toeslag fe geveri ter
wijl zijn salaris niet verhoogd 'wordt en aan
een ambtenaar met 4000 niets, terwijl diens
salaris later wel verhoogd wordtt.
De heer Westerhof kan zich met het
voorstel van B. en W. wel vereenigen.
De heer Go vers bleef tegen een duurte
toeslag aan ambtenaren met niet hooger dan
3000 salaris, omdat velen dit moeten beta-
Rn die er zwaar voor zitten.-Spr. deed heil
voorstel om aan ambtenaren met hoogere sa
h rissen dan 3000 geen toeslag te geverff
Het voorstel werd door Mr. Sluis en denj
h ?er Cloeck ondersteund.
DeVoorzitt er werd een oogenblik ui'
d? vercadering weggeroepen.
De heer Thomsen deed de ambtskettinj?
o n, doch stelde voor de vergadering eer
oogenblik te schorsen, met welk voorstel di
raad zich dadelijk verecnigde.
Na eenige oogenblikken deelde de hcei
Thomsen mede, dat van den burgemees
ter het verzoek was ingekomen om door te
gar.n. Spr. heropende daarom d"e zitting
De heer Ringers wilde ook den duurte-
'oeslag voor amhlenarcn boven 3000 inko
men niet geven en steunde daarom gaarn,
het voorstel van den heer Govers.
Mr. Sluis deed hetzelfde. Het speet hen
om de betrokken personen, maar zeker wel
80 pet. van de belastingbetalers, die pioetei
betalen, hebben veel minder.
De heer Bak wees er op, dat de heeren
over het hoofd zien, aat terugwerkend!
kracht gegeven zal worden aan de salarisver
hooging.
Mr. Leesberg zeide, dat B. en W. den
weg van het Rijk wilden bewandelen.
De heer Cloeck oordeelde dat de men
schea met 3000 inkomen wel kunnen wach-
tors cp 5wn smarisvwroogiug.
De Burgemeester kwam ter vergade
ring.
De heer Thomsen oordeelde een be
schouwing over het voorstel van B. «1 W. ea
i'.i, van den heer Cloeck overbodig, nu de
ov-r Ckx üjii voc ratel iuiet handhaaft Hei
kwam spr ook van weinig belang voor oi
men al of niet aan de menschen van 3000
salaris een toeslag gaf. Het percentage van
faun toeslag is 5 pet. van hun salaris en sal
zeker niet hooger dan hun salarisverhooging
zijn.
De hoer G overs was het met deze nedo-
ncoring niet eens. Het is mogelijk, dat die
ambtenaren er nog een 100 beter door won
den en spr. vindt dit revoiutionnair maken
van den middenstand.
Het voorstel kwam hierop artikelsgewijze
in stemming.
Bij art. 3 kwam hel voorstel van den heer
Oovens in stemming. Hctovoorstcl luidde, dat
de toeslag niet genoten wordt door ambtena
ren, wier jaarwedde 3000 of ineer bedraagt.
Met 11 stemmen voor werd dit aangeno
men.
Er tegen stemden de heeren Luiting, Zaad-
noordijk, Mr." Leesberg, Bak en Thotnscn.
Op voorstel van den heer Thomsen
wera besloten art. 5 zoo te wijzigen, dat
ambtenaren over het voor 1918 verhoogde sa
laris geen toeslag ontvangen.
Het voorstel van B. en W. werd hierop
zonder hoofdelijke stemming aangenomen."
HL UZ lEN ING J A A RW LDDEN
ONDERWIJZERS.
Na de behandeling van liet voorstel inzake
duurtetocslag ambtenaren, stelde de voorzit
ter aan de orde dc herziening van de jaar
wedden van ouderwijzers.
De heer Verkerk zou niet graag willen
dat Alkmaar inzake de bezoldiging van het
uanüwerxouderwijs bij 20 dienstjaren lager
bioiid uau waar ook ui de proviucie.
spr. wd daarom met ueu wensen van Ged.
Staten meuegaau.
spr. steiuc voor het voorstel van B. en W.
in ucze nr te tiexkcu.
Mr. Letiü'.r jj herinnerde den heer Ver
kerk, dat oesioten was om de vergoeding op
j jd te stenen, uit volgens voorstel van den
neer Venters.
13. en w. moeten dit besluit uitvoeren.
Spr. hinnutrae den hetr Verkerk aan het
door hem gespt okene oij de straatoeiastmg.
spr. las ue motiveeruig van 13. en Wvoor.
Uerd. staten hennen gevoeld dat de mod-
veering van 13. en W. juist is en geven daar
om een regeling bij aizauaerlijke verordening
u< overweging.
De heer Verkerk deed uitkomen, dat hij
met op «ui beslui/, terug wilde komen, maar
nat «Ged. staten liet wmen.
Spr. uie voor hooger salaris was, gaat met
Ged. Staten mee en is met met zich zelve iu
tegenspraak.
iv>r. Leesberg meende, dat het gewone
onderwijs per uur hooger bezoldigd moet
worucu, uau het handwerkonderwijs
Spr. iiauchiaalde uaimus het collége het
voorstel.
Mr. Sluis wilde zelfstandig beoordeelen
of het met gewenscht was, het salaris van
35 op sU te brengen. Spr. deed daartoe
iitt voorstel, ornaat hij meent, dat wanneer
a.en slechts enkele uren voor iemand werkt
men meer moet hebben dan n(j een veelui igen
dienst.
De Voorzitter meende dat die on-
dmvijzcressen hun andere ureu productie!
kunnen maken.
Mr. Sluis bleef van meening, dat het
handwerkonderwijs haar hoofdbron van in
komsten uitmaakt.
De heer Cloeck meende, dat men met
geen foefje uit een loonregeling vandaan
mocht loopen. Men moet betalen wat men be
telen moet. 1
Mr. Leesberg oordeelde dat Ged.
staten wel voor het standpunt van B. en W.
gevoelden.
Het voorstel om de vergoeding op 50 te
stellen kwam iu stemming. Het werd verwor
pen met de stemmen vaïi de heeren Cloeck,
Mr. Sluis, Mr. Prins, Verkerk, Lubbe en Wes
terhof voor.
De heer C10 c C k stelde hierop voor dit
op 40 te stellen.
Ook dit werd ;es erpen met de stemmen
van de heeren Mr. Sluis, Verkerk, Lubbe en
Westerhof voor.
Het voorstel van B. en W. werd hierop z
h s. aangenomen.
RANTSÓENEERING VAN GAS.
B, en W. stellen den raad in bijlage no. 23
voor, voor het gas vast te stellen het navol
gende:
Tarief voor het gebruik van gas, te leve-
veren door de Ctem. Gasfabriek over 4s
maand Maart 1919.
Artikel 1.
le. De prijs van 't gas geleverd over den ge
wonen meter bedraagt 17 cent per M'. ea
over den muntmeter 17(4 cent per M*.
(gedurende den crisistijd Yt cent per M*.
.hooger dan gewoon gas).
2e. Voor de maand Maart 1919 zullen;
de volgende bepalingen voor het
gebruik van gas over de beide genoemde
meters gelden.
Er zal door particulieren een hoeveel
heid gas mogen worden verbruikt als volgt:
a. Voor verlichting: 16 M*.
Voor bifkoken (waterverwarming enz.):
I. 14 M'. per gezin vermeerderd met 2 M*.
voor eiken persoon waaruit het gezin be
staat, mits liet gizin niet over electrischen
stroom beschikken kan,
.1. 10 M*. per gezin, vermeerderd met 2 M'.
voor eiken persoon waaruit het gezin be
staat, indien het gezin tevens over eleo
trischen stroom beschikt.
Deze regeling geldt ook dan voor ieder ge
in afzonderlijk, wanneer 2 oi meer gezinnen
n één huis wonen en gezamenlijk over één
neter huq gas betrekken.
Aan kamerbewoners kan, door den Direo-
eur gehoord' de Commissie van Bijstand, een
.asvert ik van hoogstens 8 M*. per maand
■vorden toegestaan.
De winkelier krijgt boven hét rantsoen' voor
larticulieren 10 M'. per maand, als zijn win-
el, étalage inbegrepen, kleiner is dan 60, M',
joven 60 M* 20 M3.
Voor hen die een werkplaats of kantoor aan
ïuis hebben, wordt een verbruik toegestaan
/an 8 M'. boven het rantsoen van particulie-
erty mits de werkplaats of het kantoor niet
.evens-bewoond wordt.
- Eo verbruiker, die zoowel op het 4 «4- «la
«p Donderdag 80 Februari 1019,