Distributie ran Levensmiddelen
Ds Brandstolfencomofcle Alkmaar
Centrale Kenken.
Provinciaal Nieuws,
Telegrammen van heden
Rechtszaken.
Stadsnieuws.
Gedurende dte wek vast 8 tet e» met 14
Maart 1919 ml verkrijgbaar wsrdra gesteld
*9'-
Bon No. 34 vaa «fe "RMkawt: 125 gram rijst.
Bon No. 33 van de Peulwucbteakaart: 125
gram groene erwten.
Bon No. 34 van de Peulvruehtrakaart: 125
gram bruine boonen.
Bon Na 31 van de suikertaart: 250 gram
suiker.
Bom No. 35 van die kaastaart s 50 gram
kaas.
Boni Nol 41 van da dïvmrakaaif150 gram
jam.
Son No. 42 van de dlvanenkaari: K.O
gecond taptemelk.
Bon No. 43 van de divenreniaart: '4 K.O.
taptemelkpoeder bij de firma C. Keg en J.
de Wijs. Houttil.
Bon No. 44 van de diversenkaart: 100 gram
macaroni of 50 gram vermicelli
don No. 36 van alle vleeschkaartra: 2 ons
spek.
Bon No. 66 van de aardappeleakaarl2 K.O.
zand-aardappelen.
Bon No. 67 van de aardappeltakaart: 2 K.G.
klei-aardappelen.
Bon No. 38 van de zeepkaart: 100 gram klei
zeep ra 50 graai kahzeep.
Voor zoover voorradig Bon No. 39 van de
zeepkaart: 1 pt. karnemelkxrep (toiletzeep)
a 38 ct. Toiletzeep verkrijgbaar bij
Dames KAAN, Langstraat.
J. END EL Langrstraat.
C. HIMMELREICH, Mirnl
J. HOFSTEE, Fnidsen.
J. BIJTJES,, Verdronkenoord.
BOTER- EN VETKAARTEN.
Gedurende het tijdvak van 8 Maart tot en
met 15 Maart 1919 is geldig Bon No. 6 van
bet 3e tijdvak der Rijks Boter- en Vetkaar*
MELK.
Gedurende de week van 9 tot eni met 15
Maart 1919 zijn geldig voor goedkoops melk
BONS No. 4 TOT EN MET 10.
De Waarn. Directeur van het
Distributiebedrijf,
H. SCHNEIDERS.
SPIJSLIJST.
Dinsdag 11 Maart Aardappelen met Andijvi
Woensdag 12 Maart Aardappelen met Rapen.
Donderdag 13 Maart Erwtensoep.
Vrijdag 14 Maart Aardappelen met Zuurkool.
Zaterdag 15 Maart Aardappelen met Savoye
kool
Maandag 17 Maart Groentensoep met
Vleesch.
Voor de Erwtensoep in te leveren bon' 33
van de peulvruchtenkaart en voor de Groen
tensoep bon 24 van de Rijsttaart, van dze
laatste geldt één bon voor twee portes.
A. OSKAM.
De Brandstoffencommissie Alkmaar
deelt mede, dat de toegezonden en afgehaalde
onderbons 7 en 8 uitsluitend recht geven op
EEN HALVE DENHEID BRUINKOOL-
FIJNKOOLBRIKETTEN, wegende 75 K.G.
De bestellingen kunnen worden gedaan aan
den VEREENIGDEN-BRANDSTOFFEN»
HANDEL KONINGSTRAAT 6.
Namens de Brandstoffen-Commissie,
J. H. JACOBS,
Dir.-Administrateur.
2o.
3o.
De Brandstoffen-Commissie te Alkmaar
deelt mede, dat overeenkomstig de circulaire
der R. K. D. Nö. 503 in Maart mag worden
verstrekt
lo. aan de groep C openbare gebouwen en
dergelijke het volle rantsoen;
aan Hotels en Restaurants tot 75 pet.
van het rantsoen;
aan groep B kantoren, werkplaatsen,
winkels en dergelijke» tot 60 pet. en aan
D publieke vermakelijkheden tot 50 pet.
van bet rantsoen.
In verband met deze bepaling, stelt de
Commissie beschikbaar voor deze inrichtingen
cn instellingen, voor zoover de voorraad en
aanmaak toereikend is een hoeveelheid Bruln-
kool-Fijnkoolbrikeffm, binnen de perken van
bovengemeld rantsoen.
Bestellingen te doen aan het kantoor der
Brandstoffen-Commissie WAAGPLEIN I.
De maximumprijs (hooge prijs) is 4.
per 100 K.G. thuis bezorgd.
Namens de Brandstoffen-Commissie,
J. H. JACOBS,
Dir.-Administrateur.
Nu de gemeente Haarlem eigenares is
geworden van de terreinen van de Haarlem-
sche Katoenmaatschappij, zal door het Pro
vinciale Bestuur Noord-Holland getracht
worden, daarvan een deel in handen te krij
gen voor de stichting van een nieuw griffie-
gebouw.
De Nederlandsche schepen, die in de
Britsche havens werden vastgehouden, om
dat zij op de zwarte lijst voorkwamen, mo
gen naar Nederland terugkomen.
Op de vragen van het Kamerlid Van
RaVesteijn betreffende de voorraden en ge
zouten groenten hier te lande, antwoordde de
minister van landbouw, dat hij het niet wen-
schelijk acht uitvoerige medeaeelingra dien
aangaande te doen.
Uit de goederenloods van het station
Drunen-Heusaen zijn 10.000 broodkaarten en
twee fietsen gestolen.
Nog denzelfden nacht is de dief, een Am
sterdammer, te Nieuwkuijk gearresteerd.
De 'politie te 's-Gravenhage heeft ernsti
ge vermoedens, dat daar ter stede een wijd
vertakte inbrekersbende bestaat, waarbij ook
verschillende dienstboden zijn aangesloten.
Zij meent reeds een spoor te hebben gevon-
den.
Bij Benisse is iemand aangehouden, die
voor 7500 aan goudgeld trachtte te smok
kelen, deels verborgen in het frame zijner
fiets.
De dieven van de militaire brandkast te
Leiden zijn door het Haagsche gerechtshof
veroordeeld tot drie en twe jaar gevangenis
straf Hij, die nu 3 jaar kreeg, was door de
rechtbank vrijgesproken,
UIT HEILOO.
Het pension „De Onderneming" is in han
den van den heer O. P. da Rooij overgegaan,
ieer
ge-
van
Jb
die er verschillende veranderingen denkt aan
te brengen. Ook bet hfitel „De Rustende Ja-
Ser," thans bewoond dooi mej. de Wed. Van
er Horst, is door bemiddeling van den ma
kelaar, den beer Suk, in andere handen over
gegaan. Met April a.a. za! 't door den
nieuwen eigenaar, de heer E. Zwart alhier,
betrokken worden. Naar wij van den heer
Zwart vernamen zullen vermoedelijk in den
nazomer van dit jaar verschillende wijzigin
gen in de innerlijke constructie van het ge
bouw, enz tot stand gebracht worden.
Men denkt het gebouw speciaal voor het
houden van concerten en uitvoeringen in te
richten. Door tusschenschotten kunnen van
de groote zaal kleine vergaderzaaltjes
maakt worden.
Eergistermlddag werd een begi:
brand ontdekt ten huize van den Ee
Masclé. Een kastje, tegen den schoorsteen
geplaatst, had door de warmte vlam gevat.
Gelukkig wist men tijdig het vuurtje te be
dwingen.
Van de drie rijwielen, welke in de vo
rige week in den nacht van Vrijdag op Zater
dag werden ontvreemd, zijn er twee terecht.
Wel een buitenkansje voor de eigenaara!
De afd. „Heiloo" van de Ned. Vereen,
tot Afschaffing van alcoholische dranken or
ganiseerde een propaganda-feestavond, die
gisteren werd gehouden. Hoofdschotel van 't
programma was het tendenz-iooneelspel
„Pinksterbloem"* Verschillende van de meae-
spelende krachtra hebben zich dezen ra vori-
Se winters r»! meermalen als goede spelers
oen kennen. Zoo ook nu verliep het spel
geheel naar wensch. Verschillende opluiste
ringen, als tableaux, hielpen tot het welslagen
der bijeenkomst mee.
UIT BROEK OP LANGENDIJK.
Aan den Langendijk zal iets geheel nieuws
verrijzen. In de bestuursvergadering van den
Langendijker Bond van Begrafenis Vereeni-
ringen, is in overleg met den heer C. Klinkert
e Öudkarspel besloten, dat genoemde heer
het initiatie! neemt om steeds lijkkisten in
voorraad te hebben. Een flinke werkplaats,
met groote winkeLzal voor dit doel in orde
gemaakt worden. De bond heeft op zich ge
nomen hem in deze zaak moreel te steunen.
De gelden, voor deze zaak benoodigd, (bedra
gende verscheidene duizenden guldens) hier
in voorziet de heer Klinkert.
In verschillende maten, en van verschillen
de houtsoorten zal hij ze binnen 3 - 4 maan
den gereed hebben. Elke timmerman kan, in
dien familieleden ze van hem willen betrek
ken délr terecht, en voorts kan elk lid, door
middel van den bond ze rechtstreeks betrek
ken.
UIT HOOGWOUD.
Dooi een groep kiezers, niet aangesloten
bij de kiesvereenigingen in deze gemeente,
zullen candidaat worden gesteld voor den ge
meenteraad de heeren: F. Mienis, W. "de
Boer, P. Vos Mzn. en mevr. E. C. W. van
Ree-Trik.
De candidaten van de kiesvereenigingen
zijn nog niet bekend.
UIT WARMENHUIZEN.
Bij gelegenheid van de laatstelijk gehouden
vergadering van leden der tuinbouwvereeni-
ging „De Noord" en centrale veilingsvereeni-
ging „Warmenhuizen en Omstreken", werd
in plaats van\ het overleden bestuurslid,
den heer O. Tesselaar Lx., met flinke meerder
heid van stemmen gekozen de heer K. Mole
naar Pz., terwijl de aftredende leden, de hee
ren P. Vlam P.Jz., P. Slot K.Rz. en C. Nan-
nes, allen werden herkozen.
Naar wij Vernemen wordt door den heer
P. Veen, hoofd der openbare lagere school
te Schoorldam, tegen 1 Mei a.a. ontslag uit
genoemde betrekking aangevraagd.
UIT HOORN.
Gisteren overleed te Hoorn, in den ouder
dom van bijna 86 jaar, de heer H. P. Smeele,
rustend pastoor van Hoogmade, ridder in de
orde van Oranje Nassau. De begrafenis zal
laats hebben te Hoogmade op Maandag 10
plaats l
Maart
UIT AKERSLOOT.
Te Utrecht slaagde voor het examen nutti
ge handwerken mej. H. M. Reakel, van hier,
leerling der kwèekschool te Bergen.
Na een lezing van den heer Smit, van
Amsterdam, is alhier opgericht een aldeeling
van den R.-K. Volksbona „St. Joris", met on
geveer 100 leden.
Ook is alhier opgericht een bond van
dienstplichtigen.
DE KAZERNEBRAND TE DEN HAAG.
DEN HA AO, 7 Maart. Van het ge
bouw van de Oranjekazerne is na den
brand nog slechts een ruïne over. Hier cn
daar smeult nog vuur. De "brand is zelf om
vier uur vannacht uitgewoed en gevaar
voor aantasting van andere gebouwen is
uitgesloten. De schade is nog niet te schat
ten. Omtrent de oorzaak van den brand
tast men nog in het duister. Medegedeeld
werd dat een stroozak met petroleum ge
drenkt, was gevondcni en dat de brandkra-
nen in de kazerne onklaar waren gemaakt.
Maar dit waren geruchten.
DE STAKINO VERLOOPT.
BERLIJN, 7 Maart. Te Hamborn is de
staat van beleg opgeheven, In verschillen
de mijnen is door een deel der arbeiders
het werk hervat. De kantoorbedienden heb
ben doorgewerkt.
FABRIEKSBRAND.
HAARLEM, 7 Maart. De steengoedfa-
briek van den heer Alberdingk, in de No-
belstraat, is grootendeela uitgebrand. De
schade is vrij groot.
VRIJGESPROKEN.
Bij door 't Hoog Militair Gerechtshof
appèl gewezen sententie is vrijgesproken
in
M.
P"., oud 20 jaar, geboren te Koedijk, soldaat
dépot-bataljon der Xe inn
bij het dépot-bataljon der Xe infanterie-bri-
:ade te Allernaar, van de hem ten laste geleg-
ie desertie, op grond, dat de ten laste legging
niet voldoet aan de op straffe van nietigheid
voorgeschreven vereischten, daar niet ver
meld is omstreeks welken tijd het feit zou
zijn begaan.
POLITIENIEUWS.
Gisteravond is een van de beide jongens,
die uit het Rijks Opvoedingsgesticht alhier
ontvluchtten, door ae politie van Sloten aan-
Sehoudra een zekere B., wonende alhier,
ere is nog zoek.
Op verzoek van de recherche alhier ie te
Amsterdam aangehouden iemand, die zich al
hier dan rijwieldiefstal bad schuldig gemaakt.
Gisteravond is door de recherche aan
gehouden een zekere B., wonende alhier, en
verdacht van verduistering.
Hij blijft in verzekerde bewaring tot het
onderzoek is afgeloopen.
EEN MILD" .-r-T.
Het bestuur der Kinder bewaarplaats al
hier werd verrast met een gift van 100 van
een vriendelijken gever, die onbekend
wenscht te blijven.
BARAK IN AANBOUW.
De barak voor de verpleging van lijders
aan besmettelijke ziekten, over aanschaffing
waarvan wii onlangs schreven, is thans reeds
bijna geheel gereed. Zij wordt opgetrokken
nabij den ontsmettingsoven.
PREDIKBEURTEN.
9 Maart,
Alkmaar,
Groote kerk, 10 uur, Ds. Kloosterman,
Consistoriekamer Groote kerk, Woensdag
avond, 7 uur, Ds. Kloosterman.
Kapel, 10 uur, Ds. Vinke. Avond, 6 uur,
Ds Verwaal.
Evang. UUh. kerk, 10.30 uur, Da. Makkink.
Doopsgezinde kerk, 10 uur, Ds. Westra,
Remonstrantscke kerkt 10 30 uur, Ds. We-
geril.
Gereformeerde kerk, 10 uur, Ds. Meijer, H.
Avondmaal. Avond 5 uur, Ds. Meijer, H.
Avondmaal en nabetrachting.
hersteld Apostolische Gemeente, 10 en
avond1 5 uur, benevens Donderdagavond 8
uur, eod^^fgjjg;-EVIN1Q<
Hervormde Gemeenten.
AKERSLOOT, 9.30 uur, Ds, Kruisdag*.
BERGEN, 10 uur, Ds. v. d. Kieboom.
CALLANTSOOG, 10 uur, Ds. France.
EG MO ND AAN DEN HOEF, 10 uur,
Ds. Ie Gras.
GRAFT, 10 uur, Ds. Boers.
GROET, 10 uur, Da. Boeke.
GROOTSCHERMER, geen dienst.
HEERHUGOWAARD, geen dienst
HEILOO, 10 uur, Ds. Eilerts de Haan.
HENSBROEK, 1.30 uur, Ds. Beversluis.
HOOGWOUD, geen dienst.
KOEDIJK, 10 uur, Ds. v. Meurs.
L1MMEN, 9.30 uur, Ds. Bosch.
NIEUWE NIEDORP. geen dienst.
NOORDSCHARWOUDE, 9.30 uur, Ds.
Staal.
OBDAM, 10 uur» Ds. Beversluis.
OTERLEEK, avond' 7 uur, Da. v. <L Kie
boom van Bergen.
OUDKARSPEL, 9.30 uur, Ds. de Leeuw.
OUDOKP, 10 umr, Ds. Groot.
DE RIJP, 10 uur. Ds. v. d. Most v. Spijk.
SCHERMERHORN, 9.30 uur, Ds. Heep.
SCHOORL, avond 7 uur, Wijdingsuur.
SPANBROEK, 9.30 uur, Ds. Sdjolte.
ST. MAARTEN, 9.30 uur, Ds. Tinhok.
ST. PANCRAS, 9.30 en 6.30 uur, Ds.
Lammers.
STOMPETOREN, gera dienst.
URSEM, 9.30 uur, Ds. Dardenne An-
kringa.
WARMENHUIZEN, 10 uur, Ds. Oter-
doom.
WINKEL, 9.30 uur, Da. Nijenhuis Ock-
huijsen.
ZUIDSCHARWOUDE, 10 uur, Ds. Sin-
nighe Damsté.
ZUIDSCHERMER, 9.30 uur, Ds. Caste-
lein.
Evangelisatielokaal, 10 uur, Ds. H. P. de
Pree van Alkmaar, 's Avonds half 7 uur, Ds.
T. Kloosterman van Alkmaar.
LEGER DES HEIL.S (Limmerboek.)
Zondag a.s. 7 uur voorm. bidstond.
10 uur voorm. Heiligingscjienst.
3 uur nam. Verbiijdingsdiraai.
7.30 uur 's avonds Openbare samenkomst
Muziek en zang.
Woensdagavond 8 uur Verloasingsraeeting.
Donderdagavond) 8 uur Openbare meeting.
DOEL EN STREVEN DER VRIJ
METSELARIJ.
Gisteravond hield de loge Noordstar een
bijeenkomst, waartoe een aantal personen wa
ren uitgenoodigd; omdat, zooals de voorzitter
in zijn openingswoord zei, de Orde der vrij
metselaren heeft gemeend meerdere openbaar
heid te moeten geven aan hare beginselen.-
Daarom waren verschillende uitaoodigingen
tot bijwoning van deze bijeenkomst verzonden.
Spreker voor dezen avond was de beer A.
F. C. Faubel uit den Haag, die begon met te
zeggen' dat de Orde tot voor kort voor velen
nog gehuld was in een' geheimzinnig waas, en
dit niet geheel zonder reden., omdat steeds de
geheimhouding is betracht.
In het begin der 18e eeuw waren de geesten
lang niet vriendelijk genoeg gestemd om de
Orde te ontvangen. Het ligt voor de hand, zei
sprdat een geestesrichting, die vóór dogma
tiek is, haar verwierp, omdat zij is voor het
vrije onderzoek. In verschillende landen wer
den bijeenkomsten der Orde verboden, ook kor
ten tijd in Nederland. Verschillenden harer le
den) werdeni in enkele landen gevangen geno
men, onthoofd of moesten gruwelen verduren.
Vandaar dan ook dat vooral in den aanvang
geheimzinnigheid werd betracht, opdat nie
mand bekend werd als vrijmetselaar.
Thans is dit anders, hoewel met de traditie
niet gemakkelijk wordt gebroken.
Nu nog mcenen velen, dat vrijmetselaren
febonden zijn door beloften en eeden van ge-
eimhouding.
Het is moeilijk het beginsel der vrijmetsela
ren uiteen ie zetten, zooals dit ook met den
fodsdienst het geval is. Immers al wat voor
et gevoel het diepst is, is moeilijk in een
f verstandsformule weer te geven. Niettemin
j gaeft de grondwet der Orde van de vrijmetse-
1 larij een1 duidelijke definitie.
Art. 2 zegt, dat le. Vrijmetselarij is de
uit innerlijke» drang geboren geestesrichting,
welke zich openbaart m een voortdurend stre
ven naar ontwikkeling van al die eigenschap
pen van geest en gemoed, die den rnensch en
de mensenheid kunne» opvoeren naar booger
geestelijk en zedelijk peil. Zij vindt hare toe
passing in de beoefening van de hoogste le
venskunst.
2. De Orde, zelfstandig deel van de broe
derschap der vrijmetselaren, verspreid over
het oppervlak der aarde, stelt zich ten doel
een gemeenschappelijk middelpunt te zjjn voor
de beoeJffixing van die levenskunst cn streeft
naar de veelzijdige en harmonische ontwikke
ling van den mrasch en de menschheid.
3. Zij gaai uit van era vast vertrouwen in
de werkelijkheid een er geestelijke ra zedelijke,
den rnensch en cfc menschheié voortstuwende
wereldorde.
4. Zij neemt voorts als grondslag aan de er
kenning van:
de hooge waarde van de mrascheüjke per
socrüijkheid:
ieders recht om zelfstandig te zoeken naar
waaiheid;
■smenschen zedelijke verantwoordelijkheid
voor zijn doen en laten
de gelijkheid in wezen van alle menschen;
de algemeene brotderschap der menschen en
ieders plicht om met toewijding te arbeiden
aan het welzijn der
Uit dit artikel volgt dat men nimmer vrij
metselaar kan worden door opneming in ae
Orde, maar dat men als zoodanig moet zijn
zich
geboren, want de Orde bew
Tijk gebn
op geeste-
ij'k gebied en wat niet in dén mensch zit,
komt er niet uit. De aanleg van den mensch
kan worden ontwikkeld. Wie vrijmetselaar
wordt, neemt daarbij op zich era levenstaak,
om mee te werken aan de verheffing van het
zedelijke (even
Spr. behandelde de strooming van het hu
manisme, die zich door de Orde van de vrij
metselaren over de heele wereld heeft ver
spreid. Wat is hum "«mme? Spr. ging dit uit
voerig na en kwam fcsé de conclusie, oat het ia
die negatieve geestesrichting, die leert dai de
mensch onderworpen is aan iets boogera.
Die negatieve geestesrichting moet zich
openbaren in de beoefening van de hoogste
levenskunst. Dit is geen nieuwe uitvinding, zij
werd reeds gevonden bij de oude Indiërs, die
haar koninMijke kunst noemden.
Als de mensch iets wii bereiken, moet hij
zich organiseeren op allerlei gebied, ook op
geestelijk. De gewone mensch allee» kan niets.
Vereenigd met gelijkgestemde zielen, bereikt
men veel meer.
Ook de vrijmetselaren vereralgden zich,
elk land afzonderlijk (in Nederland heet hun
organisatie Groot Oosten), om te streven naar
de hoogste levenskunst, naar harmonische
ontwikkeling van hart, gemoed, gevoel cn
hoofd.
dus.
gebied be
hoort de vrijmetselarij f De menschen worden
beheerscht door twee geestesrichtingen, gods
dienst en staatkunde. Tot geen van heide kan
de vrijmetselarij gerekend worden. Waar zij
bij behoort zegt art. 3 bovengenoemd.
De vrijmetselaren worden vaak gelijk
stekl met godloochenaars, maar spr. ach
dit onjuist. Een: vrijmetselaar behoeft gera on-
;e te zijn. Geloof is een band' tusschen
en innerlijke» mensch en gedachten van hoo-
gere orde, De vrijmetselarij is er van over-
tu:gd' dat de mensch zal gaan door duisternis
tot licht, van laag tot hoog. Geen overtuiging
dus die gebonden is aan kerkelijk of staat
kundig beginsel, maar een religieus beginsel
dat zich stelt op ruimer standpunt. Geen zui
ver materialist kan dus bij de vrijmetselaars
behooren.
Er zijn verschillende grondslagen, waarvan
de vrijmetselarij uitgaat. Allereerst de erken
ning van de waarde der menschelijke persoon
lijkheid; verder ieders recht op zelfstandig
onderzoek naar de waarheid. Dit is wel de
grootste aanleiding voor de vijandschap van
velen tegenover de vrijmetselarij (de R.-K.),
a's bindend verklaren voor ae
die hunne do,
heele menschneid en niet het recht naar on
derzoek van de waarheid voor een ieder er
kennen.
Voorts gaat de vrijmetselarij uit van de
idee, dat de mensch verantwoordelijk is voor
hetgeen hij doet en- laat, ook het geringe. Als
men die verantwoordelijkheid aanvaardt, zet
men den eersten stap op den weg naar de
broederschap.
Vervolgens geldt de gelijkheid van alle
menschen in hun wezen, om het even of zij- ge
boren zijn in de achterbuurt of het voorname
deel eener stad. Alle» hebben gelijke rechten.
Laatste grondslag is de erkenning van era
ra ander ra het doel om aan te sturen op de
broederschap der menschheid. Een vrijmetse
laar gelooft aan de totstandkoming dier broe-
derscnap, al zal rij niet spoedig bereikt wor
den. De kiem van de broederschap ligt in de
menschen, dua ligt het in de rede, dat de broe
derschap der menschen eens zal komen.
Daaraan mee te werken Is het doel der vrij
metselaren. Om het leven relief te geven, is
zulk era ideaal noodig.
Spr. zette hierna uiteen hoe de vrijmetse
laar staat tegenover godsdienst ra politiek.
Bij de menschen bestaat in de godsdienstige
overtuiging groote verscheidenheid. De vrij
metselarij prijst geen' enkel geloof aan, maar
bestrijdt het geloof evenmin. Dat rij tegen het
katholicisme is, is onjuist. Hbt katholicisme is
ee» geloof, daaraan te tornen zou misdaad
zijn, omdat zoo vele aicnschen era plechtanker
daarin vinden. Maar daarom kan Rome wel
bestreden worden, omdat Rome niet het ge
loof is.
Ook met de staatkunde iaat de vrijmetsela
rij zich niet in, behalve dan in de Romaan-
sche landen, omdat daar de loge zich niet al
tijd1 buiten' de dogmatiek kan houden. Spr. be
treurde dit.
Als men lid wil worden van de loge, wordt
niet naar de politiek gevraagd. Vandaar dat
men in dè loge menschen van allerlei politieke
richting aantreft. De loge doet niet ra kan ook
niet aan politiek dora.
Hierop schetste spr. de beoefening van
de vrijmetselarij.
Het verschijnsel, dat vercradgde mannen
invloed pogen uit te oefenen, is al zeer oud,
gelijk spr. met voorbeelden duidelijk maakte.
De Itahaansche academies werden als gevaar
lijk beschouwd en daarom dikwijls vervolgd.
Om daaraan ie ontkomen, gaven zij hunne
organisatie het karakter van era gewone ver-
eeniging en noemden haar era organisatie
van nouwlieden. Spr. verklaarde dit uitvoerig
en wees er op, dat het bouwvak de spiegel is
der geheele menschheid, omdat uit de ont
wikkeling van het bouwvak de ontwikkeling
van de menschheid blijkt.
In de eerste helft der 17e eeuw werd in
Londen de eerste loge gesticht, zooals zit
thans over de heele wereld verspreid is. Tot.
voor eraige jaren was zij nog verboden in
Rusland ra Oostenrijk, hoe het daar nu is,
wist spr. niet.
Vervolgens vertelde spr. er van hoe het in
de loge gaat.
Wil de «nraf**!1 met succes werken, d»n jnoet
hij ratst rich zelf leere» kamen, weten over
welke krachten hij beschikt, om dis te kunnen
verhoogen ra zijne ondeugden te overwinnen.
Noodig is dat elke mensch een plaats in
neemt in 'f groote bouwwerk der menschheid.
Hij is daarvoor geëigend; want in eiken
mensch zit de kern voor era geschiktra steen
voor dat bouwwerk. Dat geeft moed om wat
voor de menschheid te doen.
De loge is bij uitnemendheid de plaats om
te leeren de schoone levenskunst. Veel ont
breekt aan de samenlevingskunst en die kan
zoo goed de loge leeren, die allerlei menschen
omvat. Zij allen beschouwen en bejegenen
elkaar als broeders. De loge leert in den
mensch den mensch te zien en het beste in hem
op te sporen. Wie getoond heeft dat goed te
begrijpen, is ook een goed patroon en ia
iemand", die eens anders overtuiging eerbie-
digt-
De vrijmetselarij maakt bij haar werk ge
bruik van symbolen, iets wat nu juist niet zoo
heel bijzonders is, omdat er in het leven zoo
veel symboliek is, hetgeen spr. duidelijk maak
te door te wijzen op de symboliek in de ban
den van boeken ra in de kleeding.
De naam van vrijmetselarij is reeds sym
boliek: zij wil vrij metselen (bouwen) aan het
geestelijk leven.
Ook de naam broederschap is symboliek.
Elk symbool heeft één hoofdgedachte ra dit
werkt buitengewoon opvoedend De vrijmetse
larij spreekt ».v. van een Opper bouwheer van
het Heelal, waardoor ieder wordt j
drageen, ale voor rijoa i
ging het hoogst is.
De meeste symbolen rija aan het bouwvak
ontleend
Rang ra stand gelden in de loge niet In
het Wven raken de menschen vaak door ver
keerd oordeel van elkaar af, veel ellende en
armoede is daardoor over de menschen ge
bracht. Men dient zijn juiste verhouding te
bepalen tegenover den mensch. Als symbool
daarvoor gelden passer ra winkelhaak. De
truffel is hst symbool voor 'f aanbrengen van
het cement dat de menschen samenbindt ra
voor 't afhakken van de ruwe kantra aan ons,
waarmee we de menschen wondra.
Na era pauze beantwoordde spr. eerst de
vraag: wat doet de loge? Het antwoord was:
als zoodanig niet veel, omdat rij zich niet tot
taak stelt het sociale werk. al trekt rij zich
daarvan niet terug. Op philantropisch gebied
deed de loge veel, b.v. inzake de blindenver
zorging, misdadige jeugd, volksbibliotheken,
armwezen, enz. enz. Als Wijkt, dat van era'
sociaal werk niets terecht komt, wanneer de
georganiseerde loge niet meewerkt, pakt rij
mee aan.
Weinig is te noemen in de ontwikkeling van
de menschheid, waarvan niet de loge een der
leidende krachten was. Telkens waren er
menschen die zich in oe loge hadden geoefend
in de levenskunst.
Vele leidende en invloedrijke posten worden
ingenomen door vrijmetselaren. Tal van groo
te gebeurtenissen in den ontwikkelingsgang
der menschheid hadden plaats onder invloed
van vrijmetselaren. Spr. noemde hier o.a. Ben
jamin Franklin, Freaerik de Groote e.
vele namen
van musici ra i
soa.
Verschillende vorstelijke personen zijn of
waren vrijmetselaars. Spr. zei dit om aan te
toonra, dat het groote onzin is te zeggen, dat
de loge werkt aan het onttroonra van konin
gen.
In de loge leiden de vrijmetselaren hun ver-
eenigingsleven, bijeenkomsten van ritueelen ra
gewonen aard. Zoo mogelijk wordt een 'be
paalde tempel door de loge ingericht, waar
orgelspel warmte geeft aan het gesproken
woord ra waar men voelt, diat de mensch nog
voor iets anders heeft te leven dan voor dra
gewonen levensstrijd.
Dan heeft de loge nog hare gewone bijeen
komsten, die zij niet bestempert met den
naam vergaderingen, omdat in wat men ver-
aderingen noemt niet altijd de juiste toon
eerscht. In de bijeenkomsten der loge wordt
niet gedebatteerd, maar er heerscht era wel
willende geest. Na een rede is er geen debat,
maar gedach tenwisseling, ten' doel hebbende
verheffing van den mensch. Indien noodig,
worden er ook vermaningen gegeven ra wordt
die aangebracht
bijera om
elkaar op te bouwen. Daardoor gaat er kracht
ra bekoring uit van bijeenkomsten der loge,
opvoeding en verkwikking. Me» wil elkaar
rijpen ra voorthelpen.
)at de logeleden elkaar zouden voorthelpen
alleen omdat mm logelid is, sprak de heer
Faubel ten stelligste tegen (spr. bedoelde hier
speciaal het aan baantjes helpen.) Dat men
elkaar helpt ligt voor de hand; zei spr., om
dat men altijd beter zal samenwerken met
iemand met wira men in levensopvatting over
eenkomst, maar er protectie zou zijn alleen
door het lidmaatschap, sprak spr. nadrukke
lijk tegen.
Bij het aannemen' als lid legt men de belof
te van' geheimhouding af van hetgeen binnen
de logemuren gebeurt. De intimiteit van het
samenzijn moet bewaard blijven, en dit is niet
anders dan een blijk van fatsoen. Daardpor
krijgen de, bijeenkomsten der loge era vertrou-
ïjk karakter, men voelt zich er vrij, kan
zich er gerust uitspreken. Oeheimen, zooals de
wereld wel meent, heeft de loge niet. Eén ge
heim is er, maar dat kon spr. niet zeggen,
omdat het datgene is wat de mensch in zijn
hart gevoelt, en dat is niet onder woorden te
brengen; evenmin als men dit kan van de inti
miteit van het huiselijk leven.
Spr. hoopte dat zijne woorden vele dwaze
opvattingen bij de hootderp zouden dora ver-
iet
"-
nog wel degelijk noodig, omdat Idealisme
nklin, Frederik de Groote e. a. op
uit de wetenschappelijke wereld,
ra staatslieden o. w. Taft cn Wil-
Cezra op verbeteringen
oen worden; immers men; is
dwijnra of hef po stvattra ervan zouden ver-
vnjmetselarij was, volgens spr.,
hinderen. De
en
humanisme nog steeds "moeten worden aange
kweekt.
Een paar opmerkingen van een tweetal
aanwezigen werden door den heer Faubel op
duidelijke wijze beantwoord; waarbij o. m.
bleek, dat vrouwen in de lloge ni etals lid wor
den toegelaten, omdat zij, doordat zij antiera
zijn dan de man, niet toegelaten kunnen wor
den tot 't loge-leven. Er zijn vele practische be
zwaren tegen, waaronder vooral te noemen is,
dat de vrouw niet, zooals de man, reeds op be
trekkelijk jeugdigen leeftijd het leven intreedt
ra dus niet zoo'n leerschool doormaakt in de
samenlevingskunst. Het vrouwenvraagstuk is
bij de Orde in studie ra binnenkort zal wel
de beslissing vallen.
De voorzitter sprak aan het slot eraige woer
den van dank tol den heer Faubel.
ptt
:i