lion
II
Silts tap MB
Ms Puilniidt
Vraag en Aanbod
Honderd Een en Twlnstlgsta Jaargang.
Zaterdag 5 Ap 11.
te AlJaonaar
op DINSDAG 22 April a.s.
to Alltmaar
op Woensdag 23 April a,s.
Pariiscke brieven*
Stadsnieuws.
üttafBe, 3*1 irtjfcStëiS atef fem! «na
We- SI. 101®.
a
Voor de plaatsing dèr paarden
zijn aangewezen de üijk, het Waag-
plein, de verbindingsweg van het
Waagplein met de Gedempte Nieu-
wesloot en zoo noodig de Ge
dempte Nieuwesloot.
a
(Van onzen Parijschen correspondent.)
(Nadruk verboden.)
PARIJS, eind Maart.
De rennen in Auieuil zullen hervat worden,
na jaren vani rust. Nieuwe stallen zijn ge
verrad, nieuwe combinaties, en de modehuizen
reppen zich om gereed té zijn. Alles als
i neger. Er zijn twee belangrijke vonnissen te
'vellen: de moordenaar van Jaurès (de arme
kerel is heel den oorlogstijd in cellulair pre
ventief geweest), cn de dader .van den aanslag
op Ciemenceau; politieke misdaden, beiden
gepleegd door gedescquilibreerde menschen,
vagi idealisten, Allebeide gevallen, waarbij de
hev^e daad ons meer schokt dan de verwar
de motieven daartoe. Voor beiden wordt de
doodstraf verwacht.
Parijs is een nieuwe stichting rijker gewor
den: een tehuis voor journalisten, voorzeker
wel een nuttige instelling; hoofdzakelijk voor
de huisvesting der buitenlanders. ^En een1
nieuwe vereeniging: die van de „Eclaireurs de
la France", maakt met groote aanplakbiljetten
door de geheele stad propaganda voor zuive-
rin van het zedelijk levenvooral ten behoeve
van de jeugd."Zoo komen, geheel als in vre
destijd, alle mogelijke instellingen en gevoels-
richtingen beurtelings even op den voorgrond
en nergens meer dan hier doen dergelijke hu
mane pogingen aan alsd'e druppel water
op den gloeienden steen En het iS hier niet
meer dan een sensatie te over, dat zekere min
of meer inte'llectucele meneer in een mondain
theaterzaaltje profetieën verkondigt voor wat
douairières en jonge dametjes over het ko
mende geestelijke tooneel; daarbij al met
naam en toenaam op zijn affiche vermeldend
de huidige actrices en acteurs, die in 't bijzon
der, wegens hun immoreele representaties, ge
wraakt moeten word cn.
Parijs zal wel altijd Parijs blijven in al zijn
schakeeringen en1 bewegelijkheid van geestelijk
'leven.
Het is merkwaardig zoo spoedig als alle
hoog re en lagere ambten weer geregeld door
de gedemobiliseerde functionarissen ingeno
men worden1ik hoorde een jong rechtsgeleer
de beweren, dat hij de soldatenrok even1 ge
makkelijk voor de toga had omgewisseld, als
of het maar een kwestie van uiterlijken aard
was Dezelfde jonge man had, toen hij met mij
in een Parijsch restaurant déjeuneerde, a
vijf maanden loopgravenellen-
in 'hun kort'gesprek was al geheel vanzelf een
(toóu van reserve gekomentwee Parijzenaars,
de hun wereld kennen en zich teruggevonden
hebben elk in zijn werk. De Parij zenaar werkt
haid, leeft ruim, en is een opgewekt mensch.
En hij staat niet lang stil bij iets, dat niet
bijzonderlijk tot zijn belangen behoort. Die
belangen zijn: zijn beroep, zijn vrouw, zijn
huis en zijn kring van kennissen1, en de Pa-
rijzenaar bevindt zich wel bij deze beperkt
heid, waarin het ontzaglijke stadsleven hem
immer toelaat tot rust te komen en zich een
persoonlijkheid te gevoelen.
Zoo herstelt zich hier het leven in alle la
gen der maatschappij. En alles wordt als
vroeger, v ant waar elke gedemobiliseerde
recht heeR op hervatting "van zijn beroep van
vóór den oorlog, worden zij, die, sinds jaren
nu al, plaatsvervanger waren, meedoogenloos
en op uanden voet ontslagên. Dit zijn hoofd
zakelijk de duizenden vrouwen die in indus
trieën, als wagenbestuurders, enz. «nz. werk-
■i8.an: zijn geweest, en die nu weer als voor
heen den nimmer beslisten beroepsstrijd met
hun manndijken collega moeten aanbinden.
De gehuwde vrouw legt, als steeds hier in
Parijs, in dezen strijd gaarne het bijltje er bij
neer; maar voor de oorlogsweduwen en1 de
andere onverzorgde vrouwen breken zwaarde
re tijden aan. En het komt mij voor dat de
strijd om het bestaan voorde alleenstaande
vrouw wel attijd moeilijker zal blijven1 dan
voor den man.
Zeer veel wordt tegepwoordig door de
vrouw gewerkt in de decoratieve bedrijven-,
ut/ij dan voor woning- of voor tooneeld-co-
ralie, waartoe hier dan ook voortreffelijke
vakscholen zijn opgericht met een uitgebreid
leerplan. In tooneel decora tic .ziet men hier
meer een breken met de conventie dan bij de
binnen-architectuur, welke laatste hoofdzake
lijk op de Lodewijkstijilcn en heit directoire tijd
vak blijft berusten.
Echter bij het tooneel hier en daar, o.a. bij
het théatre Antone, vindt men eem modern
streven, dat doelt dénken aan dat van Ro-
yaards en Verkade. De enscèneering is er
over 't algemeen meer karakteriseer end voor
den geest van het tooneelstuk en voor de mo
derne ethische opvatting der klassieken1 dan
wel beperkt historisch. Diit geeft soms sublie
me resultaten, waar deze opvatting, minder
geketend en vrijer van uiting, tot een geniale
daad' leidde. Zoo vindt men in den „Koop
man van Venetië, hier in zeer grooten sltijl
Inmiddds is de moordenaar van Jaurès
vrijgesproken1 en de dader van den aanslag op
Clemenoeau ter dood veroordeeld.
gwpasia, est pradftïgw wffeCaf xm ITsfS*
en donker, overal. En nooit ontroerde ralj de
Shylock-figuur meer, dan zooals hij hl ge
geven wordt als de symbobsche krankzinnige
wanhoopsuiting van'cea Wffitted, onbegrepen
ras. met de zonnige lcgcöi.e"dl.ii Est
luchtige Italuanscne Christenvolk in masque-
radetijd1.
Echter taai deze soort regie geheel mis bij
de opvoering var. den „Bourgeois Qenii&am-
tnv", die door Mmiêo: geheel gedacht is ais
een satiriek amusementsspel, als een kamer
opvoering; (men denke hierbij ook nog aan
A* origineele
ier toch do<
gewild en pretentieus
ratievol Quintet voor groot orkest bewerkt
ad. De tooneeikunst ia uiteraard interpretee
rend1; dus zal Shakespeare in breeden Stijl
moeten gaan, altijd; waar hij immers groot
en van alle tijden is en ook Molière zal ge
speeld moeien worden, zooals hij. ia: hoofsch
en van oud-Fransche gratie.
STéFAN.
HET BEGIN DER WIJSHEID.
In de Luthersche kerk werd Donderdag
avond etue bijeenkomst gehouden, uitgaande
van de Middaghoogte, afdeeitng Alkmaar,
het Centrum Alkmaar der Theosofische Ver
eenigiag, de afd. Alkmaar van den Ned.
Protestantenbond, de Rem. Gemeente, de
Evang. Luth Gemeente en den Doopsgezsn
den Kring „Haas de Piss WASfkl Dr J, D,
Biersas de Haan van Acrdsaiioui sis spreker
optrad met het onderwerp: „Het begin der
Wijsheid."
Na een korte inleiding gaf Ds. Westra den
spreker het woerd.
De wijsheid, zoo ving spreker ongeveer
aan, heeft altijd gestaan ra bet tsekeo der
eerc. Reeds de volkeren der oudheid hadden
hunne wijzen, de Egvptenaren cn de Israëlie
ten. Het oude Babel had zijn Magiërs. Ook
reeds de Chineezen hadden hunne wijzen zoo
als Confucius. In Indié kende men de naakte
wijzen, die zich terugtrokken in liet woud. Be
kend is ook, dat de Grieken hunne Zeven
Wijzen hadden, wier spreuken opgeteekend
waren in den tempel te Delphi.
Reeds bij de Ouden gold dan ook de Wijs
heid als het hoogste goed. Zij werd echter
door alle tijden beschouwd als iets ongenaak
baars, als iets boven alles verheven, zöoala de
teekening van den Wijze van den Engelschen
teekenaar Blake dit uitbeeldt, lets voor ons
menschen bijna niet te bereiken, en het einde
der wijsheid beschouwde men dan ook als hrt
zitten op den troon van het onzienlijke, taau
alle belangen onttrokken en ontheven van het
eigen ik.
Doch zei spreker, we zouden het hebben
over het begin der wijsheid. Dit begin is niet
ontheffing van alk bepaalde levensbelangen,
de wijsheid begint met het niet-weten, het
plotseling ontdekken, dat wij het weten niet
hebben, maar het niet-weten.
In de gedachte dat wij niets weten van wat
wij voor onze oogen hebben, ligt iets onrus
tigs. De wijsheid is dus een zaak van het
w'eten.
Verschillende volkeren hebben gemeend,
dat de wijsheid iets practisch was. Confucius
haalde de begrippen zedelijkheid en wijsheid
blijkbaar door elkaar.
In Israël gold liet: de Vreeze des Hcsren is
het beginsel der wijsheid. Het weten liet men
over aan de Godheid, dat was dus een prac-
tische verhouding. Wij zeggen dat wij het
niet-weten moeten doorstaan, om tot tiet we
ten te komen.
Pascal heeft het terecht gezegd. Alle waar
de bestaat in het denken. De denkenschap is
een behoefte van den mensch. Tiij moet ao
wereld doordenken, hij is denker van natuur.
Zoo beschouwd, heeft de wijsheid niet dat
eerwaardige ais bij de ouden.
Ook Cartesius, de F'ransche philosoof,
stichter der nieuwe philosophic, spreekt van
die drift naar waarheid in den mensch. De
wijsheid is voor ons dus meer levend dan in
de oudheid. Zij begint met de vraag. De
mensch ziet de wereld, neemt haar waar met
zijn zintuigen en komt tot het besef, dat hij er
i iets van weet Dat is het raadsel.
In 't gedicht de Faust komt aan 't eindj
van het 2e gedeelte voor„Al het vergankelij
ke is maar een gelijkenis. Als dit gezongen
wordt door het mystieke koor uit de Faust,
klinkt het ons zoo schoon, doch zonder deze
mystiek klinkt het verontrustend. Is alles dan
maar een gelijkenis, niet de werkelijkheid?
Zijn wij zelf ook maar een gelijkenis? De ze
kerheid gaat verloren als bij den Chineeschen
schrijver die gedroomd had, dat hij een vlin
der was, en zich daarna afvroeg of hij mis
schien een vlinder was, die droomde, mensch
te zijn. Het verliezen van die zekerheid is het
begin der wijsheid. Daarom zegt Plato: de
wijsheid begint met verwondering, met ver
wondering over het gewone.
Cartesius drukt zich nog sterker uit door
te zeggenwijsheid begint mei twijfel.
Is de wereld werkelijkheid of niet, dat is het
eerste punt. Het realisme gelooft aan die wer
kelijkheid, doch dia het zienlijke het werkelijke
was, welke plaats zou er dan zijn voor het
onzienlijke? In de naturalistische philosophic
komt de heele geestelijke wereld er dan ook
slecht af. Er kunnen ook geen twee werkelijk
heden zijn.
Een van de twee moet schijn zijn. En hou
den wij vast aan de geestelijke werkelijkheid,
dan worden ons de woorden uit de Faust be-
grlj
ij voelen dat we met de leer der materia
listen niet uitkomen.
Met de overdenking, dat, wat onze zintui
gen waarnemen niet de werkelijkheid ia. be
gint de wijsheid. Dan gaat de mensch door
denken en hij wil het vraagstuk oplossen.
De waarneembare wereld is de som der
dingen, die wij waarnemen. De dingen zijn
de dragers van eigenschappen. Denken wij
die weg, dan blijft ër niets substantieels over
Niets zelfs van het grootste ding dat in de
wereld waarneembaar is.
Onze basis, de wereld is de som der waar
neembare dingen, is al niet meer soliede als
eerst en nu begrijpen we het gezegde van
Spinoza: Er is maar één substantie, qe God
heid zelve. Nu begrijpen we ook nog weer
beter' den zin uit Faust.
Denken we ons een stof, b.v. ijs verdeeld in
atomen en electroncn, dan verliest dat ten
slotte al het substantieele en zoo is het ons
verklaarbaar, dat de Noorsche mythologie
spreekt van het ontstaan der gereld uit de
groote gaping, hot ladig, als voelde men bij
lijkhetd bestaande uit soltecw dingen. dat het
waarneembare niets is dan een gelijkenis.
Oaan we nu verder. Het ding is niets
•ubstentTda. Wij'hciadaa dus over tm we
reld vol dgsacshamfsa, dfc d« slahdgia
waarnemen. Door de waarneming der" eigen
schappen, het zien'daarvan, zegt men, komt
er een voorstelling in ons bewustzijn. Dat dit
niet sou eeavuüdtg te, blijkt uit de moeilijk
heid om het ska te vsrtdftta.
Maar als wij een weiland zien. zou er dan
inderdaad een weiland bestaan of zou 't maar
een voorstelling zijn, die^isj zoo noemflp?
Wij zien niet met onze oogen die hoedanig
heden, het zijn voorstellingen, die ons be
wustzijn schept en we kunnen dus niet zeg
gen, dat het waarneembare de werkelijkheid
is.
Blijft de mensch de waarneembare wereld
beschouwen als de werkelijkheid en denkt hij
niet door, dan blijft hij steeds zien tegen een
voorhangsel, een gordijn, dat hij niet met zijn
zintuigen kan doordringen. Toch is dan de
werkelijkheid niet onthuld, doch het memxdbe-
lijk bewustzijn. Hij moet, om tot de wijsheid
te komen, een anderen weg nemen dan die
der waarneming. Die andere weg is de zelf
kennis. De kerkvader Augustinus zeide het
reedsGa niet naar buiten, m&at keer tot u
zeiven in en ook in het evangelie vinden we
woorden met gelijke beterfemte. De werke
lijkheid zijn wij zelf. Ook Plato zei reeds: de
werkelijkheid is in het bewustzijn.
Wij zijn de «eest, die in alk-n dezelfde is
Het onzienlijke ia de warkeljjfcjteld, doch gw*
schim. Dat onzienlijks faebt-ca wij bij aao, fret
"jke, het denken, dat het absolute leven
is. Dat goddelijke verkeert in lethargie, in
doodslaap, in wat niet voor ons keft, bij de
planten is het in zijn eerste rot.selen, bij de
dieren als in eersten droom, bij den meusch
komt het tot ontwaking.
Wanneer wij het zoo zien, dat het onziea
van dea triomfklank in de woorden uit de
lijke de werkelijkheid is, dan hooren we Iets
Faust, dan benauwen zq ons niet m r en ge
voelen we, dat de wijsheid begint om zich te
voleinden.
Met een enkel woord van dank sloot dpar-
op Ds. Westra de bijeenkomst.
VREEMDELINGENVERKEER.
AIcmaria, vereeniging tot bevordering van
het vreemdelingenverkeer, hield gisteravoad
in het café „Central" tm algemeene ledenver
gadering, waarbij drie bestuursleden m één
gewoon lid tegenwoordig waren. Bij de ope
ning sprak de voorzitter, de heer mr. J. P.
Bosman, een hartelijk woord ter nagedachte
nis van het overleden bestuurslid, den heer
J. Lutterot. Deze had het bestuur altijd met
zijne zeer gewaardeerde en van groote be
kwaamheid getuigende adviezen voorgelicht
en ter zijde gestaan. Vooral de schouwburg-
plannen had hij een fikschen jduw gegeven,
waarbij hij als groote kenner van de tooneel-
sped kunst op de-deugden ervan wist te wij
zen eri te waarschuwen voor de fouten, die
deze kunst aankleven. Met den heer Lutterot
was een ijverig en geacht bestuurslid heen
gegaan, wiens nagedachtenis nog lang in de
herinnering zal voortleven.
Na lezing en goedkeuring der notulen
deelde de secretaris mede, dat was ingekomen
een brief van de Amhemsche vereeniging tot
bevordering van het vreemdelingenverkeer,
met de mededeeling, dat het plan bestaat
daar ter stede in September een dricdaagsch
„Vaderlandsch Vredesfeest" te houden ter vie
ring van den zeer zeker binnenkort te teeke
nen vrede,- Voor den alsdan te houden optocht
werd de medewerking en steun van AIcmaria
gevraagd.
Naar aanleiding hiervan zeide de voorzit
ter, dat over het schrijven in de bestuursver
gadering reeds was gesproken. Het grootste
deel barer leden voelde niet veel voor 'net
plan om nu nog een vredesfeest te houden.
Dat was verleden jaar, toen de oorlog pas
geëindigd was, anders geweest, en toen im
mers had AIcmaria mede feest gevierd, waar
op het nu nog met genoegen terug zag. Het
t Arnhem te houden feest werd meer als re-
c'ame Voor die stad beschouwd.
De secretaris (de heer C, Nannes Gorter)
meende daarentegen, dat een feest als dat te
Arnhem van zoo groot belang voor de folk
lore, aller belangstelling verdient en hij oor-
deeld, het gewensdit, dat AIcmaria daarwn
meedeed door te-demonstrceren van wat in
Alkmaar van belang is. bv. de, kaasdragers
en ,.Het bruidje van Schermerhom".
-Nadat de heer LeWijt zijnh -instemming had
betuigd met des voorzitters woorden, werd
op voorstel van dezen besloten, dat aan Arn
hem zal worden bericht, dat men het plan
moreel zal steunen.
Daarna deelde de voorzitter een en ander
mede over de oorzaken vari het niet doorgaan
van den legerdag verleden jaar. Men herin
nert zich deze kwestie ongetwijfeld nog.
Thans was er een schrijven ingekomen met
de vraag hoe gedacht wordt over het houden
van den legerdag in den aanstaanden zomer.
De voorzitter deelde mede, dat het bestuur
meent, dat zulk ten dag thans niet meer ge-
wenscht is, omdat de menschen beu zijn van
alles wat naar oorlog en wapenvertoon
zweemt. Besloten werd in dien geest het
schrijven te beantwoorden.
Daarna volgde mededeeling van een brief
van dr. Schroder, waarbij medewerking in
zake ontvangst en zorg voor logies werd ge
vraagd voor ae stellig merr dan 200 deel
nemers van het op 7 en 8 Juli te Alkmaar te
houden congres van medici. De bedoeling is
niet, dat gratis onderdak za! worden ver
schaft.
De voorzitter zeide naar aanleiding van dit
schrijven, dat, als men ooit met het mes in
den buik zat, het wel thans is, omdat in Alk
maar zoo Geinig gelegenheid bestaat om zoo
veel menschen logies te verschaffen. Boven
dien ontbreekt een geschikte vergaderzaal.
Het gemis van een schouwburg doet zich
ook nu weer gevoelen. De hulp van het ge
meentebestuur zal moeten worden ingeroe
pen, evenals bij de vergadering van „Schutlte-
vaer'.
De heer Lewijt gaf in overweging In Ber
gen, pogingen te doen om de heeren onder
dak te brengen, waarmee de vergadering ac-
cbord ging.
Inzake de plannen tot overname van de
Buitcnsocieteit in het belang van het vreem
delingenverkeer deelde de voorzitter mede.
dat daarover op 9 April nog geconfereerd
moet worden Hij betwijfelde echter of hei zal
inirirap daar nieuw leven ia te blazen.
Vemïgatsa dé wondte mnStedeeTfHe
van het plan van net bestuur om ook dii jaar
weer een concours-hlppique te houden, zoo
mogelijk op den tweeden Pinksterdag, op het
terfcia a?n da Nteuwpoort?ban. Verleden
jaar was het contour» ten groot succes voor
de vereeniging, al was>hct toen ook slecht
weer. Belangt k financieel nadeel heeft Alc-
geleden (stee- 26.50, v.... .gr
de door de vereeniging uitgeloofde prijzen)
Ala het nu weer door zal gaan, moet weder
een garantiefonds worden gevormd van
3000 h 3500. De voorzitter deelde mede,
hoe dat verleden jaar was geschied, waarbij
hij er op wees, dat toen slechts één der leden
had deelgenomen voor 100.
Volgens den heer Lewijt kwam dit, doordat
het voorstel toen den leden eigenlijk plomp
verloren op het dak viel. Het had destijds nog
wel op de convocatie gestaan, maar er was
toch geen tijd genoeg voor voorbereiding ge
weest. Nu was het vrij wat vroeger en zou 't
wel beter gaan.
Het plan van het bestuui' werd goedge
keurd.
Hierop bracht de secretaris het jaarverslag
uit, waaraan wij ontkenen, dat er in 1918
minder aanvragen bij h< i .bestuur waren inge
komen dan andere jaren. Het bezoek van
vreemdelingm was gering, landgenootén
kwamen nog vrij talrijk. De achteruitgang
der kaasmarkt werd betreurd, maar tevens dc
verwachting uitgesproken, dat zij zich zal
herstellen. Eenige nonderden rcelamcboekjes
werden weer verzonden. Uit het buitenland
kwamen echter elechte 5 gafivrigea om riek-
mema kr taai.
Herinnerd Werd san het concours-hippi-
que, waarvoor medailles beschikbaar werden
gesteld, evenals voor een voetbalwedstrijd en
voor 'net concours van de rederijkerskamer
„Bilderdijk't. Mede werd nog een woord ge
wijd aan den roeiwcdstrïjd, waarvoor Alcma-
ria's leden tegen halven prijs toegang had
den. Voorts werd gememoreerd, dat na be
spreking met de zusterverceniging „Heiloo
Vooruit" een brief was verzonden- over den
aanleg van een tweede fietspad van Alkmaar
naar I tciloo, aan de westzijde van den Straat
weg, welk verzoek door den ingenieur van
den rijkswaterstaat in guaitig. overweging
werd genomes.
Het ledental bleef vrijwel stationnaïr, al
ontbreken er nog velen, die belang hebben bij
het vreemdelingenverkeer.
Het jaarverslag werd goedgekeurd, eveasls
de rekeaiig et verantwoording van den pen
ningmeester, den heer 1 Swets. Aan kas was
op 1 Januari 1918 439 6554, aan contribu
tie en subsidies was ontvangen 400.50, zoo
dat de totale inkomsten waren 840.15)4.
De uitgaven bedroegen 556.8354er Was al-
zoo een batig saldo van 283.27.
De verkiezing van een bestuurslid (Vac.
wijlen de heer Lutterot) werd uitgesteld tot
de eerstvolgende vergadering, met höt oog
op de slechte opkomst.
De heer Lewijt hoopte en de overige hee
ren waren het hiermee eens dat dan iemand
zal worden gekozen, die ijverig werkt voor de
vereeniging'. Van de tegenwoordige bestuurs
leden schitteren velen- steeds door afwezig
heid.
De secretaris deelde nog een en ander me
de van een verleden week te Amsterdam ge
houden vergadering van secretarissen van
vereenigingen tot bevordering van het
vreemdelingenverkeer. Daai was het plan ge
opperd om. op voorbeeld van Friesland, in
Noord-Holland een provinciaal bureau voor
vreemdelingenverkeer op te richten. Da heer
Roëll, commissaris der koningin in dit ge
west, wenschte dat dit bureau dan gesticht
zou worden te Haarlem, terwijl ,,'t Kogge-
.cs
sou worden te Haarlem, terwijl ,,'t Koggi
ii'hip" (Amsterdam) dit in de hoofdstad a<
rnas wenschte.
De vergadering sprak zich eveneens vóór
Amsterdam uit, omdat alle vreemdelingen,
die ons land bezoeken, in Amsterdam komen
en slechts een deel hunner ook in Haarlem
k rmt, en dan voornamel k nog alleen om het
r useum te zien. Als er een schrijven over
deze zaak komt, aal de secretaris dit beant-
v oorden en mcdedeelen, dat Amsterdam als
pIJats van vestiging het meest gewensdit
wordt geacht.
Ten slotte deelde de voorzitter nog mede,
dat het er eindelijk is door gekregen, dat op
het stationsplein bordjes wordx: geplaatst,
die de verschillende richtingen naar de stad
aangeven. Met dit werk is men nu bezig.
Hierna volgde sluiting.
HET AANSTAANDE FEEST VAN
ALKMAAR's DUBBEL MANNEN-
KWARTET.
Men verzoekt ons met een enkel woord te
willen herinneren aan de Nationale Zang
wedstrijden welke Zaterdag 19, Zondag 20
en Maaadag 21 April ia de Harmonie hier
ter stede gehouden zullen worden ter gele
genheid van het 10-jarig bestaan van het
Alkmaar's Dubbel Mannenkwartet.
De wedstrijden worden gehouden voor so
lo mannen, dubbel gemengd en dubbel man-
aenkwartetten.
Een 49-tal kwartetten uit alle deden des
lauids heeft zich beschikbaar gesteld. Door
kapende kaarten worden tot een beperkt
aantal gegeven.
Het Alkmaar's Dubbel Mannenkwartet
heeft kosten nog moeite gespaard om haar
feest zoo luisterrijk mogelijk te doen zijn en
rekent dan ook op aller medewerking.
Een eere-comité is gevormd bestaande uit
de heeren G. Ripping, burgemeester van
Alkmaar, Voorzitter, J- de Wit, A. F. Thom-
s >n en mr. J. M. Leesberg, wethouders. C. D
Donath, gemeente-secretaris, mr. B. v, d.
Feen de Lille, griffier bij de arr. rechtbank,
irr. v, Lookereu Campague, Officier van
J istitie, J. F. Moens, Bnnk-directeur, Dr.
Moltzer, Leeraar Gymnasium, mr. A. P. H
d: Lange,'Notaris, mr. J. P. Bosman, Voor-
z tter der V. v. V., Mr. A. Prins, Raadslid,
O. J. Verkerk, Raadslid, C. G. Vonk, Ge
meente-Ontvanger, Majoor v. d. Moer, mr.
K. A. Cohen Stuart. Agent Ned. Bank, Ti.
N. Adema, Hoofdredacteur Alkm. Courant
Joh. D. Appel, Directeur-Uitg. „de Nieuwe
Courant" en L. Speet, Hoofdredacteur „Ons
Blad."
Een jury is gevormd uit de heeren J. P: J.
Wierts, componist Den Haag, J. H. Ous-
hoorn, Directeur van „Toonkunst" Alkmaar,
Isr. J. Olman, Componist en Willem Hespe,
Zangdirecteur, belden te Amsterdam en Jac.
N. Al, Directeur van het Dubbel Mannen
kwartet „Harmonie" te Alkmaar.
Jb. MARTLanD, Koningsweg B 69.
Handel in 2e hands Kinderwagens,
Sportkarren, Ledikanten, Bedden, dUt
Ook san hui» te ontbieden.
Aan hetzelfde adres TE KOOP een soliede
BRANDKAST, «en VEERENBED en een
GEGOTEN FORNUIS.
Ter overname aangeboden een PAD-
VINDERSPAK.
Adres te bevragen bureau van dit blad.
VOOR DEN TUIN.
Ik kan weder aanbieden uit mijne kcurcoL
lecttó:
DAHLIA-KNOLLEN,
10 seats per stuk.
rj. SCHERMER, Schoort.
MOOIE JONGE RASKONIJNEN zeer
billijk TE KOOP. Raszuivere verschillende
soorten rammen' tot deldciiig beschikbaar.
Groenvoer voor konijnen.
GROOT-NIEUW LAND 37.
KWALITEIT VAN VOOR DEN OORLOG
Straatbezems, Waschboenders, Borstelwerk,
Stukadoors Wit- en Teerkwasten. Aan het be
kende adres HEKELSTRAAT C 10.
Aanbevelend P. W. N. NAP.
TE KOOJ'4 mieuwe eu'ste klasse HEE*
REN RIJWIELEN.
N. SMIT,'Omval 53.
EEN NET DAGMEISJE GEVRAAGD,
niet beneden 14 jaar. Adres OUDEGRACHT
A 221.
TE KOOP: 4 nieuwe eiken STOELEN, be
kleed met prima leerdcek.
Jb. BREEK, Druivenlaan E 38.
BehangerijiStoffeerden}.
TE KOOP4 stoelen met loer, ovale en
ronde tafels, geschilderde en1 mahonie linnen
kasten, gaslampen, stoelen, vogelkooi met
standaard, 1 pers. ledikant, hockstoelen, enz.
Adresw. TIMMERMAN, Kooltuin 9.
"Te"KOOP AANGEBODEN: ORAMA-
FHOQN (le klas instrument!) met records
en bijbehoorend tafeitje.
Adres te bevragen bureau v. d. blad.
Voor nieuwe en tweede fcan-dsck NETTE
MEUBELEN IS JE ADRES W TIMMER.
MAN, Kooltuin 9 'levens een compleet eiken
Ameublement met blauw leer bekleed en Buf
fet voor 155, zes Stoelen met lear 25.
enz., enz.
WERKSTER GEVRAAGD.
Te bevragen bij HE. J. DE GRAAFF, Schoen-
handel, Laat 113.
TE KOOP voor 50 gulden een KINDER-
WAGEN; donker groen, nieuw model. Adres
PAYGLOP 19.
Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan
VOOR DE LEVERING VAN MUZIEK
voor Bruiloften en Partijen, enz. Levering
van Bruiloft.- en feestartikelen.
JOH. v. d. STOK Jrzn., St. Annastraat.
Een zoo goed1 als nieuw» FORNUIS TE
KOOP. Te bevragen LUTTIK-OUDORP
39.
REPARATIëN aan huishoudelijke en luxe»
artikelen (soldeerwerk) J. LEV(ERT, Ramen
8 Wordt desverlangd afgehaald en bezorgd.
EEN ZADELMAKERSLEERL1NG~
C EVRAAGD bij J. LIND, Heerenstraat,
Alkmaar.
TE KOOP AANGEBODEN: T
5en zoo goed als nieuwe KINDERWAGEN.
Geest 44.
GEVRAAGD een nette WASCHVROUW,
o n kleine wasch bij zich aan huis te doen.
Brieven ...ader No. U 904, bureau van dit
Biad.
TE KOOP:
Een BROEDMACHINE voor 40 eieren,
KL NS i VU 'U DER-LA MP en groote BROED
MACHINELAMP. (Niet Zondags).
J. TQEPOEL, Voormeer 11.
WERKHUIS GEZOCHT voor 3 h 4 dagen
per week.
Adres Nieuwlandersingel F 15.
TE KOOP: Een goed onderhouden KIN
DERWAGEN.
Adres: Lindengracht No. 23.
TE KOOP!
2 Zak PLANTERS (Eigenheimers),
4,—, 8 kop SCHOTSCi lE MUIZEN
0.80.
Adres: v. d Woudestraat 36, alhier.
H. C. A. LEUPEN*
Stucadoor v. d. Woudestraat 36,
beveelt zich steeds beleefd aan.
voor
voor
GEVRAAGD:
Een net MEISJE.
Adres: Geestersingel 41.
TTÖÖP:
6 bekleede STOELEN voor f 18,—;
6 MATTENSTOELEN 8.50; 1 LINNEN
KAST 20, en een best FORNUISJE voor
15,Adres Hekelstraat 7.
''ZWARTE PIANO,
zeer billijk TE KOOP AANOEBODEN.
Adres: Bureau van dit Blad.
TE KOOP:
3 LANCASTER GORDIJNEN, (één van 4
el lang en 1.50 breed, twee van 3 el lang en
0.97 breed). GASLAMP met tegenwicht ,en
een Mahoniehouten PENANTKAST.
Adres: Bureau van dit Blad
TE KOOP, voor Heeren liefhebbers, een
collectie SIERPLANTEN, voor elk aanneme
lijk bod.
Adres: Uitenboschstraat 50.
TE KOOP AANOEBODEN:
Een gebruikte KINDERWAGEN, prijs
25,—.
Adms: Buruu vso dit Blad
JÜUJJ
^vuuuujnr.) uei uvunerty uui uoh ut-oviuinw ibrvii
I