lion II Silts tap MB Ms Puilniidt Vraag en Aanbod Honderd Een en Twlnstlgsta Jaargang. Zaterdag 5 Ap 11. te AlJaonaar op DINSDAG 22 April a.s. to Alltmaar op Woensdag 23 April a,s. Pariiscke brieven* Stadsnieuws. üttafBe, 3*1 irtjfcStëiS atef fem! «na We- SI. 101®. a Voor de plaatsing dèr paarden zijn aangewezen de üijk, het Waag- plein, de verbindingsweg van het Waagplein met de Gedempte Nieu- wesloot en zoo noodig de Ge dempte Nieuwesloot. a (Van onzen Parijschen correspondent.) (Nadruk verboden.) PARIJS, eind Maart. De rennen in Auieuil zullen hervat worden, na jaren vani rust. Nieuwe stallen zijn ge verrad, nieuwe combinaties, en de modehuizen reppen zich om gereed té zijn. Alles als i neger. Er zijn twee belangrijke vonnissen te 'vellen: de moordenaar van Jaurès (de arme kerel is heel den oorlogstijd in cellulair pre ventief geweest), cn de dader .van den aanslag op Ciemenceau; politieke misdaden, beiden gepleegd door gedescquilibreerde menschen, vagi idealisten, Allebeide gevallen, waarbij de hev^e daad ons meer schokt dan de verwar de motieven daartoe. Voor beiden wordt de doodstraf verwacht. Parijs is een nieuwe stichting rijker gewor den: een tehuis voor journalisten, voorzeker wel een nuttige instelling; hoofdzakelijk voor de huisvesting der buitenlanders. ^En een1 nieuwe vereeniging: die van de „Eclaireurs de la France", maakt met groote aanplakbiljetten door de geheele stad propaganda voor zuive- rin van het zedelijk levenvooral ten behoeve van de jeugd."Zoo komen, geheel als in vre destijd, alle mogelijke instellingen en gevoels- richtingen beurtelings even op den voorgrond en nergens meer dan hier doen dergelijke hu mane pogingen aan alsd'e druppel water op den gloeienden steen En het iS hier niet meer dan een sensatie te over, dat zekere min of meer inte'llectucele meneer in een mondain theaterzaaltje profetieën verkondigt voor wat douairières en jonge dametjes over het ko mende geestelijke tooneel; daarbij al met naam en toenaam op zijn affiche vermeldend de huidige actrices en acteurs, die in 't bijzon der, wegens hun immoreele representaties, ge wraakt moeten word cn. Parijs zal wel altijd Parijs blijven in al zijn schakeeringen en1 bewegelijkheid van geestelijk 'leven. Het is merkwaardig zoo spoedig als alle hoog re en lagere ambten weer geregeld door de gedemobiliseerde functionarissen ingeno men worden1ik hoorde een jong rechtsgeleer de beweren, dat hij de soldatenrok even1 ge makkelijk voor de toga had omgewisseld, als of het maar een kwestie van uiterlijken aard was Dezelfde jonge man had, toen hij met mij in een Parijsch restaurant déjeuneerde, a vijf maanden loopgravenellen- in 'hun kort'gesprek was al geheel vanzelf een (toóu van reserve gekomentwee Parijzenaars, de hun wereld kennen en zich teruggevonden hebben elk in zijn werk. De Parij zenaar werkt haid, leeft ruim, en is een opgewekt mensch. En hij staat niet lang stil bij iets, dat niet bijzonderlijk tot zijn belangen behoort. Die belangen zijn: zijn beroep, zijn vrouw, zijn huis en zijn kring van kennissen1, en de Pa- rijzenaar bevindt zich wel bij deze beperkt heid, waarin het ontzaglijke stadsleven hem immer toelaat tot rust te komen en zich een persoonlijkheid te gevoelen. Zoo herstelt zich hier het leven in alle la gen der maatschappij. En alles wordt als vroeger, v ant waar elke gedemobiliseerde recht heeR op hervatting "van zijn beroep van vóór den oorlog, worden zij, die, sinds jaren nu al, plaatsvervanger waren, meedoogenloos en op uanden voet ontslagên. Dit zijn hoofd zakelijk de duizenden vrouwen die in indus trieën, als wagenbestuurders, enz. «nz. werk- ■i8.an: zijn geweest, en die nu weer als voor heen den nimmer beslisten beroepsstrijd met hun manndijken collega moeten aanbinden. De gehuwde vrouw legt, als steeds hier in Parijs, in dezen strijd gaarne het bijltje er bij neer; maar voor de oorlogsweduwen en1 de andere onverzorgde vrouwen breken zwaarde re tijden aan. En het komt mij voor dat de strijd om het bestaan voorde alleenstaande vrouw wel attijd moeilijker zal blijven1 dan voor den man. Zeer veel wordt tegepwoordig door de vrouw gewerkt in de decoratieve bedrijven-, ut/ij dan voor woning- of voor tooneeld-co- ralie, waartoe hier dan ook voortreffelijke vakscholen zijn opgericht met een uitgebreid leerplan. In tooneel decora tic .ziet men hier meer een breken met de conventie dan bij de binnen-architectuur, welke laatste hoofdzake lijk op de Lodewijkstijilcn en heit directoire tijd vak blijft berusten. Echter bij het tooneel hier en daar, o.a. bij het théatre Antone, vindt men eem modern streven, dat doelt dénken aan dat van Ro- yaards en Verkade. De enscèneering is er over 't algemeen meer karakteriseer end voor den geest van het tooneelstuk en voor de mo derne ethische opvatting der klassieken1 dan wel beperkt historisch. Diit geeft soms sublie me resultaten, waar deze opvatting, minder geketend en vrijer van uiting, tot een geniale daad' leidde. Zoo vindt men in den „Koop man van Venetië, hier in zeer grooten sltijl Inmiddds is de moordenaar van Jaurès vrijgesproken1 en de dader van den aanslag op Clemenoeau ter dood veroordeeld. gwpasia, est pradftïgw wffeCaf xm ITsfS* en donker, overal. En nooit ontroerde ralj de Shylock-figuur meer, dan zooals hij hl ge geven wordt als de symbobsche krankzinnige wanhoopsuiting van'cea Wffitted, onbegrepen ras. met de zonnige lcgcöi.e"dl.ii Est luchtige Italuanscne Christenvolk in masque- radetijd1. Echter taai deze soort regie geheel mis bij de opvoering var. den „Bourgeois Qenii&am- tnv", die door Mmiêo: geheel gedacht is ais een satiriek amusementsspel, als een kamer opvoering; (men denke hierbij ook nog aan A* origineele ier toch do< gewild en pretentieus ratievol Quintet voor groot orkest bewerkt ad. De tooneeikunst ia uiteraard interpretee rend1; dus zal Shakespeare in breeden Stijl moeten gaan, altijd; waar hij immers groot en van alle tijden is en ook Molière zal ge speeld moeien worden, zooals hij. ia: hoofsch en van oud-Fransche gratie. STéFAN. HET BEGIN DER WIJSHEID. In de Luthersche kerk werd Donderdag avond etue bijeenkomst gehouden, uitgaande van de Middaghoogte, afdeeitng Alkmaar, het Centrum Alkmaar der Theosofische Ver eenigiag, de afd. Alkmaar van den Ned. Protestantenbond, de Rem. Gemeente, de Evang. Luth Gemeente en den Doopsgezsn den Kring „Haas de Piss WASfkl Dr J, D, Biersas de Haan van Acrdsaiioui sis spreker optrad met het onderwerp: „Het begin der Wijsheid." Na een korte inleiding gaf Ds. Westra den spreker het woerd. De wijsheid, zoo ving spreker ongeveer aan, heeft altijd gestaan ra bet tsekeo der eerc. Reeds de volkeren der oudheid hadden hunne wijzen, de Egvptenaren cn de Israëlie ten. Het oude Babel had zijn Magiërs. Ook reeds de Chineezen hadden hunne wijzen zoo als Confucius. In Indié kende men de naakte wijzen, die zich terugtrokken in liet woud. Be kend is ook, dat de Grieken hunne Zeven Wijzen hadden, wier spreuken opgeteekend waren in den tempel te Delphi. Reeds bij de Ouden gold dan ook de Wijs heid als het hoogste goed. Zij werd echter door alle tijden beschouwd als iets ongenaak baars, als iets boven alles verheven, zöoala de teekening van den Wijze van den Engelschen teekenaar Blake dit uitbeeldt, lets voor ons menschen bijna niet te bereiken, en het einde der wijsheid beschouwde men dan ook als hrt zitten op den troon van het onzienlijke, taau alle belangen onttrokken en ontheven van het eigen ik. Doch zei spreker, we zouden het hebben over het begin der wijsheid. Dit begin is niet ontheffing van alk bepaalde levensbelangen, de wijsheid begint met het niet-weten, het plotseling ontdekken, dat wij het weten niet hebben, maar het niet-weten. In de gedachte dat wij niets weten van wat wij voor onze oogen hebben, ligt iets onrus tigs. De wijsheid is dus een zaak van het w'eten. Verschillende volkeren hebben gemeend, dat de wijsheid iets practisch was. Confucius haalde de begrippen zedelijkheid en wijsheid blijkbaar door elkaar. In Israël gold liet: de Vreeze des Hcsren is het beginsel der wijsheid. Het weten liet men over aan de Godheid, dat was dus een prac- tische verhouding. Wij zeggen dat wij het niet-weten moeten doorstaan, om tot tiet we ten te komen. Pascal heeft het terecht gezegd. Alle waar de bestaat in het denken. De denkenschap is een behoefte van den mensch. Tiij moet ao wereld doordenken, hij is denker van natuur. Zoo beschouwd, heeft de wijsheid niet dat eerwaardige ais bij de ouden. Ook Cartesius, de F'ransche philosoof, stichter der nieuwe philosophic, spreekt van die drift naar waarheid in den mensch. De wijsheid is voor ons dus meer levend dan in de oudheid. Zij begint met de vraag. De mensch ziet de wereld, neemt haar waar met zijn zintuigen en komt tot het besef, dat hij er i iets van weet Dat is het raadsel. In 't gedicht de Faust komt aan 't eindj van het 2e gedeelte voor„Al het vergankelij ke is maar een gelijkenis. Als dit gezongen wordt door het mystieke koor uit de Faust, klinkt het ons zoo schoon, doch zonder deze mystiek klinkt het verontrustend. Is alles dan maar een gelijkenis, niet de werkelijkheid? Zijn wij zelf ook maar een gelijkenis? De ze kerheid gaat verloren als bij den Chineeschen schrijver die gedroomd had, dat hij een vlin der was, en zich daarna afvroeg of hij mis schien een vlinder was, die droomde, mensch te zijn. Het verliezen van die zekerheid is het begin der wijsheid. Daarom zegt Plato: de wijsheid begint met verwondering, met ver wondering over het gewone. Cartesius drukt zich nog sterker uit door te zeggenwijsheid begint mei twijfel. Is de wereld werkelijkheid of niet, dat is het eerste punt. Het realisme gelooft aan die wer kelijkheid, doch dia het zienlijke het werkelijke was, welke plaats zou er dan zijn voor het onzienlijke? In de naturalistische philosophic komt de heele geestelijke wereld er dan ook slecht af. Er kunnen ook geen twee werkelijk heden zijn. Een van de twee moet schijn zijn. En hou den wij vast aan de geestelijke werkelijkheid, dan worden ons de woorden uit de Faust be- grlj ij voelen dat we met de leer der materia listen niet uitkomen. Met de overdenking, dat, wat onze zintui gen waarnemen niet de werkelijkheid ia. be gint de wijsheid. Dan gaat de mensch door denken en hij wil het vraagstuk oplossen. De waarneembare wereld is de som der dingen, die wij waarnemen. De dingen zijn de dragers van eigenschappen. Denken wij die weg, dan blijft ër niets substantieels over Niets zelfs van het grootste ding dat in de wereld waarneembaar is. Onze basis, de wereld is de som der waar neembare dingen, is al niet meer soliede als eerst en nu begrijpen we het gezegde van Spinoza: Er is maar één substantie, qe God heid zelve. Nu begrijpen we ook nog weer beter' den zin uit Faust. Denken we ons een stof, b.v. ijs verdeeld in atomen en electroncn, dan verliest dat ten slotte al het substantieele en zoo is het ons verklaarbaar, dat de Noorsche mythologie spreekt van het ontstaan der gereld uit de groote gaping, hot ladig, als voelde men bij lijkhetd bestaande uit soltecw dingen. dat het waarneembare niets is dan een gelijkenis. Oaan we nu verder. Het ding is niets •ubstentTda. Wij'hciadaa dus over tm we reld vol dgsacshamfsa, dfc d« slahdgia waarnemen. Door de waarneming der" eigen schappen, het zien'daarvan, zegt men, komt er een voorstelling in ons bewustzijn. Dat dit niet sou eeavuüdtg te, blijkt uit de moeilijk heid om het ska te vsrtdftta. Maar als wij een weiland zien. zou er dan inderdaad een weiland bestaan of zou 't maar een voorstelling zijn, die^isj zoo noemflp? Wij zien niet met onze oogen die hoedanig heden, het zijn voorstellingen, die ons be wustzijn schept en we kunnen dus niet zeg gen, dat het waarneembare de werkelijkheid is. Blijft de mensch de waarneembare wereld beschouwen als de werkelijkheid en denkt hij niet door, dan blijft hij steeds zien tegen een voorhangsel, een gordijn, dat hij niet met zijn zintuigen kan doordringen. Toch is dan de werkelijkheid niet onthuld, doch het memxdbe- lijk bewustzijn. Hij moet, om tot de wijsheid te komen, een anderen weg nemen dan die der waarneming. Die andere weg is de zelf kennis. De kerkvader Augustinus zeide het reedsGa niet naar buiten, m&at keer tot u zeiven in en ook in het evangelie vinden we woorden met gelijke beterfemte. De werke lijkheid zijn wij zelf. Ook Plato zei reeds: de werkelijkheid is in het bewustzijn. Wij zijn de «eest, die in alk-n dezelfde is Het onzienlijke ia de warkeljjfcjteld, doch gw* schim. Dat onzienlijks faebt-ca wij bij aao, fret "jke, het denken, dat het absolute leven is. Dat goddelijke verkeert in lethargie, in doodslaap, in wat niet voor ons keft, bij de planten is het in zijn eerste rot.selen, bij de dieren als in eersten droom, bij den meusch komt het tot ontwaking. Wanneer wij het zoo zien, dat het onziea van dea triomfklank in de woorden uit de lijke de werkelijkheid is, dan hooren we Iets Faust, dan benauwen zq ons niet m r en ge voelen we, dat de wijsheid begint om zich te voleinden. Met een enkel woord van dank sloot dpar- op Ds. Westra de bijeenkomst. VREEMDELINGENVERKEER. AIcmaria, vereeniging tot bevordering van het vreemdelingenverkeer, hield gisteravoad in het café „Central" tm algemeene ledenver gadering, waarbij drie bestuursleden m één gewoon lid tegenwoordig waren. Bij de ope ning sprak de voorzitter, de heer mr. J. P. Bosman, een hartelijk woord ter nagedachte nis van het overleden bestuurslid, den heer J. Lutterot. Deze had het bestuur altijd met zijne zeer gewaardeerde en van groote be kwaamheid getuigende adviezen voorgelicht en ter zijde gestaan. Vooral de schouwburg- plannen had hij een fikschen jduw gegeven, waarbij hij als groote kenner van de tooneel- sped kunst op de-deugden ervan wist te wij zen eri te waarschuwen voor de fouten, die deze kunst aankleven. Met den heer Lutterot was een ijverig en geacht bestuurslid heen gegaan, wiens nagedachtenis nog lang in de herinnering zal voortleven. Na lezing en goedkeuring der notulen deelde de secretaris mede, dat was ingekomen een brief van de Amhemsche vereeniging tot bevordering van het vreemdelingenverkeer, met de mededeeling, dat het plan bestaat daar ter stede in September een dricdaagsch „Vaderlandsch Vredesfeest" te houden ter vie ring van den zeer zeker binnenkort te teeke nen vrede,- Voor den alsdan te houden optocht werd de medewerking en steun van AIcmaria gevraagd. Naar aanleiding hiervan zeide de voorzit ter, dat over het schrijven in de bestuursver gadering reeds was gesproken. Het grootste deel barer leden voelde niet veel voor 'net plan om nu nog een vredesfeest te houden. Dat was verleden jaar, toen de oorlog pas geëindigd was, anders geweest, en toen im mers had AIcmaria mede feest gevierd, waar op het nu nog met genoegen terug zag. Het t Arnhem te houden feest werd meer als re- c'ame Voor die stad beschouwd. De secretaris (de heer C, Nannes Gorter) meende daarentegen, dat een feest als dat te Arnhem van zoo groot belang voor de folk lore, aller belangstelling verdient en hij oor- deeld, het gewensdit, dat AIcmaria daarwn meedeed door te-demonstrceren van wat in Alkmaar van belang is. bv. de, kaasdragers en ,.Het bruidje van Schermerhom". -Nadat de heer LeWijt zijnh -instemming had betuigd met des voorzitters woorden, werd op voorstel van dezen besloten, dat aan Arn hem zal worden bericht, dat men het plan moreel zal steunen. Daarna deelde de voorzitter een en ander mede over de oorzaken vari het niet doorgaan van den legerdag verleden jaar. Men herin nert zich deze kwestie ongetwijfeld nog. Thans was er een schrijven ingekomen met de vraag hoe gedacht wordt over het houden van den legerdag in den aanstaanden zomer. De voorzitter deelde mede, dat het bestuur meent, dat zulk ten dag thans niet meer ge- wenscht is, omdat de menschen beu zijn van alles wat naar oorlog en wapenvertoon zweemt. Besloten werd in dien geest het schrijven te beantwoorden. Daarna volgde mededeeling van een brief van dr. Schroder, waarbij medewerking in zake ontvangst en zorg voor logies werd ge vraagd voor ae stellig merr dan 200 deel nemers van het op 7 en 8 Juli te Alkmaar te houden congres van medici. De bedoeling is niet, dat gratis onderdak za! worden ver schaft. De voorzitter zeide naar aanleiding van dit schrijven, dat, als men ooit met het mes in den buik zat, het wel thans is, omdat in Alk maar zoo Geinig gelegenheid bestaat om zoo veel menschen logies te verschaffen. Boven dien ontbreekt een geschikte vergaderzaal. Het gemis van een schouwburg doet zich ook nu weer gevoelen. De hulp van het ge meentebestuur zal moeten worden ingeroe pen, evenals bij de vergadering van „Schutlte- vaer'. De heer Lewijt gaf in overweging In Ber gen, pogingen te doen om de heeren onder dak te brengen, waarmee de vergadering ac- cbord ging. Inzake de plannen tot overname van de Buitcnsocieteit in het belang van het vreem delingenverkeer deelde de voorzitter mede. dat daarover op 9 April nog geconfereerd moet worden Hij betwijfelde echter of hei zal inirirap daar nieuw leven ia te blazen. Vemïgatsa dé wondte mnStedeeTfHe van het plan van net bestuur om ook dii jaar weer een concours-hlppique te houden, zoo mogelijk op den tweeden Pinksterdag, op het terfcia a?n da Nteuwpoort?ban. Verleden jaar was het contour» ten groot succes voor de vereeniging, al was>hct toen ook slecht weer. Belangt k financieel nadeel heeft Alc- geleden (stee- 26.50, v.... .gr de door de vereeniging uitgeloofde prijzen) Ala het nu weer door zal gaan, moet weder een garantiefonds worden gevormd van 3000 h 3500. De voorzitter deelde mede, hoe dat verleden jaar was geschied, waarbij hij er op wees, dat toen slechts één der leden had deelgenomen voor 100. Volgens den heer Lewijt kwam dit, doordat het voorstel toen den leden eigenlijk plomp verloren op het dak viel. Het had destijds nog wel op de convocatie gestaan, maar er was toch geen tijd genoeg voor voorbereiding ge weest. Nu was het vrij wat vroeger en zou 't wel beter gaan. Het plan van het bestuui' werd goedge keurd. Hierop bracht de secretaris het jaarverslag uit, waaraan wij ontkenen, dat er in 1918 minder aanvragen bij h< i .bestuur waren inge komen dan andere jaren. Het bezoek van vreemdelingm was gering, landgenootén kwamen nog vrij talrijk. De achteruitgang der kaasmarkt werd betreurd, maar tevens dc verwachting uitgesproken, dat zij zich zal herstellen. Eenige nonderden rcelamcboekjes werden weer verzonden. Uit het buitenland kwamen echter elechte 5 gafivrigea om riek- mema kr taai. Herinnerd Werd san het concours-hippi- que, waarvoor medailles beschikbaar werden gesteld, evenals voor een voetbalwedstrijd en voor 'net concours van de rederijkerskamer „Bilderdijk't. Mede werd nog een woord ge wijd aan den roeiwcdstrïjd, waarvoor Alcma- ria's leden tegen halven prijs toegang had den. Voorts werd gememoreerd, dat na be spreking met de zusterverceniging „Heiloo Vooruit" een brief was verzonden- over den aanleg van een tweede fietspad van Alkmaar naar I tciloo, aan de westzijde van den Straat weg, welk verzoek door den ingenieur van den rijkswaterstaat in guaitig. overweging werd genomes. Het ledental bleef vrijwel stationnaïr, al ontbreken er nog velen, die belang hebben bij het vreemdelingenverkeer. Het jaarverslag werd goedgekeurd, eveasls de rekeaiig et verantwoording van den pen ningmeester, den heer 1 Swets. Aan kas was op 1 Januari 1918 439 6554, aan contribu tie en subsidies was ontvangen 400.50, zoo dat de totale inkomsten waren 840.15)4. De uitgaven bedroegen 556.8354er Was al- zoo een batig saldo van 283.27. De verkiezing van een bestuurslid (Vac. wijlen de heer Lutterot) werd uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering, met höt oog op de slechte opkomst. De heer Lewijt hoopte en de overige hee ren waren het hiermee eens dat dan iemand zal worden gekozen, die ijverig werkt voor de vereeniging'. Van de tegenwoordige bestuurs leden schitteren velen- steeds door afwezig heid. De secretaris deelde nog een en ander me de van een verleden week te Amsterdam ge houden vergadering van secretarissen van vereenigingen tot bevordering van het vreemdelingenverkeer. Daai was het plan ge opperd om. op voorbeeld van Friesland, in Noord-Holland een provinciaal bureau voor vreemdelingenverkeer op te richten. Da heer Roëll, commissaris der koningin in dit ge west, wenschte dat dit bureau dan gesticht zou worden te Haarlem, terwijl ,,'t Kogge- .cs sou worden te Haarlem, terwijl ,,'t Koggi ii'hip" (Amsterdam) dit in de hoofdstad a< rnas wenschte. De vergadering sprak zich eveneens vóór Amsterdam uit, omdat alle vreemdelingen, die ons land bezoeken, in Amsterdam komen en slechts een deel hunner ook in Haarlem k rmt, en dan voornamel k nog alleen om het r useum te zien. Als er een schrijven over deze zaak komt, aal de secretaris dit beant- v oorden en mcdedeelen, dat Amsterdam als pIJats van vestiging het meest gewensdit wordt geacht. Ten slotte deelde de voorzitter nog mede, dat het er eindelijk is door gekregen, dat op het stationsplein bordjes wordx: geplaatst, die de verschillende richtingen naar de stad aangeven. Met dit werk is men nu bezig. Hierna volgde sluiting. HET AANSTAANDE FEEST VAN ALKMAAR's DUBBEL MANNEN- KWARTET. Men verzoekt ons met een enkel woord te willen herinneren aan de Nationale Zang wedstrijden welke Zaterdag 19, Zondag 20 en Maaadag 21 April ia de Harmonie hier ter stede gehouden zullen worden ter gele genheid van het 10-jarig bestaan van het Alkmaar's Dubbel Mannenkwartet. De wedstrijden worden gehouden voor so lo mannen, dubbel gemengd en dubbel man- aenkwartetten. Een 49-tal kwartetten uit alle deden des lauids heeft zich beschikbaar gesteld. Door kapende kaarten worden tot een beperkt aantal gegeven. Het Alkmaar's Dubbel Mannenkwartet heeft kosten nog moeite gespaard om haar feest zoo luisterrijk mogelijk te doen zijn en rekent dan ook op aller medewerking. Een eere-comité is gevormd bestaande uit de heeren G. Ripping, burgemeester van Alkmaar, Voorzitter, J- de Wit, A. F. Thom- s >n en mr. J. M. Leesberg, wethouders. C. D Donath, gemeente-secretaris, mr. B. v, d. Feen de Lille, griffier bij de arr. rechtbank, irr. v, Lookereu Campague, Officier van J istitie, J. F. Moens, Bnnk-directeur, Dr. Moltzer, Leeraar Gymnasium, mr. A. P. H d: Lange,'Notaris, mr. J. P. Bosman, Voor- z tter der V. v. V., Mr. A. Prins, Raadslid, O. J. Verkerk, Raadslid, C. G. Vonk, Ge meente-Ontvanger, Majoor v. d. Moer, mr. K. A. Cohen Stuart. Agent Ned. Bank, Ti. N. Adema, Hoofdredacteur Alkm. Courant Joh. D. Appel, Directeur-Uitg. „de Nieuwe Courant" en L. Speet, Hoofdredacteur „Ons Blad." Een jury is gevormd uit de heeren J. P: J. Wierts, componist Den Haag, J. H. Ous- hoorn, Directeur van „Toonkunst" Alkmaar, Isr. J. Olman, Componist en Willem Hespe, Zangdirecteur, belden te Amsterdam en Jac. N. Al, Directeur van het Dubbel Mannen kwartet „Harmonie" te Alkmaar. Jb. MARTLanD, Koningsweg B 69. Handel in 2e hands Kinderwagens, Sportkarren, Ledikanten, Bedden, dUt Ook san hui» te ontbieden. Aan hetzelfde adres TE KOOP een soliede BRANDKAST, «en VEERENBED en een GEGOTEN FORNUIS. Ter overname aangeboden een PAD- VINDERSPAK. Adres te bevragen bureau van dit blad. VOOR DEN TUIN. Ik kan weder aanbieden uit mijne kcurcoL lecttó: DAHLIA-KNOLLEN, 10 seats per stuk. rj. SCHERMER, Schoort. MOOIE JONGE RASKONIJNEN zeer billijk TE KOOP. Raszuivere verschillende soorten rammen' tot deldciiig beschikbaar. Groenvoer voor konijnen. GROOT-NIEUW LAND 37. KWALITEIT VAN VOOR DEN OORLOG Straatbezems, Waschboenders, Borstelwerk, Stukadoors Wit- en Teerkwasten. Aan het be kende adres HEKELSTRAAT C 10. Aanbevelend P. W. N. NAP. TE KOOJ'4 mieuwe eu'ste klasse HEE* REN RIJWIELEN. N. SMIT,'Omval 53. EEN NET DAGMEISJE GEVRAAGD, niet beneden 14 jaar. Adres OUDEGRACHT A 221. TE KOOP: 4 nieuwe eiken STOELEN, be kleed met prima leerdcek. Jb. BREEK, Druivenlaan E 38. BehangerijiStoffeerden}. TE KOOP4 stoelen met loer, ovale en ronde tafels, geschilderde en1 mahonie linnen kasten, gaslampen, stoelen, vogelkooi met standaard, 1 pers. ledikant, hockstoelen, enz. Adresw. TIMMERMAN, Kooltuin 9. "Te"KOOP AANGEBODEN: ORAMA- FHOQN (le klas instrument!) met records en bijbehoorend tafeitje. Adres te bevragen bureau v. d. blad. Voor nieuwe en tweede fcan-dsck NETTE MEUBELEN IS JE ADRES W TIMMER. MAN, Kooltuin 9 'levens een compleet eiken Ameublement met blauw leer bekleed en Buf fet voor 155, zes Stoelen met lear 25. enz., enz. WERKSTER GEVRAAGD. Te bevragen bij HE. J. DE GRAAFF, Schoen- handel, Laat 113. TE KOOP voor 50 gulden een KINDER- WAGEN; donker groen, nieuw model. Adres PAYGLOP 19. Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan VOOR DE LEVERING VAN MUZIEK voor Bruiloften en Partijen, enz. Levering van Bruiloft.- en feestartikelen. JOH. v. d. STOK Jrzn., St. Annastraat. Een zoo goed1 als nieuw» FORNUIS TE KOOP. Te bevragen LUTTIK-OUDORP 39. REPARATIëN aan huishoudelijke en luxe» artikelen (soldeerwerk) J. LEV(ERT, Ramen 8 Wordt desverlangd afgehaald en bezorgd. EEN ZADELMAKERSLEERL1NG~ C EVRAAGD bij J. LIND, Heerenstraat, Alkmaar. TE KOOP AANGEBODEN: T 5en zoo goed als nieuwe KINDERWAGEN. Geest 44. GEVRAAGD een nette WASCHVROUW, o n kleine wasch bij zich aan huis te doen. Brieven ...ader No. U 904, bureau van dit Biad. TE KOOP: Een BROEDMACHINE voor 40 eieren, KL NS i VU 'U DER-LA MP en groote BROED MACHINELAMP. (Niet Zondags). J. TQEPOEL, Voormeer 11. WERKHUIS GEZOCHT voor 3 h 4 dagen per week. Adres Nieuwlandersingel F 15. TE KOOP: Een goed onderhouden KIN DERWAGEN. Adres: Lindengracht No. 23. TE KOOP! 2 Zak PLANTERS (Eigenheimers), 4,—, 8 kop SCHOTSCi lE MUIZEN 0.80. Adres: v. d Woudestraat 36, alhier. H. C. A. LEUPEN* Stucadoor v. d. Woudestraat 36, beveelt zich steeds beleefd aan. voor voor GEVRAAGD: Een net MEISJE. Adres: Geestersingel 41. TTÖÖP: 6 bekleede STOELEN voor f 18,—; 6 MATTENSTOELEN 8.50; 1 LINNEN KAST 20, en een best FORNUISJE voor 15,Adres Hekelstraat 7. ''ZWARTE PIANO, zeer billijk TE KOOP AANOEBODEN. Adres: Bureau van dit Blad. TE KOOP: 3 LANCASTER GORDIJNEN, (één van 4 el lang en 1.50 breed, twee van 3 el lang en 0.97 breed). GASLAMP met tegenwicht ,en een Mahoniehouten PENANTKAST. Adres: Bureau van dit Blad TE KOOP, voor Heeren liefhebbers, een collectie SIERPLANTEN, voor elk aanneme lijk bod. Adres: Uitenboschstraat 50. TE KOOP AANOEBODEN: Een gebruikte KINDERWAGEN, prijs 25,—. Adms: Buruu vso dit Blad JÜUJJ ^vuuuujnr.) uei uvunerty uui uoh ut-oviuinw ibrvii I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1919 | | pagina 9