w m B B B B BLB.B MM r m n L m m m m m m s m m m a u a m m m a a s a a m a J m a bT Levertraan Vraag en Aanbod Damrubriek. I h b h ia i B fcf fe O I M y BI Bi Zl Let wel! 1 JStadsnieuws. Adyerteutiëii. Distributiebedrijf Bergen (N.-H.) Juist ontvangen Eigen bereiding van LsYertriaiemaisie Zomersproetenzeep en Zaif. Wyberttab letten. Drogisten- en Chemicalieniiandel Ie kwaliteit GORT, De Vries Zangzaai en Kindormeel. F. DE VItlES. w» door dienstklopper-ij m pirfdemht In de eerste jaren is dit, inderdaad gebeurd, maar helaas zijn de behaalde resultaten meer dan vernietigd door de avcrechtache politiek der hoogt legerleiding, dit dim tijd era zoo greed siaand tege^ (in November IfilS wartn nog lóööGü man onder dfi wapenen, tegen 200000 bij 't begin dei mobilisatie) voor ons noodzakelijk achtte. Ik wil daarla ten, ol men dit moet toeschrijven aan een te groote voorzichtigheid of aan een machtswel lust, die aan de militaire bureaucratie niet vreemd wordt geacht en haar de burgerbelan- Ïeu doet beschouwen als van mindere orde. laar dat die politiek hoogst, noodlottig is geworden voor ons leger, rftaat vast. Men zou tenslotte kunnen beweren, dat een geschrijf als dit mosterd na den maaltijd is, omdat de toestanden, daarin besproken, heb ben opgehouden te bestaan en geen verbete ring meer behoeven. Maar het was mij een behoefte om aan 't einde van mijn diensttijd eens te reaumeeren en bekend te maken, wat ik in dien tijd persoonlijk heb gezien van ons tegerstelseL Wanneer men het bJederlandsche volk maar goed voorhoudt, hoe het in de af- geioopen jaren op militair gebied behandeld ss, en dat het deze behandeling niet dankt aan zijn regeering, niet aan zijn vertegen woordigers, maar aan zichzelven, omdat het duldt geregeerd te worden door een Haag- ache militaire bureaucratie, dan zal deze voorlichting misschien tengevolge kunnen hebben het samenstellen van een volksverte genwoordiging cn een regecring, die het le ger op meer democratischen voet grondvesten en den dienstplichtige in alle opzichten ge ven wat hem toekomt. tiet leger moet gedemocratiseerd worden, maar dan zal ook het mes diep moeten wor den gezet in het rotte lichaam, opdat geen plekken overblijven, vanwaar uit het kwaad weer zou kunnen voortwoekeren, zoodat de ,oude toestand zou terug keeren. Niet met het instellen van commissies en het uitbrengen van rapporten woidt een leger hervormd; vele ongeschikten zullen van hunne posten moeten verdwijnen. Toen Thorbecke ons binnenlandsch bestuur hervormde, ontzag hij zich niet een commissaris des konings, die niet wilde medewerken, tol ontslag te dwin gen, hoezeer de koning zich hiertegen kantte en hoe scherp de critiek was, die daarop door de volksvertegenwoordiging werd uitgeoe fend. Op een dergelijke radicale wijze zal men ook bij de hervorming van het leger moe ten optreden, wil er eemg succes geboekt worden.' Laat ons afwachten. Voorloopig evenwel ziet het er niet naar uit, dat men voornemens is dien weg te bewandelen. H. J. VONK Jr. 2. 25—20 2. S5 :35 3 39:30 3. 35:24 4. 32—28 4. 22 33 5. 38 1 9 S. 13 4 27—21 \t l2f» 7 31 :2!1 Ter oplossing v«wr éw werk; Probleem 544 van A. Renooij, Koedijk. Zw. 2, 5, 8, 10/14, 16, 18, 19, 20, 25. W. 21, 22, 26,-27, 29/32, 34, 35, 38, 41, 45, 49. Opl. voor of op 30 April b. v. d. blad. Jb. HARTLAND, Koningsweg B 69. Handel in 2e hands Kinderwagens, Sportkarren, Ledikanten, Bedden, enz. Ook aan huis te ontbieden. Aan hetzelfde adres TE KOOP een nieuw model RIETEN KINDERWAGEN (1 kruks), en een VEF.REN BED. KWALITEIT VAN VOOR DEN OORLOG Straatbezems, Waschboenders, Borstelwerk, Stukadoors Wit- fn Teerkwasten. Aan htd be kende adres HEKELSTRAAT C 10. Aanbevelend P. W. N. NAP. AAN IDE DAMMERS 1 Met dank voor de ontvangen opl. van pro bleem no. 543 (100e comb v. d. heer P. Kleute Jr.) Stan d. Zw. 1, 4, 9, 12, 13, 14, 18. 19, 22, 23, 29 en dam op 46 W. 11, 15, 20, 27. 30, 31, 32, 34, 37, 39, 40, 42, 44, 45, 48, 49. Oplossing. JONGE KONIJNEN TE KOOP, (Vlaamsche Reuzen, Haaskl., Blauwe >Wee- ners) (ras). Van bovengenoemden DEKRAM- MEN BESCHIKBAAR. VERL. SNAARMANSLAAN 104. TE KOOP: Een beste SINGER NA AT MACHINE, voor hand- en trapwerk (Spot prijs). Adres Hoogstraat 3. TE KOOP, voor 65,—, een mooi HEE RENRIJWIEL (Turner), met prima banden. Luitik-Oudorp 33, bovenhuis. TER DEKKING Een bekroonde Vlaamsche Reus (haaskleur). Perronstraat 15. TE KOOP: Een oartijtje KIPPENGAAS DRUIVENLAAN 34. 1. 2. 3. 4. 5 6. 7. 8 9, 10. 11.' 12. 27—21 21—17 11-7 31—27 37 '8 42—38 38—33 3024 15—10 49—43 40—35 35 4 i 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 14 :25. 12 21 1 12 22 31 13 2 46 :28 29 38 19 30 4 15 38 49 49 29 Een zeer interessante ontleding 1 Goede opl. ontvingen wij van de hfeeren: W Blokdijk, R. W. T. Bosman, P. Dekker, D Gérling, J. K-, - te Alkmaar, A. Koppel, N.-Schaxwoude. INTERESSANTE COM3INATIES. In het pas verschenen nummer van „Le Damier" troffen wij de twee volgende aardige slagzetten aan, die men beslist met aandacht dient na te spelen. Jg*H»I Zw. 4. 11/16, 18, 19, 23, 24. W. 26, '27, 28, 32, 33, 35, 36, 38, 30, llier speelt zwart 23—29, ten zwakke zet, want nu volgt van wit: 1. 28—23 l.v 19 37 2. 38—92 2. 29:49 3. 32:41 3. 49:21. 4 26:10! De volgende is zeer aardig: JOH. v. d. STOK beveelt zich beleefd aan voor de LEVERING VAN MUZIEK voor BRUILOFTEN en PARTIJEN. Levering van BRUILOFTSARTIKELEN St. ANNASTRAAT 3. TE KOOP: 6 Stoelen met leerdoelc, voor 18. 4 Stoe len met trijp voor 11. 1 Schuiftafel voor 12,50. 1 Salontafel voor 10. Een Mah. Penantkast voor 18. Hekelstraat 7. TE HUUR een KET, voor 2 of 3 dagen per week, bij J. HELDER, Zes Wielen. TE KOOP: Een BRANDKAST, hoogte 1.05, breed 0.72, diep 55 c.M., voor billijken t. - prij- prijs zen. Tevens nieuwe in alle maten en bij Mr. Smid T. WOLZAK, Laat D 93, Alkmaar. TE KOOP: Een ONDERSTEL van een TRAPN A AIM ACHINE. Adres: LAAI 133. Zoolang de voorraad strekt: Stukken LEER voor Klompen h 1 25 p. p SCHOEN-CREAME per pot h 5 Cent. Lederhandel J. TERLUIN, Koningsweg 44. TE KOOP: BLAUW COLBERT MET VEST, een Grijze en Bruine MANTEL. Verdronkenoord No. 11 H.H. SLAGERS. Steeds verkrijgbaar prima KRANSDARMEN. Ei. DAMHAAR, Overdirpad 8, Alkmaar. IE KOOP: Eenige HEEREN-, BURGER- nn WINKELHUIZE vaarden. Te bevragen STATIONS' 1 Mei en later te aan- J. S JANSSEN, 190, ALKMAAR. .AANGEBODEN nieuw model WAGEN, met leer bekleed. Te zien PA1JGLOP 6. KINDER- mm Ml Zw. 6, 7,8, 11/18, 22, 23. W. 25. 26, 27, 29, 31, 32, 35, 36, 38, 30, 42, 43, 48, 1. 4, BUM VICTORIA ROOMIJSWAFELS, blikver pakking, h 3,verkrijgbaar bij, E DE BOEK/ Noord-Scharwoude. TE KOOP: JONQE WITTE MELKGEIT, zonder norcus, bij Joh. KROMHOUT, Perronstraat 15. DlTrOEKOMST VAN DEN KLLIN-INDUSTRIEEL EN DEN AMBACHTSMAN. Het Centraal bureau van Advies voor den Middenstand hield gisteravond in ,,'t Gulden Vlies" een vergadering,,waartoe alle midden standers waren uitgenoodigcl, en waarin de Rijks nijverheiaacorisuknt, de heer F Bege- ma, uit den Haag, sprak over „de toekomst van den kleia-industriecl eu den ambachts man, in verband met de veranderde tijdsom standigheden. De keer I. Cloeck zei bij de opening der vergadering, dat hii zijn woorden van de vo rige maal niet wilde herbalen, om het nog weer eens te betreuren, dat het bezoek der vctgndcring zoo gering was. Het onderwerp vau dezen avond, waarbij, zooals men wel begrijpen zouf gedoeld wordt op de invoering van den 8-urigen arbeidsdag en 45-urige wei kweek, was, meende de voor zitter, voor den middenstander van het groot ste belang. De groot-industrie maakt zich daarover niet zoo druk, doch voor den klei nen man, komen ia dezen de meeste moeilijk heden. v Hij zal er voor moeten zorgen door toepas- sing van het zoogenaamde Taylor-systoem, de productiekosten zoo gering mogelijk te maken. Vermindering der 60 werkuren per week tot 45 toch beteekent bij een zeilde loon, een vertiüoging met Een gevolg van een cn ander zal zijn, da wij ons vertrouwd zullen moeten maken met een soberder leven dan vóór den oorlog, waardoor m'en het verbruik zal beperken. Daarom verwondert h£t spreker, dat zoo weinigen aan den oproep hebben gehoor ge geven. Het Alkmaarschc Bureau van Advies heeft toch bij den middenstand geen slechten naam. Wat zijn werkzaamheid betreft neemt het blijkens de statistiek op de Jaarbeurs 'eene eereplaats in. Waar het een avond als deze houdt, mocht dan ook worden verwacht, dat ieder middenstander het belang er van inzag, om er heen te gaan. Nadat de voorzitter, den heer Leesberg, die door zijn ambt als wethouder verhinderd was, aanwédg te z n, bij de vergadering had verontschuldigd, gaf kij den spreker het woord. De heer Begeman ving zijn rede aan met de opmerking, dat bij de verschillende voorspel lingen met betrekking tot den economischen toestand, na den oorlog, gebleken is, dat men zich heeft vergist, doordat men met verschil lende factoren, die thans op dien toestand van invloed zijn, toen geen rekening heeft kunnen houden. En nog is de toekomst onzeker. Daarom zal spr. zich bij de behandeling van zijn on derwerp slechts bezighouden met de tastbare feiten. En in verband daarmede herhaalt hij wat den middenstand al zoo dikwijls is toegeroe- Een: „Organiseert u, want daardoor alleen is et mogelijk sterk te worden". De wereld heeft in de laatste jaren een evo lutie doorgemaakt, die 'in de geschiedenis der menschheid zonder weerga is Wat is daarvan de oorzaak geweest? In de eerste plaats noemde spr. de toepas sing van den stoom, waarvan men niet had kunnen vermoeden, dat die in 60 a 70 jaar het mogelijk zou maken, dat zoo tal van kolossale fabrieken, als «vij die thans kennen, konden verrijzen. In de tweede plaats is daarbij gekomen het alles beheerschende arbeidersvraagstuk, door de toename der arbeidersbevolking in de groote centra. Vast staat, dat meerdere pa troons hun arbeiders in den aanvang niet naar bchooren hebben gesalarieerd. De zucht cm geld te verdienen deed die loonen te laag blijven en daarvan plukken wij thans de zure vruchten. De arbeiders-organisatie is daarvan het ge volg geweest en tallooze vakbonden werden gesticht, met het doel de arbeiderspositie te verbeteren. Die bonden staan sterk en meer dan ooit komt thans door de wereldgebeurte nissen het arbeidersvraagstuk op den voor grond. Bij dezen toestand moet de middenstand zich aanpassen. Bij de eischen der arbeiders moet voor den middenstander een redelijke wrnst uit het bedrijf kunnen overblijven. En al begint het hem bijna te duizelen, wanneer hij de stijging der loonen ziet, hij moet er zijn schouders moedig onder zetten. Een eerste maatregel die de klein-indus- trieel heeft te nemen, is: dc productiekosten tot een minimum terug brengen. Dat is het hoofdpunt. Daardoor alleen is het mogelijk de moeilijkheden van den tijd te boven te ko men. De invoering van den 8-nrigen arbeidsdag heeft velen den schrik om het hart doen slaan De verkorting van den arbeidsduur acht spr. echter een zegen maar zooals het reeds meer malen is gezegd, ook voor den patroon ia die beperking wel in de eerste plaats noodig. Vooral ook om de administratie van het be drijf behoorlijk te kunnen inrichten. Met de invoering van den 8-urendag, al is die in ons land er nog niet, moet ge, zei ppr., reeds zooveel mogelijk rekening houden. Suc cessievelijk moet ge reeds den werktijd gaan beperken, opdat gij klaar zijt, wanneer die in voering een feit zal zijn. De tijd van treuzelen is voorbij. Maar daarbij mag niemand nalaten een goede.boekhouding aan te leggen, een gemakkelijke overzichtelijke bedrijfsboekhou- ding, waaivoor onlangs nog een nieuwe handleiding is verschenen. Die bedrijfsboek- houding, waarin alle kosten, op het bedrijf drukkend, alle loonen, .alle kosten van materi aal enz. moeten voorkomen, is noodig om uw koopprijs te bepalen Heel dikwijls slaat men er thans maar een slag naar, doch dat is een verderfelijk systeem, niet alleen voor u zelvea, maai" ook voor het publick, dat zeker heid wil, dat de prijs naar een vaste basis is berekend. Met een op het zwarte bord uitgewerkt voorbeeld maakte spr. zulk een kostprijsbere kening duidelijk. Die kostprijsberekening moet juist zijn en kan dat alleen als nauwkeurig bepaald is de hoeveelheid materiaal, die voor een artikel wordt gebruikt en het aantal uren, dat er voor de vervaardiging gewerkt wordt. Het arbeidsloon is niet voor alle bedrijven hetzelfde, dat hangt nauw samen met den om vang van het bedrijf, daarom is het wel aan te bevelen door de organisatie oen vast per centage van de bedrijiskosten als loon aan te nemen, doch men dient bij die vaststelling zeer voorzichtig te zijn. Enkele vakorganisa ties zijn iii dat opzicht te ver gegaan, waar door bij geringen omzet de onkosten ai te zeer stegen. De berekening is dan niet juist en het publiek krijgt dat in de gaten. Een andere zaak van het grootste belang is de bedrijfsorganisatie. Daaraan ment de midr denstander zijn volle aandacht te wijden. Bij de verhooging der loonen moet men trachten zoo goedkoop mogelijk te werken. Het pu bliek is thans gewend hooge bedragen te be talen, maar verlangt prijzen, die naar een re delijke basis worden berekend. Men laat te- §enwoordig niet meer dan het hoogst noo- ïge werk verrichten, juist omdat men rede lijke prijzen verlangt Klein-industrieel of am bachtsman en publiek staan besluiteloos te genover elkaar en het gevolg is: werkloos heid. Middenstander en publiek moeten tot elkaar komen. Bij de inrichting van liet bedrijf moet ge zorgd worden voor voldoende machines om het handwerk zooveel mogelijk te vervangen, om hat arbeidsloon uit te sparen en elke ma- van jEhine moet zoo geplaatst zijn, dit zjj gemak kelijk werkt, zonder tijdverlies. Overleg hoe het werk te yerdcelcn is even noodzakelijk ate controle op uw werklieden cn onderzoek naar de reden van mogelijke ontevredenheid. Onderzoek ol uw kraent- werktuigen goed functionneercn, zorg, dat uw voorraad grondstoffen goed gesorteerd is 'en ueem niet te veel orders aan. Op al deze zaken wcés spreker met nadruk, terwijl hi, voorts nog weer wees op het groote belan, van den coöperatieven inkdop van grondstol fen en het zich aansluiten bij een midden standsbank, ter verkrijging van het aoodige credict. Na een kleine pauze behandelde spreker de kwestie der centrale werkplaatsen. De eerste stappen daartoe zijn gedaan door de Hanze- afdeeling schoenmakers te Amsterdam, waar eerstdaags een centrale werplaats voor schoenmakers zal worden ingericht Ook in Haarlem hebben eenige meubelmakers een centrale werkplaats en in Delft heeft men een ciergelijke inrichting voor het lakken van rij wielen. De bakkers hebben in verschillenen plaatsen geprobeerd om tot de oprichting van een centrale werkplaats te kpmen, maar ze zijn niet geslaagd. Het schijnt voor dat bedrijf niet zoo gemakkelijk. De inrichting dier centrale werkplaatsen is tweeërlei. De patroon kan thuis het hand werk doen en wat machinaal kan geschieden naar de centrale werkplaats zenden, of hij kan zijn werkplaats thuis verwisselen met een patroonswerkpiaats, die hij jaij de centrale werkplaats kan huren. Spreker gaf een overzicht van het laatste systeem en raadde aan om eerst klein te be- innen met iets, waarvan men overtuigd is, at het slagen kan. Misschien is het zelfs be- ,tex dc patroonswerkplaats ia den beginne vrij te laten. Een der eerste voorwaarden voor het sla gen is, dat verdwijaen moet het wantrouwen, de achterdocht der concurrenten; men moet elkaar ten volle verstaan. Spreker geloofde zelfs, dat het door de in richting der centrale werkplaatsen mogelijk zou worden in de toekomst artikelen te ma ken die men anders van elders betrekt, en daarvoor de „slappe" tijden te gebruiken. Ten slotte wees spr. nog op de noodza kelijkheid van de practische vakopleiding der jonge werkkrachten. De inrichtingen daartoe kunnen aan de centrale werkplaatsen worden verbonden, een soort fabrieksschool dus, zoo als enkele groot-industrieën in ons land die hebben. In Engeland is men ons op dit ge- bied'al heel wat op voor, doch ook in ons land heeft dit htans de volle aandacht. Niet onmogelijk is het ook, dat men door de centrale werkplaatsen komt tot de aanstel ling van een gemeenschappelijk ingenieur, als technisch adviseur van het bedrijf. Als nij verheidsconsulent is spr. reeds lang^ bezig, om te werken voor het verkrijgen van zooge naamde voorlichters der patroons. In Groningen heeft men die thans voor de smeden en men heeft er veel succes mee In de toekomst hoopt spreker, dat zulke voorlichters er voor verschillende bedrijven zullen komen. Aan het station voor bakkerij cn maalderij worden ze vöor het bakkersbe drijf reeds opgeleid. H zijn inleidipg, die king tot de middenstanders om niet moede loos te worden, maar alles tc doen, om de moeilijkheden van dezen tijd te boven te ko men cn aldus mede te werken ook ten bate van het algemeen belag. Van dc gelegenheid tot het stellen van vragen werd door enkele aanwezigen ge bruik gemaakt. De voorzitter bleek van meening, dat de inrichting der centrale werkplaatsen het le ven van den klein-industrieel cn ambachts man niet aangenamer Jbu maken. Hij zou trots zijn meerdere vakopleiding ten slotte niets dan onderdeden maken, niet veel meer dan een machine worden cn ten slotte' wer ken om te leven en niet leven om te werken. Als de invoering van den 8-urigen werk dag tot de centrale werkplaats moet leiden, vraagt hij of die eisch niet het levensideaal zou wegnemen. De heer Bel vroeg wolk systeem van cen trale werkplaats de inleider het beste acht voor het bakkersbedrijf. Dat waarbij, als te Woenscl, alle klanten der bakkers bij elkaar worden gevoegd, of het andere, waarbij als te Tilburg iedere bakker zijn eigen klanten be houdt en werkt onder leiding van een Öe- drijfschcf. De heer Wij demon vroeg of de centrale werkplaats coöperatief moet zijn of een naam- looze vennootschap. De heer Molenaar zou willen weten of een centrale werkplaats voor schilders en stuca- doors mogelijk zou zijn. De heer de Jager meent, in tegenstelling met den heer Begeman dat hót bakkersbedrijf juist zeer geschikt is voor centralisatie en is voor samenvoeging van alle klanten. De heer Begeman antwoordt den voorzit ter, dat de spccialiseering in dc bedrijven in de lucht zit. Dien kant gaat het heen en nu meenc men, dat hot werk daardoor aleurwerk wordt, maar dat wordt ten slotte al ons werk min of meer. Indien het werk ons verveelt, zoeke men wat anders en dat kan als men algemeene ont wikkeling heeft. Spr. neemt zijn eigen loop baan alt. voorbeeld. Wat het bakkersbedrijf betreft geloofde spr. niet, dat de middenstand voor het systeem te Woensel gevolgd en door den heer de Jager voorgestaan, rijp is Het andere systeem acht te hij beter. De schilders kunnen, meende spr., zelf het beste uitmaken welk gedeelte van hun werk machinaal in de centrale werk plaats kan geschieden; spr. denkt o. a. aan ae verfbereiding, verfmenging ca verschil lend huiswerk. Nadat de inleider nog toestemmend had ge antwoord op de vraag van don heer de Jager of dc invoering van den 8-urendag niet leidt tot de centrale werkplaatsen, werd dc verga dering door den voorzitter met een hartelijk woora van dank aan den heer Begeman ge sloten. WIJZIGING iDER VERORDENING OP HET HEFFEN VAN HAVEN- EN KAAI- GELDEN IN DE GEMEENTE ALKMAAR. B. en W. stellen den raad voor de verorde ning op het heffen van haven- en kaaigelden zoodanig te wijzigen' dat de tarieven gemid deld 60 pot. verhoogd worden, waardoor d« opbrengst 10 000 geraamd wordt. Do ver- fiermede was spreker aan het einde hij besloot met een opwek ordening luidt te als volgt; artikel 5 te leem: 40 cent. 60 cent. 75 cent 40 cent. Het havengeld bedraagt per ton van 1000 kilogram laadvermogen 2% cent, mei «en minimum van 15 cent. Het kaai geld bedraagt per ton van 1000 K.G. laadvermogen 1 cent met een minimum van 6 cent. Voor doorvaart door de Hoorasche vaart if het havengeld per zelfde eenheid te/a cent. Voor passagiers- en luxe vaartuigen is de belasting per zelfde eenheid 5 cent met een minimum van 30 cent Voor opgevtottf halken, palen of masten is de belasting per stuik 3 ct. met opgevlot pet stuk 5 cent. artikel 6 te lezen1: Mits de belastingplichtige zorgt, dat het vaartuig behoorlijk van scheepsnaam ea naam van dan eigenaar of van het merk en nummer bedoeld in art. 4 der verordening op de invordering dezer belasting, is voorzien, kan op zijn verzoek in de navolgende gevallen de belasting bij wijze van abonnement worden vooruit betaald. Alsdan wordt Wekend per ion van 1000 K.G. laadvermogen: 1. bij doorvaart in gemeentewater zonder aan te leggen of gebruik te maken van eemg gemeente-eigendom, per jaar: a. voor stoomvaartuigen 60 cent. b. voor andere vaartuigen 40 cent. voor vaartuigen, waarmede hoogstens drie malen per week marktgoederen of vee wor den aan- of weggevoerd of eene geregelds beurtvaart personenvervoer daaronder met begrepen op Alkmaar wordt onder houden, per jaar: a. voor stoomvaartuigen: voor 1 maal per weeJc voor 2 maal per week voor 3 maal per week b. voor andere vaartuigen 3. voor onoverdekte vletten (of aken in eigen dom bij ingezetenen der gemeente Alk maar 2.— per vaartuig en per jaar, mits niet gebezigd tot het binnen de gemeente voeren van goederen, klaarblijkelijk afkom stig uit vaartuigen, die buiten toepassing van art. 2 vallen of op anderen dan ge meentegrond zijn gelast. Wanneer de genoemde vletten of aken door anderen worden gebruikt, moeten deze de gewone belasting van art. 5 vol doen; 4. voor vaartuigen in gebruik bij schippers, die gedurende de maanden October tot April in de gemeente verblijven tot ver koop van brandstoffen, aardappelen ea dergelijke, per maand 5 cent; 5. in alle andere gevallen hiervoren niet ge noemd, per jaar; a. voor stoomvaartuigen, kennelijk inge richt en gebezigd tot personenvervoer 2.—; b. voor aisvoren tot veevervoer 1. c. voor^ alsvoren tol goederenvervoer d. voor alle andere vaatruigen 0.50. Met stoomvaartuigen worden voor de toepassing van deze verordening gelijk gesteld alle vaartuigen, welke zijn inge richt om anders dan door den wind, men- schdijke of dierlijke kracht te worden voortbewogen. Artikel 12 te lezen; Deze verordening wordt geacht in werking te zijn getreden op den eersten Januari 1939, met dien verstande, dat op de betaalde gewo ne havengelden geen navordering zal plaats hebben, terwijl op de betaalde abonnementen volgens het nieuwe tarief moet worden bij betaald. De Commissie van bijstand voor het markt wezen acht het niet noodig, dat voor de t'urf- en aardappelenschippers een apart tarief be staat, en stelt dan ook voor art. 6 sub 4 te doen vervallen. Gedurende de week van 27 April tot 3 Mei 1919 is verkrijgbaar op Bon No. 6 der Zeepkaart y% ons Kalizeep en 1 enkel stuk Deltazeep en 1 stukje kleizeep. No. 5 der Vleeschkaart: 2 ons Spek. No. 5 der Peulvrucfatenkaart: 334 ons Peul vruchten. No. 5 der Suikerkaart: 234 ons Suiker. No. 5 der Aaréap- peikaart: 5 K.G. Aardappelen. Verwisseling Melkbonhoekjes op MAANDAG 28 April van 4-5 uur. en prijzen laag l/j flac. f 1.75, i/i flac. f3.40. ALLE KININESOORTEN legen koorts, hooikoorts en malaria. VAN ROSENDAAL's Bchontonitraat IQ. VANAF HEDEN wederom verkrijgbaar zonder bon; Peulvruchten, Boekwel» tenmeel, Rijst en zware Inlandsche GERST. Vrsagt het alom bekende Aanbevelend, r.w 4 y M'.-'-JS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1919 | | pagina 6