w m
B B B B
BLB.B MM
r
m
n
L
m
m
m
m
m
m
s
m
m
m
a
u
a
m
m
m
a
a
s
a
a
m
a
J
m
a
bT
Levertraan
Vraag en Aanbod
Damrubriek.
I h b h ia i
B fcf fe O I
M
y
BI
Bi
Zl
Let wel!
1
JStadsnieuws.
Adyerteutiëii.
Distributiebedrijf
Bergen (N.-H.)
Juist ontvangen
Eigen bereiding van LsYertriaiemaisie
Zomersproetenzeep en Zaif.
Wyberttab letten.
Drogisten- en Chemicalieniiandel
Ie kwaliteit GORT,
De Vries Zangzaai
en Kindormeel.
F. DE VItlES.
w» door dienstklopper-ij m pirfdemht In
de eerste jaren is dit, inderdaad gebeurd,
maar helaas zijn de behaalde resultaten meer
dan vernietigd door de avcrechtache politiek
der hoogt legerleiding, dit dim tijd era
zoo greed siaand tege^ (in November IfilS
wartn nog lóööGü man onder dfi wapenen,
tegen 200000 bij 't begin dei mobilisatie)
voor ons noodzakelijk achtte. Ik wil daarla
ten, ol men dit moet toeschrijven aan een te
groote voorzichtigheid of aan een machtswel
lust, die aan de militaire bureaucratie niet
vreemd wordt geacht en haar de burgerbelan-
Ïeu doet beschouwen als van mindere orde.
laar dat die politiek hoogst, noodlottig is
geworden voor ons leger, rftaat vast.
Men zou tenslotte kunnen beweren, dat een
geschrijf als dit mosterd na den maaltijd is,
omdat de toestanden, daarin besproken, heb
ben opgehouden te bestaan en geen verbete
ring meer behoeven. Maar het was mij een
behoefte om aan 't einde van mijn diensttijd
eens te reaumeeren en bekend te maken, wat
ik in dien tijd persoonlijk heb gezien van ons
tegerstelseL Wanneer men het bJederlandsche
volk maar goed voorhoudt, hoe het in de af-
geioopen jaren op militair gebied behandeld
ss, en dat het deze behandeling niet dankt
aan zijn regeering, niet aan zijn vertegen
woordigers, maar aan zichzelven, omdat het
duldt geregeerd te worden door een Haag-
ache militaire bureaucratie, dan zal deze
voorlichting misschien tengevolge kunnen
hebben het samenstellen van een volksverte
genwoordiging cn een regecring, die het le
ger op meer democratischen voet grondvesten
en den dienstplichtige in alle opzichten ge
ven wat hem toekomt.
tiet leger moet gedemocratiseerd worden,
maar dan zal ook het mes diep moeten wor
den gezet in het rotte lichaam, opdat geen
plekken overblijven, vanwaar uit het kwaad
weer zou kunnen voortwoekeren, zoodat de
,oude toestand zou terug keeren. Niet met het
instellen van commissies en het uitbrengen
van rapporten woidt een leger hervormd;
vele ongeschikten zullen van hunne posten
moeten verdwijnen. Toen Thorbecke ons
binnenlandsch bestuur hervormde, ontzag hij
zich niet een commissaris des konings, die
niet wilde medewerken, tol ontslag te dwin
gen, hoezeer de koning zich hiertegen kantte
en hoe scherp de critiek was, die daarop door
de volksvertegenwoordiging werd uitgeoe
fend. Op een dergelijke radicale wijze zal
men ook bij de hervorming van het leger moe
ten optreden, wil er eemg succes geboekt
worden.'
Laat ons afwachten. Voorloopig evenwel
ziet het er niet naar uit, dat men voornemens
is dien weg te bewandelen.
H. J. VONK Jr.
2. 25—20 2. S5 :35
3 39:30 3. 35:24
4. 32—28 4. 22 33
5. 38 1 9 S. 13 4
27—21 \t l2f»
7 31 :2!1
Ter oplossing v«wr éw werk;
Probleem 544 van A. Renooij, Koedijk.
Zw. 2, 5, 8, 10/14, 16, 18, 19, 20, 25.
W. 21, 22, 26,-27, 29/32, 34, 35, 38, 41,
45, 49.
Opl. voor of op 30 April b. v. d. blad.
Jb. HARTLAND, Koningsweg B 69.
Handel in 2e hands Kinderwagens,
Sportkarren, Ledikanten, Bedden, enz.
Ook aan huis te ontbieden.
Aan hetzelfde adres TE KOOP een nieuw
model RIETEN KINDERWAGEN (1 kruks),
en een VEF.REN BED.
KWALITEIT VAN VOOR DEN OORLOG
Straatbezems, Waschboenders, Borstelwerk,
Stukadoors Wit- fn Teerkwasten. Aan htd be
kende adres HEKELSTRAAT C 10.
Aanbevelend P. W. N. NAP.
AAN IDE DAMMERS 1
Met dank voor de ontvangen opl. van pro
bleem no. 543 (100e comb v. d. heer P.
Kleute Jr.)
Stan d.
Zw. 1, 4, 9, 12, 13, 14, 18. 19, 22, 23, 29
en dam op 46
W. 11, 15, 20, 27. 30, 31, 32, 34, 37, 39,
40, 42, 44, 45, 48, 49.
Oplossing.
JONGE KONIJNEN TE KOOP,
(Vlaamsche Reuzen, Haaskl., Blauwe >Wee-
ners) (ras). Van bovengenoemden DEKRAM-
MEN BESCHIKBAAR.
VERL. SNAARMANSLAAN 104.
TE KOOP: Een beste SINGER NA AT
MACHINE, voor hand- en trapwerk (Spot
prijs).
Adres Hoogstraat 3.
TE KOOP, voor 65,—, een mooi HEE
RENRIJWIEL (Turner), met prima banden.
Luitik-Oudorp 33, bovenhuis.
TER DEKKING
Een bekroonde Vlaamsche Reus (haaskleur).
Perronstraat 15.
TE KOOP:
Een oartijtje KIPPENGAAS
DRUIVENLAAN 34.
1.
2.
3.
4.
5
6.
7.
8
9,
10.
11.'
12.
27—21
21—17
11-7
31—27
37 '8
42—38
38—33
3024
15—10
49—43
40—35
35 4 i
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
14 :25.
12 21
1 12
22 31
13 2
46 :28
29 38
19 30
4 15
38 49
49 29
Een zeer interessante ontleding 1
Goede opl. ontvingen wij van de hfeeren:
W Blokdijk, R. W. T. Bosman, P. Dekker,
D Gérling, J. K-, - te Alkmaar, A. Koppel,
N.-Schaxwoude.
INTERESSANTE COM3INATIES.
In het pas verschenen nummer van „Le
Damier" troffen wij de twee volgende aardige
slagzetten aan, die men beslist met aandacht
dient na te spelen.
Jg*H»I
Zw. 4. 11/16, 18, 19, 23, 24.
W. 26, '27, 28, 32, 33, 35, 36, 38, 30,
llier speelt zwart 23—29, ten zwakke zet,
want nu volgt van wit:
1. 28—23 l.v 19 37
2. 38—92 2. 29:49
3. 32:41 3. 49:21.
4 26:10!
De volgende is zeer aardig:
JOH. v. d. STOK beveelt zich beleefd aan
voor de LEVERING VAN MUZIEK voor
BRUILOFTEN en PARTIJEN. Levering van
BRUILOFTSARTIKELEN
St. ANNASTRAAT 3.
TE KOOP:
6 Stoelen met leerdoelc, voor 18. 4 Stoe
len met trijp voor 11. 1 Schuiftafel voor
12,50. 1 Salontafel voor 10. Een Mah.
Penantkast voor 18.
Hekelstraat 7.
TE HUUR een KET, voor 2 of 3 dagen per
week, bij
J. HELDER, Zes Wielen.
TE KOOP: Een BRANDKAST, hoogte
1.05, breed 0.72, diep 55 c.M., voor billijken
t. - prij-
prijs
zen.
Tevens nieuwe in alle maten en
bij
Mr. Smid
T. WOLZAK,
Laat D 93, Alkmaar.
TE KOOP: Een ONDERSTEL van een
TRAPN A AIM ACHINE.
Adres: LAAI 133.
Zoolang de voorraad strekt: Stukken LEER
voor Klompen h 1 25 p. p
SCHOEN-CREAME per pot h 5 Cent.
Lederhandel J. TERLUIN, Koningsweg 44.
TE KOOP:
BLAUW COLBERT MET VEST,
een Grijze en Bruine MANTEL.
Verdronkenoord No. 11
H.H. SLAGERS.
Steeds verkrijgbaar prima KRANSDARMEN.
Ei. DAMHAAR,
Overdirpad 8, Alkmaar.
IE KOOP: Eenige HEEREN-, BURGER-
nn WINKELHUIZE
vaarden. Te bevragen
STATIONS'
1
Mei en later te aan-
J. S JANSSEN,
190, ALKMAAR.
.AANGEBODEN nieuw model
WAGEN, met leer bekleed.
Te zien PA1JGLOP 6.
KINDER-
mm
Ml
Zw. 6, 7,8, 11/18, 22, 23.
W. 25. 26, 27, 29, 31, 32, 35, 36, 38, 30,
42, 43, 48,
1. 4, BUM
VICTORIA ROOMIJSWAFELS, blikver
pakking, h 3,verkrijgbaar bij,
E DE BOEK/
Noord-Scharwoude.
TE KOOP: JONQE WITTE MELKGEIT,
zonder norcus, bij
Joh. KROMHOUT, Perronstraat 15.
DlTrOEKOMST VAN DEN
KLLIN-INDUSTRIEEL EN DEN
AMBACHTSMAN.
Het Centraal bureau van Advies voor den
Middenstand hield gisteravond in ,,'t Gulden
Vlies" een vergadering,,waartoe alle midden
standers waren uitgenoodigcl, en waarin de
Rijks nijverheiaacorisuknt, de heer F Bege-
ma, uit den Haag, sprak over „de toekomst
van den kleia-industriecl eu den ambachts
man, in verband met de veranderde tijdsom
standigheden.
De keer I. Cloeck zei bij de opening der
vergadering, dat hii zijn woorden van de vo
rige maal niet wilde herbalen, om het nog
weer eens te betreuren, dat het bezoek der
vctgndcring zoo gering was.
Het onderwerp vau dezen avond, waarbij,
zooals men wel begrijpen zouf gedoeld wordt
op de invoering van den 8-urigen arbeidsdag
en 45-urige wei kweek, was, meende de voor
zitter, voor den middenstander van het groot
ste belang. De groot-industrie maakt zich
daarover niet zoo druk, doch voor den klei
nen man, komen ia dezen de meeste moeilijk
heden. v
Hij zal er voor moeten zorgen door toepas-
sing van het zoogenaamde Taylor-systoem,
de productiekosten zoo gering mogelijk te
maken. Vermindering der 60 werkuren per
week tot 45 toch beteekent bij een zeilde loon,
een vertiüoging met
Een gevolg van een cn ander zal zijn, da
wij ons vertrouwd zullen moeten maken met
een soberder leven dan vóór den oorlog,
waardoor m'en het verbruik zal beperken.
Daarom verwondert h£t spreker, dat zoo
weinigen aan den oproep hebben gehoor ge
geven. Het Alkmaarschc Bureau van Advies
heeft toch bij den middenstand geen slechten
naam. Wat zijn werkzaamheid betreft neemt
het blijkens de statistiek op de Jaarbeurs 'eene
eereplaats in. Waar het een avond als deze
houdt, mocht dan ook worden verwacht, dat
ieder middenstander het belang er van inzag,
om er heen te gaan.
Nadat de voorzitter, den heer Leesberg,
die door zijn ambt als wethouder verhinderd
was, aanwédg te z n, bij de vergadering had
verontschuldigd, gaf kij den spreker het
woord.
De heer Begeman ving zijn rede aan met de
opmerking, dat bij de verschillende voorspel
lingen met betrekking tot den economischen
toestand, na den oorlog, gebleken is, dat men
zich heeft vergist, doordat men met verschil
lende factoren, die thans op dien toestand
van invloed zijn, toen geen rekening heeft
kunnen houden.
En nog is de toekomst onzeker. Daarom
zal spr. zich bij de behandeling van zijn on
derwerp slechts bezighouden met de tastbare
feiten.
En in verband daarmede herhaalt hij wat
den middenstand al zoo dikwijls is toegeroe-
Een: „Organiseert u, want daardoor alleen is
et mogelijk sterk te worden".
De wereld heeft in de laatste jaren een evo
lutie doorgemaakt, die 'in de geschiedenis der
menschheid zonder weerga is
Wat is daarvan de oorzaak geweest?
In de eerste plaats noemde spr. de toepas
sing van den stoom, waarvan men niet had
kunnen vermoeden, dat die in 60 a 70 jaar het
mogelijk zou maken, dat zoo tal van kolossale
fabrieken, als «vij die thans kennen, konden
verrijzen.
In de tweede plaats is daarbij gekomen het
alles beheerschende arbeidersvraagstuk, door
de toename der arbeidersbevolking in de
groote centra. Vast staat, dat meerdere pa
troons hun arbeiders in den aanvang niet
naar bchooren hebben gesalarieerd. De zucht
cm geld te verdienen deed die loonen te laag
blijven en daarvan plukken wij thans de zure
vruchten.
De arbeiders-organisatie is daarvan het ge
volg geweest en tallooze vakbonden werden
gesticht, met het doel de arbeiderspositie te
verbeteren. Die bonden staan sterk en meer
dan ooit komt thans door de wereldgebeurte
nissen het arbeidersvraagstuk op den voor
grond.
Bij dezen toestand moet de middenstand
zich aanpassen. Bij de eischen der arbeiders
moet voor den middenstander een redelijke
wrnst uit het bedrijf kunnen overblijven. En
al begint het hem bijna te duizelen, wanneer
hij de stijging der loonen ziet, hij moet er zijn
schouders moedig onder zetten.
Een eerste maatregel die de klein-indus-
trieel heeft te nemen, is: dc productiekosten
tot een minimum terug brengen. Dat is het
hoofdpunt. Daardoor alleen is het mogelijk
de moeilijkheden van den tijd te boven te ko
men.
De invoering van den 8-nrigen arbeidsdag
heeft velen den schrik om het hart doen slaan
De verkorting van den arbeidsduur acht spr.
echter een zegen maar zooals het reeds meer
malen is gezegd, ook voor den patroon ia
die beperking wel in de eerste plaats noodig.
Vooral ook om de administratie van het be
drijf behoorlijk te kunnen inrichten.
Met de invoering van den 8-urendag, al is
die in ons land er nog niet, moet ge, zei ppr.,
reeds zooveel mogelijk rekening houden. Suc
cessievelijk moet ge reeds den werktijd gaan
beperken, opdat gij klaar zijt, wanneer die in
voering een feit zal zijn. De tijd van treuzelen
is voorbij. Maar daarbij mag niemand nalaten
een goede.boekhouding aan te leggen, een
gemakkelijke overzichtelijke bedrijfsboekhou-
ding, waaivoor onlangs nog een nieuwe
handleiding is verschenen. Die bedrijfsboek-
houding, waarin alle kosten, op het bedrijf
drukkend, alle loonen, .alle kosten van materi
aal enz. moeten voorkomen, is noodig om
uw koopprijs te bepalen Heel dikwijls slaat
men er thans maar een slag naar, doch dat is
een verderfelijk systeem, niet alleen voor u
zelvea, maai" ook voor het publick, dat zeker
heid wil, dat de prijs naar een vaste basis is
berekend.
Met een op het zwarte bord uitgewerkt
voorbeeld maakte spr. zulk een kostprijsbere
kening duidelijk.
Die kostprijsberekening moet juist zijn en
kan dat alleen als nauwkeurig bepaald is de
hoeveelheid materiaal, die voor een artikel
wordt gebruikt en het aantal uren, dat er
voor de vervaardiging gewerkt wordt.
Het arbeidsloon is niet voor alle bedrijven
hetzelfde, dat hangt nauw samen met den om
vang van het bedrijf, daarom is het wel aan
te bevelen door de organisatie oen vast per
centage van de bedrijiskosten als loon aan te
nemen, doch men dient bij die vaststelling
zeer voorzichtig te zijn. Enkele vakorganisa
ties zijn iii dat opzicht te ver gegaan, waar
door bij geringen omzet de onkosten ai te
zeer stegen. De berekening is dan niet juist
en het publiek krijgt dat in de gaten.
Een andere zaak van het grootste belang is
de bedrijfsorganisatie. Daaraan ment de midr
denstander zijn volle aandacht te wijden. Bij
de verhooging der loonen moet men trachten
zoo goedkoop mogelijk te werken. Het pu
bliek is thans gewend hooge bedragen te be
talen, maar verlangt prijzen, die naar een re
delijke basis worden berekend. Men laat te-
§enwoordig niet meer dan het hoogst noo-
ïge werk verrichten, juist omdat men rede
lijke prijzen verlangt Klein-industrieel of am
bachtsman en publiek staan besluiteloos te
genover elkaar en het gevolg is: werkloos
heid. Middenstander en publiek moeten tot
elkaar komen.
Bij de inrichting van liet bedrijf moet ge
zorgd worden voor voldoende machines om
het handwerk zooveel mogelijk te vervangen,
om hat arbeidsloon uit te sparen en elke ma-
van
jEhine moet zoo geplaatst zijn, dit zjj gemak
kelijk werkt, zonder tijdverlies.
Overleg hoe het werk te yerdcelcn is even
noodzakelijk ate controle op uw werklieden
cn onderzoek naar de reden van mogelijke
ontevredenheid. Onderzoek ol uw kraent-
werktuigen goed functionneercn, zorg, dat
uw voorraad grondstoffen goed gesorteerd is
'en ueem niet te veel orders aan. Op al deze
zaken wcés spreker met nadruk, terwijl hi,
voorts nog weer wees op het groote belan,
van den coöperatieven inkdop van grondstol
fen en het zich aansluiten bij een midden
standsbank, ter verkrijging van het aoodige
credict.
Na een kleine pauze behandelde spreker de
kwestie der centrale werkplaatsen. De eerste
stappen daartoe zijn gedaan door de Hanze-
afdeeling schoenmakers te Amsterdam, waar
eerstdaags een centrale werplaats voor
schoenmakers zal worden ingericht Ook in
Haarlem hebben eenige meubelmakers een
centrale werkplaats en in Delft heeft men een
ciergelijke inrichting voor het lakken van rij
wielen. De bakkers hebben in verschillenen
plaatsen geprobeerd om tot de oprichting
van een centrale werkplaats te kpmen, maar ze
zijn niet geslaagd. Het schijnt voor dat bedrijf
niet zoo gemakkelijk.
De inrichting dier centrale werkplaatsen
is tweeërlei. De patroon kan thuis het hand
werk doen en wat machinaal kan geschieden
naar de centrale werkplaats zenden, of hij
kan zijn werkplaats thuis verwisselen met een
patroonswerkpiaats, die hij jaij de centrale
werkplaats kan huren.
Spreker gaf een overzicht van het laatste
systeem en raadde aan om eerst klein te be-
innen met iets, waarvan men overtuigd is,
at het slagen kan. Misschien is het zelfs be-
,tex dc patroonswerkplaats ia den beginne
vrij te laten.
Een der eerste voorwaarden voor het sla
gen is, dat verdwijaen moet het wantrouwen,
de achterdocht der concurrenten; men moet
elkaar ten volle verstaan.
Spreker geloofde zelfs, dat het door de in
richting der centrale werkplaatsen mogelijk
zou worden in de toekomst artikelen te ma
ken die men anders van elders betrekt, en
daarvoor de „slappe" tijden te gebruiken.
Ten slotte wees spr. nog op de noodza
kelijkheid van de practische vakopleiding der
jonge werkkrachten. De inrichtingen daartoe
kunnen aan de centrale werkplaatsen worden
verbonden, een soort fabrieksschool dus, zoo
als enkele groot-industrieën in ons land die
hebben. In Engeland is men ons op dit ge-
bied'al heel wat op voor, doch ook in ons
land heeft dit htans de volle aandacht.
Niet onmogelijk is het ook, dat men door
de centrale werkplaatsen komt tot de aanstel
ling van een gemeenschappelijk ingenieur,
als technisch adviseur van het bedrijf. Als nij
verheidsconsulent is spr. reeds lang^ bezig,
om te werken voor het verkrijgen van zooge
naamde voorlichters der patroons.
In Groningen heeft men die thans voor de
smeden en men heeft er veel succes mee
In de toekomst hoopt spreker, dat zulke
voorlichters er voor verschillende bedrijven
zullen komen. Aan het station voor bakkerij
cn maalderij worden ze vöor het bakkersbe
drijf reeds opgeleid.
H
zijn inleidipg, die
king tot de middenstanders om niet moede
loos te worden, maar alles tc doen, om de
moeilijkheden van dezen tijd te boven te ko
men cn aldus mede te werken ook ten bate
van het algemeen belag.
Van dc gelegenheid tot het stellen van
vragen werd door enkele aanwezigen ge
bruik gemaakt.
De voorzitter bleek van meening, dat de
inrichting der centrale werkplaatsen het le
ven van den klein-industrieel cn ambachts
man niet aangenamer Jbu maken. Hij zou
trots zijn meerdere vakopleiding ten slotte
niets dan onderdeden maken, niet veel meer
dan een machine worden cn ten slotte' wer
ken om te leven en niet leven om te werken.
Als de invoering van den 8-urigen werk
dag tot de centrale werkplaats moet leiden,
vraagt hij of die eisch niet het levensideaal
zou wegnemen.
De heer Bel vroeg wolk systeem van cen
trale werkplaats de inleider het beste acht
voor het bakkersbedrijf. Dat waarbij, als te
Woenscl, alle klanten der bakkers bij elkaar
worden gevoegd, of het andere, waarbij als te
Tilburg iedere bakker zijn eigen klanten be
houdt en werkt onder leiding van een Öe-
drijfschcf.
De heer Wij demon vroeg of de centrale
werkplaats coöperatief moet zijn of een naam-
looze vennootschap.
De heer Molenaar zou willen weten of een
centrale werkplaats voor schilders en stuca-
doors mogelijk zou zijn.
De heer de Jager meent, in tegenstelling
met den heer Begeman dat hót bakkersbedrijf
juist zeer geschikt is voor centralisatie en is
voor samenvoeging van alle klanten.
De heer Begeman antwoordt den voorzit
ter, dat de spccialiseering in dc bedrijven in
de lucht zit. Dien kant gaat het heen en nu
meenc men, dat hot werk daardoor aleurwerk
wordt, maar dat wordt ten slotte al ons werk
min of meer.
Indien het werk ons verveelt, zoeke men
wat anders en dat kan als men algemeene ont
wikkeling heeft. Spr. neemt zijn eigen loop
baan alt. voorbeeld.
Wat het bakkersbedrijf betreft geloofde spr.
niet, dat de middenstand voor het systeem te
Woensel gevolgd en door den heer de Jager
voorgestaan, rijp is Het andere systeem acht
te hij beter. De schilders kunnen, meende
spr., zelf het beste uitmaken welk gedeelte
van hun werk machinaal in de centrale werk
plaats kan geschieden; spr. denkt o. a. aan
ae verfbereiding, verfmenging ca verschil
lend huiswerk.
Nadat de inleider nog toestemmend had ge
antwoord op de vraag van don heer de Jager
of dc invoering van den 8-urendag niet leidt
tot de centrale werkplaatsen, werd dc verga
dering door den voorzitter met een hartelijk
woora van dank aan den heer Begeman ge
sloten.
WIJZIGING iDER VERORDENING OP
HET HEFFEN VAN HAVEN- EN KAAI-
GELDEN IN DE GEMEENTE
ALKMAAR.
B. en W. stellen den raad voor de verorde
ning op het heffen van haven- en kaaigelden
zoodanig te wijzigen' dat de tarieven gemid
deld 60 pot. verhoogd worden, waardoor d«
opbrengst 10 000 geraamd wordt. Do ver-
fiermede was spreker aan het einde
hij besloot met een opwek
ordening luidt te als volgt;
artikel 5 te leem:
40 cent.
60 cent.
75 cent
40 cent.
Het havengeld bedraagt per ton van 1000
kilogram laadvermogen 2% cent, mei «en
minimum van 15 cent.
Het kaai geld bedraagt per ton van 1000
K.G. laadvermogen 1 cent met een minimum
van 6 cent.
Voor doorvaart door de Hoorasche vaart if
het havengeld per zelfde eenheid te/a cent.
Voor passagiers- en luxe vaartuigen is de
belasting per zelfde eenheid 5 cent met een
minimum van 30 cent
Voor opgevtottf halken, palen of masten is
de belasting per stuik 3 ct. met opgevlot pet
stuk 5 cent.
artikel 6 te lezen1:
Mits de belastingplichtige zorgt, dat het
vaartuig behoorlijk van scheepsnaam ea
naam van dan eigenaar of van het merk en
nummer bedoeld in art. 4 der verordening op
de invordering dezer belasting, is voorzien,
kan op zijn verzoek in de navolgende gevallen
de belasting bij wijze van abonnement worden
vooruit betaald. Alsdan wordt Wekend per
ion van 1000 K.G. laadvermogen:
1. bij doorvaart in gemeentewater zonder aan
te leggen of gebruik te maken van eemg
gemeente-eigendom, per jaar:
a. voor stoomvaartuigen 60 cent.
b. voor andere vaartuigen 40 cent.
voor vaartuigen, waarmede hoogstens drie
malen per week marktgoederen of vee wor
den aan- of weggevoerd of eene geregelds
beurtvaart personenvervoer daaronder
met begrepen op Alkmaar wordt onder
houden, per jaar:
a. voor stoomvaartuigen:
voor 1 maal per weeJc
voor 2 maal per week
voor 3 maal per week
b. voor andere vaartuigen
3. voor onoverdekte vletten (of aken in eigen
dom bij ingezetenen der gemeente Alk
maar 2.— per vaartuig en per jaar, mits
niet gebezigd tot het binnen de gemeente
voeren van goederen, klaarblijkelijk afkom
stig uit vaartuigen, die buiten toepassing
van art. 2 vallen of op anderen dan ge
meentegrond zijn gelast.
Wanneer de genoemde vletten of aken
door anderen worden gebruikt, moeten
deze de gewone belasting van art. 5 vol
doen;
4. voor vaartuigen in gebruik bij schippers,
die gedurende de maanden October tot
April in de gemeente verblijven tot ver
koop van brandstoffen, aardappelen ea
dergelijke, per maand 5 cent;
5. in alle andere gevallen hiervoren niet ge
noemd, per jaar;
a. voor stoomvaartuigen, kennelijk inge
richt en gebezigd tot personenvervoer
2.—;
b. voor aisvoren tot veevervoer 1.
c. voor^ alsvoren tol goederenvervoer
d. voor alle andere vaatruigen 0.50.
Met stoomvaartuigen worden voor de
toepassing van deze verordening gelijk
gesteld alle vaartuigen, welke zijn inge
richt om anders dan door den wind, men-
schdijke of dierlijke kracht te worden
voortbewogen.
Artikel 12 te lezen;
Deze verordening wordt geacht in werking
te zijn getreden op den eersten Januari 1939,
met dien verstande, dat op de betaalde gewo
ne havengelden geen navordering zal plaats
hebben, terwijl op de betaalde abonnementen
volgens het nieuwe tarief moet worden bij
betaald.
De Commissie van bijstand voor het markt
wezen acht het niet noodig, dat voor de t'urf-
en aardappelenschippers een apart tarief be
staat, en stelt dan ook voor art. 6 sub 4 te
doen vervallen.
Gedurende de week van 27 April
tot 3 Mei 1919 is verkrijgbaar op
Bon No. 6 der Zeepkaart y% ons
Kalizeep en 1 enkel stuk Deltazeep
en 1 stukje kleizeep. No. 5 der
Vleeschkaart: 2 ons Spek. No. 5 der
Peulvrucfatenkaart: 334 ons Peul
vruchten. No. 5 der Suikerkaart:
234 ons Suiker. No. 5 der Aaréap-
peikaart: 5 K.G. Aardappelen.
Verwisseling Melkbonhoekjes op
MAANDAG 28 April van 4-5 uur.
en prijzen laag
l/j flac. f 1.75, i/i flac. f3.40.
ALLE KININESOORTEN
legen koorts, hooikoorts en malaria.
VAN ROSENDAAL's
Bchontonitraat IQ.
VANAF HEDEN
wederom verkrijgbaar
zonder bon;
Peulvruchten, Boekwel»
tenmeel, Rijst en zware
Inlandsche GERST.
Vrsagt het alom bekende
Aanbevelend,
r.w
4 y
M'.-'-JS