81 G
t mms. nu 29.
Beste Turl
Stroohoeden
Overhemden
Overhemden
GEBRs. BERVOETS,
HIJSLSTEHH: VAN FINANCIËN
Wutinsdag Br.petltle roui kooi.
Voor één jaar vast 4r°|0.
Rentevergoedi gi n rek.cou rant 3 °|0
„ALCnARI A".
de prijzen van onze ST!(<H)HOEI)EN
OVERHEMDEN met SLAPPE BOORD.
Marktberichten.
Luchtvaart.
ALKMAAR (Yoordam).
SANDERS"
AMI
Bom en dienst bode
Net DAGMEISJE.
Ontvangen
Willem vau Vunre,
Mient 15,
BKRIJDT de
zonder bon, f 12.50 pt r
1000
1.65
2.10
2.60
2.30
355
4.10
2 75
2.40
LAAT, hook PAYGL0P, ALKMAAR.
Wijzigiug der Zegelwet 1917.
Toch heb ik nog niets uitbetaald omdat de
toestand bleef zoo als hij tot heden was.
't Gevolg is geweest aat ik de zaak be
sproken* heb en den raad gevraagd heb of die
genegen was het 1/10 toe te staan. De raad
was er echter niet voor, waarop ik niet tot
uitbetaling overging.
Er zou geen haan naar gekraaid hebben,
al had ik uitbetaald doch ik wil de verant
woording niet dragen.
De handeling is beslist in strijd met recht
en billijkheid.
t«Gevolg ,is echter dat vele jongens het le
ven me wei wat lastig maken, omdat ik niet
wou wat zij wilden.
Ik moet een verklaring afleggen dat de ge
meente 10 pet. vergoedt. Ik wil alles doen wat
recht en billijk is en deed ook steeds in het
belang van de gedemobiliseerden wat ik
kon, geen moeite was me te groot en met de
vergoedingen konden we met de meeste ge-
me. aten best coucurreeren.
Ik wilde echter niet het Kon. Nat. Steunco
mité omden tuin leiden en een valsche ver
klaring afleggen.
Zoolang de toestand blijft zooals hij nu is,
keer ik niet uit. Enkele gevallen kunnen noo-
dig zijn en daarom vraag ik een crediet van
ten hoogste 200, om zoo noodig de 2000
van-.het Kon. Nat Steuncomité te kunnen uit-
keeren. Dan behandelen we tenminste deü
weg, die bewandeld moet worden. Wie dan,
als gevolg van dé demobilisatie, werkeloos is,
zal niet vergeefs aankloppen.
het gevraagde crediet werd zonder discus
sie veneend. De heeren waren het volkomen
met de woorden van den voorzitter eens.
AMSTERDAM, 19 Juli 1919.
De aardappelei iprijzen waren heden
Andijker muizen groote 5.106.30,
Andiijiker kleine 2.803.50, Hillegom-
mereigh 5.605.90, Langedijker muizen
groote 5.601620, Schoolmeesters 5.80
tot 7.00, Westl. miuizen 2.755.40,
Westl. ronden 2.605.36, Andijker blau-
wen 8.00. Aanvoer 11 ladingen.
tiEi HEENGAAN VAN
WETHOUDER DE Wil.
Hedui hadden wij met den heer J. de Wit,
uuüste weuiouaer, een onderhoud, dat wij
aanvankelijk gister zouden hebben, over zijn
oesluit tot heengaan ais wethouder en als
laadsiid.
De heer de Wit verklaarde ons, dat het
neengaan van den burgemeester geen verband
houdt met zijn besluit, al betreurt hij dit
heengaan met ons ten zeerste. Het zijn uit
sluitend gezondheidsredenen, die den heer de
Wit noopten tot zijn zoo plotseling besluit.
Zondag 6 Juli kwam dit vast te staan. De
heer de Wit zou des avonds de officieelè ont
vangst van de dokters in de Buitensocieteit
medemaken, doch dit werd hem onmogelijk,
omdat na een wandeling, waarvan hij even
rustte, zijn beenen hem den dienst weigerden
Dr. Wicherink verklaarde, dat dit wel weer
m orde zou komen, en het is gebleken, dat
deze medicus juist gezien heeft, al heeft de
heei' de Wit m zijn gang de oude veerkracht
nog niet terug. Doch dr. Wicherink oordeel
de het noodzakelijk den heer de Wit den raad
te geven een rustig leven te beginnen, aange
zien veel emoties zijn gezondheid te zeer be-
uadeelen zouden. Het was noodzakelijk, dat
de heer de Wit als wethouder en raadslid be
dankte.
Het onderhoud met dr. Wicherink had ten
gevolge, dat de heer de Wit, die reeds had
medegedeeld, dat hij zijn lidmaatschap van
den raad weer aanvaardde, tot het besluit
kwam om zijn geloofsbrieven niet in te leve
ren, maar te berichten, dat hij om gezond
heidsredenen geen deel meer zal uitmaken
van den nieuwen raad.
De heer de Wit gaf ons de verzekering, dat
liet hem zeei speet en veel leed deed, dit be
sluit te hebben moeten nemen.
Wij zijn hiervan overtuigd, want de heel
de Wit behoorde als Alkmaarder van geboor
te tof degenen, die hun stad en haar bevol-
King liefhebben.
Wat de heer de Wit voor Alkmaar ver
richtte, deed hij met hart en- ziel en hij vond
daarvoor bejooning in de waardeering, die
hij bij de burgerij in haar verschillende scha-
Keeringen ondervond.
Deze waardeering deed hem ook vrede heb
ben met het lage wethouders-salaris. Dit lage
salaris hebben wij destijds voldoende» ver
oordeeld. Van de raadsleden die het voorstel
van B. en W. om dit op 1500 te brengen,
afstemden met een beroep op Zaandam, waar
het ook 1000 was, had men mogen ver
wachten waar in Zaandam dit een week la-
er op 1500 werd gebracht, dat zij het voor
stel van B. en W. nu zelve hadden ingediend.
De heer de Wit- stelde echter steeds de
waardeering van de burgerij op hooger prijs
dan een hoogerc salarieering, al maakte de
houding van den raad in deze het vorig jaar
op geen der wethouders een goeden indruk.
Dat de heer de Wit steeds door de gansche
Ad Yortentië».
Geboren:
dochter van
T. A. PRANSSEN
en H. A. FRANSSEN—
Balder.
Eenige en algemeene kennisgeving.
Alkmaar, 17 Juli 1919.
Heden overleed onze lieve
man en vader
MATTHIJS VANKLEEPF,
in leven Predikant bij de Luth.
Gem. te Beverwijk, in den ou
derdom van 61 jaar.
De teraardebestelling zal plaats
hebben op de algem. begraaf
plaats t everwijk, op M a a n-
d .i g 21 J u 1 i te 2 uur.
Mevr. VAN KLEhFF -
LeDWia.
beverwijk. 18 Juli 1919
burgerij gewaardeerd werd, was mede 't ge
volg van het feit, dat hij meestal boven de
partijen stond en spreekt ook uit het feit, dat
hij in 1891 als candidaat der Liberale Kiesver-
eeniging „Eensgezindheid" en van de R-K.
Kiesvereeniging tot raadslid werd gekozen.
In 1912 werd de heer de Wit in plaats van
den heer de Sonnaville, die bedankte, tot wet
houder gekozen en steeds zag hij zijn man
daat als raadslid door de kiezers met groote
meerderheid vernieuwd en werd hij door den
raad als wethouder herkozen.
Dat men het ambt van wethouder, als men
dit 17 jaar heeft waargenomen, lief heeft en
hét bedanken voor dit ambt groot moeite kost
en het besluit daartoe met leedwezen genomen
■wordt, begrijpen wij volkomen.
Vooral als oudste wethouder, is men dik
wijls als waarnemend burgemeester de ver
trouwensman van de burgerij.
Wij betreuren het, dat hij thans om ge
zondheidsredenen tot heengaan genoopt
wordt.
De redenen moeten, evenals die van den
burgemeester, geëerbiedigd worden en zeker
zal de Alkmaarsche burgerij den heer de Wit.
die in October reeds den o7-jarigen leeftijd
bereikt, een aangertamen, rustigen levens
avond gunnen.
EEN GEVAARVRIJE ZEILBOOT
VAN BETON.
Den heer J. B. Harms Verdronken Oord
alhier heeft gisterenavond een zeilboot van
beton te water gelaten deze boot is lang 6
meter, breed 1,80 en diep 0,80 M., de wan
den zijn slechts 2 c.M. dik en geheel wa
terdicht. Het scheepje is door den den heer
J. B. Harms zonder eenige hulp in zijn vrij
en tijd vervaardigd naar een teekeniug van
den heer Koudijzer, scheepsbouwkundige te
Rotterdam. De boot heeft veel weg van een
modern, klein model jacht en is voorzien van
een roerkoker en 10 luchtkasten. Men heeft
als 't ware te doen met een boot in een boot.
Op afstanden van 40 c.M. zijn zijschotjes
geplaatst die de genoemde luchtkasten vor
men. Met 3 of 4 gaten in de buitenzijwanden
kan de boot nog drijvend blijven. Dus is zij
in alle opzichten een vertroubaren
boot. Ze heeft door haar scherpte en onder
vorm een snelle gang en ligt gelijk een hou
ten boot licht op 't water. De heer Harms
verklaarde ons, dat hij het volkomen in zijn
macht heeft om salpeterige of vochtige mu
ren droog te maken, 't geen wij, gezien de
absolute waterdichtheid van zijn bootje gaar
ne gelooven.
VERLAGING VAN DEN GASPRIJS.
In de Donderdag gehouden vergadering
van de gaseommissie bleeik, volgens mededee-
lingen van den voorzitter, dat de kostende
prijs van het gas belangrijk lager is dan 15
ct. per kub. M.
Besloten werd aan B. en W\ in overweging
te geven den raad vöor te stellen den gasprijs
op 12 ct. per kub. 'M. te stellen.
In de vergadering van B. em W. van Dins
dag hadden de wethouders den voorzitter
reeds verklaard dat ziji zich met een dergelijk
vcorstel wel zouden kunnen vereenigen, zoo-
dat heden de bijlage voor dat voorstel gere
gistreerd Ikon worden en de raad in zijn op
31 Juli te houden vergadering deze bijlage in
behandeling kan nemen, waardoor bij aanne
ming met ingang van 1 Augustus de prijs
van liet gas 12 cent per M3 zal zijn.
GESLAAGD.
De heer Mart. Doggenaar, leerling der
„Kweekschool voor de Zeevaart" te Amster
dam P. H. kade 189 is geslaagd voor stuur
mansleerling voor de groote vaart.
BENOEMD.
Tot concierge aan de Bijzondere School,
Doelenstraat, is benoemd de lieer C. J. P.
Stoute, Stuartstraat: 60.
'lot onderwijzeres met hoofchcte te Hoorn
is benoemd mej. E. P. Visser alhier.
0IN6MA AMS6EIOAIN.
„De droom van een vrouw" is een Enigel-
sche film, die in zeven acten weer eens heel
wat anders geeft, dan men tot nu toe gewend
is.. Mevrouw Carson doet haar uiterste best
voor haar man de zoo vurig begeerde positie
te verwerven. Zij koopt een zeer duur oos-
tuum, maar op den avond, dat zij 't dragen
zal, krijgt zij een aanval van hoofdpijn. Zij
neemt één van haar gewone poeders in, valt
in slaap en heeft een wonderlijken droom.
Aan elk onderdeel van de dure japon blijkt
een romantische of dramatische .geschiedenis
verbonden. Aan de zijde, aan de garneering,
aan de gemauiktw bloemen, aan het buut, «nu»
de mannequins, die de ooetuums presentee-
ren.
De Italiaansche boer met zijn zijdewor
men, de zijdewevers in Lyon, de oud-Eolland-
sehe handwerkster®, arme meisjes in Londen,
die de gemaakte bloemen fabriceeren, de
Siberische pelsjagers enz. alles trekt aan 't
oog der toeschouwers voorbij, tot aan 't slot
mevrouw Oarson ontwaakt, opgebeld wordt
en hoort dat haar' man de betrekking krijgt.
Zij neemt zich voor de óngelukkiigen, die
soms voor zoo weinig geld moeten werken, te
helpen.
Dit ia heel in 't kort wat over den inhoud
van deze film. Elr komt nog 'heel veel meer
in voor, maar t is ons niet mogelijk alles te
noemen.
De ensceneering is schitterend. Telken
male wordt men verplaatst naar een ander
milieu dat typisch is voorgesteld. In 't bij-
Zonder noemen wij de oud-Hollandsche aan
kleeding. Twee uitmuntende Engelsche ar-
tisten n.l. Gladijs Cooper en Marholm Cher
ry ver vullen de 'hoof drollen, in elke acté een
ander persoon en op juiste wijze weten zij
steeds de verschillende karakters te typeeren.
Als geheel een bijzondere film die een be
zoek zeker waard is. Een natuuropname van
Bombay maakt het programma vol.
GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS.
LAAT 145. TEL. (345.
Geopend op alle werkdagen van des voorm,
911 uur, en bovendien des Maandagsavonds
van 7—8 uur.
Aangeboden4 bakkers, 2 banketbakkers, 1
bankwerker, 2 boerenarbeiders, 6 grondwer
kers, 1 kellner, 1 klinker, 1 kleermaker, 1
landbouwer, 1 'loopknecht, 1 loodgieter, 1 met
selaar, 3 opperlieden, 2 pakhuisknechts, 1 rei
ziger, 1 schilder, 1 schipper, 2 schoenmakers,
1 slager, 4 smeden, 3 steenbSkkers, 1 stoker,
1 straatmaker, 10 sigarenmakers, 1 tabaksbe
werker, 2 timmerlieden, 3 tuinlieden, 1 vee-"
drijver, 1 winkelbediende en 64 losse werklie
den.
Gevraagd1 broodbakker, 2 electriciens, 3
jongens van omstreeks 14 jaar voor licht
pakwerk, 2 kleermakers, 4 schilders, 1 stoker
en 1 winkelbediende.
Alkmaar, 19 Juil 1919. De Directeur,
O. DEKKER.
EEN MERKWAARDIGE TOCHT.
Woensdag jl. is door een militair-vlieg
tuig type D. T. W. uit het vliegkajnp te
Soesterberg een tocht volbracht, waarbij alle
hoofdsteden van ons land op één dag Zijn
bezocht. Bestuurder was de le luitenant-vlie-
fer Koppen, waarnemer de le luitenant
'oopman.
Om 6.0 uur te Soesterberg opgestegen is
de tocht gegaan over Utrecht, Arnhem,
Maastricht, 's-Hertogenbosch, Gilze-Rijen,
Middelburg, Den Haag, Haarlem, Amster
dam, Den Helder, over de Zuiderzee naar
Leeuwarden, via Workum naar Groningen,
Assen, Zwolle en terug naar Soesterberg. In
totaal is 925 K.M. gevlogen, welke in 8 uur
en 20 minuten zijn afgelegd.
Het plan was te Gilze-Rijen in het vlieg
kamp te Schiphol te landen, om benzine, bij
te vullen, maar daar te Schiphol geen benzi
ne gemist kon worden is doorgevlogen naar
het vliegkamp De Kooy (bij Den Helder)
om daar bij te vullen.
Dit is de eerste maal dat een dergelijke
tocht is volbracht.
BOTSING VAN VLIEGTUIGEN.
Nabij Famborough (Engeland) zijn twee
vliegtuigen met elkaar in botsing gekomen.
Een luitenant van den Royal Air Force, de
bestuurder en een mechanicien, die voor het
eerst opstegen, werden» gedood.
Een vierde inzittende werd ernstig gewond.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
19 Juli.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bildt.
Geldig tot den avond van 20 Juli.
In het gebied van de waarneming is de
hoogstè stand van den barometer 760.7 te
Breslau en München.
De laagste stand van den barometer 756.6
te Den Helder.
VERWACHTING.
Meest zwakke veranderlijke wind, meest
zwaarbewolkt, waarschijnlijk regen of otf-
weersbuien, zelfde temperatuur.
De Vennootschap eemt gelden a DEPO^I'O,
met rentevergoeding "aar ge ang van tijd
In de BRAND- en INBRAAKVRIJE KLUIS warden
loketten verhuurd voor het opbergen va effecten en
andere waarden.
per jaar.
Huurprijs der loketten vanaf f 5
Hedea overleed na een sm*r-
telijk lijden van slechts 12 dagen,
ons innigst geliefd dochtertje
DIEUWERTJi
in den ouderdom vnn 6 jaar en
10 maanden.
J. BARSINOERHORN
Gr. BARSINGEKHORN-
Kuiper.
Broertje en Zusjes.
nWarrae 'aui/en, 17 juli 1919.
Heden overleed tot onze diepe
droefheid in den ouderdom van
75 jaar, onae geliefde vader,
behuwd- en grootvader, de heer
Uit aller naam
D. KRENS Dz.
De teraardebestelling zal plaats
hebben op 22 Juli 1919.
Op den 18en Juli '19 over
leed te Balkbrug onze geliefde
Vader, Behuwd en Grootvader,
de heer
D. KRENS,
gep. hoofdopzichter R.O.G.,
in den ouderdom van bijna 75
jaar.
Namens de familie,
D KRENS Jr.
GEVR VAGD tegen het laatst
van Augustus een
bij Mej. de Wed. Jn. KRAMER,
t» Koedijk.
De REGEUNGS
jyCOMMISSIE voo
0 6 ZüMLRUITVOE KING vei
zoekt spoedige inzending
van REKENINGEN bij
P. VlS R, Str*atw 85
Zich persoonlijk aan te melden
SNAARMANSLAAN 13.
en partijtje extra z
h o u g e
tegenover de, Steenenbrug.
elegant lichtloopend RIJWIEL.
Hoofdagent
Reparatiën worden spoedig
en b i 11 ij k uitgevoerd
Groote alname minder.
Slijt ers rabat.
TURFMARKT (schip).
EN
met Boord (Marismaat)
met. Boo, d (Jongensmaat)
Ziet de étalage aan de Laat.
De Minister van Financiën vestigt de aandacht op de met ingang van
1 AUGUSTUS 1919 in werking tredende wijziging der Zegelwet 1917.
Dientengevolge wordt MET INGANG VAN DIEN DAG
a. ingevoerd een vast zegelrecht van TIEN CENT voor alle TÜEGANGS- en
ABONNEMENTSBEWIJZEN, tenzij het verschuldigd bedrag tien gulden of
minder bedraagt en hiervan uit de stukken blijkt;
b. DE BEURSBELASTING VERDUBBELD;
c. het KWITANTIEZEGE'L en het ZEGELRECHT wegens SLUITNOTA's in
zake assurantie van VIJF CENT tot op TIEN CENT VERHOOGD, zoodat
van 1 AUGUSTUS 1919 af, alle kwitantiën en bewijzen van ontvangst van
gelden MEER DAN TIEN GULDEN BEDRAGENDE en niet strekkende in
mindering lot afdoening van grootere bedragen, behoudens de bij de wet
bepaalde vrijstellingen, OP STRAFFE VAN EENE BOETE van f 100.
gezegeld moeten worden met TIEN CENT.
Voor den Minister,
De Seeretaris-Generaal,
DE JONGE
A LRKKTH E ALKTT4,
O. K K KNS
Oud-Moofdopziohter b/d arbeid
in het Rijsopvoedingsgesticht
„Veldzioht" te A vereest.
HOBDT GOV'oAiUUi
Mém.
Fiscal