fi
dfo ïtó&KÖEbmd! tea eanaien -ma Nedarl'am!
op ©Wh. 'genomen h®dnJL. de levering* van
90.000 ton steenkool per maand tot ultimo
December 1918.
Eot gewar bestond <kw, dat de levering
naar Kederlandl zon moeten worden gestaakt
in vei band: met de ei so hen van' den export
naar Frankrijk, Wij- hebben reden te geloo-
ren, dat thans kan worden gerekend' op vooxt-
eet'tinig van de levering der contractueel
vastgestelde hoeveelheden naar Nederland.
ütl.n .(Hbld.)
DE GROENTE- EN ERTTITIIANI )E L
Door het bestuur der Yeilings-verOeni ging
„Over-Betuwe", is 'bij den minister van Land
bouw enz. geprotesteerd tegen de wijze van
optreden van 't Rijlbslkantoor toot Groenten
en Eruit in zijn circulaires van IS en 16
Augustus, zonder dat 'hiervan nog iets in de
Staatscourant is gepubliceerd.
Deze circulaire bevatten de opdracht^ op te
geven, welke dagen men wenscbt, te veilen,
25 pet. te veilen voor het binnenland, enz.
Bet -bestuur acht deze maatregel thans niét
noodig. De prijzen van appelen en peren zijn
heden reeds meer dan vijftig procent minder
dan de vorige week. Zulks is toe te schrijven
aau den grooten oogst en de plotseling ver
dwenen vraag voor het buitenland.
Waar de vereenigingen en ieder in den lan
de verheugd' waren, verlost te zijn van het aan
banden leggen door Rijksfcantoren, commis
sies, enz. wil 't bestuur voorkomen, dat het
meer in de bedoeling ligt, om genoemde in
stellingen te doen blijven voortbestaan.
Verzocht wordt aan den minister met den
meesten aandrang, hieraan zijne sanctie niet
te verleenen, alvorens der zake kundige per
sonen ije hebben gei adpleegd.
DE EERSTE LUCHTVAARTVERKEER-
TE NTOON STE LLING.
Deka schrijft in de Oprechte Haarlemsche
Courant:
Engeland geeft den toon aan op de Eerste
Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam, de
Eka.
Uit dat land is allereerst afkomstig de
reusachtige Handley-Page, die in de recht-
sche tentoonstellingshal staat. Er was nog
zoo n machine gezonden om daarmede passa-
giersvluchten te doen. Maar de Handley-Page
was te Zwaar voor onzen slappen bodem; het
vliegterrein was te versch voor zulk een groot
gewicht. En dus is deze Handley-Page weer
naar Londen vertrokken om in den vervolge
te Soesterberg te landen. Want zij komt te
rug. Haar vertrek op Woensdag 1.1. betee-
kende niet een afscheid voor altijd. Het betee-
kende: de opening van den eersten passa-
giersdienst AmsterdamLonden, die eens
per week heen en weer zal gaan.
Vlak daarbiji is de stand van Vickers-Houx.
Die laat het eerste vliegtuig zien, dat in den
slag van Vimy, in het noorden van Frank
rijk, gebruikt is als bommenwerper. Daaruit
is voortgekomen Vickers-Vimy handelsvlieg
tuig. Ook is er een passagierscabine geëxpo
seerd, die aandoet als de romp van een schip,
met hare patrijspoorten.
De B. A. T (British Aerial Transport Cob
Ltd.) is op de tentoonstelling o.a. vertegen
woordigd door een één-persoonssportvlieg-
tuig, dat zelfs voor een .burgerman te beko
men is. Het kost maar 4000. Van
grooter belang is echter het toestel, dat voor
deze maatschappij op het vliegterrein demon
streert: de zoogenaamde B. A. T.-Bantam
een razend-snel vliegtuig. En de kroon op de
inzending dezer maatschappij vormt de groo-
te Bantam F. K. 26, die plaats bieds voor 4
passagiers, en waarmede onze landgenoot, de
heer Koolhoven, met zijne echtgenoote, van
Engeland naar hier is komen vliegen. Dit
toestel is bijzonder belangwekkend, omdat
bet in tegenstelling met de meeste andere
vliegtuigen uitsluitend voor handelsdoel
einden gebouwd is, en dus geen omgebouwd
oorlogswerktuig is. Ik heb een dezer dagen
mét de groote B. A. T. een tochtje van drie
kwartier gedaan, van Amsterdam het Gooi
in, en terug tot onder den rook van de
Spaarnestad, op een hoogte' van gemiddeld
1500 Mete^. En ik kan niet anders verklaren
dan dat ik de aangenaamste herinneringen
aan dien trio" heb. De B. A. T. lag heel
rustig en kalm in de lucht, en ik prefereer de
ze. manier van reizen dan ook verre boven die
per spoor of automobiel. Maar daarvan ver
tel ik de volgende week meesr.
Ook Italië en Frankrijk zijn op de tentoon
stelling vertegenwoordigd Frankrijk door de
Coudron-machinesItalië door de Fiats, en
de vliegeniers van beide landen geven staal
tjes van weergaloozen moed en behendigheid
te zien boven het vliegveld. Maar zooals ge
zegd, Engeland spant de kroon, wat betreft
de uitgebreidheid der inzendingen.
En daarnaast komt Nederland! En nu
meene men niet, dat wij zoo slecht voor den
dag komen, omdat onze vliegindustrie en het
vliegen hier te lande nog jong zijn. De bui
tenlanders erkennen, dat het vliegkamp te
Soesterberg tot de beste van het vasteland be
hoort en dat Nederland onder de kleine neu
trale landen ook op vlieggebied een eervolle
plaats inneemt. Dat is te danken aan het ini
tiatief vooral van generaal Snijders, voorzit
ter van het Algemeen Bestuur der Elta, ten
tijde toen hij nog legerchef was.
Men vindt de officieele Nedcrlandsche in
zending in de middenzaal. Onze Marine zond
een watervliegtuig V 5, dat opgebouwd is in
de werkplaatsen van den Marine-luchtVaart-
dienst op het vliegkamp „De Mok" op het
eiland Texel, en wel uit het wrak van een
vliegtuig van het Friedrichshave-type. Het is
een tweepersoons tweedekker, bewapend met
een mitrailleur.
Onder den drang der omstandigheden is
in 1917 bij de luchtvaartafdeeling, een vlieg
tuig gebouwd, dat, aansluitende aan de toen
maals geldige beginselen voor het bouwen
Vaü vliegtuigen van grooter vermogen, be
stemd was om, wanneer het goede resultaten
had. te dienen als model voor verdere vlieg
tuigen, voor het geval de binnenlandsche in
dustrie er niet in zou slagen bruikbare vlieg
tuigtypen te construeeren. Wat intusschen
gelukkig wel het geval bleek, getuige op deze
tentoonstelling de gecombineerde inzending
Trompenburg-Fokker. Het bleef clus bij eéu
vliegtuig, dat op deze tentoonstelling te zien
is Het is geheel in de werkplaatsen van de
Luchtvaartafdeeling te Soesterberg gebouwd,
naar het ontwerp van den toenmaligen in-
cnieur van de afdeeling H A. Vreeburg.
et werd ingevlogen door den Istenluitenant-
vliegenier Versteegh, en vertoont zeer goede
vliegkwaliteiten. Verder vinden wij hier een
automobiel, die eveneens in de werkplaatsen
van de luchtvaartafdeeling geheel werd Inge-1
richt om te velde te kunnen dienen als donke
re kamer tot het ontwikkelen van de uit vlieg
tuigen' genomen fotografieën. En tenslotte
worden eer. serie luchtfoto's en de daarbij ge
bruikte foto-apparaten tentoongesteld.
Naast het heden is natuurlijk ook het ver
leden op de tentoonstelling vertegenwoordigd.
Er is een kleine historische afdeeling, die be
gint met een afbeelding van den eersten
luchtreiziger, en diens ongeval: de klassieke'
vlucht van Icarus, en diens vlucht tot aan de
zon, tengevolge waarvan de was van zijn
vleugels smolt en hij ter aarde stortte. En
eindelijk is er veel merkwaardigs te zien op 't
gebied van: motoren, .telegrafie en telefoon,
oriënteering en verlichting, meteorologie,
kleeding, uitrusting en verwarming. Maar
het zou mij te ver voeren alles op te noemen.
En ik mag toch ook wel wat aan den lezer
overlaten, die niet zal nalaten daarvan ben
ik overtuigd de Elta te bezoeken.
CONFLICT BIJ DE
HOLLAND-AMER1KA-L1JN.
Onder het personeel van het s.s. „Rotter
dam" is een staking uitgebroken. Het machi
ne- en dekpersoneel heelt gistermorgen ge
weigerd te monsteren. Het betreft weer in de
eerste plaats de voedingskwestie, doch men is
üet ook over de uitbetaling van loon voor
overwerk, dat gedurende de laatste dagen ge
maakt, nie teens. Hoewel de actie buiten de
organisatie om is ingezet, heeft de Onafhan
kelijke Zeeliedenvereeniging de leiding op
zich genomen.
Het bestuur van de Scheepvaartvereeni-
ging wil, evenals bij de staking onder het
pers oneel van de Nieuw Amsterdam, eerst
ondernandelen, nadat ae zeelieden gemon
sterd hebben. De „Roterdam" moet op 27
Aug. naar New-York vertrekken, zoodat er
alle kans is, dat het couliict voor dien tijd is
opgelost, inmiddels staan ook andere groe
pen van het personeel van de „Roterdam" op
het punt, zich bij de staking aan te slui
ten.
AUTO-ONGELUK.
Ie Teuge (gem. Voorst) is de auto van den
neer v. d. Beid, slager te Deventer, door de
zen bestuurd, en waarin nog meereed een
neef uit Apeldoorn, onderstboven gevallen,
waardoor de beide inzittenden over den weg
werden geslingerd. De heer v. d. B. werd
naar het ziekenhuis te Deventer vervoerd,
waar hem de H.H. Sacramenten werden toe
gediend.
ACTIE VAN ONDEROFFICIEREN.
Hte hoofdbestuur der onderofficieren-ver-
eaniging „Ons Belang" heeft besloten, dal
door de besturen van alle plaatselijke afdee-
lingen een onderhoud zaï worden verzocht
met de commandegrende officieren ter plaat
se ten einde aan die chefs den heerschenden
noodtoestand onder de onderofficieren bloot
te leggen.
Voorts zullen in alle aldeelingen buiten-
i ewone vergaderingen worden belegd, alwaar
afdeelings- en hoofdbestuursleden zullen op
treden.
Tot het houden eener demonstratie te
'a-Gravenhage werd nog niet besloten.
DRIE TRAM-ONGELUKKEN IN
TWEE! DAGEN.
Zaterdagmiddag ia het trammetje, dat van
Rotterdam naar het Tuindorp bij. den Dordt-
sehen straatweg rijdt, aan den Groenen HilLe-
dij'k ontspoord. Een gaar uur later hralk te
Oud-Beijerland van den- tram naar Gouds
waard een koppeling, zoodat een rijtuig ach
tergelaten moest worden. Eindelijk had Zon
dagmorgen aan dien Havendfak tuseohen Nu-
manisdorp en Numansdoxp-haven een ontspo
ring plaats, waardoor het verkeer belangrijke
vertraging ondervond. De ongelukken zijn al-
!e zonder persoonlijke ongelukken afgeioo-
peq, doch het is niet te verwonderen, dat de
'bewoners van de Zuid-Hollandsche eilapden,
die op dit vervoermiddel zijn aangewezen,
zich niet zonder angst aan de R. T. YL toe
vertrouwen, aldus sdhrajft men uit O'ud-
Beijeriand aan de Tel.
BINNENSCHEEPVAART WEER
BEGONNEN.
De binnenscheepvaart is te Amsterdam
gisterenmorgen weer begonnen.
Het bestuur der afd. Amsterdam yan den
alg. Schippersbond, heeit in het afdeehngsge-
houw aan de N. Z, Kolk een eigen schippers-
heurs ingericht en er wordt naar het be
stuur dier afdeeling mededeelde door den
handel druk gebruik gemaakt van het af
sluiten van bevrachtingen.
KLEINHANDEL EN WINKELSTAND.
Naar aanleiding der door de Federatieve
Crisiscommissie tot enkele hoogleeraren in
het staats- en gemeenterecht gestichte circu
laire, betreffende de overschrijding door de
gemeente 's-Gravenhage, van de haar wette
lijk toegekende bevoegdheid, om den klpin-
üaadel in levens- en genotmiddelen te rége
len, met verontachtzaming der levensbelan
gen van den gevèstigden winkelstand, mocht,
naai- gemeld wordt, de commissie tot heden
van enkele vooraanstaande mannen uitvoe
rig antwoord ontvangen. Onder die antwoor
den, welke spoedig zullen worden bekend ge
maakt, behooren beschouwingen van prof.
mr. J. Oppenheim, te 's-Gravenhage en prof.
mr. J. d'Aulnis de Bourouill, te Utrecht; prof
jhr. mr. B. C. de Savornin Loman te Utrecht,
heeft bericht, de zaak in kwsetie gaarne nader
zal in studie te zullen nemen, prof. Graven
en prof. Kleimjes berichtten met vancantie te
zijn.
DE NIEUWE SCHIPPERSBEURS
TE GOR1NCHEM.
De sdiippersbeurs te Gorinchem, ingesteld
door den Algm. Schippersbond, is Maandag
ochtend geopend tegelijk met de rijks-schip-
persbeurs. In laatstgenoemde waren de com
missaris, een inspecteur en een hoofdagent
van politie aanwezig. Door den rijks-beurs-
meester werd vracht ten vervoer geveild,
doch dit werd door de enkele schippers, die
opgekomen waren, niet aangenomen. In de
nieuwe schippersbeurs waren tal van schip
pers; er werdén echter nog geen vrachten
aangeboden.
Vóór de opening der beurzen, heeft een
aantal schippers een goedgezinden schipper
aan het stoombootenhoofc gemolesteerd.
KORTE BERICHTEN.
Op grootsche wijze heeft de parochie
Heemstede Zondag het 40-jarig priesterfeest
van den beminden herder, den ZeerEerw.
pastoor H. A. V. Ijzermans, herdacht
Gistermiddag zijn door den districta-
veearts te Groningen voor den uitvoer naar
Duitschland goedgekeurd 52 werkpaarden.
Eveneens werden gister van Groningen naar
Frankrijk 100 vaarzen uitgevoerd. v
de Vries te Oosterland (Wieringen.)
Een omvangrijke boschbrand op Duitsch
gebied wordt sedert Dinsdagmiddag in het
Limburgsche mijndistrict waargenomen.
Gistermorgen heeft de burgemeester van
Epe de tweede klompenbeurs aldaar geopend.
Vooral van de luxe afdeeling is veel werk ge
maakt. Zelfs inzendingen uit Zeeland dingen
naar de bekroning mee.
Ontevreden over he hooge gemeentebe
lasting hebben in Weststellingwerf vergade
ringen plaats gehad, waarin besloten werd
die belasting niet te betalen.
De Minister van Marine is Maandag
van zijn verlof in de residentie teruggekeerd
en heeft heden zijn werkzaamheden aan zijn
departement hervat.
Een telegram, dat den 18en om 1 .15
uur v.m. te Amsterdam was aangenomen,
werd in Baam ontvangen den 19den om
8.15 uur v.m. Een etmaal op die uur na!
De Haftgsohle rechtbank veroordeelde
F, G. P. S., te 's-Gravenhage, wegens het
melken van valiso'he munt, tot 13^ jaar ge
vangenisstraf.
Te Oostkapelle zijn eenige gevallen van
Spaansche griep geconstateerd.
Luchtvaart.
DE E.L.T.A.
De hevige wind was oorzaak, dat gisteren
den geheelen dag niet gevlogen werd. Tegen
kwart voor zes echter ging luitenant Versteegh
met zijn Spijker omhoog, zoodat de wachten
den niet teleurgesteld werden. Hij maakte
loopings en tonneaux, dat het een lust was.
De wind was zoo sterk, dat het toestel som
wijlen in de lucht stilstond.
Toen Versteegh in de lucht was, naderde
tot veler verbazing een groote tweedekker, die
zwaar met den wind te kampen scheen te heb
ben. Vooral over het landen maakte men zich
ongerust. Niettegenstaande de ongunstige
weersomstandigheden landde het schomme
lende toestel vlot. Het blee keen Caproni-toe-
atel te zijn, dat drie uur geleden uit Parijs
vertrokken was. Piloten'waren luits. Molteni
en Biggio. Het toestel, dat een passagier aan
boord had de prins van Bourbons bezit
drie Isotia Franzinomotoren van 150 P.K.
ieder, die het een snelheid geven van 140
K.M. per uur.
Het vliegtuig had zeer te kampen gehad
met het slechte weer. Bij Rotterdam daalde
het toestel een eind, daar de bestuurder zich
moest oriënteeren.
De Italiaansche dag, die Donderdag ge
houden zou worden, is uitgesteld tot Zon
dag.
EEN ÖNXANGENAAM AVONTUUR
VAN AViATEURS.
Twee Amerikaansche leger-aviateurs zijn
door Mexicaansche bandieten gevangen ge
nomen, die een losprijs van 15.000 dollar
eischen.
PARIJS— CAIRO.
De twee Fransche aviateurs, majoor Vuil-
lemin en luit. Dagnaux zijn Zaterdag jl. voor
de tweede maal gestart voor hun tocht van
ParijsCairo via Constantinopel. De eerste
maal waren zij verplicht te landen in het
Rhónedal nabij Valence.
RENDIERJACHT PER VLIEGMACHINE
Volgens een bericht van den zoöloog, pro
fessor Neuburger in der Umschau, is men
in Canada van plan met luchtvaartuigen op
de rendierjacht te gaan. Het plan komt voort
uit den wensch om bij het tegenwoordige ge
brek aan vleesch een bron te bezigen, die wel
is waar zeer overvloedig is, doch door de
groote afgelegenheid dér jachtgebieden
slechts met groote moeiten en gevaren te be
reiken is.
Men wil luchtexpedities organiseeren, die
de jagers in den kortst mogelijken tijd naar
de wildrijkste plaatsen voeren, al zijn deze
nog zoo ver verwijderd.
Volgens een schatting zwerven er in de een
zame vlakten van Noord-Canada nog 20 tot
50 millioen rendieren rond.
Het vleesch is zeer smakelijk en naar de
huiden bestaat op de Canadeesche peizen
markt veel vraag.
Om zich in deze afgelegen oorden met goed
gevolg te kunnen verdedigen tegen de vele
wolven en wilde honden, zullen de vliegtui
gen bewapend worden met machinegeweren.
DE VLIEGMACHINE IN DIENST DER
RECLAME.
Wij vernemen, dat op de Regata binnen
kort vliegdemonstraties zullen worden ge
houden.
De „Deutsche Fliegzeugwerke" in Leipzig
zullen naar A'dam komen met een Limosine-
vliegtuig, waarin vier personen kunnen
plaats nemen. Daarna zullen nog eenige klei
ner vliegtuigen volgen.
Het Limosinetoestel wordt spoedig te
Soesterberg verwacht.
Een terrein in de nabijheid van het tentoon
stellingsterrein der Regata is door genoemde
fabriek geschikt bevonde norn te dienen als
vliegterrein.
OP DE KERMIS TE HEESD.
NIJMEGEN, 20 Aug. In den afgeloo-
pen nacht heeft op de kermis te Heesd bij
Nijmegen een ernstigen moord plaats ge
had. Zekere v. R., een 29-jarige chauffeur,
werd onverwachts overvallen door een
drietal personen, waarvan één hem een
steekwonde in d^ hartstreek toebracht,
v. R. liep nog even over den weg, maar
zake daarna plotseling ineen. De genees
heer kon slechts zijn dood constateeren.
Vermoedelijk moet hier aan een smokke
laarswraakneming worden gedacht. Zekere
H. C. A„ uit Neerbosch, werd als den ver-
moedelijken dader aangewezen, maar heeft
nog niet bekend.
Op dezelfde kermis werd M. K., uit Uufa-
bergen, bij Nijmegen, een ernstige steek-
onde in den rug toegebrachte De wonde
is van dien aard, dat er voor het leven van
K. gevreesd wordt.
Zekere H. kreeg ook op de kermis te
Heesd in een café bij een vechtpartij een
ernstige wonde aan 't achterhoofd.
Stadsnieuws.
STAATSLOTERIJ.
Hoofdprijzen. Trekking van heden.
No. 19789 25 000
No. 20495 2000.
No. 14225 1000.
No. 4162 200.
Ns. 479 7500, 12092, 15422 100.
Tol osram men van heden.
UIT HET BEZETTE GEBIED.
DUISBURG, 20 Aug. Onder den druk
der Belgische autoriteiten zijn de stakende
arbeiders van de mijn „Rhein-Preussen"
weer aan het werk gegaan. De autoriteiten
hebben den arbeiders bij een voortzetting
der staking met deportatie bedreigd. De
verblijfplaats der gevangen genomen lei
ders is tot nu toe nog niet bekend.
AFTREDEN VAN AARTHERTOG
JOSEPH?
WE ENEN. 19 Aug. Het aftreden van
Joseph Habsourg is nog slechts een kwes
tie van korten tijd.
De Entente zal een nota naar Boedapest
zenden, waarin het aftreden van den aarts
hertog en zijn ministerie geëischt wordt,
omdat de regeering niet deü volkswil tot
uitdrukking brengt.
BENOEMD.
Benoemd tot officier-mach. 3de kl. bij de
zeemacht, de adsp. mach. 1ste afd. bij het
Kon. instituut voor de marine te Willems
oord de heer A. H. Posthuma, alhier.
EXAMEN HOOFDCURSUS.
Te Kampen is geslaagd voor het examen
voor officier van administratie hier te lande
de heer L. T. Franse, van hier.
DE SALARISSEN DER GEMEENTE
AMBTENAREN.
Aan het slot van het onder bovenstaand
hoofd in ons nummer van gisteren voorko
mende ingezonden stuk is een drukfout ge
slopen t.w. „en deze salarisherziening naar
belofte te doen ingaan op 1 Januari 1919"
wat zijn moet „1 Januari 1918".
YEORLNL
Wij herinneren er nog even aan, dat heden-
en morgenavond in, dé Cinema Aimèricain
aan de Nïeuwesloot de telepaath YTorini zal
optreden. Aanvang 8 uur, zaalopening 7 uur.
VEREENIGING VAN OUD-LEERLIN
GEN DER VAKSCHOOL VOOR KAAS
MAKERS TE HOORN.
In café Central vergaderde Dinsdagmid
dag de vereeniging van oud-leerlingen der
vakschool voor kaasmakers tc Hoorn.
De voorzitter, de heer Jb. Stapel Pz., heet
te speciaal Dr. Scbey welkom.
Spr. wees er op dat de agenda 2 belangrij
ke punten bevatte en spr. hoopte dat de ken
nismaking met het kaascontrolestation voor
velen aangenamer mocht zijn, dan die voor
twee leden was geweest.
De secretaris, de heer T. Groot Cz., las
hierop de notulen, die onveranderd werden
goedgekeurd.
Van den B v. Z. in N.-H. was een schrij
ven ingekomen houdende bericht, dat het be
stuur oen onderzoek instelde naar de loonen
van de kaasmakers aan de fabrieken.
De heer G. Nobel schreef ais secretaris dat
hij gaarne het verzoek om loonsverhooging
van de vereeniging van oud-leerlingen van de
vakschool steunde.
De voorzitter veronderstelde dat verschil
lende leden wel iets over het onderzoek verno
men zouden hebben. Hun,, die er niets van
wisten, deelde spr. mede dat hij wel wist dat
het niet mede viel.
Tot leden der commissie belast met het na
zien der rekening werden gekozen de heeren
H. Walda, Krijgsman en Cramer.
Dr. L. T. C. Schey hield hierop een inlei
ding over: „De gevolgen der invoering van
de kaascontröle vóór de kaasmakers.
Spr. herinnerde er aan hoe hij reeds eerder
in de vereeniging over' het vetgehalte in de
droge stof sprak. Dit beoogde n.l. tot de
kunst te komen om, kaas te maken van 42 pet.
vet in de droge stof, om de garantie van 40
plus te kunnen geven.
Het betrof toen een tijdelijken maatregel,
maar toch van zeer veel belang aangezien
men spoedig als men er even 'beneden stond
een verlies beliep van 9 per 100 pond.
Men wilde daarom liefst terug naar de
oude toestanden, maar velen verlangden dat
de controle in volmaakter vorm bestendigd
wera. Zij begrepen dat het buitenland dit zou
waardeeren en een beteren prijs zou gaan be
talen.
Voor de Edammer kaas, die meer export-
kaas is, was dit van veel gewicht.
Tegen September zal een aanvang gemaakt
worden met de vrijwillige controle onder
rijkstoezicht.
Het is wel zeker dat er een ministerieel be
sluit komt waarbij' bepaald wordt dat alleen
gemerkte kaas de grens zal mogen passeeren.
Dezen winter zullen de voorzichtigen nog
wel kunnen wachten, maar daarna zullen ook
zij zich wel tot aansluiting gedrongen gevoe
len en spr. hoopt dat het kaascontröle-station
dan met hun date toetreding rekening zal
houden.
Spr. dacht zich in de positie van een kaas-
makerin aan 'n zoetfabriek e nwel aan de klei
nere, waar de kaasmaker de verantwoorde
lijkheid heeft van den geheelen gang van za
ken.
Daar zijn de gevolgen drukkender, omdat
een groote iabriek er meer op berekend is
aan de moeielijkheden te voldoen.
In de 1ste plaats zal de kaasmaker admi
nistratief werk en in de 2de plaats meer tech
nisch werk te doen krijgen. Hij moet geregeld
op nauwkeurige wijze aanteekening houden
van de voorwaarden van het bedrijf, omdat
de contróle voor een groot deel gebaseerd is
op die aanteekening. Streng zal de hand ge
houden worden aan de bepalingen, anders
verliest de controle het vertrouwen. Zonder 't
vertrouwen' is ze niets waard.
Spr! ging in onderdeden na wat de kaas
maker zal hebben aan te teekenen, Een kaas-
merk werd door spr. mede getoond.
Een fabriek krijgt deze merken in pakjes
van 100. Ze zijn genummerd en daardoor
blijft de fabriek verantwoordelijk voor de af
gegeven merken.
Deze verantwoordelijkheid zal de kaasma
ker wel hebben te dragen. Een goede kast
waarin geen anderen kunnen komen zal dan
ook ter zijner beschikking gesteld moeten wor
den. Ook moet er genoteerd worden hoeveel
partijen kaas en hoeveel K.G. kaas weg gaan
Welke nummers weggaan behoeft niet te
worden aangeteekend.
Het station weet welke nummers de fabrie
ken hebben. Minstens 2 keer jier week moet de
kaasmelk aan de groote fabrieken onderzocht
worden.
Daar is meer kans dat men dr boven: ja en
aan de kleine fabrieken moet eiken dag de
melk onderzocht worden.
Van eiken melkbak moeten 2 melkmonsters
genomen worden om het station mogelijk te
maken de aanteekeningen In de boeken te
controleeren. Spr. deed nog uitkomen dat
het aanbrengen van de merken geen onover
komelijk bezwaar vormt.
Ook het stempelen van de kaas met het
nummer van den bak en van de datums kan
ge en bezwaar opleveren.
Spr. oordeelde het het beste dat iedere fa
briek zoo gauw mogelijk zorgt de zaak voor
elkander te brengen.
Als men met Sept. begint dan doet men
dat in een: tijd waarin alles al wat minder
wordt.
Er komt meer werk maar iets onoverkome
lijks wordt er ook van de kleine fabrieken niet
gevraagd.
De besturen moeten daarmede rekening
houden en de oud-leerlingen zullen dan ze
ker in staat zijn ook het technische werk uit
te voeren. (Applaus.)
De heer Hooijberg vroeg of het weionder-
zoek ook verplichtend was.
Dr. Schey zeide van niet, maar toch was dit
in ieder geval van belang, omdat men het
weicijfer gebruiken moet om het vetgehalte na
te gaan.
't Weionderzoek moet zoo nu en dan plaats
hebben. lederen dag behoeft het niet.
De heer Cramer meende in tegenstelling
met Dr. Scheij, dat ook in de groote fabrieken
de kaasmakers ook de .verantwoordelijkheid
hadden voor het vetgehalte. Spr. besprak dit
uitvoerig.
Dr. Schey concludeerde uit het medegedeel
de door den heer Cramer, dat deze daar ook
het melkonderzoek deed. In zulke gevallen
had de kaasmaker wel de verantwoordelijk
heid.
De heer Zeekant noemde het niet goed dat
er kaascontroleurs waren die niet op en top
met het vak bekend waren.
De zaak zou daardoor z. i. groote schade
lijden.
De heer Klaij meende dat het gebrek aan
personeel aan de kleine fabrieken nogal een
groot bezwaar vormde.
Dr. Schey dééd uitkomen dat het een zaak
van het bestuur van de fabriek was er voor te
zorgen dat de boeren niet te sterk roomden.
Werken de leden niet mede, dan loopt het
mis met zoo'n fabriek, daar de kaas van deze
fabrieken er niet uit mag.
De hëer S. Klaij gaf hierna nog een inlei
ding over de Arbeidswetgeving."
Provinciaal Niernt*.
UIT TWISK.
Gewoonlijk trad gedurende de kennis, in
de tooneelzaal van den heer L. Claij, het too-
neelgezelschap van „De Wilsons" uit Hoorn
op; gisteravond echter maakten wij voor het
eerst kennis met „Het Vrije Tooneel" (leider
B. C. Loevens) uit Alkmaar en het publiek
dat de geheele zaal vulde, was opgetogen
over de vertolking en inhoud van het drama
„Dertig Zilverlingen".
De ontroerende slotscène bracht bij menig
een, mannen zoowel als vrouwen, de water
landers te voorschijn, en oprecht gemeend
was het daverend applaus, en het „Hoera
v'oor 't Vrije Tooneel dat bij het afscheid
hun werd fcoegeroeoen.
uit' schlager.
Blij Kom. Besluit is toegelaten ale stich
ting, uitsluitend werkzaam in het belang van
verbetering der volkshuisvesting de vereeni
ging „Goed Wonen" alhier.
DE LAND- EN TUINBOUW
TENTOONSTELLING TE HEILOO.
Op het oogenblik dat ik dit verslag schrijf,
het is reeds 12 uur, belemmert de fijne mot-
regen nog voortdurend het gaan naar de
tentoonstelling en ik begin te vreezen, dat
mijn goede raadgeefster, op wier advies ik
hedenmorgen op" z'n zomers gekleed naar
de tentoonstelling vertrok, ditmaal wat haar
weervoorspelling betreft niet in het gelijk
öesteld zal worden.
Toch komen er teek enen, die doen. veron
derstellen, dat zij het toch bij het rechte eind
had
De vlaggen, die aanvankelijk hopeloos slap
langs hun stokken hingen, beginnen te wap
peren en dit vergroot de kans dat het droog
wordt. Het is inderdaad wel gewenscht, dat
god Pluvius zijn heerschappij, al is het dan
slechts voor de beide tentoonstellingsdagen,
aan de zon overlaat. Heiloo is dit waard.
Bij het betreden van het terrein staat men
verbaasd over de organisatie.
Dat Heiloo niet meer het arme Heiloo van
jaren terug is, wordt al dadelijk bevestigd.
In een arme gemeente is het niet mogelijk
om voor een feest van twee dagen voor dui
zenden op een terrein te plaatsen. -
Geheel Heiloo leeft met de L. E, T. T. me
de. In alle gezinnen worden de gasten ver
wacht en het zou te betreuren zijn, als het
weer het genieten op deze feestdagen te zeer
verstoord.
De Heilooërs zijn nog steeds vol goeden
moed.
„De Kleine Kapel" van Noord-Scharwoude
concerteert vanuit de midden in het terrein
geplaatste muziektent en zeker zullen van
avond honderden aan het Bal-Champêtre
deelnemen en van de strijkmuziek genieten,
die dan in de ruime consumptietent gegeven
zal worden.
Om 7 uur concerteert het Mannenkoor en
Mannenkwartet, Dir. N. Al uit Alkmaar.
Het programma bevat voor morgenmiddag
een belangrijk concours hippique van tuig-
paarden, tweespan luxe paarden en eenspan
nen in oud Hol landsche kleederdracht
Even over twaalf begint het aantal bezoe
kers toe te nemen.
Mën wilde blijkbaar in ieder geval de ope
ningsrede van den beschermheer Jhr. Mr. P.
van Foreest hooren.
Om kwart over twaalf nam de voorzitter
van de L. E. T. T., de heer Mulder, het
woord. De ruime bestuurstent was spoedig
geheel met belangstellenden bezet.
Spr. begon met de woorden van N. Beeta,
„Hoe lieflijk ligt het klein Heiloo" aan te
halen, er daarbij op wijzende, dat men in
Heiloo en omgeving, dit den dichter nog
steeds nazong.
Spr. vertrouwde er op, dat de vreemdelin
gen, die boe langer hoe meer Heiloo als pen-