fi dfo ïtó&KÖEbmd! tea eanaien -ma Nedarl'am! op ©Wh. 'genomen h®dnJL. de levering* van 90.000 ton steenkool per maand tot ultimo December 1918. Eot gewar bestond <kw, dat de levering naar Kederlandl zon moeten worden gestaakt in vei band: met de ei so hen van' den export naar Frankrijk, Wij- hebben reden te geloo- ren, dat thans kan worden gerekend' op vooxt- eet'tinig van de levering der contractueel vastgestelde hoeveelheden naar Nederland. ütl.n .(Hbld.) DE GROENTE- EN ERTTITIIANI )E L Door het bestuur der Yeilings-verOeni ging „Over-Betuwe", is 'bij den minister van Land bouw enz. geprotesteerd tegen de wijze van optreden van 't Rijlbslkantoor toot Groenten en Eruit in zijn circulaires van IS en 16 Augustus, zonder dat 'hiervan nog iets in de Staatscourant is gepubliceerd. Deze circulaire bevatten de opdracht^ op te geven, welke dagen men wenscbt, te veilen, 25 pet. te veilen voor het binnenland, enz. Bet -bestuur acht deze maatregel thans niét noodig. De prijzen van appelen en peren zijn heden reeds meer dan vijftig procent minder dan de vorige week. Zulks is toe te schrijven aau den grooten oogst en de plotseling ver dwenen vraag voor het buitenland. Waar de vereenigingen en ieder in den lan de verheugd' waren, verlost te zijn van het aan banden leggen door Rijksfcantoren, commis sies, enz. wil 't bestuur voorkomen, dat het meer in de bedoeling ligt, om genoemde in stellingen te doen blijven voortbestaan. Verzocht wordt aan den minister met den meesten aandrang, hieraan zijne sanctie niet te verleenen, alvorens der zake kundige per sonen ije hebben gei adpleegd. DE EERSTE LUCHTVAARTVERKEER- TE NTOON STE LLING. Deka schrijft in de Oprechte Haarlemsche Courant: Engeland geeft den toon aan op de Eerste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam, de Eka. Uit dat land is allereerst afkomstig de reusachtige Handley-Page, die in de recht- sche tentoonstellingshal staat. Er was nog zoo n machine gezonden om daarmede passa- giersvluchten te doen. Maar de Handley-Page was te Zwaar voor onzen slappen bodem; het vliegterrein was te versch voor zulk een groot gewicht. En dus is deze Handley-Page weer naar Londen vertrokken om in den vervolge te Soesterberg te landen. Want zij komt te rug. Haar vertrek op Woensdag 1.1. betee- kende niet een afscheid voor altijd. Het betee- kende: de opening van den eersten passa- giersdienst AmsterdamLonden, die eens per week heen en weer zal gaan. Vlak daarbiji is de stand van Vickers-Houx. Die laat het eerste vliegtuig zien, dat in den slag van Vimy, in het noorden van Frank rijk, gebruikt is als bommenwerper. Daaruit is voortgekomen Vickers-Vimy handelsvlieg tuig. Ook is er een passagierscabine geëxpo seerd, die aandoet als de romp van een schip, met hare patrijspoorten. De B. A. T (British Aerial Transport Cob Ltd.) is op de tentoonstelling o.a. vertegen woordigd door een één-persoonssportvlieg- tuig, dat zelfs voor een .burgerman te beko men is. Het kost maar 4000. Van grooter belang is echter het toestel, dat voor deze maatschappij op het vliegterrein demon streert: de zoogenaamde B. A. T.-Bantam een razend-snel vliegtuig. En de kroon op de inzending dezer maatschappij vormt de groo- te Bantam F. K. 26, die plaats bieds voor 4 passagiers, en waarmede onze landgenoot, de heer Koolhoven, met zijne echtgenoote, van Engeland naar hier is komen vliegen. Dit toestel is bijzonder belangwekkend, omdat bet in tegenstelling met de meeste andere vliegtuigen uitsluitend voor handelsdoel einden gebouwd is, en dus geen omgebouwd oorlogswerktuig is. Ik heb een dezer dagen mét de groote B. A. T. een tochtje van drie kwartier gedaan, van Amsterdam het Gooi in, en terug tot onder den rook van de Spaarnestad, op een hoogte' van gemiddeld 1500 Mete^. En ik kan niet anders verklaren dan dat ik de aangenaamste herinneringen aan dien trio" heb. De B. A. T. lag heel rustig en kalm in de lucht, en ik prefereer de ze. manier van reizen dan ook verre boven die per spoor of automobiel. Maar daarvan ver tel ik de volgende week meesr. Ook Italië en Frankrijk zijn op de tentoon stelling vertegenwoordigd Frankrijk door de Coudron-machinesItalië door de Fiats, en de vliegeniers van beide landen geven staal tjes van weergaloozen moed en behendigheid te zien boven het vliegveld. Maar zooals ge zegd, Engeland spant de kroon, wat betreft de uitgebreidheid der inzendingen. En daarnaast komt Nederland! En nu meene men niet, dat wij zoo slecht voor den dag komen, omdat onze vliegindustrie en het vliegen hier te lande nog jong zijn. De bui tenlanders erkennen, dat het vliegkamp te Soesterberg tot de beste van het vasteland be hoort en dat Nederland onder de kleine neu trale landen ook op vlieggebied een eervolle plaats inneemt. Dat is te danken aan het ini tiatief vooral van generaal Snijders, voorzit ter van het Algemeen Bestuur der Elta, ten tijde toen hij nog legerchef was. Men vindt de officieele Nedcrlandsche in zending in de middenzaal. Onze Marine zond een watervliegtuig V 5, dat opgebouwd is in de werkplaatsen van den Marine-luchtVaart- dienst op het vliegkamp „De Mok" op het eiland Texel, en wel uit het wrak van een vliegtuig van het Friedrichshave-type. Het is een tweepersoons tweedekker, bewapend met een mitrailleur. Onder den drang der omstandigheden is in 1917 bij de luchtvaartafdeeling, een vlieg tuig gebouwd, dat, aansluitende aan de toen maals geldige beginselen voor het bouwen Vaü vliegtuigen van grooter vermogen, be stemd was om, wanneer het goede resultaten had. te dienen als model voor verdere vlieg tuigen, voor het geval de binnenlandsche in dustrie er niet in zou slagen bruikbare vlieg tuigtypen te construeeren. Wat intusschen gelukkig wel het geval bleek, getuige op deze tentoonstelling de gecombineerde inzending Trompenburg-Fokker. Het bleef clus bij eéu vliegtuig, dat op deze tentoonstelling te zien is Het is geheel in de werkplaatsen van de Luchtvaartafdeeling te Soesterberg gebouwd, naar het ontwerp van den toenmaligen in- cnieur van de afdeeling H A. Vreeburg. et werd ingevlogen door den Istenluitenant- vliegenier Versteegh, en vertoont zeer goede vliegkwaliteiten. Verder vinden wij hier een automobiel, die eveneens in de werkplaatsen van de luchtvaartafdeeling geheel werd Inge-1 richt om te velde te kunnen dienen als donke re kamer tot het ontwikkelen van de uit vlieg tuigen' genomen fotografieën. En tenslotte worden eer. serie luchtfoto's en de daarbij ge bruikte foto-apparaten tentoongesteld. Naast het heden is natuurlijk ook het ver leden op de tentoonstelling vertegenwoordigd. Er is een kleine historische afdeeling, die be gint met een afbeelding van den eersten luchtreiziger, en diens ongeval: de klassieke' vlucht van Icarus, en diens vlucht tot aan de zon, tengevolge waarvan de was van zijn vleugels smolt en hij ter aarde stortte. En eindelijk is er veel merkwaardigs te zien op 't gebied van: motoren, .telegrafie en telefoon, oriënteering en verlichting, meteorologie, kleeding, uitrusting en verwarming. Maar het zou mij te ver voeren alles op te noemen. En ik mag toch ook wel wat aan den lezer overlaten, die niet zal nalaten daarvan ben ik overtuigd de Elta te bezoeken. CONFLICT BIJ DE HOLLAND-AMER1KA-L1JN. Onder het personeel van het s.s. „Rotter dam" is een staking uitgebroken. Het machi ne- en dekpersoneel heelt gistermorgen ge weigerd te monsteren. Het betreft weer in de eerste plaats de voedingskwestie, doch men is üet ook over de uitbetaling van loon voor overwerk, dat gedurende de laatste dagen ge maakt, nie teens. Hoewel de actie buiten de organisatie om is ingezet, heeft de Onafhan kelijke Zeeliedenvereeniging de leiding op zich genomen. Het bestuur van de Scheepvaartvereeni- ging wil, evenals bij de staking onder het pers oneel van de Nieuw Amsterdam, eerst ondernandelen, nadat ae zeelieden gemon sterd hebben. De „Roterdam" moet op 27 Aug. naar New-York vertrekken, zoodat er alle kans is, dat het couliict voor dien tijd is opgelost, inmiddels staan ook andere groe pen van het personeel van de „Roterdam" op het punt, zich bij de staking aan te slui ten. AUTO-ONGELUK. Ie Teuge (gem. Voorst) is de auto van den neer v. d. Beid, slager te Deventer, door de zen bestuurd, en waarin nog meereed een neef uit Apeldoorn, onderstboven gevallen, waardoor de beide inzittenden over den weg werden geslingerd. De heer v. d. B. werd naar het ziekenhuis te Deventer vervoerd, waar hem de H.H. Sacramenten werden toe gediend. ACTIE VAN ONDEROFFICIEREN. Hte hoofdbestuur der onderofficieren-ver- eaniging „Ons Belang" heeft besloten, dal door de besturen van alle plaatselijke afdee- lingen een onderhoud zaï worden verzocht met de commandegrende officieren ter plaat se ten einde aan die chefs den heerschenden noodtoestand onder de onderofficieren bloot te leggen. Voorts zullen in alle aldeelingen buiten- i ewone vergaderingen worden belegd, alwaar afdeelings- en hoofdbestuursleden zullen op treden. Tot het houden eener demonstratie te 'a-Gravenhage werd nog niet besloten. DRIE TRAM-ONGELUKKEN IN TWEE! DAGEN. Zaterdagmiddag ia het trammetje, dat van Rotterdam naar het Tuindorp bij. den Dordt- sehen straatweg rijdt, aan den Groenen HilLe- dij'k ontspoord. Een gaar uur later hralk te Oud-Beijerland van den- tram naar Gouds waard een koppeling, zoodat een rijtuig ach tergelaten moest worden. Eindelijk had Zon dagmorgen aan dien Havendfak tuseohen Nu- manisdorp en Numansdoxp-haven een ontspo ring plaats, waardoor het verkeer belangrijke vertraging ondervond. De ongelukken zijn al- !e zonder persoonlijke ongelukken afgeioo- peq, doch het is niet te verwonderen, dat de 'bewoners van de Zuid-Hollandsche eilapden, die op dit vervoermiddel zijn aangewezen, zich niet zonder angst aan de R. T. YL toe vertrouwen, aldus sdhrajft men uit O'ud- Beijeriand aan de Tel. BINNENSCHEEPVAART WEER BEGONNEN. De binnenscheepvaart is te Amsterdam gisterenmorgen weer begonnen. Het bestuur der afd. Amsterdam yan den alg. Schippersbond, heeit in het afdeehngsge- houw aan de N. Z, Kolk een eigen schippers- heurs ingericht en er wordt naar het be stuur dier afdeeling mededeelde door den handel druk gebruik gemaakt van het af sluiten van bevrachtingen. KLEINHANDEL EN WINKELSTAND. Naar aanleiding der door de Federatieve Crisiscommissie tot enkele hoogleeraren in het staats- en gemeenterecht gestichte circu laire, betreffende de overschrijding door de gemeente 's-Gravenhage, van de haar wette lijk toegekende bevoegdheid, om den klpin- üaadel in levens- en genotmiddelen te rége len, met verontachtzaming der levensbelan gen van den gevèstigden winkelstand, mocht, naai- gemeld wordt, de commissie tot heden van enkele vooraanstaande mannen uitvoe rig antwoord ontvangen. Onder die antwoor den, welke spoedig zullen worden bekend ge maakt, behooren beschouwingen van prof. mr. J. Oppenheim, te 's-Gravenhage en prof. mr. J. d'Aulnis de Bourouill, te Utrecht; prof jhr. mr. B. C. de Savornin Loman te Utrecht, heeft bericht, de zaak in kwsetie gaarne nader zal in studie te zullen nemen, prof. Graven en prof. Kleimjes berichtten met vancantie te zijn. DE NIEUWE SCHIPPERSBEURS TE GOR1NCHEM. De sdiippersbeurs te Gorinchem, ingesteld door den Algm. Schippersbond, is Maandag ochtend geopend tegelijk met de rijks-schip- persbeurs. In laatstgenoemde waren de com missaris, een inspecteur en een hoofdagent van politie aanwezig. Door den rijks-beurs- meester werd vracht ten vervoer geveild, doch dit werd door de enkele schippers, die opgekomen waren, niet aangenomen. In de nieuwe schippersbeurs waren tal van schip pers; er werdén echter nog geen vrachten aangeboden. Vóór de opening der beurzen, heeft een aantal schippers een goedgezinden schipper aan het stoombootenhoofc gemolesteerd. KORTE BERICHTEN. Op grootsche wijze heeft de parochie Heemstede Zondag het 40-jarig priesterfeest van den beminden herder, den ZeerEerw. pastoor H. A. V. Ijzermans, herdacht Gistermiddag zijn door den districta- veearts te Groningen voor den uitvoer naar Duitschland goedgekeurd 52 werkpaarden. Eveneens werden gister van Groningen naar Frankrijk 100 vaarzen uitgevoerd. v de Vries te Oosterland (Wieringen.) Een omvangrijke boschbrand op Duitsch gebied wordt sedert Dinsdagmiddag in het Limburgsche mijndistrict waargenomen. Gistermorgen heeft de burgemeester van Epe de tweede klompenbeurs aldaar geopend. Vooral van de luxe afdeeling is veel werk ge maakt. Zelfs inzendingen uit Zeeland dingen naar de bekroning mee. Ontevreden over he hooge gemeentebe lasting hebben in Weststellingwerf vergade ringen plaats gehad, waarin besloten werd die belasting niet te betalen. De Minister van Marine is Maandag van zijn verlof in de residentie teruggekeerd en heeft heden zijn werkzaamheden aan zijn departement hervat. Een telegram, dat den 18en om 1 .15 uur v.m. te Amsterdam was aangenomen, werd in Baam ontvangen den 19den om 8.15 uur v.m. Een etmaal op die uur na! De Haftgsohle rechtbank veroordeelde F, G. P. S., te 's-Gravenhage, wegens het melken van valiso'he munt, tot 13^ jaar ge vangenisstraf. Te Oostkapelle zijn eenige gevallen van Spaansche griep geconstateerd. Luchtvaart. DE E.L.T.A. De hevige wind was oorzaak, dat gisteren den geheelen dag niet gevlogen werd. Tegen kwart voor zes echter ging luitenant Versteegh met zijn Spijker omhoog, zoodat de wachten den niet teleurgesteld werden. Hij maakte loopings en tonneaux, dat het een lust was. De wind was zoo sterk, dat het toestel som wijlen in de lucht stilstond. Toen Versteegh in de lucht was, naderde tot veler verbazing een groote tweedekker, die zwaar met den wind te kampen scheen te heb ben. Vooral over het landen maakte men zich ongerust. Niettegenstaande de ongunstige weersomstandigheden landde het schomme lende toestel vlot. Het blee keen Caproni-toe- atel te zijn, dat drie uur geleden uit Parijs vertrokken was. Piloten'waren luits. Molteni en Biggio. Het toestel, dat een passagier aan boord had de prins van Bourbons bezit drie Isotia Franzinomotoren van 150 P.K. ieder, die het een snelheid geven van 140 K.M. per uur. Het vliegtuig had zeer te kampen gehad met het slechte weer. Bij Rotterdam daalde het toestel een eind, daar de bestuurder zich moest oriënteeren. De Italiaansche dag, die Donderdag ge houden zou worden, is uitgesteld tot Zon dag. EEN ÖNXANGENAAM AVONTUUR VAN AViATEURS. Twee Amerikaansche leger-aviateurs zijn door Mexicaansche bandieten gevangen ge nomen, die een losprijs van 15.000 dollar eischen. PARIJS— CAIRO. De twee Fransche aviateurs, majoor Vuil- lemin en luit. Dagnaux zijn Zaterdag jl. voor de tweede maal gestart voor hun tocht van ParijsCairo via Constantinopel. De eerste maal waren zij verplicht te landen in het Rhónedal nabij Valence. RENDIERJACHT PER VLIEGMACHINE Volgens een bericht van den zoöloog, pro fessor Neuburger in der Umschau, is men in Canada van plan met luchtvaartuigen op de rendierjacht te gaan. Het plan komt voort uit den wensch om bij het tegenwoordige ge brek aan vleesch een bron te bezigen, die wel is waar zeer overvloedig is, doch door de groote afgelegenheid dér jachtgebieden slechts met groote moeiten en gevaren te be reiken is. Men wil luchtexpedities organiseeren, die de jagers in den kortst mogelijken tijd naar de wildrijkste plaatsen voeren, al zijn deze nog zoo ver verwijderd. Volgens een schatting zwerven er in de een zame vlakten van Noord-Canada nog 20 tot 50 millioen rendieren rond. Het vleesch is zeer smakelijk en naar de huiden bestaat op de Canadeesche peizen markt veel vraag. Om zich in deze afgelegen oorden met goed gevolg te kunnen verdedigen tegen de vele wolven en wilde honden, zullen de vliegtui gen bewapend worden met machinegeweren. DE VLIEGMACHINE IN DIENST DER RECLAME. Wij vernemen, dat op de Regata binnen kort vliegdemonstraties zullen worden ge houden. De „Deutsche Fliegzeugwerke" in Leipzig zullen naar A'dam komen met een Limosine- vliegtuig, waarin vier personen kunnen plaats nemen. Daarna zullen nog eenige klei ner vliegtuigen volgen. Het Limosinetoestel wordt spoedig te Soesterberg verwacht. Een terrein in de nabijheid van het tentoon stellingsterrein der Regata is door genoemde fabriek geschikt bevonde norn te dienen als vliegterrein. OP DE KERMIS TE HEESD. NIJMEGEN, 20 Aug. In den afgeloo- pen nacht heeft op de kermis te Heesd bij Nijmegen een ernstigen moord plaats ge had. Zekere v. R., een 29-jarige chauffeur, werd onverwachts overvallen door een drietal personen, waarvan één hem een steekwonde in d^ hartstreek toebracht, v. R. liep nog even over den weg, maar zake daarna plotseling ineen. De genees heer kon slechts zijn dood constateeren. Vermoedelijk moet hier aan een smokke laarswraakneming worden gedacht. Zekere H. C. A„ uit Neerbosch, werd als den ver- moedelijken dader aangewezen, maar heeft nog niet bekend. Op dezelfde kermis werd M. K., uit Uufa- bergen, bij Nijmegen, een ernstige steek- onde in den rug toegebrachte De wonde is van dien aard, dat er voor het leven van K. gevreesd wordt. Zekere H. kreeg ook op de kermis te Heesd in een café bij een vechtpartij een ernstige wonde aan 't achterhoofd. Stadsnieuws. STAATSLOTERIJ. Hoofdprijzen. Trekking van heden. No. 19789 25 000 No. 20495 2000. No. 14225 1000. No. 4162 200. Ns. 479 7500, 12092, 15422 100. Tol osram men van heden. UIT HET BEZETTE GEBIED. DUISBURG, 20 Aug. Onder den druk der Belgische autoriteiten zijn de stakende arbeiders van de mijn „Rhein-Preussen" weer aan het werk gegaan. De autoriteiten hebben den arbeiders bij een voortzetting der staking met deportatie bedreigd. De verblijfplaats der gevangen genomen lei ders is tot nu toe nog niet bekend. AFTREDEN VAN AARTHERTOG JOSEPH? WE ENEN. 19 Aug. Het aftreden van Joseph Habsourg is nog slechts een kwes tie van korten tijd. De Entente zal een nota naar Boedapest zenden, waarin het aftreden van den aarts hertog en zijn ministerie geëischt wordt, omdat de regeering niet deü volkswil tot uitdrukking brengt. BENOEMD. Benoemd tot officier-mach. 3de kl. bij de zeemacht, de adsp. mach. 1ste afd. bij het Kon. instituut voor de marine te Willems oord de heer A. H. Posthuma, alhier. EXAMEN HOOFDCURSUS. Te Kampen is geslaagd voor het examen voor officier van administratie hier te lande de heer L. T. Franse, van hier. DE SALARISSEN DER GEMEENTE AMBTENAREN. Aan het slot van het onder bovenstaand hoofd in ons nummer van gisteren voorko mende ingezonden stuk is een drukfout ge slopen t.w. „en deze salarisherziening naar belofte te doen ingaan op 1 Januari 1919" wat zijn moet „1 Januari 1918". YEORLNL Wij herinneren er nog even aan, dat heden- en morgenavond in, dé Cinema Aimèricain aan de Nïeuwesloot de telepaath YTorini zal optreden. Aanvang 8 uur, zaalopening 7 uur. VEREENIGING VAN OUD-LEERLIN GEN DER VAKSCHOOL VOOR KAAS MAKERS TE HOORN. In café Central vergaderde Dinsdagmid dag de vereeniging van oud-leerlingen der vakschool voor kaasmakers tc Hoorn. De voorzitter, de heer Jb. Stapel Pz., heet te speciaal Dr. Scbey welkom. Spr. wees er op dat de agenda 2 belangrij ke punten bevatte en spr. hoopte dat de ken nismaking met het kaascontrolestation voor velen aangenamer mocht zijn, dan die voor twee leden was geweest. De secretaris, de heer T. Groot Cz., las hierop de notulen, die onveranderd werden goedgekeurd. Van den B v. Z. in N.-H. was een schrij ven ingekomen houdende bericht, dat het be stuur oen onderzoek instelde naar de loonen van de kaasmakers aan de fabrieken. De heer G. Nobel schreef ais secretaris dat hij gaarne het verzoek om loonsverhooging van de vereeniging van oud-leerlingen van de vakschool steunde. De voorzitter veronderstelde dat verschil lende leden wel iets over het onderzoek verno men zouden hebben. Hun,, die er niets van wisten, deelde spr. mede dat hij wel wist dat het niet mede viel. Tot leden der commissie belast met het na zien der rekening werden gekozen de heeren H. Walda, Krijgsman en Cramer. Dr. L. T. C. Schey hield hierop een inlei ding over: „De gevolgen der invoering van de kaascontröle vóór de kaasmakers. Spr. herinnerde er aan hoe hij reeds eerder in de vereeniging over' het vetgehalte in de droge stof sprak. Dit beoogde n.l. tot de kunst te komen om, kaas te maken van 42 pet. vet in de droge stof, om de garantie van 40 plus te kunnen geven. Het betrof toen een tijdelijken maatregel, maar toch van zeer veel belang aangezien men spoedig als men er even 'beneden stond een verlies beliep van 9 per 100 pond. Men wilde daarom liefst terug naar de oude toestanden, maar velen verlangden dat de controle in volmaakter vorm bestendigd wera. Zij begrepen dat het buitenland dit zou waardeeren en een beteren prijs zou gaan be talen. Voor de Edammer kaas, die meer export- kaas is, was dit van veel gewicht. Tegen September zal een aanvang gemaakt worden met de vrijwillige controle onder rijkstoezicht. Het is wel zeker dat er een ministerieel be sluit komt waarbij' bepaald wordt dat alleen gemerkte kaas de grens zal mogen passeeren. Dezen winter zullen de voorzichtigen nog wel kunnen wachten, maar daarna zullen ook zij zich wel tot aansluiting gedrongen gevoe len en spr. hoopt dat het kaascontröle-station dan met hun date toetreding rekening zal houden. Spr. dacht zich in de positie van een kaas- makerin aan 'n zoetfabriek e nwel aan de klei nere, waar de kaasmaker de verantwoorde lijkheid heeft van den geheelen gang van za ken. Daar zijn de gevolgen drukkender, omdat een groote iabriek er meer op berekend is aan de moeielijkheden te voldoen. In de 1ste plaats zal de kaasmaker admi nistratief werk en in de 2de plaats meer tech nisch werk te doen krijgen. Hij moet geregeld op nauwkeurige wijze aanteekening houden van de voorwaarden van het bedrijf, omdat de contróle voor een groot deel gebaseerd is op die aanteekening. Streng zal de hand ge houden worden aan de bepalingen, anders verliest de controle het vertrouwen. Zonder 't vertrouwen' is ze niets waard. Spr! ging in onderdeden na wat de kaas maker zal hebben aan te teekenen, Een kaas- merk werd door spr. mede getoond. Een fabriek krijgt deze merken in pakjes van 100. Ze zijn genummerd en daardoor blijft de fabriek verantwoordelijk voor de af gegeven merken. Deze verantwoordelijkheid zal de kaasma ker wel hebben te dragen. Een goede kast waarin geen anderen kunnen komen zal dan ook ter zijner beschikking gesteld moeten wor den. Ook moet er genoteerd worden hoeveel partijen kaas en hoeveel K.G. kaas weg gaan Welke nummers weggaan behoeft niet te worden aangeteekend. Het station weet welke nummers de fabrie ken hebben. Minstens 2 keer jier week moet de kaasmelk aan de groote fabrieken onderzocht worden. Daar is meer kans dat men dr boven: ja en aan de kleine fabrieken moet eiken dag de melk onderzocht worden. Van eiken melkbak moeten 2 melkmonsters genomen worden om het station mogelijk te maken de aanteekeningen In de boeken te controleeren. Spr. deed nog uitkomen dat het aanbrengen van de merken geen onover komelijk bezwaar vormt. Ook het stempelen van de kaas met het nummer van den bak en van de datums kan ge en bezwaar opleveren. Spr. oordeelde het het beste dat iedere fa briek zoo gauw mogelijk zorgt de zaak voor elkander te brengen. Als men met Sept. begint dan doet men dat in een: tijd waarin alles al wat minder wordt. Er komt meer werk maar iets onoverkome lijks wordt er ook van de kleine fabrieken niet gevraagd. De besturen moeten daarmede rekening houden en de oud-leerlingen zullen dan ze ker in staat zijn ook het technische werk uit te voeren. (Applaus.) De heer Hooijberg vroeg of het weionder- zoek ook verplichtend was. Dr. Schey zeide van niet, maar toch was dit in ieder geval van belang, omdat men het weicijfer gebruiken moet om het vetgehalte na te gaan. 't Weionderzoek moet zoo nu en dan plaats hebben. lederen dag behoeft het niet. De heer Cramer meende in tegenstelling met Dr. Scheij, dat ook in de groote fabrieken de kaasmakers ook de .verantwoordelijkheid hadden voor het vetgehalte. Spr. besprak dit uitvoerig. Dr. Schey concludeerde uit het medegedeel de door den heer Cramer, dat deze daar ook het melkonderzoek deed. In zulke gevallen had de kaasmaker wel de verantwoordelijk heid. De heer Zeekant noemde het niet goed dat er kaascontroleurs waren die niet op en top met het vak bekend waren. De zaak zou daardoor z. i. groote schade lijden. De heer Klaij meende dat het gebrek aan personeel aan de kleine fabrieken nogal een groot bezwaar vormde. Dr. Schey dééd uitkomen dat het een zaak van het bestuur van de fabriek was er voor te zorgen dat de boeren niet te sterk roomden. Werken de leden niet mede, dan loopt het mis met zoo'n fabriek, daar de kaas van deze fabrieken er niet uit mag. De hëer S. Klaij gaf hierna nog een inlei ding over de Arbeidswetgeving." Provinciaal Niernt*. UIT TWISK. Gewoonlijk trad gedurende de kennis, in de tooneelzaal van den heer L. Claij, het too- neelgezelschap van „De Wilsons" uit Hoorn op; gisteravond echter maakten wij voor het eerst kennis met „Het Vrije Tooneel" (leider B. C. Loevens) uit Alkmaar en het publiek dat de geheele zaal vulde, was opgetogen over de vertolking en inhoud van het drama „Dertig Zilverlingen". De ontroerende slotscène bracht bij menig een, mannen zoowel als vrouwen, de water landers te voorschijn, en oprecht gemeend was het daverend applaus, en het „Hoera v'oor 't Vrije Tooneel dat bij het afscheid hun werd fcoegeroeoen. uit' schlager. Blij Kom. Besluit is toegelaten ale stich ting, uitsluitend werkzaam in het belang van verbetering der volkshuisvesting de vereeni ging „Goed Wonen" alhier. DE LAND- EN TUINBOUW TENTOONSTELLING TE HEILOO. Op het oogenblik dat ik dit verslag schrijf, het is reeds 12 uur, belemmert de fijne mot- regen nog voortdurend het gaan naar de tentoonstelling en ik begin te vreezen, dat mijn goede raadgeefster, op wier advies ik hedenmorgen op" z'n zomers gekleed naar de tentoonstelling vertrok, ditmaal wat haar weervoorspelling betreft niet in het gelijk öesteld zal worden. Toch komen er teek enen, die doen. veron derstellen, dat zij het toch bij het rechte eind had De vlaggen, die aanvankelijk hopeloos slap langs hun stokken hingen, beginnen te wap peren en dit vergroot de kans dat het droog wordt. Het is inderdaad wel gewenscht, dat god Pluvius zijn heerschappij, al is het dan slechts voor de beide tentoonstellingsdagen, aan de zon overlaat. Heiloo is dit waard. Bij het betreden van het terrein staat men verbaasd over de organisatie. Dat Heiloo niet meer het arme Heiloo van jaren terug is, wordt al dadelijk bevestigd. In een arme gemeente is het niet mogelijk om voor een feest van twee dagen voor dui zenden op een terrein te plaatsen. - Geheel Heiloo leeft met de L. E, T. T. me de. In alle gezinnen worden de gasten ver wacht en het zou te betreuren zijn, als het weer het genieten op deze feestdagen te zeer verstoord. De Heilooërs zijn nog steeds vol goeden moed. „De Kleine Kapel" van Noord-Scharwoude concerteert vanuit de midden in het terrein geplaatste muziektent en zeker zullen van avond honderden aan het Bal-Champêtre deelnemen en van de strijkmuziek genieten, die dan in de ruime consumptietent gegeven zal worden. Om 7 uur concerteert het Mannenkoor en Mannenkwartet, Dir. N. Al uit Alkmaar. Het programma bevat voor morgenmiddag een belangrijk concours hippique van tuig- paarden, tweespan luxe paarden en eenspan nen in oud Hol landsche kleederdracht Even over twaalf begint het aantal bezoe kers toe te nemen. Mën wilde blijkbaar in ieder geval de ope ningsrede van den beschermheer Jhr. Mr. P. van Foreest hooren. Om kwart over twaalf nam de voorzitter van de L. E. T. T., de heer Mulder, het woord. De ruime bestuurstent was spoedig geheel met belangstellenden bezet. Spr. begon met de woorden van N. Beeta, „Hoe lieflijk ligt het klein Heiloo" aan te halen, er daarbij op wijzende, dat men in Heiloo en omgeving, dit den dichter nog steeds nazong. Spr. vertrouwde er op, dat de vreemdelin gen, die boe langer hoe meer Heiloo als pen-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1919 | | pagina 2