öemeugd Miauw».
•ier i?.4,c.£Ti'S is. t'XVïin. do i»<sta^'««.v3
feij HarAca?» jckktwfexiassa <Sw baïtuwi»-
artillerie in de legenpi&atis bij Cld«absme& en
elders; oefening®:. vuu 'asi korps ponten'
uiers, ran de ïnianterie-b-iigaJci ex. yeh de
cavalerie, kudereexen—.gin op hte tors-'.u
en op de kaart, en oeiéïumgc^ van allerlei
aard. Sr wordSu. echte? geene groote ma
noeuvres gehouden.
v MET GBOOT ViEBLOT.
De dienstplichtigen der lichting 1918, die
in het tijdvak van 1 tot 5 Otetober van het
vorige paar zijn ingelijfd bij den motor drenst,
worden op 31 October a.s. in het -genot van
groot verlof gesteld.
VERWERKING VAN AFVAL
PRODUCTEN TOT VEEVOEDER.
Ingediend zijn wetsontwerpen tot aanvul
ling en verhooging van het tiende hoofdstuk
der Staatsbegrooting voor de dienstjaren
1917, 1918, 1919. Kosten Proefinstallatie tot
verwerking van afvalproducten tot veevoeder'.
In le Memorie van Toelichting verwijst de
minister van landbouw naar de vroeger gege
ven uiteenzetting van de resultaten, waartoe
de bemoeiingen van de regeering met Je fa
bricage van veevoeder uit afvalproducten
hebben geleid.
Del minister voegt hieraan nog eenige me-
dedetHngen toe, waarbij hij er aan herinnert,
dat de proefinstallatie voor een groot deel
afbrandde. De door den brand veroorzaakte
schade kan worden gesteld op circa
133,000.
Uit 'it overzicht, door den ministler gegeven
van de kosten der proefinstallatie, blijkt, dat
de uitgaevn 1917, 1918, 1919 in totaal heb
ben bedragen resp. 123,658.44)4,
658,463.88 en 103.,104.86.
Op grond van deze cijfers wordt voorge
steld, het bereids voor het dienstjaar 1917
toegestaan bedrag van 60.000 te verhoo-
gen met 64.000, en voor de dienstjaren
1918 en 1919, onder nieuw ontworpen be-
brootings-artlkelen, beschikbaar te stellen be
dragen van onderscheidenlijk 686.000 en
104.000.
VERHOOG ING' DER LOODST ARIEVEN.
Ingediend is een wetsontwerp tot nadere
wijziging der wet van 20 Augustus 1859
(Staatsblad No. 3) houdende bepalingen op
den loodsdienst voor zeeschepen, zooals deze
is gewijzigd bij de wet van 5 April 18q5
(Staatsblad Ne. 62). Het ontwerp beoogt
verhooging van. de loodstarieven.
Dar de loodstarieven, behoorende bij het
Schelde-reglement, niet dan met medewer
king en overeenstemming met België kunnen
worden gewijzigd, vallen deze buiten de voor
gestelde regeling.
NEDERL. BINNENSCHEEPVAART
CONGRES.
Gisteren is in het „American-Hotel" te
^Amsterdam aangevangen het tweede Ne-
derl andsche Binnenscheepvaartcongres.
Tegenwoordig waren o.m. mevrouw mr.
Schönfeld—Polano (namens den minister
van justitie); majoor Van Heusden comman
dant corps pontonniers, namens den minis
ter van oorlog; kapt.-ter-zee Dominicus voor
den minister van handel)de heer Alphen de
Veer (voor den minister van onderwijs)den
heer Zijlstra, namens den minister van land
bouw en de heeren 'sjacob, directeur der Han-
delsinrichtingen, voor het Anxsterdamsche
Gemeentebestuur en den heer Van Willinge,
namens het Rotterdamsche Gemeentebestuur.
Voorzitter was de heer J. J. van Capelle,
die de officieele vertegenwoordigers welkom
iicctlc.
Daarop herdacht hij in zeer waardeerende
woorden den heer Sehoehuizen, in leven bur
gemeester van Hardingsveld en voorzitter van
de Schippersvereemging „Schuttevaer", al
daar.
Spr. herinnerde verder aan de moeilijke
tijden, die ook voor de schippers golden en
aan het crisisbureau, dat ten doel had een re
geling bij de bevrachting in de binnenvaart
te scheppen en de bestaansvoorwaarden der
schippers te verbeteren. In verband hiermede
sprak hij ook over de gespannen verhouding
tusschen regeering en schippers, welke aan
leiding gaf de algemeene opinie tegenover on
ze binnenschippers minder gunstig te stem
men.
Doch bij hen, zei spr., die onze binnen
scheepvaart meer van nabij kennen en met
onze schippers zelve hebben meegeleefd, is dit
niet het geval, en wel omdat zij weten, dat het
overgrootste deel van onzen economischen
vooruitgang in ons vaderland aan onze bin
nenvaart te danken is.
Aan hen, die jaren lang de gang van het
binnenschippersbedrijf hebben gevolgd, is 'het
bekend hoe in het verleden de binnenschippe-
rij een moeizaam bestaan voerde, waarvan de
te lage vrachtprijzen de oorzaak was.
Daar in dezen toestand geen verbetering
was te zien, besloot in het jaar 1906 de toen
malige minister De Mares Oyens een staats
commissie in te stellen, die tot opdracht had,
de toestanden in de binnenvaart te onder
zoeken en hun oordeel daarna te openbaren.
Bij dat onderzoek mocht deze commissie erva
ren, dat zij onder de vele vragen, vooral op
deii Vraag aan de schippers, welke oorzaken
de welvaart der binnenschipperij in den weg
stonden, steeds tot antwoord verkreeg, de lage
vrachtprijzen, misbruiken der scheepsbevrach
ters, concurrentie van spoor en tram, slechte
vaarwaters, hooge knecliteloonen, ongevallen
verzekering, enz. Doch ofschoon de toestand
der binnenschipperij niet verbeterde, werden
de belastingen aan sluizen, haven- en brug
gelden gestadig verhoogd, zoodat reeds in
het jaar 1910 de gezamenlijke opbrengst plm.
1.900.000 bedroeg en door aeu meerderen
aanbouw van schepen mag veilig worden
aangenomen, dat dit bedrag in het jaar 1914
tot 2.000.000 was gestegen en tot heden
is deze voor de schippers drukkende belasting
niet verminderd.
Toen ten slotte bij de algemeene prijsstij
ging het scheepsmateriaal tot woekerwinst
werd opgevoerd, kon het niet qnders of een
verhooging der vrachtprijzen moest daarvan
het gevolg worden, docïi deze verhooging
werkte ontstemmend bij de verladers, en toch
mag bij de aigemeeue prijsstijging een ver-
hobging der vrachtprijzen moest daarvan het
gei olg worden, doch deze verhooging werkte
ontstemmend bij de verladers, en toch mag
bij de algemeene prijsstijging een verhooging
van 2.50 tot 3 per last van 2000 kilo on
der de omstandigheden, waar bovendien het
aantsd i v*. vra g verc
ever bof, zcodst ?'echtg *er enkde maal een
vracht afgesleten Dm werden, ala zeer aan
nemelijk beschouwd worden en zullen die prij
zen cüsstta# moeke worden gehandhaafd
wil d; Einaenschifper tea zntirig loocend be-
Ij.iet, en 't scheepvaartbedrijf blijven
bestaan.
Onze binnenschipper, die voorheen minder
tot samenwerking genegen was, heeft zeer
tot zijn voordeel geleerd, dat gemeenschappe
lijk optreden hun toekomstig belang is.
Na de openingsrede was het woord aan
den heer dr. C. te Lintum te Scheveningen,
prae-adviseur over: Nederlandsche kanalen
en internationaal verkeer.
Na een historisch overzicht gegeven te
hebben, behandelde dr. te Lintum de wen-
schen voor de toekomst. De eerste wensch is,
dat de geheele Maas behoorlijk bevaarbaar
wordt gemaakt. Als tweeden wensch sprak
hij, in verband met den eersten, het verlangen
uit, dat het Antwerpen-Rijn-kanaal, liefst
over Venlo tot stand komen. In de derde
plaats: een kanaal Antwerpen-Moerdijkdan
een kanaal Sluis-Breskens en zoo mogelijk
een West-Oost-kanaal Sluis-Walsoorden, een
kanaal Tilburg-Tumhout, benevens een ka
naal Den Bosch-Eiudhoven-Neerpelt en (mis
schien) een kanaal van Breda naar de streek
van Turnhout. Wat de oostelijke verbinding
betreft, achtte de prae-adviseur gewenscht:
verbetering van het kanaal Almelo-Nordhorn
als verbindingsschakel tusschen de oude en
nieuwe Twentsche kanalen en het Duitsche
Mitelandkanal (benevens het Dortmund-
Eemskanaal).
Verschillende keeren namen aan de gedach-
tenwisseling over deze inleiding deel.
De heer Van Dam, eere-voorzitter van de
Rijnschippersbond zeide o.m., in het prae-ad-
vies geuit te hebben een kanaal Groningen
de Lemmer, wat hij van groot belang acht
voor de internationale verbindingen.
Nadat de Voorzitter den spreker dank
had gezegd voor zijne gegevens, stelde
hij nog in het licht dat de binnenschipperij
in zooveel moeilijker omstandigheden verkeert
dan de spoorwegondernemingen, welke steeds
in de gelegenheid worden gesteld hun lijnen
langs den koristen weg aan te leggen, terwijl
de binnenscheepvaart tegen stroomen met al
lerlei kronkelende binnenwateren heeft te
kampen.
De voorzitter deelde mede, dat het ge
meentebestuur morgen om 5 uur de congres
sisten ten stadhuize zal ontvangen.
De namiddagvergadering werd ook bijge
woond door den heer Muller, hoofdinspecteur
voor de scheepvaart.
Overheidsbemoeiing.
De heer G. de Groot, voorzitter der afdee-
ling Amsterdam van den Algemeenen Schip-
persbond, bracht praeadvies uit, betreffende:
„Overheidsbemoeiing inzake bevrachting en
tarieven," waarin hij o.m. zeide, bij het be
spreken der jongste schippersactie, dat hij
het optreden van de overheid tegenover de
schippers een schande voor ons land vond.
Na enkele besprekingen werden de vol
gende moties aangenomen:
a. In zijn vergadering van 29 October
1919, na de behandeling van het praeadvies
van dr. C. te Lintum: „Kanalen in Neder
land van internationaal standpunt uit be
zien," spreekt het Tweede Binnenscheepvaart
congres uit. dat in de volgende orde de bouw
of verbetering van den toestand der navol
gende, voor het verkeer dringend noodige ka
nalen wenschelijk is:
1. Maaskanalisatie (tevens Maas en
Waalkanaal en Kanaal door de Geldersdie
Vallei
2. GroningenLemmer
3. Almelo—Nordhorn (in aansluiting
met de ontworpen Twentsche Kanalen en het
Middenland-kanaal),
dat het congres wijders, hoewel overtuigd
van het belang dat de bouw van ieder nieuw
kanaal voor de binnenscheepvaart mede
brengt, niettemin niet de noodzaak kan uit
spreken vau den bouw der navolgende kana
len
a. SluisBreskens en SluisWalsoorden;
b. AntwerpenMoerdijk;
c. TilburgTurnhout;
d. Eindhoven—Bergen-op-Zoom;
dat het congres aangaande het kanaal Ant
werpen—Moerdijk er de aandacht op ves
tigt, dat voor de Nederlandsche Binnensehip-
perij de weg over-de Schelde aan alle eischen
volkomen voldoet.
b. Het Binnen-Scheepv. Congres spreekt als
zijn oordeel ui, dat de statistische gegevens,
het binnenlandsch vervoer betreffende, op
zoodanige wijze moet worden verzameld en
verwerkt dat de bmnenscheepvaartstatistiek
betrouwbare en goed bruikbare gegevens ver
schaft.
Twee prae-adviezen, opgesteld1 door de
heeren J. H. Bergmann en mr. G. H. A. Gros
heide Jr., gave naanleiding ot een juridisch
debflt.
Hierna werd het congres verdaagd tot
Donderdagmorgen 10 uur.
ALGEMEIEINE VERGADERING
PROTEST1 ANTEiNBOND.
Nadat den avond te voren in de hervormde
kerk te West-Zaandam een godsdienstoefe
ning was gehouden, waarftij prof. dr. G. J.
Heering, hoogleeraar te Leiden voorging,
werd Dinsdagmorgen de 49ste algemeene
vergadering van den Ned. Protestantenbond
in het gebouw van de doopsgezinde gemeente
in de Westzijde te Zaandam geopend met
een rede van den voorzitter, den heer ds. A
O. Schade van Westrum van Groningen.
Deze wees er op, dat wij in vele opzichten,
ook ten aanzien van het godsdienstig leven,
staan aan het begin van een nieuwen tijd.
Spreker herinnerde aan de 300-jarige her
denking der Dordtsche Synode, aan de stich
ting dter Remonstrants'che Broederschap en
de totstandkoming van de federatie van vrij
zinnige groepen en organisaties.
Ook in de ker'ken begint zich de nieuwe
tijd af te teekenen. Spr. wees op hetgeen
voorvalt in de Ger. Ker'ken, op de kwestie
Netelenbos en de beweging der jong-gerefor
meerden. Laten de leden van den Ned'. Pro
testantenbond den nieuwen tijd verstaan on
bereid zijn zich voor de overtuiging en de
werkwijze klaar te bezinnen in de overtui
ging dat men dezerzijds een roeping heeft te
vervullen.
Hierna werd het woord" gevoerd d'aor Prof.
dr. G. Au tol' uit Hongarije, oud-lid van het
Hongaarsche parlement, die een 9n ander
mededeelde omtrent de p rotes tan tsche zerk
in dat land.
doe* de Ooomist'e voot de geschrif
ten verslag was uitgebracht, omtrent haar
arbeid werd door den heer J. H, Kengen uit
Utrecht een referaat gahohden over „de
Theosofische waardeering van het christen
dom", waarop senige gedachten wisseling
volgde.
Daarna kwam de begrooting aan de ord'e.
Prof. Eerdmana wees op het belangrijke
tekort, dat geraamd is op 8000. Nu wil
men ter bezuiniging besnoeien op de subsi
dies van de afdeelingen en voor andere doel
einden, dodh hij zou liever zien, dat al
thans voorloopig de uitgave van het or
gaan „de, Hervorming" dat jaarlijks een te
kort van*3500 oplevert, werd gestaakt. Spr.
oordeelde dit een luxe, die men zich onder
deze omstandigheden niet mag veroorloven.
De voorzitter wees er op, dat, als niet be
zuinigd zou worden, men het quotum van de
afdeelingen zo,u moeten verhoogen, wat on
gunstig zou kunnen werken.
Verscheidene andere afgevaardigden
voerden hierover het woord. De beslissing
werd1 echter uitgesteld tot Woensdagmorgen,
Dinsdagavond had nog een samenkomst
piaats in de hervormde kerk, Westzijde,
waar ds. A. E.. de Jong uit Bussum een rede
hield.
De vergadering is Woensdag voortgezet
met een inleiding van ds. W. Mackenzie van
Utrecht, die sprak over: De tegenwoordige
kritiek op de kerk.
Hij begon met te zeggen, dat 'kritiek eigen
lijk een slap woord is. Van een aanval is
beter te spreken. Er is een revolutionnaire
geest te constateeren, niet 't minst in ver
scheidene predikanten.
Nil stelde spr. de vraag wat. wordt de kerk
verweten? De geheele kerk in haar tegen-
woordligen vorm wordt vermolmd genoemd.
Zij is van 't centrum naar de periferie van 't
tijdsbewustzijn verhuisd.
Maar in welken vorm moet de kerk blijven
bestaan
In dit verband behandelde spT. de idee der
federatie, de .gedachte van een toekomstkerk.
Maar hij wees er op, dat oen nieuwe 'kerk
moet groeien en niet gemaakt kan worden.
Zij moet op den grondslag van het heden
staan en op den «bodem der werkelijkheid.
Op dit referaat van ds. Mackenzie volgde
een debat,\dat geopend werd door dr. Proost
(Zwo-lle.) 1
De inleider beantwoordde de verschillende
sprekers, waarna de voorzitter een woord
van dank sprak voor het referaat en het
daarop gevolgde debat.
Mr. Gratama (Hoofdbestuur) diende naar
aanleiding van de woorden van prof. Van
Antal een motie in, dat de vergadering
zich eensgezind verklare met de drie
resoluties van ds conferentie te Wassenaar,
en dat aan het H. B- wordt opgedragen om
te onderzoeken 'aan welk adres dit besluit het
best kan worden kenbaar gemaakt.
Bij de vaststelling van de plaats waar de
volgende vergadering zal worden gehouden,
betwistten Rotterdam, Bussum en Utrecht
elkander de eer. De vergadering koos daar»
uit Utrecht.
DERDE R.K MIDDENSTANDS
CONGRES.
Prof. mr. J. A. Veraart behandelde Woens
dagmorgen het praeadvies „De Middenstand
en de economische bedrijfsorganisatie", waar
bij spr. toelichtte, dat het bestaan van den
middenstander ernstig wordt bedreigd door
het stuwen van onder' op, door de arbeiders.
Dezen eischen, en terecht, een menschwaar-
dig bestaan uit de opbrengst der bedrijven,
waarbij dan ook nog de concurrentie het be
staan voor den middenstander bemoeilijkt.
De Standsorganisatie steunt den midden
stander wel zooveel mogelijk, maar deze kan
niet alles doen. De algemeene bedrijfsvoor-
waarden moeten worden verbeterd.
Als eerste debater trad op dr. J. van Beur
den, geestelijk-adviseur uit Heeswijk.
Na zijne oprechte bewondering uitgespro
ken te hebben over de bewoordingen van den
prae-adviseur, verklaarde spr. zich tegen diens
principieele stelling, dat de middeustauds-
coöperaiie zou wezen een wapen van den
klassenstrijd, volgens zijn oordeel, dient al
leen gewaakt tegen uitwassen. De derde, vier
de, vijf der angs grossiers wenscht dr. v. Beur
den uitgeschakeld te zien.
Prof. Veraart repliceerde zijne debaters en
zeide, dat juist de eerste economist uit Neder
land, prof. van Blom, uit Leiden, hem ge-
zona-realistisch noemde. De gesproken woor
den maakten op hem den indruk van verheer
lijking van de vrije concurrentie-periode.
Naarmate de middenstand tracht de gros
siers uiit te schakelen zal de klassenstrijd fel
ler worden.
Even vaak als spreker in middenstandskria-
gen gehoord heeft, dat de grossiersstand op
geheven moet worden, hoorde hij bij de lei
ders van boeren- en arbeiders-organisaties
den wensch tot opheffing an den midden
stand. De klassenstrijd woedt reeds.
Door het Congres werd adhaesie betuigd
aangaande het zenden van het adres door
den Bond van Middenstanders, gezonden aan
de Regeering, inzake het intrekken van de
vermogensaanwas-belasting.
Het lid der Gedeputeerde Staten, de heer
Frencken, uit Oosterhout, vroeg krachtigeu
steun voor het verkrijgen van goede leer
krachten voor de jongeren uit den midden
stand, wijl hem gebleken is, dat nog zoovelen
een grondige commerrieele opleiding behoe-
ven.
De collecte voor het S.A.N.T.O.S.-fonds tij
dens het Congres bracht ruim J 370 op.
Na deze mededeeling bracht de voorzitter
hulde en dank aan allen, die hunne krachten
voor het welslagen van dit Congres gaven,
en ook aan de neutrale pers, die door het
plaatsen van het behandelde het gesprokene
m ruimer kring deed bekend worden.
Na een plechtigen kerkdienst in de Kathe
draal, gecelebreerd door mgr. Hopmans, Bis
schop van Breda, werd het Congers gesloten.
HET HEELE PERSONEEL IN TRANEN.
De reddingsbrigade van de Rotterdamsche
branwdeer moest Maandag gewapend met
rookmaskers, optreden in een niet alle-
daagsch geval, dat met het eigenlijk werk
der brandweer dan ook weinig te maken
heeft.
In het magazijn van de firma Van Oppen
aan de Zalmhaven was een vat mosterdolie
stuk gevallen met het gevolg', dat zich door
het gebouw zoodanig tranenverwekkende
gassen verspreidden, dat eerst het magazijn-
personeel en vervolgens de eveneens spoedig
in tranen uitbarstende kantoorbedienden enz.
de vlucht namen.
Uitgerust als soidaten hij een gasaanval,
konden ten slotte de brandweermannen nader
bij komen en hetv at naai' buiten brengen,
waarna het in de Zalmhaven werd geworpen.
HOE DE BOTER DUUR WORDT.
lEen der Rotterdamsche berichtgevers van
heli H'bldi. meldt
In het begin van deze maand nam de cen
trale distributiedienst der Rotterdamsche re
cherche in een veem 5000 vaten boter in be
slag, elk van 50 K.G. Van een deel dezer par
tij heeft men de herkomst kunnen nagaan. Ge
bleken is dat 395 vaten eigendom waren van
den directeur eener coöperatieve zuivelfabriek
te Hoogeveen, die ze daar voor eigen reke
ning had opgeslagen. Bovendien had dezelf
de directeur 500 vaten verkocht aan een han
delsreiziger, die nooit iets met den boterhan-
del uitstaande had gehad. Ook deze 500 va
ten hadden in het veem een onderdak gevon
den. Maar twee dagen voor de inbezitneming
plaats had, kocht de directeur derHoogeveen-
sche fabriek het partijtje van den reiziger te
rug met 30 cent winst per K.G. Het' ligt voor
de hand dat de directeur op een of andere wij
ze de lucht had gekregen van de aanstaande
prijsstijging.
En d'e consument betaalt, terwijl de zuivel-
fabrikanten en grossiers elkaar over en weer
beapliuldigen van niet afleveren en vasthou
den van de boter.
DE MOORD OP KORPORAAL VOS.
In verband met «de vermissing van korpo
raal Vos uit Deventer, is onder Apeldoorn
een tweede persoon gearresteerd1, die zegt Van
Ka te beeten. De eerstaangehoudene, die zich
Bosch noemt, heet' vermoedelijk Springhof;
althans men vond op zijn linkerarm' de let
ters A. S. getatoueerd, terwijl volgens zijn
eigen verklaring de holbewoner, dien hij,
naar hij zeide slechts af en toe kwam bezoe
ken, Springhof genaamd is.
De commissaris van politie uit Deventer,
de vader en een broer van korporaal Vos,
militaire en andere politie ook uit Apeldoorn,
dë burgemeester van Ede, en- de inspecteur
van, politie stelden in 't bosch een onderzoek
in,raat door den zwaren nevel zeer werd be
moeilijkt. Een boter- en jampot werden door
d familie herkend als de voorwerpen, welke
op den 31en Augustus aan korporaal Vos
waren medegegeven. Ook herkende de fami-
liehet rijwiel en een gevonden portetnonnaie
als de zijne. Deze voorwerpen werden in en
bij het) hol gevonden.
GOED AFGELOOPEN.
De Zwi'tsersche militaire vlieger Progin
heeft den 22en October het Zwitsersche hoog
te-record verbeterd pa gebracht op 8200
Meter. De aviateur maakte gebruik van een
De Havi Hand-toestel voorzien van een 200
paardsmotor. Toen hij een hoogte van 8200
Meter bereikt had, was de voorraad zuurstof
uitgeput en de vlieger verloor het bewustzijn,
waardoor hij niet) meer in staat was zijn toe
stel te besturen. De machine kwam in een
vrille naar beneden, totdat op een hoogte van
ongeveer 7Ü0Q Meter de bestuurder het be
wustzijn' herkreeg, de besturing'van. het «toe
stel weer 'ter hand kon nemen en daarna een
goede landing w'isit te bewerkstelligen.
Progin is sinds 12 September houder van
het Zwitsersche hoogterecord meteen passa
gier met) wien hij een hoogte van 7250 Meter
bereikte.
EEN MiELKSTRIJD.
De Stoomzuivelfabnck „WeddehQen" te
Goor, heeft met ingang van 19 dezer den
melkprijs vastgesteld op 18 ct.. terwijl de ove
rige melkslijters den prijs op 16 ct. handha
ven. Het comité tegen opdrijving der prijzen
van levensmiddelen heeft den .minister tele
grafisch verzocht den, melkprijs voor Goor
vast te stellen op 16 ct. en Z. Exc. heeft mede
werking in dezen toegezegd.
In een gehouden vergadering is de boyoot
over de Stoomzuivelfabriek „Weddehoen"
uitgebroken. x
GEMEENTELIJK^ DUURTE-COM-
MISSIES.
B. en W. van Zaandam hebben bij den ge
meenteraad een voorstel ingediend om een
duurte-commissie in het leven te roepen,
waarin vertegenwoordigers van de vakbewe
ging van consumenten-organisaties, handel-
drijvenden en fabrikanten, onder leiding van
een lid van het college; van B. en \V. zullen
trachten, zoowel door zelfstandig op te tre
den als aanvullende het werk der Rijks-duur-
te-commissie, alles te doen, wat mogelijk en
gewenscht is, om een einde te maken aan
woeker, waar deze zich in den handel voor
doet, als om door middel van organisatie de
prijzen te doen dalen.
Op een vraag van een der raadsleden van
Arnhem of B. en W. voornemens zijn een
commissie te benoemen, die een onderzoek
zou moeten instellen naar de duurte, heeft dat
college geantwoord, dat zij in beginsel daar
toe wel bereid zijn, doch nu een rijksregeling
in uitzicht is gesteld, zouden ze willen af
wachten wat voor het geheele land wordt
bepaald, opdat de gemeente zich met een
plaatselijke commissie daaraan zal kunnen
aanpassen. Inmiddels hebben zij de Levens
middelen-commissie reeds een onderzoek op
gedragen naar hetgeen in andere grootc
plaatsen geschiedt ten aanzien van het prijs-
regelend optreden.
DRAADLOOZE TELEFOON.
In. het gebouw van, het Provinciaal Electri-
citeitsbedrijf te Hilversum worden dezer da
gen demonstraties met draadlooze telefonie
gehouden. In werking wordt getoond een
zender voor draadlooze telefonie die werkte
met een dergelijken zender opgesteld aan de
Marconifabriek te Chelmsford (Engeland).
De draadlooze telefonie berust op hetzelide
beginsel als de draadlooze telegrafie.
Het medium, waardoor het gesproken
woord overgebracht moet worden van het
zendstation naar het ontvangstation, zijn de
electrische trillingen in de antennen. Bij het
Marconitoestel, dat getoond werd^ waren
zend- en ontvangtoestel gecombineerd'. Er zal
naar gestreefd moeten worden het ontvangen
en tegelijkertijd spreken gelijk te stellen. Over
het algemeen kon het in Cnelmstord gespro
kene vrij duidelijk worden verstaan. De bij
geluiden .waren van tijd tot tijd echter nog
hinderlijk.
Volgens de mededeelingen uit Chelmsford,
dat op pl.m. 400 K.M. afstand ligt, waren de
Nederlandsche Volksliederen, die in Hilver
sum door een bij het toestel geplaatsten grar
mafoon, waren ten gebcore gebracht, ook vrij
goed gehoord.
Verder wordt' nog getoond een kleine tele-
foniezender, die op een auto geplaatst, een
reikwijdte heeft van minstens 50 f(.M. en ge
schikt wordt genoemd voor Provinciale Elee-
triciteitsbedrijven, politie, brandweer enz.
VOEDSELNOOD IN INDIë.
In December zal een vergadering van alio
residenten op Java en Madoera worden ge»
houden onder presidium van den landvoogd
ter bespreking van de voedselkwestie.
DIERENBESCHERMING EN
VE EVE RVO ER.
In een te Uitrecht gehouden vergadering ter
bespreking van klachten over het veevervoer
werden als "Shiddelen tot verbetering aange
geven:
a. Sneller vervoer o.a. door veewagens aan
te haken, aan personentreinen
b. een voorschrift omtrent een minimum
ruimte per dier (de dieren naar soort en
grootte in een tabel gerangschikt
c. betere regeling van den dienst der vee-
treinen
d. verplichting om wagons met levende
dieren bij ontlading te laten gaan vöör goe
deren wagons (thans gaan groenteladingen
voor veeladingen)
e. het aanwezig zijn: van goede en doelma
tige loopbruggen aan de stations van lading
en lossing j
f. het rijkelijk met zand bestrooien en van
stroo voorzien van de bodems - der veewa
gons;
g. naleving van de zijde der spoorwegamb
tenaren van het voorschrift, dat veewagens
uiterlijk 3 uur na aankomst ter plaatse der
lossing moetrn zijn;
h. gelegenheid1 tot lossen van het vee tot b
v. des avonds 12 uur (nu moeten de dieren
die 's avonds aankomen den nacht over in de
wagens blijven zonder eten en drinken en
voor zoover het melkvee betrat zonder gemo!
ken, te worden)
i. vervanging van den geleidedwang door
een door den veehandel georganiseerde en
onder toezicht van Dierenbescherming staan
de organisatie van controleurs, die in liet ge
heele landi toezicht op de lading, en lossing
uitoefenen.
DIEFSTALLEN BIJ DE SPOORWEGEN.
Door de Directie der Nederlandsche Spoor
wegen is aan haar personeel hot volgende be
kend gemaakt:
Voor het ontdekken van diefstallen', van
eigendommen der Maatschappij of van goe
deren aan de zorgen der Maatschappij toe
vertrouwd1, of voor het ontdekken van opzet
telijke beschadiging of ontvreemding van
voorwerpen, in de rijtuigen, voorhanden of
van materieel dier Maatschappijen1, wordt
een premie tooegekend tot een maximum van
25, afhankelijk van de belangrijkheid der
ontvreemding of beschadiging, mits de Ja-
der of daders aan de politie worden, oveyge
leverd en er genoegzame bewijzen voorhan
den- zijn, waardoor een gerechtelijk vervol
ging mogelijk wordt.
Ingeval die -ontdekking of aanhouding
plaats heeft door meer dan één persoon
wordt de premie onder hen verdeeld.
SLECHTE ZALMVANGST.
Gaven voorheen de trajecten van de Bene
den-Waal en Boven-Merwede voor de zalm-
visschers een ruim bestaan, in den laatsten
tijd is het bij de visscherij-en te Gorinchem,
Woudochem, Hardingsveld, Brakel, Zalt-
bommel en Herwijen treurig gesteld.
Er gaan weken voorbij, ook verleden week,
datl geen enkele zalm gevangen wordt.
Het geheele jaar was de zalmvangst bij ge
noemde visscherijen onbeduidend;, vandaar,
dat vele visschers landwerk gaan verrichten.
Te Woudrichem, waar vroeger het grootste
gedeelte der bevolking uit visschers bestond,
"vertrekken zeer vel-en- naar elders om een an
der middel var. bestaan te zoeken. Er is in dit
stadje ook volstrekt geen woningnood.
Men schrijft de oorzaak van de slechte
zalmvangst toe, aan de ankerkuilen- (ook
moordkuilen genaamd), waarmede men in de
laatste jaren de jonge zaimtn opvischte, éven-
als de elft die vroeger met duizendtallen ge
vangen werd, terwijl nu slechts enkele meer
worden bemachtigd.
ONGEVAL MET KOKEND WATER.
Te Strijp zaten een drietal kleine kindertjes
om een z.g. potkachel, waarop water stond- te
koken. Een hunner trok aan een poot van de
«kachel, zoodat -deze omviel. De kleintjes kre
gen het kokend water en het vuur d-er kachel
over het lijf en twee van hen bekwamen zoo
danige ernstige brandwonden, dat onmiddel
lijke overbrenging naar het gasthuis te Eind
hoven door den ontboden geneesheer werd ge-
last.
De toestand der kinderen is zorgwekkend.
BEZOEK AAN HET KEIZERLIJK
ECHTPAAR.
Gisteren arriveerde te Amerongen Prins
Oscar. Pins August keert heden van zijn be
zoek aan Wieringen naar Amerongen terug,
om Zaterdag weer naar Duitschland te ver
trekken.
KORTE BERICHTEN.
De te Den Haag gearresteerde vreem
deling is gisteren bij Zevenaar over de grens
gezet.
Veediefstallen uit de weide zijn tege.:
woordig in de buurt van Zevenaar aan de or
de van den dag. Er zijn nu reeds een zeven-ta.
runderen gesteolen.
Hoewel ook in Gouda groote woning-
nood- heerscht, heeft de raad dier gemeerde
besloten eenige percyelen grond, bestemd
voor woningbouw, niet te verkoopen, zoodat
door dit besluit de particuliere woningbouw
wordt belet.
Een vader te Winterswijk gaf deze
week een kind aan bij den burgerlijken stand
met niet minder dan tien namen.
De Coöp. Verbruiksvereeniging te Bor
ne maakte dezer dagen bekend, de schccnrc
paratie ter hand te willen nemen. De schoen
makerspatroons hebben nu de prijzen met 20
pCt. verlaagd.
De Nederlandsche Bond van Schoenma
kerspatroons en Schoenwinkeliers, zal 6 Nov.
a.s. in het gebouw voor Kunsten en Weten
schappen te Utrecht, een protestvergadcrir.g
beleggen om den toestand der schoenmakers
aan het publiek duidelijk te maken.
Het vervoer uit Engeland 'van groote
transporten Duitsche krijgsgevangenen over
de Rotterdamsche haven zal omstreeks half
November afgeloopeu zijn.