1* 1 Rechtszaken. Marktberichten Amsterdamsche Beurs floordkollaudscli Landbouwcrediet. Openingskoersen van van 6 Juni 1918 af aanteekeüiagea Dtntrori 30 October 1919. lieden refu aangelegd, waardoor niet alleen eene be tere verbinding van Hoog-Soeren naar het raxlio-dorp wordt verkregen, doch levens de route Apeldoorn—Harskanxp aanmerkelijk korter wordt'. PSEUDO-JOURNALIST. Zaterdagavond vervoegde zich aan hotel Den Burg te Den Helder, een welbespraakt, beschaafd jongmensch. Zijn optreden karak teriseerde geheel den man van beschaving, en uit zijn conversatie was op te maken. Hat het iemand van ontwikkeling was ook. 1 zat hij erg slecht in de Heeren, en ook zijn uiter lijk was niet erg gunstig. Maar overigens maakte hij een goeden indruk. Hij bleef dien nacht in het hotel en maakte den volgenden dag goede sier aan de tafel van den hotelier. Hij had introducties van heeren zee-officieren en was naar den Helder gekomen met het doel de vliegkampen aan de Mok en de Kooi te bezichtigen. Hij is dan ook Maandagmorgen met het bootje naar De Mok vertrokken, wist zich in te dringen bij den commandant1 van het vlieg kamp, en zóó aangenaam was zijn conversa tie, dat hij daar, met al de égards die men te genover journalisten in acht neemt, ontvan gen en befuifd werd. Met eenige officieren- machinist aan wal teruggekeerd, is hij de stad ingegaan, en heeft zich in de Machinis- tenclub weten te Introdueeeren, Daar heeft hij gelogeerd, en 's anderen daags is hij naar liet vliegkamp aan de Kooi vertrokken, zon der evenwel zijn rekening voor logies in de club en in het hötel te betalen. Hij gaf voor slechts een weinig kleingeld bij zich ;te heb ben, en verder een briefje van honderd. Toen de kastelein bereid was dit te wisselen,, her innerde de gast zich op eens, dat het nootje vertrok en hij geen t d meer zou hebben op dat wisselen te wachten. Hij heeft toen het vliegkamp bereikt. Daar hij echter, om met het bootje mee te gaan, langs het hotel Den Burg moest en daar blijkbaar weinig lust in had heefit! hij zich waarschijnlijk te voet naar het vliegkamp begeven, en, in plaats van naar Den Helder terug te iceeren, gaf hij er de voorkeur a$ri verder te voet door te loopen naar station Koegras, waar hij den trein heeft genomen naar het Zuiden. Hij» gaf in het hotel als naam op Holger, in de machinistenclub Wolters, en noemde zich „geïnteresseerd bij een Rotterdamsch blad". Hij wist allerlei verhalen over zijn weder waardigheden' tijdens den oorlog, in de vluchtkampen te Amersfoort e.d. en in het hö tel zatf hij den halven dag groote vellen pa pier vol te schrijven. Ook met de techniek van het vak moet hij niet geheel onbekend zijn. Een feit is echter dat hij geen cent op zak had, want hij heeft van een zijner nieuwe „kennissen" geld moeten „leenen" om den trein te kunnen nemen, Hoewel de politie Dinsdagmorgen onmiddellijk gewaarschuwd werd, was zij niet in staat hem aan te hou den. HYACINTEN OP GLAZEN. De tuinbouwkundige medewerker van het H. Dbl. schrijft: Van deze eigenaardige cultuur wordt nog al werk gemaakt, getuige de vele bollen, die wij in Januari en Februari voor de ramen zien staan. Wij kunnen niet zeggen dat men gelukkig met deze cultuur is, de meeste bloemstengels komen niet tusschen de bia te ren uit en geven een armoedig beeld' van wat het kan zijn. Toch kunnen wij ons voorstellen dat velen zich tot deze watercultuur aange trokken gevoelen, het geeft ons gedurende de donkere dagen van het jaar een aardig kijkje in het leven der planten, in 't bijzonder krij gen wij een goed voorbeeld' van de ontwikke ling dér wortels. Reeds nu moeten wij de bol len op de hyacintenglazen zetten, om later met succes te kunnen forceeren. Het glas wordt gevuld met regen- of rivierwatet, waarin een beetje fijn keukenzout wordt ge daan om bederl te voorkomen. Men vuit de glazen zóó dat de voet van den bol niet met iiet water in aanraking komt Het geheim van deze cultuur zit in hoofd zaak in een flink en krachtig ontwikkeld wor telgestel is dat goed, dan volgt de rest van zelf. Staan dé bollen dus op de gevulde glazen, dan krijgen zij een plaats in een donkere koe le kast, waar ze niet eerder uitkomen aan dat de bloemstengel los zit. Hij komt'dus in de kast al boven de bladeren uit. Dat kan we ken, het kan ook maanden duren: de eene bol maakt gemakkelijker wortel® dan de andere, vandaar dat het soms zoo lang duurt. Is de bloemstengel zoo ver, dan beginnen wij de kastdeur op een kier 'te zetten om licht door te laten. Alles wat de plant produceerde was geel en door het licht binnen te laten dringen wordt alles groen. En door verdamping en door verbruik is het noodig het glas aan te vullen en dit moet geschieden met water dat de temperatuur heeft van de kamer, waarin de planten staan. Bespeurt men aan den bin nenwand een groenachtigen aanslag, dan moet men het geheele glas goed schoonma ken en opnieuw vullen. Hyacinten op antipoden-glazen kweeken is bepaald interessant. Deze glazen met twee bollen, waarvan de een naar boven en de an dere naar onderen gekeerd bloeit, zijn hier of daar wel te krijgen, al zouden wij niet juist een adres kunnen noemen. Een zoodanig glas is ongemeen, dat men op 't eerste gezicht bijna niet begrijpt wat men eigenlijk voor zich heeft. De bol die naar onderen gekeerd is bloeit in 't water, en vertoond zich evenals alle voorwerpen die men door een bolvormi ge karaf met water ziet, veel grooter dan hij werkelijk is, terwijl de andere op de gewone, bekende wijze zijn bloemen vertoont. Als men de bollen ontvangt, piaatst men den bol, die daarvoor is aangegeven, met den neus naar omlaag in 't onderste gedeelte van het glas, vervolgens vult men 't gias met bladaar de tot bijna aan den rand aan, plaatst hierop den anderen bol met den neus naa rboven zooals men dezen anders in een Kot plant en 't geheel is klaar. Vervolgens ehandelt men nu de bollen zooals bij pptcul- tuur gebruikelijk is. Nog dit: men vult het onderste glas met water niet alvoerens de boemtrots zich bijna geheel ontwikkeld heeft; wordt dit vroeger gedaan, dan heeft men'zeer veel kans van mislukken. De volgende verscheidenheden kunnen wij voor dit doel aanbevelen: Arentine Arendsen, L'innocence, wit; Garibaldi, Gene raal Pelisseer, mr Stenléy en Linnaeus, rood; Maria Cornelia, Ladv Derby en Lord Balfour, roze: dr. Lieben, Fürst Bismarck en Schotel, blauw; Yellow- Kammen., geel en Distinction, paars. DE G RONDSPECULATIE TE WAGENINGEN. In verband met de door den Minister van Landbouw gedane inededeelingen in de Eer ste Kamer der Sta ten-Generaal op 18 Sep tember j.l. bij de bespreking van den aan koop van terreinen ten behoeve van de Land- bouw-Hoogeschool te Wageningen, waarbij de naam van de Naamlooze Vennootschap „Nationaal Grondbezit" te 's-Gravcnhage is genoemd, heeft die vennootschap aaii de le den van de Eerste cn Tweede Kamer ter ken nisneming en beoordeeling doen toekomen copieën van de door haar met den Minister gewisselde correspondentie. In deze corres pondentie betoogt de vennootschap uitvoe rig, dat de Minister ten onrechte in zijn ge noemde rede „Nationaal Grondbezit" in ver band met grondspeculaties te Wageningen heeft genoemd. Zij wijst er op, dat zij slechts eenmaal één enkel bouwterrein te Wagenin gen heeft aangekocht en wel in 1902, dus ja ren vóór er sprake was van het vestigen van een hoogeschool te Wageningen. Een gedeel te van dien grond verkocht zij zonder win sten, op het resteerend stuk stichtte zij 18 vil la's, waarvan 13 verkocht werden. Ander be zit dan de overblijvende vijf villa's heeft de vennootschap cr niet, en ook heeft zij, vol gens hare verklaring nooit eenige poging aangewend om zich den eigendom van grond te Wageningen te verzekeren. De Minister zet in zijn antwoord aan de maatschappij uiteen, dat de door haar tot stand gebrachte aanleg z. i. heeft medege werkt om den grondprijs te Wageningen te doen stijgen en handhaaft zijn standpunt, waartegen de maatschappij zich weder in haar antwoord-schrijven verweert. TWEEDiE NEDERL. BINNENSCHEEP VAART CONGRES. Gister is het tweede Nederlandsche Bin- nenscheepvaartcongres voortgezet. Namens den minister van waterstaat was tegenwoor dig de heer G. J. van den Broek. Aan de orde was daarop het prae-advies van ir. E. F. Suringar, over: „mechanische sleepdienst op kanalen". Spreker zette uiteen, dat electrische locomotieven op rails langs de kanalen daartoe het meest geschikt zijn. De sleepdienst gesdiiedt op geregelde tijden. Bij de discussie over dit onderwerp zeide de heer De Groot, voorzitter afd. Amsterdam Alg. S^chippersbond, van meening te zijn, dat onze kanalen en rivieren minder geschikt zijn voor een dergelijke tractie. Voorts werd gevraagd, of deze mechani sche sleepdienst ook voor rivieren met snel- loopenid water geschikt was. De inleider zeide, dat de door hem bespro ken' systemen alleen1 voor kanalen gelden. De heer T. P. Keizer, hoofdonderwijzer van de 'Vakschool van Varensgezellen en Schippers, bracht prae-advies uit over vakon derwijs aan schipperskinderen. Te betreuren vond spreker het, dat de roep om onderwijs uit de kringen der belangheb benden nog niet zoo luide klonk, dat de Mi nister van Onderwijs daardoor werd bewo gen op de begrooting van het komend jaar gelden vor deze urgente onderwijszaak uit te trekken. De heer Mariouw, secretaris van den Alge- meenen Schipersbond, deelde mede, dat zijn bond h etonderwijs voor schipperskinderen onder een eigen inspectie wil gesteld zien. De betrokken inspecteurs moeten, bij wijze van spreken, met net eene boen in het onder wijs, met het andere been in de ochipperij staan. De heer Post, secretaris van de commissie voor uniformiteit van hot onderwijs aan schipperskinderen, bepleitte de noodzakelijk heid van uniformiteit in het schippersonder- ijs en meer spet hrijvcn en Ned. gen onderwijs aan schipperskinderen. Spreker betreurde het dat het hoofdbestuur van den Bond van Nederlandsche Onderwij zers niet direct tot dit congres uitgenoodigd was. De heer G. de Jong, voorziter van de vak commissie van onderwijs van de Ned. Ver. van Gezagvoerders bij de Binnenscheepvaart,' bracht prae-advies uit over vakonderwijs aan schipperskinderen. Spreker wilde, dat op alle scheepvaartcen tra de gelegenheid geopend worde, waar jongens, die de lagere school doorloopen hebben, gelegenheid vinden om onderricht tc ontvangen in het eerstnoodige "raotische scheepswerk. Op alle scheepvaart-centra moeten avond cursussen worden opgericht, waarop naar een vastgesteld leerplan onderwijs wordt ge geven in die vakken, die een schipper in het bedrijf noodig heeft. In de middagzitting stelde de heer Gros heide namens het bestuur voor, naar aanlei ding van de besprekingen over het prae-ad vies over overheidsbemoeiing geen motie aan te nemen, omdat de meeningen over dit on derwerp zoo uiteenloopen. Het congres verecnigde zich hiermede. Aangenomen werden de volgende moties: a. Het congres, kennis genomen hebbende van het door Ir. E. F. Suringar uigcbrachtc prae-advies om trent mechanischen sleepdienst op kanalen, gehoord de daarover gevoerde discussies, spreekt de wenschelijkheid uit, dat dit on derwerp ten spoedigste in nadere studie wor de genomen. b. Het congres spreekt de wenschelijkheid uit: le. dat ten spoedigste wettelijke bepalin gen tot stand komen, waardoor de thans be staande onzekerheid ten opzichte van den ei gendom van schepen en de moeilijkheden ten aanzien van het leveren van het bewijs daar van worden ondervangen; 2e. dat eveneens wettelijke bepalingen tot stand komen ten opzichte van de rechten van den aanbesteder omtrent het voor hem op de werf in aanbouw zijnde schip. c. Het congres, gehoord de discussies, spreekt de wenschelijkheid uit, dat het Rijk onverwijld die maatregelen neemt, welke on middellijke verbetering van het lager onder wijs aan schipperskinderen ten gevolge zul len hebben, dat het Rijk het leerlingenstelsel ter hand neme; zoo krachtig mogelijk het vakonder wijs bevorderen, ten spoedigste een Rijksop leiding instelde voor 't vormen van leer krachten voor het vakonderwijs, zonder wel ke deze vakscholen niet tot ontwikkeling kunnen worden gebracht. wijs en meer speciaal voor lezen, rekenen schrijven en Nederlandsche aal en gedwon- De heer Ff. Sluiter, inspecteur hooM van de scheepvaartinspectie in het le district te Amsterdam, bracht hierna praeadvies uit over de schipperswet en de schepenwet, waar bij hij tot de volgende conlusies kwam lo. Een wettelijke regeling betreffende de veiligheid van de binnenvaart dient in de eer ste jaren te blijven beperkt tot het onderzoek naar de oorzaken van plaats gehad hebben de scheepsrampen;. 2o. Het is zeer gewenscht, dat zoo spoedig mogelijk een wettelijk onderzoek naar ae oor zaken van scheepsrampen bij de binnenvaart in liet leven wordt geroepen. 3o. Het is wenschelijk, dat door den Staat een. iniet-verplichte regeling nopens de deug delijkheid van, binnenschepen, hun beman ning en uitrusting en nopens de oordeelkun dige belading daarvan in het leven wordt ge roepen.. Zoodanige regeling dient intusschen in overleg met de belanghebbenden te wor den opgesteld. De heer T. L. Mellema, inspecteur van de scheepvaart IIIn district, gaf vervolgens be schouwing over een schipperswet en schepen wet voor de binnenvaart. De reeds bestaande Schepenwet voor de zeevaart is ontstaan uit de behoefte, welke op kwam naar een regeling, warbii aan al te groote willekeur en ongebondenheid paal en perk werd gesteld. Nu, zooveel jaren later bij de voortschrij dende ontwikkeling van het begrip, dat sa menwerking ten slotte aller belang is, leek het den praeadviseur minder ingewikkeld en minder moeilijk om dergelijke voorschriften voor de binnenvaart samen te stellen, voor schriften, welke aller belang behartigen. De heer mr. van Dam achtte den tijd nog niet rijp voor een schepenwet. De heer Van Suijlikom, scheepsexpert, wil de alleen toezicht op de reederijsahepen, niet op de particuliere schepen. De eerste zijn dik wijls drijvende doodkisten. De particuliere ondernemer wordt door de assurantie e.d. wel gedwongen zijn schepen in orde te houden. De heer Snijder, van den Rijnschippers- bond, zei, dat iedere schipper moet zorgen, dat hij de koopmansgoederen behoorlijk kan vervoeren. Als iedere schipper dus zijn*plicht kent, heeft men geen schepenwet noodig. De heer Muller, hoofdinspecteur van de Scheepvaartinspectie, verklaarde het volko men met de strekking van de praeadviezen eens te zijn. De heer Mollema, repliceerend, zegt, dat men geen wet kan maken alleen voor reederij- schepen. Komt er een 'wet, dan is deze voor iederen staatsburger van toepassing. Als laatste praeadviseur voerde liet woord de heer Ir. L. Troost, ingenieur der marine, adjunct-secretaris van de „Staatscommissie Sleeptaak" over scheepstnodelproeven en proefdokken en de 'beteekenis daarvan voor de binnenscheepvaart. Het proefdok der Marine te Amsterdam, zei spr. o.m., is geheel verouderd. Een nieuw, modern proefdok is van het hoogste belang voor de zelfstandige ontwikkeling van onzen nationalen scheepsbouw. In het belang van de binnenscheepvaart is het noodig, dat hare leiders zich verzekeren van het mede-gebruik van, en van medezeggenschap over en invloed op den goeden en bloeienden toestand van het te stichten proefdok. Na eenige discussie werden de volgende conclusies voorgesteld, die met algemeene stemmen worden aangenomen. a. Het congres, gehoord de discussies, stelt nogmaals in het licht, dat voor alles algemeen wordt aan gedrongen op gewoon- en vakonderwijs voor de binnenschippers en constateert, dat geen beslissing is te verkrijgen omtrent de wensche lijkheid van het instellen van een schippers- en schepenwet. b. Het congres spreekt de wenschelijkheid uit, dat ook voor de binnenscheepvaart het proefdok op de meest volledige en moderne wijze door de regeering wordt toegerust, als mede dat ten behoeve van de binnenvaart aan het congresbestuur in die richting in vloed worde toegekend. De heer mr. Grosheide deelde, in antwoord op een vraag, nog mede, dat binnenkort op de stauten van het 'binnenscheepvaartcongres Koninklijke goedkeuring zal worden verkre gen, zoodat dit instituut alle lichamen op bin- nenscheepvaartgebied zal kunnen vereenigen. Hierna werd het congres gesloten. De congressisten begaven zich na afloop naar het Stadhuis, waar het Amsterdamsche gemeentebestuur receptie hield. WILL KOMMEN' IN DER HEIMAT. Zondag j.l. vertrok van Rotterdam een extratreini met ruim 400 uit Engelsche krijgs gevangenschap ontslagen Duitsche soldaten over Oldenzaal naar Heimat. Bij het val len van den avond arriveerde deze trein te Bentheim en tot hiertoe was de reis voorspoe dig geweest. Maar toen volgde een tocht met hindernissen. Doordat het verkeer ook op de te passeeren lijnen op Zondag is stopgezet, heerscht er langs de lijn BentheimMünster, alsmede aan de tusschengelegen stations zoo goed als volslagen duisternis, hoewel' de komst van dezen' extra-trein vooraf behoorlijk was aangekondigd Het gevolg was dan ook, dat de trein telkens en telkens moest stoppen en machinist conducteurs eet. voortdurend in- inspectie moesten houden of de lijn bij stati ons, wissels enz. wel vrij was; een en ander zeer ten ongenoegen' van de terugkeerende mannen, die dan ook van' hun misnoegen over een dergelijke ontvangst op den vaderland- schen bodem duidelijk deden blijken. Het aan alle te passeeren stations aangebrachte op schrift: „Willkommen in der Heimat", moesi hun' dan ook wel een bespotting lijken. Eerst in ihet late nachtelijke uur bereikte de trein het eindpunt der reis: het station Gcist (Munster). Daar was het Comité van dames en heeren voor een hartelijke ontvangst aan wezig, maar de militaire kapel schitterde door de afwezigheid, omdatde leden wegens een loonkwestie in staking waren ge gaan. ONREGELMATIGHEDEN IN EEN GEMEENTE-REKENING. In het rapport der raadscommissie te Die penveen belast met het nazien der gemeente rekening 1918, welk rapport den Raad aan leiding heet gegeven de beslissing over die rekening nog aan te houden, worden ver schillende feiten genoemd en me de stukken gestaafd, die zacht uitgedrukt, op een zeer onnauwkeurig beheer der gemeenite- financiën wijzen. Zoo waren, wat de distributie betreft, eerst de ontvangsten van den gemeente-ontvanger te verkrijgen. Voorts is op een vordering ad 342.78 van het „levensmiddelenbedrijf" aan de gemeente Diepenveen dit bedrag aan den burgemeester utibetaald, terwijl het volgens de commissie reeds eenmaal aan. de gemeente in rekening was gebracht en bovendien een „levensmiddelenbedrijf" als zoodanig te Die penveen niet bestond. Ook schijnt de onlangs ontslagen gemeen* tebode er een advertentie-bureau op na te hebben gehouden en werden zijn kortingen zeer willekeurig al of niet op de nota's ver meld. De commissie neemt h priori aan, dat van financieele onregelmatigheden geen sprake is, maar meent, dat er in deze materie ook geen gelegenheid mag worden gegeven tot onge oorloofde handelingen en stelt ten slotte voor de rekening niet goed te keuren. KUNSTMESTSTOFFEN. Het Rijkskantoor voor Kunstmeststoffen (Kunstmestcommissie) maakt bekend: dat bestellingen op- chili-salpeter en zwa velzure ammohiak door landbouwvereenigiiir gen en handelaren kunnen worden inge diend dat bij de bestellingen moet worden over gelegd een naamlijst van de verbruikers on der vermelding van hun juiste adres en van de door elk bestelde hoeveelheid; dat bij de bestellingen van de plaatselijke landbouwvereenigingen zoodanige naamlijst niet behoeft te worden overgelegd; dat de levering zal geschieden na betaling voor zoover de voorraad strekt; dat de beschikbaarstelling zal geschieden in volgorde van de betalingen; dat de prijzen bedragen a. voor chili-salpeter 22 per 100 Kg., b. voor zwavelzure ammoniak 30 per 100 Kg-, alles bruto voor netto, inclusief emballage, vrij uit schaal, af opslagplaats der commis sie; dat de monstemame zal geschieden door de Kunstmest-commissie bij ae aflevering aan de opslagplaatsen, terwijl de aldus genomen monsters zullen worden onderzocht door het Rijkslandbouwproefstation te Maastricht; dat voor het chili-salpeter een gehalte aan stikstof als nitraat van 15 pet. wordt ge waarborgd dat voor den zwavelzure-amtnoniak een gehalte aan stiksof als ammoniak van 20 pet. wordt gewaarborgd; dat door de Kunstmest-commissie geen provisie of vergoeding zal worden toegekend. KORTE BERICHTEN. Een 8-jarig- 'kind te Zeelst, dat onlangs bij het spelen met een bus. kruit door de ont ploffing er van gewond werd1, is aan de ge volgen overleden. De gemeenteraad van Zaandam heeft besloten in de nieuwe wijken achter de oude begraafplaats, wellke ontstaan door den bouw van woningen van-woningbouwve-reeni- gingen, geen vergunningen te verleenen voor den verkoop van sterken drank in het klein. MISHANDELING IVTËT DOODELIJKEN AFLOOP. De rechtbank te Zutphen deed uitspraak in de zaak tegen den Duitschen deserteur H. L. Brockdoffer, grondwerker te Grocnlo, thans gedetineerd in het huis van bewaring te Zut phen. Hij stak bij een twist over loon zijn kameraad G. J. Reimers eenige malen in de zijde; aan de gevolgen van een der verwon dingen bezweek het slachtoffer. Het O. M. had 5 jaar gevangenisstraf, zondkr aftrek ge- ëischt. De rechtbank veroordeelde Brockdor- fcr tot 4 jaar gevangenisstraf met aftrek van preventief. DE MOORD IN DE ROEIBOOT. Het O. M. bij de vierde kamer der recht bank te Amsterdam eischte gister tegen den 33-jarigen behanger Willem Visser, die te recht stond ter zake van moord op den 13-ja- rigen Dirk van Leeuwen in het Oostzanergat, evenslange gevangenisstraf; tegen Snijder eischte de officier 8 maanden gevangenisstraf wegens vervalsching van de kwitantie, die door den vermoorden knaap was geïnd. (Reeds in een deel der vorige oplaag ver meld). MOORD. De rechtbank te Breda veroordeelde Stad houder, beschuldigd van moord op mej. van Gooi, tot 15 jaar gevangenisstraf. Zooals wij reeds in een deel van onze vorige oplaag meldden. DE PASTORALIA VAN BEETSTER- ZWAAG. Het gerechtshof te Leeuwarden heeft arrest gewezen in het geding betreffende de pasto ralia van Beetsterzwaag, Beets en Olterterp. Het hof heeft uitgemaakt, dat ds. Pos, die daar van 15 Mei 1916 tot 18 November 1918 predikant was, gerechtigd was om het beheer te voeren van die pastoriegoederen en dat de commissie van beheer zich daarvan heeft te onthouden. Deze commissie moet nu aan ds. Pos reke ning en verantwoording doen over genoemd tijdvak en aan hem betalen de hem competee- rende helft van de som, die bij het sluiten der rekening zal blijken door haar verschuldigd te zijn met 5 pet. van die som. De commissie werd veroordeeld in de kos ten van het geding. DE HAAGSCHE MOORDZAAK. Mr. D. van Houten, de verdediger van me vrouw C. J. S. geb. v. B„ die bij vonnis van de Haagsche rechtbank wegens moord op haar echtgenoot, is veroordeeld tot 10 jaren gevangenisstraf, heet namens zijn cliënte te gen dit vonnis appèl aangeteekend. BOVENKARSPEL „de Tuinbouw" 30 Oct. Heden besteedde men voor: Bloemkool I f 128.50, II 915.50, III 1.504, Roode Vool f 3.604.50, Witte kool 0.60—0.80, Gele kool 3.50 f 4.10. PURMIEEEiND, 30 October 1919. Op de afslagmarkt werd verhandeld: Aardappelen' 1.77%1.82% per zak 25 KG. Spruitjes 3—3.45 per zak 15 K.G. Bieten 9—15.50 per 1000 stuks. Portui 3.40—14.60 jmw 100 KG. Appelen 8.10—12.40 per TOO K.G. Handel matig. W ARMENHUI ZEN, 80 October 1919. Uien 8.90, Nep 6.90—7.40, Peen 2.40, Roode kool 3.404.20, Gele kool 2.70-/ 3.20, Witte kool 0.80—1, alle» per 100 K.G. BROEK OP LANGENDIJK (Langedij- ker Groenteveiling)', 30 Oct. 1919. In de he den gehouden veilingen werd betaaldi voor: BL omkool le soort (per 100 st.) 10.40 20.40, 2e soort 2.90'3.40. Roode kool 2.704.30, 2de soort 1.30 2, Gele kool 34, Witte kool 0.80 0.90, alles per 100 K.G. Witte k-ool per waigon 10.000 K.G. 70— 96. Wortelen 1.802.50, Aardappelen; Blauwe 7.80, Bravo 5.70. Rammenas 0.50, Biten 2.303. Drielingen 8.10, Uien 10.30—11.10, Rapen 1.70 per 100 KG. Aanvoer: 1450 st. bloemkool, 89800 K.G. roode kool, 65600 K.G. witte kool, 46100 K.G. gele kool, 21250 K.G. wortelen, 750 K.G. aardappelen, 2675 KG. uien, 8380 K.G. bie ten, 1000 K.G. rammenas, 1400 K.G. rapen. SCHAIGEN, 30 Oct. 1919. Op de heden gehouden veemarkt waren aangevoerd: 7 Paarden 250500, 229 Geldekoeien (mag.) 3.10—7.35, 55 Idem (vette) 500 tot 1000, 78 Kaïlfkoeien 515800, 40 Vaarzen 400500, 180 Pinken 155 375, 176 Graskalveren 80250,10 nuch tere kalveren 3562, 399 idem (vette) 48'90, 77 Overhouders 3045, 30 Bokken en geiten 846, 35 Varkens (mag.) 5595, 15 idem (vette) per K.G. 1.60—1.96, 83 biggen 80—46, 65 ko nijnen 0.50—2, 180 kippen 1.505, 20 eenden 4.50, 50 K.G. boter 3.103.60 1229 st. 'kipeieren 20f 22, 195 at. eend- eieren 13.50. NOORDSCHARWOUDE, 30 Oct. Aardappelen: Eigenheimers 66.20, Blauwe 6.207.50, Bravo's 5.506.50 Roede kool 44.50, Kleinere 23, Uitschot 22.20, Gele kool 2.803.40 Grove Uien fr—11, Nep 2.20—2.40. Bloemkool per 100 stuks 1618. Opgave van STAATSLENINGEN. NEDERLAND. pZ> --- 5 dito Oblig. dito eert. 3K 3 2K 5 4 5 5 Oblig. N.W.S. v. 1000 1918 Oblig. N.W.S. van 500/1000 1917 van f 1000 dito Sito dito N&d. Ind. 1915 f 1000 dito 1916 f 1000 BUITENLAND. OOSTENRIJK. Bel.vrije Kronenr. Jan.«Juli RUSLAND. Obl. 1906 frs. 2500—5000 Iwangorod Dombr. CR. 625 Nicolai Spw. 100 Geconsol. 1880 ®R 625 Rothschild (consols) GR 625 Hope en Co. 1889«90 GR 625 6e Emissie, 1894. GR 625 TURKIJE. Bagdad Spw. le serie 1904 4 BRAZILIË. Funding Ln. 1898 20/100 Provinciale en Gemeentel. Leeningen. Amsterdam 1915 Rotterdam 1915 Bank. en Credlet«Initelllng«a, Amsterdamsche Bank Nederlandsche Bank C. v. A. Rotterd. Bankver. Aand. Spoorwegen. Holl. Ijzer, Spoorw. Obl. Mij. t. Expl. v. Staatssp. Obl. Mij. t. Expl. v. Staatssp. Obl. Premicleaningeu. NEDERLAND. A'dam Stad 1874 (f 100) 3 BELGIE. Antwerpen 1887 2% Prolongatie pGt. Atchis. Top. S. F6 0. v. g. A Denv R. Grifnde Spw. C. v. A. Erie Spw. Mij. Gewone Aand. Kans. City South. Railw. Cy. g. a. dito Pref. A. Missouri Kans. Tex. G; v. A. Mexica.'i T A. Southern Pae. Sorap, A South. Rlw. Vot. Tr. Gew. A. Union Pac. Railr. Cy. C. g. A. Anaconda Copper C. v. A. Am. Car <S- Foundry Co. C. v. A. Amer. Hide Leather Comp. Central Leater Unit. Stat. Steel Corp. G. g. A. Int. Mere. Marine Cy. afg. A. Int. Mere. Marine afg. pr. A. Gee. Holl. Petr. Cert. v. A. Kon. Ned. Mij. t. e. v. Petr. br. A. Orion Petrol. Mij. afgest. A. Steaua Romana Petr. M(j. A. Compania Mercantil Argenfina A. Cult. Mij. der Vorstenlanden A id. id. id. Winstaand. Handelsv. Amsterdam Aand. Ned. Handel Mjj. G. v. A. Id. Resc. Nederl. Ind. Handelsbk. Aand. Amsterd. Rubber Gult, My. Aand Nederl. Rubber Holl. Amerika Lffn A. m: Gem. Eigendom A. Holl. Stoomb. Mij. Aand. Vorige koert 901/a 81 Vit 791/4 67i/g 587/, 501/4 918/4 90 She 27 20V, 29 211/4 268/4 2318/,, 218/4 448/4 721/4 89 898/4 1918/4 1998/4 1 493/g 921/4 9118/1, 82 104%, 90 V» 8018/1, 7918/5, 679/i, 587/, 50«/g 921/4 901/4 20 21 267/r, 23% 218/4 73 1918/4 199 149 921/4 917/, 82 203% 2698/4 258 313% 3291/, 374 445 498 Java China Japan Lyn A. Kon. Holl. Lloyd. Aand. Kon. Ned. Stoomh. MfJ. Aand. Idem Nieuwe Aand. Kon. Paketvaart Mij. A. Ned. Scheepv. Unie Aand. Rotterd. Lloyd A. Stoomv. Mij. Nederland A. A'dam Deli Comp. Aand. Deli Batavia. Tab. Aand. Deli«Maatschappy Aand. Medan tabak Aand. Rotterdam Deli Aand. Senembah Tabak«My. Aand. Insulinde Oliefabrieken Mededeelingen van Vrijdag 31 October. Oliewaarden zeer vast voor Geconsoli deerde Olie. Scheepvaarten vast, vooral voor Oude en Nieuwe Vaarten. Tabakken weinig affaire. Culturen bij opening wat flauwer, doch H. V. A. liepen spoedig op tot óOSVz- 598/4 5% Vorige koer, 92V, 108/16 179/1, 191/, 52 129/w 9Vie II 17/s 257/a 132 1421/16 139 140%, 113 1126/8 648/s 1698/4 3341/, 844 881/4 81% 2818/4 2801/, f 277% 6O21/4 2258/4 226 272 2428/4 U5% 482 2601,4 4461/, 345% 203V, 2679/,, 2548/4 251 311% 3278/4 3723/4 305 440 4971/4 258 326% 462 246 59% 5 10 17% 19 52% 129/m _9% 258/4 131% 142% 140 112 1126/j 636/8 169 346 840% 89% 185 280 279 601 226% 226 243% 11S 489 466 246 465 241

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1919 | | pagina 6