1*
1
Rechtszaken.
Marktberichten
Amsterdamsche Beurs
floordkollaudscli
Landbouwcrediet.
Openingskoersen van
van 6 Juni 1918 af aanteekeüiagea Dtntrori
30 October 1919.
lieden
refu aangelegd, waardoor niet alleen eene be
tere verbinding van Hoog-Soeren naar het
raxlio-dorp wordt verkregen, doch levens de
route Apeldoorn—Harskanxp aanmerkelijk
korter wordt'.
PSEUDO-JOURNALIST.
Zaterdagavond vervoegde zich aan hotel
Den Burg te Den Helder, een welbespraakt,
beschaafd jongmensch. Zijn optreden karak
teriseerde geheel den man van beschaving, en
uit zijn conversatie was op te maken. Hat het
iemand van ontwikkeling was ook. 1 zat
hij erg slecht in de Heeren, en ook zijn uiter
lijk was niet erg gunstig. Maar overigens
maakte hij een goeden indruk. Hij bleef dien
nacht in het hotel en maakte den volgenden
dag goede sier aan de tafel van den hotelier.
Hij had introducties van heeren zee-officieren
en was naar den Helder gekomen met het
doel de vliegkampen aan de Mok en de Kooi
te bezichtigen.
Hij is dan ook Maandagmorgen met het
bootje naar De Mok vertrokken, wist zich in
te dringen bij den commandant1 van het vlieg
kamp, en zóó aangenaam was zijn conversa
tie, dat hij daar, met al de égards die men te
genover journalisten in acht neemt, ontvan
gen en befuifd werd. Met eenige officieren-
machinist aan wal teruggekeerd, is hij de
stad ingegaan, en heeft zich in de Machinis-
tenclub weten te Introdueeeren, Daar heeft hij
gelogeerd, en 's anderen daags is hij naar
liet vliegkamp aan de Kooi vertrokken, zon
der evenwel zijn rekening voor logies in de
club en in het hötel te betalen. Hij gaf voor
slechts een weinig kleingeld bij zich ;te heb
ben, en verder een briefje van honderd. Toen
de kastelein bereid was dit te wisselen,, her
innerde de gast zich op eens, dat het nootje
vertrok en hij geen t d meer zou hebben op
dat wisselen te wachten. Hij heeft toen het
vliegkamp bereikt. Daar hij echter, om met
het bootje mee te gaan, langs het hotel Den
Burg moest en daar blijkbaar weinig lust in
had heefit! hij zich waarschijnlijk te voet naar
het vliegkamp begeven, en, in plaats van
naar Den Helder terug te iceeren, gaf hij er
de voorkeur a$ri verder te voet door te loopen
naar station Koegras, waar hij den trein
heeft genomen naar het Zuiden.
Hij» gaf in het hotel als naam op Holger, in
de machinistenclub Wolters, en noemde zich
„geïnteresseerd bij een Rotterdamsch blad".
Hij wist allerlei verhalen over zijn weder
waardigheden' tijdens den oorlog, in de
vluchtkampen te Amersfoort e.d. en in het hö
tel zatf hij den halven dag groote vellen pa
pier vol te schrijven. Ook met de techniek van
het vak moet hij niet geheel onbekend zijn.
Een feit is echter dat hij geen cent op zak
had, want hij heeft van een zijner nieuwe
„kennissen" geld moeten „leenen" om den
trein te kunnen nemen, Hoewel de politie
Dinsdagmorgen onmiddellijk gewaarschuwd
werd, was zij niet in staat hem aan te hou
den.
HYACINTEN OP GLAZEN.
De tuinbouwkundige medewerker van het
H. Dbl. schrijft:
Van deze eigenaardige cultuur wordt nog
al werk gemaakt, getuige de vele bollen, die
wij in Januari en Februari voor de ramen
zien staan. Wij kunnen niet zeggen dat men
gelukkig met deze cultuur is, de meeste
bloemstengels komen niet tusschen de bia te
ren uit en geven een armoedig beeld' van wat
het kan zijn. Toch kunnen wij ons voorstellen
dat velen zich tot deze watercultuur aange
trokken gevoelen, het geeft ons gedurende de
donkere dagen van het jaar een aardig kijkje
in het leven der planten, in 't bijzonder krij
gen wij een goed voorbeeld' van de ontwikke
ling dér wortels. Reeds nu moeten wij de bol
len op de hyacintenglazen zetten, om later
met succes te kunnen forceeren. Het glas
wordt gevuld met regen- of rivierwatet,
waarin een beetje fijn keukenzout wordt ge
daan om bederl te voorkomen. Men vuit de
glazen zóó dat de voet van den bol niet met
iiet water in aanraking komt
Het geheim van deze cultuur zit in hoofd
zaak in een flink en krachtig ontwikkeld wor
telgestel is dat goed, dan volgt de rest van
zelf.
Staan dé bollen dus op de gevulde glazen,
dan krijgen zij een plaats in een donkere koe
le kast, waar ze niet eerder uitkomen aan dat
de bloemstengel los zit. Hij komt'dus in de
kast al boven de bladeren uit. Dat kan we
ken, het kan ook maanden duren: de eene bol
maakt gemakkelijker wortel® dan de andere,
vandaar dat het soms zoo lang duurt. Is de
bloemstengel zoo ver, dan beginnen wij de
kastdeur op een kier 'te zetten om licht door te
laten. Alles wat de plant produceerde was
geel en door het licht binnen te laten dringen
wordt alles groen. En door verdamping en
door verbruik is het noodig het glas aan te
vullen en dit moet geschieden met water dat
de temperatuur heeft van de kamer, waarin
de planten staan. Bespeurt men aan den bin
nenwand een groenachtigen aanslag, dan
moet men het geheele glas goed schoonma
ken en opnieuw vullen.
Hyacinten op antipoden-glazen kweeken
is bepaald interessant. Deze glazen met twee
bollen, waarvan de een naar boven en de an
dere naar onderen gekeerd bloeit, zijn hier
of daar wel te krijgen, al zouden wij niet juist
een adres kunnen noemen. Een zoodanig
glas is ongemeen, dat men op 't eerste gezicht
bijna niet begrijpt wat men eigenlijk voor
zich heeft. De bol die naar onderen gekeerd
is bloeit in 't water, en vertoond zich evenals
alle voorwerpen die men door een bolvormi
ge karaf met water ziet, veel grooter dan hij
werkelijk is, terwijl de andere op de gewone,
bekende wijze zijn bloemen vertoont.
Als men de bollen ontvangt, piaatst men
den bol, die daarvoor is aangegeven, met
den neus naar omlaag in 't onderste gedeelte
van het glas, vervolgens vult men 't gias met
bladaar de tot bijna aan den rand aan,
plaatst hierop den anderen bol met den neus
naa rboven zooals men dezen anders in een
Kot plant en 't geheel is klaar. Vervolgens
ehandelt men nu de bollen zooals bij pptcul-
tuur gebruikelijk is.
Nog dit: men vult het onderste glas met
water niet alvoerens de boemtrots zich bijna
geheel ontwikkeld heeft; wordt dit vroeger
gedaan, dan heeft men'zeer veel kans van
mislukken.
De volgende verscheidenheden kunnen
wij voor dit doel aanbevelen: Arentine
Arendsen, L'innocence, wit; Garibaldi, Gene
raal Pelisseer, mr Stenléy en Linnaeus,
rood; Maria Cornelia, Ladv Derby en Lord
Balfour, roze: dr. Lieben, Fürst Bismarck en
Schotel, blauw; Yellow- Kammen., geel en
Distinction, paars.
DE G RONDSPECULATIE TE
WAGENINGEN.
In verband met de door den Minister van
Landbouw gedane inededeelingen in de Eer
ste Kamer der Sta ten-Generaal op 18 Sep
tember j.l. bij de bespreking van den aan
koop van terreinen ten behoeve van de Land-
bouw-Hoogeschool te Wageningen, waarbij
de naam van de Naamlooze Vennootschap
„Nationaal Grondbezit" te 's-Gravcnhage is
genoemd, heeft die vennootschap aaii de le
den van de Eerste cn Tweede Kamer ter ken
nisneming en beoordeeling doen toekomen
copieën van de door haar met den Minister
gewisselde correspondentie. In deze corres
pondentie betoogt de vennootschap uitvoe
rig, dat de Minister ten onrechte in zijn ge
noemde rede „Nationaal Grondbezit" in ver
band met grondspeculaties te Wageningen
heeft genoemd. Zij wijst er op, dat zij slechts
eenmaal één enkel bouwterrein te Wagenin
gen heeft aangekocht en wel in 1902, dus ja
ren vóór er sprake was van het vestigen van
een hoogeschool te Wageningen. Een gedeel
te van dien grond verkocht zij zonder win
sten, op het resteerend stuk stichtte zij 18 vil
la's, waarvan 13 verkocht werden. Ander be
zit dan de overblijvende vijf villa's heeft de
vennootschap cr niet, en ook heeft zij, vol
gens hare verklaring nooit eenige poging
aangewend om zich den eigendom van grond
te Wageningen te verzekeren.
De Minister zet in zijn antwoord aan de
maatschappij uiteen, dat de door haar tot
stand gebrachte aanleg z. i. heeft medege
werkt om den grondprijs te Wageningen te
doen stijgen en handhaaft zijn standpunt,
waartegen de maatschappij zich weder in
haar antwoord-schrijven verweert.
TWEEDiE NEDERL. BINNENSCHEEP
VAART CONGRES.
Gister is het tweede Nederlandsche Bin-
nenscheepvaartcongres voortgezet. Namens
den minister van waterstaat was tegenwoor
dig de heer G. J. van den Broek.
Aan de orde was daarop het prae-advies
van ir. E. F. Suringar, over: „mechanische
sleepdienst op kanalen". Spreker zette uiteen,
dat electrische locomotieven op rails langs de
kanalen daartoe het meest geschikt zijn. De
sleepdienst gesdiiedt op geregelde tijden.
Bij de discussie over dit onderwerp zeide
de heer De Groot, voorzitter afd. Amsterdam
Alg. S^chippersbond, van meening te zijn, dat
onze kanalen en rivieren minder geschikt zijn
voor een dergelijke tractie.
Voorts werd gevraagd, of deze mechani
sche sleepdienst ook voor rivieren met snel-
loopenid water geschikt was.
De inleider zeide, dat de door hem bespro
ken' systemen alleen1 voor kanalen gelden.
De heer T. P. Keizer, hoofdonderwijzer
van de 'Vakschool van Varensgezellen en
Schippers, bracht prae-advies uit over vakon
derwijs aan schipperskinderen.
Te betreuren vond spreker het, dat de roep
om onderwijs uit de kringen der belangheb
benden nog niet zoo luide klonk, dat de Mi
nister van Onderwijs daardoor werd bewo
gen op de begrooting van het komend jaar
gelden vor deze urgente onderwijszaak uit te
trekken.
De heer Mariouw, secretaris van den Alge-
meenen Schipersbond, deelde mede, dat zijn
bond h etonderwijs voor schipperskinderen
onder een eigen inspectie wil gesteld zien.
De betrokken inspecteurs moeten, bij wijze
van spreken, met net eene boen in het onder
wijs, met het andere been in de ochipperij
staan.
De heer Post, secretaris van de commissie
voor uniformiteit van hot onderwijs aan
schipperskinderen, bepleitte de noodzakelijk
heid van uniformiteit in het schippersonder-
ijs en meer spet
hrijvcn en Ned.
gen onderwijs aan schipperskinderen.
Spreker betreurde het dat het hoofdbestuur
van den Bond van Nederlandsche Onderwij
zers niet direct tot dit congres uitgenoodigd
was.
De heer G. de Jong, voorziter van de vak
commissie van onderwijs van de Ned. Ver.
van Gezagvoerders bij de Binnenscheepvaart,'
bracht prae-advies uit over vakonderwijs aan
schipperskinderen.
Spreker wilde, dat op alle scheepvaartcen
tra de gelegenheid geopend worde, waar
jongens, die de lagere school doorloopen
hebben, gelegenheid vinden om onderricht tc
ontvangen in het eerstnoodige "raotische
scheepswerk.
Op alle scheepvaart-centra moeten avond
cursussen worden opgericht, waarop naar
een vastgesteld leerplan onderwijs wordt ge
geven in die vakken, die een schipper in het
bedrijf noodig heeft.
In de middagzitting stelde de heer Gros
heide namens het bestuur voor, naar aanlei
ding van de besprekingen over het prae-ad
vies over overheidsbemoeiing geen motie aan
te nemen, omdat de meeningen over dit on
derwerp zoo uiteenloopen.
Het congres verecnigde zich hiermede.
Aangenomen werden de volgende moties:
a. Het congres,
kennis genomen hebbende van het door Ir.
E. F. Suringar uigcbrachtc prae-advies om
trent mechanischen sleepdienst op kanalen,
gehoord de daarover gevoerde discussies,
spreekt de wenschelijkheid uit, dat dit on
derwerp ten spoedigste in nadere studie wor
de genomen.
b. Het congres spreekt de wenschelijkheid
uit:
le. dat ten spoedigste wettelijke bepalin
gen tot stand komen, waardoor de thans be
staande onzekerheid ten opzichte van den ei
gendom van schepen en de moeilijkheden ten
aanzien van het leveren van het bewijs daar
van worden ondervangen;
2e. dat eveneens wettelijke bepalingen tot
stand komen ten opzichte van de rechten van
den aanbesteder omtrent het voor hem op de
werf in aanbouw zijnde schip.
c. Het congres, gehoord de discussies,
spreekt de wenschelijkheid uit, dat het Rijk
onverwijld die maatregelen neemt, welke on
middellijke verbetering van het lager onder
wijs aan schipperskinderen ten gevolge zul
len hebben,
dat het Rijk het leerlingenstelsel ter hand
neme; zoo krachtig mogelijk het vakonder
wijs bevorderen, ten spoedigste een Rijksop
leiding instelde voor 't vormen van leer
krachten voor het vakonderwijs, zonder wel
ke deze vakscholen niet tot ontwikkeling
kunnen worden gebracht.
wijs en meer speciaal voor lezen, rekenen
schrijven en Nederlandsche aal en gedwon-
De heer Ff. Sluiter, inspecteur hooM van
de scheepvaartinspectie in het le district te
Amsterdam, bracht hierna praeadvies uit
over de schipperswet en de schepenwet, waar
bij hij tot de volgende conlusies kwam
lo. Een wettelijke regeling betreffende de
veiligheid van de binnenvaart dient in de eer
ste jaren te blijven beperkt tot het onderzoek
naar de oorzaken van plaats gehad hebben
de scheepsrampen;.
2o. Het is zeer gewenscht, dat zoo spoedig
mogelijk een wettelijk onderzoek naar ae oor
zaken van scheepsrampen bij de binnenvaart
in liet leven wordt geroepen.
3o. Het is wenschelijk, dat door den Staat
een. iniet-verplichte regeling nopens de deug
delijkheid van, binnenschepen, hun beman
ning en uitrusting en nopens de oordeelkun
dige belading daarvan in het leven wordt ge
roepen.. Zoodanige regeling dient intusschen
in overleg met de belanghebbenden te wor
den opgesteld.
De heer T. L. Mellema, inspecteur van de
scheepvaart IIIn district, gaf vervolgens be
schouwing over een schipperswet en schepen
wet voor de binnenvaart.
De reeds bestaande Schepenwet voor de
zeevaart is ontstaan uit de behoefte, welke op
kwam naar een regeling, warbii aan al te
groote willekeur en ongebondenheid paal en
perk werd gesteld.
Nu, zooveel jaren later bij de voortschrij
dende ontwikkeling van het begrip, dat sa
menwerking ten slotte aller belang is, leek
het den praeadviseur minder ingewikkeld en
minder moeilijk om dergelijke voorschriften
voor de binnenvaart samen te stellen, voor
schriften, welke aller belang behartigen.
De heer mr. van Dam achtte den tijd nog
niet rijp voor een schepenwet.
De heer Van Suijlikom, scheepsexpert, wil
de alleen toezicht op de reederijsahepen, niet
op de particuliere schepen. De eerste zijn dik
wijls drijvende doodkisten. De particuliere
ondernemer wordt door de assurantie e.d. wel
gedwongen zijn schepen in orde te houden.
De heer Snijder, van den Rijnschippers-
bond, zei, dat iedere schipper moet zorgen,
dat hij de koopmansgoederen behoorlijk kan
vervoeren. Als iedere schipper dus zijn*plicht
kent, heeft men geen schepenwet noodig.
De heer Muller, hoofdinspecteur van de
Scheepvaartinspectie, verklaarde het volko
men met de strekking van de praeadviezen
eens te zijn.
De heer Mollema, repliceerend, zegt, dat
men geen wet kan maken alleen voor reederij-
schepen. Komt er een 'wet, dan is deze voor
iederen staatsburger van toepassing.
Als laatste praeadviseur voerde liet woord
de heer Ir. L. Troost, ingenieur der marine,
adjunct-secretaris van de „Staatscommissie
Sleeptaak" over scheepstnodelproeven en
proefdokken en de 'beteekenis daarvan voor de
binnenscheepvaart.
Het proefdok der Marine te Amsterdam,
zei spr. o.m., is geheel verouderd. Een nieuw,
modern proefdok is van het hoogste belang
voor de zelfstandige ontwikkeling van onzen
nationalen scheepsbouw. In het belang van
de binnenscheepvaart is het noodig, dat hare
leiders zich verzekeren van het mede-gebruik
van, en van medezeggenschap over en invloed
op den goeden en bloeienden toestand van het
te stichten proefdok.
Na eenige discussie werden de volgende
conclusies voorgesteld, die met algemeene
stemmen worden aangenomen.
a. Het congres,
gehoord de discussies, stelt nogmaals in
het licht, dat voor alles algemeen wordt aan
gedrongen op gewoon- en vakonderwijs voor
de binnenschippers en constateert, dat geen
beslissing is te verkrijgen omtrent de wensche
lijkheid van het instellen van een schippers-
en schepenwet.
b. Het congres spreekt de wenschelijkheid
uit, dat ook voor de binnenscheepvaart het
proefdok op de meest volledige en moderne
wijze door de regeering wordt toegerust, als
mede dat ten behoeve van de binnenvaart
aan het congresbestuur in die richting in
vloed worde toegekend.
De heer mr. Grosheide deelde, in antwoord
op een vraag, nog mede, dat binnenkort op
de stauten van het 'binnenscheepvaartcongres
Koninklijke goedkeuring zal worden verkre
gen, zoodat dit instituut alle lichamen op bin-
nenscheepvaartgebied zal kunnen vereenigen.
Hierna werd het congres gesloten.
De congressisten begaven zich na afloop
naar het Stadhuis, waar het Amsterdamsche
gemeentebestuur receptie hield.
WILL KOMMEN' IN DER HEIMAT.
Zondag j.l. vertrok van Rotterdam een
extratreini met ruim 400 uit Engelsche krijgs
gevangenschap ontslagen Duitsche soldaten
over Oldenzaal naar Heimat. Bij het val
len van den avond arriveerde deze trein te
Bentheim en tot hiertoe was de reis voorspoe
dig geweest. Maar toen volgde een tocht met
hindernissen. Doordat het verkeer ook op de
te passeeren lijnen op Zondag is stopgezet,
heerscht er langs de lijn BentheimMünster,
alsmede aan de tusschengelegen stations zoo
goed als volslagen duisternis, hoewel' de
komst van dezen' extra-trein vooraf behoorlijk
was aangekondigd Het gevolg was dan ook,
dat de trein telkens en telkens moest stoppen
en machinist conducteurs eet. voortdurend in-
inspectie moesten houden of de lijn bij stati
ons, wissels enz. wel vrij was; een en ander
zeer ten ongenoegen' van de terugkeerende
mannen, die dan ook van' hun misnoegen over
een dergelijke ontvangst op den vaderland-
schen bodem duidelijk deden blijken. Het aan
alle te passeeren stations aangebrachte op
schrift: „Willkommen in der Heimat", moesi
hun' dan ook wel een bespotting lijken. Eerst
in ihet late nachtelijke uur bereikte de trein
het eindpunt der reis: het station Gcist
(Munster). Daar was het Comité van dames
en heeren voor een hartelijke ontvangst aan
wezig, maar de militaire kapel schitterde
door de afwezigheid, omdatde leden
wegens een loonkwestie in staking waren ge
gaan.
ONREGELMATIGHEDEN IN EEN
GEMEENTE-REKENING.
In het rapport der raadscommissie te Die
penveen belast met het nazien der gemeente
rekening 1918, welk rapport den Raad aan
leiding heet gegeven de beslissing over die
rekening nog aan te houden, worden ver
schillende feiten genoemd en me de stukken
gestaafd, die zacht uitgedrukt, op een
zeer onnauwkeurig beheer der gemeenite-
financiën wijzen.
Zoo waren, wat de distributie betreft, eerst
de ontvangsten van den gemeente-ontvanger
te verkrijgen. Voorts is op een vordering ad
342.78 van het „levensmiddelenbedrijf" aan
de gemeente Diepenveen dit bedrag aan den
burgemeester utibetaald, terwijl het volgens
de commissie reeds eenmaal aan. de gemeente
in rekening was gebracht en bovendien een
„levensmiddelenbedrijf" als zoodanig te Die
penveen niet bestond.
Ook schijnt de onlangs ontslagen gemeen*
tebode er een advertentie-bureau op na te
hebben gehouden en werden zijn kortingen
zeer willekeurig al of niet op de nota's ver
meld.
De commissie neemt h priori aan, dat van
financieele onregelmatigheden geen sprake is,
maar meent, dat er in deze materie ook geen
gelegenheid mag worden gegeven tot onge
oorloofde handelingen en stelt ten slotte
voor de rekening niet goed te keuren.
KUNSTMESTSTOFFEN.
Het Rijkskantoor voor Kunstmeststoffen
(Kunstmestcommissie) maakt bekend:
dat bestellingen op- chili-salpeter en zwa
velzure ammohiak door landbouwvereenigiiir
gen en handelaren kunnen worden inge
diend
dat bij de bestellingen moet worden over
gelegd een naamlijst van de verbruikers on
der vermelding van hun juiste adres en van
de door elk bestelde hoeveelheid;
dat bij de bestellingen van de plaatselijke
landbouwvereenigingen zoodanige naamlijst
niet behoeft te worden overgelegd;
dat de levering zal geschieden na betaling
voor zoover de voorraad strekt;
dat de beschikbaarstelling zal geschieden
in volgorde van de betalingen;
dat de prijzen bedragen
a. voor chili-salpeter 22 per 100 Kg.,
b. voor zwavelzure ammoniak 30 per 100
Kg-,
alles bruto voor netto, inclusief emballage,
vrij uit schaal, af opslagplaats der commis
sie;
dat de monstemame zal geschieden door
de Kunstmest-commissie bij ae aflevering aan
de opslagplaatsen, terwijl de aldus genomen
monsters zullen worden onderzocht door het
Rijkslandbouwproefstation te Maastricht;
dat voor het chili-salpeter een gehalte aan
stikstof als nitraat van 15 pet. wordt ge
waarborgd
dat voor den zwavelzure-amtnoniak een
gehalte aan stiksof als ammoniak van 20 pet.
wordt gewaarborgd;
dat door de Kunstmest-commissie geen
provisie of vergoeding zal worden toegekend.
KORTE BERICHTEN.
Een 8-jarig- 'kind te Zeelst, dat onlangs
bij het spelen met een bus. kruit door de ont
ploffing er van gewond werd1, is aan de ge
volgen overleden.
De gemeenteraad van Zaandam heeft
besloten in de nieuwe wijken achter de oude
begraafplaats, wellke ontstaan door den
bouw van woningen van-woningbouwve-reeni-
gingen, geen vergunningen te verleenen voor
den verkoop van sterken drank in het klein.
MISHANDELING IVTËT DOODELIJKEN
AFLOOP.
De rechtbank te Zutphen deed uitspraak in
de zaak tegen den Duitschen deserteur H. L.
Brockdoffer, grondwerker te Grocnlo, thans
gedetineerd in het huis van bewaring te Zut
phen. Hij stak bij een twist over loon zijn
kameraad G. J. Reimers eenige malen in de
zijde; aan de gevolgen van een der verwon
dingen bezweek het slachtoffer. Het O. M.
had 5 jaar gevangenisstraf, zondkr aftrek ge-
ëischt. De rechtbank veroordeelde Brockdor-
fcr tot 4 jaar gevangenisstraf met aftrek van
preventief.
DE MOORD IN DE ROEIBOOT.
Het O. M. bij de vierde kamer der recht
bank te Amsterdam eischte gister tegen den
33-jarigen behanger Willem Visser, die te
recht stond ter zake van moord op den 13-ja-
rigen Dirk van Leeuwen in het Oostzanergat,
evenslange gevangenisstraf; tegen Snijder
eischte de officier 8 maanden gevangenisstraf
wegens vervalsching van de kwitantie, die
door den vermoorden knaap was geïnd.
(Reeds in een deel der vorige oplaag ver
meld).
MOORD.
De rechtbank te Breda veroordeelde Stad
houder, beschuldigd van moord op mej. van
Gooi, tot 15 jaar gevangenisstraf. Zooals
wij reeds in een deel van onze vorige oplaag
meldden.
DE PASTORALIA VAN BEETSTER-
ZWAAG.
Het gerechtshof te Leeuwarden heeft arrest
gewezen in het geding betreffende de pasto
ralia van Beetsterzwaag, Beets en Olterterp.
Het hof heeft uitgemaakt, dat ds. Pos, die
daar van 15 Mei 1916 tot 18 November 1918
predikant was, gerechtigd was om het beheer
te voeren van die pastoriegoederen en dat de
commissie van beheer zich daarvan heeft te
onthouden.
Deze commissie moet nu aan ds. Pos reke
ning en verantwoording doen over genoemd
tijdvak en aan hem betalen de hem competee-
rende helft van de som, die bij het sluiten der
rekening zal blijken door haar verschuldigd
te zijn met 5 pet. van die som.
De commissie werd veroordeeld in de kos
ten van het geding.
DE HAAGSCHE MOORDZAAK.
Mr. D. van Houten, de verdediger van me
vrouw C. J. S. geb. v. B„ die bij vonnis van
de Haagsche rechtbank wegens moord op
haar echtgenoot, is veroordeeld tot 10 jaren
gevangenisstraf, heet namens zijn cliënte te
gen dit vonnis appèl aangeteekend.
BOVENKARSPEL „de Tuinbouw" 30
Oct. Heden besteedde men voor:
Bloemkool I f 128.50, II 915.50,
III 1.504, Roode Vool f 3.604.50,
Witte kool 0.60—0.80, Gele kool 3.50
f 4.10.
PURMIEEEiND, 30 October 1919. Op de
afslagmarkt werd verhandeld:
Aardappelen' 1.77%1.82% per zak
25 KG.
Spruitjes 3—3.45 per zak 15 K.G.
Bieten 9—15.50 per 1000 stuks.
Portui 3.40—14.60 jmw 100 KG.
Appelen 8.10—12.40 per TOO K.G.
Handel matig.
W ARMENHUI ZEN, 80 October 1919.
Uien 8.90, Nep 6.90—7.40, Peen
2.40, Roode kool 3.404.20, Gele kool
2.70-/ 3.20, Witte kool 0.80—1, alle»
per 100 K.G.
BROEK OP LANGENDIJK (Langedij-
ker Groenteveiling)', 30 Oct. 1919. In de he
den gehouden veilingen werd betaaldi voor:
BL omkool le soort (per 100 st.) 10.40
20.40, 2e soort 2.90'3.40.
Roode kool 2.704.30, 2de soort 1.30
2, Gele kool 34, Witte kool 0.80
0.90, alles per 100 K.G.
Witte k-ool per waigon 10.000 K.G. 70—
96.
Wortelen 1.802.50, Aardappelen;
Blauwe 7.80, Bravo 5.70.
Rammenas 0.50, Biten 2.303.
Drielingen 8.10, Uien 10.30—11.10,
Rapen 1.70 per 100 KG.
Aanvoer: 1450 st. bloemkool, 89800 K.G.
roode kool, 65600 K.G. witte kool, 46100
K.G. gele kool, 21250 K.G. wortelen, 750 K.G.
aardappelen, 2675 KG. uien, 8380 K.G. bie
ten, 1000 K.G. rammenas, 1400 K.G. rapen.
SCHAIGEN, 30 Oct. 1919. Op de heden
gehouden veemarkt waren aangevoerd:
7 Paarden 250500, 229 Geldekoeien
(mag.) 3.10—7.35, 55 Idem (vette) 500
tot 1000, 78 Kaïlfkoeien 515800, 40
Vaarzen 400500, 180 Pinken 155
375, 176 Graskalveren 80250,10 nuch
tere kalveren 3562, 399 idem (vette)
48'90, 77 Overhouders 3045, 30
Bokken en geiten 846, 35 Varkens
(mag.) 5595, 15 idem (vette) per K.G.
1.60—1.96, 83 biggen 80—46, 65 ko
nijnen 0.50—2, 180 kippen 1.505,
20 eenden 4.50, 50 K.G. boter 3.103.60
1229 st. 'kipeieren 20f 22, 195 at. eend-
eieren 13.50.
NOORDSCHARWOUDE, 30 Oct.
Aardappelen: Eigenheimers 66.20,
Blauwe 6.207.50, Bravo's 5.506.50
Roede kool 44.50, Kleinere 23,
Uitschot 22.20, Gele kool 2.803.40
Grove Uien fr—11, Nep 2.20—2.40.
Bloemkool per 100 stuks 1618.
Opgave van
STAATSLENINGEN.
NEDERLAND. pZ>
--- 5
dito
Oblig.
dito
eert.
3K
3
2K
5
4
5
5
Oblig. N.W.S. v. 1000 1918
Oblig. N.W.S. van 500/1000
1917
van f 1000
dito
Sito
dito
N&d. Ind. 1915 f 1000
dito 1916 f 1000
BUITENLAND.
OOSTENRIJK.
Bel.vrije Kronenr. Jan.«Juli
RUSLAND.
Obl. 1906 frs. 2500—5000
Iwangorod Dombr. CR. 625
Nicolai Spw. 100
Geconsol. 1880 ®R 625
Rothschild (consols) GR 625
Hope en Co. 1889«90 GR 625
6e Emissie, 1894. GR 625
TURKIJE.
Bagdad Spw. le serie 1904 4
BRAZILIË.
Funding Ln. 1898 20/100
Provinciale en Gemeentel.
Leeningen.
Amsterdam 1915
Rotterdam 1915
Bank. en Credlet«Initelllng«a,
Amsterdamsche Bank
Nederlandsche Bank C. v. A.
Rotterd. Bankver. Aand.
Spoorwegen.
Holl. Ijzer, Spoorw. Obl.
Mij. t. Expl. v. Staatssp. Obl.
Mij. t. Expl. v. Staatssp. Obl.
Premicleaningeu.
NEDERLAND.
A'dam Stad 1874 (f 100) 3
BELGIE.
Antwerpen 1887 2%
Prolongatie pGt.
Atchis. Top. S. F6 0. v. g. A
Denv R. Grifnde Spw. C. v. A.
Erie Spw. Mij. Gewone Aand.
Kans. City South. Railw. Cy. g. a.
dito Pref. A.
Missouri Kans. Tex. G; v. A.
Mexica.'i T A.
Southern Pae. Sorap, A
South. Rlw. Vot. Tr. Gew. A.
Union Pac. Railr. Cy. C. g. A.
Anaconda Copper C. v. A.
Am. Car <S- Foundry Co. C. v. A.
Amer. Hide Leather Comp.
Central Leater
Unit. Stat. Steel Corp. G. g. A.
Int. Mere. Marine Cy. afg. A.
Int. Mere. Marine afg. pr. A.
Gee. Holl. Petr. Cert. v. A.
Kon. Ned. Mij. t. e. v. Petr. br. A.
Orion Petrol. Mij. afgest. A.
Steaua Romana Petr. M(j. A.
Compania Mercantil Argenfina A.
Cult. Mij. der Vorstenlanden A
id. id. id. Winstaand.
Handelsv. Amsterdam Aand.
Ned. Handel Mjj. G. v. A.
Id. Resc.
Nederl. Ind. Handelsbk. Aand.
Amsterd. Rubber Gult, My. Aand
Nederl. Rubber
Holl. Amerika Lffn A.
m: Gem. Eigendom A.
Holl. Stoomb. Mij. Aand.
Vorige
koert
901/a
81 Vit
791/4
67i/g
587/,
501/4
918/4
90
She
27
20V,
29
211/4
268/4
2318/,,
218/4
448/4
721/4
89
898/4
1918/4
1998/4
1 493/g
921/4
9118/1,
82
104%,
90 V»
8018/1,
7918/5,
679/i,
587/,
50«/g
921/4
901/4
20
21
267/r,
23%
218/4
73
1918/4
199
149
921/4
917/,
82
203%
2698/4
258
313%
3291/,
374
445
498
Java China Japan Lyn A.
Kon. Holl. Lloyd. Aand.
Kon. Ned. Stoomh. MfJ. Aand.
Idem Nieuwe Aand.
Kon. Paketvaart Mij. A.
Ned. Scheepv. Unie Aand.
Rotterd. Lloyd A.
Stoomv. Mij. Nederland A.
A'dam Deli Comp. Aand.
Deli Batavia. Tab. Aand.
Deli«Maatschappy Aand.
Medan tabak Aand.
Rotterdam Deli Aand.
Senembah Tabak«My. Aand.
Insulinde Oliefabrieken
Mededeelingen van Vrijdag 31 October.
Oliewaarden zeer vast voor Geconsoli
deerde Olie. Scheepvaarten vast, vooral voor
Oude en Nieuwe Vaarten. Tabakken weinig
affaire. Culturen bij opening wat flauwer,
doch H. V. A. liepen spoedig op tot óOSVz-
598/4
5%
Vorige
koer,
92V,
108/16
179/1,
191/,
52
129/w
9Vie
II 17/s
257/a
132
1421/16
139
140%,
113
1126/8
648/s
1698/4
3341/,
844
881/4
81%
2818/4
2801/,
f 277%
6O21/4
2258/4
226
272
2428/4
U5%
482
2601,4
4461/,
345%
203V,
2679/,,
2548/4
251
311%
3278/4
3723/4
305
440
4971/4
258
326%
462
246
59%
5
10
17%
19
52%
129/m
_9%
258/4
131%
142%
140
112
1126/j
636/8
169
346
840%
89%
185
280
279
601
226%
226
243%
11S
489
466
246
465
241