DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Filll HERHs. BE RUIT.
294
Honderd een en twintigste Jaargang.
1919
ZATERDAG
13 DECEMBER
Vaartverbotering in
W<st-Friesl:nid
SchoenenSchoenen
6, Tolef. 491.
Hoogstraat
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling per 3 maanden f 2 00. tranco per post t 2,50. Bewijsnummers 5 ct. Advertentieprijs 20 ct. per regel, grootere letters naar plaatsruimte.
Brieven franco NV Boek- en Handelsdrukkerij v/h. Herms Coster Zoon, Voordarti C 9, Telef Administratie Nr. 3. Redactfe Nr. 33.
Het moderne verkeer, een gevolg van de
ontwikkeling van landbouw, handel cn nijver
heid, eiaeht goede wegen voor snelle ver
plaatsing van- pefsoncn en goederen.
Het verkeer te water heeft zijn beteeken is
voor een vlug personenvervoer verloren.
De zakenman, die meer dan ooit de waar
heid heeft leeren kennen van het spreekwoord
dat tijd geld is, kiest voor zijn handelsreizen
bij voorkeur niet het vervoer te water. Hij
maakt gebruik van spoor en tram en betreurt
daarbij nog den tijd dien hij onproductief in
de snelste vervoermiddelen zal moeten door
brengen.
Het vervoer te water is noodzakelijk van
langere» duur cn daardoor ook goedkooper
dan het sneller vervoer over land.
Maar juist door de lagere vrachtprijzen ia
dit verkeer te water van g otc bctcekcnis
voor het goederenvervoer. Ai te) goederen die
niet aan bederf onderhevig zijn cn welker
vervoer niet dringend in den kortst mogelij-
ken tijd noodzakelijk is, kunnen per schip
naar de plaats van bestemming gebracht,
worden.
Het water speelt inderdaad bij het goede
renvervoer een grootc rol, niet alleen door
dat dit op zoo gemakkelijke en weinig kost
bare wijze kan geschieden, maar ook omdat
er door liet geheelc land in alle richtingen
waterwegen gevonden worden, die voor af
voer van producten kunnen dienen uit stre
ken waar geen spoor- of tramlijn een andere
vcrvocrsmogelij klieid biedt
Goede waterwegen zijn even noodzakelijk
ais goede landwegen en de zorg voor die
waterwegen dacht het gestadig bevaarbaar
houden door uitdieping en verbreeding naar
gebleken behoefte, het doeltreffend verbeteren
van sluizen en het aanbrengen van alles wat
dc scheepvaart kan vergemakkelijken.
Er is reeds meermalen over geklaagd, dat
West-Friesland te weinig zorg aan zijn wa
terwegen heeft besteed, dat sluizen en andere
waterwerken dringend verbetering behoeven,
dat belemmerende waterkccringen moeien
opgeruimd worden, dat het een eisch van
den tijd is. dat nieuwe vaartverbindingen
tot stand komen, opdat handel en industrie
zich tot bloei der Wcst-Fricachc gemeenten
nog beter dan tot dusverre ontwikkelen kun
nen
Het belang van geheel West-Friesland bij
goede waterwegen behoeft niet nader te wor
den aangetoond.
Landbouwers en tuinders hebben belang
bij een goede gelegenheid hun producten
rechtstreeks te water naar dc plaats van be
stemming te kunnen vervoeren en gemeenten
als Alkmaar, Hoorn Schagcn, Mcdemblik cn
Enkhuizen moeten goede kanaalverbindingcn
bezitten, breed, en diep genoeg om schepen
van grootere afmeting een onbelemmerde
vaart te verzekeren.
In het bekende rapport vn dc „commissie
van advies voor hel ir. exploitatie brengen
van terreinen voor handel cn industrie
van welk rapport het allen schijn heeft, dat
onze vroede vaderen het in den doofpot der
vergetelheid laten rusten heeft destijds de
secretaris der commissie, dc heer P. A. dc
Lange reeds op het grootc belang gewezen,
dat Alkmaar bij de droogmaking der Zuider
zee heeft.
Wil niet alleen Amsterdam van die droog
making profitecrcn dan heeft Alkmaar een
goede rcchtstrecksche waterverbinding met
Hoorn noodig, een waterweg die ook de
b'ocicndc Streek en later den Zuiderzeepol
der met onze gemeente verbinden zal.
Verscheidene plannen voor vaartverbetering
in Wcst-Frjcsland zijn al onder de oogen van
belanghebbenden en autoriteiten gebracht, de
Wcst-Friesche Kanaalvcreeniging heeft haar
volle aandcht aan het vraagstuk geschonken
en Gedeputeerde Staten hebben een missive
inzake de kanalisatie van West-Friesland het
licli: doen zien, die bij belanghebbenden en
deskundigen tot dusverre als onvolledig en
onvoldoende, weinig bewondering schijnt te
hebben gevonden.
Gedeputeerde Staten spreken van een drin
gende behoefte die bestaat aan de totstandko
ming van de vier kanalen, die zij nieuw aan
te leggen verbindingen noemen. Zij vragen
welk tvpe van vaartuigen voor die nieuwe
kanalen zou moeten worden aangehouden, om
daarnaar de profillcn en de kunstwerken te
bepalen. Het gaat er dus niet om, de be
slaande slooten, die zoo goed en zoo kwaad
als het gaat voor de binncnschipperij ge
bruikt worden, wat op te knappen
Gedeputeerde Staten zijn van oordeel, dat
de meest dringende behoefte bestaat aan de
verbindingen Schagcn Oudcarspcl Alk
maar, Mcdemblik Opmeer Alkmaar en
Hoorn Avenhorn Alkmaar en daarnaast
aan een kanaal Broekerhaven—Grootebroek,
terwijl zij zich in beginsel bereid verklaard
hebben aan het tot stand komen van deze vier
verbindingen hun medewerking te vcrleenen
Dc West-Fricsche Kanaalvcreeniging waar
schuwt tegen een opzet van een kanalenplan,
dat alleen aan dg onmiddellijke behoefte vol
doen kan en stelt zich op het standpunt, dat
met geen mindere capaciteit voor de ontwor
pen kanalen dan die van het Mcrwedekanaal
kan worden volstaan, welk kanaal een water
stand van 3.20 Meter en een bodembreedte
van 20 Meter heeft De diiken zijn gebracht
op 1 M -f- A. P mot een kruinbreedte van
7 50 M van den Wcstoliiken cn van 6 M van
den Oostclijkcn dijk Het is h i daarbij noo
dig, dat de kanaaldijken tot groot verkeerswe
gen worden aangelegd, waaraan Wcst-Frics-
iand dringend behoefte heeft.
Men wü nu doortasten en waar het de
vaartvcrbetcring in West-Friesland betreft,
geen halve maatregelen nemen.
In ons nummer van gisteren hebben wij
reeds medegedeeld, dat de Kamer van Koop
handel te Hoorn het noodzakelijk acht, het
Kanalenplan te doen samenhangen met de
drooglegging van het Hoornsche Hop. Een
breed opgezet kanalenstelsel moet het moge-
lijk maken, dat dc schepen, die na de droog
legging dér Zuiderzee het IJselmccr cn de
daarin uitmondende kanalen bevaren, ook toe
gang hebben tot West-Friesland. En daarbij
zal liet noodig zijn de in dit gewest aan te
leggen kanalen van dezelfde diepte en breedte
als die voor de Zuiderzeepolders te maken.
Deze kanalen moeten bij Hoorn met de zee
en na de drooglegging met de Ringvaart van
den Zuid-Wcst-Poldcr in verbinding staan.
Wordt een kanaalbrecdte van pl.m. 25 M
en een diepte van 3 M aangenomen, dan is
een goede scheepvaartverbinding tusschen
Friesland en Oroningcn via het IJselmccr en
tevens een van den Zuiderzeepolder met
West-Friesland verkregen.
Dc Hoornsche Kaniei acht een rechtstrcck-
sche verbinding van Alkmaar met Hoorn
noodzakelijk, welk kanaal In Hoorn door een
slulS in verbinding met de zee- moet staan.
In verbinding met dezen waterweg moet
een kanaal Alkmaar—Mcdemblik tot stand
komen, waarbij de toegang naar den Öoster-
polder door een sluis wordt afgesloten en
tevens een kanaal HoornEnkhuizen door de
Streek.
Ook wordt een oocde rechtstrceksche vaart-
verbetering van Alkmaar naar Schagen nood
zakelijk geacht.
In de Vcrecniging voor Watcrschapsbelan-
cn en Verkeerswegen, die dezer dagen een
uitengewone vergadering hield, heeft de
heer R .Visser Lz. van Berkhout nog eens op
het noodzakelijke van ruim vaarwater gewe
zen. Zijns inziens moeten de kanalen nu
reeds voor schepen van 600 ton geschikt zijn
en dient voldoende ruimte gelaten te worden,
om ze later voor schepen van 2000 ton be
vaarbaar te maken.
De bodem breedte moet dan nu minstens 17
Meter zijn en tot 30 Meter kunnen uitgebreid
worden.
Aanleg en onderhoud moeten voor staats
rekening zijn, maar belanghebbenden - pro
vincie gemeenten cn particulieren moeten
het derde deel der aanlegkostcn betalen.
Deze deskundige acht dc volgende kanaal
verbindingen noodzakelijk: SchagenStol
pen, Meacmblik1 loom .McdemblikKol-
liorn, Enkhuizcn—Hoorn cn Hoorn—Alk
maar. v
Hij heeft er daarbij op gewezen, dat het
61181 H.A grootc West-Friesland met zijn
100.000, inwoners en 46 gemeenten nog altijd
Sléchts alken bereikbaar is door de veel
gesmade en in alle- opzichten gebrekkige
iueine smis aan de Zes Wielen.
Tevens zijn ter spiake gekomen dc moeilijk
heden van net overhalen en verpiaavsen van
senepen uii klein in groot vaarwater, waar
aan net elcctncittcitsbedrijf dienstbaar kan
worden gemaakt.
Ten slotte treeft de Vcrecniging in een mo
tie de wenschelijkheid geuit, dat Gedeputeer
de Siatcn de thans aan de orde gesteiüe plan
nen loslaten en medewerken ter verkrijging
van een kanalenplan, gelijk dc Vercenigmg
dit het meest in het belang der provincie
acht.
Het is bekend, dat' de Wcst-Friesche Ka
naalvereniging haar volle aandacht aan het
vraagstuk d-cr vaartvcrbetcring hééft ge
schonken.
zij heeft reeds ter samenstelling van een
rapport met dc colleges vergaderd, welke
door Gedeputeerde Staten om advies waren
gevraagd.
Van net definitief besluit der vergadering
kan momenmcl nog geen mcdcdecling gedaan
worden, al staat wel vast, dat men met de
denkbeelden der WestFriesche Kanaalvcreeni
ging meegaat.
Zoodra de tijd daarvoor gekomen is, ho
pen wij te kunnen mcdedeelcn, welk advies
ten slotte aan Gedeputeerde Staten is uitge
bracht en zal nader moeten blijken of dit
college in verband daarmede, haar voorge
nomen plannen zal willen wijzigen.
In elk geval is liet duidelijk, dat belang
hebbende vereenigingcu, colleges en particu
lieren in West-Friesland alles in het werk
zullen Stellen om het verkeer te water in deze
streken ook met het oog op de toekomsti
ge'drooglegging van dc Zuiderzee zoo
doeltreffend mogelijk te doen zijn.
Het groote belang, dat landbouw, handel
cn nijverheid bij goede waterwegen hebben,
is te duidelijk gebleken, dan dat men niet al
les in het werk zou stellen om de verbeterin
gen, die in de naaste toekomst zullen aange
bracht worden, zoo vruchtdragend mogelijk
te doen zijn.
de ratificatie door te voeren, het eens te wor
den over het vraagstuk der schadevergoeding
voor Scapa Flow. De Duitsche rcgecring wil
voor dit doel een commissie naar Parijs zen
den.
Deze commissie is reeds gevormd. Zij heeft
geen politiek karakter en is voornamelijk een
vakcommissie, waaraan deskundigen uit de
kringen van de Hamburgsche reeders deelne-
mcn-.
Men kan er van verzekerd zijn dat de com
missie haar uiterste best zal doen de gealli
eerden ervan te overtuigen, dat dc uitlevering
van het geëischte materiaal de beëindiging
van het economisch leven in Duitschland b-e-
tcckent.
De entente heeft ditmaal tegenover Duitsch
land een vriendelijker toon aangeslagen en
men is dit in Duitschland zoo weinig ge
woon, dat men zeker niet nalaten zal er partij
van te trekken.
Weliswaar is Duitschland nog steeds dc
machfelooze partij, maar zijn lot berust niet
alleen meer in handen van het naar wraak
dorstende Frankrijk.
Zoowel in Engeland als Amerika begint
men meer en meer in te zien, dat Duitschland
niet alleen verantwoordelijk gestild kan wor
den voor dc vertraging in het tot stand bren
gen van den definiticvcn vrede
De wapenstilsiandstoestand cn de voorloo-
pige vredestoestand hebben nu reeds zoo lang
geduurd cn Duitschland zoo lang in banden
gehouden, dat velen met verlangen naar
meer normn'e tiiden uitzien
Zoolang het Duitsche volk nog zoo afhan
kelijk wordt gehouden kan er van opbloei van
een nieuw economisch leven geen sprake zijn.
De eisch tot uitlevering van bijna al het
havenmateriaal bewijst wel, dat men zoolang
de vrede niet definitief tot stand gekomen is
weinig beginnen kan omdat altijd het gevaar
bestaat, dat wat men in het belang van eigen
land gaat opbouwen ten slotte door Duitsch-
lands vijanden om de een of andere reden in
beslag kan worden genomen.
BUITENLANDSCH OVERZICHT.
De Duitsche antwoord nota schijnt reeds
naar Parijs gezonden te zijn, nadat het door
den Kabinetsraad was goedgekeurd.
In de nota komt het verlangen der Duitsche
rcgecring tot uiting om den vrede zoo spoe
dig mogelijk in werking te doen treden en te
vens de bereidwilligheid om tot bespoedi
ging der eind-ratificatie bij te dragen.
De tegemoetkoming, die men in de nota
van dc entente kan vinden, wordt met een
zelfde tegemoetkoming beantwoord De nota
zegt, dat het aan tc bevelen zou zijn, alvorens
BUITENLAND.
aanleiding van het vredesverdrag en Mexico.
Wilson heeft aan Lewis, den president
van den mijnwerkersbond, zijn waardeering
geseind over het besluit tot eindiging van de
staking.
De Amerikaansche arbeidersverenigin
gen trachten werkers met het hoofd bij hun
organisaties aangesloten te krijgen.
Door de mijnwerkersstaking hebben de
möjinwerkers 60 millioen- dollar aan loon ver
loren, de mijneigenaars 12 millioen aan
winst.
De democratische senatoren en ook de
republikeinsche zouden geneigd schijnen
concessies te doen wat de reserves betreft, als
het vredesverdrag weer voor zou komen.
STATEN-GENERAAL.
Totale UitY8rkoop Yan Restanten
yan uitsluitend p'ima kwaliteiten
HAAST U I HAAST UI
De toeloop was reeds enorm groot I
CLEMENCEAU TE LONDEN.
De Matin heeft de aftocht van de Ameri
kaansche delegatie uit Parijs den doodsteek
voor den Volkenbond genoemd. Cleincnccau's
reis naar Londen staat' in verband met de
liijlkplethiigihedlen» van den bond. De Fransche
pers staat vol met beschouwingen over de re
denen vooir diit bezoek. De Déba-ts zegt, dat
de vredesconferentie noodzakelijk een veran
dering moet ondergaan in de richting van af
zonde rijke onderhandelingen tusschen die mo-
-gemaheden, d'ie bijzonder belang hebben bij
de kwesties waarbij zij zclven allerminst be
trokken zijn. Als men dat in gewone woorden
omzet betedcen't dit, zegt de medewerker van
de Daily 1 lerald, een terugkeer itlot de oude
en kwaae p-olitiek van grissen, en graaien. De
toekomst -is onheilspellend!, het onmiddellijke
vooruitzicht voor Midden-Europa is ver
schrikkelijk, maar Clcmcnceau bekommert
zich niet om Europa maar om Frankrijk. Hij
is geen Europeaan hij is een, Fr-anschman.
H'ij is hierheen- gekomen om met Lloyd Geor
ge in het belang van Frankrijk te werken.
Reuter verneemt1, dat Clemenceau en Lloyd
George gesproken hebben over den toe
stand in verband met de toepassing van
het vredestractaat en: D-uitschland's houiding.
Zij bleken het over dit punt volmaakt eens te
zijn en behandelden ook andere vraagstuk
ken, waarbij zij- tot bevredigende uitk-o-msten
kwamen.
KORTE BERICHTEN.
{-Iet Duitsche antwoord op de Entente
nota is nog niet verzonden.
Men verwacht, 'dat kolonel Reinhard
niet gerechtelijk zal worden vervolgd.
Motta is gekozen tot president van Zwit
serland.
Renner verklaart te Parijs, dat Oosten
rijk binnen drie weken volstrekt geen brood en
meel meer zal bezitten.
De besprekingen te Londen werden voort
gezet. De veronderstelling wordt geuit dat
Italië de plaats van Amerika zal innemen in
het defensief verbond.
Kenner zette den treurigen toestand van
Oostenrijk uiteen voor de Commissie voor her
stel en verzocht de Entente om levensmidde
len en credieten.
Volgen de Neue Freie Presse begeeft
aartsbisschop kardinaal Piffl uit Weenen zich
Maandag a.s. naar Rome. De aartsbisschop
wil persoonlijk over den toestand te Weenen
rapporteeren. Ook neemt hij deel aan onder
handelingen over die nieuwe indeeling der
diocessen, die door de ontbinding van,Oosten
rijk noodzakelijk is geworden.
De parlementaire commisise van onder
zoek heelt zich gisteren bezig gehouden met
het proces van den vroegeren staatssecretaris
dr. Hellferich tegen den hem uitgesproken
straf. Met algemeene stemmen op 2 na besloot
men dat de straf zal gehandhaafd blijven.
De Soir meldt dat door de tusschenkomst
de socialifhen de stakingen, die in de Bori-
nage waren uitgebroken, vanochtend zijn bij-
ge,egdi.
Garfield, de brandstoffen-regelaar in
TWEEDE KAMER.
Iin- de zitting van 12 December werd de be
groeting van marine behandeld.
De Minister van Marine zette
zijin rede voort. Algemeen-politieke vragen,
haddien bijl het algemeen debat moeten zijn
gesteld en wel aan den tijdelijke» voorzitter
van den ministerraad. Dc motieven voor de
aanvaarding der portefeuille raken de Kamer
niet een zijn van geen beteekenis voor de Ma
rine. Spr. wildb alleen zeggen1, dat hij- even-
rustig zal heengaan als hij kwam. Hij kwam
met de overtuiging d'at een marine voor ons
■l-anld' noodig is en dat van. lliquidlatie g-een
sprake mag zijn. Hij- vond onvoldoend mate
rieel en ontevreden personeel iten aanzien
waarvan onderzoek en overweging noodig
was. Hij' v-ond ook twee op stapel staande
kruisers, waarvoor die gelden door de Kamer
waren gevoteerd. Het oorspronkelijk begroo-
tings-ontwerp moest worden geschoeid op
den bestaan,dén toestand. Niettemin-was zij
5 millioen! lager diarn het standpunt innam:
alles weg wat niet strikt noodzakelijk is.
Daaraan vasthoudende kon hij na vereier on
derzoek bij de memorie van antwoord de be-
grooti-ng nog weer met 334 millioien vermin
deren. Allengs bepaalde 's ministers keuze
zich -tot klein, materieel; daarbij werd lang
zamerhand -de twijfel of de kruisers daarbij
wel absoluut noodzakelijk zijn, sterker. Zoo
lang te dien aanzien evénwel -geen bepaalde
bcslising was 'genooien moest spr. zich blij
ven stellen op net standpunt van afbouw-.
De gediragingen van den luitenant t-er zee
Oliver gaan. alle perken te buiten-. Zijn me-
ijedeelingen zijn onvolledig. In het ontwerp-
memorie van antwoord werden de kruisers al
leen genoemd als punt van nadere overwe
ging. Dit m-oest n-og worden overlegd met den
Minister van Koloniën, die 13 November op
trad. Op 20 November werd in overeenstem
ming met den Minister van Koloniën beslo
ten- tot het afvoeren -der kruisers. Als de be
slissing anders zou zijin geweest zou spr. zijn
afgetreden.
Wat de p aniserp 1 atenbest el ling betreft, bij
niot-aanvaarden binnen bepaalden tijd van
het voordeeligste contract zou dit vervallen.
Daarom heelt die minister het bij d'e onzeker
heid of zijn standpunt zou worden aanvaard,
het veiligst geacht, dit contract te aanvaar
den. Toen 11 November de waaschuwing
kwaw omtrent hét verjoopui' van den termijn,
gaf spr. order, het contract te verzen-den naar
den lan-as-advocaati, oodfl toekende inmiddels
bet verlo-t tot vtrzenbimig'f?), waarbij, hij er
evenwel op rekcniec, dat nent hei advies van
den lamos-advocaat .alsnog zou zijn medege
deeld. hliji ho-orde e-r sinas dien niets meer
van. In het ingezonden Siuk van uit. Oliver,
wor-dt medegedeeld, dat hij 17 November het
contract tecken-de. Inderdaad is o-p dien dag
liet contract verzonden, door den, af-deenings-
chet. Het is gelogen -dat de Minister op 22
November weer vóór d:e kruisers z-o-u z-ijn ge
weest, evenals het onwaar is dat hij op 5 De
cember weer tot het afbouwen zou hebben b-e-
SiOten.
De minister betoogde, dat voor Nederland
en oo-k v-oor Iindiië kruisers niet noodig zijn.
Voor verkenningen kunnen- vliegtuigen en
koopvaardijschepen worden gebruikt en on
derzeeërs kunnen- zich zonder bescherming
zeer ver wagen.
Aan de interdepartementale commissie zal
alleen worden opgedragen de plannen om te
werken voor een onderzeevloot zonder krui
sers. Als Se Kamer beslui-t tot het afbouwen
van de kruisers zal die minister heengaan.
Wat verder met de kruisers op stapel moet
gebeuren moet nog worden uitgemaakt. Ze
mogen evenwel nooit kruisers worden.
D-e heer De M u r a 11 wist nog n-iet
-hoe hiji zal stemmen. Hij las een brief voor
van luit. Oliver -die volhoudt da-t de Minister
op 22 November aan -don, chef van -den mari
nestaf een ontwerp-memorie van antwoord
liet zien -met verdediging van de kruisers.
-De heer D r e s s e 1 h u ij s heeft geen ver
trouwen in d,en minister, die op 11 November
pantserplaten bestelde, -ofschoon hij- voor zich
vast had besloten-, geen kruisers te bo-uwen.
B-oven-dien heeft spr. een brief v-oor zich, ge-
it-e-ekend door den- mini-sier en gedateerd o-p 17
November met bestelling der platen (sensa
tie). Spr. zal tegen de begrooting stemmen.
De heer Hi u g e n h o l t z repliceerde.
De heer Rutgers verklaarde dat de
anti-revoluiionnairen niet kunnen meegaan
ter kan meegaan.
De heer S n o e c k 'Hi e n k e m a n s zal
vóór de motie-Rutgers stemmen.
De heer T r e u b kan geen vertrouwen
in -den minister stellenL
De heer Kolkman bestreed! de mo-tie-
Rlutgers, die een -motie van afkeuring is. Hij
zad geen reden om -den Minister vooralsnog
het vertrouwen op te zeggen.
De heer L e 1 y verklaarde, dat hij den
Minister n-iet kan steunen, die geen1 kennis,
beleid) en prestige -bezit.
:Öe heer -Schokking steunde dé mo
tte-Rutgers.
De heer De Geer was tegen- de motie-
Rutgers. H'ij keurde 'het beleid- inzake de
pantserpla-ten af. Hij wilde echter niet tegen
de begrooting stemmen om redenen, buiten
de begrooting gelegen,. Was er een mo-tiie van
afkeuring voorgesteld, dan zou hij hebben
vóór gestemd-.
De M i n i s t e r verklaarde dte motie-Rut-
'gers onaannemelijk.
De heer Rutgers trok zijn motie in,
doch zal tegen de begroo-ting stemmen.
De heer D1 r e s s e 1 h u ij s diien-cte een
motie van afkeuring in.
De molie-Hugenholtz (liquidatie) werd- ver
worpen met 61 tegen- 20- stemmeni.
De motie-Dresselhuijs werd verworpen met
41 tegen 40 stemmen.
De begrooting werd verworpen met 46 te-
33 stemmen. Vóór alleen de Katholie-
ChHatelijk- Historischen en 4 Anti-Revo-
Hutionin-airen-.
BINNENLAND.
de Ver. Staten heeft zijn ontslag ingediend met den minister o-p het stuk der kruisers. Hij
bij den president, omdat hij het niet eens is stolde -een motie voor -ten gunste van a.bouw
me-t het beginsel, waarop de bijlegging van de
steenkolenstaking berust.
Balfour bepleit een nauwe samenwer
king der geallieerden bij hun Russische poli
tiek.
Wilson en het Amerikaansche congres
liggen nog steeds met elkaar overhoop, naar
der kruisers.
D'e heer B o m a n, s zal tegen die motie
stemmen. Hij was bevredigend d-oor de ver
klaringen van1 den Minister en zal dezen
steun em.
-De heer Mar chant verklaarde, dat
zijn fractie niet met dm weifelenden minis-
MILITIEWET.
-Een wetsontwerp tot wijziging van de Mi-
l'il'iewielt is ingediend', beoogende tusschen art.
24 en art. 25 in te voegen een nieuw art.
24 a, luidende:
Alls brocderdiienst komt ook in aanmerking
dfe dienst van dien broeder, diie: l o. bij den
landstorm in werkelljken dienst is geweest ge-
durende ten minste een door ons te bepalen
lijkt;
2o. wegens ziekte of gebreken door den
dienst bekomen, uit den dienst bij den land
storm -is ontslagen;
3o. gedurende zijn werkelijken dienst biji
den landstorm is overleden.
De tijd onder lo. bedoeld, word't op niet
miindfer dan zeven en, een halve maand be
paald!.
Voor de toepassing van de bedoeling van-
het le lid onder l o. warden samen'geseld de
werkelijke- diens, dien de broeder bijl de mili
tie en -d'ie, welken hij bij den landstorm heeft
vervuld.
Door ons wordt bepaald
a. in hoever d'e tijd', gedurende den werke
lijken dienst met verlof doorgebracht, en in
hoever den duur der verbintenis van dien, vrij
williger van den landstorm voor de toepas
sing van- de bepaling van het eerste lid onder
lo. al of niet als werkelijke dienst wordt be
schouwd'.
b. welke groepen van personen- moeten wor
den geacht dienst bij' dien landstorm te heb
ben, vervuld! van zoodanigen aard' dat deze
als broederdienst buiten aanmerking behoort
te blijven.
Voorts wordt nog voorgesteld eene bepa
ling volgens welke door -d'e Kroon de noodige
maatregelen worden getroffen ten einde de in
deze wet neergelegde wijziging van de Mili-
tiewet1 reeds ten aanzien van de ld-chtdn gder
militie van 1920' toe te passen en, volgens wel
ke biiji deze maatregelen kan worden afgewe
ken van, de geldende wettdïjke voorschriften,
terwijl- tevens daarbij als datum waarop de
reden, van vrijstelling moét hebben bestaan,
een ander tijdstip kom worden aangewezen
dan in art 21, tweedfe lid der Militiewet is
vermeld.
In de Memorie van- Toelichting wijst de Re
geering er op, dia-t er voornamelijk tengevolge
van. dé invoering van een- nieuw keuri-ngsre-
glement, jaariij-ks «enige duizenden jonge
mannen meer beschikbaar komen -dan- er voor
die samenstelling van de lichting n'oodlig zijn,
terwijl' tal van landstorm-plichtigen, -die vóór
zij' lan-dstorm-plichtig werden', nog geen' dienst
hadden vervuld, waarmee zij' eeni broeder vrij
maken, een langdurigen dienst te vervullen
hebben gehad.
De loting is te beschouwen als -een middel
-om' na aanwending van andere middelen, tot
aanwijzing van een beperkt getal der beschik
bare mannen te komen, zoolang and-ere mid
delen ten dienste staan om dit doel tc berei
ken, verdienen -déze dén voorkeur. Hoe meer
dé u-üschifting van het -overschot geschiedt
door toepassing van broederdienst-vrijstellin-
gen, -des te grooter de kans dat de druk, van
dien- dienstplicht regelmatig over dé gezinnen
zal worden, verdeeld'.
Op dezen- gronden- -do-et de Regeemg het
voorstel om tój hot «rleemca van vrijstelling
01! nummer b»st««t uft BJbt'-d'»"
Directeur: G H KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.