«Ie Cut Sociale verzekering. Zaterdag 13 December. Km. M94t mi Sundsrci Een a Twintigste Jaargang. Naast het hout staat allereerst het ijzer als grondstof voor de fabricage van gebruiks voorwerpen op vrijwel elk gebied. Wat zouden onze industrie en handel betec- kenen wanneer men het ijzer niet kende, het ijzer, dat in elke grootte en eiken vorm zijn practische /toepassing vindt, dat wij kennen in den vorm van kleine schoenspijkertjes, maar oo,k als ontzagwekkende scheepsrompen, als spoorbruggen, locomotieven en als ma chines van de meest verscheiden afmeting en constructie. Zonder het ijzer zouden er geen machines zijn en zonder machines zouden industrie, handel en verkeer geen beteekenis hebben. Door handenarbeid alleen kan niet meer in de wereldbehoeften aan duizenderlei artikelen worden voorzien. De machine werkt zoo veel vlugger en goedkooper dan de handwerks man en zonder de hulp van machines is het nu eenmaal niet mogelijk tal van fabricaten, waaraan een dagelij ksche behoefte bestaat, in den handel te brengen. Wij kunnen niet buiten het ijzer en waar dit in de meest verschillende vormen zijn toepas sing vindt is het begrijpelijk, dat men er zich op toegelegd heeft, zulke machines te vervaar digen, dat de bewerking der grondstof geen enkele moeilijkheid meer oplevert. Het zachte hout laat zich gemakkelijk be werken, het onderwerpt zich gedwee aan elke gcwcnschte vormverandering, maar het stug ge, harde ijzer eischt grootere krachtsinspan ning om het tot den vereischten vorm en af meting te kunnen brengen. Maar de techniek bracht telkens weer bete re werktuigen en naarmate de machines vol maakter "werden, bleek het stugge ijzer meer en meer een willoos materiaal. Hoc hard liet ijzer ook zijn moge, de mensch kan het versmelten, verbuigen en vervormen, het is in zijn handen zoo gedwee en even leidzaain als het zachtste materiaal geworden. En wat met het hout niet mogelijk is, dat bereikt men ten slotte met het ijzer. Een vergane en vciwcerde houten schut ting kan nog slechts dienst doen als brand stof, maar een verroeste en gebroken lanta renpaal komt ten slotte weer in de ijzergiete rij terug en is weinige weken later veranderd in het gietwerk voor een moderne machine, die weer haar aandeel in de fabricage van de meest verscheidene producten zal hebben Het ijzer vindt zijn toepassing op zoo dui zenderlei wijze, dat de verschillende fabrieken het .slechts in bepaalde vormen en tot bijzon dere fabricaten verwerken. Er zijn fabrieken, die niets anders dan spijkers leveren, er zijn „schccpsfabrieken", machinefabrieken, fabrieken van haarden en kachels, van spoorrails, van locomotieven en ontelbare andere, die alle het ijzer als grond stof hebben, maar het afleveren in de meest verscheiden vorm en samenstelling. /oo komen wij tot dé bespreking van de industrieele inrichting waarvan wij onze le zers ditmaal eerts wat vertellen willen, name lijk de Alkmaarsche Ijzer- en Metaalgieterij, de bekende fabriek van stoom- en andere werktuigen td dezer stede. Iedere Alkmaa'rder weet natuurlijk, dat de fabriek op de Voormeer gebouwd is, maar niet iedereen weet op welke vervorming van het ijzer.tot bruikbare fabricaten deze fabriek zich in de laatste jaren in het bijzonder heeft toegelegd. Allereerst een woordje over de geschiede nis van deze belangrijke industrieele onder neming. Haar wieg wanneer men tenminste van een ,,fabriekswieg" kan spreken stond in 1879 in Pen Helder. Daar was de onderneming door eenige Heldersche heeren opgericht en hun bedoe ling was een fabriek te stichten die de booten van de Maatschappij „Nederland" zou kun nen reparceren. Want de booten gingen toentertijd nog alk- door het Groot Noord-Hollandsen Kanaal, maar het is begrijpelijk, dat na de opening van het Noordzeekanaal, toen alle groote zee schepen in plaats van naar Den Helder naar IJmuidcn stoomden, de onderneming in het noordelijkste puntje van onze provincie elke beteekenis miste. Toen werd een nieuwe vennootschap ge vormd, men kocht terrein aan de Voormeer te Alkmaar en richtte er de ijzergieterij met ma chinefabriek op, waarvan de heeren C. J. van Spall en A. van der Linden van den Heuvel directeuren werden. Nadat de laatste omstreeks 1887 uit de di rectie getreden was, werd in 1898 de heer C J. van Spall als directeur door den heer Th. van Spall vervangen en deze werd «bij zijn overlijden in 1916 opgevolgd door den te- genwoordigen directeur, den heer Ph. M Bosscher. De fabricaten, die de onderneming in hoofdzaak uit haar grondstof, het ijzer, op bouwt, zijn van een zeer bijzonder soort en kunnen slechts in betrekkelijk weinige groote ondernemingen toepassing vinden. De fabriek heeft zich toch in hoofdzaak toe gelegd op het vervaardigen van beveiligings toestellen voor spoor- en tramwegen, seinpa len, wisselstellers, bewegingstoestellcn, sluit- boomen voor overwegen, materieel voor trek- draadgcleiding, plaatijzeren seinhuizen, tele foonpalen. palen voor electrisch licht en der gelijke fabricaten. In de jaren 1882 en volgende werd het spoorwegnet uitgebreid en bleek de invoe ring van een beter beveiligingsstelsel noodza kelijk. Zoo kwam men er toe zich in het bij zonder toe te léggen op het vervaardigen van veiligheidsinrichtingen voor de spoorwegen en thans is deze Alkmaarsche inrichting daar voor een der eerste in den lande. Zij levert bruggen, wi^selstel-inrichtirigen, sein-inrichtingen en verzorgt daarvan ook 't electrisch gedeelte. Vroeger werden deze veiligheidsinrichtin gen uitsluitend met de hand bewogen, daar na kwam op dc grootere stations de electri sch® krarht ais btiiVCÊgkrarhj, ihnns. ju vele jnsvsEw de electriseRe m pSn*umafI«cfie kracht. De fabriek heeft den geheelen ontwikkelings- nmee doorgemaakt en zich aan de veran- omstandigheden aangepast. Zij levert haar fabricaten niet alleen aan de spoor- en tramwegmaatschappijcu hier te lan de, maar ook aan de koloniën en vond tevens een groot afzetgebied in Zuid-Afrika, waar zij voor de Ncd. Zuid-Afrikaansche Spoor wegmaatschappij werkte. Dank zij de voorschriften van het algemeen reglement voor spoor- en tramwegen van 1^63 moeten de diverse maatschappijen voor doeltreffende veiligheidsmaatregelen zorgen en deze veiligheidsmaatregelen cischen de meest ingewikkelde toestellen Behalve voor dergelijke maatschappijen werkt de Alkmaarsche inrichting voor parti culieren en ondernemingen op verscheiden gebied. Zij maakt b.v. constructiewerk voor het provinciaal electrisch bedrijf, zij repareert stoommachines, fabriceert afsluiters voor wa terleidingen en voert belangrijke opdrachten voor de Staatsmijnen uit. Aan de fabriek, waaraan thans een 250-tal arbeiders werken, is een ijzergieterij en een instrumentmakerij verbonden In de laatste worden de elcctrioche onderdeden voor de spoorwcgtoestcllen vervaardigd of meer nauwkeurig werk aan mai incmatcriaal, als zoeklichten en andere werktuigen, verricht. Vóór wij een kijkje in dc f briek nemen, willen vij nog even de aandacht vestigen op de buitengewone zorg, die het ontwerpen cn uitvoeren van veiligheidsinrichtingen met zich medebrengt. De meeste veiliglicidsinrichtingen bijna ieder land heeft zijn eigen systeem worden door de ingenieurs van de spoorwegen uitge dacht, maar ook dc Alkmaarsche fabric^ heeft haar doeltreffend gebleken uitvindingen ge daan, waarop patent genomen kon worden. Wie bedenkt hoezeer het treinverkeer is toe genomen cn hoe enorm veel treinen in alle richtingen van ons vaderland dagelijks over dezelfde rails loopen, verbaast zich wel eens, dat ongelukken als verkeerde wissclstand en daardoor déraillement of treinbotsingen zoo hoogst zelden voorkomen. Weliswaar zijn op alle stations en in alle seinhuizen de waakzame ambtenaren, die het treinverkeer regelen, maar om ook mogelijke fouten door onachtzaamheid of mcnschelijke vergissingen zoo volkomen mogelijk uit te sluiten is het steeds het streven geweest- zul ke veilighcidstoestollen te vervaardigen, dat het den bediener ervan feitelijk onmogelijk is door onachtzaamheid een treinongeluk te veroorzaken. Iedere spoorlijn is b.v. in bepaalde afstan den z.g n. blokken verdeeld en geen twee trei nen mogen in hetzelfde blok rijden. Dus moet steeds het sein voor een blok op onveilig staan zoolang een trein niet in een volgend blok overgegaan is en deze trein kan weer niet in dit blok overgaan of de seinpaal die het daarbij moet passeeren moet weer op „vei lig" staan ten tcckeii dat zich in dit blok geen andere trein ophoudt. Komt een trein bv. bij het begin van een blokrecks een blok binnen, dan ontvangt de seinhuiswachter van het volgend blok daar van door een wekkerbei bericht en zet hij van af zijn seinhuis het achter den trein lig gende sein op „onveilig" en het sein van het komende blote op „veilig". Is dit laatste sein gepasseerd, dan geeft de wachcr weer een nelbcricht aan den wachter van het volgend blok, stelt het laatste sein op „onveilig" en brengt tegelijkertijd het bcginsein van het reeds gepasseerde blok weer op „veilig", als tcckcn. dat zich in dat blok geen trein meer ophoudt. Dc Alkmaarsche fabriek levert alle centrale bewegingstoestellcn, zoowel die welke nog op dc kleine stations gebruikt worden, als de grootere moderne inrichtingen. Deze toestellen zijn zoo geconstrueerddat b v. geen wissels kunnen omgelegd worden zoolang e^n sein op „veilig" staat. Voor grootere stations worden meer inge wikkelde bewegingstoestellcn gefabriceerd, waarbij op ingenieuze wijze de afhankelijk heid van seinen en wissels verkregen wordt en waarbij de wissels weer vastgezet blijven zoolang het sein vrij is cn op „veilig" gesteld kan worden. De bewe^lnTstocstel'en kunnen "an open rijdbare handels voor de wissels voorzien worden, die zoo ingericht zijn. dat wanneer een wissel van de verkeerde richting van de achterzijde wordt ingereden, noch de ton gen zelf. noch het bewegingstoestel bescha digd wordt i In het artikel seinpalen" levert de fabriek alle voorkomende soorten met een, twee drie of vier armen, of wel met zijdelings geplaats te armen. Tevens worden seinbruggen gele verd Waarop afzonderlijke palen geplaatst kunnen worden, en fabriceert men ook de z.g. rangeerseinpalen, vóórseinpalen en klapbor- den, welke laatste voornamelijk in gebruik zijn bij de Staatsspoor en die „onveilig" aangeven als het roode ronde bord zichtbaar is en „veilig" als het bord horizontaal ge plaatst is. Wisselstellers worden door de fabriek, vol gens verschillend model, hetzij niet, hetzij wèl openrijdbaar vervaardigd en geconstru eerd voor bovengrondsche en ondergrond- sche draadgeleiding. Ook voor de fabricage van gcleidingsmatcriaal wordt zorg gedra gen. En ten slotte vervaardigt de fabriek de meest diverse toestellen, als de z.g.n claus- sloten, wervels, spantoestellen, druklatten, grendels en sparren. Koppeling wordt gebracht tusschen af- standsseincn en wissels door middel van wissclsloten. Zoo krijgt men verband tus schen de handels van de afstandsseinen en de wissels op de stations, zoodat de eerste alleen op „veilig" gesteld kunnen worden wanneer de wissels in den juisten stand ziin gelegd en de afstandsseinen op „onveilig" moeten zijn teruggebracht alvorens dc wissels weer vrij bewogen kunnen worden. Dank zij deze ingewikkelde veiligheidstoe- stellen worden spoorwegrampen door on achtzaamheid of onoplettendheid bijna onmo- van groote MBiïïvïtfMif. In de uitgestrekte machineruimte zijn meer dan zeventig machines van verschillende constructie met de verwerking van het ijzer bezig. Het ijzer is hard, maar het staal is nog har der en buigt het ijzer ten slotte in eiken ge- wenschten vorm en afmeting. Er zijn machines, die het ijzer als peper koek in, schijfjes kunnen snijden, er zijn ma chines, (lie het zagen, die hot afveilen, die het fraisen, die het schaven en die het draaien Het kan in elke gcwcnschte dikte tot in tien- dedeelen van millimeters nauwkeurig „ge draaid" worden cn de Z.g.n. revolverdraai- bankcu doen daarbij bewonderenswaardigen arbeid. In een afzonderlijke fabrieksafdceling wor den de stalen bijbels geslepen cn gehard en de metaalzagen automatisch gescherpt. In de efdeeling der bankwerkers wordt de laatste hand aan de afwerking der onderdee- len gelegd en in dc monteerafdccling worden ten slotte de kostbare vciligheidstoestellen in elkaar gezet. De instrumentmakerij heeft voor een zui vere ^fwerking van de fijnere deeltjes en van de electrische apparaten gezorgd. Hier vooral komt het op uiterst nauwkeu rig werken aan. De fabrieksbeweegkracht wordt door een tweetal zuiggasmotoren 'geleverd, welke krachtige machines met alles wat daarbjj behoort, in dc fabriek zelve vervaardigd zijn Door kolengebrek waaraan de fabriek meermalen een geringere productie had te wijten en soms zelfs met stopzetting be dreigd werd moet thans weer een der ma chines buiten werking blijven. Maar ook dit bezwaar hoopt men dezer dagen te overwin nen door zich van de krachtige medewerking van een nieuwe zware electromotor te verze keren. Op de ruime bergplaats voor de ijzergiete rij liggen groote voorraden oud ijzer in den vorm van gebroken straatlantarens en velcrlc. andere onbruikbaar geworden ijzeren fabri caten. Dat oud ijzer gaat, vermengd met het z.g n ..pickijzer" het ijzer uit de hoogovens in de groote smeltovens. Men brengt daar onderin een vuur van gietcokes. stort daarop een laag „oud roest", piekijzcr en hardsteen. Het laatste smelt, neemt de onzuiverheden van het „oud roest" tot zich en kan van de gesmolten zuivere ijzermassa afgescheiden worden. Het gesmolten ijzer wordt onder uit de groote ovens in vuurvaste kuipen van diverse grootte opgevangen. In de modelmakerij wordt alles wat men van gietijzer fabriceeren wil uit hout ge maakt en zoo geconstrueerd dat het z.gn trekken yan het hout, waardoor vormverande ringen ontstaan zouden, onmogelijk is. Die houten vormen worden afgedrukt in een zich daarvoor bijzonder leenendc zandmassa, d'e niet aan den vorm blijft zitten en niet na het wegnemen van den vorm uiteen valt. Heeft men nu een voldoenden voorraad modellen in het zand afgedrukt, dan wordt het gesmolten ijzer in de groote k'uipen van vuurvaste klei en graphiet vervaardigd opgevangen en de wit-gloeiende massa in de verschillende vormen uitgegoten. Na bekoeling en vastwording heeft men dan de oorspronkelijke houten modellen in- gietijzer nagemaakt en kunnen deze fabrica ten zoo zuiver mogelijk afgewerkt worden. In de ópen ruimte voor dc werkplaatsen liggen breede stapels ijzeren masten en palen, waarbij ook die uit een stuk ijzer vervaar digd, die men tot nu toe nog uit Bohemen heeft moeten betrekken. Tevens zatzen wij hier een voorraad „af sluiters", gereed en verpakt voor verzending naar een fabriek in Roemenië, wel een bewijs, dat men ook in het buitenland het Neder- landsch fabricaat in vehj gevallen nog boven het andere prefereert. 5 - Het zou ons niet moeilijk vallen nog ge- ruimen tijd van deze fabriek interessante bij zonderheden te vertellen, maar met het oog op deze plaurstakitme op onze plaatsruimte zullen wij dit artikel moeten beëindigen. Na lezing van het bovenstaande zal ieder het wel met ons eens zijn, dat, de Alkmaar sche Ijzer- en Metaalgieterij een inrichting is, die met cere genoemd mag worden en die de vode aandacht verdient van allen die in de industrieele ondernemingen van onze ge meente belang stellen. gelijk gemaakt. (aast deze toestellen levert de fabriek nog overwegboomen, ijzeren masten in diverse soorten, plaatijzeren seinhuizen en alle elee trisrhe inrichtingen, welke op het gebied van de beveiliging van het verkeer op spoor- en tramwegen betrekking hebben, hetzij in ver band met de toestellen voor complete installa ties. hetzij afzonderlijk, Een, kijkje in de fabriek geeft een indruk UIT HET INDISCHE LEVEN. XIV. Zoo ergens dan is het in Indië, dat men er naar streeft gezellig met elkander te leven. Dit lukt natuurlijk lang niet altijd. Al die ge zelligheid brengt de menschen vooral op klei ne plaatsen wat te vaak bij elkander en als die menschen nu zoo geschapen zijn, dat ze elkander niet kunnen verdragen, dan heeft men de poppen aan het dansen en het stedeke leeft in voortdurende onmin. Een enkele per soon kan dat veroorzaken. Hij komt en met hem komt de ruzie. Hij gaat en de vrede keert weer. Vandaar dat men over eenzelfde plaats nog al eens tegenstrijdige oordeelvel lingen hoort. Te B. is het zeer gezellig. Daar hebben we met het grootste genoegen twee jaar gewoonc ën het speet ons? toen we, overgeplaatst wer den, zegt de een. Geen ongezelliger plaats dan B„ zegt een ander. Daar heb ik de slechtste en onaange naamste twee jaar van mijn heelen diensttijd gesleten. Altijd ruzie. Zooveel gezinnen, zoo veel partijen. In groqte steden heeft men daarvan na tuurlijk weinig last. De menschen kunnen elkander daar ontloopen, ook al zien ze el kaar dikwijls. Men kan daar een vrienden kring kiezen. In kleine plaatsen is men op elkander aan gewezen Het middelpunt der gezelligheid is de Sociëteit of de soos, ook bekend als dc roeinah bolah d.w.z. het huis (roematri, waar met de biljartballen (bolah) gespeeld w'irdt Op kleine plaatsen moet men wel lid zijn van zulk een inrichting. Bij alle gewichtige gebeurtenissen komt het Europeeschc pu bliek hier samen. In den vooravond spelen de heeren er een partij biljart, des Zaterdags in den na-avond worden speeltafeltjes klaar gezet en wordt er gehomberd, gewhist, enz. Is het stadje een fanfarecorps rijk, dan is er Zondagsavonds muziek. Mooi? Daar moet men maar niet zoo naar vra gen. Op grootere plaatsen Beeft mm na tuurlijk betere muziek, hoewel men ziju eischen niet te hoog moet stellen. De batail- lonamuzick is soms dragelijk, soms ook mei Het is voor deze gezelschappen een na deel, dat goede krachten spoedig ©verge plaatst worden naar de atafmuziek te Ba tavia. Van alle muziekgezelschappen is die van de cavalerie te Salatiga wel de beste, doch het kan de vergelijking met de statmuziek niet doorstaan. Dit is werkelijk uitstekend Beoosten Kaap de Goede Hoop wordt een dei gelijk corps niet aangetrofien. Het veel grootere Engelsch-Indiscne leger, de steden Hongkong, Shanghai, enz. staan achter bij ons leger en onze hoofdsteden in dit opzicht Doefi om op de sociëteiten terug te komen: Gewoonlijk heeft men een mooi punt in de cota (stad) uitgezocht. Vooral in kustplaat sen ligt de soos heel mooi, zooals te l egal, Ternate, Banda, Amboina, enz. Er zijn mooie en minder fraaie gebouwen. Dat hangt af van de grootte van de plaats. Want een goede soos is vrij duur. Men betaalt er 60 's jaars contributie. Dit is zoowat het alge meen gangbare bedrag. De consumptie is ge woonlijk uitstekend. Alleen met bier sukkelt men wel eens. Zeer mooie sociëteiten vindt men b.v. te Soerabaia, Semarang, Djokjakarta, Medan en Batavia. Vooral Batavia munt uit. Daar vindt men er twee, die beide weelderig zijn ingericht. Op Rijswijk, juist in de bocht bij de zooge naamde fransche buurt, een minuut of drie van het paleis van den Gouverneur-Generaal af, staat de Harmonie. Deze sociëteit wordt voornamelijk bezocht door handelslui en het kan er in het middaguur tusschen 12 en 2 zter druk zija. Meer iu trek is echter Concordia op het Waterlooplein, vlak naast het door Daendels gestichte gouvernementsgebouw, waarvoor zich het standbeeld van jan Pietersz. Coen verheft. De stichter van Batavia staat er in gebiedende houding met den vinger naar be neden wijzend, hetgeen den Inlander, die ook vatbaar is voor humor, doet zeggen: Potong roempoet dit sini! Lekasl (Snij hier eens gauw het gras.) Men kan zich bezwaarlijk een mooier so ciëteit, althans wat het inwendige betreft, dennen dan Concordia. Het gebouw is eenige jaren geleden schiterend gerestaureerd. Het is geheel in beheer bij de genie. Het is dus een officieel gebouw en officieren kunnen zonder ballotage lid zijn. Burger ambtenaren en particulieren moeten zich aan ballotage onderwerpen. Het aantal leden is nagenoeg 1500 en ze betalen 4 contributie per maand. Vooral de binnengalerij, waar voor hon derden plaats is, munt uit door sierlijkheid. Hier worden eens per maand de zeer ge zochte symphonie concerten gegeven. De toeloop is dan soms zoo groot, dat de be zoekers voor twee avonden gesplitst worden. Den eersten avond zij, wier namen beginnen met A tot en met G. Den tweeden avond de rest. De biljartzaal en de leeszaal zijn ook zeer fraai. Het buffet is uitstekend voorzien. Men kan er goed en betrekkelijk billijk dineeren. De tuin van deze sociëteit kon grooter zijn, vooral sinds 1898, toen een gedeelte werd af genomen voor het Wilhelmina-paviljoen, dat oij de kroning der Koningin in gebruik werd genomen Wie meerit door naar Indië te gaan buiten de beschaving te komen, wordt.al heel gauw tot beter begrip gebracht, wanneer hij den eersten Zaterdagavond na aankomst te Tad- jong Priok naar Concordia gaat. De tuin is dan vol van een bij uitstek modern gekleed publiek. Dames in keurige wandeltoiletten zitten aan kleine tafeltjes of wandelen keuve lend rond. Heeren in tpilet de ville, of in wit smoking, officieren in uniform (te Batavia wonen circa 40Ü officieren) geven aan het tooneel een zeer levendig aanzien. Het is een gezellige beweging. Plotseling valt die muziek in en ieder zwijgt. De muziek is uitstekend en ze klinkt daar in den stillen avond zoo bijzonder heer lijk Men komt van zelf onder de bekoring. In de pauzen bewegen zich de Inlandsche bedienden, net gekleed, onhoorbaar op hun bloote voeten door den tuin, bestellingen op nemend en rondbrengend. Het is alles koud, wat men gebruikt: geprepareerd ijs, koud bier, koude whisky soda, koude limonade, sherry cobler, American drinks, enz. Goed gefrappeerd. Vele inwoners der stad slaan geen Zaterdag over, terwijl de geheele men schelijke inhoud der talrijke groote hotels Hotel des Indes, der Nederlanden, de l'Euro- pe, Grand Hotel Java, enz. er gevonden wordt. Op de andere groote plaatsen zijn de sociëteiten wel mooi, doch niet als Concordia. Die te Semarang, ook Concordia geheeten, heeft nog een bijzonderheid, nl. een groote goed gecementeerde vloer midden in den tuin. Om dien vloer is het Zondagsavonds tus schen 6 en half negen aardig zitten en het bezoek is dan ook groot. De ouders komen er dan en bewaken hun kroost, dat zich op dien vloer vermaakt met het voortglijden op rol schaatsen. Het is een leuk gezicht het jonge volkje daar bezig te zien. Beentje over, voor- en achteruit, aan een lange sliert, of danspas sen makend. Er zijn beslist kunstenaars on der. Ook kunstemakers. Donderdagsavonds rijden de volwassenen op deze baan. Dat is dan meer de flirtavond, maar daaralles gebeurt in een helle verlich ting en op een open vlakte is er zoo geen kwaad bij. We hebben in die sociëteiten menig genoeg lijk uur gesleten. Natuurlijk zijn ze ook de plaatsen voor de bals. Ze hebben dan ook alle een zeer goede dansvloer. Eens pef jaar wordt er een gecostumeerd bal gegeven. Een gemaskerd bal valt minder in den smaak. Men loopt dan ook niet voor zijn plezier eenige uren met een lap voor zijn gezicht jn de warmte rond. Maar van de costumes wordt gewoonlijk heel veel werk gemaakt en in den tuin van Concordia te Batavia hebben we wel eens zoo smakelijk gelachen, dat we bij de herin nering weer niet stil kunnen zitten. Dat is natuurlijk vooral het geval, wanneer er eens iets gebeurd is, dat veel besproken werd. Zoo had een redacteur van de Javabode eens een ongunstige critiek geleverd over een zangnummer, dat op de concertavon was ten beste gegeven. Het societeitsbestuur, dat het opnam voor de zangeres, echtgenoote van een officier, verontwaardigd over dit geval schrapte den man als lid. Yereetwaardipag ïeSm. -«a trsr* ««vergadering. Zeker 700 300 ittff» wezig. Resultaat: de rtdacteyx bleef Li Eenige dagen later gemaskerd feiu .sca» de tuin vol was schreed pkemstati® rai ak schaap uitgedost individu dee- de medgie. Op zijn borst en zijn rug era k®fé, y/na,-^: in genede amgtntmm. Het publiek schaterde, 09® da bestuursleden. De redacteur in kwestie heette nl. Schaaf Ik heb die beweging meegemaakt en ik heb er nog pleizier om. A. v. W Ier het vorige stuk over sociale verzekering is reeds kortelijk aangeduid, dat een van de oorzaken, waardoor de ia werking treding der Invaliditeitswet vertraagd is daarin is te zoeken, dat meerdere leden van de Volksver tegenwoordiging, die zich vroeger hadden ge plaatst op het standpunt der verplichte verze kering, dit standpunt reeds meer hadden ver laten, vporzoover betreft de voorziening in de behoeften van de ouden van dagen. Deze le den omhelsden, toen het ontwerp-Invalidi teitswet in behandeling kwam, het beginsel der Staatspensionneering. Nu behoeit dit met als een verwijt te wor den bescnouwd aan die leden van de volks vertegenwoordiging, want bij meerdere poli tieke partijen is een verandering van mee ning op het gebied der sociale verzekering te constaieeren. Wanneer ik de verschillende meeningen tea aanzien van die verzekering moestweerge ven zou ik ais de meest voorkomende soor ten daarvan willen aanduiden; het beginsel van hen die gekant zijn tegen elke verzeke ring, dat van de voorstander» der vrijwillige verzekering, dat van hen, die uitsluitend in verpnente verzekering heil zien, terwijl dan nog vermeld moet worden het principe van nen, die voor een gedeelte van de soqale ver zekering wel voorstanders ziju van verplichts verzekering, maar die voor den ouden het beginsel der staatspensionneering voorop zetten. En nu valt er steeds opschuiving is constateeren. Tegenstanders van elk soort vag verzekering zijn langzamerhand gewor den voorstanders van 1 verzekering en zelfs van verplichte verzekering* adderen zijn ondertusschen meer overgegaan van ver plichte verzekering naar btaatspensionnee- ring. Het behoett geen betoog, hor moeilijk het is, om bij een dergelijke opschuiving van meeningen op een zeker oogenblik een wets ontwerp betrefiende sociale verzekering in te dienen, dat op een groote meerderheid in de Volksvertegenwoording kan rekenen. Den vorigen keer hebben we reeds gezien, dat thans beslist is ten voordeele van de ver plichte verzekering. Dit w"il nu niet zeggen, dat in ons land elke tegenstand tegen het be ginsel van verzekering zou zijn verdwenen, of dat het beginsel van vrijwillige verzekering nu geheel van de baan zou zija. Dat het eerste niet het geval is, blijkt wel uit de beweging, die ontstaan is bij de voor bereidende maatregelen tot invoering van de Invaliditeitswet, terwijl liet principe van vrij willige verzekering is gehuldigd in de Ouder domswet 1919 tot regeling der vrijwillige Ouderdomsverzekering. Over beide onderwerpen wensch ik in het onderstaande iets te zeggen. Uit de adressen aan de Regeering en uit de gehouden protestvergaderiugen blijkt wel,- dat er in ons land nog personen gevonden worden, die van verzekering niets willen we ten en daartegen aanvoeren hun gemoedsbe zwaren, of om met minister Aalberse te spre ien, „hun gewetensbezwaren." (Zie liaude- ingen 2e Kamer van 5 December 1919, bl. 764.) Ook kan men met den Minister accoord gaan, waar deze zegt: „uit verschillende ge sprekken en brieven van eenvoudige men schen is mij gebleken, dat wij hieover niet licht moeten denken, dat men hier Inderdaad te doen heeft met diepgevoelde gewetensbezv, a- ren." Eene practische regeling om aan die gemoedsbezwaren tegemoet te komen zal ech ter niet gemakkelijk te maken zijn, gezwegen nog van het feit, dat, wanneer éénmaal bij de toepassing van één met gewetensbezwaren rekening wordt gehouden, al spoedig ver langd zal worden, dat dit ook voor andere wetten zal gedaan worden". Waarom zal men bijv. vragen, geen rekening gehouden met de bezwaren van hen, die tegen de verplichte vac cinatie zijn, of met de bezwaren van de dienstweigeraars. Of moet hier dienst doen de door den minister gebezigde zinsnede (zie Handelingen 2e Kamer bl. 765); „Wanneer men als Overheid daaraan iets doen kan, zonder het algemeen belang te schaden, dan geloof ik, dat wij daartoe verplicht zijn." De vraag zal zich ook voordoen, wie als rechter voor de beoordeeling der gewetensbe zwaren zal moeten dienst doen. Ik vermoed, dat de Raden van Arbeid zich liefst niet met die taak zullen belast zien. Of zal men er toe overgaan, dat ieder, hetzij mondelinge of schriftelijke verklaring van den betrokkene voetstoot zal worden aangenomen. Gelukkig heeft de minister reeds gezegd, dat aan het besaan dier gemoedsbezwaren geen voordeel mag worden ontleend, anders zou het te vree zen zijn, dat het. aantal personen, die hun bezwaren kenbaar maakten, voel grooter zou zijn dan vand egenen, die inderdaad gewe tensbezwaar tegen de verzekering hebben. Een groote moeilijkheid bij de beoordeeling dier bezwaren is, dat men niet,steeds kan zeg-» gen, dat ze aan een bepaalde kerkelijke rich ting verbonden zijn. Wel is er misschien een kerkgenootschap te vinden, waarvan de leden over het algemeen tegenstanders van verze kering zijn, maar men vindt ze ook onder an dere kerkgenootschappen, waarvan vooraan staande leden als voorstanders van verzeke ring te boek staan. Zoo herinner ik mij gelezen te hebben een tweetal artikelen in het tijdschrift „Oude Pa den" van Ds. Knap te Groningen, waarin de ze de verzekering verdedigt en wel op grond daarvan, dat ook reeds in net Oude Testament voorzorgsmaatreglen werden gelast. O. a. vinden we in het Oude Testament het voor schrift: „Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen zoo zult gij op uw dak eene leuning maken; opdat gij geene bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel". Op grond daarvan wordt dan verder be toogd, dat ook voorzorgen ter voorziening in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1919 | | pagina 5