itsok m\\ F E IJ 1L L IS T 0 IN. üoodsrë Een es Iwtaüfste iaaigaig VrQdag 19 Dec-amber. Ke uctie Hrandsioffen. itoikiiiL' H ooitkiiarten. (Dta 'ües Jf o at a a s «L «nratótaacr; zakelijk beoordeelen. Voor de leabinete-kwestie zal hij wijken, voor de porteleuiiie-kwestie niet. De Minister wïBr de nieuwe Merken serhappen 5000), doch den jurist f 3000) behouden. - De heer Ml ar c ha n t wijzigde dien overeenkomstig zijn amendement, dat door den minister weid overigen omen. De post 10.500 voor militaire attaché'a werd' verworpen met 37 tegen 33 stemmen. Een amen dement-1 Abr. S taalman om 3600 te schrappen voor een nieuwen in specteur van lichamelijke opvoeding, werd aangenomen met.1 40 tegen 35 st.; een amen- demant-Marchant om 5200 te schrappen voor den generaal-majoor, directeur voor het artillerie materiaal overgenomen; een amen- dement-Miarchant om 6000 voor aanstel ling van twee ingenieurs voor den verlich- tings- en radiodienst niet toe te staan, werd verworpen met 30 tegen 37 stemmen (door de stem van den voorzitter)hen amendement- Miarchamt om 16.500 voor de aanstelling van élève-muziiranten te schrappen, overgeno men; een motie-Van Zadelhof! om de lichtin gen 1915 tot 1919 als nog tc doen loten, ver worpen met 54 telgen 28 temmen; een motie- Oudl om genoemde lichtingen vrij te tellen van herhalingsoefeningen, na onaannemelijk- verkl'aring, verworpen met 44 tegen 36 stem men. De Minister kam zich niet binden ten aanzien van de lichtingen 1917 tot en met 1919. Het amendement der commissie van rap porteurs om de begrooting te verminderen met 120.500 voor dc paardenfokkerij, waarover de minister de beslissing aan de Kamer laat, werd z. h st. aangenomen. Een amendement om den post voor oefe ningen te verminderen met 100.000 werd overgenomen Z. h. st. werd aangenomen een motie Sdieurer, ten gunste van ziekenzalen voor licht zieken bijl dte kazernes. De Minister had: geen bezwaar tegen een amendement-Madhamt om 52.000 voor nieuw' gymnastiekgebouw te Breda niet toe te staanhet werd dus aangenomen mot 63 tegiem 22 st. De Minister nam het amendement- Marchant over tot vermindering Van den post voor den centraien cursus te Alkmaar met 56.000. 'Het amendement-Marchant om den post voor den centaalen cursus te Kampen te ver minderen met 28.400, werd ingetrokken. iHet amendement-March an t om 41.500 voor uitbreiding der gyminastiekschool te schrappeni werd aangenomen met 43 tegen 41 stemmen. iDe Minister verklaarde deze uit spraak te beschouwen als een uitspraak» van nadere toelichting in zake lichamelijke opvoe ding. Hlij behoudt zich voor bij suppletore begrooting op de kwestie terug te komen. Hlet amendement-Marchant om 437.000 te schrappen voor uitbreiding van de lucht vaart, werd door den minister ernstig ontra den omdat het zou neerkomen op het verdwij nen van don luchtvaartdienst, werd verwor pen met 57 tegen 28 stemmen, nadat de mi nister den post heeft verminderd met 50.000. Hlet amendement dier commissie van rap- STATEN-OENERAAL. TWEEDE KAMER. In de zitting van 16 December werd de Oorlogsbegrooting verder behandel d Het amendement-Machant om de begroo ting te verminderen met 8000 voor nieuwe ambtenaren werd door den Minister bestreden. porteurs om 5 ton voor dom motordienst schrappen, werd overgenomen. IHIet' amendemeaWDe Miuralt, bedoelende de motorafdeeling in vredestijd af te schaffen, werd verworpen met 45 tegen 39 stemmen. Ihfet amendement-Marchant, om, de bcgroo- timg te verminderen met 1.820.000 voor aanmaak en herstel van materiaal cn muni- t'"e(, werd door den minister als distinctief ernstig ontraden. 'Hierover staken1 de stem men, 41 tegen 41. Maandag zal opnieuw worden gestemd. Het amendement van de Commissie van Rapporteurs, om 750.000 te schrappen rjpor het nieuwe oefenterrein te 'Hilversum, werd overgenomen. De heer K. Ter Laan diende een motie in om den afbouiw van de forten te Vl'issingen e,n Kijkduin te staken. IHIet voorstel van den Voorziter om deze motie op een niader te bepalen dag te behan- gseb besehrjjving van lét. dagelijksch npma- dentegen,' zooak £§f gezien «n meegemgaki Üit het MKtaaid dOQï M. D, Z» 26) den dorst, maar men kan het alleen naar bin- me nkrijgen als men wat versche sneeuw mee doorslikt. Het zou al heel onbetamelijk zijn als iemand die verder ai zit vóór de anderen heen zich ging bedienenaan het verzoek om drinkwater wordt dus altijd voldaan, hoe druk de huismoeder of wie het dichtst bij den ketel zit 't ook heeft. De groote koffieketel wordt ook met sneeuw opgezet en soms direct op 't houtvuur, om de koffie gauwer aan de kook te krijgen, maar epns o schriktoen de koffie bijna klaar was en we allen er met verlangen op wacht ten, verschoof er een houtblok en de koffie ketel viel om en doofde met zijn inhoud het met zooveel moeite aangemaakte vuur. On danks de teleurstelling lachten allen, en ge duldig begon men op nieuw met vuur aan leggen, sneeuwsmelten en koffiezetten. Drie of vier kopjes van den heeten drank en een hap eten dat brengt een tevreden stemming in de gemoederen. In een Lappenhut b^eeft men geen andere avonturen dan die men zelf veroorzaakt; ons jonge hondje was blijkbaar ook die meening toegedaan. Op een avond vermaakte het zich met blaffend in de hut om het vuur heen te hollen in de dolste uitgelatenheid. Niemand belette het, integendeel allen keken met pleizier naar het dartele ruige mormel, maar toen het in de bergplaats over den grooten brijpot wilde springen, die nog half vol was na den maaltijd, kipte het deksel om en.Tli-tje verdween in de papach, achhij werd er aanstonds uitgevischt en voor het vuur gezet van boven tot onder bedekt met rijstenbrij. Verwijtend k#ek hij in zijn ellende ons aan, «ftn fig——H geUeh uittuusuü» delso, «dÜBü sfij 15j ÜW fonds behoort werd aangenomen met 49 te gen 24 stemmen. Maandag zal over de begroeting worden gestemd. Ten 5 uur 40 werd de vergadering ver daagd1 tot 's avonds 'half 9i. Donderdagavond werd voortgezet de be handeling van de Waterstaatsbegrootmg. Aan de orde was de voortzetting van de be handeling van Hoofdstuk IX der Staatsbe- grooting voor 1920. Bij de aideeling Spoorwegen vroeg de heer Abr. Staalman (M. P.) waarom er nog steeds te weinig treinen loopen. Ook dc vrachtprijzen zijn veel te hoog. De heer Dresselhuys (V. L.) besprak de belangen van het spoorwegpersoneel en be pleit wijziging in hun' arbeidsverhoudingen. De heer B r a u t i g a m (S. D. A. P.) be sprak de staking bij de Roterdamsche Tram weg-Mij. Bij geen maatschappij zijn de dienst- voorwaarden en de loonen zoo slecht. De heer Van den l ernpel (S. D. A. P.') vroeg naar aanleiding van een bericht over de electrificatie van de lijn der 1 i. S. M. A'dam—riJen Haag of deze zal plaats heb ben naast de vm buiding niet stoom tusschen beide plaatsen, of die electrificatie spoedig te verwachten is en of ook niet een korter ver binding tusschen Amsterdam en Den Haag kan worden geschapen, naast de thans be staande. Een i'fcciustreeksche verbinding van 40 minuten in doorgaand electrisch bedrijl zou een enorme verbetering zijn. De heer K Iearek op e r (S. D. A. P.) achtte tegenover' den heer Dresselhuys het stel van evenredige vertegenwoordiging in den Loonraad niet ia strijd met hei: beginsel van georganiseerd overleg. L>e heer Van d e r B i 11 (R.-K.) drong o.m. aan op meer verzenéiaaferieel voor de tuinders iu Noord-Holland. De heer lienri Hermans (R.-K.) spreekt eerst over het verkeerswezen in Lim burg. De heer Ketelaar (V. D.) spreekt ook een woord over de staking bij de K. IM. De heer Poe is (K. K.) ürong aan op verbetering van het verkeerswezen ia Noord en Midden- Lintburg. De Minister Van Waterstaat, de heer König, wees erop, dat bij de staking der K. T. M. de maatschappij ia staat is ge bleken den dienst goeddeels gaande te houden en geleidelijk te verheteren. De hoogere tarieven der sporen zijn een ge volg van de gestegen kosten, in 't bijzonder van de hoogere loonen m door korter arbeids tijd. bpr. hoopte dat de verhooging van da ta neven met 2b pCt. van tijdeiijkca aard zal kunnen zijn daar deze hoofdzakelijk het ge volg is van de stijging der eteenkoienprijzen. Ook in het buitenland zijn ailerwegu de spoor wegtarieven verhoogd. Wat den slechten uei- uculoop aangaat, vergete men niet nat wij niet over de onbepaalds hoeveelheden steenko len kunnen beacaikken van vóór den oorlog. De u' eeriuj, van de tramweg wet «vacht op de httrzièaiag van het tramwegreg- lement 19U2 die weer vexband houdt met de regeling der arbeida- en rusttijden op de groo te spoorwegen. Llectrtficatie van spoorwegen is inderdaad'mogelijk, blijkens de lijn bctteve- ningeu—Den Haag—Rotterdam. Do lijn der H. 5. M. Den HaagAmsterdam komt daar voor iu de eerste plaats m aanmerking. Voorloopig is er sprake van, om attwijging to maken door den 1 laarlcmmermeer naar Leiden. De beraadslagingen werden gesloten. Suppletoirc W uterslaalsbegrooting. Aan de orde was het wetsontwerp tot wijzi ging van het IX hoofdstuk der Stuatshegroo- tmg voor 1919 bij art. 4 maakte de heer Beumer (A. R.) bezwaar tegen het voorgesteld subsidie van 75.ÜÜÜ aan de E. L. 1. A. Deze ten toonstelling was niet neutraal, het was en luxe-ten toonstelling voor publieke vermakelijk heid. üpr. vroeg stemming over dezen post. De M i n i s t e r, de heer König, achtte dt ontwikkeling van het vliegwezen wel degelijk van groot belang voor den Staat en de ten toonstelling heelt de aandacht gevestigd op hetgeen op dit gebied wordt bereikt. Na repliek van den heer Beumer werd de stemming bepaald op Maandag 2 uur na de stemriog voor de mfdss. De vergadering wordt te half één verdaagd tot heden half 12. QEMENOD NIEUWS. MENSCHEN EN VARKENS. We dachten, dat het een samenloop van omstandigheden was, dat in onzen tijd de lichamelijke arbeid betrekkelijk veel beter wordt beloond dan geestelijke, die toch zoo veel meer studie, bekwaamheid en toewijding eischt. Wc meenden„dat het kwam, doordat de cene klasse sterker georganiseerd was dan dc andere, doch in de öostenrijkschc natio nale vergadering en pers schijnt men er nu een „beginsel" van tc maken. De intellectu- eelen worden daar als nietsnutters voorge steld, en daarbij vergeten, datvelen hun ner tot dc sociaal-democratische z.g.n. arbei derspartijen behooren. En ze vergeten ook, dat de machinezctter niet zetten kan zonder zetmachine, de machi nist niet rijden kan zonder locomotief, cte kleermaker niet werken zonder naaimachine, en dai al die werktuigen en zooveel anderen alleen door intellectueekn konden worden gemaakt. De beschaving is niet aan den arbeid, doch aan het intellect te danken. Terecht herinnert de „Rcichspost" aan hot woord van Friedrich List, dat het onzin is, de ontwikkeling van menschen minder te ach ten dan het vetmesten van varkens. Niet de drukker, maar de schrijver van het boek is de vader ervan („Ccntr.") DE PRIN Prins Hendi dezer naar de naar App Groningen van NAAR GRONINGEN, is voornemens zich den 29 Groningen te begeven fn o. a. tot het brengen te en bezoek.aan de alcfaai te houden poppen ten toonstelling welke ook zal prijken ntel eerie inzending door de Ko ningin, Den lOsten wordt dc prins te 's-Gra- vemhage terugverwacht. a ongelukkige figuur. Sara veegde de rijst ;in zijn zacht velletje af en droogde het en stopte hem onder haar pelsdeken haar nachtleger was al gespreid; ..daar kan hij van nacht lekker warm worden, zei ze. Er is aan deze geschiedenis niets anders toe te voegen dan dat de-kinderen en ik de over geschoten rijstepap den volgenden dag met goeden eetlust opaten. Sara kwam juist bin nen, toen we dat ontbijt gebruikten. „Wat is dat? eet jelui de pap waar de hond is inge vallen, laat staan die kunnen de honden krij gen." Sara was namelijk een in alle opzichten voortreffelijke huismoeder, allen hadaen het goed bij haar, zoowel de dieren als de men- schen en ze was gastvrij als weinig anderen. Kwam er iemand uit een naburige hut, terwijl wij zaten te eten, dadelijk trakteerde ze den gast, als ze iets goeds had aan te bieden. Als me nzoo toevallig in een Lappenhut komt en iets lekkers krijgt, heeft men, wat de Lappen noemen „maag-geluk" en bij Sara kon men zooveel eten als men wou, des avonds zei ze altijd tegen me: „eet tooh, dat je slapen kunt" XIV. Tegen December, toen we hutten opgezet hadden ind e buurt vah Tavanjunje, werd er veel gepraat over den Andreasdag en de markt in Jükkasjarvi. Daar plachten de Lap pen heen te gaan om hun jaarlijksche kerke lijke en wereldlijke zaken af te doen. Dat on derwerp werd zoo druk besproken, dat het rendier in de gesprekke ngeneel op den ach tergrond raakte. De kinderen praatten over hun sneeuwhoenders; nu kwam er gelegen heid ze te verknopen. Elle wilde voor het geld dat die ohenders opbrachten, een spiegeldoos- je koopen, een koperen snuifdoosje met een spiegeltje en twee vakjes, de Lappen gebrui ken het meestal voor lucifers. Nilsa's wensch was een nieuwe lassoriem, een moderne lasso, niet een zooals de Lappen ze vroeger zelf maakten van in elkaar gedraaide pezen of fijne houtwortels. Al dat gepraat werkte aanstekelijk, ik be gon van een stof die ik had liggen, een nieu we kiel voor me te naaien, om mee te kunnen fMn sur Jukluwjjuwi. $jira roipte Ab U«1 EEN VREEMDE SLAAPSTEê. Men meldt uft Culemborg Dezer dagen moest een lijk naar een ande re plaats vervoerd wordtn. Er werd op een dorp overnacht en men ging den volgenden morgen verdér. Plotseling hoorde de koetsier zingen, aan achijtadood denkende, liet hlij al les in den steek oim politie te halen'. Wat yvas ff gebeurd? '3 Nachts had iemand die waarschijnlijk te veel gedronken had, de lijkkoets als slaapsteê gebruikt. Door het. hen/aften van den nt werd hij wakker en begon te zingen, Toen dc zenuwachtige koetsier aan den haal ging', werd' hém door den zanger nog wat toegeroe pen, tmnr dit hielp niet. Dparna sprong de. ongewone passagier op dein bok en ment het lljV v .%cr. De politie kwam en loste het raad sel op. GESTOLEN AANDEELEN. Te Delft zijn ten nndeele van eeni bankier ontvreemd1twee aarddelen h ÏOOO Philips Gloeilampen Fafcr. Nbs. 2771 cn 2203, twee aandeden h f ÏOOO Rimboentabak Nos. 143 en 1ÖQ8 en een aandeel a 1Ü0O Atlanta M'ij. No. 1'868. Te Rotterdam zijn: de aandee- len Philips verhandeldj, althans dé coupons Zijn daar ter verzilvering aangeboden, KIND ONDER EEN AUTO. Terwijl gisteren te Zevenaar eem automo biel iu razende vaart over de straat tufte, ge raakte een jongetje onder de wielen. Het kind werd zwaar gekneusd! opgenomen', Tegen den chauffeur werd: proces-verbaal opgemaakt. Tragisch hierbiji is, dat hetzelfde knaapje het vorig jaar eem soortgelijk ongeluk over kwam, waarvan hij pas genezen was. VÓÓRNAAM OF ACHTERNAAM. Lang niet al'le oudt «wijzers kennen de vóórnamen van hum leerlingen. We hebben het bijgewoond, dat heel kleine ukjes van kin deren, niet ouder dan zes jaar, jongens zoo- l vest ïist luw#® ster ssftac® öM. Wat moet er terecht komen va* 'a gwrwwte lijke huishoudelijke verhouding als de partij- eni elkaar zelfs niet „bij name 'bekend'' zijn Kinderen^ dée gewoon zijn op school bij bus achternaam aangesproken te worden, doen zich hieraan kennen dat ze, als hun door iemand buiten dé school gevraagd wordit hoe ze heeten, alleen hun achternaam opgeven. 'Naast zulke ondcrwijlzers, die de kinderen niet alls personen niaar als' nummers beschou wen., staan andere, die niet alleen de namen en de familie-omstandigheden van hun lecr- L'ngen kennert, maar die ook de verjaardagen genoteerd 'hebben en nooit verzuimen een ja rige in de klas een geschenkje van enkele cen ten; een vergulde griffel, een gekleurde pen- nehouder, te geven. Zoo iets moet goed wer ken: op de onderlinge verhouding, de weder- zijdsche genegenheid en dé tucht: kleine ge schenken onderhouden de vriendschap. En in velé geval,lén helpt een gekleurde penhouder beter dan eeni pak slaag, (Hbl.) EEN VREEMDE BENDEMUNG. Te Amersfoort bestond reeds sedert vele maanden een vacature voor hoofd eener school. Er was een oproeping geplaatst en een voldoend aantel sollicitanten had! zich aangemeld. Toch kwam er geen voordracht. Te Amersfoort wekte zulks geeni verwonde ring, want daar komen voordrachten, voor benoemingen meestal slechts een k twee da gen' vóór de raadszitting. Toen editor de va cature r< cdls langer bestond dan de wet voor- schriift, gaven Gedeputeerde Staten aan B. en W "eni vingerwijzing welke echter niet opgevolgd werd 'De Wethouder van Onder- wijis zeide, dat de schoolopziener de noodi- ge stukkien te lang hield. Daarna hebben Ge deputeerde Staten van hun recht gebruik ge maal en zélf een hoofd' benoemd, tc ««eters aan de Qpeab. lagere school E, d'e heer Groe* nevdd te 's-Oravenhage. VOOR WEDUWEN EN WEiEZEN. Ten bate van elders wonende weduwen en weezen van verongelukte visschers, heeft een clubje jonigélieden, in dé voonaamste dorpen v anTexel, een: lied gezongen en 'verkocht, ge titeld „Offers van de Zeem Tevens werd daar bij mot bussen gecollecteerd. De opbrengst van een en ander was 216,60. wel als meisjes, op deze wijze werden aange sproken: Jansen, kom jij eens voor het bord; Willemeen. je moogt niet praten in de school. voor me. Een rendiervel werd op het grond- rijshout uitgespreid met de haren naar bene den, die betrekkelijk gladde vlakte wa3 de kniptafel. De maat werd niet op gewone wijze genomen, dc Lappen meten met vingcrwijdte en armlengte, en gewoonlijk passen de klee- ren die zoo „op maat' gemaakt zijn, uitste kend. Heel lange naden moesten met de hand genaoid worden naaimachines wordfea ech ter tegenwoordig wel gebruikt en meegeno- nomen in een stevige kist, die bij gelegenheid tot tafel dient. Sara maakte in den rug heel wat plooien, want dat wordt mooi gevonden. Aanden hals en onder langs kwamen strepen van fijn rood en geel laken met zijden steek jes versierd. Tot mijn spijt begon het juist in die dagen te sneeuwen, waardoor de,weinige uren dag licht verdonkerd werden, en de hut vol rook stond. Als het sneeuwt en het zulk stil weer is dat de sneeuw op het hutzeil blijft liggen, ontstaat er een ondragelijke rook. Reeds voor dat het morgenvuur aangemaakt wordt, moet er een naar ljuiten met een stevigen berken- tak, om de sneeuw van de hut te kloppen, zoo dat (de lucht binnen kan dringen en den rook door de rookspleet kan drijven. Blijft het sneeuwen, dan moet men dat vele malen op een dag herhalen maar toch stopt de sneeuw de poriën van het zeil zoover dicht, dat de rook in de zware lucht niet kan opstijgen. Op zulke dagen is het in de hut niet üit te hou den, je oogen tranen e nje adem is beklemd. Buiten in d esneeuw kan je op den duur niet blijven, vooral niet als je naaiwerk hebt; dan moet je maar nu en dan je longen vullen met rookvrije lucht door het zeil op te lichten en je hoofd er buiten te steken. Ook kan je, om dc rook uit ie onmiddellijke nabijheid te verdrij ven een „haigga-raigga" maken, een luchtope- ning, d. w.z. men tilt het zeil op en zet met een houten pen of iets dergelijks een kwartier lang vast, zoodat de lucht naar binnen kan stroomen; maar als het koud is houd je het niet lang uit van den tocht, en dan moet je den rook en het hoesten en de pijn in de oogen maar verdragen, 's avonds kan men van pijn aan de oogen urenlang niet slapen. Het spande, om mijn nieuw kleedingstuk kuur iss loajfiw in <Us wetoifl» h*lf Omgekeerd kennen vele kinderen van volks1 scholen den naam van hun onderwijzer en uren midden op den dag, maar je leert je gang te gaan zonder dat omgeving of om standigheden jc ihnderen. Ik moest mijn fijn naaiwerk doen bij het schijnsel van het vuuri, al zat er een naast me die zijn sneeuwschoe- nen teerde en ze boven en naast het vuur hield in de lengte en in de breedte. En op zekeren dag, toen we zouden verhuizen en alles al in orde was, de hut afgebroken, de sleden ge pakt, zei Sara tegen me, terwijl we buiten op de rendieren zaten te wachten: „je moest je naaiwerk hal^n, je hebt geen tijd hier te zitten nietsdoen, als je de kiel klaar wilt krijgen." Dat was waai' e alns men 'het niet te koud had, kon men in den winter evengoed als in den zomer buiten zitten. Ik haalde mijn naai werk en werkte met ijver tot de rendieren kwa- me.n Vo :r de Lappen is de woeste hoogvlak te, het bosoh, het gebergte woonkamer, hun tehuis is, waai ze zich.op het oogenblik be vinden, vier muren hebben ze ient noodig om zich veilig te vóelen of een of ander huiselijk werk onder handen te nemen. De kiel kwam klaar en de dag van het ver trek begon met donkere wolken in de hut. Nikki wou niet, dat Sara meeging naar Jük kasjarvi, dat had haar humeur geheel in de war gebracht, ze was stil en strak dien heelen morgen. Nikki moest het zadeltuig, dat ka pot was, zelf naaien,Sara bemoeide zich met niets, en toen Nikki vroeg of we geen panne- koek of iets warms kregen voor we weggingen, gaf ze geen antwoord, maar deed haar sneeuwschoenen aan en ging kijken naar de sneeuwhoednerstrikken. We kregen geen pan nekoeken en moesten de reis aanvaarden op een maal van brood en koffie. De rendieren stonden vastgebonde en de sleden waren klaar. Het bundeltje met de Zondagsche kleeren en de mondvoorraad was vóór in de punt van 'het voertuig vastgesjord, voor het overige was het leeg. De Lappen ne men in een pulk geen vellen of dekens mee om zioh in te pakken, men zit er in met dezelfde kleeren die men anders draagt Met ons zevenen uit dezelfde gemeentegroep gingen we naar de markt, maar we reden niet met elkaar en kregen ook de afreis van de anderen niet te zien, daar zorgden onze mndiscm voor. Da wolven h*dd« dien BINNENLAND. DE OPSLAG VAN RIJKS-LAKEN EN' -DEKENS.' 'Hét Tweedé Kamerlid' Van Dij'lc heeft aan den minister van Oorlog de volgende vragen gesteldi lo. Is het den minister bekend, d»»t onder beheer van het Centraal Magazijn te Amster dam' -een hoeveelheid laken voor teg'erdod- elnden bestemd' aanwezig is waarvan de waardfe meerdere tientallen mill'iaciitem, men spreekt van 45 mi 11 toen liedraagt? Is het Zijhe Excellentie voorts bekend; dat het zeer veel moeite hééft gekost daarvoor een ■likte en behoorlijke bergruimte te vtn- L'rwijl thans daarvoor 160.000 huur rordlt betaald? Zou het niet overweging verdiénen dezen buitengcWoneni voorraad, welke binnen afzien- baren.'tijld niet voor legergebrulk zal benoo- d'tgd zijln en d'aarom groote sommen voor berging en bewaking zal verslinden', unlet de zeer groote kaïns, dat het 'laken1 door het lan ge 'liggen in hoedanigheid zeer zal verminde ren of misschien onbruikbaar worden, op te ruimen? Zou dat laken niet beschikbaar gesteld kun nen worden voor hlet persaoneel van andere rijksdiensten', waarvoor het Rijk bovenklee- d'ing verstrekt cn verder voor zooverre niet voor het leger binnen betrekkelijk korten tijd noodig in het openbaar verkocht kunnen worden? 2o Is hét Zijne Excellentie békend, dat de voorraad dekens, gedurende de mobilisatie aangeschaft, bijl de demobilisatie al'le zijde overgenomen dhor het Centraal Dekenkan toor te Amersfoort en voor zulke prijzen door dat kantoor worden verkocht dat deze hoe wel op zichzelf niet buitensporig aan ge noemd kantoor groote winst latien 'Hlad Zijine Excellentie het niet meer wen- sdheiijk geacht, dat dergelijke goederen in nadit de kudde uiteengejaagd, en toen Nikki onze trekdieren ging halen, was ze nog niet bijeen, hij moest de eerste de beste nemen en dc twee, waar hij mee aankwam, waren allet behalve gewend een slee te trekken. Nikki spande liet tamste van de twee voor de voor ste slede, om voor ons beiden beter te kunnen sturen want mijn pulk werd achter de zijne gespannen en ik kreeg geen gelegenheid de stuurkunst toe te passen, die Sara mij had ingeprent, toen ze me in de hut met een leid sel had voorgedaan hoe men doen moest. Het eerste wa) ze met nadruk had aanbevolen, was: laat nooit den teugel los, hoe het ook gaat, loopt het rendier van je weg dan sta je radeloos in de eenzaamheid. Maar het wilde dier, dat ongeduldig weg wou rennen, te sturen, daar kon geen sprake van zijn. Nikki beduidde me alleen vlug in de slee plaats te nemen en ik volgde zijn bevel onmid dellijk op. Met den teugel vast om hand en arm sprong hij in de voorste pulk en met een geweldigen schok gingen we de lucht in. On der den heelen rit waren we meer boven den grond dan er op. De sleden zwaaiden in groo ten bogen van de eene hoogte naar de andere en de inzittenden tuimelden in de sneeuw. Maar een, twee, drie wij met bliksemsnel heid de slee achterna en onder het rijden er weer ingesprongen. Het ongeluk was, dat een paar kilometer van huis te weinig sneeuw lag. Tusschen en over en langs ellenhooge rots blokken en aardhoopen zeilden onze sleden als booten in de sterkste branding. We had den zuigers aan de voeten moeten hebben om er in te kunnen blijven. De rendieren te doen stilstaan, nu ze eenmaal dien wilden loop hadden, daar was geen denken aan; wilden we mee, moesten we ons aan de slee vast klampen, maar altijd hing 't eene of 't ande re deel van ons lichaam er buiten. Mijn bont- handschoenen %oest ik uittrekken om me be ter te kunnen vasthouden, en als de slee half op zij lag; kwam het bovenlijf met de sneeuw in aanraking, zoodat het koude vocht op ieder open plekje aan hals en armen naar binnen drong. Dikwijls hingen we achter de slee al leen met één hand ons vasthoudend. Ik geloof dat mijn haren van angst tc berge rezen, maar ik had slechts één gedachte: meekomen (Wordt vtrvêlgd.) *99 VRIJDAGAVOND VAN HALF VIJF TOT ZEVEN UUR CONTROLEERING VOOR DE BRANDSTOFFENNUMMERS. 56016000 aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer J. Zwarteveen. 60016400 aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer P. Schipper. 6401 cn hooger aan den Koningsweg, hoofd der school de heer P. Schipper. De Brandstoffenrantsoenkaart (witte kaart) medebrengen. De uitbetaling der reductie zal zoo spoedig mogelijk na de controleering plaats vinden. Zij die niet in de gelegenheid zijn ge» wcest hun brandstoffenrantsoenkaart (wit» te kaart) op de gestelde datums te laten con» troleeren, kunnen dit alsnog MAANDAG 22 DECEMBER en DINSDAG 23 DECEMBER laten doen aan het Brandstoffenkantoor, Waagplein, van des namiddags TWEE tot HALF VIJF UUR en wel voor de brandstof» fennummers 13000 Maandagmiddag van TWEE tfH HALF VIJF UUR; 3001 en daar» bover Dinsdagmiddag van TWEE tot HALF VIJF UUR. De brandstoffenrantsoenkaart (witte kaart) moet worden medegebracht. Tot ifi~ontvangstname der bovengenoemde kaarten worden de houders van legitimatie» nummers verzocht zich MAANDAG 22 DE» GEMBER van HALF' VIJF TOT ZEVEN UUR en DINöliAG 23 DECEMBER VAN HALF VIJF TOT ZEVEN UUR te vervoegen aan een der onderstaande scholen en wel do legitimatienummers: 1—500 Maandag aan de Keetkolk, hoofd der school de heer J. Franssen, 501—1000 Dinsdag aan de Keetkolk, hoofd der school de heer J. Franssen. 1001—1500 Maandag aan de Brillensteeg hoofd der school de heer F. Aukes. 1501—2000 Dinsdag aan de Brillensteeg, hoofd der school de heer F. Aukes. 2001—2500 Maandag aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer J. Zwarteveen. 2501—3000 Dinsdag aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer J. Zwarteveen. 3001—3500 Maandag aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer A. Wijn. 35014000 Dinsdag aan de Nieuwesloot, hoofd der school de heer A. Wijn. 40014500 Maandag aan de Snaarmanslaan, hoofd der school de heer J. Eits. 4501—5000 Dinsdag aan de Snaarmanslaan, hoofd der school de heer J. Eits. 5001—5500 Maandag aan den Koningsweg, hoofd der school de heer P. Schipper. 5501—6000 Dinsdag aan den Koningsweg, hoofd der school de heer P. Schipper. 6001 en daarboven Woensdag van twee tot vier uur aan den Koningsweg, hoofd der school de heer P. Schipper. Het publiek wordt er beleefd op attent ge» maakt, op de aangewezen datum en uren bo» vengenoemde kaarten af te halen of te doen afhalen en bij ontvangst goed na te zien, of do juiste hoeveelheid waafop zij recht hebben is ontvangen, aangezien abuizen voor rekening der ontvangets zijn en later niet meer kunnen worden hersteld. De Directeur van het Distr. Bedrijf, C. H. SCHNEIDERS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1919 | | pagina 5