itsok m\\
F E IJ 1L L IS T 0 IN.
üoodsrë Een es Iwtaüfste iaaigaig
VrQdag 19 Dec-amber.
Ke uctie Hrandsioffen.
itoikiiiL' H ooitkiiarten.
(Dta 'ües Jf o at a a s «L «nratótaacr;
zakelijk beoordeelen. Voor de leabinete-kwestie
zal hij wijken, voor de porteleuiiie-kwestie
niet.
De Minister wïBr de nieuwe Merken
serhappen 5000), doch den jurist
f 3000) behouden. -
De heer Ml ar c ha n t wijzigde dien
overeenkomstig zijn amendement, dat door
den minister weid overigen omen.
De post 10.500 voor militaire attaché'a
werd' verworpen met 37 tegen 33 stemmen.
Een amen dement-1 Abr. S taalman om
3600 te schrappen voor een nieuwen in
specteur van lichamelijke opvoeding, werd
aangenomen met.1 40 tegen 35 st.; een amen-
demant-Marchant om 5200 te schrappen
voor den generaal-majoor, directeur voor het
artillerie materiaal overgenomen; een amen-
dement-Miarchant om 6000 voor aanstel
ling van twee ingenieurs voor den verlich-
tings- en radiodienst niet toe te staan, werd
verworpen met 30 tegen 37 stemmen (door de
stem van den voorzitter)hen amendement-
Miarchamt om 16.500 voor de aanstelling
van élève-muziiranten te schrappen, overgeno
men; een motie-Van Zadelhof! om de lichtin
gen 1915 tot 1919 als nog tc doen loten, ver
worpen met 54 telgen 28 temmen; een motie-
Oudl om genoemde lichtingen vrij te tellen
van herhalingsoefeningen, na onaannemelijk-
verkl'aring, verworpen met 44 tegen 36 stem
men.
De Minister kam zich niet binden ten
aanzien van de lichtingen 1917 tot en met
1919.
Het amendement der commissie van rap
porteurs om de begrooting te verminderen
met 120.500 voor dc paardenfokkerij,
waarover de minister de beslissing aan de
Kamer laat, werd z. h st. aangenomen.
Een amendement om den post voor oefe
ningen te verminderen met 100.000 werd
overgenomen
Z. h. st. werd aangenomen een motie
Sdieurer, ten gunste van ziekenzalen voor
licht zieken bijl dte kazernes.
De Minister had: geen bezwaar tegen
een amendement-Madhamt om 52.000 voor
nieuw' gymnastiekgebouw te Breda niet toe
te staanhet werd dus aangenomen mot 63
tegiem 22 st.
De Minister nam het amendement-
Marchant over tot vermindering Van den post
voor den centraien cursus te Alkmaar met
56.000.
'Het amendement-Marchant om den post
voor den centaalen cursus te Kampen te ver
minderen met 28.400, werd ingetrokken.
iHet amendement-March an t om 41.500
voor uitbreiding der gyminastiekschool te
schrappeni werd aangenomen met 43 tegen 41
stemmen.
iDe Minister verklaarde deze uit
spraak te beschouwen als een uitspraak» van
nadere toelichting in zake lichamelijke opvoe
ding. Hlij behoudt zich voor bij suppletore
begrooting op de kwestie terug te komen.
Hlet amendement-Marchant om 437.000
te schrappen voor uitbreiding van de lucht
vaart, werd door den minister ernstig ontra
den omdat het zou neerkomen op het verdwij
nen van don luchtvaartdienst, werd verwor
pen met 57 tegen 28 stemmen, nadat de mi
nister den post heeft verminderd met
50.000.
Hlet amendement dier commissie van rap-
STATEN-OENERAAL.
TWEEDE KAMER.
In de zitting van 16 December werd de
Oorlogsbegrooting verder behandel d
Het amendement-Machant om de begroo
ting te verminderen met 8000 voor nieuwe
ambtenaren werd door den Minister
bestreden.
porteurs om 5 ton voor dom motordienst
schrappen, werd overgenomen.
IHIet' amendemeaWDe Miuralt, bedoelende de
motorafdeeling in vredestijd af te schaffen,
werd verworpen met 45 tegen 39 stemmen.
Ihfet amendement-Marchant, om, de bcgroo-
timg te verminderen met 1.820.000 voor
aanmaak en herstel van materiaal cn muni-
t'"e(, werd door den minister als distinctief
ernstig ontraden. 'Hierover staken1 de stem
men, 41 tegen 41. Maandag zal opnieuw
worden gestemd.
Het amendement van de Commissie van
Rapporteurs, om 750.000 te schrappen
rjpor het nieuwe oefenterrein te 'Hilversum,
werd overgenomen.
De heer K. Ter Laan diende een
motie in om den afbouiw van de forten te
Vl'issingen e,n Kijkduin te staken.
IHIet voorstel van den Voorziter om deze
motie op een niader te bepalen dag te behan-
gseb besehrjjving van lét. dagelijksch npma-
dentegen,' zooak £§f gezien «n meegemgaki
Üit het MKtaaid dOQï M. D, Z»
26)
den dorst, maar men kan het alleen naar bin-
me nkrijgen als men wat versche sneeuw mee
doorslikt. Het zou al heel onbetamelijk zijn
als iemand die verder ai zit vóór de anderen
heen zich ging bedienenaan het verzoek om
drinkwater wordt dus altijd voldaan, hoe druk
de huismoeder of wie het dichtst bij den ketel
zit 't ook heeft.
De groote koffieketel wordt ook met sneeuw
opgezet en soms direct op 't houtvuur, om de
koffie gauwer aan de kook te krijgen, maar
epns o schriktoen de koffie bijna klaar
was en we allen er met verlangen op wacht
ten, verschoof er een houtblok en de koffie
ketel viel om en doofde met zijn inhoud het
met zooveel moeite aangemaakte vuur. On
danks de teleurstelling lachten allen, en ge
duldig begon men op nieuw met vuur aan
leggen, sneeuwsmelten en koffiezetten. Drie
of vier kopjes van den heeten drank en een
hap eten dat brengt een tevreden stemming
in de gemoederen.
In een Lappenhut b^eeft men geen andere
avonturen dan die men zelf veroorzaakt; ons
jonge hondje was blijkbaar ook die meening
toegedaan. Op een avond vermaakte het zich
met blaffend in de hut om het vuur heen te
hollen in de dolste uitgelatenheid. Niemand
belette het, integendeel allen keken met
pleizier naar het dartele ruige mormel, maar
toen het in de bergplaats over den grooten
brijpot wilde springen, die nog half vol was
na den maaltijd, kipte het deksel om en.Tli-tje
verdween in de papach, achhij werd er
aanstonds uitgevischt en voor het vuur gezet
van boven tot onder bedekt met rijstenbrij.
Verwijtend k#ek hij in zijn ellende ons aan,
«ftn fig——H geUeh uittuusuü»
delso, «dÜBü sfij 15j ÜW
fonds behoort werd aangenomen met 49 te
gen 24 stemmen.
Maandag zal over de begroeting worden
gestemd.
Ten 5 uur 40 werd de vergadering ver
daagd1 tot 's avonds 'half 9i.
Donderdagavond werd voortgezet de be
handeling van de Waterstaatsbegrootmg.
Aan de orde was de voortzetting van de be
handeling van Hoofdstuk IX der Staatsbe-
grooting voor 1920.
Bij de aideeling Spoorwegen vroeg de heer
Abr. Staalman (M. P.) waarom er
nog steeds te weinig treinen loopen. Ook dc
vrachtprijzen zijn veel te hoog.
De heer Dresselhuys (V. L.) besprak
de belangen van het spoorwegpersoneel en be
pleit wijziging in hun' arbeidsverhoudingen.
De heer B r a u t i g a m (S. D. A. P.) be
sprak de staking bij de Roterdamsche Tram
weg-Mij. Bij geen maatschappij zijn de dienst-
voorwaarden en de loonen zoo slecht.
De heer Van den l ernpel (S. D.
A. P.') vroeg naar aanleiding van een bericht
over de electrificatie van de lijn der 1 i. S. M.
A'dam—riJen Haag of deze zal plaats heb
ben naast de vm buiding niet stoom tusschen
beide plaatsen, of die electrificatie spoedig te
verwachten is en of ook niet een korter ver
binding tusschen Amsterdam en Den Haag
kan worden geschapen, naast de thans be
staande. Een i'fcciustreeksche verbinding van
40 minuten in doorgaand electrisch bedrijl
zou een enorme verbetering zijn.
De heer K Iearek op e r (S. D. A. P.)
achtte tegenover' den heer Dresselhuys het
stel van evenredige vertegenwoordiging in
den Loonraad niet ia strijd met hei: beginsel
van georganiseerd overleg.
L>e heer Van d e r B i 11 (R.-K.) drong
o.m. aan op meer verzenéiaaferieel voor de
tuinders iu Noord-Holland.
De heer lienri Hermans (R.-K.)
spreekt eerst over het verkeerswezen in Lim
burg.
De heer Ketelaar (V. D.) spreekt ook
een woord over de staking bij de K. IM.
De heer Poe is (K. K.) ürong aan op
verbetering van het verkeerswezen ia Noord
en Midden- Lintburg.
De Minister Van Waterstaat,
de heer König, wees erop, dat bij de staking
der K. T. M. de maatschappij ia staat is ge
bleken den dienst goeddeels gaande te houden
en geleidelijk te verheteren.
De hoogere tarieven der sporen zijn een ge
volg van de gestegen kosten, in 't bijzonder
van de hoogere loonen m door korter arbeids
tijd. bpr. hoopte dat de verhooging van da ta
neven met 2b pCt. van tijdeiijkca aard zal
kunnen zijn daar deze hoofdzakelijk het ge
volg is van de stijging der eteenkoienprijzen.
Ook in het buitenland zijn ailerwegu de spoor
wegtarieven verhoogd. Wat den slechten uei-
uculoop aangaat, vergete men niet nat wij
niet over de onbepaalds hoeveelheden steenko
len kunnen beacaikken van vóór den oorlog.
De u' eeriuj, van de tramweg wet
«vacht op de httrzièaiag van het tramwegreg-
lement 19U2 die weer vexband houdt met de
regeling der arbeida- en rusttijden op de groo
te spoorwegen. Llectrtficatie van spoorwegen
is inderdaad'mogelijk, blijkens de lijn bctteve-
ningeu—Den Haag—Rotterdam. Do lijn der
H. 5. M. Den HaagAmsterdam komt daar
voor iu de eerste plaats m aanmerking.
Voorloopig is er sprake van, om attwijging
to maken door den 1 laarlcmmermeer naar
Leiden.
De beraadslagingen werden gesloten.
Suppletoirc W uterslaalsbegrooting.
Aan de orde was het wetsontwerp tot wijzi
ging van het IX hoofdstuk der Stuatshegroo-
tmg voor 1919
bij art. 4 maakte de heer Beumer (A.
R.) bezwaar tegen het voorgesteld subsidie
van 75.ÜÜÜ aan de E. L. 1. A. Deze ten
toonstelling was niet neutraal, het was en
luxe-ten toonstelling voor publieke vermakelijk
heid. üpr. vroeg stemming over dezen post.
De M i n i s t e r, de heer König, achtte dt
ontwikkeling van het vliegwezen wel degelijk
van groot belang voor den Staat en de ten
toonstelling heelt de aandacht gevestigd op
hetgeen op dit gebied wordt bereikt.
Na repliek van den heer Beumer werd
de stemming bepaald op Maandag 2 uur na
de stemriog voor de mfdss.
De vergadering wordt te half één verdaagd
tot heden half 12.
QEMENOD NIEUWS.
MENSCHEN EN VARKENS.
We dachten, dat het een samenloop van
omstandigheden was, dat in onzen tijd de
lichamelijke arbeid betrekkelijk veel beter
wordt beloond dan geestelijke, die toch zoo
veel meer studie, bekwaamheid en toewijding
eischt.
Wc meenden„dat het kwam, doordat de
cene klasse sterker georganiseerd was dan
dc andere, doch in de öostenrijkschc natio
nale vergadering en pers schijnt men er nu
een „beginsel" van tc maken. De intellectu-
eelen worden daar als nietsnutters voorge
steld, en daarbij vergeten, datvelen hun
ner tot dc sociaal-democratische z.g.n. arbei
derspartijen behooren.
En ze vergeten ook, dat de machinezctter
niet zetten kan zonder zetmachine, de machi
nist niet rijden kan zonder locomotief, cte
kleermaker niet werken zonder naaimachine,
en dai al die werktuigen en zooveel anderen
alleen door intellectueekn konden worden
gemaakt.
De beschaving is niet aan den arbeid, doch
aan het intellect te danken.
Terecht herinnert de „Rcichspost" aan hot
woord van Friedrich List, dat het onzin is,
de ontwikkeling van menschen minder te ach
ten dan het vetmesten van varkens.
Niet de drukker, maar de schrijver van het
boek is de vader ervan
(„Ccntr.")
DE PRIN
Prins Hendi
dezer naar de
naar App
Groningen van
NAAR GRONINGEN,
is voornemens zich den 29
Groningen te begeven fn
o. a. tot het brengen te
en bezoek.aan de alcfaai te
houden poppen ten toonstelling welke ook zal
prijken ntel eerie inzending door de Ko
ningin, Den lOsten wordt dc prins te 's-Gra-
vemhage terugverwacht.
a ongelukkige figuur. Sara veegde de rijst
;in zijn zacht velletje af en droogde het en
stopte hem onder haar pelsdeken haar
nachtleger was al gespreid; ..daar kan hij
van nacht lekker warm worden, zei ze.
Er is aan deze geschiedenis niets anders toe
te voegen dan dat de-kinderen en ik de over
geschoten rijstepap den volgenden dag met
goeden eetlust opaten. Sara kwam juist bin
nen, toen we dat ontbijt gebruikten. „Wat is
dat? eet jelui de pap waar de hond is inge
vallen, laat staan die kunnen de honden krij
gen." Sara was namelijk een in alle opzichten
voortreffelijke huismoeder, allen hadaen het
goed bij haar, zoowel de dieren als de men-
schen en ze was gastvrij als weinig anderen.
Kwam er iemand uit een naburige hut, terwijl
wij zaten te eten, dadelijk trakteerde ze den
gast, als ze iets goeds had aan te bieden. Als
me nzoo toevallig in een Lappenhut komt en
iets lekkers krijgt, heeft men, wat de Lappen
noemen „maag-geluk" en bij Sara kon men
zooveel eten als men wou, des avonds zei ze
altijd tegen me: „eet tooh, dat je slapen
kunt"
XIV.
Tegen December, toen we hutten opgezet
hadden ind e buurt vah Tavanjunje, werd er
veel gepraat over den Andreasdag en de
markt in Jükkasjarvi. Daar plachten de Lap
pen heen te gaan om hun jaarlijksche kerke
lijke en wereldlijke zaken af te doen. Dat on
derwerp werd zoo druk besproken, dat het
rendier in de gesprekke ngeneel op den ach
tergrond raakte. De kinderen praatten over
hun sneeuwhoenders; nu kwam er gelegen
heid ze te verknopen. Elle wilde voor het geld
dat die ohenders opbrachten, een spiegeldoos-
je koopen, een koperen snuifdoosje met een
spiegeltje en twee vakjes, de Lappen gebrui
ken het meestal voor lucifers. Nilsa's wensch
was een nieuwe lassoriem, een moderne lasso,
niet een zooals de Lappen ze vroeger zelf
maakten van in elkaar gedraaide pezen of
fijne houtwortels.
Al dat gepraat werkte aanstekelijk, ik be
gon van een stof die ik had liggen, een nieu
we kiel voor me te naaien, om mee te kunnen
fMn sur Jukluwjjuwi. $jira roipte Ab U«1
EEN VREEMDE SLAAPSTEê.
Men meldt uft Culemborg
Dezer dagen moest een lijk naar een ande
re plaats vervoerd wordtn. Er werd op een
dorp overnacht en men ging den volgenden
morgen verdér. Plotseling hoorde de koetsier
zingen, aan achijtadood denkende, liet hlij al
les in den steek oim politie te halen'.
Wat yvas ff gebeurd?
'3 Nachts had iemand die waarschijnlijk te
veel gedronken had, de lijkkoets als slaapsteê
gebruikt. Door het. hen/aften van den nt
werd hij wakker en begon te zingen, Toen dc
zenuwachtige koetsier aan den haal ging',
werd' hém door den zanger nog wat toegeroe
pen, tmnr dit hielp niet. Dparna sprong de.
ongewone passagier op dein bok en ment het
lljV v .%cr. De politie kwam en loste het raad
sel op.
GESTOLEN AANDEELEN.
Te Delft zijn ten nndeele van eeni bankier
ontvreemd1twee aarddelen h ÏOOO Philips
Gloeilampen Fafcr. Nbs. 2771 cn 2203, twee
aandeden h f ÏOOO Rimboentabak Nos. 143
en 1ÖQ8 en een aandeel a 1Ü0O Atlanta
M'ij. No. 1'868. Te Rotterdam zijn: de aandee-
len Philips verhandeldj, althans dé coupons
Zijn daar ter verzilvering aangeboden,
KIND ONDER EEN AUTO.
Terwijl gisteren te Zevenaar eem automo
biel iu razende vaart over de straat tufte, ge
raakte een jongetje onder de wielen. Het kind
werd zwaar gekneusd! opgenomen', Tegen den
chauffeur werd: proces-verbaal opgemaakt.
Tragisch hierbiji is, dat hetzelfde knaapje
het vorig jaar eem soortgelijk ongeluk over
kwam, waarvan hij pas genezen was.
VÓÓRNAAM OF ACHTERNAAM.
Lang niet al'le oudt «wijzers kennen de
vóórnamen van hum leerlingen. We hebben
het bijgewoond, dat heel kleine ukjes van kin
deren, niet ouder dan zes jaar, jongens zoo-
l vest ïist luw#® ster ssftac® öM.
Wat moet er terecht komen va* 'a gwrwwte
lijke huishoudelijke verhouding als de partij-
eni elkaar zelfs niet „bij name 'bekend'' zijn
Kinderen^ dée gewoon zijn op school bij bus
achternaam aangesproken te worden, doen
zich hieraan kennen dat ze, als hun door
iemand buiten dé school gevraagd wordit hoe
ze heeten, alleen hun achternaam opgeven.
'Naast zulke ondcrwijlzers, die de kinderen
niet alls personen niaar als' nummers beschou
wen., staan andere, die niet alleen de namen
en de familie-omstandigheden van hun lecr-
L'ngen kennert, maar die ook de verjaardagen
genoteerd 'hebben en nooit verzuimen een ja
rige in de klas een geschenkje van enkele cen
ten; een vergulde griffel, een gekleurde pen-
nehouder, te geven. Zoo iets moet goed wer
ken: op de onderlinge verhouding, de weder-
zijdsche genegenheid en dé tucht: kleine ge
schenken onderhouden de vriendschap. En in
velé geval,lén helpt een gekleurde penhouder
beter dan eeni pak slaag,
(Hbl.)
EEN VREEMDE BENDEMUNG.
Te Amersfoort bestond reeds sedert vele
maanden een vacature voor hoofd eener
school. Er was een oproeping geplaatst en
een voldoend aantel sollicitanten had! zich
aangemeld. Toch kwam er geen voordracht.
Te Amersfoort wekte zulks geeni verwonde
ring, want daar komen voordrachten, voor
benoemingen meestal slechts een k twee da
gen' vóór de raadszitting. Toen editor de va
cature r< cdls langer bestond dan de wet voor-
schriift, gaven Gedeputeerde Staten aan B.
en W "eni vingerwijzing welke echter niet
opgevolgd werd 'De Wethouder van Onder-
wijis zeide, dat de schoolopziener de noodi-
ge stukkien te lang hield. Daarna hebben Ge
deputeerde Staten van hun recht gebruik ge
maal en zélf een hoofd' benoemd, tc ««eters
aan de Qpeab. lagere school E, d'e heer Groe*
nevdd te 's-Oravenhage.
VOOR WEDUWEN EN WEiEZEN.
Ten bate van elders wonende weduwen en
weezen van verongelukte visschers, heeft een
clubje jonigélieden, in dé voonaamste dorpen
v anTexel, een: lied gezongen en 'verkocht, ge
titeld „Offers van de Zeem Tevens werd daar
bij mot bussen gecollecteerd. De opbrengst
van een en ander was 216,60.
wel als meisjes, op deze wijze werden aange
sproken: Jansen, kom jij eens voor het bord;
Willemeen. je moogt niet praten in de school.
voor me. Een rendiervel werd op het grond-
rijshout uitgespreid met de haren naar bene
den, die betrekkelijk gladde vlakte wa3 de
kniptafel. De maat werd niet op gewone wijze
genomen, dc Lappen meten met vingcrwijdte
en armlengte, en gewoonlijk passen de klee-
ren die zoo „op maat' gemaakt zijn, uitste
kend. Heel lange naden moesten met de hand
genaoid worden naaimachines wordfea ech
ter tegenwoordig wel gebruikt en meegeno-
nomen in een stevige kist, die bij gelegenheid
tot tafel dient. Sara maakte in den rug heel
wat plooien, want dat wordt mooi gevonden.
Aanden hals en onder langs kwamen strepen
van fijn rood en geel laken met zijden steek
jes versierd.
Tot mijn spijt begon het juist in die dagen
te sneeuwen, waardoor de,weinige uren dag
licht verdonkerd werden, en de hut vol rook
stond. Als het sneeuwt en het zulk stil weer
is dat de sneeuw op het hutzeil blijft liggen,
ontstaat er een ondragelijke rook. Reeds voor
dat het morgenvuur aangemaakt wordt, moet
er een naar ljuiten met een stevigen berken-
tak, om de sneeuw van de hut te kloppen, zoo
dat (de lucht binnen kan dringen en den rook
door de rookspleet kan drijven. Blijft het
sneeuwen, dan moet men dat vele malen op
een dag herhalen maar toch stopt de sneeuw
de poriën van het zeil zoover dicht, dat de
rook in de zware lucht niet kan opstijgen. Op
zulke dagen is het in de hut niet üit te hou
den, je oogen tranen e nje adem is beklemd.
Buiten in d esneeuw kan je op den duur niet
blijven, vooral niet als je naaiwerk hebt; dan
moet je maar nu en dan je longen vullen met
rookvrije lucht door het zeil op te lichten en je
hoofd er buiten te steken. Ook kan je, om dc
rook uit ie onmiddellijke nabijheid te verdrij
ven een „haigga-raigga" maken, een luchtope-
ning, d. w.z. men tilt het zeil op en zet met
een houten pen of iets dergelijks een kwartier
lang vast, zoodat de lucht naar binnen kan
stroomen; maar als het koud is houd je het
niet lang uit van den tocht, en dan moet je
den rook en het hoesten en de pijn in de oogen
maar verdragen, 's avonds kan men van pijn
aan de oogen urenlang niet slapen.
Het spande, om mijn nieuw kleedingstuk
kuur iss loajfiw in <Us wetoifl» h*lf
Omgekeerd kennen vele kinderen van volks1
scholen den naam van hun onderwijzer en
uren midden op den dag, maar je leert je
gang te gaan zonder dat omgeving of om
standigheden jc ihnderen. Ik moest mijn fijn
naaiwerk doen bij het schijnsel van het vuuri,
al zat er een naast me die zijn sneeuwschoe-
nen teerde en ze boven en naast het vuur hield
in de lengte en in de breedte. En op zekeren
dag, toen we zouden verhuizen en alles al in
orde was, de hut afgebroken, de sleden ge
pakt, zei Sara tegen me, terwijl we buiten op
de rendieren zaten te wachten: „je moest je
naaiwerk hal^n, je hebt geen tijd hier te zitten
nietsdoen, als je de kiel klaar wilt krijgen."
Dat was waai' e alns men 'het niet te koud
had, kon men in den winter evengoed als in
den zomer buiten zitten. Ik haalde mijn naai
werk en werkte met ijver tot de rendieren kwa-
me.n Vo :r de Lappen is de woeste hoogvlak
te, het bosoh, het gebergte woonkamer, hun
tehuis is, waai ze zich.op het oogenblik be
vinden, vier muren hebben ze ient noodig om
zich veilig te vóelen of een of ander huiselijk
werk onder handen te nemen.
De kiel kwam klaar en de dag van het ver
trek begon met donkere wolken in de hut.
Nikki wou niet, dat Sara meeging naar Jük
kasjarvi, dat had haar humeur geheel in de
war gebracht, ze was stil en strak dien heelen
morgen. Nikki moest het zadeltuig, dat ka
pot was, zelf naaien,Sara bemoeide zich met
niets, en toen Nikki vroeg of we geen panne-
koek of iets warms kregen voor we weggingen,
gaf ze geen antwoord, maar deed haar
sneeuwschoenen aan en ging kijken naar de
sneeuwhoednerstrikken. We kregen geen pan
nekoeken en moesten de reis aanvaarden op
een maal van brood en koffie.
De rendieren stonden vastgebonde en de
sleden waren klaar. Het bundeltje met de
Zondagsche kleeren en de mondvoorraad was
vóór in de punt van 'het voertuig vastgesjord,
voor het overige was het leeg. De Lappen ne
men in een pulk geen vellen of dekens mee om
zioh in te pakken, men zit er in met dezelfde
kleeren die men anders draagt
Met ons zevenen uit dezelfde gemeentegroep
gingen we naar de markt, maar we reden
niet met elkaar en kregen ook de afreis van
de anderen niet te zien, daar zorgden onze
mndiscm voor. Da wolven h*dd« dien
BINNENLAND.
DE OPSLAG VAN RIJKS-LAKEN
EN' -DEKENS.'
'Hét Tweedé Kamerlid' Van Dij'lc heeft aan
den minister van Oorlog de volgende vragen
gesteldi
lo. Is het den minister bekend, d»»t onder
beheer van het Centraal Magazijn te Amster
dam' -een hoeveelheid laken voor teg'erdod-
elnden bestemd' aanwezig is waarvan de
waardfe meerdere tientallen mill'iaciitem, men
spreekt van 45 mi 11 toen liedraagt?
Is het Zijhe Excellentie voorts bekend; dat
het zeer veel moeite hééft gekost daarvoor een
■likte en behoorlijke bergruimte te vtn-
L'rwijl thans daarvoor 160.000 huur
rordlt betaald?
Zou het niet overweging verdiénen dezen
buitengcWoneni voorraad, welke binnen afzien-
baren.'tijld niet voor legergebrulk zal benoo-
d'tgd zijln en d'aarom groote sommen voor
berging en bewaking zal verslinden', unlet de
zeer groote kaïns, dat het 'laken1 door het lan
ge 'liggen in hoedanigheid zeer zal verminde
ren of misschien onbruikbaar worden, op te
ruimen?
Zou dat laken niet beschikbaar gesteld kun
nen worden voor hlet persaoneel van andere
rijksdiensten', waarvoor het Rijk bovenklee-
d'ing verstrekt cn verder voor zooverre niet
voor het leger binnen betrekkelijk korten tijd
noodig in het openbaar verkocht kunnen
worden?
2o Is hét Zijne Excellentie békend, dat de
voorraad dekens, gedurende de mobilisatie
aangeschaft, bijl de demobilisatie al'le zijde
overgenomen dhor het Centraal Dekenkan
toor te Amersfoort en voor zulke prijzen door
dat kantoor worden verkocht dat deze hoe
wel op zichzelf niet buitensporig aan ge
noemd kantoor groote winst latien
'Hlad Zijine Excellentie het niet meer wen-
sdheiijk geacht, dat dergelijke goederen in
nadit de kudde uiteengejaagd, en toen Nikki
onze trekdieren ging halen, was ze nog niet
bijeen, hij moest de eerste de beste nemen en
dc twee, waar hij mee aankwam, waren allet
behalve gewend een slee te trekken. Nikki
spande liet tamste van de twee voor de voor
ste slede, om voor ons beiden beter te kunnen
sturen want mijn pulk werd achter de zijne
gespannen en ik kreeg geen gelegenheid de
stuurkunst toe te passen, die Sara mij had
ingeprent, toen ze me in de hut met een leid
sel had voorgedaan hoe men doen moest. Het
eerste wa) ze met nadruk had aanbevolen,
was: laat nooit den teugel los, hoe het ook
gaat, loopt het rendier van je weg dan sta
je radeloos in de eenzaamheid. Maar het
wilde dier, dat ongeduldig weg wou rennen,
te sturen, daar kon geen sprake van zijn.
Nikki beduidde me alleen vlug in de slee
plaats te nemen en ik volgde zijn bevel onmid
dellijk op. Met den teugel vast om hand en
arm sprong hij in de voorste pulk en met een
geweldigen schok gingen we de lucht in. On
der den heelen rit waren we meer boven den
grond dan er op. De sleden zwaaiden in groo
ten bogen van de eene hoogte naar de andere
en de inzittenden tuimelden in de sneeuw.
Maar een, twee, drie wij met bliksemsnel
heid de slee achterna en onder het rijden er
weer ingesprongen. Het ongeluk was, dat een
paar kilometer van huis te weinig sneeuw lag.
Tusschen en over en langs ellenhooge rots
blokken en aardhoopen zeilden onze sleden
als booten in de sterkste branding. We had
den zuigers aan de voeten moeten hebben om
er in te kunnen blijven. De rendieren te doen
stilstaan, nu ze eenmaal dien wilden loop
hadden, daar was geen denken aan; wilden
we mee, moesten we ons aan de slee vast
klampen, maar altijd hing 't eene of 't ande
re deel van ons lichaam er buiten. Mijn bont-
handschoenen %oest ik uittrekken om me be
ter te kunnen vasthouden, en als de slee half
op zij lag; kwam het bovenlijf met de sneeuw
in aanraking, zoodat het koude vocht op ieder
open plekje aan hals en armen naar binnen
drong. Dikwijls hingen we achter de slee al
leen met één hand ons vasthoudend. Ik geloof
dat mijn haren van angst tc berge rezen,
maar ik had slechts één gedachte: meekomen
(Wordt vtrvêlgd.)
*99
VRIJDAGAVOND VAN HALF VIJF
TOT ZEVEN UUR CONTROLEERING
VOOR DE BRANDSTOFFENNUMMERS.
56016000 aan de Nieuwesloot, hoofd der
school de heer J. Zwarteveen.
60016400 aan de Nieuwesloot, hoofd der
school de heer P. Schipper.
6401 cn hooger aan den Koningsweg, hoofd
der school de heer P. Schipper.
De Brandstoffenrantsoenkaart (witte kaart)
medebrengen. De uitbetaling der reductie zal
zoo spoedig mogelijk na de controleering
plaats vinden.
Zij die niet in de gelegenheid zijn ge»
wcest hun brandstoffenrantsoenkaart (wit»
te kaart) op de gestelde datums te laten con»
troleeren, kunnen dit alsnog MAANDAG 22
DECEMBER en DINSDAG 23 DECEMBER
laten doen aan het Brandstoffenkantoor,
Waagplein, van des namiddags TWEE tot
HALF VIJF UUR en wel voor de brandstof»
fennummers 13000 Maandagmiddag van
TWEE tfH HALF VIJF UUR; 3001 en daar»
bover Dinsdagmiddag van TWEE tot HALF
VIJF UUR.
De brandstoffenrantsoenkaart (witte kaart)
moet worden medegebracht.
Tot ifi~ontvangstname der bovengenoemde
kaarten worden de houders van legitimatie»
nummers verzocht zich MAANDAG 22 DE»
GEMBER van HALF' VIJF TOT ZEVEN
UUR en DINöliAG 23 DECEMBER VAN
HALF VIJF TOT ZEVEN UUR te vervoegen
aan een der onderstaande scholen en wel do
legitimatienummers:
1—500 Maandag aan de Keetkolk, hoofd der
school de heer J. Franssen,
501—1000 Dinsdag aan de Keetkolk, hoofd
der school de heer J. Franssen.
1001—1500 Maandag aan de Brillensteeg
hoofd der school de heer F. Aukes.
1501—2000 Dinsdag aan de Brillensteeg,
hoofd der school de heer F. Aukes.
2001—2500 Maandag aan de Nieuwesloot,
hoofd der school de heer J. Zwarteveen.
2501—3000 Dinsdag aan de Nieuwesloot,
hoofd der school de heer J. Zwarteveen.
3001—3500 Maandag aan de Nieuwesloot,
hoofd der school de heer A. Wijn.
35014000 Dinsdag aan de Nieuwesloot, hoofd
der school de heer A. Wijn.
40014500 Maandag aan de Snaarmanslaan,
hoofd der school de heer J. Eits.
4501—5000 Dinsdag aan de Snaarmanslaan,
hoofd der school de heer J. Eits.
5001—5500 Maandag aan den Koningsweg,
hoofd der school de heer P. Schipper.
5501—6000 Dinsdag aan den Koningsweg,
hoofd der school de heer P. Schipper.
6001 en daarboven Woensdag van twee tot
vier uur aan den Koningsweg, hoofd der
school de heer P. Schipper.
Het publiek wordt er beleefd op attent ge»
maakt, op de aangewezen datum en uren bo»
vengenoemde kaarten af te halen of te doen
afhalen en bij ontvangst goed na te zien, of do
juiste hoeveelheid waafop zij recht hebben is
ontvangen, aangezien abuizen voor rekening
der ontvangets zijn en later niet meer kunnen
worden hersteld.
De Directeur van het Distr. Bedrijf,
C. H. SCHNEIDERS