t. Hofldsrij Ebb bb Iwlntifite Jaargsii. Dinsdag 17 Febrnari. PUBLIC AT IE. nuari POLITIE der Gemeeate ALKMAAR alsnog in herinnering de verplichting van ieder vreemdeling, om zich bij aankomst in deze gemeente onmiddellijk aan te melden aan bet Bureau van politic in de Langestraat alhier, tot inschrijving in de aldaar gehouden wor- dende vreemdelingenregisters, welke verplich- ting voor minderjarige kinderen op de ver zorgers rust, Waarom dan ook in hei b ij zonder de aandachi van verzorgers of aj. verzorgers van buitenlandsche Oostenrijkschekinderen daarop gevestigd wordi. Bij vertrek der kinderen rust op de verzor gers de verpiichting, met de hun op het Poli- Bebureau aJgegeven blauwe kaart zich daar weder te uervoegen tot afmriding der kinde ren. Alkmaar, den 13den Februari 1920. De commissaris van politic. W. Th. VAN GRIETHUYSEN. (Van onzen Parijschen correspondent (Nadruk verbodea). Parijs, 10 Februari 1920. ,JJe kinderen ui het Bosch." Door mijn geopend raam komt een lustig vogelgetjilp binnen en in de kleine „jardin uollandais", zooals we bier de binnenplaats van aiijn hotel noemen, ligt over de beesters een zacbt groen waas. De binnenplaats is an- tiek en bet groote opengeslagen raam, waar- voor ik zit te scbrijven, draagt wat eenvoudige nobele sculptures uit de Louis XlV-periode. i let is van een zeer aparte bekoring zoo te wonen in bet hart van bet oude Parijs en te zitten in een kamer waar een bouquet violet- ten geurt en een zacbt lentesfeer door bet ven- ster binnenstroomtMidden Februari 1 Wei is Parijs een gezegende stadl Weldra zullen ze daar zijn de zachte voor- jaarsavonden rondom de zomertbeaters der Cbamps-Elysees en de zorgelooze acbtema- middagen als de dalende zon vaag naflon- keren gaat in de wiide speelsche meren in bet Bois de Boulogne. Elken dag zijn nu al die blauwige nevels van Parijs doorzichtiger en elken aag scbijnt de zon goudener door de bleek groenende bo omen der ochtendlijke Tuilleneen. MaaF waar zal ik u over schrijven? Want dit alles zijn „maar" vaagbeden in bet Parij- scbe bestaan en ik moet u met meer concrete gebeurtenissen aankomen. Tocb..... wiide ik wel graag zoo eens heel rustig met u doormijmeren over wat indrukken die ik bad de laatste week en ik wiide u b.v. vertellen van de Parijsche kindertjes, die ik zag spelen in bet Bois de Boulogne en van zoo veel meer dat vaag en onbelangrijk scbijnt! Hoelang is.bet geleden dat een Hol- iandscb jong meisje, dat mij sindsdien nooit meer scbreet, mij vroeg „over de Parijsche kindertjes" te scbrijven? Ik beb-t met gedaan toen; omdat ik ze met kende dan op de akelig officieele wijze van keurige kleine „entrees de cbambre" aan bet dessent bij een diner of een jour, waarbij mijn boofdindruk was dat bet voor zoo'n klei ne boy of zoo'n kleine meid een kwelling moest zijn stelselmatig afgezoend te worden door een kring van min of meer gemaquileer- de priksnorren. Maar zooals ik zegsinds dien beb ik ze in't Bois zien spelen in bun korte kleurige wallets kleertjes met bun guiti- ge middeleeuwsche mutsjes op, zoo volmaakt gelukkig; met bet zuiverste, neerlijkste, klare kindertjes-geroep en kindertjes-gelacb dat maar uit jonge Fiansdse keeltjes kan uitkla- teren. En de groote herdershonden dartelden om ze been, terwijl een goedaardig, klassiek bedelvrouwtje oud brood verkocbt voor de zwanen en de eendjes, die voortdreven op het kabbelend vlak van louter zilveren golfjes. En ik bedenk hoeveel van mijn tegenwoordige yrienden of jonge en oude vriendinnen, Pari- siens en Parisiennes van welbewuste levens- houding mij in een vertrouwelijk moment ver- telden boe lief bun die jeugdherinneringen nog zijn kunnen en boe ze zich nog soms te- rugdroomen in die goddelijke-zorgdooze tijd, dat ze elken mooien ochtend die God gaf spe len mocbten om de zonnige meren van bet Bois de Boulogne. Maarbet Hollandsche jonge meisje vroeg mij nadrukkelijk te scbrijven over: „De Parijsche kindertjesr enze spelen niet alle, lang niet alle, in bei voorjaarscbe Bois de Boulogne. Daar zijn allereerst de duizende en nog eens duizende kleutera van de .(Assistance Pu- blique", de kleine verschoppelingen, die be- scherma worden door den Franschen staat omdat ze geen vader bezitten, die ben bescber- men kan m bet wreede leven, dat maar al te gauw in hun kinderbestaan zal ingrijpen en hun zal voeren vanuit een donkere .benauwde mausarde of vanuit een sober kil gesticht mid den in den wervelstorm van atelier, industrie- en en fabrieksbestaan met( als reactie, de zie- kelijke groote-stads-geniLtingen van cinemas, music-halls en dans-lokalen. Daar zijn ook de duizenden kleuters van arbeiders en kleine burgers, die tot hun tien- de jaar „en nourrice" worden gezonden in de campagne, omdat bun ouders ze in de stad niet verzorgen kunnen en het beter voor ze is bij boerenmenschen op te groeien dan in een stoffige. nauwe volksbuurt met een moeder die buitensnuis werkt. Want de Parijsche vrouw uit den werkmanqetand en der kleine burgers gekomen jon ge meisjes. die bun geluk zijn komen zoeken m het weelderige Parijs, realiseeren te laat hoe duur die betrekkelijke groote-stads-weelde gekocht wordt en dat de groote-stads-vreug- den, zonder veel oordeel des onderacheids ge- smaakt, maar zeer betrekkelijke vreugd ge- ven. Doch zooals men weet blijven de meeste zelfs nog Parijtehe leven etgmriijk te brtugm heeft aan zooveel verschillende jongere en oudere men scben, die bier kwamen leven, is zoo een voor jaarscbe ochtend in bet Bois de Boulogne, met de zilverig-kabbelende golfjes van bet wij- de meer,is zoo een lente-acbtige ochtend in het Bois de Boulogne met zonnig, kristal- helder kindergejubel van zoo een ongemeen roote weldadigheiden juist daarom, omdat le groote lichtgrijze stad Parijs zoo een mon- sterlijke Ml kan zijn voor de verdoolde milli- oenen menschen die er hun geluk kwamen zoe ken, is het wijde, zonnige, milde Bois de Bou logne mij soms als een hemelsch Paradijs wanneer het 'a ochtends zijn zachte, milde boschgeuren uitwademt in een gouden sfeer van blauwig-sluimerende heel, hedl teere voor- jaarsnevelen. STiFAN. SF8DSNIEUW8. lijven de jken ze kinderloos ook. Omdat ik dit alias zoo Mil goad ■as waadaMHl aw feuus* Imb, «aa dezer jonge Parijsche huweljj rf- m fate „DE MIDDAGHOOGTE." Vrijdag 13 Februari sprak voor deze ver eeniging Mevr. A. van Maanen-Martin over de „Sacramenten". De spreekster, na een inleiding van den voorzitter, Ds. H Westra, het woord verkrij- gende, begon met er op te wijzen, dat men ae waarde van de Sacramneten kan leeren kennen door tot hun oorsprong terug te gaan. Hunne waarde mag niet beoordeeld worden naar hetgeen ze in de huidige R.-C. kerk schijnen te zijn. Het zal velen voorko- men, dat het ceremonieel niets anders is dan schijnvertoon met een zekere geheimzinnig- heid met misschien het doel macht te verkrij gen. Onb:grijpelijk is deze ged'achtegang wel niet, l ar de kerk van Rome zich steeas een „macht" in de „wereld" gewenscht heeft en daarvoor wel o. i. ongeestelijke middelen gebruikt heeft Maar e6n verkeerde factor maakt niet alles verkeerd. Geen enkele vorm van geloof bestaat er, waarvan de kern niet waarheid is, hoeveel leugens er ook omheen gebouwd zijn. Het is die kern, die de men schen bindt en opheft. Doel van de lezing is de kern van waarheid in de Sacramenten van de R.-K. kerk op te sporen. Sacrament, oor- spronkelijk, beteekende iets waardoor men zich of een ander tot iets verbond, duidde la ter een godsdienstig geheimnis aan en nog later werd het volgens de R.-K. leer „een uit- wendig teeken, door Christus ingesteld, be- teekenende een bijzondere genade, welke ons door hetzelve gegeven wordt" Spreekster toonde verder aan welke groote overeenkom- sten er zijn tusschen de R.-K. en zoogenaamd Heidensche Godsdi«sten. Zij haalde daartoe verschillende, ook R.-K., schrijvers aan en be- toogde verder de groote waarschijnlijkheid, dat aan alle deze ceremonieSn een symbool ten grondslag ligt. B. v. bij het Avoddmaal Twee gedachten treden hierbij naar voren, n.l. dat wij bestaan door het Offer der Godheid en dat wij, omdat ook dachte van het Offer der Godheid' niet een speciaal Christelijke. Het Offer van Christus is niet in de plaats fetreden van alle andere offeranden, maar is een andere uitdrukking van de Eene groote waarheid, die aan alle Godsdiensten gemcen is. Men vindt die ge- daachte o. a. bij de oude Chalde6rs, Egypte- naren, Grieken, Indifirs. Een Chaldeeschc overlevering zegt, dat de Ood Bel Maruduk zich het hoofd afsueed en dat van dit bloed en klei de menschen gemaakt werden Spr. wcrkte dit en andere voorbeelden nader uit. Het denkbeeld, dat bloed vereeniging met dc Godheid en tusschen de menschen onderling brengt, komt overal in naar voren. Het Sacra ment van het Avondmaal is dit niet slechts een herinnering aan het Laatste Avondmaal zooals bij Vrijz. en R.-K. In het Hindoeismc heeft dagelijks een plech- tighcid plaats, die zeer veel overeenkomt met de Mis der R -K. kerk en die ook Oods offer voor den mensch symboliseert. In deze beide plechtigheden ligt nog een diepere waarheid ~pr. i iensten nun inncrli het Offer voor ons alien werd gebracht, met elkander verbonden zijn. Nu is de liepere verborgen. Spr7 toonde aan, dat alle groote godsdiensten hun inncrlijto, eaatensche en. hua uitarlfjka, ■wtl'arhj Lax. habhtnj. In dt &amgevat Als voorboeld van een mythe de Middeleeuwen haalde spr. de Parzival mysterie scholen ward de innerlMhe rijde go- leerd en aas deze leeringon werd voor but- tenataanden den vorm van mythe gegeven. Deze mythen, die overal gevonden worden, zijn uiterlijk bezien levensbeschnjvingen van Ooddelijke of half-Goddelijke wezena op aarde, Alle deze mythen komen in hoofd- punten duidelijk overeen en geeft ultvoerig, wat in de Avondmaalsplechtigheid in't kort is &.am£x 1 uit aan. Naast de waarheid van het Offer, ia ook nog steeds bewaard geblevcn die van het be staan van den weg, die tot Hoogcr leven leidt, welke weg werd aangegeven o. a in de mysteriescholen tijdena het eerste Christen dom. De leer van het Christendom aloot aan en wat in wezen gelijk aan het in de myaterie- scholcn gegevene. Het Christendom wierp zich echter op als de meerdere en uitverkore- nehet heeft echter dankbaar terug te zien op die godsdiensten, welke den bodem van zijn groei hadden bereid. De 7 Sacramenten, welke de R.-K. kerk ook nog bezit, zijn een duideliike afspiegeling van de 7 inwijdingen van de mysttrtescnolen. Deze 7 inwiidingen stelden de trappen voor, welke de ziel te gaan heeft, tot zij volmaakt ia geworden Bij de inwijdingen gesehiedt de verandering in de ziel in de eerste plaats, terwijl bij de Sacramenten in hoofdzaak de genade naar ons neerstroomt, hetwelk een passieve houding ten gevolge zou kunnen liebben die niet altijd zonder gevaar ia. Spr. ging vervolgens de verschillende Sa cramenten na. De Doop reinigt volgens de R.-K. kerk den mensch van erfzonden, nie- mand wordt zondfer doopsel zalig en kan dan ook geen andere Sacramenten ontvangen. We kunnen den Doop beschouwen als de omme- keer, de wedergeboorte in het leven van den mensch, het komen van afgescheidenheid tot eenheid met het geheel. Ze heeft bctrekking de Ziel en niet op de persoonlijkheid, zoo- de R.-K. kerk lcert Het wijwater heeft toch, mits goed gewijd, een zekeren helpen- den invloed van magischen aard. De bevesti- ging of het vormael, overeenkomende met dc tweede inwijding, de verzoeking vonnt te za- men met het lste Sacrament de voorbereiding tot den 3den stap, het Avondmaal. Het ver- onderstelt een grootere zelfstandigheid, het begin van strijd, die ook de 2de inwijding kenmerkt. Er stroomt, de R.-K. kerk zegt het ook, meerdere genade en wel natuurlijke genade op ons neer; dit in tegenstelling met het bovennatuurlijke der R.-K. kerk Andere zielen helpen bij dezen stap (Peter en Meeter van den vormpling). In de Biecht (de passie uit de mysteriin) wordt de Priester als plaatsvervanger van den Christus vervangen door den Chriatua in ons, ons Hooger Zelf. Geen Priester, maar alleen het Hooge Zelf kan de schulden vergeven. Spr. meeude, dat de R.-K. kerk ten onrechte de macht in handen van den Priester legt, hoewel er ook zeer zeker hulp geboden wordt. Het H Oliesel komt overeen met de Kruiai- ging in de mysteri6n, waarin het de beteeke- nis heeft van de verlossing van de zie! van deze aardc na een lange reeks van incarnation Hij, die door de 5de poort gegaan is, ia niet meer aan de aarde gebonden; net Hooger- en het Lagere Zelf zijn ttn geworden. Bij de R.-K. kerk is dit net laatste Sacrament. (Hu- 6de trap en wordt Priester. Hij, die de 6de inwijding doorgegaan is, is de ware Priester, plaatsvervanger van den Christus Hij is Mensch en God, Middelaar tusschen Menschheid en God en heeft Han ook de macht, de zonden te vergeven. Het Huwelijk (de Hemelvaart) sluit in, dat de ziel ten geworden is met den Verlosser, een vereeniging, die niet meer teniet kan wor den gedaan. Het R.K. huwelijk geeft slechta een zeer, zeer flauwe afspiegeling van eenheid. Spr. wijdde ook nog eenige woorden aaa de ri. Mis, waarin nog meer volledig ia uit- ;cdrukt: le. Het Kosmisch Offer en 2e. het 'ad van Volmaking Na de Mis in ooder- deelen behandeld te hebben, kwam zij tot de slotsom, dat zij meende in de H. Mis te moe- ten zien: 1. Het symbool van de Kosmische Kruisiging; 2. Het symbool van inwijding, het opstijgen van den Mensch tot Ood; 3. en een herinnering aan den Stichter. De Waarheid, die in de Sacramenten ligt, is een eeuwenoude; de Protestant mag ze niet verwerpen, omdat ze Roomsch zijn, de R.-K. mag ze niet als zijn uitsluitend eigen- dom beschouwen Ze geven weer het Kos misch Offer en het Pad en hebben door ma- :ische inwerking invloed op de hoogere M Itto. ill* tout GKRELSTETXTKE WERKIMiANSBOND. Gisterenavond ©rganisearde de Ohr. Be eturenbond een openbare vergadering en o-pen-de de voorzitter, de heer J. Bruijn, met gebed. Daarna heette hij de aanwezigen har telijk welkom en gaf toen, het woord 8an Da. B. G. 'Westerburg, die erprak over het onderwerk,3et Axbeiderevraagetuk". SpT. zei hoe vroeger dit vraagstuk niet be- atond, in Bomeinsch en Griekache kringen bestonden er alleen alaven; ook in het Oude en Nieuwe Testament kwam dit niet voor. In het Oude Testament kiwam toch in de Mo zaische wetgeving het probleem naar voren, de profeten spreken en getuigen wel aociaal, maa: een arbeideraorganiaatie beetaat nog niet In de Midd'eleeaiwen it wel het gildewezen tot bloei, maar krnnt de ..overhoenaching voor van „meestcra" en oerete knechten over de „gezellen". De patroon® vormden de organi- aatie, het werd ook hoe langer hoe moeilijker >m ^patxoon" te worden, er waa langzamor- hand te veel kapitaal voor noodig. De Franache revolutie ruimde dit gilde wezen op, maar gaf er niets voor in de plaats. Hot gaf wel een val&ch vrijheidebegrip, maar alleen de derde stand (de bourgeoisie) is op- gekomen en de vierde stand! (de arbeiders) ontwikkelde zich in de 19e eeuw eerst lang- zamerhand. Nu kwam de arbeider wel' vrij, maar wat ko-nden ze er mee doen, ze waren aan handen en voeten gebonden, omdat ze onderhevig zijn aan de wet van vraag en aan- -bod1, omdat zeongeoirganiseeerd wa ren. De eoonomen in Engeland, vooral in 't fabriekswezen, textielfabricatie, drukten de prijzen en wilden zoo -goedkoop mogelijk laten arbeiden. Engeland heeft voor eerst begrepen dat de vakbewegingen in het leven moos ten geroep em wo-rdien en na veel tegens tiand is het geluikt in 1824 het recht van organisoeren en van staken te verkrijgen. In dat land1 is tot nog toe geen splitsing al komt er in den tegenw-oordigen t'ijd ook het socdalistische "en modeme element naar voren. In Nederland heeft het langer ge 'uurd, eerst heeft men het getracht met sociale bonden, maar daaruit is toch weer gegroeid: de vakorganisatie. Zij is in ons vaderland w61 gedeeld, n.l. in: L De Frot.-Ohristeljj-ke en de Boomsch Ba tholieke II. De Moderne; HI. De Onafhankelijke organisatie. Spr. verhaalde het eigenaardige van die verdeel-dheid, zelfs in de mensch o. a. een arbeider die lid- was van de moderne arbei- dersbeweging en de Ohr. arbeiderawerkm-ans- bond:. Ook de vereenigingen van confessioneel en onco-nfessioneel zijn belangrijke quaesties, Spr. meende dat een B. Katholieik man an-dere belangen bad dan een Protestant Ohristelij'k manbij Borne bestaat geen an-der belang dan de kerk. Daarna behandelde spa*, de vraag of prin- cipieel een vakvereeniging voor christelijke arbeiders eigoniijik v.-el good was, daar al het stoffelijke behandeldi wordt en zoo licht de boventoon voert. De Chr. Soc. bond staat er heelemaal ach- ter, wi-1 hij iets bereiken dan moet hij b.v. huizen bouwen, enz., dan krijgen ze wel leden, anders niet. De Vakvereeniging beheerscht all66n het stoffel'ijke, bovendien wordt het "o ak te duur. -Spr. vindt toch de vakvereeniging op ohrist. voet zeer gegrond; zij is niet alleen gegrond op het stoffelifke, doch ook ter be- vordering van de geestelijke belangen van den arbeider. Nk eeniige minuten pauze ging spr. voort. De v-akbeweging acht spr. noodzakelijkheid. De solldariteit m-oet gevoeld worden door de massa, er moet een organisatie zijn, die zoo -stork in so-lidariteit isi, dat b.v. Amsterdam Alpeldoorn helpt en Botterdam Leiden en dan moet men zich de ooutributie getr-oosten. In de vakbeweging moet het stoffelijke en geestelijke belSng gelij-k ataan. De ontwi'kke- ling m-oet men gadealaan en God aanvaarden die levendi staat achter de maatschappij. Er is differentatie in de heele wereld en de een zal altijd beter opschieten d-an de ander, maar latn we bij de verschillende standen toch geen afstanden scheppen van mensch tot wensch. Ook de ohristen-arbeider heeft recht op be staan om zijn gezin mot God en met eere in stand- te houden. Wat is nu de bewegdng van die vierde stand? Zij moot geleid worden in christelijke banen, Een- enquete is in Duitschland1 geweest in 1912 onder 8000 arbefiders, ingesteld door A. Lebenstein. Hij had drle soorten arbeiders gen-omen: textiel, mijn- en metaal'bewerkerB. Spr. ging nog even na het verschil tusschen het ziele- en zenuwleven van een arbeider en van een ander mensch, b.v. nachtarbeiders. Ook nog de invloed van do machine op den mensch, het blij'kt dat die arbeid vaak depri- meerend1 werkt. Spr. raakte even aan de kwestie van de 8-uren werkdag, hoe noodig het is te voor- komen dat de arbeider zelf machine wordt. A. Lebenstein heeft toen die arbeiders in 4 groepen ingedeeld volgens lij-sten. I. de groote groep, (Be intellectueel niet uitmunten IL de menschen die denken lets te weten maar eigenlijk niet zijn, (kletsmeijer®) III. do mystieken IV. de intellectueelen. Die enquete bracht aan't licht, dat man weinig godsdienstig meer was. De sooialen hadden de overhand en in 1918 it ook de revo lutie in Duittchlan-d werkelijk uitgebroken. In Wall a mi sjjn die ajbtidert zeer atil awjj- •ehter wat er omgatt in den mtnteh. Maar mag de arbeider ten gronde gaan aan b.v. het Taylor ttelsel en heeft Slotemaker de Bruine ook niet geeegd: „Als het gaat om dividend en zielja, dan de ziel V Het gaat niet alleen -om de productie. In de praiktijk moet er ge- werkt en oo>k de goede kern in Alkmaar moet aterk zijn en't beginael -hoog hou-don: lichaam en ziel bij elkaar in den geost van Ohristus. V-ooral ook de ziel is zooveel te ko-rt geko men door alle oorzaken, het is noodig te strij- d-en voor hetere bestaansvo-orwaarden, het -afechaffen van arbeid van gehuwda vrouwen, van' joinge kinderen; betere woningen, Zon- dagrust, enz. De ziel van den arbeider mag tooh niet opgeofferd worden aan -het dividend. Want lichaaim en ziel beide zijn het eigend-om van Jezus Ohristus. Ik heb gezegd. (Applaus). De voorzitter dankte spr. voor zijn gloed- volle rede en verzocht hem d'e vergadering te sluiten met gebed. JAABVEORi&LAG VAN' HET GENOOT- SOHAP TOT ZEDELIJKE VEBBETE- RING DEB GEVANGENEN OVER 1919. (Vervolg.) In de hiervorenetaande meer algameene be- schouwing ia tevens geechetst d'e ontwikkeling der organisatie van de Alkmaartche afdee- ling, zooals die in de laatste jiren heeft'plaats gevonden. Een ambtenaar ia aangcsteld in samenwerking met andere reclasseeringsin- stollingen en tezamen ook met de Alkmaar- sche Pro Juventute Vereeniging die in 1916 werd opgericht. Het moge hier de plaats zijn om te verklaren, wat ieder in de Ailkmaarsche afdeeling weet, dat de ambtenaar, de heer O. W. ML Miuhring, met groot toewijding en met groote geschiktheid zijn taak vervult De heer Miihring heeft op 43 vorschi-l'lende -plaatsen vertegenwoordigers gevo-nd'en waarvan velen zonder geldelij.ke belooning hun werk verrioh- ten terwijl -aan sommige anderen, die even- eens het werk uit toewijding hebben op zich genomen, nu en dan in verband met het aan- tal door hen beh-andelde gevallen een vergoe- ding -of geldelijke bel-ooning wordt toegelegd. Velen dezer vertegenwoordigers zjjn wel is waar formeel gewonnen voor het Pro Juven tute werk, maar zij staan toch tevens voor het reclasseeringswerk voor volwassenen ten dienste. En tenslotte: aan het eind van het jaar is het' in de gevangenit sitting houdende bureau opgericht. De eigenl-ijke reolasseeringsarbeid van de afdeeling is in het verlo open jaar en dit m-oge de juietheid van het boven in het alge- meen aangevoerde bewijzen nog sleohts van uiterst geringen omvang geweest. Hij bepaal- d'e zich in hoofdzaak tot de behandeling der 75 gevallen di<i op do maand'ljjsten v-corkwa- men. Omtrent al die gevallen bracht de amb tenaar aan het bestuur schriftelijk rapport uit. In 61 gevallen werd besloten dat voor aanvaarding geen barmen bestonden (29 daarvan wei-gerden hulp of patronaat, 18 had den geen hulp noodig, 10 werden in behande ling genomen door de B. K. Beclasseerings- vereeniging, 0 door het Leger des Heils, 3 waren Duitsche deserteura, 1 -ging naar Bel- gie, 1 elders naar het buitenland1, 1 was ter beschikkinig van d'e Eegeering gestel-d en 1 ging in militairen dienst). Veertien gevallen werden aanvaard' en ten eind'e toe behandel'd met verechillend1 resultaat (5 sloten zich door onze bemiddeling aan bij een geheel-onthou- dersvereeniging, 3 werden geplaatst op het groote Wandhuis, waarvan 1 vandaar d-oor ons op de groote vuart geplaatst werd, terwijl de beide andere veel kans op succes geven.) Verder werd1 in 1919 over 5 voorwaardelijk in vrij-heid gestelden toezicht door onze af deeling uitgeoefend: 1 daarvan is helaas op zee omgekomen, van 1 moest de voorw. in- vrijheidstelling worden ingetrokken, 2 zijn aangusloten bij eene geheelonthouderevereeni- ging en gedragen zich goed en voor den 5e moest op name in een krankzinnigengeeticht worden gevraagd1. Buitendien werden nog voor een aehtta; gevangenon met succes reclasw-eeringapogin- gen aangewend en werk voor hen gevonden. Wij verwiachten dat in verband met de in working treding van het bureau en mede in verband1 met de hieronder te vermeld'en uit- breiding van het bestuur het v-olgend jaar ook de eigenl-ijke reclasseeringsarbeid belangrijk in omvang zal toenemen. Het afgeloopen jaar echter gaf belangrijke ontwikkeling te zien in de nieuwere takken van Justitie de opdrachtgever, 41 maal de plichten van het Genootechap behooren. In 72 gevallen (vorig jaar 12) werd rapport uitgebracht over aard en vroeger leven van personen die voor de Bechtbank terecht moes- ten staan. Daarvan was 28 maal de Officier van Justitie de o-pdrachtgever 41 maal de Bechter van Instructie, hetzij op eigen initia- tief, hetzij (wat ook meenmalen voor- kwam) na-dat de Bechtbank bij interlocutoir vonnis aan den Bechter Commissaris eene in structie omtrent den persoon van den beklaag- de had- opgedragen. Slechts in 8 gevallen ging een verzoek am onderzoek van advocaten uit. Wij vreezen dat de advocaten nog niet in die mate als de Officier van Justitie en de Bechtbank de nieuwe richting volgen en doordrongen zijn van de wenschelijkheid dat een beklaagde niet gevonnisd' wordt zonder dat vold-oende gegevens omtrent hem aan de Bechtbank bekend zijn. De afdeeling deed echter wat zij kon om ook aan de advocaten haar diensten aan to bieden. De President der Bechtbank heeft zich op verzoek der afdeeling bereid1 ver- klaard, zooals dat reeds vroeger in den Haag plaats vend, bij de toevosaing van eon advo- caat aan een -preventief gedotineerde telkens d'ien advoc-aat een ged'rukt stuk te doen t-ce- ikomen, waarbij de afdeeling aanbied-t d'eaver- langd een onderzoek naar Jen persoon van den g> detineerde in te stellen. Van de 72 door ons uiturebisehte advie<en luiden 39 tot voorwaaTdelijke ve*iordeeling; 80 tot onvoorwaardelijke veroordeoling; 8 tot niet-vervclging. De uitspraak van de Bechtbank wat in 51 gevaPen conform ona advies, terwijl In 9 ge- vfl'en nog geen uittprauk is gedaan. Sleohta in 1 geval van de 89 waarin tot voorwaardelijke gevangenisstraf ward geadvi- seerd heeft de Beohtbakn onvoorwaardelijk tot gevangenit veroordeeld. Verder werden 9 gevallen meer dan wij adviseerden buiten ver- volging gelaten en 2 vrijgesproken. In het algemeen -kan dus worden gezegd dat er tuaschen onze afdeeling en db Justi- tieele autoriteit groote gelijkheid van opvat- ting beetaat. La hat jaar 1919_werd aan de afdealiog hi? veasis van de maal opgedragen aen een voorwaardelijk ver- oordeelde „hulp en steun" te rerleenen (in 1918 elchte 12 maal). De afdeeling heeft op dit punt reden tot groote terredenheid over -h-aar werk. Slechts 8 van deze 46 -onder toezicht gestel- de voorwaardelijk veroordeelden gedroegen zich slecht en werden opnieuw veroordeeld: van 2 geeft het gedrag reden tot hezorgdheid en van alle anderen is het gedrag goed zoodat voor terugval tiot miadrljf geen of uitermate weiniig vrees meer bestaat (in 6 gevallen it de observatie voor een definitief oordeel nog te kort). Hier zij nog aangeatipt dat van al de 3 mislukte gevallen de voorwaardelijke veroor deeling niet op ons advies wat geschied. Tweemoal werd door het College van Be- genten -over de strafgevangenit one advies gevraagd over een aantal gevangenen wier overplaateing naar Veenhuizen-gevangenis in de bedoeling lag. Dverenkomstig ont adViet, dat aanbeval die overplaatsing van enkelen der voorgedragenen na te laten, werd -gehandeld. Vo-or zoover aan de afdeeling bekend ia zijn daarna -geen overplaat&ingen uit de Alkmaar- sohe gevangenit meer geschied. Op de Christelijke feeetdagen werden mede met bemiddeling van de afdeeling doch op initiatief van Mej. M. van Bijn door den heer Boeke en zijn vrienden muziekuitvoeringen in de gevangenis gegeven. In het afgeloopen jaar werd een afdeeling Alkmaar van de Boomsch Kath-olieke Bee las- seerin-g-svereenigin-g opgericht waarmee wij op goeden voet verkeerea. Op initiatief van den ondergeteekende zijn stappen gedaan ter oprichting van een Be- classeeringsraad. Behalve onze afdeeling ble- ken -bereid1 daaraan imee te wrken de afdeeling Alkmaarder E. K. Beclasseerings-vereeni ging, Het Leger des Heils, de add. Alkmaar van de Nederland-sche Vereeniging tot af- scbaffing van alcoholhoudendu -dranken en Pro Juventute. Gp den 31en December werd het aldus gevormde lichaam d'oor den Minis ter van Justitie als reolasseeringtraad' erkend- met bepaling dat onze afdeeling 2, de andere vereenigingen elk 1 lid inidien Raad zouden mo-gen aanwijzen In het beatuur vondea vele verandoringen plaats. De bedoeling heeft in het afgeloopen jaar voorgezeten in het beetuur vertegenwoordigd te krijgen zooveel mogelijk personen uit alle standen en kringen der maatschappij. Als nieuwe bestuursledea traden op de heeren Hars, Directeur der Strafgevangenis, an We- gerif, predi'kant, die echter beidle weldra we- gens vertrek naar elders, m esten bedanken. Ook d-e heer Honing, Directeur van het Rijkeopvoedingagesticht, die tot einde 1918 alt eooretaris fungeerde, verliet de stad. In hem verliest de afdeeling een bestuurtlid' van groote deskundigheid en grooten ijver; wij be- treurcn zijn heengaan zeer Het speet ons ook dat de heer Wanna we- gens zijn drukke werkzaamheden als bestUurs- li-d bedankte. De heer D. Kemp, workman, be- stuurslid van den Alim-aarschen Bestuqrders- bond, werd als nieuw bestuurtlid gewonnen, en ter allgemeene vergadering worden door het bestuur de vo-llgen-de heeren voor benoe- ming in het beetuur voorgedragenK. Haij- tema, waarnemend-griffier werkzaam in de instructie van etrafzaken, J. Bruijn, work man, voorzitter van den Ohristelijken Bestuur- ders-bond te Alkmaar en A. Englander, win kelier in mannfacturen, alhier. uvv* UV1 wvuvsu VAX UOI. w»J) V* -uuiiiaoio|jivcuHVIU Ul I De Kerk der toekomst waar apr. in gel ©oft, zal goed doen aan de Sacramenten een plaatx te geven, daar sleohts door de menschen den weg naar het Hooger leven te wijzen, de we reld kan worden tot een harmonisch geheel, waar Vrede heerscht. Een bespreking volgde nog op de rede, waama Ds. Westra, ae spreekster hartelijk dank zeggende, de vergadering sloot. VEREENIGING TOT BEVORDERING V AN DE GEZONDHEID IN DE GRAFISCHE VAKKEN. Zondaigarond- gel de afd. Alkmaar van bo- vunigenoemde vereeniging eene openbare uit- x-oering in „de Harnjonie", ten bate van de verpleging van hare aan tubereuloea lijdenda en ruatbehoevende leden, en daartoe in ataat gesteld! door de welwillende en belangloosa medewer.king van het dubbel mannenkwartet en klein Gemengd Eo-or ,,Harmonie" (dir. de heer J. N. Al), den Zeeuwaohen daclamator den heer J. Leeuwen en de hoogtte afdi van de gymnaatiekvereeniging „Turnluat" (dir. de heer J. J. Poll). Na-dat door den -waarnemenden voorsittar de aanwezigen welkom waren geheeten en aan da medewerkenden hartelijk dank wat ge bracht voor de bereidwilligheid, waarmede aij da uitn-oodiging der vereeniging aanvaarden, werd het woord gegeven aan den haar E. Groen, eecr. v. h. centraal beetuur, te Am sterdam, die in een kort bttoog uiteentette het vele en nuttige werk, dat de Vereeniging gedurende hare tienjarige beataanaperioda verrichtte tot heil van de aan de gevreetde tubereuloea lijdende tyjpografen, an er tea tlotte ten kraohtigata bij alle vakgenootaa, die tot hedan nog gaan lid der vereeniging waren. eg anadmeog aiek destn avond nag als te dntote, iwntil ki an

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 5