I V KM A DER IJW FEUILLETON. De Hoeye in 't Broek. ton m totottgsis Ma&ntiag: 1 Maart. n (ie e liter Van ;M ;h f en op Vi U<l"i B M»ari des namlddags 1 uur en del avonda 7} uur Te bchandelen pun ten 1Vaststelling der notulen van de vorige vergadering. Mededeelingen. Ingeko- men stukken. Benoeming van een directeur van de Handelsavondschool. (Bijlage No. 38). Voorstel tot vaststelling der Euurwaarden van de ansbtswon ingen voor de hoofden der O. L. seholen. (Bijlage No. 32). Idem tot "erkoop van gropd *aan de Snaarmanslaan (Bijlage No. 33.) Idem tot onderhanasche verhuring van stukje land te Harenkarpel (Bijlage No. 34.) t in inzake een schikking omtrent de le vering van beeretoffen (Blage No. 35.) Idem tot onderhandsche verhuring van "de boerderij aan de Paardenmarkt (Bij lage No. 36). idem inzake oprichting Spdktpark (Bij lage No. 37). Idem inzake aanvullingsbegrooting gem. slachthuis, dienst 1920 (Bijlage No. 39.) Behandeling van de Oemeente-begroo- 2. 3. 5. 8a. 9 ting voor den dienst van 1920. Aan de EBTtlSTE GEMEENTESCHO OL te Alkmaar (Hoofd de heer J. A. Zwarteveen) is te vervullen de be trekking van. Vakken van ondarwiji ak. Jaarwedde volgena de wet. Stukken in te zeDden aan het GEMEENTE- BESTUD1E v66r 14 MAAKT a.a. ffcCVINCIAAL NIEUWB. DE SCHOOLKWESTIE TE BERGEN. In ,.De Rustende Jager" te Bergen werd Zateraagavond een door ..Bergen's Belang" uitgesehreven druk bezocnte vergadering ge- houden, waar de heer Groenewoud, propa gandist voor „Volksonderwijs", uit Sant- poont, de Berger schoolkwestie behandeldc. De voorzitter, de heer Peters, opende de vergadering met zijn vreugde over net drukke bezoek uit te spreken. Spr. zag daarin het be- wijs, dat de Berger schoolkwestie de gemoe- deren had bezig gehouden. Spr. heette in het bijzonder den ourgemeester en de raadsieden welkom en uttte den wensch, dat de spreker er in zou slagen helderheid te brengen in de schoolkwestie, die zoo langzamerhand een nachtaerrie was geworden. (Applaus). De heer Groenewoud, hierna het woord bekomende, zeide, dat het zijn taak was klaar- heid te brengen in een schoolkwestie die voor het dorp financieel en moreel van veel betee- kenis was. Spr. vroeg ol het z66 erg was, dat een vreemde de burgerij moest verlossen van een nachtmerrie. Spr had geen deel aan de on- derlinge twisten. Hij noemde het in dit geval een voorrecht geen inwoner te zijn, omdat hij nu met onpartijdigfceid kon oordeelen. Spr. stelde voorop, dat men zooveel moge- lijk moest wegdoeselen zijn vooringenomen- heden en onbevangen moest iuisteren naar't korte woord, dat hij zou spreken, want dan zou het wei mogeiijtc zijn om nog eeo. utweg uit het labirint te vinuen. De groote vraag, of ook hier niet van ge- meentewege aan de jeugd1 datgene geschon- ken moet worden waarop de gemeenschap recht heeft, kon naar sprener veronderstelde, wel door niemand aangevochten worden. De openbare school toch is bij uitstek het insti- tuut geweest, dat gemaakt heeft dat bescha- ving en ontwikkeling tot volkswelvaart kon- den leiden. Vooral net libieralisme had dat gene geschonken, waarop het volk in dezen tijd recht heeft. Er was ook in dit opzicht veel geofferd op het altaar der vaderlanc liefde. Dit instituut is ook in de toekomst een 31) De oude vrouw moest even wachten voor zij kon antwoorden, want zij had zich eerst moe- ten vermannen tegen iets, dat haar naar de oogen was gestegen. „Welzoo, meisje! Nu, als je niet anders kunt dan zal ik je niet tegen houden, maar ik, oude vrouw kan je toch niet met mijn zwakke armen naar het meer dragen, dus zal je bij mij zoolang moeten wachten, totdat je voet weer gezond is. Dan kun je heel alleen zonder hulp in het water gaan of weer naar huis, zooals je dan besloten bent I" Het jonge meisje schudde het hoofd, want zij begreep de medelijdende spot in de woor- den der oude vrouw nfet, al lag er ook een klank van een zacht opkomend dieper gevoel in. „Naar huis? Neen goede vrouw, dat kan geen mensch van mij verlangen. Daar zijn vader en moeder en Dani81 Bogdan, die met mij wil trouwen! Daarom smeek ik u drin- gend, laat mij hier op de haardbank liggen rot mijn voet ien beetje bettr wordt, dan zal ik die paar stappen naar het meer wel kunnen doen Nu meende de oude vrouw vele te kunnen raderf van hetgeeu geb*s:rd was, maar zi weerhield zich pijnlijke vrafcen te doen. Zi nam het jonge meisje onder den ann eri bracht haar onder het voorwendsel dat de veratuikte voet op de hards bank niet beter zou worden, naar de Izbikr. sditer den bree der haard, w-vr bet groote bed met den he- mil 41 epgemaikt was. Daar hielp zij bAW1 mat kte uiMcIsmU*, legie tail XMU da 1 bclangrtjke voorwaarde voor de ontwikke ling van ons volk. De algemeene karakteris- tiek van de openbare school is, dat getracht is voor alien een gelegenheid te scheppcn, waar talent en gave zooveel mogelijk kon worden ontwikkeld. Bij uitstek was die school gedurende tientallen van jaren de gelegenheid om met alien te worden opgevoea. Dezc ka- rakteristiek is nog aan de openbare school eigen. Zij zet haar deuren nog open om alien te kunnen ontvangen, onafhankelijk van po- Iitieke of kerkelijke gezindheid, daardoor !igr in de openbare school het mooie, waarin men in de kerken over preekt. Het wil dat gene verbinden wat uit de natuur bijeen be- hoort en dat is de jeugd1. Men leert in de ker ken, dat het moet worden d8n herder en ddn kud.de en de uitwe'rking daarvan past het 20- eeuwsche Amsterdam zoo toe. dat zelfs aan de lammeren geen gelegenheid wordt gege- ven om samen geweid te worden. Daardoor wordt belet om door onderling werken ken- nis te krijgen van elkanders inzicht. Die ge- schillen noemen wij vanavond niet op Over de openbare school in Nederland zijn klachten gerezen, maar als onderwijsin- richting is ze nooit ingebreke gesteld. De openbare school is slechts ingebreke gesteld omdat ze volgens sommige Chrisrcnouders niet geeft, wat zij eischen voor hun kinderen. Spr. zal dit vanavond niet behandelen, maar de openbare school is het voertuig en de hefboom geweest waarover de volksont- wikkeling, de beschaving en de moreele ver- heffing waren toevertrouwd en terecht. Door de grondwetsherziening van 1917 kreeg de gelijkstelling van de bijzondere en de openbare school haar beslag, al mankeer- de daeraan al reeds niet zoo heel veel meer. Na de wet Mackay was n.l. bij het bijzonder onderwijs al etende de trek gtkotien. Spr. dactit aan't werkje van Jhr de Savor- ninLohm? gertiteld ,,de Pasificatie", waar- >n stond, dat de subsidie van de wet Mackay -de bevrediging zou brengen. Maar in 1889 en volgenae jaren nam men het rc-eds met de belofte van trouw niet te nauw. Groote te- leurstelling volgde daardoor bij de vrijzinni- gen, die mede's lands kas daarvoor hadden geopend. Dadelijk begonnen de anti-revolu- tionnairen hoogere subsidie te eischen. Goeman Borgesius aanvaardde bij de in- voering van de Leerplichtwet de opvoering de schoolsubsidie van 1889. Daarna kwam het Christelijk kabinet en in 1905 werd de Onderwijswet met rechts te gen links aangenomen en nieuwe millioenen vloeiden toe aan het bijzonder onderwijs en ten slotte kon dt subsidiestelsel maar e8n eindpurit hebben on dlat was de financieele lijstelling van 1917 en daardoor smeult ook hier in Bergen en het kan geen kwaad als het was gaat branden, maar het is wel kwaad, dat de vriendeo op onderwijsgebied verdeeld komen te staan, waardoor de gc- meente er financieel scheef voor komt te staan. Spr. schetste hetgeen m Santpoort daar- over te doen is Men zocht daar de oplossing in een Mulo-school en heeft daar geen tijd om vuurtjes te stoken. Spr. deed een beroep, om alles wat kan prikkelen, te verbannen, an ders plukt Bergen de wrange vruchten. Het is nog wel mogdijk gemeenschappelijk op te trekken, men moet dan slechts vragen wat mogelijk en noodig is. Spr. had alie versla- gen en stukken er over doorworsteld en den indruk gekregen, dat Bergen reeds een paar jaar geleden een school vc^r Mulo had moe ten hebben. Dat Bergen niet eerder een Mulo-school kreeg, kwam omdat men de dubbeltjes te lief had. Ook een tekort aan inzicht en liefde is mo gelijk, maar spr. meende, dat men ook dit moet vergeven, omdat er thans ernstig ge- poogd wordt datgene te brengen wat noodig is. Precies dezelfde geschiedenis heeft zich in Velsen en Santpoort afgespeeld, maar daar is men het eens geworccn. Voor Bergen is noodig behoorlijk lagere schoolonderwijs voor 7 en als het even kan voor 8 jaar. Niet alien hebben' het Fransch en Duitsch noodig. Het moet zoo zijn, dat op de betere plaatsen in de maatschappij alleen d'e- fenen komen, die krachtens aanleg daar be- ooren. "pr. herinnerde aan het woord van graaf baint Simon: „Aan ieder naar de mate van zijn aanleg, aan elk talent en geest datgene wat zich uit in zijn werk". Als elk kreeg hetgeen hem toekomt volgens zijn gave, dan zou men krijgen een bekleeden en waarnemen van betrekkingen, waarvoor men het meest geschikt is en dat is 'n ideaal, maar wij moeten probeeren aan elk kind de weeke kussens en terwijl zij in de groote kast naar oud linnen zocht, kon zij niet laten te denken, dat zoo'n lief klein meisje een jongen man wel bevallen moest. Zij zag er uit als een madonnaheeld uit de katholiekg kerk, zooals zij daar met haar bruine gezichtje op de wit- te kussens lag, en als zij, oude vrouw, daar behagen in had dan kon men het een jongen van twintig jaar toch niet kwaiijk nemen, als hij hetzelfde deed! Het was natuurlijk onzin en bijna een misdaad om zich daar verder in te verdiepen, maar zij moest er zich toch niet tegen verweren, want het gevoel, dat in deze ontmoeting een vingerwijzing Gods lag. kwam telkens weer bij haar op. Toen zij koud water uit de bron had gehaald en een omslag om den dik gezwollen voet had gelegd, kon zij zich niet weerhouden zacht over net donkere kopje te strijken, dat daar zoo mat en moede- loos in het kussen lag. Zij had gehoopt dat de kleine het niet zou merken, want haar oogen waren gesloten, maar zij greep naar haar^hand, drukte er haar lippen op en begon faartveracheurend te schreien. „0, hemel, lieve vrouw. hie komt't toch dat u zoo goed voor mij is! Geloof mij, Jan en ik, wij konden't niet nelpen, dat wij elkaar gekust hebben; hij zeker niet. want hij wist niet wie ik was. Dus heb ik alleen de schuld, maar omdat ik toch sterven wilde, dacht ik dat '1 geen zonde was en ik heb't gcduld. Ik wilde Toch nog iets hebben van mijn arm beetje leven, nietwaar? Ik had vroeger al steeds aan hem moe ten denken, u wcet het wel, om mijn vader. E>us was ik toen ook niet boos op hem, omdat hij mij voor Waldmar hield en mij kus- te, terwijl hij zeide dat hij zich moest haas- ten, v66r ik in een oude vrouw veranderde. Ik AamA; slsof ik h«n uitsdheld, want hat is toch —■air, liar, 4at gelegenheid te geven, dat het met zitn gave kan woekeren, dat niet alleen de kinderen der rijken voorbestemd worden voor de betere fundies. Wie dit wil aanvaarden, heeft reeds erkend, dat aan de kinderen van armen en rij ken de gelegenheid geboden moet worden zich gelijkelijk te ontwiki,elen. De geboorte mag niet bepalen of men in de dtepte blijft of er uit komt Dit beginsel steunt op de geiech- tigdheid, want dan bicdt de maatschappij de grootste kansen, om datgene, te kunnen ver- v/achten' wat deze maatschappij1 nog niet bevat en nanbiedt. Voor heel de dorpsjeugd moet de gelegen heid komen behoorlijk cpgevoed te worden en dan moet het zoo worden, dat de school aan liooge eischen voldoet Hier op het dorp moet de gelegenheid zijn voor de kinderep van arm en'rijk om het gc- wenschte onderwijs te ontvangen en dan moet er 86n school zijn, die aan hooge eischen vol doet. Men kan zeggeu als er twee zijn is er een concurrentiewedstrijd die voordeelen brengt, maar dan zou cr ook strijd gevoecd worden om het kind te krijgen en dat nadeel is veel grooter Men krijgt ook nog de Mulo- school on R.-K. grondalag. Drie Muloscholen in een plaatcje van 4000 zielen is van het goede te veel. Bergen heeft maar 1 Muloschool en wel voor de kinderen van geheel het dorp, maar twee zullen cr stel- lig wel komen en dan gaat het er om of de andere moet zijn van de gemeedte of een par tial'iere. Het is hierin een buitengewoon samenvallen van buitengewone beslissingen. De 86ne dag de besiissing het bijzonde re schoolbestuur, dat er een bipoiiderf school zal komen en den volgenden dag de besiissing dat er zal komen de openbare. Spr. meent, dat dit niet vrij van opzet is. Spr. stelt voorop,' dat er een Muloschool moet komen op neutralen grondslag. Het ouderwerp is een voorwerp van aan- houdende zorg der regeering zoo zegt de grondwet en aus ook van de gemeentebestu- ren. Voortdurend moet het gemeentebestiiur vragen, hoe kan ik mij aanpassen aan de eischen die opkomen uit de maatschappij. Spr. beschouwt nog altijd de openbare school als de school die de maat en net tem po moet aangeven en daarom is zijn voorkeur voor de openbaie school gebleven De particuliere school verstrekt nu reeds, wat straks die van de gemeente zal hebben te geven. Wanneer men van particuliere zijde niet genegen is ongedaan te maken, wat zij reeds hebben opgebouwd. dan krijgt men twee Muloscholen, die hetzelfde onderwijs geven en bekostigd worden uit de zakkeu der bur gers en dan komen de verschilleu die niet oe- stonden en zal het gevolg zijn, dat op de bij- zondiere de kinderen van de gegoeden ko men, het groepje van jonge heeren ea dames, die naar ae Muloschool gaan waar net een beetje hooger komt Kan ait in het belang van het dorp geaclit worden? De eeaheid van het dorp waar de dokters- jongen en de timmennanszoon naast elkanden op de banken zitten, is van ongekeo.de waarde. Waar de wet de standenschoo! niet zal schep- pen, daar zal men toch steeds weer zoeken de school waar het standsverschil om den hoek komt kijken en dat is niet overdreven. Dat kweekt het Fariseisme, wat in het Nieuwe Testament veroordeeld is. Zij die niet willen, dat de klove tusschen ons volk nog meer verdiept wordt, mogen be- denken, dat ze op de school niet reeds de ge- varen er voor scheppen. Het gaat er om in de kinderen de mooie ge- voelens te leggen en niet de kleeren zijn de hoofdzaak. Het bij de uiterlijkheden leven draagt de btraf in zich. O'udcrs die meenen, dat ze wel hun kinderen van anderen moeten afzonderen, moeten weten, dat het zoeken in de gemeenschap naar de beste onderwijsgele- genheid'vqor alien thans eisch is geworden en dat men het voor minder niet doet. Eer. standeuschooltje xai een ptst worden voor i dorp. (Applaus.) In een adres e an den Raad zegt het bestuur van de Berger Schoolvereeii igicg aan de on- derwijzers uit een te vormed syiiooifonds een toelage op het tractement te kiainen geven en daardoor le klas onedrwijzers re kunnen krij gen, wat de gemeenteiijke niet mogelijk is. Spr. wilde voorop stellen dat de salari- eering van de le klas onderwijzers, nog de wilklasse is. Alle onderwijzersorganisaties dringen er daarom nog steeds bij den minis ter op aan om de salarissen op peil te bren gen. De behandeling van de onderwijzers in zake de salarieering is niet anders dan een mishandeling geweest. Het idee om door een 200 toeslag betere leerkrachten te krijgen lijkt spr. niet logisch. Spr. ging na boe de benoeming van een on- mogen zijn. ,|Ei zoo, zei vrouw Baginsky, hebben jullie elkaar al vroegei1 ontmoet?" Het jonge meisje richtte zich op van het kussen. „Ja zeker, goede vrcuw, deuzelfden dag toen hij naar u ging. Toen had ik met hem te doen in zijn zwarte iasje, omdat ik toch wist dat al zijn smeeken hem bij u niets zou hel- pen. Ik wist het allang dat de oude Bogdan u geheel en al in zijn macht had. want Daniel is zoo dom als boonenstroo en nij heeft ons alles verteld, hoe slim zijn vader het bij u aan- gelegde om de Broekhoeve te verkoopen. Ik durfde er Jan niets van te zeggeu, want u, Daniel Bogdan wil met mi] trouwen ide er Jan niets van te zeggeu, want ziet nioeder heeft "mij altijd ingeprent, dat deze itste reamiddcl was, partij ons laatste v. eens voor goed de oogen zou sluiten I" De oude vrouw hlef het hoofd op, alsof zij iets wilde zeggen, maar zij bedwong zich, om het jonge meisje in haar vci trouwelijkc ont- boezeming niet te stuiten. Het ergcrde haar toch zeer, dat deze rijk geworden daglooner zich verbeeldde dat zij slechts een werktuig in zijn hand was voor zijn eerzuchtige plannen I Klein Leentje veegde de tranen uit haar oogen en ging voort met haa# ann a art uit te storten, af en toe oaderbroken door een diepe snik. ,.Ja, ziet u, toen heb ik gezwegen, want nu vader bijna zijn geheele verdienste voor medl- djnen verbruifct, is er dikwijls geen geld meer in huis en dat is het eenige kleedje, dat Ik heb om aan te trelcekn en voor de begrafenis heb ik, God weet het, niet anders dan mijn uitge- grceid aannemingskleedieMoeder heeft mij altijd voorgepraat, hoe goed Ik het later m«t DaniM zeu krijgen, want ik rou metaer- Sijd hier met bcoi ap da IsMkhel als vader derwilzer plaata heeft ea deed uitkomen, hoe dikwij ls blijkt, wanneer men op grond van alle mogelijke oacterzoek meent de beste te hebben, dat het lang niet alien roks zijn die lange messen dragen. De gesc'inKtheid, de toewijding, de aanleg om met kinderen om te gaan, de beroepebe- kwaamheid blijkt niet uit de raformatiea. Spr. bracht hulde aan het koor van onder wijzers van de openbare school, dat steeds had uitgemund en in salarieering was mis- handeki Voor zijn eigen kinderen stelt spr. dit op hoogen prija, dat zij gelijk met die van de nc- derigsten en die van de hoogere standen woraen opgevoed. Spr. vroeg verder, wanneer er geen etlsche godsdienstige redenen waren, welke redeuen er kouden gelden, om voor de ouders meer in- vloed op het onderwijs van de school te vragen. Op het eerste gezicht lijkt dit zoo kwaad niet, als men dit eischt, maar een Lohman zal de bocren van Zwammerdam ook geen invloed willen toekennen bij de benoeming van een hoogleeraar aan de vrije universitcit en in de praktijk komt er ook voor het Lager Onderwijs niet veel van terecht. Het percentage van roode onderwijzers is volgens de onderwijzersbladen 5 pOt., maar al waren het ailemaal vuurroode, dan zou spr. zijn kinderen toch aan de openbare school k. venrouwen, in weerwil hij meer dan 20 jaar lang de sociaal-democraten en de andere revolutionaairen had bestreden, omdat er twee wacli teis voor den mond van de openbare opvoeders sta^n en wel in de le plaats de wet en in dc 2e plaats het opvoedkundig geweten, dat de opvoeder er van terughoudt datgene aain het kind te sdhenken, waarn'aar er bij t kind geen vraag is. Spr. betreurde het, dat het in Bergen van particuliere zijde, misschien met een goed doel zoover was gekomen, dat het door hen tot stand gebracnte niet kan zijn een voortdurcn- den zegen voor het dorp. Practisch geredeneefd en gezien onder het licht van het ideaal, kan de oplossing alleen komen, wanneer het Mulo-onck rwijs van ge- meentewege geregeld wordt. Het groote offer zal door de particulieren. onder dankbetui- ging voor hetgeen zij reeos tot stand brachten, gebracht moeten worden. Zij zullen moeten ieeren inzien, dat de school van de gemeente de oplossing i9. Men zal elkander de hand mcoten tocsTeken. De moeielijkheid zal over- wennen moeten worden, doordat zij de parti culiere Muloschool laten verdwijnen en het geen er aan ten koste is gelegd ten goede la ten komen van de gemeente. Dit zou het beste bewijs zijn, dat men niet langs particulieren weg tten of ander klein belangetje wilde dienen. (Applaus). De hurgtmeester wenschte de heer Groene woud ten woord van dank te brengen voor het gesprokenen. Spr. was ook een voorstander van de volks- school en tegen de staadaardschool. Steeds droeg hij het onderwijs een warm hart toe, dit was met zijn vrouw ook het geval. D^ze sticlitte de Huisihoud- en Industrieschool te Alkmaar. Dit was ook geen standenschool maar een school voor de toekomstige huis- vrouw. De spreker had gezegd, dat de particuliere school niet opgericht was geworden, waimeer de gemeente met in gebreke was gebleven. Spr. wilde in verband, daarmede opraer- ken, dat men reeds 3 iaar in de gemeente be zig was met de gronagedachte het onderwijs in de gemeente te verbeteren. Reeds was er een 7e leerjaar met een Fran- sche cursus aan de school verbonden. De moeielijke tijden die duizenden vorder- den (de distributieonkosten waren in Bergen uit de directe middelen bestreden) hadaen spreker huiverig gemaakt De raad zeide voor een paar jaar voor te stellen een Mulo school, die in de gedachte was, op te richten. Voor spr. en den raad was dit ailesbehaive aangenaam en da; daardoor de strijd out- brand, is, was zeker in het nadeel van de ge meente. Spr. gir een in de gemeente gehouden vergadering na en wees er op dat de heeren het aan de gemeente niet wilden overlaten. Spr. lioopte ook, dat alsnog de bijzondere in een gemeenteiijke zal overgaan, dan paste ze ker dankbaarheid voor hetgeen in het belang van het onderwijs verricht was, maar men diende dan samen te werken. (Applaus). De heer Hoksbergen onderschreef volko- men hetgeen de spr. die naar zijn bart had ge- sproken gezegd nad. Spr. was evenwel teleurgesteld omdat hij zoo gaarne had gezien dat de heer Groene woud, aan de hand van de wet had kunnen aantoonen, dat de gemeente die andere school n'en. Na den dag waarop Jan mij gekust heeft, moest ik nog meer aan hem denken dan vroe ger en altijd om hem schreien, maar ik kan toch geen echt medelijden met hem hebben, want de mensehen verielden, dat hij zijn hand tegen u had opgeheven en u zou gewurgd >ben als Bogdan en zijn knechts hem niet epen hadden!" Vat zeg je daar, kind?" De oude vrouw was doodsbleek geworden en van den racnd van het bed opgevlogetu^^H^^l „Maar windt u niet zoo op, lieve vrouw, 't kan immers niet waar zijn- Dat hebben de Bogdan's uitgestrooid, opdat Jan voor den kantonrechter ongelijk zou krijgen I Ik heb het nooit geheel kunnen gelooven, inaar toen Da- ni£i Bogdan het mij vertelde heb ik zulk een afschuw van hem gekregen, dat ik mij van hem losrukte en wegrende totdat ik over den tak struikclde. Ala die er niet geweest was, dan lag ik reeds lang ergens anders en zou het u hier niet zoo lastig maken. Maar heb ik dan geen gelijk gel ad, beste vrouw, en kan de goede Ooa mij ait wel als zonde aanreke- nen Zij richtte zich op de ellebogen op en wilde op het gelaat van de oude vrouw het ant- woord lezen. Deze stond met opgericht hoofd terwiil de lippen zich zacht bewogen, alsof zij met lemand aicn zij alleen zag, een gesprek voerde. Eindelijk boog zij zich voorover en raakte met haar lippen het voorhoofd van het jonge meisje aan. „Kind. Ik weet geen raad met mij zelf!. Maar misschien heeft de goede Ood je heden wel In mijn huis gebracht!" En na een kort 6tilzwijgen„Komaan, maak wat ruimte voor mij, mijn kind, want je moet er je in achikken vannacht bij mij te elapen, want ik heb gate andere legerstede. Ik ben esn suds wouw m as slUa «y«t je mij vecksld De Tuinbouwverceniging „De hield gisteravond eene leaenvergadering niet zal hehtoen te bctalen. Tot spr. spijt beeft hij. dat niet kunnen doen. Met recht heeft spr. gezegd, dat het krank- zinnig zou zijn hier 2 seholen op ndutraler. Sondsiag op te richten. Spr. had steeds ge- icht beide partijen tot elkander te brengen, maar dit gelulcte hem niet omdat geen der partijen te bewegen is vap de eene hoek van de straat naar de andere te gaan. Ook met Ged. Staten was gesproken en ook deze bctreurden het, dat in deze dagen in Bergen nog mensehen worden gevonden, zoo weinig gemeenschapszin toonen, dat voor hun belangetjes op kosten van de die zij tre- meente een school trachfen te krijgen. Toch is het anders dan de heer Groenewoud betoogde. Spr. veroordeelf de standenschool ten zeerste maar Mulo-school is nog geen standenschool en ioolang een raadslTd, die een vertrouwensman is van de gemeentena- ren, geld moet bezuinigen en het vertrouwen heeft, dat de andere school geen standen school is, zoolang mag hij m.f niet het geld uitgeven voor de oprichting van een volka- school. Nog bestaat de mogelijkheid, dat er een overeenkomst tot stand komt. Laat de verga dering uitspreken, dat de gemeente alvorens te gaan bouwen, tradht met het bestuur van de bijzondere school tot overeenkomst te ko men en laat zij terwille van de gemeenschap haar school opheffen. Wanneer wij moeten betalen, de openbare, de neutrale en in de R.-K. Mulo-school, dan gaat in Bergen de H. O. met 3/4 de hoogte in cn dat vind ik te gewaagd en zie ik liever, dat de bijzondere school van het Mulo-onderwijs de leiding krijgt, zoolang het geen standen school is. (Applaus). (Wordt vervolgd). UIT ZUD-SCHARWOUDE Toekomst" in eate „De Schelvisch". Het is reeds nu al voor de derde maal dat wij dit jaar moeten vefgaderen, zeide de voor zitter, daarbij wijzende op den critieken Hid. Thans komt o m den beschrijvingsbrief der L. 0 C. aan de orde, welke heden reeds onze aandacht vraagt. De notulen, welke hiema gelezen werden. mochten de goedkeuring der vergadering wegdragen. Aan de orde kwam nu de bespreking: „Pre- mie stellen voor hem. die een dief van artite- len en tuinbouwproducten dter leden aan- wiist" Na eenige gedachtenwisseling werd beslo ten hiertoe over te gaan en de premie te stel len op 10,— indien proces-vcrbaal volgt. Aan de hand van de agenda kwam nu in behandeling de bespreking „Bietenbouw". De voorzitter zeide, dat er thans een Noord-Hollandsche Bond van Bietenbouwers bestaat, met het doel de bieten der leden op contract te verkoopeu. Bindende bepalingen betreffend'e de hoeveelheid worden niet ge- troffen. iDe leden zijn hierin vrij. Natuurlijk behoudens ortvoorziene omstarndiigheden. De voorwaarden welke de fabriek te Halfweg stelt, n.l. een verplicht aandeel met contract te verkoopen gedurende 29 jaar. Een en ander is voor ons gelegenheidsbouwers te bezwaar- lijk. De voorzitter wees ook nog op den slech- ten tijd van heden en mocht de aanstaande eriode eenzelfde resultaat hebben, dan is de ietenbouw toch weer een kleine uitkomst. Verschillende vragen werden nu gesteld en het resultaat was, dat de voorzitter verschei- dene liefhebbers kon boeken. Men ging nu over tot de behandeling van den beschrijvingsbrief der L. G. C. Het in dezen brief voorkomende financieel overzicht ontlokte eenige vragen. De post ,,gekweekte rente" ad 2694,99, wekte wel nieuwsgierigheid op, wijl het bedrag 4426,98, dat is uitgegeven als biidrage voor een nieuwe straat te Brock op Langendijk, niet dc sympathie had van den heer P. Zee- roan, daar deze verbetcring bevorderlijk is naasi Ee: i< aan Broek op Langendijk en men dus de lastcn ook de lusten diende te accepteetw De voorzitter gaf een uiteenzetting dat de lusten verder strekken als Broek op Langen- dijk en noemde o. a. de te Heerhugowaardi vzonende loden. iBovendien was het onze ze- delijke plicht en het geld was er. Verdere op- helderingen komen wel1 ter algemeene verga dering. Bij punt „varia" werd op door den heer Jb. Strijbis gestelde vragen geantwoord, dat thans weer afgevaardigden naar Berlijn zijn, om te trachten een goed resultaat te verkrij- gen op de afgesprongen credietovereen- komst. Verder dat de handel niet vrij en vei- len verplicht is; men is echter niet gebonden aan de minimumprijzen. Betreffende de wa- hebt, is het mij alsof mij beenen onder mij weg zinken. Ik wil gaarne bij je liggen, want ik heb met je te doen en ik heb je liefDe laatste woorden kwamen haar in weerwil van haar zelf over de lippen, maar zij kon ze niet weerhouden. Het jonge meisje snikte luid, sloeg de armen om haar hals en verborg haar hoofdje diep in haar armen. Daar lag zij stil en verrroerde zich niet, zelfs toen zij reeds lang was ingeslapen schokte het nog door haar lichaam zooals bij kleine kinderen, die zich in slaap geschreid 'hebben De oude yrouw lag nog lang met open oogen en had de hartden boven net hoofd van het jonge meisje gevouwen. Zij smeekte in een vurig gebed tot haren Ood, haar licht -te ge ven en de juiste weg te wijzen. En terwijl zij zoo lag en bad, stroomde uit het jonge lichaam aan haar zijde een machige stroom vergev-nsgezlnde liefde in haar hart. Toen eindelijk tegen het ochtendschemeren ook haar overvcrmoelde oogen zich sloten. streelden haar handen nog inniger het kopje aan haar borst'en het was haar als zou zij het lieve kleine wezen nooit meer kunnen loslaten, dat zoo onverwachts in den laten avond in haar huis was binnengevlogen Zoo kwam het dat kleine Leentje fn dezen nacht inplaats van op den bodem van het meer, in het zachte leaikant met den hemel op de Broekhof sliep. En hij die op zijn legerste- de in het moeras deerlijk door de muggen werd gestoken, vermoedae in de verste verte niet ,welk een bekwaam pled ter voor zijn zaak hij zijn moeder in huia had gestuurd, veel be- kwamer en in al haar onschuld welbespraak- ier dan de In alle finesses van het wetboek van recht doorkneeden advocaat, dien hij voor de verdedigfaf van cjj'a rechtea in dm arm had enuna «bc tail •D D«n4«r<l)k| 4 M»»ri dei naoiddaga I uur en del avonda 7i uur it f ft 1 ii URlf I|JI"1.1UV VV^VU <b'VII 91VIVII.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 5