•mj- Midmsi tf# 4&M&S a«^4 w**
wooi, ca scrgYuldigt 2TC£dbwtrking> weer
andere in de plaats zusllen komen. Door deze
noodzakelijke veiling zijn mooie vergezichten
geopend, zoodat het natuurachoon ter plaatse
I eer is gebaat dan geschaad.
Termen, om ingevolge de Nood-Bo6chwet
een kapverbod te leggen, zijn niet aanwezig. I stoomboot Maatschappij en van „riisia van
VRIJSTELLINGEN.
De BURGEMEESTER van ALKMAAR
brengt ter kennis van belanghebbenden, dat
de aanvragen tot het bekomen van vrijstel
ling van den militiedienst
le. wegens broederdienst,
k
HET AMERIKAANSCHE VLOOT-
PROGRAM.
Ten einde op de uitgaven te bezuinig
heeft de sub-commissie voor marine-aangele-
genheden het door minister Daniels voorge
6telde vlootprogram verworpen. In plaats
daarvan hechtte zij haar goedkeurmg aan
een uitgave van 72 miliioen dollar ter voort-
zetting van het program van 1916.
SAMENWERKING
Ten einde samenwerking tusschen alle re-
publikeinsche senatoren in den Senaat moge
lijk te maken heeft Lodge een amendement op
zijn nieuwe reserve betreffende artikel 10 van
het vredesverdrag ingediend. Volgens dit
amendement zijn onaer de intematicaale ge-
6chillen, waarin de Vereenigde Staten niet
tusschenbeide zouden wenschen te komen, alle
geschillen begrepen, die in verband staan
met territoriale integriteit en politieke onaf-
hankelijkheid.
OEVANOEN.
De oud-minister Erzberger tegen wien door
de nieuwe regeering bevel tot in hechtenis ne-
rem
ming was uitgevaard, is gisteren gevangen
genomen, evenals Dauwig, (onafhankelijke).
B1NNENLAND.
INLIJVINO.
In het tijdvak van 16 tot 20 Maart a s
zullen worden ingelijfd de dienstplicHtigen
van de voorjaarsploeg der lichting 1920, die
in het bezit zijn van net bewijs van voorge-
oefendheid, en bestemd zijn voor het wapen
der infanterie.
SCHRIFTELIJK BEANTWOORDE
VRAGEN.
DE MONTFERLANDSCHE BOSSCHEN
Op vragen van den heer Schaper betreffen
de het kappen van hout in de Montferland-
9che bosschen antwoordde de Minister van
Landbouw:
Uit een door het staatsboschbeheer in>
bleken1,
ool in
„Frisia" van den Kon HoU. Lloyd, van Bue-
nos-Ayres aan de Handelskade.
..Het stoonwchip „Ystroom" yan de HoU.
Stoomboot-Mij. vertrok naar Treport.
De bemanningen van de stoomschepen
Amor" en „Mmerva" van de Kon. Ned.
DE BROODKAARTEN VOOR
VERHUIZENDEN.
In een circulaire tot de burgemcesters zegt
lat zijn aandacht
de
steld nauwkeurig onderzoek is
kappen van hou op groote s
Montferlandsche bosschen niet geschiedt en
de jaarlijksche veilingen aldaar integendeel
blijven beneden die, welke bij een normale
bosch-exploitatie gewoonlijk plaats vinden.
Met het oog op den handel in boonenstaken
is geen enkel bosch geveld
Tevens is gebleken, dat bij de exploitatie
dier bosschen rekening wordt gehouden niet
alleen met het behoud. maar ook met de ver-
Ter weerszij-
de Minister van Landbouw, dat
er op gevestigd is, dat veelal wordt nagelaten
ae verhuisbiljetten te vermelden voor welk
tijdvak de broodkaarten gelden, het laatst
uitgereikt aan personen, die van woonplaats
veranderen, benevens het aantal dier kaarten.
De Minister verzoekt maatregelen te nemen
dat die opgaven in den vervolge zoo nauw
keurig mogelijk geschieden en voortaan op
het verhuisbiljet te doen vermelden, welke
soorten broodkaarten zijn uitgereikt.
DE MINISTER VAN LANDBOUW.
De driehoek-eorrespondent, van, de Telegr.
schrijft:
den Kon. Holl. Lloyd liebben zich bij de sta-
kers aangesloten. Van het s.s. „llelena" van
de K.N.b.M. heeft het meerenaeel der be-
manning zich bij de stakers aangesloten.
In de Waalhaven wordt door de Fransche
marinematrozen gewerkt op de „Linge-
stroom", „Hans Gude" en „tlderik."
Op de stoomschepen „Eros", „Bastiaanse",
„Glacierres," „Sarrebourg" en „Chr. Horn",
geladen met erts wordt met eigen bemanning
gewerkt.
In de Rijnhaven worden de „Lagos ge-
lost en de „Thalia" geladen.
De H^ll.mdsche Stoomboot Maatschappij,
directeur de heer B. Nierstrasz, heeft het vol
gende telegram aan den Minister van Arbeid
verzonden:
Hollandsche Stoomboot Maatschappij is
bereid arbitrage van degeeringswege te aan-
vaarden over ae vraag of haar loonregelin-
gen voor bootwerkers en zeelieden billijk zijn
en zoo niet, in hoeverre deze zouden moeten
worden gewijzigd."
Nader vernemen we dat bij de Steenkolen
Handelsvereen, zich 15 stakenden hebben ge-
meld, die nu met de uit lerseke gekomen vis-
schers en de Franschen zullen werken.
In het tijdelijk veem te Huizen, ter ontlas-
ting van de Amsterdamsche pakliuizen, zullen
worden opgeslagen: 40.000 pakken tabak.
De „landelijke leiding", benevens de
hoofdbesturen en plaatselijke afdeelingsbe-
sturen van den Gentralen Bond en Federatie
van Transportarbeiders houden morgen in
ver-
orde
ook
is en wordt bijgeplant, zijn in den laatsten
OEMENGD NIEUWS.
DE STAKING IN DE HAVENS.
Zondag zijn drie stoomschepen van de
Kon. Ned. Stoomboot-Mij. in de haven te
Amsterdam aangekomen, ligplaats Levant-
kade, n.l. de Minerva van Buenos Aires met
raan, Amor van de Levant en Helena van
erdeaux, beide met gemeagde lading.
„Diligentia" een conferentie, waarin
schillende belangrijke punten aan de
zullen komen en hoogstwaarschijnlijk
de arbitrage in bespreking komt.
Hedenmorgen is de gecombineerde sta-
kingsleiding in Centraal voor het east te
Rotterdam sinds de afscheiding, bijeen ge
weest. Het comite bestaat uit dezelfde leden
als bij't begin der staking^ t. w. d< heeren
Dorp, Kievit, de Vries, van den Centralen
Bond, en BouBwman, Molenkamp en Post-
huma van de Federatie.
Zondag werd te Amsterdam onder leiding
van het bestuur van het Nationaal Arbeids-
Secretariaat een zeer druk bezochte vergade-
ring gehouden van de besturen der bij het
N.A.S. aangesloten Federaties en Bonden.
Van de Plaatselijke Arbeids-Secretariaten
en van de voornaamste plaatselijke syndica-
listische vakvereenigingen, ter bespreking
van den huidigeu toestand waarin de trans-
portarbeidersstaking verkeert en tot het ne
men van maatregelen inzake financieelen
steun. Staande de vergadering werd 150.000
gulden aan het N.A.S.-bestuur ter hand ge-
steld, uit de kassen der organisaties.
Vervolgens werd na uitvoerige beraadsla-
ging besloten, dat van heden af door de bij
het N.A.S. aangesloten arbeiders als mini
mum 10 pCt. van het weekloon zal worden
ragen (voor werkloozen werd dit ge-
steld op 5 pCt.) terwijl in het algemeen het
parool van een dag loon werd gehandhaafd.
Dit laatste geld in het bijzonder voor de
bestuurders, zoowel van landelijke als plaat
selijke organisaties.
Ten einde de steun-opbrengst tot het maxi
mum op te voeren, werd besloten, de heer C.
Kitz tij dfclijk met de organisatie van de
steunbeweging over het geheele land te be-
lasten.
De heer Paul Nijgh schrijft aan de „N. R.
Ct." o.a.:
Slechts hij die aan hoogmoedswaanzin
lijdt kan de illusie hebben, dat bij benadering
de mogelijkheid bestaat tot afdoende verweer
tegen de lawine van scheeve voorstejlingen,
verdachtmakingen, oppervlakkigheden en
daar uit, zonder twijiel dikwijls onbewust,
voortspruitende onjuiste conclusies, waar-
onder in de afgeloopen weken getracht is, zoo
wel in als buiten de Tweede Kamer de fun-
damenteele grondslagen, waarop de houding
der werkgevers berust, aan het oog van ons
volk te onttrekken. Als een typisch voor
beeld van zonder twijfel onbewuste onjuiste
conclusies, een enkel woord naar aanleiding
van het door den heer Nolens in de zitting
der Tweede Kamer op j.l. Vrijdag gesproke-
ne. Zijn cocnlusie als zouden de werkgevers
met de zorg voor andere groote groepen der
bevolking feitelijk bedoelen, de zorg voor an
dere groepen van werkgevers, en op dien
grond een machtspositie wenschen in te ne
men, is niet alleen in ieder opzicht onjuist,
maar bovendien buitengemeen grievendIeder
die kennis heeft genomen van de n'otulen van
het in den Lamoraal gesprokene en v^n alles
wat van werkgeverszijde is geschreveh en ge-
zegd, moet toch weten, dat met andere groe
pen der bevolking, in de eerste plaats is ge-
dacht aan de minder hecht georganiseerde
arbeiders in andere bedrijven, zoomede aan
ambtenaren, gepensionneerden, kortom aan
alien die van een vast inkomen moeten leven.
Zeer zeker heeft ook de Lamoraal en m. i.
terecht de veranhvoordelijkheid gevoeld te
genover andere bedrijven, waarbij volstrekt
niet in de eerste plaats aan andere particu-
liere werkgevers behoeft te worden gedacht,
maar tegenover de uitlatingen van den heer
Nolens zij hier uitdrukkelijk verklaard, dat
omtrent het door de werkgevers in de vervoer-
bedrijven in te nemen of ingenomen stand
punt, met geen enkel woord met eenige ande
re groep van werkgevers overleg is gepleegd
of eenige mondelinge of schriftelijke verbin-
tenis is aangegaan.
Wellicht niet ten overvloede zij hier nog
voor de zooveelste maal herhaald (het schijnt
dat een deel van ons volk nu eenmaal niet le-
zen wil of kan), dat niet minder dan 250
stuwadoors-, veem-, expeditie- en aanverwan
te bedrijven bij dit conflict zijn betrokken en
dat slechts een gedeelte der Nederlandsche
reeders (wier winsten in nieuwe ondernemin-
gen zijn belegd en met de zaak niets hebben
uit te staan) bij de Nederlandsche havenbe
drijven meer dan ondergeschikt belang heb
ben. Eerstgenoemde bedrijven echter zien met
toenemende bezorgdheid concurreerende ha
vens (Antwerpen) zich opmaken om het ver-
keer tot zich te trekken, waartoe de stand
onze valuta de welkome gelegenheid biedt.
Men treft dan ook onder die bedrijven dage-
nen aan, die zich niet dan noode en na krach
tig verzet, bij de door de werkgevers aange-
bodea loon- en arbeidsvoorwaarden hebben
Ieder onfcevwjriord^df xal meetTn toege
ven, dat reeds de enkele ditmaal aangeroerde
factoren op, zichtelf afdowde asmtconen, dat
geen star conservatisms of machtswellust de
werkgevers gedreven heeft tot het handhaven
van het door hen ingenomen, wel overwogen
standpunt en dat het dan ook behoort tot de
rubriek „verdachtmakingen", waar zulks an-
ders wordt voorgestdd.
DE TOONEELSTAKING.
NEDERLAND EN BEILGIe.
Betreffende het Nederlandsch-Belgische
verdrag verneemt het Havas-bureau uit
goede bron, dat Nederland toestemt in den
aanleg, op Nederlandsche gebied van een
kanaal AntwerpenMoerdijk en van een
waterweg AntwerpenMaasRijn, dat in
den Rijn ter hoogte van Ruhrort uitkomt.
Dit kanaal zal door middel van een aqua-
duct over de Maas bij Venlo worden geleid,
en een aftakking naar de Maas hebben. De
aanleg zal zoo zijn, dat het kanaal bevaar-
baar is voor vaartuigen van ongeveer 2000
ton. De scheepvaart zal aan geen enkele hef-
fing onderworpen zijn. Belgie zal z'n aandeel
in d« koitan van aanleg en onder houd van
het kaneel drege*. nu verheudin# van t
-tmzdesl dai vaa lii-J haaoal He
Op opdracht van het Rijk heeft de Neder
landsche Heide-Maatschappij onder Vriezen-
veen 50 H.A. grond aangekocht, welk terrein
bestemd is voor de teelt van twijghout, dat
moet dienen bij uit te voeren werken tot
drooglegging van d« Zuidersaa.
DE
ZAL EE VOLGENDE DAGEN DE'ZER
WEEK EH AANSTAANDEN MAANDAG
VERHINDERD ZUN SPKEEKTIUB TE
HOUDEN.
Alkmaar, 10 Maart 1920.
Ee Burgemeester voornoemd,
W. O. WENDELAAR.
2e. wegens kostwinnerschap,
ZOO SPGEDIG MOGELIJK ter gemeen-
te-secretarie behooren te worden gedaan,
teneinde tijdig de voorgeecbreven stukken
veor deze vrijstellingen benoodigd, te kun
nen aanvragen en opmaken.
Alkmaar, 10 Maart 1920.
De Burgemeester voornoemd,
W. C. WENDELAAR.
HINDERWET.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ATiTTMA AR brengen ter algemeene ken
nis, dat zij bij hunne besluiten van beden
vergunning hebben verleend:
lo. aan G. H. A. SCUOT aldaar, tot het
oprichten van een rijwielberstelplaats,
waarin twee moffelovens, in, het perceel
VOOKMEER, Wijk E, Ho. 10;
2o. onder voorwaarden aan:
a. B. REPTSMA, bakker aldaar, tot het
uitbreiden van eene bakkerij, door
bijplaatsen van een heeteluchtoven,
in het perceel FAYGLOP, Wijk A,
No. 7;
b. J. KRAMER, koek- en banketbakker
aldaar, tot het uitbreiden van eene
hakkerij, door het bijplaatsen van
een heeteluchtoven, ter vervanging
van een kanaaloven, in het perceel
SPOORSTRAAT, Wijk E, No. 01.
Alkmaar, den 10 Maart 1920.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
W. C. WENDELAAR, Yoorzitter
DONATE, Secretaris.
volgende te willen opnemen:
„S«dert eonigen tijd wordt door geweten-
looze t. omen ten, die mijn zaken vijandig ge-
cind zijn, een vrij gemeene hetze in de Hoi
lgndsche dagbladpere gevoerd. Al hetgeen
op politiek gebied tegenover mij wordt aan-
gevoerd is van elken grondslag ontbloot. Ik
ben directeur der Firma Guldsmedekampa-
niet H. Karelfeld en Co., Stockholm, en ver-
tegenwoordig slechts de handelsbelangen van
mijn firma hier te lande. Politieke bedoelin-
gen zijn mij in elk opzicht vreemdnoch in
Zw'eden, noch in Holland heb ik mij met po
litiek bezig gehouden. Deze laster schijnt een
uiting van haat en concurrentie te zijn; men
buit mijn verblijf hier in Holland politiek
uit om mij oneerlijke concurrentie aan te
doen.
„Ik begrijp niet het eigenaardige rechtsge-
voel der Hollandsche natie, dat toelaat, dat
mij als vTeedzame vreemdeling, die in het
bezit van een in goede orde zijde reispas is,
op deze barbaarsche manier de vrijheid wordt
ontnomen. Waar moet ik na deze, van alle
beschaving ver-wijderde behandeling, de zoo
gevoelvol door de dichters bezongen Holland-
eche gastvrijheid zoeken? Ik hpop, dat de
ddbr het sprookje van het „heilige" bolsje
wis rat/ opgezweepte zenuwen der Hollandsche
politie spoedig zullen kalmeeren en dat mij
dan mijn vrijheid, die in tegenstelling met
elk rechtsbegrip mij ontnomen is, weder zal
worden gegeven."
De minister van Landbouw heeft deze week
zijn positie ten zeerste verzwakt en in parle-
mentaire kringen wordt zeer posaimistisch
over zijn positie geoordeeld.
Begrijpelijk.
In do zaak der veevoeder-contracten heeft
de minister zich allerminst een krachtig be-
windsman getoond. Bij den aanvang van het
debat trachtte hij den indruk te wekken.
alsof hij absoluut niets te maken had met dit
fraaie zaakje en alsof hij aanstonds actief
was geweest om de geschiedenis. Dit nu is
onjuist gebleken. De minister heeft volstrekt
de zaak niet aanstonds opgeheven. ZelfB
m-oest hij toegeven, dat er onder zijn bewind
nog nieuwe grondstoffen waren aangeschaft.
Toen hij zag, dat deze vlieger. niet meer op-
ging, gooide hij het over nieuwen boeg, het
was ook niet mogelijk om de zaak aanstonds
te liquideeren. Bij het onderzoek dat thans
wordt ingesteld, zal wel blijken, zoo zei
een ingewijde ons dat de minister nog
meer aandeel in de zaak heeft dan men nu al
weet.
De tweede affaire betreft de historie der
vetsmelters en het bekende ontslag der dric
ambtenaren. Hier heeft de minister zonder
vorm van proces drie menschen ontsiagen op
grond van dienstweigering. De dienstweige-
ring bestond hierin, dat zij het vertikten om
langer mee te doen aan administratief wan
beheer. De minister hoorde hen niet eens.
Hij ontsloeg hen op grond van een papieren
rapport. En de vetsmelters gingen voort
achandelijk-hooge winsten te maken.
De Kamer heeft zich gelukkig niet laten
afschepen. Beide zaken, de veevoeder-contrac
ten en het ambtenaren-ontslag, zijn in onder
zoek. Hoewel de minister zeer sterk adviseer
de tot dadelijke afdoening, evenals, wat de
eerste zaak betreft, de landsadvocaat, hield
de Kamer de teugels in handen, en verzond
beide zaken naar een commissie. En het zou
ons heelemaal niet verwonderen, als het na-
der onderzoek voor den minister nood'lottig
werd. i
De heer Van IJsselstein levert allerminst
een toonbeeld van kracht. Zijn geheele op
treden deze week was: vergoelijking. De me-
thode van goed-praten, alles-maar-goedpra-
ten, taacht deze minister voortdurend toe te
passen. Intusschen warden de millioenen
verspild.
Een ergerlijk staaltje van bureaucratic,
wanneer het den kleinen man betreft, vonden
wij nog bij het doorbladeren van deel II van
het verslag der crisis-enquete-commissie.
Daar wordt het verhaal gedaan van een klei
nen handelaar te AlkmaaT, wiens voorraad
voor een groot deel was in bezit genomen
Later bleek en door de bevoegde organen
werd het erkend dat het een onrechtmati
ge inbezitneming was. De kleine handelaar
leed een schade van 900. En nu blijft de
minister weigeren, dit bedrag uit te betalen,
op grond van de overweging, dat hij met
aansprakelijk is voor de inbezitneming door
den burgemeester. Hoewel deze handelde
krachtens een Rijkswet.
Is het niet fraai?
Ann den eenen kant wordt er gesmeten met
de millioenen, krijgt de staat allerlei risico's
te betalen, strijken groot-handelaren reus
achtige winsten op. Aan den anderen wordt
een kleine man door een onrechtmatige daad
getroffen in zijn levensbestaan, maar d« mi
nister weigert negen bankjes van honderd
uit te betalen.
De positie van den minister is op het
oogenblik inderdaad niet schitterend. Nu de
Kamer aller??,; zaken in nader onderzoek gaat
nemen strtirs komt ook de kwestie der
aardappeldrogerijen aan de ordel kon dit
muisje voor den minister wel eens een on-
vriendelijk-kwispelend staartje hebben.
MINIMTJMEOON VOOR ARBEIDERS.
Bij aanschrijving van den minister van
Oorlog is bepaald, dat, wanneer in de be-
stekken vOor den dienst der Genie bepalin-
gen worden opgenomen, in zake het mini-
mumloon voor arheiders, daarbij nimmer mag
worden gegaan boven den plaatselijken loon
standaard.
VERLOF EN VRIJ VERVOER VOOR
zeemujciens.
Bij beschikking van den minister van Ma
rine ad interim is bepaald, dat aan zeemili-
ciens van de 3e ploeg lichting 1919, langer
dan 7M maand in werkelijken dienst en die
in verband met hunne geldelijke omstan-
digheden sedert 1 Januari 1920 geen ge-
bruik hebben kunnen maken1 van permiasic
of verlof naar de woonplaats van hun gezin,
gedurende den tijd dat zij nog in dienst zijn,
bij verlof of permissie eenmaal vervoer ge-
heel voor rijksrekening heen en terug naar
die woonplaats kan worden toegestaan.
0;m zich tot het verkrijgen van werk te
kunnen aanmelden bij een werkgever of om
zich te doen inschrijven bij een instelling
voor arbeidsbemiddeling kan verlof met ver
voer voor rijksrekening worden verleend.
In de gisteren te Amsterdam gehouden
ledenvergadering der Ned. Tooneelkmibte-
naarsvereeniging werd door hoi bouuur
medegedeeld, dat de uitkeering voor do ioden
voor de eerstvolgende 14 dagen i!o pet. van
het salaris zal bedragen.
Deze mededeeling wekte in de vergadering
groote consternatie, hetgeen te vt>rkiaren is,
wanneer men bedenkt, dat tot nu toe 70
procent van het salaris werd latgekooid, ter
wijl men verwachten zou, dat door het op-
nieuw bespelen van den Stadsschouwburg
den toestand fiancieel gunstiger zou zijn
gewordea.
GEVOLGEN TOONEELSTAKING.
TJit een Haagschen brief van de N. Rott.
Crt. blijkt, dat de heer Eduard Verkade
Haagsche plannen heeft. Hij zou zich bij de
Schouwburgcommissie hebben aangemeld als
sollicitant naar vier of vijf avonden ip den
Kon. Schouwburg.
Naar aanleiding van dit bericht heeft het
Hoofdbestuur van de Nederlandsche Too-
neelkunstenaarsvereeniging het volgende te
legram gezonden aan de Commissie van Be
heer van den Koninklijke Schouwburg te
's Gravenhage
Naar wij vernemen wordt door den heer
Verkade een zoo groot aantal avonden ge-
vraagd voor het komend seizoen in den Ko-
ninklijken Schouwburg, dat, indien deze
worden toegekend, het bestaan van de gezel-
schappen, die zoozeer al de moeilijkheden
ondervinden van den heerschenden schouw-
burgnood, ernstig wordt bedreigd. Wij ver-
trouwen dat de heer Verkade, zoolang t hij
niet definitief een beh-oorlijk tableau de li
Troupe kan overleggen als geeiscbt mag wor
den ter bespeling van den Koninklijken
Schouwburg, geen beschikking zal krijgen
over avonden ten koste van de bestaande
gezelsehappen.
DE BEWAKING VAN DEN
EX-KROONPRINS.
Van Wieringen wordt aan het N. v. d. D.
gemeld, d.d gisteren:
Hedenmorgen is in de haven van Den Oe-
ver een torpedojager van de Marine aangeko
men, onder commando van een luitenani *er
zee 2e klasse, bemand met 17 marinematro
zen. Het doel hiervan is de bewaking van
den Kroonprins.
De Kroonprins heeft hedenmorgen aan den
burgemeester van Wieringen en de Rijkspoli-
tie verklaard, dat hij er niet aan denkt op het
oogenblik en onder deze omstandigheden te
vluchten.
Hedenmorgen vloog op geringe hoogte een
Duitsch vliegtuig over wieringen.
DE GEWEZEN DUITSCHE KEIZER.
Renter vemeemt, dat aan de gellieerde
vertegenwoordigers te Den Haag last is ge
geven, de Nederlandsche regeering te wijzen
op de groote noodzakelijkheid van een. nauw
keurig toezicht inzake de verrichtingen Van
den gewezen keizer en op de vrees, door de
Entente gekoesterd, naar aanleiding van zijn
verblijf in de onmiddellijke nabijheid van de
Duitsche grens.
DE EX-KEIZER.
In aansluiting met de berichten, dat de
bewaking van den voormaligen keiber is ver
soherpt, vemeemt de Tel. rtog dat hij het
k a steel niet meer verlaat. Ook de controle-
voor het verkrijgen van toegang tot het
kasteel is verscherpt.
DE INVLOED OP DE TEX
NIJVERHEID.
De staking der transportarbeiders zal
spoedig haar invloed' doen gevoelen op den
gang van zaken in de textielindust-rie in
Twente. De fabriek der firma Arntzenius
Jannink te Goor wordt zeer waarschijnlijk
Zaterdag over een week stopgezet ten gevol-
ge van belemmering in den aanvoer van
grondstoffen. Voor andere fabrieken zal die
storing eveneens worden gevoeld, hetzij op
korteren of langeren termijn, al naar men
voorraad heeft. De verscheping van het voor
export bestemde fabricaat staat natuurlijk
eveneens stil.
DE BOUWVAKAHBEIDERS TE
ROTTERDAM.
De afd. Rotterdam der Katholieke en
Christelijke organisaties in de bouwvakken
hebben hunne leden geadviseerd individueel
contracten af te sluiten tot Mei. Ze hebben
aan de patroons hun teleurstelling over het
aanbod kenbaar gemaakt.
De patroons willen 80 cent geven tot 1
Mei en van 1 Mei 1920 tot 1 Mei 1921 een
uurloon van 83 cent. De eisch was 1.05.
In de betreffende motie, door de Katho
lieken Zondag reeds aangenomen, wordt dui-
delijk uitgesproken, dat in geen geval tot
staking zal worden overgegaan voor 1 Mei
en na 1 Mei een landelijke actie zal worden
begonnen om de billijke eischen der bouw-
vakarbeiders doorgevoerd te krijgen.
DE ZOMMERTIJD.
Bij Koninklijk Besluit is bepaald, dat in
1920 de vervroeging met een uur van den
wettelijken tiid zal aanvangen 5 April en
eindigen 27 September.
kwestie van de aiftapping van water van de
Maas door de priae d'eau te Maastricht is de
finitief geregeld.
In het verdrag wordt niet besloten tot ka-
nalisatie van de Midden-Maaa. Men zal het
zfj-kanaal van Maastricht naar 'e-Hertogen-
bosch gebruiken. De Maas zal van Luik af
gekanaliseerd worden voor vaartuigen van
2000 ton. Het kanaal LuikMaastricht zal
bevaarbaar worden gemaakt voor echepen
van 1000 ton evenals het kanaal Maastricht—
's-Hertogenbosch. Voor schepen van meer
dan 1000 ton zal een vertakking worden ge
maakt, waardoor vaartuigen van 1000 ton
onmiddellijk van Neerdeteren naar Maas-
bracht aan de Maas zullen kunnen doorva-
ren, van welk punt af Nederland de Maas
op zijn grondgebied' wenscht te kanaliseeren.
NED. JGURNALISTENKRING.
In de Zaterdagavond te 's-Gravenhage ge
houden bestuursvergadering van den Neder-
landschen Journalistenkring heeft het be
stuur zich als volgt geoonstitueerdD.
Hans, 's-Gravenhage, voorzitte; A. Voogd,
Roterdam, vice-voorzitter en penningmees-
ter; W. van den Hout, 's-Gravenhage, eerste
secretaris; G. Polak Daniels, 's-Gravenhage,
tweede secretaris; A. G. Biemond, Zutphen;
O. A. Orayd, Amsterdam; mr. P. H. Ritter
Jr., Utrecht; J. J. de Boode, Amsterdam, en
L. Schotting, Amsterdam.
De heeren D. Hans, A. Voogd en W. N.
van den Hout vormen't dagelijksch bestuur.
Besloten werd een commissie te benoemen,
die een onderzoek zal instellen naar de vraag
of, en zoo ja, op welke wijze en voor welke
beiangen, samenwerking in organisatorisch
verband met andere groepen van intellectu-
eelen en welke groepen mogelijk en
wenschelijk is. Tot leden dier commissie, die
aan het bestuur rapport zal uitbrengen, wer-
den benoemd de heeren: Henri Dekker, Rot
terdam, voorzitter; G. G. van As, 's-Graven-
hag; J. F. Ankersmit, Amsterdam; J. H.
van Oost'en, Haarlem, en mr. P. H. Ritter
Jr., Amsterdam.
Op 27 Maart a.s. zal te Amsterdam de
Kringraad bijeenkomen om te beraadslagen
over de pensionneering van journalisten. De
heer D. Hans, voorzitter, zal deze vergade
ring openen met een rede over: „De taak
van den Nederlandschen 'Journalistenkring".
HET WERK IN DE VENEN 11CERVAT.
Vroeger dan in vorige jaren is de turf-
graverij of het voorbereidende werk daar-
voor in' de venen van Zuid-Ooat Drente her-
vat. De oude voorraden zijn in den afgeloo
pen herfst en winter vtij sterk opgeruimd,
zoodat er voldoende zetveld is voor plaatsing
van het nieuwe product. Alleen in het rayon
Nieuw Amsterdam schijnt nog vrij wat te
zijn overgebleven, doch daarondcr is veel fa-
brieksturf. Door de bnitensporige scheeps-
vrachten is het mogelijk gebleken de turf
anders dan per schip te vervoeren, zonder
belangrijk duurder te worden ter plaatse van
gebruik in Holland dan bij vervoer per
schip. De beste zware turf werd nu uit da
veenderijen per wagon gereden naar do sta-
.tions Exloo, Valthe, Weerdinge en Zuidbar-
ge en daarna op wagons geladen en verder
vervoerd. Duizenden wagons zijn van deze
stations op die wijze verzonden. Te Weerdin
ge werd in de afgeloopen wek beproefd met
een Tractor de turf uit het veen naar het
station te vervoeren, welke pogingen voor-
loopig met goeden uitslag werden bekroond.
De Tractor met caterpillersysteem trok met
gemak een geheel dagwerk turf, op vrij zes
karren geladen uit het veen naar de laad-
plaats van 't station.
Wat de loonen betreft, schijnen er dit sei
zoen geen geschillen van zoodanige beteeke-
nis te bestaan, dat stakingen te vreezen zijn.
Er kan trouwens bij de hooge turfprijzen
een goed weekloon worden gemaakt door de
arbeiders en de verveners hebben eveneens
goede dagen. In een vergadering van verte
genwoordigers van werknemersorganisatieS
en van verveners in 't hotel Grimme te
Emmen gehouden, werd vrij wel algeheele
overeenkomst verkregen in zake de te sluiten
overeenkomsten.
DE POSITIE VAN FREDIKANT.
Te Leiden is een druk bezochte vergade
ring gehouden van theologische studenten,
waarin besloten werd zich te verenigen tot
een onderafdeling van een te vormen stu-
dentengfoep in den Bond van Nederlandsche
predikanten.
Met adruk werd erop gewezen, dat onder
de studenten hoe langer hoe meer het besef
gaat ontwaken, dat hun toekomstige maat-
schappelijke positie bijna onhoudbaar is.
Men gaat zich af vragen: „mogen wij nog de
verantwoordelijkheid dragen om ons voor te
bereiden tot een ambt, dat zijn dienaar en
diens gezin in den staat der armoede door
het leven laat gaan?" Ondanks de grooie
liefde, die er is voor het heerlijk ambt wordt
de vraag d^ukkender, hoe dichter men het
doel nadertT
Omdat de studenten meer objectief staan
tegenover de predikantspositie en de kerk,
wordt de behoefte gevoeld zich als studenten
tot een groep te vereenigen in den Bond om
op gepaste wijze op te komen voor de recht-
matige verlangens die onder de studenten
leven ten opzichte van hun toekomstige
maatschappelijke positie.
De Leidsche onderafdeeling heeft zich
voorloopig geoonstitueerd en zal pogingen
doen om een interacademiaal verband te
vormen.
ZWARE VRACHT.
Zaterdag werd met een sleeperswagen, ge-
trokken door zes paarden, een groote stoom-
ketel van den Overweg der Holl. Spoor naar
Loosduinen vervoerd. Ze is bestemd voor de
stoomwasscherij van den heer G. Giezeman
en had reeds vier weken daar op vervoer ge-
wacht. De wagen bleek tegen de vracht van
14,000 kilo niet bestand, want bij Valken-
bosch brak eerst een wiel en toen de as. De
ketel bleef tegen de stopblokken hangen.
Daar het ongeval op het breede gedeelte van
den weg geschiedde, is er nog een nauwe
passage overgebleven.
DROOGLEGGING ZUIDERZEE.