•mj- Midmsi tf# 4&M&S a«^4 w** wooi, ca scrgYuldigt 2TC£dbwtrking> weer andere in de plaats zusllen komen. Door deze noodzakelijke veiling zijn mooie vergezichten geopend, zoodat het natuurachoon ter plaatse I eer is gebaat dan geschaad. Termen, om ingevolge de Nood-Bo6chwet een kapverbod te leggen, zijn niet aanwezig. I stoomboot Maatschappij en van „riisia van VRIJSTELLINGEN. De BURGEMEESTER van ALKMAAR brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de aanvragen tot het bekomen van vrijstel ling van den militiedienst le. wegens broederdienst, k HET AMERIKAANSCHE VLOOT- PROGRAM. Ten einde op de uitgaven te bezuinig heeft de sub-commissie voor marine-aangele- genheden het door minister Daniels voorge 6telde vlootprogram verworpen. In plaats daarvan hechtte zij haar goedkeurmg aan een uitgave van 72 miliioen dollar ter voort- zetting van het program van 1916. SAMENWERKING Ten einde samenwerking tusschen alle re- publikeinsche senatoren in den Senaat moge lijk te maken heeft Lodge een amendement op zijn nieuwe reserve betreffende artikel 10 van het vredesverdrag ingediend. Volgens dit amendement zijn onaer de intematicaale ge- 6chillen, waarin de Vereenigde Staten niet tusschenbeide zouden wenschen te komen, alle geschillen begrepen, die in verband staan met territoriale integriteit en politieke onaf- hankelijkheid. OEVANOEN. De oud-minister Erzberger tegen wien door de nieuwe regeering bevel tot in hechtenis ne- rem ming was uitgevaard, is gisteren gevangen genomen, evenals Dauwig, (onafhankelijke). B1NNENLAND. INLIJVINO. In het tijdvak van 16 tot 20 Maart a s zullen worden ingelijfd de dienstplicHtigen van de voorjaarsploeg der lichting 1920, die in het bezit zijn van net bewijs van voorge- oefendheid, en bestemd zijn voor het wapen der infanterie. SCHRIFTELIJK BEANTWOORDE VRAGEN. DE MONTFERLANDSCHE BOSSCHEN Op vragen van den heer Schaper betreffen de het kappen van hout in de Montferland- 9che bosschen antwoordde de Minister van Landbouw: Uit een door het staatsboschbeheer in> bleken1, ool in „Frisia" van den Kon HoU. Lloyd, van Bue- nos-Ayres aan de Handelskade. ..Het stoonwchip „Ystroom" yan de HoU. Stoomboot-Mij. vertrok naar Treport. De bemanningen van de stoomschepen Amor" en „Mmerva" van de Kon. Ned. DE BROODKAARTEN VOOR VERHUIZENDEN. In een circulaire tot de burgemcesters zegt lat zijn aandacht de steld nauwkeurig onderzoek is kappen van hou op groote s Montferlandsche bosschen niet geschiedt en de jaarlijksche veilingen aldaar integendeel blijven beneden die, welke bij een normale bosch-exploitatie gewoonlijk plaats vinden. Met het oog op den handel in boonenstaken is geen enkel bosch geveld Tevens is gebleken, dat bij de exploitatie dier bosschen rekening wordt gehouden niet alleen met het behoud. maar ook met de ver- Ter weerszij- de Minister van Landbouw, dat er op gevestigd is, dat veelal wordt nagelaten ae verhuisbiljetten te vermelden voor welk tijdvak de broodkaarten gelden, het laatst uitgereikt aan personen, die van woonplaats veranderen, benevens het aantal dier kaarten. De Minister verzoekt maatregelen te nemen dat die opgaven in den vervolge zoo nauw keurig mogelijk geschieden en voortaan op het verhuisbiljet te doen vermelden, welke soorten broodkaarten zijn uitgereikt. DE MINISTER VAN LANDBOUW. De driehoek-eorrespondent, van, de Telegr. schrijft: den Kon. Holl. Lloyd liebben zich bij de sta- kers aangesloten. Van het s.s. „llelena" van de K.N.b.M. heeft het meerenaeel der be- manning zich bij de stakers aangesloten. In de Waalhaven wordt door de Fransche marinematrozen gewerkt op de „Linge- stroom", „Hans Gude" en „tlderik." Op de stoomschepen „Eros", „Bastiaanse", „Glacierres," „Sarrebourg" en „Chr. Horn", geladen met erts wordt met eigen bemanning gewerkt. In de Rijnhaven worden de „Lagos ge- lost en de „Thalia" geladen. De H^ll.mdsche Stoomboot Maatschappij, directeur de heer B. Nierstrasz, heeft het vol gende telegram aan den Minister van Arbeid verzonden: Hollandsche Stoomboot Maatschappij is bereid arbitrage van degeeringswege te aan- vaarden over ae vraag of haar loonregelin- gen voor bootwerkers en zeelieden billijk zijn en zoo niet, in hoeverre deze zouden moeten worden gewijzigd." Nader vernemen we dat bij de Steenkolen Handelsvereen, zich 15 stakenden hebben ge- meld, die nu met de uit lerseke gekomen vis- schers en de Franschen zullen werken. In het tijdelijk veem te Huizen, ter ontlas- ting van de Amsterdamsche pakliuizen, zullen worden opgeslagen: 40.000 pakken tabak. De „landelijke leiding", benevens de hoofdbesturen en plaatselijke afdeelingsbe- sturen van den Gentralen Bond en Federatie van Transportarbeiders houden morgen in ver- orde ook is en wordt bijgeplant, zijn in den laatsten OEMENGD NIEUWS. DE STAKING IN DE HAVENS. Zondag zijn drie stoomschepen van de Kon. Ned. Stoomboot-Mij. in de haven te Amsterdam aangekomen, ligplaats Levant- kade, n.l. de Minerva van Buenos Aires met raan, Amor van de Levant en Helena van erdeaux, beide met gemeagde lading. „Diligentia" een conferentie, waarin schillende belangrijke punten aan de zullen komen en hoogstwaarschijnlijk de arbitrage in bespreking komt. Hedenmorgen is de gecombineerde sta- kingsleiding in Centraal voor het east te Rotterdam sinds de afscheiding, bijeen ge weest. Het comite bestaat uit dezelfde leden als bij't begin der staking^ t. w. d< heeren Dorp, Kievit, de Vries, van den Centralen Bond, en BouBwman, Molenkamp en Post- huma van de Federatie. Zondag werd te Amsterdam onder leiding van het bestuur van het Nationaal Arbeids- Secretariaat een zeer druk bezochte vergade- ring gehouden van de besturen der bij het N.A.S. aangesloten Federaties en Bonden. Van de Plaatselijke Arbeids-Secretariaten en van de voornaamste plaatselijke syndica- listische vakvereenigingen, ter bespreking van den huidigeu toestand waarin de trans- portarbeidersstaking verkeert en tot het ne men van maatregelen inzake financieelen steun. Staande de vergadering werd 150.000 gulden aan het N.A.S.-bestuur ter hand ge- steld, uit de kassen der organisaties. Vervolgens werd na uitvoerige beraadsla- ging besloten, dat van heden af door de bij het N.A.S. aangesloten arbeiders als mini mum 10 pCt. van het weekloon zal worden ragen (voor werkloozen werd dit ge- steld op 5 pCt.) terwijl in het algemeen het parool van een dag loon werd gehandhaafd. Dit laatste geld in het bijzonder voor de bestuurders, zoowel van landelijke als plaat selijke organisaties. Ten einde de steun-opbrengst tot het maxi mum op te voeren, werd besloten, de heer C. Kitz tij dfclijk met de organisatie van de steunbeweging over het geheele land te be- lasten. De heer Paul Nijgh schrijft aan de „N. R. Ct." o.a.: Slechts hij die aan hoogmoedswaanzin lijdt kan de illusie hebben, dat bij benadering de mogelijkheid bestaat tot afdoende verweer tegen de lawine van scheeve voorstejlingen, verdachtmakingen, oppervlakkigheden en daar uit, zonder twijiel dikwijls onbewust, voortspruitende onjuiste conclusies, waar- onder in de afgeloopen weken getracht is, zoo wel in als buiten de Tweede Kamer de fun- damenteele grondslagen, waarop de houding der werkgevers berust, aan het oog van ons volk te onttrekken. Als een typisch voor beeld van zonder twijfel onbewuste onjuiste conclusies, een enkel woord naar aanleiding van het door den heer Nolens in de zitting der Tweede Kamer op j.l. Vrijdag gesproke- ne. Zijn cocnlusie als zouden de werkgevers met de zorg voor andere groote groepen der bevolking feitelijk bedoelen, de zorg voor an dere groepen van werkgevers, en op dien grond een machtspositie wenschen in te ne men, is niet alleen in ieder opzicht onjuist, maar bovendien buitengemeen grievendIeder die kennis heeft genomen van de n'otulen van het in den Lamoraal gesprokene en v^n alles wat van werkgeverszijde is geschreveh en ge- zegd, moet toch weten, dat met andere groe pen der bevolking, in de eerste plaats is ge- dacht aan de minder hecht georganiseerde arbeiders in andere bedrijven, zoomede aan ambtenaren, gepensionneerden, kortom aan alien die van een vast inkomen moeten leven. Zeer zeker heeft ook de Lamoraal en m. i. terecht de veranhvoordelijkheid gevoeld te genover andere bedrijven, waarbij volstrekt niet in de eerste plaats aan andere particu- liere werkgevers behoeft te worden gedacht, maar tegenover de uitlatingen van den heer Nolens zij hier uitdrukkelijk verklaard, dat omtrent het door de werkgevers in de vervoer- bedrijven in te nemen of ingenomen stand punt, met geen enkel woord met eenige ande re groep van werkgevers overleg is gepleegd of eenige mondelinge of schriftelijke verbin- tenis is aangegaan. Wellicht niet ten overvloede zij hier nog voor de zooveelste maal herhaald (het schijnt dat een deel van ons volk nu eenmaal niet le- zen wil of kan), dat niet minder dan 250 stuwadoors-, veem-, expeditie- en aanverwan te bedrijven bij dit conflict zijn betrokken en dat slechts een gedeelte der Nederlandsche reeders (wier winsten in nieuwe ondernemin- gen zijn belegd en met de zaak niets hebben uit te staan) bij de Nederlandsche havenbe drijven meer dan ondergeschikt belang heb ben. Eerstgenoemde bedrijven echter zien met toenemende bezorgdheid concurreerende ha vens (Antwerpen) zich opmaken om het ver- keer tot zich te trekken, waartoe de stand onze valuta de welkome gelegenheid biedt. Men treft dan ook onder die bedrijven dage- nen aan, die zich niet dan noode en na krach tig verzet, bij de door de werkgevers aange- bodea loon- en arbeidsvoorwaarden hebben Ieder onfcevwjriord^df xal meetTn toege ven, dat reeds de enkele ditmaal aangeroerde factoren op, zichtelf afdowde asmtconen, dat geen star conservatisms of machtswellust de werkgevers gedreven heeft tot het handhaven van het door hen ingenomen, wel overwogen standpunt en dat het dan ook behoort tot de rubriek „verdachtmakingen", waar zulks an- ders wordt voorgestdd. DE TOONEELSTAKING. NEDERLAND EN BEILGIe. Betreffende het Nederlandsch-Belgische verdrag verneemt het Havas-bureau uit goede bron, dat Nederland toestemt in den aanleg, op Nederlandsche gebied van een kanaal AntwerpenMoerdijk en van een waterweg AntwerpenMaasRijn, dat in den Rijn ter hoogte van Ruhrort uitkomt. Dit kanaal zal door middel van een aqua- duct over de Maas bij Venlo worden geleid, en een aftakking naar de Maas hebben. De aanleg zal zoo zijn, dat het kanaal bevaar- baar is voor vaartuigen van ongeveer 2000 ton. De scheepvaart zal aan geen enkele hef- fing onderworpen zijn. Belgie zal z'n aandeel in d« koitan van aanleg en onder houd van het kaneel drege*. nu verheudin# van t -tmzdesl dai vaa lii-J haaoal He Op opdracht van het Rijk heeft de Neder landsche Heide-Maatschappij onder Vriezen- veen 50 H.A. grond aangekocht, welk terrein bestemd is voor de teelt van twijghout, dat moet dienen bij uit te voeren werken tot drooglegging van d« Zuidersaa. DE ZAL EE VOLGENDE DAGEN DE'ZER WEEK EH AANSTAANDEN MAANDAG VERHINDERD ZUN SPKEEKTIUB TE HOUDEN. Alkmaar, 10 Maart 1920. Ee Burgemeester voornoemd, W. O. WENDELAAR. 2e. wegens kostwinnerschap, ZOO SPGEDIG MOGELIJK ter gemeen- te-secretarie behooren te worden gedaan, teneinde tijdig de voorgeecbreven stukken veor deze vrijstellingen benoodigd, te kun nen aanvragen en opmaken. Alkmaar, 10 Maart 1920. De Burgemeester voornoemd, W. C. WENDELAAR. HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ATiTTMA AR brengen ter algemeene ken nis, dat zij bij hunne besluiten van beden vergunning hebben verleend: lo. aan G. H. A. SCUOT aldaar, tot het oprichten van een rijwielberstelplaats, waarin twee moffelovens, in, het perceel VOOKMEER, Wijk E, Ho. 10; 2o. onder voorwaarden aan: a. B. REPTSMA, bakker aldaar, tot het uitbreiden van eene bakkerij, door bijplaatsen van een heeteluchtoven, in het perceel FAYGLOP, Wijk A, No. 7; b. J. KRAMER, koek- en banketbakker aldaar, tot het uitbreiden van eene hakkerij, door het bijplaatsen van een heeteluchtoven, ter vervanging van een kanaaloven, in het perceel SPOORSTRAAT, Wijk E, No. 01. Alkmaar, den 10 Maart 1920. Burgemeester en Wethouders voornoemd, W. C. WENDELAAR, Yoorzitter DONATE, Secretaris. volgende te willen opnemen: „S«dert eonigen tijd wordt door geweten- looze t. omen ten, die mijn zaken vijandig ge- cind zijn, een vrij gemeene hetze in de Hoi lgndsche dagbladpere gevoerd. Al hetgeen op politiek gebied tegenover mij wordt aan- gevoerd is van elken grondslag ontbloot. Ik ben directeur der Firma Guldsmedekampa- niet H. Karelfeld en Co., Stockholm, en ver- tegenwoordig slechts de handelsbelangen van mijn firma hier te lande. Politieke bedoelin- gen zijn mij in elk opzicht vreemdnoch in Zw'eden, noch in Holland heb ik mij met po litiek bezig gehouden. Deze laster schijnt een uiting van haat en concurrentie te zijn; men buit mijn verblijf hier in Holland politiek uit om mij oneerlijke concurrentie aan te doen. „Ik begrijp niet het eigenaardige rechtsge- voel der Hollandsche natie, dat toelaat, dat mij als vTeedzame vreemdeling, die in het bezit van een in goede orde zijde reispas is, op deze barbaarsche manier de vrijheid wordt ontnomen. Waar moet ik na deze, van alle beschaving ver-wijderde behandeling, de zoo gevoelvol door de dichters bezongen Holland- eche gastvrijheid zoeken? Ik hpop, dat de ddbr het sprookje van het „heilige" bolsje wis rat/ opgezweepte zenuwen der Hollandsche politie spoedig zullen kalmeeren en dat mij dan mijn vrijheid, die in tegenstelling met elk rechtsbegrip mij ontnomen is, weder zal worden gegeven." De minister van Landbouw heeft deze week zijn positie ten zeerste verzwakt en in parle- mentaire kringen wordt zeer posaimistisch over zijn positie geoordeeld. Begrijpelijk. In do zaak der veevoeder-contracten heeft de minister zich allerminst een krachtig be- windsman getoond. Bij den aanvang van het debat trachtte hij den indruk te wekken. alsof hij absoluut niets te maken had met dit fraaie zaakje en alsof hij aanstonds actief was geweest om de geschiedenis. Dit nu is onjuist gebleken. De minister heeft volstrekt de zaak niet aanstonds opgeheven. ZelfB m-oest hij toegeven, dat er onder zijn bewind nog nieuwe grondstoffen waren aangeschaft. Toen hij zag, dat deze vlieger. niet meer op- ging, gooide hij het over nieuwen boeg, het was ook niet mogelijk om de zaak aanstonds te liquideeren. Bij het onderzoek dat thans wordt ingesteld, zal wel blijken, zoo zei een ingewijde ons dat de minister nog meer aandeel in de zaak heeft dan men nu al weet. De tweede affaire betreft de historie der vetsmelters en het bekende ontslag der dric ambtenaren. Hier heeft de minister zonder vorm van proces drie menschen ontsiagen op grond van dienstweigering. De dienstweige- ring bestond hierin, dat zij het vertikten om langer mee te doen aan administratief wan beheer. De minister hoorde hen niet eens. Hij ontsloeg hen op grond van een papieren rapport. En de vetsmelters gingen voort achandelijk-hooge winsten te maken. De Kamer heeft zich gelukkig niet laten afschepen. Beide zaken, de veevoeder-contrac ten en het ambtenaren-ontslag, zijn in onder zoek. Hoewel de minister zeer sterk adviseer de tot dadelijke afdoening, evenals, wat de eerste zaak betreft, de landsadvocaat, hield de Kamer de teugels in handen, en verzond beide zaken naar een commissie. En het zou ons heelemaal niet verwonderen, als het na- der onderzoek voor den minister nood'lottig werd. i De heer Van IJsselstein levert allerminst een toonbeeld van kracht. Zijn geheele op treden deze week was: vergoelijking. De me- thode van goed-praten, alles-maar-goedpra- ten, taacht deze minister voortdurend toe te passen. Intusschen warden de millioenen verspild. Een ergerlijk staaltje van bureaucratic, wanneer het den kleinen man betreft, vonden wij nog bij het doorbladeren van deel II van het verslag der crisis-enquete-commissie. Daar wordt het verhaal gedaan van een klei nen handelaar te AlkmaaT, wiens voorraad voor een groot deel was in bezit genomen Later bleek en door de bevoegde organen werd het erkend dat het een onrechtmati ge inbezitneming was. De kleine handelaar leed een schade van 900. En nu blijft de minister weigeren, dit bedrag uit te betalen, op grond van de overweging, dat hij met aansprakelijk is voor de inbezitneming door den burgemeester. Hoewel deze handelde krachtens een Rijkswet. Is het niet fraai? Ann den eenen kant wordt er gesmeten met de millioenen, krijgt de staat allerlei risico's te betalen, strijken groot-handelaren reus achtige winsten op. Aan den anderen wordt een kleine man door een onrechtmatige daad getroffen in zijn levensbestaan, maar d« mi nister weigert negen bankjes van honderd uit te betalen. De positie van den minister is op het oogenblik inderdaad niet schitterend. Nu de Kamer aller??,; zaken in nader onderzoek gaat nemen strtirs komt ook de kwestie der aardappeldrogerijen aan de ordel kon dit muisje voor den minister wel eens een on- vriendelijk-kwispelend staartje hebben. MINIMTJMEOON VOOR ARBEIDERS. Bij aanschrijving van den minister van Oorlog is bepaald, dat, wanneer in de be- stekken vOor den dienst der Genie bepalin- gen worden opgenomen, in zake het mini- mumloon voor arheiders, daarbij nimmer mag worden gegaan boven den plaatselijken loon standaard. VERLOF EN VRIJ VERVOER VOOR zeemujciens. Bij beschikking van den minister van Ma rine ad interim is bepaald, dat aan zeemili- ciens van de 3e ploeg lichting 1919, langer dan 7M maand in werkelijken dienst en die in verband met hunne geldelijke omstan- digheden sedert 1 Januari 1920 geen ge- bruik hebben kunnen maken1 van permiasic of verlof naar de woonplaats van hun gezin, gedurende den tijd dat zij nog in dienst zijn, bij verlof of permissie eenmaal vervoer ge- heel voor rijksrekening heen en terug naar die woonplaats kan worden toegestaan. 0;m zich tot het verkrijgen van werk te kunnen aanmelden bij een werkgever of om zich te doen inschrijven bij een instelling voor arbeidsbemiddeling kan verlof met ver voer voor rijksrekening worden verleend. In de gisteren te Amsterdam gehouden ledenvergadering der Ned. Tooneelkmibte- naarsvereeniging werd door hoi bouuur medegedeeld, dat de uitkeering voor do ioden voor de eerstvolgende 14 dagen i!o pet. van het salaris zal bedragen. Deze mededeeling wekte in de vergadering groote consternatie, hetgeen te vt>rkiaren is, wanneer men bedenkt, dat tot nu toe 70 procent van het salaris werd latgekooid, ter wijl men verwachten zou, dat door het op- nieuw bespelen van den Stadsschouwburg den toestand fiancieel gunstiger zou zijn gewordea. GEVOLGEN TOONEELSTAKING. TJit een Haagschen brief van de N. Rott. Crt. blijkt, dat de heer Eduard Verkade Haagsche plannen heeft. Hij zou zich bij de Schouwburgcommissie hebben aangemeld als sollicitant naar vier of vijf avonden ip den Kon. Schouwburg. Naar aanleiding van dit bericht heeft het Hoofdbestuur van de Nederlandsche Too- neelkunstenaarsvereeniging het volgende te legram gezonden aan de Commissie van Be heer van den Koninklijke Schouwburg te 's Gravenhage Naar wij vernemen wordt door den heer Verkade een zoo groot aantal avonden ge- vraagd voor het komend seizoen in den Ko- ninklijken Schouwburg, dat, indien deze worden toegekend, het bestaan van de gezel- schappen, die zoozeer al de moeilijkheden ondervinden van den heerschenden schouw- burgnood, ernstig wordt bedreigd. Wij ver- trouwen dat de heer Verkade, zoolang t hij niet definitief een beh-oorlijk tableau de li Troupe kan overleggen als geeiscbt mag wor den ter bespeling van den Koninklijken Schouwburg, geen beschikking zal krijgen over avonden ten koste van de bestaande gezelsehappen. DE BEWAKING VAN DEN EX-KROONPRINS. Van Wieringen wordt aan het N. v. d. D. gemeld, d.d gisteren: Hedenmorgen is in de haven van Den Oe- ver een torpedojager van de Marine aangeko men, onder commando van een luitenani *er zee 2e klasse, bemand met 17 marinematro zen. Het doel hiervan is de bewaking van den Kroonprins. De Kroonprins heeft hedenmorgen aan den burgemeester van Wieringen en de Rijkspoli- tie verklaard, dat hij er niet aan denkt op het oogenblik en onder deze omstandigheden te vluchten. Hedenmorgen vloog op geringe hoogte een Duitsch vliegtuig over wieringen. DE GEWEZEN DUITSCHE KEIZER. Renter vemeemt, dat aan de gellieerde vertegenwoordigers te Den Haag last is ge geven, de Nederlandsche regeering te wijzen op de groote noodzakelijkheid van een. nauw keurig toezicht inzake de verrichtingen Van den gewezen keizer en op de vrees, door de Entente gekoesterd, naar aanleiding van zijn verblijf in de onmiddellijke nabijheid van de Duitsche grens. DE EX-KEIZER. In aansluiting met de berichten, dat de bewaking van den voormaligen keiber is ver soherpt, vemeemt de Tel. rtog dat hij het k a steel niet meer verlaat. Ook de controle- voor het verkrijgen van toegang tot het kasteel is verscherpt. DE INVLOED OP DE TEX NIJVERHEID. De staking der transportarbeiders zal spoedig haar invloed' doen gevoelen op den gang van zaken in de textielindust-rie in Twente. De fabriek der firma Arntzenius Jannink te Goor wordt zeer waarschijnlijk Zaterdag over een week stopgezet ten gevol- ge van belemmering in den aanvoer van grondstoffen. Voor andere fabrieken zal die storing eveneens worden gevoeld, hetzij op korteren of langeren termijn, al naar men voorraad heeft. De verscheping van het voor export bestemde fabricaat staat natuurlijk eveneens stil. DE BOUWVAKAHBEIDERS TE ROTTERDAM. De afd. Rotterdam der Katholieke en Christelijke organisaties in de bouwvakken hebben hunne leden geadviseerd individueel contracten af te sluiten tot Mei. Ze hebben aan de patroons hun teleurstelling over het aanbod kenbaar gemaakt. De patroons willen 80 cent geven tot 1 Mei en van 1 Mei 1920 tot 1 Mei 1921 een uurloon van 83 cent. De eisch was 1.05. In de betreffende motie, door de Katho lieken Zondag reeds aangenomen, wordt dui- delijk uitgesproken, dat in geen geval tot staking zal worden overgegaan voor 1 Mei en na 1 Mei een landelijke actie zal worden begonnen om de billijke eischen der bouw- vakarbeiders doorgevoerd te krijgen. DE ZOMMERTIJD. Bij Koninklijk Besluit is bepaald, dat in 1920 de vervroeging met een uur van den wettelijken tiid zal aanvangen 5 April en eindigen 27 September. kwestie van de aiftapping van water van de Maas door de priae d'eau te Maastricht is de finitief geregeld. In het verdrag wordt niet besloten tot ka- nalisatie van de Midden-Maaa. Men zal het zfj-kanaal van Maastricht naar 'e-Hertogen- bosch gebruiken. De Maas zal van Luik af gekanaliseerd worden voor vaartuigen van 2000 ton. Het kanaal LuikMaastricht zal bevaarbaar worden gemaakt voor echepen van 1000 ton evenals het kanaal Maastricht— 's-Hertogenbosch. Voor schepen van meer dan 1000 ton zal een vertakking worden ge maakt, waardoor vaartuigen van 1000 ton onmiddellijk van Neerdeteren naar Maas- bracht aan de Maas zullen kunnen doorva- ren, van welk punt af Nederland de Maas op zijn grondgebied' wenscht te kanaliseeren. NED. JGURNALISTENKRING. In de Zaterdagavond te 's-Gravenhage ge houden bestuursvergadering van den Neder- landschen Journalistenkring heeft het be stuur zich als volgt geoonstitueerdD. Hans, 's-Gravenhage, voorzitte; A. Voogd, Roterdam, vice-voorzitter en penningmees- ter; W. van den Hout, 's-Gravenhage, eerste secretaris; G. Polak Daniels, 's-Gravenhage, tweede secretaris; A. G. Biemond, Zutphen; O. A. Orayd, Amsterdam; mr. P. H. Ritter Jr., Utrecht; J. J. de Boode, Amsterdam, en L. Schotting, Amsterdam. De heeren D. Hans, A. Voogd en W. N. van den Hout vormen't dagelijksch bestuur. Besloten werd een commissie te benoemen, die een onderzoek zal instellen naar de vraag of, en zoo ja, op welke wijze en voor welke beiangen, samenwerking in organisatorisch verband met andere groepen van intellectu- eelen en welke groepen mogelijk en wenschelijk is. Tot leden dier commissie, die aan het bestuur rapport zal uitbrengen, wer- den benoemd de heeren: Henri Dekker, Rot terdam, voorzitter; G. G. van As, 's-Graven- hag; J. F. Ankersmit, Amsterdam; J. H. van Oost'en, Haarlem, en mr. P. H. Ritter Jr., Amsterdam. Op 27 Maart a.s. zal te Amsterdam de Kringraad bijeenkomen om te beraadslagen over de pensionneering van journalisten. De heer D. Hans, voorzitter, zal deze vergade ring openen met een rede over: „De taak van den Nederlandschen 'Journalistenkring". HET WERK IN DE VENEN 11CERVAT. Vroeger dan in vorige jaren is de turf- graverij of het voorbereidende werk daar- voor in' de venen van Zuid-Ooat Drente her- vat. De oude voorraden zijn in den afgeloo pen herfst en winter vtij sterk opgeruimd, zoodat er voldoende zetveld is voor plaatsing van het nieuwe product. Alleen in het rayon Nieuw Amsterdam schijnt nog vrij wat te zijn overgebleven, doch daarondcr is veel fa- brieksturf. Door de bnitensporige scheeps- vrachten is het mogelijk gebleken de turf anders dan per schip te vervoeren, zonder belangrijk duurder te worden ter plaatse van gebruik in Holland dan bij vervoer per schip. De beste zware turf werd nu uit da veenderijen per wagon gereden naar do sta- .tions Exloo, Valthe, Weerdinge en Zuidbar- ge en daarna op wagons geladen en verder vervoerd. Duizenden wagons zijn van deze stations op die wijze verzonden. Te Weerdin ge werd in de afgeloopen wek beproefd met een Tractor de turf uit het veen naar het station te vervoeren, welke pogingen voor- loopig met goeden uitslag werden bekroond. De Tractor met caterpillersysteem trok met gemak een geheel dagwerk turf, op vrij zes karren geladen uit het veen naar de laad- plaats van 't station. Wat de loonen betreft, schijnen er dit sei zoen geen geschillen van zoodanige beteeke- nis te bestaan, dat stakingen te vreezen zijn. Er kan trouwens bij de hooge turfprijzen een goed weekloon worden gemaakt door de arbeiders en de verveners hebben eveneens goede dagen. In een vergadering van verte genwoordigers van werknemersorganisatieS en van verveners in 't hotel Grimme te Emmen gehouden, werd vrij wel algeheele overeenkomst verkregen in zake de te sluiten overeenkomsten. DE POSITIE VAN FREDIKANT. Te Leiden is een druk bezochte vergade ring gehouden van theologische studenten, waarin besloten werd zich te verenigen tot een onderafdeling van een te vormen stu- dentengfoep in den Bond van Nederlandsche predikanten. Met adruk werd erop gewezen, dat onder de studenten hoe langer hoe meer het besef gaat ontwaken, dat hun toekomstige maat- schappelijke positie bijna onhoudbaar is. Men gaat zich af vragen: „mogen wij nog de verantwoordelijkheid dragen om ons voor te bereiden tot een ambt, dat zijn dienaar en diens gezin in den staat der armoede door het leven laat gaan?" Ondanks de grooie liefde, die er is voor het heerlijk ambt wordt de vraag d^ukkender, hoe dichter men het doel nadertT Omdat de studenten meer objectief staan tegenover de predikantspositie en de kerk, wordt de behoefte gevoeld zich als studenten tot een groep te vereenigen in den Bond om op gepaste wijze op te komen voor de recht- matige verlangens die onder de studenten leven ten opzichte van hun toekomstige maatschappelijke positie. De Leidsche onderafdeeling heeft zich voorloopig geoonstitueerd en zal pogingen doen om een interacademiaal verband te vormen. ZWARE VRACHT. Zaterdag werd met een sleeperswagen, ge- trokken door zes paarden, een groote stoom- ketel van den Overweg der Holl. Spoor naar Loosduinen vervoerd. Ze is bestemd voor de stoomwasscherij van den heer G. Giezeman en had reeds vier weken daar op vervoer ge- wacht. De wagen bleek tegen de vracht van 14,000 kilo niet bestand, want bij Valken- bosch brak eerst een wiel en toen de as. De ketel bleef tegen de stopblokken hangen. Daar het ongeval op het breede gedeelte van den weg geschiedde, is er nog een nauwe passage overgebleven. DROOGLEGGING ZUIDERZEE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 2