s »l :8tl I 8S MS mH- fa1 ,'<S. A.rastf5rciamsrke Benr» van 17 Maart 1920. Noonlhollamlsch - Ijandbanwrradiel 0kSj: S eSr -"**• Gaiif, Seta anew* onbewpirofesi, -uztfei wij vertrouwen. dat bet puclse* niet zou beschouwen aia auouistig van personal, be- voegd tot bet oeoordeeieu van deze kweatie in naar geheel. Waar net echter niet oamogelijk is, dat de posiue van den voorzitter van commissaris- sen aer stoomvaai t-maatsdiappij „Zeeiand'' geacnt wordt gezag in te aiuuen in dit ver- xeersvraagstuk, mogen wij bet stuk van den beer mr. c. Jrokker, voorkomende in bet Mtiandeisblad'' van Zaterdag 0 Maart niet onweersproken laten, ook ai maakte de re- dactie uenzeiiden dag reeda daarover eenige zeer juiste opmerkiugeu. L>e beer Foxxer tracbt in zijn stuk den in- druk te wekken, dat de directeur der Neder- landscbe Spoorwegen, baar macht misorui- kenue, uitsiuitend op de belangen van baar aanaeelbouders lettende, en zouder de minste consideratie voor eenige algeineen Neder- landseb belaug bet bestaan der maatscnappij „Zeeland'' te vlissingen onmogebjk wil ma- ken en bij boopt op cue wijze gedaan te krij- gen, dat „voix, vertegenwoordigmg en regee- rmger nu eiudebjk genoeg van krijgen dat parncuiiere spoorwegmaatschappijen maar wiiiekeurig landsbeiangen scbaaen en dat men oi zai overgaan tot Staatsexploitatie van Spoorwegen ot de spoorwegmaatscbap- pijen tot rede zal weten te brengen. Ware nu de voorstelling van zaken door den heer Fokker gegeveu, juist en volledig, dan zou eenig succes bij zijn „beroep" op bet volk om zicb te doen booren zeker niet uit- blbven. Maar de voorstelling van den heer Fok ker is niet juist en niet volledig en dat was niet noodig geweest, omdat de beer Fokker door ons in bet bezit is gesteld van een nota die, naast de vermelding van cijfers omtrent te verkrijgen besparingen, de aandacht vestigt op verkeersbelangen van Nederland van veel verder strekking dan het belang van Vlissin- gen. Dat by daaromtrent niets vermeldende, opzettelijk onvolledig zijnde, zijn betoog ver- zwakt ligt voor de hand. Wat de te verkrijgen besparingen betreft, het volgende: De cijfers van het jaar voor den oorlog, waarin het verkeer tusschen En gland—Nederland en transiet Nederland iet grootst is geweest, wijzen uit dat op 300 van de 365 dagen gemakkeliik had kunnen worden volstaan met e6n, inplaats van met twee nachtbooten (over vlissiugcn en over Hoek van Holland) in iedere richting en met drie (een voor Nederland, een voor Noord- en een voor Zuid-Duitschland), inplaats, van met zes op de booten aansluitende, meeren- deels zeer slecht bezette, treinen in iedere richting. De daarmede te verkrijgen besparing be- draagt meer dan twee millioen gulden per jaar (waarvan ruim de helft op net zeetra- ject). 't Was dan ook niet zooals de heer Fokker het voorstelt, alleen de besparing op de spoorwegen die ons dreef tot ons voorstel, maar evengoed die op het zeetraject, en de mededeeling, dat wij die besparing op de spoorwegen hoog raamden, is onwaar. Inte- gendeel, wij brachten als kosten per treinkilo- meter, die minder geredeu behoefde te wor den, slechts in rekening 2, terwijl zij in 1918 bedroegen 3.67 en in 1919 nog meer. Tegenover de jaarlijksche besparing van meer dan 2 mililoen gulden verliezen de door den heer Fokker genoemde 10 millioen gul den, gesteld het bedrag is juist, als installa- tiekosten en dat de „Zeeland" die 19 millioen gulden, gesteld het bedrag is juist, als instal- latiekosten aan den Hoek alle beteekenis en dat de „Zeeland" die 10 millioen niet ver- schaffen kan, beduidt natuurlijk niets. Als't complex spoorwegen en stoomvaartlijnen 2 millioen gulden per jaar kan besparen, wor den de 10 millioen gulden voor e&is gevon- den. Dat wij nu wenschen over te gaan tot con centrate van het verkeer in &n haven „tot voorkoming van geldverspilling", kan de oedkeuring van den heer Fokker niet weg- jen. et door hem aangegeven middel om deze voortduren: „Staats- afdoende, maar het lijfct toch een zwakke verdediging van dezen bedrijfsvorm!! Per slot van rekening schijnt echter de heer Fokker de concentratie toch nog zoo gek niet te vinden, want hij komt ook met het voorstel van een nachtboot, inplaats van twee, mits over Vlissingen. Welke haven moet het nu zijn als er een nachtboot loopt? Wat het Nederlandsch-Engelsch verkeer betreft, bestond er in de jaren voor den oor log een zoodanige voorkeur voor de Hoek- route, dat deze met een boot 75 pCt. van het verkeer had en de Vlissingen-route met twee booten 25 pCt. En hoe meer nu de heer Fok ker praat over de mindere veiligheid van H. van Holland (arme haven van Rotterdam) en hoe meer hij de aandacht vestigt op buiten- kansjes, die zijn Maatschappij had in het gebeurde met de „Berlin" en de Amster dam", hoe duidelijker hij demonstreert wat't aan het publiek waard is om tijd te bespa ren. Dat het dwingen van dat publiek over een andere, langere route naast eene gerechtvaar- digd verzet, nieuwe bootdiensten zou doen ontstaan over de kortere route of aan be- staande lijnen te Rotterdam het verkeer zou toevoeren, is voor ieder die niet beheerscht is door voorop gestelde meeningen, toch wel duidelijk. Dat de heer Fokker in zijn plan voor een goede, snelle dagverbinding. een verbinding dus die er op aankomt, wil den Hoek kiest, bevestigt het bovenstaande. Waarom wel overdag de kortste route en niet's nachts, terwijl, hoe goed de dagverbinding te maken moge zijn, toch het aantal reizigers, dat het ook dan nog bestaan blijvend tijdverlies niet dragen wil, overwegend is? Wat het transietverkeer betreft is het Noord-Duitsche verkeer het voornaamste Fi- nancieele is voor de spoorwegen, to door het groote Nederlandsche aandeel over Hoek ha aoor het feit dat een trein Hoek—Bentheim teyens bedient het verkeer van Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, met Twen- te en Noord-Duitschland, zoodat geen afzon- derlijke treinen voor dat verkeer behoeven te rijden, de Hoek aangewezen. Een trein Vlis singen—Noord-Duitschland bedient geen en- kele belangriike Nederlandsche plaats, en noch Zee'and. noch Noord-Brabant, noch UafcMg Wa Wsag. Voof hei 2utt.nuMac!tt vEngdta&e m- keer, dat slechts ruim een derde oedraagt van net Noord-Duiteche, geldt ten aanzien van het doen loopen van aizonderlijke treinen voor net Zuid-Duitsch— Nederlandsche ver keer hetzeltde. Het Nederlandsche aandeel is aaar over Vlisingen wat grooter. Maar de tinancieele kwestie is niet de nooiclzaak in het huitenlauasch verkeer. tiootazaak is dat Lhiitsonand is gekomen m de posiue dat het hhjvcud iederen treinxi- lomter meer moet wikken en wegeu. Dit is een aer nooldredenen van de Ver-Reichli- cuung van alle Duitsche spoorwegen, waar- door een einde kan gemaakt worrueu aan eco- aomiscne expioitaue van het geneel, aan on- nooaige duooele treinen als gevolg van con- curreuue tusschen Saxsea en Pruisen, Ba den, Wurtemnurg ot Beieren, zooals voor den ooriog het gevai was. En oij die hooidzaak van zumigheid is er geen sprake van, dit is onomwounen uitgesproxen, dat de Duitscne spoorwegen als voorneen, treinen zullen njueu naar Neuerland over twee routes, om op net- zeltde oogenniik hun reizigers te Lonaen te nrengen. Maar dan is ook bjj een trein naar Neder land onmiddeilijk gemoeid het Nederlandsch- Duitsch verkeer, dat van veel meer heteeke- uis voor ons land is dan het Engelsch-Duit- sche, dat ons land slechts transiteert en moet er gezorgd worden dat de treinen van het zeeverkeer tevens bedienen onze groote ver- keers- en handelscentra, en ook in dien ge- dachtengang moet dus het zeeverkeer geleid naar tioek van Holland. Maar er is meer. Wie in de laatste maan- den heeft ervaren hoe de Entente werkt om alle verkeer naar het Oosten van Europa te trekken langs zooveel mogelijk Zuidelijk ge- legen lijnen, met vermijding van Duitscnland, en hoe zij moeilykheden m den weg legt ten aanzien van aansiurtingen en doorgaande rij- tuigen, aan wie daaraan niet mee zou wil- lea doen, weet maar al te goed, dat tegenover dergelijke pogingen het eenige tegenwicht in onze verbiudingen te zoeken langs de kortste lijn en zooveel doenlijk gebruik te maken van de geographische ligging, waaraan noch En tente, nocn mr. Fokker, lets veranderen kan. Wij moeten ons verkeer bedienen over een zeer Noordelijk mogelijk gelegen haven, d. i. m dezen Hoek van Holland. Tegenover dat alles staat uitsiuitend het belang van de stad Vlissingen. Niet van de provincie Zeeland: die voor stelling is onwaar. De spoorwegverbindingen van Zeeland zijn beter te maken als men niet heeft te letten op mailtreinen dan wanneer men daarmede wel rekening moet houden en de drie binnen- landsche snel trein verbiudingen in beide rich- tingen, die de provincie vroeger had, komen terug, zoodra de dieustregeling kan worden uitgebreid. Evenmin is het waar, dat een nationale stoomvaartlijn in ons plan zou verdwijnen. Een regeling zooals wij ons die denken, die aan de Nederlandsche stoomvaartlijn, va- rende in een beurtregeliug met de Great- Eastern, te Hoek van Holland een behoorlij- ke, zekere positie verschaft, is gemakkelijker tot stand te brengen dan een regeling, waar- bij de Great-Eastern haar nachtdienst zou moeten opgeven, en haar verkeer zou zien gaan naar de langere route. Daaraan kan zij zelfs niet denken. Niet het overbrengen van de „Zeeland" naar Hoek, maar voortgaan op den ouden weg, alsof er geen wereldoorlog geweest is is slachting van deze nationale onderneming, die niet minder nationaal is tusschen Hoek en Harwich dan tusschen Vlissingen en Folke stone. Dat Vlissingen bij verplaatsing van de „Zeeland" een verlies zou lijden, niemand zal dat ontkennen en niet betreuren, maar wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. Wie tegenover al het bovenstaande. hoewel ingelicht zijnde, nu niet beter weet te doen dan de voorstelling geven, dat de Neder landsche spoorwegen in deze zaak niets doen dan turen op besparing ten bate harer aan- deelhouders, verdient dat het volk dat hij op- roept om zich te doen hooren, allereerst uit- spreekt dat hij de zaak niet zuiver stelt. Ten slotte nog iets over ons machtsmis- bruik. Is dat wel zoo groat? Het bestuur der Maatschappij „Zeeland" althans heeft zich daarover met te beklagen nu wij, die de helft der aandeelen in deze Maatschappij bezit- ten, van dat bezit nog geen enkel dwingend gebruik maakten, dat bestuur vrij lieten in zijn bestrijdingswijze en ons er toe bepaal- den, zij het te vergeefs, te beproeven aan dat college duidelijk te maken dat verplaatsing van de „Zeeland" zou zijn in het b^ang van haar aandeelhouders, van de spoorwegen en van het verkeersbelang van geheel Neder land. EEN SCHOOLKWESTIE. Onze correspondent te Edam schrijft ons: In de zitting van den Raad der gemeente Edam werd 15 Maart j.l. het besluit gen omen tot reorganisatie van het lager onderwijs, hierin bestaande dat er zal zijn een school voor gewoon lager onderwijs met 6 klassen, waaraan verbonden drie klassen voor meer uitgebreid lager onderwijs Dit besluit trekt de aandacht doordien het in twee opzichten afwijkt van het ontwerp van Wet op het L. 0., dat in behandeling komt en waarbij bepaald wordt, dat de ge- wone lagere school zal bestaan uit ten min ste 7 klassen en dat het M. U. L. O. (in het Wetsontwerp U. L. 0. geheeten) zal gegeven worden in een school van 3 klasasen (geen kopklassen evenals in Edam werd besloten) Het besluit van Edam dat bereikt werd door de stemmen der rechtsche raadsleden trekt ook hierotn nog de aandacht wijl er te Edam een schoolgebouw van M. L. O. be- staat met een bevoegd hoofd en men die school dus naar het wetsontwerp kon hebben ingericht zonder eenige schade voor de ge- meentekaa. MOOR1D IN KOELEN BLOEIDE. Dinsdagavond bracht een zekere Piet Schepper een jongen van 17 jarigen leeftijd, een bezoek bij dfe vrouw van den landibouwer D. Kikkert, die een eenzame boerderij aan den Deventerweg nabij Teuge bewoont. De jcngen vroeg cieren te koop, waarop de vrouw deze in die achterkamer wilde gaan halen. Toen ziji voor die kast bukte om de cieren er uit te halen, schoot de jongen haar met een revolver in het achterhoofd'. De vrouw was terstbnd1 dbod. Osblskao is, dat dt sushi tet diafttal bij Am i-iader. ten vioegere verpleegde van het j shuia Hoendnrlo, de drijfvetr van zijn misdaad geweest moet zijn. Ma d£n moord! doorzoclit hij het geheele huis, maar werd' door de thuiskemst van den boer gestoord. Een worst'eling volgde; de mooraenaar loste vier schoten op zijn tegen- stander, waardoor Kikkert aan de kin werd Cwid. De drie andere schotem misten. rdat het bloed KikkerFs gezicht bedekte kon hij den jongen niet de baas worden met het gevoJg, dlat deze wist te ontkomen en in dc bosschen achter de boerderij1 verdween. iDe omwonenden. riepen op het geroep van den boer de hulp van de gemeentepoHtie en de marechaussee in, die onmiddeilijk een uit gebreid onderzoek instelden met het resul- taat dat de dader om 11 ux te zijnen huize aan den Hlolthuizerweg van zijn bed werd gelicht. Hij! bekende volledig. Hij wilde geen geld stelen om naar Amenka te gaan. Het lijk is in beslag genomen. De jongeling deed koelbloedig het verhaal van zijn daad en dedde mede, dat hij reeds meermalen een bezoek aan het huis had ge- bracht met het plan de bewoners te vermoor- den, doch telkens ontbrak het hem aan moed. Dinsdagavondl had hij opnieuw de woning opgezocht. Hij zag, dat Kikkert en zijn vrouw uitgingen; de laatste.verdween in een1 huis aan den overkant, de man in de richting Teuge. De vrouw kwam weldlra weer thuis. De dader wist, dat ziji alleen was, dtong het huis binnen en schoot haar in koelen blocde dood. KUNST EN WETENSCHAPPEN. PISUISSE—HEMSINGAVOND. Half-volle Harmoniezaai, waar wel een Pisuisse noodig was om de stemming er in te brengen. Misschien duurde zelfs zn con ference wel wat al te lang of leek't alleen maar lang, omdat we zoo aan de Pisuisse- humor gewend raken, en die, 6f in Amster dam bij de opening van de Damesbeurs, of in den Haag op een avond, of in de provincie zich zelf altijd eenigszins blijft gelijken? Pisuisse en Hemsing! Het klinkt heusch erg ouwerwets, bijna zoo als vroeger: Pi suisse en Blokzijl. En of't nu beter of min der is geworden dan vroeger? Och, in de aren, dat het cabaret als 't ware op- ;wam door dien eersten zanger van het le- venslied, ja toen had dit wel zijn zeer bijzon- dere charme, die nu gemist moet worden. Sinds we in den loop aer jaren deze chanson- nier hoorden in een Centraal Theater in een gemengd programma, in een Carre, de hoofd- rol vervullena in een we hadden bijna ge- zegd: in „maar" een revue, zijn onze ver- wachtingen minder hoog gespannen. Wel als steeds kunnen we het zeer krachtige timbre zijner stem bewonderen. Stellig, deze stem heeft gewonnen. in klankvolume en nuancee- ring en naar ons bleek in een Zigeunerlied heeft ze 66k niet aan fijnheid ingeboet. De uitbeelding is suggestief en treifend en de voordracht van genoemd Duitsch Zigeuner lied was voortreffelijk. De Hollandscne lied- jes „sloegen in", Pisuisse begreep meer dan het publiek aanvoelde, naar 't ons voor- kwam, de stille tragiek van't liedje „'t Zwar- te Japonnetje", verhaal van den ouden kan- toorklerk, die z'n hart nog voelt opbloeien voor't nieuwe kantoormeisje, die echter haar blikken ten slotte laat glijden naar den waarschijnlijk jongeren chef. Na de pauze liedjes naar keuze. Was Pi suisse er beter in of waren wij het? In ieder toeslingerde zijn bevel: „Travaille," en voor ons deed leven de kop van den verloopen viveur, het wreed-ruwe: Ma T&te. Daarna ons boeide met nog enkele andere chansons, waaronder't eigen gemaakte „De Thee" om te eindigen met Dirk Witte's lied: „Mensch durf te leven." Moge het publiek dit forsch gebod van den stellig wel zich uitlevenden artist hebben verstaan en durven navolgen. Pisuisse gaf het in perfectie. Jan Hemsing als altijd, onmisbaar. N. J. INOEZONDEN STUKKEN. (Balien verantwoordelijkheid van de Redae- lie. De opname in deze rubriek bewijst geens- tins, dat de Redactie er mede insteml). Mijnheer de Redacteur. Beleefd' verzoeken wij U opname van het volgend' artikel in Uw veel gelezen bladi, waarvosr bij voorbaat ontzen dank. Het is naar aamleidling van- het onder- schrift van den F. N. Z. bij! het ingezonden stuk onzer vereeniging aan het orgaan van bcvengenoemden bond' De F N1. Z. is teleurgesteldi over het stand- punt van de vereeniiging van Kaashandelaren in Noord-iHioland inzake de merkenkwestie, omdat zij zich verzet tegen het merken van de kaas. Zoo wil de F. N. Z. het tern minste aan ziine lezers voorstellen, niettegenstaande de F. N. Z. het wel beter weet. Als wij ons verweer tegen Dr. Schcy hebben moeten be- korten om als boerenbedrog dienst te moeten doent, dan had de F. 'N. Z. bet'er gedaan het in het geheel niet op te nemeni. Dit is een ver- draaien der feiten. Wij hebbenl er niets tegen dat de producent zijn (kaas merkt, kunnen er ook niet tegen zijn, omdat wij dan goed' zou- den keuren, dat wij in de regeeding lakenn 1. ingrijpen in de bedrijfsvrijheid van den fa- brikant. Van lijdfeldjk verzet is ook geen' spra ke, de ter markt aangevoerde kaas wordt ge- merkt of ongemerkt op dezdfde wijze en tegen zelfdc prijzen verhandeld. Wij zijn tegen de wijze waarop het merk wordt ingevoerd, omdiat wij van de admin i- strafieve rompslomp en ambtelijke knevelarij af willen, ook omdat het rijksmerk nog niet deugt en wij allerhande moeilijkheden voor onderhoud en verzending in de toekomst vrec- zen, omdat wiji bang waren dat het R. M. het midiel zou zijn den handel' aan banden te houden en dezen vanaf Den iH'aag te blijven koeieneeren. Deze laatste vrees is al vast gegrond ge- Meken, men is bezig weer een systeem van recepissen en consenten in te voeren, en daar- door het R. M. aan den uitvoer vast te kop- pelen. Hoe men daartoe den moed heeft, nu allerwegen ^ebleken is, dat door de Haag- sche inmengmg millioenen zijn verloren' ge- gaan en men zelfs in de Tweede Kamer de bedrijvers hiervan aan de kaak stelt, waar men roepf om vrijheid, omdat men gevoeld heeft, dat men in Den Haag deni vrijen han- d«l vsnnoordt, is ons sea raadssl l De f. N. Z. erkeut, dat er moeiHjkheden ziin maar waarom dan hala over kop het raierk ingevoerd, voordot men deze heeft over- won nen? De Minister weet nijt, waar hij met de 8000 ambtenaren heen moetl De afdeeling Zuivel weet het blijkbaar wel, en zal ze wel bij de Zuivelinspectie onder- brengen. Ein nu zal die merkenwet doorge- zet, al is het monk zeilf ook nog niet geheel deugdelijk gebleken, het koste wat het kost. En dat 'kost nog al wat I Het contrfile- svsteem, uit'gewerkt door den heer Bieleman vereischt nog al wat menscheni, daar deze er nog al royaal mee is en zegt:Wanneer twee ambtenaren het niet afkumnen, zal ik er zes bijzetteni". Ook in de kaasfabrieken zelf zal extra personeel moeten worden aangenwncn, om door middel van papiertjes het merk op de kaas te doen houden. Op het oogenblik circuleert er bii de pro- ducenten een contract met het controlestation ter teekening. Het wemelt van verplkhtingen en boeten en is even immoreel als vroegere rcgceringsconractenwaarbij men zich moet neerleggen bij genomen en nog te nemen maatregelen. En dan durft men de vrije pro- ducenien die zich hiertegeni verzetten van kortzichtigheid te beschuldigen. Mienschen die zich trachten los te worstclen van de klemnrende regeeringsbemoeifngenl Kan men in Den Haag nooit iets uitvin- den zonder op ruwe wijze in de bedrijfsvrij- heid in te grijpenl? De groote organisaties willen het R. M. Goed geeft het nen, maar laait degenen, die het niet willeni, of niet kunnen uitvoeden, vrij, of maakt het voor een ieder verplichtend. Dan is cbntrole overbodig, omdat er dan ten eenmale geen ongemerbte kaas is. 'Dat mag nietzegt Dr. Swaving. Buiten- dien, zegt genoemde heer, die zich overigens zeer veraiienstelijk maakt door het buitenland af te reizen en de menschen daar over het R M. in te lichteni, zal men door mijlne actie binnoi' eenigen tijd in het buitenland' geen andere dan gecontroleerde kaas vragen. Al weer een reden te meer, om niet dwingend op te treden, daar logisch doorgedacht men het bedrijf naar de vraag uit het buitenland zal inricnten. Buitenld'i'ai zooals reeds vroeger gezegd, is driekwart der produotie, in fianden van voormelde organisaties die gaarne het R. M. willeni en' dus gemakkelijk met hun gecontro leerde kaas aan de vermeende knoeierenen van den Handel 'n einde kunnen maken? zon der zich en anderen op kosten te jagen. Waarom dan die groote rompslomp? Waar om een leger van ambtenaren geschapen Producentten, beantwoordt zelf deze vraag! 'Er zal een tijldl komeni, dat het bedrijf met loonend' zal zijn, dan zal men hebben te ar- beiden* voor het leger ambtenaren, die men zelf in het leven geroepen heeft. Geen' hoog standpunf neemt de handel in, als hij pleit voor de vrije markit! De F. N. Z. dacht zeker, dat wij ons zonder verweer maar in een hoek lieten drukken. Als wii werkelijk parasieten1 waren, dan zouden wij het ons asrivwrde 15 Maart van am te Nt moeten laten welgevi nen. dlat de handelsstand recht alien. Maar nu wij mee- ,-echit op bestaan hcCft door ziiin economisch nut; zullen wij daartegen opkomen. 'Men besdnuldigt de producenten die steun zoekeni bij den handel van naiviteit en ach- terlijkheia. Men heeft medelijden. Laat men bij d v* iU dat hebben hebben verkocht. Men moet toch zeker over een groote dosis brutaliteit beschikken' op deze manier over de vrije producenten te schrijveni op een oogenblik, dat de ontevredenheid bij de boe- ren tegen hunne verkoopsvereenigingen hand over hand toeneemt, waar zelfs in Friesland, de bakermat van te ver dborgevoerde codpe- ratie, stemmen opgaan tegen de groote licha- men, waaraan hunne fabrieken zijn verbon den' en waarvan zij de draagwijdte niet kun nen overzien. Men'^durft ze alweer te verplichten1, een contract te teekenen, waarbij ze opnieuw ver bonden worden aan een ander kostbaar lichaam, bij voorbaat zich krommende onder maatregelen en nog te rumen maatregelen. terwijl langs een weg van vrijheid zoo veel te bereiken was. Wat blijft er over van deni vrijeni Nedfcr- landschen boer? Albsoluut niets! Hij1 zit met handen en voeten gebonden aan zijne organi- satie en weet niet eens, of hij bij; de eindaf- rekening moet betalen of kan vangen. pi dan hebben' dte leiders der groote organisaties medelijden met de boeren in Moord-Holland die hunne prodiucteni ter markt aanvoerdeu, contant geld ontvingen, en iederen dag kun nen weten hoe hun bedrijf er voor staat. Het Bestuur der Vereeniging van Kaashandelaren in Noord-Holland. ZEETIJDINOEN. STOOMV. MIJ. NEDERLAND. Rembrandt (thuisreis) arriveerde 12 Mrt. te Suez. KON. NED. STOOMB. MIJ. Almelo van Valparaiso naar pass. 14 Maart Bevezier. Bacchus vertrok 13 Mrt. van Barnr n. Castor arriv. 9 Mrt van A'dam te Genua. Deucalion, van Sevilla naar passeerde 12 Maart Barry. Haarlem arriv. 11 Maart van Amsterdam te Callao en vertrok 13 dito naar Valparaiso. Iris vertrok 10 Mrt. v. Gibraltar naar Merope van Valencia n. Louden, vertrok 12 Maart van Gibraltar. Mercurius vertrok 6 Maart van Gibraltar naar Hampton Roads (volgens een vroeger bericht naar Z.-Amerika). Triton arriv. 12 Mrt. van Cardiff te Vigo. Ulysses arriveerde 11 Maart van St. An drews bay te Buenos Ayres. Uranus van Alexandria naar passeerde 14 Maart Dover. ROTTERDAMSCHE LLOVD. Birma (uitreis) vertrok 12 Maart v. Suez. Buitenzorg vertrok 7 Maart van Padang naar New-York. Samarinda arriveerde 8 Maart van Rot terdam te Batavia. Sitoebondo arriveerde 7 Maart van de Ty- ne te Batavia. Tambora van Rotterdam naar Batavia, passeerde 11 Maart Suez. HOLLAND-AMERIKA LIJN. Amsteldiik arriveerde 13 Maart van Rot terdam te Puerto dam'te "Neer-Drleans. KON. WEST-IND. MAILDIENST. Almelo (thuisr.) vertrok 14 Maart van Dartmouth. Haarlem arriveerde 11 Maart van Am sterdam te Callao. Commewigne arriveerde 17 Maart van Paramaribo te IJmuiden. MARKTBERICHTEN. WARME'NHUIZEN, 17 Maart 1920. Rtoode kool 1.80—/ 6.80, Gele kool 1.603.90, Witte kool 1—3.60, Uien 6.30—/ 8.60, Peeni 1.90, Uifschot roodfc kool 0.701uitschot gclc kool 0.70, uitsdiot witte kool 0.90, alles per 100 K.O. ZAAMDAM!, 16 Maart. Veilingvereeniging „de Zaanstreck." Prei 412 H cf. per bos, Radijs 88 H ct. per bos, Pieterseue 410% ct. per boa. Raapstelen 6—7 ot. per bos, Spinazie 54—90 ct. per ben, Selderie 10—12K ct. per bos, Spruiten 8—12 ct. p. p., Bellefleur 7K—0 ci p. pond, Goudlreignetteni 10—12 ct. per pond Cifroenen 4 per 100, Zure appelen 77 H ct. p. p., Zoete appelen 7 ct p. p. 'NOORDSCHARWOUDE, 17 Maart. Grove Uien 6.108.90, Peen 1.70 2, Rtoode totol' 6.10—/ 7.90, Kleinere 4 tot 5.20, Uitschot 1.20-/ 3.80, Gele tool 4—/ 4.60, Kleinere 2—/ 3.20, Deensche witte 3.10—/ 3.90, Kleinere 1.70-/ 2.80, alles per 100 KjO. BROEK OP LANOENDIJK (Ungedij- tor Groen'teveiling), 17 Maart 1920. In de heden gehouden veilingen werd betaald voor: Roode kool A 5 M—f 7.50, B 3.60— 5.40, uitschot 0.90-/ 1.10, Gele tool A 3.50—/ 4.60. B 1.60—/ 3.40, uitschot 0.70—/ 1.20, Deensche witte kool A 2.70—/ 3.70 B 1 60-/ 2.40, uitschot 0.601.40, Worteleni 1.70-/ 2, Aard- appelen Red Star 6.80, Uien 7.60—/ 10l id 2de soort 0.50—/ 1.20, alles per 100 K.O. Aanvoer: 56100 K.G. roode kool, 46900 KO. witte tool', 96000 K.O. gele tool, 4550 KG. worielem, 2260 KjO. aardh appelen, 16000 K.O. uieni Opgave van nkmi |VoHg«l It kocrs ©at; Ate ByrniNEAM*. OOSTBNKIJt. Iitfite Kmm. Ha.<M RUfll OH B Mfdad BKAZTLTB. TesAas La MP! S JOriSOO Prevlaalals as Otatnte. Lscniafan. Aiu»t»id«w 1911 I Kottndtai 1P1S I Bull aa OraAat-laatelRafta. Aoitardamaaha Bank A Nadarlandaehe Baak 6. v. A. Rottafd. Bankvar. Aaad. Holl. fJnt. Spoor*. OM. Staataap Staatnp 'roadaloaalagoa. HEDBBLAND. A'dam Stad 1874 100) BBLGIE. Aatwerpoa 1887 ProloBgatts OptMiinckiinraeu van hedtHi Proaaio 1 I Wk Wk 19 19V« •a 85V. 87V. 89 10 42 Vi 4 Wk 72>% 62Va 14 89a. Ml. 17 ll%4 IStfc 14 180 Vk 140 4>4 4 Atokii. Top. A 8. P4 C v. I. A. Deav A B. Qrando Spw. (C. V, i Bria Say. Mil- Gawene Aaad. Kana. City South. Kali*. Qy. f. dito Prat, I. MinoaH Iiu A Tarn C. v. A Mniiu n Fraj. A toatkaaa Pao. Coma. SootL. El*. Vot. Vt Qp*. A Union Pat. Ralh. ©w. O. A. Anaconda Ooppar 6. y. A Am. Cat A Foundry Go. C. v. A. Amet. Hilda A Laathat Corny. Central Leater Studebaker C V. Oew. Aaad. Unit. Stat. Staal Co Tnt: Mare. Marine Int. Mara Marine 0«e. Wot Pelt. Bern. Had. MI. t. a. a. Pete, bt >k Mi Oew. Aaad. Cory. C. g. A. ne Cy. atg. A. Orion Petrol. Steaua Bomana ^etr.'Mlj. afgeat. A Comyaaia Nitmfl Aagaattaa A •att. III. Aea Tai<>daa4aa HEM. Haadalaa. ImMaAa Am Mad. RnMBl 6. y. A. Id. Rate. Nadaii hd. Maadalabk. Aaad. Amatard. Bubkar Co A Mf. Aaa4 Nadarl. Bubbar Hon. Amarlka Lgn A. id. 6am. Blgaadom A. Holl. Sfooraa. My. Aaad. Java Cbiaa Jayaa L|a A. Boa. Hoi. Lloyd Aan Baa. Mad. Stoomk Idam Mlawa Aaad. "Boa. PakatoaaM Mf. Ma4 Sohaapv. Uala Rottord. Lloyd A. Stoomv. M|. Nadariaad A. A'dam DaD Comp. Aaad. DeU Batavia Tab. Aand. DaB'Maataekapnl Aaad. Madaa tabak Aaad. Rottatdam Dal Aaad. Senamkah Tabak«Mf. Aaad. laaullnde Ollafabriakan w4 Mededeelingen van Donderdag 18 Maart 1920. Oliewaanden en Cul-tuireni vaat, met Camdijk ved handel. Scheepvaartaa vast T«* bakkmt stil. Anurilm ids water. Saooraragaa. a ivui msvii »»V M{J. t. Exm. t. 7* iVAo 16U» 1«>A« 12*/u tPfi IIS 200 140 04T* M Vb TVa 18 19)4 84 8774 •774 80 i. C. y. Comy. afgeat Vorige koera 92'Aa 8»Aa 8% 17V« 17 19'Aa 19 82%. 101%, 10% 7«Va 109% 134 133% 130V4 131 150% 118*4 98 98 110 111 109«f« 110% 40 40% 158% 158 334% 239 12) 829 50% 51 110 118 282% 280 315% 288% 298% 299 044 651 816% 211% 217% 286% 211 I1SV. 119% 114% 114 469 473 458% 462 MO 310% 322 180Va 197 332 236 234% 338 240 280 295% 292% 295 344 341 229 225 430% 425 423 219 215 229% 221 419 415 230 1227

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 6