s
»l
:8tl I
8S MS
mH- fa1
,'<S.
A.rastf5rciamsrke Benr»
van 17 Maart 1920.
Noonlhollamlsch -
Ijandbanwrradiel
0kSj: S
eSr -"**•
Gaiif, Seta anew* onbewpirofesi, -uztfei
wij vertrouwen. dat bet puclse* niet zou
beschouwen aia auouistig van personal, be-
voegd tot bet oeoordeeieu van deze kweatie
in naar geheel.
Waar net echter niet oamogelijk is, dat de
posiue van den voorzitter van commissaris-
sen aer stoomvaai t-maatsdiappij „Zeeiand''
geacnt wordt gezag in te aiuuen in dit ver-
xeersvraagstuk, mogen wij bet stuk van den
beer mr. c. Jrokker, voorkomende in bet
Mtiandeisblad'' van Zaterdag 0 Maart niet
onweersproken laten, ook ai maakte de re-
dactie uenzeiiden dag reeda daarover eenige
zeer juiste opmerkiugeu.
L>e beer Foxxer tracbt in zijn stuk den in-
druk te wekken, dat de directeur der Neder-
landscbe Spoorwegen, baar macht misorui-
kenue, uitsiuitend op de belangen van baar
aanaeelbouders lettende, en zouder de minste
consideratie voor eenige algeineen Neder-
landseb belaug bet bestaan der maatscnappij
„Zeeland'' te vlissingen onmogebjk wil ma-
ken en bij boopt op cue wijze gedaan te krij-
gen, dat „voix, vertegenwoordigmg en regee-
rmger nu eiudebjk genoeg van krijgen dat
parncuiiere spoorwegmaatschappijen maar
wiiiekeurig landsbeiangen scbaaen en dat
men oi zai overgaan tot Staatsexploitatie
van Spoorwegen ot de spoorwegmaatscbap-
pijen tot rede zal weten te brengen.
Ware nu de voorstelling van zaken door
den heer Fokker gegeveu, juist en volledig,
dan zou eenig succes bij zijn „beroep" op bet
volk om zicb te doen booren zeker niet uit-
blbven.
Maar de voorstelling van den heer Fok
ker is niet juist en niet volledig en dat was
niet noodig geweest, omdat de beer Fokker
door ons in bet bezit is gesteld van een nota
die, naast de vermelding van cijfers omtrent
te verkrijgen besparingen, de aandacht vestigt
op verkeersbelangen van Nederland van veel
verder strekking dan het belang van Vlissin-
gen. Dat by daaromtrent niets vermeldende,
opzettelijk onvolledig zijnde, zijn betoog ver-
zwakt ligt voor de hand.
Wat de te verkrijgen besparingen betreft,
het volgende: De cijfers van het jaar voor
den oorlog, waarin het verkeer tusschen En
gland—Nederland en transiet Nederland
iet grootst is geweest, wijzen uit dat op 300
van de 365 dagen gemakkeliik had kunnen
worden volstaan met e6n, inplaats van met
twee nachtbooten (over vlissiugcn en over
Hoek van Holland) in iedere richting en met
drie (een voor Nederland, een voor Noord- en
een voor Zuid-Duitschland), inplaats, van
met zes op de booten aansluitende, meeren-
deels zeer slecht bezette, treinen in iedere
richting.
De daarmede te verkrijgen besparing be-
draagt meer dan twee millioen gulden per
jaar (waarvan ruim de helft op net zeetra-
ject).
't Was dan ook niet zooals de heer Fokker
het voorstelt, alleen de besparing op de
spoorwegen die ons dreef tot ons voorstel,
maar evengoed die op het zeetraject, en de
mededeeling, dat wij die besparing op de
spoorwegen hoog raamden, is onwaar. Inte-
gendeel, wij brachten als kosten per treinkilo-
meter, die minder geredeu behoefde te wor
den, slechts in rekening 2, terwijl zij in
1918 bedroegen 3.67 en in 1919 nog meer.
Tegenover de jaarlijksche besparing van
meer dan 2 mililoen gulden verliezen de door
den heer Fokker genoemde 10 millioen gul
den, gesteld het bedrag is juist, als installa-
tiekosten en dat de „Zeeland" die 19 millioen
gulden, gesteld het bedrag is juist, als instal-
latiekosten aan den Hoek alle beteekenis en
dat de „Zeeland" die 10 millioen niet ver-
schaffen kan, beduidt natuurlijk niets. Als't
complex spoorwegen en stoomvaartlijnen 2
millioen gulden per jaar kan besparen, wor
den de 10 millioen gulden voor e&is gevon-
den.
Dat wij nu wenschen over te gaan tot con
centrate van het verkeer in &n haven „tot
voorkoming van geldverspilling", kan de
oedkeuring van den heer Fokker niet weg-
jen.
et door hem aangegeven middel om deze
voortduren: „Staats-
afdoende, maar het
lijfct toch een zwakke verdediging van dezen
bedrijfsvorm!!
Per slot van rekening schijnt echter de
heer Fokker de concentratie toch nog zoo
gek niet te vinden, want hij komt ook met het
voorstel van een nachtboot, inplaats van twee,
mits over Vlissingen.
Welke haven moet het nu zijn als er een
nachtboot loopt?
Wat het Nederlandsch-Engelsch verkeer
betreft, bestond er in de jaren voor den oor
log een zoodanige voorkeur voor de Hoek-
route, dat deze met een boot 75 pCt. van het
verkeer had en de Vlissingen-route met twee
booten 25 pCt. En hoe meer nu de heer Fok
ker praat over de mindere veiligheid van H.
van Holland (arme haven van Rotterdam) en
hoe meer hij de aandacht vestigt op buiten-
kansjes, die zijn Maatschappij had in het
gebeurde met de „Berlin" en de Amster
dam", hoe duidelijker hij demonstreert wat't
aan het publiek waard is om tijd te bespa
ren.
Dat het dwingen van dat publiek over een
andere, langere route naast eene gerechtvaar-
digd verzet, nieuwe bootdiensten zou doen
ontstaan over de kortere route of aan be-
staande lijnen te Rotterdam het verkeer zou
toevoeren, is voor ieder die niet beheerscht is
door voorop gestelde meeningen, toch wel
duidelijk.
Dat de heer Fokker in zijn plan voor een
goede, snelle dagverbinding. een verbinding
dus die er op aankomt, wil den Hoek kiest,
bevestigt het bovenstaande. Waarom wel
overdag de kortste route en niet's nachts,
terwijl, hoe goed de dagverbinding te maken
moge zijn, toch het aantal reizigers, dat het
ook dan nog bestaan blijvend tijdverlies niet
dragen wil, overwegend is?
Wat het transietverkeer betreft is het
Noord-Duitsche verkeer het voornaamste Fi-
nancieele is voor de spoorwegen, to door het
groote Nederlandsche aandeel over Hoek ha
aoor het feit dat een trein Hoek—Bentheim
teyens bedient het verkeer van Rotterdam,
Den Haag, Amsterdam, Utrecht, met Twen-
te en Noord-Duitschland, zoodat geen afzon-
derlijke treinen voor dat verkeer behoeven te
rijden, de Hoek aangewezen. Een trein Vlis
singen—Noord-Duitschland bedient geen en-
kele belangriike Nederlandsche plaats, en
noch Zee'and. noch Noord-Brabant, noch
UafcMg Wa Wsag.
Voof hei 2utt.nuMac!tt vEngdta&e m-
keer, dat slechts ruim een derde oedraagt van
net Noord-Duiteche, geldt ten aanzien van
het doen loopen van aizonderlijke treinen
voor net Zuid-Duitsch— Nederlandsche ver
keer hetzeltde. Het Nederlandsche aandeel is
aaar over Vlisingen wat grooter.
Maar de tinancieele kwestie is niet de
nooiclzaak in het huitenlauasch verkeer.
tiootazaak is dat Lhiitsonand is gekomen
m de posiue dat het hhjvcud iederen treinxi-
lomter meer moet wikken en wegeu. Dit is
een aer nooldredenen van de Ver-Reichli-
cuung van alle Duitsche spoorwegen, waar-
door een einde kan gemaakt worrueu aan eco-
aomiscne expioitaue van het geneel, aan on-
nooaige duooele treinen als gevolg van con-
curreuue tusschen Saxsea en Pruisen, Ba
den, Wurtemnurg ot Beieren, zooals voor den
ooriog het gevai was. En oij die hooidzaak
van zumigheid is er geen sprake van, dit is
onomwounen uitgesproxen, dat de Duitscne
spoorwegen als voorneen, treinen zullen njueu
naar Neuerland over twee routes, om op net-
zeltde oogenniik hun reizigers te Lonaen te
nrengen.
Maar dan is ook bjj een trein naar Neder
land onmiddeilijk gemoeid het Nederlandsch-
Duitsch verkeer, dat van veel meer heteeke-
uis voor ons land is dan het Engelsch-Duit-
sche, dat ons land slechts transiteert en moet
er gezorgd worden dat de treinen van het
zeeverkeer tevens bedienen onze groote ver-
keers- en handelscentra, en ook in dien ge-
dachtengang moet dus het zeeverkeer geleid
naar tioek van Holland.
Maar er is meer. Wie in de laatste maan-
den heeft ervaren hoe de Entente werkt om
alle verkeer naar het Oosten van Europa te
trekken langs zooveel mogelijk Zuidelijk ge-
legen lijnen, met vermijding van Duitscnland,
en hoe zij moeilykheden m den weg legt ten
aanzien van aansiurtingen en doorgaande rij-
tuigen, aan wie daaraan niet mee zou wil-
lea doen, weet maar al te goed, dat tegenover
dergelijke pogingen het eenige tegenwicht in
onze verbiudingen te zoeken langs de kortste
lijn en zooveel doenlijk gebruik te maken van
de geographische ligging, waaraan noch En
tente, nocn mr. Fokker, lets veranderen kan.
Wij moeten ons verkeer bedienen over een
zeer Noordelijk mogelijk gelegen haven, d. i.
m dezen Hoek van Holland.
Tegenover dat alles staat uitsiuitend het
belang van de stad Vlissingen.
Niet van de provincie Zeeland: die voor
stelling is onwaar.
De spoorwegverbindingen van Zeeland zijn
beter te maken als men niet heeft te letten
op mailtreinen dan wanneer men daarmede
wel rekening moet houden en de drie binnen-
landsche snel trein verbiudingen in beide rich-
tingen, die de provincie vroeger had, komen
terug, zoodra de dieustregeling kan worden
uitgebreid.
Evenmin is het waar, dat een nationale
stoomvaartlijn in ons plan zou verdwijnen.
Een regeling zooals wij ons die denken,
die aan de Nederlandsche stoomvaartlijn, va-
rende in een beurtregeliug met de Great-
Eastern, te Hoek van Holland een behoorlij-
ke, zekere positie verschaft, is gemakkelijker
tot stand te brengen dan een regeling, waar-
bij de Great-Eastern haar nachtdienst zou
moeten opgeven, en haar verkeer zou zien
gaan naar de langere route. Daaraan kan zij
zelfs niet denken.
Niet het overbrengen van de „Zeeland"
naar Hoek, maar voortgaan op den ouden
weg, alsof er geen wereldoorlog geweest is
is slachting van deze nationale onderneming,
die niet minder nationaal is tusschen Hoek en
Harwich dan tusschen Vlissingen en Folke
stone.
Dat Vlissingen bij verplaatsing van de
„Zeeland" een verlies zou lijden, niemand
zal dat ontkennen en niet betreuren, maar
wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen.
Wie tegenover al het bovenstaande. hoewel
ingelicht zijnde, nu niet beter weet te doen
dan de voorstelling geven, dat de Neder
landsche spoorwegen in deze zaak niets doen
dan turen op besparing ten bate harer aan-
deelhouders, verdient dat het volk dat hij op-
roept om zich te doen hooren, allereerst uit-
spreekt dat hij de zaak niet zuiver stelt.
Ten slotte nog iets over ons machtsmis-
bruik. Is dat wel zoo groat? Het bestuur der
Maatschappij „Zeeland" althans heeft zich
daarover met te beklagen nu wij, die de helft
der aandeelen in deze Maatschappij bezit-
ten, van dat bezit nog geen enkel dwingend
gebruik maakten, dat bestuur vrij lieten in
zijn bestrijdingswijze en ons er toe bepaal-
den, zij het te vergeefs, te beproeven aan dat
college duidelijk te maken dat verplaatsing
van de „Zeeland" zou zijn in het b^ang van
haar aandeelhouders, van de spoorwegen en
van het verkeersbelang van geheel Neder
land.
EEN SCHOOLKWESTIE.
Onze correspondent te Edam schrijft ons:
In de zitting van den Raad der gemeente
Edam werd 15 Maart j.l. het besluit gen omen
tot reorganisatie van het lager onderwijs,
hierin bestaande dat er zal zijn een school
voor gewoon lager onderwijs met 6 klassen,
waaraan verbonden drie klassen voor meer
uitgebreid lager onderwijs
Dit besluit trekt de aandacht doordien het
in twee opzichten afwijkt van het ontwerp
van Wet op het L. 0., dat in behandeling
komt en waarbij bepaald wordt, dat de ge-
wone lagere school zal bestaan uit ten min
ste 7 klassen en dat het M. U. L. O. (in het
Wetsontwerp U. L. 0. geheeten) zal gegeven
worden in een school van 3 klasasen (geen
kopklassen evenals in Edam werd besloten)
Het besluit van Edam dat bereikt werd
door de stemmen der rechtsche raadsleden
trekt ook hierotn nog de aandacht wijl er
te Edam een schoolgebouw van M. L. O. be-
staat met een bevoegd hoofd en men die
school dus naar het wetsontwerp kon hebben
ingericht zonder eenige schade voor de ge-
meentekaa.
MOOR1D IN KOELEN BLOEIDE.
Dinsdagavond bracht een zekere Piet
Schepper een jongen van 17 jarigen leeftijd,
een bezoek bij dfe vrouw van den landibouwer
D. Kikkert, die een eenzame boerderij aan
den Deventerweg nabij Teuge bewoont. De
jcngen vroeg cieren te koop, waarop de
vrouw deze in die achterkamer wilde gaan
halen. Toen ziji voor die kast bukte om de
cieren er uit te halen, schoot de jongen haar
met een revolver in het achterhoofd'. De
vrouw was terstbnd1 dbod.
Osblskao is, dat dt sushi tet diafttal bij Am
i-iader. ten vioegere verpleegde van het j
shuia Hoendnrlo, de drijfvetr van
zijn misdaad geweest moet zijn.
Ma d£n moord! doorzoclit hij het geheele
huis, maar werd' door de thuiskemst van den
boer gestoord. Een worst'eling volgde; de
mooraenaar loste vier schoten op zijn tegen-
stander, waardoor Kikkert aan de kin werd
Cwid. De drie andere schotem misten.
rdat het bloed KikkerFs gezicht bedekte
kon hij den jongen niet de baas worden met
het gevoJg, dlat deze wist te ontkomen en in
dc bosschen achter de boerderij1 verdween.
iDe omwonenden. riepen op het geroep van
den boer de hulp van de gemeentepoHtie en
de marechaussee in, die onmiddeilijk een uit
gebreid onderzoek instelden met het resul-
taat dat de dader om 11 ux te zijnen huize
aan den Hlolthuizerweg van zijn bed werd
gelicht. Hij! bekende volledig. Hij wilde geen
geld stelen om naar Amenka te gaan. Het
lijk is in beslag genomen.
De jongeling deed koelbloedig het verhaal
van zijn daad en dedde mede, dat hij reeds
meermalen een bezoek aan het huis had ge-
bracht met het plan de bewoners te vermoor-
den, doch telkens ontbrak het hem aan moed.
Dinsdagavondl had hij opnieuw de woning
opgezocht. Hij zag, dat Kikkert en zijn vrouw
uitgingen; de laatste.verdween in een1 huis
aan den overkant, de man in de richting
Teuge. De vrouw kwam weldlra weer thuis.
De dader wist, dat ziji alleen was, dtong het
huis binnen en schoot haar in koelen blocde
dood.
KUNST EN WETENSCHAPPEN.
PISUISSE—HEMSINGAVOND.
Half-volle Harmoniezaai, waar wel een
Pisuisse noodig was om de stemming er in
te brengen. Misschien duurde zelfs zn con
ference wel wat al te lang of leek't alleen
maar lang, omdat we zoo aan de Pisuisse-
humor gewend raken, en die, 6f in Amster
dam bij de opening van de Damesbeurs, of in
den Haag op een avond, of in de provincie
zich zelf altijd eenigszins blijft gelijken?
Pisuisse en Hemsing! Het klinkt heusch
erg ouwerwets, bijna zoo als vroeger: Pi
suisse en Blokzijl. En of't nu beter of min
der is geworden dan vroeger? Och, in de
aren, dat het cabaret als 't ware op-
;wam door dien eersten zanger van het le-
venslied, ja toen had dit wel zijn zeer bijzon-
dere charme, die nu gemist moet worden.
Sinds we in den loop aer jaren deze chanson-
nier hoorden in een Centraal Theater in een
gemengd programma, in een Carre, de hoofd-
rol vervullena in een we hadden bijna ge-
zegd: in „maar" een revue, zijn onze ver-
wachtingen minder hoog gespannen. Wel als
steeds kunnen we het zeer krachtige timbre
zijner stem bewonderen. Stellig, deze stem
heeft gewonnen. in klankvolume en nuancee-
ring en naar ons bleek in een Zigeunerlied
heeft ze 66k niet aan fijnheid ingeboet. De
uitbeelding is suggestief en treifend en de
voordracht van genoemd Duitsch Zigeuner
lied was voortreffelijk. De Hollandscne lied-
jes „sloegen in", Pisuisse begreep meer dan
het publiek aanvoelde, naar 't ons voor-
kwam, de stille tragiek van't liedje „'t Zwar-
te Japonnetje", verhaal van den ouden kan-
toorklerk, die z'n hart nog voelt opbloeien
voor't nieuwe kantoormeisje, die echter haar
blikken ten slotte laat glijden naar den
waarschijnlijk jongeren chef.
Na de pauze liedjes naar keuze. Was Pi
suisse er beter in of waren wij het? In ieder
toeslingerde zijn bevel: „Travaille," en voor
ons deed leven de kop van den verloopen
viveur, het wreed-ruwe: Ma T&te. Daarna
ons boeide met nog enkele andere chansons,
waaronder't eigen gemaakte „De Thee" om
te eindigen met Dirk Witte's lied: „Mensch
durf te leven."
Moge het publiek dit forsch gebod van den
stellig wel zich uitlevenden artist hebben
verstaan en durven navolgen. Pisuisse
gaf het in perfectie.
Jan Hemsing als altijd, onmisbaar.
N. J.
INOEZONDEN STUKKEN.
(Balien verantwoordelijkheid van de Redae-
lie. De opname in deze rubriek bewijst geens-
tins, dat de Redactie er mede insteml).
Mijnheer de Redacteur.
Beleefd' verzoeken wij U opname van het
volgend' artikel in Uw veel gelezen bladi,
waarvosr bij voorbaat ontzen dank.
Het is naar aamleidling van- het onder-
schrift van den F. N. Z. bij! het ingezonden
stuk onzer vereeniging aan het orgaan van
bcvengenoemden bond'
De F N1. Z. is teleurgesteldi over het stand-
punt van de vereeniiging van Kaashandelaren
in Noord-iHioland inzake de merkenkwestie,
omdat zij zich verzet tegen het merken van
de kaas. Zoo wil de F. N. Z. het tern minste
aan ziine lezers voorstellen, niettegenstaande
de F. N. Z. het wel beter weet. Als wij ons
verweer tegen Dr. Schcy hebben moeten be-
korten om als boerenbedrog dienst te moeten
doent, dan had de F. 'N. Z. bet'er gedaan het
in het geheel niet op te nemeni. Dit is een ver-
draaien der feiten. Wij hebbenl er niets tegen
dat de producent zijn (kaas merkt, kunnen er
ook niet tegen zijn, omdat wij dan goed' zou-
den keuren, dat wij in de regeeding lakenn 1.
ingrijpen in de bedrijfsvrijheid van den fa-
brikant. Van lijdfeldjk verzet is ook geen' spra
ke, de ter markt aangevoerde kaas wordt ge-
merkt of ongemerkt op dezdfde wijze en
tegen zelfdc prijzen verhandeld.
Wij zijn tegen de wijze waarop het merk
wordt ingevoerd, omdiat wij van de admin i-
strafieve rompslomp en ambtelijke knevelarij
af willen, ook omdat het rijksmerk nog niet
deugt en wij allerhande moeilijkheden voor
onderhoud en verzending in de toekomst vrec-
zen, omdat wiji bang waren dat het R. M. het
midiel zou zijn den handel' aan banden te
houden en dezen vanaf Den iH'aag te blijven
koeieneeren.
Deze laatste vrees is al vast gegrond ge-
Meken, men is bezig weer een systeem van
recepissen en consenten in te voeren, en daar-
door het R. M. aan den uitvoer vast te kop-
pelen. Hoe men daartoe den moed heeft, nu
allerwegen ^ebleken is, dat door de Haag-
sche inmengmg millioenen zijn verloren' ge-
gaan en men zelfs in de Tweede Kamer de
bedrijvers hiervan aan de kaak stelt, waar
men roepf om vrijheid, omdat men gevoeld
heeft, dat men in Den Haag deni vrijen han-
d«l vsnnoordt, is ons sea raadssl l
De f. N. Z. erkeut, dat er moeiHjkheden
ziin maar waarom dan hala over kop het
raierk ingevoerd, voordot men deze heeft over-
won nen?
De Minister weet nijt, waar hij met de
8000 ambtenaren heen moetl
De afdeeling Zuivel weet het blijkbaar wel,
en zal ze wel bij de Zuivelinspectie onder-
brengen. Ein nu zal die merkenwet doorge-
zet, al is het monk zeilf ook nog niet geheel
deugdelijk gebleken, het koste wat het kost.
En dat 'kost nog al wat I Het contrfile-
svsteem, uit'gewerkt door den heer Bieleman
vereischt nog al wat menscheni, daar deze er
nog al royaal mee is en zegt:Wanneer twee
ambtenaren het niet afkumnen, zal ik er zes
bijzetteni".
Ook in de kaasfabrieken zelf zal extra
personeel moeten worden aangenwncn, om
door middel van papiertjes het merk op de
kaas te doen houden.
Op het oogenblik circuleert er bii de pro-
ducenten een contract met het controlestation
ter teekening. Het wemelt van verplkhtingen
en boeten en is even immoreel als vroegere
rcgceringsconractenwaarbij men zich moet
neerleggen bij genomen en nog te nemen
maatregelen. En dan durft men de vrije pro-
ducenien die zich hiertegeni verzetten van
kortzichtigheid te beschuldigen. Mienschen
die zich trachten los te worstclen van de
klemnrende regeeringsbemoeifngenl
Kan men in Den Haag nooit iets uitvin-
den zonder op ruwe wijze in de bedrijfsvrij-
heid in te grijpenl?
De groote organisaties willen het R. M.
Goed geeft het nen, maar laait degenen, die
het niet willeni, of niet kunnen uitvoeden, vrij,
of maakt het voor een ieder verplichtend. Dan
is cbntrole overbodig, omdat er dan ten
eenmale geen ongemerbte kaas is.
'Dat mag nietzegt Dr. Swaving. Buiten-
dien, zegt genoemde heer, die zich overigens
zeer veraiienstelijk maakt door het buitenland
af te reizen en de menschen daar over het
R M. in te lichteni, zal men door mijlne actie
binnoi' eenigen tijd in het buitenland' geen
andere dan gecontroleerde kaas vragen. Al
weer een reden te meer, om niet dwingend op
te treden, daar logisch doorgedacht men het
bedrijf naar de vraag uit het buitenland zal
inricnten.
Buitenld'i'ai zooals reeds vroeger gezegd,
is driekwart der produotie, in fianden van
voormelde organisaties die gaarne het R. M.
willeni en' dus gemakkelijk met hun gecontro
leerde kaas aan de vermeende knoeierenen
van den Handel 'n einde kunnen maken? zon
der zich en anderen op kosten te jagen.
Waarom dan die groote rompslomp? Waar
om een leger van ambtenaren geschapen
Producentten, beantwoordt zelf deze vraag!
'Er zal een tijldl komeni, dat het bedrijf met
loonend' zal zijn, dan zal men hebben te ar-
beiden* voor het leger ambtenaren, die men
zelf in het leven geroepen heeft.
Geen' hoog standpunf neemt de handel in,
als hij pleit voor de vrije markit! De F. N. Z.
dacht zeker, dat wij ons zonder verweer maar
in een hoek lieten drukken. Als wii werkelijk
parasieten1 waren, dan zouden wij het ons
asrivwrde 15 Maart van
am te Nt
moeten laten welgevi
nen. dlat de handelsstand recht
alien.
Maar nu wij mee-
,-echit op bestaan
hcCft door ziiin economisch nut; zullen wij
daartegen opkomen.
'Men besdnuldigt de producenten die steun
zoekeni bij den handel van naiviteit en ach-
terlijkheia. Men heeft medelijden. Laat men
bij d v* iU
dat
hebben
hebben verkocht.
Men moet toch zeker over een groote dosis
brutaliteit beschikken' op deze manier over
de vrije producenten te schrijveni op een
oogenblik, dat de ontevredenheid bij de boe-
ren tegen hunne verkoopsvereenigingen hand
over hand toeneemt, waar zelfs in Friesland,
de bakermat van te ver dborgevoerde codpe-
ratie, stemmen opgaan tegen de groote licha-
men, waaraan hunne fabrieken zijn verbon
den' en waarvan zij de draagwijdte niet kun
nen overzien.
Men'^durft ze alweer te verplichten1, een
contract te teekenen, waarbij ze opnieuw ver
bonden worden aan een ander kostbaar
lichaam, bij voorbaat zich krommende onder
maatregelen en nog te rumen maatregelen.
terwijl langs een weg van vrijheid zoo veel
te bereiken was.
Wat blijft er over van deni vrijeni Nedfcr-
landschen boer? Albsoluut niets! Hij1 zit met
handen en voeten gebonden aan zijne organi-
satie en weet niet eens, of hij bij; de eindaf-
rekening moet betalen of kan vangen. pi
dan hebben' dte leiders der groote organisaties
medelijden met de boeren in Moord-Holland
die hunne prodiucteni ter markt aanvoerdeu,
contant geld ontvingen, en iederen dag kun
nen weten hoe hun bedrijf er voor staat.
Het Bestuur der Vereeniging van
Kaashandelaren in Noord-Holland.
ZEETIJDINOEN.
STOOMV. MIJ. NEDERLAND.
Rembrandt (thuisreis) arriveerde 12 Mrt.
te Suez.
KON. NED. STOOMB. MIJ.
Almelo van Valparaiso naar pass. 14
Maart Bevezier.
Bacchus vertrok 13 Mrt. van Barnr n.
Castor arriv. 9 Mrt van A'dam te Genua.
Deucalion, van Sevilla naar passeerde
12 Maart Barry.
Haarlem arriv. 11 Maart van Amsterdam
te Callao en vertrok 13 dito naar Valparaiso.
Iris vertrok 10 Mrt. v. Gibraltar naar
Merope van Valencia n. Louden, vertrok
12 Maart van Gibraltar.
Mercurius vertrok 6 Maart van Gibraltar
naar Hampton Roads (volgens een vroeger
bericht naar Z.-Amerika).
Triton arriv. 12 Mrt. van Cardiff te Vigo.
Ulysses arriveerde 11 Maart van St. An
drews bay te Buenos Ayres.
Uranus van Alexandria naar passeerde
14 Maart Dover.
ROTTERDAMSCHE LLOVD.
Birma (uitreis) vertrok 12 Maart v. Suez.
Buitenzorg vertrok 7 Maart van Padang
naar New-York.
Samarinda arriveerde 8 Maart van Rot
terdam te Batavia.
Sitoebondo arriveerde 7 Maart van de Ty-
ne te Batavia.
Tambora van Rotterdam naar Batavia,
passeerde 11 Maart Suez.
HOLLAND-AMERIKA LIJN.
Amsteldiik arriveerde 13 Maart van Rot
terdam te Puerto
dam'te "Neer-Drleans.
KON. WEST-IND. MAILDIENST.
Almelo (thuisr.) vertrok 14 Maart van
Dartmouth.
Haarlem arriveerde 11 Maart van Am
sterdam te Callao.
Commewigne arriveerde 17 Maart van
Paramaribo te IJmuiden.
MARKTBERICHTEN.
WARME'NHUIZEN, 17 Maart 1920.
Rtoode kool 1.80—/ 6.80, Gele kool
1.603.90, Witte kool 1—3.60, Uien
6.30—/ 8.60, Peeni 1.90, Uifschot roodfc
kool 0.701uitschot gclc kool 0.70,
uitsdiot witte kool 0.90, alles per 100 K.O.
ZAAMDAM!, 16 Maart. Veilingvereeniging
„de Zaanstreck."
Prei 412 H cf. per bos, Radijs 88 H
ct. per bos, Pieterseue 410% ct. per boa.
Raapstelen 6—7 ot. per bos, Spinazie 54—90
ct. per ben, Selderie 10—12K ct. per bos,
Spruiten 8—12 ct. p. p., Bellefleur 7K—0
ci p. pond, Goudlreignetteni 10—12 ct. per
pond Cifroenen 4 per 100, Zure appelen
77 H ct. p. p., Zoete appelen 7 ct p. p.
'NOORDSCHARWOUDE, 17 Maart.
Grove Uien 6.108.90, Peen 1.70
2, Rtoode totol' 6.10—/ 7.90, Kleinere 4
tot 5.20, Uitschot 1.20-/ 3.80, Gele
tool 4—/ 4.60, Kleinere 2—/ 3.20,
Deensche witte 3.10—/ 3.90, Kleinere
1.70-/ 2.80, alles per 100 KjO.
BROEK OP LANOENDIJK (Ungedij-
tor Groen'teveiling), 17 Maart 1920. In de
heden gehouden veilingen werd betaald voor:
Roode kool A 5 M—f 7.50, B 3.60—
5.40, uitschot 0.90-/ 1.10, Gele tool A
3.50—/ 4.60. B 1.60—/ 3.40, uitschot
0.70—/ 1.20, Deensche witte kool A
2.70—/ 3.70 B 1 60-/ 2.40, uitschot
0.601.40, Worteleni 1.70-/ 2, Aard-
appelen Red Star 6.80, Uien 7.60—/ 10l
id 2de soort 0.50—/ 1.20, alles per 100
K.O. Aanvoer: 56100 K.G. roode kool,
46900 KO. witte tool', 96000 K.O. gele
tool, 4550 KG. worielem, 2260 KjO. aardh
appelen, 16000 K.O. uieni
Opgave van
nkmi
|VoHg«l
It kocrs
©at;
Ate
ByrniNEAM*.
OOSTBNKIJt.
Iitfite Kmm. Ha.<M
RUfll
OH
B Mfdad
BKAZTLTB.
TesAas La MP! S JOriSOO
Prevlaalals as Otatnte.
Lscniafan.
Aiu»t»id«w 1911 I
Kottndtai 1P1S I
Bull aa OraAat-laatelRafta.
Aoitardamaaha Bank A
Nadarlandaehe Baak 6. v. A.
Rottafd. Bankvar. Aaad.
Holl. fJnt. Spoor*. OM.
Staataap
Staatnp
'roadaloaalagoa.
HEDBBLAND.
A'dam Stad 1874 100)
BBLGIE.
Aatwerpoa 1887
ProloBgatts
OptMiinckiinraeu van hedtHi
Proaaio
1 I
Wk
Wk
19
19V«
•a
85V.
87V.
89
10
42 Vi
4
Wk
72>%
62Va
14
89a.
Ml.
17
ll%4
IStfc
14
180 Vk
140
4>4
4
Atokii. Top. A 8. P4 C v. I. A.
Deav A B. Qrando Spw. (C. V, i
Bria Say. Mil- Gawene Aaad.
Kana. City South. Kali*. Qy. f.
dito Prat, I.
MinoaH Iiu A Tarn C. v. A
Mniiu n Fraj. A
toatkaaa Pao. Coma.
SootL. El*. Vot. Vt Qp*. A
Union Pat. Ralh. ©w. O. A.
Anaconda Ooppar 6. y. A
Am. Cat A Foundry Go. C. v. A.
Amet. Hilda A Laathat Corny.
Central Leater
Studebaker C V. Oew. Aaad.
Unit. Stat. Staal Co
Tnt: Mare. Marine
Int. Mara Marine
0«e. Wot Pelt.
Bern. Had. MI. t. a. a. Pete, bt
>k Mi
Oew. Aaad.
Cory. C. g. A.
ne Cy. atg. A.
Orion Petrol.
Steaua Bomana ^etr.'Mlj. afgeat. A
Comyaaia Nitmfl Aagaattaa A
•att. III. Aea Tai<>daa4aa
HEM.
Haadalaa. ImMaAa Am
Mad. RnMBl 6. y. A.
Id. Rate.
Nadaii hd. Maadalabk. Aaad.
Amatard. Bubkar Co A Mf. Aaa4
Nadarl. Bubbar
Hon. Amarlka Lgn A.
id. 6am. Blgaadom A.
Holl. Sfooraa. My. Aaad.
Java Cbiaa Jayaa L|a A.
Boa. Hoi. Lloyd Aan
Baa. Mad. Stoomk
Idam Mlawa Aaad.
"Boa. PakatoaaM Mf.
Ma4 Sohaapv. Uala
Rottord. Lloyd A.
Stoomv. M|. Nadariaad A.
A'dam DaD Comp. Aaad.
DeU Batavia Tab. Aand.
DaB'Maataekapnl Aaad.
Madaa tabak Aaad.
Rottatdam Dal Aaad.
Senamkah Tabak«Mf. Aaad.
laaullnde Ollafabriakan
w4
Mededeelingen van Donderdag 18 Maart
1920. Oliewaanden en Cul-tuireni vaat, met
Camdijk ved handel. Scheepvaartaa vast T«*
bakkmt stil. Anurilm ids water.
Saooraragaa.
a ivui msvii »»V
M{J. t. Exm. t.
7*
iVAo
16U»
1«>A«
12*/u
tPfi
IIS
200
140
04T*
M Vb
TVa
18
19)4
84
8774
•774
80
i. C. y.
Comy.
afgeat
Vorige
koera
92'Aa
8»Aa
8%
17V«
17
19'Aa
19
82%.
101%,
10%
7«Va
109%
134
133%
130V4
131
150%
118*4
98
98
110
111
109«f«
110%
40
40%
158%
158
334%
239
12)
829
50%
51
110
118
282%
280
315%
288%
298%
299
044
651
816%
211%
217%
286%
211
I1SV.
119%
114%
114
469
473
458%
462
MO
310%
322
180Va
197
332
236
234%
338
240
280
295%
292%
295
344
341
229
225
430%
425
423
219
215
229%
221
419
415
230
1227