Damrubriek, _^!L Itd™ ssrISS ProTinciMl Nieuwb Gwncngd Nieiiws er drill- meerdere UIT OUDKARSPEL. Het verslag van de gemeenschappelijke gas- en electriciteitabedri]ven is gisteren in druk verschenen, waaruit we meenen vocxl onze le- zera het volgende uittreksel te moeten ken- baar maken: Uit het algemeen overzicht b-lijlrt, dad het jaar 1919 nog stood in het teeken van buli- tengewone omstandigheden. In de eerate 4 niaanden moest nog met bruinkolen gewerkt worden met alle nadeelige gevolgea van dien nlecht gas, slechte cokes, minderwaardig teed en geringe ammoniakopbrengei Daarna werden geregeld kolcn toegewezen en werd de kwaliteit van het gas beter, wat direct te/bespeuren viel in de afnamie van het easverhruik over het tweede balfjaar. De gaslevering bedroeg 1.082.440 of 7440 kub. Meter meer dan het vorig jaar. De kwaliteit van de kolen was soms zeer slecht, zoodat niet dan met de grootste moei- te in den afgeloopen winter de gasproductie kon wordlen gaande gehouden, te meer daar nog steeds geen uitbreiding aan de stokenj werd gegeven en de ovens, tengevolge van het unitbreken van ovenreserve, slechts gebrekkig konden gerepareerd wordlen, herhaalde malai stond het er dan ook hachelijk voor. Stagnatie in het bedrijf is gelukkig voorkomeo, echter zal het duidelifk zijn, dat voondening drin- geud noodig is. Uit het vers lag blijkt verder, dat gend behoefte wordt gevoeld aan magazijnruimte, vergrooting van de &chaftge- legenheid voor de arbeiders, verbefcenng van de smederij en bergplaats voor diverse mnte- rialen. E6n oven begint, wat de retorten betreft, siecht te warden, zoodat deze spoedig van een nieuwen bovenbouw zal moeten wortkn vouflzien. Allie ovens zijn in gebruifc, zoodat er geen reserve voorhanden is. Verder wordt gespraken van een te kleine capaciteit van de teerafscheider, waardoor voortdurond teer in de ammoniakwasscher wordt aangetroffca. Op het terrein doet zich de behoefte steeds dringender gevoelen aan meerdere ruimte voor berging van cokes en gruis. Van de sulfaatfabriek gaf het distilleerioo stel veel moeitc, waardoor veel ammoniak is verloren gegaan. Het buizennet is met 346 Meter uitgebrad en is mi 17515 Meter. De straatverlichting heeft 230 lantaarcs, waarvan 24 met gas. De kolenprijs was gemiddeld 3,90 per H.L., tegen 1^2X m 1915 en 3,09 in 1917. De opbrengst van de cokes was 2 ,62 per li L en van he gruis-/ 1,46 per H.L., totaal 03771. De opbrengst van de kolenteer was 3227,37 Vz of 4,63 per 100 Kilo, van de zwa- velzure ammoniak 1402^0 of 56,10 per 100 Kilo. De voorraad grafiet is 4000 Kilo. Het aantal kub. Meters afgelevcrd gas ts 082440, waarvan particulier verbruik 91.63 pet., straatverlichting 0.87 pet, eigen verbruik 3.20 pet. en verltes 4.30 pet. De gasproductie per H.L. kolcn bedroeg 251 kub. M. De grootste etmaalproductic was 4190 kub. M., de kleinste 2020. Per inwoner werd totaial afgeleverd onigje- Veer 121 kub. M. Het aantal gasverbruikers was op 31 Doc 2180, waarvan 7 voor Industrie. De bruto winst bedroeg nfl de gcbruikeliike afschirijviingcn met inbegrip van gekweekte rente /3«3,42, welk bedrag verminderd werd met registratie- en notarieele kosten, St. Pancraa 1845, rente 11815, onkostcn commissie 295,62, onderhoud en alschrij- ving mobilair 150, dito brandopuit 239,5o totaal 13845,17. Het verlies bedroeg den halve 10411,75, hetgecn werd afgeschieven op het reservefonds, nadat dit bedrag er van dc reserveuitbrcidingen in was gestort. Het reservefonds bedroeg op 31 December /H8162. De productieprijs van het gas was met m- begrip van kosten 15.1935. Uit het overzicht van het electriciteitsbe- drijf blijkt, dat het verbruik met bijna 41 pet. is toegenomen waarvan 16.7 voor particulier verbruik en de rest voor straatverlichting. Het kabelnet is uitgebreid met 7225 Meter en bednaagf nu 49044 Meter. Ingekocht werd 167059 K.W.U. strootn, waarvan 131359 nuttig werd afgeleverd. Het verlies was derhalve 35680 K WU., waarvan berekende transformatorverliezen 20148 en netverlies 15552 of 10 pet. Het aantal stroomverbruikers is 1017 voor licht en 50 voor kracht. Er zijti 76 electromotoren aangesloten met totaal 209.2/3 paardenkracht. Het totaal aantal electrLscfce straatiactaarns is 215. Uit het finntieel resultaat blijkt een oot- vangst van J 45515^91, een pitgaaf voor ex- jloitatie afschrijVingen en remite 44593,61 X alzoo een voordeelig saldo van 922.29 X, wat gebruikt is voor afschrijving op dfi op- richtingskosten. UTT AKERSLOOT. Bij Kon. besluit is aan den dienstplichtige P. S. Postma, voor den tijd! van £en jaar, \Tij. stel'ling van dien dienst bij de militie verleend, wegens kostwinnerschap UIT WARMENHUIZEN. Op verzoek van B. en W. dezer gemeente had ook hier het personeel der lagere scholen zich bereid verklaard, mede te werken tot een Volkszangavond van uen „Bond voor de een» heid van den Volkszang". Daar de 8e Juli tot dit doel door *t geheele land was vastgesteld, werd er aan den avond van dien dag aan het plan uitvoering gegeven. Er werden door de kinderen der 3 hoogste klassen der o. L scho« len een 6«ta! daarvoor den den Bond uitgeko, zen liederen ten gehoore gebracht, afgewisseld door de muziek van het Fanfarekorps T. A. V. E. N. U., dat daarbij welwillend zijn mede, werking verleende, en daarmede de feestelijk, heid niet weinig verhoogde. Er was veel pu« bliek samengestroomd, waartoe het plein bij het Gemeentehuis zich uitstekend leende, tcr< wijl prachtig weer de uitvoering begunstigde. De kinderen zongen lief, waarvoor zij met een chocoladereep werden beloond. zet 1. 2. 3. 4. 5. 7. 35:44 2132 32:43 17:26 22:31 18:27 44:33 -~- DE AHBEIDSOVE'REENKDMSrrEN IN DE KLEEDINGINDUSTRIE. Woensjdag 7 Juli 1900 kwamen de een uttvoerlg artlkel over de voor een^gen tijd ingevoerde nieuwe model len leerliingenkaar- restau-1 ten voor de scholen te Amsterdamde eene is en I kaart wordt ingevuld door de onderwijzera, de andere door de schoolartsen. Het blad betoogt nu, dat het aan te beve- len ware, de verschillende gegevens over een leerling op 6dn. enkele kaart samen te brenv gea FRANS HOSSfER VRIJ. Valgens de „Prov. Geld, en Nijia Grt." is de bekende Frams Rosier door den minister voorwaardelijk in vrjjheid gesteki. Hem is Arnhemi als woonpiaats aangewezen. Tot zoover het bericht. I Die iDireeteur van de strafgevangenis te Leeuwarden weigerde, bdj infonnatie, aan bet Eirl. Dgbl." inlichtingea te geyen. Bij de justitie en politie te Haarlem is niets van bet ontslag uit de strafgevangenis bekend. Zijn laatste vonnis is dan oak niet te Haar lem gewezen, maar te Utrecht. nemersbonden in de kleedingindustrie, met de federatie van Werkgcversbonden in het Kleedingbcdrijl oollectieve aibeildsover- eenkomsten hebben afigesloten, bijeeni Uit de uaarden I besprekingen bleelk, dat in het algemeen de werden overeenkomst in het iHeerenkleedingbedrijlf ook bij de ongeorganiseerde kleennakerspatroons in bet geheele land goodl 'is doorgevoerd. Maatregelen werden besproken en vastge steld. teneinde op te tredeni tegeiP die werk- gevers, welke de Landelijlke overeenkomst nog niet aanvaardden. Ten opzichte van; bet da- meskleedingbedirijf werd geconstateerd, dat in sommige plaatsen de overeenkomst niet in LOODHOUDEND HUISHOUDELIJK GEREEDSCHAP. „Zooals wij reeds vroeger publiceerden, scbrijft dr. Van Ilamel Roos in het „Mbl. te gen de Vervalschmgen", werden in den laat- sten tijd groote boeveelbedien loodhoudende lepels en vorken in den handel aangetroffea, en is bet gelukt de band te leggen op den ge- beelen voorraad van de fabriek, waarin deze artikelen vervaardigd werden. Het is echter ten zeerste te betreuren dat aan deze offici- eele inbeslagname niet tevens een strafrech- terlijke vervolging gepaard heeft kunnen gaan, daar onze wetgeving belaas op dit pun! nog geheel onvoldoende is. :en direct gevolg hiervan is, dat ondanks ajle waarschuwingen, met het aanwenden van lood voor huishoudelijke gereedschappen nog steeds voortgegaan wordt. Wij haaaen gele- genheid dat te bewijzen, door het constatee- ren van een hoog loodgehalte bij artikelen, die juist in dezen tijd van vruchtenmoesberei- ding veel gebruikt worden (nJ. metalen stam pers en klutsers), zoodat een ernstige waar- schuwing tegen dergelijke artikelen op haar plaats is. Bij het verschil in prijs van lood en tin is't aanwenden van eenstgaioemd metaal begrijpelijk doch waar de vergiftige eigen- schappen van lood natuurlijk algemeen be- kenid zijn, kan hier a lleen1 sprake zijini van onzuiver winstbejag door toepassing van 'n [oedkoopere, doch voor de gezondheid scha- ielijke stof. Het komt ona dringend noodzakelijk voor, in het belang der openbare gezondheid, dat zoo spoedig mogclijk ook hier te lande zoo- als dit reeds sedert lang in het buitenland ge- schiedt strafbepalingen ten deze in wer king treden, om aan dergelijke praktijken paal en perk te stellen. DE H. B. S. IN 1921. Met September treedt de nieuwe wet op het M. O. in werking en in 1921 zal voor het eerst het eind-examen een school-examen zijn. Het ,,Hand." is in staat mede te deelen, diat daarbij niet geexamineerd zal worden in de facultatieve vakken die leerlingen kunnen kie- zen tusscben mechanica en lijnteekenen te eenre of bodkhouden te ander zdjde terwijil ook de dirie vakken gekozem kunnen worden). De rapportrijfers ziifllen bij het school- eindexamcn van invloed zijn voor alle vakken, dus ook voor de facultatieve. Er komt natuurlijk slechts ddn algemeen einddiploma, zoodat b.v. een leerling, die boekhouden gekozen heeft in plaats van me chanica en lijnteekenen, daarmede evengoed toegang heeft tot de Technische Hoogesch ool te Delft, als tot de Universiteit voor medicij- nen en wis- en natuurkunde. Fransch zal bij het toe latin gs-examen i!n 1921 niet gevraagd worden. Binnenkort zal een prograimma voor dat exanTen gepubli- ceedd worden, waarin Fransch1 niet voorkomt. Daar een groot aantal leerlingen evenwel bezig is, op de opleidingsscholcn Fransch te leeren, en daar het te verwachten is, dat vele leerlingen, die geen Fransch geleerd hebben, zich voor het toelatings-examen zullen1 aan- melden, krijgt de H. B. S. in 1921 twee groe- l van leerlingen: de een, die wel Fransch t, de andere die er niets van kernt Van het geen haast had, voor zijn genoegen reisde, drijven ill sommige plaatsen wilde dat gaame en dikwijls. Do schoone ver- scherpere maatregelenl t< gezichten lokten dikwijla tot ruatnemen. Hot fevers te^nanen. - de de onwilli'ge a evenwel de ver- afzien, daad er niets te zeggen valt over da verhouding dier Het Koninklijk uit zegt, dat het tot het Ed? SShSS Z*om^eeZge l.oudingm dit maar ew> toelatem zal, waar ein*^Van den <Zmus 1923/24 aan de dimteu. j I noodic tot die maatregelen worden averge- r„ ovenrelaten. onder coedkeurinc var noodig tot die maatregelen worden overge- gaan. In vergadering kwam eveneens aan orde, de omferhandelingen, die noodig zijn met de Federatie van Werkgeversbonden in het Kleed'inghedrij'f. ten opzichte van ver- srhillende punten, die dit voorjaar niet gere- eld werden, een regeling te- treffeu. Het leek, diat in de verschillende werknemersbon den, bij de leden ernstige onitstemiming J be- land. delingem over de hiervoren bedoelde punten steeds worden uitgesteM. Besloten werd, nog- maals bij de werkgeversbonden aan te drin- op spoedige arwikkeling der aan'hangige ren wortd overgelaten, onder goedkeuring van den minister, overgangsbepalinge nte treffem, ten behoove van die leerlingen, welke reeds voordat zij tot de hoogere burgerschool wor den toegelaten, ondedwijs in de Fransche taal gehad hebben. Voor'elke H. B. S. krijgt men dus een af- zonderlijke regeling. Men kan zich voorstelL Jen dat deze aan EL B. Scholen met drie eerste klassen aldus wordt: de leerlingen die wfel Fransch kennen in twee klassen, die zon der Fransch in de derde parallelklasse. Maar zooals gezegd, de regeling blijft aan de db recteuren overgelaten. DE HEER KOLTHEK IN BEROEP. Naar men vemeemt is de heer H. Kolthek ties. De vergadering nam kennis van een het bestuur van den Neder- niedegedeeld, dat spoedig onderhandelingen over de voorstellen, door de werkuiemersbon- ZrZ gZ iTuLSonTr Koningin den ingediend, bctreffende een-^llecdeve ar- beidsovereenkomst voor de engros confectie- ViANl ONDE'RSTAND BIJ DE NED. HIERV. DrAOONIE TE HlAAR'LEIM. Aangekondigdl wordt dot diaken der Ned. Herv. Gemeente te Hlaarlcm genoodzaakt zijn de uitkeering van onldcrstand stop te zetten. iDe diaoome heeft in de crisisjarcn geleide- ismal spoor, zoodat de Europee&che reiziger, een tekort zien ontstaan, dat door de ge- gorwend aan onze ruimo Oompartimenten wel I middelen niet gedekt is kunnen worden. J;Diakenen hebben't daarom noodig geacht in dit tekort .en' in de behoefte aan cenig kasgcld te voorzien door een afschrijlving van het ka- pitaal op het Gnootboek. Hiervoor hebben dia. kenen machtiging noodig van het classicale bestuur van Haarlem. (1 Een verzoek hiertoe werd reeds het vorige jaar gedaan, doch afgewezen. Een tweede verzoek, diit voorj aar gedaan, weidl niet be- paald afgewezen, doch toegestaan in een vormi, die onuitvoerbaar en onaannemelijk was. Het spreekt vanzdf, dat diakenert dezen geeft in bero6p gegaan tegen het besluit van den emeenteraad om hem niet als raadslid toe la ten. Gedeputeerde Staten moeten volgens art. 34 van de Gemeentewet binnen 14 dagen na den achtdaagschen beroepstermijn een uit- spraak doen, die met redenen is omkleed en aan den Raad en aan appellant wordt mee- gedeeld. STUDIEVEREENIGINO^PSYCHICAL De Studievereeniging voor „Psychical Re search" stelt een onderzoek in naar het yoor- komen van profetische en telepatische droo- men. Het doel ervan is niet alleen om het voorkomen van dergelijke droomen zoo moge- lijk vast te stellen, maar tevens na te gaan of er c.orrelatie bestaat tusschen karakter- eigenschappen en1 bedoelde droomen. Belang- steilenden kunnen een vragenlijst voor die en- quete aanvragen bij den ^cretmis der ver- eeniging, den heer dr. H. J. F. W. Brug- tuaim, Schuitendiep W.Z. 17 te Groningea VALSGHE BANKBILJETTEN. De politie heeft in Duitschland nog enkele personen gearresteerd. verdacht van de uit- gifte van valsche Nederlandsche bankbiljeN ten en die met de reeds te Enschede aange- houdeuen tot bet complot behoordieii dat <m biljetten in oniloop gebracht. rien. T«Sk«M krufpen aw to Hart ri»t «n M toonen rich echlte aorobaatjes, wanneer so lango de rietstelen op en af klimmen, gedurig hum ^arre-kiaxre-lkiet*' latend© hooren. Ala are voorzichtig met once wandeletoUcen eves het xiet atirijlken, sullen we stelligr wel een nesrtje van deze a&rdige vogeltjes vindiem Zie, /ImflT is er reeds een, dooh etr zrijn geen eieren in. Toch fcunnen we er aaa cien hoe kunstig diezo vogels hnn woninije in orde kunnen brengon. Stovig bovindt rich het neatj e vast- gee trengeld tusschen vier rietstengelfl op on- geveer X M. bovan den natten bodem. Nu we nog even verder zoelken, vinden we een tweede nest, even mooi en even knnstigver- vaaa-digchals 'het vooilgaande, dooh hierin kunnon we ineteen zdon een viertal eiertgee, blauwachtig green van grendMeur en ver- •ierd met tal van bruine en grijae vlriqes. Wat een aardig wiagje, diat cacht echomme- lende door den wind wordt bewogen, zullen straks de jongen hebben, .en eoet zullen ee atellig elapen coo te midden van het gerudecb der rietbladeren. Men eon de diertjes kunnen benijden I In het diepere gedeelte van dien plaa broedt ook wel de Qroote Karekiet (Acrocpehalus tnrdoi'dee), die haar nest op dazelfde wijze maalkt), als de kleinere verecheidenheid, doch aillea is aanmerkelijk grooter en etevigor. Ve- deren en eieren der beide soorten rijn overi- gens rrdjwel gelijkkleurig. De Gxoote Kaxe- Iriet hcot ook wel Rietlijster. Ja, we zouden hier nog gaarae eemgen tijd willen blijven, dooh we jnoeten wed or ona doornig pad betreden, on met veraneldan pas huiswaarte te trekken. Tot Augustus 1 rv. J. DAAUDEE Da iPWMimiKIHWI rjtfPMH1. BBOEK OtP IIAlNGENQDUK, herv. kerk, 0.30 uuir, loesdienat; A80 uur, Da. DuiskooL Geref. kerk, 9.30 en 2A0 nnr, Ds. de Jong. Chr. Geref. kerk, 9^0 en 2^0 uur, Ds. de Bruin. Doopsgea. kerk, 9.46 uur, Ds. de Jong. L U JJJSOHlAISWGfUIDE, herv. kerk, geen dienst. MlOiRDSKIEIAIEiWiCXDIDE, herv. kerk, 9A0 uur, Ds. Staal. Samengeeteld near sanlelding van ten slag, AAN DE DAMMERSI Met dank voor de ontvangen opk van pro, bleem no. 606 (auteur Boissinot). Stand. Zw. 3, 7, 9, 11, 12, 13, 17, 1 8,21, 22. 23, 25, 28, 35. W. 26, 31, 32, 34, 37/43, 46, 48, 50. Oplossing: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 38—33 32—27 43—38 26—21 31—27 33:22 41—36 48:6. 6. In dezen stand van 7 om 7 is zwart verloren. Goede opL ontvingen wij van de heeren: W. Blokdijk, P. Dekker en D. Gerling te Alkmaar, W. F. v. Gendt te Bergen en H. E. Lantinga te Bellingwolde. Uit de wedstrfjden. De wedstrijden om het kampioenschap van Rotterdam en dat van Amsterdam zijn thans beeindigd. D. H. Mollenkamp Verd kampioen van Rotterdam, B. Springer Jz. van A'dam. In de party KoperbergLize te Amsterdam kwam de volgende combinatie voor: Zw. 3, 5, 9, 13/16, 18, 26, 27. W. 24, 28, 29, 30, 36/40, 45. Wit heeft als laatste zet gespeeld 33—28 en nu laat zwart volgen: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 24:15 37:26 26:17 36:27 27:18 15—20 26—21 16—21 27—31 18-22 13:42 (7 sch.) De party werd remise. Jammer dat de com, binatie niet geheel winnend was. De heer H. Hoogland Jr. maakte onlangs In een party de volgende combinatie: (uit Utr. Dagblad) 49. Zwart speelt 2024? 1. 25—20 1. 2. 34—30 2. 3. 40 20 - 3. 4. 28-23 4. 5. 37—32 5. 6. 48-43 6. 7. 41: 51 Zw. 3, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 16/20, 23, 25, 29. W. 26, 27, 28, 32, 34/38, 40, 42, 43, 45, 46, 48. Wit speelt en wint. OpL voor of op 14 Juli b. v. d. blad. Voor Schaakliefbebbers. Na de opgaven in de vorige rubriek zijn in de beide correspondentiepartyen nog de vol, gende zetten gedaan: le p. A wit H zwart 10. 11. Pd2c4 12. Pc4 X c5. 2e party. H wit 10. 0-0 11. Ddl—c2 10. 11. g7g6 Lf8—g7 A zwart 10. c7c6. 11. b7—h6. Van de opgave in onze vorige rubriek ont, vingen wy nog geen goede opL Wy geven dus nog een week den tyd. Zw. K h8 pionnen g6 en h5. W. K. f7 paarden f6 en h6 pionnen g5 en h4. Wit geeft mat in drie zettenl UIT HET INDfl'SOIIE LEVEN. ILL Het is vooral op reis, dat men d'e verande- ringen der laatste jar en het best opmerkt. Wanneer we ens bepalem tot bet eiland Java, dan kan men wel zeggen da deze parel van one eilandenirijk pas na 1896 ontaloten werd voor de reizende wereld. Voor dien was let reizen over Java zeer moeilajk. Oudtij'ds kendo het eiland; nagenoeg geen andare wegen dan smalle pa den en moest de voetganger de soma zeer smel artroomende rl- vieren doorwaden. In de Westjmoesoon was zoo de verbinding tusscben volkrijke eteirken vaak vexbroken. Eluropeanen roisden gewoon- lij'k te paard of werden gedragen in tandoe's of dxaagwtoelen. Bet was de Gouverneur-Goneraal Daen- dels, die een grooten omkeer teweegbracbt door bet aanleggen van den grooten postweg, die begon bij Anjer aan strrfat Soenda en even ten Ebordan van Banjoewanigi einddgde. Tot Banjoewangi kwam men niet, daar een dieht oarwoud dit verbinderdo. Mot dezen postweg, dio over hot algemeen do kust volgde, was een nieuwe periode aangebroken. Andere we gen werden aangelegd, zoo b.v. de Zuidelijke Poetweg, die van Soerabaia naar de Voraten- Ignden, leidde en voorta verbindingewagen tusscben dien Znidelijken en den Noordelij ken weg, Deze wegen vergemakkelnjkten bet reizen zeer. Tocb kan men daarom nog niet zeggen, dat bet reizen maikkelijk was. Men moet zibb niet voorstellen, dat het door elkander geschud worden in een postwa- Zw. 1, 2, 4, 6/11, 13/16, 18, 19, 20, 26. W. 25, 27, 28, 31, 33/38, 40, 41, 42, 45, 46, 48, 14:25 25:34 15:24 19:39 26:28 39:37 Zwart kan nu niet dadehjk door 41U zwarte dam afnemen, daar wit van 5 naar 30 slaat en zwart dan geen vrijen zet heeft. Hi. moet dus 2430 eerst en dan 410 en 213, wat echter verlies brecgt Ter oplossing voor deze week: Probleem 607 van R. A Hoogland, Utrecht. weg. Het Is nu zaak WJ de hocftlten wat voor- zichtig te zijn, vooral wanneer men voor, bet ontbijt plaats genomen1 heeft in den ratiewagen, die uitstekend voorzien waar men door nette Obineezen goed en snel gelei), rookvleeseb, kaas, gelei, ommelet, bediend wordt. Het ontbijt geeft koffie of thee, brood met ham, eieren, mata sapi1 (spie- koud vleesob, en niet te vergeten, nasi goreng (gebakken rijat met lombok, uitjes, bam en ei). Het laatete gerechit wordt door velen bij voorkeur genuttigd. De orang baroe of pas in het land gekomen Europeanen genieten er even wel niet zoo van, daar bun gehemelte nog niet zoo ingeriebt is, dat ze zonder met open mond te zitten blazon al d'ie beete spe- cerij naar binnen kunnen werken. Daar komt de noodige ervaring bij. Het eerste deel van de reis geeft weinig biijzonders te zien. Men spoort voorbij Bekasi en ziet tal van various, die niet als bier rose- rood of geel maar zwart zijn. Bij de Krawang- rivier wordt ecbter bet landischap wat fraaier, doch men moet Tji Kampek aebter den rug hebben om pas te kunnen genieten. Tji Earn pek is een eiland-statino, zoolas we hier die ook kennen. Vandaar gaat de zijlijn naar CSheribon. Wij gaan Zuidwaarts de Preanger in. Eerst komt nu de vlhkte van Pocrwakarta en sporen we door de zware djatibosechen, hetgeen al een zeer fraai weggedeelte is. Zijn we die uit, dant krijgen we echter het scboon- ste deel der reis. We gaan nu omhoog. Bin nen de twee uur zullen we 2400 voet stijgen. Het gaat nu helling op en af, over xavijnen en om bergen heen. Ziet eens nit aan den rech- terkant. Ziet ge daar die bsrug op pijlert, als torens zoo hoog. We rijden er langs. Straks rijden we er over en zullen we de brug zien, waarover onze teein nn voortraast. Eeen, weest niet bevreesd. Eijkt eens even uit het raampje naar beneden. Hoe diep niet waar. Eln toch die snelheid. Zeker, we rijden hier de hellingen op met een snelheid van onge- Ivwar 70 Wacht even! Ziet eens rcchte voor den trein uit. Daar ligt een brug, die een krom- ming heeft en zelfs belt. We zullen er over heen vliegen als ging hot over den goeden vasten grond. Wie nimmer zulk een reis maakte, weet niet, wat hSj' meer doet: vreezen of zich ver- wonderen over de schoone natuur en over der ■menschen bekwaamheid en durf. En dan zal er misschien ook een weinig bewondering ko- men voor onze 'kranige Eederlandsche inge nieurs, die van eeuwen her als waterhouw- 'kundigen edn goeden naam hebben, maar hier hebben bewezen dat ze ook in de bergen kunstwerken weten aan te leggen. Wacht evenl Daar ia de conducteur. HHj kcant de raampjes sluiten. In die hittef Het is al warm ^enoeg, denkt ge. Ge begTijpt den man niet. Past opt Het is plotseling atikdonker. We dOnderen door den tunnel bij Padalarang. Zijn we dien door, dan Snellen we voort over de hoogvlakte van Bandoeng, langs het kam- pement van TjinsahL^^H Hier zijn we te Bandoeng, Indie's toekom- stige hoofdistad en het loont wel d'e moeite hier een dag rust te nemen en eens rond' te kij'ken. Assen. A v. W. gen en dat «eduronde ^n dagon em genotde hw)fdlxsturen der werk- was. Zoo'n postwagen was anders genefeiijk ^;>m#;>rahArliHf,n -n lki«,din Industrie, die genocg ingeriebt. Ovexdag zat men er in, 's nachts sliop men er, terwijl eenige kastjes da lovensmiddelen bavatten, wclke men op reis noodig had. Van af stand tot afstand had men zoogonaatodo posten, waar die vier of zes voor eiken wagen verwisseldl en ook een nieuwe koetsier den bok bdklom. Die Javaanscbe koetslers war en zeer behendig. Met een zeker heid, die aan het wonderbaarlijke grenade, bestuurden ze langs de meest gevaiarlijke hellingen bun roe- sen. Vliegensvlug namen ze de krommlngen langs de ravjjnen en weinig werd vernomen van ongelukken. Zoo'n reis in een postwagen had een zeer -1 vviiuvcitu-c luciiic woo m i K!eiit, ci€ ana€ie cue er mccs v<ui &cuiu v<m slecht wordt toegepast. Tot op heden vermn- oorspronkelijike denkbeeld algemeene over- 1 J ~!- JL!~~ te maken, heeft men moeten uren van vermoeiend rijden, eens uit te otap- pen en te bewonderen. Er zijn plekiken op Ja- va, waar men niet genoeg uitkijlken kan. Ik zal wel eens gel'egenheid hebben den lezer in gedaohten te Ibrengen ep enkele van die pun- ten door mij in latere jaxon bwzocht met bet vervoenmiddel, tbans in dezen modernen tijd zooveeTin gebruik, de auto. Meermalen bob ik Halt gehouden om me te verlustigen in de i r;.rrniiSz,:n beerlijke tropiscbe omgeving van diit vrondero staat, dat van werkgeverszijde^ de onderhan- Thans wii ik traobten een korbe bcscbrij ving to geven van een spoorreis van Batavia naar Sioerabaia, zooals men die voor enlkele jar en nog maakt. Het is nog vroeg. Even over zes uuf, wan neer 't rijtuig ons van een der hotels te Ba tavia brengt naar het station Kemajoran. Het heeft me aitijd getroffen, dat Indie's hoofdistad zoo weinig song heeft gedragen van het Oostcn waarddg. Het station te Ke majoran is een onioogeUjk vies gebouw, veel te klein voor het drukke verlkeer. Het wordt dan ook hoog noodig, dat met de planners voor een modern station op het Koningsplcln wat voortgang wordt gemaakt. De trein staat klaar. Alles is bcrekendl op 1 r lt_ _1-ril 1 r~t 1-tl wat vreemd etaat te kijken in dio smalle wa gons. Ze zijn echter zeer geriefelijik ingericht. "Wandelt men den trein even langs, dan wordt de aandacht dadelijlk getrokken door twee zaken. In de eerate plaats de lengto van den trein. De Java Eixpress is een zeer lango trein en men vraagt zich af, hoe dat straks gaan zal in het geaccidenteerd© terrein. Geen nood, d'e tweede zaak, die aandacht trekt, geeft opheldering. De trein wordt n.L getrok ken doer 6en of twee reusachtige locomotie- ven. Zij zijn zoo groot, dat het ommiddeliyjr opvatt, vergeleken bij de emalte van het spoor. Spoedig heeft de trein een matige maad-egel zeersite betreuren, doch zij1 kun- vaart, die niet vermeerdert zoo lang men door 0_" jjgj- oogenblik niet anders handelen. J. IMM 1—7 A 4* A *r-l A Am "AT(VCiO f nr r lAlf 71 CXM I die Kampongs van Batavia en MeesterCoTne- lis rijd't. Is men het laatste station echter I voorbij, dan wordt de snelheid vergroot en I weldxa dondert de trein langs den ijzeren I HET KAARTSYSTEEM VOOR SCHOLEN. „Het Amsterdamsche Schoolblad"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 8