BOEKEN N.V. vti. HERMs. COSTER &Z00N, Te koop Indian 1920 Uit de hand te koop EN Knnst en Intellect. Amsterdamsche Bears OpiRiniskeers vm heden Voordam G 9, Teltfoos 3, Aikmaai. M 0 !i rutins ta ?n (5m Bwltfiairts! ran dt vai 22 Koytmber 1S20. Woerdbellandsch Laodbonweredlet VERHOOGING TOELAGE KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. De Kamer van Koophandel en Fabrieken deelt ons bij brief van 8 November j.l. Nr. 1052, welken wij ter lezing zullen leggen, mede dat het haar niet mogelijk is hare kos- ten te bestrijden uit de bijdrage der gemeen te, groat 450. Immera behalve het salaris van den secretans ad 300 moet zij uit dit bedrag voldoen al hare verdere onkosten, omdat de Kamer geen andere inkomsten heeft. Zij vestigt er de aandacht op dat het daarvoor beschikbare bedrag van 150 se- dert 1910 geen wijziging heeft ondergaan, zoodat tot heden voor haar bij de bepaling der bijdrage geen rekening is gehouden met de mindere koopkracht van het geld, ala ge volg waarvan de k oat en van drukwerken, advertentien, verplaataing enz. aanzienlijk zijn gestegen. Dit heeft er toe geleid, dat hare rekening over 1918 aloot met een na- deelig; aaldo van 49.87, hetwelk volgena de rekening over 1919 vermeerderde tot 163.46. Dat ook de dienat 1920 een tekort zal aanwijzen laat zich gevoegelijk verkla- ren. Het bestaande nadeelige aaldo tot en met 1919 zal uit een verhoogde gemeentelijke bijdrage zijn te deldccn. Het verdient daar- lier; er moet een vergiasing zijn t" Hij hield op om adem te acheppcn cn keek zirn vrouw sireng aan. „Zijn we dit geld schuldig? Wat heb Je gcdaan met dc honderd twintig gul den, die ik je gegeven heb?" „0, het i4 in orde lk zal het betalen," zei mevrouw Bean, en zc nam gnuw de reke ning weq, „Lecs nog eena den brief van juf- frouw White, ia die met grappig? Je ziet, ze wil, dat ik haar zilverkist open maak en haar een suikertang zend. Ze wil ze wegge- ven ala een huwelijkagcachenk." „Ja. Maar nu over de rekening. Het is heel vervelend; dat ie zoo slordig in geldzaken bent," zei mijnheer Bean, met de zwakke twistlust van den herstellende. „lk kan niet vertrouwen, dat je er voor zult zorgenje isc vandaag mee sturen. Dan kan ze mij de quitantie brengen, en weet ik, dat het ge- uaan is. We zullen geruineerd worden aia we zoo door gaan in schulden, voordat we het weten." „ik vind niet, dat je dat zeggen moet", antwoordde mevrouw Bean, die probeerde kalm te blijven en haar humeur te bewaren, maar toch erg beefde. „Je hebt me altijd ver- trouwd, en daar heb je altijd reden toe ge- had." Ja, ja, dat wee* ik welmaar ik wil deze zaak m orde gebracht hebben," zei mijnheer Bean. La ten we er niet meer over praten; daarvoor ben ik niet sterk genoeg." Hij hield heel veel van zijn vrouw, maar zij had nu het droevigste deel van ziin ziek- te te dragen zijn zelfoverechatting en lrribbigheid. Zij was zelf vermoeid en uitge- "9ut, en toen zij langzaam de trap afging, om aanbeveling de voor 1920 verleende bij drage tc verhoogen en wel met zoodanig be- urag, dat benaive ganeld nadeclig saldo van 163.46 ook de te verwachten meerdere koa- ten over 1920 erlangen Hoewel de Kamer ook voor 1921 een hoo- gere uitkeering verzoekt, zullen B. en W. voor 1921 en volgende jaren op de gemeen- tebegrooting geen bijdrage meer uittrekken, wijl bij de Wet van 26 Maart 1920 (St.bl. Nr. 152) regelende de saxnenstelling, in- nditing en bevoegdheid der Kamers van Koophandel en Fabrieken het bepaalde bij art. 205 onder letter p der Gemeentewet „de kosten der Kamers van Koophandel en Fa brieken" is vervallen; deze instellingen zul len na de inwerkingtreding der Wet eigen inkomsten hebben en wn vermoeden dat te gen 1 Januari 1921 die inwerkingtreding mag worden verwacht. Zij stellen mitsdien v66r te besluiten: A. de bijdrage der gemeente ter bestrijding der kosten van de Kamer van Koophandel en Fabrieken over 1920 van 450 te bren gen op 700, mits zij uit deze hoogere bij drage van 250 kwijt het nadeelig saldo van den dienst 1919 groot 163.46. B. de meerdere kosten te vinden 6f door aanwijzing bij suppletoire begrooting 6f door af- en overschrijving. (Naur uunUiding van Buuwnuesttr's dia mante n jubiUum). „Het Japansche tooneel ia niet intellectu- eel, het ia artiatiek," achrijft (volgena een veralag in „De Telegraaf".) Albert Maybon in het November-nummer van de „Mercure de France." Oppervlakkig beachouwd, iijkt die con- trasteering van intellect en kunat nogal won- derlijk; immera kunnen die twee begrippen, mits in juiste verhouding samengaand, tot het ontstaan van iets van groote schoonheid leiden.. Toch zijn woorden als bovenaangehaalde te verklarenOp de juiste verhouding komt het n.l. aan; en als ik het goed zie, ia er in onzen tijd een atrooming waar te nemen om uitsluitend het intellect te maken tot maat- •taf voor de waardebepaling van alle uitin- gen van 'a menschen geeat. Ik vind dit ver- achijnael bedenkelijk, niet alleen omdat men daardoor gevaar loopt in zijn beoordeeling v^n veel achoons tot onbillijke consequenties te komen, maar op den duur het vermogen tot intens genieten in zich moet verzwakken. In een onzer voornaamste tijdschriften stond niet lang geleden een artikel over mo- dtrn Fransch tooneel en de scbrijver gaf daarbij in't kort aan, wat zijn meening is over (te verhouding van den tooneelspeler tot den dramaturg. Hij veroordeelde het maar al te veel voorkomende verschijnsel, dat de auteur er schijnt te zijn voor den speler, die uitsluitend op eigen succes is bedacht en terwille daarvan vaak den tekst verhaspelt. „De acteura" zoo gaat hij ongeveer voort, „vervullen slechts een secundarre rol. Zij hebben slechts op te zeggen, de woorden, die de schrijvers (dat zijn de vertolkers van den geest der menschheid, de scheppers van schoonheid, de eersten onder de menschen J) hun in den mond leggen. Elk, waarlijk artistiek voelend, beschaafd mensch zal het met eerste uiting van den schrijver volkomen eena zijn. Eerbied voor de woorden, de gedachten van den grooten echeppenden kunstenaar, wiens werk hij t« vertolken heeft, is een gebiedende eisch; maar wat hij laat volgen, meen ik met kracht te moeten bestrijden. Het feit, dat de eene kunst de andere noo dig heeft, om tot een achoon geheel te ko men, beteekent toch nog niet, dat ze daaraan ondergesehikt ia! En is het bovendien niet verkeerd gezien, het werk van den tooneel speler te qualificeeren als het „opzeggen van de woorden der schrijvera", die wel heel tee- kenend „de eersten ondef de menschen" worden genoemd! De ideate tooneelspeler moet toch velerlei groote kwaliteiten (ik noem sleclits plaatiek, grime, dictie) in zich vereenigen! Neen, het tooneel kan men alleen dan on dergesehikt aan de kunst van schrijven noe men, wanneer men het beschouwt als een •oort wetenachappelijk instituut, een speciale vorm van universiteit, die op wat onaenhou J) lk curaiveer. kcren afgrond dien van wantrouwen en afkeer; een ondeelbaar oogenblik voelde zij dc niogelijkhcid, dat zij er in zou vallen. Toen kwam haar gccat in verzet, want zij behoorde tot diegehon, die de mogelnkheid van een nederlaag niet willen inzien. Al den tijd. dat zc bezig waa de pudding voor het middagniaal klaar te maken, zei ze tot zich- zelt: lk zal het toch doen! Ik zal het toen doenMaar ze kon niet bedenken hoe. Een zeker iets in haar, een wanhopige trots, dien niemand kende,.belettc haar te trachten geld van haar buren te leenen. Het was een ge- hcim zwak van haar we hebben alien een verborgen zwak dat zij voor anderen kon geven en nemen en vragen, maar dat ze niets voor zichzelf of haar gezin kon vragen; zij koesterde, dem genoeg, geen twijfd dat zij haar echtgenoot zou neerhalen tot een plaats, die zc niet verdragen kon, als ze uit- ging om geld te leenen. Mijnheer Norton zou het leenen dat wist ze maar Her bert zou vemederd zijn. Terwijl zij aan de keukentafel bezig was met rabarber achoon te maken, behoorde ze ook tot het groote dwaze maar verheven le- ger van hen die in schuren en onder heggen gestorven zijn lievcr dan in een armenhuis te gaan of om ondersteuning te vragen. Eindelijk was de pudding in de stoom- pan, en zij ging naar boven, om de suiker tang van juffrouw White uit <te zilverkist te nemen. Eerst werd dc groen wollen lap er boven af genomen, dan drie of vier oude melkkannen, die er door elkander in lagen, en op den bodem de zilveren suikertang. Het was een zilverkist, die blijkbaar in t licht ma dm dicirtarriurlyJam sard ingepakt was. (Wcted* mrwoigd) (tender wijze dan de collegezaal de produc- ten „van den geest der menschheid" tot den hoorder brengt. De schouwburg is er niet in de eerste plaats om intellectueel genot te verschaifen en de tooneelschrijver, die niet wrl of kan voldoen aan de ouverbiddelijko eischen, die het tooneel hem stelt, zal de waarheid ervan tot zijn schade ouderviuden. De „intellectued" van onze dagen zal zich waarschijnlijk met diepe minachting afkee- ren van den man, die zegt: „Men gaat naar den schouwburg om te zien spelen, niet om te hooren praten." loch houd ik staande, dat die woorden een grond van waarheid bevat- ten. Waarachtig groote tooneelschrijvers ala de treur- en blijspeldichters der oudheid, ala een Shakespeare, een Moltere, een Ibsen, een Strindberg hebben dat allea heel goed begre- pen en hun schoone, verhtven gedachten een vorm gegeven, die den tooneelspeler in de gelegenheid stelt, zijn gaven te ontplooien en den waren minnaar van het tooneel te verrukken door de schoone synthese van spel en gedachte. Ik zie honderdmaal liever een voortreffe- lijk gespeelde draak ,die mij tienminste kan. doen genieten van stem, gebaar of de uitbeel- ding van menschelijke hartstochten door be- gaafde kunstenaars, al zal het gemia aan diepte in het werk zelf mij ten slotte onbe- vredigd laten) dan een slecht of zelfs vlak gespeeld stuk van literaire waarde, waarvan ik zeer zeker meer zou hebben genoten als ik het rustig had gelezen op mijn studeerkamer, waar ik niet voortdurend werd gei'rriteerd door slecht of slap spel der excrutanten. Deze neiging, alles tot in de uiterste con- aequentifi ondergesehikt te willen maken aan het intellect, ia, naar mijn meening, wel een der voornaamste redenen, waarom een man ala Bouwmeeater door zoovelen niet meer wordt gewaardeerd en anderen met, voor mijn gevoel, bij lange na niet zijn buitenge- wone hoedanigheden buiten alle verhouding worden bewierookt. En och, ala zij eerlijk zijn, moeten zelfa ook degenen, voor wie het intellect niet de allea overheerschendc factor des levena ia, toegeven, dat de blaain, die door „intellectu eelen", en ook maar al te vaak door quasi-in- tellectueelen,') op Bouwmeeater wordt ge- worpen, niet geheel onverdiend is. Zelfs een vorige generatie, die missdiien onberedeneerder genieten kon, achter wier bewondering niet onmiddellijik het koele, niet te stuiten verlangen tot critiek drong, zal hebben toegegeven. dat Bouwmeseter het roote gebrek heeft van alle ,^terren": hij :omt te veel op den voorgrond ten koste van 't geheel, dus vaak ten koste van het werk dat hij vertolken modal zal dat in de scha- duw stellen van anderen nid zelden geschie- den ondanks iiemzelvcn en een gevolg zijn van zijn machtig talent. Een vooraanstaand critjcus achreef naar aanleiding van zijn zestig-jarig jubileum in een artikel, dat getuigde van de grootste be wondering: ,JShylock, dat is hd stuk, dat Bouwmeester al zoovele jaren speelt. Shakespeare achreef „De Koopman van Ve- netie"; m Bouwmeester'a handen werd het langzamerhand tot irt waarin de dichter bijzaak is, zijn rol hoofdzaak, zoo nid alles." Zelf achreef hij eena, verbitterd over onder vonden miskenning (en hij zal mij deze onbescheidenheid ter wille van mijn betoog wel vergeven) „lk heb mij nooit gestoord aan die hooge lettcrkunde, maar heb willen weergeven wat in mij kookte en woelde." Een jong tooneelspeler, zei eena tegen mij„Bouwmeester vraagt zich nooit af Wat heeft de schrijver bedbeld? om zich ver- volgens naar diens opvatting te plooien, maar hij haalt de rol naar zich toe." Wij zullen dat alles toegeven, we willen erkennen dat hij't er misschien wel eena wat .,te dik oplegt", dat hij geen ,.heer" kan ape- lea (wel een vemidigend ooraeel md presta- ties als Oedipus, Shylock, Pancras, Duif enz. enz. voor oogen), maar blijven dan ten alotte niet over de momenten van hd meest verheven genot, die hij ons heeft geachonken, gelukssensaties, die geen ander, zelfa de grootste bu i ten land sch c, tooneelspeler in ona heeft kunnen opwekken? Ik zie hem voor mij, ongeveer acht jaren geleden, in den Hollandschen Schouwburg. Hij speelde „De Fabrieksbaas", een echt ouderwetsche draak en ik herinner mij nog hoe, na de groote scdie, waar Cyrus Blen- kur't geheitn vindt, waarnaar hij zoo lang vergecfa heeft gezocht, in een der loges een zoo fijnzinnig literator ala Frana Mijn hem toejuichte. De eerste tnaal, dat ik hem zag, waa ik vijftien jaar en werd voor't eerat meegeno- men naar het Leidscheplein. Hij apeelde „De Vrek" van Moltere. Welk een openbaring was mij zijn spel ala de van zijn schatten be- roofde Harpagon! En dan zijn OedipusIs er ida verrukkelij- kers denkbaar dan die kleine, foredie, ko- ninklij'ke gestalte, die daar uit hd Paleis naar voren trad? Zijn Shvlock! O ja, de groote scdie in hd vierde bedrijf, waar den gesarden Jood nau- welijks hd leven wordt gelaten, is van een geweldige tragiek; zijn spel md Tubal van een ongekende, verbluffende virtuositeit, maar mijn schoonste herinneringen heb ik toch aan zijn eerste opkomst en zijn gesprek met Antonio en Bassanio, waarin hij op even sobere, ais ontroerende wijze zijn gemoed lucht geeft; zijn ontdekking van de vlucht van Jessica, zooals ik hem dat een vijftien jaar geleden zag apeleneen even opzien naar hd geopende venster; 't gelaat ver- 1). Heeft nid nog zeer onlangs 'n verslagge- ver, iemand nog wel met universitaire oplei- ding, op 'n plaatsje in hd Gooi, naar aanlei ding van een voorstelling van „De Koopman van Venetie," getracht op even schandelijke als belachelijke wijze, Bouwrneesteris waarde te verkleinen Heeft hij in zijn dom-verwaten artikeltje zijn quasi-geleerdheid nid bewezen, door van Shakespeare's meesterwerk te spre- ken als van een „eenigszins bekend stuk", van walks bataskenia hij ais* bat bagrip blmk ta habbaa? wrongen van schrik en wanhoopeen enkele korte snik en dan een neenstorten voor zijn deur. En zoo zou ik kunnen doorgaan Wie zal, om een geheel ander genre te noemen, zijn Pancras Duif in Heyermana' „Schakeia" ver- geten, of zijn Lodewijk XI en dat geweldige tooneel, waarm de stervende tyran nog kracht vindt, de kroon van hd hootd van den dauphin te rukken, of zijn fijn gespeelden, hardvochtigen, egoistiachen graaf van Do- rincourt in r,L>e Kleine Lord1", wiena betere hoedanigheden door den kleinen Cedrie naar vtren worden gebracht? Men kan dit alles haast beschouwen als hd intrappen van een open deur In een, ik meen ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubi leum, uitgegeven gedenkboek, hebben de grootste mannen des lands uiting gegeven aan hunne bewondering voor dit geweldige talent. En nu zag ik hem op zijn tweeden jubd- avond weer als Rebbe David Sichel in „Vriend Frits"; het wel wat erg zoetige naieve stukje, getrokken uit den roman van Erckmann-Chatrian. Zeker, hd was van den acht-en-zeventig jarigen nog prachtig; zijn spel md Suze in hd bekende tooneeltje aan de bron, zijn gesprek md de „epicuria'ten" Frits Kobus en diens kornuiten, om maar een paar voorbeelden te noemen, kan ik mij moei- lijk bder voorstellen, en toen.... had ik bij hd verlaten van den schouwburg een gevoel van weeraoed en van schaamte. Van schaamte, dat een volk duldt, dat een kunstenaar, zoo als er misschien slechts ten in een menschen- leeftijd voorkomt, een kunstenaar, die, ware hij niet toevallig in hd kleine Holland ge- boren, zonder twijfel een wereldreputatie zou hebben verworven, dat zulk een kunstenaar op bijna tachtig-jarigen leeftijd aog mod reizen en trekken, om in zijn allereerste le- vensbehoeften te voorzien, en gevaar loopt, zijn roem te over leven. Er heeft zich een commissie gevormd, die zich ten doel stelt, zijn laatate levensdagen te vergeinakkelijkenals hd kan, hem rust te doen nemen. Laat ook Alkmaar daarbij nid achterblij- ven. Laat men ook hier toonen, dat wij in een land wonen, waar men zijn groote mannen weet te waardeeren; laat ona alle bekrom- pen, kleinburgerlijke tegenwerpingen ter zij- de stellen en reder, naar vermogen, hd ziine bijdragen. De provincie heeft, naar ik meen, nog wei- nig gegevendat, met een variant op een be kende spreuk, van Alkmaar gezegd moge worden, dat hd goede voorbeeld ook in dit geval zijn oorsprong hier heeft gevonden VAN AMERDNGEN. (Wij steunen van harte gaame den ,op- roep van den heer Van Amerongwi. Laat ieder tooneelliefhebber naar vermogen .too nen dat hij er toe wil medewerken Norlands grootsten acteur een zorgeloozen ouden dag te verzekeren. Giften worden gaame door ons in ontvangst genomen Red. Alkm. Crt.) Red. Alkm. Crt.) lijnssen 3 v Op.Woansdagmiddagea van ,2-4 unr kaa van de Stadskwatkerfl worden afgohaald tegen dan pr|e von 60 eenl.per Hectoliter. Dir. Plants. iB. UOKR. Alkmaar, 22 Nor. 11920. Mededcelingen van Maandag 22 Nov. Oliewaardcn en Culturen bij opening ids loopende. Scheep- akkm stil.BB vaster, doch later ieta terugiooi vaarten weinig handel. Ta tot don Westerhout to nomen „Koninginne- Imb"; b. den BBun Poppelmanvlaan te vervangen door dien van „Popmanelaan c. de Houttil te noemen ..Huttiletraat"; d. de Scho-utenstraat te herdoopen in „SchouUtraat"; e. de Stationatraat te noemen „Tram- elraat"; f. de namen Eerste en Tweede Landdwara- etraat te vervangen reap, door die van „Bui- tenstraat" en „Zuiderstraat" g. het bolwerk bij do Heilooerbrug te noe men „Groote Bolwerk", dat tegenover het ge- rechtegebouw ,,01-arisae-Bolwerk", dat bij de Texelache brug „Munnike-Bolwerk, gelegen nabij het Sluieje bij de Bakngracht den naam te geven van „Kleine Bolwerk"; h. de Cuariaae-buurt te 'herdoopen in „Oranje-weg" i. de Tulpstraat te noemen „Van der Lijn- atraat", de Da'hliaatraat „De Eerensetxaat" en de Hulatstraat „De Jonghetraat"; j. de wee nieuwe straten ten Zuiden van den Baansingel. nader aangeduid op de hierbij behoorende teekening, de namen te gwen van „Vondel«traat" en „Cateetraat"; en k. de geprojecteerde atraten in de nabijheid van het Ooudorperdijkje, nader aangeduid op de hierbij bheoorende teekening, te noemen „W*t«rschapetraat", jHeemraadatraat", „Dijkgraafatraat", „Ingelandetraat", „Am-' bachtatraat", ..Polderatraat", „Schermer- atraat" an „Boeaem-8ignel". BEGROOTING VAN DE GEMEENTE- PLANTSOENEN, DIENST 1931. De begrooting voor de Gemeente-Plantaoe- nen, dienat 1921, wordt in ontvang en uitgaaf geraamd op 60468.20, terwij'l de gemeente tar dekking in bet tekort sal moeten bijdra- gen 46573.20. De uitgaven zijn, behalve voor arbeidsloo- nen en voor onvoorzien, vrijwel op dezeufde bedragen geraamd ale het voorgaande jaar. De poat arbeideloonen is toen geraamd op 21057.60, terwijl daarvoor thane een bedrag van 36305.55 noodig wordt geacht. In de memo-He van toelicbting zijn de oorzaken van een en ander nader oxnechreven en een epeci- ficatie der loonen vermeld. De poat onvoortien wordt geraamd op 2000.blijken# toelichting om daaruit te beatrijden uitgaven, welke geen uitstel toela- ten of een gevolg zijn van de weergeebeld- heid. Onder post 34 zijn dit jaar ook gebracht de koeten van de Invaliditeitswet. Daar de Oommissie voor de belaetingzaken tegen de rami agen geen bezwaren heeft, stelt zij voor deze begrooting vast te stellen bij het volgende besluit: De Raad der gemeente Alkmaar; Qezien en onderaocht de begrooting van de Gemeente-Pianteoenen, dienst 1921; Othoord de Commissie voor de belastinic- zaken, enz. Besluit: de begrooting, dienst 1921, vast te stellen in ontvang en uitgaaf op 50463.20, met toe- kenriing van een bijdrage uit de gemeentekas van 46573 20 ter dekking van het tekort. Atekif. Topft 3. Ft G. g. A. E»»» ft K. Gr»»d« Spw. C. v. A. n« Sow. Mi*. Gcveaa Atscl. Kan*. City rr. (jsw. A- -. Cy. C. g. A. •r G. r. A, idiw Ca. G. a. A. South. Raflw. Cy. g. a. dlto Pr»f. A. eiitouri Ram. ft Tex. G. v. A. awiaam 2a Praf. A. ftoatbaas Paa. Gmttf. A. Sooth. Rlw. Vat Tr. Gaw A- U«ioa Pae. RaHr Aaaeonda Copyai Am. Car ft fausdrar Amer. Hida ft Laafliar Comp, Caatral Laather. Studabakar C. v. Gaw. Aaad. Uait, Stat. Staal Coup. C. g. A. lat. Mara. Mariaa Cy. afg. A, Lot. Mara. Marina ale. pr. A. Gaa. HoH. Patr. Cart. r. A. Ron. Nad. M|j. t. a. v. Patr. br. A. Dordtaohe Patr. A. Orion Patrol. My. afgeat. A. Btaaua Ran. Patr. My. afgeat. A. Conpaaia MaiaoatR Argantiaa A Cute My. dar Vaaataalaadaa A Id. Id. id. Wkaataand. Haadalav. Amatardaaa Aaad. Java Cultuur A Nad. Flandal My. G. A. Id. Reia. Nadarl. Ind. Haadalabk. Aaad. mm k»n »«a (l>t«r 187 t'a 1» 26 577', S 14* 30 *k 152i, 1041, 1117/, 60 43i/, 53 105 IS 43'/, 261 6o3 663 621/, 145 195 2611/, 270 622 520 100 192 207 5 8 159 41 69 104'/, 19 "a 270 669 613 roo gwed ala nieuw, Elect, met Duo prija J 1775 genegen te ruilen voor liohtere Harly ook zoo good ala nieuw. Te bevragen Bureau v. d. blad. 196 2*4 *33 52* 195 213 150 (2 Amstard. Rubber Cult. My. Aaad. 155 Nederl. Rubber 79 Moll. Atnarika Lijn A. 305 id. Gem. Bigeadom A. 991 Holl. Stootno. Mij. Aaad. 139 Java China Japan Lija A. 200 Ron. Hoil. Lloyd Aaad. 118 126 Ron. Nad. Stoomb. My. Aaad 155 154 Idem Nieuwa And. 150 152 Ron. Pakatvaart Mij. A. 178 171 Ned. Scheepv. Unie Aaad. 185 85 Kottard. Lleyd A. Jg4 ]g2 Stoemv. Mij. Nadarlaad A 2(2 266 A da* DaB Ce*p. Aaad. 46 I Dafl Rata via Tab Aaad. 430 435 Defi.Maatsehappy Aaad. 490 495 tabai Aaad. 284 280 Rotterdam Deli Aaad. 289 Scnambah Tabak'My. Aaad. *01 610 Inaulinda Oliefabriekea 112 113 WISSBLK0RRSSN. Vddrbaurt koeri Dato heden Berlljn Rrusiel Londen New-York Parlj, Weenen Zwitserland Vorige koert. 4 45 20 95 11 40 3.29 19.80 095 51 30 4.57-4.72 21.24 21 28 U.43IS 11.44 3 27 3.271', 20-05-20.10 0.98 1.02 51.30-51.35 VREEMD BANKPAPIER. Duilsch Bankpapier (rood) 4.45 4.75 - 4.80 Ooatanr. Bankpapier 0.77U, O.TJu, 0.8911, en .-poedig te aanvaarden. Mooie VILLA met Tuin, Sta- tionsweg Heiloo. FLINK BURGERWOONHinS met echuur en tuin en grooten tuin, Stationaweg te Heiloo, groot 40 Aran. AFa met vargunniirg, baste aaak bij Aikinaar. SMEDERIJ, rijke zaak, wagana verandering van zakan. BOERDERIJ, zoo goed tie nieuw, geiegen aan groot vaarwatar, bij- zonder geachikt voor fabriak, direct bij Alkmaar, groot 70 Aran. Niauwe BOERDERIJ mat 4 H.A. beat Weiland of meer, aerate kwali- teit, bij Alkmaar. Twee en een half H.A. beat WE1LAND bij Alkmaar. 5 H.A. best. WETLAND bij Alk maar. Mooic BOERDERIJ met 2 H.A. beat Weiland, Alkmaar. Koopaom 18500. 0H -H.A. beat WEI LAND, Boe- kelermeer. 89 Aren beate TUINGROND bij dan Barger tol. 7 TU1NTJES of BOUWTER- REIN, Heilooiirdijk, pracht gezicht, om er percaelen op te zetten 4 en 3 atoika. Nieuwe BOERDERIJ met 10 H.A. beet Wei- en Bouwland, Schoorl, de helft kan er op gevee- tigd blijven, Boerderij ia van alle gamakken voorzien. BANKETBAKKERU en Lunch room, beate zaak en voor veel uit- breiding vatbaar, late atand, Heiloo, de belft kan er op geveatigd blijven. Wegena gebrek aan opvolger het van oude bekende CAF4, genaamd Noord Hollandech Koffiehuie, rijke zaak en voor veel uibbreiding vat baar. Eigenaar en bewoner HAZES, Lutfcik-Oudorp. 2*/. H.A. beat WETLAND da Ursem. i IV, H.A. beat WETLAND ta Schermeer. Mooi HEERENTHJIS met aparte bovenwoning, prachtig voor kantoor of magazijnon, komt Mei 1921 of earder vaet leeg, geiegen Zaad- markt, Alkmaar. Pracht HEERENTTDT8, Wea- terweg, hoek Egmonderatraat, aan- vaardlng naar verkieaing. Mooi HEERENHUIS, Bpoor- artraat, leeg, naaat mijn perceel. En verder onder gestanddoening der huren: Pracht HEERENHUIS met groo ten tuin, hoekbuis, tegenover de Nederlandeche Bank; dit perceel is door zijn gunstige ligging voor alles geachikt. RENTENTERSWONING, Snaar- manalaan, naaat da achool, pracht perceeltje. FLINK BUBGERWOONHTJIS Wognumache buurt met voortuintjs en achtertuin. FLINK BURGEKWOONHUI9 Tuinatraat. FLINK BTTRGERWOONHTTIS Druivcnlaan. DRIE WOONHUIZEN, Drebbel- atraat. DRIE WOONHUIZEN mat Tuinen, Korenlaan. WINKEL- en WOONHUIS, Baa r: pad. BURGERWOONHinS, Eerata Kabelstraat. BURGERWOONHUIS, Ovar- die,traat. WINKEL- aa WOONHUIS, Spooratraat, thana fruit- en aanver- wanta artikalan. StJeeda aanbavalend voor bet in- casaaaren van huurgelden en varder bebeer en voor het rentmeeaterschap over Boerderijen, overal te ontbie- dan, onder eigen toezicht. Voor texatia van huizen an lande- rijen an inboedela; voor verkooping- houden van inboedela an verder alias wat met de Makelaardij in ver- band ataat. Wendt U in vertrouwen tot mijn kantoor sonder eanige verplichtin- gen, informaties gratia. Kan vael geld gebruikan voor earata hypotheek op huizan en landerijen, rente near den tegen- woordigen koera, neemt ook golden in deposito, rente naar gelang van den tijd. Inliohtingen bij A. v. DEEPEN, Makelaar, Spooratraat E 3. Telef. 574, Alkmaar. Niet op Zbadeg an altijd vreegtijdig bericht em van W aprelcinr 1 meakacd to sijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 6