BOEKEN
N.V. vti. HERMs. COSTER &Z00N,
Te koop Indian 1920
Uit de hand te koop
EN
Knnst en Intellect.
Amsterdamsche Bears
OpiRiniskeers vm heden
Voordam G 9, Teltfoos 3, Aikmaai.
M 0 !i rutins ta ?n (5m Bwltfiairts! ran dt
vai 22 Koytmber 1S20.
Woerdbellandsch
Laodbonweredlet
VERHOOGING TOELAGE KAMER
VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
deelt ons bij brief van 8 November j.l. Nr.
1052, welken wij ter lezing zullen leggen,
mede dat het haar niet mogelijk is hare kos-
ten te bestrijden uit de bijdrage der gemeen
te, groat 450. Immera behalve het salaris
van den secretans ad 300 moet zij uit dit
bedrag voldoen al hare verdere onkosten,
omdat de Kamer geen andere inkomsten
heeft. Zij vestigt er de aandacht op dat het
daarvoor beschikbare bedrag van 150 se-
dert 1910 geen wijziging heeft ondergaan,
zoodat tot heden voor haar bij de bepaling
der bijdrage geen rekening is gehouden met
de mindere koopkracht van het geld, ala ge
volg waarvan de k oat en van drukwerken,
advertentien, verplaataing enz. aanzienlijk
zijn gestegen. Dit heeft er toe geleid, dat
hare rekening over 1918 aloot met een na-
deelig; aaldo van 49.87, hetwelk volgena de
rekening over 1919 vermeerderde tot
163.46. Dat ook de dienat 1920 een tekort
zal aanwijzen laat zich gevoegelijk verkla-
ren.
Het bestaande nadeelige aaldo tot en met
1919 zal uit een verhoogde gemeentelijke
bijdrage zijn te deldccn. Het verdient daar-
lier; er moet een vergiasing zijn t" Hij hield
op om adem te acheppcn cn keek zirn vrouw
sireng aan. „Zijn we dit geld schuldig? Wat
heb Je gcdaan met dc honderd twintig gul
den, die ik je gegeven heb?"
„0, het i4 in orde lk zal het betalen," zei
mevrouw Bean, en zc nam gnuw de reke
ning weq, „Lecs nog eena den brief van juf-
frouw White, ia die met grappig? Je ziet, ze
wil, dat ik haar zilverkist open maak en
haar een suikertang zend. Ze wil ze wegge-
ven ala een huwelijkagcachenk."
„Ja. Maar nu over de rekening. Het is heel
vervelend; dat ie zoo slordig in geldzaken
bent," zei mijnheer Bean, met de zwakke
twistlust van den herstellende. „lk kan niet
vertrouwen, dat je er voor zult zorgenje
isc vandaag mee sturen. Dan kan ze mij de
quitantie brengen, en weet ik, dat het ge-
uaan is. We zullen geruineerd worden aia
we zoo door gaan in schulden, voordat
we het weten."
„ik vind niet, dat je dat zeggen moet",
antwoordde mevrouw Bean, die probeerde
kalm te blijven en haar humeur te bewaren,
maar toch erg beefde. „Je hebt me altijd ver-
trouwd, en daar heb je altijd reden toe ge-
had."
Ja, ja, dat wee* ik welmaar ik wil deze
zaak m orde gebracht hebben," zei mijnheer
Bean. La ten we er niet meer over praten;
daarvoor ben ik niet sterk genoeg."
Hij hield heel veel van zijn vrouw, maar
zij had nu het droevigste deel van ziin ziek-
te te dragen zijn zelfoverechatting en
lrribbigheid. Zij was zelf vermoeid en uitge-
"9ut, en toen zij langzaam de trap afging,
om aanbeveling de voor 1920 verleende bij
drage tc verhoogen en wel met zoodanig be-
urag, dat benaive ganeld nadeclig saldo van
163.46 ook de te verwachten meerdere koa-
ten over 1920 erlangen
Hoewel de Kamer ook voor 1921 een hoo-
gere uitkeering verzoekt, zullen B. en W.
voor 1921 en volgende jaren op de gemeen-
tebegrooting geen bijdrage meer uittrekken,
wijl bij de Wet van 26 Maart 1920 (St.bl.
Nr. 152) regelende de saxnenstelling, in-
nditing en bevoegdheid der Kamers van
Koophandel en Fabrieken het bepaalde bij
art. 205 onder letter p der Gemeentewet „de
kosten der Kamers van Koophandel en Fa
brieken" is vervallen; deze instellingen zul
len na de inwerkingtreding der Wet eigen
inkomsten hebben en wn vermoeden dat te
gen 1 Januari 1921 die inwerkingtreding
mag worden verwacht.
Zij stellen mitsdien v66r te besluiten:
A. de bijdrage der gemeente ter bestrijding
der kosten van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken over 1920 van 450 te bren
gen op 700, mits zij uit deze hoogere bij
drage van 250 kwijt het nadeelig saldo
van den dienst 1919 groot 163.46.
B. de meerdere kosten te vinden 6f door
aanwijzing bij suppletoire begrooting 6f
door af- en overschrijving.
(Naur uunUiding van Buuwnuesttr's dia
mante n jubiUum).
„Het Japansche tooneel ia niet intellectu-
eel, het ia artiatiek," achrijft (volgena een
veralag in „De Telegraaf".) Albert Maybon
in het November-nummer van de „Mercure
de France."
Oppervlakkig beachouwd, iijkt die con-
trasteering van intellect en kunat nogal won-
derlijk; immera kunnen die twee begrippen,
mits in juiste verhouding samengaand, tot
het ontstaan van iets van groote schoonheid
leiden..
Toch zijn woorden als bovenaangehaalde
te verklarenOp de juiste verhouding komt
het n.l. aan; en als ik het goed zie, ia er in
onzen tijd een atrooming waar te nemen om
uitsluitend het intellect te maken tot maat-
•taf voor de waardebepaling van alle uitin-
gen van 'a menschen geeat. Ik vind dit ver-
achijnael bedenkelijk, niet alleen omdat men
daardoor gevaar loopt in zijn beoordeeling
v^n veel achoons tot onbillijke consequenties
te komen, maar op den duur het vermogen
tot intens genieten in zich moet verzwakken.
In een onzer voornaamste tijdschriften
stond niet lang geleden een artikel over mo-
dtrn Fransch tooneel en de scbrijver gaf
daarbij in't kort aan, wat zijn meening is
over (te verhouding van den tooneelspeler
tot den dramaturg. Hij veroordeelde het
maar al te veel voorkomende verschijnsel, dat
de auteur er schijnt te zijn voor den speler,
die uitsluitend op eigen succes is bedacht en
terwille daarvan vaak den tekst verhaspelt.
„De acteura" zoo gaat hij ongeveer voort,
„vervullen slechts een secundarre rol. Zij
hebben slechts op te zeggen, de woorden, die
de schrijvers (dat zijn de vertolkers van den
geest der menschheid, de scheppers van
schoonheid, de eersten onder de menschen J)
hun in den mond leggen.
Elk, waarlijk artistiek voelend, beschaafd
mensch zal het met eerste uiting van den
schrijver volkomen eena zijn. Eerbied voor
de woorden, de gedachten van den grooten
echeppenden kunstenaar, wiens werk hij t«
vertolken heeft, is een gebiedende eisch;
maar wat hij laat volgen, meen ik met
kracht te moeten bestrijden.
Het feit, dat de eene kunst de andere noo
dig heeft, om tot een achoon geheel te ko
men, beteekent toch nog niet, dat ze daaraan
ondergesehikt ia! En is het bovendien niet
verkeerd gezien, het werk van den tooneel
speler te qualificeeren als het „opzeggen van
de woorden der schrijvera", die wel heel tee-
kenend „de eersten ondef de menschen"
worden genoemd!
De ideate tooneelspeler moet toch velerlei
groote kwaliteiten (ik noem sleclits plaatiek,
grime, dictie) in zich vereenigen!
Neen, het tooneel kan men alleen dan on
dergesehikt aan de kunst van schrijven noe
men, wanneer men het beschouwt als een
•oort wetenachappelijk instituut, een speciale
vorm van universiteit, die op wat onaenhou
J) lk curaiveer.
kcren afgrond dien van wantrouwen en
afkeer; een ondeelbaar oogenblik voelde zij
dc niogelijkhcid, dat zij er in zou vallen.
Toen kwam haar gccat in verzet, want zij
behoorde tot diegehon, die de mogelnkheid
van een nederlaag niet willen inzien. Al den
tijd. dat zc bezig waa de pudding voor het
middagniaal klaar te maken, zei ze tot zich-
zelt: lk zal het toch doen! Ik zal het toen
doenMaar ze kon niet bedenken hoe. Een
zeker iets in haar, een wanhopige trots, dien
niemand kende,.belettc haar te trachten geld
van haar buren te leenen. Het was een ge-
hcim zwak van haar we hebben alien een
verborgen zwak dat zij voor anderen kon
geven en nemen en vragen, maar dat ze
niets voor zichzelf of haar gezin kon vragen;
zij koesterde, dem genoeg, geen twijfd dat
zij haar echtgenoot zou neerhalen tot een
plaats, die zc niet verdragen kon, als ze uit-
ging om geld te leenen. Mijnheer Norton
zou het leenen dat wist ze maar Her
bert zou vemederd zijn.
Terwijl zij aan de keukentafel bezig was
met rabarber achoon te maken, behoorde ze
ook tot het groote dwaze maar verheven le-
ger van hen die in schuren en onder heggen
gestorven zijn lievcr dan in een armenhuis te
gaan of om ondersteuning te vragen.
Eindelijk was de pudding in de stoom-
pan, en zij ging naar boven, om de suiker
tang van juffrouw White uit <te zilverkist te
nemen. Eerst werd dc groen wollen lap er
boven af genomen, dan drie of vier oude
melkkannen, die er door elkander in lagen,
en op den bodem de zilveren suikertang. Het
was een zilverkist, die blijkbaar in t licht
ma dm dicirtarriurlyJam sard ingepakt was.
(Wcted* mrwoigd)
(tender wijze dan de collegezaal de produc-
ten „van den geest der menschheid" tot den
hoorder brengt. De schouwburg is er niet in
de eerste plaats om intellectueel genot te
verschaifen en de tooneelschrijver, die niet
wrl of kan voldoen aan de ouverbiddelijko
eischen, die het tooneel hem stelt, zal de
waarheid ervan tot zijn schade ouderviuden.
De „intellectued" van onze dagen zal zich
waarschijnlijk met diepe minachting afkee-
ren van den man, die zegt: „Men gaat naar
den schouwburg om te zien spelen, niet om
te hooren praten." loch houd ik staande, dat
die woorden een grond van waarheid bevat-
ten. Waarachtig groote tooneelschrijvers ala
de treur- en blijspeldichters der oudheid, ala
een Shakespeare, een Moltere, een Ibsen, een
Strindberg hebben dat allea heel goed begre-
pen en hun schoone, verhtven gedachten een
vorm gegeven, die den tooneelspeler in de
gelegenheid stelt, zijn gaven te ontplooien
en den waren minnaar van het tooneel te
verrukken door de schoone synthese van spel
en gedachte.
Ik zie honderdmaal liever een voortreffe-
lijk gespeelde draak ,die mij tienminste kan.
doen genieten van stem, gebaar of de uitbeel-
ding van menschelijke hartstochten door be-
gaafde kunstenaars, al zal het gemia aan
diepte in het werk zelf mij ten slotte onbe-
vredigd laten) dan een slecht of zelfs vlak
gespeeld stuk van literaire waarde, waarvan
ik zeer zeker meer zou hebben genoten als ik
het rustig had gelezen op mijn studeerkamer,
waar ik niet voortdurend werd gei'rriteerd
door slecht of slap spel der excrutanten.
Deze neiging, alles tot in de uiterste con-
aequentifi ondergesehikt te willen maken aan
het intellect, ia, naar mijn meening, wel een
der voornaamste redenen, waarom een man
ala Bouwmeeater door zoovelen niet meer
wordt gewaardeerd en anderen met, voor
mijn gevoel, bij lange na niet zijn buitenge-
wone hoedanigheden buiten alle verhouding
worden bewierookt.
En och, ala zij eerlijk zijn, moeten zelfa
ook degenen, voor wie het intellect niet de
allea overheerschendc factor des levena ia,
toegeven, dat de blaain, die door „intellectu
eelen", en ook maar al te vaak door quasi-in-
tellectueelen,') op Bouwmeeater wordt ge-
worpen, niet geheel onverdiend is.
Zelfs een vorige generatie, die missdiien
onberedeneerder genieten kon, achter wier
bewondering niet onmiddellijik het koele, niet
te stuiten verlangen tot critiek drong, zal
hebben toegegeven. dat Bouwmeseter het
roote gebrek heeft van alle ,^terren": hij
:omt te veel op den voorgrond ten koste van
't geheel, dus vaak ten koste van het werk
dat hij vertolken modal zal dat in de scha-
duw stellen van anderen nid zelden geschie-
den ondanks iiemzelvcn en een gevolg zijn
van zijn machtig talent.
Een vooraanstaand critjcus achreef naar
aanleiding van zijn zestig-jarig jubileum in
een artikel, dat getuigde van de grootste be
wondering: ,JShylock, dat is hd stuk, dat
Bouwmeester al zoovele jaren speelt.
Shakespeare achreef „De Koopman van Ve-
netie"; m Bouwmeester'a handen werd het
langzamerhand tot irt waarin de dichter
bijzaak is, zijn rol hoofdzaak, zoo nid
alles."
Zelf achreef hij eena, verbitterd over onder
vonden miskenning (en hij zal mij deze
onbescheidenheid ter wille van mijn betoog
wel vergeven) „lk heb mij nooit gestoord
aan die hooge lettcrkunde, maar heb willen
weergeven wat in mij kookte en woelde."
Een jong tooneelspeler, zei eena tegen
mij„Bouwmeester vraagt zich nooit af
Wat heeft de schrijver bedbeld? om zich ver-
volgens naar diens opvatting te plooien,
maar hij haalt de rol naar zich toe."
Wij zullen dat alles toegeven, we willen
erkennen dat hij't er misschien wel eena wat
.,te dik oplegt", dat hij geen ,.heer" kan ape-
lea (wel een vemidigend ooraeel md presta-
ties als Oedipus, Shylock, Pancras, Duif
enz. enz. voor oogen), maar blijven dan ten
alotte niet over de momenten van hd meest
verheven genot, die hij ons heeft geachonken,
gelukssensaties, die geen ander, zelfa de
grootste bu i ten land sch c, tooneelspeler in ona
heeft kunnen opwekken?
Ik zie hem voor mij, ongeveer acht jaren
geleden, in den Hollandschen Schouwburg.
Hij speelde „De Fabrieksbaas", een echt
ouderwetsche draak en ik herinner mij nog
hoe, na de groote scdie, waar Cyrus Blen-
kur't geheitn vindt, waarnaar hij zoo lang
vergecfa heeft gezocht, in een der loges een
zoo fijnzinnig literator ala Frana Mijn
hem toejuichte.
De eerste tnaal, dat ik hem zag, waa ik
vijftien jaar en werd voor't eerat meegeno-
men naar het Leidscheplein. Hij apeelde „De
Vrek" van Moltere. Welk een openbaring
was mij zijn spel ala de van zijn schatten be-
roofde Harpagon!
En dan zijn OedipusIs er ida verrukkelij-
kers denkbaar dan die kleine, foredie, ko-
ninklij'ke gestalte, die daar uit hd Paleis
naar voren trad?
Zijn Shvlock! O ja, de groote scdie in hd
vierde bedrijf, waar den gesarden Jood nau-
welijks hd leven wordt gelaten, is van een
geweldige tragiek; zijn spel md Tubal van
een ongekende, verbluffende virtuositeit,
maar mijn schoonste herinneringen heb ik
toch aan zijn eerste opkomst en zijn gesprek
met Antonio en Bassanio, waarin hij op even
sobere, ais ontroerende wijze zijn gemoed
lucht geeft; zijn ontdekking van de vlucht
van Jessica, zooals ik hem dat een vijftien
jaar geleden zag apeleneen even opzien
naar hd geopende venster; 't gelaat ver-
1). Heeft nid nog zeer onlangs 'n verslagge-
ver, iemand nog wel met universitaire oplei-
ding, op 'n plaatsje in hd Gooi, naar aanlei
ding van een voorstelling van „De Koopman
van Venetie," getracht op even schandelijke
als belachelijke wijze, Bouwrneesteris waarde
te verkleinen Heeft hij in zijn dom-verwaten
artikeltje zijn quasi-geleerdheid nid bewezen,
door van Shakespeare's meesterwerk te spre-
ken als van een „eenigszins bekend stuk",
van walks bataskenia hij ais* bat
bagrip blmk ta habbaa?
wrongen van schrik en wanhoopeen enkele
korte snik en dan een neenstorten voor zijn
deur.
En zoo zou ik kunnen doorgaan Wie zal,
om een geheel ander genre te noemen, zijn
Pancras Duif in Heyermana' „Schakeia" ver-
geten, of zijn Lodewijk XI en dat geweldige
tooneel, waarm de stervende tyran nog
kracht vindt, de kroon van hd hootd van den
dauphin te rukken, of zijn fijn gespeelden,
hardvochtigen, egoistiachen graaf van Do-
rincourt in r,L>e Kleine Lord1", wiena betere
hoedanigheden door den kleinen Cedrie naar
vtren worden gebracht?
Men kan dit alles haast beschouwen als
hd intrappen van een open deur In een, ik
meen ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubi
leum, uitgegeven gedenkboek, hebben de
grootste mannen des lands uiting gegeven
aan hunne bewondering voor dit geweldige
talent.
En nu zag ik hem op zijn tweeden jubd-
avond weer als Rebbe David Sichel in
„Vriend Frits"; het wel wat erg zoetige
naieve stukje, getrokken uit den roman van
Erckmann-Chatrian. Zeker, hd was van den
acht-en-zeventig jarigen nog prachtig; zijn
spel md Suze in hd bekende tooneeltje aan
de bron, zijn gesprek md de „epicuria'ten"
Frits Kobus en diens kornuiten, om maar een
paar voorbeelden te noemen, kan ik mij moei-
lijk bder voorstellen, en toen.... had ik bij hd
verlaten van den schouwburg een gevoel van
weeraoed en van schaamte. Van schaamte,
dat een volk duldt, dat een kunstenaar, zoo
als er misschien slechts ten in een menschen-
leeftijd voorkomt, een kunstenaar, die, ware
hij niet toevallig in hd kleine Holland ge-
boren, zonder twijfel een wereldreputatie zou
hebben verworven, dat zulk een kunstenaar
op bijna tachtig-jarigen leeftijd aog mod
reizen en trekken, om in zijn allereerste le-
vensbehoeften te voorzien, en gevaar loopt,
zijn roem te over leven.
Er heeft zich een commissie gevormd, die
zich ten doel stelt, zijn laatate levensdagen
te vergeinakkelijkenals hd kan, hem rust te
doen nemen.
Laat ook Alkmaar daarbij nid achterblij-
ven. Laat men ook hier toonen, dat wij in een
land wonen, waar men zijn groote mannen
weet te waardeeren; laat ona alle bekrom-
pen, kleinburgerlijke tegenwerpingen ter zij-
de stellen en reder, naar vermogen, hd ziine
bijdragen.
De provincie heeft, naar ik meen, nog wei-
nig gegevendat, met een variant op een be
kende spreuk, van Alkmaar gezegd moge
worden, dat hd goede voorbeeld ook in dit
geval zijn oorsprong hier heeft gevonden
VAN AMERDNGEN.
(Wij steunen van harte gaame den ,op-
roep van den heer Van Amerongwi. Laat
ieder tooneelliefhebber naar vermogen .too
nen dat hij er toe wil medewerken Norlands
grootsten acteur een zorgeloozen ouden dag
te verzekeren. Giften worden gaame door
ons in ontvangst genomen Red. Alkm. Crt.)
Red. Alkm. Crt.)
lijnssen
3 v
Op.Woansdagmiddagea van ,2-4
unr kaa van de Stadskwatkerfl
worden afgohaald tegen dan pr|e
von 60 eenl.per Hectoliter.
Dir. Plants.
iB. UOKR.
Alkmaar, 22 Nor. 11920.
Mededcelingen van Maandag 22 Nov.
Oliewaardcn en Culturen bij opening ids
loopende. Scheep-
akkm stil.BB
vaster, doch later ieta terugiooi
vaarten weinig handel. Ta
tot don Westerhout to nomen „Koninginne-
Imb";
b. den BBun Poppelmanvlaan te vervangen
door dien van „Popmanelaan
c. de Houttil te noemen ..Huttiletraat";
d. de Scho-utenstraat te herdoopen in
„SchouUtraat";
e. de Stationatraat te noemen „Tram-
elraat";
f. de namen Eerste en Tweede Landdwara-
etraat te vervangen reap, door die van „Bui-
tenstraat" en „Zuiderstraat"
g. het bolwerk bij do Heilooerbrug te noe
men „Groote Bolwerk", dat tegenover het ge-
rechtegebouw ,,01-arisae-Bolwerk", dat bij de
Texelache brug „Munnike-Bolwerk, gelegen
nabij het Sluieje bij de Bakngracht den naam
te geven van „Kleine Bolwerk";
h. de Cuariaae-buurt te 'herdoopen in
„Oranje-weg"
i. de Tulpstraat te noemen „Van der Lijn-
atraat", de Da'hliaatraat „De Eerensetxaat"
en de Hulatstraat „De Jonghetraat";
j. de wee nieuwe straten ten Zuiden van
den Baansingel. nader aangeduid op de hierbij
behoorende teekening, de namen te gwen van
„Vondel«traat" en „Cateetraat"; en
k. de geprojecteerde atraten in de nabijheid
van het Ooudorperdijkje, nader aangeduid op
de hierbij bheoorende teekening, te noemen
„W*t«rschapetraat", jHeemraadatraat",
„Dijkgraafatraat", „Ingelandetraat", „Am-'
bachtatraat", ..Polderatraat", „Schermer-
atraat" an „Boeaem-8ignel".
BEGROOTING VAN DE GEMEENTE-
PLANTSOENEN, DIENST 1931.
De begrooting voor de Gemeente-Plantaoe-
nen, dienat 1921, wordt in ontvang en uitgaaf
geraamd op 60468.20, terwij'l de gemeente
tar dekking in bet tekort sal moeten bijdra-
gen 46573.20.
De uitgaven zijn, behalve voor arbeidsloo-
nen en voor onvoorzien, vrijwel op dezeufde
bedragen geraamd ale het voorgaande jaar.
De poat arbeideloonen is toen geraamd op
21057.60, terwijl daarvoor thane een bedrag
van 36305.55 noodig wordt geacht. In de
memo-He van toelicbting zijn de oorzaken van
een en ander nader oxnechreven en een epeci-
ficatie der loonen vermeld.
De poat onvoortien wordt geraamd op
2000.blijken# toelichting om daaruit te
beatrijden uitgaven, welke geen uitstel toela-
ten of een gevolg zijn van de weergeebeld-
heid.
Onder post 34 zijn dit jaar ook gebracht de
koeten van de Invaliditeitswet.
Daar de Oommissie voor de belaetingzaken
tegen de rami agen geen bezwaren heeft, stelt
zij voor deze begrooting vast te stellen
bij het volgende besluit:
De Raad der gemeente Alkmaar;
Qezien en onderaocht de begrooting van de
Gemeente-Pianteoenen, dienst 1921;
Othoord de Commissie voor de belastinic-
zaken, enz.
Besluit:
de begrooting, dienst 1921, vast te stellen in
ontvang en uitgaaf op 50463.20, met toe-
kenriing van een bijdrage uit de gemeentekas
van 46573 20 ter dekking van het tekort.
Atekif. Topft 3. Ft G. g. A.
E»»» ft K. Gr»»d« Spw. C. v. A.
n« Sow. Mi*. Gcveaa Atscl.
Kan*. City
rr. (jsw. A-
-. Cy. C. g. A.
•r G. r. A,
idiw Ca. G. a. A.
South. Raflw. Cy. g. a.
dlto Pr»f. A.
eiitouri Ram. ft Tex. G. v. A.
awiaam 2a Praf. A.
ftoatbaas Paa. Gmttf. A.
Sooth. Rlw. Vat Tr. Gaw A-
U«ioa Pae. RaHr
Aaaeonda Copyai
Am. Car ft fausdrar
Amer. Hida ft Laafliar Comp,
Caatral Laather.
Studabakar C. v. Gaw. Aaad.
Uait, Stat. Staal Coup. C. g. A.
lat. Mara. Mariaa Cy. afg. A,
Lot. Mara. Marina ale. pr. A.
Gaa. HoH. Patr. Cart. r. A.
Ron. Nad. M|j. t. a. v. Patr. br. A.
Dordtaohe Patr. A.
Orion Patrol. My. afgeat. A.
Btaaua Ran. Patr. My. afgeat. A.
Conpaaia MaiaoatR Argantiaa A
Cute My. dar Vaaataalaadaa A
Id. Id. id. Wkaataand.
Haadalav. Amatardaaa Aaad.
Java Cultuur A
Nad. Flandal My. G. A.
Id. Reia.
Nadarl. Ind. Haadalabk. Aaad.
mm
k»n
»«a
(l>t«r
187 t'a
1»
26
577',
S
14*
30 *k
152i,
1041,
1117/,
60
43i/,
53
105
IS
43'/,
261
6o3
663
621/,
145
195
2611/,
270
622
520
100
192
207
5
8
159
41
69
104'/,
19 "a
270
669
613
roo gwed ala nieuw, Elect, met Duo
prija J 1775 genegen te ruilen voor
liohtere Harly ook zoo good ala
nieuw.
Te bevragen Bureau v. d. blad.
196
2*4
*33
52*
195
213
150
(2
Amstard. Rubber Cult. My. Aaad. 155
Nederl. Rubber 79
Moll. Atnarika Lijn A. 305
id. Gem. Bigeadom A. 991
Holl. Stootno. Mij. Aaad. 139
Java China Japan Lija A. 200
Ron. Hoil. Lloyd Aaad. 118 126
Ron. Nad. Stoomb. My. Aaad 155 154
Idem Nieuwa And. 150 152
Ron. Pakatvaart Mij. A. 178 171
Ned. Scheepv. Unie Aaad. 185 85
Kottard. Lleyd A. Jg4 ]g2
Stoemv. Mij. Nadarlaad A 2(2 266
A da* DaB Ce*p. Aaad. 46 I
Dafl Rata via Tab Aaad. 430 435
Defi.Maatsehappy Aaad. 490 495
tabai Aaad. 284 280
Rotterdam Deli Aaad. 289
Scnambah Tabak'My. Aaad. *01 610
Inaulinda Oliefabriekea 112 113
WISSBLK0RRSSN.
Vddrbaurt
koeri
Dato heden
Berlljn
Rrusiel
Londen
New-York
Parlj,
Weenen
Zwitserland
Vorige
koert.
4 45
20 95
11 40
3.29
19.80
095
51 30
4.57-4.72
21.24 21 28
U.43IS 11.44
3 27 3.271',
20-05-20.10
0.98 1.02
51.30-51.35
VREEMD BANKPAPIER.
Duilsch Bankpapier
(rood) 4.45 4.75 - 4.80
Ooatanr. Bankpapier 0.77U, O.TJu, 0.8911,
en .-poedig te aanvaarden.
Mooie VILLA met Tuin, Sta-
tionsweg Heiloo.
FLINK BURGERWOONHinS
met echuur en tuin en grooten
tuin, Stationaweg te Heiloo, groot
40 Aran.
AFa met vargunniirg, baste
aaak bij Aikinaar.
SMEDERIJ, rijke zaak, wagana
verandering van zakan.
BOERDERIJ, zoo goed tie nieuw,
geiegen aan groot vaarwatar, bij-
zonder geachikt voor fabriak, direct
bij Alkmaar, groot 70 Aran.
Niauwe BOERDERIJ mat 4 H.A.
beat Weiland of meer, aerate kwali-
teit, bij Alkmaar.
Twee en een half H.A. beat
WE1LAND bij Alkmaar.
5 H.A. best. WETLAND bij Alk
maar.
Mooic BOERDERIJ met 2 H.A.
beat Weiland, Alkmaar. Koopaom
18500.
0H -H.A. beat WEI LAND, Boe-
kelermeer.
89 Aren beate TUINGROND bij
dan Barger tol.
7 TU1NTJES of BOUWTER-
REIN, Heilooiirdijk, pracht gezicht,
om er percaelen op te zetten 4 en
3 atoika.
Nieuwe BOERDERIJ met 10
H.A. beet Wei- en Bouwland,
Schoorl, de helft kan er op gevee-
tigd blijven, Boerderij ia van alle
gamakken voorzien.
BANKETBAKKERU en Lunch
room, beate zaak en voor veel uit-
breiding vatbaar, late atand, Heiloo,
de belft kan er op geveatigd blijven.
Wegena gebrek aan opvolger het
van oude bekende CAF4, genaamd
Noord Hollandech Koffiehuie, rijke
zaak en voor veel uibbreiding vat
baar. Eigenaar en bewoner HAZES,
Lutfcik-Oudorp.
2*/. H.A. beat WETLAND da
Ursem. i
IV, H.A. beat WETLAND ta
Schermeer.
Mooi HEERENTHJIS met aparte
bovenwoning, prachtig voor kantoor
of magazijnon, komt Mei 1921 of
earder vaet leeg, geiegen Zaad-
markt, Alkmaar.
Pracht HEERENTTDT8, Wea-
terweg, hoek Egmonderatraat, aan-
vaardlng naar verkieaing.
Mooi HEERENHUIS, Bpoor-
artraat, leeg, naaat mijn perceel.
En verder onder gestanddoening
der huren:
Pracht HEERENHUIS met groo
ten tuin, hoekbuis, tegenover de
Nederlandeche Bank; dit perceel is
door zijn gunstige ligging voor alles
geachikt.
RENTENTERSWONING, Snaar-
manalaan, naaat da achool, pracht
perceeltje.
FLINK BUBGERWOONHTJIS
Wognumache buurt met voortuintjs
en achtertuin.
FLINK BURGEKWOONHUI9
Tuinatraat.
FLINK BTTRGERWOONHTTIS
Druivcnlaan.
DRIE WOONHUIZEN, Drebbel-
atraat.
DRIE WOONHUIZEN mat
Tuinen, Korenlaan.
WINKEL- en WOONHUIS,
Baa r: pad.
BURGERWOONHinS, Eerata
Kabelstraat.
BURGERWOONHUIS, Ovar-
die,traat.
WINKEL- aa WOONHUIS,
Spooratraat, thana fruit- en aanver-
wanta artikalan.
StJeeda aanbavalend voor bet in-
casaaaren van huurgelden en varder
bebeer en voor het rentmeeaterschap
over Boerderijen, overal te ontbie-
dan, onder eigen toezicht.
Voor texatia van huizen an lande-
rijen an inboedela; voor verkooping-
houden van inboedela an verder
alias wat met de Makelaardij in ver-
band ataat.
Wendt U in vertrouwen tot mijn
kantoor sonder eanige verplichtin-
gen, informaties gratia.
Kan vael geld gebruikan voor
earata hypotheek op huizan en
landerijen, rente near den tegen-
woordigen koera, neemt ook golden
in deposito, rente naar gelang van
den tijd.
Inliohtingen bij A. v. DEEPEN,
Makelaar, Spooratraat E 3. Telef.
574, Alkmaar. Niet op Zbadeg an
altijd vreegtijdig bericht em van W
aprelcinr 1 meakacd to sijn.