DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De onveiligheid van onze wegen, Chefs, Bazen en Opzichthoudend Personeel Nth 292 Handerd tiree eg Mmipte Jnrpo{. I960 11 DECEMBER. Dit gammer bestut ait 3 bUdea. Abonncniontsprijs bij voornilbetnlins por 3 mnnmlon f 2.—, fr. por post f 2.50. Bowijsn. 5 ct. Advortontiepr. 25 ct. p. rogol, grootoro letters naar plaatsrnlmte. Brioven franco N.V. Book- en Ifandolsdr. v.li. Henna. Coster Zoon, Voordam C9, Tel. Aclminiatr. No. 3. Redactie No. 33. Zoudaa wtf mm steeds exaatfges rimjflwrt Bmtcnlandsch Overzieht organiseert D en wordt lid van den Algemeenen Nederlandschen Werfc- meestersbond. Buitenland DE VOLKENBGND. De vijlfde commissie (voor de toelating1) heeft besloten aan de vergadering gunstig ad- vies uit te brengen over net verzoek om toela ting tot den Volkenboud van Bulgarije. De Commissie was, aangaande Esthlanid, Letiland, Georgii en Armenie van raeenmgi, dat ziji in de huidige omstandigheden geen gunstig advies kon gieveni over het verzoek van toelating. 'Doch de vergadering zou het be long dtat zij to die staten stelt, kunnen toon en dOor hen toe te laten1 tot die technische organi- satie van dlen 'Bond. KETTINGHANtDEL II'N ORA'NE'N. Te Leipzig, Dresden en Chemnitz en: in bij- na alle groote steden van Duitschlandt werden op last van dlen advocaat-generaal talrijke eigenaiara vn belangrijke graanfirma's gear- res teerd. Tegelijkertdjd werden op de kantorem der fdma's en in de woninigen der chefe huis- zoekiegen gedaan. 'Htet betreft een. kettinghan- delaffaire, waarbij eenl groote Saksisdhe firraa reeds sedert eenigen tijo betroklken is. DE PRI JSDALrNG IN ZWEDEN. Bij de algemeene „baisse" in de wereltf, komt thians ook Zweden aan die beurt. Volgens een bericht uit Stockholm aan de .Times" gaan de prijzenl van alle benoodigdheden er met vaart naar beneden. Amerikaansche steenkool wend dezer dagen verkochlt voor prij- zen varieerende van' 24 gulden1 tot 36 gulden per ton, hetgeen ook in de eerete ooriogsja- ren werd betaald Versdhilicnide indiistneele vereeniginigen in Zweden hebben reeds een groot gerieelte van' het personeel moeten ont- slaan, en moeten hun zaken belan-grijk beper- ken. DE~EMHOHA(NTIE NSTROOM NAAR AMER'IKA. De Nlew-Yorksche correspondent van de „Times" geeft eenige rijlfers, die bedoeld zijini als 'n verklaring van die wet tegen de immi- gratie in die Ver Staiten. De stroom van emi- granten uiiit Oost-Europa neemt een onrustba- renden omvang aan, zegt hij, en dreigt de werkloosheid aamzienlijk te verergeren. Uit de statistielcen blijlkt, dat gedurende de maand October allieeni in New-York 74.655 vreemde- lingen aan; wal stappen, om nog niet eens te spreken van andere havensteden als Boston1 en Baltimore. In Polen alleeri hebben 311 000 personen: een pas voor idle Ver. Staten1 aange- vraagd, en eeni bestuurslid van een Joodsdi Steuncomiti die pas uit dat land is terugge- keend, verklaarde, diat indien er een schip was, dat 3 millioen menschelijke wezens kon ver- voeren, de 3 millioen Joden in1 Polen alien met dat schip zouden willen vertmekken. Volgens aindere berichten zijn ook in Dultsdiliard ongeveer 8 millioeni personen van plan, bij de eerste dte beste gelegenheid den Atlaniischen Oceaan over ite steken. Ellis Island is dichter bevolkt dan1 ooit 'De immigranten besltaan voor verreweg het groot- stc ddel uiti jodeni, die niet van. plan zijn, ver der het land in te gaan, maar in1 de steden blijven saimenhokken. In de schepen die den1 laatsten tijd zijn binnengekomen. bestond 80 h 00 pet. van de itusschenpassagiers uit ar- me Jodien, die geen voldoende middelen van bestaan hadden. iDe leden van het tamigraitie-Oomitd achten de ingediendte wet zo6 urgent, dat zij haar bij alle andere wetsontWerpen willen laten voor- gaan. EEN OPDROGE ND M1EE1R. Midlden in Wlaldedo liglt het 'grootste mieer van MfidUenJDuitschland, een kunstmatiig bekken, door den Eder, een zijrivier van de Fulda, van water voorzien. Met meer bevatte tot nu toe meer dan 200 millioen1 kub. meter water. Op den bod em erv an liggen overblijf- sclen van dorpen en molions, die bij den aanu leg moesten worden opgeofterd. Thans levert het meer een troosteloozen aariblik op. Hot is ingekrompen tot de rivier, die het eens was. Het reservoir bevat nog nauiwelijks 40 millioen kub. meter water, en daarvan moet dagelijks 66n milloen worden afgegeven aan de Wezer en het Mittelland- kanaal, om te voorkomen, dat de groote cen- trale wordt stilgelegdi, die geheel Waldeck en een groot deel van Nedler-Hessen van licht en kracnt voorziet. Voor bet landschap heeft de groote droogte een eigenaardig beeld doen ontstaan. In groo te bloKken stcen' met gewelven herkent men vroegere gebouwen en het geheel doet denkea m doos am het liete 0»- ZATERB AO Oirecleur0. H. KRAtt. noofJredneteurTj. N. ADEMA. Het is niet de eerste maal dat wij over de onveiligheid van onze wegen schrijven. En het zal ook wel niet de laatste maal zgn. Want het vraagstuk is zoo belangrijk en zoo veelomvattend dat het onze voortdurendo aandacht blijft vragen Het moderne snelverkeer is de oude wette. lgke regeling ontgroeid. En het gcvolg is een chaos, die van steeds ernstiger beteekenis wordt, een vogelvrijheid in het straatverkeer, die dagelijks de slachtof. fers van roekeloosheid en onvoorzichtigheid doet vallen. Wij hebben er in vorige artikelen al op ge» wezen, dat een nieuwe tijd tnellere verkeers> middelen gebracht heeft wier bestaansrecht niet te ontkennen is. De tijd van de trekschuit is voorbij. Handel en industrie vragen in hun concurrentiestrijd om steeds zwaardere en snellere transportmid. delen. En waar allerwege het paard door de mo« tor wordt vervangen, waar het beeld van het straatverkeer zich zoo snel en zoo ingrijpend wijzigt, staan wij voor de moeilijke vraag: welke maatregelen moeten getroffen worden opdat de meestal te smalle, op het vroegere verkeer berekende wegen, met behoud van de yeiligheid van hen die zich te voet of per as in langzaam tempo voortbewegen, zonder gevaar voor ongelukken ook door de snelle trans, portmiddelen kunnen gebruikt worden. De weg is voor alien. Dus hebben alien gelijke rechten. De motorrijder of automobilist, die in ra. zende vaart onder voortdurend gebruik van hoorn of claxon den vrijen weg voor zich op. eischt en alien die zich daarop bevinden naar links en rechts een veilig heenkomen doet zoeken, neemt meer dan hem toekomt. Omdat hij gevaar en hinder voor anderen veroorzaakt. En de doove grootvader uit het naburige dorp, die met zijn vrouw's zuster en drie kleinkinderen in de stad om boodschappen geweest is en nu in een vijf persoons breede rij over het midden van den rijweg voortsuk. kelt, neemt ook meer dan hem bij de veran. dering, die het verkeersbeeld ondergaan heeft, nu nog kan toegestaan worden. Omdat ook hij door het veroorzaken van een wegversperring die zich niet vlug verwij. deren kan, gevaar en hinder oplevert voor alien die zich per auto of motor snel moeten voortbewegen. Derhalve zal er, zoo lang onze wegen niet In paden voor vlug en langzaam verkeer ge» splitst zijn, een regeling moeten komen die alle weggebruikers in even groote mate in be. scherming neemt. De tegenwoordige chaos in het straatver. keer heeft er begrijpelijkerwijze toe geleid dat de verhouding tusschen den man in de auto en den man buiten de auto er niet beter op ge. worden is. Menig voortsjokkende scharrelaar ziet in een auto, of motorbezitter een natuurlijken vijand en wanneer de ..kapitalist" dan nog met veel lawaai het recht van den vrijen weg voor zich opeischt, groeit het verzet in den minder met aardsche goederen bedeelde die tot wijken gedwongen wordt. Is hij een wandelaar dan blijft hem niets an. ders over dan zich morrend aan het claxon* bevel te onderwerpen. Is hij een voerman met een stevige- vracht dan wreekt hij zich meermalen door doof voor elk hoorn.gebrom of sirene.gefluit te blijven en den automobilist de keuze te laten tusschen een kopje duikelen in de zijkant. sloot of een slakkengangetje achter den vrachtwagen. De te treffen voorzieningen moeten dus: le. vferkeersregelen voor het uitwijken en elkaar inhalen van alle categorieen wegge. bruikers inhouden; 2e. met inachtneming van het vrije wegge. bruik voor alien, voor elke categorie wegge. bruikers zulke bepalingen bevatten, dat hun niets toegestaan wordt wat gevaar of hinder voor andere categorieen weggebruikers zou kunnen opleveren. Voornamelijk een streng vasthouden aan de laatstgenoemde verbodsbepalingen en een zwaar straffen van de overtreding daarvan, zal er krachtig toe medewerken het vertrou. wen en daardoor de gewilligheid tot onderlin. ge hulpverleening tusschen diverse soorten weggebruikers te doen terugkeeren, Laten wij thans de beide hierboven als noodzakelijk gekenschetste voorschriften even nader beschouwen. Verkeersregelen voor het uitwijken en elkaar inhalen van alle categorieen weggebrui. kers bestaan er reeds. Zij gelden voor alien en lichamen als de A. N. W. B. doen hun uiterste best ze tot in de kleinste uithoeken van ons land in practijk te doen brengen. En de eenige oorzaak van het door verkeerd uitwijken of inhalen steeds nog voorkomen van ongelukken ligt dan ook in een te onvol. doend toezicht op de verkeersregeling van gemeentewege en in een te lichte bestraffing van overtreders van rechtswege. Er zijn gemeenten waarin streng de hand aan een ordelgk straatverkeer gehouden wordt, maar er zijn er ook waarin het ltiden van hat verkaar la laatste plaatsen op het lesrooster van de ont> wikkelingscursussen der politie.agenten in. neemt. Het tegenwoordige verkeer eischt het onaf. gebroken hameren van de bestaande verkeers. regeling in de hoofden van alle weggebrui. kers, het ernstige toezicht op haar richtige na. koming en strenge bestraffing van haar over, treding. Nu komen wjj tot het tweede deel der door ons als noodzakelijk gekenschetste voorschrif. ten. En dan dicnt geconstateerd, dat hierbij van een te kort schieten van overheidswege spra« ke is. Door onvoldoende overheidsbemoeiing worden de diverse categorieen weggebruikers zelfs al houden zij zich aan de verkeersrege. len, niet voldoende tegen elkaar beschermd. Al valt niet te ontkennen, dat de voetgan. gers, karrevoerders en fietsers hinderlijk kun. nen zijn voor automobilisten en motorrjjders, het blijft een feit dat zij geen geyaar opleveren zoolang zij aan de verkeerswenkea gehoorza. men. En het blijft ook een feit, dat de auto, of motorbestuurders al luisteren ook zij naar de verkeerswenken toch gevaarljjk voor an. dere categorieen weggebruikers kunnen zijn. Om de eenvoudige reden, dat zij niet altijd meester over hun voertuig zijn. Een locomotief.machinist of tramconducteur mag zijn machine niet zelfstandig besturen al. vorens deugdelijke proeven van bekwaamheid te hebben afgelegd. En hun machine beweegt zich dan nog langs een afgebakenden railsweg waarop zich bewust van het gevaar geen andere ca« tegorieen weggebruikers ophouden. Een auto, of motorbestuurder kent geen af> gebakenden rijweg. Zijn machine is menig. maal van bedenkeljjke zwaarte en afmeting, maar voor haar gebruik in ongelimiteerde snelheid, staan hem zelfs de smalste en ge. vaarlijkste buiten<wegen ten dienste. Kennis van en daardoor grooter macht over zijn machine is voor den bergder onnoodig, wanneer hij slechts de moeite genomen heeft een rijbewijs aan te vragen. En zoo is het mogelijk, dat jongens van 16 jaar, dat dooven, half lammen, drie.kwart blinden en idioten, voorzien van een rijbewijs, den openbaren weg gebruiken om op de be. stuurdersplaats van een bakbeest van een vrachtauto zich de edele kunst van het chauf. feeren meester te maken, Zoolang dergelgke toestanden van over, heidswege geduld worden, zoolang tevens ook voor onze buitenwegen geen snelheidslimiet gesteld wordt, zijn een groot deel der dage. lijks uit onkunde, onvoorzichtigheid of roe. keloosheid van autobestuurders voortkomende ongelukken aan de misdadige onthouding der overheid te wij ten. Wfj hebben vroeger al eens medegedeeld, dat de „Bond van particuliere chauffeurs" op het instcllen van een vaardighcidsdiploma voor autobestuurders heeft aangedrongen en tevens, dat lichamen als de K. N. A. C. en de A. N. W. B. zich daartegen verzet hebben en den minister van Waterstaat tot hun zienswij. ze wisten over te halen. Wij hebben toen reeds voorzien, dat het steeds gevaarlijker wordend straatverkeer de „Bond van particuliere chauffeurs" het pleit zou doen winnen. En inderdaad is dezer dagen de meerder. heid onzer volksvertegenwoordigers verstan. diger dan de regeering gebleken. Tegen den wensch van den minister van Waterstaat is met 30 tegen 27 stemmen een motie.Van Ravestein van den volgenden in. houd aangenomen: „,De Kamcr noodigt de regeering uit om zoo spoedig mogelijk voorzieningen van overheidswege te treffen ten einde voor bestuurders van motorrijtuigen een vaar. digheidsdiploma verplicht te stellen". Men heeft daarvan in ons Kamer.verslag dezer dagen de mededeeling gevonden. Wij zullen hier maar niet vcrder ingaan op de uitlatingen van diverse tegen.stemmers. Zij bewijzen afdoende dat er onder onze Kamer. leden nog heel wat kortzichtigen zijn, die de beteekenis van het hedendaagsche verkeers. vraagstuk op bedenkeljjke wjjze onderschat. ten. Het is voor de veiligheid op onze wegen, ter voorkoming van emstige ongelukken, dringend noodzakelijk dat de absolute vrjj. heid der motorrjjtuigbestuurders van over, heidswege beknot wordt. Er dient zoo spoedig mogelijk voor gezorgd te worden, dat geen motorrijtuig van den vrijen, voor alien bestemden weg gebruik maakt, aleer de bestuurder bewezen heeft meester over zijn machine te zijn. Wij geven volmondig toe dat het instellen van een vaardigheidsdiploma dat wil dus zeggen het examineeren van alle rijbewijsbe. zitters zeer groote bezwaren en zeer groote kosten met zich zal brengen. Maar onmogelijk is de uitvoering der motie< Van Ravestein zeer zeker niet En al komt den Staat het examineeren van beroeps. en amateurs.chauffeurs op nog zoo. veel ambtenaren en nog zoo veel onkosten te staan, de veiligheid van den weg, die van dag tot dag meer bedreigd wordt, eischt een krachtig en afdoend ingrijpen van overheids. wege. gevaar voor alle weggebruikers dua voor het geheele Nederlandsche volk uit vrees voor moeite of kosten onbestreden moeten laten? Een overheid die deze struisvogelpolitiek volgde zou vroeg of laat het slachtoffer van eigen zorgeloosheid en kortzichtigheid wor« den. Voor bestuurders van motorrijtuigen moet het verkrijgen van een vaardigheidsdiploma verplichtehd worden gesteld. Het is niet alleen onze overtuiging, het werd zooals dezer dagen nog uit een publi. catie van den ondervoorzittcr van „Het Oran. je Kruis" bleek reeds noodzakelijk geacht door den in 1915 volgens een besluit van de algemeene bondsvergadering van den Kon. Nationalen Bond „Het Oranje Kruis" be. noemde commissie, die het vraagstuk bestu. deerde „van de veiligheid van het snelverkeer te land in verband met den lichameljjken en geesteljjken toestand van het verantwoordeljjk personeel". En deze commissie kwam tot de conclusie dat voor bestuurders van auto's en motorrij. wielen bij de afgifte van een rijbewijs een keuring door een medische commissie moet geschieden met herkeuring in korte termijnen. En tevens dat voor chauffeurs een vakoplei. ding vereischt wordt, welke een voldoende vakkennis waarborgt Men wenschte chauffeursscholen onder staatstoezicht en zoo noodig, met staatssubsi. die, geen afgeven van een rijbewijs zonder voorafgaand examen en geen toelating tot dit examen wanneer de candidaat den 18>ja. rigen leeftijd niet bereikt heeft. Het verzoek door de commissie destijds aan den minister van Waterstaat gedaan, te willen bevorderen, dat in den zin der in het rapport nader omschreven conclusies wettelijke rege. lingen werden getroffen, is tot dusverre onver. hoord gebleven. Wanneer wjj in het kort de bezwaren van de tegenstanders van het instellen van een vaardigheidsdiploma nagaan, dan dient zeer zeker erkend, dat die bezwaren groot en een oplossing moeilijk zal zjjn. Maar onmogelijk ljjkt zjj ons daarom niet Een vaardigheids.examen, zeidc dezer da. gen het dagelijksch bestuur van den A. N. W. B., zal niet kunnen tegengaan of zelfs vermin, deren het gevaar van het veroorzaken van on. gelukken en het woesj of roekeloos rij den op den openbaren weg, omdat een brevet van be. kwaamheid in het besturen van motorrjjtui. gen en van technische kennis van den motor en zijn onderdcelen nimmer tevens een brevet is van bezadigdheid, kalmtc en oplettendheid. Dit is gedeelteljjk j'Oist. Maar evenmin zou een artsen.diploma dan een waarborg zjjn tegen een onmenschwaardi. ge of roekelooze behandeling van bus.patien. ten. En tegenover de bewering van den A. N. W. B. mogen wjj zeker de stelling verkondigen, dat een geexamineerd woesUrijder over het algemeen minder ongelukken zal veroorzaken dan een willekeurige rijbewijs»bezitter en te. vens, dat het aflcggen van het examen iederen bestuurder van een motorrijtuig onwillekeurig ook een grooter verantwoordeljjkheidsbesef zal bijbrengen. Bedenken wjj bovendien dat thans vele woeste rijders hun machine niet kennen en die kennis wel door een examen zullen verkrjjgen, dan durven wij de bewering dat een vaardig. heidsdiploma het gevaar van het veroorzaken van ongelukken zelfs niet zou verminderen, krachtig tegen te spreken. ft Van ernstiger bestrijding getuigt het voor. naamste bezwaar van den A. N. W. B., dat nameljjk het examineeren van alle motorbe. stuurders in de practijk onmogelijk uitvoer. baar zou blijken. In Mei en Juni 1920 men heeft wel de drukste maanden uitgezocht zjjn respectie. vclijk 4371 en 4353 rijbewijzen afgegeven. Examineert men per werkdag van 10 uren 10 personen, dan zou dat dus in Mei 437 en in Juni 435 cxamendagen vereischt hebben. Het bezwaar is, wanneer men aanneemt dat ook zij die nu reeds een rijbewijs bezitten nog geexamineerd zullen moeten worden, in. derdaad ernstig, maar het lijkt ons niet zoo groot als de A. N. W. B. het wel wil voorstel. len. Want de touristenbond gaat uit van de ge» dachte, dat er slechts 66n examen.commissie zal bestaan en het is duidelijk, dat er naar ge. streefd kan worden niet alleen in elke provin. cie maar zelfs in diverse gemeenten een exa< mencommissie in het leven te roepen. Hoe die zal samengesteld zijn, wie daarin zullen zitting nemen is een kwestie van latere zorg, maar wij kunnen ons voorstellen, dat een inspecteur van politie op de hoogte van de verkeersregeling, een technicus en een gerouti. neerd chauffeur reeds in tal van gemeenten een commissie zouden kunnen vormen, aan wie het uitreiken van een vaardigheidsdiploma aan candidaat.motorrijtuigbestuurders uit stad en omgeving met gerustheid zou toevertrouwd kunnen worden. Het door den A. N. W. B. naar voren ge. brachte bezwaar dat niet naar een zelfden maatstaf wordt beoordeeld omdat de eene examinator veel strenger zal zijn dan de an. dere is te gezocht om er lang over te spreken. Dit bezwaar zou men met even weinig recht bij de examens voor onderwijzers of stuurlie. dfto ts pas kunafta huayjftft. j Algemeen geldende voorschriften en alge. meen geldende gelijkluidende vaardigheids. eischen doen dit bezwaar onmiddellijk ver< dwijnen. En zeer zeker onverdedigbaar is de publics, tie vah den A. N. W. B. waarin deze zegt: ..De eischen aan de verkrijging van een rijbewijs verbonden bevorderen in geen enkel opzicht de veiligheid van het ver« keer, wel het intrekken van een afgegeven rijbewijs, en die mogelijkheid bestaat reeds volgens de thans geldende Motor, en Rij. wielwet, hetgeen blijkt uit de talrijke von. nisscn, waarbij aan overtreders van art 15 der Motor, en Rijwielwet de bevoegd. heid wordt ontzegd om motorrijtuigen gedurende zekeren tijd te besturen". Dat de eischen aan de verkrijging van een rijbewijs verbonden in geen enkel opzicht de veiligheid van het verkeer bevorderen meenen wij in dit artikel voldoende weerlegd te heb« ben. En dat het intrekken van een afgegeven rij. bewijs wel de veiligheid van het verkeer zou bevorderen is onverdedigbaar. Eerder achten wij ons gerechtigd het tegen. deel te verklaren, want de „Bond van particu. liere chauffeurs" heeft reeds destijds en een inzender in de N. R. Ct. nog dezer dagen - gewezen op de onverantwoordelijke bepa. ling vastgelegd in art 1, 5' der Motor, en Rij. wielwet, dat namelijk onder bestuurder van een motorrijtuig wordt verstaan hij, die het rijtuig bestuurt of onder zijn onmiddellijk toezicht doet besturen. Deze bepaling maakt het niet alleen moge> lijk, dat kinderen, naast hun 'n rijbewijs bezit. tenden vader gezeten, een auto besturen, zij opent tevens de mogelijkheid dat een wegens roekeloos rijden door intrekking van zijn rij. bewijs gestrafte, dagelijks straffeloos en even roekeloos blijft doorrgden wanneer hij zijn vrouw of 16.jarig zoontje slechts een rijbewijs laat aanvragen, hen bij zich in de auto neemt en deze zoogenaamd onder hun onmiddellijk toezicht blijft besturen. Of de veiligheid van het verkeer op deze wijze door intrekking van het rijbewijs bevor« derd wordt laten wij gaame aan het oordeel van onze lezers over. Wij hadden verwacht dat het dagelijksch bestuur van den A. N. W. B. in zijn bestrij. ding van het vaardigheidsdiploma met deug. delijker argumenten zou gekomen zijn. De Duitsche minister van financien, dr. Wirth, heeft voet bij stuk gehouden inzake zijn salarievoorstcllen der rijksambtenaren. Zijne voorstellen zijn ten slotte aangenomen en een regeeringscrisis is hierdoor vermeden. Zooals men weet, waren deze ambtenaren (van spoorwegen en posterijen) ontevreden over het niet ten voile inwilligen der loon, eischen hunner vakvereenigingen en dreigden zij met Hjdelijk verzet en staking. De eerste wijze van strfjd voeren, alleen nog maar by do post in gebruik, veroorzaakte in enkele steden al heel wat stagnatie. Over staking werd veel geschreven en gesproken (de ..Freiheit" deeldo al mede dat die by de spoorwegen den 11 de. zcr, heden dus, zou uitbreken), totdat de re. geering er aan herinnerde, dat sinds 20 Febr. dezes jaars den ambtenaren in 's rijks dienst staken vcrboden is. Langdurige ondcrhandelingen werden er ge. voerd, die ten slotte leidden tot dc bereidver. klaring der regeering om den duurtetoeslag voor de groote gezinnen te verhoogen, wat een meerdere uitgaaf vorderde van ongeveer 400 millioen mark per jaar. Alle andere eischen wees de regeering af met het oog op den slechten toestand van 's lands financien. Alle politieke partijen gingen met het aanbod accoojd, maar toen de voorstellen uitgcwerkt waren* en in den Rijksdag in behandeling zou. den komen. waren de soc.'dem. en Duitsch. nationalen er niet voor te vinden en dienden zy verder strekkende voorstellen in. Wel merkwaardig, dat die twee partijen samcn gingen. Zy vrocgen boven het aangebodene nog een verhooging van den algemcencn duur. tetoeslag met 10 pet., wat opnieuw 564 milli. oen mark per jaar zou kosten. Dr. Wirth moest hiervan echter niets heb. ben en dreigde heen te zullen gaan, als van de schatkist meer gevraagd zou worden dan hy voorstelde. Een paar dagen lang leek het als. of de oppositie het zou winnen, maar ten slotte is het bezoldigingsvoorstel van den mi. nister toch aangenomen, waardoor een regee. ringscrisis dus is vermeden. En dat schgnt ge. lukkig, want mfet dr. Wirth zouden er waar« schijnlijk meer ministers afgetreden zijn. Wat zullen nu de ambtenaarsbonden doen? Zullen zg zich bij het voorstel der regeering neerleggen of de risico beloopen van ontslagen te worden, als zg toch staken? Vooral de post, ambtenaren schijnen daarvoor niet terug te deinzen. Zij hebben al met een meerderheid van 12000 stemmen besloten tot het opnemen van het stakingsbeginsel in de statuten van hun bond. In verschillende vergaderingen van ambte. naren is sterk voor staking gepleit, ondanks het verbod daartoe van de regeering. De vredesonderhandelingen tusschen Polen en Rusland schieten nu toch werkelgk op. Volgens den voorzitter der Poolsche delegatie te Riga is er geen grond meer voor de vrees van een hervatting der vijandelgkheden en zullen zelfs nog v66r Kerstmis de principes van het vredesverdrag worden vastgesteld, waama verschillende bepalingen nader zullen worden geregeld. Dombski verwacht het tee< Icmub van dan vxade uddr eiada Jaauaaf, Zgn de vooruitzichten op een bgleggen van het Poolsch.Litausche conflict ook zoo gunstig? De wapenen rusten nu wel, maar de kwestie over het bezit van Wilna kan nog wel aanleiding geven tot struljbelingen. Die me. neer Zeligofski, die de volksstemming in dat gebied aan de orde heeft gesteld, heeft daar. mee den vrede 'n slechten dienst bewezen. De Litausche regeering, die, zooals men weet, sinds Zeligofski's optreden te Kowno zetelt, wil nu trachten het plebisciet te voorkomen en heeft daartoe besloten eenige afgevaardigden naar de Poolsche hoofdstad te zenden, die zullen pogen tot een vergelgk te komen met de regeering te Warschau.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 1