DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De onveiligheid van onze wegen,
Chefs, Bazen en
Opzichthoudend Personeel
Nth 292
Handerd tiree eg Mmipte Jnrpo{.
I960
11 DECEMBER.
Dit gammer bestut ait 3 bUdea.
Abonncniontsprijs bij voornilbetnlins por 3 mnnmlon f 2.—, fr. por post f 2.50. Bowijsn. 5 ct. Advortontiepr. 25 ct. p. rogol, grootoro letters naar plaatsrnlmte.
Brioven franco N.V. Book- en Ifandolsdr. v.li. Henna. Coster Zoon, Voordam C9, Tel. Aclminiatr. No. 3. Redactie No. 33.
Zoudaa wtf mm steeds exaatfges rimjflwrt
Bmtcnlandsch Overzieht
organiseert D en wordt lid van den
Algemeenen Nederlandschen Werfc-
meestersbond.
Buitenland
DE VOLKENBGND.
De vijlfde commissie (voor de toelating1)
heeft besloten aan de vergadering gunstig ad-
vies uit te brengen over net verzoek om toela
ting tot den Volkenboud van Bulgarije.
De Commissie was, aangaande Esthlanid,
Letiland, Georgii en Armenie van raeenmgi,
dat ziji in de huidige omstandigheden geen
gunstig advies kon gieveni over het verzoek van
toelating. 'Doch de vergadering zou het be
long dtat zij to die staten stelt, kunnen toon en
dOor hen toe te laten1 tot die technische organi-
satie van dlen 'Bond.
KETTINGHANtDEL II'N ORA'NE'N.
Te Leipzig, Dresden en Chemnitz en: in bij-
na alle groote steden van Duitschlandt werden
op last van dlen advocaat-generaal talrijke
eigenaiara vn belangrijke graanfirma's gear-
res teerd. Tegelijkertdjd werden op de kantorem
der fdma's en in de woninigen der chefe huis-
zoekiegen gedaan. 'Htet betreft een. kettinghan-
delaffaire, waarbij eenl groote Saksisdhe firraa
reeds sedert eenigen tijo betroklken is.
DE PRI JSDALrNG IN ZWEDEN.
Bij de algemeene „baisse" in de wereltf,
komt thians ook Zweden aan die beurt. Volgens
een bericht uit Stockholm aan de .Times"
gaan de prijzenl van alle benoodigdheden er
met vaart naar beneden. Amerikaansche
steenkool wend dezer dagen verkochlt voor prij-
zen varieerende van' 24 gulden1 tot 36 gulden
per ton, hetgeen ook in de eerete ooriogsja-
ren werd betaald Versdhilicnide indiistneele
vereeniginigen in Zweden hebben reeds een
groot gerieelte van' het personeel moeten ont-
slaan, en moeten hun zaken belan-grijk beper-
ken.
DE~EMHOHA(NTIE NSTROOM NAAR
AMER'IKA.
De Nlew-Yorksche correspondent van de
„Times" geeft eenige rijlfers, die bedoeld zijini
als 'n verklaring van die wet tegen de immi-
gratie in die Ver Staiten. De stroom van emi-
granten uiiit Oost-Europa neemt een onrustba-
renden omvang aan, zegt hij, en dreigt de
werkloosheid aamzienlijk te verergeren. Uit de
statistielcen blijlkt, dat gedurende de maand
October allieeni in New-York 74.655 vreemde-
lingen aan; wal stappen, om nog niet eens te
spreken van andere havensteden als Boston1
en Baltimore. In Polen alleeri hebben 311 000
personen: een pas voor idle Ver. Staten1 aange-
vraagd, en eeni bestuurslid van een Joodsdi
Steuncomiti die pas uit dat land is terugge-
keend, verklaarde, diat indien er een schip was,
dat 3 millioen menschelijke wezens kon ver-
voeren, de 3 millioen Joden in1 Polen alien met
dat schip zouden willen vertmekken.
Volgens aindere berichten zijn ook in
Dultsdiliard ongeveer 8 millioeni personen van
plan, bij de eerste dte beste gelegenheid den
Atlaniischen Oceaan over ite steken.
Ellis Island is dichter bevolkt dan1 ooit 'De
immigranten besltaan voor verreweg het groot-
stc ddel uiti jodeni, die niet van. plan zijn, ver
der het land in te gaan, maar in1 de steden
blijven saimenhokken. In de schepen die den1
laatsten tijd zijn binnengekomen. bestond 80
h 00 pet. van de itusschenpassagiers uit ar-
me Jodien, die geen voldoende middelen van
bestaan hadden.
iDe leden van het tamigraitie-Oomitd achten
de ingediendte wet zo6 urgent, dat zij haar bij
alle andere wetsontWerpen willen laten voor-
gaan.
EEN OPDROGE ND M1EE1R.
Midlden in Wlaldedo liglt het 'grootste mieer
van MfidUenJDuitschland, een kunstmatiig
bekken, door den Eder, een zijrivier van de
Fulda, van water voorzien. Met meer bevatte
tot nu toe meer dan 200 millioen1 kub. meter
water. Op den bod em erv an liggen overblijf-
sclen van dorpen en molions, die bij den aanu
leg moesten worden opgeofterd.
Thans levert het meer een troosteloozen
aariblik op. Hot is ingekrompen tot de rivier,
die het eens was. Het reservoir bevat nog
nauiwelijks 40 millioen kub. meter water, en
daarvan moet dagelijks 66n milloen worden
afgegeven aan de Wezer en het Mittelland-
kanaal, om te voorkomen, dat de groote cen-
trale wordt stilgelegdi, die geheel Waldeck en
een groot deel van Nedler-Hessen van licht en
kracnt voorziet.
Voor bet landschap heeft de groote droogte
een eigenaardig beeld doen ontstaan. In groo
te bloKken stcen' met gewelven herkent men
vroegere gebouwen en het geheel doet denkea
m doos am het liete 0»-
ZATERB AO Oirecleur0. H. KRAtt. noofJredneteurTj. N. ADEMA.
Het is niet de eerste maal dat wij over de
onveiligheid van onze wegen schrijven.
En het zal ook wel niet de laatste maal zgn.
Want het vraagstuk is zoo belangrijk en zoo
veelomvattend dat het onze voortdurendo
aandacht blijft vragen
Het moderne snelverkeer is de oude wette.
lgke regeling ontgroeid.
En het gcvolg is een chaos, die van steeds
ernstiger beteekenis wordt, een vogelvrijheid
in het straatverkeer, die dagelijks de slachtof.
fers van roekeloosheid en onvoorzichtigheid
doet vallen.
Wij hebben er in vorige artikelen al op ge»
wezen, dat een nieuwe tijd tnellere verkeers>
middelen gebracht heeft wier bestaansrecht
niet te ontkennen is.
De tijd van de trekschuit is voorbij. Handel
en industrie vragen in hun concurrentiestrijd
om steeds zwaardere en snellere transportmid.
delen.
En waar allerwege het paard door de mo«
tor wordt vervangen, waar het beeld van het
straatverkeer zich zoo snel en zoo ingrijpend
wijzigt, staan wij voor de moeilijke vraag:
welke maatregelen moeten getroffen worden
opdat de meestal te smalle, op het vroegere
verkeer berekende wegen, met behoud van de
yeiligheid van hen die zich te voet of per as in
langzaam tempo voortbewegen, zonder gevaar
voor ongelukken ook door de snelle trans,
portmiddelen kunnen gebruikt worden.
De weg is voor alien.
Dus hebben alien gelijke rechten.
De motorrijder of automobilist, die in ra.
zende vaart onder voortdurend gebruik van
hoorn of claxon den vrijen weg voor zich op.
eischt en alien die zich daarop bevinden naar
links en rechts een veilig heenkomen doet
zoeken, neemt meer dan hem toekomt.
Omdat hij gevaar en hinder voor anderen
veroorzaakt.
En de doove grootvader uit het naburige
dorp, die met zijn vrouw's zuster en drie
kleinkinderen in de stad om boodschappen
geweest is en nu in een vijf persoons breede
rij over het midden van den rijweg voortsuk.
kelt, neemt ook meer dan hem bij de veran.
dering, die het verkeersbeeld ondergaan heeft,
nu nog kan toegestaan worden.
Omdat ook hij door het veroorzaken van
een wegversperring die zich niet vlug verwij.
deren kan, gevaar en hinder oplevert voor
alien die zich per auto of motor snel moeten
voortbewegen.
Derhalve zal er, zoo lang onze wegen niet
In paden voor vlug en langzaam verkeer ge»
splitst zijn, een regeling moeten komen die
alle weggebruikers in even groote mate in be.
scherming neemt.
De tegenwoordige chaos in het straatver.
keer heeft er begrijpelijkerwijze toe geleid dat
de verhouding tusschen den man in de auto en
den man buiten de auto er niet beter op ge.
worden is.
Menig voortsjokkende scharrelaar ziet in
een auto, of motorbezitter een natuurlijken
vijand en wanneer de ..kapitalist" dan nog
met veel lawaai het recht van den vrijen weg
voor zich opeischt, groeit het verzet in den
minder met aardsche goederen bedeelde die
tot wijken gedwongen wordt.
Is hij een wandelaar dan blijft hem niets an.
ders over dan zich morrend aan het claxon*
bevel te onderwerpen.
Is hij een voerman met een stevige- vracht
dan wreekt hij zich meermalen door doof
voor elk hoorn.gebrom of sirene.gefluit te
blijven en den automobilist de keuze te laten
tusschen een kopje duikelen in de zijkant.
sloot of een slakkengangetje achter den
vrachtwagen.
De te treffen voorzieningen moeten dus:
le. vferkeersregelen voor het uitwijken en
elkaar inhalen van alle categorieen wegge.
bruikers inhouden;
2e. met inachtneming van het vrije wegge.
bruik voor alien, voor elke categorie wegge.
bruikers zulke bepalingen bevatten, dat hun
niets toegestaan wordt wat gevaar of hinder
voor andere categorieen weggebruikers zou
kunnen opleveren.
Voornamelijk een streng vasthouden aan
de laatstgenoemde verbodsbepalingen en een
zwaar straffen van de overtreding daarvan,
zal er krachtig toe medewerken het vertrou.
wen en daardoor de gewilligheid tot onderlin.
ge hulpverleening tusschen diverse soorten
weggebruikers te doen terugkeeren,
Laten wij thans de beide hierboven als
noodzakelijk gekenschetste voorschriften even
nader beschouwen.
Verkeersregelen voor het uitwijken en
elkaar inhalen van alle categorieen weggebrui.
kers bestaan er reeds.
Zij gelden voor alien en lichamen als de
A. N. W. B. doen hun uiterste best ze tot in
de kleinste uithoeken van ons land in practijk
te doen brengen.
En de eenige oorzaak van het door verkeerd
uitwijken of inhalen steeds nog voorkomen
van ongelukken ligt dan ook in een te onvol.
doend toezicht op de verkeersregeling van
gemeentewege en in een te lichte bestraffing
van overtreders van rechtswege.
Er zijn gemeenten waarin streng de hand
aan een ordelgk straatverkeer gehouden
wordt, maar er zijn er ook waarin het ltiden
van hat verkaar la
laatste plaatsen op het lesrooster van de ont>
wikkelingscursussen der politie.agenten in.
neemt.
Het tegenwoordige verkeer eischt het onaf.
gebroken hameren van de bestaande verkeers.
regeling in de hoofden van alle weggebrui.
kers, het ernstige toezicht op haar richtige na.
koming en strenge bestraffing van haar over,
treding.
Nu komen wjj tot het tweede deel der door
ons als noodzakelijk gekenschetste voorschrif.
ten.
En dan dicnt geconstateerd, dat hierbij van
een te kort schieten van overheidswege spra«
ke is.
Door onvoldoende overheidsbemoeiing
worden de diverse categorieen weggebruikers
zelfs al houden zij zich aan de verkeersrege.
len, niet voldoende tegen elkaar beschermd.
Al valt niet te ontkennen, dat de voetgan.
gers, karrevoerders en fietsers hinderlijk kun.
nen zijn voor automobilisten en motorrjjders,
het blijft een feit dat zij geen geyaar opleveren
zoolang zij aan de verkeerswenkea gehoorza.
men.
En het blijft ook een feit, dat de auto, of
motorbestuurders al luisteren ook zij naar
de verkeerswenken toch gevaarljjk voor an.
dere categorieen weggebruikers kunnen zijn.
Om de eenvoudige reden, dat zij niet altijd
meester over hun voertuig zijn.
Een locomotief.machinist of tramconducteur
mag zijn machine niet zelfstandig besturen al.
vorens deugdelijke proeven van bekwaamheid
te hebben afgelegd.
En hun machine beweegt zich dan nog
langs een afgebakenden railsweg waarop zich
bewust van het gevaar geen andere ca«
tegorieen weggebruikers ophouden.
Een auto, of motorbestuurder kent geen af>
gebakenden rijweg. Zijn machine is menig.
maal van bedenkeljjke zwaarte en afmeting,
maar voor haar gebruik in ongelimiteerde
snelheid, staan hem zelfs de smalste en ge.
vaarlijkste buiten<wegen ten dienste.
Kennis van en daardoor grooter macht over
zijn machine is voor den bergder onnoodig,
wanneer hij slechts de moeite genomen heeft
een rijbewijs aan te vragen.
En zoo is het mogelijk, dat jongens van 16
jaar, dat dooven, half lammen, drie.kwart
blinden en idioten, voorzien van een rijbewijs,
den openbaren weg gebruiken om op de be.
stuurdersplaats van een bakbeest van een
vrachtauto zich de edele kunst van het chauf.
feeren meester te maken,
Zoolang dergelgke toestanden van over,
heidswege geduld worden, zoolang tevens ook
voor onze buitenwegen geen snelheidslimiet
gesteld wordt, zijn een groot deel der dage.
lijks uit onkunde, onvoorzichtigheid of roe.
keloosheid van autobestuurders voortkomende
ongelukken aan de misdadige onthouding der
overheid te wij ten.
Wfj hebben vroeger al eens medegedeeld,
dat de „Bond van particuliere chauffeurs" op
het instcllen van een vaardighcidsdiploma
voor autobestuurders heeft aangedrongen en
tevens, dat lichamen als de K. N. A. C. en de
A. N. W. B. zich daartegen verzet hebben en
den minister van Waterstaat tot hun zienswij.
ze wisten over te halen.
Wij hebben toen reeds voorzien, dat het
steeds gevaarlijker wordend straatverkeer de
„Bond van particuliere chauffeurs" het pleit
zou doen winnen.
En inderdaad is dezer dagen de meerder.
heid onzer volksvertegenwoordigers verstan.
diger dan de regeering gebleken.
Tegen den wensch van den minister van
Waterstaat is met 30 tegen 27 stemmen een
motie.Van Ravestein van den volgenden in.
houd aangenomen:
„,De Kamcr noodigt de regeering uit om
zoo spoedig mogelijk voorzieningen van
overheidswege te treffen ten einde voor
bestuurders van motorrijtuigen een vaar.
digheidsdiploma verplicht te stellen".
Men heeft daarvan in ons Kamer.verslag
dezer dagen de mededeeling gevonden.
Wij zullen hier maar niet vcrder ingaan op
de uitlatingen van diverse tegen.stemmers. Zij
bewijzen afdoende dat er onder onze Kamer.
leden nog heel wat kortzichtigen zijn, die de
beteekenis van het hedendaagsche verkeers.
vraagstuk op bedenkeljjke wjjze onderschat.
ten.
Het is voor de veiligheid op onze wegen,
ter voorkoming van emstige ongelukken,
dringend noodzakelijk dat de absolute vrjj.
heid der motorrjjtuigbestuurders van over,
heidswege beknot wordt.
Er dient zoo spoedig mogelijk voor gezorgd
te worden, dat geen motorrijtuig van den
vrijen, voor alien bestemden weg gebruik
maakt, aleer de bestuurder bewezen heeft
meester over zijn machine te zijn.
Wij geven volmondig toe dat het instellen
van een vaardigheidsdiploma dat wil dus
zeggen het examineeren van alle rijbewijsbe.
zitters zeer groote bezwaren en zeer groote
kosten met zich zal brengen.
Maar onmogelijk is de uitvoering der motie<
Van Ravestein zeer zeker niet
En al komt den Staat het examineeren van
beroeps. en amateurs.chauffeurs op nog zoo.
veel ambtenaren en nog zoo veel onkosten te
staan, de veiligheid van den weg, die van dag
tot dag meer bedreigd wordt, eischt een
krachtig en afdoend ingrijpen van overheids.
wege.
gevaar voor alle weggebruikers dua voor
het geheele Nederlandsche volk uit vrees
voor moeite of kosten onbestreden moeten
laten?
Een overheid die deze struisvogelpolitiek
volgde zou vroeg of laat het slachtoffer van
eigen zorgeloosheid en kortzichtigheid wor«
den.
Voor bestuurders van motorrijtuigen moet
het verkrijgen van een vaardigheidsdiploma
verplichtehd worden gesteld.
Het is niet alleen onze overtuiging, het
werd zooals dezer dagen nog uit een publi.
catie van den ondervoorzittcr van „Het Oran.
je Kruis" bleek reeds noodzakelijk geacht
door den in 1915 volgens een besluit van de
algemeene bondsvergadering van den Kon.
Nationalen Bond „Het Oranje Kruis" be.
noemde commissie, die het vraagstuk bestu.
deerde „van de veiligheid van het snelverkeer
te land in verband met den lichameljjken en
geesteljjken toestand van het verantwoordeljjk
personeel".
En deze commissie kwam tot de conclusie
dat voor bestuurders van auto's en motorrij.
wielen bij de afgifte van een rijbewijs een
keuring door een medische commissie moet
geschieden met herkeuring in korte termijnen.
En tevens dat voor chauffeurs een vakoplei.
ding vereischt wordt, welke een voldoende
vakkennis waarborgt
Men wenschte chauffeursscholen onder
staatstoezicht en zoo noodig, met staatssubsi.
die, geen afgeven van een rijbewijs zonder
voorafgaand examen en geen toelating tot
dit examen wanneer de candidaat den 18>ja.
rigen leeftijd niet bereikt heeft.
Het verzoek door de commissie destijds aan
den minister van Waterstaat gedaan, te willen
bevorderen, dat in den zin der in het rapport
nader omschreven conclusies wettelijke rege.
lingen werden getroffen, is tot dusverre onver.
hoord gebleven.
Wanneer wjj in het kort de bezwaren van
de tegenstanders van het instellen van een
vaardigheidsdiploma nagaan, dan dient zeer
zeker erkend, dat die bezwaren groot en een
oplossing moeilijk zal zjjn.
Maar onmogelijk ljjkt zjj ons daarom niet
Een vaardigheids.examen, zeidc dezer da.
gen het dagelijksch bestuur van den A. N. W.
B., zal niet kunnen tegengaan of zelfs vermin,
deren het gevaar van het veroorzaken van on.
gelukken en het woesj of roekeloos rij den op
den openbaren weg, omdat een brevet van be.
kwaamheid in het besturen van motorrjjtui.
gen en van technische kennis van den motor
en zijn onderdcelen nimmer tevens een brevet
is van bezadigdheid, kalmtc en oplettendheid.
Dit is gedeelteljjk j'Oist.
Maar evenmin zou een artsen.diploma dan
een waarborg zjjn tegen een onmenschwaardi.
ge of roekelooze behandeling van bus.patien.
ten.
En tegenover de bewering van den A. N. W.
B. mogen wjj zeker de stelling verkondigen,
dat een geexamineerd woesUrijder over het
algemeen minder ongelukken zal veroorzaken
dan een willekeurige rijbewijs»bezitter en te.
vens, dat het aflcggen van het examen iederen
bestuurder van een motorrijtuig onwillekeurig
ook een grooter verantwoordeljjkheidsbesef
zal bijbrengen.
Bedenken wjj bovendien dat thans vele
woeste rijders hun machine niet kennen en die
kennis wel door een examen zullen verkrjjgen,
dan durven wij de bewering dat een vaardig.
heidsdiploma het gevaar van het veroorzaken
van ongelukken zelfs niet zou verminderen,
krachtig tegen te spreken.
ft
Van ernstiger bestrijding getuigt het voor.
naamste bezwaar van den A. N. W. B., dat
nameljjk het examineeren van alle motorbe.
stuurders in de practijk onmogelijk uitvoer.
baar zou blijken.
In Mei en Juni 1920 men heeft wel de
drukste maanden uitgezocht zjjn respectie.
vclijk 4371 en 4353 rijbewijzen afgegeven.
Examineert men per werkdag van 10 uren
10 personen, dan zou dat dus in Mei 437 en in
Juni 435 cxamendagen vereischt hebben.
Het bezwaar is, wanneer men aanneemt
dat ook zij die nu reeds een rijbewijs bezitten
nog geexamineerd zullen moeten worden, in.
derdaad ernstig, maar het lijkt ons niet zoo
groot als de A. N. W. B. het wel wil voorstel.
len.
Want de touristenbond gaat uit van de ge»
dachte, dat er slechts 66n examen.commissie
zal bestaan en het is duidelijk, dat er naar ge.
streefd kan worden niet alleen in elke provin.
cie maar zelfs in diverse gemeenten een exa<
mencommissie in het leven te roepen.
Hoe die zal samengesteld zijn, wie daarin
zullen zitting nemen is een kwestie van latere
zorg, maar wij kunnen ons voorstellen, dat een
inspecteur van politie op de hoogte van de
verkeersregeling, een technicus en een gerouti.
neerd chauffeur reeds in tal van gemeenten
een commissie zouden kunnen vormen, aan
wie het uitreiken van een vaardigheidsdiploma
aan candidaat.motorrijtuigbestuurders uit stad
en omgeving met gerustheid zou toevertrouwd
kunnen worden.
Het door den A. N. W. B. naar voren ge.
brachte bezwaar dat niet naar een zelfden
maatstaf wordt beoordeeld omdat de eene
examinator veel strenger zal zijn dan de an.
dere is te gezocht om er lang over te spreken.
Dit bezwaar zou men met even weinig recht
bij de examens voor onderwijzers of stuurlie.
dfto ts pas kunafta huayjftft. j
Algemeen geldende voorschriften en alge.
meen geldende gelijkluidende vaardigheids.
eischen doen dit bezwaar onmiddellijk ver<
dwijnen.
En zeer zeker onverdedigbaar is de publics,
tie vah den A. N. W. B. waarin deze zegt:
..De eischen aan de verkrijging van een
rijbewijs verbonden bevorderen in geen
enkel opzicht de veiligheid van het ver«
keer, wel het intrekken van een afgegeven
rijbewijs, en die mogelijkheid bestaat reeds
volgens de thans geldende Motor, en Rij.
wielwet, hetgeen blijkt uit de talrijke von.
nisscn, waarbij aan overtreders van art
15 der Motor, en Rijwielwet de bevoegd.
heid wordt ontzegd om motorrijtuigen
gedurende zekeren tijd te besturen".
Dat de eischen aan de verkrijging van een
rijbewijs verbonden in geen enkel opzicht de
veiligheid van het verkeer bevorderen meenen
wij in dit artikel voldoende weerlegd te heb«
ben.
En dat het intrekken van een afgegeven rij.
bewijs wel de veiligheid van het verkeer zou
bevorderen is onverdedigbaar.
Eerder achten wij ons gerechtigd het tegen.
deel te verklaren, want de „Bond van particu.
liere chauffeurs" heeft reeds destijds en
een inzender in de N. R. Ct. nog dezer dagen
- gewezen op de onverantwoordelijke bepa.
ling vastgelegd in art 1, 5' der Motor, en Rij.
wielwet, dat namelijk onder bestuurder
van een motorrijtuig wordt verstaan hij, die
het rijtuig bestuurt of onder zijn onmiddellijk
toezicht doet besturen.
Deze bepaling maakt het niet alleen moge>
lijk, dat kinderen, naast hun 'n rijbewijs bezit.
tenden vader gezeten, een auto besturen, zij
opent tevens de mogelijkheid dat een wegens
roekeloos rijden door intrekking van zijn rij.
bewijs gestrafte, dagelijks straffeloos en even
roekeloos blijft doorrgden wanneer hij zijn
vrouw of 16.jarig zoontje slechts een rijbewijs
laat aanvragen, hen bij zich in de auto neemt
en deze zoogenaamd onder hun onmiddellijk
toezicht blijft besturen.
Of de veiligheid van het verkeer op deze
wijze door intrekking van het rijbewijs bevor«
derd wordt laten wij gaame aan het oordeel
van onze lezers over.
Wij hadden verwacht dat het dagelijksch
bestuur van den A. N. W. B. in zijn bestrij.
ding van het vaardigheidsdiploma met deug.
delijker argumenten zou gekomen zijn.
De Duitsche minister van financien, dr.
Wirth, heeft voet bij stuk gehouden inzake
zijn salarievoorstcllen der rijksambtenaren.
Zijne voorstellen zijn ten slotte aangenomen
en een regeeringscrisis is hierdoor vermeden.
Zooals men weet, waren deze ambtenaren
(van spoorwegen en posterijen) ontevreden
over het niet ten voile inwilligen der loon,
eischen hunner vakvereenigingen en dreigden
zij met Hjdelijk verzet en staking. De eerste
wijze van strfjd voeren, alleen nog maar by do
post in gebruik, veroorzaakte in enkele steden
al heel wat stagnatie. Over staking werd veel
geschreven en gesproken (de ..Freiheit" deeldo
al mede dat die by de spoorwegen den 11 de.
zcr, heden dus, zou uitbreken), totdat de re.
geering er aan herinnerde, dat sinds 20 Febr.
dezes jaars den ambtenaren in 's rijks dienst
staken vcrboden is.
Langdurige ondcrhandelingen werden er ge.
voerd, die ten slotte leidden tot dc bereidver.
klaring der regeering om den duurtetoeslag
voor de groote gezinnen te verhoogen, wat
een meerdere uitgaaf vorderde van ongeveer
400 millioen mark per jaar. Alle andere
eischen wees de regeering af met het oog op
den slechten toestand van 's lands financien.
Alle politieke partijen gingen met het aanbod
accoojd, maar toen de voorstellen uitgcwerkt
waren* en in den Rijksdag in behandeling zou.
den komen. waren de soc.'dem. en Duitsch.
nationalen er niet voor te vinden en dienden
zy verder strekkende voorstellen in. Wel
merkwaardig, dat die twee partijen samcn
gingen. Zy vrocgen boven het aangebodene
nog een verhooging van den algemcencn duur.
tetoeslag met 10 pet., wat opnieuw 564 milli.
oen mark per jaar zou kosten.
Dr. Wirth moest hiervan echter niets heb.
ben en dreigde heen te zullen gaan, als van de
schatkist meer gevraagd zou worden dan hy
voorstelde. Een paar dagen lang leek het als.
of de oppositie het zou winnen, maar ten
slotte is het bezoldigingsvoorstel van den mi.
nister toch aangenomen, waardoor een regee.
ringscrisis dus is vermeden. En dat schgnt ge.
lukkig, want mfet dr. Wirth zouden er waar«
schijnlijk meer ministers afgetreden zijn.
Wat zullen nu de ambtenaarsbonden doen?
Zullen zg zich bij het voorstel der regeering
neerleggen of de risico beloopen van ontslagen
te worden, als zg toch staken? Vooral de post,
ambtenaren schijnen daarvoor niet terug te
deinzen. Zij hebben al met een meerderheid
van 12000 stemmen besloten tot het opnemen
van het stakingsbeginsel in de statuten van
hun bond.
In verschillende vergaderingen van ambte.
naren is sterk voor staking gepleit, ondanks
het verbod daartoe van de regeering.
De vredesonderhandelingen tusschen Polen
en Rusland schieten nu toch werkelgk op.
Volgens den voorzitter der Poolsche delegatie
te Riga is er geen grond meer voor de vrees
van een hervatting der vijandelgkheden en
zullen zelfs nog v66r Kerstmis de principes
van het vredesverdrag worden vastgesteld,
waama verschillende bepalingen nader zullen
worden geregeld. Dombski verwacht het tee<
Icmub van dan vxade uddr eiada Jaauaaf,
Zgn de vooruitzichten op een bgleggen van
het Poolsch.Litausche conflict ook zoo
gunstig? De wapenen rusten nu wel, maar de
kwestie over het bezit van Wilna kan nog wel
aanleiding geven tot struljbelingen. Die me.
neer Zeligofski, die de volksstemming in dat
gebied aan de orde heeft gesteld, heeft daar.
mee den vrede 'n slechten dienst bewezen. De
Litausche regeering, die, zooals men weet,
sinds Zeligofski's optreden te Kowno zetelt,
wil nu trachten het plebisciet te voorkomen en
heeft daartoe besloten eenige afgevaardigden
naar de Poolsche hoofdstad te zenden, die
zullen pogen tot een vergelgk te komen met
de regeering te Warschau.