DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
BARKER'S
Luxe Automobielen
te boor.
Garage: Jac. Met
Het uiMdingsplag der gemeenle.
Etisti Alkm. Electi. KofflebranilBilj
en Theehandel.
No. 88
Honderd drle en trrintigste jaargang
Koffie en Thee mont nit in
kwaliteit.
Pa. W. APPEL Jr„ drnkkerQ.
DD trammer bestut all 3 Msdca.
Abonnoiii(Mit9prij9 bij voornHbotnling per 3 nmnmlon f 2.—, fr. per post f 2.50. Bewijsn. 5 ct. Advert on tiopr. 25 ct. p. regol, grootero letters naar plaatsrnlmte,
ftrievcii franco N.V. Book- en Bandolsdr. v.li. Berms. Coster Zoon, Voordam 0 9, Tel. Administr. No. 3. Bodaetie No. 33.
Z 1TERD i.G OireetourG. II. KRAK. UooMreducteurTj. N. ADEMA. APRIL
Wij hebben bij het overzicht der begroo-
tingsdebatten toegezegd het een. en ander
over het uitbreidingsplan der gemeente te
zullen schrijven.
Het plan is onder leiding van den vroege-
ren Directeur der gemeentewerken, den heer
Willekes Macdonald in kaart gebracht en de
waarnemend directeur, de heer 0. Vos, was
aanstonds bereid ons alle gewenschte in-
lichtingen te verschaffen.
Wij zullen hier thans allereerst de toelich-
tende beschrijving van het ontwerp tot her-
ziening van het plan van uitbreiding laten
volgen en daarna aan de voornaamste pun-
ten vaa dit ontwerp een korte beapreking wij-
De herziening aldus de toelichtende be
schrijving omvat het grondgebied der Ge
meente tusschen Kennemerstraatweg, Ber-
gervaart, en Noord-Hollandsch Kanaal met
aansluitingen aan het centrum.
Het plan van uitbreiding van 1909 betreft
drie afgescheiden gedeelten: a. tusschen Ken
nemerstraatweg, Zandersloot en den Hout,
b. tusschen Kennemerstraatweg, Kennemer-
singel, Hoevervaart en Spoorweg met de aan
sluitingen aan de oude stad, c. tusschen
spoorlijn, Hout en Hoevervaart.
Op het behandelde gebied 'liggen de vol-
gende verkeerswegen
lo. De hoofdlijn der H. IJ. S. M. met af-
takkingen voor den tramweg EgmondAlk-
maarBergen.
2e. De Hoever-, Hout- en Bergervaart met
de, door den Provincialen Waterstaat ont-
worpen vertakkingen naar Wimmenum.
3e. De Berger- en Hoeverweg deels door
de grens der gemeente, de Kalkovensweg en
langs het Kanaal de Rijksweg van Haarlem
naar Nieuwediep.
Het gebied buiten de spoorlijn is dus te
water op twee- te land op drie plaatsen toe-
gankelijk.
In het ontwerp zijn twee nieuwe toegangen
ontworpen op zoodanige breedte. dat bij ge-
bleken behoeffe viaducten over de spoorlijn
kunnen worden gemaakt en wel ten eerste
naast de bestaande begraafplaats op terrein
dat volgens de wet toch niet mag worden be-
bouwd en ten tweede in het verlengde der
Lindelaan waar tegelijk de tramweg naar
Egmond gekruist wordt.
Bij den bestaanden overgang is ruimte ge-
houden om in geval tot uitvoering van den
door den H. IJ. S. M. ontworpen tunnel
wordt overgegaan, de zijstraten-uitmondin-
gen te doen behouden.
Vooral de overgang in het verlengde der
Lindelaan, bestemd voor autoverkeer, eischt
verbetering der verbinding met het centrum
en wel op andere wijze dan voor het in het
plan van 1909 opgenomen station was ont
worpen, nu gebleken is dat verplaatsing door
de H. IJ. S. M. niet overwogen wordt.
De verbinding van den Bergerweg met de
Oude Stad is ontworpen door verbreeding
van het Scharloo tot 20 M. en van Zevenhui-
zen en Gasthuisstraat tot 12 M., die van het
verlengde der Lindelaan en het Nassaukwar-
tier door een doorbraak naast de Vrouwen-
straat eveneens 12 M. breed.
De bestaande en ontworpen toegangen zijn
verbonden met de uitgangen van Hoever- en
Bergerweg, waarbij de tramlijn voor de toe-
komst gedacht werd wederzijds door breede
straten omgeven te zijn.
Grootendeels langs de ontworpen vaart
naar Wimmenum is een weg ontworpen, die
gemakkelijk aan den Meerweg in de gemeen
te Bergen kan worden aangesloten.
Ter plaatse waar de tram van den Hoever
weg afwijkt is, mede door de verbinding van
de vaart naar Wimmenum met een gracht
langs den Hoeverweg, een soort dubbelplein
ontworpen, waar zich bij voldoende uitbrei
ding van nature een kern van dit Westelijk
Staaskwartier zou vormen.
Evenals aldus de toelichtende beschrij
ving voor de herziening goedgekeurd d.d.
10 Maart 1920, is in het ontwerp een net van
grachten opgenomen, ontwikkeld uit de be
staande slooten om redenen ontleend aan de
maximum werkzaamheidsafstand der motor-
brandspuiten, aan de goedkoopste, de ge-
zondheid en sierlijkheid van zoodanige bree
de, begroeide strooken en aan de noodzake-
lijkheid van polderbemaling zoolang niet alle
daardoor bediende terreinen zijn opgehoogd.
Door de aanwezigheid van wegen en vaar-
ten is het grootste deel der ontworpen straten
enz. voldoende bepaald, voor sommige zijn
aslijnen ingeteekend met het oog op de on-
betrouwbare aanduiding der bestaande sloo
ten enz. op de beschikbare kaarten.
Zooals uit deze toelichtende beschrijving al
blijkt, geelt de kaart van het uitbreidingsplan
een tweetal nieuwe spoorwegovergangen aan,
namelijk een bij de bestaande bei
en een in het verlengde der Lindelaan.
De laatste is ongetwijfeld de belangrijkste.
Wanneer, volgens de bestaande plannen,
Varnebroek en Lindelaan aan de Z. W. zijde
recht gemaakt en tot 20 M. verbreed worden,
krijgt men een breeden rechten weg die on-
middellijk aansluit aan den Kennemerstraat
weg.
Aan de andere zijde gaat de weg over de
spoorbaan en wordt verder doorgetrokken
tot aan de Hoever (Egmonder) vaart en di
rect na de kruising met deze vaart komt dan
een nieuwe verbindingsweg die van de Hoe
vervaart loopt tot den driesprong aan den
Bergerweg (de kruising van Bergerweg aa
Heeverweg).
Het doorgaand verkeer tusschen Bergen en
de richting HeilooHaarlem kan dus
rechtstreeks langs de Lindelaan gaan. Zoo
werkt men er toe mede het snelverkeer buiten
de gemeente te houden en de smalle stads-
straten te ontlasten.
Mocht de tram HaarlemAlkmaar later
een electrische worden, dan zou zij langs de-
zen hoofdverkeersweg naar Bergen kunnen
doorrijden.
In verband met de uitbreiding van den wo-
ningbouw middenstandswoningen en voor-
namelijk arbeiderswoningen tusschen den
Westerweg en de spoorlijn en ook met het
oog op de bebouwing van het Nassau-kwar-
tier, is een betere verbinding tusschen dit
stadsdeel en het centrum der gemeente ge-
wenscht.
Daarvoor is een flinke brug over de singel-
gracht geprojecteerd in het verlengde van de
Nassaulaan alsmede een nieuwe 12 Meter
breede doorbraak naast de Vrouwenstraat.
Men betwijfelt anderziids of dit de meest
gewenschte oplossing zal zijn.
De Laat is de langste en breedste straat die
de geheele stad doorsnijdt en velen achten het
dan ook noodzakelijk dat van deze straat als
hoofdverkeersweg wordt uitgegaan.
Men kan een flinken weg krijgen van de
Laat door de Heul en daarna over een brug
over de singelgracht ofwel bij de Schetel-
doekshaven door den tuin van het Rijksop-
;esticht in de richting van Zevenhui
zen, zoodat de weg bij de Bergerpoort uit-
komt.
Men vermijdt dan den tochtigen en gevaar-
lijken omloop rond de Groote Kerk en de
paardentram zou de volgende rondrit kunnen
maken: Bergerweg nieuw geprojecteerde
weg Heul Laat Bierkade Achter-
weg Kanaalkade Heldersche weg
Station.
Ten gerieve van de bewoners van Kenne
merstraatweg, Nieuwpoortslaan en Vier Sta-
ten zou het bestaande zijlijntje desnoods be
houden kunnen blijven.
In het algemeen valt van het nieuwe plan
nog te zeggen, dat de groote waterwegen be
houden zijn gebleven en daar langs ook we
gen ontworpen zijn, zoodat b.v. de Hoever
vaart aan bcide zijden een weg zal krijgen.
Aan de dringend uoodig geachte verbete
ring bij den bestaanden overgang over de
spoorlijn naar den Bergerweg is natuurlijk
de noodige aandacht geschonken.
Zoolang de H. IJ. S. M. hier haar rangeer-
terrein heeft en naar wij vernemen is er
niet- veel kans dat dit rangeerterrein ver-
plaatst zal worden blijft de tegenwoordi-
ge overgang hoogst gebrekkig en de smalle
ongelukkige tunnel kan slechts voetgangers
en fietsers het lange wachten voor de geslo-
ten afsluitboomen besparen.
Een goede en practische tunnel waarbij
i uitteraard de gemeenten meer belang hebben
j dan de H. IJ. S. M. komt op een
600.000 a 700.000 en het is te voorzien
dat tot de uitvoering van dit kostbare werk
voorloopig nog niet zal overgegaan worden.
Dan is het natuurlijk gewenscht dezen
spoorwegovergang te ontlasten door het ver
keer zooveel mogelijk in andere richting te
leiden.
De spoorwegovergang bij de Lindelaan zal,
zooals wij reeds deden uitkomen, daartoe
kunnen medewerken en bovendien zal men
het verkeer van auto's en vrachtwagens die
van Bergen komen langs een nieuwen weg
kunnen leiden welke vanaf de brug over de
Bergervaart bij den grenspaal onzer gemeen
te aan den Bergerweg langs de Bergervaart
naar het Groot Noord-Hollandsch Kanaal
loopt.
De Wognumsche buurt kan daarbij ver-
lengd en verbeterd worden. Men wil deze
langs het Slachthuis met den Helderschen
weg verbinden.
Door de Directie van een Conservenfabriek
is het doortrekken van den bestaanden Fa-
brieksweg tot het Groot Noord-Hollandsch
kanaal bepleit.
Deze weg loopt thans dood en wanneer de
doortrekking tot stand kwam zou daardoor
zeker ook het verkeer over den spoorwegover
gang verminderd kunnen worden.
Belanghebbenden bij het terrein tusschen
dezen Fabrieksweg en de Houtvaart zouden
van dezen afvoerweg zeker een dankbaar ge-
bruik kunnen maken.
felt men de mogelijkheid of de vaart van de
Kanaalzijde tot aan de fabriek voor vracht-
motorschepen van pl.m. 60 ton bevaarbaar
gemaakt zal kunnen worden.
Het is natuurlijk wenschelijk met de belan-
gen van industrieele ondernemingen bij het
projecteeren van' wegen en vaartverbindingen
zoo veel mogelijk rekening te houden.
Mocht later nog tot een afdoenden tunnel-
bouw aan den Bergerweg worden overge
gaan, dan moet toch de fabriek van Verduur-
zaamde Levensmiddelen voor schepen van de
Kanaalzijde en vaartuigen uit de Egmonden
en Bergen toegankelijk .blijven.
Dit is dan mogelijk zelfs als de Houtvaart
voorbij de fabriek tegen een nieuwen tunnel
mocht doodloopen.
Men zou de Berger- en Egmonder vaarten
kunnen verbinden, en het blijkt ons, dat op
de kaart van het uitbreidingsplan reeds een
nieuwe vaart ontworpen is.
Daar waar de Hoevervaart in de Egmon-
dervaart uitkomt is een nieuwe vaartverbin-
ding geprojecteerd naar de Berger ring-
vaart, zoodat men ook van de Egmonder-
vaart naar het Groot Noord-Hollandsch ka
naal zal kunnen komen en vaartuigen uit de
Egmonden en Bergen tevens gemakkelijk het
water van de Houtvaart achter de fabriek
zullen kunnen bereiken.
De uitmonding van de Berger ringvaart in
het Groot Noord Hollandsch kanaal wordt
gemakkelijker gemaakt en tot 20 Meter ver
breed.
Waar thans de breedte slechts 8 meter be-
draagt, wordt als de molens malen ook de
stuwkracht van het uitstroomende water ge-
ringer, wat den overgang in het Groot
Noord Hollandsch kanaal tevens vergemak-
kelijkt.
Het is te begrijpen, dat, ondanks vele aflei-
dingen van het verkeer, van den bestaanden
overgang bij den Bergerweg voornamelijk
door hen, die naar de binnenstad moeten
nog een druk gebruik zal gemaakt worden.
Een verbreeding van het Scharloo tot 20
M. en van Zevennuizen en Gasthuisstraat tot
12 M. is dan ook alleszins toe te juichen.
Reeds lang heeft men beseft, dat deze
doorgang naar de binnenstad veel te smal en
te gevaarlijk i3.
Zullen de thans ontworpen plannen spoe-
dig werkelijkheid worden?
Men behoeft geen pessimist te zijn om
daaraan eenigen twijfel te opperen.
De Raad kan nog heel wat wijzigingen
aanbrengen en dan is er nog een voorname
factoi* die men,niet over het hoofd mag zien,
namelijk de zeer groote bedragen die voor
verbreeding van bestaande en aanleg van
nieuwe straten en wegen vereischt worden.
Evenwel, een plan op papier is de eerste
stap op den weg naar de tot stand koming en
het nieuwe uitbreidingsplan zal voor het ver
keer door en vanuit onze gemeente tot be-
langrijke en alleszins noodzakelijk te achten
verbeteringen kunnen leiden.
Door den heer P. A. de Lange is in een
adres aan den Raad verzocht: le de Hout
vaart achter de fabriek der N. V. v. h. W.
Hoogenstraaten en Co. niet te dempen doch
deze gezamenlijk met belanghebbenden te
verbeteren; 2e. niet over te gaan tot het bou-
wen van een tunnel onder den spoorwegover
gang aan den Bergerweg en 3e. doortrekking
van den Fabrieksweg.
I De Kamer van Koophandel te dezer stede
besloot het eerste en net laatste verzoek te
1 steunen, doch kon met het tweede niet mee-
i gaan.
Waar nu de verbetering der Houtvaart
rechtstreeks verband houdt met het onge-
moeid laten van den bestaanden tunnel, is
dit besluit wel eenigszins zonderling.
Neemt men evenwel aan, dat er vanwe-
ge de zeer hooge kosten van een afdoende
tunnelverbetering bij dezen spoorwegover
gang vooreerst niet veel zal komen, dan lijkt
verbetering van de bestaande Houtvaart al
leszins aanbevelenswaardig, voornamelijk nu
adressante daarvoor een ruime geldelijke
Mjdrags bssrhikhiar gestald hmfi, al bstwfj-
Beroemde „S E N KIN G" Fornuizen.
HOLL. IJZERMA6AZIJN, V. h. M. DE WILD.
ALKMAAR, LAAT over de Boterstraat
Buitenlandsch Oyerziclit
De groote staking in Engeland is nog weer
afgewend. Dat is het groote nieuws, dat he-
denmorgen gebracht werd. Engeland *her-
ademt. En Engeland alken? Wij gelooven
het niet, want een staking, gelijk aan de over-
zijde van het Kanaal op het punt stond uit te
breken, zou niet nalaten ook haren invloed
uit te oefenen op Europa's vasteland
Donderdagavond laat hadden de mijneige-
naars nog een onderhoud met Lloyd George
en daarop werd den mijnwerkers verzocht de
onderhandelingen weer te openen, zoodat
men reeds weer moed begon te vatten. Men
werd daarin versterkt door een verklaring
van den secretaris der mijnwerkersfederatie
Hodges in het Lagerhuis, dat de mijnwerkers
bereid zijn de loonvoorsfellen van ae mijnei-
enaars te overwegen, mits die geen betrek-
ing hadden op een vaste regeling op een
districts-basis.
Hodges sprak een uur lang met groote
overredingskracht en in antwoord op eenige
hem gedane vragen kwam hij ten slotte over
de brug met een nieuw voorstel, om, zonder
invloed uit te oefenen op een latere beslis-
sing over de eischen van een nationalen raad
en een „pooP, de nieuwe loonen tijdelijk te
regelen.
Dit voorstel werd aan Lloyd George over-
gebrachit, die daarop de leiders der mijnwer
kers uitnoodigde tot een samenkomst met de
/eigenaars op net departement van Handel en
Nijverheid, ten einde te onderzoeken, op
welke wijze het loonconflict op de beste wij
ze kan worden opgelost
Voordat Lloyd George dit schrijven af-
zond, hadden ook de miineigenaars zich be
reid verklaard tot een tijdelijke regeling van
de loonkwestie, waarbij zij aanboden, voor
een korten tijd van alle winst af te zien-, ten
einde alles, wat de mijnen kunnen dragen,
aan loon uit te geven.
Maar de mijnwerkers kwamen niet. Hodges
zond een schrijven, waarin hij mededeeide,
dat het hoofdbestuur bleef bij den eisch van
een nationalen loonraad en een nationalen
winstpot. zoodat hij geen aanleiding vond te
confereeren. Het federatiebestuur bleek dus
niet in te stemmen met het door Hodges ge
dane voorstel en hij moet daar harde woorden
over te hooren hebben gekregen. Het liep z66
hoog, dat hij mat ©otaiagnaming als
ris dreigde.
In het Lagerhuis werd over den brief van
Hodges lang en breed gesproken en nog was
men daarover bezig, toen het bericht kwam,
dat de leiders der spoorwegmannen en de
transportarbeiders het stakingsbevel hadden
herroepen, omdat zij meenden dat de mijn
werkers het door Hodges gedane voorstel
moesten aannemen.
Zoo is dan ter elfder ure de algemeene sta
king voorkomen. Men mag verwachten, dat
de mijnwerkers en de regeering thans eerder
tot overeenstemming zullen komen dan men
aanvankelijk dacht, nu zij den steun der an
dere leden van het Drievoudig Verbond mis-
sen. Voor de Engelsche arbeiderswereld in
het algemeen is de thans afgespeelde geschie-
denis van groot belang, omdat er uit valt af
te leiden dat de eenheid in hunne gelederen te
wenschen overlaat. In Zuid-Wales moeten
volgens de „Times" de mijnwerkers reeds
hebben laten blijken, dat de spoorweg- en
transportarbeiders in de toekomst niet meer
op hun actieve hulp kunnen rekenen.
Slechts twee weken scheiden ons nog
van 1 Mei, den fatalen datum voor Duitsch-
land, waarop het een deel van het bedrag der
schadeloosstelling zal moeten betalen of be-
taald hebben.
Men weet, dat er verschil bestaat over de
taxatie van de waarde van hetgeen reeds aan
de geallieeraen is uitgeleverd, maar dat
Duitschland door de Commissie van Herstel
in het ongelijk is gesteld zooals te ver
wachten was, omdat in Frankrijk nu een-
maal de meening is verkondigd, dat Duitsch
land! tot de laatste- cent betalen kan en dus
betalen moet. Eli als de eene parti] er zoo
over denkt, is het geen wonder dat zij het
door de andere gepresteerde steeds lager aan-
slaat dan deze.
Duitschland kreeg dus de boodschap, dat
het voor de duiten had te zorgen, of anders
zouden er nieuwe dwangmaatregelen aan de
oude worden toegevoegd. Wat the maatrege-
len zullen- zijn, is nog niet defdnitief bepaald,
Mad, hebben die Tursche troepeo,
end door
schiic
i sterk oogeveer 30.000 man, gesteund
talrijke cavalerie en'zware artillerie, de Griek-
sche troepen op het front van Afioea Karahis-
sar aangevallen, vooral voor den sector Toe-
loer Boenar. De aa^val, geleid door Kemal
Pasja, had ten doel tie Grieksche afdeeling,
die Aifioen Karahissar had bezet, af te snif-
den van het overige dfeel van het leger. De toe-
leg mislukte volkomen door den krachtigeo
tegenaanval der Grieken, gesteund door
eeni hevig artillerievuux; zij veroorzaakten
dten Turken zware verliezan en noodzaaktea
hen om terug te trekkeo, met achtcriating van
6800 krijgsgevangenen, waaronder 15 offt-
cierenook veroverdiea zij 5 kanonnen en 12
mitraiilleuis.
OOSTENRIJK EN DE AANSLUmNG
BIJ DUITSCHIAND.
De frankfurter Zeitung" verneemt ull
Weenen, dat de Fransche gezant gisteren aaa
den Oostenrijkschen minister van buitenland-
sche zaken een nota heeft overhandigd, waar-
maar cr is in de Fransche Kamer reedS op
bezetting van't Ruhrgebied gewezen. Gegaian
zal worden zoo ver als maar eenigszina mo
gelijk is, daarvan kan men verzekerd zijn.
Frankrijk zal Briand heeft het laten uit
komen optreden als deurwaarder en met-
een den pohtieagent (i. c het leger) meene-
men.
Heeft Duitschland dan alleen met Frank
rijk te maken? Neen, maar dit land geeft in
de onderhavige kwestie wel de leiding, omdat
het de voornaamste schuldeischer is. Enge
land heeft, naar Lloyd George mededeeide,
in dezen geen afspraken gemaakt met Frank
rijk, maar het zal toch wel de stappen goed-
keuren, die Briand meent te moeten onderne-
men, en van dezen heeft Duitschland niet
veel tegemoetkoming te verwachten.
Dat is men zich in Berlijn volkomen be-
wust, en men voelt daar zeker ook wel, dat
Duitschland niet alle verplichtingen even
loyaal is nagekomen.
Maar hoe aan de eischen op 1 Mei te vol-
doen? Daarover confereeren de Duitsche mi
nisters al sinds eenige dagen voortdurend,
maar tot een besluit is het nog niet gekomen.
Nieuwe voorstellen worden van uit Berlijn
verwacht, maar welke, dat is nog niet be-
kend. Er is door de „Germania" beweerd, dat
een neutrale mogendheid een bemiddelings-
actie tusschen beide partijen zou openen,
maar dit bericht wordt van officieele Duit
sche zijde weer tegengesproken, zooals er
reeds zooveel onjuist is genoemd.
Het blijft in Duitschland nog een zoeken
naar wegen om de gevolgen van een verloren,
te lang voortgezetten oorlog het hoofd te bie-
den, en het is zeer de vraag of de leiders op
economisch gebied de regeering daarbij vol
doende steunen.
ALLE drukwerken zonder uitzondsring.
Vraagt prfjs.
Buitenland.
DE BURGEROORLOO IN IERLAND.
Donderdag is Sir Arthur Vicars door Sinn
Feiners in zijn eigen huis in het graafschap
Kerry vermoord. De Sinn Feiners drongen
binnen, sleepten hem uit zijn bed en schoten
hem dood. Later vond men een papier om
zijn hals bevestigd, waarop geschreven
stond: Spion. Spionnen past op! Het Ier-
sche revolutionnaire leger vergeet nooit
Later is het huis van Sir Arthur Vicars in
brand gestoken en geheel vernield. Aan dit
misdrijf moeten ongeveer 30 Sinn Feiners
hebben deelgenomen
Nia een huis met waardevollen inboedd te
Roscarbery verbrand te hebben, trachtte een
troep Sinn Feiners ook ander huizen in brand
te steken. De priester uit de parochie viel
echter met een aantal bewoners de aanvalleis
aan. De Sinn Feiners, van wie velen ge-
wond werden, vluchtten in alle richtingen.
DE VERDEELINO VAN
OPPER-SILEZIi.
Volgens een bericht uit Parijs heeft de voor-
zitter der geallieerde volksstemmingscommis-
sie, generaal Lerond, een langdurig onder
houd gehad met Briand. De definitieve be-
slissing in zake Opper-SileziS zal waar-
schijnlijk nog eenige weken worden uitge-
steld, ten einde de Poolsch-Duitsche grens in
Opper-Silezie nauwkeurig vast te stellen.
Frankrijk kan in deze kwestie op den alge-
heelen steun van Engeland rekenen.
EEN GHIEKSCHE CMERKFINMW8?
Volgana em in e«n te AUuu
Oostenrijksche agitatie
ting bij Duitschland te doen eindigen, de
Fransche hulp-adie voor Oostenrijk zal op>
houden en de commissie voor herstel in Oos
tenrijk zal worden herzteld.
POLITIEKE TOESTAMD IN
OOSTENRIJK.
Uit Innsbruck wordt gemeld:
Toen de geallieerde nota over de aanslui-
ting bij Duilschlanid in zake Innsbruck door
eoctra-edi ties dor bladec bekend werd ge-
maalkt, hadden groote befcoogingea plants.
Duizenden stooomden- voor het Landeslhaue
te zamen en gaven door luide protesten tij-
dens de voorlezing van de nota hun afkeu-
ring te kenaan. D^-. Steidle spoorde de me-
nigte uit naam van de Landsvergadering
aan, niet voor de bedreiigingen der Entente
terug te wijken. De bladen publiceeren pro-
test-artiicelen onder het opsenrift: „Er is geen
terugweg."
Men verwacht, dat een groot deel der
22.000 te Weenen wonendle Tirolera naar hum
vaderland zullen- vertrekken om aan de stem
ming deel te nelmen.
■E)e binnenlandscihe pOliitieke toestand1 is in
verband met de nota der entente in zake de
aansMting bij Ehtitschland nog verwarder
geworden dan reeds het geval was.
IN HET BEZETTE GEBIED.
De pditiesautoriteiten in het bezette ge
bied- hebben- van die bezettingsautoritei ten or
der gekregen om zoo spoedig inogelij'k papie-
ren aan die vakvereenigingen uit te deelen,
waarop deze moeten invullen de plaats, waar
de vakvereenigm-g haar zetel heat; de wo-
ninigeni van tet bestuur ddr organisatie; de
polxtieke richting van de vakvereen-iging; de
raamen van de tegaowoordige en vroegere le
den.
De vakvereenigingen hebben evenwel ge-
antwoordi, op deze vragen niet te zullen ant-
woorden, daar de reden voor het stellen van
deze vragen niet is opgegeven.
Zelfs 6<±erpere maatregdlen der bezettings-
autoriteiten zullen, naar zij verklaren, de
houding der vakvereenigingen in dozen niet
veranderen.
DUITSCHE GOEDEREN IN BELGI6.
De Belgische Kamer heeft Donderdag een
aanvang gemaakt met de behandfel-ing van
het wetsontwerp tot liquidiatie der goedleren
van onderdanen der Centrale Riiken.
De heer Woeste betoogde, dat net niet aan-
gaat om de particuliere eigenaren te treffen
voor zoover zij pereoon-lij-k niets tegenover
BelgiS hebben misdreven.
Ee rapporteur wees re op, dat de liquids-
tie een gevolg is van het vredesverdrag en dat
Frankrijk en Engeland daartoe reeds zijn
overgegaan. Hij herinnerde er aan, dat tij-
dens de bezetting de Belgische fabrieken
werden vernietigd terwijl die dier 'Duitschens
in Bel-gie gespaard bleven. Op het oogenblik
verklaren alle Duitschers die in -Bel-gie eigen-
dommen- hebben; dat cte oorlog onrechtvaar-
d-ig was maar in Duitschland zdf wil nie-
mand dat erkennen.
GROOTE BOSCHBRAND.
In het district Hindenburg (Opper-SileziC)
is een boschbrand uitgebroken, die door den
sterken zuid-westelijken wind zoodanig werd
aangewakkerd, dat thans een enorme opper-
vlakte in brand staat. Alle brandweeren,
ook die der nabijgelegea mijnen, zijn uitge-
rukt. De Fransche bezettingstroepen zijn
eveneens ter plaatse, teneinde het voortwos-
keren van den brand te stuiten. De dikks
rook bemoeilijkt het blusschingswerk in hoo-
j Alknuuur. TeL 873.
n.iini j 1111L.JJJ11JWI) iijwwii