DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. BARKER'S Luxe Automobielen te boor. Garage: Jac. Met Het uiMdingsplag der gemeenle. Etisti Alkm. Electi. KofflebranilBilj en Theehandel. No. 88 Honderd drle en trrintigste jaargang Koffie en Thee mont nit in kwaliteit. Pa. W. APPEL Jr„ drnkkerQ. DD trammer bestut all 3 Msdca. Abonnoiii(Mit9prij9 bij voornHbotnling per 3 nmnmlon f 2.—, fr. per post f 2.50. Bewijsn. 5 ct. Advert on tiopr. 25 ct. p. regol, grootero letters naar plaatsrnlmte, ftrievcii franco N.V. Book- en Bandolsdr. v.li. Berms. Coster Zoon, Voordam 0 9, Tel. Administr. No. 3. Bodaetie No. 33. Z 1TERD i.G OireetourG. II. KRAK. UooMreducteurTj. N. ADEMA. APRIL Wij hebben bij het overzicht der begroo- tingsdebatten toegezegd het een. en ander over het uitbreidingsplan der gemeente te zullen schrijven. Het plan is onder leiding van den vroege- ren Directeur der gemeentewerken, den heer Willekes Macdonald in kaart gebracht en de waarnemend directeur, de heer 0. Vos, was aanstonds bereid ons alle gewenschte in- lichtingen te verschaffen. Wij zullen hier thans allereerst de toelich- tende beschrijving van het ontwerp tot her- ziening van het plan van uitbreiding laten volgen en daarna aan de voornaamste pun- ten vaa dit ontwerp een korte beapreking wij- De herziening aldus de toelichtende be schrijving omvat het grondgebied der Ge meente tusschen Kennemerstraatweg, Ber- gervaart, en Noord-Hollandsch Kanaal met aansluitingen aan het centrum. Het plan van uitbreiding van 1909 betreft drie afgescheiden gedeelten: a. tusschen Ken nemerstraatweg, Zandersloot en den Hout, b. tusschen Kennemerstraatweg, Kennemer- singel, Hoevervaart en Spoorweg met de aan sluitingen aan de oude stad, c. tusschen spoorlijn, Hout en Hoevervaart. Op het behandelde gebied 'liggen de vol- gende verkeerswegen lo. De hoofdlijn der H. IJ. S. M. met af- takkingen voor den tramweg EgmondAlk- maarBergen. 2e. De Hoever-, Hout- en Bergervaart met de, door den Provincialen Waterstaat ont- worpen vertakkingen naar Wimmenum. 3e. De Berger- en Hoeverweg deels door de grens der gemeente, de Kalkovensweg en langs het Kanaal de Rijksweg van Haarlem naar Nieuwediep. Het gebied buiten de spoorlijn is dus te water op twee- te land op drie plaatsen toe- gankelijk. In het ontwerp zijn twee nieuwe toegangen ontworpen op zoodanige breedte. dat bij ge- bleken behoeffe viaducten over de spoorlijn kunnen worden gemaakt en wel ten eerste naast de bestaande begraafplaats op terrein dat volgens de wet toch niet mag worden be- bouwd en ten tweede in het verlengde der Lindelaan waar tegelijk de tramweg naar Egmond gekruist wordt. Bij den bestaanden overgang is ruimte ge- houden om in geval tot uitvoering van den door den H. IJ. S. M. ontworpen tunnel wordt overgegaan, de zijstraten-uitmondin- gen te doen behouden. Vooral de overgang in het verlengde der Lindelaan, bestemd voor autoverkeer, eischt verbetering der verbinding met het centrum en wel op andere wijze dan voor het in het plan van 1909 opgenomen station was ont worpen, nu gebleken is dat verplaatsing door de H. IJ. S. M. niet overwogen wordt. De verbinding van den Bergerweg met de Oude Stad is ontworpen door verbreeding van het Scharloo tot 20 M. en van Zevenhui- zen en Gasthuisstraat tot 12 M., die van het verlengde der Lindelaan en het Nassaukwar- tier door een doorbraak naast de Vrouwen- straat eveneens 12 M. breed. De bestaande en ontworpen toegangen zijn verbonden met de uitgangen van Hoever- en Bergerweg, waarbij de tramlijn voor de toe- komst gedacht werd wederzijds door breede straten omgeven te zijn. Grootendeels langs de ontworpen vaart naar Wimmenum is een weg ontworpen, die gemakkelijk aan den Meerweg in de gemeen te Bergen kan worden aangesloten. Ter plaatse waar de tram van den Hoever weg afwijkt is, mede door de verbinding van de vaart naar Wimmenum met een gracht langs den Hoeverweg, een soort dubbelplein ontworpen, waar zich bij voldoende uitbrei ding van nature een kern van dit Westelijk Staaskwartier zou vormen. Evenals aldus de toelichtende beschrij ving voor de herziening goedgekeurd d.d. 10 Maart 1920, is in het ontwerp een net van grachten opgenomen, ontwikkeld uit de be staande slooten om redenen ontleend aan de maximum werkzaamheidsafstand der motor- brandspuiten, aan de goedkoopste, de ge- zondheid en sierlijkheid van zoodanige bree de, begroeide strooken en aan de noodzake- lijkheid van polderbemaling zoolang niet alle daardoor bediende terreinen zijn opgehoogd. Door de aanwezigheid van wegen en vaar- ten is het grootste deel der ontworpen straten enz. voldoende bepaald, voor sommige zijn aslijnen ingeteekend met het oog op de on- betrouwbare aanduiding der bestaande sloo ten enz. op de beschikbare kaarten. Zooals uit deze toelichtende beschrijving al blijkt, geelt de kaart van het uitbreidingsplan een tweetal nieuwe spoorwegovergangen aan, namelijk een bij de bestaande bei en een in het verlengde der Lindelaan. De laatste is ongetwijfeld de belangrijkste. Wanneer, volgens de bestaande plannen, Varnebroek en Lindelaan aan de Z. W. zijde recht gemaakt en tot 20 M. verbreed worden, krijgt men een breeden rechten weg die on- middellijk aansluit aan den Kennemerstraat weg. Aan de andere zijde gaat de weg over de spoorbaan en wordt verder doorgetrokken tot aan de Hoever (Egmonder) vaart en di rect na de kruising met deze vaart komt dan een nieuwe verbindingsweg die van de Hoe vervaart loopt tot den driesprong aan den Bergerweg (de kruising van Bergerweg aa Heeverweg). Het doorgaand verkeer tusschen Bergen en de richting HeilooHaarlem kan dus rechtstreeks langs de Lindelaan gaan. Zoo werkt men er toe mede het snelverkeer buiten de gemeente te houden en de smalle stads- straten te ontlasten. Mocht de tram HaarlemAlkmaar later een electrische worden, dan zou zij langs de- zen hoofdverkeersweg naar Bergen kunnen doorrijden. In verband met de uitbreiding van den wo- ningbouw middenstandswoningen en voor- namelijk arbeiderswoningen tusschen den Westerweg en de spoorlijn en ook met het oog op de bebouwing van het Nassau-kwar- tier, is een betere verbinding tusschen dit stadsdeel en het centrum der gemeente ge- wenscht. Daarvoor is een flinke brug over de singel- gracht geprojecteerd in het verlengde van de Nassaulaan alsmede een nieuwe 12 Meter breede doorbraak naast de Vrouwenstraat. Men betwijfelt anderziids of dit de meest gewenschte oplossing zal zijn. De Laat is de langste en breedste straat die de geheele stad doorsnijdt en velen achten het dan ook noodzakelijk dat van deze straat als hoofdverkeersweg wordt uitgegaan. Men kan een flinken weg krijgen van de Laat door de Heul en daarna over een brug over de singelgracht ofwel bij de Schetel- doekshaven door den tuin van het Rijksop- ;esticht in de richting van Zevenhui zen, zoodat de weg bij de Bergerpoort uit- komt. Men vermijdt dan den tochtigen en gevaar- lijken omloop rond de Groote Kerk en de paardentram zou de volgende rondrit kunnen maken: Bergerweg nieuw geprojecteerde weg Heul Laat Bierkade Achter- weg Kanaalkade Heldersche weg Station. Ten gerieve van de bewoners van Kenne merstraatweg, Nieuwpoortslaan en Vier Sta- ten zou het bestaande zijlijntje desnoods be houden kunnen blijven. In het algemeen valt van het nieuwe plan nog te zeggen, dat de groote waterwegen be houden zijn gebleven en daar langs ook we gen ontworpen zijn, zoodat b.v. de Hoever vaart aan bcide zijden een weg zal krijgen. Aan de dringend uoodig geachte verbete ring bij den bestaanden overgang over de spoorlijn naar den Bergerweg is natuurlijk de noodige aandacht geschonken. Zoolang de H. IJ. S. M. hier haar rangeer- terrein heeft en naar wij vernemen is er niet- veel kans dat dit rangeerterrein ver- plaatst zal worden blijft de tegenwoordi- ge overgang hoogst gebrekkig en de smalle ongelukkige tunnel kan slechts voetgangers en fietsers het lange wachten voor de geslo- ten afsluitboomen besparen. Een goede en practische tunnel waarbij i uitteraard de gemeenten meer belang hebben j dan de H. IJ. S. M. komt op een 600.000 a 700.000 en het is te voorzien dat tot de uitvoering van dit kostbare werk voorloopig nog niet zal overgegaan worden. Dan is het natuurlijk gewenscht dezen spoorwegovergang te ontlasten door het ver keer zooveel mogelijk in andere richting te leiden. De spoorwegovergang bij de Lindelaan zal, zooals wij reeds deden uitkomen, daartoe kunnen medewerken en bovendien zal men het verkeer van auto's en vrachtwagens die van Bergen komen langs een nieuwen weg kunnen leiden welke vanaf de brug over de Bergervaart bij den grenspaal onzer gemeen te aan den Bergerweg langs de Bergervaart naar het Groot Noord-Hollandsch Kanaal loopt. De Wognumsche buurt kan daarbij ver- lengd en verbeterd worden. Men wil deze langs het Slachthuis met den Helderschen weg verbinden. Door de Directie van een Conservenfabriek is het doortrekken van den bestaanden Fa- brieksweg tot het Groot Noord-Hollandsch kanaal bepleit. Deze weg loopt thans dood en wanneer de doortrekking tot stand kwam zou daardoor zeker ook het verkeer over den spoorwegover gang verminderd kunnen worden. Belanghebbenden bij het terrein tusschen dezen Fabrieksweg en de Houtvaart zouden van dezen afvoerweg zeker een dankbaar ge- bruik kunnen maken. felt men de mogelijkheid of de vaart van de Kanaalzijde tot aan de fabriek voor vracht- motorschepen van pl.m. 60 ton bevaarbaar gemaakt zal kunnen worden. Het is natuurlijk wenschelijk met de belan- gen van industrieele ondernemingen bij het projecteeren van' wegen en vaartverbindingen zoo veel mogelijk rekening te houden. Mocht later nog tot een afdoenden tunnel- bouw aan den Bergerweg worden overge gaan, dan moet toch de fabriek van Verduur- zaamde Levensmiddelen voor schepen van de Kanaalzijde en vaartuigen uit de Egmonden en Bergen toegankelijk .blijven. Dit is dan mogelijk zelfs als de Houtvaart voorbij de fabriek tegen een nieuwen tunnel mocht doodloopen. Men zou de Berger- en Egmonder vaarten kunnen verbinden, en het blijkt ons, dat op de kaart van het uitbreidingsplan reeds een nieuwe vaart ontworpen is. Daar waar de Hoevervaart in de Egmon- dervaart uitkomt is een nieuwe vaartverbin- ding geprojecteerd naar de Berger ring- vaart, zoodat men ook van de Egmonder- vaart naar het Groot Noord-Hollandsch ka naal zal kunnen komen en vaartuigen uit de Egmonden en Bergen tevens gemakkelijk het water van de Houtvaart achter de fabriek zullen kunnen bereiken. De uitmonding van de Berger ringvaart in het Groot Noord Hollandsch kanaal wordt gemakkelijker gemaakt en tot 20 Meter ver breed. Waar thans de breedte slechts 8 meter be- draagt, wordt als de molens malen ook de stuwkracht van het uitstroomende water ge- ringer, wat den overgang in het Groot Noord Hollandsch kanaal tevens vergemak- kelijkt. Het is te begrijpen, dat, ondanks vele aflei- dingen van het verkeer, van den bestaanden overgang bij den Bergerweg voornamelijk door hen, die naar de binnenstad moeten nog een druk gebruik zal gemaakt worden. Een verbreeding van het Scharloo tot 20 M. en van Zevennuizen en Gasthuisstraat tot 12 M. is dan ook alleszins toe te juichen. Reeds lang heeft men beseft, dat deze doorgang naar de binnenstad veel te smal en te gevaarlijk i3. Zullen de thans ontworpen plannen spoe- dig werkelijkheid worden? Men behoeft geen pessimist te zijn om daaraan eenigen twijfel te opperen. De Raad kan nog heel wat wijzigingen aanbrengen en dan is er nog een voorname factoi* die men,niet over het hoofd mag zien, namelijk de zeer groote bedragen die voor verbreeding van bestaande en aanleg van nieuwe straten en wegen vereischt worden. Evenwel, een plan op papier is de eerste stap op den weg naar de tot stand koming en het nieuwe uitbreidingsplan zal voor het ver keer door en vanuit onze gemeente tot be- langrijke en alleszins noodzakelijk te achten verbeteringen kunnen leiden. Door den heer P. A. de Lange is in een adres aan den Raad verzocht: le de Hout vaart achter de fabriek der N. V. v. h. W. Hoogenstraaten en Co. niet te dempen doch deze gezamenlijk met belanghebbenden te verbeteren; 2e. niet over te gaan tot het bou- wen van een tunnel onder den spoorwegover gang aan den Bergerweg en 3e. doortrekking van den Fabrieksweg. I De Kamer van Koophandel te dezer stede besloot het eerste en net laatste verzoek te 1 steunen, doch kon met het tweede niet mee- i gaan. Waar nu de verbetering der Houtvaart rechtstreeks verband houdt met het onge- moeid laten van den bestaanden tunnel, is dit besluit wel eenigszins zonderling. Neemt men evenwel aan, dat er vanwe- ge de zeer hooge kosten van een afdoende tunnelverbetering bij dezen spoorwegover gang vooreerst niet veel zal komen, dan lijkt verbetering van de bestaande Houtvaart al leszins aanbevelenswaardig, voornamelijk nu adressante daarvoor een ruime geldelijke Mjdrags bssrhikhiar gestald hmfi, al bstwfj- Beroemde „S E N KIN G" Fornuizen. HOLL. IJZERMA6AZIJN, V. h. M. DE WILD. ALKMAAR, LAAT over de Boterstraat Buitenlandsch Oyerziclit De groote staking in Engeland is nog weer afgewend. Dat is het groote nieuws, dat he- denmorgen gebracht werd. Engeland *her- ademt. En Engeland alken? Wij gelooven het niet, want een staking, gelijk aan de over- zijde van het Kanaal op het punt stond uit te breken, zou niet nalaten ook haren invloed uit te oefenen op Europa's vasteland Donderdagavond laat hadden de mijneige- naars nog een onderhoud met Lloyd George en daarop werd den mijnwerkers verzocht de onderhandelingen weer te openen, zoodat men reeds weer moed begon te vatten. Men werd daarin versterkt door een verklaring van den secretaris der mijnwerkersfederatie Hodges in het Lagerhuis, dat de mijnwerkers bereid zijn de loonvoorsfellen van ae mijnei- enaars te overwegen, mits die geen betrek- ing hadden op een vaste regeling op een districts-basis. Hodges sprak een uur lang met groote overredingskracht en in antwoord op eenige hem gedane vragen kwam hij ten slotte over de brug met een nieuw voorstel, om, zonder invloed uit te oefenen op een latere beslis- sing over de eischen van een nationalen raad en een „pooP, de nieuwe loonen tijdelijk te regelen. Dit voorstel werd aan Lloyd George over- gebrachit, die daarop de leiders der mijnwer kers uitnoodigde tot een samenkomst met de /eigenaars op net departement van Handel en Nijverheid, ten einde te onderzoeken, op welke wijze het loonconflict op de beste wij ze kan worden opgelost Voordat Lloyd George dit schrijven af- zond, hadden ook de miineigenaars zich be reid verklaard tot een tijdelijke regeling van de loonkwestie, waarbij zij aanboden, voor een korten tijd van alle winst af te zien-, ten einde alles, wat de mijnen kunnen dragen, aan loon uit te geven. Maar de mijnwerkers kwamen niet. Hodges zond een schrijven, waarin hij mededeeide, dat het hoofdbestuur bleef bij den eisch van een nationalen loonraad en een nationalen winstpot. zoodat hij geen aanleiding vond te confereeren. Het federatiebestuur bleek dus niet in te stemmen met het door Hodges ge dane voorstel en hij moet daar harde woorden over te hooren hebben gekregen. Het liep z66 hoog, dat hij mat ©otaiagnaming als ris dreigde. In het Lagerhuis werd over den brief van Hodges lang en breed gesproken en nog was men daarover bezig, toen het bericht kwam, dat de leiders der spoorwegmannen en de transportarbeiders het stakingsbevel hadden herroepen, omdat zij meenden dat de mijn werkers het door Hodges gedane voorstel moesten aannemen. Zoo is dan ter elfder ure de algemeene sta king voorkomen. Men mag verwachten, dat de mijnwerkers en de regeering thans eerder tot overeenstemming zullen komen dan men aanvankelijk dacht, nu zij den steun der an dere leden van het Drievoudig Verbond mis- sen. Voor de Engelsche arbeiderswereld in het algemeen is de thans afgespeelde geschie- denis van groot belang, omdat er uit valt af te leiden dat de eenheid in hunne gelederen te wenschen overlaat. In Zuid-Wales moeten volgens de „Times" de mijnwerkers reeds hebben laten blijken, dat de spoorweg- en transportarbeiders in de toekomst niet meer op hun actieve hulp kunnen rekenen. Slechts twee weken scheiden ons nog van 1 Mei, den fatalen datum voor Duitsch- land, waarop het een deel van het bedrag der schadeloosstelling zal moeten betalen of be- taald hebben. Men weet, dat er verschil bestaat over de taxatie van de waarde van hetgeen reeds aan de geallieeraen is uitgeleverd, maar dat Duitschland door de Commissie van Herstel in het ongelijk is gesteld zooals te ver wachten was, omdat in Frankrijk nu een- maal de meening is verkondigd, dat Duitsch land! tot de laatste- cent betalen kan en dus betalen moet. Eli als de eene parti] er zoo over denkt, is het geen wonder dat zij het door de andere gepresteerde steeds lager aan- slaat dan deze. Duitschland kreeg dus de boodschap, dat het voor de duiten had te zorgen, of anders zouden er nieuwe dwangmaatregelen aan de oude worden toegevoegd. Wat the maatrege- len zullen- zijn, is nog niet defdnitief bepaald, Mad, hebben die Tursche troepeo, end door schiic i sterk oogeveer 30.000 man, gesteund talrijke cavalerie en'zware artillerie, de Griek- sche troepen op het front van Afioea Karahis- sar aangevallen, vooral voor den sector Toe- loer Boenar. De aa^val, geleid door Kemal Pasja, had ten doel tie Grieksche afdeeling, die Aifioen Karahissar had bezet, af te snif- den van het overige dfeel van het leger. De toe- leg mislukte volkomen door den krachtigeo tegenaanval der Grieken, gesteund door eeni hevig artillerievuux; zij veroorzaakten dten Turken zware verliezan en noodzaaktea hen om terug te trekkeo, met achtcriating van 6800 krijgsgevangenen, waaronder 15 offt- cierenook veroverdiea zij 5 kanonnen en 12 mitraiilleuis. OOSTENRIJK EN DE AANSLUmNG BIJ DUITSCHIAND. De frankfurter Zeitung" verneemt ull Weenen, dat de Fransche gezant gisteren aaa den Oostenrijkschen minister van buitenland- sche zaken een nota heeft overhandigd, waar- maar cr is in de Fransche Kamer reedS op bezetting van't Ruhrgebied gewezen. Gegaian zal worden zoo ver als maar eenigszina mo gelijk is, daarvan kan men verzekerd zijn. Frankrijk zal Briand heeft het laten uit komen optreden als deurwaarder en met- een den pohtieagent (i. c het leger) meene- men. Heeft Duitschland dan alleen met Frank rijk te maken? Neen, maar dit land geeft in de onderhavige kwestie wel de leiding, omdat het de voornaamste schuldeischer is. Enge land heeft, naar Lloyd George mededeeide, in dezen geen afspraken gemaakt met Frank rijk, maar het zal toch wel de stappen goed- keuren, die Briand meent te moeten onderne- men, en van dezen heeft Duitschland niet veel tegemoetkoming te verwachten. Dat is men zich in Berlijn volkomen be- wust, en men voelt daar zeker ook wel, dat Duitschland niet alle verplichtingen even loyaal is nagekomen. Maar hoe aan de eischen op 1 Mei te vol- doen? Daarover confereeren de Duitsche mi nisters al sinds eenige dagen voortdurend, maar tot een besluit is het nog niet gekomen. Nieuwe voorstellen worden van uit Berlijn verwacht, maar welke, dat is nog niet be- kend. Er is door de „Germania" beweerd, dat een neutrale mogendheid een bemiddelings- actie tusschen beide partijen zou openen, maar dit bericht wordt van officieele Duit sche zijde weer tegengesproken, zooals er reeds zooveel onjuist is genoemd. Het blijft in Duitschland nog een zoeken naar wegen om de gevolgen van een verloren, te lang voortgezetten oorlog het hoofd te bie- den, en het is zeer de vraag of de leiders op economisch gebied de regeering daarbij vol doende steunen. ALLE drukwerken zonder uitzondsring. Vraagt prfjs. Buitenland. DE BURGEROORLOO IN IERLAND. Donderdag is Sir Arthur Vicars door Sinn Feiners in zijn eigen huis in het graafschap Kerry vermoord. De Sinn Feiners drongen binnen, sleepten hem uit zijn bed en schoten hem dood. Later vond men een papier om zijn hals bevestigd, waarop geschreven stond: Spion. Spionnen past op! Het Ier- sche revolutionnaire leger vergeet nooit Later is het huis van Sir Arthur Vicars in brand gestoken en geheel vernield. Aan dit misdrijf moeten ongeveer 30 Sinn Feiners hebben deelgenomen Nia een huis met waardevollen inboedd te Roscarbery verbrand te hebben, trachtte een troep Sinn Feiners ook ander huizen in brand te steken. De priester uit de parochie viel echter met een aantal bewoners de aanvalleis aan. De Sinn Feiners, van wie velen ge- wond werden, vluchtten in alle richtingen. DE VERDEELINO VAN OPPER-SILEZIi. Volgens een bericht uit Parijs heeft de voor- zitter der geallieerde volksstemmingscommis- sie, generaal Lerond, een langdurig onder houd gehad met Briand. De definitieve be- slissing in zake Opper-SileziS zal waar- schijnlijk nog eenige weken worden uitge- steld, ten einde de Poolsch-Duitsche grens in Opper-Silezie nauwkeurig vast te stellen. Frankrijk kan in deze kwestie op den alge- heelen steun van Engeland rekenen. EEN GHIEKSCHE CMERKFINMW8? Volgana em in e«n te AUuu Oostenrijksche agitatie ting bij Duitschland te doen eindigen, de Fransche hulp-adie voor Oostenrijk zal op> houden en de commissie voor herstel in Oos tenrijk zal worden herzteld. POLITIEKE TOESTAMD IN OOSTENRIJK. Uit Innsbruck wordt gemeld: Toen de geallieerde nota over de aanslui- ting bij Duilschlanid in zake Innsbruck door eoctra-edi ties dor bladec bekend werd ge- maalkt, hadden groote befcoogingea plants. Duizenden stooomden- voor het Landeslhaue te zamen en gaven door luide protesten tij- dens de voorlezing van de nota hun afkeu- ring te kenaan. D^-. Steidle spoorde de me- nigte uit naam van de Landsvergadering aan, niet voor de bedreiigingen der Entente terug te wijken. De bladen publiceeren pro- test-artiicelen onder het opsenrift: „Er is geen terugweg." Men verwacht, dat een groot deel der 22.000 te Weenen wonendle Tirolera naar hum vaderland zullen- vertrekken om aan de stem ming deel te nelmen. ■E)e binnenlandscihe pOliitieke toestand1 is in verband met de nota der entente in zake de aansMting bij Ehtitschland nog verwarder geworden dan reeds het geval was. IN HET BEZETTE GEBIED. De pditiesautoriteiten in het bezette ge bied- hebben- van die bezettingsautoritei ten or der gekregen om zoo spoedig inogelij'k papie- ren aan die vakvereenigingen uit te deelen, waarop deze moeten invullen de plaats, waar de vakvereenigm-g haar zetel heat; de wo- ninigeni van tet bestuur ddr organisatie; de polxtieke richting van de vakvereen-iging; de raamen van de tegaowoordige en vroegere le den. De vakvereenigingen hebben evenwel ge- antwoordi, op deze vragen niet te zullen ant- woorden, daar de reden voor het stellen van deze vragen niet is opgegeven. Zelfs 6<±erpere maatregdlen der bezettings- autoriteiten zullen, naar zij verklaren, de houding der vakvereenigingen in dozen niet veranderen. DUITSCHE GOEDEREN IN BELGI6. De Belgische Kamer heeft Donderdag een aanvang gemaakt met de behandfel-ing van het wetsontwerp tot liquidiatie der goedleren van onderdanen der Centrale Riiken. De heer Woeste betoogde, dat net niet aan- gaat om de particuliere eigenaren te treffen voor zoover zij pereoon-lij-k niets tegenover BelgiS hebben misdreven. Ee rapporteur wees re op, dat de liquids- tie een gevolg is van het vredesverdrag en dat Frankrijk en Engeland daartoe reeds zijn overgegaan. Hij herinnerde er aan, dat tij- dens de bezetting de Belgische fabrieken werden vernietigd terwijl die dier 'Duitschens in Bel-gie gespaard bleven. Op het oogenblik verklaren alle Duitschers die in -Bel-gie eigen- dommen- hebben; dat cte oorlog onrechtvaar- d-ig was maar in Duitschland zdf wil nie- mand dat erkennen. GROOTE BOSCHBRAND. In het district Hindenburg (Opper-SileziC) is een boschbrand uitgebroken, die door den sterken zuid-westelijken wind zoodanig werd aangewakkerd, dat thans een enorme opper- vlakte in brand staat. Alle brandweeren, ook die der nabijgelegea mijnen, zijn uitge- rukt. De Fransche bezettingstroepen zijn eveneens ter plaatse, teneinde het voortwos- keren van den brand te stuiten. De dikks rook bemoeilijkt het blusschingswerk in hoo- j Alknuuur. TeL 873. n.iini j 1111L.JJJ11JWI) iijwwii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1921 | | pagina 1