AlKmaarsche Courant I J m Honderd Oris so Twlntigste Jaargang, Wo ens dag 8 Juni. F e n i 11 e t o n. Christoffel en Columbus "'^5^ No. 181. 1981. Provinciaal Nieuws WELKE SCHOOL KIEST GIJ VOOR UW KIND. Op initiatief van den heer Dijken, hoofd der school te Schoorldam, werd gisteravond te .Warmenhuizen een openbare vergadering gehouden, waar de heer Kl. de Vries Szn. van Amsterdam het onderwerp behandelde: „Welke school kiest gij voor uw kind?" De heer Dijken opende de vergadering en deelde mede, dat de heer de Vries was uit- fenoodigd om een kijkje te geven in schoolza- en en ieder tot nadenken te brengan, alvo- rens in de een of andere richting een keuze te doen. De heer de Vries was het er mede eens, dat het doel van de vergadering geen ander kail zijn dan de zaak die veel hoofden en harten in beweging had gebracht van alle kant en te bezien. Dit moest dan geschieden in den geest van de openbare school, de geest van verdraagzaamheid. In ftftn op- zicht zijn wij alien een, en wel dat wij alien willen behartigen de belangen van alle kin deren in de gemeente. Gij meent te mogen haten hem die uw vriend was maar u misleidde, maar zult zijn kinderen helpen wanneer zij in doodsgevaar verkeeren. Hier geldt het woord van Pau- lus: „werkt niet tegen maar met elkander". Wij hebben de vormen mede vast te stel- len, die het komende nieuwe zullen be- heerschen. Spr. vraagt of men het denkbaar acht dat de moraal, hoe de nieuwe tijd' ook zal zijn, anders zal zijn dan rechtvaardigheidl be- trachten en billijkheid tegenover ieder. „Volksonderwij9" heeft steeds betoogd, dat er geiegenheid moet wezen voor ieder ouder zijn kinderen te zenden naar de school die zij meenen dat de beste is. In de komende wetgeving hebben wij er juist naar gestreefd om deze rechtvaardig- eid in de nieuwe wet te belichamen. Niemand heeft het recht zich te plaatsen tusschen het geweten van de ouders en de kinderen. A an ieder ouder het recht en de geiegen heid om voor zijn kinderen, dat onderwijs te verkrijgen wat gewenscht wordt. Ook de Staat of de gemeente mag zich niet tusschen het gevoelen van de ouders en het kind plaatsen. Ook predikanten missen het recht tot de gesteunden van de kerk als kerkboodschap mede te deelen, dat zij de kinderen van tie openbare naar de kerkclijke school moeten doen, aangezien anders de steun zal worden openbare elVe gewenschte ontwikkeling niet kan brengen. De openbare school 'leidt op tot maat- schappelijke en ehTistelijke deugden en kweekt eerbied aan voor de gevoelens van andersdenkenden en spr. vraagt wie dit niet voor de kinderen zal wenschen. De openbare school leidt op tot vreed- zaamheid, tot zachtmoedigheid en' spr vraagt of het noodig geacht kan worden dat er een splitsing komt tusschen de kmderen, omdat de ontwikkeling van de zedelijkheids- begrippen in andere banen moet worden ge- leid. Spr. las een en ander uit een leesboek van Leopold in de openbare school gebruikt en welk boekje reeds den 27 en druk beleefde. Spr. wees er op, dat de aangehaalde stuk- r jes het karakter aangeven van de openbare school en vroeg of het niet in bet belang wa9 van de zedelijke opvoeding van ons volk, alle kinderen deze zedelijke ontwikke ling te verschaffen. De boekjes bij het bijzonder onderwijs ge- bruikelijk hebben een bestrijdende ricbting van anderen, waardoor de kinderen deel krijgen aan den strijd der grooten, welke strijd boven hun horizon ligt, waardoor dit onderwijs onjuist is. Het karakter van de openbare school, maakt het ook voor de religieuse opvoeding overbodig naast haar bijzondere scholen op te richten. Een splitsing van een behoorlijk ingerichte school is niet gewenscht. Boven- dien volgt de eene splitsing vaak op de andere. Bij het onderwerp en die waarde daarvan, mag men nooit uit het oog verliezen, dat alle kinderen verschillend zijn en daarom is het de meest gewenschte tocstand dat ieder leerjaar een onderwijzer of onderwijzeres heeft. Dit is ook in het belang van de onder- wijskrachten van wie maar al te vaak te veel wordt gevergd. Het gevaar van de splitsing scnetste spreker aan de hand van het gebeurde te Zaamslag, waar naast <Je openbare school een school met den Bijbel werd opgericht met als gevolg een splitsing van de school met den Bijbel, waardoor voor iedere 3 klassen 6Cn onderwijzer kwam te staan en men duurder, maar slechter on derwijs kreeg. In tal van plaatsen waar men zoo han- delde, heeft men er al berouw van. Van het oogenblik af aan, dat de open- bare school niet meer het karakter heeft als spr. noemde, zal hij op grond van zijn con- scientie voor de bijzondere school zijn. Thans acht spr. de bijzondere school niet noodig en ondoeltreffend. Op grond van theorie- en ervaring is het sprekers overtuiging dat men met de bijzon dere scholen die het doel hebben om men- in^el ehouden. 'ij kwamen ook daar tegenop, omdat men zich ook hier plaatste (aldus handelde Ds. v. Wijngaarden in den Ham) tusschen het gevoelen van de ouders en het kind. He- laas zijn er vele zulke plaatsen in ons land waar men handelt als Ds. van Wijngaarden. Spr. stelde hierop de vraag of net nood- zakelijk was om naast de openbare sdiool, die gocd is, andere van een bepaalde rich- tine te plaatsen. - Spr. stelde op den voorgrond, dat het zijn vaste overtuiging was, dat men in de open- bare school in Nederland had een instituut van onderwijs en opvoeding, dat men diende te behouden tot elken prijs. Alleen niet wan neer men zich moest plaatsen tusschen het geweten der ouders en de kinderen. De openbare school heeft ongetwijfeld een moeielijke taak en die dient men niet onder bezwarende omstandigheden te stellen. Het karakter van de openbare school, vooral door de wet aangegeven en in de practijk in toepassing gebracht. is onaantastbaar in zijn hoogheid, omdat dat karakter er aan gegeven is voor de kinderen. De school is er voor de kinderen en heeft zich niet te richten naar de geschillen van de groote menschen. Niemand zal durven beweren, dat openbare school niet de ontwikkeling aanbrengen die de bijzondere wenscht. Spr. heeft niet ervaren dat de bijzondere school achterstaat, maar in vele gevallen bleek de openbare school,#<^>or den voor- sprong vooraan te staan en daarom zijn wij voor de financieele gelijkstelling geweest, om te voorkomen dat de kinderen' op minder verzorgde scholen kwamen. Ongetwijfeld kan buiten geding blijven, dat de bijzondere school noodig is omdat de de kan schen van een bepaalde richting te kweeken, het doel voorbij streeft. De gereformeerde scholen brengen niet allemaal gereformeerden. Het is onwaar dat de openbare school leidt tot die soc.-dem. en 't communisme. Het even onwaardige argu ment voor het oprichten van de bijzondere school is te beweren, dat de openbare school de roode school is. De openbare ori- derwijzers zijn gelukkig wel met meer of minder kracnf opgekomen tegen hetgeen het onderwijs ontbrak. Men dient hen daar- voor te danken, omdat de belangstelling voor het onderwijs bij het publiek in Neder land niet op hoog peil staat. Ook bij het ehristelijk onderwijs treedt thans een werend element naar voren en spr. verheugt zich daarover. Spreker wees er op hoe tal van leerlin- gen van de bijzondere school socialisten zijn geworden. Spr. ontkent niet, dat er op de openbare school wel eens iets gebeurt, wat niet moest gebeuren. Onderwijzers zijn ook menschen met zwakheden, maar waar het noodig was, is er dan tegen opgekomen. Het karakter van de schbol, zooals in de wet vastgelegd, is in de praktijk schitterend gehandhaafd. De heer Savorniu Lohman was voor het bijzonder onderwijs omdat de openbare school geen voldoende bolwerk was tegen het katholicisme. Spr. meent, dat de openbare school er niet voor kan zijn om een deel van het volk als minderwaardigen te bestempelen. j Spr. stelde nader in het licht, dat in het i stelsel van het bijzonder onderwijs iets zelf 1 verteerends ligt en wel omdat het in de |j praktijk onmogelijk zal blijken scholen voor I alle richtingen te stichten. Daarom is het i noodig er voor te zorgen, dat er in elke ge- meente een openbare school blijft, opdat j daarheen de kinderen kunnen gaan, wanneer de stichters van de bijzondere scholen zien dat het niet gaat. Spr. m! de laatste zijn om tet hen, d!e hier de bijzondere school willen stichten, te zeggen, doet het niet, doch wel zegt hij be- denkt wat gij doet, want de hoogste plicht die wij hebben is de opvesding van sns kind. (Applaus.) Ds. Oterdoom en de heer Klarrt gaven zich bp voor het debat. Ds. Oterdoom had het woord gevraagd, omdat hij uit zijn tent was gelokt, door een hem des morgens gezonden brief, ondertee- kend door eenige inwoners, die spr. ver- zochten met den heer de Vries in debat te treden. Spr. stelde er ten zeerste prijs op te verklaren, dat hij geen standpunt innam te genover den heer de Vries. Spr. was het roe- rend met hem eens, doch vreesd,e dat't den heer de Vries niet bekend was wat er in de gemeente gaande was. Spr. heeft altijd het openbaar onderwijs verdedigd en nog op dit oogenblik wil spr. geen sectarisch onderwijs. Spr. had gehoopt, dat tot debat waren uitgenoodigd de voorganger die aanstuurt om tot R. K. onderwijs te komen. Spr. oordeelde het noodig er op te wijzen, dat de door den heer de Vries aangehaalde predikanten or-thodoxen waren en geen vrij- zinnigen. Spr. deelde dit mede, om te voorkomen, dat men de genoemde Ds. van Wijngaarden verwart met den bekenden voorganger van de vrije gemeente te Amsterdam. Wij hebben, aldus spr. altijd getracht vrij- heid te laten aan andersdenkenden,'ook ae R. K. Wij willen ruimte laten, maar vragen die ruimte ook voor ons zelf en dit wordt ons betwist. Wij, will en de openbare school niet afschaffen. Wanneer de openbare school kon blijven zooals ze is, dan zouden wij zeggen accoord. Spr. hoopte, dat de R. K. naar voren zouden komen om te de- bateeren. Met de eerbiediging van anders denkenden kunnen wij niet zoover gaan, dat wij eigen beginselen op zij schuiven. Dit zou op beginselloosheid gelijken en wij danken er voor met dien naam rond te loopen. Onze beginselen zijn ook ons heilig en dierbaar. Wij zullen trachten zoo lang mogelijk met vreedzaamheid en verdraagzaamheid door te gaan, maar staan hier voor 'n moeie- lijk parket. Onze vereeniging tot bevordering van het behartigen van vrijzinnig protes- tantsche belangen nam het initiatief omdat deze rechtspersoonlijkheid heeft. Het is evenwel geenszins de bedoeling een sectarische school op te richten. Sommige meenden, dat de op te richten school met ge- bed geopend en gesloten zal worden. Wij denken er niet aan en willen doorgaan in de richting van de openbare school. Spr. wil daarom de op te richten school noemen een bijzondere neutrale school. Wij vinden het fataal de kinderen op jeugdigen leeftijdvan elkander af te houden. Een kind voelt in de omgang met kinderen van andersdenkenden tegen hen absoluut geen haat. Wanneer dit wel het geval is dan wordt dit aangebracht door groote menschen. Op grond van eigenaardige practische plaatselijke bezwaren moesten wij front ma- ken. Straks zullen hier de leerkrachten aan de openbare school benoemd worden door een R. K. raadsmeerderheid, terwijl de R. K. een eigen bijzondere school hebben en niets Bertdaarf rich gaarne berrid wien ook, een debat te aan- door de schrijfster van „Elisabeth and her German Garden" 28) Een akelige amgevinig was het, een omge- ving waar,in je als je niet oppaste, heel licht noiniwee zou kunnen krijgen1, of een' gevoel, dat die wereM' niets dan een naargeestige lee- ge runmte was, zonder wartne, menschelijlke genegen he id. Maar de twedlingen wildon hier met aan: foegeven; in hun Idiepste binnenste weigeiden ze stoutmoedig zich door de uiter- t. omstinEigheden te laten afsdirikken Mij.nheer Twist, hun trouwe redder in den nodd!, was lmtoers nog <biji hen, en hadden ze elkaar ook niet? Maar todh1 voeldcn ze zich met op hun igemak, want majnhoer Twist, hoe- wel attent als aWijd en gut met zijn taart en maci onen), had, vonden ze, iets somnaimibu- liistisdh in zijn manier van doen, iets alsof hij er maar half met zijn gedacliten bij was. Hij zag er uit als iemandi die in een droom 'han delt en praat. Zijn voonhoofdi bleef nog altijd gerimpeld, en waarom? 'HSj; was nu iinmers thuis, terug in zijn eiigen lanld en zou morgen naar zijn moeder gaan- en had cen heldere, niet-in:gewi:kikelde toekomst v66r zich en was hcvendien in iedier geval een1 man. „Is er iets wat u bezwaart?" vroeg lAnna Rose ten slotte, toen hij niet eens gmisterd had naar een vraag die ze hem deed hij, ie beleefde, belangsteltende, sympathieke friend! van de zeereis! Mlijnheer Twist, die met zijn etoel achter- ■wer en zijn handea di«p in zijn zakken op hot schaaltje met macronen1 zat te stares, keek op en zei: ,,Ja". „Vertel ons dam eens wat het is," verzocbt Anna Felicitas. ,„Juil3ie," zei mijnheer»Twist. „Wij,?'; „Ja, jultie beiden. Jullie zijn me geen oolgeniblik uit de gedachte," eindigde tmijnheer Twist somber. ,.:Dat komt geloof ib alleen," lfegde Anna FeLicitas uit, „amdat u meent, dat we zoo- 5 veel verzorgin'g em oppassing noodig hebben. Zet dat van u af, dan zult u eens zien hoeveel prettiiger u zich weer voelt. Waarom be- schouwt u ons niet liever als gocic kennissen niet meer?" Miinheer Twist keek haar zwijigendi aan. ,,Niet als voorwerpen die besoherimd moe ten worden, maar als gctiij(kem," vervolgde An na Felicitas. „Als doodgewone wezens van- geest en vleesch." Miijnheer Twist blie^f haar zwijgend aan- zien. „We zijn niet naar Almerika gekomen om iemand te bezwaren", zei Anna Rose, haar zusfer ondersfeunende. ,4>af heeft ons in Eogetamd' meer dan1 ge- noeg giehindeni," zei Anna Felicitas. „Oom Arthur hebben we ten minste wel' zoo vreese- lijlc bezwaard, dat hij ons niet meer zien kon. „We zaj.ni vast van plan, nu we hier een nieuw leven begihnen,, niemand ooit meer een oogenbTik te bezwareni als we er iets aan doen kunnent." ,jWe wenscheni hier onze toekotmst zelfstan- dig t# veroveren," verzekerde Anna Felici'- re wensohoa het niet alleen1," verbeterde Amnia Roee, ,maar we zijin vast gesloten dat voor de openbare gevoelen. Daartegen heb- bij wij bezwaren. Het opdoeken van de open- bare school is niet van ons uitgegaan. Dit geschiedde door de R. K. Kan het onderwijs blijven als tot nog toe, dan gaan wij daarmede aceoord. Wij willen evenwel geen openbare school met zoo goed als uitsluitend protestamtsche kinderen en alleen R. K. personeel. Spr. meent niet, dat dit het voorop gezette doel is, maar wel, dat dit zal inoeten leiden tot onaangenaam- heden. Daarom is het noodig, dat de benoeming van het onderwijzend personeel voortaan van een ander college dan den Raad uitgaat. Spr. neemt aan, dat de vorige circulate de zaak in een onjuist licht heeft kunnen stellen, maar neemt niet aan, dat iemand, die de plaatselijke toestanden kent er uit kan afleiden, dat wij beoogen op de school speciale protestantsche deukbeelden op den voorgrond te brengen. De heer Dijken heeft in de couranten een smet op ons geworpen die ons niet toekomt. Ten onrechte verweet hij ons, dat wij oplei- ding willen geven in Katholieken geest, dat ons werk baantjesjagerij tot ondergrond heeft en wij' ons vrijlzinnigen van de onder- ste plank hebben getoond. Hij verweet ons als het ware oneerlijkheid. De heer Schouten heeft dat in de R? K. Gourant nog wat aangedilct en beweerd dat de heer Dijken beter bewijs heeft geleverd de R. K. denkbeelden te kennen, dian wij. Spr. heeft de R. K. denkbeelden wel be te doen. Waarom zijn we naar Gods beeld ge- schapem, als we nog niet eens op eigen1 bee- men zouden kunnen staan?" „Anoa Rose en ik hebben' hier lang over n aged acht," zei Anna Felicitas, ,,en we wil len natuuriijk heel graag vriendschap met iemandi sluitai, maar alleen als gelijken', als redelijike, demkende wezens, bestaamde uit geest em stof." „Ik begrijp niet, rechit," zei mdjnheer Twist, wat dat laatste er mee te maken heeft, maar 't schijnt je buiitengewoon veel voldocning te geven." „Ja, dat doet het ook," stemde Anna Feli- ditas toe. ,,'t Is uit die gcloofsbelijdenis van A'thanasiua en' hij geeft die volkomen gel'ijk- lieid! zoo goed) weer. Als u maar kon beslui- ten om ons als uws igelijken te beschouwen en niet als wezens, waarover voortdurend) ge- waakt moet worden', zou u eens zien hoe ge lukkig we alle drift zouden zijn." ,,'Niet," zei Anna Rose, week wordende, want ih haar hart was ze sterk aan mijn- heen Twist gchecht, „dat we niet al wat u voor ons gedaam hebt en de manieren waarop, erg gewaardeend' hebben we kunnen u niet dankbaar genoeg wezen- en zullen u ook vreeselijk missen', d!at weet ik zeJccr." „Maar daar zullen we natuuriijk metter- tijd ovenheen, komen,," liet Anna Felicitas er nuchter op vol,gen, „en we moesten ons le ven nu in ernst beginnen." „Bcst," zei iriijjnheer Twinkler, „willen: jullie 'beid'jes dan, eens zoo vriendelijlr zijn m'ij te vertellen Wat jullie nu onmiddellijk van plan, bent te d'oen „Nu onmid'dellijk? 'Na de thee? De be- z i enswaa rdigh eden van de stad gem hekdj- ken," riepen de twaelingea. studeerd m daarover, met vaarden. Wij willen redden het mooie grondbeginsel van de openbare school en voorkomen, dat onze kinderen les moeten krijgen van men schen niet door ons gekozen, die niet op neutrale wijze onderwijs geven. De heer de Vries: „Dat is niet mogelijk." D9. Oterdoom stemde dit toe, maar bleef het ongewenscht vinden-het onderwijs in handen te laten van menschen van een ge- heel andere mentaliteit en levensbeschou- wing, aangezien deze levensbeschouwing in die klas misschien naar voren wordt ge bracht. Wanneer de zaak gelaten kan worden, zooals ze is, dan hebben wij daar niets te gen. Wij meenen ook, dat de R. K. nooit iets in den weg is gelega. Wanneer er dan ook een mogelijkheid is om onze bezwaren te ondervangen dan zijn wij, v?a wie ook die mogelijkheid uitgaat, bereid te praten. Wij willen er slechts'verze- i kerd van zijn, dat aan de school beslist neu- traal onderwijs wordt gegeven en, daarom verlangen wij over dat onderwijs medezeg- j gingscnap. Spr. boopt, dat hem een voorstel zal bereiken om een vergadering voor over- leg te houden. Wij eerbiedigen de beginselen van ande ren, maar willen ook onze beginselen, die ons heilig zijn, geeerbied'gdl zien. Wanneer het zoover gedreven wordt, dat onze begin selen op zij geschoven moeten worden om dat wij die van anderen moeten eerbiedigen, dan gaat het te ver. Dit is beginselloosheid en dan is men geen protestant meer in hart en nieren. (Applaus.) Spr. wil nog verklaren, dat hij zich ab soluut niet bang gemaakt heeft voor socia- listisehe of communistische onderwijzers. Wij weten wel, dat absolute neutraliteit niet bestaat. Voor een hoogstaanden tegenstander is spr. niet bang. Spr. betreurt het dat in de gemeente de spKjitziwam moet werken. Het is evenwel niet anders, wij zijn daartoe genood- zaakt. (Applaus.) Word* vervolgd.) UIT BERGEN. Ter bepaling van het aantal stemmen, dat op de lijst van stemgerechtigden voor het Hoogheemraadschap Noord-Hoi lands Noor- derkwartier moet worden vermeld, en van de som, die door deze Gemeente jaarlijks in den omsilag zal moeten worden bijgedragen, zijn voor deze Gemeente geschat de eigeiidominen waarvoor geen belastbare opbrengst in de kadastrale leggers ;s opgenomen, en wel de openbare gemeente-gebouwen en wegen, ge- bouwd en ongebouwd1 groot 19.88.65 H.A., geschatte opbrengst gebouwd' 1233, en on gebouwd 788. Bij onderscheidene beschikkingen van de Ministers van Arbeid en van Finan'cien zijn aan de na'te noemen gemeenten de na- volgende bijdragen toegekend: A lkmaar, voor 4 woningen, premie 7470, hypotheek 14.000. Beemster voor 1 woning 1520.'premie, 3600.hypotheek en 3600.bouwere- diet. Bergen (N.H.) voor 21 woningen, /29388, premie, 51870.hypotheek en 46670 bouwerediet. Beverwijk voor 26 woningen 34980.pre- 91150.— - - mie, 91150.hypotheek en 82000- bouwerediet. Bovenkarspel voor 2 woningen 3300.- premie. Castricum voor 4 woningen 5810.pre mie, 12300.hypotheek en 11500. bouwerediet. Egmond-Binnen voor 5 woningen 7380, premie, 9950.hypotheek en 9050. bouwerediet. Heiloo voor 10 woningen 13880, 20 pre mie. Koedijk voor 1 woning 1700.premie. Limmen voor 1 woning 1580.premie. Oudkarspel voor 1 woning 1480.— premie. Oudorp voor 1 woning 1600.premie. Schagen voor 3 woningen 4740.pre mie, 9300.hypotheek en 8350.bouw erediet. Schoorl voor 1 woning 2000.premie. Velsen voor 1 woning 1540.premie. Wieringen voor 7 woningen 9250.pre mie. Wij'k aan Zee en Duin voor 14 woningen .f 21830,premie, 23340,hypotheek en f 21090,bouwerediet. Zijpe voor 3 woningen 5210.— premie, 7250.hypotheek en 6480.bouwere diet. UIT OUDE-NIEDORP. Gisteravond werd in een der schoolloka- „Ik meen morgen," verbeterde imdjnheer Twist. „Morgen," zei Anna Rose, reizen we door naar Boston." „Om de verborgen Clouston Sadcs in hun' hoi op te sporen," vulde Anna Felicitas 'aan. „Zoo, zijin jullie van plan dat te doen? Ze liebbeni schandelijtk geiiandekl," vondl mijn- heer Twist „'t Kan zSjn dat ze den trein gemist heb ben bracht Anna FeLicitas verzacfatend in' 't midden. ,,'t Is de aangewezen weg," vond Anna Rose. „Doorreizcn naar Boston." „Ilk geloof dat je gelijk hebt," stemd'e.mijn- heer Twist toe, onderwijl opnieuw denkende, dat de aangewezen en1 meest natuurlijke weg zou zijn ae tweelingen mee te nemen naar zijn moeder. Jammer als je moeder geen...„ Aan den randi van' een afgrond! van oneer- bied'igfheid1 deinsde hlji terug. HSj was op T punt geweest het te betrcuren, dat hij niet een ander soort van moeder bezat. XIL ,jKomaan dan maar," zei miinheer Twist, ,.als jullie dus ehkel dezen avon'd hebt oim iets van New-York te zien, laten we er dan maar gauw opuit gaan En hij riep den kellner om a te refkenem. Anna Rose haalde haar beuns- je te voorschijn, maar mijnheer Twist hield met een zeer beslist afwerend gebaar zijn hand op. „Zoolang we nog bij elikaar zijin, ben je miijin igast." zei haj. ..Protest kan niet baten, jonjge dameZe zult me er niet toe beiwegem mijn riddarpLicht alt Amerikaansch man te len een Wjeeakomst gehouden van ouder* van schoolgaande kinderen, met de bedoe ling een oudercommissie te vormen. Nadat de burgemeester en het hoofd der school de bedoeling van deze commissie hadden uit- eengezet, werd overgegaan tot het benoemen- van een commissie die uit 5 personen zal he staan. 9 In die commissie werden na stemming en herstemming gekozen de dames D. Kruit— Zwart en HellemanPloeger en de heer en D. Kriller, P. Hittema en D. van Zoonen. Geboren: Petrus Johannes, z. van Johannes van Baar en Johanna Borst. ohannes Coraelis, z. van Simon Hendricu9 igter en Hiltje Pannekeet. Hermanus, z. van Hendricus Zomerdijk en Maria Ca- tharina Rood. Cornelis Nicolaas, z. van Cornelis Kroon en Johanna Brugman. Alida, d. van Lourens van Diepen en Adri- ana Terra. Margaretha Geertruida, d. van Johannis Petrus Jaspers en Anna Kra mer. OndertrouWd: Jan Kee en Corne lia de Jong. Getrouwd: Pieter Cornelis Johan van der Wel en Trijntje Maars. Jacob Jong en Catherina Heggelaar. Jan Bruin en Immetie Jong. Johannis Veldman en Grietje Bloothoofd. 0 v e 11 e d e n Petrus Johannes van Baar, 2 dagen, z. van Johannes van Baar en Johanna Borst. Arie Koorn, 78 jaar, weduwnaar van Antie Tump, eerder van itje Rooker. Elizabeth Maria van der Fluit, 1 jaar, d. van Dirk van der Fluit en Elizabeth Beemsterboer. UIT OUDKARSPEL. De heer Bogtstra te Amsterdam die be noemd werd als hoofd van de U. L. O.-School heeft deze benoeming niet aangenomen. UIT BROEK OP LANGENDIJK. Behoudens nadere goedlkeuring is aan de aannemer9 C. Kloosterboer te Broek op Lan- gendijk en de firma Langendijk te Zuid- Scharwoude de bouw opgeoragea van 72 w»- ningea te Rijssen. UIT HENBROEK. Onder leiding van den voorzitter Kamp vergaderde de Vereen. ter bevordering van getrouw schoolbezoek bij den heer G under. Na het welkomstwoord en goedkeuring der notulen werd de rekening van het afgeloopen jaar nagezien door de heeren Bas en Fok en goedgekeurd met een nadeelig saldo van f 12.83. Staande de vergadering werd dit nadeelig saldo door een drietal aanwezigen gedekt. Tot bestuursleden werden herkozen de heeren K. Wit, Kolder en De Haan. Uit het rapport van het hoofd der school bleek dat alle leerlingen aan het schoolfeest mogen deel nemen; in 't geiheel 90 kinderen. Het feest zal bestaan in een reisje naar Ber gen aan Zee en Bergen, en werd bepaaldi op Donderdag 9 Juni. De benoodigde melk werd' door een paar veehouders gratis beschikbaar gesteld. Voor het feest is ongeveer 160 dis- ponibel. De heer A. de Jong, gedurende een 30- tal jaren gemeente-ontvanger heeft om ge- z. ndheidsredenen ontslag aangevraagd. UIT OBDAM. Door een zestal ingezetenen is bij Ged Staten een adres inged'iend, waarin bezwaren worden te berde gebracht tegen het ^anstel- len van een am'btenaar ter secretarie. Adres- santen meenen dat, waar de burgemeester als secretaris wordt gesalarieerd, hij de werk- zaamheden moet verrichten of doen verrich- ten. Inzake den grondaankoop voor den bouw der R. K. School is door het Schoolbestuur als taxateur aangewezen notaris Hilbrand door B. en W. de heer W. Dekker, de derde taxateur door het Rijk te benoemen is nog onbekend. WARMENHUIZEN, Mei 1921. G e b o r enGertruida, d. v. Petrus Ligt- hart en van Aafje Konijn. Gornelis, z. v. Jan Visser en van Klasina Alida Klooster. Theodoras Maria, z.v. Willem Bakker en van Maria Jongejan. Neeltje, d. v. Pieter van der Molen en van Neeltje Pranger. Catha- rina Cornelia Martha, d.v. Wilhelmus Ligt- hart en van Catharina Maria Mosch. Cor- nqjis Jan, z.v. Jan dc Vet en van Baafje Schut. Mattheus Johannes, z.v. Petrus Hoogeboom en van Grietje Blom. Ondertrouwd: Pieter Vlam oud 23 jaar en Neeltje Margaretha Buisman oud 20 jaar. Pieter Nannes oud 28 jaar en Lucia Ligthart oud 27 jaar. Theodoras Duin oud 31 jaar en Catharina Maria Reinders oud 26 jaar. verzaken. In den auto heb ik maar met een half oor naar jullie geluisterdi dloordat ile nog niet recht bekomen was van de verrassing, nog in jullie gezelschap te zijn, inplaats van in den trein naar Clark, en misschien ook wel doordat jullie allebei zoo ontzettend veel din- gen beweerden. Maar begrijpt en onthoudt in ait lan nu eenc voor altijd dat land voor al wat van 't vrouwelijk geslacht is. bctaald wordt door een man. Tot't oogenblik, waarop ik jullie op den drempel der Sacks heb achterge- laten, ben ik die man en daarna zal het Sacks zijn vervloekte kerel!" eindigde mijnheer Twist plotscling. 'Eni ih'ijj bracht Anna Rose's verointwanrdigd cn aanhouden'd protest tot zwijgen, door haar met een heftigheid, nooit oerder bij1 hem waar- genomen, te vragen, of ze hem dian werkelijlc voor de heele wereldi .te schande wildle maken. „Jul!ie zoudt je tooh niet willen verzetten te gen een van ouds gevest'igdc gewoonte?" ein digde hij- wat zadhter. Gedurende dien eeneri heerldjken' avond) gaven de tweelingen) zich dub verder maar on*, bezorlgd' over aan wat Anna Felicitas 'n' weel- deregeering of plutocratic noemde, zich een volledige vrijlheid van handfelen voorbehou- den'd ten obzichte van mijnheer Clouston Sack, wiens irinancieelc omstandiglieden hum absoluut onbekend waren. Voor zoover ze wisten konden ze even.goed hulpent in de Sadk-huishouding of ty,pisten word'en, als ge- vierde logees, zeideni ze. Kunnen jullie typen?" vroeg mijnheer Twist. „Neen," zeiden de tweelingen. (Wordt vwrvolgd.) i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1921 | | pagina 5