AlKmaarsche Courant
I
J
m
Honderd Oris so Twlntigste Jaargang,
Wo ens dag 8 Juni.
F e n i 11 e t o n.
Christoffel en Columbus
"'^5^
No. 181.
1981.
Provinciaal Nieuws
WELKE SCHOOL KIEST GIJ VOOR
UW KIND.
Op initiatief van den heer Dijken, hoofd
der school te Schoorldam, werd gisteravond
te .Warmenhuizen een openbare vergadering
gehouden, waar de heer Kl. de Vries Szn.
van Amsterdam het onderwerp behandelde:
„Welke school kiest gij voor uw kind?"
De heer Dijken opende de vergadering en
deelde mede, dat de heer de Vries was uit-
fenoodigd om een kijkje te geven in schoolza-
en en ieder tot nadenken te brengan, alvo-
rens in de een of andere richting een keuze
te doen.
De heer de Vries was het er mede eens,
dat het doel van de vergadering geen ander
kail zijn dan de zaak die veel hoofden en
harten in beweging had gebracht van alle
kant en te bezien. Dit moest dan geschieden
in den geest van de openbare school, de
geest van verdraagzaamheid. In ftftn op-
zicht zijn wij alien een, en wel dat wij alien
willen behartigen de belangen van alle kin
deren in de gemeente.
Gij meent te mogen haten hem die uw
vriend was maar u misleidde, maar zult zijn
kinderen helpen wanneer zij in doodsgevaar
verkeeren. Hier geldt het woord van Pau-
lus: „werkt niet tegen maar met elkander".
Wij hebben de vormen mede vast te stel-
len, die het komende nieuwe zullen be-
heerschen.
Spr. vraagt of men het denkbaar acht dat
de moraal, hoe de nieuwe tijd' ook zal zijn,
anders zal zijn dan rechtvaardigheidl be-
trachten en billijkheid tegenover ieder.
„Volksonderwij9" heeft steeds betoogd, dat
er geiegenheid moet wezen voor ieder ouder
zijn kinderen te zenden naar de school die
zij meenen dat de beste is.
In de komende wetgeving hebben wij er
juist naar gestreefd om deze rechtvaardig-
eid in de nieuwe wet te belichamen.
Niemand heeft het recht zich te plaatsen
tusschen het geweten van de ouders en de
kinderen.
A an ieder ouder het recht en de geiegen
heid om voor zijn kinderen, dat onderwijs te
verkrijgen wat gewenscht wordt.
Ook de Staat of de gemeente mag zich
niet tusschen het gevoelen van de ouders
en het kind plaatsen.
Ook predikanten missen het recht tot de
gesteunden van de kerk als kerkboodschap
mede te deelen, dat zij de kinderen van tie
openbare naar de kerkclijke school moeten
doen, aangezien anders de steun zal worden
openbare elVe gewenschte ontwikkeling niet
kan brengen.
De openbare school 'leidt op tot maat-
schappelijke en ehTistelijke deugden en
kweekt eerbied aan voor de gevoelens van
andersdenkenden en spr. vraagt wie dit niet
voor de kinderen zal wenschen.
De openbare school leidt op tot vreed-
zaamheid, tot zachtmoedigheid en' spr
vraagt of het noodig geacht kan worden dat
er een splitsing komt tusschen de kmderen,
omdat de ontwikkeling van de zedelijkheids-
begrippen in andere banen moet worden ge-
leid.
Spr. las een en ander uit een leesboek van
Leopold in de openbare school gebruikt en
welk boekje reeds den 27 en druk beleefde.
Spr. wees er op, dat de aangehaalde stuk-
r jes het karakter aangeven van de openbare
school en vroeg of het niet in bet belang
wa9 van de zedelijke opvoeding van ons
volk, alle kinderen deze zedelijke ontwikke
ling te verschaffen.
De boekjes bij het bijzonder onderwijs ge-
bruikelijk hebben een bestrijdende ricbting
van anderen, waardoor de kinderen deel
krijgen aan den strijd der grooten, welke
strijd boven hun horizon ligt, waardoor
dit onderwijs onjuist is.
Het karakter van de openbare school,
maakt het ook voor de religieuse opvoeding
overbodig naast haar bijzondere scholen op
te richten. Een splitsing van een behoorlijk
ingerichte school is niet gewenscht. Boven-
dien volgt de eene splitsing vaak op de
andere.
Bij het onderwerp en die waarde daarvan,
mag men nooit uit het oog verliezen, dat
alle kinderen verschillend zijn en daarom is
het de meest gewenschte tocstand dat ieder
leerjaar een onderwijzer of onderwijzeres
heeft. Dit is ook in het belang van de onder-
wijskrachten van wie maar al te vaak te
veel wordt gevergd. Het gevaar van de
splitsing scnetste spreker aan de hand van
het gebeurde te Zaamslag, waar naast <Je
openbare school een school met den Bijbel
werd opgericht met als gevolg een splitsing
van de school met den Bijbel, waardoor
voor iedere 3 klassen 6Cn onderwijzer kwam
te staan en men duurder, maar slechter on
derwijs kreeg.
In tal van plaatsen waar men zoo han-
delde, heeft men er al berouw van.
Van het oogenblik af aan, dat de open-
bare school niet meer het karakter heeft als
spr. noemde, zal hij op grond van zijn con-
scientie voor de bijzondere school zijn.
Thans acht spr. de bijzondere school niet
noodig en ondoeltreffend.
Op grond van theorie- en ervaring is het
sprekers overtuiging dat men met de bijzon
dere scholen die het doel hebben om men-
in^el
ehouden.
'ij kwamen ook daar tegenop, omdat
men zich ook hier plaatste (aldus handelde
Ds. v. Wijngaarden in den Ham) tusschen
het gevoelen van de ouders en het kind. He-
laas zijn er vele zulke plaatsen in ons land
waar men handelt als Ds. van Wijngaarden.
Spr. stelde hierop de vraag of net nood-
zakelijk was om naast de openbare sdiool,
die gocd is, andere van een bepaalde rich-
tine te plaatsen. -
Spr. stelde op den voorgrond, dat het zijn
vaste overtuiging was, dat men in de open-
bare school in Nederland had een instituut
van onderwijs en opvoeding, dat men diende
te behouden tot elken prijs. Alleen niet wan
neer men zich moest plaatsen tusschen het
geweten der ouders en de kinderen.
De openbare school heeft ongetwijfeld een
moeielijke taak en die dient men niet onder
bezwarende omstandigheden te stellen. Het
karakter van de openbare school, vooral
door de wet aangegeven en in de practijk
in toepassing gebracht. is onaantastbaar in
zijn hoogheid, omdat dat karakter er aan
gegeven is voor de kinderen.
De school is er voor de kinderen en heeft
zich niet te richten naar de geschillen van
de groote menschen.
Niemand zal durven beweren, dat
openbare school niet de ontwikkeling
aanbrengen die de bijzondere wenscht.
Spr. heeft niet ervaren dat de bijzondere
school achterstaat, maar in vele gevallen
bleek de openbare school,#<^>or den voor-
sprong vooraan te staan en daarom zijn wij
voor de financieele gelijkstelling geweest, om
te voorkomen dat de kinderen' op minder
verzorgde scholen kwamen.
Ongetwijfeld kan buiten geding blijven,
dat de bijzondere school noodig is omdat de
de
kan
schen van een bepaalde richting te kweeken,
het doel voorbij streeft.
De gereformeerde scholen brengen niet
allemaal gereformeerden. Het is onwaar dat
de openbare school leidt tot die soc.-dem. en
't communisme. Het even onwaardige argu
ment voor het oprichten van de bijzondere
school is te beweren, dat de openbare
school de roode school is. De openbare ori-
derwijzers zijn gelukkig wel met meer of
minder kracnf opgekomen tegen hetgeen
het onderwijs ontbrak. Men dient hen daar-
voor te danken, omdat de belangstelling
voor het onderwijs bij het publiek in Neder
land niet op hoog peil staat.
Ook bij het ehristelijk onderwijs treedt
thans een werend element naar voren en
spr. verheugt zich daarover.
Spreker wees er op hoe tal van leerlin-
gen van de bijzondere school socialisten zijn
geworden.
Spr. ontkent niet, dat er op de openbare
school wel eens iets gebeurt, wat niet moest
gebeuren. Onderwijzers zijn ook menschen
met zwakheden, maar waar het noodig was,
is er dan tegen opgekomen.
Het karakter van de schbol, zooals in de
wet vastgelegd, is in de praktijk schitterend
gehandhaafd.
De heer Savorniu Lohman was voor het
bijzonder onderwijs omdat de openbare
school geen voldoende bolwerk was tegen
het katholicisme.
Spr. meent, dat de openbare school er
niet voor kan zijn om een deel van het volk
als minderwaardigen te bestempelen.
j Spr. stelde nader in het licht, dat in het
i stelsel van het bijzonder onderwijs iets zelf
1 verteerends ligt en wel omdat het in de
|j praktijk onmogelijk zal blijken scholen voor
I alle richtingen te stichten. Daarom is het
i noodig er voor te zorgen, dat er in elke ge-
meente een openbare school blijft, opdat
j daarheen de kinderen kunnen gaan, wanneer
de stichters van de bijzondere scholen zien
dat het niet gaat.
Spr. m! de laatste zijn om tet hen, d!e
hier de bijzondere school willen stichten, te
zeggen, doet het niet, doch wel zegt hij be-
denkt wat gij doet, want de hoogste plicht
die wij hebben is de opvesding van sns kind.
(Applaus.)
Ds. Oterdoom en de heer Klarrt gaven
zich bp voor het debat.
Ds. Oterdoom had het woord gevraagd,
omdat hij uit zijn tent was gelokt, door een
hem des morgens gezonden brief, ondertee-
kend door eenige inwoners, die spr. ver-
zochten met den heer de Vries in debat te
treden. Spr. stelde er ten zeerste prijs op te
verklaren, dat hij geen standpunt innam te
genover den heer de Vries. Spr. was het roe-
rend met hem eens, doch vreesd,e dat't den
heer de Vries niet bekend was wat er in de
gemeente gaande was. Spr. heeft altijd het
openbaar onderwijs verdedigd en nog op dit
oogenblik wil spr. geen sectarisch onderwijs.
Spr. had gehoopt, dat tot debat waren
uitgenoodigd de voorganger die aanstuurt
om tot R. K. onderwijs te komen.
Spr. oordeelde het noodig er op te wijzen,
dat de door den heer de Vries aangehaalde
predikanten or-thodoxen waren en geen vrij-
zinnigen.
Spr. deelde dit mede, om te voorkomen,
dat men de genoemde Ds. van Wijngaarden
verwart met den bekenden voorganger van de
vrije gemeente te Amsterdam.
Wij hebben, aldus spr. altijd getracht vrij-
heid te laten aan andersdenkenden,'ook ae
R. K. Wij willen ruimte laten, maar vragen
die ruimte ook voor ons zelf en dit wordt
ons betwist. Wij, will en de openbare school
niet afschaffen. Wanneer de openbare
school kon blijven zooals ze is, dan zouden
wij zeggen accoord. Spr. hoopte, dat de
R. K. naar voren zouden komen om te de-
bateeren. Met de eerbiediging van anders
denkenden kunnen wij niet zoover gaan, dat
wij eigen beginselen op zij schuiven. Dit zou
op beginselloosheid gelijken en wij danken
er voor met dien naam rond te loopen. Onze
beginselen zijn ook ons heilig en dierbaar.
Wij zullen trachten zoo lang mogelijk
met vreedzaamheid en verdraagzaamheid
door te gaan, maar staan hier voor 'n moeie-
lijk parket. Onze vereeniging tot bevordering
van het behartigen van vrijzinnig protes-
tantsche belangen nam het initiatief omdat
deze rechtspersoonlijkheid heeft.
Het is evenwel geenszins de bedoeling een
sectarische school op te richten. Sommige
meenden, dat de op te richten school met ge-
bed geopend en gesloten zal worden. Wij
denken er niet aan en willen doorgaan in de
richting van de openbare school. Spr. wil
daarom de op te richten school noemen een
bijzondere neutrale school. Wij vinden het
fataal de kinderen op jeugdigen leeftijdvan
elkander af te houden. Een kind voelt in de
omgang met kinderen van andersdenkenden
tegen hen absoluut geen haat. Wanneer dit
wel het geval is dan wordt dit aangebracht
door groote menschen.
Op grond van eigenaardige practische
plaatselijke bezwaren moesten wij front ma-
ken. Straks zullen hier de leerkrachten aan
de openbare school benoemd worden door
een R. K. raadsmeerderheid, terwijl de R. K.
een eigen bijzondere school hebben en niets
Bertdaarf rich gaarne berrid
wien ook, een debat te aan-
door de schrijfster van
„Elisabeth and her German Garden"
28)
Een akelige amgevinig was het, een omge-
ving waar,in je als je niet oppaste, heel licht
noiniwee zou kunnen krijgen1, of een' gevoel,
dat die wereM' niets dan een naargeestige lee-
ge runmte was, zonder wartne, menschelijlke
genegen he id. Maar de twedlingen wildon hier
met aan: foegeven; in hun Idiepste binnenste
weigeiden ze stoutmoedig zich door de uiter-
t. omstinEigheden te laten afsdirikken
Mij.nheer Twist, hun trouwe redder in den
nodd!, was lmtoers nog <biji hen, en hadden ze
elkaar ook niet? Maar todh1 voeldcn ze zich
met op hun igemak, want majnhoer Twist, hoe-
wel attent als aWijd en gut met zijn taart en
maci onen), had, vonden ze, iets somnaimibu-
liistisdh in zijn manier van doen, iets alsof hij
er maar half met zijn gedacliten bij was. Hij
zag er uit als iemandi die in een droom 'han
delt en praat. Zijn voonhoofdi bleef nog altijd
gerimpeld, en waarom? 'HSj; was nu iinmers
thuis, terug in zijn eiigen lanld en zou morgen
naar zijn moeder gaan- en had cen heldere,
niet-in:gewi:kikelde toekomst v66r zich en was
hcvendien in iedier geval een1 man.
„Is er iets wat u bezwaart?" vroeg lAnna
Rose ten slotte, toen hij niet eens gmisterd
had naar een vraag die ze hem deed hij,
ie beleefde, belangsteltende, sympathieke
friend! van de zeereis!
Mlijnheer Twist, die met zijn etoel achter-
■wer en zijn handea di«p in zijn zakken op hot
schaaltje met macronen1 zat te stares, keek op
en zei: ,,Ja".
„Vertel ons dam eens wat het is," verzocbt
Anna Felicitas.
,„Juil3ie," zei mijnheer»Twist.
„Wij,?';
„Ja, jultie beiden. Jullie zijn me geen
oolgeniblik uit de gedachte," eindigde tmijnheer
Twist somber.
,.:Dat komt geloof ib alleen," lfegde Anna
FeLicitas uit, „amdat u meent, dat we zoo-
5 veel verzorgin'g em oppassing noodig hebben.
Zet dat van u af, dan zult u eens zien hoeveel
prettiiger u zich weer voelt. Waarom be-
schouwt u ons niet liever als gocic kennissen
niet meer?"
Miinheer Twist keek haar zwijigendi aan.
,,Niet als voorwerpen die besoherimd moe
ten worden, maar als gctiij(kem," vervolgde An
na Felicitas. „Als doodgewone wezens van-
geest en vleesch."
Miijnheer Twist blie^f haar zwijgend aan-
zien.
„We zijn niet naar Almerika gekomen om
iemand te bezwaren", zei Anna Rose, haar
zusfer ondersfeunende.
,4>af heeft ons in Eogetamd' meer dan1 ge-
noeg giehindeni," zei Anna Felicitas. „Oom
Arthur hebben we ten minste wel' zoo vreese-
lijlc bezwaard, dat hij ons niet meer zien kon.
„We zaj.ni vast van plan, nu we hier een
nieuw leven begihnen,, niemand ooit meer een
oogenbTik te bezwareni als we er iets aan doen
kunnent."
,jWe wenscheni hier onze toekotmst zelfstan-
dig t# veroveren," verzekerde Anna Felici'-
re wensohoa het niet alleen1," verbeterde
Amnia Roee, ,maar we zijin vast gesloten dat
voor de openbare gevoelen. Daartegen heb-
bij wij bezwaren. Het opdoeken van de open-
bare school is niet van ons uitgegaan. Dit
geschiedde door de R. K.
Kan het onderwijs blijven als tot nog
toe, dan gaan wij daarmede aceoord. Wij
willen evenwel geen openbare school met zoo
goed als uitsluitend protestamtsche kinderen
en alleen R. K. personeel. Spr. meent niet,
dat dit het voorop gezette doel is, maar wel,
dat dit zal inoeten leiden tot onaangenaam-
heden.
Daarom is het noodig, dat de benoeming
van het onderwijzend personeel voortaan
van een ander college dan den Raad uitgaat.
Spr. neemt aan, dat de vorige circulate
de zaak in een onjuist licht heeft kunnen
stellen, maar neemt niet aan, dat iemand,
die de plaatselijke toestanden kent er uit
kan afleiden, dat wij beoogen op de school
speciale protestantsche deukbeelden op den
voorgrond te brengen.
De heer Dijken heeft in de couranten een
smet op ons geworpen die ons niet toekomt.
Ten onrechte verweet hij ons, dat wij oplei-
ding willen geven in Katholieken geest, dat
ons werk baantjesjagerij tot ondergrond
heeft en wij' ons vrijlzinnigen van de onder-
ste plank hebben getoond. Hij verweet ons
als het ware oneerlijkheid.
De heer Schouten heeft dat in de R? K.
Gourant nog wat aangedilct en beweerd dat
de heer Dijken beter bewijs heeft geleverd
de R. K. denkbeelden te kennen, dian wij.
Spr. heeft de R. K. denkbeelden wel be
te doen. Waarom zijn we naar Gods beeld ge-
schapem, als we nog niet eens op eigen1 bee-
men zouden kunnen staan?"
„Anoa Rose en ik hebben' hier lang over
n aged acht," zei Anna Felicitas, ,,en we wil
len natuuriijk heel graag vriendschap met
iemandi sluitai, maar alleen als gelijken', als
redelijike, demkende wezens, bestaamde uit
geest em stof."
„Ik begrijp niet, rechit," zei mdjnheer Twist,
wat dat laatste er mee te maken heeft, maar
't schijnt je buiitengewoon veel voldocning te
geven."
„Ja, dat doet het ook," stemde Anna Feli-
ditas toe. ,,'t Is uit die gcloofsbelijdenis van
A'thanasiua en' hij geeft die volkomen gel'ijk-
lieid! zoo goed) weer. Als u maar kon beslui-
ten om ons als uws igelijken te beschouwen en
niet als wezens, waarover voortdurend) ge-
waakt moet worden', zou u eens zien hoe ge
lukkig we alle drift zouden zijn."
,,'Niet," zei Anna Rose, week wordende,
want ih haar hart was ze sterk aan mijn-
heen Twist gchecht, „dat we niet al wat u
voor ons gedaam hebt en de manieren waarop,
erg gewaardeend' hebben we kunnen u niet
dankbaar genoeg wezen- en zullen u ook
vreeselijk missen', d!at weet ik zeJccr."
„Maar daar zullen we natuuriijk metter-
tijd ovenheen, komen,," liet Anna Felicitas er
nuchter op vol,gen, „en we moesten ons le
ven nu in ernst beginnen."
„Bcst," zei iriijjnheer Twinkler, „willen:
jullie 'beid'jes dan, eens zoo vriendelijlr zijn
m'ij te vertellen Wat jullie nu onmiddellijk van
plan, bent te d'oen
„Nu onmid'dellijk? 'Na de thee? De be-
z i enswaa rdigh eden van de stad gem hekdj-
ken," riepen de twaelingea.
studeerd m
daarover, met
vaarden.
Wij willen redden het mooie grondbeginsel
van de openbare school en voorkomen, dat
onze kinderen les moeten krijgen van men
schen niet door ons gekozen, die niet op
neutrale wijze onderwijs geven.
De heer de Vries: „Dat is niet mogelijk."
D9. Oterdoom stemde dit toe, maar bleef
het ongewenscht vinden-het onderwijs in
handen te laten van menschen van een ge-
heel andere mentaliteit en levensbeschou-
wing, aangezien deze levensbeschouwing in
die klas misschien naar voren wordt ge
bracht.
Wanneer de zaak gelaten kan worden,
zooals ze is, dan hebben wij daar niets te
gen. Wij meenen ook, dat de R. K. nooit iets
in den weg is gelega.
Wanneer er dan ook een mogelijkheid is
om onze bezwaren te ondervangen dan zijn
wij, v?a wie ook die mogelijkheid uitgaat,
bereid te praten. Wij willen er slechts'verze-
i kerd van zijn, dat aan de school beslist neu-
traal onderwijs wordt gegeven en, daarom
verlangen wij over dat onderwijs medezeg-
j gingscnap. Spr. boopt, dat hem een voorstel
zal bereiken om een vergadering voor over-
leg te houden.
Wij eerbiedigen de beginselen van ande
ren, maar willen ook onze beginselen, die
ons heilig zijn, geeerbied'gdl zien. Wanneer
het zoover gedreven wordt, dat onze begin
selen op zij geschoven moeten worden om
dat wij die van anderen moeten eerbiedigen,
dan gaat het te ver. Dit is beginselloosheid
en dan is men geen protestant meer in hart
en nieren. (Applaus.)
Spr. wil nog verklaren, dat hij zich ab
soluut niet bang gemaakt heeft voor socia-
listisehe of communistische onderwijzers.
Wij weten wel, dat absolute neutraliteit niet
bestaat. Voor een hoogstaanden tegenstander
is spr. niet bang. Spr. betreurt het dat in de
gemeente de spKjitziwam moet werken. Het is
evenwel niet anders, wij zijn daartoe genood-
zaakt. (Applaus.)
Word* vervolgd.)
UIT BERGEN.
Ter bepaling van het aantal stemmen, dat
op de lijst van stemgerechtigden voor het
Hoogheemraadschap Noord-Hoi lands Noor-
derkwartier moet worden vermeld, en van de
som, die door deze Gemeente jaarlijks in den
omsilag zal moeten worden bijgedragen, zijn
voor deze Gemeente geschat de eigeiidominen
waarvoor geen belastbare opbrengst in de
kadastrale leggers ;s opgenomen, en wel de
openbare gemeente-gebouwen en wegen, ge-
bouwd en ongebouwd1 groot 19.88.65 H.A.,
geschatte opbrengst gebouwd' 1233, en on
gebouwd 788.
Bij onderscheidene beschikkingen van
de Ministers van Arbeid en van Finan'cien
zijn aan de na'te noemen gemeenten de na-
volgende bijdragen toegekend:
A lkmaar, voor 4 woningen, premie 7470,
hypotheek 14.000.
Beemster voor 1 woning 1520.'premie,
3600.hypotheek en 3600.bouwere-
diet.
Bergen (N.H.) voor 21 woningen, /29388,
premie, 51870.hypotheek en 46670
bouwerediet.
Beverwijk voor 26 woningen 34980.pre-
91150.— - -
mie, 91150.hypotheek en 82000-
bouwerediet.
Bovenkarspel voor 2 woningen 3300.-
premie.
Castricum voor 4 woningen 5810.pre
mie, 12300.hypotheek en 11500.
bouwerediet.
Egmond-Binnen voor 5 woningen 7380,
premie, 9950.hypotheek en 9050.
bouwerediet.
Heiloo voor 10 woningen 13880, 20 pre
mie.
Koedijk voor 1 woning 1700.premie.
Limmen voor 1 woning 1580.premie.
Oudkarspel voor 1 woning 1480.— premie.
Oudorp voor 1 woning 1600.premie.
Schagen voor 3 woningen 4740.pre
mie, 9300.hypotheek en 8350.bouw
erediet.
Schoorl voor 1 woning 2000.premie.
Velsen voor 1 woning 1540.premie.
Wieringen voor 7 woningen 9250.pre
mie.
Wij'k aan Zee en Duin voor 14 woningen
.f 21830,premie, 23340,hypotheek en
f 21090,bouwerediet.
Zijpe voor 3 woningen 5210.— premie,
7250.hypotheek en 6480.bouwere
diet.
UIT OUDE-NIEDORP.
Gisteravond werd in een der schoolloka-
„Ik meen morgen," verbeterde imdjnheer
Twist.
„Morgen," zei Anna Rose, reizen we door
naar Boston."
„Om de verborgen Clouston Sadcs in hun'
hoi op te sporen," vulde Anna Felicitas 'aan.
„Zoo, zijin jullie van plan dat te doen? Ze
liebbeni schandelijtk geiiandekl," vondl mijn-
heer Twist
„'t Kan zSjn dat ze den trein gemist heb
ben bracht Anna FeLicitas verzacfatend in' 't
midden.
,,'t Is de aangewezen weg," vond Anna
Rose. „Doorreizcn naar Boston."
„Ilk geloof dat je gelijk hebt," stemd'e.mijn-
heer Twist toe, onderwijl opnieuw denkende,
dat de aangewezen en1 meest natuurlijke weg
zou zijn ae tweelingen mee te nemen naar
zijn moeder.
Jammer als je moeder geen...„
Aan den randi van' een afgrond! van oneer-
bied'igfheid1 deinsde hlji terug. HSj was op T
punt geweest het te betrcuren, dat hij niet een
ander soort van moeder bezat.
XIL
,jKomaan dan maar," zei miinheer Twist,
,.als jullie dus ehkel dezen avon'd hebt oim iets
van New-York te zien, laten we er dan maar
gauw opuit gaan En hij riep den kellner om
a te refkenem. Anna Rose haalde haar beuns-
je te voorschijn, maar mijnheer Twist hield
met een zeer beslist afwerend gebaar zijn
hand op.
„Zoolang we nog bij elikaar zijin, ben je
miijin igast." zei haj. ..Protest kan niet baten,
jonjge dameZe zult me er niet toe beiwegem
mijn riddarpLicht alt Amerikaansch man te
len een Wjeeakomst gehouden van ouder*
van schoolgaande kinderen, met de bedoe
ling een oudercommissie te vormen. Nadat
de burgemeester en het hoofd der school de
bedoeling van deze commissie hadden uit-
eengezet, werd overgegaan tot het benoemen-
van een commissie die uit 5 personen zal he
staan. 9
In die commissie werden na stemming en
herstemming gekozen de dames D. Kruit—
Zwart en HellemanPloeger en de heer en
D. Kriller, P. Hittema en D. van Zoonen.
Geboren: Petrus Johannes, z. van
Johannes van Baar en Johanna Borst.
ohannes Coraelis, z. van Simon Hendricu9
igter en Hiltje Pannekeet. Hermanus,
z. van Hendricus Zomerdijk en Maria Ca-
tharina Rood. Cornelis Nicolaas, z. van
Cornelis Kroon en Johanna Brugman.
Alida, d. van Lourens van Diepen en Adri-
ana Terra. Margaretha Geertruida, d.
van Johannis Petrus Jaspers en Anna Kra
mer.
OndertrouWd: Jan Kee en Corne
lia de Jong.
Getrouwd: Pieter Cornelis Johan
van der Wel en Trijntje Maars. Jacob
Jong en Catherina Heggelaar. Jan Bruin
en Immetie Jong. Johannis Veldman en
Grietje Bloothoofd.
0 v e 11 e d e n Petrus Johannes van
Baar, 2 dagen, z. van Johannes van Baar
en Johanna Borst. Arie Koorn, 78 jaar,
weduwnaar van Antie Tump, eerder van
itje Rooker. Elizabeth Maria van
der Fluit, 1 jaar, d. van Dirk van der Fluit
en Elizabeth Beemsterboer.
UIT OUDKARSPEL.
De heer Bogtstra te Amsterdam die be
noemd werd als hoofd van de U. L. O.-School
heeft deze benoeming niet aangenomen.
UIT BROEK OP LANGENDIJK.
Behoudens nadere goedlkeuring is aan de
aannemer9 C. Kloosterboer te Broek op Lan-
gendijk en de firma Langendijk te Zuid-
Scharwoude de bouw opgeoragea van 72 w»-
ningea te Rijssen.
UIT HENBROEK.
Onder leiding van den voorzitter Kamp
vergaderde de Vereen. ter bevordering van
getrouw schoolbezoek bij den heer G under.
Na het welkomstwoord en goedkeuring der
notulen werd de rekening van het afgeloopen
jaar nagezien door de heeren Bas en Fok en
goedgekeurd met een nadeelig saldo van
f 12.83. Staande de vergadering werd dit
nadeelig saldo door een drietal aanwezigen
gedekt.
Tot bestuursleden werden herkozen de
heeren K. Wit, Kolder en De Haan.
Uit het rapport van het hoofd der school
bleek dat alle leerlingen aan het schoolfeest
mogen deel nemen; in 't geiheel 90 kinderen.
Het feest zal bestaan in een reisje naar Ber
gen aan Zee en Bergen, en werd bepaaldi op
Donderdag 9 Juni. De benoodigde melk werd'
door een paar veehouders gratis beschikbaar
gesteld. Voor het feest is ongeveer 160 dis-
ponibel.
De heer A. de Jong, gedurende een 30-
tal jaren gemeente-ontvanger heeft om ge-
z. ndheidsredenen ontslag aangevraagd.
UIT OBDAM.
Door een zestal ingezetenen is bij Ged
Staten een adres inged'iend, waarin bezwaren
worden te berde gebracht tegen het ^anstel-
len van een am'btenaar ter secretarie. Adres-
santen meenen dat, waar de burgemeester
als secretaris wordt gesalarieerd, hij de werk-
zaamheden moet verrichten of doen verrich-
ten.
Inzake den grondaankoop voor den bouw
der R. K. School is door het Schoolbestuur
als taxateur aangewezen notaris Hilbrand
door B. en W. de heer W. Dekker, de derde
taxateur door het Rijk te benoemen is nog
onbekend.
WARMENHUIZEN, Mei 1921.
G e b o r enGertruida, d. v. Petrus Ligt-
hart en van Aafje Konijn. Gornelis, z. v.
Jan Visser en van Klasina Alida Klooster.
Theodoras Maria, z.v. Willem Bakker en van
Maria Jongejan. Neeltje, d. v. Pieter van
der Molen en van Neeltje Pranger. Catha-
rina Cornelia Martha, d.v. Wilhelmus Ligt-
hart en van Catharina Maria Mosch. Cor-
nqjis Jan, z.v. Jan dc Vet en van Baafje
Schut. Mattheus Johannes, z.v. Petrus
Hoogeboom en van Grietje Blom.
Ondertrouwd: Pieter Vlam oud 23
jaar en Neeltje Margaretha Buisman oud 20
jaar. Pieter Nannes oud 28 jaar en Lucia
Ligthart oud 27 jaar. Theodoras Duin
oud 31 jaar en Catharina Maria Reinders
oud 26 jaar.
verzaken. In den auto heb ik maar met een
half oor naar jullie geluisterdi dloordat ile nog
niet recht bekomen was van de verrassing,
nog in jullie gezelschap te zijn, inplaats van
in den trein naar Clark, en misschien ook wel
doordat jullie allebei zoo ontzettend veel din-
gen beweerden. Maar begrijpt en onthoudt
in ait lan
nu eenc voor altijd dat
land voor al wat
van 't vrouwelijk geslacht is. bctaald wordt
door een man. Tot't oogenblik, waarop ik
jullie op den drempel der Sacks heb achterge-
laten, ben ik die man en daarna zal het Sacks
zijn vervloekte kerel!" eindigde mijnheer
Twist plotscling.
'Eni ih'ijj bracht Anna Rose's verointwanrdigd
cn aanhouden'd protest tot zwijgen, door haar
met een heftigheid, nooit oerder bij1 hem waar-
genomen, te vragen, of ze hem dian werkelijlc
voor de heele wereldi .te schande wildle maken.
„Jul!ie zoudt je tooh niet willen verzetten te
gen een van ouds gevest'igdc gewoonte?" ein
digde hij- wat zadhter.
Gedurende dien eeneri heerldjken' avond)
gaven de tweelingen) zich dub verder maar on*,
bezorlgd' over aan wat Anna Felicitas 'n' weel-
deregeering of plutocratic noemde, zich een
volledige vrijlheid van handfelen voorbehou-
den'd ten obzichte van mijnheer Clouston
Sack, wiens irinancieelc omstandiglieden hum
absoluut onbekend waren. Voor zoover ze
wisten konden ze even.goed hulpent in de
Sadk-huishouding of ty,pisten word'en, als ge-
vierde logees, zeideni ze.
Kunnen jullie typen?" vroeg mijnheer
Twist.
„Neen," zeiden de tweelingen.
(Wordt vwrvolgd.)
i