Alkmaarsche Gourant Yrijdag 22 Juli. V£RGAD£RSNG van den Gemeenteraad. No. 169. 1931 Honderd Drie en Twintigste Jaargang, VACATURE HEEL- EN VERLOS- KUNDIGE. Ter vervullng van de vacatur's van heel- en verloskundge aan het Stadsziekenhuis is eeu sollicitatie ingekomen en wel die van Dr. J. M. van Dam. Indien de Raad zich vereenigen kan met het advies van het College van Regenten, stellen B. en W. voor, Dr. J, M. van Dam, alhier, dienovereenkomstig tot heel- en venoskundi- ge aan het Stadsziekenhuis te benoemen Dr. van Dam werd met algemeene stem- men benoemd. INTERPELLATIE OVER DE MOTOR- RACES. Het woord was hierop aan dten heer Wester fa of over de motorraces. De v o o r z i 11 e r deelde mede, dat de toestand van den hoofdagant Marbus zeer goed is. Er is alle hbop dat hij spoedig ge heel hersteld zal zijn. Spr. uitte namens den raad zijn deelne- minig met het ongeval den motorrijder Van Aken overkomen eni sprak zijn deelneming uit met diens naastbestaanden. De heer Westerhof betoogde, dat nie mand had kunnen vermoeden, dat de dag zoo tragisdh zou worden. Spr. is overtuigd de tolk van den raad te zijn, dat het zijn wil is, dat een dergelijk ongeval niet meer kan plaats hebben voor zoover zijn medewerking daarbij noodig is. Niemand kan dan een blaam treffen. De motorsport is geen hoogstaande sport en voor de opvoeding van het volk is het voortbestaan van deze sport niet noodig. Die zonder sportrazernij de zaak ziet is er tegen. Spr. vroeg zich af wat de raad van zoo'n dag zou zeggea. Spr. maakte nooit zoo'n dag mede en zal het ook niet doen. Toch kan hij begrijpen, dat velen gaan kijken. Wanneer er goede banen zijn, dan is spr. er niet tegen, doch na wat er dien dag gebeurd is, vraagt spr. of het zoo vreemd-zou zijn geweest, wanneer de burge meester na het le ongeval de races had stop gezet. Spr. las de door hem gestelde vragen, door ons reeds gepubliceerd. Spr. wilde de zaak aan de gemeente thou- den en voor de veiligheid zoo veel mogelijk zorgen. Spr. en zijn fractie meent, dat de baan niet goed is. Wel las hij dat de rijders de baan goed achtten, doch toen spr. een paar dagen voor de races de baan zag nat maken, dacht hij al: als het maar goed afkomt. Spr. meende dat motorrennen op grasbanen niet gehouden kunnen worden en zette uiteen aan welke eischen een motorracebaan moet vol- doen. Cement of houten banen met faoeken van 45 graden. Het afzetten van de baan was bovendien niet goed geweest. Wat dit wel hot geval, dan was het ongeluk aan Marbus niet over komen. Spreker is er voor, om, zoolang er geen goed afgesloten banen zijn, geen toestem- ming voor de races meer te geven. De politie- agenten moeten er zijn en voor hen is een goede afsluiting zeker noodig. Spreker had na afloop van de races op den Straatwcg de motorrenners en het publiek met motoren den Straatweg als vervolg van de racebaan zien gebruiken en daar was geen agent Het verwonderde spr., dat daar geen ongelukken zijn gebeuid. Spr. wil die niet af- wachten eri de snelheidsborden plaatsen Mr. B o s m a n Ze staan er al. De heer Westerhof: Toen ik mijn vragen stelde nog niet Mr. Bosman 14 K.M. snelheid is een slakkengang. De heer Westerh o f wilde er dan een 20 K.M. snelheid van maken en die dan ook handhaven. Mr. Bosman is daar voor. De heer Westerhk>f wil evenwel de snelheid van 15 K.M. zoclang de verorde- ning gelden is handhaven,. De auto- en motorrijders maken met een 1 onverantwoordelijke snelheid de wegen ge- vaarlijk. kunnen voorzien. Het geheele corps kan nooit ergens aanwezig zijn tengevolge van net ploegenstelsel. De helft van het corps was evenwel gerequireerd en bij een normale toe- .oop is cut niet te klein. Men deed wat mo gelijk bleek en requireerde nog 7 agenten in rnrger, waardoor 23 agenten dienst deden Bij de sterkte van het corps kan men niet veel verder gaan. Met zuinigheid had het aantal niets te maken. Toen het fout bleek, is gedaan wat gedaan kon worden. Spreker had niet het minste bezwaar over politieaangelegenhe- den den Raad iniichtingen te verschaffen. Het is zijn wensch, zo:veel mogelijk de daden van het college en zijn persoon te laten zien. Om- trent de beslissingen van den Raad houdt hij zich evenwel een eigen beslissing voor, om- dat de wet deze tot zijn bcvoegdlieden heeft gerekend. Spr. wil hierover eerst overeen- stemming. De heer Westerhof was voor oen be- duidend deed met het antwoord tevreden. Spr. had van den voorzitter verwacht, dat hij geen antwoord zou geven cn begrij.pt, dat hij voorbehoud wil maken ten opzichte van even- tueele btsluiten van den Raad inzake de poli- tie. Spr. concludeerde, dat aan publieke wericen tijd vrijgemaakt moest worden voor het maken van ae borden. De heer B a k Ze worden aan de ijzer- gieterijen gemaakt. De heer Weste rh of wilde dan daar spoed betrachten, door desnoods een hooge- ren prijs te betalen.- Spr kan zich voorstel- len, dat men zich later gehaast heeft de bor den te plaatsen en vindt dit al een klein suc- ces. Mr.r Bosman: De borden waren er wel. De heer Westerhof: Ze waren er niet. U ziet borden die er niet staan en mij die er liep, niet. (Gelach). Mr B o s m a n Ik maak mijn excuus. De heer Westerhof meende, dat het voorzichtiger van de politie zou zijn geweest maatregelen te treffen voor de komat van een groot publiek. De kaartenverkoop was tevo- ren reeds groot. De politie had moeite kun nen doen zich daarvan op de hoogte te stel len. Wanneer er meer agenten waren gere quireerd, dan had' de burgemeester mensche- lijkerwijze gedaan wat mogelijk was om on- gelukken te voorkomen. Spr. hoopt, dat maat regelen genomen zullen worden om bij der gelijke gelekenheden alles te doen wat moge lijk is. Spr was overigens met de toezegging Levreden. De Voorzitter wilde gaame verkla- ren, dat tengevolge van de vragen van den heer Westerhof de borden eerder geplaatst zijn. Bij de vorige rennen waren 4000 per- sonen opgekomen. Dat er evenwel 9000 zou- den opkomen, had spr. niet'verwacht. Als er weer motorrennen gehouden zullen worden, dan zal daarmede rekening gehouden wor den. De heer H. Bosman had ook in den Bergerhout geen politie gezien Eindelijk zag hij er een en die wees hij op drie gekke rij ders. De politie kon niets doen1, omdat ze geen chronometers heeft Bij de geheele. poli tie is er een. De Voorzitter oordeelde het wel mo gelijk, om vast te stellen, dat menschen, die 70 K.M.^naar schatting rijdcn, harder rijden dan 14 K.M. Spr. is evenwel voor aanschat- fing van chronometers. De heer Westerhof had niet geweten, dat er geen chronometers bij de politie wa ren. Spr. oordeelde, dat zonder chronometers geen werkelijk bewijs was te leveren. Mr. Leesberg en Mr. Sluis betwist- ten dit. De heer O s k a m oordeelde dat de politie, die een snelheid van 70 K M. sdiat, proces- verbaal had moeten opmaken. E)e Voorzitter was het hiennede eens en ging over tot het beantwoorden van de le vraag over de races. Wanneer Alkmaar een baan zou hebben, geheel ingericht voor auto's- en motor-races; dan denkl spr. niet dat er nog iemand zou zijn die bezwaar tegen het houden aan de ra ces zou maken. 't Is de vraag of men niet meer wil organiseeren de grasbaan-races. Dit zijn een soort races met een bijzonder karakter. Naast de races op de wielerbaan blijft er toch de belangstelfing voor de races op den vlak- ken weg. Het record Parijs—den Haag is hiervan het bewijs, Het is dus ook wel moge- 1-k, dat naast de wielrbaan de races op grasr banen bleven bestaan. Men zou dit eenigszins kunnen vergelijken met stiple-chase te paard, waarbij men voor de ruiters zoo veel mogelijk lnndemissen maakt. De motoraces op grasba nen zijn iets dergelijks en bedoeld te laten zien wat men op die banen kan Het'tekort aan 'het poMetoezicht op dezen j Naast^e wideX^h^ffh.f11 prest!eren' dag vend spr. med< oagewamdht vaarorn j sldlzeIf. Spr. staat bij taSd® m liet nut en de wenschelijkheid van dergelijfce races voor een groot deel op dezelfde basis als de heer Westerhof. Spr kan aid verkla- len, dat het een bijzonder verheffende sport is. Bij een vergelijking van de verschillende sporten die beoefend worden, zal bij de vraau spr. mede oagewensdht, waarom hij te dien opzichte zijn vragen aan burgemeester had gestdd. Spr. kan zich voorstellen, dat de voorzit ter er zich over verwondert dat een soc.-dem. op meerdere uitgave voor de politic aan- dringt. Wijlen spr. partijgenoot v. 't Veer drong evenwel op bezuinirnnp- bii de reeber - eoetend w°rden, zal bij de vraag noods het eeheele cbrns ooroeoen en de ever J f, ™um moeten zijn: welke uren betalen Ppn 611 de wer" j sPort vmchaft de meeste veredeling en de Snr i pnjs zal dan zeker niet door de motorrennen bevesh^d I word«wes^ Zi( Mar^.« meenmg een tamelijk ruwen indruk. Het komt antwoord zouden worden. 0 fe, Voorzitter splitste de vragen in 1 deeien en wel over de races en over de poli tie. Spr. begon met de laatste. Inzake de be- perkmg van de snelheid, antwoordde spr., dat ook hij het urgent oordeelde om de snelheid tegen te gaan. gens moest er zooals hier iemana in het zle- kenhuis worden opgenomen. In Veendam ge- beurden ook een paar ongelukken en wel met Stortenbeker en, Burlage. Veor den laatste was het van weinig beteekenia. Stortebeker lag een oogenblik bewustelooe, doch reed een poos later w«er mede. Ernstig was ook dit niet. Spr. zegt dit met nadruk, omdat men voorzichtig moet zijn met het bcoordeelen van hctgeen op een dag gebeurde. De beide ongevallen, hier gebeurd, staan in geen ver- band met den toestand van de baan. Spr. kan verklaren, dat noch tevoren, noch tijdens de rennen, noch daarna bezwarcn tegen de baan gemaakt zijn. De baan is niet de beste in den lande, maar volgt toch op die van Duindiigt. Het ongeval is aan iets anders te wijten dan aan den toestand van de baan. Spr. zou het bijzonder op prijs stellen, niet alleen van den hoer Westerhof, maar ook van de andere raadsleden te vememen, hoe zij er over den- ken om in den vervolge dergelijke rennen te houden en wil er den Raad op wijzen, dat in ieder geval vast staat, dat de veiligfaeidemaat- regelen tot een maximum zullen worden op gevoerd Bij de laatste rennen was gedaan, wat men meende, dat noodig was. Dit is niet voldoende gebleken. Wanneer vandaag de be slissing zou vallen, dat er geen algemeen ver- bod' moet worden gegeven voor het organi seeren van de rennen, dan gaf spr de verze- kering dat de maatregelen voor de veiligheid verscnerpt zullen worden. De heer Westerhof vroeg, wat de voorzitter onder voldoende maatregelen voor de veiligheid verstond. Mr. Leesberg Een dubbele ring, waardoor niets heen kan. De Voorzitter zeide, dat in het Colle ge nog niet besproken was, wat zou moeten gebeuren. Mr. Leesberg had er wel over ge- dacht en spreker ook, maar een beslissing was nog niet genomen, omdat vandaag moest worden uitgemaakt, of uberhaupt dergelijke races nog zullen worden gehouden. Het leek spreker mogelijk, maatregelen te nemen, waardoor het gevaar voor het publiek tot een minimum werd gereduceerd. De heer Westerhof deelde mede, dat zijn fractie van oordeel was, dat zoolang hier geen goede, geheel afgesloten motorbaan be- stond, zij geen voorstander kan zijn van deze gekkemij. Spr. vindt deze sport een zeer ru- we, wat reeds te zien is aan degenen, die er aan dcelnemen. Bij ons staat voorop, dat de veiligheid voor het publiek absoluut verze- kerd moet zijn en spreker acht dit pas dan het geval, wanneer de geheele baan van een hou ten afsluiting wordt voorzien en in de hoe- ken, waar het gevaar dreigt, van een cemen- ten ring. Spr. zou steeds tegen de rennen zijn. maar weet niet, hoe zijn andere fractie- genootcn er over denken, wanneer de baan werd gemaakt, zooals spreker aangaf. De ver gelijking van den voorzitter met de steepel- chase sluit de erkenning in zich, dat de ren nen gevaarlijk zijn en toch gaat de vergelij king niet geheel op. Spr. had gehoord, dat er door het rennen een kuil in de baan was gekomcnhij is den volgenden dag gaan kij ken en toen was er geen gat meer, doch dit kan wel weggemaakt zijn. Spr had vcmomen, dot het zwiepen van het voorwiel juist door dergelijke hindemissen ontstaa1 DeVoorzitter wees er op, dat de heer Westerhof de rennen niet heeft meegemaakt. Bij hem bestaat een misverstand over de kui- len. Wij alien, die er geweest zijn, weten, dat er geen kuilen waren, doch in elke grasbaan zijn oneffenheden, die moeilijkheden geven bij het houden van het stuur. Spr. is over tuigd, dat de heer Westerhof die oneffenhe den zclfs niet kan zien. Die oneffenheden zijn niet weg te werken en het is juist de aardig- beid, om op dit terrein in het stuur te blijven. De neer Westerhof Maar dat is zeer gevaariijk. Mevr. A u k e s Dat is het overdiekken- springen met paarden ook. Mr L e e s b e r g B. en W. hebben nooit 1 verlof willen geven, tenzij de Koninklijke Mo- I torrijdersvereeniging de baan goedkeurde. Wij waren zelf verwonderd, dat op de baan motorraces gehouden konden worden. Wij hebben de baan door menschen, die het vol- ledig kunnen weten, en daarvoor de verant- woordelijkheid willen dragen, laten keuren en die verklaarden, dat de baan zeer geschikt was. Spr houdt dan ook vol, dat de baan door de insiders, die de sport behecrschen, is goedgekeurd. De heer O s k a m had de races meege maakt. Ze moeten beschouwd worden als ra ces met hindemissen. De baan is in zijn ge heel zeer goed. Er zijn weinig oneffenheden. Men ziet de mannen rustig rijden, maar het eenige bezwaar, dat er z. i'. aan de baan kleeft is, dat ze te rul, te droog is. Daardoor sprong in de bochten het zand op; de achterwielen slippen en de rijders weten zich alleen door bun bekwaamheid te herstellen, Toch had dit een doodelijk ongeluk ten gevolge. Mevr. A u kes Niet juist. De motorrij der keek om De heer O s k a m wil niet ontkennen, dat gezegd lean worden, dat de motorrenner zelf de schuld is. Spr. heeft hem evenwel niet zien omkijken, wel Burlage. Spr. blijft het een ge vaar vinden, dat de baan, die overigens uit- stekend is, te los is. Voor de veiligheid van Alleen de heer Oskam wilde ze nag wel toelaten. Spreker vraagt of men van gemeentewege moet medewerken om deze ruwe sport te be- vorderon. Spreker antwoordt: ,^aeen". Kan men er niet aan ontkomen, dan is spr. er v66r om de zaak zelf in handen te houden. Spr. meent, dat de gemeente er evenwel aan kan ontkomen, aangezien hier niemand een wie lerbaan een succesvolle exploitatie kan geven Tegen de gemeentelijke sportbaan kan nie mand concurreeren. Met den heer van den Bosch zegt spreker: „Laten wij het sport- park meer aan het eigenlijke doel doen beant woorden". Spr. stelde zich den dag van de motorrennen reeds de vrag: „Hebben wij nu daarvoor het sportpark tot stand gebracht?" Niemand wil in deze tijden van verruwing, die wij doormaken, de motorrennen voor zijn rekenink nemen. Men staat hier voor een lee- lijke vrucht van den oorlog. De heer Oskam Van de evolutie. De heer Westerhof: In zijn diepste wezen wel, maar de laatste oorzaak is de oor log. Wij zijn het er wel over eens, dat wan neer de rennen nog eens gehouden moeten worden, de afsluiting afdoende moet zijn. Wanneer het college eventueel de door den Raad gewilde maatregelen niet uitvoert, dan is dit college voor den gang van zaken ge heel verantwoordelijk. Wanneer spreker wet- houder was, dan zou hij zich wel bedienken, daar „ja" op te zeggen. Er zijn duizenden in pr rnwr nr. a™ a het publiek oordeelde spr. het noodig, dat de deman DLtert Xh Wel V* u3an in de geheele ronde 611 niet alleen in de ae man presteert, doch men kan de persoonln- bochten wordt afgezet. Plaatst men zich op het standpunt: „het publiek wil het eenmaai, ke moed cn bekwaamheid van niet uitsichakelen. persoonlij- den berijder ryn a ?i,i; liroc. 1 i stflrrc stEndpunt stsat, dst hii alle dat sport wil verbieden die niet in ziin smaak Snr condudXrde d,+ d u w; i t de races zi^'n een attractie voor Alkmaar"; concludeerde, dat de heer Westerhof i dan moet de baan in ieder geval zoo ver- iet op't starre standount staat. dat hii aii» a.* V r de verordening was uitgevoerd. Spr. won in- liditingen in en vernam, dat bet aantal bor- den zeer moest worden uitgebreid. Het ge- deelte in voorraad werd direct geplaatst. Het tweede deel later en. het 3e deel staat er nog met, omdat vergunning noodig is van den commissaris der Koningin om ze dan te plaat sen. r Mevr A u k es: Maar er staat er nu een op den Straatweg. rPe,.Y,00rzi tter: Er zijn in ieder geval verschillende rijkswegen waarvoor de toe- stemming noodig is. De Voorzitter zou in ieder geval zijn opdracht om sneller rijdenden te verbaliseeren uitgevoerd zien. Spreker meende, dat de heer vv esterhof naar den bekenden weg vroeg met zijn vraag of spr. het niet noodig oordeel t de veiligheid zoo veel mogelijk te ■erzekeren. Spr. geeft toe, dat er te kort politie 'as, doch een 9000 besEoekers heeft niemand -T m zijn smaaik valt. In Engeland beoefent men de rugby- voetbal nationaal, waartegen men hier be- zwaren heeft. De boksmenschen in Amerika worden hier ook verschillend bcoordeeld. Spr. en het college zijn er voor om een ruime basis te stellen en niet af te gaan op hctgeen men pcrsoonlijk gewenscht vindt. Zoolang het eenigszins toelaatbaar is, moot men de wedstrijden laten gaan en daarom is het van belang te weten de kansen die daarbij op on gelukken bestaan. Spr. kan begrijpen, dat het volk geschrokken is tengevolge van de ongelukken en heeft weggevaagd, dat er de vorige maal geen ongelukken zijn gebeurd. De motorrennen op grasbanen begonnen in ons land voor het eerst in 1917, en zijn daar na jaarhjks voortgezet en uitgebreid, zoodat er nu 13 van die rennen zijn gehouden en wel te Duidigt, Veendam, Rotterdam en hier. Tot dusverre zijn er alleen hier ernstige ongelukken gebeurd. Ook in de andere plaat sen kwamen wel ongalnfclsen voor, maar gw- zorgd zijn_ dat de vreeselijke ongelukken slechts voor een minimum mogelijk zijn. Stelt men zich op een ander standpunt, dan zal men het houden van de races moeten tegen- gaan. Spr. zou dit aan het oordeel van den Raad over willen laten. Het is wel jammer, dat juist de twee ongelukken in Alkmaar zijh gebeurd Verscheidene menschen verlieten na het tweede ogeluk het terrein, omdat ze het niet langer konden aanzien, Zij zullen niet meer terugkomen. De heer v. d. Bosch was van meening, dat de motorraces niet veredelend werken Spr. is er voor, om het sportpark voor betere zaken te doen gebruiken en hij zal tegenstem- men, wanneer de vraag wordt gesteld, of verder nog motorraces gehouden moeten worden. De heer Westerhof betoogde, dat uit de formuleering van zijn vragen wel reeds naar voren kwam, dat hij pcrsoonlijk tegen het houden van de motorraces was. De frac tie was er met op e£n na algemeene stemmen v66r, om geen nwtemees m&» to houden. onze gemeente, die de rennen een schande vinden. Mochten er nog meer ongelukken ge beuren, dan zal de verantwoordclijkheid nog meer stijgen. Spr. meende, dat de cijfexs van den voorzitter geen waarde hadden en vroeg welk belang de gemeente er bij had. Een paar centcn belasting? Waar het zoo staat, daar zal ook spr. tegen de voortzetting van de rennen zijn. De heer Ringers had destijds gaarne met degewerkt aan de oprichting van het sport* park, omdat spr. in sport een verheffing ziet van de maatschappij en voor de sportbeoefe* naren in het bijzonder. Wat is het nut van motorrennen. Spr. geiooft van alleen de fabri* kant vooruit brengen. Spr. ziet daar weinig nut in en wil dan ook voorstellen daaraan niet me* de te werken. In elke fabriek worden de arbei* ders beschermd door de wet en waar de wet* Sever hier nog niet heeft ingegrepen, daar dient de gemeente te zeggen „wij willen ons terrein er niet meer voor geven, omdat wij niet de schuld kunnen dragen dat iemand daar zijn le* ven laat. Spr. stelt de volgende motie: „De raad besluit het sportparfc niet meer voor motorsportraces beschikbaar te stellen". Mr. W. C. Bosman hoopt, dat de raad daarop niet zal ingaan. Spr. bStreurde het, dat men hier heeft gesproken over het minder vers heffende, het meer verheffende en het buiten* gewoon verheffende van deze of gene sport. Wanneer de heer Westerhof had voorgesteld om afdoende maatregelen te nemen voor de veiligheid van het publiek, dan was spr. dat volkomen met hem eens en wanneer hij zegt, die maatregelen hebben te wenschen overgela* ten, dan geiooft spr. dat dit juist is. Hij maakt daar evenwel niemand een vcrwijt van. Ook de heer Westerhof zal het wel eens overkomen zijn, dat hij moest zeggen „achteraf gezien had* den wij meerdere maatregelen kunne nemen". Men kan voor de toekomst zorgen dat de ge* maakte verzuimen niet meer geschieden. Moet men hier nu zoover gaan om als zedemeester op te treden en te zeggen „die sport is wel ver* heffend, die rein veredelend, die half, die wei* nig en die heelemaal niet. Laat men toch de sport haar eigen leven laten leven. Wat het nut van de motorsport is, is niet met een enkel woord te zeggen. De heer Westerhof „Daar is heelemaal niets van te zeggen". Mr. Bosman: In het eerst heeft meh ook van het vliegen gezegd „het is een schandaal, wat doet men op te stijgen" en toch is daaruit alleen de luchtvaart ontstaan, uit de menschen die daarvoor hun leven wagen. De menschen die het durven uitvoeren bren* gen door hun kennis en ervaring de techniek vooruit. Zy kweeken de menschen die later de pioniers van het menschdom worden genoemd. Zoo is het met alles geweest en ook met de ke* rels die op de machines zitten. Wij deugen j (laar niet voor, zijn daar te oud voor geworden, ook u mijnheer Westerhof, maar toch heeft het zijn nut. Wij vinden gauw iets te hard. Wij houden van een beetje bedaard aan. De jonge menschen zijn anders en laat men toch in Godsnaam de sport haar eigen leven laten leiden. Laten wij hier niet zitten als oud* bakken wijze vaderen en zeggen, dat is ver* heffend en dat niet. De excessen blijven niet weg. Hot leven laat zich niet in 'n pillendoos- je opsluiten. Wij hebben hier een sportpark, laat men nu toch de menschen ook in Alkmaar hun hart laten ophalen om te laten zien hoe ver zij het gebracht hebben; temeer waar de menschen die er verstand van hebben, meer dan u, zeggen dat de baan goed is. Het is niet alleen een prestatie van de ma* chine, maar ook een kunst van de menschen. Het is een ontzaggelijk groot verschil wie er op de machine zit. Spr. waarschuwt den raad der* gelijke dingen hier niet te verbieden. Men zal er gewoon om lachen. Wij blijven buiten de stroom en het gebeurt gewoon el* ders. Tegen houden kan men het niet, de nieu* we dingen kan men hun ontwikkeling niet be* letten en dit is gelukkig, want wanneer dit het geval was, dan was de wereld reeds lang ver* ouderd, dan kwam er niets geen nieuws. Spr. hoopt dan ook, dat de raad het voorstel van den heer Ringers zal verwerpen. Indien de heer Westerhof voorstelt, het park niet be* schikbaar te stellen, tenzij afdoende maatrege* len voor de veiligheid worden genomen, dan gaat spr. daarmede accoord. De heer Oskam wilde opmerken dat het onjuist was, wat de heer Wlesterhof zeide, dat spr. een absolute voorstander is van het hou* den van motorraces. Wanneer er gestemd moet worden ja of neen, dan zal spr. tegen stemmen. Spr. wenscht de raad alleen in over* weging te geven naar den gebeurtenis niet te vlug te oordeelen. Laat men de baan, na onderzoek, maken zooals het behoort en het nog den keer aan* zien. Spr. is er voor om den wethouder van publieke werken, wanneer deze het na het on* derzoek noodig oordeelt voor de baan kosten te maken, daarvoor machtiging te verleenen. In ieder geval wil spreker niet meer laten rij* den zooals het nu is. De Voorzitter wenschte nog naar voren te brengen, dat de baan voor de rennen niet alleen goedgekeurd was door de Kon. Motor* rijdersveraeniging, maar ook door do organisa* ties van do Manors. De heer Qakajs *l do baan niet in ordo was en daarom wildo spr. dit opmerken. Het spreekt evenwel van zeli dat B. en W. bereid zijn om alle mogelijke ovorleg te plegen, doch verder te gaan dan de wenaehen van do rennera zelf en die van do Kon. Ned. Motorrijdersvereeniging zal be* zwaarlfak gaan. Spr. vemeemt gaarne betere adviezen. Spr. geiooft niet, dat hij behoeft te zeggen hoezeer hij het ongeval betreurt. Ook hij wil voor de motorsport de eerepalm niet geven, doch verder wil hfa niet gaan. Het is wel degelijk een sport, die eigenschappen in den man ontwikkelt, al is het in die lste plaats van belang voor de ontwikkeling van de techniek. Men ziet de zaak te eng, wan neer men zegt: „het is alleen een belang voor de fabrikanten". Het doel ligt verder. Het pu bliek belang is aanwezig, omdat hierdoor wordt uitgemaakt op welke wijze de machine verbeterd moet worden. Ook zijn de eigen schappen, die door de rennen bij de rijders worden aangekweekt, niet zonder beteekenis voor ons Holland^ volkskarakter en voor leze plaats in het bijzonder. Men moet voor zichtig zijn am de dufheid, de saaiheid en de Ideinmoedigheid van ons volk aan te moedi- gen. Onder de raadsleden zijner zeker die in hun jongensjaren er niet tegen op hebben ge zien aan deze dingen mede te doen en er quder geworden, geen spijt van hebben. De jongeren moeten geen Jan Salies worden. De heer v. d. Bosch had niet veel hou- vast aan het standpunt van den heer Os kam. Men is voor of tegen. Wij zullen er al ien vo6r zijn, dat de baan veilig is. Op het oogenblik is het evenwel de vraag of de mo torraces door moeten gaan of niet. Spr. vond het gelukkig, dat er menschen zijn, die hun leven willen wagen om voor de menschheid 'iets te bereiken, doch met de acrobatiek in de lucht bereikt men niets. Mr. Leesberg: Dit leidt tot veiligheid in een vliegmachine onder moeilijke omstan- dighedcn. De heer v. d. Bosch zou tegenstemmen. De heer Oskam drong er op aan, het nog eens te probeeren. Spr. gaf in overweging, om het niet in eens af te stemmen. Wordt evenwel stemming gevraagd om het zoo door te laten gaan., dan zal hij tegen stemmen. Spr. was blij, dat de heer Westerhof geinterpel- leerd heeft, maar meende toch, dat er wel de gelijk een nuttige kant aan de motorraces zit. Spr staat op het standpunt, dat men de evo- luties dtr maatschappij moet volgcn. Voor zijn byginsel durft hij dit niet aan oni'derge- 'ijke maatregelen als worden voorgesteld, te nemen. De heer Westerhof had nog geen ant woord op zijn vraag waarom de burgemeester na het eerste ongeval die motorrennen niet af- gelast heeft. De Voorzitter had dit niet gedaan, omdat hij er toen niet was. Bij 't tweede on geluk was hij wel in de baan en toen kwam de gedachte wel bij1 hem op. Spr. liet zijn be slissing afhangen van het fieit, dat reeds dia- delijk bleek, dat dit ongeval niet te wijten was aan de baan, maar aan het feit, dat de voorband van het wiel afliep en dit behoort tot de uitzonderingsgevallen. De heer Westerhof was met dit ant woord tevreden. Spr. was geheel tegen de races, al wil hij gaarne toegeven, dat aan een verbod consequenties vastzittcn, die men niet ineens kan overzien. Naast een verbod was nog iets te bereiken en daarom stelde spr. in overleg met de leden zijned fractie en andere leden een motie van den volgenden inhoud: „De Raad, gehoord de discussic, spreekt als zijn meening uit, dat alleen dan motorra ces mogen worden gehouden als de baan goed en de veiligheid van het publiek door een goede ring afdoende verzekerd is. Een Hi an der door deskundigen te beoordeelen." Mr. Bosman wilde de slotzin er niet bij doen. De heer Westerhof was daartoe niet bereid. Men kan het een overbodigheid noe- men, doch men moest spreker dan maar de voldoening van die overbodigheid geven. Mevr. Aukes Best, maar is het alle beide keeren gebeurd? De hceren Bakenv. d. Bosch onder- steunden het voorstel van den heer Ringers. De Voorzitter wilde dit voorstel, als het verststrekkende, erst in stemming bren gen. De heer Westerhof betoogde, dat men hem en anderen daarmede in een moeilijk parket bracht. Wanneer beide voorstellen -worden verworpen, dan was er niets bereikt. De Voorzitter vcrklaarde, dat het college bereid was de motie-Wcsterhof over re nemen. Bij verwerping heeft de heer Wes terhof dan toch de zekrheid', dat hctgeen hij wil, desniettegenstaande zal worden uitge voerd. De heer B a k informeerde of het college een besluit had genomen. De heer Thomsen De meerderheid van net college, en dus kan de voorzitter namens het college spreken. Mr. Sluis was subsidiair voor ovemame Bij hem moest evenwel het zwaarste het zwaarste wegen en het was spreker's over- tuiging dat de gemeente dergelijke dingen met in de hand mag werken en wel omdat het t wagen van menschenlevens inhoudt. Spr zal zich dan ook verklaren voor het voorstel van den heer Ringers. De heer v. d. B osch zou voor het voor stel van den heer Westerhof stemmen, wan- neer dat van den heer Ringers was verwor- pen, omdat geen mensch er tegen kan zijn. wanner er races worden gehouden, het ge vaar zoveeel mogelijk te voorkomen. Het vporstel-Ringers werd hierop verwor- oen. Voor stemden de heeren: Ringers, v. d. Bosch Mr. Sluis. van Veen en Bak. De heer Govers had zich tijdens de stemming uit de zaal verwijderd. De motie van den heer Westerhof werd n.terop zonder hoofdelijke stemming aange- nomen. s s INTERPELLATIE MEVR. AUKES. Het woord was hierop aan mevr. Aukes, die verklaarde dat ze met de ingezonden stuk* ken van de moeders accoord ging. Het is nog niet mogelijk de huizen te sloopen. Spr. wil een verkeersagent en wel op een plaats waar het publiek hem geheel kan zien. ,De Voorzitter zeide, dat in het bijzon* der bij het aangaan van de schooluren er een verkeersagent geplaatst zal worden. De heer Bak vestigde de aandacht op den onhoudbaren toestand op het Scharloo, door de rijtuigen van den heer Hoed. De Voorzitter zal si at de opaerkins wdeesia* koodes. liral.l-a U i c 1- Jn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1921 | | pagina 5