Alkmaarsche Gourant
Yrijdag 22 Juli.
V£RGAD£RSNG
van den Gemeenteraad.
No. 169.
1931
Honderd Drie en Twintigste Jaargang,
VACATURE HEEL- EN VERLOS-
KUNDIGE.
Ter vervullng van de vacatur's van heel- en
verloskundge aan het Stadsziekenhuis is eeu
sollicitatie ingekomen en wel die van Dr. J.
M. van Dam.
Indien de Raad zich vereenigen kan met het
advies van het College van Regenten, stellen
B. en W. voor, Dr. J, M. van Dam, alhier,
dienovereenkomstig tot heel- en venoskundi-
ge aan het Stadsziekenhuis te benoemen
Dr. van Dam werd met algemeene stem-
men benoemd.
INTERPELLATIE OVER DE MOTOR-
RACES.
Het woord was hierop aan dten heer
Wester fa of over de motorraces.
De v o o r z i 11 e r deelde mede, dat de
toestand van den hoofdagant Marbus zeer
goed is. Er is alle hbop dat hij spoedig ge
heel hersteld zal zijn.
Spr. uitte namens den raad zijn deelne-
minig met het ongeval den motorrijder Van
Aken overkomen eni sprak zijn deelneming
uit met diens naastbestaanden.
De heer Westerhof betoogde, dat nie
mand had kunnen vermoeden, dat de dag
zoo tragisdh zou worden.
Spr. is overtuigd de tolk van den raad te
zijn, dat het zijn wil is, dat een dergelijk
ongeval niet meer kan plaats hebben voor
zoover zijn medewerking daarbij noodig is.
Niemand kan dan een blaam treffen.
De motorsport is geen hoogstaande sport
en voor de opvoeding van het volk is het
voortbestaan van deze sport niet noodig.
Die zonder sportrazernij de zaak ziet is er
tegen.
Spr. vroeg zich af wat de raad van zoo'n
dag zou zeggea.
Spr. maakte nooit zoo'n dag mede en zal
het ook niet doen. Toch kan hij begrijpen, dat
velen gaan kijken. Wanneer er goede banen
zijn, dan is spr. er niet tegen, doch na wat er
dien dag gebeurd is, vraagt spr. of het zoo
vreemd-zou zijn geweest, wanneer de burge
meester na het le ongeval de races had stop
gezet.
Spr. las de door hem gestelde vragen, door
ons reeds gepubliceerd.
Spr. wilde de zaak aan de gemeente thou-
den en voor de veiligheid zoo veel mogelijk
zorgen. Spr. en zijn fractie meent, dat de
baan niet goed is. Wel las hij dat de rijders
de baan goed achtten, doch toen spr. een paar
dagen voor de races de baan zag nat maken,
dacht hij al: als het maar goed afkomt. Spr.
meende dat motorrennen op grasbanen niet
gehouden kunnen worden en zette uiteen aan
welke eischen een motorracebaan moet vol-
doen. Cement of houten banen met faoeken
van 45 graden.
Het afzetten van de baan was bovendien
niet goed geweest. Wat dit wel hot geval,
dan was het ongeluk aan Marbus niet over
komen.
Spreker is er voor, om, zoolang er geen
goed afgesloten banen zijn, geen toestem-
ming voor de races meer te geven. De politie-
agenten moeten er zijn en voor hen is een
goede afsluiting zeker noodig.
Spreker had na afloop van de races op den
Straatwcg de motorrenners en het publiek
met motoren den Straatweg als vervolg van
de racebaan zien gebruiken en daar was geen
agent Het verwonderde spr., dat daar geen
ongelukken zijn gebeuid. Spr. wil die niet af-
wachten eri de snelheidsborden plaatsen
Mr. B o s m a n Ze staan er al.
De heer Westerhof: Toen ik mijn
vragen stelde nog niet
Mr. Bosman 14 K.M. snelheid is een
slakkengang.
De heer Westerh o f wilde er dan een
20 K.M. snelheid van maken en die dan ook
handhaven.
Mr. Bosman is daar voor.
De heer Westerhk>f wil evenwel de
snelheid van 15 K.M. zoclang de verorde-
ning gelden is handhaven,.
De auto- en motorrijders maken met een 1
onverantwoordelijke snelheid de wegen ge-
vaarlijk.
kunnen voorzien. Het geheele corps kan
nooit ergens aanwezig zijn tengevolge van
net ploegenstelsel. De helft van het corps was
evenwel gerequireerd en bij een normale toe-
.oop is cut niet te klein. Men deed wat mo
gelijk bleek en requireerde nog 7 agenten in
rnrger, waardoor 23 agenten dienst deden
Bij de sterkte van het corps kan men niet veel
verder gaan. Met zuinigheid had het aantal
niets te maken. Toen het fout bleek, is gedaan
wat gedaan kon worden. Spreker had niet
het minste bezwaar over politieaangelegenhe-
den den Raad iniichtingen te verschaffen. Het
is zijn wensch, zo:veel mogelijk de daden van
het college en zijn persoon te laten zien. Om-
trent de beslissingen van den Raad houdt hij
zich evenwel een eigen beslissing voor, om-
dat de wet deze tot zijn bcvoegdlieden heeft
gerekend. Spr. wil hierover eerst overeen-
stemming.
De heer Westerhof was voor oen be-
duidend deed met het antwoord tevreden.
Spr. had van den voorzitter verwacht, dat hij
geen antwoord zou geven cn begrij.pt, dat hij
voorbehoud wil maken ten opzichte van even-
tueele btsluiten van den Raad inzake de poli-
tie. Spr. concludeerde, dat aan publieke
wericen tijd vrijgemaakt moest worden voor
het maken van ae borden.
De heer B a k Ze worden aan de ijzer-
gieterijen gemaakt.
De heer Weste rh of wilde dan daar
spoed betrachten, door desnoods een hooge-
ren prijs te betalen.- Spr kan zich voorstel-
len, dat men zich later gehaast heeft de bor
den te plaatsen en vindt dit al een klein suc-
ces.
Mr.r Bosman: De borden waren er
wel.
De heer Westerhof: Ze waren er
niet. U ziet borden die er niet staan en mij die
er liep, niet. (Gelach).
Mr B o s m a n Ik maak mijn excuus.
De heer Westerhof meende, dat het
voorzichtiger van de politie zou zijn geweest
maatregelen te treffen voor de komat van een
groot publiek. De kaartenverkoop was tevo-
ren reeds groot. De politie had moeite kun
nen doen zich daarvan op de hoogte te stel
len. Wanneer er meer agenten waren gere
quireerd, dan had' de burgemeester mensche-
lijkerwijze gedaan wat mogelijk was om on-
gelukken te voorkomen. Spr. hoopt, dat maat
regelen genomen zullen worden om bij der
gelijke gelekenheden alles te doen wat moge
lijk is. Spr was overigens met de toezegging
Levreden.
De Voorzitter wilde gaame verkla-
ren, dat tengevolge van de vragen van den
heer Westerhof de borden eerder geplaatst
zijn. Bij de vorige rennen waren 4000 per-
sonen opgekomen. Dat er evenwel 9000 zou-
den opkomen, had spr. niet'verwacht. Als er
weer motorrennen gehouden zullen worden,
dan zal daarmede rekening gehouden wor
den.
De heer H. Bosman had ook in den
Bergerhout geen politie gezien Eindelijk zag
hij er een en die wees hij op drie gekke rij
ders. De politie kon niets doen1, omdat ze
geen chronometers heeft Bij de geheele. poli
tie is er een.
De Voorzitter oordeelde het wel mo
gelijk, om vast te stellen, dat menschen, die
70 K.M.^naar schatting rijdcn, harder rijden
dan 14 K.M. Spr. is evenwel voor aanschat-
fing van chronometers.
De heer Westerhof had niet geweten,
dat er geen chronometers bij de politie wa
ren. Spr. oordeelde, dat zonder chronometers
geen werkelijk bewijs was te leveren.
Mr. Leesberg en Mr. Sluis betwist-
ten dit.
De heer O s k a m oordeelde dat de politie,
die een snelheid van 70 K M. sdiat, proces-
verbaal had moeten opmaken.
E)e Voorzitter was het hiennede eens
en ging over tot het beantwoorden van de le
vraag over de races.
Wanneer Alkmaar een baan zou hebben,
geheel ingericht voor auto's- en motor-races;
dan denkl spr. niet dat er nog iemand zou
zijn die bezwaar tegen het houden aan de ra
ces zou maken. 't Is de vraag of men niet meer
wil organiseeren de grasbaan-races. Dit zijn
een soort races met een bijzonder karakter.
Naast de races op de wielerbaan blijft er toch
de belangstelfing voor de races op den vlak-
ken weg. Het record Parijs—den Haag is
hiervan het bewijs, Het is dus ook wel moge-
1-k, dat naast de wielrbaan de races op grasr
banen bleven bestaan. Men zou dit eenigszins
kunnen vergelijken met stiple-chase te paard,
waarbij men voor de ruiters zoo veel mogelijk
lnndemissen maakt. De motoraces op grasba
nen zijn iets dergelijks en bedoeld te laten
zien wat men op die banen kan
Het'tekort aan 'het poMetoezicht op dezen j Naast^e wideX^h^ffh.f11 prest!eren'
dag vend spr. med< oagewamdht vaarorn j sldlzeIf. Spr. staat bij taSd® m
liet nut en de wenschelijkheid van dergelijfce
races voor een groot deel op dezelfde basis
als de heer Westerhof. Spr kan aid verkla-
len, dat het een bijzonder verheffende sport
is. Bij een vergelijking van de verschillende
sporten die beoefend worden, zal bij de vraau
spr. mede oagewensdht, waarom
hij te dien opzichte zijn vragen aan
burgemeester had gestdd.
Spr. kan zich voorstellen, dat de voorzit
ter er zich over verwondert dat een soc.-dem.
op meerdere uitgave voor de politic aan-
dringt. Wijlen spr. partijgenoot v. 't Veer
drong evenwel op bezuinirnnp- bii de reeber - eoetend w°rden, zal bij de vraag
noods het eeheele cbrns ooroeoen en de ever J f, ™um moeten zijn: welke
uren betalen Ppn 611 de wer" j sPort vmchaft de meeste veredeling en de
Snr i pnjs zal dan zeker niet door de motorrennen
bevesh^d I word«wes^ Zi( Mar^.«
meenmg een tamelijk ruwen indruk. Het komt
antwoord zouden worden.
0 fe, Voorzitter splitste de vragen in
1 deeien en wel over de races en over de poli
tie. Spr. begon met de laatste. Inzake de be-
perkmg van de snelheid, antwoordde spr., dat
ook hij het urgent oordeelde om de snelheid
tegen te gaan.
gens moest er zooals hier iemana in het zle-
kenhuis worden opgenomen. In Veendam ge-
beurden ook een paar ongelukken en wel met
Stortenbeker en, Burlage. Veor den laatste
was het van weinig beteekenia. Stortebeker
lag een oogenblik bewustelooe, doch reed een
poos later w«er mede. Ernstig was ook dit
niet. Spr. zegt dit met nadruk, omdat men
voorzichtig moet zijn met het bcoordeelen
van hctgeen op een dag gebeurde. De beide
ongevallen, hier gebeurd, staan in geen ver-
band met den toestand van de baan. Spr. kan
verklaren, dat noch tevoren, noch tijdens de
rennen, noch daarna bezwarcn tegen de baan
gemaakt zijn. De baan is niet de beste in den
lande, maar volgt toch op die van Duindiigt.
Het ongeval is aan iets anders te wijten dan
aan den toestand van de baan. Spr. zou het
bijzonder op prijs stellen, niet alleen van
den hoer Westerhof, maar ook van de andere
raadsleden te vememen, hoe zij er over den-
ken om in den vervolge dergelijke rennen te
houden en wil er den Raad op wijzen, dat in
ieder geval vast staat, dat de veiligfaeidemaat-
regelen tot een maximum zullen worden op
gevoerd Bij de laatste rennen was gedaan,
wat men meende, dat noodig was. Dit is niet
voldoende gebleken. Wanneer vandaag de be
slissing zou vallen, dat er geen algemeen ver-
bod' moet worden gegeven voor het organi
seeren van de rennen, dan gaf spr de verze-
kering dat de maatregelen voor de veiligheid
verscnerpt zullen worden.
De heer Westerhof vroeg, wat de
voorzitter onder voldoende maatregelen voor
de veiligheid verstond.
Mr. Leesberg Een dubbele ring,
waardoor niets heen kan.
De Voorzitter zeide, dat in het Colle
ge nog niet besproken was, wat zou moeten
gebeuren. Mr. Leesberg had er wel over ge-
dacht en spreker ook, maar een beslissing
was nog niet genomen, omdat vandaag moest
worden uitgemaakt, of uberhaupt dergelijke
races nog zullen worden gehouden. Het leek
spreker mogelijk, maatregelen te nemen,
waardoor het gevaar voor het publiek tot een
minimum werd gereduceerd.
De heer Westerhof deelde mede, dat
zijn fractie van oordeel was, dat zoolang hier
geen goede, geheel afgesloten motorbaan be-
stond, zij geen voorstander kan zijn van deze
gekkemij. Spr. vindt deze sport een zeer ru-
we, wat reeds te zien is aan degenen, die er
aan dcelnemen. Bij ons staat voorop, dat de
veiligheid voor het publiek absoluut verze-
kerd moet zijn en spreker acht dit pas dan het
geval, wanneer de geheele baan van een hou
ten afsluiting wordt voorzien en in de hoe-
ken, waar het gevaar dreigt, van een cemen-
ten ring. Spr. zou steeds tegen de rennen
zijn. maar weet niet, hoe zijn andere fractie-
genootcn er over denken, wanneer de baan
werd gemaakt, zooals spreker aangaf. De ver
gelijking van den voorzitter met de steepel-
chase sluit de erkenning in zich, dat de ren
nen gevaarlijk zijn en toch gaat de vergelij
king niet geheel op. Spr. had gehoord, dat
er door het rennen een kuil in de baan was
gekomcnhij is den volgenden dag gaan kij
ken en toen was er geen gat meer, doch dit
kan wel weggemaakt zijn. Spr had vcmomen,
dot het zwiepen van het voorwiel juist door
dergelijke hindemissen ontstaa1
DeVoorzitter wees er op, dat de heer
Westerhof de rennen niet heeft meegemaakt.
Bij hem bestaat een misverstand over de kui-
len. Wij alien, die er geweest zijn, weten, dat
er geen kuilen waren, doch in elke grasbaan
zijn oneffenheden, die moeilijkheden geven
bij het houden van het stuur. Spr. is over
tuigd, dat de heer Westerhof die oneffenhe
den zclfs niet kan zien. Die oneffenheden zijn
niet weg te werken en het is juist de aardig-
beid, om op dit terrein in het stuur te blijven.
De neer Westerhof Maar dat is zeer
gevaariijk.
Mevr. A u k e s Dat is het overdiekken-
springen met paarden ook.
Mr L e e s b e r g B. en W. hebben nooit
1 verlof willen geven, tenzij de Koninklijke Mo-
I torrijdersvereeniging de baan goedkeurde.
Wij waren zelf verwonderd, dat op de baan
motorraces gehouden konden worden. Wij
hebben de baan door menschen, die het vol-
ledig kunnen weten, en daarvoor de verant-
woordelijkheid willen dragen, laten keuren en
die verklaarden, dat de baan zeer geschikt
was. Spr houdt dan ook vol, dat de baan
door de insiders, die de sport behecrschen, is
goedgekeurd.
De heer O s k a m had de races meege
maakt. Ze moeten beschouwd worden als ra
ces met hindemissen. De baan is in zijn ge
heel zeer goed. Er zijn weinig oneffenheden.
Men ziet de mannen rustig rijden, maar het
eenige bezwaar, dat er z. i'. aan de baan kleeft
is, dat ze te rul, te droog is. Daardoor sprong
in de bochten het zand op; de achterwielen
slippen en de rijders weten zich alleen door
bun bekwaamheid te herstellen, Toch had dit
een doodelijk ongeluk ten gevolge.
Mevr. A u kes Niet juist. De motorrij
der keek om
De heer O s k a m wil niet ontkennen, dat
gezegd lean worden, dat de motorrenner zelf
de schuld is. Spr. heeft hem evenwel niet zien
omkijken, wel Burlage. Spr. blijft het een ge
vaar vinden, dat de baan, die overigens uit-
stekend is, te los is. Voor de veiligheid van
Alleen de heer Oskam wilde ze nag wel
toelaten.
Spreker vraagt of men van gemeentewege
moet medewerken om deze ruwe sport te be-
vorderon. Spreker antwoordt: ,^aeen". Kan
men er niet aan ontkomen, dan is spr. er v66r
om de zaak zelf in handen te houden. Spr.
meent, dat de gemeente er evenwel aan kan
ontkomen, aangezien hier niemand een wie
lerbaan een succesvolle exploitatie kan geven
Tegen de gemeentelijke sportbaan kan nie
mand concurreeren. Met den heer van den
Bosch zegt spreker: „Laten wij het sport-
park meer aan het eigenlijke doel doen beant
woorden". Spr. stelde zich den dag van de
motorrennen reeds de vrag: „Hebben wij nu
daarvoor het sportpark tot stand gebracht?"
Niemand wil in deze tijden van verruwing,
die wij doormaken, de motorrennen voor zijn
rekenink nemen. Men staat hier voor een lee-
lijke vrucht van den oorlog.
De heer Oskam Van de evolutie.
De heer Westerhof: In zijn diepste
wezen wel, maar de laatste oorzaak is de oor
log. Wij zijn het er wel over eens, dat wan
neer de rennen nog eens gehouden moeten
worden, de afsluiting afdoende moet zijn.
Wanneer het college eventueel de door den
Raad gewilde maatregelen niet uitvoert, dan
is dit college voor den gang van zaken ge
heel verantwoordelijk. Wanneer spreker wet-
houder was, dan zou hij zich wel bedienken,
daar „ja" op te zeggen. Er zijn duizenden in
pr rnwr nr. a™ a het publiek oordeelde spr. het noodig, dat de
deman DLtert Xh Wel V* u3an in de geheele ronde 611 niet alleen in de
ae man presteert, doch men kan de persoonln- bochten wordt afgezet. Plaatst men zich op
het standpunt: „het publiek wil het eenmaai,
ke moed cn bekwaamheid van
niet uitsichakelen.
persoonlij-
den berijder
ryn a ?i,i; liroc. 1 i stflrrc stEndpunt stsat, dst hii alle
dat sport wil verbieden die niet in ziin smaak
Snr condudXrde d,+ d u w; i t de races zi^'n een attractie voor Alkmaar";
concludeerde, dat de heer Westerhof i dan moet de baan in ieder geval zoo ver-
iet op't starre standount staat. dat hii aii» a.* V r
de verordening was uitgevoerd. Spr. won in-
liditingen in en vernam, dat bet aantal bor-
den zeer moest worden uitgebreid. Het ge-
deelte in voorraad werd direct geplaatst. Het
tweede deel later en. het 3e deel staat er nog
met, omdat vergunning noodig is van den
commissaris der Koningin om ze dan te plaat
sen. r
Mevr A u k es: Maar er staat er nu een
op den Straatweg.
rPe,.Y,00rzi tter: Er zijn in ieder geval
verschillende rijkswegen waarvoor de toe-
stemming noodig is.
De Voorzitter zou in ieder geval zijn
opdracht om sneller rijdenden te verbaliseeren
uitgevoerd zien. Spreker meende, dat de heer
vv esterhof naar den bekenden weg vroeg
met zijn vraag of spr. het niet noodig
oordeel t de veiligheid zoo veel mogelijk te
■erzekeren.
Spr. geeft toe, dat er te kort politie
'as, doch een 9000 besEoekers heeft niemand
-T m zijn smaaik
valt. In Engeland beoefent men de rugby-
voetbal nationaal, waartegen men hier be-
zwaren heeft. De boksmenschen in Amerika
worden hier ook verschillend bcoordeeld.
Spr. en het college zijn er voor om een ruime
basis te stellen en niet af te gaan op hctgeen
men pcrsoonlijk gewenscht vindt. Zoolang
het eenigszins toelaatbaar is, moot men de
wedstrijden laten gaan en daarom is het van
belang te weten de kansen die daarbij op on
gelukken bestaan. Spr. kan begrijpen, dat
het volk geschrokken is tengevolge van de
ongelukken en heeft weggevaagd, dat er de
vorige maal geen ongelukken zijn gebeurd.
De motorrennen op grasbanen begonnen in
ons land voor het eerst in 1917, en zijn daar
na jaarhjks voortgezet en uitgebreid, zoodat
er nu 13 van die rennen zijn gehouden en
wel te Duidigt, Veendam, Rotterdam en
hier. Tot dusverre zijn er alleen hier ernstige
ongelukken gebeurd. Ook in de andere plaat
sen kwamen wel ongalnfclsen voor, maar gw-
zorgd zijn_ dat de vreeselijke ongelukken
slechts voor een minimum mogelijk zijn. Stelt
men zich op een ander standpunt, dan zal
men het houden van de races moeten tegen-
gaan. Spr. zou dit aan het oordeel van den
Raad over willen laten. Het is wel jammer,
dat juist de twee ongelukken in Alkmaar zijh
gebeurd Verscheidene menschen verlieten na
het tweede ogeluk het terrein, omdat ze het
niet langer konden aanzien, Zij zullen niet
meer terugkomen.
De heer v. d. Bosch was van meening,
dat de motorraces niet veredelend werken
Spr. is er voor, om het sportpark voor betere
zaken te doen gebruiken en hij zal tegenstem-
men, wanneer de vraag wordt gesteld, of
verder nog motorraces gehouden moeten
worden.
De heer Westerhof betoogde, dat uit
de formuleering van zijn vragen wel reeds
naar voren kwam, dat hij pcrsoonlijk tegen
het houden van de motorraces was. De frac
tie was er met op e£n na algemeene stemmen
v66r, om geen nwtemees m&» to houden.
onze gemeente, die de rennen een schande
vinden. Mochten er nog meer ongelukken ge
beuren, dan zal de verantwoordclijkheid nog
meer stijgen. Spr. meende, dat de cijfexs van
den voorzitter geen waarde hadden en vroeg
welk belang de gemeente er bij had. Een paar
centcn belasting?
Waar het zoo staat, daar zal ook spr. tegen
de voortzetting van de rennen zijn.
De heer Ringers had destijds gaarne met
degewerkt aan de oprichting van het sport*
park, omdat spr. in sport een verheffing ziet
van de maatschappij en voor de sportbeoefe*
naren in het bijzonder. Wat is het nut van
motorrennen. Spr. geiooft van alleen de fabri*
kant vooruit brengen. Spr. ziet daar weinig nut
in en wil dan ook voorstellen daaraan niet me*
de te werken. In elke fabriek worden de arbei*
ders beschermd door de wet en waar de wet*
Sever hier nog niet heeft ingegrepen, daar dient
de gemeente te zeggen „wij willen ons terrein
er niet meer voor geven, omdat wij niet de
schuld kunnen dragen dat iemand daar zijn le*
ven laat. Spr. stelt de volgende motie:
„De raad besluit het sportparfc niet meer
voor motorsportraces beschikbaar te stellen".
Mr. W. C. Bosman hoopt, dat de raad
daarop niet zal ingaan. Spr. bStreurde het, dat
men hier heeft gesproken over het minder vers
heffende, het meer verheffende en het buiten*
gewoon verheffende van deze of gene sport.
Wanneer de heer Westerhof had voorgesteld
om afdoende maatregelen te nemen voor de
veiligheid van het publiek, dan was spr. dat
volkomen met hem eens en wanneer hij zegt,
die maatregelen hebben te wenschen overgela*
ten, dan geiooft spr. dat dit juist is. Hij maakt
daar evenwel niemand een vcrwijt van. Ook de
heer Westerhof zal het wel eens overkomen
zijn, dat hij moest zeggen „achteraf gezien had*
den wij meerdere maatregelen kunne nemen".
Men kan voor de toekomst zorgen dat de ge*
maakte verzuimen niet meer geschieden. Moet
men hier nu zoover gaan om als zedemeester
op te treden en te zeggen „die sport is wel ver*
heffend, die rein veredelend, die half, die wei*
nig en die heelemaal niet. Laat men toch de
sport haar eigen leven laten leven.
Wat het nut van de motorsport is, is niet
met een enkel woord te zeggen.
De heer Westerhof „Daar is heelemaal
niets van te zeggen".
Mr. Bosman: In het eerst heeft meh ook
van het vliegen gezegd „het is een schandaal,
wat doet men op te stijgen" en toch is daaruit
alleen de luchtvaart ontstaan, uit de menschen
die daarvoor hun leven wagen.
De menschen die het durven uitvoeren bren*
gen door hun kennis en ervaring de techniek
vooruit. Zy kweeken de menschen die later de
pioniers van het menschdom worden genoemd.
Zoo is het met alles geweest en ook met de ke*
rels die op de machines zitten. Wij deugen
j (laar niet voor, zijn daar te oud voor geworden,
ook u mijnheer Westerhof, maar toch heeft het
zijn nut. Wij vinden gauw iets te hard. Wij
houden van een beetje bedaard aan.
De jonge menschen zijn anders en laat men
toch in Godsnaam de sport haar eigen leven
laten leiden. Laten wij hier niet zitten als oud*
bakken wijze vaderen en zeggen, dat is ver*
heffend en dat niet. De excessen blijven niet
weg. Hot leven laat zich niet in 'n pillendoos-
je opsluiten. Wij hebben hier een sportpark,
laat men nu toch de menschen ook in Alkmaar
hun hart laten ophalen om te laten zien hoe
ver zij het gebracht hebben; temeer waar de
menschen die er verstand van hebben, meer
dan u, zeggen dat de baan goed is.
Het is niet alleen een prestatie van de ma*
chine, maar ook een kunst van de menschen.
Het is een ontzaggelijk groot verschil wie er op
de machine zit. Spr. waarschuwt den raad der*
gelijke dingen hier niet te verbieden.
Men zal er gewoon om lachen. Wij blijven
buiten de stroom en het gebeurt gewoon el*
ders. Tegen houden kan men het niet, de nieu*
we dingen kan men hun ontwikkeling niet be*
letten en dit is gelukkig, want wanneer dit het
geval was, dan was de wereld reeds lang ver*
ouderd, dan kwam er niets geen nieuws.
Spr. hoopt dan ook, dat de raad het voorstel
van den heer Ringers zal verwerpen. Indien de
heer Westerhof voorstelt, het park niet be*
schikbaar te stellen, tenzij afdoende maatrege*
len voor de veiligheid worden genomen, dan
gaat spr. daarmede accoord.
De heer Oskam wilde opmerken dat het
onjuist was, wat de heer Wlesterhof zeide, dat
spr. een absolute voorstander is van het hou*
den van motorraces. Wanneer er gestemd
moet worden ja of neen, dan zal spr. tegen
stemmen. Spr. wenscht de raad alleen in over*
weging te geven naar den gebeurtenis niet te
vlug te oordeelen.
Laat men de baan, na onderzoek, maken
zooals het behoort en het nog den keer aan*
zien. Spr. is er voor om den wethouder van
publieke werken, wanneer deze het na het on*
derzoek noodig oordeelt voor de baan kosten
te maken, daarvoor machtiging te verleenen.
In ieder geval wil spreker niet meer laten rij*
den zooals het nu is.
De Voorzitter wenschte nog naar voren
te brengen, dat de baan voor de rennen niet
alleen goedgekeurd was door de Kon. Motor*
rijdersveraeniging, maar ook door do organisa*
ties van do Manors. De heer Qakajs *l
do baan niet in ordo was en daarom wildo spr.
dit opmerken. Het spreekt evenwel van zeli
dat B. en W. bereid zijn om alle mogelijke
ovorleg te plegen, doch verder te gaan dan de
wenaehen van do rennera zelf en die van do
Kon. Ned. Motorrijdersvereeniging zal be*
zwaarlfak gaan. Spr. vemeemt gaarne betere
adviezen. Spr. geiooft niet, dat hij behoeft te
zeggen hoezeer hij het ongeval betreurt. Ook
hij wil voor de motorsport de eerepalm niet
geven, doch verder wil hfa niet gaan. Het is
wel degelijk een sport, die eigenschappen in
den man ontwikkelt, al is het in die lste
plaats van belang voor de ontwikkeling van
de techniek. Men ziet de zaak te eng, wan
neer men zegt: „het is alleen een belang voor
de fabrikanten". Het doel ligt verder. Het pu
bliek belang is aanwezig, omdat hierdoor
wordt uitgemaakt op welke wijze de machine
verbeterd moet worden. Ook zijn de eigen
schappen, die door de rennen bij de rijders
worden aangekweekt, niet zonder beteekenis
voor ons Holland^ volkskarakter en voor
leze plaats in het bijzonder. Men moet voor
zichtig zijn am de dufheid, de saaiheid en de
Ideinmoedigheid van ons volk aan te moedi-
gen. Onder de raadsleden zijner zeker die in
hun jongensjaren er niet tegen op hebben ge
zien aan deze dingen mede te doen en er
quder geworden, geen spijt van hebben. De
jongeren moeten geen Jan Salies worden.
De heer v. d. Bosch had niet veel hou-
vast aan het standpunt van den heer Os
kam. Men is voor of tegen. Wij zullen er al
ien vo6r zijn, dat de baan veilig is. Op het
oogenblik is het evenwel de vraag of de mo
torraces door moeten gaan of niet. Spr. vond
het gelukkig, dat er menschen zijn, die hun
leven willen wagen om voor de menschheid
'iets te bereiken, doch met de acrobatiek in de
lucht bereikt men niets.
Mr. Leesberg: Dit leidt tot veiligheid
in een vliegmachine onder moeilijke omstan-
dighedcn.
De heer v. d. Bosch zou tegenstemmen.
De heer Oskam drong er op aan, het nog
eens te probeeren. Spr. gaf in overweging,
om het niet in eens af te stemmen. Wordt
evenwel stemming gevraagd om het zoo door
te laten gaan., dan zal hij tegen stemmen. Spr.
was blij, dat de heer Westerhof geinterpel-
leerd heeft, maar meende toch, dat er wel de
gelijk een nuttige kant aan de motorraces zit.
Spr staat op het standpunt, dat men de evo-
luties dtr maatschappij moet volgcn. Voor
zijn byginsel durft hij dit niet aan oni'derge-
'ijke maatregelen als worden voorgesteld, te
nemen.
De heer Westerhof had nog geen ant
woord op zijn vraag waarom de burgemeester
na het eerste ongeval die motorrennen niet af-
gelast heeft.
De Voorzitter had dit niet gedaan,
omdat hij er toen niet was. Bij 't tweede on
geluk was hij wel in de baan en toen kwam
de gedachte wel bij1 hem op. Spr. liet zijn be
slissing afhangen van het fieit, dat reeds dia-
delijk bleek, dat dit ongeval niet te wijten
was aan de baan, maar aan het feit, dat de
voorband van het wiel afliep en dit behoort
tot de uitzonderingsgevallen.
De heer Westerhof was met dit ant
woord tevreden. Spr. was geheel tegen de
races, al wil hij gaarne toegeven, dat aan een
verbod consequenties vastzittcn, die men niet
ineens kan overzien. Naast een verbod was
nog iets te bereiken en daarom stelde spr. in
overleg met de leden zijned fractie en andere
leden een motie van den volgenden inhoud:
„De Raad, gehoord de discussic, spreekt
als zijn meening uit, dat alleen dan motorra
ces mogen worden gehouden als de baan goed
en de veiligheid van het publiek door een
goede ring afdoende verzekerd is. Een Hi an
der door deskundigen te beoordeelen."
Mr. Bosman wilde de slotzin er niet bij
doen.
De heer Westerhof was daartoe niet
bereid. Men kan het een overbodigheid noe-
men, doch men moest spreker dan maar de
voldoening van die overbodigheid geven.
Mevr. Aukes Best, maar is het alle
beide keeren gebeurd?
De hceren Bakenv. d. Bosch onder-
steunden het voorstel van den heer Ringers.
De Voorzitter wilde dit voorstel, als
het verststrekkende, erst in stemming bren
gen.
De heer Westerhof betoogde, dat men
hem en anderen daarmede in een moeilijk
parket bracht. Wanneer beide voorstellen
-worden verworpen, dan was er niets bereikt.
De Voorzitter vcrklaarde, dat het
college bereid was de motie-Wcsterhof over
re nemen. Bij verwerping heeft de heer Wes
terhof dan toch de zekrheid', dat hctgeen hij
wil, desniettegenstaande zal worden uitge
voerd.
De heer B a k informeerde of het college
een besluit had genomen.
De heer Thomsen De meerderheid van
net college, en dus kan de voorzitter namens
het college spreken.
Mr. Sluis was subsidiair voor ovemame
Bij hem moest evenwel het zwaarste het
zwaarste wegen en het was spreker's over-
tuiging dat de gemeente dergelijke dingen
met in de hand mag werken en wel omdat het
t wagen van menschenlevens inhoudt. Spr
zal zich dan ook verklaren voor het voorstel
van den heer Ringers.
De heer v. d. B osch zou voor het voor
stel van den heer Westerhof stemmen, wan-
neer dat van den heer Ringers was verwor-
pen, omdat geen mensch er tegen kan zijn.
wanner er races worden gehouden, het ge
vaar zoveeel mogelijk te voorkomen.
Het vporstel-Ringers werd hierop verwor-
oen. Voor stemden de heeren: Ringers, v. d.
Bosch Mr. Sluis. van Veen en Bak.
De heer Govers had zich tijdens de
stemming uit de zaal verwijderd.
De motie van den heer Westerhof werd
n.terop zonder hoofdelijke stemming aange-
nomen. s s
INTERPELLATIE MEVR. AUKES.
Het woord was hierop aan mevr. Aukes,
die verklaarde dat ze met de ingezonden stuk*
ken van de moeders accoord ging. Het is nog
niet mogelijk de huizen te sloopen.
Spr. wil een verkeersagent en wel op een
plaats waar het publiek hem geheel kan zien.
,De Voorzitter zeide, dat in het bijzon*
der bij het aangaan van de schooluren er een
verkeersagent geplaatst zal worden.
De heer Bak vestigde de aandacht op den
onhoudbaren toestand op het Scharloo, door
de rijtuigen van den heer Hoed.
De Voorzitter zal si at de opaerkins
wdeesia* koodes.
liral.l-a U i c 1-
Jn