AlkmaarscheGourant
Honderd Drle m Twlntlgste Jaargang.
Trqdag 7 October.
now
1981.
Mo. 885
Provinciaal Nienws
U1T WARMENHUIZEN.
(Vervolg gemeenteraad).
Mededeelingen. Eeu schrijven van den
Commisaris der Kbningin van 19 September
S1. waarin medegedeeld wordt, dat bij kon.
besluit van 27 Augustus 1921 No. 101, met
Wang van 1 September 1921 aan den heer
1 Th, N. v. d. Eyden op zijn verzoek eervol
ontslag is verleend, als burgemeester van
Warmenhuizen.
Tevens wordt voorgesteld hem met ingang
van dien datum eervol ontslag te verleenen
als ambtenaar van den burgelijkeji stand.
Goedgevonden.
Goedgekeurd is het kohicr van den hoofde-
liiken omslag 1921.
Gedurende het winterhalfiaar zulen in de
gemeente Warmenhuizen 48 atraatlantaarns
branden, in Schoorldam 11 en w Krabben-
De Vrijzinnige Kiesvereeniging vraagt, of
de belastingbilietten eerder kunnen worden
'"'iJe voorzitter zegt, dat het wel wenschelijk
[a en de heer Slot hoopt, dat alle middelen
daartoe in het wcrk worden gesteld.
De voorzitter wijst op de weinige mede-
werking door het niet spoedig mleveren der
tnvullingsformulieren.
Naar aanleiding van het schrijven van het
gemeentebestuur van Harenkappel om voor
de helft deelgerechtigd te worden m het gas-
bedrijl dezer gemeente stelenB. en W. voor
hiertoe in principe te besluiten en dit nadtr
door deskundigen te doen onderzoekm.
De heer Slot informeert naar een kwesbe,
die tusschen de beide gemeenten schijnt te be-
staan, en waarvan den Raad nooit mededee-
vforzftter zegt, dat indirect een kwes-
tie bestaat, n.I. door de eledriateit, die
vol gens de overeenkomst feitelijk met mag
worden aangeschaft in Harenkarspel.
De heer Slot voelt veel voor het idee om
Harenkarspel deelgerechtigd te doen worden.
In principe spreekt de Raa.d zich uit hiertoe
te besluiten en de heer Rijpma zal straks na*
dere inlichtingen geven.
Naar aanleiding van het adres van den K K.
en Chr. Bond van Personeel in publieken
dienst, waarin verzocht wordt, de salarissen
der gemeente-werklieden te herzien, stellen
Burg, en Weth. voor, hierop afwijzend te be-
schikken en te' bepalen, dat de duurtetoeslag
van 2 per week, in vast loon wordt omge-
zet, zoodat de laagst' bezoldigde arbeider een
wcekloon geniet van 25, plus emolumenten.
Het voorstel van B. en W. wordt aangeno-
men.
Overeenkomstig het voorstel van de gas-
commissie, wordt voorgesteld tot aankoop
over te gaan van 3 ijzeren vletten, ten behoe-
ve van het vervoer van steenkolen voor het
gasbedrijf.
Het vervoer zal verder worden opgedragen
aan de transportarbeiders voor f 1,80 per
ton, zoodat .{lit een kostenbesparing zal zijn
bij voorheen van f 0,70 per ton. Het loon
beloopt 3000 en het is goed, dat dit geld
In de gemeente blijft.
De heer Slot meent, dat de wijze van ver
voer aan de directie der gasfabriek hoort.
Het voorstel van B. en \V. wordt aangano
men.
Naar aanleiding van een schrijven van Ge-
deputeerde Staten, betreffende de wiizigiijg
der Bouwverordening, stellen B. en W. voor,
de wijzigingen, vastgesteld bij raadsbesluit
van 18 Augustus, in te trekken en deze op-
nieuw vast te stellen overeenkomstig het ver
zoek van Ged. Stateri.
Goedgevonden.
De heer Slot zegt, dat er thans menschen
zijn, die niet aansluiten bij de Waterleiding,.
omdat meer menschen in andere gemeenten
niet warden verplicht. Op deze plaats even-
wel is het goed er op te wijzen, dat men aan
de hand van de Bouwverordening er niet aan
kan ontkomen, aan te sluiten.
De voorzitter zegt, dat dit zeer juist is. De
Bouwverordening is gewijzigd en aan de
hand dier verordening is men verplicht tot
aansluiting.
Overeenkomstig het bepaalde in art. 21 der
wet op het Lager Onderwijs, stellen B. en W.
voor, de verordening vast te stellen op het
vervolgonderwijs.
Na lezing goedgekeurd.
B. en W. stellen voor, tot hoofd Van het
vervolgonderwijs te Warmenhuizen te benoe-
men den heer B. G. Knijnenburg; te Schoorl
dam den heer H. E. Dijken en tot onderwij-
zer te Warmenhuizen den heer G. A. Paar-
dehaar en tot onderwijzeres mej. H. G. Kee-
commissie, benoemd tot onderaoelc van het
conflict De Groot-Slot, verslag te willea uit-
brengen.
De heer Gutker deelt mede, dat de commus-
sie bij den heer. Klant een onderzoek heeft
ingesteld, maar van oordeel is, dat alles in
juiste orde is bevonden.
De bevinding van de commissie is> dat de
heer Klant geheel buiten alles staat en advi-
seert, hem buiten te sluiten van alles wat is
gezegd. -
De voorzitter gelooft wel, dat, waar de
heer De Groot reeds eerder verklaard heeft,
zijn woorden in te trekken, de heer Slot vol
doende is gerehabiliteerd.
Den heer Slot frappeert het, dat wel is ge-
noemd den naam van den heer Klant, maar
niet zijn naam. Misschien heeft de commissie
evenwel haar onderzoek in die richting uit-
gestrekt
De heer Gutker erkent, dat er gesproken is
van een combinatie, maar spreker zou niet
weten, hoe het onderzoek anders had moeten
geschieden.
De heer Molenaar meent, dat de commis
sie zich wel degelijk met den heer Slot heeft
bezig gehouden. Er werd toch van de ver-
seberg, en te Schoorldam tot onderwijzeres
mej. E. Timmers.
Goedgekeurd.
B. en W. bieden den Raad de gemeente-
begrooting over het jaar 1922 aan, alsmede
de begrooting van het gasbedrijf en stellen
voor een commissie te benoemen.
Tot leden der commissie worden aangewe-
zen de heeren Molenaar, Slot en Gutker. De
beide overige leden kunnen deelnemen aan
het onderzoek.
De ontvangsfetl eri uitgavetf "der gemeente-
begrooting zijn 134.261.36, hoofdelijke om-
slag pl.m. 23.000. Gasbedrijf: ontvangsten
en uitgavfen ruim 82.000.
Naar aanleiding van een schrijven van: tie
Rijksverzekeringsbank, betreffende het aan-
gaan eener geldleening groot 20.000, stel
len B. en W. voor, het raadsbesluit in te trek
ken, waarbij is besloten tot het aangaan van
een geldleening, groot 14.000, en. opnieuw
een raadsbesluit te nemen tot het aangaan
van een geldleening, groot 20.000, ten be-
hoeve van:
a. van deweraieuwing der Zuider- en
Noorderbrug*
b. ten behoeve van diverse leidingen voor
de waterleiding in de woningen toebehoorenr
de aan de gemeente;
c. voor het eventueel maken van een brug
in de Oudewal.
Het voorstel van B. en W. wordt aangeno.
men, omdat thans geen andere oplossing
aeer mogelijk is.
Bij de rcndvraag verzoekt de voorzittar de
onderstelling uitgegaan, dat de heer Slot op
eenigerlei wijze behulpzaam was gewoest bij
een vervalsching, maar de commissie is .tot
de overtuiging gekomen, dat niet de minste
aanleiding bestaat, dat te veronderstellen.
Spr. gelooft dii§, aat de heer Slot voldoende
gerehabiliteerd is.
De heer Gutker zegt nog( datbij hem vast-
stond, dat de heer Slot vrij uitging en daair
om is hij niet zoo diep op de zaak ingegaan.
Het incident wordt hiermede ala geeindigd
beschouwd.
De voorzitter zegt, dat er een particuliere
nachtwacht bestaat en gevraagd is, hiervan te
maken een gemeentelijke. Onderaocht zal
worden wat de kosteu zijn.
B. en W. zullen ontweipen een verorde
ning over het rijden van zware vrachtauto's
en wel naar aanleiding van het vervoer der
buizen voor de waterleiding.
De heer Gutker bepleit overleg door den
voorzitter met den vervoerder, doch de voor
zitter zegt, dat dit weinig schijnt te helpen,
De heer Gutker wil dan tegenmaatregelen,
doch de heer Slot wil de zaak niet saboteeren.
Waar straks de gemeente voor het rijtuigver-
keer wordt gesloten, zal het Provinciaal Wa
terleidingsbedrijf op spoed worden aange-
drongen, terwijl ook niet al het vaarwater
tegelijk zal worden afgesloten'.
De heer Slot informeert naar het adres om
de beschikbaarstelling van een sportterrein,
welk adres in handen van B. en1 W is ge
steld.
De voorzitter zegt, dat B. en W. moeilijk
een terrein kunnen vinden en de kosten bij
koopen of verhuren hoog zouden worden.
De heer Slot acht het dan gewenscht, dat
hiervan mededeeling aan den Raad wordt ge-
daan. Misschien weten particulieren dan een
oplossing.
Voorts vraagt de heer Slot, of voortaan
van de comitovergaderingen notulen worden
gehouden.
De voorzitter doet toezegging, dat hierme
de rekening zal worden gehouden. Ook zal
rekening jgorden gehouden met den wensch
van den heer Slot, spoediger de convocaties
der "vergadering te ontvangen.
Hierop volgde sluiting.
Naar men vemeemt, zal den cominissaris
der koningin to. deze provtocie, Maandag 10
October deze gemeente bezoeken, en zal voor-
middags 9 ure de gelegenbeidopengesteld
worden om den ccurrniissiien ten raaidlhuize te
spreken.
UIT HEILOO.
De algemeene slootenschouw to deze ge
meente zal worden gehouden voor Baafjespol-
der op 14 October; voor Oosterzijpolder en
Vennewaterspoldier op 19 October.
Woansdag- hield de land- en Tuinbouw-
tenteoilsteriing (L.E.T.T.) een algemeene
vergadertog to 'het lokaal van den heer E.
Zwarf
Rekentog en verantwoording van den: pen-
ningmeester C. Kamer braehit namens de com
missie rapport uit, eri verklaarde boekeo en1
bescheiden in orde te hebben bevonden. De
.penningSmeester gaf nog eenige inlichtingen
wel'ke bevredigend waren. Er was dit jaar
een batig saldo van 474.1%, met boutver-
koop aan dlen heer J. van Gemeren werd' dit
724.1 afgelost aan oude scliuld 690.—,
zoodat het zuivere saldo was 34.1
IDe voorzitter dankte den penningsmeester
voor zijn nauwikeurig beheer en' spraik zijn
vreugde uit over de resultaten van dit jaar.
Bestuuraverkiezing. Aftredend waren de
heeren A. J. C. Maas Geesteranus, Th. Broera
en C. Zeeman.
Allen werdlen met groote meerderheid her-
kozen, de heer Zeemani bedankte evenwel. Hij
wilde zijni plaats eer aan een jongere kracht
afstaan wat z. i. de L.E.T.T. te goede kwam.
!In zijn plaats werd gekozen de heer C Ka
mer, die het aanvaardde. Daarop had de ver-
koop van oiafgehaalde prijzen1 van de ten-
toonstelling plaats, de opbrengst was 23.50.
iRonldvraag. De heer Smits stelde voor de
contribuitie voor het lidteaatschap op 1.
terug te brengen. Spr. zette uiteen dat hij de
tegenwoordige oontribntie, nu inen een dag
tentoonstellinig houdt, te hoog vindt. Het be-
stuur zal dit bespreken in een volgende verga-
dering. Voorzitter dankte daarop den heer
Zeeman, voor wat deze belangloos voor de
L.E.T.T. heeft gedaan. Spr. befcreurde zijn
heengaan. De beer Zeeman dankte wederkee-
rig-
Daarop girig de voorzitter nog eens in de
tails na wat de L.E.T.T. to het belang der ge
meente heeft gedaan. Spr. bracht een' woord
aan: hen: die het initiatief hebbenj genomen tot
oprichttog. In het bijzonder herd'acht Spr.
de werkz aamheden van den eereten voorzitter,
den heer Berkhout.
Onze eere-voorzitter, Burgemeester van Fb-
reeslt, heeft zoo juist 'geschetst het gemeentebe-
lang, dat de de L. E. T. T beoogt, aldtus spr.
Spr. betreurde met de burgemeester dat de
tuinbouw nog altijd zoo ten achter is met in*
zendingen. De tuinbouwers zijn blijkbaar
nog niet van hun belang doordrongen.
Spr. gewaagde met dankbaariheid van wat
de voorzitter van de commissie ter uitvoeing
hern heeft vereerd op het eerste lustrum der
tenltoonstellling, doch bovenal zijln hartelijke
woorden hebben spr. goed! gedaan. Spr. was er
zich niet van bewust dat bij zulk een werk-
rjaffl aandeel to1 het bestuur gehad heeft.
Voor het eteffelyk bljjk wan waardeertog,
den faaien1 voorzittershamer bradht spr. dims
zijn dank, op de tenltoonstelling was spr. te
ewogen. riij sprak de hoop uit dat hij' met
en kracbtigen steun van zijn mede bestuur-
deis nog vele jaren weikzaam kan zijn, tot
^rooten bloei van de gemeente. doch van de
E. T. T. in het bijzonder. (Appleus.)
Daarna sluiting.
UIT LIMMEN.
Da algemeene slootenschouw In den Oroot-
imimerpolder zal op 13 October worden go-
louden.
UIT BERGEN.
De tijdelijk wethouder, de heer Hoksber-
gen, schriift ons het volgende:
Mijnheer de Reaacteur,
Naar aanleiding van Uwe onder „Bergen"
gedane mededeeling van gisteren, waarin U
tereobt de handelwijze van B. en W. van Ber
gen laakt inzake het slachten buiten de cen-
trale slachtplaats, heb ik de eer U te berichr
ten, dat het door B. en W. aan het pensionaat
verleende verlof, te slachten in eigen slacht
plaats, n 1 e t met mijn goedkeuring is ge-
schied, zoodat ik daarvoor geen verantwoor-
delijkheid draag.
Beleefd verzoek ik U dit onder Berger-
nieuws te wilton vermelden.
Hoogachtend,
C. J. HOKSBEROEN.
(Het doet ons genoegen te vernemen, dat
de heer Hoksbergen als wethouder de ver-
antwoordelijkheid voor de zonderltoge hou-
ding van het College niet wenscht te dragen
Wij hopen, dat de meerderheid van het Col
lege niet op deze wijze zal doorgaan en ver-
trouwen er op, dat hierover in de eerstvol-
gende raadsvergadering mededeelingen wor-
deni gedaan. Van den directeur van den
keuringsdienst verwachten wij, dat hij het
zijne zal doen om de verordening te handha-
ven en zoo nocdig Ged. Staten1 op de hoogte
zal brengen. Bergen heeft te groote belangen
bij een keuring, die aan de hoogste eischen
voldoet. Het verheugt ons te vernemen, dat de
slagers D. Koning en A. Louwe vrijwillig tot
het slacliten in het abattoir zijn overgegaan.
Zoover moet het met alle slagers komen.
Red. Alkm. Crt.)
KAMER VAN KOOPHANDEL
EN FABRIEKEN.
De gisteravond in het stadhuis gehouden
vergadertog van de Kamer van Koophande
en rabrieken werd niet bijgewoomd door
den heer J. Potgieser.
Na opening door den voorzitter, den' heer
A Prins, las de secretaris, de heer mr. J
Verdam, de notulen, die onveranderd wer-
den goedgekeurd en vastgesteld.
Hieraa deed de secretaris mededeeling van
de uitgegane stukken, waartoe to de vorige
vergadering werd besloten.
Iugekomen waren, behalve verschillende
bijlagen tot de handelingen van den gemeen
teraad, tijdschriften, brochures, verslagen van
andere Kamers van Koophandel, o. m. nog:
a. brief van het ministerie van financien met
mededeeling, dat het adres der Kamer over
het accountantswezen was doorgezonden aan
den minister van O. K. en W.
b. brief van den ingenietlr vari Weg en
Werken bij de Spoorwegen over de verbou-
wing van het station alhier, waarbij werd
medegedeeld, dat het noodzakelijk is gewor-
den op het lste perron een lokaaltje voor
den stationschef bij te bouwen en dat dit ge-
bouwtje van ruim 6 M. lengte tegen het oosr
telijk einde van het perrongebouwtje wordt
opgericht. Het gebouwtje zal to de breedte
niet voorbij het perrongebouw uitsteken, ter
wijl de courantenkiosk verplaatst wordt naar
de westzijde van het oerron, zoodat naar de
meening van Weg en werken1 het op het per
ron door de oprichttog van het chefslokaaltje
te veroorzaken ongerief tot een minimum
zal worden beperkt.
Dit schrijven was een antwoord op een
adres der Kamer aan de directie der Spoor-
wegmaatschappij, waarbij de hoop werd uit-
gesproken dat alsnog eenige vcranderingen
in den voorgenomen verbouw van het station
zouden kunnen worden aangebracht. Be-
doeld werd de verandering op het tweede per
ron, dat bij het toegenomen verkeer reeds
hoogst ongeriefelijk wordt genoemd doordat
juist daar waar de meeste behoefte aan ruim-
te is, het gebouw voor de wachtkamers, het
telegraafpersoneel enz. hinderlijk in den weg
staat en ook de kiosk en de banken nog den
doorgang belemmeren. Volgens de inlichtin
gen der Kamer zou de toestand nog bedenke-
lijker worden door de voorgenomen verande-
nngen. De Kamer vreest, dat de toestand
daardoor bepaald gevaarlijk" zal worden en
zij meent, dat verplaatsing van het gebouw
der wachtkamers zooveel mogelijk aan de
zuidzijde een oiiddel zou zijn om aan't ruim-
tegebrek tegemoet te komen; indien de ver-
grooting ervan bepaald noodig is en verbrc-e-
ding van het perron ondoenlijk, waarbij dan
de krantenkiosk en de banken eveneens zoo
veel mogelijk naar dit einde zouden moeten
worden verplaatst De Kamer deed ook nog
als oplossing aan de hand het bouwen van
een verdieping op bedoeld gebouw, de toe
stand zou dan althans niet verslechterd wor
den. Mocht het noodig zijn dat de gelegen-
heid voor uitreiking van plaatskaarten voor
doorgaande reizigers zich dichter bij den toe-
gang bevindt, dan meent de Kamer, dat zulk
een gelegenheid wel zo6 te maken is, dat die
niet veel van de ruimte op het perron in-
neemt.
c. Brief van een aantal ingezetenien naar
aanleiding van het bij B. en w. in voorberei-
ding zijnde voorstel nopens het rijden met
vrachtauto's hier ter stede. De heeren betoog-
den, dat de lastauto in Alkmaar onmisbaar
is en dat velen hunner dit vervoermiddel we-
der zullen moeten afschaffen, als B. en W, de
door de Alkmaarsche Courant genoemde be-
perking bij het gehruik van lastauto's zouden
willen1 doorvoeren. Zij verzoeken daarom te
willen bewerken, dat een verordening als de
voorgenomene (verbod voor lastauto's op
gummibatiden voor zoover zij! beladen meer
dan twee ton wegen een finaal verbod voor
vrachtauto's met stalen banden) nooit van
kracht wordt, en, indien men toch iets in dien
geest wil doen, het gemeentebestuur te advi-
aeeren de asbelasting te verhoogen, opdat
wagens op gummibandeni althans min&tens
3% ton tegelijk mogen vervoeren.
Het adres was geteekend door de heeren
Lakeman, Ringers, Jac. Met, J. B. Acker-
mann, E. Schermarhom, J. Otter, A. Dam ft
Cofirma Jacobse, J. P. Bosnian, C. Snijder,
Visser, P. B. Cramer en H. J. Scholten.
De heer Margadant, directeur van gemeen-
:ewerken, die was uitgenoodigd om ter wet-
i [adering te komen, om te bespreken de kwea-
tie van de door de Kamer gewenschte schuif
aan de Kanaalkade. kwam ter vergadering.
Na yerwelkoming door den voorzitter vroeg
de heer Margadant wat de bedoeling was,
een losse of vaste shuif, dit was hem uit de
ijewisselde correspondence niet duidelijk ge-
worden.
De heer Messelaar zette ulteeti, dat er vroe-
ger een vaste schuif op het terrein van de
spoor was geweest. Aan de hand van een
schets'kaartje zette spr. uiteen hoe de toe
stand thans is. Het zal z. i. moeilijk en las-
:ig voor de scheepvaart zijn om een vaste
schuif aan de Kanaalkade te plaatsen. Hoe-
wel de Kamer aanvankelijk bedoclde een paar
vaste schuiven in te richtcn, zou zij waar-
schijnlijk geen bezwaar hebben, als op een
paar plaatsen in de nabijheid schuiven wer-
den gedeponeerd, die ten alien tiide zijn te
verknjgen. De Brandstoffenhandel heeft hou-
ten, met plaatijzer beslagen schuiven in ge-
bruik, die volgens spr. wel bevallen. Zij wor
den aan den wagon gehaakt.
De heer Margadant merkte op, dat de aoor
den heer Messelaar bedoelde schuiven aan de
kanten te. laag zijn, zoodat een deel van' de
geloste waren te water geraakt,
De heer Messelaar gaf toe. dat ze wel wat
hoog«3Nnogen zijn, maar toch voldoen ze ook
wl in hunnen tegenwoordigen vorm. Vaste
schuiven zijn lastiger dan losse, omdat de
wagon juist precies er voor moet staan.
De heer Margadant decide mede hoe de bij
de spoorwegen gebruikte schuiven zijn en
meende, dat de door den heer Messelaar be
doelde te laag zijn.
Deze hield vol, dat de schuiven van den
Brandstoffenhandel zeer goed voldoen. „Zij
zijn door de practijk geschapen en voorwri
pen, die z66 zijn ontstaan, voldoen to den
regel wel", zei de heer Henneman.
De heer Margadant toonde zich bereic
een paar schuiven als door den heer Messe
laar bedoeld, te doen aanbreng/m, als men
verwacht dat die zullen voldoen.
De heeren meenden, dat ieder ze voldoende
zal achten, omdat ze practisch zijn en te
bruiken waar men wil.
Over de plaatsing van de schuiven werd
nog even gesproken1. Men meende, dat het
Veem een zeer geschikte plaats zou zijn, of-
schoon men achtte, dat deze zwarigheid wel
zou worden opgelost, evenals de vraag of
huur zal women betaald voor het gebruik,
welke vraag door den heer Margadant werd
ter sprake gebracht. De heeren hadden het
liefst, dat schuiven gratis beschikbaar
werden gesteld, maar waren overtuigd, dat
de op de huurkwestie niet mocht 6tran-
den.
De heer Margadant zegde toe, "dat hij zijn
best zou doen om de zaak in orde te krijgen
De heer Henneman bracht nog de Turf-
markt-kwestie ter sprake en vroeg of de heer
Margadant ook al antwoord kon geven op
het daaromtrent door de Kamer aan den Raad
gezonden adres. De heer Margadant had het
nog niet gezien, waaom het adres nog eens^
door den secretaris werd voorgelezen. Het
adres acht de overWelving van de Turfmarkt
niet noodig. Verandering van de brug tus
schen Veroronkenoord en Voormeer wordt
goedgekeurd, als de brug over de Sanders-
buurt zeven meter breed" wordt gemaakt, ten
einde de vaart naar de Oudegracht langs dien
weg mogelijk te maken.
De heer Margadant achtte clemping en
overwelving van de Turfmarkt overbodig.
Ate het toch gebeurt, is het noodig om de
Sandersbuurt te verbreeden, om een goeden
ingang voor de Oudegracht te krijgen. Spr
zou den'Limmerhoek willen verbeteren met't
oog op het verkeer, het is beslist noodig, niet
noodig is het om daar een pleintje te maken.
De heer Bosnian deelde mede, dat er onder
water onder de brug aan de Turfmarkt een
steenen muur zit, waarop eenigszins diep ge-
laden schepen bij laag water steeds vastloo-
pen. Die muur moet ook opgeruimd worden.
De heer Margadant meende, dat dit zeer
wel mogelijk is. Hij wist niets van het be-
staan van dien muur.
De kwestie over de vrachtauto's kwam nOg
eens weer jn behandeling. De heer Marga
dant was van oordeel, dat het onverantwoor-
delijk is om het rijden, zooals het thans ge-
schiedt met zware auto's, over kleine brug-
gen nog langer toe te laten. In tal van ge
meenten, b.v. vele to Gelderland, heeft men
als maximum asbelasting gesteld 1350 kilo.
Spr. meende, dat wel 6poedig een rijksrege-
ling zal komen. Op 't oogenblik rijden
zwaar beladen vrachtauto's vaak met groote
snelheid door de stad, waardoor aan wegen
en bruggen groote schade wordt toegebracht
en de vciligheid wordt bedreigd. Men dient
nog af te wachten welke snelheid en welke
belasting de gemeente zal vaststellen voor de
lastauto's. De auto met stalem banden van
den Brandstoffenhandel heeft alle straten
stukgereden, alsmede de drempels der brug
gen. Deze auto rijdt nu niet meer.
In dit verband werd nog gesproken' over de
bestrating. Als de goedkoopste werd ge
noemd een keibestrating met aan de kanten
trottoirs. Dit moest ook to de Langestraat
zoo zijn.
De heer Margadant gaf dit toe. De stoepen
hebben er al veel te lang -gelegen.
De voorzitter dtankte den- heer Margadant
voor zijne tegen wo ordigheid em constateerdte
dat dit mondelinge onderhoud ved meer suc-
ces had dan correspond'entte kan hebben. Spr.
hoopte, dat een1 mondeltog onderhoud noig
eens weer mocht plaats hebben, over zaken,
die per brief misschien nrinder duiddijk zijn
uiteen te zetten.
De heer Margadant dankte voor deze woor
den en hoopte nog eens weer to de gelegen
heid te zijn deze of de nieuwe Kamer to) te
lidhten.
Met deze woorden gtog de heer Margadant
been.
De secretaris las hierop voor een brief van
den heer Messelaar aan' de Kamer nopens die
bij B. en W. to vooibereiding zijnde bepalin-
gen voor het gebruik Van vrachtauto's. De
heer M. zette uiteen, dat een maximum belas
ting van 2 ton te gering mag worden geacht,
waarom hij in overweging gaf deze bdasting
te bepalen op 3^ ton. Tegen een, veibod van
auto's met ijzeren banden had schrijver geen
bezwaar voor zoover daaronder niet vallen
overtuigen uit andere plaatsen, die onze ge*
Het echrtiven was WJ de leden der Kamer
rondgezonden die alien er een of meer kanib
- eekeningen hadden gemaakt (behalve de heer
3'osman, die het stulc niet had kunnen lezeo
wegens gebrek aan tijd.)
Besloten werd het advies van den heer Mes
selaar aan te nemen en het schrijven, ter ten
nis te brengen van B. en W.
Rondvraag. De heer Henneman herinnerde
aan een bencht, diat de kaasmarkt van 1 Nov.
af am 10 uur zou beginnen. Spr deeldle me
de, dat een kaashandelaar uit Hoora dat
gaarna had gewild en keurde het af, dat to
aezen een beslissing was genomen zonder dat
de Alkmaarsche kaashandel daarover was ge-
raadpleegd. Dit besluit hinderde thans nog
niet, Tnflflr zou dit wel hebben kunnen doen.
Bovendien wenschte spr., dat aan het besluit
voldoende bekendheid was gegeven.
Hierna sluiting.
33
813
J464
1781
2459
2786
3782
4217
4901
5733
5941
6532
7559
8234
8624
8987
9344
10736
11268
11936
12602
13278
13779
14001
14591
15301
15818
16477
16784
17275
17633
18124
19005
19714
20188
20639
20957
21477
21996
22686
427STE STAATSLOTERIJ.
Trekking van Douderdag 6 October.
5e Klasse. 12e Lijst.
Prijzett van /70.
535
1050
1563
1855
2514
2873
3861
4316
5321
5742
6146
6758
7674
8294
8670
9043
9728
10787
11407
11970
12876
13493
13796
14107
14596
15355
15860
16479
16861
17355
1772Q
18209
19184
19726
20210
20678
21012
21483
22203
663
1102
1589
1862
2524
3163
3876
4320
5481
5755
6219
6779
7763
8369
8696
9062
9746
10948
11472
12033
12885
13495
13882
14129
14955
15582
16142
16533
16877
17357
17847
18223
19299
19843
20212
20756
21187
21647
22449
726
1134
1639
1947
2557
3169
3950
4471
5590
5805
6309
6977
7821
8424
8719
9077
9757
11022
11504
12212
12935
13604
13880
14414
15086
15653
16148
16636
17043
17410
1801Q
18292
19338
19879
20273
20859
21215
21786
22453
765
1211
1701
2047
2584
3191
3983
4600
5601
5840
6367
7142
7868
8433
8940
9254
10605
11064
11607
12318
12952
13620
13897
14456
15098
15671
16373
16661
17221
17571
18067
18364
19408
19924
20310
20911
21249
21879
22466
799
1368
1741
2105
2722
3194
4115
4787
5603
5924
6469
7509
8179
8554
8976
9267
10719
11093
11687
12403
13160
13741
13978
14586
15209
15703
16461
16686
17237
17610
18078
18388
19539
20043
20593
20930
21303
21921
22597
Niet eri.
39
217
590
908
1936
1188
1385
1523
1843
2099
2284
2475
2761
3094
3304
1 35-41
3676
3884
4137
4450
4669
4990
5171
5284
5518
r 5663
5894
6121
6263
6416
6764
7042
7410
7664
7733
7880
8071
8236
8321
8531
8688
8932
9003
9172
9427
9595
9896
10009
10129
10258
10488
10698
10879
11053
11106
11320
11484
11724
11924
12182
123S8
12546
12713
13030
13131
13188
13618
13809
14014
14103
14308
14557
14747
14900
14993
15220
15386
15548
15923
16239
16552
16724
16794
17007
68
220
606
919
1045
1215
1403
1643
1853
2137
2338.
2501
2803
3113
3401
3583
3794
3900
4283
4480
4676
5012
5185
5399
5531
5717
5934
6179
6289
6468
6845
7085
7434
7702
7787
7908
8094
8238
8346
8543
8725
8961
9004
9243
9461
9668
9938
10053
10131
10284
10516
10757
10906
11063
11147
11366
11490
11796
12018
12189
12401
12565
12770
13043
13138
13264
13647
13817
14044
14106
14324
14632
14755
14937
15012
15230
15400
15605
15946
16322
16571
16725
16824
17017
141
245
650
937
1098
1226
1455
1651
1876
2176
2383
2508
2811
3177
3449
3616
3818
3946
4299
4481
4703
5081
5204
5453
5615
5719
5938
6196
6304
6559
6852
7146
7516
7708
7842
7934
8097
8290
'8372
8632
8756
8963
9045
9270
9509
9699
9968
10067
10158
10340
10521
10758
10958
11072
UW3
11378
11496
11804
12077
12202
12412
12574
12825
13059
13143
13513
13689
13894
14055
14124
14399
14645
14803'
14948
15053
15295
15420
15631
16043
16358
16576
16762
16871
17861
183
291
711
940
1107
1264
1501
1652 -
1888
2197
2402
2538
2956
3246
3478
3628
3824
4005
4377
4529
4858
5089
5236
5464
5620
5724
6044
6231
6385
6593
6906
7176
7535
7709
*7852
7945
8112
8307
8470
8633
8757
8972
9087
9277
9576
9763
9987
10080
10182
10354
10526
10790
10966
11085
11205
11436
11624
11828
12133
12231
12417
12601
12854
13073
13150
13533
13716
13903
14067
14181
14478
14655
14804
14961
15056
15338
15506
15797
16048
16371
16613
16775
16922
J 85
477
747
1030
1167
1268
1502
1728
2075
2209
2443
2560
.2975
3286
3504
3653
3827
4049
4384
4569
4942
5121
5259
5475
5627
5848
6050
6238
6386
6698
6909
7338
7566
7716
7862
7972
8116
8312
8502
8643
8760
8982
9112
9374
9581
9850
10003
10112
10205
10390
10584
10812
11023
11091
11294
11442
11627
11846'
12153"
12246
12491
12606
12859
13091
13169
13574
13743
13926
14078
14189
14503
14668
14811
14983
15069
15340
15536
15813
16086
16399
16642
16785
16926
17062
21Q
581
840
1032
1181
1281
1519
1832
2089
2275
2458
2664
3024
3290
3539
3674
3878
4078
4403
4661
4980
5149
5260
5511
5629
5893
6103
6241
6398
6715
7039
7340
7596
7724
7865
8051
8133
8315
8526
8666
8916
8990
9152
9391
9594
9879
10006
10115
10216
10394
10601
10876
11039
11100
11308
11448
11650
11888
12154
12384
12531
12642
12918
13098
13172
13599
13807
13934
14097
14307
14519
14698
14819
14990
15199
15356
15538
15866
16115
16501
16662
16790
16984
17046
rT^arutw dQOIXjjdSO.