Alkmaarsche Gourant De Man met dsn Klompvoet Woensdag 26 October. Eenilleton. Honderd Oris an Twintigste Jaargang. btadsnieuws ARiBEID EN' TA'AK DElR DIAKENElN. Vele plaatsen wareni onbezet gebleven gis- teravond in de Kapelkerk, waar door d§. H. E. Vinke en dr. R. G. C. Schroder gesproken werd over deni arbeid en de taak der diake- aen. Dd Mjeenkonust werd ingeleid door hei zin- gen op verzoek van ds. Vinke van Psalm 146 verzeni 6 en16. Daarop ging Z.Eerw. voor in gebed, waarna hij de aanwezigen welkom heete, edhter zijn spijt betuigende over bet feit, dat niet meerderen waren opgekomen. Spr. zette uiteen dat de avoud was uitge- schreven- om 'n algemeen duidelijk inzicbt te Seven van bet werk der diafcenea eni het speet em daarom dat de -belangstelling niet grea ter was. iSpr. was overtuigd van het groote nut der christelijke armverzorging. Hij haal- de verschillende uitspraken a an uit het Oude en het Nieuwl Testament, waarin de barm- waaruit Huia van onherstelbaar zieke armen. In an verb and betreurde spr. het, dat een inrich- ting voor dezulken hier niet bestaat. Eigeor lij-k is er wel een, maar epr. wilde die niet noemen, omdat zij Alkmaar niet tot sieraad atrekt •Het spreefct vanzdf, zei spr., dat de eerste taak der diaconie is de verzorging in het Hoi is. Daarna kan ook in de gemeente aan de thui-s verblijvende armen worden gegevm van datgene, wat in het Huis niet noodig is. Dat dat niet veel is, maakte spr. duidelijk met er op te wijzen, dat in het Huis nog veel ontbreekt: de bottTham is lang niet altijd toe- legd, er zou meer vleesch en apek kunnen zijn en ook is.electriech lidht zeer gewenscht. Maar verarmde gemeenteleden, weduwen an weezen vragen ook hulp en daarin moet dan worden voorzien' door bedeeling. Spr. zette uiteen, dat de diaconie ook veel goed doet met de betaling van premie voor o uderd omsverzekering voor behoefti'ge ge meenteleden. Gaaine zou zij meer do en, maar de financien laten het niet toe. Elke dergelijke verzekering kost haar per jaar 20.28. iHierop decide spr. mede hoe de bedeeling plaats heeft: alleen in geld. Tijdens de 'brooddistributie in deni oorlag werd de brood- verstrekking beeindigd, het bedrag ervoor werd op de bedeeling toegelegd. Ook de ver- strekking van turf moest ophouden, omdat hartigheid wordt aangeprezen en epr concludeerde, dat de barmhartigheid en j deze brandstof schaarsch en te duur werd. de daaruit voortvloeiende armverzorging j De uitkeeting aan geld werd verhoogd met onmiddellijk uit God voortkomen en door het beschikbare turfgeld. De papierverzame- Jezuis altijd) zijm aangemoedigd. Diens disci- pelen had-den reeds aanstonds ingezien net noodzakolijke van het instellen van het in- stituut der diaconie. Spr. dacht aan den grooteni Lauren'tius uit de eerste eeuwenl der christelijke jaartelling, die tot zijm heiden- sche rechters in Rome zeide, dat de kreupelen en' armeni de grootste achat der keik waren,. Als een goeden en noodzakelijken steun voor de diakenen in htm verzorging voor ar- ling werd tijdens den oorlog gestaakt, om dat zoo goed als alle kranten naar de mili- tairen werden gezonden. De bedeeling heeft dus nu alleen! plaats in geld en om misstanden hierbij te voorkomen; wordt gehandeld in overleg met den Axmen- raad en het Burgeriijk Armbestuur, waar- door de gelegenheid wordt geopend in beter contact te komen met de bedeeldea. Erg is echter, dat de bedeeling lang niet gezinneni mteer noodig was, kon de steun niet verhoogd worden. Spr. noemde het een: be- spotting der chr. liefde, dat aan een weduwe b.v. slechta een gulden kan worden toege- staan als ten minste geen> zeer bijzondere amstandigheden tot 'grootere gave noodza- ken. De laagste steunverleening bedraagt 66 cent per week, de hoogste ((slechta 66n) 2.50. Van de diaconie-avonden, die eens per men en gebrekkigen beval spr. met klem aan 8 voldoende i9. De waarde van het geld is be- het P-ebed dai naar hij: meende, in onzen) tijd langrijk verminderd en terwijl daardoor in de wel eens te ved achterwege blijft. 8 AX Nadatheft kerkkoor, onder leiding van den heer J. F. de Haas, een lied had gezongen, fcreeg de heer Schroder, diaken, het woord voor het honden van zdjn refer a at. 'Spr. begon met er op te wijzen, dat de dia conie zoo arm: ils, dat zij: niet aan hare ver- -pliohtingen kan voldoen. De bijldragen blij- veni jaar op jaar ongeveer gelijk, terwijl de behoeften stijgen. Plannen waren beraamd om de inkomsten te verhoogen. De kerkeraad verleende hierbij zijn voile medewerking door voor dezen avond de kerk beschikbaar te stel- len om te spreken over het werk der diaconie. De taak der diakeneni kon spr. met een enikel woord noemen1: armverzorging. Na onderzoek worden de armen geholpen. Voor armen, die tevens oud zajn, kan het gemak- kelijfcst gezorgd Worden; doordat zij kunnen worden opgenomen in het Diaconiehuis, aan welke opname sledhts een paar voorwaarden zijn verbonden, nl.: 1. de adspiranlt-vefpleeg- j de moet minstens 3 jaar in Alklmaar hebben gewoond; 2. hij| moet lid zijn van de Herv. t kerk; 3. hij: moet minstems 60 jaar oud zijn en oogenschijnlijikl gezond; 4. hij moetjrerze- kerd zijn in eeni begrafenisfonds; 5. hij moet zoo mogeUjfc in tet bezit zijn van bruikbare kleerten. De verplegingskosten zijn zoo laag mog©- lljk berekend, maar toch zijn zij nog betiek- kelijk hoog, n.l. 1 per dag en per persoon. Als niet vele venpleegden ouderdomspensioen genoten, dat aan het gesticht vervalt, zou er nog grooter tekorit zijn. De verpleegden ge- nieten f 1 zaktgeld. Zich inkoopen in bet gesticht is mogelijk. Vroeger werd de daarvoor noodige som ge- sdhat eni het gebeurde dan dikwijls dat het goede hart sprak en dus een, zeer laag be drag werd gesteld. Thans Wordt de storting berekend in verband met den' gemiddelden leeftijd, dien de verpleegden bereiken. Die leeftijd wordt aiangenomen op 78 jaar. Over- lijldt iemand eerder, dan heeft het Huis het voordeel, wordt hij: ouder, dan past het Huis bij. Om ltd voorkomen. dat iemand zich „be- kocht" voelt of dat net Huis liever een be- paalden persoon niet had, is een „proeftijd" van 3 maanden aangenomen, waarnai wordt beslist of die persoon kan worden opgeno men. Blijft ook hij bijl zijn wensch, dan is de opname definitief. De voeding is ruim voldoende met afwisse- ling en goede verzorging der spijzen. Vleesch •kan niet elken- dag worden vexstrekt. De aibeid aan de kleeding der verpleeg den; waaraan elken Dinsdagmiddag gewerkt wordt, werd door spr. zeer geprezen. De oogetrouwde verpleegden hebbea een gemeensch appelijke zaa-1. Een ziekenzaal is natuurlijik aanwezig, hoewel gewaakt wordt tegen opname in het land, geeft aan alle inatellingen van welda- digheid en- aan particuiieren inlichtingen omtrent sitichtingen voor oude lied en, zieken- verpleging, enz. De diaconie regelt nare on- dersteuning niet eerder dan nadat een rap port van den Armenraad dienaangaan.de is binnengekomen. U hoort, zei spr., dat wtj niet over 66n nacht ijs gaan en uwe gaven zoo doelmatig mogelijk besteed worden; geeft daarom met guile hand uwe liefdega- ven ter eere Gods. In de tvreede plaats deelde spr. mede het bestaan van die vexeenigiing van diaconieen in de Ned. Herv. gem-, met het doel de ver- betering eni verheffing der annenjzorg in die kerk. De zetel dezex vereeniging is gevestigd te Utrecht, waar jaarlijks een, diaconale con fer entie wordt gehouden, waarop zeer be- laneriike onderwerpen worden behandeld in verband met de armenVerzorging. Zoo sprak rnr. G. Snoeck Henkemans over „Oudierdoms- en invaliditeitewet" en, dr. J. Tn. de Vieser behandelde „Enthousiasme en armenzorg". Bovendien geeft de vereeniging een maand- blad uit, waarin onderwerpen worden behan- deld, waaruit de diakenen, leering kunnen trekken. Daadwerkelijk is deze vereeniging bezig geweest door de oprichting van de ver eeniging Vredeheim, die zich ten doet stelt het stichtem van tehuizen, voor oude lieden in diaconale classes, waar deze ©ntbreken. /Spr. besloot met die hoop uit te spreken het gevoel opgewekt te hebben, dat armen- verzorging onzer medebroeders ert -zusters nog steeds een vooraame plaats in het ker- keliike leveni inneemt. Hiema liet het kerkkoor zich nogmaals hooren. Van de gelegenheid tot het stellen van vragen, die reditstreeks verband hielden met het werk en de taak der diaconie, werd door niemand gebruik gemaakt )De heer Schroder bracht een woord van dank aan kerkvoogden en kerkeraad Yoor de medewerking bij; het beleggen van dezen ge- meente-avond yerleend. Ds. Vinke bracht ten slotte dank aan de spreker9 voor biunne heldexe uiteenzettingen, waarvan spr. niet betwij-felde of zij zijn in hot hart der hoorders doorgedrongen. Spr. legde er nog eens den' nadruk op, oat de dia conie niet meer kan geven dan dr. SchrOder had medegedeeld, iets wat hij beschamend noemde voor een gemeente als Alkmaar. Spr. verwachtte dat de aanwezigen hun indruk aan anderen zouden mededeelen en zich op gewekt gevoeien om de diaconie voortaan 1 me is gebleken, dat het onjuist is, ae dooden in absoluut rampzaligen, in de hel verkeeren- den, en absoluut gelukzaligen, in den hemel vertoevenden, te sblitsen. Spr. vroeg, of het niet natuurlijk was, dat zij, die ons Tiefhebbcn, er naar hunkeren, cms te zeggen, dat zij er nog zijn. Vaak gaan die geesten terug, omdat ze zich niet verstaan- baar kunnen maken, Dat er is onsterfelijk- heid, is de eerste groote beteekenis van het spin ritisme, De feiten noodzaken ons zuiver we- tenschappelijk, dlt aan te nemen als een reSel feit. De wetenschap erkent, dat feiten naar voren komen, die niet weg te praten zijn. De wetenschap aanvaardt reeds net bestaan van de helderziendheid, de suggestie. hypnose en de telepathie. Het spiritisme leerf, dat die fei ten worden veroorzaaM door denken.de we- zens. Wii willen niet ontkennen, dat er worn- derlijke fcrachten leven, die niet passeu In het kader van de bekende natuurkrachten, maar daarmede zijn wij niet klaar, want tn die kradhten komt een intelligentie, een gedachte maar voren,De orthodoxie leert, dat die onzidhtbare, denkende wezens de helpers van den duivel zijn. Het spiritisme zegt, dat het mensdhen zijn. En dat zeggen zijzelf ook. De dooden zijn niet dood. Zij leven en dat is de heerlijke waarheid. De doodvreeze werpt nog altijd een schaduw op elk leven. De schaduw daarvan is niet overwonnen, ook niet voor hen, die gelooven in den opstand van Ohris- tus. Voor den spiritist klemt da vreeze des doods niet. Wij weten, dat er onsterfelij'kheid is, en' dat da dood een groote zegen is. De dood' is geen straf, dia God op da menschen gelegd heeft. Spr. betoogde hiema uitvoerig de absurditeit van den letterlijken opstand uit den dood. Het spiritisme onthult de be- trekkelijke waarheid van dat dogma.* Men meent, dat bij het sterven het stoffelijke en het rug te komen. Men mag edhter aooit bij de geesten blij- ven ertaan, maar moet opklimmen tot den va- der der geesten God. Het spiritisme weet, dat wtj altijd onrrfngd zijn door geestelijke wezens. Ook hier zijn meer onzkhtbare dan zkhtbare wezens aan wezig. Het spiritisme leert ddt -niet lichtvaardag te verwerpen. Wij weten, dat er zijn boozen, onreinen, duivelsche vijandige geesten, maar er zijn ook goede geesten, zalige geesten, reine geesten, engelen boden van God, machtige hemelsdhe wezens en wij weten, dat het alien menschen zijn, die ook bij: dit gezelschap terecht ge- bracht kunnen wordai en wij weten, dat de hoogere geesteawereld voortdurend werbt de lagers op te voersn. Men moet zich er voor wachten. de geesten een rol te laten spelen. Wanneer er geesten. komen die 'a historische naam opgeven, dan moet men voorzichtig zijn. Er zijn gevallen, dat werkelij'k zulke personen verschijnen, doch zij zijn te herkeor nen aan hun karakter en hun hoogste een- voud. Met de .qiediumiteit mag niet gespeeld wor den, lichtvaardig toegepast kan net spiritisme inderdaad tot la ankzinnigheid1 voeren. De geesten uilt de donkere lagere geesten- werelcf zijn in1 hun demoniscneni invloed fataal, omgekeerd is de invloed van de boren uit den hemel heerlijk, maar zdj moetefl soma door de lagere lnvloe- den heenbreken. De bewering, dat het spiritis me allemaal duivelsche geesten manlfesteert is niets anders dan 1 aster. De engelen Gods dalen in onze donkere sfeer en brengen daar hun licht. De meeste geesten die komen zijn ons gelijk, zij- komen uit de louteringsfeer. Het gebied- waar het niet heelemaal donker is, geestelijke uit elkander gaan, maar een li- de tusschentoestand waar men leeren moet. chaam zonder geest is geen mensch, doch een lijk en een geest zonder lichaam is ook geen mensch. Zuiver geest, zonder stoffelijke ver- schijningsvorm, bestaat niet. De spiritist weet zeker, dat het sterven niet is een- scheiden van het stoffelijke en het geestelijke, maar alleen een afstooten van de stof, waaruit het lichaam bestaat In dit leven. Feitelij'k is het sterven: geboren worden. Het sterven is: herscheppen. Daar is nie mand meer ziek, daar is geen ouderdotn, geen infemaaktheid, daar wordt de mensch in vol- k-omenheid hersteld. De bewijzen zijn daar voor te leverenfotografische beelden zijn op- j De zedelij'ke beteekenis van het spiritisme is waarlijk niet gering. Daardoor worden ooze daden beheerscht door zedelijke begtnselen en zullen wij trachten ons te onthouden van twinst, haat, moord1, diefstal en overspel. Door het spiritisme zien wij, wat ons naar •hot geluk voert en wat ons daarvan tegen- houdt. Het spiritisms brengt ds waarheid van het bljbelwoord naar voren „de mensch zal maalr en wat hij gezaaid heeft. Menigeen zal bedrogen ultkomen, die ver- omderstelt, dat hij door biecht of vertroulwen op de zedelij'ke verdienste van christus, onmid- zSji gezellig zijn en uitmunten door een' kame- raadschappelijkeni geest, al is men' het niet steeds met elkaar eens. Dikwijls blijven de diakenen in druk gesprek bijeen tot na mid- dernacht. Telaatkomenden worden, beboet, wegblijlver® zijn er niet. Wie van de bedeel- deni iets te v-rageni heeft, wordt toegelateni en krijgt gelegenheid zijine wenschen uit te spre ken. Meestal hebben, die betrekking op het bedrag der steunverleening en: dan, als de vrager is vertrokken, begimt het loven en) bie- den der twaalf aanwezigen over een paar kwartjes. Er zijn onder de diakenen licht- vaardigen, die zich laten leiden door hun ge- voelig hart en zieggen, dat er wel uitredding zal komen, als de financien uitgeput zijn, en meer zwaartillendem, die altijd rekening hou- den met den) stand der kas. De boeten worden in een speriale bus ver- zameld. De totale opbrengat dient om daar van te betaleni de kosten cfer laaitste vergade- ring in het jaar, waarop, als de werkzaam- heden zijn afgeloopen, een gemeenschappe- lijke ma altijd wordt gebruikt eni een glas wijn gedronken. Wat er tekort in den boete- pot is, wordt aangevuld uiit de beurzen der diakenen,. ''Ten slotte deed spr. nog een beroep op de gemeente om meer eieun te verleenen aan de diakonie. Hiema was het woord aan den heer P. v. d. Each, die uiteenziette wat er buiten de ker- kelijke gemeente van Alkmaar op het gebied der annemzorg in het belang der leden van de Ned. Herv. kerk individueel en voor de kerk in't algemeieni gedaan wordt. In de eerste plaats noemde spr. het bureau van den Armenraad hier ter stede, ingestdd bij de wet in 1912, waarbij; de diaconie der herv. gem. vertegenWoordigd is. Dit bureau geeft ital van inlichitingen over hulpbehoeven- den en instellingen van liefdadigheid, aan welke opgaven, de diakenien hunne eigen be- vindingen kunnen toetsen. Van groot belang is voor de diakenen om te weten of er kinde- ren zijn of bloedverwanten, die in de termen vallen om de feulpVragenden te ondersiteu- neni en meermalen blijkt, dat kinderen in deze verplichiting te kort schieten. Bij1 het onder zoek hiemaar kan de Armenraad door de van links en rechts bij hem binnenkomende gegleVens van grooten dienst zijn. De Armenraad, vertafct over heit heele van de diaconie moge worden gezegead en gesteund door gebed en sprak den wensch uit, dat een volgende gemeenteavond druk bezocht moge worden,. Na een woord van dank te hebben gerich't tot den heer de Haas en zijn koor voor den heerlijken zang en-tot den heer Schipper voor zijn orgelspel en nadat hij: had medegedeeld dat heaen WoenSdag, zal worden begonnen met het ophalen van de dezer dagen rondge- zonden biljetten met steunaanvrage voor hei werk der diaconie, verzodht ds. Vinke de aanwezigen staande te zingen het bekende „T: Wii U o God mijn dank betalen", waar na hij voor ging in dankzegging als beslult van den avond. Aan dm uitgang werd een echaalcollecte gehouden. DE BETEEKENIS VAN HET SPIRITISME. Ds. M. Beversluis van Zuidwolde 'behan delde gisteravond in een door de vereeniging van Spiritisten „Harmonia" belegde vergade- riitg het onderwerp: „De beteekenis van het spiii'iiisme." De bovenzaal van Caf6 Central was bijna gefaeel met belangstellenden gevuld. Spr. ving aan, met crop te wijzen, dat uit- gezonderd bij de Israelieten, bij alle oude volken een geloof in een leven nh dit leven aanwezig was. Zelfs de holbewoners van de vroegere tijden hebben daarin geloofd. De Ikerkeni en de godsdiensten leeraren dit, maar het spiritisme is gekomen met zijn fei ten, die niet anders verklaarbaar zijn dan door aan te nemen, dat die veroorzaakt wor den door onzidhtbare, denkende wezens, die van zichzelf zeggen, dat zij menschen zijn en daarvan indenditedtsbewijzen geven, waar- door men wel gelooven moet, dat ze niet dood zijn. Met een gevoel van weerzin heeft spr. dik wijls waargenomen de scenes, die zich afspe- len, wanneer de kist, waarin een geliefde af- gestorvene was gelegld, gesloten werti. Men denkt meer aan het lichaam dan aan den per soon zelf. .Het geloof, dat de geest voortleeft, is er wel, maar zoover het bestaat, een stil- staand beeld. Men' vindt het profaan- van het spiritisme, te denken, dat de verheven dooden nog dik wijls zich met de levenden ondeihouden over gewone dingen. Maar juist door het spiritis- genomen van niet-stoffelijke aanwezige per- dellij'k in deni zeddijken, heimel zal komen. sonen. Hun gelaat wordt gegeven, zooals zij Ons wordt on thuld, dat wij de draad die er nu nog uitzien. Dit zijn alle bewijzen, dat wij in dit leven) lieten vallen, gids weer opne- de mensch ook naar zijn lichamellijke gestal- men. Elke zedelijke fout brengt zijn gevolgen te blijft bestaan en voortleven. Daarmede valt mede. De menschen maken hun eigen hel. de vrees des doods weg en wordt de voorstel ling ervan in het dagelijksch leven zoo heel anders. Bij de Christelijke opvatting is dit leven het leven en komt aan het eind een goed of een jammerlijk slot. De zaligen komen bij het spi ritisme namens God ons brengen het licht en God heeft dit niet ingericht, maar wii, dat wij de gevolgen van ons kwaad volkomen moeten dragen. Wij1 moeten niet alleen bang zijn voor de gevolgen, maar leeren inzien, dat zonde een zedelijk kwaad is, dat indruischt tegen1 onze eigen natuur. In ons worstdt het dier en de ,yUw viriend Ashcroflt "s zoo dOm! nog niet als hij er uiitziet," grinnikte de chef. ,,Hij heeft een verstanld'iige streek gedaan met uw beLde brieveni aan mijl be brengen. Ik zorgde voor de rest. Toen dris het telegram1 van uw broer kwam uilt Rotterdam,, haalde ik d'e tweedle helft van den brief utt zijn bewaar- plaats; ik vond, dat ik kliaar moest wezen als u kwam; ziet u ?,Maar 'hoe wist u, dat wij1 de rest van den Wij werden dadelijk bij den chef binnenge- brief haddten?" yroeg ik. laten. Ik was hevig verbaasd over de groote De chef grinnikte weer. kalmte, waannee hij ons ouwing „Mijn jongens Iteliegrafeeretn' niet, dat een .,Hioe gaat het er miee, Gkewood?" zei Mj, auto hen moet opwaehtem -aan het station, Francis toeknikkenlde. „Is dit je broer? Hoe wanneer zSji niet gesllaagd zijn," ,an)twoordife gaat het u?" S hij^„Vertel mijl nu eens allies ervan door Douglas Valentine. Geautoriseerde vertaling van W. E. P. (Nadruk verboden). Hij gaif mij de hand en zweeg. Een oogen- blik zei niemand 'n woord. Ik voelde mij niets op mijn gemak en haalde mijn portefeuiPe voor den dag, trok en de drie stukken papier uit en legde die voor dene hef op het bureau. „Dit heb' ik meegebnacht," zei ik aarzelend. Hiji nam dte stukken op en keek er ten oogen- bl'ifc naar. Toen nam hiji een map van het bu reau, die voor hem lag, oper«de die en haalde er de tweede helft van den brief van den kei- zer uit, het fragment, dat ik goed en wel in de tasch in het station van. Rotterdam waande. Hij legdle dte stukken naast elkaar. Ze pasten precies. Toen sloot hij de map, bergde haar in de bramdkast aan' de andere zijide van de ka- mer en diraaidle die op slot. Toen kwam hij met uitgestrekte ha'nden op ons toe, gaf mij dte rechterhand, Francis den' linker en zei: „Jufie hebt prachitig weik gleverd, brave uerels zijn julllie. briave Icerels!" Maar die amdlere helft," begon ik. lEto zoo vertekte ik hem- mijn heele geschie- denis van het begin af Toen ik ales verlteld had, zei hij „Je sdmjmt van nature groot talent te heb ben voor ons spel, Okewood. Het lijkt me jam mer, dat je dat zoudlt verspillien door bij je re giment te blijven'..." Hlaastig viel ik hem In de rede; „Ik heb nog een paar weken ziekenverlof, en Ik verlmgde er naar om daama naar het front terug te gaan om rust te hebben. Dit soort van bezigheid vergt te veel van mijn zenuwen!" „J'a, ja" anltwoondde de chef, „dat zullen1 we later nioig wel1 eens zien. Intuisschen zullen wij niet vergeted wat u gedia-an' heeft en _ik zal er voor zorgem. *%t hiet ook verder nilet vergeten woidt." En daarmee verliden wij hem. Eerstjoen ik buiten was, herlnnerde ik mij, dat Mj mij1 niets had verteld van datgene, waaraaar ik toonen ons, dat na het sterven ons bestaan engel. Het trekt naar beneden, de engel naar pas begint. Wij zijn hier nog maar in den j omhoog. Het dier moet ten gronde, de zonde larvetoestand des levens. Pas daama komt moet overwonnen en het 'kind Gods gered wor- de mensdielijke natuur tot zijn voile recht, zooals God die bedoeld heeft. Zelfs vele spi ritisten gevoeien niet, we'ke ontzaggelijke be teekenis deze dingen hebben- en zijn nog geen spiritualisten. Het spiritisme wordt vaak re- dicuul gemaakt en dit doet meer kwaad dan goed. Wanneer men: ztet, dat de zaak emstlg Is, dan gevoelt men, dat men te doen heeft met iets, dat niet in een hoek te cijferen is, en er kent men, dat in- het spiritisme ons dingen zijn gegeven, die voorbijstreven, hetgeen oo-it gegeven is. Het Christendom, zelf3 in z'n bes- te vormen sleept een1 -groote ballast mee van vroegere tijden. Het kan niet worden ontkead, dat in den vorm, waarin wij het Christendom kennen, het de toekomst niet kan hebben, hoe wel de grond'gedachten: van het Christendom, ook door het spiritisme onthuld, bij het spiri tisme volkomen tot hun recht komen. Het spi ritisme stelt de vraag: „wie zijn wij, wat gaan wij tegemoet en wat is de weg om in het vol- gend bestaan te komen tot een geluklrig leven?" Spr. wees er verder op dat het spiritisme met kradht het geloof aan geesten naar voren heeft gebracht. Overal wordt als laatste grondslag van den Godsdienst het geloof aan geesten aangetroffen. In de theologie wordt dat anlsmslme ge- noemd. Bij de oude volkeren, ook de Israelie ten, bestaat het geloof aan geesten. -De heidensche amnistische opvatting te een godsdienst van vrees en het te zeker een groo- te vooruitgang, dat de christelijke Godsdienst daarvoor in de plaats heeft gesteld het geloof in ten God en Vader, die alien beheerscht, maar wanneer de christelijke zendimg leert „die geesten bestaan niet" dan is dat een fout 1 en men- -begint daar langzamerhand van te- zoo brandOnd nieuwsgierig was, namelijk over dien oorsprong eni het verdwijnen van den brief van den keizer. den. De mensch moet tot den Vader gaan, ko men tot bekeering en den hemelschen vader leeren vinden. De feiten leeren ons, dat w!e gelukldg wll worden, het kwaad In rich zelve moet over- winnen. Het splrftisnie, fioe ook mtekecd !a rifa zuiveren geestesvorm worden' tot spiritualis- me, is tenslotte de redding van den Gods dienst. Het te de luldende predMng tot den mensch om tot God terug te keeren en niet langer on- geloovig te blijven, al blijft waar, dat zalig zijn riji die niet zien, maar nochtans geloo ven. Het Christendom naar Innerijjk wezen- kan niet ten. gronde gaan, maar voor 'het histo- risch Christendom vreest spreker. Wij getuigen alien kinderen God's te rfjn. Eens zullen wij de vruchtan plukken van het geen God ons hier heeft gegeven. Veroordeel het Spiritisme niet zonder on derzoek. B-lijf niet staan bij het a b c maar tracht door te dringen in de geestelijke betee kenis er van en eenmaal overtuigd zijnde ge- tulg er dan van. Het spiritisme zal eenmaal ertend worden als de gave God's bij uitnemendheid, aan ar- me menschenklndemi op deze donkere planeet geschonken. (Applaus). De vergaderlng werd hiema gesloten. "ProYineiaal Nieuws Hlet was mijtn oudie vriendi Roodkraag, dien ik omtmoette op een van onze vale bezoeken aan geheimzimnige, maar blijkbaar bel'angrij- ke -ambteniaren, dte itenslotte veel duistere punten van mijn avo-ntuur voor mij ophel-der- de. Toen hij mij! zag, barstte hij -in liachen uit. „Op mijn woord," igrimnikte hij; „jij schijnt ook op een' enkeleni kleineu) wenk te kuinnen handelen:, hfe?" Toen vertekte 'hij! mij de geschledante van den' brief van den keizer. „Ik hoef je niets te zeggen- van diem inhoud van dien- verwonderldjken brief," begoni hij, ,,want jli kent dien waanscliijnlijk beter dan ik. De dlatum alleen is ail' genoe-g,.31 Jul! 1914.... die vedklaart veel. Ete laatste Juli was de dag waarop de vrede van Europa letterlijk o-p de weegschaal stand. Jle kerit het grillige, eigenzinniige 'karakter van den keizer, zijln zucht naar eer en militaiiren roem, zijn sombe- re vrees voor het onbekende. In d'e noodlotti- ge laatste week van Juli werd' hij tusachen twee tagenovergestelde machten been en weer gesTingerd. Aan dte eene zijde stond dte hteele PruisisChe -militaire partij; geleid door den kroonprins en- die onmiddellijke omgeving van- den keizer; aan- dte -andere zijdte de groote voorspoed, die janen van' vrede 'in zijh rijk had gebracht. 'Hij had te kiezen tusschen1 zijn eigeni zucht naar grootheid, die dorstite naar krijgsroem aan dto eenen kant, en aan Sm andtereni kant, dte plaats in- de gesdiiedenis als Vbrst des vredtes, waamaar hij in sijn betene oogeriblikfcen zoo dikwijls heeft gehun- kerd iDe 'keizer is een man van stemmingen. Hij schreef dezen brief in een oogenblik! van be- slui'teloosheid en- moedeloosheid, toen het vi- sioen van dten vradie hem' sch'ooner toescheen dan het oorlogsspook. God weet welke hevige impulsie hem er toe bracht dit buitengewone beroep te doen op zijn 'Engelschen vriend, een- urr CASTRICUM. Opvolger van den heer J. F Kamphula, als lid der Prov. Staten van Noord-Holland, is niet de heer W. Boon, doch onze burgemeea- i ter de heer L. J. Lommen. UIT OBDAM. Burgemeester Dekker heeft bedankt als bo- stuurslid1 van de Vereeniging van water- den een of ander van het IDuitsdie gezant- schap in Londende Pruisische jingo's wa ren daar goed vertegenWoordigd door Kuhli- mann en andteren- van diens slag om den brief te onderscheppen. oiDe brief werd' onderschept. Hoe het gebeur- beroep, "dlat wanneer het%>panbaar gemaakt dte en door wiem hebben we nooiit kunnen nib zou warden, hem schuildig zou bewijzen aan het diepste verraad jegens zijn bondigenoot, maar hij schreef den brief en verzand! dien- onmiddellijk naar Londen. Hij' gaf hem' niet eens -aan deni gewanew koerier mee, maar liet hern) brengen door een' man, dien' hij zelf uitkoos, en die speciale instructies had om -dien brief persoonHjk aan Prins Lichnowski, dten Duiiteohen gezan-t te overhandigen. Lichnowski' moest het berich't weer pereo-on- I'ijfc -aan dengene, voor wien het ten slotte be- stemd was, overbrengen. Even' nadat de brief weg was, scheen de keizer tot het besef te zijn gekomen van wat hij gedaan had; em berouw te hebben gekre- geni over zijim daad. Pogingen om den bode tegen te houden voord'at hit. scheep ging, scn'ijnen mislUfct te zijn. In ieder geval weiten: wij dat dten heelen' 3len Juli en den eersten Augustus door, Liehmowski 'in Londlen met telegrammen bestonnd werd' om dten- bode met dten brief naar Berl'ijn terug te zendea, zoodra hij op het gezantsdiap kwam. Maar de koerier kwam nooit tot Carlton House Terrace. Iemand van de oorlogspartij aan het Bterlijnsche hof kreeg dte ludit van dien fataleni brief en amid een mfldodaeling aan vinden, maar Lichnowski' 'kreeg het ding niet te zien. En dte koerier ging ook niet weer terug uit Londen. Mlef den keizerlijken brief nog to zijn bezit ging hij naar ft schijnt, naar een huis in DalSton, en daar werd' hij gearres- teerdl, den dag na onze ooriogsverklanng aan Dui'tschland. iDteze koerier reisde onder den naam van Schulte. Wijl wisten toendteriiijd niet, dat hij to dienst van de keizer reisde, maar wij! iken- den hem wel als een van de meest stoutmoedi- ge en geluki'ge spionnen die Duitschland ooiit gebruik: had in ons land. Een- van- ons pikte hem' bij toevai op bij zijn aankomst in Lon den, en' vallgdte hem heimelijk naar Dalston, waar Mj: dadelijk beslag op hem legdie, toe* de ooriog uitbrak. ISchulte wertil geintemeend. Je hebt gehoord, hoe een' van zijn brieven, die tegengehoudten wehdl door den- kampcensor ons op net spoor bracht van dten onderschepten- brief, en' je weed welke siiappen wij dieden om het document in ons bezit te krij'gen. Mlaar wij' werden op een dwaalspoor gebracht.... niet door Schulte, maar door het verraad1 van een man, dien- hij in vertrouwaa cam, dten tolk van' het internes- ringsfcamp. (Word* vervolgd). 261. 1921. Tn on rrm-nnpHi rrrl Hiftri- 1 i i I _1 d A.l rlil- e rl f- tVl OOI" Ufl l /l'QT nni 48)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1921 | | pagina 5