Vr&ag en Aanbod.
gang.
Spr. Yeronderetekk, dat m z$a tuooidore
reeds elders gewezen heeft op het overdre-
vene in die uitingen en dat men elders daar-
tegenover ook wel de lichtzijden van de Kath.
Kcrk heeit laten zien. Maar verder dan dat
pogen ken dat toch niet gaan, omdat het hart
niet sprak en er niet bij was. Daarom was
het goed, dat ook eens iemand, die hart heeft
voor de Kath. Kerk, over die instdling
spreekt.
Spr. was het een vreugde, dezea avond
zijn gehoor over de Kath. Kerk te rnogea
spreken en onderhouden, omdat zij zijn Moe-
der was, aan wie hij naast God alios te dan-
ken heeft en die hij als een trouwe knecht tot
?.i;n laatsten ademtocht hoopt te dienen.
Toen de Zaligmaker op de wereld rond-
wandelde, werd Zijn Godelijk hart vervuld
met onuitsprekelijk medelijden voor de men-
schen. Hij heeft dat zeif uitgedrukt in de
woestijm toen Haj zeide: „Ik heb medelijden
met do schare" en dat woord is het levens-
program geworden yan den Levensmeester.
Hij had medelijden met den zieke, die op het
bed der smarten lag uito-estrekt en Hij genas
ban van zijn wonden. Hij had medelijden met
den enwetende, die het brood des levens
vroeg en niemand vond, die het hem brak en
Hij deelde het brood van wijsheid mede. Hij
bad medr'iidi,n met den zondaar, die d'k-
wijls in eilende bliift liggen, omdat hij geen
stenn cn hulp vmdt, cm hem' er uit te helL
nen d?o uit kwaden wil. Daarom richtte Hij
u —i nn en verhief hem in eigen oogen.
Toen het uur gekemen was, waarop de
nodd-Mjike Zaligmaker van de wereld moest
v^wr-pl-krndeed h*t Hem leed, dat Hii die
dad/m met verder ken voortzetten en op roe-
rerH« wi-'ze ram Hij afschdd van de zijnrn,
zelh'k de aposter Johannes in zim Evangelic
heeft opgeteekend Hii zeide: ..Ik zal u niet
a's weezen achterlatcn" en het grootc werk
w«n mi'delmi n, dat Hii ondemomen had, lie!
H'i voortzetten door de Apostelen en die
i'"hhen het vocrtgezet en na hen de Kath.
En nu nog houdt dag en nacht de Kath.
Vork a^n het volk. aan het menschdom dat-
"enf vnor wt de Zaligmaker gaarne aan al
ien wi'dc mededeelen: ,.rust. verheffing en
sterkte"
Wii hebben pas een gewddigen oorlog en
kmchtsinspanning der volkeren achter den
ri'tr In d'e da^en dreunde half Europa van
i-on-nireViiilder: het bloed vloeide uit duizen-
d^n vrnnden en in de achterlanden kwam: de
plVnd dp iammer en de dood dageliiikn bii
ditVende" Kinncn. Ons land is teen rustfg ge-
h'even Wij lagen tusschon de zmdende ba-
f-n ils een ciland temidden van de woedende
"■e'ven. maar toch wheel rustig waren
wii niet Wij dachten steeds: „7ulLen wij
"-■ok n:et in dien vreeselijken oorlog getTok-
i-f'i word on? En als ons dit overkomt zul-
'en wij dan sterk gen°ee zijn. onze vi'anden
af te weren' 7nllen wii lcracht nenoeg hezit-
fpn om aHe teeenspoeden te doorstaan en
fTitvrinnl leven te redden?"
RU de rust, die wij genoten, hadden wij
alt"'d h^nge zorgen.
De Katholieken kennen, wat hun Kerk be-
trcft. d o zorgen niet. Wij weten, dat, welke
r'ornnn ook over de Kcrk gaan, de Kerk on-
vergankelijk is en nimmer zal vergaan. Hoe
weten wij dat? De Zaligmaker heeft gezegd
tot Peirus: Gij zijt Petrus en op deze ste.en-
rots zal Ik Mijn Kerk bouwen en de poorten
der hel zullen haar niet oevrweldigen."
Ik weet niet, of gij wel eens in bergachtige
streken geweest zijn. Wanneer dit wel het ge-
val is, dan hebt gij misschien wel gezien,
hoe stijl de rotsen daar uit den grond sdiie-
ten, hoe de massale granietblokken hun
rrondvesten hebben, diep in de aarde. Wan
neer gij daar staat, dan alleen kunt gij een
begrip hebben van het woord van den God-
dclijken Zaligmaker: „Op deze steenrots zal
Ik Mijn Kerk bouwen. Mijn Kerk is op een
rots gebouwd. En de poorten der hel zullen
haar niet overweldigen."
En do duivel, met al zijn tr&wanten en re-
scrvetroepen, banncn en achterbannen, mo-
gen komen en de Kerk aanvallen, maar de
Kerk zal pal staan tot het einde der dagen.
l.nmcrs tot den laatsten dag heeft zij nog
h.-re zending te vervullen.
De Goddelijke Zaligmaker heeft gezegd:
Gaat on onderwijst al!e volkeren". Dat werk
ho on in Palestina, ten tijde van Christus,
maar is doorgezet, door alle eeuwen tot het
!o der dagen En daarom zal op den
ar.tsfen dag de Kerk nog op haar post staan
cm die zending te vervullen. Kon de Kerk
ver-rrn. dan ware ze aliang vergaan. De
Romeinsche keizers hebben haar werk in
bloed gesmoord. Maar toen eindelijk de dag
der vrijheid aanbrak, kwam de Kath. Kerk
uit haar schuilhoekcn te voorschijn en in
kori 11 tijd vervuldc zij. geheel Europa.
In tie 16de ccuw werd het Kath. geloof
cbrrcht in Japan en in korten tijd ontston-
<- n daar bloeiende Christen gemeen ten,
b'nelende aftieelingen dor Kerk. Maar de kei
fs fondon tegen de Kerk op cn ook daar
wrrdm otterlijk alie belijders der Kerk ver-
imord En iocn word Japan herrnetisch ge-
R ion, zoodat er geen Europeaan, geen Chris-
h-n binnrn kon komen. Een klein troepje
Christen cn vluchtte in de bergen Daar ble-
ven zij leven en trachtten de leer, zoo goed
het kon, vast te houden, die hen vroeger van
uit Eurcpa gebracht was. En toen vodr 60,
70 jaar de cerste Katholieke zendelingen weer
in Japan kwamcn kregen zii dadelijk met de
overgeblevert Christenen verbinding en nu is
er weer een bloeiende Christenheid in Japan.
Torn alles moest wijken voor Napoleon, de
cone trorn na de andere viel en hij zich ten
slot'e ook vergreep aan den Paus, zeide ge-
neraal Gardin, die den Pans wegvoerde, spot-
tend: ..De laatste Paus heeft het Vaticaan
verlatcn
Maar toen Napoleon als banneling aan-
kv/am op St hfelena, zat de Paus wederom in
vrede en 'n rust op de troon te Rome.
B'srnarck de ijzeren kanaelier, deed alles
voor zich bukken -en buigen Ook hij vergreep
zteh -aan de Kath Kerk. maar Bismarck zat
al rang op Friedridishafen toen de kerk reeds
nenezen was van dc wonden, die hij haar had
gesbmrn en Hot Centrum een machtige fac-
tnr uitmaakte in het politieke leven in
'-o riot <rih d»t ook de geschiedenis neeft
de Kath. Kerk onvergankelijk
vu-pr|. Van haar ten gronde brengen.
17v x,'et°n wii, dat geen menschelijke
''UrM mnerlijke ziekte haar ooit
d-'en verdwiinen.
Cod hedt groote eerbied voor d« mea-
schefp* rrfbeid. De emsch stact mr Cocl
en deze geeft hem de keuae tussehen kv/aad
en goed. Hij lean kiezee, zoo hij zelf wil,
maar most zelf ook Later de gevolgen dragaa
Maar wanneeir iemand het kwafla kiest, dan
wordt hij een kiem van bederf en ontbiading
voor de vereeniging, de maatschappij, de
Staat, den Godsdienst, waartoa hij bchoort.
En wanneer er vele van die Idemea zijn, dan
gaat die vereeniging onherroepelijk ten gron
de Ook aan de Katholieken laat Goaf de
keuze tusechen goed en kwaad. En ook on-
der hen zijn zondaren, onrechtvaardige mea-
schen, die het kwaad kiezen.
De Zaligmaker zegt: „Mijn Kerk i» de ak-
ker met goed graan eni onkruid; de sohapen-
stal met goede schapen en bokkeneen visch-
net met goede en vergiftige visschen. Alle
Katholieken zijn geen heiligen. Ook onder
ons zijn onrechtvaardigen en zondaren. En
ook onder ons zijn de zondaren een ziekte-
kiem in de Kerk, maar nooit zal het z66 ver
koincn, dat die ziekte de gelieele Kerk besmet
en tengronde brengt. Het kan gebeuren, dat
er in de Kath. Kerk ook streken zijn, door de
ziekte van dwaling, zonde en onrechtvaardig-
heid aangetast en het kan gebeuren, dat het
kwaad zod stijgt, dat de geloovigen,
zooals indertijd de Apostelen, uitroepen:
Heer, red ons". Eh dat de vijanden der
Kerk elkander feliciteeren en uitnoodigen op
de begrafenis der Kerk. Maar tengevolge van
een inwendige ziekte kan en zal de Kcrk nim
mer vergaan. Zij hervormt altijd zichzclf uit
zichzelf en dit overeenkomstig de belofte van
den Goddelijken Meester, die zeide: „Ik zal
met u zijn tot het einde der tijden. Daarvoor
heeft de Kerk ook haar denheid in haar leer
en bestuur. Wanneer ergons bij een volk de
zeden in verval geraken, dan worden die
slechte zeden langzamerhand wet. Dari wordt
de leer en wet verwrongen naar de leefwijze,
die achteruitgegaan en verval !en is, Zoo iets
kan nimmer gebeuren in de Kath Kerk In
de Kath. Kerk is de leer e6n in alle streken en
in alle tijden. zonder verandering. Wanneer
wij per stoomschip van Amsterdam of Rot
terdam naar Indie, Amerika, Argentinif 1 of
Australie vertrekken. of naar weik land oak.
en wij bezoeken daar een Kath. Kerk dan zal
men d«ar hetzelfde hooren preeken als in een
Nederlandsche Kath. Kerk
De Kath zwarte troepen uit het Rijnge-
bied die dit deel van Duitschland bezetten,
vinden alles vreemd in de voor hen nieuwe
beschaving Alles is anders dart in Marokko,
van wear zij komen Maar de leer, de sacra-
menten. de cereinonien, die zij in de Kth.
Kerk zien, zijn dezelfde.
De Dom van Keulen, Coblenz en Bonn
inogen, meer kostbaar zijn uitgedost, dan de
leemen Kath. Kerken in Afrika, maar de leer
is hetzelfde, de sacramenten zijn hetzelfde en
daarom voelen zij zich in de Kath. Kerk thuis.
Wanneer de Christenen van Klein-Azie uit
de eerste tijden terug konden komen in onze
Kath. Kerk, dan zouden zij in de Hoogmis-
sen hooren zingen hetzelfde Credo, dat inder
tijd in die oude tijden is opgesteld.
Zoo is de eenheid van leer niet te buigen,
maar altijd blijven staan en heeft die altijd
gereageerd tegen de ziekte in het kerkelijk
lichaam, wanneer die daar mocht opkomen.
Wij hebben ook eenheid van Bestuur. Je-
zus heeft de hoofdlijnen van dat Bestuur
vastgelegd, toen Hij Petrus aanstelde als
hoofd der Apostelen en die tot zijn medehel-
ners Dat was de aanstelling van den eerstea
Paus en de eerste bisschoppea.
Op de woorden komt het nief aan, maar
deze waarheid is vastgelegd door den God
delijken Zaligmaker zelf en dat bestuur zal
nimmer veranderen.
De Paus heeft de geheele wereld verdeeld
in bisdommen; aan het hoofd van ieder bis-
dom, dat hem onderdanig is, staat een bis-
schop. De bisschop verdeelt zijn bisdom in
parochies; aan het hoofd van iedere parochie
staat een pastoor. Dat zijn de hoofdlijnen van
het bestuur der kath. kerk. En in de eeuwen
is dat bestuur meer en meer volmaakt. De
Paus heeft rondom zich verzameld era colle
ge van 70 kardinalen, die deels te Rome le
ven en deels over de wereld verspreid zijn.
Deze vormen een Raad, die met hem samen-
werkt, om zijn taak te verlichten. De Paus
heeft te Rome zijn academie, waar de diplo-
maten gevormd worden, die hij uitzendt naar
de hoven der regeeringen van alle landea
die met hem in verbinding willen treden. On
der zich heeft hij een geheel leger van kloos-
terlingen, over de geheele wereld verspreid,
die zich wijden aan de verschi'llende noodea
en behoeften der Christenvolken. En van dit
bestuur zijn de hoofdlijnen door Christus in-
gesteld en aan dat bestuur zal niets veran-
derd worden en in dat bestuur zal altijd de
kracht zitten om tegen de ziekten, die in de
kerk kunnen opkomen, de gepaste genees-
middelen te vinden, om die ziekte te gene-
zen.
Ik weet het, het is voor den modernen vrij-
heidsmaniak, de afgodische vereerder van
willekeur en vrijheid, een lastig ding, lid te
zijn van een organisatie, waar tucht en orde
heerschen. De Apostel Paulus zeide reeds:
„Alle tucht schijiit voor den tegenwoordigen
tijd geen oorzaak van vreugde;" maar na-
derhand zal juist die tucht heilzame vruch-
ten afwerpen. De vruchten, die wij trekken,
uit de organisatie, de tucht, de orde* de disci
pline der Kath. kerk is de rust in ons.
Wij Katholieken weten, waaraan wij ons te
houden hebben naar binnen en voor de bui-
tenwereld zijn wij een element, een factor,
die behoudend gezind is, en gezond conscrva-
tisme in de hand werkt, zonder aan de voor-
uitgang vijandig te zijn. Behalve rust, vinden
wij ook in onze kath. kerk verheffing.
De mensch is een wonderlijk schepsel, een
tusschenvorm tussehen engel en dier. Wij
vinden dat opgeteekend in de Heilige Schrift.
De Psalmist zegt: „Mensch, gij zijt weinig
minder gemaakt dan een engel.
Op een andere plants zegt de Prediker:
„Gelijk is het uiteinde van den mensch en
het vee en hetzelfde lot is van hen beide".
Dus de Heilige Schrift geeft aan, dat aan
den eenen kant de mensch verwant is aan
de Engelen en aan den anderen kant aan de
dieren.
Wij weten, dat wij door de erfzonde ge-
wond zijn in onze natuurlijke eigenschappen.
Gij weet, dat wij tot het dierlijke geneigd
zijn, meer dan ons lief is. Gij weet ook, dat
het openbare leven dikwijls ruw is en plat en
laag bij den grond. En uit zoo'n omgeving
komt de mensch. En wij willen dien mensch
opvoeren. Nu moeten wij dien mensch in de
eerste plaats godsdieustig verheffen en
daartoe dient de luister van onze tempels.
Wij wvtan fceei govd, <&t it% QaX nortes
dienen in geest en in waarheid. an dat hat er
alleen op aan komt? hoe het hart van den
mensch is. Maar wij weten ook, dat in de
kerk de mensch tot ons komt uit sen omge
ving, die dikwijls laag bii den grond, plat en
ruw is en die moeten wij opvoeren tot God.
En daarom is voor hen noodig een prikkel.
Zij moeten tot een stevigau indruk komen an
daarvoor dient de luister, de schoonheid van
de Kath. kerk. Al die luister in Gods huis is
in ons oog niets anders dan een middel, om
het landelijke, gewono volk te help** opstij-
gen tot God.
Toen tijdens de groote volksverhuizingea
de Galliciers Rome binnenstormden en plua-
derend door de straten trokken, kwamen zij in
de groote Basilieken en wisten zij niet, wat
zij zagen, de groote gebouwen met marmeren
zuilen en de vele lampen. Zij stonden als
aan den grond genageld en zeidea: „Zijn
wij hier in den hemel?"
Wij trachten iets van dien hemel in de
verste verte mede te deelen in de Kath. kerk,
opdat de menschen, die in de kath. kerk ko
men, begnjpen, naar den hemel zich te moe
ten verheffen. om hemelsch werk te verrich-
ten. Die Katn. kerk is het huis Gods en dat
alleen is de oorzaak van den luister, die wij
aan onze tempels geven. Wij pogea daar-
door het volk op godsdieustig gebied gemak-
kelijker tot God te voeren. wij hebben een
eeredienst. Een conferentie is te kort, om de
schoonheid uit te leggen van onzen eere
dienst. Misschien zijt gij zelf onder den in
druk gekomen, wanneer gij die gezien hebt.
Het zou niet moeilijk zijn, om geheele boeken
samen te stellen met uitingen over de ont-
zettende schoonheid van dien eeredienst. Men
leze, wat Schiller in zijn tooneelstuk „Maria
Stuart" over de schoonheid van de kath. ce
reinonien zegt.
Behalve op godsdienstig gebied, tracht de
kath. kerk den mensch te verheffen in zijn
liuiselijk leven. Het huiselijk leven is een hei-
ligdom en daarbij staat een trouwe waker,
onze kath. kerk. In de eerste plaats heiligt de
kath. kerk het huwelijk, den grondslag van
het huiselijk leven. Het huwelijk is een .der
7 sacramenten, de heiligste zaken, die wij in
onzen godsdienst hebben. De kerk spoort haar
kinderen aan, zich ernstig voor te bereiden
voor het huwelijk en op den dag van het hu
welijk moeten zij zich bizonder van zonden
zuiveren en in de Commune Christus ontvan-
gen, om dat waardig te ziju, het sacrament
van het huwelijk aan te gaan.
De kerk begrijpt, dat de heiligheid van het
huwelijk te grabbel gegooid wordt, wanneer
de band wordt verbroken tussehen de echt-
genooten. Daarom is zij tegen echtscheiding.
Hendrik de Achtste vroeg den Paus verlof,
fedreven door zijn hartstochten, die hem in
un netten hadden verstrikt, om zijn vrouw
Catharina van Arragon te mogen wegzenden
en in haar plaats te mogen stellen Anna Bo-
lijn De Paus overwoog dat verzoek zeer
ernstig. Hij begreep, dat van een weigering
veel zou afhangen en dat die verschrikkelijke
gevolgen kon hebben. En na een korten poos
schreef hij aan den koning:, ,Non possumus;
wij kunnen dat niet doen. Er moge van ko
men, wat wil, de heiligheid van het huwelijk
zal gehandhaafd worden."
En toen scheurde Hendrik de Achtste zich
van de kath. kerk af en sleepte een groot deel
van het volk met zich mede en begenneu in
Engeland de geweldige vervolgingen, die zoo
laag hebben geduurd.
Maar dat alles was voor de katk. kerk
geen bezwaar, om de heiligheid van het hu
welijk te redden. Het huwelijk kan misbruikt
worden en daarom lert de kerk aan dengene
die de band van het huwelijk legt, het offer
op, zich van het huwelijk te onthouden.
Wie van het drankbestrijdersvraagstuk op
de hoogte is, zal gemerkt hebben, dat in do
verschillende landen verschillende middelen
ebruikt worden om het volk te reddea van
et drankmisbruik. Een zaak vindt men ech-
ter overal, zoowel in Amerika, als in Euro
pa, dat men tegea drankmisbruik eea kera
moet hebben van geheelonthouders. Dat
heeft de ondervinding geleerd. Volgens die
wet werkt de kerk. Willen wij de heiligheid
van het huwelijk en de zeden redden, dan
moeten wij hebben een kern van geheelont
houders, een kern van Christenen,' die het
huwelijk vaarwel zeggen en zich dit offer
getroosten ten bate van hun medemenschen.
De kath. kerk verheft ook het prive-levea
van den mensch. De mensch is zoo groot als
zijn zedelijk leven groot is, maar dat moet
beginnen van binnen. We kunnen uiterlijk een
fatsoenlijk mensch zijn, nooit in handen van
de politie gevallen zijn, maar wanneer onze
zedelijkheid niet van binnen uit begint, dan
zijn wij geen hoogstaande zedelijke men
schen.
Dan zijn wij, gelijk de Zaligmaker nan de
Pharizeeers verweet „uitwendig wit gepleis-
terde graven, maar van binnen vol bederf".
De kath. kerk weet dat en daarom leert ze
de menschen en haar kinderen in de eerste
laats te zorgen voor het inwendige. Zij leert
un, dat zij hunne gedachten, hunne begeer-
ten moeten vrijhouden van zonde, zichzelf
ook in de eenzaamheid moeten vrijwaren van
zondige gedachten. En om dit voomaamste
unt te verscherpen, wekt de kath. kerk bij al
are leden het schuldbewustzijn op. Zij leert,
dat de natuur van den mensch niet bedorven
is maar gewond en verzwakt en dat de beko-
ringen overwonnen kunnen worden. God zai
niet toestaan, dat wij sterker bekoord worden
dan onze kradhten zijn. En die kath. kerk
geeft ons, daar, waar wij alleen zijn, met de
begeerte in het diepst van onze ziel, de kracht
om standvastig te blijven en aan de zonde
weerstand te bieden. Zij heeft daarvoor ver
schillende, middelen. In de eerste plaats het
ontwikkelen van het schuldbewustziju, dat de
mensch geeft een begrip van eigen verant-
woordelijkheid en in de tweede plaats heeft
zij daarvoor de biecht. En daarvan zegt niet
cen katholiek maar Voltaire, de groote God-
loocheuaar van Frankrijk: „Wanneer er een
middel is om den mensch in zijn priveleven
voor zonde te bewaren, dan zal het wel de
biecht zijn."
De kath. kerk leert den mensch, meer dan
andere, zichzelf te versterken.
Gem leger kan ooit den oorlog winnen
wanneer het geen manoeuvres gemaakt heeft.
Zoo ook kunnen wij de bekoringen niet over-
winnen, als wij alleen zijn en het beschuttend
oog van anderen moeten missen, zonder ons-
zelf gcoefend te hebben, door ons van tijd tot
tijd iets van het geoorloofde te ontzeggen,
want dan kunnen wij als sirijders tegen het
ongeoorloofde sterk zijn ea ktmnen wij het
oBgeoortooftit wwrstaan. En ezn op dat pant
de kinderen te scherpen, zegt de kerk, dat er
iedere week een onthoudmgsdag is, dat er 40
vaatendagen in een jaar zijn; ieder jaar zijn
er quarter temper dagen en andere onthou-
aingsdagen. En wanneer iemand zich atelt
under bizondere leiding en. hooger gaat dan
het gewone volk, dan zal altijd de kath. kerk
in de eerste plaats zeggen, dat hij moet be
ginnen met volgens Christus woord. zichzelf
te verloochenen. zich het geoorloofae te ont
zeggen, om in net uur, waarin de bekoring
slaat, in den atrijd tegen het ongeoorloofde,
sterk te zijn en te kunnen overwinnen. Zoo
leert de kath. kerk den mensch zijn eigen pri-
vd-leven verheffen. Zoo verheft zij hem gods
dienstig, in zijn huiselijk leven en in zijn pri
veleven.
Ten derde geeft de kath. kerk onP sterkte.
Wij alleu zijn menschen en weten, dat, naar
de uitdrukking van de Heilige Schrift dit
leven is een strijd en dikwijls een geweldige
strijd.
Hoeveel kruizen zijn het volk niet opo de
schoudcrs gelegd in den strijd tegen de we
reld, de duivel in onze eigen hartstochten.
De Katholieke Kerk zorgt daarbij in de eer
ste plaats voor sterkte. De Kathlieke K<!fk
kweeki in de eerste plaats bij ons aan een
geest van vreugde. Niets is zoo verderfelijk
dan een geest van droefheid en pessimisme.
Wij hebben toch al genoeg te lijden en tc
dragen in deze wereld, wanneer wij daarbij
nog droefgeestigheid moeten dragen, dan
wordt ons kruis dubbel zwaar. Daarom
brengt de Katholieke Kerk een geest van
'vreugde aan. Toen in 1914 de oorlog uit-
brak en de soldaten naar het oorlogsveld
stroomden, wilden de gencraals en officieren,
dat zij zongen. Die menschen hadden een
groot lijden te dragen. Zij hadden hun fami-
lie moeten ver la ten en hun zaken moeten la-
ten liggen en hun dierbaren moeten vaarwel
zeggen en gingen daarbij een leven van moci-
liikheden cn kommer tegemoet. De menschen
warm bedroefd, hun los was niet gemakkelijk
te dragen en daarom gdng de muziek voorop
en werd er gezongen, opdat zij de moeilijkhe-
den konden dragen en er vreugde heerschte
in de geledercn.
Tok de Katholieke Kerk zorgt voor dien
gest van blijdschap cn blijmoedigheid. Om
dat te bewiizm verwijzen w ijslechfs naar
katholieke streken en naar de Middeleeuwen
Wie ooit in katholieke streken gereisd heeft,
zai nimmer zeggen, dat dat volk droefgees-
tig is.
De filosoof Hilky heeft dat ook opgemerkt
en hij geeft als oorzaak daarvan op, dat de
katholiek heeft een vaste. minder aau twijfel
onderhevige geloofsovertuiging.
Het leven is dikwijls ruw en zwaar en
moeilijk te dragen, vooral voor jonge men
schen, die geen ondervinding in bet leven
hebben en voor wien de lasten en moeilijkhe-
den nieuw zijn.
Wii zullen die het gemakkelijkst kunnen
dragen. wanneer wij hartelijkheid vinden bij
onze medemenschen. Die wordt goed door
de Katholieke Kerk aangekweekt Dit bewijst
de Katholieke Kerk en misschien steunt gij
op eigen ondervinding, aan dekenen die tij
dens de mobilisatie in Katholieke streken
kwam. Zij ondervonden, welk een geest van
vriiheid en hartelijkheid daar heerschte
Von Hiibner heeft opgemerkt, dat er tus
sehen de Heidensche en Katholieke Chinee-
zen em groot verschil is. Op het gelaat van
den Heidenschen Chinees ligt een trek van
onverschilligheid en sceptisisme. terwijl bij
de Katholieke Chinees een trek van een blij-
moedige geest over het gelaat ligt verspreid.
Ik geloof dat wii de oorzaak daarvan moeten
zoeken in de wijze waarop wij met God ver-
keeren Jezus is ons aller Heer en Meester,,
maar niet die eigenschappen van den Godde
lijken Zaligmaker worden bij ona op den
voorgrend geschoven. Wij weten, dat Hij on
zen Heer en Meester is maar veel meer trekt
ona aan dat Hij is onze Verlosser. onze Bree
der, onze Vriend en daarom gaan wij ge-
moedelijk met Hem om. Wij bieden Hem ona
hart en omdat wij vertrouwelijk met Hem om-
gaan, geloof ik te mogen zeggen, dat wij over
het algemeen hartclijker en gemoedelijker
omoaan met onzen evenmensch.
Eindelijk geeft de Katholieke Kerk aan
hen. die lijden en striiden, veel bovennatuur-
liike middelen En »'in 7 Sacramenten, die
van de geboorte tot het sterfbed den geloo-
vioe vergezellen en hem versterken en ver
lichten en de kracht daarvan kan men niet be-
grijpen, als men die niet zelf heeft ondervon
den. Onze Christelijke ouders voeldeii intu-
itief aan. dat daar voor hun kinderen de rein-
heid ligt en de sterkte voor den strijd. Wan
neer katholieke ouders kinderen in den
vreemde hebben, in het gewoel der wereld en
zij spreken anderen, die hen dagelijks gade-
slaan, dan vragen zij „Ontvangt mijn kind
geregeld de Sacramenten?"
Zij weten, wanneer dat zoo is, dat hun zo-
ncn, hun dochters de kracht hebben om te
blijven staan in het gewoel en de nstrijd der
wereld. ledercn dag brengt leed en strijd en
iederen dag heeft de mensch vaak troost noo
dig. En daarom is iederen dag de kerk
open en iederen dag wordt des morgens
meermalen en vaak ook des avonds aan de
geloovigen de gelegenbcid gegeven om in de
kerk te komen, om daar een stut, een steun en
sterkte te zoeken. Wij hebben tallooze veree-
nigingen, voor iedere staat en elken stand
We hebben 15 retraitehuizen over het land
verspreid, waar de leekcu zich kunnen terug-
trekken, waar ze drie, vier dagen alleen kun
nen zijn of met anderen gezamenlljk zich wij
den aan de belangea van hun verderfelijke
ziel.
Zoo tracht de kath. kerk, die goed weet,
wst er in de weield rondgaat em welk verderf
er is, het de geloovigen mogeliik te maken,
staande te blijven. Zoo tracht zij hen te stut-
ten eu te steun en en dien kamp met den drie-
voudigen vijand.
Dat is het, wat ik u te zeggeni had. Op de
ze wijze heeft de kath. keCk het wrerk voortge-
zet, dat Christus begonnen is. Allen, die tot
haar 'komen!, geeft ze rust, poogt zc te ver
heffen en geeft ze steun en sterkte in den
strijd. Dat is de lichtzijde van de kath. kerk,
die wij u getoond hebben en wij' hopen, want
dat is het doel van deze conferences, daar-
door de waardeering voor de kath. kerk bij u
te hebben vermeerderd Wanneer wij uwe
waardeering hebben, dan zullen1 wij onze
taak gemakkolijiker kunnen vervullen. En die
taak zal zijn ten bate van het algemeem
Wij lezen in de Heilige Schrift, dat het
Heilige alleen te vinden is in en door Ghris-
tus.
hi vmcBfllende IfjdeB heeft acni getradlt,
dat Heilige ergens anders te zoeken. Telkens
is men beschaamd terug gekomen, heeft men
da waardeloosheid daarvan moeten imzien.
In onze eeuw heeft men ook getracht, zich
te redden buiten en zonder Ghristua.
Maar de levensondervinding is, dat dit
niet mogelijk is, dat we alleen door Ghristua
Sered kunnen worden. Dat zien ook in onze
agen degenen, die de wereld zonder Chris
tus willen besturen en de maatschappij lang
zamerhand zien terug zinken, in het beiden-
dom en de verdwaasdheid.
Daarom laten wij aliens die Christus wil
len volgen, Hem brengen in 'het tevem vam
den prive-mensch, van net huiSgezin en van
de maatschappij.
Laten wij. daarbij elkandera pogen waar-
deeren. Lateni wij1 bij het ontzettend gebeuren
van thans in waarheid genoemd woraen, hen,
die Christus verheerlijken.
Uw pogen zullen wij gaarne erkennen en
waardeeren. Van u vragen wij dezelfde
waardeering. Wij- stellen alles op prijs, wat
gedaan wordt om Christus in dt wereld te
doen heerschen, omdat in Hem en door Hem
de maatschappij gered kan worden van on-
dergang.
dlenstsuklsdisfes.)
Jb. HARTLAND. Koningsweg B t9,
Handel in 2e handeck Kinderwagnns, Sport*
karren, Ledikanten, Bedden, enz. KONlNOS-
WEG B 69 naast Klaas Verwer.
PETROL EUM KACH ELS Tvorden door
ons vakkundig nagezien. Wij hebben pitten
en glazen voor elke kachel voorradig.
H. GROEBE, Langestraat 76, Kopesr- «a
Blikslager.
PIANO. TE KOOP een prima kruissnari-
ge Duitsche piano, zwart gepol. zoo goed als
nieuw, geheel vredesmatenaal voor zeer la
gen prijs.
M. H. J. RIJNEVELD, Uithoorn.
TE KOOP een geem. FORNUIS (Godin)
met pijp, kolenbak etc. Te bevr. Ru&t-Oonn
Breelaan h. Russemveg, Bergen.
TE KOOP een kopcr schuifbaar electriach
ORNAMENT met wit glazen kap en kralert
rand, een electr. kookplaatje en een koper
electr. keteltje. Te bevr. Rust-Oord Breelaan
h. Russeniweg Bergen.
MANDOLINiE TE KOOP. Te bevragen
TUINMAN, Park Meerwijk, Bergen.
St. Nicoiaas-Artikelen zijn een Roltapijt-
sdiuier, kleer- of haarborstel, pluniaux, zeil-
en harcn staffers, zeemleer, borstdwerk.
Aanbevelend P. W. N. NAP, Borstdma-
ker, Hekelstraat C 10.
TE KOOP EEN SPiE-ELDOOS, merk
„Kalliope" in uitstdcenden staat zijnde, met
23 platen. Adres LANDSTR A AT F 5.
BONTS'TEL. Te koop zoo goed als nieuw
Bontstel (Indisdh Marter) voor den spotprijs
van f 35. Te bevragen NIEUWPOORTS-
LAAN 29, Alkmaar
TE KOOP AANG'EBODEN een prach-
tige zwart-harige HUID om bontstel van te
maken, groot 106 X 84 c.M. Te bevragen bij
S. GUTTER, Gashouderstraat 4.
Uitzoeken maar. GR AMAPHOON PL A-
TEN, inkoopen en ruilen, verhuren. Gehoor-
zaal aanwezig. KOOLTUINi 11.
TE KOOP een' zuiver wegende groote
BASCULE, in goeden staat, prijs 10.
J. PILKEiS, Laat 7, Alkmaar.
TE KOOP EEN BONTMOF (petit gris).
Te bevragen Bureau van dit blad.
TE KOOP een donkergrijs BONTSTEL,
zoo goed als nieuw, prijs f 20.
Adres Bureau van dit blad.
Opruiminig van een kleine partij Duitsche
9ALAMANDER-KACHELS en een uit-
draai eni insluit'haaid,
Jb. VAN DER HOEK, smederij, Achter-
straat.
TE KOOP 2 STGOKK AOHELS 5 per
stuk; 1 wagenstel; 1 stel veeren; l groot
5 gaats fornuis. OM'VAL 44.
MOO IE HAA'RD TE KOOP.
R I D'DER STR A AT 14 R ij widhandel.
TE KOO'P een) nieuw blauw kamgaren
MAN'TELPAK, groote maat.
Adres QVEROlESTRAAT 60.
Een weinig gedragen JAQUET en VEST
voor lagen prijs aangdboden.
Te bevragen N.-L.-SIKGEL 63.
2.50 per paar 2.50. Tweede hands
SOL DATE N'SCHOEiNEN met nieuwe ge-
pende zolen, f 2.50 per paar bij' D. MUL
DER, Laat No. 32a, Boven'huis.
Boeksanisndiging:
boeken
Dt Zwerflochten van Kakkerlak, door Job.
H. Been. Uitgave Oebr. Kluitman.
Dit boek is een nieuwe uitgave in een ver-
haal van „E>e Jongens de Baas" en „Kak-
kerlak bij de Padvinders".
Het is een jongensboek vol gedurfde fan-
tasie, het is de wonderiijke teekening van een
jongensmaatschappij, maar toch een teeke
ning die opvalt door haar forsche, doelbe-
wuste lijneu.
Joh. 11. Been wil in het jongensleven al
onderlinge waardeering aan besef van
saamhoorigheid van hoofd- en handarbei-
ders brengen.
Hij laat ambachtsschooliongens en H. B.
S.-era gezamenlijk een zeetocht maken. Het
is een erg avontuurlijke reis eh er is vrij veel
fantasie noodig out ten slotte de geheele
jongenstroep -- ook het vrouwelijke element
ontbreekt met geheel op een onbewoond
eiland te doen landen.
In Robinsons toestand moeten natuurlijk
alien de handen uit de mouwen steken en
dan komt de meerwaarde der jeugdige blauw-
broekjes uit.
Hun groote koppige maar energieke voor-
man Zwart-Jan neemt de leiding en alles is
aan zijn wil onderworpen, totdat ook de
jeugdige handwerkers tenslotte bekenncn
moeten, dat de H. B. S.-era op ander gebied
weer nuttige en onmisbare leden der jon
gensmaatschappij zijn.
Natuurlijk komt allea weer op zijn post-