Vr&ag en Aanbod. gang. Spr. Yeronderetekk, dat m z$a tuooidore reeds elders gewezen heeft op het overdre- vene in die uitingen en dat men elders daar- tegenover ook wel de lichtzijden van de Kath. Kcrk heeit laten zien. Maar verder dan dat pogen ken dat toch niet gaan, omdat het hart niet sprak en er niet bij was. Daarom was het goed, dat ook eens iemand, die hart heeft voor de Kath. Kerk, over die instdling spreekt. Spr. was het een vreugde, dezea avond zijn gehoor over de Kath. Kerk te rnogea spreken en onderhouden, omdat zij zijn Moe- der was, aan wie hij naast God alios te dan- ken heeft en die hij als een trouwe knecht tot ?.i;n laatsten ademtocht hoopt te dienen. Toen de Zaligmaker op de wereld rond- wandelde, werd Zijn Godelijk hart vervuld met onuitsprekelijk medelijden voor de men- schen. Hij heeft dat zeif uitgedrukt in de woestijm toen Haj zeide: „Ik heb medelijden met do schare" en dat woord is het levens- program geworden yan den Levensmeester. Hij had medelijden met den zieke, die op het bed der smarten lag uito-estrekt en Hij genas ban van zijn wonden. Hij had medelijden met den enwetende, die het brood des levens vroeg en niemand vond, die het hem brak en Hij deelde het brood van wijsheid mede. Hij bad medr'iidi,n met den zondaar, die d'k- wijls in eilende bliift liggen, omdat hij geen stenn cn hulp vmdt, cm hem' er uit te helL nen d?o uit kwaden wil. Daarom richtte Hij u —i nn en verhief hem in eigen oogen. Toen het uur gekemen was, waarop de nodd-Mjike Zaligmaker van de wereld moest v^wr-pl-krndeed h*t Hem leed, dat Hii die dad/m met verder ken voortzetten en op roe- rerH« wi-'ze ram Hij afschdd van de zijnrn, zelh'k de aposter Johannes in zim Evangelic heeft opgeteekend Hii zeide: ..Ik zal u niet a's weezen achterlatcn" en het grootc werk w«n mi'delmi n, dat Hii ondemomen had, lie! H'i voortzetten door de Apostelen en die i'"hhen het vocrtgezet en na hen de Kath. En nu nog houdt dag en nacht de Kath. Vork a^n het volk. aan het menschdom dat- "enf vnor wt de Zaligmaker gaarne aan al ien wi'dc mededeelen: ,.rust. verheffing en sterkte" Wii hebben pas een gewddigen oorlog en kmchtsinspanning der volkeren achter den ri'tr In d'e da^en dreunde half Europa van i-on-nireViiilder: het bloed vloeide uit duizen- d^n vrnnden en in de achterlanden kwam: de plVnd dp iammer en de dood dageliiikn bii ditVende" Kinncn. Ons land is teen rustfg ge- h'even Wij lagen tusschon de zmdende ba- f-n ils een ciland temidden van de woedende "■e'ven. maar toch wheel rustig waren wii niet Wij dachten steeds: „7ulLen wij "-■ok n:et in dien vreeselijken oorlog getTok- i-f'i word on? En als ons dit overkomt zul- 'en wij dan sterk gen°ee zijn. onze vi'anden af te weren' 7nllen wii lcracht nenoeg hezit- fpn om aHe teeenspoeden te doorstaan en fTitvrinnl leven te redden?" RU de rust, die wij genoten, hadden wij alt"'d h^nge zorgen. De Katholieken kennen, wat hun Kerk be- trcft. d o zorgen niet. Wij weten, dat, welke r'ornnn ook over de Kcrk gaan, de Kerk on- vergankelijk is en nimmer zal vergaan. Hoe weten wij dat? De Zaligmaker heeft gezegd tot Peirus: Gij zijt Petrus en op deze ste.en- rots zal Ik Mijn Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet oevrweldigen." Ik weet niet, of gij wel eens in bergachtige streken geweest zijn. Wanneer dit wel het ge- val is, dan hebt gij misschien wel gezien, hoe stijl de rotsen daar uit den grond sdiie- ten, hoe de massale granietblokken hun rrondvesten hebben, diep in de aarde. Wan neer gij daar staat, dan alleen kunt gij een begrip hebben van het woord van den God- dclijken Zaligmaker: „Op deze steenrots zal Ik Mijn Kerk bouwen. Mijn Kerk is op een rots gebouwd. En de poorten der hel zullen haar niet overweldigen." En do duivel, met al zijn tr&wanten en re- scrvetroepen, banncn en achterbannen, mo- gen komen en de Kerk aanvallen, maar de Kerk zal pal staan tot het einde der dagen. l.nmcrs tot den laatsten dag heeft zij nog h.-re zending te vervullen. De Goddelijke Zaligmaker heeft gezegd: Gaat on onderwijst al!e volkeren". Dat werk ho on in Palestina, ten tijde van Christus, maar is doorgezet, door alle eeuwen tot het !o der dagen En daarom zal op den ar.tsfen dag de Kerk nog op haar post staan cm die zending te vervullen. Kon de Kerk ver-rrn. dan ware ze aliang vergaan. De Romeinsche keizers hebben haar werk in bloed gesmoord. Maar toen eindelijk de dag der vrijheid aanbrak, kwam de Kath. Kerk uit haar schuilhoekcn te voorschijn en in kori 11 tijd vervuldc zij. geheel Europa. In tie 16de ccuw werd het Kath. geloof cbrrcht in Japan en in korten tijd ontston- <- n daar bloeiende Christen gemeen ten, b'nelende aftieelingen dor Kerk. Maar de kei fs fondon tegen de Kerk op cn ook daar wrrdm otterlijk alie belijders der Kerk ver- imord En iocn word Japan herrnetisch ge- R ion, zoodat er geen Europeaan, geen Chris- h-n binnrn kon komen. Een klein troepje Christen cn vluchtte in de bergen Daar ble- ven zij leven en trachtten de leer, zoo goed het kon, vast te houden, die hen vroeger van uit Eurcpa gebracht was. En toen vodr 60, 70 jaar de cerste Katholieke zendelingen weer in Japan kwamcn kregen zii dadelijk met de overgeblevert Christenen verbinding en nu is er weer een bloeiende Christenheid in Japan. Torn alles moest wijken voor Napoleon, de cone trorn na de andere viel en hij zich ten slot'e ook vergreep aan den Paus, zeide ge- neraal Gardin, die den Pans wegvoerde, spot- tend: ..De laatste Paus heeft het Vaticaan verlatcn Maar toen Napoleon als banneling aan- kv/am op St hfelena, zat de Paus wederom in vrede en 'n rust op de troon te Rome. B'srnarck de ijzeren kanaelier, deed alles voor zich bukken -en buigen Ook hij vergreep zteh -aan de Kath Kerk. maar Bismarck zat al rang op Friedridishafen toen de kerk reeds nenezen was van dc wonden, die hij haar had gesbmrn en Hot Centrum een machtige fac- tnr uitmaakte in het politieke leven in '-o riot <rih d»t ook de geschiedenis neeft de Kath. Kerk onvergankelijk vu-pr|. Van haar ten gronde brengen. 17v x,'et°n wii, dat geen menschelijke ''UrM mnerlijke ziekte haar ooit d-'en verdwiinen. Cod hedt groote eerbied voor d« mea- schefp* rrfbeid. De emsch stact mr Cocl en deze geeft hem de keuae tussehen kv/aad en goed. Hij lean kiezee, zoo hij zelf wil, maar most zelf ook Later de gevolgen dragaa Maar wanneeir iemand het kwafla kiest, dan wordt hij een kiem van bederf en ontbiading voor de vereeniging, de maatschappij, de Staat, den Godsdienst, waartoa hij bchoort. En wanneer er vele van die Idemea zijn, dan gaat die vereeniging onherroepelijk ten gron de Ook aan de Katholieken laat Goaf de keuze tusechen goed en kwaad. En ook on- der hen zijn zondaren, onrechtvaardige mea- schen, die het kwaad kiezen. De Zaligmaker zegt: „Mijn Kerk i» de ak- ker met goed graan eni onkruid; de sohapen- stal met goede schapen en bokkeneen visch- net met goede en vergiftige visschen. Alle Katholieken zijn geen heiligen. Ook onder ons zijn onrechtvaardigen en zondaren. En ook onder ons zijn de zondaren een ziekte- kiem in de Kerk, maar nooit zal het z66 ver koincn, dat die ziekte de gelieele Kerk besmet en tengronde brengt. Het kan gebeuren, dat er in de Kath. Kerk ook streken zijn, door de ziekte van dwaling, zonde en onrechtvaardig- heid aangetast en het kan gebeuren, dat het kwaad zod stijgt, dat de geloovigen, zooals indertijd de Apostelen, uitroepen: Heer, red ons". Eh dat de vijanden der Kerk elkander feliciteeren en uitnoodigen op de begrafenis der Kerk. Maar tengevolge van een inwendige ziekte kan en zal de Kcrk nim mer vergaan. Zij hervormt altijd zichzclf uit zichzelf en dit overeenkomstig de belofte van den Goddelijken Meester, die zeide: „Ik zal met u zijn tot het einde der tijden. Daarvoor heeft de Kerk ook haar denheid in haar leer en bestuur. Wanneer ergons bij een volk de zeden in verval geraken, dan worden die slechte zeden langzamerhand wet. Dari wordt de leer en wet verwrongen naar de leefwijze, die achteruitgegaan en verval !en is, Zoo iets kan nimmer gebeuren in de Kath Kerk In de Kath. Kerk is de leer e6n in alle streken en in alle tijden. zonder verandering. Wanneer wij per stoomschip van Amsterdam of Rot terdam naar Indie, Amerika, Argentinif 1 of Australie vertrekken. of naar weik land oak. en wij bezoeken daar een Kath. Kerk dan zal men d«ar hetzelfde hooren preeken als in een Nederlandsche Kath. Kerk De Kath zwarte troepen uit het Rijnge- bied die dit deel van Duitschland bezetten, vinden alles vreemd in de voor hen nieuwe beschaving Alles is anders dart in Marokko, van wear zij komen Maar de leer, de sacra- menten. de cereinonien, die zij in de Kth. Kerk zien, zijn dezelfde. De Dom van Keulen, Coblenz en Bonn inogen, meer kostbaar zijn uitgedost, dan de leemen Kath. Kerken in Afrika, maar de leer is hetzelfde, de sacramenten zijn hetzelfde en daarom voelen zij zich in de Kath. Kerk thuis. Wanneer de Christenen van Klein-Azie uit de eerste tijden terug konden komen in onze Kath. Kerk, dan zouden zij in de Hoogmis- sen hooren zingen hetzelfde Credo, dat inder tijd in die oude tijden is opgesteld. Zoo is de eenheid van leer niet te buigen, maar altijd blijven staan en heeft die altijd gereageerd tegen de ziekte in het kerkelijk lichaam, wanneer die daar mocht opkomen. Wij hebben ook eenheid van Bestuur. Je- zus heeft de hoofdlijnen van dat Bestuur vastgelegd, toen Hij Petrus aanstelde als hoofd der Apostelen en die tot zijn medehel- ners Dat was de aanstelling van den eerstea Paus en de eerste bisschoppea. Op de woorden komt het nief aan, maar deze waarheid is vastgelegd door den God delijken Zaligmaker zelf en dat bestuur zal nimmer veranderen. De Paus heeft de geheele wereld verdeeld in bisdommen; aan het hoofd van ieder bis- dom, dat hem onderdanig is, staat een bis- schop. De bisschop verdeelt zijn bisdom in parochies; aan het hoofd van iedere parochie staat een pastoor. Dat zijn de hoofdlijnen van het bestuur der kath. kerk. En in de eeuwen is dat bestuur meer en meer volmaakt. De Paus heeft rondom zich verzameld era colle ge van 70 kardinalen, die deels te Rome le ven en deels over de wereld verspreid zijn. Deze vormen een Raad, die met hem samen- werkt, om zijn taak te verlichten. De Paus heeft te Rome zijn academie, waar de diplo- maten gevormd worden, die hij uitzendt naar de hoven der regeeringen van alle landea die met hem in verbinding willen treden. On der zich heeft hij een geheel leger van kloos- terlingen, over de geheele wereld verspreid, die zich wijden aan de verschi'llende noodea en behoeften der Christenvolken. En van dit bestuur zijn de hoofdlijnen door Christus in- gesteld en aan dat bestuur zal niets veran- derd worden en in dat bestuur zal altijd de kracht zitten om tegen de ziekten, die in de kerk kunnen opkomen, de gepaste genees- middelen te vinden, om die ziekte te gene- zen. Ik weet het, het is voor den modernen vrij- heidsmaniak, de afgodische vereerder van willekeur en vrijheid, een lastig ding, lid te zijn van een organisatie, waar tucht en orde heerschen. De Apostel Paulus zeide reeds: „Alle tucht schijiit voor den tegenwoordigen tijd geen oorzaak van vreugde;" maar na- derhand zal juist die tucht heilzame vruch- ten afwerpen. De vruchten, die wij trekken, uit de organisatie, de tucht, de orde* de disci pline der Kath. kerk is de rust in ons. Wij Katholieken weten, waaraan wij ons te houden hebben naar binnen en voor de bui- tenwereld zijn wij een element, een factor, die behoudend gezind is, en gezond conscrva- tisme in de hand werkt, zonder aan de voor- uitgang vijandig te zijn. Behalve rust, vinden wij ook in onze kath. kerk verheffing. De mensch is een wonderlijk schepsel, een tusschenvorm tussehen engel en dier. Wij vinden dat opgeteekend in de Heilige Schrift. De Psalmist zegt: „Mensch, gij zijt weinig minder gemaakt dan een engel. Op een andere plants zegt de Prediker: „Gelijk is het uiteinde van den mensch en het vee en hetzelfde lot is van hen beide". Dus de Heilige Schrift geeft aan, dat aan den eenen kant de mensch verwant is aan de Engelen en aan den anderen kant aan de dieren. Wij weten, dat wij door de erfzonde ge- wond zijn in onze natuurlijke eigenschappen. Gij weet, dat wij tot het dierlijke geneigd zijn, meer dan ons lief is. Gij weet ook, dat het openbare leven dikwijls ruw is en plat en laag bij den grond. En uit zoo'n omgeving komt de mensch. En wij willen dien mensch opvoeren. Nu moeten wij dien mensch in de eerste plaats godsdieustig verheffen en daartoe dient de luister van onze tempels. Wij wvtan fceei govd, <&t it% QaX nortes dienen in geest en in waarheid. an dat hat er alleen op aan komt? hoe het hart van den mensch is. Maar wij weten ook, dat in de kerk de mensch tot ons komt uit sen omge ving, die dikwijls laag bii den grond, plat en ruw is en die moeten wij opvoeren tot God. En daarom is voor hen noodig een prikkel. Zij moeten tot een stevigau indruk komen an daarvoor dient de luister, de schoonheid van de Kath. kerk. Al die luister in Gods huis is in ons oog niets anders dan een middel, om het landelijke, gewono volk te help** opstij- gen tot God. Toen tijdens de groote volksverhuizingea de Galliciers Rome binnenstormden en plua- derend door de straten trokken, kwamen zij in de groote Basilieken en wisten zij niet, wat zij zagen, de groote gebouwen met marmeren zuilen en de vele lampen. Zij stonden als aan den grond genageld en zeidea: „Zijn wij hier in den hemel?" Wij trachten iets van dien hemel in de verste verte mede te deelen in de Kath. kerk, opdat de menschen, die in de kath. kerk ko men, begnjpen, naar den hemel zich te moe ten verheffen. om hemelsch werk te verrich- ten. Die Katn. kerk is het huis Gods en dat alleen is de oorzaak van den luister, die wij aan onze tempels geven. Wij pogea daar- door het volk op godsdieustig gebied gemak- kelijker tot God te voeren. wij hebben een eeredienst. Een conferentie is te kort, om de schoonheid uit te leggen van onzen eere dienst. Misschien zijt gij zelf onder den in druk gekomen, wanneer gij die gezien hebt. Het zou niet moeilijk zijn, om geheele boeken samen te stellen met uitingen over de ont- zettende schoonheid van dien eeredienst. Men leze, wat Schiller in zijn tooneelstuk „Maria Stuart" over de schoonheid van de kath. ce reinonien zegt. Behalve op godsdienstig gebied, tracht de kath. kerk den mensch te verheffen in zijn liuiselijk leven. Het huiselijk leven is een hei- ligdom en daarbij staat een trouwe waker, onze kath. kerk. In de eerste plaats heiligt de kath. kerk het huwelijk, den grondslag van het huiselijk leven. Het huwelijk is een .der 7 sacramenten, de heiligste zaken, die wij in onzen godsdienst hebben. De kerk spoort haar kinderen aan, zich ernstig voor te bereiden voor het huwelijk en op den dag van het hu welijk moeten zij zich bizonder van zonden zuiveren en in de Commune Christus ontvan- gen, om dat waardig te ziju, het sacrament van het huwelijk aan te gaan. De kerk begrijpt, dat de heiligheid van het huwelijk te grabbel gegooid wordt, wanneer de band wordt verbroken tussehen de echt- genooten. Daarom is zij tegen echtscheiding. Hendrik de Achtste vroeg den Paus verlof, fedreven door zijn hartstochten, die hem in un netten hadden verstrikt, om zijn vrouw Catharina van Arragon te mogen wegzenden en in haar plaats te mogen stellen Anna Bo- lijn De Paus overwoog dat verzoek zeer ernstig. Hij begreep, dat van een weigering veel zou afhangen en dat die verschrikkelijke gevolgen kon hebben. En na een korten poos schreef hij aan den koning:, ,Non possumus; wij kunnen dat niet doen. Er moge van ko men, wat wil, de heiligheid van het huwelijk zal gehandhaafd worden." En toen scheurde Hendrik de Achtste zich van de kath. kerk af en sleepte een groot deel van het volk met zich mede en begenneu in Engeland de geweldige vervolgingen, die zoo laag hebben geduurd. Maar dat alles was voor de katk. kerk geen bezwaar, om de heiligheid van het hu welijk te redden. Het huwelijk kan misbruikt worden en daarom lert de kerk aan dengene die de band van het huwelijk legt, het offer op, zich van het huwelijk te onthouden. Wie van het drankbestrijdersvraagstuk op de hoogte is, zal gemerkt hebben, dat in do verschillende landen verschillende middelen ebruikt worden om het volk te reddea van et drankmisbruik. Een zaak vindt men ech- ter overal, zoowel in Amerika, als in Euro pa, dat men tegea drankmisbruik eea kera moet hebben van geheelonthouders. Dat heeft de ondervinding geleerd. Volgens die wet werkt de kerk. Willen wij de heiligheid van het huwelijk en de zeden redden, dan moeten wij hebben een kern van geheelont houders, een kern van Christenen,' die het huwelijk vaarwel zeggen en zich dit offer getroosten ten bate van hun medemenschen. De kath. kerk verheft ook het prive-levea van den mensch. De mensch is zoo groot als zijn zedelijk leven groot is, maar dat moet beginnen van binnen. We kunnen uiterlijk een fatsoenlijk mensch zijn, nooit in handen van de politie gevallen zijn, maar wanneer onze zedelijkheid niet van binnen uit begint, dan zijn wij geen hoogstaande zedelijke men schen. Dan zijn wij, gelijk de Zaligmaker nan de Pharizeeers verweet „uitwendig wit gepleis- terde graven, maar van binnen vol bederf". De kath. kerk weet dat en daarom leert ze de menschen en haar kinderen in de eerste laats te zorgen voor het inwendige. Zij leert un, dat zij hunne gedachten, hunne begeer- ten moeten vrijhouden van zonde, zichzelf ook in de eenzaamheid moeten vrijwaren van zondige gedachten. En om dit voomaamste unt te verscherpen, wekt de kath. kerk bij al are leden het schuldbewustzijn op. Zij leert, dat de natuur van den mensch niet bedorven is maar gewond en verzwakt en dat de beko- ringen overwonnen kunnen worden. God zai niet toestaan, dat wij sterker bekoord worden dan onze kradhten zijn. En die kath. kerk geeft ons, daar, waar wij alleen zijn, met de begeerte in het diepst van onze ziel, de kracht om standvastig te blijven en aan de zonde weerstand te bieden. Zij heeft daarvoor ver schillende, middelen. In de eerste plaats het ontwikkelen van het schuldbewustziju, dat de mensch geeft een begrip van eigen verant- woordelijkheid en in de tweede plaats heeft zij daarvoor de biecht. En daarvan zegt niet cen katholiek maar Voltaire, de groote God- loocheuaar van Frankrijk: „Wanneer er een middel is om den mensch in zijn priveleven voor zonde te bewaren, dan zal het wel de biecht zijn." De kath. kerk leert den mensch, meer dan andere, zichzelf te versterken. Gem leger kan ooit den oorlog winnen wanneer het geen manoeuvres gemaakt heeft. Zoo ook kunnen wij de bekoringen niet over- winnen, als wij alleen zijn en het beschuttend oog van anderen moeten missen, zonder ons- zelf gcoefend te hebben, door ons van tijd tot tijd iets van het geoorloofde te ontzeggen, want dan kunnen wij als sirijders tegen het ongeoorloofde sterk zijn ea ktmnen wij het oBgeoortooftit wwrstaan. En ezn op dat pant de kinderen te scherpen, zegt de kerk, dat er iedere week een onthoudmgsdag is, dat er 40 vaatendagen in een jaar zijn; ieder jaar zijn er quarter temper dagen en andere onthou- aingsdagen. En wanneer iemand zich atelt under bizondere leiding en. hooger gaat dan het gewone volk, dan zal altijd de kath. kerk in de eerste plaats zeggen, dat hij moet be ginnen met volgens Christus woord. zichzelf te verloochenen. zich het geoorloofae te ont zeggen, om in net uur, waarin de bekoring slaat, in den atrijd tegen het ongeoorloofde, sterk te zijn en te kunnen overwinnen. Zoo leert de kath. kerk den mensch zijn eigen pri- vd-leven verheffen. Zoo verheft zij hem gods dienstig, in zijn huiselijk leven en in zijn pri veleven. Ten derde geeft de kath. kerk onP sterkte. Wij alleu zijn menschen en weten, dat, naar de uitdrukking van de Heilige Schrift dit leven is een strijd en dikwijls een geweldige strijd. Hoeveel kruizen zijn het volk niet opo de schoudcrs gelegd in den strijd tegen de we reld, de duivel in onze eigen hartstochten. De Katholieke Kerk zorgt daarbij in de eer ste plaats voor sterkte. De Kathlieke K<!fk kweeki in de eerste plaats bij ons aan een geest van vreugde. Niets is zoo verderfelijk dan een geest van droefheid en pessimisme. Wij hebben toch al genoeg te lijden en tc dragen in deze wereld, wanneer wij daarbij nog droefgeestigheid moeten dragen, dan wordt ons kruis dubbel zwaar. Daarom brengt de Katholieke Kerk een geest van 'vreugde aan. Toen in 1914 de oorlog uit- brak en de soldaten naar het oorlogsveld stroomden, wilden de gencraals en officieren, dat zij zongen. Die menschen hadden een groot lijden te dragen. Zij hadden hun fami- lie moeten ver la ten en hun zaken moeten la- ten liggen en hun dierbaren moeten vaarwel zeggen en gingen daarbij een leven van moci- liikheden cn kommer tegemoet. De menschen warm bedroefd, hun los was niet gemakkelijk te dragen en daarom gdng de muziek voorop en werd er gezongen, opdat zij de moeilijkhe- den konden dragen en er vreugde heerschte in de geledercn. Tok de Katholieke Kerk zorgt voor dien gest van blijdschap cn blijmoedigheid. Om dat te bewiizm verwijzen w ijslechfs naar katholieke streken en naar de Middeleeuwen Wie ooit in katholieke streken gereisd heeft, zai nimmer zeggen, dat dat volk droefgees- tig is. De filosoof Hilky heeft dat ook opgemerkt en hij geeft als oorzaak daarvan op, dat de katholiek heeft een vaste. minder aau twijfel onderhevige geloofsovertuiging. Het leven is dikwijls ruw en zwaar en moeilijk te dragen, vooral voor jonge men schen, die geen ondervinding in bet leven hebben en voor wien de lasten en moeilijkhe- den nieuw zijn. Wii zullen die het gemakkelijkst kunnen dragen. wanneer wij hartelijkheid vinden bij onze medemenschen. Die wordt goed door de Katholieke Kerk aangekweekt Dit bewijst de Katholieke Kerk en misschien steunt gij op eigen ondervinding, aan dekenen die tij dens de mobilisatie in Katholieke streken kwam. Zij ondervonden, welk een geest van vriiheid en hartelijkheid daar heerschte Von Hiibner heeft opgemerkt, dat er tus sehen de Heidensche en Katholieke Chinee- zen em groot verschil is. Op het gelaat van den Heidenschen Chinees ligt een trek van onverschilligheid en sceptisisme. terwijl bij de Katholieke Chinees een trek van een blij- moedige geest over het gelaat ligt verspreid. Ik geloof dat wii de oorzaak daarvan moeten zoeken in de wijze waarop wij met God ver- keeren Jezus is ons aller Heer en Meester,, maar niet die eigenschappen van den Godde lijken Zaligmaker worden bij ona op den voorgrend geschoven. Wij weten, dat Hij on zen Heer en Meester is maar veel meer trekt ona aan dat Hij is onze Verlosser. onze Bree der, onze Vriend en daarom gaan wij ge- moedelijk met Hem om. Wij bieden Hem ona hart en omdat wij vertrouwelijk met Hem om- gaan, geloof ik te mogen zeggen, dat wij over het algemeen hartclijker en gemoedelijker omoaan met onzen evenmensch. Eindelijk geeft de Katholieke Kerk aan hen. die lijden en striiden, veel bovennatuur- liike middelen En »'in 7 Sacramenten, die van de geboorte tot het sterfbed den geloo- vioe vergezellen en hem versterken en ver lichten en de kracht daarvan kan men niet be- grijpen, als men die niet zelf heeft ondervon den. Onze Christelijke ouders voeldeii intu- itief aan. dat daar voor hun kinderen de rein- heid ligt en de sterkte voor den strijd. Wan neer katholieke ouders kinderen in den vreemde hebben, in het gewoel der wereld en zij spreken anderen, die hen dagelijks gade- slaan, dan vragen zij „Ontvangt mijn kind geregeld de Sacramenten?" Zij weten, wanneer dat zoo is, dat hun zo- ncn, hun dochters de kracht hebben om te blijven staan in het gewoel en de nstrijd der wereld. ledercn dag brengt leed en strijd en iederen dag heeft de mensch vaak troost noo dig. En daarom is iederen dag de kerk open en iederen dag wordt des morgens meermalen en vaak ook des avonds aan de geloovigen de gelegenbcid gegeven om in de kerk te komen, om daar een stut, een steun en sterkte te zoeken. Wij hebben tallooze veree- nigingen, voor iedere staat en elken stand We hebben 15 retraitehuizen over het land verspreid, waar de leekcu zich kunnen terug- trekken, waar ze drie, vier dagen alleen kun nen zijn of met anderen gezamenlljk zich wij den aan de belangea van hun verderfelijke ziel. Zoo tracht de kath. kerk, die goed weet, wst er in de weield rondgaat em welk verderf er is, het de geloovigen mogeliik te maken, staande te blijven. Zoo tracht zij hen te stut- ten eu te steun en en dien kamp met den drie- voudigen vijand. Dat is het, wat ik u te zeggeni had. Op de ze wijze heeft de kath. keCk het wrerk voortge- zet, dat Christus begonnen is. Allen, die tot haar 'komen!, geeft ze rust, poogt zc te ver heffen en geeft ze steun en sterkte in den strijd. Dat is de lichtzijde van de kath. kerk, die wij u getoond hebben en wij' hopen, want dat is het doel van deze conferences, daar- door de waardeering voor de kath. kerk bij u te hebben vermeerderd Wanneer wij uwe waardeering hebben, dan zullen1 wij onze taak gemakkolijiker kunnen vervullen. En die taak zal zijn ten bate van het algemeem Wij lezen in de Heilige Schrift, dat het Heilige alleen te vinden is in en door Ghris- tus. hi vmcBfllende IfjdeB heeft acni getradlt, dat Heilige ergens anders te zoeken. Telkens is men beschaamd terug gekomen, heeft men da waardeloosheid daarvan moeten imzien. In onze eeuw heeft men ook getracht, zich te redden buiten en zonder Ghristua. Maar de levensondervinding is, dat dit niet mogelijk is, dat we alleen door Ghristua Sered kunnen worden. Dat zien ook in onze agen degenen, die de wereld zonder Chris tus willen besturen en de maatschappij lang zamerhand zien terug zinken, in het beiden- dom en de verdwaasdheid. Daarom laten wij aliens die Christus wil len volgen, Hem brengen in 'het tevem vam den prive-mensch, van net huiSgezin en van de maatschappij. Laten wij. daarbij elkandera pogen waar- deeren. Lateni wij1 bij het ontzettend gebeuren van thans in waarheid genoemd woraen, hen, die Christus verheerlijken. Uw pogen zullen wij gaarne erkennen en waardeeren. Van u vragen wij dezelfde waardeering. Wij- stellen alles op prijs, wat gedaan wordt om Christus in dt wereld te doen heerschen, omdat in Hem en door Hem de maatschappij gered kan worden van on- dergang. dlenstsuklsdisfes.) Jb. HARTLAND. Koningsweg B t9, Handel in 2e handeck Kinderwagnns, Sport* karren, Ledikanten, Bedden, enz. KONlNOS- WEG B 69 naast Klaas Verwer. PETROL EUM KACH ELS Tvorden door ons vakkundig nagezien. Wij hebben pitten en glazen voor elke kachel voorradig. H. GROEBE, Langestraat 76, Kopesr- «a Blikslager. PIANO. TE KOOP een prima kruissnari- ge Duitsche piano, zwart gepol. zoo goed als nieuw, geheel vredesmatenaal voor zeer la gen prijs. M. H. J. RIJNEVELD, Uithoorn. TE KOOP een geem. FORNUIS (Godin) met pijp, kolenbak etc. Te bevr. Ru&t-Oonn Breelaan h. Russemveg, Bergen. TE KOOP een kopcr schuifbaar electriach ORNAMENT met wit glazen kap en kralert rand, een electr. kookplaatje en een koper electr. keteltje. Te bevr. Rust-Oord Breelaan h. Russeniweg Bergen. MANDOLINiE TE KOOP. Te bevragen TUINMAN, Park Meerwijk, Bergen. St. Nicoiaas-Artikelen zijn een Roltapijt- sdiuier, kleer- of haarborstel, pluniaux, zeil- en harcn staffers, zeemleer, borstdwerk. Aanbevelend P. W. N. NAP, Borstdma- ker, Hekelstraat C 10. TE KOOP EEN SPiE-ELDOOS, merk „Kalliope" in uitstdcenden staat zijnde, met 23 platen. Adres LANDSTR A AT F 5. BONTS'TEL. Te koop zoo goed als nieuw Bontstel (Indisdh Marter) voor den spotprijs van f 35. Te bevragen NIEUWPOORTS- LAAN 29, Alkmaar TE KOOP AANG'EBODEN een prach- tige zwart-harige HUID om bontstel van te maken, groot 106 X 84 c.M. Te bevragen bij S. GUTTER, Gashouderstraat 4. Uitzoeken maar. GR AMAPHOON PL A- TEN, inkoopen en ruilen, verhuren. Gehoor- zaal aanwezig. KOOLTUINi 11. TE KOOP een' zuiver wegende groote BASCULE, in goeden staat, prijs 10. J. PILKEiS, Laat 7, Alkmaar. TE KOOP EEN BONTMOF (petit gris). Te bevragen Bureau van dit blad. TE KOOP een donkergrijs BONTSTEL, zoo goed als nieuw, prijs f 20. Adres Bureau van dit blad. Opruiminig van een kleine partij Duitsche 9ALAMANDER-KACHELS en een uit- draai eni insluit'haaid, Jb. VAN DER HOEK, smederij, Achter- straat. TE KOOP 2 STGOKK AOHELS 5 per stuk; 1 wagenstel; 1 stel veeren; l groot 5 gaats fornuis. OM'VAL 44. MOO IE HAA'RD TE KOOP. R I D'DER STR A AT 14 R ij widhandel. TE KOO'P een) nieuw blauw kamgaren MAN'TELPAK, groote maat. Adres QVEROlESTRAAT 60. Een weinig gedragen JAQUET en VEST voor lagen prijs aangdboden. Te bevragen N.-L.-SIKGEL 63. 2.50 per paar 2.50. Tweede hands SOL DATE N'SCHOEiNEN met nieuwe ge- pende zolen, f 2.50 per paar bij' D. MUL DER, Laat No. 32a, Boven'huis. Boeksanisndiging: boeken Dt Zwerflochten van Kakkerlak, door Job. H. Been. Uitgave Oebr. Kluitman. Dit boek is een nieuwe uitgave in een ver- haal van „E>e Jongens de Baas" en „Kak- kerlak bij de Padvinders". Het is een jongensboek vol gedurfde fan- tasie, het is de wonderiijke teekening van een jongensmaatschappij, maar toch een teeke ning die opvalt door haar forsche, doelbe- wuste lijneu. Joh. 11. Been wil in het jongensleven al onderlinge waardeering aan besef van saamhoorigheid van hoofd- en handarbei- ders brengen. Hij laat ambachtsschooliongens en H. B. S.-era gezamenlijk een zeetocht maken. Het is een erg avontuurlijke reis eh er is vrij veel fantasie noodig out ten slotte de geheele jongenstroep -- ook het vrouwelijke element ontbreekt met geheel op een onbewoond eiland te doen landen. In Robinsons toestand moeten natuurlijk alien de handen uit de mouwen steken en dan komt de meerwaarde der jeugdige blauw- broekjes uit. Hun groote koppige maar energieke voor- man Zwart-Jan neemt de leiding en alles is aan zijn wil onderworpen, totdat ook de jeugdige handwerkers tenslotte bekenncn moeten, dat de H. B. S.-era op ander gebied weer nuttige en onmisbare leden der jon gensmaatschappij zijn. Natuurlijk komt allea weer op zijn post-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1921 | | pagina 7