"I
men.
De heer mr. Kokosky: „Er is hier geen
fiprake van protest. Do beaoemimg voor vijf
jaar is onwettig."
De president, mr. van Hall :„Du* u pro-
testeert ook? Dan zullea 'wij ook dit protest
in de notuleni opnemen.
Aan de orde is dan de benoeming van den
tweed en commissaris (vacature C. van der
Ven).
Na een vrij langdurige discussie, waarbij
vele aanwezigen te kenmen gegeven hebben,
dat een stemming toch geen' ander resultaat
zou hebben- dan aat de afgetredem commissa
ris weer gekozen zou worden, gezien ook het
zeer groote aantal stemm-en bij de vorige
stemming op den bestuurscanaidaat uitge-
bracht, wordt de heer van der Ven bij accla-
matie tot commissaris herbenoemd.
Dan komt de verkiezing van den presi-
dent-commissaris aan de orde. (Naar men
weet, heeft de heer mr. F. A. van Hall ont-
slag genomen, toen tegen hem een aanklacht
bij de Justitie was ingediend wegens ver-
duistering van een half millioen.)
De president, mr. van Hall, zegt, eerst
van plan te zijn geweest, zich niet opnieuw
beschikbaar te stellem, aiaar bij nader imziea
en op aandracht van veleni heeft hij gemeend,
zich niet te mogen onttrekken- aan de leiding
van deze zaak, waarin hij circa 1800 aan
deelen heeft.
Nadat eenige heeren verklaard hebben
buiten stemming te blijven, wordt mr. Van
Hall bij acclamatie tot president-commissaris
gekozen.
Op voorstel van mr. Van Hall wordt daar-
na besloten de benoeming der drie commis
sarissen vijf jaar te doen duren.
Na eeniige bedenkingen door den heer mr.
Kokosky ingebracht, wordt het voorstel van
den voorzitter aangenomen.
Aan de orde is vervolgens een voorstel
van den- raad van commissarissen om den
heer J. !H. Swart Jzn. tat directeur te benoe
men op een salads van 5000 per jaar.
Na eenige discussie wordt de heer J. H
Swart Jzn. tot directeur benoemd.
Bij de rondvraag zegt de heer Roemer, de
vergadering te willen inlichten waarom de
balans niet bij de vergadering ingediend is.
r. Van Hall:
AKha het vertraal van dun eenvoxKdgen see-
man
De „Record Reign", welke een zeer sterk
platbooni3vaartuig is, is totaal verlorcn.
Door de zware averij, welke het op zee opge-
daan heeft, is het loodrecht op den dijk blij
ven zitten.
Naar wij vememen deed het schip tijdens
den oorlog dienst voor de vervolgmg van
Duitsche onderzeebooten
Ingezonden stukken.
(Buiten virantwoordelijkheid van de Redac-
tie. De opname in deze rubriek bewijst geens
zins; dat de Redactie er mede instemt).
PROTESTANTSQH VERWEER.
Nu nog iets over't „Ave Maria" en
't
niet
,Omdat de
heeft ingele-
De president, mr
heer Roemer de balans
verd".
Op voorstel van een der aandeelhouders
wordt den raad van commissarissen opge-
dragen, de balans en wist- eni verliesrekening
zoo spoedig mogelijk over te leggen.
De president mr. Van Hall zegt, dat door
een samenloop van omstandigheden- niet
spoedig de balans overgelegd kan worden
De heer Roemer heeft alles in zijn bezit; het
feld en de boeken heeft hij ingepikt. Spr. zal
em evenwcl noodzaken rekening en verant-
woording te doen. Een directeur is rekem-
plichtig en blijft hij nalatig, dan staat er
Iijfsdwang op.
De heer Roemer: „Dan worden wij kame-
raden!"
De president mr. Van Hall zegt toe, zoo
spoedig mogelijk de balans te zullen over-
leggen.
Er ontstaat een zeer verwarde discussie,
waarbij de heer Van Hall zegt, het onkiesch
te vinden, dat de geschorste directeur hier
het hoogste woord heeft. Het verwondert den
heer Van Hall, dat de
schandelijk is wcggejaa
feiten, waarvoor hij zei
woordelijk is.
Nadat de heer Roemer nog
heer Roemer, die
id, thans komt met
f eveneens verant-
verschillende
opmerkingen over het beleid van mr. Van
Hall heeft gemaakt, wordt de vergdaering,
die, ondanks de verwarde discussie, steeds
een ordelijk verloop heeft gehad, gesloten.
STF.UN AAN WERKLOOZENKASSEN.
Naar „Het Volk" meldt, is bij den Meubel-
makersbond van den minister bericht ontvan-
gen, dat besloten is ook de werkloozenkas
van den Meubelmakersbond in de regeling
voor steun aan noodlijdende werkloozenkas-
sen op te piemen. De voorwaarde hiervoor is
echter een verdubbeling van de bijdrage aan
de werkloozenkas. Reeds tevoren was de be-
reidverklaring de ccntributie op 20 cent te
brengen, aan den minister gegeven.
DE STRANDING VAN DE
„RECORD REIGN"
Omtrent het stranden van de „Record
Reign" te Helder vernemen wij nog het vol
gende:
'Zooals bekend, vertrok het schip den 2en
Kerstdag van den Helder naar Londen, Door
den hevigen storm gelukte het niet de veilige
haven te bereiken, terwijl men bovendien
zware averij kreeg aan de motorn verder
gingen alle zeilen verloren en geraakte een
staaldraad in de schroeven verward.
Zaterdagnacht sloeg het schip, sleepende
met de beide ankers, over de Razende Bol,
terwijl de opvarenden in den grootsten nood
verkeerden; de bemanning zat in de voor-
mast, door middel van flambouwen en
blauwlichten, voortdurend noodseineni go
vende.
Een ooggctuige, de zeeloods K., welke bij
de redding der schipbreukelingen behulp-
zaam was. wrhaalt o. m het volgende:
..Omstreeks half zeven 'smorgens op den
dijk komende, zag ik in het N.-W. een twee-
niastschoener, drijvende voor beide ankers
De schoener, welke door den sterken viced,
hevig werkte en voortdurend noodseinen gaf,
was om half acht afgedreven en geraakte bij
het Westplein aan den grond. Van het korte
tiidsbestek, dat de ankers nog hLelden, maakte
ik gebruik de bemanning, door middel van
seinen, naar beneden te roepen. Ondertus-
schen dreef het schip meer en meer af tus-
schen "het eerste en tweede dijkhoofd, sloeg
tegen de steencn glooii'ng en verloor het roer
Na vele vergeefsche pogingen gelukte het den
te hulp gekomen vletterlieden met het schip
verbinding te krijgen door middel van een
lijn, waaraan een dikke manilla-tros beves-
tigd was. Op aanwijzing van mij, bevestigde
kapitein Stanes, de lijn halfweg het want.
Door de aan den wal staanden werd deze
lijn strak gehouden, zoodat de bemanning
van het schip hierlangs den vasten wal ken
bereiken. Eenige leden der bemanning, wel
ke zeer uitgeput waren door de doorstane
vermoeienissen, vielen hierbij te water, doch
werden gered. Achtereenvolgcns gelukte
het den zes opvarenden veilig het land te be
reiken. Daarna werden de schipbreukelin
gen naar het politiebureau gebracht, waar
7C gv/armd en gevoed werden en vervolgens
door bemiddeling van den Engelschm consul
in het H*erenl<5gement geherbergd.
,,ora pro nobis", dus over de aanroeping van
Maria en haar voorspraak bij God.
Prof. Bavinck spreekt daarover uitnemend
em wijst op't volgende.
't Is bekend. dat bij vele volken de gedach-
te heerschte, dat de zielen der gestorvenen in
de nabijheid van't graf bleven. En ook de
Joden meenden, dat zij nog eeni tijd lang na
't sterven om't lijk bleven zweven en ver-
klaarden daaruit, dat de tooveres te Endor
dem geest van Danuel nog oproepen kon.
Wijd verbreid was't gebruik, om den- ge
storvenen voedsel, wapenen. bezittingen, soms
zelfs ook de vrouwen en, slaven in 't graf
mede te geven; eni gewoonlijk werd deze ver-
eering der gestorveneni niet tot den dag der
begrafends of den rouwtijd beperkt, maar
ook daarna voortgezet en in den gewonen
eeredienst opgenoinen.
Vereerd werden niet allcen de dooden in't
algemeen, maar ook de gestorven bloedver-
wanten, de ouders en voorouders; de vaders
en hoof den van den siam; de heroen van't
volk; de vorsten en Koningen des lands,
soms reeds bij hun lev en; in t Buddhisma en
den Islam ook de heiligen.
De cultus bestond daarin, dat men hun
gr aven onderhield, hun lijken verzorgde, van
tijd tot tijd bloemen en spijzen op hun graf
neerlegde, aan hun beelden en reliquien nul-
de bewees, maaltiiden en spelen ter hunner
eer aanrichtte, geboden tot nen opzond en
hun offeranden bracht.
Tusschen die vereering van de gestorvenen
en de goden maakte men dan wel onder-
scheid, maar niettemin was de doodencultus
een voornaam bestanddeel van den gods-
dienst.
Met hun vereering bedoelde men- hunzelf
te hulp te komen, maar ook't onheil, dat zl]
sticbten konden af te weren en hun zegen
of bijstand zich te verzekeren.
A1 deze elementen nu drongen reeds van
de tweede eeuw af ook in den christelijken
cultus door.
De martelaren werden
voorwerp van
godsdienstige vereering; op de plaats waar
zij gestorven of hun reliquien bijgezet waren,
werden altaren, kapellen, kerken gebouwd.
Daar kwamen, vooral op hun sterfdagen,
de geloovigen samen- om hun gedachtenis te
vieren door vigilien en psalmgezang. Daar
werd dan een prediking ter hunner eer ge
houden en de heilige eucheristie gecele-
breerd.
En na de 4e eeuw breidde deze cultus van
Maria, de engelen, de patriarchen, profeten
en martel-aars zich uit tot bisschoppen, mon-
niken, kluizenaars en allerlei heiligen.
In weerwil van alle verzet daartegen in en
buiten de Roomsche Kerk, heeft dit alles
zich tot op dezeni dag toe staande gehouden
niet alleen, maar neemt zelfs nog op schrik-
barende wijze toe en drin-gt de aanbidding
van den eeneni waarachtigen God en van Je-
zus Cliristus, dien Hij gezonden heeft, hoe
langer hoe meer op den achtefgrond.
ant er zijin niet alleen maar bepaalde
heiligen1 voor volken, familien of personen,
maar ook bijzondere heiligen voor de onder-
scheidene nooden en behoeften.
De heilige George is de schutspatroon
van Engcland, Jacobus van Spanje, Stefanus
van Hongarije; de schilders vereeren den
heiligen Lucas, de timmerlieden Jozef, de
schoenmakers Crispinus; de heilige Sehasti-
aan helpt vooral in pest, Ottilia bij; oogziek-
te, Antonius in geval men iets verloren
heeft; zelfs dieien hebben hun beschermhei-
lige, de ganzeu worden door den heiligen
Gallus, de schapen door W-endelinus be-
waard enz. enz.
Maar boven aan de spits van alle heiligen
door Rome aangeroeperi en vereerd staat
Maria.
En de vraag is nu of die aanroeping en
vereering steun vindt in den bijbel.
Heel de SchrLt gaat uit van de gedachte,
dat de dood een totale breuk is met't leven
aan deze zijde van't graf. Wel behouden de
gestorvenen herinnering aan hetgeen hier
aarde met hen gebeurd is (zie Lucas 16:
gelijkenis van den riikeni man en Lazarus;
de menschen zijn zich bewust van wat ze op
aarde hebben gedaan Mattheus. 7 22; de
werken volgen hen na, die in den Heere ge
storven zijn. Openbaring 14:13).
Ook is er geen twijfei aan, dat de gestor
venen herkennen, die ze op aarde gekend
liebbeni (zie Jesaja 14, Ezechiel 32, Lucas
W
1 ware cv«ral tsgcnweenftg afjn.
Anderen zijn van oordeel. dat de heiligen
door Godi zelv-en van den innoud onzer gebe-
den in kennis gesteld worden, of alle dingen,
die ziji noodig nebben- te weten in het Goddc
lijk bewustzijn aanschouwen.
Weer ahderen maken er zich eenvoudiger
af door te zeggen, dat wij over de wijze,
waarop zij van onze gebeden kennis bekomcn,
ons niet hebben te bekomineren.
Maar vast staat dat men voor de aanroe
ping van heiligen geen steun vindt in den
bijbel, die ons heenwijst niet naar Maria
maar naar Christus, zeggende: „Wij. hebben
een voorspraak bij den \'ader, Jezus Chris
tus, den rechtvaardige". (I Johannes 2:1)
En in I Timotheus 2 5 wederom: „Want
er is een Goder is ook een Middelaar Gods
en der menschen, de tnensch Christus Jezus1
De Heidelbergsche Catechismus leert dan
ook. dat aanroeping van heiligen of van
an-aere schepselen zonde is tegen het eerste
der tien geboden, en noemt ajgoderij het
V plaats van den
zich in Zijn woord geopenbaard heeft, o]
goderij het „in
de plaats van den eenigen waren uod, die
benevens Hem, iets anders verzinnen of heb
ben, waarop de mensch zijn vertrouwen zet."
En verder: „gelooven dan die ook aan den
eenigen Zaligmaker Jezus, die hun zaligheic
en welvaart bij, de heiligen, bij zichzelven o
ergens elders zoeken?
Neen- zij; maar zij verloochenen met de
zij v
tied
M;
,laar overigens stelt de bijbel't altijd zoo
voor, dat de gemeenschap met deze aarde bij
den dood totaal verbroken wordt.
De gestorvenen hebben geen deel meer in
alles, wat onder de zon geschiedt. (Prediker
9 :5, 6, 10).
Abraham weet niet van de kinderen Is
raels en Jacob kent hen niet; daarom roepen
zij tot den Heere, die immers hun Vader is.
'esaja 63 16).
(Van een verkeer der gestorvenen met de le-
venden is nergens sprake.
Daarom is er ook voor aanroeping en ver
eering der heiligen geen plants.
Nooit is er in den bijbel, zelfs niet met een
enfcel woord, sprake van de voorbede der en
gelen en der zaligen voor degenen, die op
aarde leven.
Dit wordt dan ook inderdaad toegegeven
door de Roomschen.
Maar hoe komt men er dan toe om't toch
„goed en nuttig" (bonum atque utile) te
noemen, zooals't concilie van Trenfe deed?
Men weet hoegenaamd niet duidelijk te
maken, hoe de heiligen van onze gebeden
kennis bekomen en draagt allerlei gissingen
voor.
Sommiigen meenen, dat zij hun door de
engelen, die hier telkens op aarde komen,
worden meegedeeld.
Of ook, dat de heiligen evenals de engelen
zich woxudersnel verplaatsen kunnea- en als
daad den eenigen Heiland Jezus, ofschoon
zij met den mond in Hem roemen; want van
tweeen e&i: 6f Jezus moet geen volkomen Za
ligmaker zijn 6f die dezem Zaligmaker met
waar geloof aannemen, moeten alles in Hem
hebben, dat tot hunne zaligheid van noode
is."
Met de Confessio Gallicana veroordeelen
wij alle aanroeping van doode heiligen1 als
een bedrog des Satans om de menschen daar-
door af te leiden van het biddend vertrouwen
op Christus, Die onze eenige voorspraak is.
Onze Nederladdsehe Geloofsbelijdenis
handelt in artikel XXVI over „de eenige
voorbidding van Christus."
En als nu de taal van den- ouden tijd
niet te zeer afschrikt, zou ik wel willen ver-
zoeken, den kernachtigen inhoud van dit ar
tikel onder uw aandacht te mogen brengen
Daar staat dan:
„Wij gelooven, dat wij geenen toegang
hebben tot God dan alleen door den eenigen
Middelaar en Voorspraak, Jezus Christus,
den Rechtvaardige, dewelke hierom mensch
geworden is, vereenigende tezamen de God-
delijke en menschelijke natuur, opdat wij,
menschen eenen toegang zouden hebben tot
de Goddelijke Majesteit; anderszins ware
ons de toegang gesloten.
Maar deze Middelaar, dien de Vader ons
heeft gegeveni tusschen Hem eni ons, moet
ons door zijne grootheid niet verschrlkken,
om ons een ander, naar ons goeddunken, te
doen zoeken.
Want daar is niemand, noch in den hemel,
noch op de aarde onder de schepselen, die
ons liever heeft dan Jezus Christus, dewelke
hoewel Hij' in de gestaltenis Gods was,
nochthans zichzelven vernietigd heeft, aan-
nemende de gestaltenis eens menschen en
eens knechts, voor ons, en is in alles zijnen
broederen gelijk geworden.
Indien wij nu eenen anderen Middelaar
zoeken moesten, die ons goedgunstigi ware,
wien zouden, wij kunnen vinden; die ons
meer beminde dan Hij, die zijn leven voor ons
gelalen heeft, ook toen wij zijn vijanden wa
ren?
En zoo wij eenen zoeken, die macht en
aanzien heeft, wie is er, die des zooveel heeft
als degene, die gezeten: is ter rechterhand
zijns Vaders en die alle macht heeft in den
lemel en op de aarde?
En wie zal eer verhoord worden dan de
eigeni welbeminde Zone Gods?
Zoo is dan alleen door een mlstrouwen
dit gebruik (n.l. van de aanroeping der hei
ligen om voorspraak) ingevoerd, waardoor
men de heiligen onteert, inplaats van die te
eeren, doende hetgene zij nooit gedaan, noch
begeerd hebben, maar hebben het volstandi-g-
lijk en volgens hunnen schuldigen plicht
verworpen, als blijkt uit hunne schriften.
En hier moet men niet voorbrengen, dat
wij het niet waardig zijn. Want het heeft
hier de meening niet, dat wij onze gebeden
op onze waardigheid zouden voordragen,
maar alleen op de uitnemendheid en- waar
digheid onzes Heeren Jezus Christus, wiens
rechtvaardigheid de onze is door het geloof.
Daarom de apostel, willende deze zotte
vreeze, of veel meer dat mistrouwen Van ons
nemen, zegt ons, dat Jezus Christus zijnen
broederen in alles gelijk moest worden, opdat
Hij een barmhartige en getrouwe Hooge-
priester zoude zijn, om de zonden des volks
te verzoenen. Want in hetgeen' Hijzelf, ver-
zocht zijnde, geleden heeft, kan Hij1 degenen,
die verzocht worden, te hulpe komen.
En daarna, om ons nog meer moed te ge
ven om tot Hem te gaan, zegt hijDewijl wij
dan eenen grooten Hoogepriester hebben, die
door de hemelen doorgegaan is, n.l. Jezus,
den Zone Gods, zoo laat ons deze belijdenis
vasthouden.
Want wij hebben geenen Hoogepriester,
die niet kan medelijden hebben met onze
zwakheden, malar die in alle dingen- gelijk
als wij is verzocht geweest, doch zonder
zonde.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan
tot den troon der genadc, opdat wiji barmhar-
tigheid mogen verkriigen en gena.de vinden,
om geholpen te worden, ter bckwamer tijd.
Dezelfdc
Hji wij in het gebed des ffeere# gsfeertt zlj»,
verzekerd zijnde, dat al wat wij den Vader in
Zijnen naam bidden zullen, on* zal gegeven
worden."
(Slot volgt.)
Ds. H. P. DE PREiE.
Mocbt een spiritist Of iemand, die't
voor het spiritisme opnemen wil, neiging ge-
voelen met mij over deze dingen in discussie
te treden, dan wil ik zelfs zeer gaarne zulk
een schriftelijfc debat aanvaarden.
Alleen, alles op zijn tijd!
Eerst moet deze zaak afgehandeld zijn.
IHIET HDNGERENDE HUSSJ.9CHE i
KIND.
M. de R1
Verzoeke piaatsruimte van het volgende:
Laat dit uw eerste daad zijn in't Nieuwe
Jaar, gedenkt door een kleine of groote gave,
naar gelang van uw krachten, het hongerend
Russische kind.
0, ik weet wel, het is vervelend telkens
weer tot u te moeten komen met een bede om
hulpmaar het moeten u zal het doen
ook.daar vertrouw ik op. Nansen schrijft:
veel is gedaan, maar wij komen te kort.... veel
zal1 ongediaan moeten blij-ven... duizendlen kin
deren een prooi worden van koude en hon-
ger, uitgezonderd nog de volwassenen.
Heeft dit niets tot uw ziel te zeggen?
Breng dan uw gave in't begin van- het
nieuwe jaar..opdat het u vrede zal geven.
Moet ik u nog schilderen het beeld van
ellende daar in die dorpen en steppen1 afge-
speeld? Kom dan mee met mij door de felfe
koude en hooge sneeuwen laten we een
boerenwoning betredenreeds valt de
schemer.... en hult de kartier in't duister..._
in een stoel bij de tafel zit een man wezen-
loos voor zich uit te staren.hij merkt niet
eens dat we binnen komen. Tegenover hem
zit zijn vrouw.... aan haar oogen is het te
zien dat zij lang en aanh-oudend geweend
heeft, beiden zijn een toonbeeld van doffe be-
rusting. Een klein meisje komt onstuiinig op-
dringend tot haar moeder..reeds meerma-
len had zij haar vraag gedaan.... broertje ligt
op den grond :n een hoek.... en laat af en toe
een diepen zucht hooren„Moeder", zegt
het meisje, „ik heb honger, geef me brood.
brood, Moeder"haar stemmetje wordt al
hooger en angstiger...., „brood moeder"....
Zij grijpt haar moeders handen en trekt haar
heen en weer..Moeder kijkt haar dochter-
tje aan met oogen die bran-den van koorts en
'ijdettt. Ziji antwoordt: „Ik heb niets meer in
huis...., dat weet je tochik heb je het
laatste wat ik had gegeven. Ik heb niets
meer...alles is op.:... maar er zal hulp ko
mengeduld- mijn kind."Weer stiet
het kind een kreet uit.„brood, moeder..„.
brood." Ze trekt het kind naar zich toe
als wil ze die voor haar snijdende kreten niet
hooren.... Zelf heeft ze al zoolang gievast
ze drukt het kinderkopje aan haar boezem, en
smoort de kreten die haar krankzinnig zullen
maken.... De vader ziet niet eens meer op,
hij schijnt een doodeonverschillig voor al
lesDe held heeft zijn koren gezaaid
maar zal het misschien niet mer beleven met
zijn gezin om het nieuwe voedende leven...
te 'kumnen oogsten... mijn verfnaal is cento-
nfr
v. Curasao n. Pn-
va. (verb.).
Kon. West-Irht. Mem.
Astrea vertr. 29) Dec. v. Curasao n. Haiti.
Deift vertr. 291 -Dec. v. Tocopilla n. Payta.
Van Rtensseliaer vertr. 28 Dec. v. Curacao a.
Puerto Cotoaiibo.
Stuyvesant vertr. 30 Dec.
erta Cabello.
Venezuela (thuisir.) vertr. 25 'Dec. v. Bar-
bados.
Holland-Amerika Lijn.
A/ndijk arr. 2 Jian. v. Hamburg voorgaats
den- Nl. W-aierweg.
Beukelsdijk ;arr. 31 !Dec. v. Rotterdam the
Baltimore.
Leerdlam, v. New Orleans n. -Rotlterd'am,
vertr. 1 Jan. v. Vigo.
Tjikandli (uitr.) vertr. 1 Jan. v. Amtwerpen
en was 9 u. 5- v.m. in zee.
Holland-Australia lijn.
- A-sin-o, n. Rotterdam- vertrokken, 1 Jan. to
Hamburg uiit zee -tcrugigekeerd.
Tjilkandi vertr. 1 Jan. v. -Rotterdam n.
Australia.
Holl. Britsch-lndil Lijn.
Madioen (uitr.) -arr. 30 Dec. te Madras.
Holland- Oost-A frika Lijn.
Breda vertr. 31 'Dec. v.. A'dam n. Ham
burg.
HollandrOost-Azil Lijn.
Tosari (thuisr.) arr. 31 Dec. te Suez.
Boeroe (thuisr.) arr. 1 Jan. -te Duinkerkfen.
g..... ik zei het u al reeds
ten tweede beeld.
Door de avondkoude
dwaalt een vrouw. Waar ga been?
naar het kerkhofZe stapt duo* Hkke
sneeuw als een beschon'kene.... soms blijft ze
staanbroodbrood., brood.... gilt ze,
woest grijpt ze naar de sneeuw.... en eet
als een gulzigezij lacht.... plotseling
niaakt ze sprongen en gaat dansen,... ze gooit
laar armen naar voren.„ en snerpend klinkt
let: .....broodbroodeen akelig lachen
klinkt door de duisternis, eindelijk valt ze
neer.... en zal gebracht worden bij de andere
lijken op het kerkhofwaar reeds haar
kinderen liggenLezer, moet ik nog meer
ellende beelden, waarvoor ook...... ook gij zijt
mensch. als ik.... het zal genoeg zijn.... Uw
zen. Sprak- niet Christus: wat gij d'en- minste
eerste daad in het nieuwe jaar zal het bewij-
mijner broeders hebt gedaan, hebt ge mij ge-
c'afnIn stilte geven, dit is Christenplicht
volgens Matth. 6-1-4. En Talmoed chagi-
ga fol. 5: „Liever niet geven, dan in het
openbaar pralend geven-Redt de kinde
ren hun leven zal uw vreugde zijn.
Het Ausland-Comite en- Nansen-Comite,
ook ..e Alkmaarsche Courant nemen gaanie
-uw milide gaveni aan-. Dankendi voor de piaats
ruimte,
B.
Tjisondiari vertr. 31 Dec. v„ A'dam n. Oost-
Afrika.
Bennekomi iarr. 29 Dec. v. Deiagoabaai to
Port Natal1.
Holland-Zuid-A frika Lijn.
Bioemforotein vertr. 31 Dec. v. R'dam a.
HambuiTg.
Jagersfontein vertr. 30 Dec. v. Port Natal
n. East Loindon.
Springlfonlteini art. 2 Jlan. v. Hamburg to
R^d-am.
Rott. Lloyd.
Bandoeng vertr. 1 Jan. v. Rlotterdlam n.
Hamburg.
Gelriia (uitr.) vertr. 1 Jan. v. Port Said.
Goentoer vertr. 3-1 Dec. v. Rfdam n. Batavia
en1 -arr. 1 Jan. te Southampton.
Saliatiga arr. 291 Dec. v. Sydney ite Genua.
Rotterdam Zuid-Amerika Lijn,
Waa-Mijk vertr. 1 Jan: v. R'dami n. Hamlb.
Merak (iihuisr.) arr. 2 Jan. te St. Vincent.
Zuiderdijk vertr. 29' Dec. v. B.-Ayres n. Rot
terdam.
Stv. Mij. Oceaan.
Machaon, v. Jiapan n. Rfdam, -arr. 30 Dec.
te Londen.
Teiresias, v. Japan a. A'dam, vertr. 28 Dec.
v. Colombo.
Hector, v. Japan n. A'dam, :aw. 2 Jan. te
Gibraltar.
428STE ST A ATSLOTE RI J.
Trekking van Maandag 2 Januari.
4e Klasse le Lijst
Prijzen van 60.
Zeetfl dingen
- apostel zegt, da wij vrijheid heb
ben tot den ingang des heiligdams door het
bloed van Jezus; zoo laat ons dan toegaan,
zegt hij in voile verzekcrdheid des geloofs.
Desgelijks: Christus heeft een onverganke-
lijk priesterdom; waarom Hi) ook volkomen
kan zaligmaken degenen, die door Hem tot
God gaan; alzoo Hij altijd lee ft om voor hen
te bidden.
Wat ontbreekt er meer, dewijl Christus
zelf deze uitspraak doet: „lk ben de weg en
de waarheid en het leven; niemand komt tot
den Vader dan door Mij."
Waartoe zouden wij eeneni anderen Voor-
spreker zoeken?
Aangezicn het God beliefd heeft ons Zij
nen Zoon tot Voorspreker te geven, laat ons
Hem niet verlaten om eenen anderen te ne
men, of veelmeer eenen anderen- te zoeken,
zonder Hem immermeer te vinden-.
Want als God Hem ons gegeven heeft, zoo
wist Hij wel, dat wij zondaars waren,
Daarom volgens het bevel van Christus,
zoo roepen wij den hemelschen Vader aan
door Christus, omen eenigen Middelaar, ge-
snnoo MVAARTLIJNEN.
Stv. Mij. Ne der land.
Ninas (thuisr.) arr. 30 Dec. te Gibraltar.
Kambangan (ui-tr.) arr. 1 Jan. te Port Said.
Kangean (thuisr.) vertr. 31 Dec. v. Port
Said.
Komiingin der Nederlanden v. Batavia- n.
Genua, vertr. 1 Jam v. Port Said1.
Pri-nses Juliana (-thuisr.) arr. 1 Januari te
Suez.
Salawati (uitr.) vertr. 31 Dec. v. Suez.
S-aparoea vertr. 2 Jan. v. Saigon n. Batavia
Kon. Ned. Stb. Mij.
Adonis arr. 31 Dec. v.
Berenice vertr. 30 Dec.
•If.
Venetie te Triest.
v. Algiers n. Tripo-
Rotterdom n. 'Riga.
Garthiagena n. Ma-
Carna vertr. 31 Dec. v.
Castor vertr. 30' iDec. v.
toga.
Erato vertr. 31 Dec. v. A'dam ni. Harnb.
Fauna anr. 2, J.am. v. Lissaboo te Rotterdam.
Juno -arx. 2 Jan. v. d. Midld. Zee te Amster
dam.
Hector vertr. 30 Dec. v. Varna u. iKonstan-
tinopel.
Ino arr. 31 Dec. v. Kopenhagen te Danzig.
Merope vertr. 31 Dec v. A'dam mi. Alexan
dria.
Neptunus vertr. 29- Dec. v. Palermo nl. Va-
ien'cia.
Nlereus vertr. 31 Dec. v. Bordeaux m Pasa-
ges.
Oberoni vertr. 1 Jtan. v. A'dam n. d Levant.
Orion vertr. 31 Dec. v. Rfdam n. Caseaes.
Theseus vertr. 31 Dec. v. Genua n. Livorno.
Uranus vertr. 30 Dec. v. Malta mi. Patras.
Zeus vertr. 30 Dec. v. Bari m. Tarraigoma.
Kon. Holl. Lloyd.
Brabanitia air. 1 Jam: v. Buenosi-Ayres te
A'd'am.
Hollamdia vertr. 30 Dec. v. Nfew-Orie-ans m
A'dam.
Zcelandia (uitr.) vertr. 31 Dec. v. Santos.
Kon. Paketvaart Mij.
Houtman vertr. 25 Dec. v. Melbourne a.
47
153
452
1328
1450
1654
1949
2283
2441
2711
2987
3234
4003
4243
4555
4736
5107
5465
5787
6101
6475
6697
7384
7537
7735
7948
8113
8484
8729
9145
9413
9633
9981
10242
10596
10822
11132
11359
11801
11979
12225
12455
12654
13115
13423
13636
13924
14154
14297
14522
14671
15017
15115
15260
15487
15858
16164
16425
16680
16804
17080
17540
17855
18338
18477
18609
19137
19247
19579
19802
19976
20183
20522
20800
20990
21207
21407
21579
21836
22108
22419
22604
22906
74
243
681
1353
1533
1740
1950
2284
2562
2728
3008
3470
4038
4304
4635
4808
5282
5492
5853
6164
6486
6709
7427
7549
7784
7950
8137
8506
8928
9202
9429
9725
9982
10249
10668
10S40
11163
11524
11808
12021
12270
12470
12793
13283
13447
13642
13945
14205
14336
14617
14717
15022
15151
15280
15580
15999
16233
16432
16699
16877
17341
17586
17875
18360
18496
18894
19147
19259
19588
19836
20001
20252
20548
20816
20998
21215
21422
21587
21840
22171
22432
22631
22965
96
281
1061
1359
1535
1779
2001
2296
2601
2779
3017
3494
4048
4330
4643
4823
5363
5506
5897
6209
6529
6733
7466
7552
7809
8075
8166
8553
8967
9225
9452
9741
10010
10399
10672
10890
11176
11544
11822
12093
12350
12504
12873
13315
13482
13694
13995
14228
14353
14654
14725
15052
15205
15353
15591
16004
16256
16502
16708
16959
17378
17631
18026
18382
18506
18897
19186
19272
19600
19876
20059
20326
20595
20837
21057
21239
21455
21616
21879
22212
22496
22750
99
282
1108
1431
1541
1796
2025
2391
2628
2816
3044
3593
4056
4474
4652
4870
5364
5547
5924
6297
6543
6756
7479
7624
7827
8093
8169
8554
9102
9300
9468
9867
10017
10439
10729
11009
11189
11712
11878
12162
12421
12556
12892
13375
13494
13773
13998
14230
14359
14656
14893
15088
15208
15406
15702
16008
16286
16518
16736
16989
17421
17697
18041
18383
18534
18899
19198
19380
19642
19893
20124
20415
20649
20853
21106
21348
21539
21625
21884
22215
22557
22788
111
412
1139
1433
1562
1899
2037
2420
2654
2893
3135
3719
4103
4491
4654
5002
5396
5603
5947
6344
6571
6821
7511
7687
7888
8100
8241
8555
9118
9365
9526
9926
10058
10508
11032
11193
11743
11937
12221
12425
12569
12931
13416
13534
13822
14021
14259
14468
14660
14948
15102
15215
15456
15768
16101
16342
16600
16765
17096
17444
17733
18076
18452
18542
18912
19212
19409
19715
19908
20140
20448
20701
20872
21118
21363
21562
21758
22043
22260
22581
22798
145
446
1159
1440
1573
1948
2046
2421
2705
2981
3167
3899
4145
4549
4712
5070
5460
5641
6100
6414
6662
6965
7516
7716
7906
8111
8356
8568
9119
9392
9603
9966
10159
10585
11049
11253
11794
11965
12223
12451
12601
12994
13418
13609
13880
14064
14282
14504
14667
15013
15105
15241
15466
15839
16143
16351
16664
16772
17025
17523
17853
18311
18455
18598
18969
19226
19578
19795
19938
20172
20469
20774
20987
21155
21380
21565
21812
22090
22332
22586
22S82