DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Groote
Voorjaarsveemarkt
te Alkmaar,
Groote
Paardenmarkt
to Alkmaar,
Bakker's Koffie en Thee
Brieven nit Berlijn.
Fraftlein,
Mo. 90
Honderd Tier en twintigute Jaargang
1932.
hnnnnni.nisprlj. hi) .o.nrftlwMH.r |..r S f fr- 2". P— 2-6fl. n*wl]fl]i. P n. Afl.prlm.Mppr. 26 cu p. rnw1. fltflfltflr. IpM«.
Brievon franco N.V. Book- on Ilandoledr. v,h. Uorma. Coster Zoon, Voordam C9, Tol. Administr. No. 3. Rodactio No. 33.
De zeer fyne smaak
en krachtige geur
op Woensdag 19 April a.s.
liteit.
7ATERDAG IHreetenr: 0. n. KRAR. IloofJvodacteur s T). N. ADEMA. 15 APRIL
bldeJc zich zoo gaame uit de neerdrakkende
ellende van dtezen tijd in den itsjd van nu ver-
gane gnootheid wil verplaatsen. De film is
niet eens zoo hijzonder geschikt of op eem
nieuwe mianier in scene gezet. Ex zijn geen
orgineele of verassende effect on in. Maar zij
.toovert ons een tijdperk voor oogen, dlat de
-r o a *i b&sia werd voor den lateren, au weer verval-
OD Dinsdag lo April a.S. len glrinstijd van't Duitsche rijk. En het is,
1 alsor dudzenden en nog eens dnizenden in
den aanblfk daarvan (roost en bemoediging
vinden.
Frederik de Groote ia tneer en meer het
1 van de hoop en verwachtinge© der
■itsche paitriottm geworden. Onmerkbaar
heefti zich dat zoo ©njtwikkdd. Reeds voor
twee jareru bemerkte men de eerste sporen.
zeer zeker ook geen gehrek is. De geweidage
stnoom van Russisch intellect, welke wij in
Berlijin bijna diagelijks zien aangroeien,
draagt hiertoe zijn aandeel bij. Nooit was de
jeugd, met name de siudeerende, in Duitsch-
landi zoo verdeeld. Hier gaapt ecu kloof en
men' weet niet hoe zij: spcedig overbrugd zou
kunnen wordien.
heid verraadde.
iMijn doffe stapdreunen deed het vredig
groepje opschrikken. Fluks sprong mijn
oudste mi] tegemoet met blinkende oogen en
overklaterde me met de blijde schatering van
zijn luide stem.
Vader, dat is Frauldn en dat is Fre-
derike.
hetwelk men niet per vaartuig naar de mrnkt I fa gestalite van den jorigm toning
brengt, all een aangevoerd mag worden langs nfc verscheen, weerktonk een minutenk
denrlE LDE RSCH E N WEG, over do HE I-
OROOTE VOORJAARSVEEMARKT.
iDe Directeur van helt Marktwezen te
Alkmaar brengt ter algemeene kennis, dat ter
gelegenheid van de groote voorjaarsvee
markt op DINSDAG 18 APRIL a.s. het vea,
vaartuig naar de maiki
alleen aangevoerd mag worden
CHEN WEG, over do
LOeR BRUG en over da FRIESCHE BRUG.
Aauvoer van vee over de GEES1ER-
BRUG de EMMABRUG, de NIEUWLAN-
DERSINGELBRUG, de beide RUST IE KE
VOETBRUGGEN en do SCHERMER-
VLOTBRUG isverboden.
Het vee over de BOOMPOO'Rl SB'RUG
bij hot Zeglis naar de markt gebracht, moot
den weg volgen langs de Voormeer, de Bier-
over de Schermervlotbrug langs den
Kanaalweg ©m bij de Friesche brag te wor
den onderzocht. Vaartuigen met voor de
markt bestemd vee, mogen uitsluitend gulost
worden' aan de Kanaalkadb; de havenmees-
ter zal de ligplaateen aanwijzen.
Het vee tangs den Helderschen weg en per
vaartuig aangevoerd, mag alleen naar de
markt worden' gebracht over de Nieuwesloot
van de Handelskade af. Bij de FRIESCHE
BRUG, de HEILOeRBRUG en aan de
NIEUWESLOOT zal het aan te voeren vee
door deskuodilgen wordeni onderzocht, terwijl
het versdiuldigde marktgeld aldaar moet
worden voldaan.
In het algemeen mag mien geen vee ter
markt brengen zonder voorafgaand dtekun-
dig onderzoek; de toeg.ngen tot de markt
zu l'en worden openge^eld op E>insdag des
voormiddags 6 uur.
Alkmaar, 8 April 1922.
GROOTE PAARDENMARKT.
De Directeur van liet Marktwezen te Alk
maar brengt ter algemeene kennis, dat ter
tvheid van
Nlog een paar andere films bevinden zich
op het oogenblik in het centrum der belang- I naar
stelliimg. De een behoort tot de projecties met met zeif-overtmgende keung]
grodisdie enaoeneeringen, een reusachtig woord uitsprak. De vrouw rees wat schuChter
aantal deelneniers en vele decoratieve ge- op, keek met
bouwen: „De vrouw van den Pharao". Een heen. Een zekere
geheel Egyptisoh rijk werd daartoe dicht bij frappeerden mij en met een paar
Berlijn uit den grond' gestampt. De regisseur j woorden over naar lieve zorg voor nnjtt km
iZijn rumoenge hand zwaaide van de vrouw j Wr««rKftr0rt, Ti pprstA kwR>
lar het worm-genestelde meisje. terwijl hi]1 nddrUOigt U CcTSIjU hud
et zelf-overtuicende keurigheid net vreemde
Lubisch, een genie in zijni soort, de Rein-
Hij a^dt dter dnemsL heeft iuerbij de
Barberuna", opgevoerd, welke de geschiede- schoone Dagny Servaes,. een der schifterend-
ste itoaneelspeelsters van Berlijn, speelt de
hoofdrol. Ook deze film heeft een „reuzen-
succes." Van de opnamen en proeven, die den
geheelen vorigen zomer en herfsit duurden,
worden allie mogelijke grappige verhalen ver-
tedd. In't bijzonder doet een verhaal de ron-
de: de schoone Dagny heeft namelijk e^a
k punt: zij heeft bepaald leelijk
ijn weet dat; het heeft dikwiils met te-
leurstelling en hoofdschudden de te zware
zuilen bemerkt, die zijn Beveling dragee. Dat
is 'in Berlijin zelf niet zoo erg. Want het pu-
Destdjds werd een andere film, ,.De danserin I n.andt dler cinema, heeft hierbij de leiding. De
Barberinal", opgevoerd, welke de geschiede-
nis van de beroemde ballelwiiva verhaalde,
die in de oogen van Frederiik den Groote bij-
zondere genade vond. Eerst zag mien, de jeugn-
geschiedenis van de daneercs voor bij trekken'.
Men trok met haar door Italie, Frankrijik en
Emgelamd. Daarna kwam zij naar Berlijn.
En het oogenblik, dlat op het doek het eerst
Frede-
iang ap-
tooneel-
deren stelde ik mij even voor. Zij noemde geen
naarn terag, zeide slechts met een kluditige
kniks, dat zij het kmderfrhulein van de fami-
lie Hoo'gstraten was, de buren mijner zuster.
Aarzelend sloot zij» zich bij mij en mijn
EERSTE ALKMAARSCHE ELECTRISCHE
KOFFIEBRANDERU EN THEKHANDEL.
niet weer terug! schreeuwde Fraulein.
Het lage hout kraakte en golf die van een
hevige worstelingIk stortte mij: door ds
takken en greep den braut in zijn nek
Voor hiii van de verrassing bekomen was, had
een serie snel toegebrachte vuisfslagen hem
kleurters aan, en ik zag, dat de hand, waar- 1 zoo toegetakeld, dat hij wantelend en kreu--
- - 1 nend een goed heenkomen zochtEn met
plaus door de zaal. Twee handi,
directeuremi maaktens van die goede ooojunc-
tuur gebruik en voerdeni het vorige jaar on-
der den titel „De danseres van den toning"
een tooneelstuk op, waarin hetzelfde thema
behiandeldi werd1. >fiDet trok gedurende ver-
scheidene maanden een vollen schouwburg.
N)u echter is in „Ffiedericus Rex" geen spra-
ke meer van een liefdiesgescMedenis iin
zoovere men bij: de nog ooopgehelderde be-
rrekkingea Husschen den toaung en de dan-
faarvan kan spreken. Wat opgevoerd
.torische feiten.
de paardenmiaa'kt op
geiegem
WOENSDAG 19 APRIL as. de aan te voe
ren dieren alleen naar de markt mogen wor
den gebracht over de FRIESCHE BRUG en
de NIEUWESLOOT van de Handielskade
HHHB
De dieren, die over de BOO M POO RTS-
BRUG bij het Zeglis de stad binnenkomen.
mogen alleen naar de markt worden gebracht
langs de Voormeer en de Bicrkade over de
Schermervlotbrug en langs de Kanaaldijk
naar de FRIESCHiE BRUG.
Alle dieren, die niet over de Friesche bnug
de stad worden ingebracht, moet men zoo-
danig vervoeren, diat ze over de Nieuwesloot
van de Handelskade af ter markt komem; a'le
overige toegangen tot de markt worden afge-
zet.
iBij die Friesche brag en aan de Nieuwe
sloot zuilen de aan te voeren dieren deskun-
dig worden onderzocht, erwijl het verschul-
digde marktgeld aldaar moet worden vol
daan.
V66r dies morgens 7 uur mogen geen die
ren worden geplaatst op de markt, die des
namdd<lags vier uur eindigt.
Voor het plaatsen der paarden wordien aan-
gewezen de Dijk. de Doorbraak en de Nieu
wesloot en voor net plaatsen der veulens het
'aagpi
Alkm
aar, 8 April 1922.
XLVI'I.
friederlcus Rex". Film en po-
litiek. De schoone Dagny. De
chat graver".
seres
wordt.'zdjn heel' eenvoudig hist<
En dat juist trof het publii
Adfemloos zitten de menschen eni laten
het leven van Frederik aan zich voorbijtrek-
ken. Zijn harde jeugd en de strijd met zijn
strengen vader. Zijn troonsbestijging m zijin
oorlogsfeiteii. Ook de gevaren. die bij met
ij'zeren energie overwoh. Men bemerlct, als
men tusschen het publiek zit, het merkwaar-
ddge gecstelijke contact, dat tusschen de zaal
cn, de beeldfen op het dock ontstaat. Meer en
meer geraafct men in geestdrift. Voortdu-
rend onderbreekt een donderend applaus, ove-
rigens in de biosooop niet gebruikelijk, de
voorstel'ling. Maar oat niet alleen. Men be-
speurt hoc de toeschouwers diep ontroerd
zijn, hoe zelfs mannen van midoelbarm en
ouderen leeftijd tranen in de oogen krij'gen,
Het bekende kuchen en smuivea, waarmee het
publiek in den schouwburg zijn ootroering
tracht te verbergeo, wordt hoori>aar. Vroe-
ger zou zulk een brok historic zonder bijzon-
-leren indruk te maken voorbijgegleden zljr.,
ILet zou hooidzakdijk slech'is cfe schooljeuigd
gepakt hebben. Thans verdringen de* yol-
wassenieru zich in dichite scharen voor de bios-
rebouwen'. In de groofc e zalen, in de
verscfiillende deelen der stad, moet de film
vertoond worden.
Men moet deze verschijmselen niet zoo-
•als reeds geschied (is 1 sl3 een uitvloeisel
van natiooalistische gevoeiens bestempelen.
Er besbaat geen vok, dat zich in zijn ongeluk
niet bezig Soudt met ziin groot verleden.
Miaar nu blijikt dadclij'k weer de onzalige
verdeeldheid en, het .naar rechta en links dnj-
vende radicalisme van de tegenwoordige
Duitsche maatschappij. Direct werd de film
..Friedericus Rex" tot speeibal der partiien.
IDe Duitsch Nationalen, dus de geheel
rechts staande kringen vaardigen hun troe-
pen af naar de cinemia's. En nu kwam. het
tot de meest zkunelooze overdrijvingen. Er
is een passage, waar koning Frederik WilL
helm I, de vader van Frederik den Groote,
de lange soldaten van zijn Potsdanuner-
garde laat aantredien en. juist op deze
plaats begonnen de afgezanten der Duitsch
Nationalen als razenden in de handen te
kliappen, te trappelen en groot lawaai te ma-
ton. Dat wekte natuurlijk reactie. De kran-
ten namen aan den strijd deel en plotseling
was de film It middelpunt geworden van poli
tick getwist.
IDit voorbeeld getu'igt weer van de eigen-
aardiige geprikikeldiheid1 in onze verhoudin-
gen. Het is alsof er geen menschen meer be-
staan, die een rustige, trouwhartige vader-
l-andsliiefde bezitten. Aan de eene zij<fe staan
zij, die meemen de vaderlandslieMe uitsluii-
tend in pacht te hebben, en zich onsympo-
thiek, provocant, en reactionair gedragen, die
bliek went bij zijn Lievelings-acteurs ook aan
hun fouten. Maar zulk een reuzenfilm moet
geheel Duitschland door, naar andere vol-
ai, over de zeeen; en wie weet of andere
i steden ook zoo mild zouden denken over de
dikike beenen van een elegant jong meisje
Dooh. Lubitch toonde nu zijn meesterschap
de geschdedenis speelt wel in oud Egypte,
maar nooit verschdjnt de „vrouw van den
Pharao" zonder rok tot op haar voeten, nooit
wordt een tip van den sluder, die over het
zorgvuldiig verborgea geheim ligt, opgehe-
venl
De andere film, die opzien verwekt of veel-
eer zal1 verwekken, is meer goed gemeend dan
goed geluikt. Men heeft een waarlijk heroik
doel voor oogen gehad. Men wilde n.iets min
der dian... onsteins relativiteiistheorie op
het doek populariscerenWat halen de men
schen al in nun' hoofdEr moet erkennen, dat
ik Einsteins ontdekking nooit geheel' en al
begrepen heb, maar het weinige. dat ik be-
gireep, is nu weer door deze ombeschrijfelijk
komieke film in de war geraakt. 't Is onmo-
kelijik zulto diepzinnigc gedachten door be-
wegende lichtbeeldCn dUidelijk ie maken.
iDe macht der cinema is in: BerLijn nog
steeds stijgende. De schouwburgen vechten
een grimmigen strijd diaartegen. Des te ver-
heugender is het, dat het kunst-seizoen nog
met een groote en glansrijke daJtl besloten
is: met de opvoering van het nieuwe mu-
zieklirama „De sohatgraver", van Franz
Sclireker. SedJert het vorige jaar is Schreker
in Berlijin werkzaam als direcleur van de
sbaats-muziekhoogeschool. Hij heeft sedert
dien een bijzontfere activiteit ontplooid, als
leider der compositie-klasse en als een mag-
neet, die alle mogeldjike kunstzinnige elemen-
aan zij het kleine popje Frederike meevoerde,
van een teedere mildhedd was. Na een paar
tellen waren Mees, de jongen, en Ger, het
meisje, weer naast haar en liep ik wat ver-
eenzaamd en' teraggestootea a even hell blijde
groepje naar iuis.
Bi] het afscheid ki-eeg ik een tort, gereser-
veerd knikje, de kinderen hun yollen naaon.
Nieuw en verrassend klon'k dat in mdjn ooren
Bartholooieus en> Geraldine, bode namien
Duitsdi zangerig betoond, terwijl1 wij het
meisje toch heel bewust een Engelsche naam
sgeven hladden en ook haar thuJsnaampje
er op Engelsche wijze uitspraken
I Terwijl wij aan tafel zafen en de kinderen
met hun blijae stemmen niet ophielden Frau-
lein's lof te zingen, hidden ook mijn gedach
ten zich bezig met deze klaarblijkel'ijk hier
aangedreven Duitsche, die lief en deemoedig
was, zooals een Duitsche kinderfrauldn heet
te bkamen, doch die van een zekere waardig
heid en zelfbewusthedd toch niet geheel ton
afstand doen.
hiet prettig, zelf-verwarmend gevoel een be-
schermer te zijn voor een vrouw, die men ge-
wend is als minderwaardig met den nek aan
t« zien, legde ik mijn arm oa Fraulein bean
«n bracht haar naar huis
Zij eprak niet, maar ik wist hot za nu
sdhuwe, onderworpen oogen zou hebben en
met trots op mijn ruimheid van begrip en xidr
derlijkhdd. zd ik:
U zult wel begrijpen, dat mijn gevoeiens
voor U hierdoor met veranderd zijn!
Een flauw drukje op mijn arm was het
antwoord op diat fraaie boekenzinnetje, waar-
van ik in mijn hart een veel grooter uiitwer-
king had verwacht
Twee maanden later vroeg ik Fraulein ten
muwelijkMijn kinderen zouden, als haar
milde toewijding steeds om hen heeni was,
niet langer leven met een schrijnend tekort
aan liefde en zorgOok mij was zij in
vele opzichten lief, en buitendien had ik hier
Avonds vroeg nnjn zuster met een ty-
pisch vrouwdijke felheid, of- ik dat Frauldn
gezien had, over wie de kinderen' 't zoo drak
ladden.
Zeker, en gesproken ook, antwoordde ok,
een beetjeu itdaigend.
Ja, hoe de Hoogensfratens aan zoo'n
schepsel tomen, begrijp ik dgenlijk niet, be-
gon ze met de fanatieke ijver van een bod-
prediker
Met een handbeweging legde ik haar het
zwijgen op.. Dat Fraulein had natuurtijk
een verleden" Als bij ingeving voelde
ik. dat ik, als ik zuiver tegenover deze vrouw
wrlde staan, ik mij dat verleden" niet door
een' andere vrouw moest laten vertellen
Nee zus, dergdijke geschiedentssen in-
teresseeren me maar wdmig
O, als je mij niet vertrouwt, moet je
maar es bij de Hoogenstratens zelf informee-
ren. EHe kunnen je nog meer vertellen^
Met een spijtig schouderophalen verliet zij
de kamer
Waarom wilde ik zuiver staan tegen
over die vrouwDeze gedachte kwelde
mij plotseling als een beschamende pijln.
AlS gedreven door een gehdme macht stond
ik op, om naar mijn slapcnde kinderen te
gaan zien.
Na dien Zoodagmiddag had ik Fr&ultem
eenige malen gesprokenIn haar zorg
voor mijn kinderen, die zich door haar steun
en gebaren lieten wiegen in een zocten roes
van welbehagen, was zij mij zeer sympathiek.
Zij bleek van een ruime belezeniheui en als
zij een heel enikelen keer haar houding van
ten naar Berlijn trekt. Voor zijn nieuwe ope
ra heefti hij weer als voor de vroegere („Der
feme Klang", „Die Gezeichneten") dten tekst
zelf gcschreven, met ccn uitgesproken gevoel
voor tooneelikunst en- een ongewone gave voor
scenarische leiding. Het is een sprookjesim-
tnige. Van een toningin', die wegkwijnt, om-
dat hiaar kostbare sieraaen geroofd zijn, die
haar jeugd en schoomheid gaven. Van een
reizenden zanger, wiens luit weerklinkt als
hiji over een plaats gaat, waar goud en edel1-
gesteente verborgen zijn. Van een mooi,
hartstochtelijk meisje, dat de sieraden ge
roofd heeft; een vrouw van wilde matuurin-
stincten,
wordt.
spirit1
zaamheid
liek vermengd
de gelegenheid, om een goede daad te doen,
- een daad van menschenliefde en zelfverloo-
dere aorookicsintrice wa'r nel »veneaeu was, oat <tunei uaaii i<%,
3 het „verfeden", waarovcr ook de Hoogsfcra-
dc muz'ok' omceeft de t:ens gopoogd hadden mij in te lichten
oe muzie* omg^n oe mii w T;; rvair ov-
Berlijn, begin April. m.»J
De ijver der tallooze Beriijnsche theaters uit de ineenstortmg mete geleerd hebben oj
is ook in April nog niet verzwakt. Zij: stor- sieedsmg
ten onophoudeldjk eeni ware stroom van bin- voorbg is, in ten of anderen yonn w^- to
tenigewone indrukken en nieuwe sensaties uit i steld zou kunnen w«^en.
over de stad1, welke geesltelijike ontepanning staan zij;, die van t.nationaideitsgevoel ab
een levonsbdfioefte is geworden. Maar dit- soluut mete meer wetei
- - 1 men van een .algemeene samensmeltmg van
alle volkeren; die reeds nerveus wordien als
iemand van de vroegere grootheid van
Duitschl'andi spreekt, en die argwanend elke
koestering van. gevoeiens voor hot vaderland
besdioiuwem. Een volk alls het HoLlandsche,
waarin een zoo rustig, doch rotsvast en uit
gesproken. nationaliteitsgevoel leeft, zal d'er-
golijike toestanden nauwelijks kunnen begrij
pen. Maar elke Dui'techer, die zijn land en
volk opnedht .liefheeft, tijdt zwaar daaron-
der.
Spedaal komen deze scherpe tegensteflin-
gen to uitdng in de opgroeiende jeugd Onze
jonge menschen kennen in het geheel geen
middlenweg. Zij zijin of nationalisitisdi ge-
zind, vervuld van klinksnde phrassn, of htj-
waariwj us
maal heeft niet een drama het groote succes
gehad', d'odi een film.
En. dan nog wel een film1 van een bipzon-
dfcr genre. Zij geeft een opwindende rom'an-
intrige en geen sappige grappen, maar:
PruMschJDuiitsche historie. ..Friedericus
Rex" is haar titel. Dus een serie tpstorische
opuiamen, die het leven en strevon van net
grootste genie weergeven', hetwelk ooit op
een DUitsdien troon heeft gezeten. Mien denkt
misschieneen film als zoovele anderen, in
oudte ikasteelen en parken opgenomen., met
eeni overvloed van belangwekken.de oostuums,
met de beproefde bekoring van dergelijke ge-
schiedikundige samenstellingen. M'aar da*t is
niet het beliangrijikste. Het ongehoorde suc-
roL dat deze rolprent verwekte, te yeellear
<lj«ruit te v«*kla**e), dat hte Bwkqe«fce pu-
weiluicfendheid1 zwevende
gebeurtenisseri. Een. opvoering vol
pracht werd van dit werk gegeven. Aan te-
genstand heeft het niet ontbroken. Maar de
avond, dat deze Sohatgraver" voor de eer-
ste maal het tooneel bctrad, was toch voor
alien em groote gebeurtends. Van de een-
heid van drama en muziek ging groote
kracht uit. Opnieuw erkenden wij, dat weer
een. nieuw lid tot de rij van Ehiitsche opera-
meesters is toegetreden. Wat ook in Duitsch
land gebeurd is of geschieden mag zijn
kunstbodem heeft de oude vrachtbaaxheid be-
waard en ontwikkelf nieuwe bloesema.
Dr. MAX GSBORN.
door HESSEL JGN'GSMA.
Torn ik dien Zondagmiddag mijn beide
moederlooze kinderen ging roepen voor dim
maaltijd, vond ik ze in em bridal met em
vreemde vrouw. De bride kinderen logeerdm
bij mijn zuster op de Buissche Hride, die,
torn Ec naar haar wenschm wel ,wat lang
talmde met het teragbrrngm der klrinm naar
mijii ontluisterde huis, hen
waarioosde.
Het engerde mij, dat ik om de vreemde
vrouw een sfeer van vertrouwlijikheid voelde,
waarin mijn kinderen. zoo belhaaglijk weg-
sdiolm, dat zij mijn nadering niri bemeik-
ten. Em derde kind, jonger dan mijn kleu-
ters lag in de sdhort der vrouw genesteld,
van wie ik niet veel andrn nog zag dan een
dichl vledhted van dih, blond haar «n sen
dis s«a vtej
alende I wa^ ^on m'i schclen, wat zij ooit ge-
weest wasDit Frauleia interesseerde me
m de rest liet mij koud
Tot deze zelfbetontenis was ik reeds ge-
tomm
Op em Zaterdagavondi, weer in het huis
mijner zuster logeerande, werd ik bij mijn
terugkeer van een wandeling over de nacht-
dontore hei opgeschrikt door het geluid van
een worstelingJuist wilde ik de straiten,
waarachter zich tusschen em man en een
vrouw em klein drama scheen af te spelen,
vanemrukkm, toen ik de stem van Fraulein
herkendeZij sprak een heel wat minder
zoet Duitsch dan tegm de kinderm
Je krijgt me met mee, versta jeIk heb
er meer'dan genoeg van! En nu ik eenmaal
van dat alles mij heb losganaakt, ga ik er
nooiit meer in terag. Nooit meer
En toch ben je in mijn macht! hoonde
een vette mannenstem. Ik zal je opnieuw
onderwerpen aan.. mijn wil en je zult alles
voor me doen, net als vroeger.
Van meddijden met de arme vrouw trump
mijn hart samen Daar was dus haar „ver-
leden"Stakkerd, staktord
Opnieuw sloegen luid hun stemmen op.
Als je niet goedsdiiks gaat, dan ge
bruik ik geweld!
Ja, 't zou niet de eerste teer zijn, dat
je me sloeg beul
Je denkt zeker, dat ik nog langer voor
door de stad wensch rond te loopen.
'eet je wel, dat nog nooit em vrouw mij
sfcafJeloos weerstaan heeft?
Al sute hat aus dm 4ssd Intel, ik
cheningDeze vrouw, die uitgestooten
was uit de samenleving, zou ik weer ophef-
fmZij zou vrij de oogen kunnen opslaan
als mijn vrouw en niemand zou haar durvm
vemedermMijn voomemen, dat, ik be-
ken het, zeker tegenkanting genoeg zou on-
dervinden bij mijn familie, maakte mij zelf#
week en sm timenteel
In em luw hieidal zat zij tegenover mij.
Em van haar weinigwceretrevmde
handen had ik in de mijne genomm Af-
wijzend schudde zij haar hoofd
U weet toch wel, begun ze, met een
verdacht trillen om haar mond
Ik weet, wat u meentZij hebben
mij alien over uw ,,veriedm" wilten inlichten.
Maar wat kan mij uw verleden schelen, de
toekomst is van veel meer belang
Zij glimladite droevig.
Had u maar wel naar hen gelui&terd
Dan' zou ons die pijalijke bespaard zijn ge-
bleven
Maar die hoef-t niet pijnlijk tc zijnZeg
ja, en alles is immors goea
Zelfovertuigd steeld ik de kleine, zachte
hand
Even dreef zij in droomen weg
Nee. het kan niet, stootte zij uit, terwijl
zij haar hand terugnam
Maar als ik todh wil 1
Als u alles wist, zou u niet meer wil-
len
Martel je toch niet langerJe hoeft
niets te bekennenIk neem je tot vrouw,
writ er ook is, in menschen oogen n 6g zoo
slecht, n6g zoo zondig
Over haar droevm, wat verwonderden
zullce
naar
BBI hemel'sche
muziek
i op
Die avond, die
Stil maar
van hem veriest,,
lijden, arme jij
Toen ik mij weer tot haar overboog, stootee
ze mij heftig terag.
Hij is mijn manIk ben van hem
weggeloopenHij; kan- me elk oogenblik
door de politic laten terughalen
Uw mrin stamelde ikEm Idl-
lle teleurstelling kwam mij doorsteken
Wat dacht jij dan? vroeg ze protesting,
met een groote sidderende stem
Verward staarde ik in haar vochtige kin-
deroogmDrit, oogen van em grandte
coquetteIk sloeg besdiaamd mijn han
den voor mijn gezicht Writ em ellende-
ling was ik geweest ia mijtt zelfingmomen
braafhrid
Ik durfde niet opzimIk was laf, want
het vonnis, dat nu moest volgen, was ver-
dimd
Tom l'egdie ze haar hand op mijn hoofd
De warmte. die mij van hoofd tot voe
ten doorstroomde, openbaarde mij, dat ik
naar deze liefkoozing, die mijner kinderen
deel was, verlangd had
let een 'bovenmenschetijke mildhrid klonk
haar stem1:
Dat was wel em beetje wreed. hi
Maar de bedoeling was toch Mil lief, hoor
Ik hoorde haar opstaan en weggaan, maar
durfde niet opzimTom ze cm paar hon
derd meter ver weg was, keek ik haar na».
Vlug schoof haar kleina figuur ovtr de heide.
Alt mr IibirRr haak hte wwtsapin uit, haar
Ze richtte zich op met een schok.
tie man, kreunde ze
je bent voor goed
/at heb je moeien