DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Groote Voorjaarsveemarkt te Alkmaar, Groote Paardenmarkt to Alkmaar, Bakker's Koffie en Thee Brieven nit Berlijn. Fraftlein, Mo. 90 Honderd Tier en twintigute Jaargang 1932. hnnnnni.nisprlj. hi) .o.nrftlwMH.r |..r S f fr- 2". P— 2-6fl. n*wl]fl]i. P n. Afl.prlm.Mppr. 26 cu p. rnw1. fltflfltflr. IpM«. Brievon franco N.V. Book- on Ilandoledr. v,h. Uorma. Coster Zoon, Voordam C9, Tol. Administr. No. 3. Rodactio No. 33. De zeer fyne smaak en krachtige geur op Woensdag 19 April a.s. liteit. 7ATERDAG IHreetenr: 0. n. KRAR. IloofJvodacteur s T). N. ADEMA. 15 APRIL bldeJc zich zoo gaame uit de neerdrakkende ellende van dtezen tijd in den itsjd van nu ver- gane gnootheid wil verplaatsen. De film is niet eens zoo hijzonder geschikt of op eem nieuwe mianier in scene gezet. Ex zijn geen orgineele of verassende effect on in. Maar zij .toovert ons een tijdperk voor oogen, dlat de -r o a *i b&sia werd voor den lateren, au weer verval- OD Dinsdag lo April a.S. len glrinstijd van't Duitsche rijk. En het is, 1 alsor dudzenden en nog eens dnizenden in den aanblfk daarvan (roost en bemoediging vinden. Frederik de Groote ia tneer en meer het 1 van de hoop en verwachtinge© der ■itsche paitriottm geworden. Onmerkbaar heefti zich dat zoo ©njtwikkdd. Reeds voor twee jareru bemerkte men de eerste sporen. zeer zeker ook geen gehrek is. De geweidage stnoom van Russisch intellect, welke wij in Berlijin bijna diagelijks zien aangroeien, draagt hiertoe zijn aandeel bij. Nooit was de jeugd, met name de siudeerende, in Duitsch- landi zoo verdeeld. Hier gaapt ecu kloof en men' weet niet hoe zij: spcedig overbrugd zou kunnen wordien. heid verraadde. iMijn doffe stapdreunen deed het vredig groepje opschrikken. Fluks sprong mijn oudste mi] tegemoet met blinkende oogen en overklaterde me met de blijde schatering van zijn luide stem. Vader, dat is Frauldn en dat is Fre- derike. hetwelk men niet per vaartuig naar de mrnkt I fa gestalite van den jorigm toning brengt, all een aangevoerd mag worden langs nfc verscheen, weerktonk een minutenk denrlE LDE RSCH E N WEG, over do HE I- OROOTE VOORJAARSVEEMARKT. iDe Directeur van helt Marktwezen te Alkmaar brengt ter algemeene kennis, dat ter gelegenheid van de groote voorjaarsvee markt op DINSDAG 18 APRIL a.s. het vea, vaartuig naar de maiki alleen aangevoerd mag worden CHEN WEG, over do LOeR BRUG en over da FRIESCHE BRUG. Aauvoer van vee over de GEES1ER- BRUG de EMMABRUG, de NIEUWLAN- DERSINGELBRUG, de beide RUST IE KE VOETBRUGGEN en do SCHERMER- VLOTBRUG isverboden. Het vee over de BOOMPOO'Rl SB'RUG bij hot Zeglis naar de markt gebracht, moot den weg volgen langs de Voormeer, de Bier- over de Schermervlotbrug langs den Kanaalweg ©m bij de Friesche brag te wor den onderzocht. Vaartuigen met voor de markt bestemd vee, mogen uitsluitend gulost worden' aan de Kanaalkadb; de havenmees- ter zal de ligplaateen aanwijzen. Het vee tangs den Helderschen weg en per vaartuig aangevoerd, mag alleen naar de markt worden' gebracht over de Nieuwesloot van de Handelskade af. Bij de FRIESCHE BRUG, de HEILOeRBRUG en aan de NIEUWESLOOT zal het aan te voeren vee door deskuodilgen wordeni onderzocht, terwijl het versdiuldigde marktgeld aldaar moet worden voldaan. In het algemeen mag mien geen vee ter markt brengen zonder voorafgaand dtekun- dig onderzoek; de toeg.ngen tot de markt zu l'en worden openge^eld op E>insdag des voormiddags 6 uur. Alkmaar, 8 April 1922. GROOTE PAARDENMARKT. De Directeur van liet Marktwezen te Alk maar brengt ter algemeene kennis, dat ter tvheid van Nlog een paar andere films bevinden zich op het oogenblik in het centrum der belang- I naar stelliimg. De een behoort tot de projecties met met zeif-overtmgende keung] grodisdie enaoeneeringen, een reusachtig woord uitsprak. De vrouw rees wat schuChter aantal deelneniers en vele decoratieve ge- op, keek met bouwen: „De vrouw van den Pharao". Een heen. Een zekere geheel Egyptisoh rijk werd daartoe dicht bij frappeerden mij en met een paar Berlijn uit den grond' gestampt. De regisseur j woorden over naar lieve zorg voor nnjtt km iZijn rumoenge hand zwaaide van de vrouw j Wr««rKftr0rt, Ti pprstA kwR> lar het worm-genestelde meisje. terwijl hi]1 nddrUOigt U CcTSIjU hud et zelf-overtuicende keurigheid net vreemde Lubisch, een genie in zijni soort, de Rein- Hij a^dt dter dnemsL heeft iuerbij de Barberuna", opgevoerd, welke de geschiede- schoone Dagny Servaes,. een der schifterend- ste itoaneelspeelsters van Berlijn, speelt de hoofdrol. Ook deze film heeft een „reuzen- succes." Van de opnamen en proeven, die den geheelen vorigen zomer en herfsit duurden, worden allie mogelijke grappige verhalen ver- tedd. In't bijzonder doet een verhaal de ron- de: de schoone Dagny heeft namelijk e^a k punt: zij heeft bepaald leelijk ijn weet dat; het heeft dikwiils met te- leurstelling en hoofdschudden de te zware zuilen bemerkt, die zijn Beveling dragee. Dat is 'in Berlijin zelf niet zoo erg. Want het pu- Destdjds werd een andere film, ,.De danserin I n.andt dler cinema, heeft hierbij de leiding. De Barberinal", opgevoerd, welke de geschiede- nis van de beroemde ballelwiiva verhaalde, die in de oogen van Frederiik den Groote bij- zondere genade vond. Eerst zag mien, de jeugn- geschiedenis van de daneercs voor bij trekken'. Men trok met haar door Italie, Frankrijik en Emgelamd. Daarna kwam zij naar Berlijn. En het oogenblik, dlat op het doek het eerst Frede- iang ap- tooneel- deren stelde ik mij even voor. Zij noemde geen naarn terag, zeide slechts met een kluditige kniks, dat zij het kmderfrhulein van de fami- lie Hoo'gstraten was, de buren mijner zuster. Aarzelend sloot zij» zich bij mij en mijn EERSTE ALKMAARSCHE ELECTRISCHE KOFFIEBRANDERU EN THEKHANDEL. niet weer terug! schreeuwde Fraulein. Het lage hout kraakte en golf die van een hevige worstelingIk stortte mij: door ds takken en greep den braut in zijn nek Voor hiii van de verrassing bekomen was, had een serie snel toegebrachte vuisfslagen hem kleurters aan, en ik zag, dat de hand, waar- 1 zoo toegetakeld, dat hij wantelend en kreu-- - - 1 nend een goed heenkomen zochtEn met plaus door de zaal. Twee handi, directeuremi maaktens van die goede ooojunc- tuur gebruik en voerdeni het vorige jaar on- der den titel „De danseres van den toning" een tooneelstuk op, waarin hetzelfde thema behiandeldi werd1. >fiDet trok gedurende ver- scheidene maanden een vollen schouwburg. N)u echter is in „Ffiedericus Rex" geen spra- ke meer van een liefdiesgescMedenis iin zoovere men bij: de nog ooopgehelderde be- rrekkingea Husschen den toaung en de dan- faarvan kan spreken. Wat opgevoerd .torische feiten. de paardenmiaa'kt op geiegem WOENSDAG 19 APRIL as. de aan te voe ren dieren alleen naar de markt mogen wor den gebracht over de FRIESCHE BRUG en de NIEUWESLOOT van de Handielskade HHHB De dieren, die over de BOO M POO RTS- BRUG bij het Zeglis de stad binnenkomen. mogen alleen naar de markt worden gebracht langs de Voormeer en de Bicrkade over de Schermervlotbrug en langs de Kanaaldijk naar de FRIESCHiE BRUG. Alle dieren, die niet over de Friesche bnug de stad worden ingebracht, moet men zoo- danig vervoeren, diat ze over de Nieuwesloot van de Handelskade af ter markt komem; a'le overige toegangen tot de markt worden afge- zet. iBij die Friesche brag en aan de Nieuwe sloot zuilen de aan te voeren dieren deskun- dig worden onderzocht, erwijl het verschul- digde marktgeld aldaar moet worden vol daan. V66r dies morgens 7 uur mogen geen die ren worden geplaatst op de markt, die des namdd<lags vier uur eindigt. Voor het plaatsen der paarden wordien aan- gewezen de Dijk. de Doorbraak en de Nieu wesloot en voor net plaatsen der veulens het 'aagpi Alkm aar, 8 April 1922. XLVI'I. friederlcus Rex". Film en po- litiek. De schoone Dagny. De chat graver". seres wordt.'zdjn heel' eenvoudig hist< En dat juist trof het publii Adfemloos zitten de menschen eni laten het leven van Frederik aan zich voorbijtrek- ken. Zijn harde jeugd en de strijd met zijn strengen vader. Zijn troonsbestijging m zijin oorlogsfeiteii. Ook de gevaren. die bij met ij'zeren energie overwoh. Men bemerlct, als men tusschen het publiek zit, het merkwaar- ddge gecstelijke contact, dat tusschen de zaal cn, de beeldfen op het dock ontstaat. Meer en meer geraafct men in geestdrift. Voortdu- rend onderbreekt een donderend applaus, ove- rigens in de biosooop niet gebruikelijk, de voorstel'ling. Maar oat niet alleen. Men be- speurt hoc de toeschouwers diep ontroerd zijn, hoe zelfs mannen van midoelbarm en ouderen leeftijd tranen in de oogen krij'gen, Het bekende kuchen en smuivea, waarmee het publiek in den schouwburg zijn ootroering tracht te verbergeo, wordt hoori>aar. Vroe- ger zou zulk een brok historic zonder bijzon- -leren indruk te maken voorbijgegleden zljr., ILet zou hooidzakdijk slech'is cfe schooljeuigd gepakt hebben. Thans verdringen de* yol- wassenieru zich in dichite scharen voor de bios- rebouwen'. In de groofc e zalen, in de verscfiillende deelen der stad, moet de film vertoond worden. Men moet deze verschijmselen niet zoo- •als reeds geschied (is 1 sl3 een uitvloeisel van natiooalistische gevoeiens bestempelen. Er besbaat geen vok, dat zich in zijn ongeluk niet bezig Soudt met ziin groot verleden. Miaar nu blijikt dadclij'k weer de onzalige verdeeldheid en, het .naar rechta en links dnj- vende radicalisme van de tegenwoordige Duitsche maatschappij. Direct werd de film ..Friedericus Rex" tot speeibal der partiien. IDe Duitsch Nationalen, dus de geheel rechts staande kringen vaardigen hun troe- pen af naar de cinemia's. En nu kwam. het tot de meest zkunelooze overdrijvingen. Er is een passage, waar koning Frederik WilL helm I, de vader van Frederik den Groote, de lange soldaten van zijn Potsdanuner- garde laat aantredien en. juist op deze plaats begonnen de afgezanten der Duitsch Nationalen als razenden in de handen te kliappen, te trappelen en groot lawaai te ma- ton. Dat wekte natuurlijk reactie. De kran- ten namen aan den strijd deel en plotseling was de film It middelpunt geworden van poli tick getwist. IDit voorbeeld getu'igt weer van de eigen- aardiige geprikikeldiheid1 in onze verhoudin- gen. Het is alsof er geen menschen meer be- staan, die een rustige, trouwhartige vader- l-andsliiefde bezitten. Aan de eene zij<fe staan zij, die meemen de vaderlandslieMe uitsluii- tend in pacht te hebben, en zich onsympo- thiek, provocant, en reactionair gedragen, die bliek went bij zijn Lievelings-acteurs ook aan hun fouten. Maar zulk een reuzenfilm moet geheel Duitschland door, naar andere vol- ai, over de zeeen; en wie weet of andere i steden ook zoo mild zouden denken over de dikike beenen van een elegant jong meisje Dooh. Lubitch toonde nu zijn meesterschap de geschdedenis speelt wel in oud Egypte, maar nooit verschdjnt de „vrouw van den Pharao" zonder rok tot op haar voeten, nooit wordt een tip van den sluder, die over het zorgvuldiig verborgea geheim ligt, opgehe- venl De andere film, die opzien verwekt of veel- eer zal1 verwekken, is meer goed gemeend dan goed geluikt. Men heeft een waarlijk heroik doel voor oogen gehad. Men wilde n.iets min der dian... onsteins relativiteiistheorie op het doek populariscerenWat halen de men schen al in nun' hoofdEr moet erkennen, dat ik Einsteins ontdekking nooit geheel' en al begrepen heb, maar het weinige. dat ik be- gireep, is nu weer door deze ombeschrijfelijk komieke film in de war geraakt. 't Is onmo- kelijik zulto diepzinnigc gedachten door be- wegende lichtbeeldCn dUidelijk ie maken. iDe macht der cinema is in: BerLijn nog steeds stijgende. De schouwburgen vechten een grimmigen strijd diaartegen. Des te ver- heugender is het, dat het kunst-seizoen nog met een groote en glansrijke daJtl besloten is: met de opvoering van het nieuwe mu- zieklirama „De sohatgraver", van Franz Sclireker. SedJert het vorige jaar is Schreker in Berlijin werkzaam als direcleur van de sbaats-muziekhoogeschool. Hij heeft sedert dien een bijzontfere activiteit ontplooid, als leider der compositie-klasse en als een mag- neet, die alle mogeldjike kunstzinnige elemen- aan zij het kleine popje Frederike meevoerde, van een teedere mildhedd was. Na een paar tellen waren Mees, de jongen, en Ger, het meisje, weer naast haar en liep ik wat ver- eenzaamd en' teraggestootea a even hell blijde groepje naar iuis. Bi] het afscheid ki-eeg ik een tort, gereser- veerd knikje, de kinderen hun yollen naaon. Nieuw en verrassend klon'k dat in mdjn ooren Bartholooieus en> Geraldine, bode namien Duitsdi zangerig betoond, terwijl1 wij het meisje toch heel bewust een Engelsche naam sgeven hladden en ook haar thuJsnaampje er op Engelsche wijze uitspraken I Terwijl wij aan tafel zafen en de kinderen met hun blijae stemmen niet ophielden Frau- lein's lof te zingen, hidden ook mijn gedach ten zich bezig met deze klaarblijkel'ijk hier aangedreven Duitsche, die lief en deemoedig was, zooals een Duitsche kinderfrauldn heet te bkamen, doch die van een zekere waardig heid en zelfbewusthedd toch niet geheel ton afstand doen. hiet prettig, zelf-verwarmend gevoel een be- schermer te zijn voor een vrouw, die men ge- wend is als minderwaardig met den nek aan t« zien, legde ik mijn arm oa Fraulein bean «n bracht haar naar huis Zij eprak niet, maar ik wist hot za nu sdhuwe, onderworpen oogen zou hebben en met trots op mijn ruimheid van begrip en xidr derlijkhdd. zd ik: U zult wel begrijpen, dat mijn gevoeiens voor U hierdoor met veranderd zijn! Een flauw drukje op mijn arm was het antwoord op diat fraaie boekenzinnetje, waar- van ik in mijn hart een veel grooter uiitwer- king had verwacht Twee maanden later vroeg ik Fraulein ten muwelijkMijn kinderen zouden, als haar milde toewijding steeds om hen heeni was, niet langer leven met een schrijnend tekort aan liefde en zorgOok mij was zij in vele opzichten lief, en buitendien had ik hier Avonds vroeg nnjn zuster met een ty- pisch vrouwdijke felheid, of- ik dat Frauldn gezien had, over wie de kinderen' 't zoo drak ladden. Zeker, en gesproken ook, antwoordde ok, een beetjeu itdaigend. Ja, hoe de Hoogensfratens aan zoo'n schepsel tomen, begrijp ik dgenlijk niet, be- gon ze met de fanatieke ijver van een bod- prediker Met een handbeweging legde ik haar het zwijgen op.. Dat Fraulein had natuurtijk een verleden" Als bij ingeving voelde ik. dat ik, als ik zuiver tegenover deze vrouw wrlde staan, ik mij dat verleden" niet door een' andere vrouw moest laten vertellen Nee zus, dergdijke geschiedentssen in- teresseeren me maar wdmig O, als je mij niet vertrouwt, moet je maar es bij de Hoogenstratens zelf informee- ren. EHe kunnen je nog meer vertellen^ Met een spijtig schouderophalen verliet zij de kamer Waarom wilde ik zuiver staan tegen over die vrouwDeze gedachte kwelde mij plotseling als een beschamende pijln. AlS gedreven door een gehdme macht stond ik op, om naar mijn slapcnde kinderen te gaan zien. Na dien Zoodagmiddag had ik Fr&ultem eenige malen gesprokenIn haar zorg voor mijn kinderen, die zich door haar steun en gebaren lieten wiegen in een zocten roes van welbehagen, was zij mij zeer sympathiek. Zij bleek van een ruime belezeniheui en als zij een heel enikelen keer haar houding van ten naar Berlijn trekt. Voor zijn nieuwe ope ra heefti hij weer als voor de vroegere („Der feme Klang", „Die Gezeichneten") dten tekst zelf gcschreven, met ccn uitgesproken gevoel voor tooneelikunst en- een ongewone gave voor scenarische leiding. Het is een sprookjesim- tnige. Van een toningin', die wegkwijnt, om- dat hiaar kostbare sieraaen geroofd zijn, die haar jeugd en schoomheid gaven. Van een reizenden zanger, wiens luit weerklinkt als hiji over een plaats gaat, waar goud en edel1- gesteente verborgen zijn. Van een mooi, hartstochtelijk meisje, dat de sieraden ge roofd heeft; een vrouw van wilde matuurin- stincten, wordt. spirit1 zaamheid liek vermengd de gelegenheid, om een goede daad te doen, - een daad van menschenliefde en zelfverloo- dere aorookicsintrice wa'r nel »veneaeu was, oat <tunei uaaii i<%, 3 het „verfeden", waarovcr ook de Hoogsfcra- dc muz'ok' omceeft de t:ens gopoogd hadden mij in te lichten oe muzie* omg^n oe mii w T;; rvair ov- Berlijn, begin April. m.»J De ijver der tallooze Beriijnsche theaters uit de ineenstortmg mete geleerd hebben oj is ook in April nog niet verzwakt. Zij: stor- sieedsmg ten onophoudeldjk eeni ware stroom van bin- voorbg is, in ten of anderen yonn w^- to tenigewone indrukken en nieuwe sensaties uit i steld zou kunnen w«^en. over de stad1, welke geesltelijike ontepanning staan zij;, die van t.nationaideitsgevoel ab een levonsbdfioefte is geworden. Maar dit- soluut mete meer wetei - - 1 men van een .algemeene samensmeltmg van alle volkeren; die reeds nerveus wordien als iemand van de vroegere grootheid van Duitschl'andi spreekt, en die argwanend elke koestering van. gevoeiens voor hot vaderland besdioiuwem. Een volk alls het HoLlandsche, waarin een zoo rustig, doch rotsvast en uit gesproken. nationaliteitsgevoel leeft, zal d'er- golijike toestanden nauwelijks kunnen begrij pen. Maar elke Dui'techer, die zijn land en volk opnedht .liefheeft, tijdt zwaar daaron- der. Spedaal komen deze scherpe tegensteflin- gen to uitdng in de opgroeiende jeugd Onze jonge menschen kennen in het geheel geen middlenweg. Zij zijin of nationalisitisdi ge- zind, vervuld van klinksnde phrassn, of htj- waariwj us maal heeft niet een drama het groote succes gehad', d'odi een film. En. dan nog wel een film1 van een bipzon- dfcr genre. Zij geeft een opwindende rom'an- intrige en geen sappige grappen, maar: PruMschJDuiitsche historie. ..Friedericus Rex" is haar titel. Dus een serie tpstorische opuiamen, die het leven en strevon van net grootste genie weergeven', hetwelk ooit op een DUitsdien troon heeft gezeten. Mien denkt misschieneen film als zoovele anderen, in oudte ikasteelen en parken opgenomen., met eeni overvloed van belangwekken.de oostuums, met de beproefde bekoring van dergelijke ge- schiedikundige samenstellingen. M'aar da*t is niet het beliangrijikste. Het ongehoorde suc- roL dat deze rolprent verwekte, te yeellear <lj«ruit te v«*kla**e), dat hte Bwkqe«fce pu- weiluicfendheid1 zwevende gebeurtenisseri. Een. opvoering vol pracht werd van dit werk gegeven. Aan te- genstand heeft het niet ontbroken. Maar de avond, dat deze Sohatgraver" voor de eer- ste maal het tooneel bctrad, was toch voor alien em groote gebeurtends. Van de een- heid van drama en muziek ging groote kracht uit. Opnieuw erkenden wij, dat weer een. nieuw lid tot de rij van Ehiitsche opera- meesters is toegetreden. Wat ook in Duitsch land gebeurd is of geschieden mag zijn kunstbodem heeft de oude vrachtbaaxheid be- waard en ontwikkelf nieuwe bloesema. Dr. MAX GSBORN. door HESSEL JGN'GSMA. Torn ik dien Zondagmiddag mijn beide moederlooze kinderen ging roepen voor dim maaltijd, vond ik ze in em bridal met em vreemde vrouw. De bride kinderen logeerdm bij mijn zuster op de Buissche Hride, die, torn Ec naar haar wenschm wel ,wat lang talmde met het teragbrrngm der klrinm naar mijii ontluisterde huis, hen waarioosde. Het engerde mij, dat ik om de vreemde vrouw een sfeer van vertrouwlijikheid voelde, waarin mijn kinderen. zoo belhaaglijk weg- sdiolm, dat zij mijn nadering niri bemeik- ten. Em derde kind, jonger dan mijn kleu- ters lag in de sdhort der vrouw genesteld, van wie ik niet veel andrn nog zag dan een dichl vledhted van dih, blond haar «n sen dis s«a vtej alende I wa^ ^on m'i schclen, wat zij ooit ge- weest wasDit Frauleia interesseerde me m de rest liet mij koud Tot deze zelfbetontenis was ik reeds ge- tomm Op em Zaterdagavondi, weer in het huis mijner zuster logeerande, werd ik bij mijn terugkeer van een wandeling over de nacht- dontore hei opgeschrikt door het geluid van een worstelingJuist wilde ik de straiten, waarachter zich tusschen em man en een vrouw em klein drama scheen af te spelen, vanemrukkm, toen ik de stem van Fraulein herkendeZij sprak een heel wat minder zoet Duitsch dan tegm de kinderm Je krijgt me met mee, versta jeIk heb er meer'dan genoeg van! En nu ik eenmaal van dat alles mij heb losganaakt, ga ik er nooiit meer in terag. Nooit meer En toch ben je in mijn macht! hoonde een vette mannenstem. Ik zal je opnieuw onderwerpen aan.. mijn wil en je zult alles voor me doen, net als vroeger. Van meddijden met de arme vrouw trump mijn hart samen Daar was dus haar „ver- leden"Stakkerd, staktord Opnieuw sloegen luid hun stemmen op. Als je niet goedsdiiks gaat, dan ge bruik ik geweld! Ja, 't zou niet de eerste teer zijn, dat je me sloeg beul Je denkt zeker, dat ik nog langer voor door de stad wensch rond te loopen. 'eet je wel, dat nog nooit em vrouw mij sfcafJeloos weerstaan heeft? Al sute hat aus dm 4ssd Intel, ik cheningDeze vrouw, die uitgestooten was uit de samenleving, zou ik weer ophef- fmZij zou vrij de oogen kunnen opslaan als mijn vrouw en niemand zou haar durvm vemedermMijn voomemen, dat, ik be- ken het, zeker tegenkanting genoeg zou on- dervinden bij mijn familie, maakte mij zelf# week en sm timenteel In em luw hieidal zat zij tegenover mij. Em van haar weinigwceretrevmde handen had ik in de mijne genomm Af- wijzend schudde zij haar hoofd U weet toch wel, begun ze, met een verdacht trillen om haar mond Ik weet, wat u meentZij hebben mij alien over uw ,,veriedm" wilten inlichten. Maar wat kan mij uw verleden schelen, de toekomst is van veel meer belang Zij glimladite droevig. Had u maar wel naar hen gelui&terd Dan' zou ons die pijalijke bespaard zijn ge- bleven Maar die hoef-t niet pijnlijk tc zijnZeg ja, en alles is immors goea Zelfovertuigd steeld ik de kleine, zachte hand Even dreef zij in droomen weg Nee. het kan niet, stootte zij uit, terwijl zij haar hand terugnam Maar als ik todh wil 1 Als u alles wist, zou u niet meer wil- len Martel je toch niet langerJe hoeft niets te bekennenIk neem je tot vrouw, writ er ook is, in menschen oogen n 6g zoo slecht, n6g zoo zondig Over haar droevm, wat verwonderden zullce naar BBI hemel'sche muziek i op Die avond, die Stil maar van hem veriest,, lijden, arme jij Toen ik mij weer tot haar overboog, stootee ze mij heftig terag. Hij is mijn manIk ben van hem weggeloopenHij; kan- me elk oogenblik door de politic laten terughalen Uw mrin stamelde ikEm Idl- lle teleurstelling kwam mij doorsteken Wat dacht jij dan? vroeg ze protesting, met een groote sidderende stem Verward staarde ik in haar vochtige kin- deroogmDrit, oogen van em grandte coquetteIk sloeg besdiaamd mijn han den voor mijn gezicht Writ em ellende- ling was ik geweest ia mijtt zelfingmomen braafhrid Ik durfde niet opzimIk was laf, want het vonnis, dat nu moest volgen, was ver- dimd Tom l'egdie ze haar hand op mijn hoofd De warmte. die mij van hoofd tot voe ten doorstroomde, openbaarde mij, dat ik naar deze liefkoozing, die mijner kinderen deel was, verlangd had let een 'bovenmenschetijke mildhrid klonk haar stem1: Dat was wel em beetje wreed. hi Maar de bedoeling was toch Mil lief, hoor Ik hoorde haar opstaan en weggaan, maar durfde niet opzimTom ze cm paar hon derd meter ver weg was, keek ik haar na». Vlug schoof haar kleina figuur ovtr de heide. Alt mr IibirRr haak hte wwtsapin uit, haar Ze richtte zich op met een schok. tie man, kreunde ze je bent voor goed /at heb je moeien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 1