DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Opening van de gerastauveevde H.B.S. Xo. 93 Honderd Tier en twintigste Jaargang 1922. iboniiementsprijs blj Fooruitbetaling per 3 maandon f 2.—, tr. per post f 2.50. Uewijsn. 6 ct. Advertentlepr. 25 ct. p. rcgel, grootore letters naar plnatsmlmt* Brieven franco N.Y. Boek- en Ilandelsdr. v.M. Berms. Coster Zoon, Voordam C9, Tel. Adminlstr. No. 3. Bedactie No. 33. DONDERDAG Olrecltnr: 0. U. KRAR. QoofJreilacteurTJ. N. ADEHA. 20 APRIL Stadsnieuws Hedeniniddag om 3 uur had de opening plaats van het gerestaureerde schoolgebouw der Rijks Hoogere Burgerschool. September 1919 werd door de aannemers, de heerlen Spruit en iMeijer volgens de planum van den Rijksbouwmeester met de veitiou- wing en uitbreiding van het gebouw, dat thans gereed is gekomen, een aanvang ge- maakt. De voltooiing van het werk kwam zeker niet op vlugge wijze tot stand. Verschillende oorzaken hebben er toe me- degewerkt, dat de werkzaainheden meer tijd vorderden dan aanvankelijk gedacht is en de daaraan voor Alkmaar ontstane nadeelen zijn niet denkbeeldig. Met dit al is Alkmaar als het ware een nieuw gebouw rijker gewor- den, wiaarop de gemecnte trotsch ikan zijn. Voor de uitvoering komt den. aaninemers 'a woord van lot toe. iHlet bebouwde oppervliak is thans rutin 1400 Ma. en het is een voldoening een wan- deling door dit ruime keurig ingerichte schoolgebouw te maken. Het gebouw bevat thans 14 leslokalen voor de gewone vakken van onderwijs, een bibliotheek voor leeraren en leerlingen, een lokaal voor natuurlijke historie met projectie- apparaat, een cabinet voor natuurlijke histo ric, een physisch kabinet met gelegenheid voor prakusch, werken der leerlingen met een gedeelte dat donker gemaakt kan worden, een leerzaal voor natuurkunde, een lokaal voor scheikunde met donkere kamer met stroomend water, electriciteit en gas op de werktafel van iedere leerling, een balans- kamer, een laboratorium met prakticum voor de leerlingen en groote zuurkast voor de stinkende gassen, lijn- en handteekenzalen, een werklokaal voor de ammenuensis waarin electrische motor en transformator om de leidingsstroom om te zetten in gelijkstroom, een kamer voor de concierge en een centrale verwarming. De verbouwing deed een geheel nieuw ge bouw ontstaan. De aannemers leverden een zeer mooi stuik werk door, voor het bouwen van een nieuwen ach.termu.ur, de geheele kap van achter op stutten te plaatsen. Na de Paaschvacantie zullen de lessen in het nieuwe gebouw aanvangen. Uit de oudleerlingen had zich een com- missie gevormd met het doel de ingebruikne- ming een plechtig karakter te geven en te- vens het 55-jarig bestaan feestelijk te vieren. Voor den minister van Onderwijs, die bui- tenslands vertoeft was de inspecteur van het M. O., de heer O. Bolkenstein. aanwezig. Aanwezig was voorts de plaatselijke commis- sie van toeziclit op het M. O., het diagelijksch bestuur van de gemeente, eenige burgemees- ters uit de omliggehde plaatsen en vele oud leerlingen. De directeur der school, Dr. A. C. An- tusch, hield de volgende rede: Zeer geachte aanwezdgen. In ziim verslag aangaande de geschiedenis dezer Kijks Hoogere Burgerschool over de eerste vijif en twintig jaren1 van haar bestaan, vermeldt de toenmalige directeur Dr. Jan Daniel Boeke, „de aanwezigheid der goed „verlichte en met een lichtgroene verf be- „schilderde leerzalen, die momenteel wel vol- „d!oende ruimte bieden tot plaatsing der jjSchool'bevolking, maar die, wanneer het aan tal leerlingen eenigszins mocht toenemem, „onvoldoenae zullen zijn tot h-uisvestmg van „parallel afdeelingen, zoodat alsdan verbou- „wing en vergrooting niet achterwege zullen Jeunneni blijven." De verwachtingen van ntijn voorganjger zijn inderdaad in vervulling gegaan. Het aantal leerlingen, in 1892, om&treeka negen- tig, is in den loop der jaren geleidelijk toe- genomen, vonning van parallelafdeelingm was in steeds toenemend aantal noodig. In 'September 1897 telde de school 7 klasse afr deelingen in 1914 8, in 1910 9, in 1916 10, in 1921 13 afd. zoodat tweemaal tot eeni uit- breidiing moest worden besloten. lln 1908 kwam een1 eerste zij't beperkte uitbouw tot stand door stichting van een nieuw ge deelte, dat het bestaande faoofdgebouw met het tot op dien tijd zelfstandig bestaand bdji- gebouw verbindt, en waardoor een winst van eenige leerzalen, werd verkregen. Hoewel door deze verbouwing een niet onbelangrijke ver- betering werd bereikt, is toch gedurende de volgende jaren, mede door de aanhoudende vermeerdering van het aantal leerlingen, de ruimte igeheel onvoldoende en uit den tijd ge- worden, zoodat noodig werd geacht een alge- heele reconstruetie en vergrooting tengevolge waarvan een schoolgebouw zou worden ge- sticht bevattende leerzalen, voor veertien pa- raflel-afdeelin gen en voorzien van de noocfige 'laboratoria en leerzalen voor speciale leer- vakken. DOor Z. Ex. den Minister van Onderwijs Kunsten en Wetenschappen werden de nooai- ge gelden, verstrekit ter uitvoering van het plan, naar het ontwerp van den heer Rijks bouwtaeester voor de g'ebouweni van onder wijs vastgesteld. Dank zij de goede zorgen van de aaninemers de heeren Spruit en Meijer bijgestaan door de firma Sdholteni en Pijper voor het electrische gedeelte en door de firma gebrs. van dier Meer voor het verven, is het werk thans voltooid. Het gebou w der school is VoMedig geres- taureera, verbouwd, voorzien van centrale verwarming en electrische hulpmiddelen. Practisch is een gansch nieuw geheel ont staan, dat door het behoud van den, bestaaa- den voorgevel en1 van de hoofdeur slechts 'her- innert ,aan den, vroegeren toestand. Wij> alien die er ons werk heoben te verrichten en die den druk van1 de ballingschap in de beide voarbij gegane jaren niet weinig hebben ge- voeld, maken ons gereed het nieuw gebouwd tehuia met vreugde te 'betrekken. 'Verbazen zal het U niet, dat de gedachte is ontstaan en uitgesproken dien intrek niet onopgemerkt, ails van den eenen dag op den anderen te dioen voorbdjgaan, maar aan te grij'peq ,als een welkome gelegenheid om te zainen ons even te herinneren wat de geschie- dends der school sedert 1892 merkwaardigs vermeldt, en ons af te vragen wat wij' wellicnt in de toekomst mogen verwachten. Een ge legenheid, die te welkomer is, omdat de rouw over het plotseling afsterven van mija ambts- voorganger Dr. Zeger Th. Diehl de feestelijt- ke herdenking van het veertigjarijg bestaan in 1907 verhinderde, en de tijdsomstandighe- den in 1917 naar hot oordeei van alien, die zicb voor een samenikomen interesseeren, eeni ge feestelijkheid ter viering van het vijftig- jarig jubile buitengesloten. Het plan vermocht insteiinming te ontmoe- ten biji een comite van oud-leerlingen, dat de ingebruilknemiing van het vernieuwd gebouw meent te kunnen combineeren met een herin- ner,ingsbij.eenikoimst -aan het bijna vijf en vij'f- tig'jariig bestaan onzer school, zoodat direc teur en leeraren hut hebben gewaagd U uit te noodigen te willen sameniKomen tot een eenugszms feestelijke viering van dezen dag. U alien, die door Uw aanwezigheid be- wijst, dat onze uitnoodiging uw sympathie heeft, betiuigen wij! daarvoor onzen dank en heeten u zeer wdlkom. .In het bijzonder u mijinheer de inspecteur van het Middelbaar Onderwijs, die ous de eer wilt aandoen van uw belangstelling in onze onderwijsinxichting door uw tegenwoordigheid te getuigen. U heeren burgemeesters, wethouders en autori- teilten dezer stad en harer oimgeving. Dames en heeren oud-leeriuigeu, die hier lint een reuinie aanwezig zijt. >Laat het mij geoorloofd zijn voor enkele oogenblikken uw aandacht te vragen voor een kort overzicht van d!e lotgevailen onzer school sedert 1892, en voor eukeile perspec- >tieven aangaande haar iodkom&t. (Het schoolgebouw is geheel gewijzigd, het- geen 'beter door 'bezichtiging dan door uitvoe- rige beschrijving mijuerzijds kan worden op- gemerkt. Giji zuit mij dus van eenige beschrij ving wel willen outheiten en zoo aanstonds naar ik hoop, door aanschouwing u de tegen- woorcLige inrichting duidelijk maken. Het aantal leerlingen nam gedurende de voorbij gegane jaren steeds toe. Bedroeg dit omsueaks negentig gedurende het schooljaar 1892/1893, voor net schooljaar 1921/1922 zijn 250 leerlingen ingeschreven. Zoowel uit de stad Alkmaar als uit de omgeving komen de leerlingen tot ons. Untgesproken mag wor den dat onze school, zoowel voor de stad Alk maar als voor haar omgeving voorziet in de steeds bestaande vraag naar Hoogere Bur gerschool onderwijs. Teneinde de toeloop, de herkomst der leer lingen op duidelijke wijze zichtbaar te maken, die weinig toelichting behoeft, zijn eenige grafieken geteekend en door de vnendelijke zorg van den heer Blokhuia vergroot en op grooteren afstaud berkenbaar gemaakt. Op een assenstelsel zijn afgezct horizontaal de jaren 1892/1921. Vertikaal de aantallen van allerlei soorten leerlingen, in tjentallen. Lijn I stelt voor de totale schoolbevolking Lijn II het aantal jongens Lijn ill het aantal meisjes Lijn IV het aantal eindexamens candidaten Lijn V het aantal geslaagden in1 procenten Lijn VI (Qranje) het aantal stadsleerlingen Lijn VII (Oroen) het aantal buitenleerlingen Het verloop der liinen wijst een vrij; regel- matig toenemen van net aantal leerlingen aan zoowel jongens als meisjes. Bij dien1 aan vang van het schooljaar 1914/1916, het eer ste oorlogsjaar, treent een plotselinge vermin- dering op, die haar grootsitc waarde krij'gt in het volgend jaar en vervolgens wecr overgaat in regelmatigc' vermeerdering van leerlingen. Merkwaardig is dat de vermindering wordt veroorzaa'kt door afname van het aantal jon gens, dat zich van het platteland kwam aan- geven. Vermoedelijk gevolg van behoefte aan Juotsdir en werlkkrachten toen plotsdling zoo velen uit De curve der meisjesbevolking vertoont in de latere jaren een steile helling. In 1916 wa- ren er 31 meisjesleerlingen, in September 1921 bedroeg haar aantal 71. Wijst aeze toe- name op steeds aangroeiend verlangen der meisjes om zidh voor te 'bereiden voor een' maatschappelijken werkkring tot nu door mannen in 'hoofdzaak 'bekleed'? of heeft de H. B. S. dezen toeloop te danken aan de er- kenning der ouders, dat onze scholen ook voor de meisjes, weilfce zidh wenschen te wiju den aan een meer voor vrouwen gebruikelij ken werkkring, een uitnemende vooropleiding Igeeft? De tijd zal moeten1 leereni in hoeverre deze toeloop hlijft bestaan, vooral wanneer men em goed op grondige studie gefundeerd oordeei zal kunnm uitspreken over de werk- zaaniheid der vxouw in net ambt, zooals door een der groote dagbladen1 voor eendgen tijd. is geentameerd. De oranje lijn der Stadsleerlingen vertoont een lamgzaam vrij regelmatige stijging over- eenkomend met de regelmatige toename der bevolking. De Toena lijn, die der buitenleerlingen, heeft een merkwaaroiger verloop. Liggend beaedeu de oranje lijn, stijgt zij weldira, snijdt de oranje, loopt er gedurende eenige jaren vrijwel parallel mede, en stijgt ten slotte vrij steil boven de oranje uit, netgeen dus zeggen wil, dat, afgezien van de inzinr 'king gedurende de oorlcgsjaren, het aantal buitmieerlingen dat der stadsloei-lingen verre heeft overtroffen. Zonder twijfel wordt dit accres mede veroorzaakt door verhetering en uitbreiding der lokale verbindingen, waar door het ouders gemakkelijk wordt gemaakt hun kinderen als z.g. spoor,leerlingen het on derwijs te doen volgen. De aischaiiing van het Lransch, als eisch van toelating itot de lste klasse, is wellicht evenzeer van invloed op den meerderen toeloop van buitenleerlin gen. Aan kinderen, die op de plaats hunner in- woning moeilijk onderwijs in de Fransche itaal kunnen krijgen, wordt door het verval- len van het Fransch als exairaen-vak bij, de toelating, de gelegenheid om de H.B.S. te kunnen< bezoeken, niet weinig gemaikkelijker gemaakt. Merkwaardig is, dat niettegenstaande de stichting der K.H.B.S. te Velsen en te Pur- merend, waardoor de invloedspheer onzer school is verkleind, het aantal buitenleerlin gen in Sept. 1921 grooter is geweest dan voorgaande jaren. De laagst gesltelde lijnen geven een voor- stelling van. het aantal candidaten, die aan het eind-examan hebben deelgenomen, en een procentische voorstelling van het aantal geslaagden. Deze lijnen besitudeerend valt op te merken: lo. dat met uitzondering van de jaren 1901 en 1913 het percentage der geslaagden nonnaal is te noemen. 2o. dat niettegenstaande het aantal leerlin gen der school steeds is toegenomen, het aantal jaarlijiksche eind-examen-candidaten vrij staitionair is gebleven. Deze omstandig- heid is een gevolg van het feit, dat een be- trekkelijk groot aantal leerlingen, na bevor- derd te zijn tot de 4e klasse, vertrekt om aan eenige vakschool de opleiding te gaan volgen. Blijkens het aantal harer leerlingen heeft onze school behoord tot de onderwijs-inrich- tingen, die noode zoudea kunnen worden ge- inist. Zij heeft zich niet beperkt naar de schoo- ne gedachte van haren stichter tot het geven van een breedere en meer diepgaande kennis aan leerlangen, dan door de Lagere School kan worden verstrekt, maar zij heeft ook proefondervindelijk bewezen meer te kun nm doen, dan bij jonge menschm den grond- slag leggen, die hen geschikt maalot tot bet zelfstandig uitvoeren van den te verrichten arbeid. Onze school kan evenals zoove'e 'ba rer zusteren op grond harer 'historic consta- teeren in staat te zijn geweest bij de beaten hlarer leerlingen op te wekken belangstelling voor wctenschap, m kracht tot het zich schep- pen van em loopbaan, die voert naar de vooraanstaande plaatsen in onze samenle- ving. \v ij, hebben het voorrocht onder onze oudi- leedingm mannen aan te treffen, die met eere een leerstoel bezetten, en em aieraad zijn der Universiteit of Hoogeschool, aan den bloei waarvan zij hun krachtm wijden. Wij vinden onze oud-'leerlingen terug te midden van hen, die in overheidisdienst een overwegmden invloed uitoefenen op den gang van zaken. die aan faun' zorgen zijn toever- trouwd. Maar ook ontmoeten wij1 onze oud leerlingen te midden dcrgenm, die een stuwen- de en schcppende kracht uitoefenen in ind'us- trie en handel. Gemakkelijk zou het zijn deze meening met voorbeelden uit den naamlijsit der leer lingen toe te lichten. Laat miji mogen vol- staan met het in herinniing brmgen van den naam van onzer oudHleerlingen., helaas te vroeg heengegaan. De man, wiens werk aan alle volgende geslachten van leerlingen ten voorboGld kan worden gesteld Dr. Hendrik WiUem Bakhuls Roozeboom, als faoogleeroar aan de Universiteit van Amsterdam 8 Fehr. 1907 overieden. Den s+oerm werker, den diepzinnigm geleerde. den lsten eind-exami- aandus der Alkm. scnool in 1872. Met den aangroei van het aantal leerlin gen is samengegaan uitbreiding van het aan tal docenten. In 1892 teilt het album van de namen der docenten tijdens de oprich'ting aan de school verbonden, 25 namen; thans komen er 83 namen in voor. Deze groote mutatie in het eel is ten deele ontstaan door nieuwe loemingen ten gevolge van overlijdm pen sioeneering of wegens noodige vermeerdering van leerkrach'ten, maar is ook een gevolg van de omstandighedd, dat verachillmde jongere verdienstelijke docenten na eenigen tijd te Alkmaar werkzaam te zijn geweest, meenen naar betrekkeningm elders te moeten vragen m zich dikwijls benoemd zien. Dit komm en gaan is niet in het voordeel van het onder wijs, vooral omdat in de jongste jaren het aantal gegadigden naar vacatures klein is, m het somtijds zeer moeilijk valt een plaats vervuld te zien. Tot dezen toestand1 hebben zonder twijfel allerfei bu'itengewone omstandigbeden samen- gewerlot, als de stichting van em groot aan tal scholen in konte tijdruimte, de mobili- satie, en de toesfanden tijdens m na den oor- logij die een groot aantal jonge lieden deed afzien van de keuze eener wetenschappel ijken loopbaan, maar toch schijnt de vraag ge- rechtvaardigd: oefent de betrekking van kfiraar op ban, din zirh acta studiavak Ida- zen niet veel minder aantrekkiugskracht uit dan de werkkring van den jurist, dm medi- cus, dm ingenieur? en hoe is dit venchijnsel ontstaan? Te vermelden is evenzeer bet optreden der leerares in onze school. October 1915 deed door de benoeming van rnej. Dr. W. Pcletier de eerste leerares haar intrede in het leeraren- corps, terwijl daama meendcre leeraressen haar abbeid aan de belangen van onze school hebben gewijd. Aan de ons opgelegde leertaak hebbm wij alien met genoegeni sammgewerkt met de dames; erkend moge wordm dat vele harer uitstekende resultatm bij haar onderwijs heb ben weten te behalen, maar toch geloof ik, dat wij in deze zaak ons niet moetm richtm naar Amerikaanscfae toestanden, waar het on derwijs grootendeels in handm der vrouw Is geraakt. Moge op onzen feestdag worden geconsta- teerd dat *n reeks van verdienstelijke mannen en vrouwen hun beste krachtm en gavea ten behoove onzer school hebben beschikbaar ge steld. Onafecheidelijk aan haar geschiedenis verbonden zijn de namm der leerarenDr. H. W. Waatewiju, iDr. A. D. Kierkhoff, Dr. I. I. mans: der diredeureni Dr. A. T. van Aken, Dr. J. D. Boeke, Dr. Z. Th. Diehl. Allen reeds overieden. Ieder hunner heeft op zijn wijze gewerkt aan de belangen der leerlingen. Hunner ge- denkm wij' met dankbaarheid, m houdm ons er van verzekerd dat hun persoon eni hun weik in de herinnering van vele hunner leer- lin|een t^staan m zullm blijven bestaan. iMogm evenzeer wordeni herdacht de oud- leerarm, na wel volbrachfan arbeid uit het ambt getreden, de heereni'E. M. v. Soest m W. F. Koppeschaar. Wie herinnert zich niet de bijzondere wij'ze, waarop de heer van Soest biji opvolgende generaties van leerlingen be langstelling voor de moedertaal wist op te wekkeni m levenidig te houden, terwijl het nauwkeurig, zorgvuldig gegevm wiskunde- onderwijs van dm heer Koppeschaar zonder twijfel in de herinnering, zijner leerlingm voortleeft. De oudste in'dienstjarm der thans in func- tie zijnde leerarm de heeren J. L. G. Belonje m F. H. Delachaux, door dm spreker van 1892 als juniores begroet, hebben het voor- recht dezen dag in dimst mede te maken m hun werk steeds met lust te vervulleni Laat het mij tevens vergund zijn. em woord te wijden aan de nagedachtenis van onzm trouwen concierge G. F. I Bakker, wim het slechts vergund is geweest zeer kort te genie- ten van het hem toegekend pensioen m wim de tijd niet is toegemetm' tot het beleven van dezm dag, waarvan Mj zich zooveel had voorgesteld. In het leerplan en in dm omvang van het onderwijs in sommijge vakkm kwamen ge durende de voorbdjgegane jaren1 ingrijpende veranderingm tot stand De voor mij beschikfaare tijd staat niet toe deze alle in uw herinnering terug te roepm, aangaande enkele wijzigingm meen ik een opmerking te mogm maken. In de eerste plaats wijs ik op de openstel- ling der Rijksscholen voor meisjes onafhan- kehjk van het aantal' bascihikbare plaatsm, m onafhankelijk van de vraag of door haar toelating wellidht de vonning emer parallel- afdeeling noodig is, die achterwege zou zijn geblevm, indim de meisjesleerlingen niet toe- gel a ten warm. Ik noeni de meerdere zorg gegevm aan de lichamelijke oefming. Het aantal daaraan te bested en uren i4 aanzimlijk uitgebreid, de bijr woning do- lessen is impfcratief, terwiil ge- zorgd' is, dat de lessen zooveel mogelijk op het open veld worden gegevm. Bij de leer lingen kan hierdoor eenerzijds lust tot sport- beoefening wordm opgewekt, maar vooral hun duidelijk wordm gemaakt, dat op dit ge- bied niets gevaarlijker" is d'an overdrijving. Zonder twijfel is een groote verbetering te achtm de mogelijikheid van toelating tot de lste klasse op verklaring van het betrokken hoofd der school. Deze toch is beter in staat em ooirdeell uit te spreken aangaande de ge- sdiiktheid van em leerling voor H. B. S. on derwijs dan door afneming van een exfamen aanNjeugdige candidatm kan wordm uitge- xnaakt. t De vereenvoudiging van het leerplan en de invoering der facultatieve vakken voor leer lingen der 5de klasse zijn belangrijke en naar mij toesdhijnt toe te juichen gebeurtmissen. Vooral als deze te beschouwen zijn als eerste verschijnsels van een streven; om de leerlin gen zonder overlading te stuTm in de rich- ting waarin zij zich naar hun aanleg zullm hebben te ontwikkclen. Dat spoedig voor on ze scholen een orgamisatie tot stand fcome waardoor het dm1 leerarm mogelijk wordt ge maakt op grond der door hen gedane waar- nemingen leerlingm, bevorderd tot de 4de klasse .te verwijzen: hetzij naar een wisk. na- tuurwetenschappelijk 'hetziji naar em litte- rair-economische afdeeling. Ieder naar aan leg en studiezin,. De voor de H. B. Scholen) meest belangrij ke wetsaanvulling is voorzeker die, wel'ke men gewoonlijk met den naam „Wet Limbur, aanduidt. Door deze wet is na lange jaren van aanhoud'enden arbeid aan onze leerlingen den weg naar de Academische gra- den geopmd. Belangrijk is deze wetsaanvul ling, niet omdat atle jongemenschen, die met het einddiploma onze school verlaten, ge schikt zijn voor of zich geroepen voelen tot een' Universitaire studie, maar omdat de tot standkflgiing van dsn uwt sen srkmning is van het feit dat ook de Hoogere Burgerschool opleiding natuurwetmschappelijk, aesrlietisCh en cultureel bij haar leerlingen dm grond- slag leggm kan. die ben geschikt miaakt, niet sledhts om academische examens te doen, maar om te worden wettnschappelijke men- sdhen, zooals reeds langm tijd door de erva- ring was bewezm. Ook op andere wijze kan die grondslag worden gelegd. Wie zal onikennm1 dat de kennis der wijsheid en der beschaving van hen, die onze geestelijke voorouders zijn ge- noemd, ook in onze aagen em. kostbaar bezit is, maar ieanand ongesChikt deze kennis in zich op te nemm, kan toch, naar onze metfao- de gevormd, wellicht in staat zijn met vrucht de gekozeni wetenschap te beoefenen. Onvolledig zou naar mija meening het woord van hem zijn, die op dezm dag de fata onzer school heeft te memoreerm, indien hij' niet dankbaar herdacht hoe mannen van we- tensChappeiijik gezag voor haar goed recfat hebbm pal gestaan, hoe tm slotte de Hooge Regeering hun strevm heeft willem begunsti- gm door de totstandkoming der wet mogelijk te maken, maar vooral hoe door het initiatief van Mr. J. Limburg de zaak tenslotte haar beslag heeft gekregm. Aan Mr. J. Limburg zij> op dezm dag als- nog hulde en dank gebracht! Als in vogelvlucht mocht ik aan U voorbij lateni gaan hetgeen de geschiedmis der school in het afgeloopen tijdvak merkwaar digs vermeldt. Laat het mij nu nog geoor loofd zijn alvorens u uit te noodigen het nieuw gebouw te bezichtigen een enkel woord te wij'den aan hetgem de toekomst ons wel licht zal brenigen. Onder /gunstige omstandighedeni beginnen wij, naar mij' toeschijnt, een nieuwe periode. Onze scholen nemm em gewicbtige plaats in de organisatie van het onderwijs in, vele ouders verlangen voor hun kinderen ons on derwijs. Onze geschiedenis leert hoe onze oud-leerlingen voorzien van het einddiploma of bevorderd tot de vierde klasse zich in al lerlei richting een loopbaan met succes kun nm kiezen. Met grond mogen wij dus ver- wachten dat onze school zal 'blijken niet te zijn uitgeleefd, maar in vollen bloei de nieu we periode van haar bestaan tegemoet gaat. iMaar toch mag wordenjgevraagd en moet m. i. wordm overwogm. Is het niet noodig dat ook de H. B. school lhaar leerplan, haar organisatie herziet. Is het niet noodig dat zij een andere vorrn krij'gt, maar de inzicfaten van dm nieuwen tijd. Moetm wij ons niet re- organiseerm zooals ons gebouw vernieuwd en gerestaureerd is torn het oogenblik daartoe was gekomen. •Is ons onderwijs niet te veel ingericbt op het luisteren der leerlingen', en is er niet te weini|g gelegenheid voor hen om zelf actief te zijn. Niet is het naar miji toeschijnt, noodig van onze scholen te maken complexen van laboratoria en werkplaatsen, maar aanbeve- ling verdimt het m. i. den leerling;m tijdens het onderwijs meer dan tot nu toe iets te doen- verridhten of te dom waarnemen. Een poging om in deze richting iets tot stand te brmgen is gewaagd door naast het gebruikelijk che- miscfa practicum de gelegenheid te maken' tot het doen van physische waarnemingen door jonjgelui, die daarvoor lust hebben. Ook is in deTeerzalen voor fysica nat. historie, aard- rijkskunde gelegenheid gemaakt tot projectee- rm van allerlei, teneinae de leerlingen door waarneming kennis bdji te brengen. Moge het ons door de hulp der Hooge Regeering, die de gelden tot aanschaffing der noodige appa- raten zal hebben te verstrebkeni, gelukken in deze richting iets te bereikm! Is het aemetisch element in ons onderwijs tot nu voldoende tot zijn recht gekomen en kan niet tot onderwijs in de teekepvakken en in de talen mede met behulp van het projec- tie-apparaat in deze goede diensten bewij- zm? iVerdimt niet meerdere aandacht dan hem gegevm is de stem van den bekenden musicus dm heer van Milligen, die met zoo groote kracht van overtuiging heeft gepleit voor in voering van het vw zingen op onze school Ieder toch die onze oostelijke buren hun liede- ren heeft hoormi zingen, en ieder, die weet hoe het igemeenstihappelij'k lied een gevoel van saamhoorigheid kweekt bij ieder die- er aan deeleneemt, kan mij1 dunkt iets voelen voor het denkbeeld op onze school al ware het slechts 6en uur per week aan zang te ■wijden. Is tm slotte de H. B. S. niet bestemd zich saam te voegeni of om te zetten tot een Ly ceum. Afgezien van het practisch voordeel dat vooral voor kleinere plaatsm schuilt in het bezit van een inrichting voor algemeen vormend voortgezet onderwijs, schijnen mij de belangen zoowel van ouders als van leer lingen daarbij gebaat. Indien toch een twee- tal jaren na de lagere school in overleg met de betrokken leeraren aan de ouders kan wor den geadviseerd in welke richting de verdere opleiding van hun 'kind zal worden geleid, bestaat iets meer kans dat de kinderen komen op de plaats waar ziji behooren en wordm ten slotte belangen en van leerlingm en van ouders m van het onderwijs gebaat. Ai'lermipst wordt door mij1 bedoeld de be- vordering van het verdwijnm der klassieke opleiding, hetgem m. i. zeer te betreuren wa re, zonder concurrence maar in samenwer- king moetm de z.g. klassieke m modeme op leiding naast elkaar bestaan m zich ontwik- kelm. Zeer aangenaam is het ons u, mijnheer de wn. rector, hooggeachte collega, hier, als vertegmwoardigcr van fast gymnasium, aan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 1