Alkmaarsche Couran! De Cborsions. Hcnderd Drla an Twintlgsia Jaargang, Maandag 29 Mei. Feuilleton. Ho. 18 R. 1922. VERGADERINO OEMEENTERAAD VAN ALKMAAR, op DONDERDAO 1 JUNI 1922, te 1 uur. Te behandelen punten: 1. Vaststelling der aotulen van de vorigc vergadering. Mededeeltogen. togekomen stukkcn. i 2. Benoeming veearts voot den Keurtogs- dienst van Waren (Bijlage uo. 85), 3. Benoeming stembureaux. (Bijlage No. 88). 4. Voorstel in zake verbind ingsweg Nieu- weslootWaagplein. (Bijlage No. 89). 5. Idem tot vaststelling der begrooting van den Armenraad, dienst 1922. (Bijlagen Ns. 35 en 72). 6. Idem in zake pensionpeering van de wefc- houders en van hunne weduwen en wee- zen. (Bijlage No. 48).. 1. Idem tot vaststelling cener Verordening betrclfende het Gemeentelijk Sportpark. (Bijlage No. 57). 8. Idem tot wijziging der Verordening, re- gelende de levering van gas door de ge- meente-gasfabriek. (Bijlage No. 70). 9 Idem in zake reorganisatie van het ge woon lager- en uitgebreid lager onder wijs. (Bijlage No. 73). 10. Idem tot wiiziging der Verordening Ge- meenteblad No. 371. (Bijlage No. 77). 11Idem tot verkoop van grond aan de H. !H. Bot en Velthiris (Bijlage no. 78). 12. Idem tot vaststelling van het Suppl. ko hier van; die beiasttog op de gebouwde eigendommca, dienst 1921 (Bijlage no. 79). 13. Idem tat vaststelling van de 3de suppl. gem. begrooting, dienst 1921 en de lste suppl'. gem. begrooting, dienst 1922. 14. Idem tot vaststelling van het kohier der Hon denbel asttog, dienst 1922' (Bijlage no. 80). 15. Idem tot vaststelling van het kohier sehoolgeldi Gymnasium, dienst 1921/22 (Bijlage no. 81). 16. Idem in zake spoorweg-verbinding Gas- fabriek (Bijlage no. 86). 17. Voorstel tot wijziging der Verordening Gemeentebiad no. 773 (Bijlage no. 84). 1®. Idem in zake de Alkmaarsche Vrijzin- nige Sdioolvercenigiag (Bijlagen 136 van 1921 en 87). 19. Idem in zake Nijverheidsonderwijs. (Bij lage No. 83). 20. Idem in zake Steun particuliere Bouw- nijverheid. (Bijlage No. 82). 21 InterpelTatie van den hecr Westcrhof to zake loonen gemeentewerklioden en bu werkverschaffing. 22. Idem van mevr. J. Westerhof-Keopat bc- treffende een gewezen schoopmaakster van het Stadsziekenhuis. 23. Idem van den heer H. van Drunen in za ke werkverschaffing, productief werk en loonen voor z.g. aangenomen werk. Stadsnieuwso R1EORGAN1ISATIE VAN HET L. O. Aan den Raad der gemeente Aikmaar is het volgende adres gezonden Geven belcefdi te kennen; H. A. de Man en T. LeeuwerJkamp ite Aikmaar, respectieve- v lijik waarn. voorzitter en secretarcsse der Oudexcommissie van de Burgerschool, alr hicr; diat in den o.p 17 Mei 1922 gelimidm Oudcr- avond aian de Conimissie is opgedragen zich te wenden tot Uwen Raad' ten eindc te ver- zoeken: a. De in het Recrganisatieplan genoemdo Opleidingsscholen niet te doen bestaan uit zra, docli uit 7 (zeven) klassen en voor het geval zich daartegen overwegende bezwaren eoudeir kunnen voordoen, (iets vat de ter vergadering aanwezige onderwijzers eu ouders zich tot nu toe niet kunnen voorstel- len) aisdan overgangsbepaltogon te treffen voor de leerlingen der 4e, 5e en 6e klasse der tegenwoordige Burgerschool. b. Te bepalen dat het aantal leerlingen per klasse hoogstens 30 tot 36 mag bedra- gen. c. De gemeente neme zell het voorbera- dend Lager onderwijs (thans bewaarschool) ter hand. (Dat dew verzoeken, gedaa.iT door de ter vergadering aanwezige ouders, de voile in- stemming verwierven, van de onderwijzeres- sen en onderwijzers aer Burgerschool. iRedemen waarorn adressanten, in hunne gemelde kwaliteitcm, onder overlegging van een' Memorie van Toelichttog, zich wenden tat Uwen Raad, met beleefd verzoek de Re- organ isatiepl annen alsnog in bovcnaange- haalden zin te wijzigen. 't Welk doende, enz. Aikmaar, 29 Mei 1922. ■MiE'MORlE VAN TOELICHTING. Ter toelichting van. het dirieledig verzoek door ondiergeteekenden als waarnemendl voor- ziiter en secretaresse der Oudercommissie van de Burgerschool namens den Ouder avond van 17 Mei 1922 tot Uwen Raad ge- richt, hebben zij de eer U het volgende te meldeni: adi. a. Algemeen wend gevreesd, dat tal van kinderen, die een zesjarigen. cureus van het gewoon lager onderwijs hebben gevolgd, niet een genoegzame ontwikkeling zouden kunnen bereiken. welkc hen in staat stelt, om Miiddelbaar of Hboger onderwijs met vrucht te kunnen volgen. Mien was overtuigd, dat slechts de begaafden onder hen in staat zouden zijn in eenJe ztsjaiige periods _die hoeveelheidi kennis op te doen en te verwer- kea, welke vereischt wordt om van het uit den aard der zaak meer wetenschappelijk on derwijs, zooals dat op Hbogere Burgerschool, Handelsschool en Gymnasium gegeven wordt, te kunnen profiteeren. Zulks ie meer, daar de kinderen; reeds op den leeftijd van 5)4 jaar tot de lagere school en dus op d'ien van 11 j'aar tot iarichtin 's en van Middelbaar en Hooger Onderwijs kunnen worden toegelaten. Vele ouders, aldus stelde de vergadering vast, zouden enustige bezwaren hebben hun kinderen dan 5 of 6 jaar later naar de Uni- versiteit te doen overgaan. Vandaar dat de groote wenschdijkheki werd uitgesproken aan die scholen voor gewoon lager onder wijs, welke in de ontwcrpen als oplcidin'gs- scholen worden aangeduid, een zevende lec^- jaar toe te voegen. Mocht echfer Uw Raad1 om redenen, die noch bndergetcekenden noch aanwezige ouders en onderwijzers konden bevroeden, onoverkomelijke bezwaren hebben om aan vorenstaand verzoek te voldben, dlan; geeft de ouderavond er de voorkeur aan, dat tegen woordige leerlingen van het 6e leerjaar, aan wie door hun onderwijzers geenverklaring kan. worden. afgegeven', welke hun den toe- gang tot HL B. S. of Handelsschool ver- ieent, en die daarna voor een' eventueel af te Icggen toelatingsexamtn niet slagen, een 7e leerjaar aan ae opleidiingsschooi doorloo- Cn, dan hun via de ecrsie klasse eener U. O. school het bezoekcn eener H. B. S., Handelsschool of Gymnasium toch nog mo- gelijk te maken. ad. b. Wil het onderwijs in de klassen eener school voor lager onderwijs 'werkelijk- vrucatdragcnd zijn, tian1 adit de Ouderavond der Burgerschool een maximum aantal leer lingen van 40 per klasse veel te groot. Door iedier werd gevreesd,, diat juist voor die kin deren, welke het meest aan leiding bij bet onderwijs behoefte hebben in zoo sterk be- volkte klassen geen gelegenheid zou be- staan de daar aangeboden leerstof in ook maar eenigszins voldoende mate op te ne- men en> te verweiken. Bovendien, acht men omdatin zoo gnoote klassen de eigenaardige eischen, die elk individu voor zidizelf behoeft bij geen mogelijkheid tot hun rednt kunnen komcn het opvoedendl element van het lager onder wijs ten eenen male uitgesloten. ad. c. De leerlingen, die tot de laagste klasse eener school voor gewoon lager on derwijs worden toegelaten, zullem uit clen aard der zaak zeer a ontwikkeling verschil- len. Om dit gmoot beleisel voor vruchtdragcnd klassikaal lager onderwijs zoo veal mogelijk op te heffen, achten ondergcteekenden het noodig, dat van gemcentewege de gelegen heid tot het volgen van voorbereidend lager onderwijs gegeven worde, noodzakeliilk. Al- leen, in dat ge\iodi zau Uw PaAd kunnen zorgen, dat dit onderwijs in een genoegzaam aantal scholen gegeven wordt en aan eischen zal voldoen door nen Raad te stellen. 't Welk doende, enz. 'Aikmaar, 29 Mei 1922. Aan den Raad der gemeente Aikmaar is ook het volgende adres gezonden. Geeft met versdhuldigden eerbied te fcen- Roman van Paul Trent. Uit het Engelsch door A. G. - Nadruk verboden. 81) „Weoscht u tc vergeten, dat het gebeurd is?" 1 Jta, ik wensch u te Ferhampton niet te kennen. Wij; hebben niets gemeen." „Op't oogenblik niet." „Eh zullen dat ook nooit hebben," zei zij bo is. „Dat blijft nog te bezien. Ik ben; van na- ituur een optimist. A propos, ik hoop, dat het besluit van de Luchtvaart Vereeniging u niet al te zeer teleurgesteld heeft." „H)et is rnij niet al te best naar den zin." „Hlet zou jammer wezen als u niet vol doende werk had." .,We kunnen met het maken van den Churstom motor voortgaan. Die zal wel af- itrek vinden." „Totdat de „Lendridge," hem ouderwetech ma At Mr. Sheatham verworderde er zich over waarom „Churstons" en „Crosbys" zich niet combineerden. Een paar wrken geleden zou het een goede zaak voor „Crosbys" zijn geweest." „Wil u te kennen geven, dat het een goede zaak voor „Ghurstoms" zou wezen, zich met „Crosbys" te associeeren?" „Een uitsftekend iets. Maar ik zie geen re- den1, waarom; „Crosbys" dat idee in overwe- ging zou nemen. We hebben bcpaald een schrede voor." „Door het bezit van Mark Lendridge als administrateur," riep zij1 en lachte smadelijk. „Ja. Ik geloof wel, dat het daarop neer- konit. Ik ben werkelijk een uitstekend ontwer- per. Het was een heel slechte zet van uw kant toen u miji „de bone" gaf. U kan niet cntkennen, dat ik heel, heel geduldig was en een massa van u verduurde. Maar ik reken mij dat niet als verdienste aan. Ik Het mij uw gebiedende manieren welgevallen' alleen uit eerbied voor de herinnering aan uw vader. EEj wasjaltijd heel vriendelijk en' recht- vaardig." Betty luisterde met toenemende boosheid, maar zi| had zich voorgenomen haar zellbe- heersching niet te verliezen. Men beweert, dat men tegenwoordig een goeden dunk van Zidizelf moet hebben, als men in zaken wil slagen. U, mr. Lendridge, is er geheel de man naar om te slagen." „Dank u. Ja, ik weet heel goed' dat i' hersenen heb en ook hoe ze te gebruiken". antwoordde hiji kal'm. Miet opzet koos hij; dozen kant van' spre- ken en toch verlangde hij ter zdfder, tijc woorden van liefde tegeu haar te zeggen Hoe mooi waren haar oogen als zij' ionkel- den van woede! MacU" boosheid was geen aantrekkelijk iets in de vrouw die men tot de zijne wilde maken. „Wat ik zeggen wil, Julia Mloyle heeft „Ch urn tons" verlaten en -erlangt bij „Cros- bysn te komenmerkte hij op. ,,'k Wensch u geluk, ward zij werkt, geloof ik, goed," antwoordde Betty stijf. ,,'k Heb mij dikwijls afgevraagd waarop u zinspeeldet, toen ons laatste heftig ge- sprek plaats vond. Het komi mij voor, dat u een onaardige uitlegging heeft gegeven aan net feit, dat u ons dien avond samen zag. Is dat zoo?" vroeg hij; dringend. „r< wil niet door u ondervraagd worden. ,En toch zou ik gaarne een antwoord van u hebben." „Ik wensch te lezen." Antwoord mij als 't u blieft.. Maar vk kan u niet dwingen, als u niets wilt zeggen' Alls u echter zoo onliefderijk was te denken dat de relnties tusschen Julia Moyle cn mij andbrs waren dan die er moeten bestaap his- schen administrateur en werkmcisie nan da Mdeettfag Altoauw van diets Bond van Nedierlandscho Onderwijzers, kennis genomeu hebbende van ae voorstel- en van B. en W. inzake de reorgan'isatie- jianceni van het gewoon lager en uitgebreid ager onderwijs, dat zij deze voorstel len niet in !het bdlang van het onderwijs acht, waarom1 zij U met den meesten aandinang beleefd verzoekt ze niet aan te nemen, maar het onderwijs te willen reorganisee- ren, zooals hiercmidBr is aangegeven: 1. de scholen1 voor gewoon lager onder wijs in de gemeente zullen. omvatten 7 leer- area, 2. voor de eerste 6 leerjaren geldt op allle scholen in hoofdtrekken hetzelfde leerplan, 3. voor't 7e leerjaar geiden 2 leerplanis, 6&i voor de leerlingen, die onderwijs zullfen ontvangen op H.B.S., gymnasium of handels school en e&i voor de overige leerlingen, 4. die zoogenaaande standenscholea var- vallen, 5. mile sdiolen zijta gemengde scholen, 6. 't maximum aantal leerlingen per klasse bedraagt 32 k 36, 7. pt U.L.O. wordt op een geaiengde school gegeven in 4 leerjaren, 8. heit schooljaa.r vangt aan op diem eer- sten achooldag na de zomervacantie. Vooris verzoekt zij U de door B. en W. ont- worpeii' verordeningen in overeensteraming te hrtngen melt bovenstaande regelen en daar- enboven te dotn vervallen art. 8 en art. 9 'Verordening onder E) en in art. 1 (Veror- dening onder F.) de woorden: van dag tot dag. 't Welk dtoende enz. De Afd. Aikmaar voornoemd, J. J. T. KOOIJ, voorzitter. A. LIST.- Secretaris. Toetiihiing. 1. B. en W. stellen voor (art tVerorde ning tot regeling van het gewoon L. an uitge breid L. O., netwelk van gemcentewege wordt gegeven) dat het gewoon liager onder wijs op <te le, 5e, 7e en 8e Gemeentescliool wordt gegeven in 6 leerjarenop de 2e, 3e, 4e en 6e Geoieenteschool in 7 leerjaren. De bedoeling is, dat de leerlingen van dte 5e Ge- meenteschool na't 6e leerjaar gepdaatst wor den op de 2e, 3e, 4e en 6e Gemeenteschool, terwijl de le, 7e en Se Gemeenteschool dlen toegang openen tot de H.B.S., 't Gymnasium en de MandelsschooiL na 6 leerjaren. Dit aan tal wordt door de wet vereischt, zeggen B. en W. Deze bewering toerust blijkbaar op een vergiseingalhtians in art. 3 dor wet op het L. O. alinea 2 staat duidelijk, dat gewoon L. O; wordt gegeven in scholen met ten minste 7 achtereenvolgende leerjaren. Alleen voor hen, die gebruifc zullen maken van het U.L.O. wordt een uitzondering toe- gestaanhet U.L.O. sluit aan bij het 6e leer jaar (alinea 4: art. 3). Voor de overige leet\ lingen1 is een 7-jarige lagere school vereiteht. De eenige concessie, die de v,etgev>r nog too- staat is deze, dat, waar die gfiegertheid in voldoende mate bestaat om. aanslmtend L. 0. te ontvangen, of waar bijzondiere oinstandig- heden daartoe aamleiding geven, vergunning kan; worden verleend, dat 't onderwijs aan een of meer bepaaldle scholen minder dan 7 adiiereenvolgende learparen omvat. Naar de meening van adressante kan on der bijzondere omstandigheden nimaner ver- staan worden' 't volgen van Middelb. of Hoo ger onderwijstamers dan zou dit in de wet met name zijn genoemd, evenzeer als dit voor 't U.L.O. is gedaan. Waar derhalve alleen de leerlingen voor't U.L.O. na't 6e leerjaar en dit is betrekfcelijk een gering aantal, cie gewone L. school zullfen verlaten, is er all'e reden om aan alle scholen een 76 leerjaar te vcrbinden. 2. Art. 3 der wet, alinea 2, vermddt, dat het leerplan voor de eerste 6 leerjaren omvat de vaidcen, genoerad in art. 2 onder a tot en met k. (Alleen1 harden a vbeid mag hieraam worden toegevoegd). Allte lagere scholen hebben dhs dezc'ifdc Vakken te onderwijzeu,. (Eenheidsschool.) Zal dit onderwijs van eenige waarde zijin voor het latere leven, dan moet het niet am tors zijn dan can growMag, waarop de verdcre ontwikkeling in r-ti be- paalde richting rust. Het onderwijs op de gewone lagere school reedS te laten belnvlooo'en door de latere he- stemming van het kind is uit onderwijskundig oogpunt beslist af te fceuren, hot ondiertwijs mag niet anders dan algemeen vormend zijn. De wet stelt den leertijcf daarvan op 6 jaren. Eerst dan mag naar de meening van adres- H5j hieldi op en keek haar rechtstreeks aan, maar zij had haar gezicht van hem afge- wend. ..'k Heb nooit to mijn leven1 een vrouw het hoi gemaakt. 'k Heb daarvoor nooit tijcl ge- had noch neiging gevoeld'. Hht werk heeft mii' altijd voldaan." Weer hield 'hij op en zijn oogen waren nog steeds op haar gevestigd. „Tot nu toe", vocgcto hij er zacbt bij. „Ik stel niet het minste belang to uw per- sooolijke aan'gelegenheden," zei zij etodelijk en tot haar ergernia was haar stem niet heel vast. ,^Heel goed1. IDan zullen we van dit onder- ^Danlc „Mlaar ik heb nog iets meer te zeggen. Als u uw iles geleerd heeft, dan gcloOf ik, dat _u een' pracht van een vrouw zult wezen. U is echter uw geheele leven verwend en hebt nooit leedi gekend of tegenspoed gehad. Ik heb mij aan Crosby verbondem alleen met het idee orn tegen „Qiurstons" te strijden. Mijn plan is alles te doen wat ik kan om om 'Hij hield op ten etotde zijn woorden te over- wegen. „Om de zaak te gronde te richteni, waarop u zoo itxotsch; is. Ik wil dew naam „Chur- stans" maken tot een herinnering aan- het verleden." „Dus u is werkelijk voornemens mij te ru- toeeren?" „Jla... daarop komt het neer." „En u Wilt dan doen... uit wraak." ,,In't geheel niet. Ik heb een heel andere reden." „En die is als ik mag vragen?" „Dat kan ik u op't oogenblik niet zeggen. U is nu to' geen gesdbikten toestand ora die te vernemen," zei hij; bedaard. 'Nu heb ik ieis te zeggen'. Ook ik kan vechten en u zal de zegepraal niet zoo ge- makkelijk behalen als u meeot. Ik bezit ge- lukkig veel kapitaal en kan daarmce wer- sante do baStemmtog van hd Sand van tn- vloed zijn op het onderwijs. Op dien grond moet worden afgekeurd het systeem van B. en W. Reeds op 6-jarigcn leeftijd moet vol- gens B. en W. net onderwijs rekentag houden met de latere bestemmdng. Wat bedoeld wordt met zoodanig onderwijs tocmen B. en W. met een enkel voorbeeld aan: n.l. 't kunnen afraffelcn van de graven van Holland en Zeeland to onberispelijke volg- orde. Lagere scholen. die dergeiijke leerstof aanbieclen, zijn naar t oooidieel van adressan te veroordiedd: zij geven steenen voor brood. to aansluiting hiermee ontleent adressante inlet tostemmtog het een en ander aan een ar- fikel van Dr. t. Slijtper to Vragen des Tijds. Deze echrijft: „de gymnasiast brengt heel wat ballast mee to zijn hersens, kennis, die hem met verspilling van veel energie togestaimpt la; nauwelij'ks op de nieuwe banken gezetec, hoort hij, hetzij; to dlen directeni vonrn, hetzij dian indirect, dat hij dat alias zoo epoedig mogelijk vergeten moet. Vooral bij het taalonderwijs komt dit her- haaldelijk voor. En ook bij het onderwijs in de wiskunde". En verder,/3at de kin deren veal geleerd hebben, waaraan zij in beide vakken volstrekt niets hebben, tnaar dat men. wat zij als brood noodig hebben, over het hoofd gezien heeft". Waar een alleszics bevoegd man een zoo vernietigend oordeel uitspreekt over het on- derwijfe aan opleidingsscholen, drtogt de af- deeiing er met te meer klem op aan, dat deze scholen verdwijnen. Dat voorts door de tostelling van oplei dingsscholen de meer-begaafdien beter tot hup recht zullen komen, is aan ernstigen twijfel onderhevig. Wel zal het natuurlijk mogelijk zijn de meer-begaafden van de eind- ea tus- schenscholen op de opleidingsscholen te plaat- sen, doch als met tegelijkertijd de noodigc stappen worden gedaan om de remmende ele- menten van deze scholen te verwijderen, dan zal het blijken, dat de beteekenis van dezen maatregel vrijlwel' nihil is. Geen onderscheiding dus to: eindscholen, tusschenscholen en opleidingsscholen. Alle hebben dezelfde leerstof, voor aile geldt art. 42 der wet: het schoolonderwijs wordt onder het aanleeren van gepasteen n u 11 i g e kundigheden dienstbaar gemaakt aan de ontwikkeling van de verstande- lijke vermogens der kinderen enz. 3. Na't 6e leerjaar verlaten de leerlingen, die U. L. O. verlangen, *de gewone lagere school, dc overige blijven. Nu kunnen een of meer der andere vakken, in art. 2 venneld onder 1. tot en met u, worden toegevoegd. Eerst thans houdt de wetgever dus rekening met latere bestemming. Vandaar ons voonstel van 2 leerplans, 't eeue bestemd voor de leer lingen die H. B. S., gymnasium of Handels school zullen bezoekcn, 't tweede voor de ove rige leerlingen. 4. Staat m<n op het standpunt, dat to de eerste 6 leerjaren niet anders dan algemeen vormend onderwijs mag worden gegeven, dan rijst de vraag, of er dan nog plants is voor de zoogenaamde standenschool. De wet geeft daarop reeds het antwoord: voor imerc school is in elke klasse van heffing het ver- schuldigd bedrag gelijk (art. 63, alinea 2). Hieruit volgt, dat e?n zeer gemengde school- bevolking mogelijk is. Een zoodanige school komt de Afd. het meest gewenscht voor. I11 dit verband wijst adressante op de hier be- staande Christelijke school en naar haar ge- bleken is, is ook de 6c Gemeenteschool een af- spiegeling van de maatschappij in al haar scliakeeringen. Daar moet het been de verwijdertag, die op lateren leeftijd- tusschen de menschen ont- staat, wordt allicht minder scherp, wanneer ze zich herinneren ricn1 tijd, dien ze op dezelf de schoolbanken hebben doorgebracht. Dc Afd. moet daarom bestrijden het stand punt van B. en W., dat hen er toe bracht de standenscholen te handhaven. Dat de latere bestemming niet van invloed mag-zijn op het onderwijs aan de gewone la gere school is onder 2 reeds uitcengeret. Daaruit volgt, dat op dien grond: althans alle scholen geiijkwaardig zijn. Bestaat er nu nog eenige reden, ora de kinderen uit hetzelf de huiseuik maatschappclijk milieu op eer- zelfde school te plaatsen? Dat een kind zich, zooals B. cn W. beweren, ongelukkig zou ge- voelen, indien't milieu, waarin het op school komt te veel verschilt van de omgevtog, waar in het leeft, is denkbaar: het geval kan zich voordoen dat de bevolking van een enkele school bijna uifhlufetend uit eenzdfd« milieu komt. Mocht dit vooiftoBMtg doch1 voor dteaa ge meente is het niet wel aan te nemen, dan is met eenigen goeden wil aan dit bezwaar te- gemoet te komen, zonder dat men bepaalds standenscholen in't leven roept. Het milieu, waarin de kinderen leven, hangt eenigszins samen met de ontwikkeling, die ze meebrengen, wanneer ze ter school komen. Moge al het verschil to ontwikkeling tusschen de uitersten vrij groot zijn, daarbij, mag niei vergeten worden, dat er bij een gemengde sclioolbevolktog een geleidclijke overgang i& Slechts dan is te verdedigen het standpunt van B. en W. om de kinderen uit hetzelfde mi lieu bijec-n te plaatsen, wanneer de meerdere ontwikkeling van huis uit een blijvenden voorsprong waarborgde. Doch dit is niet het geVal. Er zija nog eenige andere factoren, eru van meer beteekenis voor het onderwijs; dat zijn de aaalcg en de ijver.( Maar acrtleg en ifver zijn geen privilege van een bepaalden stand. En op. grond hiervan en van't vooraf- gaande meent adressante, dat de standen school in deze gemeente plaats moet maken voor de aigemcene school. "5. B. en W. houden vast aan't voortbe- staan van de Meisjesschool, om te voldoen, zooals zij zeggen, aan de behoefte voor af- zondcrlijk onderwijs voor meisjes. Geen cnkel argument wordt daarvoor aan- gevoerd. Een beginsel kan er bii B. en W. niet achter zitten; irniners, dan had men mogen verwachten, dat B. en W. met voorstellen wa ren gekomen, om alle meisjes op afzonderlijke scholen te plaatsen. De zaak zal wel deze zijnde school be staat nu eenmaal, en heeft altijd, wat het aan tal' kinderen per klas betreft, een bevoorreohte positie tegenover de andere scholen ingeno- men. Worden evenwel de planr.ee van B. en W. verwezcnlijkt, dan zal't aantal kinderen per klas gelijk worden aan dat op andere ken." Kapitaal heeft de eigenschap te sltoken." „En ik kan het dus linger voihouden dan Crosby." „Dat staat te bezien" „Waaroni heeft u mij dit meegedeeldi?" vroeg zij jpJotseltog. ,yDat weet.ik niet prccies. Waarschijnlijk opdat u niet zou kunnen zeggen, dat ik niet oprecht en eerlijk jegens u ben geweest." ,,Nleem eens aan, dat ik naar mr. Crosby ging en een combinatie aan de hand' deed. U is slechts de administrateur." „Probeer het. U heeft niets aan te bieden nu ik vertrokken ben." „Dat heeft u mis. Er is 6dn ding, dat ik zou kunnen aanbiederj en' hij zou net aan- nemen." Toen' Betty dit constateerde kreeg zij een vuurroode kleur en Mark begreep dadelijk haar bedoeitog. Zijn gezicht werd1 doodsbleek en zij a vingers knomden zich. „Zou u dat durven?" riep hij heftig. „Ik durf alles." „Zelfs dat?" ,,'U weet niet wat ik zou durven als ik er toe werd gedreven." Plotseling klaarde zijn gelaat op ui hij lachte behagelijk. „Ik ken u beter dan gij: u zdf Ventgeluk- kig,voor mijn gemocdsrust doet u mij niet sennkken," zei hij kaim. 'Miaar haar insmuatie had hem een groo- ten schok gegeven. HSi wist, dat als Betty zichzelf aan Crosby aanibood als de priis voor "--rabineertog, Crosby dat aanbod dadelijk zou accepteeren. Betty... Crosby's vrouw! Hij zou haar voor dlen tijdl dooden! HDOFDSnrUK XXV. Julian Crosby was verrukt over dm uitslag van Mark's bezoek aan Londen' en zeer over drew! to zijn gdukweasdien. „Dat zal een scholen (bijlage 73, biz. 9). In't stelscl van B. en w. zal de Meisjes- sdiool en opleidSngaschool zijn, een school dus, die opleidt voor it B. S.. Gymnasium' an Handelsschool, alle gemengde 'torichitogeo. Nu is er blijkbaar geen behoefte aan afzon- derlijk onderwijs. Adressante trekt hieruit de conclusie, dat in werkelijkheid de behoefte aan afzonderlijk onderwijs voor meisjes niet bestaat en acht het vooris van groote paeda- gogische waarde, dat meisjes en jongens met el kinder worden opgevoed. 6. Het maximum aantal leerlingen per klas te handhaven op 3640, zooals B. en W. voorstellen, komt adressante voor een maat- regel te zijn niet in't belang van't onderwijs. Men moet langzamerhand tot vermtoderiug komen, zal ieder kind kunnen krijgen, wat het toekomt. 't Gcmiddelde aantal leerlingen per onderwijzer in de eerste 6 schooljaren bedroeg voigens het .schoolverslag het vorige jaar 34; dit aantal als norm npmende stelt de AIM. voor't maximum te brengen op 32—36. 7. B. cn W. stellen voor't U. L. O. te doen geven op 2 scholen, 6fen voor jongens en den voor meisjes. Waarom, is moeilijk na te gaan. Behoefte aan ■ifzonderlijk onderwijs voor meisjes blijkt uit niets. De meisjes todi, die van 't U. L. O. zullen profiteeren, komen van de tusschenscholen, d. z. gemengde scholen Er is dus geen enkele reden om aan1 te nemen, dat de ouders bedenktoger. zouden hebben te- ger, een gemengde U.L.O. school. Waar bo vendien een school to de behoefte kan voor- zien, moet reeds uit het oogpunt van bezuini- ging het voorstel van B. en W. verworpen worden. 8. In het stelsel. dat de Afd. zich gedacht heeft, is een verschillend tijdstip van toela- ting niet op zijn plaats. Dat adressante niet voorstelt 1 September, maar den eereten achooldag na de zomervacantie, is geschiod, om. vast te leggen, dat heit school jaar etodigt met den aanvang van de vacantie. De verschiilende toelating, door B. en W. voorgcsield, heeft nog dit groote bezwaar, dat de leerlingen, die de U. L O. school zul len bezoekcn, van 1 Mei tot 1 September van onderwijs verstoken zijn, Omtrent art. 8 (Verordening order E.) merkti adressante op, dat dit in vroegere ver ordeningen ook voorkwam. Nooit hebben B, to W. <fe gevtaagde tocstemming gewetgerd. Er is dus geen aanleiding voor B, en W. om in deze to te grijpen. Of bover.dien een leer- ling privaat-onderwijs noodig heeft, is een zaak', died oor ouders en ouderwijizer geza- menlijk moet worden beslist, doch niet door B. en W., die er buiten staan. Als piivaat-onderwijs noodig is, dan1 is het 't meest gewenscht, dat de onderwijzer van 5t kind dit geeft. leelijke klap voor ha ax iadyschap zijn", zei hij grnmikend. We hebben' het eerste rondje gewonnen, Lendridge! Koester je geen twij fel omtrent ie nieuwen motor?" „Niet to net mtost," merkte Mark vol ver- trouwen op. „Dan. behoeft de strijdl niet%eel lang te duren... Be zal je wat vertellen, dat je zcker zal interesseeren. Nog niet heel lang gele den, heb ik miss Churston ten huwdijk ge- vraagd, Haar weigertog was niet vleiend voor mijn ijdelheid, maar i£ Icrijg ten laatste ge- woonlijk wat ik begeer en Ik begeer haar," etodigde hij minzaam. „J!e zult'ondervinden, dat miss Churston weet te strijden. Ik ben overtuigd, dat zij nooit. zal trouwem, tenzij zij den man lief- heefr die haar vraagt." „In dat geval moet zij; mij leeren liefheb- ben. De meeste vrouwen hebben dat geen moeilijke karwei gevonden." Onder het spreken gaf hij een alien verove- renden draai aan zijn knevel. Mark had Crosby nooit mogen lijden als man' cn op dat oogenblik zou hij hem maar al te gaarne een schop voor zijn ijdelheid gegeven hebben. Hij' wist zijn boosheid echter te verbergen en gl'imiaehte slechts. Er werd dag en nacht gewerkt om den nieuwen motor voor de proefbank gereed te krijgen en Lendrid'gc's tijd wcrdi daardoor geheel to beslag genomen. IHlij dacht echter voortdurend1 aan Betty en ging to zijn geest alles na wat er gebeurd was tijdens hun verbltjf te Londen. Of bij vcrstandig had1 gezegd op hun terugrcis naar Ferhampton, Gat wist hij niet. Maar ■hoe het zij, zij was rnu op de hoogte van zijn pi annen. iDen volgenden Zomdagnamiddag ging hij een lange wandeling maken en net taevai wilde, dat hij op zijn tcrugweg Janet Forbes tegenkwam. WocSi vsuvolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 5