Alkmaarsche Couran!
De Cborsions.
Hcnderd Drla an Twintlgsia Jaargang,
Maandag 29 Mei.
Feuilleton.
Ho. 18 R.
1922.
VERGADERINO OEMEENTERAAD
VAN ALKMAAR, op DONDERDAO
1 JUNI 1922, te 1 uur.
Te behandelen punten:
1. Vaststelling der aotulen van de vorigc
vergadering. Mededeeltogen. togekomen
stukkcn. i
2. Benoeming veearts voot den Keurtogs-
dienst van Waren (Bijlage uo. 85),
3. Benoeming stembureaux. (Bijlage No.
88).
4. Voorstel in zake verbind ingsweg Nieu-
weslootWaagplein. (Bijlage No. 89).
5. Idem tot vaststelling der begrooting van
den Armenraad, dienst 1922. (Bijlagen
Ns. 35 en 72).
6. Idem in zake pensionpeering van de wefc-
houders en van hunne weduwen en wee-
zen. (Bijlage No. 48)..
1. Idem tot vaststelling cener Verordening
betrclfende het Gemeentelijk Sportpark.
(Bijlage No. 57).
8. Idem tot wijziging der Verordening, re-
gelende de levering van gas door de ge-
meente-gasfabriek. (Bijlage No. 70).
9 Idem in zake reorganisatie van het ge
woon lager- en uitgebreid lager onder
wijs. (Bijlage No. 73).
10. Idem tot wiiziging der Verordening Ge-
meenteblad No. 371. (Bijlage No. 77).
11Idem tot verkoop van grond aan de H.
!H. Bot en Velthiris (Bijlage no. 78).
12. Idem tot vaststelling van het Suppl. ko
hier van; die beiasttog op de gebouwde
eigendommca, dienst 1921 (Bijlage no.
79).
13. Idem tat vaststelling van de 3de suppl.
gem. begrooting, dienst 1921 en de lste
suppl'. gem. begrooting, dienst 1922.
14. Idem tot vaststelling van het kohier der
Hon denbel asttog, dienst 1922' (Bijlage
no. 80).
15. Idem tot vaststelling van het kohier
sehoolgeldi Gymnasium, dienst 1921/22
(Bijlage no. 81).
16. Idem in zake spoorweg-verbinding Gas-
fabriek (Bijlage no. 86).
17. Voorstel tot wijziging der Verordening
Gemeentebiad no. 773 (Bijlage no. 84).
1®. Idem in zake de Alkmaarsche Vrijzin-
nige Sdioolvercenigiag (Bijlagen 136
van 1921 en 87).
19. Idem in zake Nijverheidsonderwijs. (Bij
lage No. 83).
20. Idem in zake Steun particuliere Bouw-
nijverheid. (Bijlage No. 82).
21 InterpelTatie van den hecr Westcrhof to
zake loonen gemeentewerklioden en bu
werkverschaffing.
22. Idem van mevr. J. Westerhof-Keopat bc-
treffende een gewezen schoopmaakster van
het Stadsziekenhuis.
23. Idem van den heer H. van Drunen in za
ke werkverschaffing, productief werk en
loonen voor z.g. aangenomen werk.
Stadsnieuwso
R1EORGAN1ISATIE VAN HET L. O.
Aan den Raad der gemeente Aikmaar is
het volgende adres gezonden
Geven belcefdi te kennen; H. A. de Man
en T. LeeuwerJkamp ite Aikmaar, respectieve-
v lijik waarn. voorzitter en secretarcsse der
Oudexcommissie van de Burgerschool, alr
hicr;
diat in den o.p 17 Mei 1922 gelimidm Oudcr-
avond aian de Conimissie is opgedragen zich
te wenden tot Uwen Raad' ten eindc te ver-
zoeken:
a. De in het Recrganisatieplan genoemdo
Opleidingsscholen niet te doen bestaan uit
zra, docli uit 7 (zeven) klassen en voor het
geval zich daartegen overwegende bezwaren
eoudeir kunnen voordoen, (iets vat de ter
vergadering aanwezige onderwijzers eu
ouders zich tot nu toe niet kunnen voorstel-
len) aisdan overgangsbepaltogon te treffen
voor de leerlingen der 4e, 5e en 6e klasse der
tegenwoordige Burgerschool.
b. Te bepalen dat het aantal leerlingen
per klasse hoogstens 30 tot 36 mag bedra-
gen.
c. De gemeente neme zell het voorbera-
dend Lager onderwijs (thans bewaarschool)
ter hand.
(Dat dew verzoeken, gedaa.iT door de ter
vergadering aanwezige ouders, de voile in-
stemming verwierven, van de onderwijzeres-
sen en onderwijzers aer Burgerschool.
iRedemen waarorn adressanten, in hunne
gemelde kwaliteitcm, onder overlegging van
een' Memorie van Toelichttog, zich wenden
tat Uwen Raad, met beleefd verzoek de Re-
organ isatiepl annen alsnog in bovcnaange-
haalden zin te wijzigen.
't Welk doende, enz.
Aikmaar, 29 Mei 1922.
■MiE'MORlE VAN TOELICHTING.
Ter toelichting van. het dirieledig verzoek
door ondiergeteekenden als waarnemendl voor-
ziiter en secretaresse der Oudercommissie
van de Burgerschool namens den Ouder
avond van 17 Mei 1922 tot Uwen Raad ge-
richt, hebben zij de eer U het volgende te
meldeni:
adi. a. Algemeen wend gevreesd, dat tal
van kinderen, die een zesjarigen. cureus van
het gewoon lager onderwijs hebben gevolgd,
niet een genoegzame ontwikkeling zouden
kunnen bereiken. welkc hen in staat stelt, om
Miiddelbaar of Hboger onderwijs met vrucht
te kunnen volgen. Mien was overtuigd, dat
slechts de begaafden onder hen in staat
zouden zijn in eenJe ztsjaiige periods _die
hoeveelheidi kennis op te doen en te verwer-
kea, welke vereischt wordt om van het uit
den aard der zaak meer wetenschappelijk on
derwijs, zooals dat op Hbogere Burgerschool,
Handelsschool en Gymnasium gegeven wordt,
te kunnen profiteeren.
Zulks ie meer, daar de kinderen; reeds op
den leeftijd van 5)4 jaar tot de lagere school
en dus op d'ien van 11 j'aar tot iarichtin
's en van Middelbaar en Hooger Onderwijs
kunnen worden toegelaten.
Vele ouders, aldus stelde de vergadering
vast, zouden enustige bezwaren hebben hun
kinderen dan 5 of 6 jaar later naar de Uni-
versiteit te doen overgaan. Vandaar dat de
groote wenschdijkheki werd uitgesproken
aan die scholen voor gewoon lager onder
wijs, welke in de ontwcrpen als oplcidin'gs-
scholen worden aangeduid, een zevende lec^-
jaar toe te voegen.
Mocht echfer Uw Raad1 om redenen, die
noch bndergetcekenden noch aanwezige
ouders en onderwijzers konden bevroeden,
onoverkomelijke bezwaren hebben om aan
vorenstaand verzoek te voldben, dlan; geeft de
ouderavond er de voorkeur aan, dat tegen
woordige leerlingen van het 6e leerjaar, aan
wie door hun onderwijzers geenverklaring
kan. worden. afgegeven', welke hun den toe-
gang tot HL B. S. of Handelsschool ver-
ieent, en die daarna voor een' eventueel af te
Icggen toelatingsexamtn niet slagen, een 7e
leerjaar aan ae opleidiingsschooi doorloo-
Cn, dan hun via de ecrsie klasse eener U.
O. school het bezoekcn eener H. B. S.,
Handelsschool of Gymnasium toch nog mo-
gelijk te maken.
ad. b. Wil het onderwijs in de klassen
eener school voor lager onderwijs 'werkelijk-
vrucatdragcnd zijn, tian1 adit de Ouderavond
der Burgerschool een maximum aantal leer
lingen van 40 per klasse veel te groot. Door
iedier werd gevreesd,, diat juist voor die kin
deren, welke het meest aan leiding bij bet
onderwijs behoefte hebben in zoo sterk be-
volkte klassen geen gelegenheid zou be-
staan de daar aangeboden leerstof in ook
maar eenigszins voldoende mate op te ne-
men en> te verweiken.
Bovendien, acht men omdatin zoo
gnoote klassen de eigenaardige eischen, die
elk individu voor zidizelf behoeft bij geen
mogelijkheid tot hun rednt kunnen komcn
het opvoedendl element van het lager onder
wijs ten eenen male uitgesloten.
ad. c. De leerlingen, die tot de laagste
klasse eener school voor gewoon lager on
derwijs worden toegelaten, zullem uit clen
aard der zaak zeer a ontwikkeling verschil-
len.
Om dit gmoot beleisel voor vruchtdragcnd
klassikaal lager onderwijs zoo veal mogelijk
op te heffen, achten ondergcteekenden het
noodig, dat van gemcentewege de gelegen
heid tot het volgen van voorbereidend lager
onderwijs gegeven worde, noodzakeliilk. Al-
leen, in dat ge\iodi zau Uw PaAd kunnen
zorgen, dat dit onderwijs in een genoegzaam
aantal scholen gegeven wordt en aan eischen
zal voldoen door nen Raad te stellen.
't Welk doende, enz.
'Aikmaar, 29 Mei 1922.
Aan den Raad der gemeente Aikmaar is
ook het volgende adres gezonden.
Geeft met versdhuldigden eerbied te fcen-
Roman van Paul Trent.
Uit het Engelsch door A. G. - Nadruk
verboden.
81)
„Weoscht u tc vergeten, dat het gebeurd
is?" 1
Jta, ik wensch u te Ferhampton niet te
kennen. Wij; hebben niets gemeen."
„Op't oogenblik niet."
„Eh zullen dat ook nooit hebben," zei zij
bo is.
„Dat blijft nog te bezien. Ik ben; van na-
ituur een optimist. A propos, ik hoop, dat het
besluit van de Luchtvaart Vereeniging u niet
al te zeer teleurgesteld heeft."
„H)et is rnij niet al te best naar den zin."
„Hlet zou jammer wezen als u niet vol
doende werk had."
.,We kunnen met het maken van den
Churstom motor voortgaan. Die zal wel af-
itrek vinden."
„Totdat de „Lendridge," hem ouderwetech
ma At Mr. Sheatham verworderde er zich
over waarom „Churstons" en „Crosbys" zich
niet combineerden. Een paar wrken geleden
zou het een goede zaak voor „Crosbys" zijn
geweest."
„Wil u te kennen geven, dat het een goede
zaak voor „Ghurstoms" zou wezen, zich met
„Crosbys" te associeeren?"
„Een uitsftekend iets. Maar ik zie geen re-
den1, waarom; „Crosbys" dat idee in overwe-
ging zou nemen. We hebben bcpaald een
schrede voor."
„Door het bezit van Mark Lendridge als
administrateur," riep zij1 en lachte smadelijk.
„Ja. Ik geloof wel, dat het daarop neer-
konit. Ik ben werkelijk een uitstekend ontwer-
per. Het was een heel slechte zet van uw
kant toen u miji „de bone" gaf. U kan niet
cntkennen, dat ik heel, heel geduldig was en
een massa van u verduurde. Maar ik reken
mij dat niet als verdienste aan. Ik Het mij
uw gebiedende manieren welgevallen' alleen
uit eerbied voor de herinnering aan uw
vader. EEj wasjaltijd heel vriendelijk en' recht-
vaardig."
Betty luisterde met toenemende boosheid,
maar zi| had zich voorgenomen haar zellbe-
heersching niet te verliezen.
Men beweert, dat men tegenwoordig een
goeden dunk van Zidizelf moet hebben, als
men in zaken wil slagen. U, mr. Lendridge,
is er geheel de man naar om te slagen."
„Dank u. Ja, ik weet heel goed' dat i'
hersenen heb en ook hoe ze te gebruiken".
antwoordde hiji kal'm.
Miet opzet koos hij; dozen kant van' spre-
ken en toch verlangde hij ter zdfder, tijc
woorden van liefde tegeu haar te zeggen
Hoe mooi waren haar oogen als zij' ionkel-
den van woede! MacU" boosheid was geen
aantrekkelijk iets in de vrouw die men tot
de zijne wilde maken.
„Wat ik zeggen wil, Julia Mloyle heeft
„Ch urn tons" verlaten en -erlangt bij „Cros-
bysn te komenmerkte hij op.
,,'k Wensch u geluk, ward zij werkt, geloof
ik, goed," antwoordde Betty stijf.
,,'k Heb mij dikwijls afgevraagd waarop
u zinspeeldet, toen ons laatste heftig ge-
sprek plaats vond. Het komi mij voor, dat u
een onaardige uitlegging heeft gegeven aan
net feit, dat u ons dien avond samen zag. Is
dat zoo?" vroeg hij; dringend.
„r< wil niet door u ondervraagd worden.
,En toch zou ik gaarne een antwoord van
u hebben."
„Ik wensch te lezen."
Antwoord mij als 't u blieft.. Maar vk
kan u niet dwingen, als u niets wilt zeggen'
Alls u echter zoo onliefderijk was te denken
dat de relnties tusschen Julia Moyle cn mij
andbrs waren dan die er moeten bestaap his-
schen administrateur en werkmcisie
nan da Mdeettfag Altoauw van diets Bond
van Nedierlandscho Onderwijzers,
kennis genomeu hebbende van ae voorstel-
en van B. en W. inzake de reorgan'isatie-
jianceni van het gewoon lager en uitgebreid
ager onderwijs,
dat zij deze voorstel len niet in !het bdlang
van het onderwijs acht,
waarom1 zij U met den meesten aandinang
beleefd verzoekt ze niet aan te nemen,
maar het onderwijs te willen reorganisee-
ren, zooals hiercmidBr is aangegeven:
1. de scholen1 voor gewoon lager onder
wijs in de gemeente zullen. omvatten 7 leer-
area,
2. voor de eerste 6 leerjaren geldt op allle
scholen in hoofdtrekken hetzelfde leerplan,
3. voor't 7e leerjaar geiden 2 leerplanis,
6&i voor de leerlingen, die onderwijs zullfen
ontvangen op H.B.S., gymnasium of handels
school en e&i voor de overige leerlingen,
4. die zoogenaaande standenscholea var-
vallen,
5. mile sdiolen zijta gemengde scholen,
6. 't maximum aantal leerlingen per
klasse bedraagt 32 k 36,
7. pt U.L.O. wordt op een geaiengde
school gegeven in 4 leerjaren,
8. heit schooljaa.r vangt aan op diem eer-
sten achooldag na de zomervacantie.
Vooris verzoekt zij U de door B. en W. ont-
worpeii' verordeningen in overeensteraming te
hrtngen melt bovenstaande regelen en daar-
enboven te dotn vervallen art. 8 en art. 9
'Verordening onder E) en in art. 1 (Veror-
dening onder F.) de woorden: van dag tot
dag.
't Welk dtoende enz.
De Afd. Aikmaar voornoemd,
J. J. T. KOOIJ, voorzitter.
A. LIST.- Secretaris.
Toetiihiing.
1. B. en W. stellen voor (art tVerorde
ning tot regeling van het gewoon L. an uitge
breid L. O., netwelk van gemcentewege
wordt gegeven) dat het gewoon liager onder
wijs op <te le, 5e, 7e en 8e Gemeentescliool
wordt gegeven in 6 leerjarenop de 2e, 3e,
4e en 6e Geoieenteschool in 7 leerjaren. De
bedoeling is, dat de leerlingen van dte 5e Ge-
meenteschool na't 6e leerjaar gepdaatst wor
den op de 2e, 3e, 4e en 6e Gemeenteschool,
terwijl de le, 7e en Se Gemeenteschool dlen
toegang openen tot de H.B.S., 't Gymnasium
en de MandelsschooiL na 6 leerjaren. Dit aan
tal wordt door de wet vereischt, zeggen B. en
W. Deze bewering toerust blijkbaar op een
vergiseingalhtians in art. 3 dor wet op het
L. O. alinea 2 staat duidelijk, dat gewoon L.
O; wordt gegeven in scholen met ten minste
7 achtereenvolgende leerjaren.
Alleen voor hen, die gebruifc zullen maken
van het U.L.O. wordt een uitzondering toe-
gestaanhet U.L.O. sluit aan bij het 6e leer
jaar (alinea 4: art. 3). Voor de overige leet\
lingen1 is een 7-jarige lagere school vereiteht.
De eenige concessie, die de v,etgev>r nog too-
staat is deze, dat, waar die gfiegertheid in
voldoende mate bestaat om. aanslmtend L. 0.
te ontvangen, of waar bijzondiere oinstandig-
heden daartoe aamleiding geven, vergunning
kan; worden verleend, dat 't onderwijs aan
een of meer bepaaldle scholen minder dan 7
adiiereenvolgende learparen omvat.
Naar de meening van adressante kan on
der bijzondere omstandigheden nimaner ver-
staan worden' 't volgen van Middelb. of Hoo
ger onderwijstamers dan zou dit in de wet
met name zijn genoemd, evenzeer als dit voor
't U.L.O. is gedaan. Waar derhalve alleen
de leerlingen voor't U.L.O. na't 6e leerjaar
en dit is betrekfcelijk een gering aantal, cie
gewone L. school zullfen verlaten, is er all'e
reden om aan alle scholen een 76 leerjaar te
vcrbinden.
2. Art. 3 der wet, alinea 2, vermddt, dat
het leerplan voor de eerste 6 leerjaren omvat
de vaidcen, genoerad in art. 2 onder a tot en
met k.
(Alleen1 harden a vbeid mag hieraam worden
toegevoegd). Allte lagere scholen hebben dhs
dezc'ifdc Vakken te onderwijzeu,.
(Eenheidsschool.) Zal dit onderwijs van
eenige waarde zijin voor het latere leven, dan
moet het niet am tors zijn dan can growMag,
waarop de verdcre ontwikkeling in r-ti be-
paalde richting rust.
Het onderwijs op de gewone lagere school
reedS te laten belnvlooo'en door de latere he-
stemming van het kind is uit onderwijskundig
oogpunt beslist af te fceuren, hot ondiertwijs
mag niet anders dan algemeen vormend zijn.
De wet stelt den leertijcf daarvan op 6 jaren.
Eerst dan mag naar de meening van adres-
H5j hieldi op en keek haar rechtstreeks aan,
maar zij had haar gezicht van hem afge-
wend.
..'k Heb nooit to mijn leven1 een vrouw het
hoi gemaakt. 'k Heb daarvoor nooit tijcl ge-
had noch neiging gevoeld'. Hht werk heeft
mii' altijd voldaan."
Weer hield 'hij op en zijn oogen waren nog
steeds op haar gevestigd.
„Tot nu toe", vocgcto hij er zacbt bij.
„Ik stel niet het minste belang to uw per-
sooolijke aan'gelegenheden," zei zij etodelijk
en tot haar ergernia was haar stem niet heel
vast.
,^Heel goed1. IDan zullen we van dit onder-
^Danlc
„Mlaar ik heb nog iets meer te zeggen. Als
u uw iles geleerd heeft, dan gcloOf ik, dat _u
een' pracht van een vrouw zult wezen. U is
echter uw geheele leven verwend en hebt nooit
leedi gekend of tegenspoed gehad. Ik heb mij
aan Crosby verbondem alleen met het idee orn
tegen „Qiurstons" te strijden. Mijn plan is
alles te doen wat ik kan om om
'Hij hield op ten etotde zijn woorden te over-
wegen.
„Om de zaak te gronde te richteni, waarop
u zoo itxotsch; is. Ik wil dew naam „Chur-
stans" maken tot een herinnering aan- het
verleden."
„Dus u is werkelijk voornemens mij te ru-
toeeren?"
„Jla... daarop komt het neer."
„En u Wilt dan doen... uit wraak."
,,In't geheel niet. Ik heb een heel andere
reden."
„En die is als ik mag vragen?"
„Dat kan ik u op't oogenblik niet zeggen.
U is nu to' geen gesdbikten toestand ora die
te vernemen," zei hij; bedaard.
'Nu heb ik ieis te zeggen'. Ook ik kan
vechten en u zal de zegepraal niet zoo ge-
makkelijk behalen als u meeot. Ik bezit ge-
lukkig veel kapitaal en kan daarmce wer-
sante do baStemmtog van hd Sand van tn-
vloed zijn op het onderwijs. Op dien grond
moet worden afgekeurd het systeem van B.
en W. Reeds op 6-jarigcn leeftijd moet vol-
gens B. en W. net onderwijs rekentag houden
met de latere bestemmdng.
Wat bedoeld wordt met zoodanig onderwijs
tocmen B. en W. met een enkel voorbeeld aan:
n.l. 't kunnen afraffelcn van de graven van
Holland en Zeeland to onberispelijke volg-
orde. Lagere scholen. die dergeiijke leerstof
aanbieclen, zijn naar t oooidieel van adressan
te veroordiedd: zij geven steenen voor brood.
to aansluiting hiermee ontleent adressante
inlet tostemmtog het een en ander aan een ar-
fikel van Dr. t. Slijtper to Vragen des Tijds.
Deze echrijft: „de gymnasiast brengt heel
wat ballast mee to zijn hersens, kennis, die hem
met verspilling van veel energie togestaimpt
la; nauwelij'ks op de nieuwe banken gezetec,
hoort hij, hetzij; to dlen directeni vonrn, hetzij
dian indirect, dat hij dat alias zoo epoedig
mogelijk vergeten moet.
Vooral bij het taalonderwijs komt dit her-
haaldelijk voor. En ook bij het onderwijs in
de wiskunde". En verder,/3at de kin
deren veal geleerd hebben, waaraan zij in
beide vakken volstrekt niets hebben, tnaar dat
men. wat zij als brood noodig hebben, over
het hoofd gezien heeft".
Waar een alleszics bevoegd man een zoo
vernietigend oordeel uitspreekt over het on-
derwijfe aan opleidingsscholen, drtogt de af-
deeiing er met te meer klem op aan, dat deze
scholen verdwijnen.
Dat voorts door de tostelling van oplei
dingsscholen de meer-begaafdien beter tot hup
recht zullen komen, is aan ernstigen twijfel
onderhevig. Wel zal het natuurlijk mogelijk
zijn de meer-begaafden van de eind- ea tus-
schenscholen op de opleidingsscholen te plaat-
sen, doch als met tegelijkertijd de noodigc
stappen worden gedaan om de remmende ele-
menten van deze scholen te verwijderen, dan
zal het blijken, dat de beteekenis van dezen
maatregel vrijlwel' nihil is.
Geen onderscheiding dus to: eindscholen,
tusschenscholen en opleidingsscholen.
Alle hebben dezelfde leerstof, voor aile
geldt art. 42 der wet: het schoolonderwijs
wordt onder het aanleeren van gepasteen
n u 11 i g e kundigheden dienstbaar gemaakt
aan de ontwikkeling van de verstande-
lijke vermogens der kinderen enz.
3. Na't 6e leerjaar verlaten de leerlingen,
die U. L. O. verlangen, *de gewone lagere
school, dc overige blijven. Nu kunnen een of
meer der andere vakken, in art. 2 venneld
onder 1. tot en met u, worden toegevoegd.
Eerst thans houdt de wetgever dus rekening
met latere bestemming. Vandaar ons voonstel
van 2 leerplans, 't eeue bestemd voor de leer
lingen die H. B. S., gymnasium of Handels
school zullen bezoekcn, 't tweede voor de ove
rige leerlingen.
4. Staat m<n op het standpunt, dat to de
eerste 6 leerjaren niet anders dan algemeen
vormend onderwijs mag worden gegeven, dan
rijst de vraag, of er dan nog plants is voor de
zoogenaamde standenschool. De wet geeft
daarop reeds het antwoord: voor imerc
school is in elke klasse van heffing het ver-
schuldigd bedrag gelijk (art. 63, alinea 2).
Hieruit volgt, dat e?n zeer gemengde school-
bevolking mogelijk is. Een zoodanige school
komt de Afd. het meest gewenscht voor. I11
dit verband wijst adressante op de hier be-
staande Christelijke school en naar haar ge-
bleken is, is ook de 6c Gemeenteschool een af-
spiegeling van de maatschappij in al haar
scliakeeringen.
Daar moet het been de verwijdertag, die
op lateren leeftijd- tusschen de menschen ont-
staat, wordt allicht minder scherp, wanneer
ze zich herinneren ricn1 tijd, dien ze op dezelf
de schoolbanken hebben doorgebracht.
Dc Afd. moet daarom bestrijden het stand
punt van B. en W., dat hen er toe bracht de
standenscholen te handhaven.
Dat de latere bestemming niet van invloed
mag-zijn op het onderwijs aan de gewone la
gere school is onder 2 reeds uitcengeret.
Daaruit volgt, dat op dien grond: althans
alle scholen geiijkwaardig zijn. Bestaat er nu
nog eenige reden, ora de kinderen uit hetzelf
de huiseuik maatschappclijk milieu op eer-
zelfde school te plaatsen? Dat een kind zich,
zooals B. cn W. beweren, ongelukkig zou ge-
voelen, indien't milieu, waarin het op school
komt te veel verschilt van de omgevtog, waar
in het leeft, is denkbaar: het geval kan zich
voordoen dat de bevolking van een enkele
school bijna uifhlufetend uit eenzdfd« milieu
komt.
Mocht dit vooiftoBMtg doch1 voor dteaa ge
meente is het niet wel aan te nemen, dan is
met eenigen goeden wil aan dit bezwaar te-
gemoet te komen, zonder dat men bepaalds
standenscholen in't leven roept.
Het milieu, waarin de kinderen leven, hangt
eenigszins samen met de ontwikkeling, die ze
meebrengen, wanneer ze ter school komen.
Moge al het verschil to ontwikkeling tusschen
de uitersten vrij groot zijn, daarbij, mag niei
vergeten worden, dat er bij een gemengde
sclioolbevolktog een geleidclijke overgang i&
Slechts dan is te verdedigen het standpunt
van B. en W. om de kinderen uit hetzelfde mi
lieu bijec-n te plaatsen, wanneer de meerdere
ontwikkeling van huis uit een blijvenden
voorsprong waarborgde. Doch dit is niet het
geVal. Er zija nog eenige andere factoren, eru
van meer beteekenis voor het onderwijs; dat
zijn de aaalcg en de ijver.( Maar acrtleg en
ifver zijn geen privilege van een bepaalden
stand. En op. grond hiervan en van't vooraf-
gaande meent adressante, dat de standen
school in deze gemeente plaats moet maken
voor de aigemcene school.
"5. B. en W. houden vast aan't voortbe-
staan van de Meisjesschool, om te voldoen,
zooals zij zeggen, aan de behoefte voor af-
zondcrlijk onderwijs voor meisjes.
Geen cnkel argument wordt daarvoor aan-
gevoerd. Een beginsel kan er bii B. en W. niet
achter zitten; irniners, dan had men mogen
verwachten, dat B. en W. met voorstellen wa
ren gekomen, om alle meisjes op afzonderlijke
scholen te plaatsen.
De zaak zal wel deze zijnde school be
staat nu eenmaal, en heeft altijd, wat het aan
tal' kinderen per klas betreft, een bevoorreohte
positie tegenover de andere scholen ingeno-
men. Worden evenwel de planr.ee van B. en
W. verwezcnlijkt, dan zal't aantal kinderen
per klas gelijk worden aan dat op andere
ken."
Kapitaal heeft de eigenschap te sltoken."
„En ik kan het dus linger voihouden dan
Crosby."
„Dat staat te bezien"
„Waaroni heeft u mij dit meegedeeldi?"
vroeg zij jpJotseltog.
,yDat weet.ik niet prccies. Waarschijnlijk
opdat u niet zou kunnen zeggen, dat ik niet
oprecht en eerlijk jegens u ben geweest."
,,Nleem eens aan, dat ik naar mr. Crosby
ging en een combinatie aan de hand' deed. U
is slechts de administrateur."
„Probeer het. U heeft niets aan te bieden
nu ik vertrokken ben."
„Dat heeft u mis. Er is 6dn ding, dat ik
zou kunnen aanbiederj en' hij zou net aan-
nemen."
Toen' Betty dit constateerde kreeg zij een
vuurroode kleur en Mark begreep dadelijk
haar bedoeitog. Zijn gezicht werd1 doodsbleek
en zij a vingers knomden zich.
„Zou u dat durven?" riep hij heftig.
„Ik durf alles."
„Zelfs dat?"
,,'U weet niet wat ik zou durven als ik er
toe werd gedreven."
Plotseling klaarde zijn gelaat op ui hij
lachte behagelijk.
„Ik ken u beter dan gij: u zdf Ventgeluk-
kig,voor mijn gemocdsrust doet u mij niet
sennkken," zei hij kaim.
'Miaar haar insmuatie had hem een groo-
ten schok gegeven. HSi wist, dat als Betty
zichzelf aan Crosby aanibood als de priis voor
"--rabineertog, Crosby dat aanbod dadelijk
zou accepteeren.
Betty... Crosby's vrouw! Hij zou haar voor
dlen tijdl dooden!
HDOFDSnrUK XXV.
Julian Crosby was verrukt over dm uitslag
van Mark's bezoek aan Londen' en zeer over
drew! to zijn gdukweasdien. „Dat zal een
scholen (bijlage 73, biz. 9).
In't stelscl van B. en w. zal de Meisjes-
sdiool en opleidSngaschool zijn, een school
dus, die opleidt voor it B. S.. Gymnasium' an
Handelsschool, alle gemengde 'torichitogeo.
Nu is er blijkbaar geen behoefte aan afzon-
derlijk onderwijs. Adressante trekt hieruit de
conclusie, dat in werkelijkheid de behoefte
aan afzonderlijk onderwijs voor meisjes niet
bestaat en acht het vooris van groote paeda-
gogische waarde, dat meisjes en jongens met
el kinder worden opgevoed.
6. Het maximum aantal leerlingen per klas
te handhaven op 3640, zooals B. en W.
voorstellen, komt adressante voor een maat-
regel te zijn niet in't belang van't onderwijs.
Men moet langzamerhand tot vermtoderiug
komen, zal ieder kind kunnen krijgen, wat het
toekomt. 't Gcmiddelde aantal leerlingen per
onderwijzer in de eerste 6 schooljaren bedroeg
voigens het .schoolverslag het vorige jaar 34;
dit aantal als norm npmende stelt de AIM.
voor't maximum te brengen op 32—36.
7. B. cn W. stellen voor't U. L. O. te doen
geven op 2 scholen, 6fen voor jongens en den
voor meisjes. Waarom, is moeilijk na te gaan.
Behoefte aan ■ifzonderlijk onderwijs voor
meisjes blijkt uit niets. De meisjes todi, die
van 't U. L. O. zullen profiteeren, komen van
de tusschenscholen, d. z. gemengde scholen
Er is dus geen enkele reden om aan1 te nemen,
dat de ouders bedenktoger. zouden hebben te-
ger, een gemengde U.L.O. school. Waar bo
vendien een school to de behoefte kan voor-
zien, moet reeds uit het oogpunt van bezuini-
ging het voorstel van B. en W. verworpen
worden.
8. In het stelsel. dat de Afd. zich gedacht
heeft, is een verschillend tijdstip van toela-
ting niet op zijn plaats. Dat adressante niet
voorstelt 1 September, maar den eereten
achooldag na de zomervacantie, is geschiod,
om. vast te leggen, dat heit school jaar etodigt
met den aanvang van de vacantie.
De verschiilende toelating, door B. en W.
voorgcsield, heeft nog dit groote bezwaar,
dat de leerlingen, die de U. L O. school zul
len bezoekcn, van 1 Mei tot 1 September van
onderwijs verstoken zijn,
Omtrent art. 8 (Verordening order E.)
merkti adressante op, dat dit in vroegere ver
ordeningen ook voorkwam. Nooit hebben B,
to W. <fe gevtaagde tocstemming gewetgerd.
Er is dus geen aanleiding voor B, en W. om
in deze to te grijpen. Of bover.dien een leer-
ling privaat-onderwijs noodig heeft, is een
zaak', died oor ouders en ouderwijizer geza-
menlijk moet worden beslist, doch niet door
B. en W., die er buiten staan.
Als piivaat-onderwijs noodig is, dan1 is het
't meest gewenscht, dat de onderwijzer van 5t
kind dit geeft.
leelijke klap voor ha ax iadyschap zijn", zei
hij grnmikend. We hebben' het eerste rondje
gewonnen, Lendridge! Koester je geen twij
fel omtrent ie nieuwen motor?"
„Niet to net mtost," merkte Mark vol ver-
trouwen op.
„Dan. behoeft de strijdl niet%eel lang te
duren... Be zal je wat vertellen, dat je zcker
zal interesseeren. Nog niet heel lang gele
den, heb ik miss Churston ten huwdijk ge-
vraagd, Haar weigertog was niet vleiend voor
mijn ijdelheid, maar i£ Icrijg ten laatste ge-
woonlijk wat ik begeer en Ik begeer haar,"
etodigde hij minzaam.
„J!e zult'ondervinden, dat miss Churston
weet te strijden. Ik ben overtuigd, dat zij
nooit. zal trouwem, tenzij zij den man lief-
heefr die haar vraagt."
„In dat geval moet zij; mij leeren liefheb-
ben. De meeste vrouwen hebben dat geen
moeilijke karwei gevonden."
Onder het spreken gaf hij een alien verove-
renden draai aan zijn knevel. Mark had
Crosby nooit mogen lijden als man' cn op
dat oogenblik zou hij hem maar al te gaarne
een schop voor zijn ijdelheid gegeven hebben.
Hij' wist zijn boosheid echter te verbergen en
gl'imiaehte slechts.
Er werd dag en nacht gewerkt om den
nieuwen motor voor de proefbank gereed te
krijgen en Lendrid'gc's tijd wcrdi daardoor
geheel to beslag genomen.
IHlij dacht echter voortdurend1 aan Betty en
ging to zijn geest alles na wat er gebeurd
was tijdens hun verbltjf te Londen. Of bij
vcrstandig had1 gezegd op hun terugrcis
naar Ferhampton, Gat wist hij niet. Maar
■hoe het zij, zij was rnu op de hoogte van zijn
pi annen.
iDen volgenden Zomdagnamiddag ging hij
een lange wandeling maken en net taevai
wilde, dat hij op zijn tcrugweg Janet Forbes
tegenkwam.
WocSi vsuvolgd