Alkmaarsche Gourant De Cborstons. Vrftdag 9 Junl. Gemeenteraad. Fenil-leton. Honderd Drie an Twintigste Jaargang. De heer We6terhof oordeelde, dat de groote vraag is of men. scholen wil hebben voor ieder toegankelijk of standenscholen. Theoretisch zijn de scholen die opleiden ook toegankelijk voor alien, maar practisch maakt men de standenscholen volkoinen en spr. ge- looft niet, dat dliif voorstel de stem zal krijgen van 66n arbeider ip den raad, want dit zou verraad zijn aan zijn eigen klasse. Mevr. A u k e s De wijze van het geven der leerstof is anders. De heer Westerhof: Maar dezelfde leerstof moet gegevcn worden. U zit nog vast aan het oude systeem. Spr.'s meening steunt op het oordeel van deskundigen, een kind kan men op 6-jarigen leeftijd in zijn aanleg niet voor M. O. beoordeelen. Dan is nog niet te zien welken aanleg de kinderen hebben en ook de economische omstandigheden van de ouders kunnen in 6 jaar zeer veranderen. F.r is geeni erakele steekhoudendle reden, waarom dit systeem moet worden gevolgd. Het wordt dan ook slechts in behoudende go- meenten ingevoerd. In Leeuwarden voerde men in wat de Bond van Ned. Onderwijzer* wilde. De heer H. E. B o s m a n Heb je de agl- tatie gezien daartegen? Dc heer Westerhof Moet jij daar- over beginncn? Je nioest je schamen. Die kwam van je economische tegenstanders. De heer II. E. Busman: Het belang van het openbaar onderwijs moet men in hot oog houden. De heer Westerhof: Dat Is bij je- lui R.K. in slechte handen. Laten wij! elkander geen Mietie noemen. Je moest je schamen om te helpen net openbaar onderwijs te vermoor den. De heer Bak: Jelui wilt ons onderwijs vermoorden. De christelijke school De heer Westerhof Dat zit ielui hoog, maar beantwoordde ik reeds eerder. De heer Cloeck is een rechtsche wethouder cn werd reeds door de heeren Bak en Leesberg tot de orde geroepen. Het is een schande, dat het moordplan om de openbare school te ver moorden wordt ingediend door den vroege- ren vrijz.-dem. Cloeck. De standenscholen zullen bloeien, maar de scholen die 7 jaren Roman van Paul Trent. Uit het Engelsch door A. G. - NadlruS verbodten. 39) „Ja, ik ben zoo rnoe a Is eon hand, lieve. Ik heb zware uxen gehad. Maar ik wou die lieve vrouw zoo graag ini het leven behou- dien. Zij laat je hartelijk groeten en draagt me op je zeer te bedaraken voor al je zorgen en goedlieid voor Mark." „Hiij is van morgen zekcr heel gelukkig?" Jia, hiji gedraagt zich als een jongen' als een lieve jongen." Weer bekroop Betty een gevoel van jalou- zie. Zij was benieuwdl iof Janet en1 Mark ge- eragageerd waren of dat er enikel' een bij bon der goede verhoudilng tusschea hen bestomd. Zij zou dialt gaarne gevraagd hebben, maar de moedl ontbrak haar daartoe. Den volgeradien miocrgen ging Betty naar London en het gelukte haar een nieuwen be- drijfsieiJder te viniden. HSf heette Ashton en was een geschikte miain, maar hij vroeg een hoog salaris, waarin zij na eeniige aarzeling toestemde. Er brak nu een dnikke tijd voor haar aan. Ashton werkte zich geheel in den staat van zaken bij „Churstons" in. Hij was een bekwaam irageraieur en na een lang gesprek met Sylvester toonde hij zich niet verrukt over dtan nieuwen motor. De bestel- ling van de Luchtvaart Vereeniging werd1 zoo spoedig mogelijk uitgevoerd. Asnton was een heel adder soort man dan Travers, hiji gaf zijn opinie zeer beslist te kennen. ,,'t Is een gew,aagde zaak 't kan zeer weinig lijidlen. Ik kan inij niet bpgnjpen hoe u in zuilke strenge voorwaarden heeft toe- gestemid. Er bestaat kans, dat u met die heele hostelling blijft zittera. Dat zou lleelijk zijn", zei hij. lang volledig lager onderwijs zullen gevera, worden kapot gemaakt De mooie bijzondere scholen iokken de ouders die in krotten wo nen en wij zien in de dixit, school' niet zoo als zij in de openbare de voorpoorten der hel Wij zullen voor het front van het volk vertel- len wat de heer Cloeck en het rechtsche col lege onder den hoon van rechts doen: de openb. school vermoorden. Wij zijn voor de dem. school en steunen het verzoek van den Bond van Ned. Onderwijzers en aanvaarden hun toelichting woord voor woord. AJs dc ar- beiders in de rechtsche fractie in het belang van de fractie medegaan, dan zult u, mijnheer Cloeck, in Alkmaar de glorie van de ver- krachting van uwe principes beleven en de openbare school hebben vermoord. De heer Cloeck wenschte alvorens de voordracht te verdedigen een woord van dank te brengen aan den heer Adema, voor de door hem gesciireven artikelen. De heer Westerhof: Die je aan je laars hebt gettapt. De heer Cloeck: Ik dank hem voor den zin, waarin hij verzocht zienswijze tegenover zienswijze te plaatsen en omdat ik hem ver zocht had de artikden te schrijven. De heer Westerhof: Hd? jij dat ver zocht? Jiji had het Ons B'lad moeten vragen. De heer Cloeck (bratiht ook dank aan den heer Blokker voor wat deze schrecf, doch nie- mand reageerde erop. Het N.O.G. cn de B. v. O. vergaderden met een dozijn menschen en spr. wist,, dat hij van den heer Westerhof toch het voile _pond zou krijgen, omdat hij reeds zeide „je bent minder dan niets". Je moet bewijzen, dat je wil, dat ik bdijf. De heer Westerhof: Dat was irohisch. De heer Cloeck koestcrde aanvankelijk andere idealien, maar moet als niet-onderwij- zer zich houden aan deskundigen. Na het tweede artikell van dan heer Adcma was er nog geen belangstelling voor onderwijszaken. Spreker verheugt zich er over, dat het N.O.G. instemming betuigt met de bijlage cn het viel hem tegen, waar de zaak zoo lang aan de or de was, dat hij pas Zondag voor de raadszit- ting de bezwaren van den Raad kreeg. De heer H. E. B o s m a nAls het een van cantieregeling was geweest, waren ze eerder geweest. De heer Westerhof: Precies Bak; ze hebben jea ardig bewerict. De heer Cloeck had graag de aandacht en hoopte. dat men van middag een oogenhlik zou spreken over het belang van het kind. De heer Westerhof: Verkoop nu geen comedie en zeg maar, dat je omgedraaid bent. De voorzitter hamerde. De heer Clock ging voort en betoogde, dat men als raadslid niet zoo over rijfers be- schikt dan als wethouder. Spreker somde de door den heer Daalder reeds gepubliceerde rijfers op. Op dill oogenhlik bleek, dat de scholen reeds aan de eischen voldcen. Er is geen staudenschool in Alkmaar. Altijd is er ge- tracht de kinderen te plaatsen op de scholen, die de ouders wenschten. Begaafde kinderen werden zelfs op de bur- gerschool geplaatst zonder betaling. Wat het N.O.G. wil was ook eenmaal spr. meening, doch het ondoelmatige daarvan was hem gebleken met het oog op de ontwikieling van de kinderen op 6-jangen leeftijd. De ont- wikkeling op 6-jarigen leeftijd is wed af te meten naar de omgeving, niet de begaafd- heid, maar er is eenmaal een groot verschil in vr twikkeling tussdien een kind, groot geb in een gczin, waar men er alle zorg besteedde, of waar men hri loopen lict. >e B. v. O. wil in de ecrstc 6 jaren hetzelfde. Alleen in uitvoering het nu verschillend. LLid u de zaak medegemaakt, dan was u tot de overtuiging gekomen, dat het in het belang van het kind is, dat reke- ning wordt gehouden met de gesteldheid der kinderen. De ontwikkeiing op 6-jarigen leeftijd is niet gelijk en overplaatsing van de eene school naar dc andere is altijd mogelijk als er plaats is. Het onderwijs in taal en rekenen moet ver schillend zijn naar gelang het onderwijs dat men verder gaat volgen. De mogelij'kheid om na 6 jaar M. O. te vol gen is er en wij moeten er voor zorgen, an ders richt men bijzondere scholen op. Er zijn menschen die meenen het z.g verloren jaar in deze tijden niet te kunnen missen. Spr. meent, dat de ouderavonden veei kun nen doen. Die brengen de ouders in aanra- „Dat zou't heel leelijk." „lk wil1 nog eens met Sylvester spreken, hij is een vensltandiig man." Betty voeide zich na dit gesprek niet op haar gemak, doch het gaf niets of zij er jal over tobde. Zij kon onlkcl wachten totdat de motor gereedl was. En in dien tijd verdween haar air van zelfventrouwem voor een goed deel. Zij deed geen poging haar nieuwen be- drijfslieider zijn werk voor te schrijven, maar liet hem vrii spel in de fahriek. Zij had Mark sinds eenigen fijd niet ge zien. Janet was naar London teruggekeerd, zoodra mrs. Lendridge goed eni wet op weg van beterschap was. Maar op een Zondag, toen zij1 een wandeling dcodi, kwam zij een •liaag rijtuigje tegen, dat door een- ponny ge- trokken en door Mark besftuurd werd. Zijn moeder zat, door kussens ondersteund, naast hem en mrs. Lendridge begroette haar met een innemenden glimlach van verwelko- ming. „lk: had gedacht, dat je me eens zou ko- mi] opzoekm," zei ze verwijtend. „lk heb het werkdijk heel1 druik", iant- woordde Betty naar waarheid. „Maar je had voor mij toch1 wel een uurtje kunnen over hebben. Wij gaan nu naar huis. Mark, stap jij uit, loop er bij aan met de teugcls, miss Ghurston ziet er vermoeid uit, zij kan dan naast mij komen zitten1", zei mrs. Lendridge gederideerid en Mark gehoor- zaamide dadelijk. iHij' had! Betty niet laangekeken en evenmin tot haar gesproken. 'Hij had verlangd en er toch ook tegeni opgezien haar te ontmoeten, want hij1 wist, dat de tijd der bestissimg voor haar zeer nabij was. Qmi de waarheid te zeggera kende hij Ashlton heel goed', hij 'had dizt ook reeds meermialen met Iden1 nieuwen bedrijfeleMe ge- spnoken. Era hetgeen hij had vemomicn, be- vestigde hem in zijn opinie, dat de „Chuxs- tora" miotoren raiet bij de proefnemirag door de Ijudhtvaart-Vereeniigirag zourien voldoen. Diep in zijn baxt was Mj met Bety begaan. Het king met de onderwijzers. Spr. verwacht, dat als een onderwijzer hoort, dat een kind op een opleidingsschool geen verder onderwijs zal krijgen, hij zal adviseeren om' het op een eindschool te doen. De Bond vraagt onthef- fing van standenscholen, maar die bestaan hier niet. De heer Westerhof: Dus die onder wijzers malen maar een beetje. De heer Cloeck geeft op deze vraag geen antwoord. Van den voorzitter der afdeeling, den heer Kooijl, vernam hij, dat in zijn klasse van de Burgersehool er niet 46n uit de betere standen zit. Op de school gaan 223 kinderen en op de ouderavonden waren 18 ouders Dat is de belangstelling en daarom meen ik, dat uw belangstelling niet het belang voor het kind beoogt. De heer WesterhofDat past predes in uw kraam. De heer C1 o e c k Ja, u hebt mij wat be- loofd bij die begrooting. Spr. ging voort met aan de hand van de cijfers na, dat rekening gehouden moet worden met het verder te vol gen onderwijs. De school is een brug tus- schen het huisgezin en de maatschappij Daarom is hij voor de coeducatie, dus voor de gemengde scholen. Spr. heeft de geschie- denis van de meisjesschool voor 15 jaar me degemaakt. Toen was het een standen school Spr. ging voort met de bijlage te bespre- ken, het aantal gewenschte leerlingen en leer- krachten. Wat de Bond1 vraagt is niet gemak- kelij'k door te voeren en dit met het oog op het gezamenlijk aantal leerlingen in de ver- schillende klassen. In 1921 gingen 50 leer lingen van de eene school naar de andere. Voorts vestigden zich en vertrokken van hier een paar menschen per jaar, zoodat 477 kin deren in een jaar werden afgeschreven, waar- door, hoewel er een maximum staat van. 40 leerlingen, dit gemiddeld 32 is Spr. betwijfelt of het onderwijs door Heine klassen wordt opgevoerd en de eisch van den Bond is in deze te kostbaar. De heer Westerhof: U praat als de hoofden. De heer Cloeck Gedurende 30 jaar behoorden de onderwijzers tot mijn kennis- sen en niet de hoofden; ik ben in onderwijs^ zaken wel huis. De heer Leesberg: De hoofden zijn toch ook onderwijzers. Mevr. A u k e s Ze hebben ook een klas. De heer Leesberg Het zijn de beste onderwijzers. De heer Westerhof: Dat is de vraag nog. Ik merk wel, dat u in onderwijszaken niet thuis bent. De heer Cloeck ging voort met het be- spreken van de bijlage en het adres van den Bond. Spr. las een door hem opgesteld be- toog, waarin het nut van het klasseboek werd aangegeven. Spr. vond dit een ideaal en ver- dedigde nader de voorgesitelde regeling. Spr. oordeelde met het oog op de cijfers het recht te hebben, dat er in de gemeente minstens 2 eindseholen zijn. Uitvoerig ging spr. na het geen door het N. O. G. en den Bond ge vraagd wordt Het is al mogelijk een kind op 5v<-jarigen leeftijd toe te laten. Inzake voorbereidend onderwijs wil spr. de wet afwachten. Er meldden zich nu maar een 100 kinderen per jaar aan. In totaal gaan er 200 kinderen op school, waarvan slechts 40 kosteloos Mr. Leesberg was genoodzaakt door den heer Westerhof, om iets te zeggen. Niet spreker. maar de her Cloeck was dengene die hulde verdient voor 'e wijze waarop hij zich in de zaak nceft gewerkt. Steeds tracht de heer Westerhof de zaak in .het na-loel van het college te stellcn. Dan is er g" homogeniteit en dan is er te veel homo- getoteit. Spr. begrijpt de teleurstclling; reeds langs verluidde net, dat de heer Westerhof thans den heer Cloeck een beentje zou lichten. Spr. wiist af het verwijt dat hij de openbare school wil trachten te vermoorden. Spr. is wettelijk verplicht de openbare school net zoo goed te doen ziin als de bijzondere en zal nooit dc wet sabotteeren. Spr. was juist v66r afzonderh'jlc onderwijs voor meisies en iongens bij het openbaar onderwijs, omdat hij niet witde, dat het met erii voorwaarde bij het biizonder onderwijs beter was. De heer Westerhof: Bewifst u, dat af- zonderlijk onderwijs beter is. De heer v. d Bosch vond het vreemdl, dat men rechts verweet de zaak in de war te sfu- ren. De wet was met medewerking van alle partijen tot stand gekomen. Waar is de begin- seTvastheid van de ouders, die alleen otn een mooier gebouw hun kinderen naar een andere school sturen? De heer Thomsen De hooge belastin- gen bestaan hier wel. De beer v. d. B o 8 c h was steeds v66r het bijzonder onderwijs, maar deed nooit lets te gen het openbaar onderwijs. Inzake de coedu catie is spr. het met Mr. Leesberg eens, on- danks de opmerking over de neepjesmutsen. De menschen van de neepjesmutsen hebben gelijk gehad en nu vraagt men algemeen ver- betering van tooneellectuur, enz. Wiji zijn te gen de coeducatie. Voor de moraliteit van het kind is de coeducatie een gevaar. Wij widen de ziel van het kind bewaren. Eenmaal ge- broken, kan men het maken, doch de scheur blijft zichtbaar.- Spr. is niet zoo bevreesd voor de coeducatie op de L. Q., maar in den overgang. Spr. vindt. het bijzonder gelukkig, dat net college de ouders die bezwaren deze hebben tegemoet widen komen. De Voorzitter wenschte een enkel woord te wijden aan de coeducatie. De heer Westerhof wil liever een eenheidsschool. Spr. is een groot voorstander van het ideaal: elk kind het onderwijs naar eigen behoefte. Spr. is dus voor een doorgevoerde deferens tiatie maar natuurlijk alleen naar begaafd- heid en niet omdat hij standenscholen wiL Spr. wil daarop zelfs niet verder ingaan. Ook ten opzichte van jongens en meisjes is spr. voor een deferentiatie en wel zooals de ouders dat verlangen. Toch voelt spr. niet zooals den heer v. d. Bosch het gevaar op sexueel gebied, doch meent dat er meisjes zijn die een zacbtere opvoeding noodig nebben als onder jongens die altijd iets ruws hebben; mogelijk is. Kon'men over voldoende finan- cien en leerlingen beschikken dan was hier zeker een afzonderlijk Gymnasium em H. B. S. noodig. Voor het L. O. is het mogelijk en daarom willen wij het. Mew. Aukes bracht een eigenaardige zaak ter sprake met de door haar ongewenschte afzonderlijke jongens- schooL In het college wordt deze verlangd door Mr. Leesberg, ter wij 1 spr. en den heer Thom sen meenen dat men de meisjes gerust op al le scholen kan toe la ten en dat er geen bezwa ren bestaan inzake de jongens. De heer H. E. B o s m a n had de aangele- genheid met de onderwijzers besproken in het belang van het arbeiderskind. In de frac- tievergadering besprak spr. verschillende ge wenschte wijzigingen. Met belangstelling had spr. de heeren Westerhof en Cloeck gehoord. Hij was vol- daan en ging ten voile met de voorstellen van B. en W7 made, hoewel hij eerst voor de eenheidsschool voeide. Toen bekend, was dat de heer Cloeck voor een eenheidsschool was, sprak spr. een' on derwijzer die dit een strop voor het onder wijs noemde. De onderwijzers den ken dus verschillend en spr. kan als arbeider ook anders denken als de heer Westerhof. Hij behoort niet tot diens fractie waar hij kan zeggen: zoo wil ik het. De heer Westerhof: Het rood is er af De heer H. E. Bosman zal ook, op grand van het gebeurde in Leeuwarden en gehoord de discussie, v66r het voorstel van B. en W. stemmen:. De heer Westerhof stelde vast, dat de B. v. N. O., die bestaat uit de opvoeders 1 van de kinderen in de Openb. School, tegen j de voorstellen van den heer Cloeck is. Spr. neemt aan, dat het politick noodig is, dat hier verklaard wordt, dat Mr. Leesberg is meego gaan en: niet de heer Cloeck, doch hij wil constateeren, dat de heer Cloeck zijn salto mortale niet heeft verdedigd. De heer Cloeck, die was voor de eenheidsschool, kreeg na 2 maanden het inzicbt van Mr. Leesberg. Spr. blijft er dan ook bij, dat Mr. Leesberg is de huurmotor van dem heer Cloeck. Het was veelzeggemd, dat Mr. Leesberg daarop zoo spoedig inging. De heer Cloeck verklaarde dankbaar te zijn voor de door dem heer Ade ma geschreven artikelendan is hij ook zeker dankbaar, dat de heer Adema hem terecht gcnadeloos aan het oordeel van de Alkmaar sche bevolking heeft overgeleverd in zijn ar- tikel over het niggegraatloaze wethOuder- schap van den' heer Cloeck, die den eemen keer dit, dem anderea keer dat systeem ver- dedigde. Eern schip zonder roer is moeilijk te j besturen. maar met twee roerem nog minder. Alleen de heer Cloeck sprak uit liefde voor onze kinderen en ook de neer Van den' Bosch j die mijn uicdrukkdng over kinderen, als zijn- de fijn porcelein, gaarne o vera am. Noordwen- kwam hem voor, dat zij reeds zachter in haar optreden was geworrfen. HSj had Ash-ton ge vraagd of hij het met zijn nieuwe meesteres fcon viraden. „Ol heel goed", had Ashton opgeruimd ge- antwoord. „Vimd' je haar nieit wat meesterachtig droing Mark aan. „Nlct in het rninst. Ik zou dat ook raiet van een vrouw hebben kuranen verdragen. 't Is al erg genoeg om- dOor een man geregeerld te worden" was het antwoord van den bedrijfs- leider geweest. Toen hij maast de porany liep, kora Marie die verzoekimg niet weerstaan achiterom te kijken, doch hij zag slechts, dat Betty ge- heel in een gesprek met zijra moeder was vcr- diept. iMlrs. Lendridge had haar hand door den arm' van het meisje gestoken. „Je bent toch zoo vriendelijk voor Mark geweest, toen ik ziek was. Iik ben je daar heel dankbaar voor, lieve", fluisterde zij. „Ik bera zoo blij, dialt u weer zoo goed is." ,,Ja en sir Felix zegt, dat ik net kind, waarover ik met je heb gesproken, in mijin armen1 zal houden." „Giaat uw zoon dam spoedig trouwen?" ,vDat li'gt nog in het duister. Ik hoop dat oprecht maar ik wacfat geduldig, tot hij het mij komt meedeelen." ,^Zou het u niet aara't hart gaan hem aan „Niet als het de rechte vrouw is. Boven- „NSet als het der echte vrouw is.. Boven- dien, ik zal hem niet afetaan als het de rech te vrouw is. Zij zal mij mijn' ldein deel in het hart van mijn zoom laten behouden." „'k Zoui, drankt ine, jialoersch worden als ik in uw plants was era zooveel vara mijn zoon hielld: als u mrs. Lendridge." ,,Wacht totdat jezdf moeder bent, dan zul je net wel begriipen. Ik wensch niets lie\,er dan Mark gelukkig te zien. Zijn geluk gaat v<S6r allies. Hier zijra we er. Je gaat toch mee naar binraen en blijft theedrintern Betty merkte op hoe feeder Marie zijn moeder hielp bij het uitstappera en hoe hij haar ondersteuradte bij het in huis gaan. Pas toera de thee werd rondgediemd, richtte hij het woord' tot haar. „U heeft eera geschiWe inara in Ashton. Jammer, dat u hem niet eerder heeft gekre- gen", merkte hij; op. „Het doet me genoegen, dat u gurastig over hem denkt", aratwoordde zij diroogjes. „Dat doe ik zeker. Maar hiji kan geen Won- derem verriditen." „Ik begrijp niet wat u bedloelt." „Dat getoof ik toch wel", antwooradde hij beoaard. „U denkt dus, dat ik jok", vroeg zij en het blokl steeg haar maar de wangen. „WeI kinderen, jullie moogt met kibbelen", zei mrs. Lendridge vroolijk. „Dan zullen we over het weer pratcn. Dat is het eemige, veilige oraderwerp", mertre Mark met een gedwomgem lachje op. ,.lk geloof niet, dat ik van mature twist- ziek: bcra", zei Betty nadtenkend. ,,Ben ik dat?" vroeg Mark aan mrs. Len dridge, die dadelijk haar hoofd schudde. „Ik heb dat nooit gevonden." „En toch .twistera uw zoon era ik bijaa al tijd", zei Betty tegen haar. Mrs. Lendridge antwoordde hierop niet, doch glimiachte fijntjes. 'HOOFDSTTUK XXXII. Eiraddijk waren de motoren kl'aar, en ge- reed voor de proefneming, waarvan voor Bet ty zooveel afhing. De beambten van de Luchtvaart Vereeniging kwamen te Ferhamp- tora era' alles was voor hen in gereodheid. Betty was reeds vroeg met haar bedrijfslei- der Ashtom aanwezig. Sylvester was ook present en zijn gezicbt dlroeg teekenen vara bezorgdheid. „iMOchten ze soms raiet goedgekeurd wor den, miss Churston Sylvester hield op en keek zijn meesteres bezorgd aan. „U is echter een dappere vrouw", ging hij: voort en Betty gldimlachto. dig moet zijn standpunt ten gevolge hebben, dat hij; de ziel van net kind moet ontrukken aan de Openbare school en het is mensche- lijk, dat men de O. S., waarin men zooveel kwaad ziet, geen; goed hart toedraagt. Als straks de bourgeois- en de arbeiders-raads- Leden van de katholieke fractie een lijn trek- ken1 voor het voorstel van den heer Cloeck, dan moest hem dit wat zeggen. De heeren van Veen en Bosman, die vaak toornen tegen den heer Bak, zijn nu met hem 6£n, omdat het er nu om gaat, de O. S. te benadeelen en alls pogingen, om spr. door interrupties van zijn gedachtengang af te brengen, geschie- den omdat men voelt, dat wat hij zegt, juist is. Hoe meer van den vriendelijken mr. Lees berg ,het masker afvalt, des te meer wordt juist, dat ik gelijk heb. Dai de heer Cloeck, noch de voorzitter, noch de heer Thomsen, dit willen zien, is verwonderlijk en alleen te verklaren, omdat zij door hun stand de standenschool willen. In theorie staan de opleidingsscholen' ook open' voor de armen en; de 7-klassige scholen voor de rijken, maar praktisch is het uitgesloten, dat erii kind van gegoede ouders zal gaan naar de 7-klassige scholen en behoudens uitzonderingen, dat de arbeiderskinderen gaan naar de opleidings scholen, omdat de arbeider meestal geen' kans ziet, zijn kind te laten doorleeren. Wie dat niet ziet, is blind. Spr. vond het royaler, als men toegaf, hoewel net niet zoo bedoehi wordt, dat in de praktijk noodwendig dit systeem tot standenscholen voert. De houding van den heer Cloeck valt spr. tegen. De heer Cloeck weet, dat niemand van de gegoeden zijn kinderen! naar een 7-klassige school zal sturen. De beer Cloeck: Kijk op het oogenblik naar de school van mijnheer Aukes. De heer Westerhof: Op het oogen blik is het heel wat anders, maar u gaat het juist verknoeien. Dat de heer Cloeck spr. verwijt, dat hij bandelt uit politieke ooginer- ken, teekent hem, die met bravour en aplomb met spr. het 7de leerjaar aan alle scholen verdedigde en met spr. van meening was, dat met de gelegenheid de leerlingen zullen) ko men en nu als wethouder zc.it: „Het is niet noodig." De door den voorzitter gewilde op- voeding van ieder kind naar zijn aard, kan juist bevorderd worden door kleine klassen. i Waarom heeft men de Bond overe deze bijla ge niet gehoord? f Mevrouw Aukes: Uit elke school is een I onderwijzer van den Bond afgevaardigd en van onze school was het de voorzitter van i den Bond. De heer WesterhofE>e Bond schrijft over deze bijlagen niet gehoord te zijh. Dat u, die zb6 voor organisatie zijt, dit verd©- digt, verwondert mij. Spr. betoogde nog, I overtuigd te zijn, dat bij invoering van een 7de leerjaar aan de opleidingsscholen er een voldoemd aantal ouders zullen zijn, die in 't belang van hun kind, dat het 7de leerjaar zullen laten volgen. De heer Cloeck, die als raadslid steeds in de oppositie was, werict nu als wethouder mee, om de besluiten, door den Raad genomen, niet uit te voeren. De heer CI o e c k Op twee na is het ge- schied. U stelt het voor, alsof hier geen op leidingsscholen met 7 leerjaren zijn. De heer Westerhof: Er zijn scholen met een 7de leerjaar, maar er zijn nog scho len' zonder. U weet dat de onderwijzers voor kleine klassen zijn. De heer CI oeck Neen. 'De heer Westerhof Ook de heer Aukes is van meening dat de kleine klassen beter zijn. Op biz. 4 leest spr. onderaan. Maar net voornaamste nadeel acbten wij wel, dat het het recht der meer begaafden volstrekt miskent; op dit punt bereikt't heel wat minder, dan't groepeeringsbeginsel, dat 1 wij voorstaan en mage aan misschien door een dergelijke wijkverdeeling eeii' diffe- rentiatie naar huiselijk millieu en bestem- j ming worden verkregen, een differentia tie 1 naar de begaaafdheid blpt ontbrekera, en liet algemeerae peil dait het lager onderwijs d'aalt Daaruit volgt dat er een selectie plaats heeft en dat geldt voor de opleiciingsscholen. U neemt aan dat in doorsnee de kinderen op I de opleidingsscholen meer begaafd zijn en die meerdere begaafdheid moet blijken op 0- jarigen leeftijd. Het is ook een feit dat vele ouders willen dat hun kinderen overgeplaatst i worden en' de theoretische mogelijkneid zal in de praktijk weinig zeggen. De heer H. E. Bosman vreest oprichtimg van bijzondere standenscholen, als er een eenheidsschool komt. Spr. weet ook van die plannen en dat „Hc zal mijm teleuistelling trachtem te ver- bergen," .antwoordde zij luchtig. „Bcteekent het veel; voor u?" vroeg hij1. ,,Bajna alles", bekende zij openhartig. Vanaf het begin scheen alJes verkeerd te gaan, maar Betty liep kalm en rustig rond, steedis bevelera gevendie. De proeven waaraan de motoren werden onderworpen, waren werkelijk zeer sterk en spoedig was zij voor zichzelf overtuigd, dat het op een roislukking zou uitloopen. Maar zij gtimlaehte toen Sheatham verscheera. En een oogenblik later voegde de beambte zich hij haar. „U ziet er vennoeidi uit", merkte hi] be- langstellendi op. „lk voel mij, ook zeer vermoeid." „Iik heb nog niet geluncht." „Ik zail u in mijn auto naar huis brengen." „Ooedl hoe eerdter hoe beter. De iucht hier is schexp en iik ben eenvoudig uitgehon- gerd." Onder den miaaltijd1 bemerkte Betty, dat hij haar wilde voorbereiden op eera slechte tij- dirag, maar zij hield zich goed' en liet door niets haar onnist blijken. Later op den dag keerde zij naar de fabriek terug en de proef- nemingen werdlen voorigezet. Eiradelijk brak hat oogenblik aan, dat Bet ty het ergsfe wist. Hlaar motoren hadden niet -aan dfe eischem voldiaan era zij moest er op bedacht zijm, dat zij voor groote moeilijkhe- den zou komen te staan. Het vereischte al haar wilskracht om met Sheatham en al de andere beambten, die haar hun leedwezera betuigden, te spreken, maar haar stem was vast slechts haar lippen, die vast opeea geklemd waren, beefden nu en dan. Maar eiradelijk was alles afgeloopen en toen reed zij haastig naar huis. Daar aange- kamen, begaf zij zich regelrecht naar de bi- bliotheek era liet zich in een leuningstoel neer- vallen. Nu eerst onfspamden: zich haar ge- iiaaistrekken, haar oogen vulden zich met tranen maar geen gcluid ontsnapte aan haar tmorad. fWordt vervolgd). X®. 134. 1922. VERKEERS. EN VEILIGHEIDSMAAT. REGELEN VAN DE POLITIE BIJ DE MOTORRENNEN. 1. Zoowel bij den aanvang fla na afloop wordlt het rijverkeer in d&n richting ge» leid en wel door do Nieuwpoortslaan in do richting Heiloo en langs den Kenne< merstraatweg in do richting van Alkmaar. 2. De Nieuwpoortstccg en de Langelaan zyn aan de Straatwcgzijde voor het rijverkeer afgesloten. 3. Kaartenverkoop heeft plaats voor tribune en paddockterrein in de Nieuwpoorts» laan; voor het eerste rang terrein aan de Zan* dersloot. 4. Op het middenterredn wordt absoluut nie» mand toegclaten, die niet voorzien is van een daarvoor geldige kaart, welke strikt persoonlijk is. 5. Do officieelo rijwielstallingon bevinden zich bij de Vierstaten, aan het begin en aan het einde van de Zandersloot. 6. Rijtuigen en auto's, waarvoor een aparte ingang is aan de Nieuwpoortslaan kun> ncn op het terrein gcstald worden. 7. Voertuigon mogen niet langer dan noodig is voor het in» en uitlaten van passagiers zich in de Nieuwpoortslaan ophoudcn. 8. Voor stationnecrende rijtuigen en auto's is gelegenheid b ijde Vierstaten. 9. Vruch ten wagons, ijswagens enz. worden bij de Vierstaten niet toegelaten. 10. Voetgangers, die zich naar het terrein begeven worden verzocht den rechterkant van den weg to houden. 11. Het eindo van de Motorrennen wordt door belluiden bekend gemaakt. 12. Na afloop kaa het publiek door alio uit» gamgen, welke op het terrein aanwezig zijn vertrekken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 5