Alkmaarsciie Courant Yrjjdag 28 Juni. Stormachtige hoogten. No. 146. 1922. Honderd Drle en Twlntigste Jaargang. Ingezonden Stukken. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redac- tie. De opname in deze rubriek bewijst geens- zins; dat de Redactie er mede instemt). Wd'Ed. heer Hoofdredacteux. W,aar U zoo bereidlwillig zijt om mij in zake de Altai. Tramvereeniging eenige ruim- te in Uwe Courant toe te staan kom ik direct met mdjn opinie naar voren, dat het besluit iin de vergadering vain2 Jiuni mij, erg is tegcn- gevaiien. Ik kan mij; maar niet voorstellen oat de tegenwoordige aandeelhoulers tevre- den kunnien zijn met de mededeeling dat het door hem gesiorte geld verredem is en ze nu wel heen kunnen gaan. Veeleer had ik een ander voorstel verwachit, evenajs dit vroeger is gebeurd1, m.l. dat de tegenwoordige aan- deelhoudere door bijstoriing van 10 of 20 pCt. op humme aand.eelen geiijke rechten zouden verier ij gen ,ais de toekomstigje die de mieuwe oombinatie zullen vormen, om zoo doendte de kans te krijgen het verilorene te herimnerem. Dit is bij het begin der opricli- ting ook geschied en wel met gunstigcn uit- slag, voor dfigene die wenschta daarin rnee te doen. Omi dit mm duiddijk te makeni dien ik wel wat uitvoerig te zijn en wat veel plaaismiin- te te vragen maar ilk vertrouw dam ook het voor die laatste maal zal zijn. Ik diem dan' te begimnen bij1 het ontstaau der naam Allkm. Tramvereeniging. U rnoet dam1 wetem dat er oorspnankeliik een ommibusdienst op Bergen en langs den Franschman op Egmontd aan Zee bestoud, die ma verloop vain eem paar jaar wegens de angunstige uitkomsten eindigen moest, zoo- da t eem en ander publiek vei-kocht zou wor ded. Op deze verkooping vormden zicli eem- gie persomer: tot een ooanibimatie tea getale van 16, en koohtcn toen wagens, paarden tuigen voor 1920.met de bedoaling deze alleen voor eem dienst op Bergen, te gebruiken, daar deze meer loomend toescheen. IDeze coinhinatte werdl toen Alkm. Tram vereeniging genoemd en deze naam bleef voortbestaan, ook toon later eem Naaml. Ven- nootsaliap werd opgeridht. De aandeelem in dit bedrag van 1920.groot 120.wa- ren op naami gesfcelid en werd de diensit op Bergeni 16 April 1902 geopend. Van af den begiimne werdi hiervan druk gebruik gemaakt, oiaar met September begon net vervoer sterk tev erminderen zoodat besloten werd de paar den te venkoopen en met April in hot volgend' jaar weer nieuwe aan te schaffen. Deze wis- seling was at vrij omvoordeelig en toen er eem angunstige zomer op volgde zoodat de ver- liezen vriji gtnoot werden en bij den verkoop der paarden nog zouden stijgem, werd de stemming onder de aandeellvouders zood'anig dat veleti spraken over likwidatie. Toen de bestmirsvcrgadcring ten kantore van dem Gemeemieomtvanger D. Poll dan ook gehoudem werd was dit in hoofdzaak het kardinale, waaraan miet te ontkomen viel, maar ondergeteekende die a1s eominis- sairis deze vergadering bijwoonde, deed1 het voorstel om bij: het eimdigen van den dienst op Bergen de paarden niet te verikoopen, maar een spoordienst tc organiseeren vanaf de Steene 'brug. Aanvankelijk had mem veel bezwaren imaar was geneigd1 steun te verlee- nen indiam van de te hone en algemeene ver- gadiering deze ook* eenigszins te bereiken was en ik dit plan zou tor sprake brengen. Op deze vergadering w,aar aiie 16 aandeelhou- ders aanwezig waren in de verwadhiing dat likwidatie onverindjdelijk was, werd dtoor mij hetv oorstel' om daartoe nog niet over te gaaam maar am te beproeven door een spoor dienst het verlies im te lialen, naar voren ge- bracht. Herop ontwikkelde zlch een algemeen debat em somimige wilden deze risico niet dragem. Toen werd mijn voorstel om wa gens, tuigen.', paarden etc. door ieder aanr deel'hauder op zich zelf te doen schatten zoo- als door publieke veitoop te verkrijgen' zou zijn, toegepast, en toen het hoogste bedrag genoemd was, werd den penn ingmeester An- singh verzocht eens nit te rekemen wat ieder aandeelhouder bij dusdanige verkoop te sup pleerem zou hebben om het verlies te dekken. Dit bedrag zou ongevcer 70 bedragen en nu werd; mijn voorstel gesteund door iiet be- stuur em dc heeren A. Siebert Coster en P. Messelaar orn de heele inveniaris voor het F e u i 11 e 11 it. Naar het Engelsch van Emiily Bronte, door W. A. G van Strien. Zi) hieM haar mond stdjf dicht. Ik staarde naar haar zij naar mij. In elk geval kegk ze mij aan op een kode nonchalante manier, die buitemgewoon beklemmend en onaange- narnn was. „Ga zitten," zei de jonge men norsch. „Hij konit spood'ig." Ik geboorzaamde en hoestte en riep die schelm van eem Juno, die zich bij dit tweede onderhoud verwaaiidigdie het uiterste topje van haar staart te bewegen, ten teekea vam herkenning. „iEeu prachtig beest!" begon ik opmieuw. „Bent u van plan de kleinen weg te doem, juffrouw?" ,yZe zijm niet van mij", zeide dte beminne- lljke gastvrouw, nog terugstootender dan Heathcliff zelf zou hebben geantwoord^ ,;Hla! dat zijm mcer uw gunstelingeni P' ver- voPgde ik, terwijil ik mij maar eem donker kus- sern keerde, dat vol lag met iets dat op katten Icolc „Een vreemd1 soort gunsteTimgen" medkite zij veraditeliik'op. IHlet was omgelukkig een hoop doode konij'- nen. Ik hoestte opmieuw en schoof dichter naar den haard, terwijl ik mijm opmeridngem over het slechite weer van dien avond hem- haailde. „U had' niet uit moetem gaan", zeide zij, terwijl ze opstond en van den schoonsteem- mantel twee vam de geschil'derde bussen hia^lde Te voren had zij; buiten het licht gezeten nu Icreeg ik duidelijfc haar geheele gestalite eoi •eeiaxeerde. bodirag aan oms -rver te Imien met diem geheellen schuidenlast, het aan. de andere heerem overlatend hierin well of niet te deelen. De meeste hunuer achitem de risico te groot en dedenl iever afstamd van hunne aandee- len zoodat ze dan niet behoefdem te supplee- ren. Vooral was al een bereiken ing gemaakt om- trent de exploitatie van dezen1 spoordienst en werdi als grondslag aaingenomen 10 ritten heen en weer per dag h 3 personen per rit of 60 per dag is c.a. I 20.000 per jaar, welke buK^teuingi Mr. ICelniams tex Spilt deed zeg- gen, well meneer K. uw idee is 20 jaar te vroeg en niemamd1 zal van die ommibusdienst gebruik maken. Hij: wenschte, evcmals de heer ter Spil, KantonTechter te fielder, niet aan deze gewaagde onderneming mee te doem en beide heeren warem de eerston om hunne aandeelem gratis dispcmibel te stellem. De alras imgestelde dienst op het spoor be- wees al heelL spoedig, dat we niet hadden misgerekend em een bevredigende uitkomst het geyolg was, maar waarin we wel hadden misgezien was de houding vam het gemeente- bestuur daar al spoedig het verbod afkwam om de omnibussen te doen keerem op de klin- korbestrating, zoodat bij! elke rit de paarden af en' aangespannen en de rij tuigen door het personeei gedraaid moeston warden op de keibesti ating. 'De politic geregeld op die uren aanwezig^ zorgde wel, dat hieraan siipt werd voiidaan, zoodat dan ook gean emkele maal het verbod ikon word'en overtreden. Van deze malle vertooming liet de heer Jan Pot een1 fo- tografische opname maken' en werdi boven- diem eem gedirukte brief met rouwrand door hem rondgezomden oni1 dieze zaak te belichten. Geliuikfcig duurde deze toestandi niet liang, waat door de ingeroepea bemiddeling van Mr. Boeknans ter Spill werd na eenige da- gen toesteouning verkregen op de gewane v,iize, als ieder ander rijtuig ook van de klin- kerlxstrating gebruik te maken. De exploitatie dfer spoordienst voldced' in- tusschen uitstiekeind' cm fcwamen we al spoe dig boiven het geschatte aantai persqueu van 20 duizemd per jaar. Met deze ervarimg ge- wapeinidl kwamen. we tot het overwegem van plannen tot het maken van een tramibaan en- net aansctiaffen van1 teamrijtuigen. Bereids werd diaarvoor voorloopig concessie aange- vraagd rekemend op alier'ei bezwaren' die zou den word'en opgeworpeni om de rustige rust in het rustige Alkmaar niet te verstoren. Toen deze eindelijk den 31 en October 1894 werdi verleend in, 23 artikelen waaronder zeer bezwarende, dachteni we er eerst over deze als zood'anig niet te aanvaarden maar de bij overweging d'at hiermee weer een laugen tijd zou verl'oren1 gaan, deed1 oms in deze berus- ten, hoewel het later bleak, dat in de toepas- simg een gevoelige knak aan de Alkm. Tram wed teweeggcbracht. Terecht werd geeischt, d'at er een Kfaaml. Vennootschap werd opge- richt en deze werd d'an cok den 2der Novem ber ^96 bekradhtigd. De acte van Vrennoob- schap liep van 13 Dec. D5 tot 31 Dec. 1910 met eveniueel 10 jaar verlenging en hoewel het aantal deelhebibers nu zeer bepeiict was gewarden, bleef de naam Alkm. Tramver- eenigiing behouden. Met kapitaal zou zijn 24 Mille, verdeelt im 2 serien, waarvan slechts die eerste wendi uitgegeven. ,De aandeelen waren groot 250.en werd d'aarin deelgenomem als volgt: IH. J. Ansingh, 20 aandeelem. A. S. Coster, 8 aandeelem. R. Keuter Az., 8 aamdeelen. J. J. Boogh, P. Mesr .r, Ioitusschen hadden we niet stilgezeten en vooraf akles geregeld om tot een spcrd'ige ex ploitatie te geraken, zoodat direct met het leggem der rails eem begin kon wonden ge- niaalct en een trami ,:uig besteid. Ruim 3 maanden Jater, nJ. 18 Januaxi *95 kon de dienst d'an,' ooftc worden geopemd. En met welk succes; de vroegere aandeelhouders betreur- den het nu, dat ze uitgetreaen waren, want het was z66 ziditbaar dat de zaajc bloeien moest, dat ze nu wel weer gaarne aandeelem wilden; nemen. Maar dat was nu re laat want de eerste serie was ten voile geplaatst en van uitbreid'ing van1 de 2e was voorloopig gecm spralce. Het Bestuur vol gens de acte van Vemnoot- srfiap werd gevormd door: H. J. Ansingh, als 9ecr.-penmit\gm., sal'aris f 60.—. J. J. Boogh, als directeur, salaris 100. R. Keuter Az., president-commisearis 20. De overige bovenstaan.de heeren, als oom- missarissen. Aanvankelijk was door de laaiste bij de oamoessaa aamvraag N'Xcgestold.' osn daarbtj op te nemen verbinding met de Limmerhoek door de Vischmarkt, Kapelsteeg en langs de Laat. 'Daarbii had de muur aan den water- kant der Vischmarkt moeten verdwijlnen en dit vonden de overige heeren met het oog op den heer C. W. Bruinvis, zoo riskamt, dat ze deze toevoeging sterk ontraadden ,uit vrees de heele concessie met mislukking zou worden bedxeigd. Eenige jaren later toen ge- noeinde heer op het Verdronkenaard voor een kertkelijike aamgdegenheid bij mij kwam en hij, het voile gezicht daarop had dc opmenking maakte, dat die muur door het verdwijmen der deuran en hekicn zoo bar leelijk was gewor- den en ik hem vertelde van mijme oorspron- kelijke plannen die door de overige bestuurs- leden, van de Alkm. Tram waren afgdkeurd, enkel uit vrees hij daartegen scherp ageeren zou, was direct het antwoord': )rhad dit maar gedaan, jelui hadden wis em zeker mijm steun geikregem." Was dit plan verwezenlijlot gewordem, dan hadden we toen al verbinding met de Alk maar Packet gehad, hetgeea zeker het Vreemdelingen verkeer in hooge mate had be- varderd. 'De exploitatie der spoorfijin voldeed1 intus- schen volkomen aan de vei-wiachtingcm. Bet eerste jaar toch werden venroerd 41421 per sonen en 3 jaar later was dit getal tot 54076 gestcgen. Om te doen zieh dat niet alles voor den wind gimg em we steeds met tegenspoedem nog hadden te kampen was het feit dat met de firma Pennodk in Den Haag overeemgekomen werd1 deze voor 500.een bestaamd ominibus-rijtuig im een woo de tram- rails zou venanderem en deze firma, na gege- von advies, hetzelfde afzond po eem vrij: win- derigen dag die in storm overging, zoodat het rijtuig, staande op een open spoorwagen er bij' Castricum afduikelde en a an stukkem en brokken in de sloot terecht kwam. Wij hadden derhalve het verlies te boeikm van liet rijtuig, ;terwij!l de firma de onkostem voor hare rekeming breeg van iets, dat ze niet ge- leverdi had. Een en ander achtte ik wel even Vermel- dingswaard, met het oog op het nu gehomen besluit am, terwijl er nog zoo omstreeks 70 duizemd1 personen vervoerd1 warden tat likwi datie over te gaam. De vooruitzichitem waren veel ongunstiger toen wij: begommen, daar nu altijd' nog de weg opanstond om contact te zoekem met de Haarlemsche Stoamtram Mij., die sedent een jaar of drie hare lijn van af Sdhotemi door Haarlem naar Heesmstede had omgezet in een electrische, met een tot in- stappende uitnood'igende wagens. Deze had zeker van Heiloo af het zelfd'e kimuen doen en im' overieg met de Alkm. Tram of voor ge- meenschappolijke rdkening de exploitatie in de stad kiunmen bewerkstelligen, hctgeen haar volkomen is toevertrouwd. Dat niemand dan ook van- de 27 aanwezige aandeelhouders een ander voorstel deed dan tot likwidatie over te gaam, waarbdj de aamdeelen waardeloos zouden word'en, is mij vrij wel een raadsel. Was inder>tijd met vam net oorspromkelijk plan algeweken omitrent de verbinding met den komi der gemeente, dam zou de lijm Kenne- mers'traatweg, volgens mij:, wel betere resul- taten1 hebben1 gegeven. Wat was toch het ge val. De cpzet was, zooals U in bijgaande Alkm. Courant kumt ziem, conocssae te vragen tot het plaaisen van' een draaischijf bif de Groote Kerk voor welker plaatsing bereidls informatien' waren imgewonmcn bij Gebrs. Fig6e in Haarlem, die d"t voor 700.zou bewerkstelligen. Indien dit niet werd toege- staan, zou een puntstek t. de lijn Langestraat j worden toegepast, zoodal alleen de meest loouende diensten op het Spoor zouden wor- gcreden, maar in hoofdzaak naar de Stee- n :ug. Mijne opvatting was altijd geweest, dat de bewoners van den Straatweg meer be- lang hadden bij het verkeer met de stad dan met het Spoor. Door diverse omstandigheden, waardoor ik ontslag nam als president en geen contact meer had met de Bestuursaange- legenheden, kwam ik, toen de concessie af kwam, tot de ontdekking, dat allien op het Spoor zou worden gereden. Het was te voor- zien, dat de som der beweging voor de paar den van de remise tot het Station, waarbii van de Groote Kerk omstreeks 900 Meter dub- bel werd gereden, in plaats van de 360 Meter naar de Steenebrug, veel te groot was en hier- door de paarden met den drukken dienst veel te lijden hadden, waardoor ook al dikwijls verwisseling was te verwachtem. Dit zijn volgens mij de oorzaken geworden waardoor sedert de opening der lijn Kennemerstraat- weg geen dividend kon worden uitgekeerd. Nu rest mij nog de scheeve onderstellingen die soms ooitrent de exploitatie der tram in ce Langestraat geuit werden, aid zouden de uitgekeerde dividenden zoo hoog zijn ge weest oradat er niets werd afgeschreven. Ik maak hierbij gebruik van de jaarversla- gen van den secretaris-penningmeester An singh, waarvan ik steeds een afechrift nam1 om op de algemeene vergadering dit in handen te stellen van de aandeelhouders ter betere vol- ging van de voor te lezen cijfers. Het is dan als volgt: Dienst 1896: Winst 1663,32, dividend 10 pet., afschrijving 134,94. Dienst 1897: Wir gelaat te zien. Zij was1 sl ank en blijikbaar ter- nauiwernioad1 d'e meisjesjaren ontwassem; ze had bewondterenswaardige vormcm em het zeLdteaamste gezichtje, dat ik ooit het genoe- gen had' te aamschouwen1; zeer regeknatige gelaatstekkem; vlasbtonde of liever gouden krulletjes hingem los over haar bl'amkem hals en haar oogea was hum uitdirukking aan- geniaam geweest, ze zouden onweerstaambaar zijn maar, gelulkkig voor mijn: gevoelig harf, zweefde de eenige uitdrukking, die zij te kennen gaven tusschen verachtimg en eem soort wamhoop, die in dit geval iets zeld- zaarni onnatuurlijlcs bad. De bussen waren bijina miet voor haar te bereikenik tmiaakte aaostaltem haar te hel- pem; zij: keerde zich plotseling naar mij toe als een gierigaardi, dien men zou willem hel- pen Mji het tellen' vam zijn geld. „Ik verlang uw hulp niet'beet ze mij1 toe; ,,ik kan ze zelf wel ikrijgen." ^Neemit u mij niet bwalijk!" haastte ik mij te aniiwoonden. „Bemt u op de thee gevraagd?" vroeg zij, terwijl1 ze een schort over haar nette zwarte japon bond, emj met eem1 lepel thee over de pat gelfeumd stand. „Ik zal' graag 'n kap hebben", antwoord'de ik. „Was m gevraagd1?" herhaalde zij. „Nieen," zei ik, half glimlachend. ,,U bent de aan'gewezem persoon om mij te vragen." Zij smect de irnee met lepel en' al temg en ging gemielijk weer zitten, het voorhoofd ge- fronst en haar rood'e omderlip maar voren, al's een kind dat op het punt is te scihreien. Imtusschen had de jonge miam eem beslist kaal bovenkleed1 omgesl'agen, em, terwijl hij voor het vuur gimg staan, zag hij van uit zijm oogboeken op mij neer alsof er eenige dooddlijke, mimmer gewroken veete tusschen one te beslechton viel'. Ik begon. er aan te tiwijfelemi of hij; wel een bediende was; zijm kleeding en' spraak waren beide ruw, en mis- ten geheel de meerderheid, die mem bij. mx. en mirs. 'Heatc' ff kon waaraemen; zijm dikke hruine krulkn waren ruw en onverzoxgd, zijm snorrem hingem woest over zijn wangen en zijn handten waren gebruind als van eem gewonen' boer; toch was zijn houding vrij, bijna hoog, en1 hiji toonde allermimst den ijver van eem gediensitige tegenover de vrouW' dies buizes. Daar mij zijm positie niet helder voor oogen stand, oordeel.de ik het maar het beste geen acht te sl'aan op zijhi eigemaardig gedrag; eem vijf minuren later verioste de komst van Heathcliff mdji in zekere mate uit mijn omaam- genamen toestand. „U ziet, mijnbeer, dat ilk mijm belofte ge houdem' hebriep ik uit onder vertoom van opgewektheid, „en ik vrees d'at ik een uurtje oin het weer binnen Zal moeten blijven, als u mij' gedurende diem tijd een schuilplaats verleenen wil." „Een, half uurtje?" zei hij1, terwijl hij de witte vldk'ken vam zijm kleerem schud<fe, „wiaarom ter wereld kiest u eem didhten smecuwstorm uit ami een wandelimg in te makemi? Weet u dat u gevaar loopt in de moerassem oim te kotnen? Menschen, die met dit moerasl'and bekend zijm, veidHvalem vaak op zulke avomden en ik verzeker u, dat er voorlioopig geem' karns is op verandering." „Missch,icn kan, ik een van uw knechten tot gids krijgem'. Hii kam dan op de Gramge blij ven tot morgen. Kumt u er eem missen ,,'Meen." ..O, niet?WeT dam zal ik op mijim eigen oplettendheid moetem vertrouwen." Ben je vam pi am' thee te zetten?" vroeg de man van de kale jas, terwijl1 hij zijn woesten blik van mij naar de jonge dame wendde. „Mioet bij; thee hebben r' vroeg zij, zich tot Heathcliff wendende. inst 1659,76, dividend 10 petafschrijving 359,76. Dienst 1898: Winst 1384,21, dividend 7 petafschrijving 141, Dienst 1899: Winst f 889,61, dividend 5 petafschrijving 289,61 Dienst 1900: Winst 983,65, dividend 7 pet., afschrijving 142,60. Dienst 1901: Winst 353,68, dividend 0 pet,, afschrijving J 353,68. Dienst 1902: Winst 381,97, dividend 0 pet., afschr ving 381,97. Te zamen i 803,56. In 1899 was aan den directeur zijn ver- hoogd salaris van 100,op 250,uitge keerd. Hierbij zij opgemerkt, dat volgens de be- wering van den leverancier der rails deze van het beste materiaal waren en in de eerste vijf- tig of zestig jaren geen vernieuwing moodig was, terwijl de paarden verzekerd waren bij de Zwolsche Maatschappij en toen er dan ook een paard doodviel direct het voile bedrag uitkeerde. Maar in 1901 kwamen de bezwaren der concessie in het licht toen door het dempen van de Geestsloot de spoorbaan van af de Groote Kerk langs Zevenhuizen moest wor den verlegd, hetgeen 323,93 vorderde, ter wijl op een volgend jaar, in 1902, door het veranderen der Bergerbrug en het verplichte verleggen der rails op den Stationsweg de on- kostenrekening met 538,61 werd belast. Van- daar dat in de beide laatste jaren dan ook geen dividend kon worden uitgekeerd', maar het geheel winstsaldo voor afschrijving werd bestemd. Dat ook de heer Mr. K. Cohen' Stu art, die door inschrijving op het aandeel van den vroegeren gemeente-ontvanger, D. Poll, bij de firma D. A. Wicselink ad 108 pet. aan deelhouder der tram was geworden, de dupe was van de heerschende meening er geen af schrijving plaats vond, bewees wel het feit, dat hij, bij onze vooraf besproken samen- koms tin Juli 1909, ten mijnen huize aan den Kennemerstraatweg als mijn opvolger tot pre sident van de Tramvereeniging de .oorzaken van den minder gunstigen toestand der tram- aangelegenheid kwam bespreken, ook de be- wering uitte: Ja, meneer K...., maar vroeger werd er ook niet afgeschreven. Daar ik alle befreffende documenten bij de hand had, kon ik Z.Ed, direct overtuigen van het tegendeel en kon ik ook wijzen op de door hem inder- tijd rondgezonden circulaire tot het deelne- men aan deu itbreiding van kapitaal,, waarin de goede rcsultaten met dc tram in de Lange straat werden in herlicht gesteld en vooral er op gewezen werd er in 6 jaren ruim f 1800 was afgeschreven. Dit was, omdat er eenige jaren tusschen lagen, den heer S. geheel ont- gaan, maar erkende ik gelijk had en toen we kwamen tot den minder gunstigen gang op den Straatweg en er op wees dat geheel was afgeweken van den oorspronkelijken opzet en ook zijne circulaire sprat van verbinding met den kom der gemeente. Nu weet ik wel, men kan in opvatting over kom der gemeente van gevoelen verschillen, maar de mijne was in dit geval de Steenebrug .en dit was het ook bij. al aegeenen welke ik indertijd bij den opzet er over sprak. Om eenigszins tegemoet te komen aan het oorspronkelijk plan, was door mij een schema opgemaakt. om de spoordienst, waar- op dikwijls noodeloos voor een groot deel dubbel gereden werd, voor eenige treinen te doen vervallen en in plaats daarvan naar de Steenebrug te rijden. De geheele regeling was door mij in elkaar gezet en de heer S. was wel eenigszins overtuigd, dat het goed zijn kon, maar vroeg toch bij het heengaan de betref- fende paperassen mee te mogen nemen ter nadere overweging. Ook wees ik op het ver- bazend aantal van gratis vervoerde perso nen. hetgeen in 1908 had bedragen: voor de Langestraat 9823 en voor den Straatweg 5152. dus te zamen 14975 pdrsooen op het ge heel aantal dat vervoerd was, n.l. 99999, dus ongeveer VT gedeelte. Ook hierin diende een groote verandering gebracht te worden. Na verloop van een paar dagen kwam de directeur Boogh ten mijnent met de hem door den heer S. ter hand gestelde documenten en beweerde er te veel moeilijlcheden aan deze „Wil je ze Maar maken?" was het ant woord, op een toon zoo woest dat ik schnok. De wdjze waarop de woorden gezegd werden, wees op een door en' door slechten aard. Ik voelde niet langer neiging, Hdathcliff een fca- pdtialen vent te noemen. Toen de toeberei'dselen afgeloopen waren, noodigide hiji mij uit met een: „N(u, miijlhheer schuif uw stoel aan." Wij! gingen alien rona de tafel zitten, het boensche jongmensch in>- begrepen, terwijl er strenge stilte heerschte 'gedurende ons maal. Ik oordeelde het mijn plicht om. voor't geval ik de wol'k veroor- zaakt had, eeni paging te doen, om ze te ver- drijiven. iHet kon miet bestaan, dat ze elken dag zoo grimimig en zwijgend' bij, elkaar za- ten; en het booze gezicht dat zij alien trok- ken kon anmogelijk het door de weeksche ge zicht zijn, al waren: zij ook nog zoo slechit van humeur. „Het is vreemd," begon ik, in de pauze tus schen het drinken van een kap thee en het ontvangen van een tweedte, ,.het is vreemd hoe gewoonte ons sniiaken en idieeem kan vor- men; velen1 kunnen' zich niet vooratellen, dat er geluk bestaat in een leveni zoo afgezon- derd van de wereld1, ials u het leidt, inr. I-feathcliff; toch waag ik het te zeggen, dat u in den sdhoot van uw gezin en met uw be- ininnelijke gade als leidendte genius van uw huis en- hart." „Miia beminnelijloe gade", viel hiji mij' in de rede, met een bijna duivelschen, spot op run gezicht. „Waar is ze nrijn beminine- lijke gade?" ,,I'k bedoeJ: mrs. Heathcliff, uw vrouw." „0 ja u wou te kennen geven, dat haar geest de taak van: besehennengel op zich heeft genomen, em het wel en wee van Wuiilhering Heights bewaakt, zelfs nu haar lichaam er niet meer is. Bedoelt u dat?" Ik merkte diat ik een abuis had gemaakt en trachte het te hers tellen. Ik had kunnen verandering verbonden waren en, hij: dit met den presidnt had besproken. Kortom, dat er niets van komen kon. Als nu gdWoon aan deelhouder zijnde, had ik niets in te brengen, wel bij ervaring Wetend,' dat een voorstel van aandeelhouders, uitgaande tegen het gevoelen van het bestuur, een vrij hopelooze zaak is. Hiermede was dan ook mijne verbinding met het bestuur der Alkm. Tramvereeniging afgeloopen en wachtte ik verder den loop der gebeurtenissen af, het wel eens betreurend, dat bij de uitbreiding der gemeente geen plan nen gemaakt werden, de Alkmaarsdie Tram vereeniging daarmee gelijken tred te doen houden en hare oorspronkelijke bloei trachten te verzekeren. Ik wil niet verder gaan om mijne beschou- wing daarovef toe te lichtcnde plaatsruimte in uw blad, mij, toegestaan, is al ruim genoeg en ontvangt u dan ook hierbij mijn vriende- lijken dank. De reden waarom ik, na de be- slissende vergadering, niet eerder over bo- venstaande aangelegenheid geschreven heb, is u bekend en zou ik trouwens aan'den afloop niets hebben kunnen veranderen. Mij' blijft derhalve niets anders meer over dan in den uitslag te berusten en mocht nu tusschen het uitgesproken vonnis van 2 Juni en dit mijn geschrijf de likwidatie al een voldongen feit zijn geworden en het doodsklokje over de Alkmaarsche Tramvereeniging hebben ge- luid, waarbij hare naam verloren gig, aan ga hier. als de eenigst overgeblevene der oor spronkelijke 16 oprichters, alsok die der la tere Naaml. Vennootschap, mijn laatsten groet. Hoogachtend, UEd. dv, R. KELITER Az. Amsterdam, 19 Juni 1922. Frorinciaal Nieuws UIT BROEK OP LANGENDIJK. Vergadering van de Langedijker Groenten- Centrale op Maandag 19 Juni in de vergader- zaal van het Betaailkantoor. Aanwezig waren 10 aangesloten vereeni- gingen met vertegenwoordigers van „De Koophandel" en de eere-voorzitter de heer A. Slot Pz. Voorzitter was de burgemeester de her Slot Rapport werd uitgebracht van' het betaal- kantoor. Over de maanden April en Mei over de maand April is verhandeld voor een be drag van 70947.94 en aver Mei /2757,23. Ingekomen een schrijven van den beambte T. Keizer waarin 'hij het Bestuur dank zegt voor zijn vaste aanstelling aan de veiling. Van de Vereeniging de Koophandel is een schrijven ingekomen met het verzoek om de toegang npar de telefoon in de veiling ruim te houden, wat nog al eens belemmera wordt door het vele publiek. Besloten wordt het ea- tr6egeld van 5 op 10 cent te brengen en zoo- veel mogelijk het publiek ook, aan de Zuidzij- de der veiling te doen' plaatsnemen. Tevens wordt verzocht voor de aardappelen) welke geen vasten soortnaam1 hebben zoaails bijv. Due I'l of Schoolmeesters meteen alsnog een naam te bepalen. Besloten wordt dm hr. •Bazeloop, Rijkstuinbouwleeraar hiernaar te vragen, en dan zoo mogelijk deze op alle vei- lingerf in Noord Holland in te voeren. Nog wordt gevraagd om de maat op de ro~dc aard appelen 4 m.M. hooger te stellen dan de langwerpigen. Daar er niet bij vermeld werd of dit voor vroege of winteraardappelen bedoeld wordt. kan er geen besluit op genomen worden, en wondt' het tot later uitgesteld1. Er, wordt echter besfoten met de maat op dte aartdappelen zoo- veel mogelijk in overieg te treden met andere vetlingen. Mededeeling wordt gedaan dat het arbeiascontract tusschen Koophandel en de Transportarbeiders ongewijzigd is. Bij de rondvraag wordt besproken of het niet moge lijk is een kwantum van de vroege aardappe len aan de aardappelmeel fabrieken te verkoo- pen, omrede de vrees bestaat dat er voor ex port te kort koopkrachit zal zijn en dan de prij'zen zoo laag zullen gaan dat het niet meer loonend zal zijn. Er zal onderzocht wor den welke prijzen de fabrieken kunnen geven. Hiema sluiting. UIT HEILOO. Door verschillende leden van de Holl. Mij. van Landbouw, afd. Heiloo is een openbare vergadering, voor alien toegankelijk, aange- vraagd, om de bepalingen voor noodslachtin- gen opgenomen in de Vleeschkeuringswet ver- anderd te zien krijgen welke bepalingen nu, door aansluiting aan' het abattoir te Alk maar, niet in het ibeHang der veebouders zou den zijn. zien, dat er te groot ondenscheid in' leeftijd was tusschen de betrokken paxtijen om het waarechijnl'ijk te maken, dat ze man: en vrouw waren. Bear er van was al omstreeks veertig: een tijd warn geestelijke kracht, waarin man- nen zelden de illusie kocsteren, dat meisjes hen uit liefde trouwendie droom blijft be- waard alls troost in onzen ouderdom. De an dere pereoon scheen' nog geen1 zeventien. Toen ging het opeens door mij been dat mogelijk de lomperd naast miij', die zijn thee dronk uit een kom en brood' at met ongewas- schen' handen, hiaar echtgenoot was: Heath cliff Junior natuurlijk. E)aar had men nu de gevolgen van het levendi begraven zijn: ze had zich weggegooid aan dien lonjperd, al leen' otnidiat ze onkiundig was van het bestaan van betere personen! Jlammer genoeg. I'k moet oppassen, dat ik haar haar keus niet doe betreuren! De laatste gedachte sdhijnt misschien ver- waand, maar ze was het niet. Mijn huurman leek rniji op het kantje van: terugstootend en ik wist bij ervaring, dat ik tamelijk aantrek- kelijk was. „Mrs. 'Heathcliff is mijn schoondochter", zeidte 'Heathcliff, daarmee mijn vermoeden be- vestigend. Hiji keek, terwijl hii1 sprak, op een bijzondere manier in haar richting, met haat in zijn Mik; of het moet zijn', dat hij een al- ler-ongel'uiMdgst stel gezichtsspieren heeft, dat niet als bij; ;andere menschen de taal van zijn ziel weergeeft. „Zeker, nu zie ik het: u bent de gelukkige bezitter van de weldoende fee", merkte ik op en 'keerde mij' naar mijn buurman. "Dit was erger dan den eersten keer: de jongeling wend vuurrood' en balde zijn vuist met de blijikbare bedoeling mij aan te vallen. Maar hij scheen' zich spoedig te herstellen en smoorde zijn woede in een ruwen vloek aan mij'n! adires, dien ik echter zorgvuldig ne- geerde. (Wordt vervolgd). „HlmiP

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 5