Alkmaarsciie Courant
Yrjjdag 28 Juni.
Stormachtige hoogten.
No. 146. 1922.
Honderd Drle en Twlntigste Jaargang.
Ingezonden Stukken.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redac-
tie. De opname in deze rubriek bewijst geens-
zins; dat de Redactie er mede instemt).
Wd'Ed. heer Hoofdredacteux.
W,aar U zoo bereidlwillig zijt om mij in
zake de Altai. Tramvereeniging eenige ruim-
te in Uwe Courant toe te staan kom ik direct
met mdjn opinie naar voren, dat het besluit
iin de vergadering vain2 Jiuni mij, erg is tegcn-
gevaiien. Ik kan mij; maar niet voorstellen
oat de tegenwoordige aandeelhoulers tevre-
den kunnien zijn met de mededeeling dat het
door hem gesiorte geld verredem is en ze nu
wel heen kunnen gaan. Veeleer had ik een
ander voorstel verwachit, evenajs dit vroeger
is gebeurd1, m.l. dat de tegenwoordige aan-
deelhoudere door bijstoriing van 10 of
20 pCt. op humme aand.eelen geiijke rechten
zouden verier ij gen ,ais de toekomstigje die de
mieuwe oombinatie zullen vormen, om zoo
doendte de kans te krijgen het verilorene te
herimnerem. Dit is bij het begin der opricli-
ting ook geschied en wel met gunstigcn uit-
slag, voor dfigene die wenschta daarin rnee
te doen.
Omi dit mm duiddijk te makeni dien ik wel
wat uitvoerig te zijn en wat veel plaaismiin-
te te vragen maar ilk vertrouw dam ook het
voor die laatste maal zal zijn.
Ik diem dan' te begimnen bij1 het ontstaau
der naam Allkm. Tramvereeniging.
U rnoet dam1 wetem dat er oorspnankeliik
een ommibusdienst op Bergen en langs den
Franschman op Egmontd aan Zee bestoud,
die ma verloop vain eem paar jaar wegens de
angunstige uitkomsten eindigen moest, zoo-
da t eem en ander publiek vei-kocht zou wor
ded. Op deze verkooping vormden zicli eem-
gie persomer: tot een ooanibimatie tea getale van
16, en koohtcn toen wagens, paarden tuigen
voor 1920.met de bedoaling deze alleen
voor eem dienst op Bergen, te gebruiken, daar
deze meer loomend toescheen.
IDeze coinhinatte werdl toen Alkm. Tram
vereeniging genoemd en deze naam bleef
voortbestaan, ook toon later eem Naaml. Ven-
nootsaliap werd opgeridht. De aandeelem in
dit bedrag van 1920.groot 120.wa-
ren op naami gesfcelid en werd de diensit op
Bergeni 16 April 1902 geopend. Van af den
begiimne werdi hiervan druk gebruik gemaakt,
oiaar met September begon net vervoer sterk
tev erminderen zoodat besloten werd de paar
den te venkoopen en met April in hot volgend'
jaar weer nieuwe aan te schaffen. Deze wis-
seling was at vrij omvoordeelig en toen er eem
angunstige zomer op volgde zoodat de ver-
liezen vriji gtnoot werden en bij den verkoop
der paarden nog zouden stijgem, werd de
stemming onder de aandeellvouders zood'anig
dat veleti spraken over likwidatie.
Toen de bestmirsvcrgadcring ten kantore
van dem Gemeemieomtvanger D. Poll dan
ook gehoudem werd was dit in hoofdzaak
het kardinale, waaraan miet te ontkomen
viel, maar ondergeteekende die a1s eominis-
sairis deze vergadering bijwoonde, deed1 het
voorstel om bij: het eimdigen van den dienst
op Bergen de paarden niet te verikoopen,
maar een spoordienst tc organiseeren vanaf
de Steene 'brug. Aanvankelijk had mem veel
bezwaren imaar was geneigd1 steun te verlee-
nen indiam van de te hone en algemeene ver-
gadiering deze ook* eenigszins te bereiken was
en ik dit plan zou tor sprake brengen. Op
deze vergadering w,aar aiie 16 aandeelhou-
ders aanwezig waren in de verwadhiing dat
likwidatie onverindjdelijk was, werd dtoor mij
hetv oorstel' om daartoe nog niet over te
gaaam maar am te beproeven door een spoor
dienst het verlies im te lialen, naar voren ge-
bracht. Herop ontwikkelde zlch een algemeen
debat em somimige wilden deze risico niet
dragem. Toen werd mijn voorstel om wa
gens, tuigen.', paarden etc. door ieder aanr
deel'hauder op zich zelf te doen schatten zoo-
als door publieke veitoop te verkrijgen' zou
zijn, toegepast, en toen het hoogste bedrag
genoemd was, werd den penn ingmeester An-
singh verzocht eens nit te rekemen wat ieder
aandeelhouder bij dusdanige verkoop te sup
pleerem zou hebben om het verlies te dekken.
Dit bedrag zou ongevcer 70 bedragen en
nu werd; mijn voorstel gesteund door iiet be-
stuur em dc heeren A. Siebert Coster en P.
Messelaar orn de heele inveniaris voor het
F e u i 11 e 11 it.
Naar het Engelsch van Emiily Bronte,
door W. A. G van Strien.
Zi) hieM haar mond stdjf dicht. Ik staarde
naar haar zij naar mij. In elk geval kegk
ze mij aan op een kode nonchalante manier,
die buitemgewoon beklemmend en onaange-
narnn was.
„Ga zitten," zei de jonge men norsch. „Hij
konit spood'ig."
Ik geboorzaamde en hoestte en riep die
schelm van eem Juno, die zich bij dit tweede
onderhoud verwaaiidigdie het uiterste topje
van haar staart te bewegen, ten teekea vam
herkenning.
„iEeu prachtig beest!" begon ik opmieuw.
„Bent u van plan de kleinen weg te doem,
juffrouw?"
,yZe zijm niet van mij", zeide dte beminne-
lljke gastvrouw, nog terugstootender dan
Heathcliff zelf zou hebben geantwoord^
,;Hla! dat zijm mcer uw gunstelingeni P' ver-
voPgde ik, terwijil ik mij maar eem donker kus-
sern keerde, dat vol lag met iets dat op katten
Icolc
„Een vreemd1 soort gunsteTimgen" medkite
zij veraditeliik'op.
IHlet was omgelukkig een hoop doode konij'-
nen. Ik hoestte opmieuw en schoof dichter
naar den haard, terwijl ik mijm opmeridngem
over het slechite weer van dien avond hem-
haailde.
„U had' niet uit moetem gaan", zeide zij,
terwijl ze opstond en van den schoonsteem-
mantel twee vam de geschil'derde bussen
hia^lde
Te voren had zij; buiten het licht gezeten
nu Icreeg ik duidelijfc haar geheele gestalite eoi
•eeiaxeerde. bodirag aan oms -rver te Imien met
diem geheellen schuidenlast, het aan. de andere
heerem overlatend hierin well of niet te deelen.
De meeste hunuer achitem de risico te groot
en dedenl iever afstamd van hunne aandee-
len zoodat ze dan niet behoefdem te supplee-
ren.
Vooral was al een bereiken ing gemaakt om-
trent de exploitatie van dezen1 spoordienst en
werdi als grondslag aaingenomen 10 ritten
heen en weer per dag h 3 personen per rit of
60 per dag is c.a. I 20.000 per jaar, welke
buK^teuingi Mr. ICelniams tex Spilt deed zeg-
gen, well meneer K. uw idee is 20 jaar te
vroeg en niemamd1 zal van die ommibusdienst
gebruik maken. Hij: wenschte, evcmals de
heer ter Spil, KantonTechter te fielder, niet
aan deze gewaagde onderneming mee te doem
en beide heeren warem de eerston om hunne
aandeelem gratis dispcmibel te stellem.
De alras imgestelde dienst op het spoor be-
wees al heelL spoedig, dat we niet hadden
misgerekend em een bevredigende uitkomst
het geyolg was, maar waarin we wel hadden
misgezien was de houding vam het gemeente-
bestuur daar al spoedig het verbod afkwam
om de omnibussen te doen keerem op de klin-
korbestrating, zoodat bij! elke rit de paarden
af en' aangespannen en de rij tuigen door het
personeei gedraaid moeston warden op de
keibesti ating. 'De politic geregeld op die uren
aanwezig^ zorgde wel, dat hieraan siipt werd
voiidaan, zoodat dan ook gean emkele maal
het verbod ikon word'en overtreden. Van deze
malle vertooming liet de heer Jan Pot een1 fo-
tografische opname maken' en werdi boven-
diem eem gedirukte brief met rouwrand door
hem rondgezomden oni1 dieze zaak te belichten.
Geliuikfcig duurde deze toestandi niet liang,
waat door de ingeroepea bemiddeling van
Mr. Boeknans ter Spill werd na eenige da-
gen toesteouning verkregen op de gewane
v,iize, als ieder ander rijtuig ook van de klin-
kerlxstrating gebruik te maken.
De exploitatie dfer spoordienst voldced' in-
tusschen uitstiekeind' cm fcwamen we al spoe
dig boiven het geschatte aantai persqueu van
20 duizemd per jaar. Met deze ervarimg ge-
wapeinidl kwamen. we tot het overwegem van
plannen tot het maken van een tramibaan en-
net aansctiaffen van1 teamrijtuigen. Bereids
werd diaarvoor voorloopig concessie aange-
vraagd rekemend op alier'ei bezwaren' die zou
den word'en opgeworpeni om de rustige rust
in het rustige Alkmaar niet te verstoren.
Toen deze eindelijk den 31 en October 1894
werdi verleend in, 23 artikelen waaronder zeer
bezwarende, dachteni we er eerst over deze als
zood'anig niet te aanvaarden maar de bij
overweging d'at hiermee weer een laugen tijd
zou verl'oren1 gaan, deed1 oms in deze berus-
ten, hoewel het later bleak, dat in de toepas-
simg een gevoelige knak aan de Alkm. Tram
wed teweeggcbracht. Terecht werd geeischt,
d'at er een Kfaaml. Vennootschap werd opge-
richt en deze werd d'an cok den 2der Novem
ber ^96 bekradhtigd. De acte van Vrennoob-
schap liep van 13 Dec. D5 tot 31 Dec. 1910
met eveniueel 10 jaar verlenging en hoewel
het aantal deelhebibers nu zeer bepeiict was
gewarden, bleef de naam Alkm. Tramver-
eenigiing behouden. Met kapitaal zou zijn 24
Mille, verdeelt im 2 serien, waarvan slechts
die eerste wendi uitgegeven.
,De aandeelen waren groot 250.en
werd d'aarin deelgenomem als volgt:
IH. J. Ansingh, 20 aandeelem.
A. S. Coster, 8 aandeelem.
R. Keuter Az., 8 aamdeelen.
J. J. Boogh,
P. Mesr .r,
Ioitusschen hadden we niet stilgezeten en
vooraf akles geregeld om tot een spcrd'ige ex
ploitatie te geraken, zoodat direct met het
leggem der rails eem begin kon wonden ge-
niaalct en een trami ,:uig besteid. Ruim 3
maanden Jater, nJ. 18 Januaxi *95 kon de
dienst d'an,' ooftc worden geopemd. En met welk
succes; de vroegere aandeelhouders betreur-
den het nu, dat ze uitgetreaen waren, want
het was z66 ziditbaar dat de zaajc bloeien
moest, dat ze nu wel weer gaarne aandeelem
wilden; nemen. Maar dat was nu re laat want
de eerste serie was ten voile geplaatst en van
uitbreid'ing van1 de 2e was voorloopig gecm
spralce.
Het Bestuur vol gens de acte van Vemnoot-
srfiap werd gevormd door:
H. J. Ansingh, als 9ecr.-penmit\gm., sal'aris
f 60.—.
J. J. Boogh, als directeur, salaris 100.
R. Keuter Az., president-commisearis 20.
De overige bovenstaan.de heeren, als oom-
missarissen.
Aanvankelijk was door de laaiste bij de
oamoessaa aamvraag N'Xcgestold.' osn daarbtj
op te nemen verbinding met de Limmerhoek
door de Vischmarkt, Kapelsteeg en langs de
Laat. 'Daarbii had de muur aan den water-
kant der Vischmarkt moeten verdwijlnen en
dit vonden de overige heeren met het oog
op den heer C. W. Bruinvis, zoo riskamt,
dat ze deze toevoeging sterk ontraadden ,uit
vrees de heele concessie met mislukking zou
worden bedxeigd. Eenige jaren later toen ge-
noeinde heer op het Verdronkenaard voor een
kertkelijike aamgdegenheid bij mij kwam en hij,
het voile gezicht daarop had dc opmenking
maakte, dat die muur door het verdwijmen der
deuran en hekicn zoo bar leelijk was gewor-
den en ik hem vertelde van mijme oorspron-
kelijke plannen die door de overige bestuurs-
leden, van de Alkm. Tram waren afgdkeurd,
enkel uit vrees hij daartegen scherp ageeren
zou, was direct het antwoord': )rhad dit maar
gedaan, jelui hadden wis em zeker mijm
steun geikregem."
Was dit plan verwezenlijlot gewordem, dan
hadden we toen al verbinding met de Alk
maar Packet gehad, hetgeea zeker het
Vreemdelingen verkeer in hooge mate had be-
varderd.
'De exploitatie der spoorfijin voldeed1 intus-
schen volkomen aan de vei-wiachtingcm. Bet
eerste jaar toch werden venroerd 41421 per
sonen en 3 jaar later was dit getal tot
54076 gestcgen. Om te doen zieh dat niet
alles voor den wind gimg em we steeds met
tegenspoedem nog hadden te kampen was het
feit dat met de firma Pennodk in Den Haag
overeemgekomen werd1 deze voor 500.een
bestaamd ominibus-rijtuig im een woo de tram-
rails zou venanderem en deze firma, na gege-
von advies, hetzelfde afzond po eem vrij: win-
derigen dag die in storm overging, zoodat
het rijtuig, staande op een open spoorwagen
er bij' Castricum afduikelde en a an stukkem
en brokken in de sloot terecht kwam. Wij
hadden derhalve het verlies te boeikm van
liet rijtuig, ;terwij!l de firma de onkostem voor
hare rekeming breeg van iets, dat ze niet ge-
leverdi had.
Een en ander achtte ik wel even Vermel-
dingswaard, met het oog op het nu gehomen
besluit am, terwijl er nog zoo omstreeks 70
duizemd1 personen vervoerd1 warden tat likwi
datie over te gaam. De vooruitzichitem waren
veel ongunstiger toen wij: begommen, daar nu
altijd' nog de weg opanstond om contact te
zoekem met de Haarlemsche Stoamtram Mij.,
die sedent een jaar of drie hare lijn van af
Sdhotemi door Haarlem naar Heesmstede had
omgezet in een electrische, met een tot in-
stappende uitnood'igende wagens. Deze had
zeker van Heiloo af het zelfd'e kimuen doen
en im' overieg met de Alkm. Tram of voor ge-
meenschappolijke rdkening de exploitatie in
de stad kiunmen bewerkstelligen, hctgeen haar
volkomen is toevertrouwd. Dat niemand dan
ook van- de 27 aanwezige aandeelhouders een
ander voorstel deed dan tot likwidatie over
te gaam, waarbdj de aamdeelen waardeloos
zouden word'en, is mij vrij wel een raadsel.
Was inder>tijd met vam net oorspromkelijk plan
algeweken omitrent de verbinding met den
komi der gemeente, dam zou de lijm Kenne-
mers'traatweg, volgens mij:, wel betere resul-
taten1 hebben1 gegeven. Wat was toch het ge
val. De cpzet was, zooals U in bijgaande
Alkm. Courant kumt ziem, conocssae te vragen
tot het plaaisen van' een draaischijf bif de
Groote Kerk voor welker plaatsing bereidls
informatien' waren imgewonmcn bij Gebrs.
Fig6e in Haarlem, die d"t voor 700.zou
bewerkstelligen. Indien dit niet werd toege-
staan, zou een puntstek t. de lijn Langestraat
j worden toegepast, zoodal alleen de meest
loouende diensten op het Spoor zouden wor-
gcreden, maar in hoofdzaak naar de Stee-
n :ug. Mijne opvatting was altijd geweest,
dat de bewoners van den Straatweg meer be-
lang hadden bij het verkeer met de stad dan
met het Spoor. Door diverse omstandigheden,
waardoor ik ontslag nam als president en
geen contact meer had met de Bestuursaange-
legenheden, kwam ik, toen de concessie af
kwam, tot de ontdekking, dat allien op het
Spoor zou worden gereden. Het was te voor-
zien, dat de som der beweging voor de paar
den van de remise tot het Station, waarbii
van de Groote Kerk omstreeks 900 Meter dub-
bel werd gereden, in plaats van de 360 Meter
naar de Steenebrug, veel te groot was en hier-
door de paarden met den drukken dienst veel
te lijden hadden, waardoor ook al dikwijls
verwisseling was te verwachtem. Dit zijn
volgens mij de oorzaken geworden waardoor
sedert de opening der lijn Kennemerstraat-
weg geen dividend kon worden uitgekeerd.
Nu rest mij nog de scheeve onderstellingen
die soms ooitrent de exploitatie der tram in
ce Langestraat geuit werden, aid zouden de
uitgekeerde dividenden zoo hoog zijn ge
weest oradat er niets werd afgeschreven.
Ik maak hierbij gebruik van de jaarversla-
gen van den secretaris-penningmeester An
singh, waarvan ik steeds een afechrift nam1 om
op de algemeene vergadering dit in handen te
stellen van de aandeelhouders ter betere vol-
ging van de voor te lezen cijfers.
Het is dan als volgt:
Dienst 1896: Winst 1663,32, dividend 10
pet., afschrijving 134,94.
Dienst 1897: Wir
gelaat te zien. Zij was1 sl ank en blijikbaar ter-
nauiwernioad1 d'e meisjesjaren ontwassem; ze
had bewondterenswaardige vormcm em het
zeLdteaamste gezichtje, dat ik ooit het genoe-
gen had' te aamschouwen1; zeer regeknatige
gelaatstekkem; vlasbtonde of liever gouden
krulletjes hingem los over haar bl'amkem hals
en haar oogea was hum uitdirukking aan-
geniaam geweest, ze zouden onweerstaambaar
zijn maar, gelulkkig voor mijn: gevoelig
harf, zweefde de eenige uitdrukking, die zij
te kennen gaven tusschen verachtimg en eem
soort wamhoop, die in dit geval iets zeld-
zaarni onnatuurlijlcs bad.
De bussen waren bijina miet voor haar te
bereikenik tmiaakte aaostaltem haar te hel-
pem; zij: keerde zich plotseling naar mij toe
als een gierigaardi, dien men zou willem hel-
pen Mji het tellen' vam zijn geld.
„Ik verlang uw hulp niet'beet ze mij1 toe;
,,ik kan ze zelf wel ikrijgen."
^Neemit u mij niet bwalijk!" haastte ik mij
te aniiwoonden.
„Bemt u op de thee gevraagd?" vroeg zij,
terwijl1 ze een schort over haar nette zwarte
japon bond, emj met eem1 lepel thee over de
pat gelfeumd stand.
„Ik zal' graag 'n kap hebben", antwoord'de
ik.
„Was m gevraagd1?" herhaalde zij.
„Nieen," zei ik, half glimlachend. ,,U bent
de aan'gewezem persoon om mij te vragen."
Zij smect de irnee met lepel en' al temg en
ging gemielijk weer zitten, het voorhoofd ge-
fronst en haar rood'e omderlip maar voren, al's
een kind dat op het punt is te scihreien.
Imtusschen had de jonge miam eem beslist
kaal bovenkleed1 omgesl'agen, em, terwijl hij
voor het vuur gimg staan, zag hij van uit
zijm oogboeken op mij neer alsof er eenige
dooddlijke, mimmer gewroken veete tusschen
one te beslechton viel'. Ik begon. er aan te
tiwijfelemi of hij; wel een bediende was; zijm
kleeding en' spraak waren beide ruw, en mis-
ten geheel de meerderheid, die mem bij. mx. en
mirs. 'Heatc' ff kon waaraemen; zijm dikke
hruine krulkn waren ruw en onverzoxgd,
zijm snorrem hingem woest over zijn wangen
en zijn handten waren gebruind als van eem
gewonen' boer; toch was zijn houding vrij,
bijna hoog, en1 hiji toonde allermimst den ijver
van eem gediensitige tegenover de vrouW' dies
buizes.
Daar mij zijm positie niet helder voor oogen
stand, oordeel.de ik het maar het beste geen
acht te sl'aan op zijhi eigemaardig gedrag;
eem vijf minuren later verioste de komst van
Heathcliff mdji in zekere mate uit mijn omaam-
genamen toestand.
„U ziet, mijnbeer, dat ilk mijm belofte ge
houdem' hebriep ik uit onder vertoom van
opgewektheid, „en ik vrees d'at ik een uurtje
oin het weer binnen Zal moeten blijven, als
u mij' gedurende diem tijd een schuilplaats
verleenen wil."
„Een, half uurtje?" zei hij1, terwijl hij de
witte vldk'ken vam zijm kleerem schud<fe,
„wiaarom ter wereld kiest u eem didhten
smecuwstorm uit ami een wandelimg in te
makemi? Weet u dat u gevaar loopt in de
moerassem oim te kotnen? Menschen, die met
dit moerasl'and bekend zijm, veidHvalem vaak
op zulke avomden en ik verzeker u, dat er
voorlioopig geem' karns is op verandering."
„Missch,icn kan, ik een van uw knechten tot
gids krijgem'. Hii kam dan op de Gramge blij
ven tot morgen. Kumt u er eem missen
,,'Meen."
..O, niet?WeT dam zal ik op mijim eigen
oplettendheid moetem vertrouwen."
Ben je vam pi am' thee te zetten?" vroeg de
man van de kale jas, terwijl1 hij zijn woesten
blik van mij naar de jonge dame wendde.
„Mioet bij; thee hebben r' vroeg zij, zich tot
Heathcliff wendende.
inst 1659,76, dividend 10
petafschrijving 359,76.
Dienst 1898: Winst 1384,21, dividend 7
petafschrijving 141,
Dienst 1899: Winst f 889,61, dividend 5
petafschrijving 289,61
Dienst 1900: Winst 983,65, dividend 7
pet., afschrijving 142,60.
Dienst 1901: Winst 353,68, dividend 0
pet,, afschrijving J 353,68.
Dienst 1902: Winst 381,97, dividend 0
pet., afschr ving 381,97.
Te zamen i 803,56.
In 1899 was aan den directeur zijn ver-
hoogd salaris van 100,op 250,uitge
keerd.
Hierbij zij opgemerkt, dat volgens de be-
wering van den leverancier der rails deze van
het beste materiaal waren en in de eerste vijf-
tig of zestig jaren geen vernieuwing moodig
was, terwijl de paarden verzekerd waren bij
de Zwolsche Maatschappij en toen er dan ook
een paard doodviel direct het voile bedrag
uitkeerde.
Maar in 1901 kwamen de bezwaren der
concessie in het licht toen door het dempen
van de Geestsloot de spoorbaan van af de
Groote Kerk langs Zevenhuizen moest wor
den verlegd, hetgeen 323,93 vorderde, ter
wijl op een volgend jaar, in 1902, door het
veranderen der Bergerbrug en het verplichte
verleggen der rails op den Stationsweg de on-
kostenrekening met 538,61 werd belast. Van-
daar dat in de beide laatste jaren dan ook
geen dividend kon worden uitgekeerd', maar
het geheel winstsaldo voor afschrijving werd
bestemd. Dat ook de heer Mr. K. Cohen' Stu
art, die door inschrijving op het aandeel van
den vroegeren gemeente-ontvanger, D. Poll,
bij de firma D. A. Wicselink ad 108 pet. aan
deelhouder der tram was geworden, de dupe
was van de heerschende meening er geen af
schrijving plaats vond, bewees wel het feit,
dat hij, bij onze vooraf besproken samen-
koms tin Juli 1909, ten mijnen huize aan den
Kennemerstraatweg als mijn opvolger tot pre
sident van de Tramvereeniging de .oorzaken
van den minder gunstigen toestand der tram-
aangelegenheid kwam bespreken, ook de be-
wering uitte: Ja, meneer K...., maar vroeger
werd er ook niet afgeschreven. Daar ik alle
befreffende documenten bij de hand had, kon
ik Z.Ed, direct overtuigen van het tegendeel
en kon ik ook wijzen op de door hem inder-
tijd rondgezonden circulaire tot het deelne-
men aan deu itbreiding van kapitaal,, waarin
de goede rcsultaten met dc tram in de Lange
straat werden in herlicht gesteld en vooral er
op gewezen werd er in 6 jaren ruim f 1800
was afgeschreven. Dit was, omdat er eenige
jaren tusschen lagen, den heer S. geheel ont-
gaan, maar erkende ik gelijk had en toen we
kwamen tot den minder gunstigen gang op
den Straatweg en er op wees dat geheel was
afgeweken van den oorspronkelijken opzet en
ook zijne circulaire sprat van verbinding met
den kom der gemeente. Nu weet ik wel, men
kan in opvatting over kom der gemeente van
gevoelen verschillen, maar de mijne was in
dit geval de Steenebrug .en dit was het ook bij.
al aegeenen welke ik indertijd bij den opzet er
over sprak. Om eenigszins tegemoet te komen
aan het oorspronkelijk plan, was door mij een
schema opgemaakt. om de spoordienst, waar-
op dikwijls noodeloos voor een groot deel
dubbel gereden werd, voor eenige treinen te
doen vervallen en in plaats daarvan naar de
Steenebrug te rijden. De geheele regeling was
door mij in elkaar gezet en de heer S. was wel
eenigszins overtuigd, dat het goed zijn kon,
maar vroeg toch bij het heengaan de betref-
fende paperassen mee te mogen nemen ter
nadere overweging. Ook wees ik op het ver-
bazend aantal van gratis vervoerde perso
nen. hetgeen in 1908 had bedragen: voor de
Langestraat 9823 en voor den Straatweg
5152. dus te zamen 14975 pdrsooen op het ge
heel aantal dat vervoerd was, n.l. 99999, dus
ongeveer VT gedeelte. Ook hierin diende een
groote verandering gebracht te worden.
Na verloop van een paar dagen kwam de
directeur Boogh ten mijnent met de hem door
den heer S. ter hand gestelde documenten en
beweerde er te veel moeilijlcheden aan deze
„Wil je ze Maar maken?" was het ant
woord, op een toon zoo woest dat ik schnok.
De wdjze waarop de woorden gezegd werden,
wees op een door en' door slechten aard. Ik
voelde niet langer neiging, Hdathcliff een fca-
pdtialen vent te noemen.
Toen de toeberei'dselen afgeloopen waren,
noodigide hiji mij uit met een: „N(u, miijlhheer
schuif uw stoel aan." Wij! gingen alien rona
de tafel zitten, het boensche jongmensch in>-
begrepen, terwijl er strenge stilte heerschte
'gedurende ons maal. Ik oordeelde het mijn
plicht om. voor't geval ik de wol'k veroor-
zaakt had, eeni paging te doen, om ze te ver-
drijiven. iHet kon miet bestaan, dat ze elken
dag zoo grimimig en zwijgend' bij, elkaar za-
ten; en het booze gezicht dat zij alien trok-
ken kon anmogelijk het door de weeksche ge
zicht zijn, al waren: zij ook nog zoo slechit
van humeur.
„Het is vreemd," begon ik, in de pauze tus
schen het drinken van een kap thee en het
ontvangen van een tweedte, ,.het is vreemd
hoe gewoonte ons sniiaken en idieeem kan vor-
men; velen1 kunnen' zich niet vooratellen, dat
er geluk bestaat in een leveni zoo afgezon-
derd van de wereld1, ials u het leidt, inr.
I-feathcliff; toch waag ik het te zeggen, dat
u in den sdhoot van uw gezin en met uw be-
ininnelijke gade als leidendte genius van uw
huis en- hart."
„Miia beminnelijloe gade", viel hiji mij' in
de rede, met een bijna duivelschen, spot op
run gezicht. „Waar is ze nrijn beminine-
lijke gade?"
,,I'k bedoeJ: mrs. Heathcliff, uw vrouw."
„0 ja u wou te kennen geven, dat haar
geest de taak van: besehennengel op zich heeft
genomen, em het wel en wee van Wuiilhering
Heights bewaakt, zelfs nu haar lichaam er
niet meer is. Bedoelt u dat?"
Ik merkte diat ik een abuis had gemaakt
en trachte het te hers tellen. Ik had kunnen
verandering verbonden waren en, hij: dit met
den presidnt had besproken. Kortom, dat er
niets van komen kon. Als nu gdWoon aan
deelhouder zijnde, had ik niets in te brengen,
wel bij ervaring Wetend,' dat een voorstel van
aandeelhouders, uitgaande tegen het gevoelen
van het bestuur, een vrij hopelooze zaak is.
Hiermede was dan ook mijne verbinding
met het bestuur der Alkm. Tramvereeniging
afgeloopen en wachtte ik verder den loop der
gebeurtenissen af, het wel eens betreurend,
dat bij de uitbreiding der gemeente geen plan
nen gemaakt werden, de Alkmaarsdie Tram
vereeniging daarmee gelijken tred te doen
houden en hare oorspronkelijke bloei trachten
te verzekeren.
Ik wil niet verder gaan om mijne beschou-
wing daarovef toe te lichtcnde plaatsruimte
in uw blad, mij, toegestaan, is al ruim genoeg
en ontvangt u dan ook hierbij mijn vriende-
lijken dank. De reden waarom ik, na de be-
slissende vergadering, niet eerder over bo-
venstaande aangelegenheid geschreven heb, is
u bekend en zou ik trouwens aan'den afloop
niets hebben kunnen veranderen. Mij' blijft
derhalve niets anders meer over dan in den
uitslag te berusten en mocht nu tusschen het
uitgesproken vonnis van 2 Juni en dit mijn
geschrijf de likwidatie al een voldongen feit
zijn geworden en het doodsklokje over de
Alkmaarsche Tramvereeniging hebben ge-
luid, waarbij hare naam verloren gig, aan
ga hier. als de eenigst overgeblevene der oor
spronkelijke 16 oprichters, alsok die der la
tere Naaml. Vennootschap, mijn laatsten
groet.
Hoogachtend, UEd. dv,
R. KELITER Az.
Amsterdam, 19 Juni 1922.
Frorinciaal Nieuws
UIT BROEK OP LANGENDIJK.
Vergadering van de Langedijker Groenten-
Centrale op Maandag 19 Juni in de vergader-
zaal van het Betaailkantoor.
Aanwezig waren 10 aangesloten vereeni-
gingen met vertegenwoordigers van „De
Koophandel" en de eere-voorzitter de heer A.
Slot Pz. Voorzitter was de burgemeester de
her Slot
Rapport werd uitgebracht van' het betaal-
kantoor. Over de maanden April en Mei over
de maand April is verhandeld voor een be
drag van 70947.94 en aver Mei /2757,23.
Ingekomen een schrijven van den beambte
T. Keizer waarin 'hij het Bestuur dank zegt
voor zijn vaste aanstelling aan de veiling.
Van de Vereeniging de Koophandel is een
schrijven ingekomen met het verzoek om de
toegang npar de telefoon in de veiling ruim
te houden, wat nog al eens belemmera wordt
door het vele publiek. Besloten wordt het ea-
tr6egeld van 5 op 10 cent te brengen en zoo-
veel mogelijk het publiek ook, aan de Zuidzij-
de der veiling te doen' plaatsnemen. Tevens
wordt verzocht voor de aardappelen) welke
geen vasten soortnaam1 hebben zoaails bijv.
Due I'l of Schoolmeesters meteen alsnog
een naam te bepalen. Besloten wordt dm hr.
•Bazeloop, Rijkstuinbouwleeraar hiernaar te
vragen, en dan zoo mogelijk deze op alle vei-
lingerf in Noord Holland in te voeren. Nog
wordt gevraagd om de maat op de ro~dc aard
appelen 4 m.M. hooger te stellen dan de
langwerpigen.
Daar er niet bij vermeld werd of dit voor
vroege of winteraardappelen bedoeld wordt.
kan er geen besluit op genomen worden, en
wondt' het tot later uitgesteld1. Er, wordt echter
besfoten met de maat op dte aartdappelen zoo-
veel mogelijk in overieg te treden met andere
vetlingen. Mededeeling wordt gedaan dat het
arbeiascontract tusschen Koophandel en de
Transportarbeiders ongewijzigd is. Bij de
rondvraag wordt besproken of het niet moge
lijk is een kwantum van de vroege aardappe
len aan de aardappelmeel fabrieken te verkoo-
pen, omrede de vrees bestaat dat er voor ex
port te kort koopkrachit zal zijn en dan de
prij'zen zoo laag zullen gaan dat het niet
meer loonend zal zijn. Er zal onderzocht wor
den welke prijzen de fabrieken kunnen geven.
Hiema sluiting.
UIT HEILOO.
Door verschillende leden van de Holl. Mij.
van Landbouw, afd. Heiloo is een openbare
vergadering, voor alien toegankelijk, aange-
vraagd, om de bepalingen voor noodslachtin-
gen opgenomen in de Vleeschkeuringswet ver-
anderd te zien krijgen welke bepalingen nu,
door aansluiting aan' het abattoir te Alk
maar, niet in het ibeHang der veebouders zou
den zijn.
zien, dat er te groot ondenscheid in' leeftijd
was tusschen de betrokken paxtijen om het
waarechijnl'ijk te maken, dat ze man: en vrouw
waren. Bear er van was al omstreeks veertig:
een tijd warn geestelijke kracht, waarin man-
nen zelden de illusie kocsteren, dat meisjes
hen uit liefde trouwendie droom blijft be-
waard alls troost in onzen ouderdom. De an
dere pereoon scheen' nog geen1 zeventien.
Toen ging het opeens door mij been dat
mogelijk de lomperd naast miij', die zijn thee
dronk uit een kom en brood' at met ongewas-
schen' handen, hiaar echtgenoot was: Heath
cliff Junior natuurlijk. E)aar had men nu de
gevolgen van het levendi begraven zijn: ze
had zich weggegooid aan dien lonjperd, al
leen' otnidiat ze onkiundig was van het bestaan
van betere personen! Jlammer genoeg. I'k
moet oppassen, dat ik haar haar keus niet
doe betreuren!
De laatste gedachte sdhijnt misschien ver-
waand, maar ze was het niet. Mijn huurman
leek rniji op het kantje van: terugstootend en
ik wist bij ervaring, dat ik tamelijk aantrek-
kelijk was.
„Mrs. 'Heathcliff is mijn schoondochter",
zeidte 'Heathcliff, daarmee mijn vermoeden be-
vestigend. Hiji keek, terwijl hii1 sprak, op een
bijzondere manier in haar richting, met haat
in zijn Mik; of het moet zijn', dat hij een al-
ler-ongel'uiMdgst stel gezichtsspieren heeft,
dat niet als bij; ;andere menschen de taal van
zijn ziel weergeeft.
„Zeker, nu zie ik het: u bent de gelukkige
bezitter van de weldoende fee", merkte ik op
en 'keerde mij' naar mijn buurman.
"Dit was erger dan den eersten keer: de
jongeling wend vuurrood' en balde zijn vuist
met de blijikbare bedoeling mij aan te vallen.
Maar hij scheen' zich spoedig te herstellen en
smoorde zijn woede in een ruwen vloek aan
mij'n! adires, dien ik echter zorgvuldig ne-
geerde.
(Wordt vervolgd).
„HlmiP