Een verstandig adverteer-
der blest de volgende
dagbladen
mm
aaaaaHaaa
Slechte Bpflsverterlng
Prorlneiaal Nieuws
Marktberichten.
Spart
HHBSSaSSBM"
□oqnonon
Provinc. Noordbr. en's Hertogenb. Courant
Alkmaarsche Courant
Provincial Groninger Courant
Schiedamsche Courant
Dordrechtsche Courant
Leldsch Dagblad
Deutsche Courant
Middelburgsche Courant
Provinciate Overijss. en Zwolscbe Courant
Oprechte Haarlemsche Courant
Leeuwarder Courant
Prov. Geldersche en Nljmeegsche Courant
Arnhemsche Courant
Provlnclale Drentsche en Asser Courant
Zutphensche Courant
□onnannpin
en de onaangename gevolgen als brakingen,
hoofdpijn, gemelijk'heid, veratoppdng, geel-
zucht, hartwafar enz. verdwijnen door hert
gebruik van Foster's Maagpilteo. Prijs
0.66 per flacon, a lorn verkrijgbaar.
ferieure kwaliteit verkochit, dan houden zij
vanzeli op. Met eenige geldige argument ia
de hooge lasten der gevestigde winkeliera en
daartegen zou men toogere belastingen kun-
nen vrageni voor vliegende winkels, oak voor
korter tijd dan 6 woken.
De hear v. Bireda bleef bij1 zijne meening
en wilde adhaesie betuigen aan hst adres
van de Kamer van Salland.
De heer Griiniwald wilde behalve dit oij
den minister aandringen op verruiming van
het belastinggebiedi voor de gemeenten. De
groote winkeliers met vele fllialen mioesteo
z.l. worden aangeslagen niet naar ham inko-
men uit het fiiiaal in d£n plaats, maar naar
dat uit alle filial eni ite zamen.
De hecr v. Breda merkte op, dait het eerste
miiddel, dioor de Kamer van Sallaruii ge-
vraagd, reeds is de verruiming van het be-
lastinggebied voor de gemeenten.
Het voorstel-v. Breda werdi aangenomen
met 91 legem 3 stemmen en 2 bianco.
6. Benoeming eener commisise voor het
verkeer.
De heer Nobel achtte het wensefaelijk dlat
een tweede commissie werd benoemd voor ver
betering van vaanten en wegan voor het ge-
biedl der Kamer oofc in verband met de ha-
venplannen voor den Hlelder c.q. in samem-
werkiing met de K. v. K. voor West-Fries-
yand.
De heer Arntz geloofde, dat de commissie
voor verkeer zeer veel wenk zal krijgem en
wilde daarom een aparte voor de spoorwe-
gen.
De heeren Dokter en Hoogland wenschten
66ni commissie voor het heele district, als zij
te veel work krijgit, zou zij! op den duur kun-
nen worden gespliitst.
Bij acclamatie werd:eni benoemd de heeren
Ringers, Messelaar, Grunwald, Hoogland
en Schuralz.
7. Rapport der commissie betreffemde de
spoorbrug te Heerhugowaard. De Voorzitter
constateerde, dat de commissie met buitenge-
wonen spoed faeefit gewerkt (nog den dag
van hare benoeming ging zij1 op onderzoek
uit.)
De heer Miesselaar bracht als secretaris't
rapport uit.
Versohiillende gebreken waren ontdekt, b.v.
verzakkiing en steenstortingen onder de brug.
Op het bureau van weg en' werken bij
spoorwegen tie Utrecht werden de commissie
twee planner getoond voor een nieuwe bug),
die veel verbetering beloven en reeds in een
vergevorderd stadium verkeeren. De commis
sie verzocht om biji den minister op spoed
aan te dringen, om uitgevoerd te fcrijgen het
plan met een doorlaat aan weerskanten (het
andere beoogdte een doorvaart).
8. Benoeming van een veriegenwoordlger
der Kamer in de West-Friesche Kanaalver-
eenigiing. Werd aangehouden, omdat nog
geen antiwoord is ontvaogen van genoemde
vereeniging oip de vraag of prijs wordt ge-
stelt op vertegenwoordiging van de Kamer.
9. De Secretaris deelide mede, dat de mi
nister prijs stelt op toezending van alle stuk-
ken, waarvan thans door opheffing van en-
kele Kamers meer dan 66n exemplaar aan-
Wezig is, zulks ten! bahoeve van het bureau
voor Statistiek. Spr. zei, dat er Met veel stuk-
ken dubbel zijn, maar dat er wel vele zdjn,
waarop door hunnen ouderdom geeni prijs
meer wordt gesteld.
De afwikkeiing der zaak werd aan den se
cretaris overgelaten.
Rondvraag. De heer Grunwald wees op
de vaartbeperk:in|g; tusschen! den Helder en
Alkmaar door de brugsluiting op Zondag in
het iM-Hollaiidsch kanaal, zeer ten nadeele
van de maatschappij: Esona. Spr. las een
adres voor van genoemde maatschappij, waar-
in bij' dm hloofdingenieur van den waterstaat
wordt aangedrongenl op het openstellen van
de mogelijikheid van vareni op Zondag, in het
belang van de plaatsen tusschen deni Helder
en Alkmaar, en vroeg adhaesiebetuigimg
hiermee.
De heer Hoogland meende, dat dit niet
noodiig is, z.L geeft de verordening reeds aan,
dat het doorlaten van de vaartuigen wordt
toegestaan, als de belanghcbbende net vraagt
en zulks in het algemeen belang is.
De heer Ringers zette uiteen, dat het
stremmen van het verkeer op Zondag: is ge-
schied om financieele redenen.
De Voorziiter meende, dat de stremming
niet is in het belang van de maatschappij
of van de betrokken gemeenten.
gij enkel in bewondering kon neerknielen, dat
zij een andere wereld in zich had en om1 zich
had, waar haar feestelijke gedachten zwier-
ven, tangs plaatsen, die gij' kendet, maar
waar zij' ver van u en al1 wat het uwe is, ver
van uw wereld, liefhad en droomde en ver
van- u haar verlangens zich uitstrekten. En
voor u was niet de geringste plaats in haar
gedachten', ofschoon giji brandet van geest-
urift om u voor Ijaar te offeren, om haar ruw
leven en a lies ite geven, alileen opdat tussdhen
u en haar iets bestaan zou, al ware het
6lechits eeni sch'ijn van minder nog dan ver-
standhoiud'ing, veel minder dan saamhoorig-
heidt"
„j!a, ja, Gij! weet wel dat het zoo is.
Maar...."
iNhi loopt een vierbeeni'g goudgroen' dier-
tje op den rand der ijzeren ballustradie. Het
etaat sitil en ziet om zich heen'. De staart be-
weegt ziich. Als men nu een steen kon vin-
den
Pas op fcleine vlugge *vierf)eener
INieen, dat geeft niets. Zij! hooren den steen
al lang voordat hij aank'omt. iDen schrik
heeft hiji in elk geval beet.
Maar de pages zijin op eens verdweneU'.
De blauwe was zoo lief, er was zulk echit,
oniwetend verlangen en voorvoelen in haar
bli'k, in haar nerveuse bewegingen en in den
fijpen smartelijken trek om haar mondl, wan-
neer zij! zelf sprak, en meer nog als zijt luis-
terde naar de weeke, d'iepe stem van den gelen
page, toen die vanaf het balcon de opwinden-
de teed'ere woorden half spottend en half
meevoelenid tot haar sprak.
Is het ntu niet alsof zij beiden1 daar opmieuw
zijn?
•iDait is 00k zoo. In het tooneelstuk hebben
zij doorgespeeld ofsichoon zij verdwenen wa
ren en zij hebben verder gesproken over de
De heer Hoogland gelooMe dat ran den
Langendijk wel drang zal worden geoefend
cmi het groentenvervoer op Zondag itoe te
staan. Het verzoek van „Esona" zal wel wor
den ingewilligd. Spr. achtte het niet ge-
wenscht om er nu reeds adhaesie aan te be-
tuigen, nu nog meer verzoeken om doorvaart
zijn te wachten.
De heer Grondsma wilde adhaesie betui-
gen, als het veraoek van „Esona" geweigerd
wordt.
De Voorzitter was voor het betuigen van
adhaesie.
Verschi'llende heeren' betoogden de wen-
schelijkheid om dit dan te doen in algemee-
nen zinc
Rondvraag.
De heer Arntz herilnnerde aan het bericht
van opheffing der tnarm Al'kmaar—^Haarlem
en meende, dat pogingem moeten worden' ge-
daaa om haar te behouden'. De slechte uit-
komsten zijpi z.i. schuld van mindetrn goede
exploitatie der tram. Wegens de ongunstige
figging van1 b.v. Heemskerk en Limmen ten
opzichte van de spew is het van' belang dat
de tram bestaan blijft, al woidit er tot heden
weinig gebruik van gemaakt voor het goede-
renvervoer. Spr. gaf'de oorzaken daarvoor
aan, gelegen in verkeerde regelingen. Spre-
ker wenschte dat pogingen worden gedaan
bij den gemeenteraad of den niin'ister om de
tram te behouden.
De Voorzitter wilde bij beide die pogingen
doen.
De heer tDokter wilde tevens pogingen zien
gedaan om de lijn te electrificeeren.
De Voorziter gaf in overweging in dezen
te spreken' met rnr. J. P. Bosman, die 00k in
de reoxganisatie van de Alkmaarsche tram
optreedt.
Bcsloteni werd tot't zemden van een adres
aan den minister an zich in verbinding te stel-
len met de besturen van aan de tramlijn lig-
gende gemeenten.
De heer Messelaar klaagde over sluiting
van de brug aan de Zeswielen zonder voldoen
de kennisigeving vooraf. De heer Hoogland
maak'te duidelijk dat het bier betnof een on-
voorzien geval.
De heer Dokter vroeg naar het drukken
van het reglemenit van orde.
De Voorzitter antwoordde, dat prijsop-
gaaf is gevraagd en verkregen van drukkers
kan nog niet direct gebeuren, voegde de se-
te Helder, Scbagen; en Alkmaar. Het drukken
cretaris hiar aan toe, omdat de minister nog
wijzigingem wenscht aan te brengen.
De heeren Dokter en Arntz gaven eenige
veriangens te kennen ten opzichte van de sa-
menstelling.
De heer Blaauboer vroeg naar de sluisver-
betering te Schagen, waarointrent, naar de
heer Hoogland mededeelde, een verzoek aan
Ged. Staten is gedaan om de verbetering uit
te stelien ih afwachting van een algeheele
verbetering der vaart.
iHierna sluiting der openbare vergadering.
ONlZE TRAM.
De dagen van onze oude paardentram
zijh geteld. Ziji zal moetenj verdiwijlnen, omi-
dlaii zij aan de^in den loop der jareni gestegen
behoaften niet meer heeft kunneni voldoen en
slechte biji 'gabrek aani iete beters nojg in
stand werd gehouden, wijil zij' toch altijd
nog eenagen d'ienst deed in hiet belang van
onze iniwoners.
Zal de paardentram, zooals zij' op het
oogenblik is, erg gemist word'enl? Wajl geloo-
ven het niet, zelfs niet voor de bewoners van
deni Straatweg en die uit de Nieuwpoorte-
iaan, omdat
le. de tram slechte enkele fceeren per dag
rijdt en lang niet op alle treinen en
2e. des winters na sneeuw en biji ijizel hee-
lemaal staakt.
Daarenboven is het materiaat z6o oudl en
versleten, dat het rijden per tram onder
voortdiurend schokken geschiedt en de wa-
[gjens zellfs niet voldoende tegro koude en
tocht beschermen, omdat de deureni dikwijls
niet dan met geweld geopend of gesloten
kunnen worden tot het in- of uitlaten van
passagiers.
Oorzaak van eeni en ander is, dat tali van
menschen doen alsof de tram niet bestaat,
zoodat zijl dikwijls voortejokt zonder een en-
kelen passagier, gevende het beeld lO'l
(1 koeteier, 0 passagiers, 1 conducteur).
iWiji juichen dan 00k toe de pogingen! van
het daartoe in het lleven geroepen com ite
(voorzitter mr. J. P. Bosman) om de 'tram
te reorganiseeren. Dat die pogingen al in een
tamelijk ver/gevorderd 'Stadium verkeeren,
heeft de lezer kunneni opmakeni uit de voor-
dracht van B. en W. aangaand'e deze zaak.
Wdj, zulleni niet nader ingaan op hetgeen
in het desbetreffende stuk (zie ons no. van
vage liefdegediachiten van jonge lied'en', die
nimmer rust vindien en onophoudelijk voorbij-
jaigeni door alle aardsche gevoelsdreven en
door alte hemelen der Hope, vol verlangen1
om in een enkel machitig voelen' vol sterken
'innerlijken glOed bevredigdi te worden.
Daarover sprafcen zij. De jongste vol bitte-
re aanklacht, de oudste met stijgenden1 wee-
moed, en nu zegt de oudlste, de gele tot den
blauwen, dat hij! niet zoo ongeouldig moet
zijn om in de liefdie eener vrouiw gevangen
te worden.
„,Neen, igeloof miij." zegt hij, „de liefdte die
;ij! vinden wilt en die gebonden is aan twee
»lanfce armen, die u den hemel ontsluit met
twee sehoone oogen1 en u zaligheid dioet vin
den op een paar lippen:, die is te dicht bij het
Stof der aaide, die heeft de vrije eeuwigheid
van den droom ingeboet voor een geluk diat
in weinige uren verwoest kan worden' en dat
in weinige uren oud wordt. Wat al verjongt
het zidh' 00k gestadig, het verliest toch telken-
male iets van zijn glans, welke in een onver-
lijke glorie blijft stralen om de eeuwige
di der droomen. Neen, gijl zijt gelukkig!"
:en, gjji zijt gelukkigantwoordied de
blauwe.
„Ik gaf sdhatteni om te zijn alls gij."
(En de blauwe staat op en' gaat den weg
naar de Campagna af en de gele ziet hern met
een weemoedig lachje na en zegt zacht voor
zich heen': ,peen hi]l is gelukkig
Maar beneden aan den weg keert de blau
we zich nog eenmaal om naar het balcon en
terwijl hij zijn baret zwaait. roept hij
,,Nben', gij zijt de gelukkige 1"
iHier moesten rozen staan.
E!n nu moest er een windvlaag komen, die
een regen van rozeblaadles van de zware
trossen deed' nederdwarrelen, den verdwijinen-
den page achtenna.
Maandag j.I.) is geawtgd, maar wenschen
mededeeling te doen van hetgeen wijl verna-
men op een conferentie met den burgemeester
en den directeur van gemeentewerken.
De tram is oud en 00k de rails zijn voor
een deel versleten, vooral de binnenrail in
de Langestraat, als gevolg van de helling
der baan. Dat de rails niet in he! midden
der straat liggen, is al in strijd met de 1
ejschen van het verkeer, dat nu aan' den zijde
wordt samengeperst, en heeft tot gevolg dat
de dene rail (aan deni huizenkant) lager ligt
dan de andere en zoodoende aan meer slip
tage onderhevig is.
fiet doodloopei
Met wenschelijlk geacht, etech is dat de tram
ii de Mient wordt
inderdaad dienstbaar wordt jgemaakt aan
het reizigersivervoer. Daarvoor is noodig dat
hij dezen opzoekt en dus behalve naar het
station der spoor 00b komt bij de Alkmaar
Packet. Dit uitgemaakt zijnde, komt men tot
de vraag: kan dit via Lanigestraaf—'Mient
HuigbrouwerstraatiLaat? En dan is _het
antwoord: neen. De bocht langs de Mient
zou door zeer groote slijtage en de geringe
breedte van de Huigbrouwerstraat onmoge-
lijlk zijn (men badenke dat deze smalle
straat dan van beide kanten door de tram
zou moeten worden injgereden, waardoor het
andere verkeer ald'aar zeer geyaarlijk en
practisch zoo goed als onmogelijk zou wor
den. Deze richting werd 00k beslist afge-
keund door den heer Stoflfels, ingenieur der
Amsterdamsche tram, die een onderzoek ter
plaatse insitelde.
Bleef dus niet anders over dan het leggen
der rails over de Laat. Dit nu kan nog wel
eeni belangenstrijd opleveren tusschen Laat
en L angestraat-bewoners, maar daar houden
wij. ons thans buiten.
De richting VierstatenStation blijft ge-
handhaafd.
Om te kunnen) voldoen aan den eisch van
meer personenl fe^elijk te vervoeren eni tevens
van -meerdere ritten, wenscht het comite groo-
tere tramwagens, getrokken niet door een
paard, maar door een auto, gelijk geschiedt
tusschen Amsterdam—iSloten en Groningen
Paterswolde. De benoodigde wagens zijn
(waarschijnlijik tegen Met te hoogen prijs)
over te nemen van de Amsterdamsche tram,
die 00k het benoodigde materiaai voor rails-
vernieuwing en -uitbreiding kan1 leveren.
Te verwachtea is dat het g;een moeilijk-
heden zal opleveren, dat de auto niet op rails
nijidt en dus volgens de wet voor een van an
dere zijde komend voertulg zou moeten uit-
halen. In Amsterdam is onlangs procesven-
baal opgemaakt tegen den bestuurder der
auto-tram wegens het niet op zijl gaan mbt
zijin voertuig. De rechibank veroordeelde den
man, maar, de 'Hooge Raad vernietigde deze
beslissing. Om nu van verre anderenl reeds
te doen opmerken, dat de auto Met kan Mtr
wijken, zal hij1 voorzien worden van een
groot bond met opschrilft: TRAM.
Men mag de vraag stelien of het Met bo
ter was om de tractor 00k maar op rails te
doen loopen, gelijk o.a. geschiedt op de lijn
Apeldooni'Het Loo, maar daarover willen
wij! thans nog niet spreken. Wiji bedoeleni al-
leen te vertellen wat op het oogenblik de
plannen zijn.
De bedoeling van het comite is ten slotte j
om aan de Vierstaten een paar tramwagens
■te stallen en de eigenlijike remise te maken
bij| de Stadshimmerwerf.
Zoodoende heeft men steeds roPienldl mate
riaai beschikbaar biji gebleken grooten toe-
Vloed van reizigers (b.v. bij1 motorraees en
draverijien o"f aankomst van een1 voile plei-
zieiboot), zoodat deze in1 korten tijd kunnen
worden vervoerd. Wat de verbinding der
wagens betreft, de koppelinig is zoodanig ge-
dacht, dat men met een enikele handbeweging
de wagens in de oiadit heeft.
Om tegemoet te komeni aan het bezwaar
dat de tram thans geen of bijna geen goede-
ren kan vervoeren, zal de tractor zoo worden
ingericht, dat fcinderwagems, fieteen, koffers
enz. kunnen worden meegenomen.
In groote trekken hebben we hierboven
zonder comm'entaar de plannen weergeige-
ven. Morgen zal de Raad ze bespreken. Laat
ons hopen, dat het geschiedt zonder groepsr
belangen naar voren te brengen, maar alleen
in het belang van een beter en sneller ver
keer in onze stad.
abattoir dan door mridrttng ran e«B eigea
kostbaren keuringsdienst.
Red. Alkm. Crt.)
UIT BERGEN.
Door iGedeputeerde Staten is de uitkcering
ingevolge art. 1 der wet van 24 Mef 1897
Stibl. 156) over 192.2 voor deze gemeen.te
vastgesteld op 5285.80. De verhooging in
gevolge die wet van 12' Nov. 1921 (Stbl.
lil 73) (nooduitkeering) over 1922 is be-
d
paaidi op 2642.90.
Biji beschikkingi van den hoofid-inspec-
teur van den Arbeidi te Haarlem te met
machtiging van den Minister van Arbeid,
ingevolge art. 28 der Arbeidswet, aan A. C.
Seewald, alhier, vergunning vexleenid dat,
wat betreft het verrichten van arbeid in de
scboenmakerij:, Schoolstraat 2, tot en met 31
Augustus a.a. wordt afgewekea van het be-
paalde biji de artt. 24 en 41, le lid van ge
noemde wet.
De nachtetoker van de zandsteenlfabriek
en- een axbeider van de groentenkweekerij
aan deni Kogendijk, boteten dezer dagen op
den hoek OosterwegrKogenclijk zoodanilgl met
hun fieteen tegen elkaar aan, dat het rijlwiel
van eerstgenoemde deerlijk gehavend werd
en laatetgenoemde, wat erger was, het schou-
der-sleutelbeen br ak en wel zoodanig dat de
dokter eenige uren! zwaren arbeid had) om
dat lichaamsdleel weder behoorlijk te zetten.
T
UI)T HEil LOO.
M'en schdjlft on®:
De oip 1 Juni in werking getreden Vleesch-
keuringswet en het op dien: datum gevallen
raadsbesluit om aan te sluiten bij het abat
toir te Alkmaar, heeft in ons anders rustig
dorp heel wat beroering gebracht.
iMen is daar allerminst mee tevreden.
De slag'ers zien hierin heel wat moeildjk-
hedenl in> hun bedrijlf, de boeren de grootst
mogelijlke misere bij noodslachting en de con-
sumenten,, die het lijidelijk afwachten. zullen,
volgens de slag era, 6 cent per K.O. meer
moeten betalen.
De op 6 Juli igehouden buitengewone al-
jjemeene vergaidering van de afd. Heiloo van
He SHoll. Mij. van Landbouw heeft in die ge-
prikkelde stemming geen verbetering ge
bracht, integendeel.
Op die vergadering kon men niet uitspre-
ken en hoewel het bestuur in zijn goed recht
was, wilde men dit toch.
Uit die stemming is een comite van actie
geboren, die Vrijldafgavond een algemeene,
voor ieder toegankeiijike vergadering heeft
■belegd.
Daar zal men vriji kunnen; uitepreben en
zal 6f bij! Alkmaar of een plaateelijke keu
ringsdienst in den breede worden behandeld.
Het doel is geen) protestvergadering, doch
een. verzoek aan den raad om bet besluit van
1 Juni te vemieti'gen eni een plaateelijke keu
ringsdienst in het leven te roepen. Het ligt
in de bedoeling en' W. en de raadsleden
uit te noodijgien. Voor nadere bijzonderheden
verwijzen wiji naar de advertentie.
(De consumenten zullen verstandig doen
zien niet door een bedreiging met zoo.
naamd'e hooge vleeschprijzen te laten
invloeden.
Even'als dit 00 sommige andere dorpen
het geval was, is er te Heiloo bij1 belangheb-
beniae slaigers en boeren een streven zich aan
het nauWlettend toezicht der abattoir-autori-
teiten te onttrekken.
De consumenten hebben daarentegen recht
op de grootste waarborgen voor deugdelijk-
heid.
Bovendien is Heiloo zelf veel goedkooper
■uit door aansluitino bij het
aarache
Gisteren reed een vrachtrijder met
inard en wagen in de Breelaan te Bergen.
Pen Mjj een zijl aan in wilde rijden tr achtte
juist een wielnijder den wagen te passeeren.
'Deze botsfe met zijn fiets tegen cfen wagen
aan. Zelf wist hijj spoedig van de fiets te
springen, maar kon niet verhinderen dat z'n
rijwiel ernstig beschadigd werd.
BERGEN (Juni.)
Geboren: Theodorus, z. van Simon
Kaandorp en Catharine Neline van't Sant.
Maria, d. van Gerrit Witte en Johanna
Maria Wokke. Jacobus, z. van Johannes
Adrianus Ranzijn eni Cornelia Roobeek.
Bernard Liendirik, z. van Bertus Strahbe en
Hendirika Drijsten. Nicolaas, z. van Jo
hannes Molenaar en Catharina Welage.
Wil'lem Jan, z. van Klaas Ploeger en Ca
tharina AMerlieste. Willebrordus Hende-
ricus, z. van Bendericus Cornelis Burgering
en Elisabetr 'Maria Johanna van der Broek.
Pieter, z. van Jacobus de Rover en Alida
Roobeek. Agatha Maria, d. van Cornelis
Hoebe en Guurtje Kuiiper. Maarten, z.
van Cornelis Kooijl en Aaltje lH'00,g|land.
Overleden Maria Zonneveld, wedur
we van Pieter Bras, 85 jaar. Jobje Jansje
Koning, echtgenoote van Gerrit Oud, 67
jaar. Levenloos aangegeven kind van
Jan iH'enidrik Bok en Cornelia Sophia Dekker.
Lainmert Mienis, echtgenoot van Neeltje
Volger, '59 jaar. Maria Catrina Mulder,
echtgenoote van Arie Lengers, 52 j., wonen-
de te Amsterdam.
G e h u w d Frederik Jonfcer en Trijin-
tje Groot te Akersloot. Arnold Wilhehn
Loos en Aaif je Bruin.
UIT BROEK OP LANGENDIJK.
Alhier is opgericht eene afdeeling van den
christelijken landarbeidersbond met aanvan-
kelijk 13 leden.
UIT OUDKARSPEL.
De kinderen van de hoogste klasse en zij
die met April de school verlieten, hebben on
der begunstiging van prachtig weer hun
schoolreisje weer gehad. In een zestal rijtui-
gen ging men naar den trein van half acht, am
naar Amsterdam te gaan. Daar hebben' ze na-
tuurlijk ruimschoots gezien en genoten. Voor-
Artis en het Aquarium zijn voor de kinderen
.steeds een ware attractie. Om zeven uur re-
den ze onder luid gejuich weer binaea en al-
les is als steeds uitstekend gegaan.
Dinsdagmiddag geraakte het zoontje
van W. van een stilliggende motor bij de
houtzagerij te water en verdween in de diepte.
De knecht van den schipper sprong het jonge-
tje achteraa en 00k van hem was direct niets
meer te zien. De arbeider T. was gelukkiger.
Hij begaf zich vanaf den wal te water en wist
beiden ongedeerd weer op het dxoge te bren
gen, zoodat dit ongeval goed afliep.
NOORID3CBARIWOUDE11 Juli.
Sebotsehe muizen 2.90—/ 8.60, Julia
5, Koksianen 4.304.40, Duken
4.50—/ 4.60, Schoolmeesters 2.40
4.90, Negentigvoudi 4.10—/ 4.40, Glad-
blaadljes 5, Drielingeni 2.30—/ 3.70,
Kleiae 1.40—/ 1.70, Peulen 14—/ 19,
Roode kool 26.90, alfes per 100 K.G.,
Bosworteleni 2.30—/ 3.10 per 100 bos,
Bloemikooi 21.70 per 100 stuks. Aanvoer
op 10 Juli: 191966 KjG. aardappelen, 75
K.G. zilvernep, 254 stuks bloerukool.
BROEK OP LANGENDIJK, 11 Juli
1922.
In de heden gehouden veilingen werd be-
itaald voor:
Bloemikooi I (p. 100 st22,90: Woxte-
len p. 100 bos 2—/ 2,60; Roode kool I p.
100 K.G. 14,30; Sebotsehe muizen p. 100
K.G. 3,90—/ 11,80; Schoolmeesters p. 100
K G. 3,30-/ 7; Roode p. 100 K.G.
9,20; Drielingen p. 100 K.O. 2,70—/ 6;
Kleine p. 100' K.G. 1,40—/ 1,60: Koksia
nen p. 100 K.G. 4,80; iDuc p. 100 K.G.
4,60—/ 4,80; Nlegentigvoud p. 100 K.G.
4,70.
Aanvoer 30 st. bloemkool, 34 K.G. roode
kool 379,200 K.G. aaxdhppelea, 12,700 K.
G. drielingen.
'BO'VENlK'ARSP EL „De Tuihbouw", 17
Juli 1922. Hedeni besteedde ineni voor:
Bloemkool I 15—/ 23.50, II 9—
17.50, ITI 4—/ 8, Wortelen 1.90—
2.80, 'Slaboanen f 7 per zak.
PURMERE'ND, 10 Juli. A'fslagVereeni-
gin'g „Beemster, Purmerendl eni Omstrekenf'.
1524 zak aardappelen' 1.22 per zak
(15 K.G.). Slaboonen 7.70—/ 9.40 per
K G.), SMjr
per zak (15 KjG.), 2586 zak Tuimboonen
zak (15
SMjboonenl 7.05!f 8.20
O.45 per zak (15 KjG.), Peulen 2.90'
4.10 per 100 pond, Roode aalbessen
0.35—/ 0.73 per K.G., 350 K.G. awarte
Bessen 1.20 per K.G., Klapbessen 2.50
tot 4.05 per mand, Frambozen 0.9'2
110 per K.G., Aandbezien 0.70—/ 0.82
per K.G., Bloemkool) 8.50—/ 16.20 per
100 stuks, Sla 2.40—/ 4 per 100 krop,
Worteleni 5.50 per 100 bos, Prei 3.80
per 100 boa. Hahdel vlug.
KORFBAL.
SERIEIWIEDISTRI JD'EN VAN K.V.K.V.
K.V.K.V. organiseert seriewedstrijden op 30
Juli, 13 en 20 Aug. op het Gem. Sportpark
alhier. Lfet laat zich aa.nzien dat K.V.K.V.
met haar seriewedstrijden) nog meer succes
zal hebben dan' het wrige jaar. Niamen het
vorige jaar Met minder dan 26 twaalftallen
deel (welke alien opkwamendit seizoen
is het aantal inschrijvingeri gestegen tot 31.
fa 192)1 werd Westerkwartier II nagenoeg
onbetwist winnaar van de Zilveren Korf. We
betwijfelen of haar dit nu 00k zoo gemakke-
lijk zal gelukken, gezien' de concurrentie van
0.a. Tecka II. .Er wordt gespeeld fa 3- afdee-
lingen. fa de le afd. fcomen alleen le en 2e
klasse N. K. B'.-clubs uit. Miooie korfbalda-
geti staan ons dus te wachten. Om onnoodige
reiskosten te besparem wordt el'ke afd. fa een
dag uitgespeeld.
De uitelag van de lotihg is alis volgt: (no.
1 speelt tegen no. 2, no. 3 tegen no. 4, win
naar 12 itegeni winnaar 3—4, enz.
le Afdeeling (le en 2e klasse N.K.B., om
verschillende prijzen).
1. Tecka I, Amsterdam; 2. Advendo I,
Haarlem; 3. Velocitas I, Hoorn; 4. K. Z. I,
KooigZaandijk; 5. B. E. P. I. Purmerend;
6. Westerkwartier I, Amsterdam:; 7. O.D.I.S.
1, Etnkhuizem; 8. Z. K. V. I, Zaandam; 9.
Roda I (vrijigeloot) Westzaan.
2e Afdeeling.
(Uitslu'itemd voor 12-talIen uit de le klasse
der Erkende Bonden. Om de Zilveren K.V.K.
V. Wisselkorf met 12 zilveren draagmedai'l-
les
1. ML K. V. I, Medemblik; 2. Achilles I,
Zaandam; 3. Advendo III, 'Hlaarlem; 4. Ro
da II, Westzaan; 5. K.V.K.V. I Alkmaar;
6. Z. K.V. II1, Zaandam; 7. Velocitas II,
Hloom; 8. Westerkwartier I'l, Amsterdam;
9. Tecka III Amsterdam; '10. Unie I, Oost-
zaan; 11. K. V. D. I (vrijgeloot) Amsterdam.
3e Afdeeling.
Voor 12-tallen) uit de 2e eni lagere blassen
der Eirkende Bonden.
Om verschillende prijzen.
1. D. O1. ;S. I, Bakkum; 2. A. S. S. V. I,
Alkmaar; 3. Kennemers I, Bergen; 4. K. V.
K. V. II, Alkmaar; 5. Blauw-Wit I, Amster
dam; 6. Voorwaarts I, Stompotoren7. K- Z.
Ill, Koog-Zaandijk; 8. H. K. C. II, Den
Helder; 9. K. V. K. V. Ill, Alkmaar; 10. D.
O. S. H, Bakkum; 11. H. K. C. I (vrijgeloot)
Den Helder.
De vereenigingen, welke vrijgeloot zijn,
spel'en een1 afmattfagswedstrijd tegen een der
12-tallen van K. V. K. V., uitgezonderd ech-
ter de vereenigingen uit de le afdeeling.