Een verstandig adverteer- der blest de volgende dagbladen mm aaaaaHaaa Slechte Bpflsverterlng Prorlneiaal Nieuws Marktberichten. Spart HHBSSaSSBM" □oqnonon Provinc. Noordbr. en's Hertogenb. Courant Alkmaarsche Courant Provincial Groninger Courant Schiedamsche Courant Dordrechtsche Courant Leldsch Dagblad Deutsche Courant Middelburgsche Courant Provinciate Overijss. en Zwolscbe Courant Oprechte Haarlemsche Courant Leeuwarder Courant Prov. Geldersche en Nljmeegsche Courant Arnhemsche Courant Provlnclale Drentsche en Asser Courant Zutphensche Courant □onnannpin en de onaangename gevolgen als brakingen, hoofdpijn, gemelijk'heid, veratoppdng, geel- zucht, hartwafar enz. verdwijnen door hert gebruik van Foster's Maagpilteo. Prijs 0.66 per flacon, a lorn verkrijgbaar. ferieure kwaliteit verkochit, dan houden zij vanzeli op. Met eenige geldige argument ia de hooge lasten der gevestigde winkeliera en daartegen zou men toogere belastingen kun- nen vrageni voor vliegende winkels, oak voor korter tijd dan 6 woken. De hear v. Bireda bleef bij1 zijne meening en wilde adhaesie betuigen aan hst adres van de Kamer van Salland. De heer Griiniwald wilde behalve dit oij den minister aandringen op verruiming van het belastinggebiedi voor de gemeenten. De groote winkeliers met vele fllialen mioesteo z.l. worden aangeslagen niet naar ham inko- men uit het fiiiaal in d£n plaats, maar naar dat uit alle filial eni ite zamen. De hecr v. Breda merkte op, dait het eerste miiddel, dioor de Kamer van Sallaruii ge- vraagd, reeds is de verruiming van het be- lastinggebied voor de gemeenten. Het voorstel-v. Breda werdi aangenomen met 91 legem 3 stemmen en 2 bianco. 6. Benoeming eener commisise voor het verkeer. De heer Nobel achtte het wensefaelijk dlat een tweede commissie werd benoemd voor ver betering van vaanten en wegan voor het ge- biedl der Kamer oofc in verband met de ha- venplannen voor den Hlelder c.q. in samem- werkiing met de K. v. K. voor West-Fries- yand. De heer Arntz geloofde, dat de commissie voor verkeer zeer veel wenk zal krijgem en wilde daarom een aparte voor de spoorwe- gen. De heeren Dokter en Hoogland wenschten 66ni commissie voor het heele district, als zij te veel work krijgit, zou zij! op den duur kun- nen worden gespliitst. Bij acclamatie werd:eni benoemd de heeren Ringers, Messelaar, Grunwald, Hoogland en Schuralz. 7. Rapport der commissie betreffemde de spoorbrug te Heerhugowaard. De Voorzitter constateerde, dat de commissie met buitenge- wonen spoed faeefit gewerkt (nog den dag van hare benoeming ging zij1 op onderzoek uit.) De heer Miesselaar bracht als secretaris't rapport uit. Versohiillende gebreken waren ontdekt, b.v. verzakkiing en steenstortingen onder de brug. Op het bureau van weg en' werken bij spoorwegen tie Utrecht werden de commissie twee planner getoond voor een nieuwe bug), die veel verbetering beloven en reeds in een vergevorderd stadium verkeeren. De commis sie verzocht om biji den minister op spoed aan te dringen, om uitgevoerd te fcrijgen het plan met een doorlaat aan weerskanten (het andere beoogdte een doorvaart). 8. Benoeming van een veriegenwoordlger der Kamer in de West-Friesche Kanaalver- eenigiing. Werd aangehouden, omdat nog geen antiwoord is ontvaogen van genoemde vereeniging oip de vraag of prijs wordt ge- stelt op vertegenwoordiging van de Kamer. 9. De Secretaris deelide mede, dat de mi nister prijs stelt op toezending van alle stuk- ken, waarvan thans door opheffing van en- kele Kamers meer dan 66n exemplaar aan- Wezig is, zulks ten! bahoeve van het bureau voor Statistiek. Spr. zei, dat er Met veel stuk- ken dubbel zijn, maar dat er wel vele zdjn, waarop door hunnen ouderdom geeni prijs meer wordt gesteld. De afwikkeiing der zaak werd aan den se cretaris overgelaten. Rondvraag. De heer Grunwald wees op de vaartbeperk:in|g; tusschen! den Helder en Alkmaar door de brugsluiting op Zondag in het iM-Hollaiidsch kanaal, zeer ten nadeele van de maatschappij: Esona. Spr. las een adres voor van genoemde maatschappij, waar- in bij' dm hloofdingenieur van den waterstaat wordt aangedrongenl op het openstellen van de mogelijikheid van vareni op Zondag, in het belang van de plaatsen tusschen deni Helder en Alkmaar, en vroeg adhaesiebetuigimg hiermee. De heer Hoogland meende, dat dit niet noodiig is, z.L geeft de verordening reeds aan, dat het doorlaten van de vaartuigen wordt toegestaan, als de belanghcbbende net vraagt en zulks in het algemeen belang is. De heer Ringers zette uiteen, dat het stremmen van het verkeer op Zondag: is ge- schied om financieele redenen. De Voorziiter meende, dat de stremming niet is in het belang van de maatschappij of van de betrokken gemeenten. gij enkel in bewondering kon neerknielen, dat zij een andere wereld in zich had en om1 zich had, waar haar feestelijke gedachten zwier- ven, tangs plaatsen, die gij' kendet, maar waar zij' ver van u en al1 wat het uwe is, ver van uw wereld, liefhad en droomde en ver van- u haar verlangens zich uitstrekten. En voor u was niet de geringste plaats in haar gedachten', ofschoon giji brandet van geest- urift om u voor Ijaar te offeren, om haar ruw leven en a lies ite geven, alileen opdat tussdhen u en haar iets bestaan zou, al ware het 6lechits eeni sch'ijn van minder nog dan ver- standhoiud'ing, veel minder dan saamhoorig- heidt" „j!a, ja, Gij! weet wel dat het zoo is. Maar...." iNhi loopt een vierbeeni'g goudgroen' dier- tje op den rand der ijzeren ballustradie. Het etaat sitil en ziet om zich heen'. De staart be- weegt ziich. Als men nu een steen kon vin- den Pas op fcleine vlugge *vierf)eener INieen, dat geeft niets. Zij! hooren den steen al lang voordat hij aank'omt. iDen schrik heeft hiji in elk geval beet. Maar de pages zijin op eens verdweneU'. De blauwe was zoo lief, er was zulk echit, oniwetend verlangen en voorvoelen in haar bli'k, in haar nerveuse bewegingen en in den fijpen smartelijken trek om haar mondl, wan- neer zij! zelf sprak, en meer nog als zijt luis- terde naar de weeke, d'iepe stem van den gelen page, toen die vanaf het balcon de opwinden- de teed'ere woorden half spottend en half meevoelenid tot haar sprak. Is het ntu niet alsof zij beiden1 daar opmieuw zijn? •iDait is 00k zoo. In het tooneelstuk hebben zij doorgespeeld ofsichoon zij verdwenen wa ren en zij hebben verder gesproken over de De heer Hoogland gelooMe dat ran den Langendijk wel drang zal worden geoefend cmi het groentenvervoer op Zondag itoe te staan. Het verzoek van „Esona" zal wel wor den ingewilligd. Spr. achtte het niet ge- wenscht om er nu reeds adhaesie aan te be- tuigen, nu nog meer verzoeken om doorvaart zijn te wachten. De heer Grondsma wilde adhaesie betui- gen, als het veraoek van „Esona" geweigerd wordt. De Voorzitter was voor het betuigen van adhaesie. Verschi'llende heeren' betoogden de wen- schelijkheid om dit dan te doen in algemee- nen zinc Rondvraag. De heer Arntz herilnnerde aan het bericht van opheffing der tnarm Al'kmaar—^Haarlem en meende, dat pogingem moeten worden' ge- daaa om haar te behouden'. De slechte uit- komsten zijpi z.i. schuld van mindetrn goede exploitatie der tram. Wegens de ongunstige figging van1 b.v. Heemskerk en Limmen ten opzichte van de spew is het van' belang dat de tram bestaan blijft, al woidit er tot heden weinig gebruik van gemaakt voor het goede- renvervoer. Spr. gaf'de oorzaken daarvoor aan, gelegen in verkeerde regelingen. Spre- ker wenschte dat pogingen worden gedaan bij den gemeenteraad of den niin'ister om de tram te behouden. De Voorzitter wilde bij beide die pogingen doen. De heer tDokter wilde tevens pogingen zien gedaan om de lijn te electrificeeren. De Voorziter gaf in overweging in dezen te spreken' met rnr. J. P. Bosman, die 00k in de reoxganisatie van de Alkmaarsche tram optreedt. Bcsloteni werd tot't zemden van een adres aan den minister an zich in verbinding te stel- len met de besturen van aan de tramlijn lig- gende gemeenten. De heer Messelaar klaagde over sluiting van de brug aan de Zeswielen zonder voldoen de kennisigeving vooraf. De heer Hoogland maak'te duidelijk dat het bier betnof een on- voorzien geval. De heer Dokter vroeg naar het drukken van het reglemenit van orde. De Voorzitter antwoordde, dat prijsop- gaaf is gevraagd en verkregen van drukkers kan nog niet direct gebeuren, voegde de se- te Helder, Scbagen; en Alkmaar. Het drukken cretaris hiar aan toe, omdat de minister nog wijzigingem wenscht aan te brengen. De heeren Dokter en Arntz gaven eenige veriangens te kennen ten opzichte van de sa- menstelling. De heer Blaauboer vroeg naar de sluisver- betering te Schagen, waarointrent, naar de heer Hoogland mededeelde, een verzoek aan Ged. Staten is gedaan om de verbetering uit te stelien ih afwachting van een algeheele verbetering der vaart. iHierna sluiting der openbare vergadering. ONlZE TRAM. De dagen van onze oude paardentram zijh geteld. Ziji zal moetenj verdiwijlnen, omi- dlaii zij aan de^in den loop der jareni gestegen behoaften niet meer heeft kunneni voldoen en slechte biji 'gabrek aani iete beters nojg in stand werd gehouden, wijil zij' toch altijd nog eenagen d'ienst deed in hiet belang van onze iniwoners. Zal de paardentram, zooals zij' op het oogenblik is, erg gemist word'enl? Wajl geloo- ven het niet, zelfs niet voor de bewoners van deni Straatweg en die uit de Nieuwpoorte- iaan, omdat le. de tram slechte enkele fceeren per dag rijdt en lang niet op alle treinen en 2e. des winters na sneeuw en biji ijizel hee- lemaal staakt. Daarenboven is het materiaat z6o oudl en versleten, dat het rijden per tram onder voortdiurend schokken geschiedt en de wa- [gjens zellfs niet voldoende tegro koude en tocht beschermen, omdat de deureni dikwijls niet dan met geweld geopend of gesloten kunnen worden tot het in- of uitlaten van passagiers. Oorzaak van eeni en ander is, dat tali van menschen doen alsof de tram niet bestaat, zoodat zijl dikwijls voortejokt zonder een en- kelen passagier, gevende het beeld lO'l (1 koeteier, 0 passagiers, 1 conducteur). iWiji juichen dan 00k toe de pogingen! van het daartoe in het lleven geroepen com ite (voorzitter mr. J. P. Bosman) om de 'tram te reorganiseeren. Dat die pogingen al in een tamelijk ver/gevorderd 'Stadium verkeeren, heeft de lezer kunneni opmakeni uit de voor- dracht van B. en W. aangaand'e deze zaak. Wdj, zulleni niet nader ingaan op hetgeen in het desbetreffende stuk (zie ons no. van vage liefdegediachiten van jonge lied'en', die nimmer rust vindien en onophoudelijk voorbij- jaigeni door alle aardsche gevoelsdreven en door alte hemelen der Hope, vol verlangen1 om in een enkel machitig voelen' vol sterken 'innerlijken glOed bevredigdi te worden. Daarover sprafcen zij. De jongste vol bitte- re aanklacht, de oudste met stijgenden1 wee- moed, en nu zegt de oudlste, de gele tot den blauwen, dat hij! niet zoo ongeouldig moet zijn om in de liefdie eener vrouiw gevangen te worden. „,Neen, igeloof miij." zegt hij, „de liefdte die ;ij! vinden wilt en die gebonden is aan twee »lanfce armen, die u den hemel ontsluit met twee sehoone oogen1 en u zaligheid dioet vin den op een paar lippen:, die is te dicht bij het Stof der aaide, die heeft de vrije eeuwigheid van den droom ingeboet voor een geluk diat in weinige uren verwoest kan worden' en dat in weinige uren oud wordt. Wat al verjongt het zidh' 00k gestadig, het verliest toch telken- male iets van zijn glans, welke in een onver- lijke glorie blijft stralen om de eeuwige di der droomen. Neen, gijl zijt gelukkig!" :en, gjji zijt gelukkigantwoordied de blauwe. „Ik gaf sdhatteni om te zijn alls gij." (En de blauwe staat op en' gaat den weg naar de Campagna af en de gele ziet hern met een weemoedig lachje na en zegt zacht voor zich heen': ,peen hi]l is gelukkig Maar beneden aan den weg keert de blau we zich nog eenmaal om naar het balcon en terwijl hij zijn baret zwaait. roept hij ,,Nben', gij zijt de gelukkige 1" iHier moesten rozen staan. E!n nu moest er een windvlaag komen, die een regen van rozeblaadles van de zware trossen deed' nederdwarrelen, den verdwijinen- den page achtenna. Maandag j.I.) is geawtgd, maar wenschen mededeeling te doen van hetgeen wijl verna- men op een conferentie met den burgemeester en den directeur van gemeentewerken. De tram is oud en 00k de rails zijn voor een deel versleten, vooral de binnenrail in de Langestraat, als gevolg van de helling der baan. Dat de rails niet in he! midden der straat liggen, is al in strijd met de 1 ejschen van het verkeer, dat nu aan' den zijde wordt samengeperst, en heeft tot gevolg dat de dene rail (aan deni huizenkant) lager ligt dan de andere en zoodoende aan meer slip tage onderhevig is. fiet doodloopei Met wenschelijlk geacht, etech is dat de tram ii de Mient wordt inderdaad dienstbaar wordt jgemaakt aan het reizigersivervoer. Daarvoor is noodig dat hij dezen opzoekt en dus behalve naar het station der spoor 00b komt bij de Alkmaar Packet. Dit uitgemaakt zijnde, komt men tot de vraag: kan dit via Lanigestraaf—'Mient HuigbrouwerstraatiLaat? En dan is _het antwoord: neen. De bocht langs de Mient zou door zeer groote slijtage en de geringe breedte van de Huigbrouwerstraat onmoge- lijlk zijn (men badenke dat deze smalle straat dan van beide kanten door de tram zou moeten worden injgereden, waardoor het andere verkeer ald'aar zeer geyaarlijk en practisch zoo goed als onmogelijk zou wor den. Deze richting werd 00k beslist afge- keund door den heer Stoflfels, ingenieur der Amsterdamsche tram, die een onderzoek ter plaatse insitelde. Bleef dus niet anders over dan het leggen der rails over de Laat. Dit nu kan nog wel eeni belangenstrijd opleveren tusschen Laat en L angestraat-bewoners, maar daar houden wij. ons thans buiten. De richting VierstatenStation blijft ge- handhaafd. Om te kunnen) voldoen aan den eisch van meer personenl fe^elijk te vervoeren eni tevens van -meerdere ritten, wenscht het comite groo- tere tramwagens, getrokken niet door een paard, maar door een auto, gelijk geschiedt tusschen Amsterdam—iSloten en Groningen Paterswolde. De benoodigde wagens zijn (waarschijnlijik tegen Met te hoogen prijs) over te nemen van de Amsterdamsche tram, die 00k het benoodigde materiaai voor rails- vernieuwing en -uitbreiding kan1 leveren. Te verwachtea is dat het g;een moeilijk- heden zal opleveren, dat de auto niet op rails nijidt en dus volgens de wet voor een van an dere zijde komend voertulg zou moeten uit- halen. In Amsterdam is onlangs procesven- baal opgemaakt tegen den bestuurder der auto-tram wegens het niet op zijl gaan mbt zijin voertuig. De rechibank veroordeelde den man, maar, de 'Hooge Raad vernietigde deze beslissing. Om nu van verre anderenl reeds te doen opmerken, dat de auto Met kan Mtr wijken, zal hij1 voorzien worden van een groot bond met opschrilft: TRAM. Men mag de vraag stelien of het Met bo ter was om de tractor 00k maar op rails te doen loopen, gelijk o.a. geschiedt op de lijn Apeldooni'Het Loo, maar daarover willen wij! thans nog niet spreken. Wiji bedoeleni al- leen te vertellen wat op het oogenblik de plannen zijn. De bedoeling van het comite is ten slotte j om aan de Vierstaten een paar tramwagens ■te stallen en de eigenlijike remise te maken bij| de Stadshimmerwerf. Zoodoende heeft men steeds roPienldl mate riaai beschikbaar biji gebleken grooten toe- Vloed van reizigers (b.v. bij1 motorraees en draverijien o"f aankomst van een1 voile plei- zieiboot), zoodat deze in1 korten tijd kunnen worden vervoerd. Wat de verbinding der wagens betreft, de koppelinig is zoodanig ge- dacht, dat men met een enikele handbeweging de wagens in de oiadit heeft. Om tegemoet te komeni aan het bezwaar dat de tram thans geen of bijna geen goede- ren kan vervoeren, zal de tractor zoo worden ingericht, dat fcinderwagems, fieteen, koffers enz. kunnen worden meegenomen. In groote trekken hebben we hierboven zonder comm'entaar de plannen weergeige- ven. Morgen zal de Raad ze bespreken. Laat ons hopen, dat het geschiedt zonder groepsr belangen naar voren te brengen, maar alleen in het belang van een beter en sneller ver keer in onze stad. abattoir dan door mridrttng ran e«B eigea kostbaren keuringsdienst. Red. Alkm. Crt.) UIT BERGEN. Door iGedeputeerde Staten is de uitkcering ingevolge art. 1 der wet van 24 Mef 1897 Stibl. 156) over 192.2 voor deze gemeen.te vastgesteld op 5285.80. De verhooging in gevolge die wet van 12' Nov. 1921 (Stbl. lil 73) (nooduitkeering) over 1922 is be- d paaidi op 2642.90. Biji beschikkingi van den hoofid-inspec- teur van den Arbeidi te Haarlem te met machtiging van den Minister van Arbeid, ingevolge art. 28 der Arbeidswet, aan A. C. Seewald, alhier, vergunning vexleenid dat, wat betreft het verrichten van arbeid in de scboenmakerij:, Schoolstraat 2, tot en met 31 Augustus a.a. wordt afgewekea van het be- paalde biji de artt. 24 en 41, le lid van ge noemde wet. De nachtetoker van de zandsteenlfabriek en- een axbeider van de groentenkweekerij aan deni Kogendijk, boteten dezer dagen op den hoek OosterwegrKogenclijk zoodanilgl met hun fieteen tegen elkaar aan, dat het rijlwiel van eerstgenoemde deerlijk gehavend werd en laatetgenoemde, wat erger was, het schou- der-sleutelbeen br ak en wel zoodanig dat de dokter eenige uren! zwaren arbeid had) om dat lichaamsdleel weder behoorlijk te zetten. T UI)T HEil LOO. M'en schdjlft on®: De oip 1 Juni in werking getreden Vleesch- keuringswet en het op dien: datum gevallen raadsbesluit om aan te sluiten bij het abat toir te Alkmaar, heeft in ons anders rustig dorp heel wat beroering gebracht. iMen is daar allerminst mee tevreden. De slag'ers zien hierin heel wat moeildjk- hedenl in> hun bedrijlf, de boeren de grootst mogelijlke misere bij noodslachting en de con- sumenten,, die het lijidelijk afwachten. zullen, volgens de slag era, 6 cent per K.O. meer moeten betalen. De op 6 Juli igehouden buitengewone al- jjemeene vergaidering van de afd. Heiloo van He SHoll. Mij. van Landbouw heeft in die ge- prikkelde stemming geen verbetering ge bracht, integendeel. Op die vergadering kon men niet uitspre- ken en hoewel het bestuur in zijn goed recht was, wilde men dit toch. Uit die stemming is een comite van actie geboren, die Vrijldafgavond een algemeene, voor ieder toegankeiijike vergadering heeft ■belegd. Daar zal men vriji kunnen; uitepreben en zal 6f bij! Alkmaar of een plaateelijke keu ringsdienst in den breede worden behandeld. Het doel is geen) protestvergadering, doch een. verzoek aan den raad om bet besluit van 1 Juni te vemieti'gen eni een plaateelijke keu ringsdienst in het leven te roepen. Het ligt in de bedoeling en' W. en de raadsleden uit te noodijgien. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wiji naar de advertentie. (De consumenten zullen verstandig doen zien niet door een bedreiging met zoo. naamd'e hooge vleeschprijzen te laten invloeden. Even'als dit 00 sommige andere dorpen het geval was, is er te Heiloo bij1 belangheb- beniae slaigers en boeren een streven zich aan het nauWlettend toezicht der abattoir-autori- teiten te onttrekken. De consumenten hebben daarentegen recht op de grootste waarborgen voor deugdelijk- heid. Bovendien is Heiloo zelf veel goedkooper ■uit door aansluitino bij het aarache Gisteren reed een vrachtrijder met inard en wagen in de Breelaan te Bergen. Pen Mjj een zijl aan in wilde rijden tr achtte juist een wielnijder den wagen te passeeren. 'Deze botsfe met zijn fiets tegen cfen wagen aan. Zelf wist hijj spoedig van de fiets te springen, maar kon niet verhinderen dat z'n rijwiel ernstig beschadigd werd. BERGEN (Juni.) Geboren: Theodorus, z. van Simon Kaandorp en Catharine Neline van't Sant. Maria, d. van Gerrit Witte en Johanna Maria Wokke. Jacobus, z. van Johannes Adrianus Ranzijn eni Cornelia Roobeek. Bernard Liendirik, z. van Bertus Strahbe en Hendirika Drijsten. Nicolaas, z. van Jo hannes Molenaar en Catharina Welage. Wil'lem Jan, z. van Klaas Ploeger en Ca tharina AMerlieste. Willebrordus Hende- ricus, z. van Bendericus Cornelis Burgering en Elisabetr 'Maria Johanna van der Broek. Pieter, z. van Jacobus de Rover en Alida Roobeek. Agatha Maria, d. van Cornelis Hoebe en Guurtje Kuiiper. Maarten, z. van Cornelis Kooijl en Aaltje lH'00,g|land. Overleden Maria Zonneveld, wedur we van Pieter Bras, 85 jaar. Jobje Jansje Koning, echtgenoote van Gerrit Oud, 67 jaar. Levenloos aangegeven kind van Jan iH'enidrik Bok en Cornelia Sophia Dekker. Lainmert Mienis, echtgenoot van Neeltje Volger, '59 jaar. Maria Catrina Mulder, echtgenoote van Arie Lengers, 52 j., wonen- de te Amsterdam. G e h u w d Frederik Jonfcer en Trijin- tje Groot te Akersloot. Arnold Wilhehn Loos en Aaif je Bruin. UIT BROEK OP LANGENDIJK. Alhier is opgericht eene afdeeling van den christelijken landarbeidersbond met aanvan- kelijk 13 leden. UIT OUDKARSPEL. De kinderen van de hoogste klasse en zij die met April de school verlieten, hebben on der begunstiging van prachtig weer hun schoolreisje weer gehad. In een zestal rijtui- gen ging men naar den trein van half acht, am naar Amsterdam te gaan. Daar hebben' ze na- tuurlijk ruimschoots gezien en genoten. Voor- Artis en het Aquarium zijn voor de kinderen .steeds een ware attractie. Om zeven uur re- den ze onder luid gejuich weer binaea en al- les is als steeds uitstekend gegaan. Dinsdagmiddag geraakte het zoontje van W. van een stilliggende motor bij de houtzagerij te water en verdween in de diepte. De knecht van den schipper sprong het jonge- tje achteraa en 00k van hem was direct niets meer te zien. De arbeider T. was gelukkiger. Hij begaf zich vanaf den wal te water en wist beiden ongedeerd weer op het dxoge te bren gen, zoodat dit ongeval goed afliep. NOORID3CBARIWOUDE11 Juli. Sebotsehe muizen 2.90—/ 8.60, Julia 5, Koksianen 4.304.40, Duken 4.50—/ 4.60, Schoolmeesters 2.40 4.90, Negentigvoudi 4.10—/ 4.40, Glad- blaadljes 5, Drielingeni 2.30—/ 3.70, Kleiae 1.40—/ 1.70, Peulen 14—/ 19, Roode kool 26.90, alfes per 100 K.G., Bosworteleni 2.30—/ 3.10 per 100 bos, Bloemikooi 21.70 per 100 stuks. Aanvoer op 10 Juli: 191966 KjG. aardappelen, 75 K.G. zilvernep, 254 stuks bloerukool. BROEK OP LANGENDIJK, 11 Juli 1922. In de heden gehouden veilingen werd be- itaald voor: Bloemikooi I (p. 100 st22,90: Woxte- len p. 100 bos 2—/ 2,60; Roode kool I p. 100 K.G. 14,30; Sebotsehe muizen p. 100 K.G. 3,90—/ 11,80; Schoolmeesters p. 100 K G. 3,30-/ 7; Roode p. 100 K.G. 9,20; Drielingen p. 100 K.O. 2,70—/ 6; Kleine p. 100' K.G. 1,40—/ 1,60: Koksia nen p. 100 K.G. 4,80; iDuc p. 100 K.G. 4,60—/ 4,80; Nlegentigvoud p. 100 K.G. 4,70. Aanvoer 30 st. bloemkool, 34 K.G. roode kool 379,200 K.G. aaxdhppelea, 12,700 K. G. drielingen. 'BO'VENlK'ARSP EL „De Tuihbouw", 17 Juli 1922. Hedeni besteedde ineni voor: Bloemkool I 15—/ 23.50, II 9— 17.50, ITI 4—/ 8, Wortelen 1.90— 2.80, 'Slaboanen f 7 per zak. PURMERE'ND, 10 Juli. A'fslagVereeni- gin'g „Beemster, Purmerendl eni Omstrekenf'. 1524 zak aardappelen' 1.22 per zak (15 K.G.). Slaboonen 7.70—/ 9.40 per K G.), SMjr per zak (15 KjG.), 2586 zak Tuimboonen zak (15 SMjboonenl 7.05!f 8.20 O.45 per zak (15 KjG.), Peulen 2.90' 4.10 per 100 pond, Roode aalbessen 0.35—/ 0.73 per K.G., 350 K.G. awarte Bessen 1.20 per K.G., Klapbessen 2.50 tot 4.05 per mand, Frambozen 0.9'2 110 per K.G., Aandbezien 0.70—/ 0.82 per K.G., Bloemkool) 8.50—/ 16.20 per 100 stuks, Sla 2.40—/ 4 per 100 krop, Worteleni 5.50 per 100 bos, Prei 3.80 per 100 boa. Hahdel vlug. KORFBAL. SERIEIWIEDISTRI JD'EN VAN K.V.K.V. K.V.K.V. organiseert seriewedstrijden op 30 Juli, 13 en 20 Aug. op het Gem. Sportpark alhier. Lfet laat zich aa.nzien dat K.V.K.V. met haar seriewedstrijden) nog meer succes zal hebben dan' het wrige jaar. Niamen het vorige jaar Met minder dan 26 twaalftallen deel (welke alien opkwamendit seizoen is het aantal inschrijvingeri gestegen tot 31. fa 192)1 werd Westerkwartier II nagenoeg onbetwist winnaar van de Zilveren Korf. We betwijfelen of haar dit nu 00k zoo gemakke- lijk zal gelukken, gezien' de concurrentie van 0.a. Tecka II. .Er wordt gespeeld fa 3- afdee- lingen. fa de le afd. fcomen alleen le en 2e klasse N. K. B'.-clubs uit. Miooie korfbalda- geti staan ons dus te wachten. Om onnoodige reiskosten te besparem wordt el'ke afd. fa een dag uitgespeeld. De uitelag van de lotihg is alis volgt: (no. 1 speelt tegen no. 2, no. 3 tegen no. 4, win naar 12 itegeni winnaar 3—4, enz. le Afdeeling (le en 2e klasse N.K.B., om verschillende prijzen). 1. Tecka I, Amsterdam; 2. Advendo I, Haarlem; 3. Velocitas I, Hoorn; 4. K. Z. I, KooigZaandijk; 5. B. E. P. I. Purmerend; 6. Westerkwartier I, Amsterdam:; 7. O.D.I.S. 1, Etnkhuizem; 8. Z. K. V. I, Zaandam; 9. Roda I (vrijigeloot) Westzaan. 2e Afdeeling. (Uitslu'itemd voor 12-talIen uit de le klasse der Erkende Bonden. Om de Zilveren K.V.K. V. Wisselkorf met 12 zilveren draagmedai'l- les 1. ML K. V. I, Medemblik; 2. Achilles I, Zaandam; 3. Advendo III, 'Hlaarlem; 4. Ro da II, Westzaan; 5. K.V.K.V. I Alkmaar; 6. Z. K.V. II1, Zaandam; 7. Velocitas II, Hloom; 8. Westerkwartier I'l, Amsterdam; 9. Tecka III Amsterdam; '10. Unie I, Oost- zaan; 11. K. V. D. I (vrijgeloot) Amsterdam. 3e Afdeeling. Voor 12-tallen) uit de 2e eni lagere blassen der Eirkende Bonden. Om verschillende prijzen. 1. D. O1. ;S. I, Bakkum; 2. A. S. S. V. I, Alkmaar; 3. Kennemers I, Bergen; 4. K. V. K. V. II, Alkmaar; 5. Blauw-Wit I, Amster dam; 6. Voorwaarts I, Stompotoren7. K- Z. Ill, Koog-Zaandijk; 8. H. K. C. II, Den Helder; 9. K. V. K. V. Ill, Alkmaar; 10. D. O. S. H, Bakkum; 11. H. K. C. I (vrijgeloot) Den Helder. De vereenigingen, welke vrijgeloot zijn, spel'en een1 afmattfagswedstrijd tegen een der 12-tallen van K. V. K. V., uitgezonderd ech- ter de vereenigingen uit de le afdeeling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 6