DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. w w Th. 167 Handerd Tier m twhrtigste Jaaargaag 1022 DINSDAG Men directe vraehtdlenst tossehen Alkmaar en London. 18 JULI Bit nommar bestaat'nit 2 Men Deze Courant Woxdt ELKEN AVOND, bebalve Zoo- en Feestotagen, uitgegeven. Abonnementsprfjs bij voorwtbetailng per 3 maanden voox Alkmaar 2^~, franco door het geheele Rijk 2.50. Afzonderlijke en bewjjsnunmiers 5 cents. Prfs der gewone Advertenti&n. Per regel 0.25, bfl groote eontracten rabat Oroote fetters naa* plaatsmimte. Brteven franco aan de K.V. Boek- en Handelsdmk&er^ v/h. HERMs. GOSTER ZOOM. L Het is al eenigen tijd geleden dat in onze courant een korte medeaeeling gedaan is van hot voomemen om tusschen Alkmaar en Londen, via Den -Helder, een directen vracht- dienst in het leven te roepen. Het was een heel kort. en heel eenvoudig berichtje, maar dat het toch van buitengewon-e beteekenis was en in geheel ons land groote belangstelling heeft getrokken, bleek al spoe- dig uit de overcame in vele groote da-gjbladen en talrijke vei zoeken die ons van belangheb- bende- eni beiangstellende zijde om m-eer- dere iulichtingen bereikten. Het waren met alleen stuurlieden en rna- trozen, die zich tot ons wendden, in de hoop door onze bemiddeling een plaaisje op een der vrachtbooten te kunnen verkrijgen, maar het waren ook bij handel, industrie en trans port betrokkenen die blijk gaven zich voor dezen nieuwem stoombootdienat ten zieersite te imteresseerra Intuaschen waren wi] met ons bericht ei- genlijk de zaken al iets vooruit geloopen. Het stoiid wel vast dat de nieuwe onderne- ming cr komen zou, het was aan geen twijfel meer onderhevig of de initiatiefnenters zou den de kroon op hun moeitevollen arbeid ge- zet zien, maar daamaast bleek het vraagstuk of ,1aten we 1 lever zeggen waagstuk er een van zoo veelzijdigen aard te zijn, dat het langdurige onderzoekingen en conferent-ie® vereischte. eer een eenigszins volledige schets van de bijzonderheden van deze nieuwe stoombooton-dememfag gepubh'ceerdi zou kun nen worden. In samenwerking met henv die van dag tot dag voor het tot stand brengen der nieuwe verbinding belangeloos hun tijd' en moeite ga- vem. hebben wij een enqufite gehouden ten einde daardoor te kunnen nagaan of inder- claad in de kringen van handel en Industrie zooveel belangstelling voor de ondememing te vindcn zou zijn en voomamelijk of die be langstelling zich ook in daadwerkeliiken steun zou uiitem, dat de levcnsvatbaarheid van den nieuwen stoombootdienst bovenl alien twijfel verheveni rnocht worden1 geacht. Wij zullen in volgende artikclen de talrijke ons toegezonden mccningsuitingen publicee- ren, maar willcn nu al dadelijk als onze over- tuiging uitspreken, dat ult de kringen1 van be- langhebbenden een zoo groct vertrouwen en een zoo groote 'psieram in gebleken:, dat het in de vaart !-, f nieuwe vracht- vaardcrs bfanen zecr korten tijd tcgemoet ge- zion kan worden. a H. KRAK. Telefoonnamraer 3. Tolc toonuj". Redacts e 84, Voordam G ft, -rr HoofdrodoGteox: Tj. M ADEMA. steeds meer naax Purmerend tear veemarkt aangevoerd worden? Waarom getroostten de boeren zich de kos- t-em en moeite hun dieren in't hoist van den nacht naar Alkmaar te drijven en ze dan per tram of boot nog naar elders te vervoeren? Het ken niet anders of de Purmenender markt moest den boeren grooter voordeelen dan die te Alkmaar bieden. Volgens de boeren was de oplossing van het vraagstuk heel eenvoudig deze, dat de Amsterdamsche slagers 5s Maandags niet naar Alkmaar komen en er in Purmerend veel meer koopers te vinden zijn. Het spreekt van zelf, dat deze oplossing slechts een halve was. Want waarom zijn er zooveel meer koo pers in Purmerend dan in Alkmaar? Is het omdat hier de aanvoer te gering Is? Dan zou een grootere aanvoer de fout kun nen heretellen, want een Amsterdamsche sla- ger, die buiten de Amsterdamsche Markt koopt, zal toch allereerat naar de markt- plaats zoeken waar hij de ruimste sorteering vindt en de meeste kans heeft een zoet winstje te behalen. Toch aldus de heer Thomsen geloof INa deze inleiding zullen wi| eenp tor: een nadere beschouwing van het groote plan zelf overgaan. Wij zullen nagaan wie daarvan de geeste lijke vaders zijn geweest en hoe verschillende omstandigheden aanldding waren dat zij, steeds sterker het nut eener directe stoomboot- verbiuding op Engeland inzdmde, van ge- dachten tot wo or den en1 van woordeni tot daden zijn gekomen-. Wanneer wij nu allereerst den naam ver- melden van dengene die door hen, die aan zijn zijde werkeu de stuwkracht genoemd ia, dan doen wij dit hiet groote instemming,, niet al- leen omdat ook wij van zijn aandeel in diit scheppingswerk met bewondering hebben. ten uis gencmen, maar ook omdat wij daamaast kunnen constateercn, dat hij zijn alergieten arbeid geheel belangeloos gaf, in de overtul- ging, dat het zijn plicht was tot den steeds grooteren bloei van ons marktwezen en' daar door van Alkmaar, naar zijn beste krachten mede te werken, Die groote stuwkracht is de heer A. F. Thomsen, wethouder van Financiftn, aan wien ook in samienwcrkmg met het hoofd van dm betrokken bedrijlfstak, de belanigen van ons Marktwezen toevertrouwd zijn. Wij zijn eens met den heer Thomsen over de nieuwe ondememing gaan praten en zul len een kort resume gevea van1 wat hij: ons in betrekking daarmee over het tot dusverre ver- richte heeft medegedeeld. Als Wethouder van het Marktwezen1 inte- resseert hij zich natuurlijk allereerat voor den bloei der hier ter stede gehouden kaas- en veemarkten. Wat de Maandagsche veemarkt betreft her- innerde hij zich nog heel goed hoe er in zijn jongclingsjaren ,'s Maandags 2 of 3 koden in het ,,pand" stonden. Wel kwamen er later meer en telde men: vele vette kalveren en schapen, maar een bloeiende markt werd het toch nooit en in de oorlogs- saren dreigde zij zelfs geheel verloren te zul len gaan. De varkens brachten redding. Bleef de aanvoer van nmderen en sdiapen beperkt, de varkens verechenen te steeds grooteren getale op het historiSche Waag- nlein en wekten voor onze veemarkten in de kringen van belanghebbendea groote belang stelling. Maar waarom moeetea de andere dieren ik niet, dat zelfs bij gclijten aanvoer van vee, dc Alkmaarache Markt dezelfde levenskansen als die te Purmerend zou kunnen; hebben. Veel vet vee, maar inzonderhdd schapen, worden gekocht voor export naar Londen. Dat vee wordt te Holland geslacht en het gehouden, dat dcrhalve een dag 1 anger sche hallen weer aan Engelschc slagers ver- kocht. En nu heeft Alkmaar het naded, dat het vleescb van zijn mai'kt niet eerder te Londien1 kan worden aangevoerd dan het vleeach van de Purmerender Markt, die Dinsdags wordt gehouden, dat het derhalve een dag langer naar de Londensehe vleeschhallea1 onderweg is enl wat dit voor het artikel ,.vleesch" betee- kent, behoeft geen verderen uitleg meer. Het moest dus een levensvoorwaarde voor de Alkmaarache veemarkt genoemd wordm in deze omstandighdd verandering en verbete- ring te brengen1. Een directe verbinding tusschen Alkmaar en Londen zou die verbetertegi kunnen aan- brengen. w Vervolgena vertelde de heer Thomsen1 hoe de nieuwe ondememing van een gedathte tot ecu daad gegrocid is. De giedaclite aan een bctere verbinding be- stond eigendjk al toen de beer Mac Donald hier nog Directeur van Gcmccnte-Werken was. Hij stelde zich tfjdejift een vacantle-reia to Engeland in verbinding met eenlge pcrsoncn op scheepvaartgebied en. deed: ook bier te lan- de eenige onderzoekingen, maar de bezwaren bleken toen nog van dien aard, dat men dc zaak verder heeft teten rustea. Toen de heer Thomsen dan ook, na dte be- noeming van een Directeur voor het Markt wezen, opnieuw wildle trachtcn een korteren weg naar Londen te vinden, gingen zijn ge- dacbten aanvankeiijlk een geheel amliere rich- ting ult. In de Commlssie van Bijatand voor het Marktwezen werd overwogen of de bestaaude dienst van Amsterdam op Londen voor onze Markt niet beter beaut zou kunnen worden. Wanneer die booten nu eens 'sMaandaga- avonds te IJmuiden geladm wcrdicn en tnen hier een vracht-autodienat testelde om tijdig hot vjccf ch daar te kunnen aanvocren1, dan zon dat vloesch niet langer onderweg zijn dan cLit van Purmerend en zou men de zooveel gunstiger Woensdagochtendmarkt to Londen kunnen bereiten. Een onderhoud met de Directie der Hob landsche S(oomboot-Aiaatscb appij wdte van Amsterdam op Londen vaart sloeg echtar alle mooie verwachtingen rBenaan gaande den bodem in. Daama werd onderzocht of vervoer near Den Helder en van daar met de Friesche boo- ten op Ooole gunstiger lievensikanseni be- Ioofde. Maar ook deze hoop bleek fjdel, want niet alleen zou de betrokken maatSchappij om re- nelmatig Den Helder aan te doen een garan- tie voor voldoenide vracht eischen, maar bo- vendien zou men niet het groote gezochte voordeel van vervroegde aankomst te Londen kunnen bereiken. leen voor het Marlfctwezan maar ook te ande re opzichten voor onze gemeente en voor het geheele Noordelijk deel van onze Pravtecie van groote beteekenis kan zijn. Groenten-veiltegen en tal van andere on- dememingen zulleni er van kunnen profitee red Zel& uit Anna-Paukwna kwamen berieh- ten van groote testemmteg, omdat het bier- door mogelijfc werd om ook diaar zoo noodig den graanbouw met de groententetlt te ver- wisselen en uiit Texel maldde men hoezeer deze verbinding met Den Helder al® eenig tusschenstation den uitvoer van eieren, ali- krutken en bodemproducten zou bevorderen. Aan de voorafgaande planaen waren ver- voerkosten naar IJmuiden en Den Helder benevens overladingskosten daar ter plaatse en te Goole verbonden, waarbij: nog met de spoorvracht te Enigeland rekenmg gehouden llende te worden. De nieuwe verbinding brenigt geen andere kosten dan de zeevracht. Deze ondememing heeft geen groote en dure achepen, geen liasten van groote kan- toren en veel personcel, waardoor men de concurrentie met andere stoomvaartdiensten met succes het hoofd zal kunnen bieden. Natuurlijk moest rekeming gehouden' wor den met het nadeel, dat mist op de Theems kan bidden, maar andere booten voor vleesch- vervoer oadervinden dat madeel te nog veel sterkere mate. Eenl fclein vaartuig als een trawler redt Toen. bed'acht de heer Thomsen, dat de vis- scherij momenteel geen luxe-bedrijf is en dat het uitzenden van trawlers in den regel nog meer verlies oplevert dan het „opleggen" der schepen. :En, heel natuurlijk, kwam toen de vraag naar vorem of onder die omstandigheden geen visscherijHmaatsdhappiji er voor te vin den zou zijn 0m1 een paar flinke, snelvarende trawlers te vrachtvaart op Londen- te bren- genL Na talrijke onderzoekingen, bedjferingen1 en conferenities werd die vraag bevestigend beantwoord 'en natuurlijlk verheugt men er zich thans over dat vroegere plannen: niet geslaagd efja, omdhi deze uitkomst niet al- zich gemalckelijkcr eeni groote boot en de idawfer® kunnen1 best eenitge vertraging heb ben om toch nog tijd'ig te Londien te arri- veeren. E'en belangrijfc vraagstuk is dat der re- tourvracht. I® Londen,, wiat diat betreft, wel de ge- wensefcte bestemmtegsplaaits, Londen. dat nu eenimaal geen fabrieks- of steenkolencen- tram ils? De nieu-we ondememing is toch) geeni ph> lantropische instelling em men dienit met alle krachten te voorkotnen dat ze met verlies maakt en bimnenlbort baar booten weer uit de vaart zal moetem ncmen,. Wat nu tot standi komt zal voor de toe- komst behouden moetem blijven. Het hoofddioel is niet om' Emgelsche pro duct-en beter em goedkooper naar hier te voe- rern, maar wel om Noord-Hol 1 andsche pro- ducten, op de meest econom-ischo wljize op de Londensehe Miarkt te bremgem. Houdt men dit igoed te het oog dam moe Londen dem voorrang bovem elke andere Emgelsche haven- verkrijgen:. Het zal) tern slotte wel blijken, dat er te Londen nog bed wat retourvracht te ver- krij-gen zal zfjn. Zoo spoedig mogelijik zal de nieuwe stoom bootdienst gcopcr.d worden-, want btanen afzienbarem tijd hoopt mem de laatste bezwa- rem uit dem weg geruimid te h'ebbem. Alkmaar is van cuds wettig een zeehaven, zoodat zeeschepen hier mogen Ddra en- loa- sen. Maar da-armede lalleem is men natuurlijk niet klaar. Mem heeft te zorgen voor een cargadoor, eem stuwadoor, eem comvooidooper, den. man die die zoijg voor het te- en udtklareni op zich meant. Welnu, ccn a-lgemecn gunstig bekomd staande Amisterdamsche firma, die deze ver- schil'lendo fumcties nitoefent, is berdd gevon- dem, hier ter stede eem bij-kantoor te openen. iMiaatregolem m^octen gctroflfeni worden met Waterataat em Douano em hier, everuila to Den Helder, i® eeni geschikte opslagplaats noodig waarvoor men' waarschljlalij-k van de diensten van bet AUanaarsche Veem' gebruik zal maken. Te Londen is men geiheel gert-ed. De aan-legplaats aan de Theems is te de onmiddellijike nabijh-cid der vleeschhal-len em voomaamste markten. Van alle kanten komt belangstelling en m-cdewerkin-g em Al-kmaar's vlag za-1 bteneni afzienbaren' tijd voor't eerst boven, de Theems wapper&i. Op de statu ten-, der nieuwe ondememteg, de N. V. Stoembootm-aatscbappij „Noord- H'olland", moet reeds de konimklijke goedkeu- ring gevraagd zijn. Voorloopig zijln twee trawlers, ieder van plm. 275 ton, voor dbn d-ienst beschikbaar gesteld, waarvan dte beslist 's Maandags- avonds en de andere naar gebleken behoefte zal afvaren. Zou b.v. in verband met de Purmerender markt een, tweede afvaart op Dinsdagavond noodig blijfcem, dan' zou men daar zeker toe overgaan. Een spoedig te houdem bijeenkomst van be- langhebbendem zal dieniaangaande nadere /■-ens verscbaEfen. .'tide men- oorspronkelijk visschersvaar- tuigeni ombouwen,, ten: slotte hedft men het toch beter geaeht trawlers die voor de vracht vaart geboiiwd- zfjn, aan- te fcoopen. De vraag of de heer Tbiomsem te het be- staansrecht der nieuwe onderaaning gelooft behoeft geen beantwoordteg meer. „BrengP', zoo heeft hij ons 'gezegd, „dat deel van Noord-Holland dat wij kunnen aanduidem als het fceurtegsdistrict Alkmaar niet een groot deel van de bodemproductie van Nederland voort! En zijn het niet ju-ist hoofdzakelijk deze prodiucten, die den uitvoer van Nederland naar Engeland uitmafcen-? Ik weet wel, dat Niurks zou spreken van „dreigende wolben aan den eeonomHcheni heme!, die zwarte scbaduiwem werpen, over het gansche bcdrfj'fsleven-", maar de schep- per van Nuriks, die den Alkmaarschen Ho-ut evengoea kende als dco Haarlemadien, dfced hem te Haarlem zijn klaaglded: aanheffen, heel goed voeleqlde, dat die tonen te een Alkmaarache omgevteg toch al te vreemdi zouden aand-oen." Z66 sprak de heer Thomsen, overtuigd van het succes der nieuwe ondememing, waaraan hij, te AlkmaaFs belang, zijn beste krachten heeft igegeven. H-oe anderen daarover denlfcen zullen wij te een volgend artikel vertellen. Bfiltenland. DE IERSCHE KWESTIE. De regeeringstroepen zijn Zondag men met den aanval op de versterkte steUte] der republiketeen op het eiland Inch te fle Lou-gh Swilly, dat vroeger een Briisch mari- nestation was. De stellingen zijn orostageld en onder vuur genomen;, terwijl eenige voor- uitgeschoven punten reed® genomen zijn. Na een stormaanval te hebben afgeslagwni, hebben de republiketeen het fort overgegeven, met twintig man van het garaizoen. De rest was ontkomen. Dit wa® de laatste republiketesche sterkte in het Noorden en O-ostm van Done gal. De regeeringstroepen namen Zondag de ge- vangenis te Dundalk. Er werden- 300 gevan- genen gemaakt, ea een groote hoCTeeliheld oorlogsmaieriaal bemachtigd. De voorloopige regeering van den Ierechen Vrijstaat heeft een opwekkende boodschap gericht tot de troepen, welke beschouwd wordt als een aanwfzlng dat een groot offen- sief op komst is. De regeerteg zegt, dat er ge- vochten moet worden voor de vrije uitdruk- king van den volkswil en voor de bevestlgtag van die karakterlstieke dingen, wnardoor cen land waard is, als staat te midden van de sta •ten der wereld geacht te worden. De R. K. priimaat van Ieriand, lcardinaa-1 Logue, heeft te- een preek to Carltegterd zijn scherpe afkeurtng uitgesproken over do moorden, rooverijicn en bnuxlatichttegen, die te Iedand plaate hebben. Zij die telet ver- volg daanaan blijven deelncmen, zdde ht|, zullen worden ge&ccommunieerd. DE POLITIEKE TOESTAND IN DUITSOHLAND. 'De onderhandelingen, dte gistermiiddiag tusschen de beide Goda'listische partflen zijn gevoerd, werden tot -laat in den avorid voorfgezet. In welingelichte kringen nwmt men aan, dat zij: emigermate tot een ont- ap-annteg ran den politieken toestand zul len leiden, diaar do U.S.P.'D. zich met 39 tegen 17 voor de aannemimg der wet ter be- ermitag der xxjpubliek heeft ui-tgesproken en1 vennoedelijk het voorstel zal goedkeuren om de regecnngswgtdgtog tot dlen herfst uit te stollen. Onlbteding vaji den Riksdag zal nu wel kunnen worden voorkomcm. GEVECHT MET StAKENDE MIIN- WERlKEIRS. to. een gevecht met do stakandie mijnwer- kers van de RiGh-lajidkolerunijm dte "onver- wadhta het vuur openden, werden de sheriff en eenige zijner agenten gedood. Er is staatspolitie op weg naar het tooneel van den strijd om een onderzeok in te siOllen. DE ONTWAPENING VAN DUITSCHLAND. De „Freiheif' weet mede te deelen, dat de intergeallieerde contrtle-coinmissie een klacht tegen de Duitscbe regeering heeft ingediend. Een Engelsch offider, lid van de commissie, ontdekte onlangs te het archie! te Spand-au zekere documenten betreffende de EHiitsche le- gervoorraden. welke te formeele tegenspraak waren met de tot heden toe bekende gegevens. Een Duitsche offider, die aan het archief verbonden was, verbond zich op zijn eere- woord, er zorg voor te dragen, dat de docu menten ongeschonden tot den volgenden dag bewaard zouden blflven. Den volgenden dag waren de papleren echter verdwenen; zij zou- deri des nachts in twee automobielen zijn weggebracht. De commissie eischt than® de teruggave der papieren. DE 'SOVJET ENI DE KERK. De correspondent te Riiga van de „Times" meldt, dlaf volgens berichten uit Mosloou, die S-ovjet regeerteg, Idie rich nu ook al' met de i-ervorming van die Rtussisdhe kerk gaat be- modem', een Oppersten Kerk-Sovjet heeft ge- vonmdl, om de plaa-fcs te vervullen- van dte pa triarch Tichon, wiens arrestatie te de heele wereldl zoo'n sensatie heeft gemaakt en tnaar men weat de Engelsche geestelijlkheidl, ondier aanvocrtng van den aantebissdhop van Can terbury gemoopit heeft vertoogen tot de Sov- jet-regeering te richtoa, Idie deze protesten aan haar laarzen lapl. Deze nieuwe Kerk-Sovjet heeft nu bepaald, dait het dtoopen van zuigeltegen niet langer zal mogen geschieden, maar diat led^n dor kerk pas op 18-jarigen leeftijd mogen wor den gedoopt indien ze dat verlangen. Ook andere inignrjpeade wijzingen to de gebrui- ken en voorschriften dicr Grieksch -Orteodoxe kerk zulianl nog worden toigovoerd. DE SCHADELOOSSTELLING. De Duitsche regeerteg heeft aan de regee- ringen te Rome, Parijs, Londen en Brussel een nota overhandigd, waarte zij mededeelt, dat Duitschland, om de redenen, die te het verzoek om een moratorium reeds zijn neer- gelegd, de betaltegen, waartoe het togevolge ae schadevergoedingsoveremkomet verplicht is, niet kan voortzetten. Een deftoitieve beslisslng over het al of niet verleenen van een moratorium zal nu toch wel genomen nfoeten worden, en- dan- zal hiet interesaant zijn. te hooren of Frankrfk er nu voor te vinden is te uitstd van betalteg te berusten dan- wel of hot door toenassfag der sancties zich het geld zal verschaffca In de onderhanddtegen- der Duitsche auto- riteiten met de garantie-commissie zfjn, naar het Hbld. meldt, emstige woedlijkheden gere- zen over de kapitaalvlucht en de financleele contrdle. Hierover zal men het toch ems moe- ten worden-, want dat zijn j-uist de grootste voorwaarden waarop het voor Duitschland mogelijk zal zijn een moratorium te erlangen. De kwestie der schaddoosstdltegen en die der schulden tusschen de geallieeraen onder- ling, welke met de eerste eenigerm-ate samen- hangt, wordt voortdurend besproken fa de Londensehe bladen. In het algemeen geven zij het verlangen te kennen, dat eene gemeen- schappelijke poging zal worden gedaan door de gallieerden om eene regelteg dezer kwes- ti?n tot stand te brengen, terwijl zfl tegelper- tijd de bereidwilligheld aan de zijde van Bri tannic doen blijken, om edelmoed-lgo vooretelr len te doen. Eenige aandacht wordt getrokken door een hoofd-artike! in de ..Time®'', die alttj-d stork het Fransehe standpunt heeft gesteund, dat Duitschland, zoo noodig, door dwangmaat- tvgelen moet worden genoopt om te betakn. De „Times" neemt nu het standpunt in dat Lde werkcHJke kwestie, die al-les overscha- diiwt, is, of van mi af eene gemeenschappelij- W- poging zal worden gedaan om een vnsten prond te vinden, waarop Europa weder op hare elgen voeten zal kunnen staan, of dat alle Furopeesche landen hulpeloos en hope- loos in het eronomlsche en fin-andeeie moorae zullen spartelen, terwijl zij luld hunne ver- srhillende rechten en1 sta-ndpunten bevesHgen, totd-at zij alle gesmoord zijn. De eerste be hoefte voor dc geal'lteerden, inzonderheid voor Engeland en Frankrfjk, is thans rich snoedig te vereenlgen en den toestand na te gaan In sommige kringen wordt wellicht ^evreesd, dat eene regeling der schulden tu»- sohpn de Furopeesche bond-genootcn den !n- vloed ran dit land1 als schuldeischer zou kun nen verminderen. Wif gelooven, dat deze vreos aan misvatting Is te wijten. Edelmoedig- heid Vwcekt edelmoedlghefd onder edelmoedi- ge volken. De wereld heeft genoeg ran- klein- geestlge berekening en wrlangt opwasrta ge- Teld te worden. Zoowef de B-rltsche nl» de Fran-sche regeering hebben eene voorbeeld-e- looze snel vooriitlgaande gelcgenheid, om 71 eh tegenover de wereld verdi enrtelijk te ma ken Door met goeden wi' de voomaomete ge- sehlllen. welke tusschen hen bestaan. op te lessen, kunnen- rij d-e polittoke stablllteft van Europa redden' en rich met Dhitschl and wen- den met voorstellen, zoo billillc en! zoo dege- liik. dat het genoopt wordt, ztjne goede trouw fe bewiizen en toestanden te scheppen, waar te thans vermfadering der mflitaire uitgaveir moeeliiV zouden kunnen' zijn zonder gevaar, en a tens den voet hunner volken pl-aatsen op epn nad, dat tot grootere weldaden leiden- zal dnor teragkeer van den handel en: den opge- "rnkteo ondernemtegsgeest, dan eenig ander, hehxrpi^ 7ou kunnen voorfkomen uit dra on- nrarfior-Hfte ma-a^fnf der schadeloosstellfaigen ^-'oprf io nmretwiifeld noodig en vbr vooruit- TiVndf Wik". VOL'KENIBOND. G'ister is d-e Raad van den Vol-kembond in het St. James Palace te Londen bijeengeko- men-. Aangenomen werd het rapport in zake den hiandel to vrouwen en meisjes, waarte verschillende beschermende maatregelen worden aanberolen. De secretaris-gen eraal deed voorlezing van een rapport over depor- taties van vrouwen er. fcinderen te Turkije er; Klein-AziS. De Raad bas-loot een- commissie te benoemen om te zameni met de hooge com- missarissen te Konstantinopel d-e klachten der sliachtoffere te behaudeltog te nemen. Iln een: korte openbare zitting kwam, aan de orde de kwestie betreffende de overdracht door de Duitsche aan de Poolsche regeerteg van bepaalde geldeni voor sociale verzeke- ring. De R-a-ad nam het rapport aan. Wat de kwestie der onkoeten betreft werd besfloten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 1