DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
w w
Th. 167
Handerd Tier m twhrtigste Jaaargaag
1022
DINSDAG
Men directe vraehtdlenst
tossehen Alkmaar en London.
18 JULI
Bit nommar bestaat'nit 2 Men
Deze Courant Woxdt ELKEN AVOND, bebalve Zoo- en Feestotagen, uitgegeven.
Abonnementsprfjs bij voorwtbetailng per 3 maanden voox Alkmaar 2^~, franco door
het geheele Rijk 2.50.
Afzonderlijke en bewjjsnunmiers 5 cents.
Prfs der gewone Advertenti&n.
Per regel 0.25, bfl groote eontracten rabat Oroote fetters naa* plaatsmimte.
Brteven franco aan de K.V. Boek- en Handelsdmk&er^ v/h. HERMs. GOSTER ZOOM.
L
Het is al eenigen tijd geleden dat in onze
courant een korte medeaeeling gedaan is van
hot voomemen om tusschen Alkmaar en
Londen, via Den -Helder, een directen vracht-
dienst in het leven te roepen.
Het was een heel kort. en heel eenvoudig
berichtje, maar dat het toch van buitengewon-e
beteekenis was en in geheel ons land groote
belangstelling heeft getrokken, bleek al spoe-
dig uit de overcame in vele groote da-gjbladen
en talrijke vei zoeken die ons van belangheb-
bende- eni beiangstellende zijde om m-eer-
dere iulichtingen bereikten.
Het waren met alleen stuurlieden en rna-
trozen, die zich tot ons wendden, in de hoop
door onze bemiddeling een plaaisje op een
der vrachtbooten te kunnen verkrijgen, maar
het waren ook bij handel, industrie en trans
port betrokkenen die blijk gaven zich
voor dezen nieuwem stoombootdienat ten
zieersite te imteresseerra
Intuaschen waren wi] met ons bericht ei-
genlijk de zaken al iets vooruit geloopen.
Het stoiid wel vast dat de nieuwe onderne-
ming cr komen zou, het was aan geen twijfel
meer onderhevig of de initiatiefnenters zou
den de kroon op hun moeitevollen arbeid ge-
zet zien, maar daamaast bleek het vraagstuk
of ,1aten we 1 lever zeggen waagstuk er
een van zoo veelzijdigen aard te zijn, dat het
langdurige onderzoekingen en conferent-ie®
vereischte. eer een eenigszins volledige schets
van de bijzonderheden van deze nieuwe
stoombooton-dememfag gepubh'ceerdi zou kun
nen worden.
In samenwerking met henv die van dag tot
dag voor het tot stand brengen der nieuwe
verbinding belangeloos hun tijd' en moeite ga-
vem. hebben wij een enqufite gehouden ten
einde daardoor te kunnen nagaan of inder-
claad in de kringen van handel en Industrie
zooveel belangstelling voor de ondememing
te vindcn zou zijn en voomamelijk of die be
langstelling zich ook in daadwerkeliiken steun
zou uiitem, dat de levcnsvatbaarheid van den
nieuwen stoombootdienst bovenl alien twijfel
verheveni rnocht worden1 geacht.
Wij zullen in volgende artikclen de talrijke
ons toegezonden mccningsuitingen publicee-
ren, maar willcn nu al dadelijk als onze over-
tuiging uitspreken, dat ult de kringen1 van be-
langhebbenden een zoo groct vertrouwen en
een zoo groote 'psieram in gebleken:, dat
het in de vaart !-, f nieuwe vracht-
vaardcrs bfanen zecr korten tijd tcgemoet ge-
zion kan worden.
a H. KRAK.
Telefoonnamraer 3.
Tolc toonuj". Redacts e 84,
Voordam G ft,
-rr
HoofdrodoGteox: Tj. M ADEMA.
steeds meer naax Purmerend tear veemarkt
aangevoerd worden?
Waarom getroostten de boeren zich de kos-
t-em en moeite hun dieren in't hoist van den
nacht naar Alkmaar te drijven en ze dan per
tram of boot nog naar elders te vervoeren?
Het ken niet anders of de Purmenender
markt moest den boeren grooter voordeelen
dan die te Alkmaar bieden.
Volgens de boeren was de oplossing van
het vraagstuk heel eenvoudig deze, dat de
Amsterdamsche slagers 5s Maandags niet naar
Alkmaar komen en er in Purmerend veel meer
koopers te vinden zijn.
Het spreekt van zelf, dat deze oplossing
slechts een halve was.
Want waarom zijn er zooveel meer koo
pers in Purmerend dan in Alkmaar?
Is het omdat hier de aanvoer te gering Is?
Dan zou een grootere aanvoer de fout kun
nen heretellen, want een Amsterdamsche sla-
ger, die buiten de Amsterdamsche Markt
koopt, zal toch allereerat naar de markt-
plaats zoeken waar hij de ruimste sorteering
vindt en de meeste kans heeft een zoet winstje
te behalen.
Toch aldus de heer Thomsen geloof
INa deze inleiding zullen wi| eenp tor:
een nadere beschouwing van het groote plan
zelf overgaan.
Wij zullen nagaan wie daarvan de geeste
lijke vaders zijn geweest en hoe verschillende
omstandigheden aanldding waren dat zij,
steeds sterker het nut eener directe stoomboot-
verbiuding op Engeland inzdmde, van ge-
dachten tot wo or den en1 van woordeni tot
daden zijn gekomen-.
Wanneer wij nu allereerst den naam ver-
melden van dengene die door hen, die aan zijn
zijde werkeu de stuwkracht genoemd ia, dan
doen wij dit hiet groote instemming,, niet al-
leen omdat ook wij van zijn aandeel in diit
scheppingswerk met bewondering hebben. ten
uis gencmen, maar ook omdat wij daamaast
kunnen constateercn, dat hij zijn alergieten
arbeid geheel belangeloos gaf, in de overtul-
ging, dat het zijn plicht was tot den steeds
grooteren bloei van ons marktwezen en' daar
door van Alkmaar, naar zijn beste krachten
mede te werken,
Die groote stuwkracht is de heer A. F.
Thomsen, wethouder van Financiftn, aan wien
ook in samienwcrkmg met het hoofd van dm
betrokken bedrijlfstak, de belanigen van ons
Marktwezen toevertrouwd zijn.
Wij zijn eens met den heer Thomsen over
de nieuwe ondememing gaan praten en zul
len een kort resume gevea van1 wat hij: ons in
betrekking daarmee over het tot dusverre ver-
richte heeft medegedeeld.
Als Wethouder van het Marktwezen1 inte-
resseert hij zich natuurlijk allereerat voor den
bloei der hier ter stede gehouden kaas- en
veemarkten.
Wat de Maandagsche veemarkt betreft her-
innerde hij zich nog heel goed hoe er in zijn
jongclingsjaren ,'s Maandags 2 of 3 koden in
het ,,pand" stonden.
Wel kwamen er later meer en telde men: vele
vette kalveren en schapen, maar een bloeiende
markt werd het toch nooit en in de oorlogs-
saren dreigde zij zelfs geheel verloren te zul
len gaan.
De varkens brachten redding.
Bleef de aanvoer van nmderen en sdiapen
beperkt, de varkens verechenen te steeds
grooteren getale op het historiSche Waag-
nlein en wekten voor onze veemarkten in de
kringen van belanghebbendea groote belang
stelling.
Maar waarom moeetea de andere dieren
ik niet, dat zelfs bij gclijten aanvoer van vee,
dc Alkmaarache Markt dezelfde levenskansen
als die te Purmerend zou kunnen; hebben.
Veel vet vee, maar inzonderhdd schapen,
worden gekocht voor export naar Londen.
Dat vee wordt te Holland geslacht en het
gehouden, dat dcrhalve een dag 1 anger
sche hallen weer aan Engelschc slagers ver-
kocht.
En nu heeft Alkmaar het naded, dat het
vleescb van zijn mai'kt niet eerder te Londien1
kan worden aangevoerd dan het vleeach van
de Purmerender Markt, die Dinsdags wordt
gehouden, dat het derhalve een dag langer
naar de Londensehe vleeschhallea1 onderweg
is enl wat dit voor het artikel ,.vleesch" betee-
kent, behoeft geen verderen uitleg meer.
Het moest dus een levensvoorwaarde voor
de Alkmaarache veemarkt genoemd wordm in
deze omstandighdd verandering en verbete-
ring te brengen1.
Een directe verbinding tusschen Alkmaar
en Londen zou die verbetertegi kunnen aan-
brengen.
w
Vervolgena vertelde de heer Thomsen1 hoe
de nieuwe ondememing van een gedathte tot
ecu daad gegrocid is.
De giedaclite aan een bctere verbinding be-
stond eigendjk al toen de beer Mac Donald
hier nog Directeur van Gcmccnte-Werken
was.
Hij stelde zich tfjdejift een vacantle-reia to
Engeland in verbinding met eenlge pcrsoncn
op scheepvaartgebied en. deed: ook bier te lan-
de eenige onderzoekingen, maar de bezwaren
bleken toen nog van dien aard, dat men dc
zaak verder heeft teten rustea.
Toen de heer Thomsen dan ook, na dte be-
noeming van een Directeur voor het Markt
wezen, opnieuw wildle trachtcn een korteren
weg naar Londen te vinden, gingen zijn ge-
dacbten aanvankeiijlk een geheel amliere rich-
ting ult.
In de Commlssie van Bijatand voor het
Marktwezen werd overwogen of de bestaaude
dienst van Amsterdam op Londen voor onze
Markt niet beter beaut zou kunnen worden.
Wanneer die booten nu eens 'sMaandaga-
avonds te IJmuiden geladm wcrdicn en tnen
hier een vracht-autodienat testelde om tijdig
hot vjccf ch daar te kunnen aanvocren1, dan
zon dat vloesch niet langer onderweg zijn dan
cLit van Purmerend en zou men de zooveel
gunstiger Woensdagochtendmarkt to Londen
kunnen bereiten.
Een onderhoud met de Directie der Hob
landsche S(oomboot-Aiaatscb appij wdte
van Amsterdam op Londen vaart sloeg
echtar alle mooie verwachtingen rBenaan
gaande den bodem in.
Daama werd onderzocht of vervoer near
Den Helder en van daar met de Friesche boo-
ten op Ooole gunstiger lievensikanseni be-
Ioofde.
Maar ook deze hoop bleek fjdel, want niet
alleen zou de betrokken maatSchappij om re-
nelmatig Den Helder aan te doen een garan-
tie voor voldoenide vracht eischen, maar bo-
vendien zou men niet het groote gezochte
voordeel van vervroegde aankomst te Londen
kunnen bereiken.
leen voor het Marlfctwezan maar ook te ande
re opzichten voor onze gemeente en voor het
geheele Noordelijk deel van onze Pravtecie
van groote beteekenis kan zijn.
Groenten-veiltegen en tal van andere on-
dememingen zulleni er van kunnen profitee
red
Zel& uit Anna-Paukwna kwamen berieh-
ten van groote testemmteg, omdat het bier-
door mogelijfc werd om ook diaar zoo noodig
den graanbouw met de groententetlt te ver-
wisselen en uiit Texel maldde men hoezeer
deze verbinding met Den Helder al® eenig
tusschenstation den uitvoer van eieren, ali-
krutken en bodemproducten zou bevorderen.
Aan de voorafgaande planaen waren ver-
voerkosten naar IJmuiden en Den Helder
benevens overladingskosten daar ter plaatse
en te Goole verbonden, waarbij: nog met de
spoorvracht te Enigeland rekenmg gehouden
llende te worden.
De nieuwe verbinding brenigt geen andere
kosten dan de zeevracht.
Deze ondememing heeft geen groote en
dure achepen, geen liasten van groote kan-
toren en veel personcel, waardoor men de
concurrentie met andere stoomvaartdiensten
met succes het hoofd zal kunnen bieden.
Natuurlijk moest rekeming gehouden' wor
den met het nadeel, dat mist op de Theems
kan bidden, maar andere booten voor vleesch-
vervoer oadervinden dat madeel te nog veel
sterkere mate.
Eenl fclein vaartuig als een trawler redt
Toen. bed'acht de heer Thomsen, dat de vis-
scherij momenteel geen luxe-bedrijf is en dat
het uitzenden van trawlers in den regel nog
meer verlies oplevert dan het „opleggen" der
schepen.
:En, heel natuurlijk, kwam toen de vraag
naar vorem of onder die omstandigheden
geen visscherijHmaatsdhappiji er voor te vin
den zou zijn 0m1 een paar flinke, snelvarende
trawlers te vrachtvaart op Londen- te bren-
genL
Na talrijke onderzoekingen, bedjferingen1
en conferenities werd die vraag bevestigend
beantwoord 'en natuurlijlk verheugt men er
zich thans over dat vroegere plannen: niet
geslaagd efja, omdhi deze uitkomst niet al-
zich gemalckelijkcr eeni groote boot en de
idawfer® kunnen1 best eenitge vertraging heb
ben om toch nog tijd'ig te Londien te arri-
veeren.
E'en belangrijfc vraagstuk is dat der re-
tourvracht.
I® Londen,, wiat diat betreft, wel de ge-
wensefcte bestemmtegsplaaits, Londen. dat
nu eenimaal geen fabrieks- of steenkolencen-
tram ils?
De nieu-we ondememing is toch) geeni ph>
lantropische instelling em men dienit met alle
krachten te voorkotnen dat ze met verlies
maakt en bimnenlbort baar booten weer uit
de vaart zal moetem ncmen,.
Wat nu tot standi komt zal voor de toe-
komst behouden moetem blijven.
Het hoofddioel is niet om' Emgelsche pro
duct-en beter em goedkooper naar hier te voe-
rern, maar wel om Noord-Hol 1 andsche pro-
ducten, op de meest econom-ischo wljize op de
Londensehe Miarkt te bremgem.
Houdt men dit igoed te het oog dam moe
Londen dem voorrang bovem elke andere
Emgelsche haven- verkrijgen:.
Het zal) tern slotte wel blijken, dat er te
Londen nog bed wat retourvracht te ver-
krij-gen zal zfjn.
Zoo spoedig mogelijik zal de nieuwe stoom
bootdienst gcopcr.d worden-, want btanen
afzienbarem tijd hoopt mem de laatste bezwa-
rem uit dem weg geruimid te h'ebbem.
Alkmaar is van cuds wettig een zeehaven,
zoodat zeeschepen hier mogen Ddra en- loa-
sen.
Maar da-armede lalleem is men natuurlijk
niet klaar.
Mem heeft te zorgen voor een cargadoor,
eem stuwadoor, eem comvooidooper, den. man
die die zoijg voor het te- en udtklareni op zich
meant.
Welnu, ccn a-lgemecn gunstig bekomd
staande Amisterdamsche firma, die deze ver-
schil'lendo fumcties nitoefent, is berdd gevon-
dem, hier ter stede eem bij-kantoor te openen.
iMiaatregolem m^octen gctroflfeni worden met
Waterataat em Douano em hier, everuila to
Den Helder, i® eeni geschikte opslagplaats
noodig waarvoor men' waarschljlalij-k van de
diensten van bet AUanaarsche Veem' gebruik
zal maken.
Te Londen is men geiheel gert-ed.
De aan-legplaats aan de Theems is te de
onmiddellijike nabijh-cid der vleeschhal-len
em voomaamste markten.
Van alle kanten komt belangstelling en
m-cdewerkin-g em Al-kmaar's vlag za-1 bteneni
afzienbaren' tijd voor't eerst boven, de Theems
wapper&i.
Op de statu ten-, der nieuwe ondememteg,
de N. V. Stoembootm-aatscbappij „Noord-
H'olland", moet reeds de konimklijke goedkeu-
ring gevraagd zijn.
Voorloopig zijln twee trawlers, ieder van
plm. 275 ton, voor dbn d-ienst beschikbaar
gesteld, waarvan dte beslist 's Maandags-
avonds en de andere naar gebleken behoefte
zal afvaren.
Zou b.v. in verband met de Purmerender
markt een, tweede afvaart op Dinsdagavond
noodig blijfcem, dan' zou men daar zeker toe
overgaan.
Een spoedig te houdem bijeenkomst van be-
langhebbendem zal dieniaangaande nadere
/■-ens verscbaEfen.
.'tide men- oorspronkelijk visschersvaar-
tuigeni ombouwen,, ten: slotte hedft men het
toch beter geaeht trawlers die voor de vracht
vaart geboiiwd- zfjn, aan- te fcoopen.
De vraag of de heer Tbiomsem te het be-
staansrecht der nieuwe onderaaning gelooft
behoeft geen beantwoordteg meer.
„BrengP', zoo heeft hij ons 'gezegd, „dat
deel van Noord-Holland dat wij kunnen
aanduidem als het fceurtegsdistrict Alkmaar
niet een groot deel van de bodemproductie
van Nederland voort!
En zijn het niet ju-ist hoofdzakelijk deze
prodiucten, die den uitvoer van Nederland
naar Engeland uitmafcen-?
Ik weet wel, dat Niurks zou spreken van
„dreigende wolben aan den eeonomHcheni
heme!, die zwarte scbaduiwem werpen, over
het gansche bcdrfj'fsleven-", maar de schep-
per van Nuriks, die den Alkmaarschen Ho-ut
evengoea kende als dco Haarlemadien, dfced
hem te Haarlem zijn klaaglded: aanheffen,
heel goed voeleqlde, dat die tonen te een
Alkmaarache omgevteg toch al te vreemdi
zouden aand-oen."
Z66 sprak de heer Thomsen, overtuigd
van het succes der nieuwe ondememing,
waaraan hij, te AlkmaaFs belang, zijn beste
krachten heeft igegeven.
H-oe anderen daarover denlfcen zullen wij
te een volgend artikel vertellen.
Bfiltenland.
DE IERSCHE KWESTIE.
De regeeringstroepen zijn Zondag
men met den aanval op de versterkte steUte]
der republiketeen op het eiland Inch te fle
Lou-gh Swilly, dat vroeger een Briisch mari-
nestation was. De stellingen zijn orostageld
en onder vuur genomen;, terwijl eenige voor-
uitgeschoven punten reed® genomen zijn. Na
een stormaanval te hebben afgeslagwni, hebben
de republiketeen het fort overgegeven, met
twintig man van het garaizoen. De rest was
ontkomen. Dit wa® de laatste republiketesche
sterkte in het Noorden en O-ostm van Done
gal.
De regeeringstroepen namen Zondag de ge-
vangenis te Dundalk. Er werden- 300 gevan-
genen gemaakt, ea een groote hoCTeeliheld
oorlogsmaieriaal bemachtigd.
De voorloopige regeering van den Ierechen
Vrijstaat heeft een opwekkende boodschap
gericht tot de troepen, welke beschouwd
wordt als een aanwfzlng dat een groot offen-
sief op komst is. De regeerteg zegt, dat er ge-
vochten moet worden voor de vrije uitdruk-
king van den volkswil en voor de bevestlgtag
van die karakterlstieke dingen, wnardoor cen
land waard is, als staat te midden van de sta
•ten der wereld geacht te worden.
De R. K. priimaat van Ieriand, lcardinaa-1
Logue, heeft te- een preek to Carltegterd
zijn scherpe afkeurtng uitgesproken over do
moorden, rooverijicn en bnuxlatichttegen, die
te Iedand plaate hebben. Zij die telet ver-
volg daanaan blijven deelncmen, zdde ht|,
zullen worden ge&ccommunieerd.
DE POLITIEKE TOESTAND IN
DUITSOHLAND.
'De onderhandelingen, dte gistermiiddiag
tusschen de beide Goda'listische partflen zijn
gevoerd, werden tot -laat in den avorid
voorfgezet. In welingelichte kringen nwmt
men aan, dat zij: emigermate tot een ont-
ap-annteg ran den politieken toestand zul
len leiden, diaar do U.S.P.'D. zich met 39
tegen 17 voor de aannemimg der wet ter be-
ermitag der xxjpubliek heeft ui-tgesproken
en1 vennoedelijk het voorstel zal goedkeuren
om de regecnngswgtdgtog tot dlen herfst uit
te stollen. Onlbteding vaji den Riksdag zal
nu wel kunnen worden voorkomcm.
GEVECHT MET StAKENDE MIIN-
WERlKEIRS.
to. een gevecht met do stakandie mijnwer-
kers van de RiGh-lajidkolerunijm dte "onver-
wadhta het vuur openden, werden de sheriff
en eenige zijner agenten gedood. Er is
staatspolitie op weg naar het tooneel van
den strijd om een onderzeok in te siOllen.
DE ONTWAPENING VAN
DUITSCHLAND.
De „Freiheif' weet mede te deelen, dat de
intergeallieerde contrtle-coinmissie een klacht
tegen de Duitscbe regeering heeft ingediend.
Een Engelsch offider, lid van de commissie,
ontdekte onlangs te het archie! te Spand-au
zekere documenten betreffende de EHiitsche le-
gervoorraden. welke te formeele tegenspraak
waren met de tot heden toe bekende gegevens.
Een Duitsche offider, die aan het archief
verbonden was, verbond zich op zijn eere-
woord, er zorg voor te dragen, dat de docu
menten ongeschonden tot den volgenden dag
bewaard zouden blflven. Den volgenden dag
waren de papleren echter verdwenen; zij zou-
deri des nachts in twee automobielen zijn
weggebracht.
De commissie eischt than® de teruggave der
papieren.
DE 'SOVJET ENI DE KERK.
De correspondent te Riiga van de „Times"
meldt, dlaf volgens berichten uit Mosloou, die
S-ovjet regeerteg, Idie rich nu ook al' met de
i-ervorming van die Rtussisdhe kerk gaat be-
modem', een Oppersten Kerk-Sovjet heeft ge-
vonmdl, om de plaa-fcs te vervullen- van dte pa
triarch Tichon, wiens arrestatie te de heele
wereldl zoo'n sensatie heeft gemaakt en tnaar
men weat de Engelsche geestelijlkheidl, ondier
aanvocrtng van den aantebissdhop van Can
terbury gemoopit heeft vertoogen tot de Sov-
jet-regeering te richtoa, Idie deze protesten
aan haar laarzen lapl.
Deze nieuwe Kerk-Sovjet heeft nu bepaald,
dait het dtoopen van zuigeltegen niet langer
zal mogen geschieden, maar diat led^n dor
kerk pas op 18-jarigen leeftijd mogen wor
den gedoopt indien ze dat verlangen. Ook
andere inignrjpeade wijzingen to de gebrui-
ken en voorschriften dicr Grieksch -Orteodoxe
kerk zulianl nog worden toigovoerd.
DE SCHADELOOSSTELLING.
De Duitsche regeerteg heeft aan de regee-
ringen te Rome, Parijs, Londen en Brussel
een nota overhandigd, waarte zij mededeelt,
dat Duitschland, om de redenen, die te het
verzoek om een moratorium reeds zijn neer-
gelegd, de betaltegen, waartoe het togevolge
ae schadevergoedingsoveremkomet verplicht
is, niet kan voortzetten.
Een deftoitieve beslisslng over het al of
niet verleenen van een moratorium zal nu
toch wel genomen nfoeten worden, en- dan- zal
hiet interesaant zijn. te hooren of Frankrfk er
nu voor te vinden is te uitstd van betalteg te
berusten dan- wel of hot door toenassfag der
sancties zich het geld zal verschaffca
In de onderhanddtegen- der Duitsche auto-
riteiten met de garantie-commissie zfjn, naar
het Hbld. meldt, emstige woedlijkheden gere-
zen over de kapitaalvlucht en de financleele
contrdle. Hierover zal men het toch ems moe-
ten worden-, want dat zijn j-uist de grootste
voorwaarden waarop het voor Duitschland
mogelijk zal zijn een moratorium te erlangen.
De kwestie der schaddoosstdltegen en die
der schulden tusschen de geallieeraen onder-
ling, welke met de eerste eenigerm-ate samen-
hangt, wordt voortdurend besproken fa de
Londensehe bladen. In het algemeen geven
zij het verlangen te kennen, dat eene gemeen-
schappelijke poging zal worden gedaan door
de gallieerden om eene regelteg dezer kwes-
ti?n tot stand te brengen, terwijl zfl tegelper-
tijd de bereidwilligheld aan de zijde van Bri
tannic doen blijken, om edelmoed-lgo vooretelr
len te doen.
Eenige aandacht wordt getrokken door een
hoofd-artike! in de ..Time®'', die alttj-d stork
het Fransehe standpunt heeft gesteund, dat
Duitschland, zoo noodig, door dwangmaat-
tvgelen moet worden genoopt om te betakn.
De „Times" neemt nu het standpunt in dat
Lde werkcHJke kwestie, die al-les overscha-
diiwt, is, of van mi af eene gemeenschappelij-
W- poging zal worden gedaan om een vnsten
prond te vinden, waarop Europa weder op
hare elgen voeten zal kunnen staan, of dat
alle Furopeesche landen hulpeloos en hope-
loos in het eronomlsche en fin-andeeie moorae
zullen spartelen, terwijl zij luld hunne ver-
srhillende rechten en1 sta-ndpunten bevesHgen,
totd-at zij alle gesmoord zijn. De eerste be
hoefte voor dc geal'lteerden, inzonderheid
voor Engeland en Frankrfjk, is thans rich
snoedig te vereenlgen en den toestand na te
gaan In sommige kringen wordt wellicht
^evreesd, dat eene regeling der schulden tu»-
sohpn de Furopeesche bond-genootcn den !n-
vloed ran dit land1 als schuldeischer zou kun
nen verminderen. Wif gelooven, dat deze
vreos aan misvatting Is te wijten. Edelmoedig-
heid Vwcekt edelmoedlghefd onder edelmoedi-
ge volken. De wereld heeft genoeg ran- klein-
geestlge berekening en wrlangt opwasrta ge-
Teld te worden. Zoowef de B-rltsche nl» de
Fran-sche regeering hebben eene voorbeeld-e-
looze snel vooriitlgaande gelcgenheid, om
71 eh tegenover de wereld verdi enrtelijk te ma
ken Door met goeden wi' de voomaomete ge-
sehlllen. welke tusschen hen bestaan. op te
lessen, kunnen- rij d-e polittoke stablllteft van
Europa redden' en rich met Dhitschl and wen-
den met voorstellen, zoo billillc en! zoo dege-
liik. dat het genoopt wordt, ztjne goede trouw
fe bewiizen en toestanden te scheppen, waar
te thans vermfadering der mflitaire uitgaveir
moeeliiV zouden kunnen' zijn zonder gevaar,
en a tens den voet hunner volken pl-aatsen op
epn nad, dat tot grootere weldaden leiden- zal
dnor teragkeer van den handel en: den opge-
"rnkteo ondernemtegsgeest, dan eenig ander,
hehxrpi^ 7ou kunnen voorfkomen uit dra on-
nrarfior-Hfte ma-a^fnf der schadeloosstellfaigen
^-'oprf io nmretwiifeld noodig en vbr vooruit-
TiVndf Wik".
VOL'KENIBOND.
G'ister is d-e Raad van den Vol-kembond in
het St. James Palace te Londen bijeengeko-
men-. Aangenomen werd het rapport in zake
den hiandel to vrouwen en meisjes, waarte
verschillende beschermende maatregelen
worden aanberolen. De secretaris-gen eraal
deed voorlezing van een rapport over depor-
taties van vrouwen er. fcinderen te Turkije er;
Klein-AziS. De Raad bas-loot een- commissie
te benoemen om te zameni met de hooge com-
missarissen te Konstantinopel d-e klachten
der sliachtoffere te behaudeltog te nemen.
Iln een: korte openbare zitting kwam, aan
de orde de kwestie betreffende de overdracht
door de Duitsche aan de Poolsche regeerteg
van bepaalde geldeni voor sociale verzeke-
ring. De R-a-ad nam het rapport aan. Wat
de kwestie der onkoeten betreft werd besfloten