ma
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. 172
Honderd vier en twintigste Jaargang
MAANDAG
24 JXJLI
Hen directe vrachtdienst
tusschen Alkmaar ea Londen.
.Dit nnmmer bestaat alt 2 blades
Deze Courant wordt F.LKEN AVOND, behalve Zon- en Feeatdagen, nitgegeven.
Abonnementaprijs bij vooraitbetaling per 3 maanden voor Alkmaar 2^ franco door
het geheele Rijk J 2.50.
Afzonderlijke en bewijsnommers 5 cents.
Prfjs der gewone AdverienilSn.
Per regel 0.25, bij groote contracten rabat Oroote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N.V. Bode- en Handelsdrukkeri] vlh, HFRMs. COSTER ZOON.
Voordam C 9.
Diiecteur: O. H. KRAK.
Telefoonnummer 3.
Telefoonnr. Rodastio 38.
fioofdredacteurj Tj. N. ADEMA.
IV.
(Slot.)
Denltf U vroegen wij op ons enquete-
formulier, na een uiteenzetting van de plan-
nen tot het in't leven roepen van1 een recht-
streekschen vrachtdienst tusschen Alkmaar en
Louden denkt U van de niieuwe verbinding
met succes gebruik te kunnen maken?
Zoo ja, voor welke producten en ongeveer
voor welke hoeveelheid daarvan?
Wit U ons mededeelen langs welken, wel-
licht omslachtigen en kostbaren weg deze
thans worden uitgevoerd?
Acht U vermeerdering van afzetgebied mo
gelijk?
Hoe is Uw algemeene indruk van den
nieuwen vrachtdienst?
m
De heer A. Eriks, Directeur der Coop. Zui-
vel Export Vereeniging „Noord-Holland",
antwoordde zeer zeker van de nieuwe verbin
ding gebruik te kunnen maken indien de om-
standigbeden van vracht, aanlegplaats te
Londen enz. gunstig zijn.
De hoeveelheid kaas welke de Coop. Zuivel
Export Vereeniging dan denkt te verzenden,
is moeilijk aan (e geven, maar bedraagt wel-
licht enkele tonnen per week.
Deze gaan thans per sdheepsgelegenheid
naar Amsterdam' en van daar per General
Steam Transport Company naar Londett.
De heer Eriks vertrouwt evenwel, dat,
waar door een directe verbinding dezie over-
lading kan voorkomen worden, de vrachtprij-
zen coneurreerend kunnen zijn
Aan een directe verbinding zijn volgens den
Directeur zonder twijfel voordeelen verbon-
den Wei is z.-i. de reis vermoedelijk ongeveer
even lang, doch men heeft nu kans dat de goe-
deren in de boot een goede plaats krijgen.
Men mist het risico, dat ze te Amsterdam ge-
durende eenigen tijd misschien slecht worden
opgelegd en voorkomt het overladen, waarbij1
soms aan do kisten schade toegebracht wordt.
De heer Eriks wijst er ten slotte op, dat
voor kaaa-verzending een aanlegpl'aafe nabij
de London Bridge cn twee afvaairten per week
zeer wcnschelijk zijn.
De heer H. Holsmullcr Hzn., exporteur van
zaden, peulvruchten en granen, denkt van de
nieuwe verbinding gebruik te kunnen' maken
wanneer de vrachttarievcn rmjeurreerend zijn,
De grootte de - - —pea hoeveelheia
kan nog niet wordeji opgegeven.
Thans gaan de artikelcn via Amsterdam of
Rotterdam, welke weg de heer HqlsnniHer
echter niet omslachtig of kostbaar nOemi
Wanneer hij evenwel voor hetzelfde vracht-
tarief vanaf Alkmaar kan verschepeni, achit hij
vermeerdering van afzetgebied mogelijk.
De heer Holsmuller meent, dat de dienst
alleen doel op Londen heeft cn niet van uit
Den Holder geregeld moet worden, daar er
z. i boven Alkmaar te weinig export bestaat.
Het bestuur vah den Codp. Bond van
Coop. Landbouwvereenigingen in1 Noord-
Holland declt mede, dat leden van den Bond
slechts aankoop-vereenigingen zijn en ver-
koop benevens export dua voor den Bond van
geen belang zijn.
De heer E. Dz. Govers schrijft on.s, als &6-
cretaris der Nedeilnndsche Team tie tot ver-
botering van den- Wolhandel, dat de nieuwe
stoombootdienst ten voile de belangstelling
dier Federatie heeft, omdat hij den weg van
het product wol, dat thans via de Amsterdam-
sche veemen gaat, niet onbelangrijk kan ver-
korten en mogelijk minder kostbaar kan ma
ken.
De secretaris hoopt, dat de ondememing zal
slagen, omdat daardoor het landbouwpro-
duct, vleesch enz. dichter biji hun oorsprong
voor export gereed gemaalct kunnen warden,
wat zeker aan de kwalitdt ten goede zal ko
men.
Ook voor overige producten zal z. i. de di
recte lijn verbetering brengen.
Omwegen kosten altijd veel geld, wat in
in dezen tijd van bezuiniging voorkomen
moet worden.
De Firma B. Koom Co., Electrische Kof-
fiebranderij en Theehandel, schrijft ons:
Wij juichen een directe verbinding Alk
maarLonden vice versa zeer toe. De hoofd-
markten voor thee zijn: Londen voor de East-
India, Ceylon en China-theeen, o'ok voor ver-
schillende Java-merken' Amsterdam voor Ja
va- en Sumatra-thee. Voor dm oorliog begon
ook Hamburg een markt te worden voor Chi-
na-thee en thans tracht het de verlbren plaats
weer te herwinnen. Zaterdag ontvingen wij
uit Hamburg nog 100 kisten China-thee
Duitsche energie
Waar, zooals wij U zeiden, voor versdiil-
lende soorten thee, Londen de fa'oofdmairict is
en wij geregeld koopers zijn op de Londen-
.sche veilingen, interesseert het ons natuurlijik
zeer wanneer wij zonder overbading direct
naar Alkmaar kunnen verschepen, waar wij
tot dusver moesten verzenden met de Holl.
Stoomboot-Mij. of de General Steamship Cy.
met overlading te Amsterdam, 't Spreekt van
zelf, dat onze oude Alkmaarsche firma aan de
Alkmaarsche Lijn de voorkeur zal geven. Wij
wenschen haar good luck.
m
De heeren J. C. Burger en L. C. Sweerts
firma W. Burger denken van de nieuwe
verbinding met succes gebruik te kunnen ma
ken voor de verscbeping van kaas en boter
(Australische, Nieuw Zeelandsche, Argentijn-
schc en Iersche) zoowel voor export im
port.
In den tijd van Import, begin November,
denkt de firma uit Londen ongeveer 500 Lis
ten d. i. 12500 K.G per week te betrek-
ken.
Thans gaat dit per Hollandsche boot en
Gebr. Scheuer via Amsterdam.
Voor geregelde verladers, zegt de Firma,
gelden echter zeer voordeelige tarieven, voor-
al nu door de malaise de groote stoomvaart-
maatschappijen elkaar beconcurreeren.
Voor onkosten wordt thans, allies, inbegre-
pen, statistiek, haven reserve, onkosten
keuring te Leiden enz. ongeveer 0.03^
per K.G. gevergd.
Wanneer aan bepaalde nader te noemen
bezwaren tegemoet gekomcn kan worden,
denkt de Firma zeker voordeeliger met den
nieuwen vrachtdienst te kunnen verschepen.
Slechts wenscht zij maatregelen getroffen
te zien, waardoor men te Alkmaar niet met de
rolaties van derden bekend zal kunnen' wor
den.
De bezwaren dezer Firma staan in verband
met de eischen waaraan, volgens de Boterwet,
alle gefmporteerde boter voldoen moet.
Voor de keuring wordt van dke paxtiji aan-
gevoerde boter door de commiezen der Invoer-
rechten een monster getrokken, dat opgezon-
dai wordt naar het bureau der Rijks Zuivel-
inspectie te Leiden.
Hiermede zijn natuurlijk eenfge dagen.. ge-
rnoeid, godurende welken tijd de boter otpge-
slagen blijft in de loodsen der betrokken
omv artni a atschapp if
Bij warm weer is dit natuurlijk schadelijk,
terwijl de risico bij afloopeade markten groot
is.
Het zou daarom vooi* dteze firma van groot
belang zijn dat de contrdle te Alkmaar door
het Botercontrfilcstation „Noord Holland"
kon geschieden.
Wij kunnen hicrop antwoorden, dat ons uit
het hlcmaar ingestclde onderzoek gebleken
ts, dat weliswaar het BotercontrftTestation
„Noord Holland", dat geen Rij.ksin3telli.ng is,
de volgens de wet vereischte keuring niet ver-
richten mag, maar dat men te Leicfen gaame
tot een zoo vlug mogelijke afwikkeling van
zaken wil mcdewerken.
Te dien elude zal bij het binnenkomen der
booten te Nieuwediep door de commiezjen
reeds een monster getrokken worden. Dit
wordt dndelijk naar Leiden doorgezonden.
van waaruit telegraflsch de ultslag gemeld
wordt.
Zijn de goederen inmlddels te Alkmaar aan-
gekomcn en in een afgesloten gedeelite der
bergingsplaatsen opgeslagen, dan is het dul-
delijk dat de firma heel wat vlugger over haar
lading kan beschikken dan wanneer deze nog
van Amsterdam verscheept moet warden.
De heer j. Dokter, Directeur der Co&pera*
tieve Zuivelbank, deelt ons raede, dat dieze
bank geen zendingen naar Londen heeft,
maar dat hij sympathie voor ons streven go
voelt.
De N. V. W. F. Stoel Zoon, Handel in
Bouwmaterialen, acht de vraag of zij van de
nieuwe verbinding met succes gebruik zal
kunnen maken, geheel afhankeldjk van de va-
luta-verhouding.
Zij verzendt Portland cement, aarden bui-
zen, vuurvast materiaal eniz.
Bij import uit Engeland wordt tot dusverre
meestal in groote havens Amsterdam Rot
terdam, Harlingen en IJmuiden in lichters
overgeladen tot verder vervoer naar Alkmaar
en andere plaatsien
De N. V. acht vermeerdering van haar af
zetgebied wel mogelijk, indien. door Engel-
sehe leveranciers geconcurreerd kan worden
en deelt mede, oat haar algemeene indruk
van den nieuwen vrachtdienst gunstig ge-
noemd kan worden.
Zooals bij Doomroosje's wiegje slechts de
laatste tooverfee haar een leven" vol ellende
en tcleurstelling voonspelde, zoo is de laatste
uit Alkmaar bij ons ingekomen meeningsui-
ting, bij de wieg dezer nieuwe ondememiing
er een die haar een algeheele misluklrieg
voorspelt.
Dit wordt schrijft mr. J. P. Bosman, Di
recteur der Maatschappij Alkmaar Packet
een absoluut fiasco.
Er zal z. i. onvoldoende uitvracht en nage-
noeg geen. retourvracht zijn en zonder retour-
vracht kan geen lijn bestaan.
E>aarbij komt, zegt mr. Bosman, dat de
vaart naar Udder's buitenhaven vanaf Alk
maar uit minsfens 4uurduurt.
De omvaart wordt daardoor z. i. te lang.
De schepen kunnen allepn van beperkte
grootte zijn en met kleine schepen meent de
heer Bosman dat bij diem tegenwoordigen
hoogen loonstandaard nimmer een sluitende
rekening gemaakt kan worden.
Hij spreekt dan ook het vermioeden uit, dat
bij de ontwerpers van het plan niemand is
die eenig begrip van stoomvaart-exploitatie
heeft.
Het is aan de ongevraagde, doch! zeer ge-
waardeerde bemiddeling.van den heer Velt-
huijs, Directeur der stoombootondememing
„Esona" te Den Helder, te danken, dat wij in
het bezit lewamen van de meeningsuitingen
van exporteurs uit Den Helder, Wieringeni en
Texel, wier belangen bij deze nieuwe verbin
ding betrokken geacnt kunnen worden.
Wie. zijn aandeel in de verbindingspoglki-
gen HelderG'oole m zijn arbeid in die rMi-
dersche economische commissie kent, weet,
dlat de heer Velthuijs het succes dei' nieuwe
ondemming zoo krachtig mogelijk to de
hand zal wcrken.
a
De Firma S. Coltof te Den Helder deelt to
antwoord op onze vragen mede, dat zij van
de nieuwe verbinding met succes voor kleine
hoeveelheden confeche-stoffen die zij! thans
door bemiddeling van een expediteur betrekt
gebruik denkt te kunnen maken.
H. i. zal de nieuwe vrachtdienst met de
hulp van het binnenland zeer goed kunnen
rendeeren.
De wijnhandel en fabdek van limonade-
slropcn van den heer G. Joh. van der Lee te
Den Helder heeft geen voordeel bij een nieu
we export-gelegpnhdd en acht vermeerdering
van haar afziet op exportjgetoedi niet mo
gelijk.
De zeegras- cn schelpvischhandel van den
heer S Koom Pzn. heeft wel belang bij de
nieuwe ondememing en denkt daarvan met
succes gebruik te kunnen maken voor de ver-
zending zlincr arfakelen, waarvan de hoeveel
heid arnankelijk is van do aanvragen der koo
pers.
Dc heer Koom verzendt thans vanaf Am
sterdam en Harlingen, maar adit vermeerde
ring van afzetgebied door de nieuwe verbin
ding mogdijk.
Zijn oorded daarover la dan ook zeer gun
stig.
Den.
ver-
De heer C. Troost, pcttenfabrikant te
Helder, denkt zoo nooaig van de nieuwe
binding gebruik te kunnen maken.
Hij oordeelt, dat deze voor het Nbordea
van veel belang kan zijn.
Mevrouw M. Duker-Dijlcsma, Dircctriee
van de Melkinrichting .Jong Holland'" te
Helder, heeft voor haar Inrichting voorlooplg
geen belang bij een nieuwe sclieepvaartver-
bdnding, maar oordedit deze een groot belang
voor dc plaats harer towonlng.
n
De heer Rappnrd, Directeur van 'sRijilcs -
werf te Willemsoord, deelt ons mede, dat
goederen, die met bcstemmlng naar 'sRijks-
werf te Willemsoord door vemcliillmde leve
ranciers uit Londen worden aangevocrd,
thans via Rotterdam of Amsterdam komen.
Ook gebeurt het, dat van's Rijkswcrf naar
Londen vcrzending moet plaats hebben, in
welk geval weder via Amsterdam of Rotter-
diam moet worden geeexpedieerd.
Direct en indirect heeft de Marine z. i. dus
voordeel van een rechtstreeksche verbinding
tusschen I.onden en Helder door besparing op
vrachtkosten, korter levertijd en minder be-
slommering bij inldaring.
w
De Firma B. Kat en Zoom te Hypolitushoef
denkt vermoedelijk met succes van.de nieuwe
verbinding gebruik te kunnen maken voor de
verzending van onbepaalde hoeveel'hedlen
Alikruiken, Qesters, Moseelen en Kokhanen,
die than3 via Amsterdam naar Londen per
Hollandsche Stoomboof-Maatschappij, ver
scheept worden.
Het oorded der Firma over de nieuwe on
dememing Is gunstig
Even gunstig denkt daarover de heer
J. Russelman van de Firma P. J. Peereiboom
te Haukes.
Hij denkt van de nieuwe verbinding ver
moedelijk gebruik te kunnen maken voor de
verzending van Alikruiken. Oesters, enz., die
thans via Amsterdam per Hollandsche Stoom-
bootmiaiaifechappij verzonden worden.
De heer T. Zegel, iandbouwer en veehbuder
tte Texel, denkt bij steeds meer aansluiting ze
ker van de nieuwe verbinding gebruik te kun
nen maken voor het vervoer van vroegie aard-
appelen, varkens, schapen enz.
Hij1, en vele anderen, verkoopen ze voor En
geland, maar op welke wijze thans de ver
scbeping plaats heeft is hem onbekend.
De heer Zegel vindt het voor het elland
Texel van groot belang als er comfoinatie met
Den Helder komt.
Gaarne schrijft hij in verband hiermede
zou ik zien, dat de ondememing tot bloci
komt, ook door- meerdere propaganda op ons
eiland. Er is daar genoeg te produceeren,
als maar langs vluggen en goedkoopen weg
een afzetgebied te bereikeu ta.
De Firma P. Takes en Zoon te Haukes op
het eiland Wieringen, denkt bij, een goede re-
feling heel best van de nieuwe verbinding ge-
ruik te kunnen maken voor de verzending
van schelpvisch, ongeveer 100 balen per
week vanaf October tot ApriL
Deze verzending geschledt thans vto Am
sterdam of Harlingen.
Het is voor de Firma van belang omi VrSJ-
dags en, Maandags op de Londensche Markt
te .zijn
IHet bestuurslid der Co5p. Landbouw^'Maat-
schappij, de veehoudcr en Iandbouwer P. J.
Bremer te Burg (Texel) denkt van de nieuwe
verbinding gebruik te kunnen maken voor de
verscheping van eicnsn, groente, kaas, vleeach
enz. in niet van te voren aan te geven hoeveel
heden.
Tot dusver gaan de vette schapen, koeien en
varkens hoofdzakelijk over Purmerend1 naar
Hoek van Holland.
De heer Bremer aehl door die z. i. doelma-
tige verbinding vermeerdering van afzetge
bied mogelijk.
Voor Texel is, naar hij meent, Den Helder
de aangewezen weg enl hij, zou gaame will en
dat de Codp. Lanatjouw-Maatsdhappij ook
medezeggingschap to de nieuwe ondememing
kan krijgen.
De Directte van de N. V. G. J. Krol en
Co's kunstmest-, graan- en zaadhandel te An
na-Paul owna deelt ons picde, bij een verbin
ding Alkmaar—Londen geen belang ta heb
ben
De Firma M. A. Kolster, rccderif en vlsclir
h an del te Den Lleldicr, denkt in die winter-
maanden' wel gebruik van de nieuwe verbtar
ding te kunnen maken voor de verscheping
van Alikruiken en Mossden.
In de afgelocpen wintennaanden. vcraojid
de Firma wckelijks 3000 tot 7000 K.G. naar
Londen.
Dit gcschieddc voomamelijk via Amster
dam per I loll. Stoomboot-Maatschappij! en
enkele snelzendingen gingen via Hioek van
Holland,
Of zij haar afzetgebied zal kunnen vergroo-
ten acht de Firma van' verschillendie omstan-
digheden afhankelijk.
Zij meent, dat van de nieuwe verbinding,
wat schaal- en schelpdieren betreft, van uit
I>n Helder en Wieringen in de wintennaan
den lamelijk veel gebruik zal worden ge
maakt.
Aangezien er van Wieringen' to de wlnter-
maanden beduidende quantiuna Alikruiken
over Amsterdam en over Harlingen naar Lon
den verscheept worden, is er h. i. veel kans,
dat die artikelen over Den Helder verzonden
zullen worden, doch het tarief der nieuwe
8toomvaartonderneming zal met dat uit bo~
vengenoemde havens moeten kunneji concur-
reercn.
Bovendlen zal op tijd en. op de juiste dagen'
gevaren m.oeten worden,
De Firma verklaart zich voor het beschik-
baar stellen van opslagplaats of voor dc be-
hartiging van de belangen der nieuwe onder-
nemiing te Den Helder desgewenschit gaame
tegen billijke vergoeding bereid.
De heer G C. van Balen Blanken, lanbou-
wer en Directeur van de Zaaizaadvereeniging
te Anna-Paulowna, zegt toe dat wanneer
zaaizaad dit jaar weer naar Engeland ver
zonden kan worden, het door de nieuwe on
dememing zal geschieden.
Hij verzorid het vorige jaar piLm. 50 zak
zaaizaad, voomamelijk tarwe, per spoor naar
Rotterdam en verder per Bcnip door bemid
deling van een expediteur.
Vermeerdering van afzetgebied acht hij
door de nieuwe verbinding zeer goed moge
lijk en z. i. heeft den dienst wel een toefcofnst,
niet alleen voor veeverzending, maar ook voor
de verscheping van aardappelen en groenten
uit de Streak en van deni Langedijfc.
Wij sluiten hiermede onze serie artikelen
over deze nieuwe stoomvaaxtondememing, al
zullen wij mogelijk nog later bmnenkomende
antwoorden op onze vragenlijsten gaame in
een afzonderlijke rubriek een plaatsje ver-
schaffen.
Niet omdat er over de rechtstreeksche ver
binding tusschen Alkmaar en I,onden niets
m£er te zeggdn zou zijn, zulfen wij thans
deze artikelen-reeks beeinidigen.
Want wij achten haar voor Alkmaar en om-
geving van zoo groote beteekenis, dat wij
over de door haar geboden voordeelen nog
veel in het midden zouden kunnen brengen.
i Maar de ondememing verkeert thans in een
stadium dat het van woordea tot daden zal
moeten komen.
Reeds ligt men zie onder Stadsnieuws
in dit nummer de eerste boot met de Alk
maarsche vlag to top aan de Handelskade cn
het vaartuig zal zoo spoedig vrachtgoed in
voldoende hoeveelheid wordt aangevoerd,
zijn eersten tocht naar de wereld&tad aan de
Theerns moeten ondememen.
Moge de binnenkort te houden1 vergaderlng
van belanghebbenden en belangstellenden de
thans verwachte resultaten brengen.
Dan zullen de Alkmaarsche kleuren, tot
hdl van onze stad en van het geheele Noor-
delijke deel onzer provtode, onafgebroken
blijven wapperen boven de kortste vcrbto-
dingslijn, die van liier naar de Britacho
hoo-fdstad kan getrokken worden.
En dan zullen wij er steeds met voldoe-
ning^an kunnen terug denken, naar onze be-
scheiden krachten te hebben mogen mcdewer
ken tot het welslagen van cen ondememing,
die tot In lengtc van jarcn van den breeden
Mik en' de doortastendhdd! van ASkmaaria
meest vooraanstaande burgers zaf getulgm.
Bnitenland
DE IERSCHE KWESTI1E.
De troepen van den Ierschen Vrijstaat zijh
thans to' net bezit van de steden Water ford
en Limerick cn hebben zoodoende de flanken
van de rebdlcn in den Zuid-Wcstelijkea hoek
van Ierland! omgetrokken. Niaar gemeld
wordit, trekken de rebellion rich thans op Cork
terug.
Voi-sch'illende leidcrs der reptiblikeinen en
ceni groot iaantal htmner manschanpen war
den gearresteerd, terwijil dc Vrijstafcrs tevcuo
veer built miaakten.
Alvorens Limerick te ontruimen, ataken do
rebollen talrljkc gebouwen in brand' en haal-
sden zij de goedci'en uit de voornaiamste
Wiinkels weg.
DE1 GROOTE STAKINOEN IN
AMIER'IKA.
President Harding; zet zijn liemidd^ltaga-
pogingen to .de larlwidacxniflictea bij de
spoorwegen en in de mijnen voort.
In Pennsylvania zijn wachters naar db ko*
lenvelden gezondlen1, tencinde de orda te
handhaven, dnar de nuijnen gerecdi zijn, cm
den arbeld te herVatten.
In Ohio zijh wachten gestadonneerd op
iwoe strategisdie punten, doch de Consolldla-
ted' Goal' en Coke Company heeft aan Har
ding ijescdnd, dat dc gouvcrncur van' Ohio
deze beschemiing heeft geweigerd, en om fe-
derale troepen vraaigt. De gouverneur van
Michigan heeft den .'itakenden mijnwerkers
tot heiaen Maandagavond den tijd gegeven,
om een voorstel tot hervatting van den nrbeid
aan te nemen, terwijl hij gcdireigd heeft, in-
geval van in gebreke blijven hunnerrijds, zelf
de exploltatie ter hand te zullen nemen.
Oit Washington wordt gemeld, dat do re-
geening door de tosteliltog van een specialte
conxmissie onder Hbover, den vroegeren
„food controller", idle rteenkoolvoorzientog
tot instandhotidhig van het spoorwegverkeer
zal verzekeren.
DE VOI ,TCF. NBONDSR A AD.
Op de jongste zitting van deu Volken-
bonusraaa, welke onder voorrittersphap
van Ouinoncs do Leon, den Spaanschoi go-
zant te Londen werd gehouden, is o. a. net
rapport betreffende den handel en het ge
bruik van opium naar de Opium-Commissie
terugvenvezon, _nad^t er zekere kleine textu-
eele wijzingen in waren aangebracht, terwijl
aan' dp commisisie werd verz'ocht, de kwestie
verder ki behandeling te hmtdten, totdat zij in
de vergadering van den Vbfcnbond ter spra-
ke komt.
DE GEDWOINOEIN LEE NINO IN
iDUmSCHLA'ND.
iHlet Duitsche ministerie van finanrien
deelt mede, IfOat de inschrijving op de ge-
dwongen leening reeds in deze ma and; 6e-
Igtot. 'Er wordt op gewezen', dat 'alle Duit-
schers verplieht zjjin in te schrh'ven, behalve
zij, die sedert 1 Jan. 1921 zich blijvendi in
het buitmland ophouden en to het binnen
land geen domicilie hebben. Ook niet-Didt-
schers moeten daarop inschrijven, wanneer
rij in het -Dmtsdie rijk domicilie hebben of
een bedlrijtf uitoefenen, dan wel Hanger dan
za§ maanden to iDuitschland' verblijf houden.
Tot toscfarijvtagi rijo verder verplieht ialle
rechtepersonen, met name vennootschappfen
op aandeelen, oommanda'ire vennootschappen
met beperkte a ansprakelijikheid. enz.
Vermogens beneden 100.000 mark rijn vxiji.
Van 100 000 mark moet worden togeschre-
vem voor 1 van 150.000' mark 2%, enz-,
van een millioen 10%. Tweederde gedeelte
der gedwongen leening moet uiterlijk op 28
Fehr. 1023 zijn gestort. De koers bedtraagt
in Juli 04%, to Aug. 96%, to' Sept. 98i% en
in Febr. 104
ALKMAAR
tj)
it