ma DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 172 Honderd vier en twintigste Jaargang MAANDAG 24 JXJLI Hen directe vrachtdienst tusschen Alkmaar ea Londen. .Dit nnmmer bestaat alt 2 blades Deze Courant wordt F.LKEN AVOND, behalve Zon- en Feeatdagen, nitgegeven. Abonnementaprijs bij vooraitbetaling per 3 maanden voor Alkmaar 2^ franco door het geheele Rijk J 2.50. Afzonderlijke en bewijsnommers 5 cents. Prfjs der gewone AdverienilSn. Per regel 0.25, bij groote contracten rabat Oroote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N.V. Bode- en Handelsdrukkeri] vlh, HFRMs. COSTER ZOON. Voordam C 9. Diiecteur: O. H. KRAK. Telefoonnummer 3. Telefoonnr. Rodastio 38. fioofdredacteurj Tj. N. ADEMA. IV. (Slot.) Denltf U vroegen wij op ons enquete- formulier, na een uiteenzetting van de plan- nen tot het in't leven roepen van1 een recht- streekschen vrachtdienst tusschen Alkmaar en Louden denkt U van de niieuwe verbinding met succes gebruik te kunnen maken? Zoo ja, voor welke producten en ongeveer voor welke hoeveelheid daarvan? Wit U ons mededeelen langs welken, wel- licht omslachtigen en kostbaren weg deze thans worden uitgevoerd? Acht U vermeerdering van afzetgebied mo gelijk? Hoe is Uw algemeene indruk van den nieuwen vrachtdienst? m De heer A. Eriks, Directeur der Coop. Zui- vel Export Vereeniging „Noord-Holland", antwoordde zeer zeker van de nieuwe verbin ding gebruik te kunnen maken indien de om- standigbeden van vracht, aanlegplaats te Londen enz. gunstig zijn. De hoeveelheid kaas welke de Coop. Zuivel Export Vereeniging dan denkt te verzenden, is moeilijk aan (e geven, maar bedraagt wel- licht enkele tonnen per week. Deze gaan thans per sdheepsgelegenheid naar Amsterdam' en van daar per General Steam Transport Company naar Londett. De heer Eriks vertrouwt evenwel, dat, waar door een directe verbinding dezie over- lading kan voorkomen worden, de vrachtprij- zen coneurreerend kunnen zijn Aan een directe verbinding zijn volgens den Directeur zonder twijfel voordeelen verbon- den Wei is z.-i. de reis vermoedelijk ongeveer even lang, doch men heeft nu kans dat de goe- deren in de boot een goede plaats krijgen. Men mist het risico, dat ze te Amsterdam ge- durende eenigen tijd misschien slecht worden opgelegd en voorkomt het overladen, waarbij1 soms aan do kisten schade toegebracht wordt. De heer Eriks wijst er ten slotte op, dat voor kaaa-verzending een aanlegpl'aafe nabij de London Bridge cn twee afvaairten per week zeer wcnschelijk zijn. De heer H. Holsmullcr Hzn., exporteur van zaden, peulvruchten en granen, denkt van de nieuwe verbinding gebruik te kunnen' maken wanneer de vrachttarievcn rmjeurreerend zijn, De grootte de - - —pea hoeveelheia kan nog niet wordeji opgegeven. Thans gaan de artikelcn via Amsterdam of Rotterdam, welke weg de heer HqlsnniHer echter niet omslachtig of kostbaar nOemi Wanneer hij evenwel voor hetzelfde vracht- tarief vanaf Alkmaar kan verschepeni, achit hij vermeerdering van afzetgebied mogelijk. De heer Holsmuller meent, dat de dienst alleen doel op Londen heeft cn niet van uit Den Holder geregeld moet worden, daar er z. i boven Alkmaar te weinig export bestaat. Het bestuur vah den Codp. Bond van Coop. Landbouwvereenigingen in1 Noord- Holland declt mede, dat leden van den Bond slechts aankoop-vereenigingen zijn en ver- koop benevens export dua voor den Bond van geen belang zijn. De heer E. Dz. Govers schrijft on.s, als &6- cretaris der Nedeilnndsche Team tie tot ver- botering van den- Wolhandel, dat de nieuwe stoombootdienst ten voile de belangstelling dier Federatie heeft, omdat hij den weg van het product wol, dat thans via de Amsterdam- sche veemen gaat, niet onbelangrijk kan ver- korten en mogelijk minder kostbaar kan ma ken. De secretaris hoopt, dat de ondememing zal slagen, omdat daardoor het landbouwpro- duct, vleesch enz. dichter biji hun oorsprong voor export gereed gemaalct kunnen warden, wat zeker aan de kwalitdt ten goede zal ko men. Ook voor overige producten zal z. i. de di recte lijn verbetering brengen. Omwegen kosten altijd veel geld, wat in in dezen tijd van bezuiniging voorkomen moet worden. De Firma B. Koom Co., Electrische Kof- fiebranderij en Theehandel, schrijft ons: Wij juichen een directe verbinding Alk maarLonden vice versa zeer toe. De hoofd- markten voor thee zijn: Londen voor de East- India, Ceylon en China-theeen, o'ok voor ver- schillende Java-merken' Amsterdam voor Ja va- en Sumatra-thee. Voor dm oorliog begon ook Hamburg een markt te worden voor Chi- na-thee en thans tracht het de verlbren plaats weer te herwinnen. Zaterdag ontvingen wij uit Hamburg nog 100 kisten China-thee Duitsche energie Waar, zooals wij U zeiden, voor versdiil- lende soorten thee, Londen de fa'oofdmairict is en wij geregeld koopers zijn op de Londen- .sche veilingen, interesseert het ons natuurlijik zeer wanneer wij zonder overbading direct naar Alkmaar kunnen verschepen, waar wij tot dusver moesten verzenden met de Holl. Stoomboot-Mij. of de General Steamship Cy. met overlading te Amsterdam, 't Spreekt van zelf, dat onze oude Alkmaarsche firma aan de Alkmaarsche Lijn de voorkeur zal geven. Wij wenschen haar good luck. m De heeren J. C. Burger en L. C. Sweerts firma W. Burger denken van de nieuwe verbinding met succes gebruik te kunnen ma ken voor de verscbeping van kaas en boter (Australische, Nieuw Zeelandsche, Argentijn- schc en Iersche) zoowel voor export im port. In den tijd van Import, begin November, denkt de firma uit Londen ongeveer 500 Lis ten d. i. 12500 K.G per week te betrek- ken. Thans gaat dit per Hollandsche boot en Gebr. Scheuer via Amsterdam. Voor geregelde verladers, zegt de Firma, gelden echter zeer voordeelige tarieven, voor- al nu door de malaise de groote stoomvaart- maatschappijen elkaar beconcurreeren. Voor onkosten wordt thans, allies, inbegre- pen, statistiek, haven reserve, onkosten keuring te Leiden enz. ongeveer 0.03^ per K.G. gevergd. Wanneer aan bepaalde nader te noemen bezwaren tegemoet gekomcn kan worden, denkt de Firma zeker voordeeliger met den nieuwen vrachtdienst te kunnen verschepen. Slechts wenscht zij maatregelen getroffen te zien, waardoor men te Alkmaar niet met de rolaties van derden bekend zal kunnen' wor den. De bezwaren dezer Firma staan in verband met de eischen waaraan, volgens de Boterwet, alle gefmporteerde boter voldoen moet. Voor de keuring wordt van dke paxtiji aan- gevoerde boter door de commiezen der Invoer- rechten een monster getrokken, dat opgezon- dai wordt naar het bureau der Rijks Zuivel- inspectie te Leiden. Hiermede zijn natuurlijk eenfge dagen.. ge- rnoeid, godurende welken tijd de boter otpge- slagen blijft in de loodsen der betrokken omv artni a atschapp if Bij warm weer is dit natuurlijk schadelijk, terwijl de risico bij afloopeade markten groot is. Het zou daarom vooi* dteze firma van groot belang zijn dat de contrdle te Alkmaar door het Botercontrfilcstation „Noord Holland" kon geschieden. Wij kunnen hicrop antwoorden, dat ons uit het hlcmaar ingestclde onderzoek gebleken ts, dat weliswaar het BotercontrftTestation „Noord Holland", dat geen Rij.ksin3telli.ng is, de volgens de wet vereischte keuring niet ver- richten mag, maar dat men te Leicfen gaame tot een zoo vlug mogelijke afwikkeling van zaken wil mcdewerken. Te dien elude zal bij het binnenkomen der booten te Nieuwediep door de commiezjen reeds een monster getrokken worden. Dit wordt dndelijk naar Leiden doorgezonden. van waaruit telegraflsch de ultslag gemeld wordt. Zijn de goederen inmlddels te Alkmaar aan- gekomcn en in een afgesloten gedeelite der bergingsplaatsen opgeslagen, dan is het dul- delijk dat de firma heel wat vlugger over haar lading kan beschikken dan wanneer deze nog van Amsterdam verscheept moet warden. De heer j. Dokter, Directeur der Co&pera* tieve Zuivelbank, deelt ons raede, dat dieze bank geen zendingen naar Londen heeft, maar dat hij sympathie voor ons streven go voelt. De N. V. W. F. Stoel Zoon, Handel in Bouwmaterialen, acht de vraag of zij van de nieuwe verbinding met succes gebruik zal kunnen maken, geheel afhankeldjk van de va- luta-verhouding. Zij verzendt Portland cement, aarden bui- zen, vuurvast materiaal eniz. Bij import uit Engeland wordt tot dusverre meestal in groote havens Amsterdam Rot terdam, Harlingen en IJmuiden in lichters overgeladen tot verder vervoer naar Alkmaar en andere plaatsien De N. V. acht vermeerdering van haar af zetgebied wel mogelijk, indien. door Engel- sehe leveranciers geconcurreerd kan worden en deelt mede, oat haar algemeene indruk van den nieuwen vrachtdienst gunstig ge- noemd kan worden. Zooals bij Doomroosje's wiegje slechts de laatste tooverfee haar een leven" vol ellende en tcleurstelling voonspelde, zoo is de laatste uit Alkmaar bij ons ingekomen meeningsui- ting, bij de wieg dezer nieuwe ondememiing er een die haar een algeheele misluklrieg voorspelt. Dit wordt schrijft mr. J. P. Bosman, Di recteur der Maatschappij Alkmaar Packet een absoluut fiasco. Er zal z. i. onvoldoende uitvracht en nage- noeg geen. retourvracht zijn en zonder retour- vracht kan geen lijn bestaan. E>aarbij komt, zegt mr. Bosman, dat de vaart naar Udder's buitenhaven vanaf Alk maar uit minsfens 4uurduurt. De omvaart wordt daardoor z. i. te lang. De schepen kunnen allepn van beperkte grootte zijn en met kleine schepen meent de heer Bosman dat bij diem tegenwoordigen hoogen loonstandaard nimmer een sluitende rekening gemaakt kan worden. Hij spreekt dan ook het vermioeden uit, dat bij de ontwerpers van het plan niemand is die eenig begrip van stoomvaart-exploitatie heeft. Het is aan de ongevraagde, doch! zeer ge- waardeerde bemiddeling.van den heer Velt- huijs, Directeur der stoombootondememing „Esona" te Den Helder, te danken, dat wij in het bezit lewamen van de meeningsuitingen van exporteurs uit Den Helder, Wieringeni en Texel, wier belangen bij deze nieuwe verbin ding betrokken geacnt kunnen worden. Wie. zijn aandeel in de verbindingspoglki- gen HelderG'oole m zijn arbeid in die rMi- dersche economische commissie kent, weet, dlat de heer Velthuijs het succes dei' nieuwe ondemming zoo krachtig mogelijk to de hand zal wcrken. a De Firma S. Coltof te Den Helder deelt to antwoord op onze vragen mede, dat zij van de nieuwe verbinding met succes voor kleine hoeveelheden confeche-stoffen die zij! thans door bemiddeling van een expediteur betrekt gebruik denkt te kunnen maken. H. i. zal de nieuwe vrachtdienst met de hulp van het binnenland zeer goed kunnen rendeeren. De wijnhandel en fabdek van limonade- slropcn van den heer G. Joh. van der Lee te Den Helder heeft geen voordeel bij een nieu we export-gelegpnhdd en acht vermeerdering van haar afziet op exportjgetoedi niet mo gelijk. De zeegras- cn schelpvischhandel van den heer S Koom Pzn. heeft wel belang bij de nieuwe ondememing en denkt daarvan met succes gebruik te kunnen maken voor de ver- zending zlincr arfakelen, waarvan de hoeveel heid arnankelijk is van do aanvragen der koo pers. Dc heer Koom verzendt thans vanaf Am sterdam en Harlingen, maar adit vermeerde ring van afzetgebied door de nieuwe verbin ding mogdijk. Zijn oorded daarover la dan ook zeer gun stig. Den. ver- De heer C. Troost, pcttenfabrikant te Helder, denkt zoo nooaig van de nieuwe binding gebruik te kunnen maken. Hij oordeelt, dat deze voor het Nbordea van veel belang kan zijn. Mevrouw M. Duker-Dijlcsma, Dircctriee van de Melkinrichting .Jong Holland'" te Helder, heeft voor haar Inrichting voorlooplg geen belang bij een nieuwe sclieepvaartver- bdnding, maar oordedit deze een groot belang voor dc plaats harer towonlng. n De heer Rappnrd, Directeur van 'sRijilcs - werf te Willemsoord, deelt ons mede, dat goederen, die met bcstemmlng naar 'sRijks- werf te Willemsoord door vemcliillmde leve ranciers uit Londen worden aangevocrd, thans via Rotterdam of Amsterdam komen. Ook gebeurt het, dat van's Rijkswcrf naar Londen vcrzending moet plaats hebben, in welk geval weder via Amsterdam of Rotter- diam moet worden geeexpedieerd. Direct en indirect heeft de Marine z. i. dus voordeel van een rechtstreeksche verbinding tusschen I.onden en Helder door besparing op vrachtkosten, korter levertijd en minder be- slommering bij inldaring. w De Firma B. Kat en Zoom te Hypolitushoef denkt vermoedelijk met succes van.de nieuwe verbinding gebruik te kunnen maken voor de verzending van onbepaalde hoeveel'hedlen Alikruiken, Qesters, Moseelen en Kokhanen, die than3 via Amsterdam naar Londen per Hollandsche Stoomboof-Maatschappij, ver scheept worden. Het oorded der Firma over de nieuwe on dememing Is gunstig Even gunstig denkt daarover de heer J. Russelman van de Firma P. J. Peereiboom te Haukes. Hij denkt van de nieuwe verbinding ver moedelijk gebruik te kunnen maken voor de verzending van Alikruiken. Oesters, enz., die thans via Amsterdam per Hollandsche Stoom- bootmiaiaifechappij verzonden worden. De heer T. Zegel, iandbouwer en veehbuder tte Texel, denkt bij steeds meer aansluiting ze ker van de nieuwe verbinding gebruik te kun nen maken voor het vervoer van vroegie aard- appelen, varkens, schapen enz. Hij1, en vele anderen, verkoopen ze voor En geland, maar op welke wijze thans de ver scbeping plaats heeft is hem onbekend. De heer Zegel vindt het voor het elland Texel van groot belang als er comfoinatie met Den Helder komt. Gaarne schrijft hij in verband hiermede zou ik zien, dat de ondememing tot bloci komt, ook door- meerdere propaganda op ons eiland. Er is daar genoeg te produceeren, als maar langs vluggen en goedkoopen weg een afzetgebied te bereikeu ta. De Firma P. Takes en Zoon te Haukes op het eiland Wieringen, denkt bij, een goede re- feling heel best van de nieuwe verbinding ge- ruik te kunnen maken voor de verzending van schelpvisch, ongeveer 100 balen per week vanaf October tot ApriL Deze verzending geschledt thans vto Am sterdam of Harlingen. Het is voor de Firma van belang omi VrSJ- dags en, Maandags op de Londensche Markt te .zijn IHet bestuurslid der Co5p. Landbouw^'Maat- schappij, de veehoudcr en Iandbouwer P. J. Bremer te Burg (Texel) denkt van de nieuwe verbinding gebruik te kunnen maken voor de verscheping van eicnsn, groente, kaas, vleeach enz. in niet van te voren aan te geven hoeveel heden. Tot dusver gaan de vette schapen, koeien en varkens hoofdzakelijk over Purmerend1 naar Hoek van Holland. De heer Bremer aehl door die z. i. doelma- tige verbinding vermeerdering van afzetge bied mogelijk. Voor Texel is, naar hij meent, Den Helder de aangewezen weg enl hij, zou gaame will en dat de Codp. Lanatjouw-Maatsdhappij ook medezeggingschap to de nieuwe ondememing kan krijgen. De Directte van de N. V. G. J. Krol en Co's kunstmest-, graan- en zaadhandel te An na-Paul owna deelt ons picde, bij een verbin ding Alkmaar—Londen geen belang ta heb ben De Firma M. A. Kolster, rccderif en vlsclir h an del te Den Lleldicr, denkt in die winter- maanden' wel gebruik van de nieuwe verbtar ding te kunnen maken voor de verscheping van Alikruiken en Mossden. In de afgelocpen wintennaanden. vcraojid de Firma wckelijks 3000 tot 7000 K.G. naar Londen. Dit gcschieddc voomamelijk via Amster dam per I loll. Stoomboot-Maatschappij! en enkele snelzendingen gingen via Hioek van Holland, Of zij haar afzetgebied zal kunnen vergroo- ten acht de Firma van' verschillendie omstan- digheden afhankelijk. Zij meent, dat van de nieuwe verbinding, wat schaal- en schelpdieren betreft, van uit I>n Helder en Wieringen in de wintennaan den lamelijk veel gebruik zal worden ge maakt. Aangezien er van Wieringen' to de wlnter- maanden beduidende quantiuna Alikruiken over Amsterdam en over Harlingen naar Lon den verscheept worden, is er h. i. veel kans, dat die artikelen over Den Helder verzonden zullen worden, doch het tarief der nieuwe 8toomvaartonderneming zal met dat uit bo~ vengenoemde havens moeten kunneji concur- reercn. Bovendlen zal op tijd en. op de juiste dagen' gevaren m.oeten worden, De Firma verklaart zich voor het beschik- baar stellen van opslagplaats of voor dc be- hartiging van de belangen der nieuwe onder- nemiing te Den Helder desgewenschit gaame tegen billijke vergoeding bereid. De heer G C. van Balen Blanken, lanbou- wer en Directeur van de Zaaizaadvereeniging te Anna-Paulowna, zegt toe dat wanneer zaaizaad dit jaar weer naar Engeland ver zonden kan worden, het door de nieuwe on dememing zal geschieden. Hij verzorid het vorige jaar piLm. 50 zak zaaizaad, voomamelijk tarwe, per spoor naar Rotterdam en verder per Bcnip door bemid deling van een expediteur. Vermeerdering van afzetgebied acht hij door de nieuwe verbinding zeer goed moge lijk en z. i. heeft den dienst wel een toefcofnst, niet alleen voor veeverzending, maar ook voor de verscheping van aardappelen en groenten uit de Streak en van deni Langedijfc. Wij sluiten hiermede onze serie artikelen over deze nieuwe stoomvaaxtondememing, al zullen wij mogelijk nog later bmnenkomende antwoorden op onze vragenlijsten gaame in een afzonderlijke rubriek een plaatsje ver- schaffen. Niet omdat er over de rechtstreeksche ver binding tusschen Alkmaar en I,onden niets m£er te zeggdn zou zijn, zulfen wij thans deze artikelen-reeks beeinidigen. Want wij achten haar voor Alkmaar en om- geving van zoo groote beteekenis, dat wij over de door haar geboden voordeelen nog veel in het midden zouden kunnen brengen. i Maar de ondememing verkeert thans in een stadium dat het van woordea tot daden zal moeten komen. Reeds ligt men zie onder Stadsnieuws in dit nummer de eerste boot met de Alk maarsche vlag to top aan de Handelskade cn het vaartuig zal zoo spoedig vrachtgoed in voldoende hoeveelheid wordt aangevoerd, zijn eersten tocht naar de wereld&tad aan de Theerns moeten ondememen. Moge de binnenkort te houden1 vergaderlng van belanghebbenden en belangstellenden de thans verwachte resultaten brengen. Dan zullen de Alkmaarsche kleuren, tot hdl van onze stad en van het geheele Noor- delijke deel onzer provtode, onafgebroken blijven wapperen boven de kortste vcrbto- dingslijn, die van liier naar de Britacho hoo-fdstad kan getrokken worden. En dan zullen wij er steeds met voldoe- ning^an kunnen terug denken, naar onze be- scheiden krachten te hebben mogen mcdewer ken tot het welslagen van cen ondememing, die tot In lengtc van jarcn van den breeden Mik en' de doortastendhdd! van ASkmaaria meest vooraanstaande burgers zaf getulgm. Bnitenland DE IERSCHE KWESTI1E. De troepen van den Ierschen Vrijstaat zijh thans to' net bezit van de steden Water ford en Limerick cn hebben zoodoende de flanken van de rebdlcn in den Zuid-Wcstelijkea hoek van Ierland! omgetrokken. Niaar gemeld wordit, trekken de rebellion rich thans op Cork terug. Voi-sch'illende leidcrs der reptiblikeinen en ceni groot iaantal htmner manschanpen war den gearresteerd, terwijil dc Vrijstafcrs tevcuo veer built miaakten. Alvorens Limerick te ontruimen, ataken do rebollen talrljkc gebouwen in brand' en haal- sden zij de goedci'en uit de voornaiamste Wiinkels weg. DE1 GROOTE STAKINOEN IN AMIER'IKA. President Harding; zet zijn liemidd^ltaga- pogingen to .de larlwidacxniflictea bij de spoorwegen en in de mijnen voort. In Pennsylvania zijn wachters naar db ko* lenvelden gezondlen1, tencinde de orda te handhaven, dnar de nuijnen gerecdi zijn, cm den arbeld te herVatten. In Ohio zijh wachten gestadonneerd op iwoe strategisdie punten, doch de Consolldla- ted' Goal' en Coke Company heeft aan Har ding ijescdnd, dat dc gouvcrncur van' Ohio deze beschemiing heeft geweigerd, en om fe- derale troepen vraaigt. De gouverneur van Michigan heeft den .'itakenden mijnwerkers tot heiaen Maandagavond den tijd gegeven, om een voorstel tot hervatting van den nrbeid aan te nemen, terwijl hij gcdireigd heeft, in- geval van in gebreke blijven hunnerrijds, zelf de exploltatie ter hand te zullen nemen. Oit Washington wordt gemeld, dat do re- geening door de tosteliltog van een specialte conxmissie onder Hbover, den vroegeren „food controller", idle rteenkoolvoorzientog tot instandhotidhig van het spoorwegverkeer zal verzekeren. DE VOI ,TCF. NBONDSR A AD. Op de jongste zitting van deu Volken- bonusraaa, welke onder voorrittersphap van Ouinoncs do Leon, den Spaanschoi go- zant te Londen werd gehouden, is o. a. net rapport betreffende den handel en het ge bruik van opium naar de Opium-Commissie terugvenvezon, _nad^t er zekere kleine textu- eele wijzingen in waren aangebracht, terwijl aan' dp commisisie werd verz'ocht, de kwestie verder ki behandeling te hmtdten, totdat zij in de vergadering van den Vbfcnbond ter spra- ke komt. DE GEDWOINOEIN LEE NINO IN iDUmSCHLA'ND. iHlet Duitsche ministerie van finanrien deelt mede, IfOat de inschrijving op de ge- dwongen leening reeds in deze ma and; 6e- Igtot. 'Er wordt op gewezen', dat 'alle Duit- schers verplieht zjjin in te schrh'ven, behalve zij, die sedert 1 Jan. 1921 zich blijvendi in het buitmland ophouden en to het binnen land geen domicilie hebben. Ook niet-Didt- schers moeten daarop inschrijven, wanneer rij in het -Dmtsdie rijk domicilie hebben of een bedlrijtf uitoefenen, dan wel Hanger dan za§ maanden to iDuitschland' verblijf houden. Tot toscfarijvtagi rijo verder verplieht ialle rechtepersonen, met name vennootschappfen op aandeelen, oommanda'ire vennootschappen met beperkte a ansprakelijikheid. enz. Vermogens beneden 100.000 mark rijn vxiji. Van 100 000 mark moet worden togeschre- vem voor 1 van 150.000' mark 2%, enz-, van een millioen 10%. Tweederde gedeelte der gedwongen leening moet uiterlijk op 28 Fehr. 1023 zijn gestort. De koers bedtraagt in Juli 04%, to Aug. 96%, to' Sept. 98i% en in Febr. 104 ALKMAAR tj) it

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 1