Damrubriek. s, n as II V 1 1 mm V N PRETTIGEVACANTIE!' EN DAN EEN GOEDE RAAD:' VRAAG STEEDS DE ECHTE RANJAl WAAR U OOK NENEN GMT f I ii mammrn I, lp mmmmu Yfi^amarClfy ®a m m ks W f m Economische zwerftochten. Oemengd JSieuws Nieraandoeningr b|j kinderea. Ons Raadselhoekje. zelfs in staat is vergenoegd te zijn." Ik ant- woordde hem, dat wij ons wel heelemaal kondenopbergen, als wij niet met alle energie ons juist op de cultureele yraagistukkeinj foe- legden. Dat wij het in Duitschland als een hciligen plicht en verantwoordelijkheid be- schouwen de cultureele en geestelijke overle- vcringen levendig te houden en voor de toe- komst uit deze ellende te redden, daar er toch eens, hoewel misschien eerst na vele jaren, vroolijker dagen moeten aanbreken. En dat we ons evenzeer wel konden opbergen, als wij ondanks alles niet de kracht bewaard had- den om bij tijden toch nog vergenoegd te zijn. Wij zien immers, dat het de onderdanen van een ander land, dat het nog slechter gaat dan Duitschland, voortdurend gelukt om nog veel vergenoegder te zijn dan wij Duitschers ons veroorloven. Reeds vroeger heb ik over de Russen geschreven, die bij- duizenden en tienduizenden naar Berlijni komen. De stroom neemt voortdurend in omvang -toe En in de straten van West-Berlijn wordt het eene res taurant na het andere geopend, dat een Rus- sisch uithangbord draagt en een Russische spijskaart bezit. De gasten zijn bijna alien buitenlanders. Het gaat er vroolijk toe. Tegen hoogen prijzen wordt er gegeten en gedron- ken Een kapel speelt melancholieke Slavische melodieen. En omstreeks -middcmacht treedit een Kaukasier in nationalen dracht op en voert wilde dansen uit, met schcrpe messen die hij in zijin mond stedkt of tuisschen oogen en neus kliemt. Hoe komen al die lui, die hie*, sinullen en brassen en bijval betuigen en ten slotte tusschen de tafels beginnen te dansen aan't geld Ik weet het niet. Maar ik stel mij voor, dat wanneer a! deze sommen die in de talrijke Russische restaurants, „Kaukasische Weinstuben" en „Ukrainsche kniepen" uitge- .'cven worden, en bovendien nog de gelden lie in Berlijn door de Russen gebruikt worden voor bolsjewistische propaganda, wanneer al deze sommen voor de hongerlijdendcn in Rus- land gebruikt werden, dan zou menige onge- lukkige familie ginds geholpen kunnen wor den. Bij ons in Duitschland echter zal het niet anders worden, dan wanneer onze vroegere vijanden, vooral Frankrijk, heeft ingezien, dat andere middelcn aangegrepen moctcn worden om het zicke Europcesche bedrijfsleven te ge- nezen Men gelooft in't buitenland, dat wij in Duitschland geen begrip hebben van de on- verzoenlijke gezindheid die in vele Fransche kringen nog heerscht. Maar juist diegenen in Duitschland, die zich afwendcn van de militai- ristische en blufferige neigingen van't vroe gere Kcizerdom en die een werkelijk vreed- zaam naast elkander-leven der volkeren. voor al echter van Duitschland en Frankrijk, na- strevcn, worden tot onmacht veroordeeld, als r steeds nleuwe dreigementen en harde woorden van de tegenparti] komen. De vruchtelooze onderhandelingen over de compensatiebetalingen hebben een ernstlger uitwerking gehad dan men in het buitenland weliicht gelooft. Als thans, nadat de wapenen al vier jaar gerust hebben, steeds nog het Damoele8-zwaard van nieuwe militaire bezet- tingsmaatregelen boven ons hoofd hangt, dan komt elk gevoel van hillijkhcid claartegen in opsiand. Een kwade kringloop: de mark staat slech't, Duitschland kan niet volgens de over- eengckomen bepalingen zijn betalingen uit- voeren, er wordt met dwangmaatregelen ge- dreigd, en de mark komt daardoor steeds slechter te staan, zoodat het Rijk nog veel minder in staat is de onder geheel andere oeconomische verhoudingen tot stand1 geko- men regelingen na te komen. Na lange weken van regen. die ons natheid en koude zonder eind brachten, is eindelijk de zon weer te voorschijn gekomen en zomer- vreugde is er in de lucht. Wij zouden weer ■willen heradetnen, maar daar komt opnieuw een ijzeren vuist, die ons neerdrukt Dr. MAX OSBORN. Aan de Dammers! Met dank voor de ontvangen oplossingen van probleem No. 715 (auteur A. Mantel) Stand Zwart: 5, 6, 7,10,12,13,15,17, 18,19,23, 24, 29, 41 Wit: 25, 26, 27, 28, 32, 33, 34, 37, 38, 39, 40, 43 44, 46. 0 p 1 o s s i n g 1. 40—35 1. 29 49 2. 35—30 2. 24 35 3. 33—29 3. 23 34 4. 39:30 4. 35:24 5. 38—33 5, 49 29 6. 28—22 6 17 28 7. 32:14 7. 41:21 8. 26 30 8. 10 19 9. 30—24 9. 10. 25: 1 Goede oplossingen ontvingen wij van de heeren: W. Blokdijk, P. Dekker, D. Gerling, G. J. v. d. Ploeg te Alkmaar, J Smit te Heer- hugowaard, P. Kleute Jr. te 's-Gravenhage. AARDIGE STANDEN. In den navolgenden stand van den eertijds zoo bekenden dammer v. cL Meer wint wit op origineele wijze: mm m m m Zwart: 7, 11, 12, 13, 16, 18, 21, 23, 39. Wit: 20, 22, 27, 31, 32, 35, 37, 38, 47. 1. 22—17 1. 11:22 2. 38—33 2. 39 28 3. 31—26 3 22 42 4. 26:19 4. 23 :25 5. 32 1 5. 42—48 6. 1—34 6. 48 30 7. 35 24 Ziet gij zoo direct de winst in den volgen- den eindstand? Zwart1 en dam op 23. Wit: 11, 33, 40 en dam op 36. Wel zeker! Wit speelt II7 en de partij is gewonnen. Immers op 1 12 volgt 3618 (23 45), 18 1 (45—50) en 1—6. Op 23 45 volgt 33—28 (1 12), 28-23 (45 18), 36 13. Ter oplossing voor deze week: PROBLEEM No. 716 van P. KLEUTE Jr., den Haag. Zwart: 8, 9, 10, 17, 19, 27, 28, 36, 40. Wit: 25,30,38,42,43,46,47,49. De ontleding van dit aardige, niet al te moeilijke probleem, zal den oplossers zeker veel genoegen verschalfen Oplossingen v66'r of op 16 Aug., Bureau van dt Blaa. Het transportwezen. I. Wij hebben thans achtereenvolgens be- schouwd de voortbrenging, de banken met de daarmede verwainte levensverzekeringmaat- schappiien, en zijn dus nu zoover gevorderd in het beschrijven van die economische wor- dingsgang dier goederen, d^t de goederen klaar staan, in de ma^azijnen der fabrieken. Maar daar hebben zij voor den verbruiker nog geen, of zoo good als geen waardfe. Im mers de consument zail pas nut van het goed hebben, wanneer hij het bereiken en daarna ver- of gebruiken kan. De goederen moeten dus vanaf de fabriek vervoerd worden, en het is voor den ondernemer van belang de goe deren te brengen naar de plants waar zij het meest gevraagd worden. Waar de vraag het grootst is, zijn de prijzen het hoogst, dus kan ad ondernemer het meest winst maken. indiien die grootere winst itenminste niet wordt opge- slokt door grootere transportkosten. Het is wdl van algemeene bekendheid, dat die trans portkosten een factor van beteeikenis vormen la het binnentand heeft men alleen te maken met de wijze waarop men' zijne goederen het goedkoopst zal kunnen vervoeren. en toch op tijd de navraag zal kunnen voldoen. Bij in- ternationaal vervoer stuit men' echter op veel meer moeilijkheden. Daar is de wijze van vervoer van ondergeschikt belang, maar hoofdfactoren zijn dan de kwesties van in- voerrechten, en1 wisselkoersen, terwijl ook dik- wijls nog net d umping-stelsel moet worden toegepast. Al deze factoren zullen in een volgend artikel onze aandacht trekken. Thans beschouwen wij slechts in het alge- meen het nut van een goed georganiseerd transportwezen. Er zijn velerlei wijzen om goederen te bevorderen. Daar zijn natuurlijfc wegen, die echter thans zoo goed als geene beteekenis meer hebben. Het meest sprekend voorbeeld van natuurlijke wegen zijn nog de bergpassen waarlangs in de middeleeuwen het vervoer ging van Italie naar Noord- Europa. Het vervoer op dergelij'ke wegen zal uit den aard der zaak steeds min of meer pri- mitief zijn, dus vervoer door dragers of last- dieren. Natuurlijke wegen zijn ook de water- wegen, echter noem ik deze in den tegenwoor- digen toestand niet meer zuiver natuurlijk, daar de bed^ng der rivieren op kunstmati- ge wijzen (door dijken) is vastgelegd', waar- bij behulp van booiten of bootjes, hetgeen dus veronderstelt, dat de ontwikkelingsgraad van den mensch vold'oende gevorderd is, om zoo'n hulpmiddel te kunnen bouwen. Ook door dleren werden wegen gebaanct, wanneer zij door de oerbossohen, die in vroe ger eeuwen een grooit deel der aardOpper- vlakte bedekten, heendrongen om op een vaste plaats bun dorst te lesschen. De een- maal gemaak te opening in het oerbosch, bleef door hun diageliijksch gebruik niet alleen open, maar werd meestal op den duur nog ver- breed, en ide grond werd vasigestampt. Maar op het platte land en in de niet behoschte streken, moesten alle wegen door, menschen worden aangelegd Een- behoorlijk wegennet met flinke breede en geplaveide wegen heb ben wij echter te danken aan Napoleon, die, om zijn troepen snel te kunnen verplaatsen, goede heirwegen noodig had. Na den val van dezen reus, toen men het gemak der be- staande goede wegen eenmaal begon te be- merken, werd het wegennet voltooid. Toch dragen b.v. onze Hollandsche wegen nog steeds eene min of meer historische, smalheid en bochtigheid. Vergelijkt men deze met we gen in de Vereenigde Staten, dan valt het op, dat de wegen daar allemaal kaarsrecht, breed en zooveel imogelijk geaspha'teerd zijn. Dit is het gevolg van. de ontwilckeling van hot verkeerswezen in Amerika, waarover later meer. BELGISCHE MILITAIREN IN ONS LAND VERDWAALD. Men schrijft aan het Huisgez. Een afdeeling Belgische militairen, 10 be- spannen veldkeukens, geraakte verdwaald in het Limhurgsche grensdorpje Rimburg (ge- meente Ubach-OverHWorm). De veldwachter verzochit den soiuaten ons landi te veriaten, wat zij. aanstonds deden; zij vervolgden hun onderbroiken reia naar Scherpenzee1, tot het houuen van oefeningen. Mr. J. VERDAM GEKQZEN TOT LID DER PROV. STATEN VAN NOORD- HOLL.v. xj In de gister te Haarlem gehouden zitting van hot Gentraal Stembureau is in de plaato van den heer J. Douwes Jr., die tot ltd van #de Eerste Karner is gekozen, als lid der Pro- 'vinciale Staten van Noord-HoLland benoemd verklaard Mr. J. Verdant, advocaat to Am- sterdam. Mr. Verdarn was de laatste op de lijst der A. R. partij. EEN GEVAARLIJK HEERSOHAP. Voor de rechtbank to Zutfen heeft gisteren terechtgestaan de 21-jarige monteur E. H., wonende te Neurenberg, die, toen hij op 2 Juli j .1. te Winterswijk over de grens kwam om in ons land werk te zoeken en dioor den Rijksveldwachter G. H. Dammers werd ge- fouilleerd, plotseling een revolver had ge- trokken' en op Dammers een schot had1 ge- lost, waardoor de veldwachter in den mond gewond werd. Eisch: drie jaar jrevangenisstraf. EEN SPEELHOL Een inspecteur van politie heeft Dinsdag- avond omstreeks 11 uur met eenige recher- cheurs een inval gedaan in een melksalon op de Nieuwe Haven te Rotterdam op het ver- moeden, dat daar door den eigenaar gelegen- heid tot het beoefencn van hazardspei werd gegeven. Toen de politiemannen binnenkwa- men, aldus deelt de „Msb." mede, dacht de waard aanvankelijk met nieuwe bezoekers te doen te hebben. Hierdoor kon een aantal per- sonen op heeterdaad betrapt worden. On danks het waarschuwingssignaal van den ei genaar een electrische bel van1 het buffet naar een achter den salon gelegen kamer vond men daar acht mannen bijeen, rond een tafel. Men was bezig met het z.g. passiespel (een beker met dobbelsteenen en fiches). Een en ander, evenals een klein bedrag aan geld, werd in beslag genomen. De spelers en de waard bracht men naar het poiltiebureau aan de Lange Torenstraat over, waar tegen alien proces-verbaal is opgemaakt. 'NIED'ERLANtDSQHE TENTOONSTEL- LING TE KOiPENHAGBN. De Nederlandsche Tentoonstelling te Ko- penhagen werd in de maand Juli door meer dan 200.000 betalend'e personen bezocht. De belangstelling voor de tentoonstelling blijft onverminderd. Zondag 6 Augustus bedroeg het aantal betalende bezoekers 13.227. HET VERTREK DER CHINEEZEN. Het vertrek der Chineezen, die naar China terug zuillen keeren, is een week uitgesteld. Zij gaan inplaats van a.s. Zaterdag met de „Oostkerfc',' Zaterdag over een' week met de Ambon" naar Hongkong. De reden hiervan is dat de Ghineesche le- gatie verzodit heeft het vertrek eenigen tijd uit te stellen om zoodoende de gelegenheid te krijgen een onderzoek in te stellen naar som- mige Chineezen, die niet in't bezit van pas- sen of andere papieren zijn en onder wie er kunnen zijn die in China nog het een en an der op hun kerfstok hebben. De „Nederlaud" zelf gaf er ook de voor- keur aan, ter besparing van kosten, de men schen met een van haar eigen schepen te ver voeren. De politie was anuers met haar voorberei- dingen voor de afreis geheel -ereed en zou dan ook allenmiinst bezwaar hebben gehad als de tocht met de „Oostkerk" doorgegaan was. REDDINGBGOTEN. De motorreddingboot C. A. den Tex, tot dusver gestationneerd op Rottum, wordt as. Maandag te Harlingen gestationneerd. Haar schipper wordt J. de Jong te Harlingen. De motorreddingboot Hilda, thans nog in aanbouw te Delfzijd, zal de C. A. den Tex op Rottum vervangen. BRANDEN, De boerderij1, bewoond door den heer F. Postma, nahij Fockema-oord in den Parre- gaster Meerpolder, is Woensdagavond om streeks 10 uur door den bliksem getroffen en totaal afgebrand. Eenige inboedel kon nog worden gered Verzekering dekt de schade. PERMANENT HOF VAN ARBITRAGE. Voor het scheidsgerecht van het Permanent Hof van Arbitrage inzake geschil tusschen Noorwegen en de Vereenigde Staten is gister- ochtend de behandeling van deze aangelegen- heid voortgezet. DE BEZUINIGING BIJ DE SPOOR. WEGEN. Onder het opsohrift „Nieuwe verslechterin. Kinderen zijn zoowel als volwassenen on- derhevig aan nieraandoeningen, en men heeft zelfs opgemerkt, dat procentsgewijze blaas- steenen meer voorkwamen bij kinderen dan bij volwassenen. Sommige kinderen erven nierzwakte over. Bij anderen is het een gevolg van mazelen, scnarlakenkoorts, diphteritis, windpokken en dergelijke infectieziekten. De ouders dienen derhalve op te passen, als een kind klaagt over pijn in den rug en de ledematen, pijn in de schouders, of als de urine bezinksel bevat. Allicht is het meest voorkomende gevolg van nierzwakte bij kin- deren het verlies van de macht over de blaas, hetgeen bedwateren en dergelijke onaange- name kwalen veroorzaakt Als uw kind teer en kwijnend is, niet speelt en draaft als andere kinderen, treurt en klaagt over moeheid, wees dan bedacht op een vorm van nieraandoening en onder zoek dit spoedig. Foster's Rugpijn Nieren Pillen bleken succesvol in tal van dergelijke gevallen. He* verdient dan tevens aanbevehng om opwin- ding door stoeien «n lezen voor het slapen gaar vermijden1, het kind 'a avond® niet te veel te la ten drinken, het niet te warm toe te dekken en het vooral niet te etraffen voor zijn kwaal. Foster's Rugpijn Nieren Pillen (let op den iuisten naam) zijn te Alkmaar verkrijgbaar bij Nierop Slothouber a 1.75 per doos. AUTO-ONGEVAL. Dinsdagavond tegen hal'ftien reed een be- woner van bet Piark de iKievit met zijn Ad- ler-auto naar 'huis op den Leidsohen Straat- weg, even voor de Kasteellaan, toen udit die laan een andere auto van' den beer iR. snel den hoe'k' omreed en ter verlkbting van den weg zijn eleCtriscb zoeklicht ontstak. Door het 'plotselinge soheile licht, aldus deelt bet „,Viad." mede, verblind, zag de bestuurder van de Adler-auto, de beer v. D., niets meer en evenmin, dat er voor hem een bodewageb zonder eenige achterveriiCh'ting, in dezelfde riditing reed als hij. Een botsing was hier door onvermijd'elij'k en door den sell ok vielen de 3 personen van den bofc van den bode- wagentwee er van bekwamien lichte kwetsu- ren, die door dr. Koppesohaar van Wasse- naar werden veibouden. Het acbtergedeelte van de auto was ernstig beschadigd. Hoewel dit ongeluk dus betrekkelijk goed afliep, blijkt er alweer uit hoefataal de te ster- ke verlichting op een oogenblik kan werken. Wanneer men uit de verte de groote zoeklich- ten van een auto ziet, is men eenigszins gepre- pareerd en het is dan usance, dat automobi- listen voor elkaar de lichten dooven, maar hier zit de moeilijkheid in het snel om een hoek gaan met groote lichten. In dit bijzon- der geval kwam bovendien nog de fout van den vrachtrijder om zonder achterlicht te rij- den op een avond als Dinsdag. toen duister- nis en regen het uitzicht zeer bemoeilijkten. KORTE BERICHTEN. De gehuwde monteur H. M., uit Gulpen, is Dinsdag te Bocholtz' uit een paal der elec trische verlichting gevallen. Woensdag is hij in het hospitaal te Heerlen overladen. Door de rivierpolitie te Rotterdam is in de Maas het lijk gevonden van den 53-jarigen koetsier W. J. v. E., die sinds Woensdag avond vermist werd. In de Lusthofstraat te Rotterdam' werd de 6-jarige A. v. d. Z. uit Amsterdam, die tij- delijk daar logeerde, door een groote vracht- auto overreden en gedood. OPLOSSINGEN DER RAADSELS UIT 'T VORIGE NIUIMiMER. VOOR GROOTERLN. 1. Vrouwelijlke ambtenaren, want die zijn altijd in den role. 2. Nieuwsgierigheid. Gier, sneeuvv, nieuw, hinde, weinig. 3. Vlieg, kamp; vliegkamp. 4. A Amerongm. E ms Trees N aarden Amerongen v 11 n d e r h a g e 1 pen n VOOR KLEINEREN. 1. Verborgen vogels. Ik zag in het bosoh een fiCikken, ouden eik, gdheel begroeid met kl.imop. (Lend). Had ziji in het park lets verlorcn? (ParHet) Oa je dadelijk mee? Ja graag. Arts waoht al op ons. (Qans). Ga je mee stuivertje vexwisselen? (Mees). 2. Kaart, staart, faart, Afaart. 3. K^i's, Koos, baas, tos. 4. Oeel, leeg. OM OP TE LOSSEN. VOOR GROOTERIEN. 1. Welfcen mian fcun je maken van: o s c h eer v r o e g nest? 2. Plaats in deze 16 vakijes 1 O 3 A 4 E II 2 S 2 R 2 N ID zoo dat je links naar redhts en van bo ven naar bemeden te lezen fcrijgt: 1. een vrucbtbare plek in een woestijn. 2. 'lets wat deel uitmaakt van ons li- chaam. 3. een ander woord voor teeken. 4. een meisijesnaam. v 3. iMlijn geheel wordt met 6 letters gesdhre- ven en noemt een stad in Italie. 2, 3, 3, 4, 5 is eem vruoht. 6, 5, 2, 3 is nooiit stijf. r Een 3, 2, 2, '5 is een houten stut. Een 3, 4, 4, 6 vindt men op veel plaat- sen in het mianschelijk liohaam. 12, 3 is een houten bakje. 4. Ik ben ieen sappige vrudht. Verand'er mijn/laatste letter en ik word een rijlk in Azie. VOOR KLEINEREN. 1. Verborgen viervioetige dieren. gen van de diensttijden van het spoorwegper. j soneel. Aansturen op een conflict" deelt het hoofdbestuur der Nederlandsche Vereeniging van Spoor, en Tramwegpersoneel aan het Corr. Bur. het volgende mede: „De Directie der Ned. Spoorwegen zond op 29 Juli j.l. onderstaanden brief aan den Mi. nister van Waterstaat: „Wij hebben de eer er de aandacht van uwe Excellentie op te vestigen, dat in 1920, bij de indeeling van het Personeel van den Dienst van het Vervoer onder de betrokken artikels van de tweede afdeeling van het A. R. D. in verband met de omstandigheden en den spoed, waaronder en waarmede die indeeling moest geschieden, er te weinig rekening mede gehou. den is, dat van toepassing van Art. 86 eerst dan sprake mag zijn indien de arbeid het uit. gesproken karakter van onafgebroken of in. spannenden arbeid bezit, zoodat gevallen waarin de werkzaamheden onmiddellijk ver. band houden met de elkaar met tusschenpoo. zen opvolgende goederen. en reizigerstreinen, in welke tuschenpoozen bijkomstig werk opge. dragen wordt om leegloopen te voorkomen en gevallen waarin door traagheid' of onbeholpen. heid voortdurend gewerkt moet worden om de opgedragen taak te voleindigen, buiten bereik van art. 86 vaEen. Wij vernemen dat, zonder t. o. v. het per. soneel aan de billijkheid te kort te doen, niet langer onder Art. 80 moeten worden gerang. schikt: A. het personeel werkzaam op de kantoren der stationschefs; B. het personeel der best el. en vrachtgoede. renkantoren, behoudens de hoofden van som. mige dier kantoren en de comptabele arnbte. naren; C. de ambtenaren op de groote stations be. last met den perrondienst voor zoover de treindienstleiding berust in handen van afzon. derlijk daarvoor aangewezen ambtenaren; D. de rangeerders werkzaam op de perso. nen.emplacementen der groote stations (uit. gezonderd Amsterdam C. S. en Utrecht C. S.) Een overzicht van de kantoren, posten, enz. welke onder art. 86 zouden blijven vallen is bijgevoegd. Wij verzoeken Uwe Excellentie hieraan wel uwe goedkeuring te willen hechten." De bedoeling is dus zoo gaat de mediedee. ling van het hoofdbestuur voornoemd voort om den arbeidstijd van duizenden ambtenaren, rangeerders, seinhuiswachters en ander perso. neel onderscheidenlijk met 12 en 18 uren per week te verlengen. De directie motiveert haar voorstellen door te beweren, dat het rangschik. ken van personeel onder de verschillende diensttijdbepalingen in 1920 te vluchtig zou hebben plaats gehad. Deze bewering is vierkant onjuist, Nadat door haar in het laatst van 1918 was toegezegd, dat de diensttijden van het spoor, wegpersoneel op de basis van den acht.uren. dag zouden worden geregeld, werd de nieuwe reeling eerst in den loop van 1920 ingevoerd. Als er sprake is geweest van invloed van de vakorganisatie van dit personeel op de nieuwe regeling van de dienst. en rusttijden, de rang, schikking van het personeel onder de diverse bepalingen, heeft de directie alleen in handen gehouden. Ver volgens heeft de minister van Waterstaat, daarin bijgestaan door den Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten, de ge» heele regeling en dus ook de indeeling van het personeel goedgekeurd. Daarna heeft do vakorganisatie wel herhaal. delijk aangetoond en bepleit, dat voor meer. idere groepen personeel art. 86 van de dienst. tijden'bepalingen behoorde te gelden, maar de» ze pogingen zijn meest alle afgestuit op onwil van de directie- Onder art. 86 bchoort het personeel te val. len, dat voortdurend of ingespannen arbeldt. In dit artikel is bepaald1: A. een dicnsttijd mag niet meer bedragen dan tien (10) uur; B. in een tijdvak van twee (2) achtereenvol. gende weken mag de gezamenlijke duur van de daain vallene diensttijden niet meer bedragen dan negentig (90) uren voor personeel, uitsluit. tend of in hoofdzaak werkzaam op de kanto. ren van de in artikel 8 onder A genoemde per. sonen zes en negentig (96) uren voor perso. neel, uitsiuitend of in hoofdzaak werkzaam bp andere kantoren of belast met ander dan dagelijksch onderhoud van rollend materiaal en honderd twee (102) uren voor het overige personeel. Het verlangen van de directie is thans om op het overgroote deel van het personeel, dat na langdurige en nauwgezette overweging ha. rerzijds onder dit artikel werd geplaatst, arti. kel 89 in toepassing te brengen. In art. 89 is bepaald: A. een diensttijd mag tweemalen in een tijdvak van twee (2) achtereenvolgende weken meer dan tien (10) uren, doch niet meer dan veertien (14) uren bedragen en de overige ma. len niet meer dan tien (10) uren; B. in een tijdvak van twee (2) achtereenvol. gende weken mag de gezamenlijke duur van de daarin valiende diensttijden en gedeelten van diensttijden niet meer bedragen dan hon. derd veertien (114) uren. Het is nog lsechts eenige maanden geled'en, dat voor het personeel, welks arbeidstijd men thans weer aanmerkelijk wil verlengen, zooda. nige verslechteringen werden ingevoerd, dat het nu mogelijk is dit personeel door het ge. ven van rusttijden van een half uur en meer op elk willekeurig tijdstip van den dag veertien (14) uren in beslag te nemen. Ook kan men voor dit personeel volstaan met het geven van vrije dagen ok Zondagen van dertig (30) uren, die dus in vele geval. len meer dan twaalf uren korter zijn dan de vrije dagen van de arbeiders in overheids. dienst en de vrije bedrijven. En thans maar weer een flinke duw terug, waarbij naast een volkomen onjuiste toelich. ting ook nog gepoogd wordt den indruk te wekken, dat in vele gevallen het betrokken personeel maa een beetje bezig gehouden wordt of zich kenmerkt door traagheid en on. beholpenheid. Behalve dat deze voorstellen er op neer ko. men om de taak van het personeel, dat voort. durend of inspanned arbeidt, nog meer te ver. zwaren, hetgeen een aanslag beteekent op de verkeersveiligbeid en de bedrijfszekerheid, zal de verbittering onder het betrokken personeel zoodanig stijgen, dat hier zeker van een on. verantwoordelijke poging om te willen bezui» nigen mag worden gesproken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 6