Damrubriek.
s, n
as
II
V
1 1
mm
V
N PRETTIGEVACANTIE!'
EN DAN EEN GOEDE RAAD:'
VRAAG STEEDS DE ECHTE RANJAl
WAAR U OOK NENEN GMT
f
I
ii
mammrn
I, lp
mmmmu
Yfi^amarClfy
®a m m ks
W f m
Economische zwerftochten.
Oemengd JSieuws
Nieraandoeningr b|j kinderea.
Ons Raadselhoekje.
zelfs in staat is vergenoegd te zijn." Ik ant-
woordde hem, dat wij ons wel heelemaal
kondenopbergen, als wij niet met alle energie
ons juist op de cultureele yraagistukkeinj foe-
legden. Dat wij het in Duitschland als een
hciligen plicht en verantwoordelijkheid be-
schouwen de cultureele en geestelijke overle-
vcringen levendig te houden en voor de toe-
komst uit deze ellende te redden, daar er toch
eens, hoewel misschien eerst na vele jaren,
vroolijker dagen moeten aanbreken. En dat
we ons evenzeer wel konden opbergen, als
wij ondanks alles niet de kracht bewaard had-
den om bij tijden toch nog vergenoegd te zijn.
Wij zien immers, dat het de onderdanen
van een ander land, dat het nog slechter gaat
dan Duitschland, voortdurend gelukt om nog
veel vergenoegder te zijn dan wij Duitschers
ons veroorloven. Reeds vroeger heb ik over
de Russen geschreven, die bij- duizenden en
tienduizenden naar Berlijni komen. De stroom
neemt voortdurend in omvang -toe En in de
straten van West-Berlijn wordt het eene res
taurant na het andere geopend, dat een Rus-
sisch uithangbord draagt en een Russische
spijskaart bezit. De gasten zijn bijna alien
buitenlanders. Het gaat er vroolijk toe. Tegen
hoogen prijzen wordt er gegeten en gedron-
ken Een kapel speelt melancholieke Slavische
melodieen. En omstreeks -middcmacht treedit
een Kaukasier in nationalen dracht op en
voert wilde dansen uit, met schcrpe messen
die hij in zijin mond stedkt of tuisschen oogen
en neus kliemt. Hoe komen al die lui, die hie*,
sinullen en brassen en bijval betuigen en ten
slotte tusschen de tafels beginnen te dansen
aan't geld Ik weet het niet. Maar ik stel mij
voor, dat wanneer a! deze sommen die in de
talrijke Russische restaurants, „Kaukasische
Weinstuben" en „Ukrainsche kniepen" uitge-
.'cven worden, en bovendien nog de gelden
lie in Berlijn door de Russen gebruikt worden
voor bolsjewistische propaganda, wanneer al
deze sommen voor de hongerlijdendcn in Rus-
land gebruikt werden, dan zou menige onge-
lukkige familie ginds geholpen kunnen wor
den.
Bij ons in Duitschland echter zal het niet
anders worden, dan wanneer onze vroegere
vijanden, vooral Frankrijk, heeft ingezien, dat
andere middelcn aangegrepen moctcn worden
om het zicke Europcesche bedrijfsleven te ge-
nezen Men gelooft in't buitenland, dat wij in
Duitschland geen begrip hebben van de on-
verzoenlijke gezindheid die in vele Fransche
kringen nog heerscht. Maar juist diegenen in
Duitschland, die zich afwendcn van de militai-
ristische en blufferige neigingen van't vroe
gere Kcizerdom en die een werkelijk vreed-
zaam naast elkander-leven der volkeren. voor
al echter van Duitschland en Frankrijk, na-
strevcn, worden tot onmacht veroordeeld, als
r steeds nleuwe dreigementen en harde
woorden van de tegenparti] komen.
De vruchtelooze onderhandelingen over de
compensatiebetalingen hebben een ernstlger
uitwerking gehad dan men in het buitenland
weliicht gelooft. Als thans, nadat de wapenen
al vier jaar gerust hebben, steeds nog het
Damoele8-zwaard van nieuwe militaire bezet-
tingsmaatregelen boven ons hoofd hangt, dan
komt elk gevoel van hillijkhcid claartegen in
opsiand. Een kwade kringloop: de mark staat
slech't, Duitschland kan niet volgens de over-
eengckomen bepalingen zijn betalingen uit-
voeren, er wordt met dwangmaatregelen ge-
dreigd, en de mark komt daardoor steeds
slechter te staan, zoodat het Rijk nog veel
minder in staat is de onder geheel andere
oeconomische verhoudingen tot stand1 geko-
men regelingen na te komen.
Na lange weken van regen. die ons natheid
en koude zonder eind brachten, is eindelijk de
zon weer te voorschijn gekomen en zomer-
vreugde is er in de lucht. Wij zouden weer
■willen heradetnen, maar daar komt opnieuw
een ijzeren vuist, die ons neerdrukt
Dr. MAX OSBORN.
Aan de Dammers!
Met dank voor de ontvangen oplossingen
van probleem No. 715 (auteur A. Mantel)
Stand
Zwart: 5, 6, 7,10,12,13,15,17, 18,19,23,
24, 29, 41
Wit: 25, 26, 27, 28, 32, 33, 34, 37, 38, 39,
40, 43 44, 46.
0 p 1 o s s i n g
1. 40—35 1. 29 49
2. 35—30 2. 24 35
3. 33—29 3. 23 34
4. 39:30 4. 35:24
5. 38—33 5, 49 29
6. 28—22 6 17 28
7. 32:14 7. 41:21
8. 26 30 8. 10 19
9. 30—24 9.
10. 25: 1
Goede oplossingen ontvingen wij van de
heeren: W. Blokdijk, P. Dekker, D. Gerling,
G. J. v. d. Ploeg te Alkmaar, J Smit te Heer-
hugowaard, P. Kleute Jr. te 's-Gravenhage.
AARDIGE STANDEN.
In den navolgenden stand van den eertijds
zoo bekenden dammer v. cL Meer wint wit op
origineele wijze:
mm
m m m
Zwart: 7, 11, 12, 13, 16, 18, 21, 23, 39.
Wit: 20, 22, 27, 31, 32, 35, 37, 38, 47.
1. 22—17 1. 11:22
2. 38—33 2. 39 28
3. 31—26 3 22 42
4. 26:19 4. 23 :25
5. 32 1 5. 42—48
6. 1—34 6. 48 30
7. 35 24
Ziet gij zoo direct de winst in den volgen-
den eindstand?
Zwart1 en dam op 23.
Wit: 11, 33, 40 en dam op 36.
Wel zeker! Wit speelt II7 en de partij is
gewonnen.
Immers op 1 12 volgt 3618 (23 45),
18 1 (45—50) en 1—6.
Op 23 45 volgt 33—28 (1 12), 28-23
(45 18), 36 13.
Ter oplossing voor deze week:
PROBLEEM No. 716
van P. KLEUTE Jr., den Haag.
Zwart: 8, 9, 10, 17, 19, 27, 28, 36, 40.
Wit: 25,30,38,42,43,46,47,49.
De ontleding van dit aardige, niet al te
moeilijke probleem, zal den oplossers zeker
veel genoegen verschalfen
Oplossingen v66'r of op 16 Aug., Bureau
van dt Blaa.
Het transportwezen.
I.
Wij hebben thans achtereenvolgens be-
schouwd de voortbrenging, de banken met de
daarmede verwainte levensverzekeringmaat-
schappiien, en zijn dus nu zoover gevorderd
in het beschrijven van die economische wor-
dingsgang dier goederen, d^t de goederen
klaar staan, in de ma^azijnen der fabrieken.
Maar daar hebben zij voor den verbruiker
nog geen, of zoo good als geen waardfe. Im
mers de consument zail pas nut van het goed
hebben, wanneer hij het bereiken en daarna
ver- of gebruiken kan. De goederen moeten
dus vanaf de fabriek vervoerd worden, en het
is voor den ondernemer van belang de goe
deren te brengen naar de plants waar zij het
meest gevraagd worden. Waar de vraag het
grootst is, zijn de prijzen het hoogst, dus kan
ad ondernemer het meest winst maken. indiien
die grootere winst itenminste niet wordt opge-
slokt door grootere transportkosten. Het is
wdl van algemeene bekendheid, dat die trans
portkosten een factor van beteeikenis vormen
la het binnentand heeft men alleen te maken
met de wijze waarop men' zijne goederen het
goedkoopst zal kunnen vervoeren. en toch op
tijd de navraag zal kunnen voldoen. Bij in-
ternationaal vervoer stuit men' echter op veel
meer moeilijkheden. Daar is de wijze van
vervoer van ondergeschikt belang, maar
hoofdfactoren zijn dan de kwesties van in-
voerrechten, en1 wisselkoersen, terwijl ook dik-
wijls nog net d umping-stelsel moet worden
toegepast. Al deze factoren zullen in een
volgend artikel onze aandacht trekken.
Thans beschouwen wij slechts in het alge-
meen het nut van een goed georganiseerd
transportwezen. Er zijn velerlei wijzen om
goederen te bevorderen. Daar zijn natuurlijfc
wegen, die echter thans zoo goed als geene
beteekenis meer hebben. Het meest sprekend
voorbeeld van natuurlijke wegen zijn nog de
bergpassen waarlangs in de middeleeuwen
het vervoer ging van Italie naar Noord-
Europa. Het vervoer op dergelij'ke wegen zal
uit den aard der zaak steeds min of meer pri-
mitief zijn, dus vervoer door dragers of last-
dieren. Natuurlijke wegen zijn ook de water-
wegen, echter noem ik deze in den tegenwoor-
digen toestand niet meer zuiver natuurlijk,
daar de bed^ng der rivieren op kunstmati-
ge wijzen (door dijken) is vastgelegd', waar-
bij behulp van booiten of bootjes, hetgeen dus
veronderstelt, dat de ontwikkelingsgraad van
den mensch vold'oende gevorderd is, om
zoo'n hulpmiddel te kunnen bouwen.
Ook door dleren werden wegen gebaanct,
wanneer zij door de oerbossohen, die in vroe
ger eeuwen een grooit deel der aardOpper-
vlakte bedekten, heendrongen om op een
vaste plaats bun dorst te lesschen. De een-
maal gemaak te opening in het oerbosch, bleef
door hun diageliijksch gebruik niet alleen open,
maar werd meestal op den duur nog ver-
breed, en ide grond werd vasigestampt. Maar
op het platte land en in de niet behoschte
streken, moesten alle wegen door, menschen
worden aangelegd Een- behoorlijk wegennet
met flinke breede en geplaveide wegen heb
ben wij echter te danken aan Napoleon, die,
om zijn troepen snel te kunnen verplaatsen,
goede heirwegen noodig had. Na den val
van dezen reus, toen men het gemak der be-
staande goede wegen eenmaal begon te be-
merken, werd het wegennet voltooid. Toch
dragen b.v. onze Hollandsche wegen nog
steeds eene min of meer historische, smalheid
en bochtigheid. Vergelijkt men deze met we
gen in de Vereenigde Staten, dan valt het op,
dat de wegen daar allemaal kaarsrecht,
breed en zooveel imogelijk geaspha'teerd zijn.
Dit is het gevolg van. de ontwilckeling van hot
verkeerswezen in Amerika, waarover later
meer.
BELGISCHE MILITAIREN IN ONS LAND
VERDWAALD.
Men schrijft aan het Huisgez.
Een afdeeling Belgische militairen, 10 be-
spannen veldkeukens, geraakte verdwaald in
het Limhurgsche grensdorpje Rimburg (ge-
meente Ubach-OverHWorm). De veldwachter
verzochit den soiuaten ons landi te veriaten,
wat zij. aanstonds deden; zij vervolgden hun
onderbroiken reia naar Scherpenzee1, tot het
houuen van oefeningen.
Mr. J. VERDAM GEKQZEN TOT LID
DER PROV. STATEN VAN NOORD-
HOLL.v. xj
In de gister te Haarlem gehouden zitting
van hot Gentraal Stembureau is in de plaato
van den heer J. Douwes Jr., die tot ltd van
#de Eerste Karner is gekozen, als lid der Pro-
'vinciale Staten van Noord-HoLland benoemd
verklaard Mr. J. Verdant, advocaat to Am-
sterdam. Mr. Verdarn was de laatste op de
lijst der A. R. partij.
EEN GEVAARLIJK HEERSOHAP.
Voor de rechtbank to Zutfen heeft gisteren
terechtgestaan de 21-jarige monteur E. H.,
wonende te Neurenberg, die, toen hij op 2
Juli j .1. te Winterswijk over de grens kwam
om in ons land werk te zoeken en dioor den
Rijksveldwachter G. H. Dammers werd ge-
fouilleerd, plotseling een revolver had ge-
trokken' en op Dammers een schot had1 ge-
lost, waardoor de veldwachter in den mond
gewond werd.
Eisch: drie jaar jrevangenisstraf.
EEN SPEELHOL
Een inspecteur van politie heeft Dinsdag-
avond omstreeks 11 uur met eenige recher-
cheurs een inval gedaan in een melksalon op
de Nieuwe Haven te Rotterdam op het ver-
moeden, dat daar door den eigenaar gelegen-
heid tot het beoefencn van hazardspei werd
gegeven. Toen de politiemannen binnenkwa-
men, aldus deelt de „Msb." mede, dacht de
waard aanvankelijk met nieuwe bezoekers te
doen te hebben. Hierdoor kon een aantal per-
sonen op heeterdaad betrapt worden. On
danks het waarschuwingssignaal van den ei
genaar een electrische bel van1 het buffet
naar een achter den salon gelegen kamer
vond men daar acht mannen bijeen, rond een
tafel. Men was bezig met het z.g. passiespel
(een beker met dobbelsteenen en fiches). Een
en ander, evenals een klein bedrag aan geld,
werd in beslag genomen. De spelers en de
waard bracht men naar het poiltiebureau aan
de Lange Torenstraat over, waar tegen alien
proces-verbaal is opgemaakt.
'NIED'ERLANtDSQHE TENTOONSTEL-
LING TE KOiPENHAGBN.
De Nederlandsche Tentoonstelling te Ko-
penhagen werd in de maand Juli door meer
dan 200.000 betalend'e personen bezocht. De
belangstelling voor de tentoonstelling blijft
onverminderd. Zondag 6 Augustus bedroeg
het aantal betalende bezoekers 13.227.
HET VERTREK DER CHINEEZEN.
Het vertrek der Chineezen, die naar China
terug zuillen keeren, is een week uitgesteld.
Zij gaan inplaats van a.s. Zaterdag met de
„Oostkerfc',' Zaterdag over een' week met de
Ambon" naar Hongkong.
De reden hiervan is dat de Ghineesche le-
gatie verzodit heeft het vertrek eenigen tijd
uit te stellen om zoodoende de gelegenheid te
krijgen een onderzoek in te stellen naar som-
mige Chineezen, die niet in't bezit van pas-
sen of andere papieren zijn en onder wie er
kunnen zijn die in China nog het een en an
der op hun kerfstok hebben.
De „Nederlaud" zelf gaf er ook de voor-
keur aan, ter besparing van kosten, de men
schen met een van haar eigen schepen te ver
voeren.
De politie was anuers met haar voorberei-
dingen voor de afreis geheel -ereed en zou
dan ook allenmiinst bezwaar hebben gehad
als de tocht met de „Oostkerk" doorgegaan
was.
REDDINGBGOTEN.
De motorreddingboot C. A. den Tex, tot
dusver gestationneerd op Rottum, wordt as.
Maandag te Harlingen gestationneerd. Haar
schipper wordt J. de Jong te Harlingen.
De motorreddingboot Hilda, thans nog in
aanbouw te Delfzijd, zal de C. A. den Tex op
Rottum vervangen.
BRANDEN,
De boerderij1, bewoond door den heer F.
Postma, nahij Fockema-oord in den Parre-
gaster Meerpolder, is Woensdagavond om
streeks 10 uur door den bliksem getroffen en
totaal afgebrand. Eenige inboedel kon nog
worden gered Verzekering dekt de schade.
PERMANENT HOF VAN ARBITRAGE.
Voor het scheidsgerecht van het Permanent
Hof van Arbitrage inzake geschil tusschen
Noorwegen en de Vereenigde Staten is gister-
ochtend de behandeling van deze aangelegen-
heid voortgezet.
DE BEZUINIGING BIJ DE SPOOR.
WEGEN.
Onder het opsohrift „Nieuwe verslechterin.
Kinderen zijn zoowel als volwassenen on-
derhevig aan nieraandoeningen, en men heeft
zelfs opgemerkt, dat procentsgewijze blaas-
steenen meer voorkwamen bij kinderen dan
bij volwassenen.
Sommige kinderen erven nierzwakte over.
Bij anderen is het een gevolg van mazelen,
scnarlakenkoorts, diphteritis, windpokken en
dergelijke infectieziekten.
De ouders dienen derhalve op te passen,
als een kind klaagt over pijn in den rug en
de ledematen, pijn in de schouders, of als de
urine bezinksel bevat. Allicht is het meest
voorkomende gevolg van nierzwakte bij kin-
deren het verlies van de macht over de blaas,
hetgeen bedwateren en dergelijke onaange-
name kwalen veroorzaakt
Als uw kind teer en kwijnend is, niet
speelt en draaft als andere kinderen, treurt
en klaagt over moeheid, wees dan bedacht
op een vorm van nieraandoening en onder
zoek dit spoedig.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen bleken
succesvol in tal van dergelijke gevallen. He*
verdient dan tevens aanbevehng om opwin-
ding door stoeien «n lezen voor het slapen
gaar vermijden1, het kind 'a avond® niet te
veel te la ten drinken, het niet te warm toe
te dekken en het vooral niet te etraffen voor
zijn kwaal.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen (let op den
iuisten naam) zijn te Alkmaar verkrijgbaar
bij Nierop Slothouber a 1.75 per doos.
AUTO-ONGEVAL.
Dinsdagavond tegen hal'ftien reed een be-
woner van bet Piark de iKievit met zijn Ad-
ler-auto naar 'huis op den Leidsohen Straat-
weg, even voor de Kasteellaan, toen udit die
laan een andere auto van' den beer iR. snel
den hoe'k' omreed en ter verlkbting van den
weg zijn eleCtriscb zoeklicht ontstak. Door
het 'plotselinge soheile licht, aldus deelt bet
„,Viad." mede, verblind, zag de bestuurder
van de Adler-auto, de beer v. D., niets meer
en evenmin, dat er voor hem een bodewageb
zonder eenige achterveriiCh'ting, in dezelfde
riditing reed als hij. Een botsing was hier
door onvermijd'elij'k en door den sell ok vielen
de 3 personen van den bofc van den bode-
wagentwee er van bekwamien lichte kwetsu-
ren, die door dr. Koppesohaar van Wasse-
naar werden veibouden. Het acbtergedeelte
van de auto was ernstig beschadigd.
Hoewel dit ongeluk dus betrekkelijk goed
afliep, blijkt er alweer uit hoefataal de te ster-
ke verlichting op een oogenblik kan werken.
Wanneer men uit de verte de groote zoeklich-
ten van een auto ziet, is men eenigszins gepre-
pareerd en het is dan usance, dat automobi-
listen voor elkaar de lichten dooven, maar
hier zit de moeilijkheid in het snel om een
hoek gaan met groote lichten. In dit bijzon-
der geval kwam bovendien nog de fout van
den vrachtrijder om zonder achterlicht te rij-
den op een avond als Dinsdag. toen duister-
nis en regen het uitzicht zeer bemoeilijkten.
KORTE BERICHTEN.
De gehuwde monteur H. M., uit Gulpen,
is Dinsdag te Bocholtz' uit een paal der elec
trische verlichting gevallen. Woensdag is hij
in het hospitaal te Heerlen overladen.
Door de rivierpolitie te Rotterdam is in
de Maas het lijk gevonden van den 53-jarigen
koetsier W. J. v. E., die sinds Woensdag
avond vermist werd.
In de Lusthofstraat te Rotterdam' werd
de 6-jarige A. v. d. Z. uit Amsterdam, die tij-
delijk daar logeerde, door een groote vracht-
auto overreden en gedood.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS
UIT 'T VORIGE NIUIMiMER.
VOOR GROOTERLN.
1. Vrouwelijlke ambtenaren, want die zijn
altijd in den role.
2. Nieuwsgierigheid. Gier, sneeuvv, nieuw,
hinde, weinig.
3. Vlieg, kamp; vliegkamp.
4. A Amerongm.
E ms
Trees
N aarden
Amerongen
v 11 n d e r
h a g e 1
pen
n
VOOR KLEINEREN.
1. Verborgen vogels.
Ik zag in het bosoh een fiCikken, ouden
eik, gdheel begroeid met kl.imop.
(Lend).
Had ziji in het park lets verlorcn?
(ParHet)
Oa je dadelijk mee? Ja graag. Arts
waoht al op ons. (Qans).
Ga je mee stuivertje vexwisselen?
(Mees).
2. Kaart, staart, faart, Afaart.
3. K^i's, Koos, baas, tos.
4. Oeel, leeg.
OM OP TE LOSSEN.
VOOR GROOTERIEN.
1. Welfcen mian fcun je maken van:
o s c h eer v r o e g nest?
2. Plaats in deze 16 vakijes
1 O 3 A 4 E II 2 S 2 R 2 N ID
zoo dat je links naar redhts en van bo
ven naar bemeden te lezen fcrijgt:
1. een vrucbtbare plek in een woestijn.
2. 'lets wat deel uitmaakt van ons li-
chaam.
3. een ander woord voor teeken.
4. een meisijesnaam. v
3. iMlijn geheel wordt met 6 letters gesdhre-
ven en noemt een stad in Italie.
2, 3, 3, 4, 5 is eem vruoht.
6, 5, 2, 3 is nooiit stijf. r
Een 3, 2, 2, '5 is een houten stut.
Een 3, 4, 4, 6 vindt men op veel plaat-
sen in het mianschelijk liohaam.
12, 3 is een houten bakje.
4. Ik ben ieen sappige vrudht. Verand'er
mijn/laatste letter en ik word een rijlk
in Azie.
VOOR KLEINEREN.
1. Verborgen viervioetige dieren.
gen van de diensttijden van het spoorwegper. j
soneel. Aansturen op een conflict" deelt het
hoofdbestuur der Nederlandsche Vereeniging
van Spoor, en Tramwegpersoneel aan het
Corr. Bur. het volgende mede:
„De Directie der Ned. Spoorwegen zond op
29 Juli j.l. onderstaanden brief aan den Mi.
nister van Waterstaat:
„Wij hebben de eer er de aandacht van uwe
Excellentie op te vestigen, dat in 1920, bij de
indeeling van het Personeel van den Dienst
van het Vervoer onder de betrokken artikels
van de tweede afdeeling van het A. R. D. in
verband met de omstandigheden en den spoed,
waaronder en waarmede die indeeling moest
geschieden, er te weinig rekening mede gehou.
den is, dat van toepassing van Art. 86 eerst
dan sprake mag zijn indien de arbeid het uit.
gesproken karakter van onafgebroken of in.
spannenden arbeid bezit, zoodat gevallen
waarin de werkzaamheden onmiddellijk ver.
band houden met de elkaar met tusschenpoo.
zen opvolgende goederen. en reizigerstreinen,
in welke tuschenpoozen bijkomstig werk opge.
dragen wordt om leegloopen te voorkomen en
gevallen waarin door traagheid' of onbeholpen.
heid voortdurend gewerkt moet worden om de
opgedragen taak te voleindigen, buiten bereik
van art. 86 vaEen.
Wij vernemen dat, zonder t. o. v. het per.
soneel aan de billijkheid te kort te doen, niet
langer onder Art. 80 moeten worden gerang.
schikt:
A. het personeel werkzaam op de kantoren
der stationschefs;
B. het personeel der best el. en vrachtgoede.
renkantoren, behoudens de hoofden van som.
mige dier kantoren en de comptabele arnbte.
naren;
C. de ambtenaren op de groote stations be.
last met den perrondienst voor zoover de
treindienstleiding berust in handen van afzon.
derlijk daarvoor aangewezen ambtenaren;
D. de rangeerders werkzaam op de perso.
nen.emplacementen der groote stations (uit.
gezonderd Amsterdam C. S. en Utrecht C. S.)
Een overzicht van de kantoren, posten, enz.
welke onder art. 86 zouden blijven vallen is
bijgevoegd.
Wij verzoeken Uwe Excellentie hieraan wel
uwe goedkeuring te willen hechten."
De bedoeling is dus zoo gaat de mediedee.
ling van het hoofdbestuur voornoemd voort
om den arbeidstijd van duizenden ambtenaren,
rangeerders, seinhuiswachters en ander perso.
neel onderscheidenlijk met 12 en 18 uren per
week te verlengen. De directie motiveert haar
voorstellen door te beweren, dat het rangschik.
ken van personeel onder de verschillende
diensttijdbepalingen in 1920 te vluchtig zou
hebben plaats gehad.
Deze bewering is vierkant onjuist,
Nadat door haar in het laatst van 1918 was
toegezegd, dat de diensttijden van het spoor,
wegpersoneel op de basis van den acht.uren.
dag zouden worden geregeld, werd de nieuwe
reeling eerst in den loop van 1920 ingevoerd.
Als er sprake is geweest van invloed van de
vakorganisatie van dit personeel op de nieuwe
regeling van de dienst. en rusttijden, de rang,
schikking van het personeel onder de diverse
bepalingen, heeft de directie alleen in handen
gehouden. Ver volgens heeft de minister van
Waterstaat, daarin bijgestaan door den Raad
van Toezicht op de Spoorwegdiensten, de ge»
heele regeling en dus ook de indeeling van
het personeel goedgekeurd.
Daarna heeft do vakorganisatie wel herhaal.
delijk aangetoond en bepleit, dat voor meer.
idere groepen personeel art. 86 van de dienst.
tijden'bepalingen behoorde te gelden, maar de»
ze pogingen zijn meest alle afgestuit op onwil
van de directie-
Onder art. 86 bchoort het personeel te val.
len, dat voortdurend of ingespannen arbeldt.
In dit artikel is bepaald1:
A. een dicnsttijd mag niet meer bedragen
dan tien (10) uur;
B. in een tijdvak van twee (2) achtereenvol.
gende weken mag de gezamenlijke duur van de
daain vallene diensttijden niet meer bedragen
dan negentig (90) uren voor personeel, uitsluit.
tend of in hoofdzaak werkzaam op de kanto.
ren van de in artikel 8 onder A genoemde per.
sonen zes en negentig (96) uren voor perso.
neel, uitsiuitend of in hoofdzaak werkzaam
bp andere kantoren of belast met ander dan
dagelijksch onderhoud van rollend materiaal
en honderd twee (102) uren voor het overige
personeel.
Het verlangen van de directie is thans om
op het overgroote deel van het personeel, dat
na langdurige en nauwgezette overweging ha.
rerzijds onder dit artikel werd geplaatst, arti.
kel 89 in toepassing te brengen.
In art. 89 is bepaald:
A. een diensttijd mag tweemalen in een
tijdvak van twee (2) achtereenvolgende weken
meer dan tien (10) uren, doch niet meer dan
veertien (14) uren bedragen en de overige ma.
len niet meer dan tien (10) uren;
B. in een tijdvak van twee (2) achtereenvol.
gende weken mag de gezamenlijke duur van
de daarin valiende diensttijden en gedeelten
van diensttijden niet meer bedragen dan hon.
derd veertien (114) uren.
Het is nog lsechts eenige maanden geled'en,
dat voor het personeel, welks arbeidstijd men
thans weer aanmerkelijk wil verlengen, zooda.
nige verslechteringen werden ingevoerd, dat
het nu mogelijk is dit personeel door het ge.
ven van rusttijden van een half uur en meer op
elk willekeurig tijdstip van den dag veertien
(14) uren in beslag te nemen.
Ook kan men voor dit personeel volstaan
met het geven van vrije dagen ok Zondagen
van dertig (30) uren, die dus in vele geval.
len meer dan twaalf uren korter zijn dan de
vrije dagen van de arbeiders in overheids.
dienst en de vrije bedrijven.
En thans maar weer een flinke duw terug,
waarbij naast een volkomen onjuiste toelich.
ting ook nog gepoogd wordt den indruk te
wekken, dat in vele gevallen het betrokken
personeel maa een beetje bezig gehouden
wordt of zich kenmerkt door traagheid en on.
beholpenheid.
Behalve dat deze voorstellen er op neer ko.
men om de taak van het personeel, dat voort.
durend of inspanned arbeidt, nog meer te ver.
zwaren, hetgeen een aanslag beteekent op de
verkeersveiligbeid en de bedrijfszekerheid, zal
de verbittering onder het betrokken personeel
zoodanig stijgen, dat hier zeker van een on.
verantwoordelijke poging om te willen bezui»
nigen mag worden gesproken.