geeli steeds bet HET BOEK DES LEVENS Iederevronw of hot book des levens, IEDEREVROUW- DEFILM VAN ONZENTIJDI Amerika's vooraanstaande Filmacteurs De film IEDEREVROOW geeft hier antwoord op! L. S. 3C3NT "7 AGTEN Dit lilmwerk is een eersterangs sclioon- heidsrevueEen kunstwerk, waarvan de hoofdnoot schoonheid is. Schoonheid van alle medespelende vrouwen, schoonheid yan toiletten, ensc&neering en uitvoering. Zoo lelden wij IEDEREVROUW bij het publiek in: Iederevrouw iederevrouw iederevrouw Iederevrouw Met deze vertooning zal ons Theater blijken nog te klein te zijn. Wacht dus niet tot morgen, wanneer Gij heden gelegenheid hebt dit Super-werk te kun- nen zien. DE DIREGTIE. Iederevrouw Iederevrouw Iederevrouw iederevrouw iederevrouw Zaalopening 's avonds 7 uur. uur en 's avonds half acht. Aanvang der avondvoorstellingen 71/, uur. 3 voorstellingen n.l. te 2 uur, Zaalopening; half twee Bezoekers van buiten! komt zooveel mogelljk Zondagmiddag te 2 uur of 4 uur. Niettegenstaande de zeer hooge kosten aan deze vertooning verbonden - gewone entrfoprljzen. HOOFDPERSONEN „lederevrouw" „Jeugd" .Schoonheid" „Zedigheid" ..Geweten" „Waarheid" „Ondeugd" ..Rijkdom" „Liefde" „Hartstocht" ..Nifcmand" „Vleieru" „Onderdom" „T«d" „Verkwisting" Violet Heming Clara Horton Wanda Hawley Margaret Loomis Mildred Reardon Edith Chapman Bebe Daniels Theodore Roberts Monte Blue Irving Cummings James Neill Raymond Hatton Robert Brower Charles Ogle Fred Huntley Iederevrouw IEDERE-VROUW VAN DA HAWLEY *"E V E R.Y WOMAN' A PARAMOLLNT'ARTCRAFT PICTURE Ter gelegenheid van een weldadigheidsfeest verplicht zich een mooi jong meisje den ineestbiedende een kus te verkoopen. Onder dezen bevinden zioh ook drie pretendenten naar de hand van het meisje, een jonge dokter, die juist op het punt staat zioh een positie te veroveren, een tooneelspeler, en een millionair. Voor den laatste is het natuurlijk gemakkelijk zijn tegenstanders te overwinnen maar de kus beantwoordde niet aan de verwachtingen van den winnaar. Ook voor de attentie's van den jongen dokter blijft het meisje onverschillig, hetgecn het medelijden opwekt van de moeder van den dokter. Twee schouwburgoirecteuren bieden het meisje de gelegenheid aan tooneelspeelster te worden. Drie vriend'innen, die op bezoek zijn, geven haar alien raad en tot diep in den nacht wordt tussohen de vier meisjes beraadslaagd. Met het aanbreken van de morgenschemering wordt het verhaal op symbolische wijze voortgezet, d. w. z. de artisten worden na deze inleiding genoemd naar de karakters, die zij uit» beelden. Het meisje is nu ..Iederevrouw", haar kamenier is het Geweten, en haar drie beste vriendinnen Jeugd, Schoonheid(en Zedigheid. In den Spiegel van Iederevrouw versthijnt VTeiery, en het altijd aanwezige karakter Niemand treedt ook op. Vleierij verzoekt Iederevrouw het Tooneel des Levens te betreden en Koning Liefde te zoeken. Iederevrouw neemt nu het aanbod van de schouwburgdirecteuren aan. De jonge dokter, wiens symbolische naam niet genoemd wordt, biedt Iederevrouw zijn hand aan, maar wordt afgewezen. Niettegenstaanden de raad van Bescheidenheid en het smeeken der moeder van den dokter, die nu Waarheid heet, besluit Iederevrouw zich aan het tooneel te wijden, en wordt nu be* dreigd door Hartstocht, den tooneelspeler en Rijkdom, den millionair. Eerst biedt ze weerstand aan de verleidingen die haar omringen, maar weldta laat zij zich in het openbaar de attenties van Rijkdom en van een nieuwen aanbidder Lord Zouteloos welgevallen. Iederevrouw, steeds op zoek naar Koning Liefde, verwart hem met Hartstocht, en staat dezen toe haar te kussgn. Als ze haar vergissing echter bemerkt verwerpt ze Hartstocht. Maar Zedigheid heeft haar verlaten, en zwerft rusteloos rond. Hartstocht vindt troost bij de mooie1 Ondeugd. Rijkdom verzekert Iederevrouw, dat hij Liefde is, maar zij is er zich wel van bcwust, dat hij haar alleen voor zich begeert, als Schoonheid en Jeugd bij haar blijven. "Hartstocht zint op wraak, en brengt Losbandigheid er toe Schoonheid te stelen en slechts tegen losgeld1 vrij te geven. Nu verlaat Iederevrouw het huis van Rijkdom, in gezelschap van Jeugd en Geweten. Nu schoonheid haar verlaten heeft verldaren de theaterdirecteuren, dat zij haar diensten niet meer noodig hebben. Iederevrouw is nog steeds op zoek naar Liefde, en speelt op een inzet van al haar bezits tingen om Liefde te winnen. Ze verliest echter alles, en ook Lord Zouteloos wordt geruineerd, die zelf* moord pleegt. Oudejaarsavond vindt Iederevrouw en Jeugd, geheel verarmd, in de besneeuwde straten van de groote stad. Vader Tijd wenkt, en Jeugd verlaat Iederevrouw voor altijd. In vertwijfeling wil Iederevrouw zich aan Rijkdom verkoopen. Maar deze wil niets met haar te doen hebben nu Schoonheid en Jeugd haar verlaten hebben. En nu merkt Iederevrouw, dat Niemand haar vriend is. Bij het klinken der klokken, die het Nieuwe jaar inluiden, verlaten Waarheid en Geweten de kerk. Iederevrouw valt de Waarheid te voet, en belooft haar van nu af altijd te zullen volgen. Iederevrouw komt nu in het bescheiden huisje van Waarheid, vindt er haar zoon, den jongen dokter, en ontdekt in hem de langgezochte Liefde. Zedigheid, die door Waarheid en Liefde is opgenomen en verpleegd, herstelt en Liefde verklaart, dat door een goed Leven ook Schoonheid weldra verlost zal zijn. In hun strijd om Ondeugd verzinken Hartstocht en Rijkdom in de eeuwige Vergetelheid. Wie kent de geheimen van het vrouwelijk hart? Wie zal de droomen van het meisje in woorden vastleggen, als zij voor het eerst een blik slaat in het leven, en van kind vrouw wordt? Zij begint voorzien van allerlei goede eigenschappen JeugdSchoonheid Zedigheid Waarheid een goed Geweten, maar in haar onmiddellijke nabijheid bevinden zich Ambitie en Trots, die haar wenken. Hartstocht met zijn uiterlijk sohoon. Ondeugd in aantrekkelijken vorm. Rijkdom, die alle wegen effent, terwijl Liefde, Medelijden en Toewijding een vervelend gezelschap schijnen. in het werkelijke leven staat dagelijksch bloot aan den invloed van al deze karakters. Zij dragen weliswaar eenvoudiger, normaler namen, maar zij weet bij welke groep ieder van hen behoort, of zij een kracht zijn van God of van den Duivel, of zij waard zijn den intiemen kring van haar vrienden bixmen te dringen of, dat zij ze moet voorbijgaan en vergeten. Zal zij Ambitie volgen? IJdelheid1 en trots kweeken? Opgaan in Verkwisting en Ondeugd? Of zal haar leven gelukkiger worden in het eenvoudige trouwe gezelschap van de vrouwelijke deugden, in het vertrouwen, dat als zij alleen Waarheid volgt, eenmaal Liefde, die zij zoo» zeer begeert te vinden, haar stellige belooning zal zijn? Wat is een allegorisch spel? Een spel, waarvan de karakters de namen dragen van alle deugden en ondeugden. In dit fiknverhaal wordt: de aantrekkelijke heldin, Toewijding de trouwe minnaar, Hartstocht een schurk. Te midden van deze karakters bevinden zich de maohten, die als onzichtbare krachten van het Goed of het Kwaad IEDERE VROUW be'mvloeden. Hoewel de populariteit als tooneelstuk groot is geweest komen de voortreffelijke kwaliteiten van pas op het doek ten voile tot haar recht. Schoonheid is de grondtoon van dit filmwerk. De rollen worden vervuld door talentvolle en beroemde spelers, voorts heeft een bekwaam regisseur er zijn beste krachten aan gewijd en is er noch geld noch inspanning gespaard om deze film te maken wat zij is: Een van de besten, die ooit vertoond werden. De exploitant, die vertoont, kan. er van overtuigd zijn een rijke belooning in den vorm van d'ankbare bezoekers te krijgen. is afgeleid van de geschiedenis, geschreven door Walter Browne, die een modern allegorisch spel voor het tooneel maakte, waar het groot succes inoogstte. Zoowel bij de eerste voorstelling te New- York als bij de latere opvoeringen in de provincie. De rolverdeeling toont alleen de namen van bekende en talent volle spelers, waaronder Violet Heming, een allerliefst Engelsch meisje en een begaafde fiimactrice de titelrol vervult. De moraal van de geschiedenis is pakkend en interessant. Honderden prachtige costuums worden gedragen door de vertolksters der vrouwelijke roljen en ook de figuranten werden door ervaren en artistieke vakmannen in een passend gewaad ge- stoken. Zij, die gekozen zijn om in deze film een rol te vervullen, zijn de mooiste meisjes, die ooit in films opgetreden zijn. heeft duizenden ingebracht toen de film voor het doek gereed was. Zoodoende krljgt de exploitant al dadelijk een der meest bekende titels van den laatsten tijd. bezit aantrekkingskracht voor iedere vrouw. laat ons zien, hoe IEDERE VROUW naar Liefde zoekt. Rijkdom en Vleierij, Verkwisting en IJdelheid staan op haar weg, maar ten laatste wordt haar poging met succes bekroond. Een film, die iedere vrouw moet zienl Schitterende costumes, prachtige mise=en*sc6ne, een uitstekende rolverdeeling, met Violet Heming in de hoofdrol, en een pakkende geschiedenis! Als gij in den spiegel kijkt, ziet gij dan het getrouwe beeld van U zelf of het verheerlijkte visioen dat Vleierij U toont? Worden ook in Uw geval Waarheid en Zedigheid door Losbandigheid verdreven? Zou Losbandigheid Uw schoonheid kunnen stelen? lost al deze vraagstukken op, en daarom is het een film, die U niet mag verzuimen te zien. Het is de ge» schiedenis van IEDERE VROUW die naar Liefde zoekt. VERZUIM HET NIET! Zie de fancysfair, waar een kus verkoopt aan den hoogsten bieder, zie het feestmaal, zoo schitterend, als nog nooit iemand op het tooneel zag, en zie eindelijk haar succes op het tooneel des levensl Zie Een vrouw, die de Liefde zoekt! Verblind1 dOor Vleierij en plotselingen roem op het tooneel. Volgt Rijkdom.' Volgt Hartstocht. Wordt geschroeid door het vuur van de middernachtelijke bijeenkomsten van de uitgaande wereld, Schoonheid gestolen, Zedigheid verloren, Geweten verwaarloosd. Van het rijke tooneelleven tot armoede vervallen. Eindelijk, in de sneeuw van Oudejaarsavond een nieuw pad gevonden, dat haar leidt naar vervulling van haar hartewensch. Zoo ia een levenddg, mooi drama van de oude, oude geschiedenis, die altijd nieuw blijft. Honderdduizenden zijn besteed aan de weelderige tooneelen. Alleen talentvolle en bekende spelers vervullen de rollen, zooals nog nooit in een film het geval is geweest, met een honderdtal mooie meisjes.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1922 | | pagina 4